ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 15/06/2011

סכנת סגירת סניף אל על בחיפה

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
18
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

15.6.2011

הכנסת השמונה עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 494

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, י"ג בסיוון תשע"א (15 ביוני 2011), שעה 10:00
סדר היום
סכנת סגירת סניף "אל על" בחיפה
נוכחים
חברי הועדה: חיים כץ – היו"ר

רחל אדטו

אברהם מיכאלי
מוזמנים
יונה יהב

ראש העיר חיפה

מאיה אושר

מרכזת תעשיה, תמ"ח חיפה

עומר שלו

יועץ משפטי ומזכיר, "אל על"
ראובן וירובניק

סמנכ"ל משאבי אנוש, "אל על"
רות סיסו

מקדמת מכירות ומתאמת צוות, "אל על"
סמדר דאר

מחלקת כירטוס-שירות לסוכן, "אל על"
יוסי לוי


מזכיר ועד העובדים, "אל על"
אלי פינברג

ועד עובדי "אל על"
אלי דבוש

חבר מועצת העובדים, "אל על"
יעל ירושלמי

חברת מועצת העובדים במיגזר המינהלי, "אל על"
תומס קרטור

חבר מועצת העובדים, "אל על"
ארמנד שור

חבר מועצת העובדים, "אל על"
משה קורן

חבר מועצת העובדים, "אל על"
מנשה פטל

חבר מועצת העובדים, "אל על"
מתי שנל

חבר מועצת העובדים, "אל על"
ריצ'רד לוי

חבר מועצת העובדים, "אל על"
עו"ד אלי יריב

ההסתדרות החדשה
מנהלת הועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
רות – חבר המתרגמים בע"מ
סכנת סגירת סניף "אל על" בחיפה
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב יום רביעי בשבוע, י"ג בסיוון, 15 ביוני 2011 ואני מתכבד לפתוח את הישיבה.

הנושא שעל סדר היום, סכנת סגירת סניף "אל על" בחיפה.

לפני כשבועיים פנו אלי נציגי העובדים בחברת "אל על" ונציגי העיריה ושלחו מכתב מסניף "אל על" בחיפה ודיברו על סגירת הסניף של "אל על" אחרי עשרות שנים.

אני שאלתי, ויכול להיות ש "אל על" לא צריכה את הסניף אבל, מה קורה עם האנשים? הלוא עד כמה שאני זוכר, אין פנסיה ב"אל על", יש קופות גמל, הם נכנסו ל "מבטחים".
יוסי לוי
ב 92' עשינו פנסיה.
היו"ר חיים כץ
מי אדוני?
יוסי לוי
יושב ראש הוועד.
היו"ר חיים כץ
לא זוכר שקיבלת רשות דיבור.
יוסי לוי
זו רק הערה.
היו"ר חיים כץ
הם העלו כל מיני דרכים לנסות ולפתור ולמצות את הענין של סניף "אל על" בחיפה. בשביל להבין יותר ולראות מה אנחנו יכולים לעשות על מנת לעזור גם לבנות שעובדות בסניף וגם לצרכי "אל על", גם לארגון העובדים והייתי רוצה לשמוע את נציג הועד, את נציגי הסניף ואת הנהלת "אל על".
יוסי לוי
קודם כל אני מודה ליושב ראש הועדה שהסכים לשמוע אותנו, מפני שכנראה אנחנו לא שייכים להסתדרות והמגעיל ביותר הוא שאני לא רואה אותם פה חוץ מנציג ההסתדרות בכנסת שנמצא כאן, והוא לא יודע מה אנחנו מדברים, דרך אגב, לא משנה. אבל, זה מראה על רצינות של הסתדרות, איך הם רוצים להתייחס לעובדים ב"אל על".


אני רוצה לפתוח במספר משפטים. אני מסכים אתך, יכול להיות שצריכים לסגור את סניף חיפה אבל, מתי סוגרים את סניף חיפה? לא באים בלילה, בשבע בערב ואומרים: מחר בבוקר אנחנו סוגרים את הסניף, איך יכול להיות דבר כזה? אותי תפסו בדיוק כשאני הולך הביתה, בא ראש אגף כח אדם, אומר: יוסי, אני רוצה להודיע לך, מחר אני נוסע לחיפה להודיע להם שאני סוגר את הסניף. אמרתי לו: סלח לי מוטי, בסניף חיפה יש בני אדם, הם לא מספרים אישיים, הם לא תעודת זהות, זה אנשים, הסניף הזה קיים חמישים שנה, יש לכם פתרונות לעובדים? "כן, ניתן להם פתרונות, שיעבדו בתל אביב. אני רוצה לראות אחד מההנהלה שמחליט שאשתו תסע מחיפה לתל אביב כל יום ותעבוד בסניף תל אביב.
היו"ר חיים כץ
גילוי נאות, אני מגיע לכנסת מוועד עובדי התעשייה האווירית, גם בתעשייה האווירית, כשרצינו להעביר עובדים מאיזור נתב"ג לאיזור נבטים, שזה יותר רחוק, יותר רחוק מאשר מחיפה לתל אביב, ישבנו, דנו, העובדים קיבלו פיצוי נאות וירדו בשמחה. אפילו רבו מי ירד.
יוסי לוי
אני מסכים עם אדוני, סליחה, דקה, אני מסכים עם אדוני, אני אפילו, בצורה לא רשמית, אני פניתי אל ההנהלה, בואו נדבר, יש כל מיני דרכים לפתור את הבעיות, אני לא רוצה לכפות על הנהלת "אל על" שיחזיק בנין, דרך אגב, שלא עולה הרבה כסף, אולי מאתיים ושלושים אלף שקל בשנה, זה לא , מי שמספר סיפורים, זה רק מאתיים ושלושים אלף שקל, שיקחו רק, אני רק אשבר את אוזנכם, שיש לי פה אנשים שקיבלו בונוס לפני לא הרבה זמן, לפני חודש, ב"אל על", המנכ"ל - אחד עשר מליון, סמנכ"ל מבצע אויר קיבל חמשה מליון ושש מאות שקל, סמנכ"ל אחר קיבל מאתיים וחמישה אלף שקל, שקל, לא דולר, מסכן, הוא לא גומר את החודש, נסים מרקיס, סמנכ"ל כספים, קיבל שלש מאות ושניים אלף שקל. סמנכ"ל תחזוקה ב"אל על", שהוא רק שנה או שנתיים ב"אל על", קיבל שלוש מאות חמישים אלף שקל זאת אומרת, אדוני, המאתיים שלושים אלף שקל של חיפה לא מגיע לסכומים שאל הקיבלו אותם וזה בשנה, זה קיבל עכשיו ולכן, כשמדברים מביאים פתרונות.
תבוא הנהלת "אל על" ותגיד
אדוני, אני רוצה לעשות את זה בכח, אוקיי, אין בעיה אבל אם הייתי רואה פה את ההסתדרות הייתי מסביר להם: תראו איך ההנהלה עושה את זה בכח. ונציג ההסתדרות של הכנסת יצא כנראה לדבר בחוץ אבל הם קיבלו הזמנה, אני מתאר לעצמי אדוני, שהם קיבלו הזמנה כמו כולם ולכן, גם בכל איזור הצפון, אני חושב שמבחינה כלכלית, אם יש להם דוח כלכלי אחר, שיראו לנו, ואני הצעתי להם שאם אין להם דוח כלכלי ולא עשו, הרי לא קמו בערב ואמרו בבוקר: נסגור. מישהו עשה שם עבודה ומצא שלא כדאי להחזיק את המשרד. אין בעיה, תראו לי, תביאו לי. אם אין לכם אני מוכן על חשבון הועד לעשות עבודה כלכלית. אבל אם העבודה הכלכלית היא רווחית אז תחזרו בכם.

אני רק יודע, אדוני, לפני יומיים יצא דוח, דוח פעילות, של המסחר, והנה הפלא ופלא, סניף חיפה היה הסניף הכי טוב, עשה הכי הרבה כסף, מה לעשות, אדוני, הדוחות לא מוסתרים, אלה דוחות בבורסה שכל אחד יכול לראות אותם, זה לא דבר מוסתר מתחת לשולחן או מעל השולחן הם רואים אותם על השולחן, מתברר שסניף חיפה עשה הכי הרבה כסף ל"אל על", כל העולם במשבר, אין מה לעשות, כל התעופה במשבר, כולם במשבר אבל הם הכי מעט במשבר.

בנוסף לכל זה יש שם עובדת, שלדעתנו בין הטובות במכירה, היא כבר לא טובה, לא צריכה לעבוד ב"אל על".

אני שמח אדוני, שלפחות במדינת ישראל יש חוק ולפחות להשתמש בחוק במקום להשתמש בהסתדרות, שהיא כנראה מפריע לה שהעובדים עובדים במדינת ישראל ורוצים לעבוד עבודה מאורגנת, עבודה מאורגנת - - -
היו"ר חיים כץ
יוסי, זה לא הנושא. הנושא כאן הוא חיפה, זה הנושא.
יוסי לוי
אני צריך למסור פה מסר.
היו"ר חיים כץ
בסדר, מסרת.
יוסי לוי
העובדות שלנו, ורותי תגיד לכם, פנו לעופר עיני, "לא, עזוב אותי, אני יש לי עניינים עם אבי וזה בסדר" פנו לעופר עיני והוא אפילו לא אמר להם את זה.
היו"ר חיים כץ
תראה, אתה מבין טוב, זה לא הנושא, כל המלחמות שלך שם לא מעניינות, זה לא הענין.
יונה יהב
אני כאן מנקודת ראות שונה לחלוטין. מדובר בסניף הגדול ביותר של "אל על", שהפריסה שלו היא מנתניה עד מטולה.

ההנחתה של "אל על", וגם אני ניסיתי לדבר עם המנכ"ל, ואתם יודעים שזה אלוף שרק פשט את מדיו, הוא צריך לבצע משימה ואני פשוט מפריע לו. הוא לא רצה לדבר, גם העובדה שהוא לא יושב פה, זה לא קרה כשאני הייתי חבר כנסת. בוועדה כל כך חשובה, צריך המנכ"ל לבוא ולהתייצב ולהגיד מה הוא אומר ולמה הוא החליט כך. אבל, כל אחד ומעמדו ותפקידו וזלזולו.

הוצאת "אל על" מחיפה, היא המשך מגמה של הוצאת מסגרות מן הצפון, דלדול הצפון מיהודים והפיכת הצפון לסרח עודף במדינת ישראל.

"אל על" בשקט יכולה, אם היא רוצה לצמצם שתצמצם את המשרד בתל אביב ותעביר אותו לצפון. זה בדיוק מה שהיא צריכה לעשות. הביזור הזה הוא בדיוק כמו מה שמדינת ישראל עושה עם בסיסי צה"ל שהיום היא מורידה את כולם אל הדרום ויש סיבה לענין הזה, זה המוביל הלאומי, למרות שתמי מוזס היא בעלת המניות. אני דיברתי אתה הבוקר, היא התפלאה מאד שאין דין ודברים בינינו לבין המנהלים הבכירים. הם לא באים, הם לא עונים לטלפונים, הם לא רוצים להיפגש, עם שום מוסד זה לא קרה לי, אני שבע שנים ראש עיר.
העזיבה הזו, והם אומרים
זה רק שלושה עשר אנשים, אבל זה לא כך, מה פתאום, אלו הן משפחות, כל מאה איש שעוזבים את האיזור הזה זה הרה אסון. המקום הזה הצפון, הוא מוכה האבטלה הגדול ביותר. במדינת תל אביב יש אחוז אחד אבטלה, אצלנו יש שבעה אחוז, אי אפשר ככה לבוא יום אחד ולהגיד: יללה, תתעופפו, זה כלום. זה לא עובד בצורה כזו.

זה המוביל הלאומי, זה לא איזו חברה פרטית סתם, והיא לא נוסעת בשבת מכיוון שמחוייבויות לאומיות היא לקחה על עצמה כשהפריטו אותה. מה זה הדבר הזה? זה ילדים שעוזבים, זה משפחות, זה פחות בכיתות, יש לזה ראיה הרבה יותר רחבה.

פגיעתי תהיה רעה מאד. זה שלוש מאות חמישים אלף שקל הוצאות בשנה, ונאמר אפילו ארבע מאות אלף, אנחנו בעירית חיפה נושאים ביותר, והם הרי ממשיכים להעסיק את העובדים, אם הם עוברים לנתב"ג זו אותה עלות מבחינת עבודה, זו רק העלות הטכנית שלא תהיה וזה שלש מאות וחמישים אלף אז אני אומר כך: אני לא מדבר פה רק בשם עירית חיפה, שכמובן תפסיק לטוס ב"אל על" אלא אני מדבר בשם כל המפעלים הגדולים באיזור שאני כבר דיברתי אתם ואני יכול להתחיל למנות אותם, אנחנו נעשה את זה ואני גם אתן מודעות גדולות בעיתונים ואני אקרא לתושבי העיר, לא לטוס ב"אל על" בגלל הפגיעה בכלכלה, בתשתית של חיפה והצפון. הם לא לוקחים את זה בחשבון.

היו דיונים גם על סגירת את הסניף בבאר שבע, למה לא סגרו את הסניף בבאר שבע? כי סילבן שלום התערב, כי "מכתשים" עשו שריר והנה, פתאום יש את הכסף לעשות את זה.
ואני דורש מהם
אתם רוצים לצמצם? המקום היחידי לצמצם זה במרכז הארץ. תצמצמו במרכז הארץ או שתעבירו את העובדים אלינו, או שתעבירו אותם לבאר שבע, איך שתחליטו, לא מתערבים לכם בהחלטות הניהוליות שלכם, ותתנו לחיות במדינה גם בפריפריה שלה.
היו"ר חיים כץ
אמנם אין זה נהוג לומר את שאני עומד לומר אבל, שמעתי את דבריך, אני רוצה להגיד לך שאני מקבל בהערכה גדולה - לא את הענין של "אל על" אלא שראש עיר, של עיר מרכזית בישראל, עיר גדולה, לא איזה ישוב קטן, מגיע להילחם על שלש עשרה או חמש עשרה או אחת עשרה משפחות, יפה. בשבילי זו הפתעה גדולה ואני פה בוועדה נפגש עם לא מעט מפעלים, שהם במצוקה והרבה מעבר לאחת עשרה, ואני לא מביע עמדה לגבי מה שאמרת אבל זה שאתה בא להילחם על המשפחות באיזור שלך, זה הופך אותך לראוי. אין בחירות, נכון? גם לא הצבעתי לך, לא יכול להצביע לך, אני לא בחיפה אבל אתה ראוי.

ועכשיו, מפה, בשביל להסביר, אין מחיאות כפים בכנסת, אנחנו פה באולם גדול שהוא לא האולם הרגיל של הועדה, אבל מאחר והיה מתואם פה סיור גדול אז באנו לאחד מאולמות הכנסת.
יוסי לוי
ברשותך, אדוני, אם אפשר להוסיף משפט אחד. מתוך הרצון שעובדים, לא הנהלה, עובדים, פניתי להנהלת "אל על", אבל, הם סיפרו שאם העובדות האלה יעברו לתל אביב, אנחנו נפטר את העובדות הזמניות בתל אביב. אמרתי להם: סליחה, היום בעידן המחשב ובעידן באינטרנט, למה לפטר? למה להעביר את הבנות האלו לתל אביב, לבטל את העובדים הזמניים, איך שאתה רוצה, תפטר אותן, את העבודה בתל אביב, זו שהעובדות הזמניות בתל אביב עושות, תעבירו לחיפה, הרי בין כה וכה אתה משלם להם את הכסף.
היו"ר חיים כץ
הבנתי ממך, שאין בכלל הידברות. שההנהלה באה ואמרה: כזה ראה וקדש. כך אנחנו רוצים, לא שואלים אותך.
יוסי לוי
בדיוק. השיטה הצבאית. כנראה קיבלו רוח גבית מן ההסתדרות.
אלי דבוש
העובדים פה. ברשותך, אדוני, אני רוצה להגיד משהו על ההפרטה. כל מה שאנחנו מדברים פה זה ענין שהממשלה הזו או הקודמת הפריטה חברות. זה כוחה של הפרטה, הפרטה מכירה רק בנושא אחד 'עליהם' כלומר, על המסכן ולא על החזק.

השנה שעברה, 2010, היתה שנה מאד מוצלחת לחברת "אל על", באו כל המנהלים שלנו וכל האנליסטים וכל אלה שמכרו כרטיסים והתנפחו עם החזה. שנת 2011 היא שנה חלשה, מה עושים? באים לפטר את העובדות האלו, שמרוויחות ארבעה או חמישה אלף שקל בסניף חיפה. אני, כנציג עובדים בחברת "אל על", אני מבקש מהנהלת "אל על", שיתן לי רק דוגמה אחת שבה יפטר עובד בכיר, שהביאו אותו אחרי שהיה סגן אלוף בצבא בחיל האויר, הוא מרויח רק שלוש מאות וחמישים אלף שקל, שיגיד לי: דבוש, אני פיטרתי שני בכירים שעלו לי חמש מאות אלף שקל אבל עכשיו תורך.
היו"ר חיים כץ
תלמד. אתה כוועד עובדים, לא מבקש שיפטרו אף אחד. שימצאו עבודה לכולם, שלא יפטרו אף אחד כי גם אותו בכיר, יש לו משפחה, וגם אותו אתה צריך לייצג.
אלי דבוש
אתה צודק. אני לוקח את המלים בחזרה, כי בגין אמר לא לפטר אף אדם אז אני בא, ברשותך, אדוני, לומר לך שזה מה שקורה בהפרטות, הפרטות זו כוחניות. באות כל מיני משפחות ומשתלטות לנו, על הילדים האלה, שעושים צבא ובורחים, כל המוחות בורחים לנו בגלל הנושאים האלה, גם מבחינת שכר וגם לצערי, אני לא רוצה להגיד, שהביאו הרבה תאילנדים, לצערי, העבודה העברית בארץ נמכרה מאז שהתחילה ההפרטה, אני מזהיר פה את העובדים האלה שטוב שיש לנו אנשים כמו אלה בתעשיה האווירית וברכבת ישראל שלא מצליחים להפריט אותם.
רות סיסו
לשאלת יושב הראש, אני עובדת עשרים וארבע שנים.

אני רוצה קודם כל להגיד מכל הלב, שחברת "אל על" היא באמת הבית. ולא בסימן שאלה, כמו שעכשיו, אנחנו אוהבים את החברה, אנחנו נאמנים ואנחנו בעיוורון הולכים אחרי כל דבר ומוכרים את החברה, איפה שרק אפשר ואף אחד לא יקח לנו את זה. נחתה עלינו ההודעה הזו, לפני כשנתיים, כשכבר התחלנו להרגיש ברגע שהחליפו מערכות מידע התחלנו להרגיש. קיבלנו הבטחה מדניאל סעדון שהיה מנהל סניף ישראל עד לפני כארבעה חודשים, שהבנות לא תיפגענה.

בסניף חיפה יש שלש פונקציות, יש חנות מכר שזו חנות הבית, יש שרות לסוכן, שנותן שירות לכל משרדי הנסיעות בצפון ויש מחלקת מכירות שזה גם כן סוכנים שמקדמים מכירות.

כשהנחיתו עלינו את ההודעה הזו אף אחד לא הודיע לנו למה, באו והחליטו כי ככה, אחר כך אני אצטט את הסיבות שקצת אומללות אבל לא משנה.

אנחנו סניף רווחי, קודם כל, תמיד, תמיד אנחנו רווחיים, החנות שלנו היא אחרי כל השכירות ואחרי הכל עוד מרוויחה 230 אלף דולר.
היו"ר חיים כץ
מה זו חנות? הגדירי את העבודה שלכם שם.
רות סיסו
החנות, זו מכירה ישירה ואנשים נכנסים וקונים כמו משרד נסיעות ואנחנו נותנים שירות לתיירים, לחברי "תגלית", שבאים רוצים לעשות שינויים, כל השירותים שנותנים ב"אל על" תל אביב או במוקד בחיפה עושים את זה, הכל.

מה שאני רוצה להגיד, אנחנו מודעים לכך שחברת "אל על" היא חברה עיסקית והיא פועלת למטרות רווח אבל, למען השם, כמו שהם אומרים, תסבירו לנו למה, למה אנחנו, כששאלנו למה חיפה אז אומרו לנו: ככה, אילת זה סניף קטן וגם תחנה, באר שבע זה סניף קטן, לא יצאנו מזה, ירושלים זה כי היא בירת ישראל, אז אנחנו מקריבים את חיפה, כאילו יש "יותר בשר" בחיפה, אנחנו שלושה עשר איש ומוטי, שהוא איש מקסים בפני עצמו וזו העבודה שלו אבל, הוא הביא סיבה מעולם הרפואה, שהיתה מאד לא נעימה לשמיעה, הוא אמר: תראו, כמו גוף חולה שצריך לכרות איזה איבר, ואנחנו היינו כל כך המומים שלא רצינו לענות אז חשבנו, אולי יש second opinion גם כן, היום יש גם טיפול אלטרנטיבי, יש כל מיני דברים אבל, תסבירו לנו למה. מבחינת הביצועים אנחנו תמיד בראש, יש ששה צוותים, בסניף ישראל, של מכירות, מבחינת הביצוע תמיד אנחנו בראש או מקום שני, אפילו בחודש מרץ, שהיה חודש גרוע, היינו במקום שני, מבחינת הרווחים.

הפריסה הגיאוגרפית שלנו היא הכי קשה ויש לנו הכי הרבה סוכנים.
היו"ר חיים כץ
ראי, אמרת שזו חברה עיסקית. אני לא חושב שהם רואים רק את הרווח בעיניים, הם רואים עובדים, הם לא רואים רק את הרווח, אני יוצא מתוך נקודת הנחה שהם רוצים להרוויח, אבל, הם גם רואים את האנשים מסביב. אז למה, לדעתך, אם הגוף הזה רווחי, כעובדת של עשרים וארבע שנים, ואני שומע מן הדברים שלך את היות "אל על" הבית השני שלך, למה לדעתך הם רוצים לסגור?
רותי סיסו
לדעתי המנכ"ל קיבל נתונים שגויים או שהטעו אותו, אני לא יודעת, לדעתי, וזה לכאורה, אני לא רוצה לפגוע באף אחד אבל זה נראה "על פניו" שההחלטה נתקבלה משיקולים זרים.

ודרך אגב, "אל על" חיפה, כשזרקו את הפצצה, זה היה ממש, מה שנקרא סיכול ממוקד, היינו כולנו ממוטטות, לא ידענו איך להגיב, הם אמרו: תשלחו את הפרטים שלכן, נתחיל לדבר וכולכן מוזמנות.

לשאלת יושב הראש, לא דיברו איתנו ביחידות אלא אמרו כך בישיבה: תשלחו לנו את הפרטים ואת השאלות שלכן ואתם מוזמנות כולכן לעבור לנתב"ג.
היו"ר חיים כץ
יוסי, האם לא דיברו אתכם?
יוסי לוי
לא, בכלל.
רות סיסו
בשבעה עשרה למאי בלילה, קיבלנו אי מייל מן המנהל שלנו, שאמר: מחר בבוקר כולם באים לתל אביב, צריך להיות בתשע וחצי במשרד. אמרתי: מה קרה? לא רצו להגיד לי. בקיצור, הגענו, וזה היה ברור לפי הבהילות שיש משהו.

רציתי רק להעיר, הבנות בשירות הסוכן בחיפה בזמנו יש לנו מכירה ישירה בחנות, אנחנו מוכרים כמליון דולר בשנה.
היו"ר חיים כץ
למה את קוראת לזה חנות ולא משרד?
רות סיסו
כי זה נקרא חנות הבית, זו חנות מכר ואנחנו מדברים על משרד רווחי כמוהו, כמאה וחמישים מליון דולר לשנה, והבנות בעצם שהן בשירות הסוכן הן כירטסו כל הזמן, הן גבו על השירות הזה.
היו"ר חיים כץ
מה זה "רווחי - מאה חמישים מליון דולר לשנה"?
רות סיסו
זה מן הסוכנים. אנחנו עובדים מול סוכני הנסיעות בכל הצפון.
היו"ר חיים כץ
כמה "אל על" סיימה?
קריאה
יש נתון מספרי לגבי הרבעון האחרון, היא מדברת על הכנסות.
רות סיסו
והבנות בשירות הסוכן, ברגע שאמרו להן, אנחנו לוקחים מכן את הפונקציה הזו ומעבירים אותה למוקד, לא תיפגענה, אתן לא תענו לטלפונים, תמשיכו לכרטס, זאת אומרת, לוקחים מאגר מסוים ומכרטסים. אני רוצה לומר ששבעים אחוז מן הכירטוס ב"אל על" עושות בנות חיפה וגם כועסים עלינו שעובדות מהר כאילו שאנחנו לוקחות להן את כל העבודה.

אני לא לוגיסטית, לא עסקנית אנחנו באים לעבוד, להתפרנס, אני באמת רוצה לבקש, אנחנו משלמים מיסי ועד של ההסתדרות, אני לא יודעת אם יש איזשהו סכסוך או נתק בתקשורת בין ההסתדרות לנציגות שלנו. בבקשה תדאגו לנו, אנחנו לא רוצים ליפול בין הכסאות.
היו"ר חיים כץ
אם מישהו מן ההנהלה ירצה להגיב שיבקש ואני אתן לו, בסוף תהיה לכם תגובה.
ארמנד שור
דבר אחד. מחליטים לסגור עסק, עסק שהוא לא רווחי, יכול להיות, אבל דבר ראשון עושים דוח, עושים חקירה לראות מה קורה, איזה משהו כלכלי, איפה, אם עסק לא עובד טוב, יש איזושהי סיבה, לא יכול להיות שכל העסק לא מתפקד, לא כל העובדים, יש איזו סיבה, הייתי רוצה לדעת, אם מישהו חקר את הסיבה, אם מישהו בדק את הסיבה, אם מישהו ניסה לתקן.
היו"ר חיים כץ
האם אתה חושב שהנהלת "אל על" קמה באיזה בוקר ואמרה: וואללה, את מי אנחנו הורגים היום? אנחנו הורגים את סניף חיפה?
ארמנד שור
לא, אני חושב שהסתכלו על זה כסניף חיפה, לא חיפשו את הסיבה להציל את הסניף הזה ומה שנקרא בסוף - - -
היו"ר חיים כץ
מה זה להציל? הסניף הוא רווחי.
יונה יהב
הוא רחוק, הוא בצפון, הוא לא קשור. האם היו מנסים לעשות את זה בתל אביב?
היו"ר חיים כץ
ראש העיר וחבר הכנסת לשעבר, נא לקבל רשות דיבור. ועדת העבודה מסודרת, יש בה סדר ומרות.
ארמנד שור
אני מקבל את התיזה של הנהלת "אל על", הסניף הזה לא מתפקד, קורה משהו, אבל אי אפשר לתת עונש קולקטיבי לכל העובדים, זה עונש קולקטיבי. משהו לא מתפקד אבל אנשים לא צריכים לשלם בחיים שלהם. זה למצוא את הפתרון, לחקור, לראות את הסיבה ולתקן אותה, כמו בתעופה, כמו בכל דבר אחר, אם משהו לא עובד המטוס נופל אבל יש חלק אחד שגורם לזה, לא כל המטוס. תודה רבה.
יעל ירושלמי
שלום. לשאלת יושב הראש, כן, המיגזר המינהלי הוא הפקידים.

אני מאד מודה לכל מי שהטריח את עצמו והגיע היום כי זה אומר שזה חשוב לפחות לאותו חלק שהגיע ובוודאי שגם לי היתה הפתעה שראש עירית חיפה מביע כזו תמיכה על אף שהוא מציג כאן זוית אחרת שהיא חשובה לא פחות.

ואנחנו כארגון יציג של עובדים מוצאים את עצמנו בתקופה האחרונה במבוכה, מול העובדים - - -
היו"ר חיים כץ
כארגון עובדים לא יציג אבל ארגון עובדים.
יעל ירושלמי
ארגון עובדים. אנחנו במבוכה מאחר ואין שקיפות, אין שיתוף פעולה, על חלק מן הדברים אנחנו קוראים בעיתון, אין לנו תשובות, אין שום בעיה שבעולם שאי אפשר לפתור, בוודאי גם לא את הבעיה הזו. היחסים על פניהם הם בסדר, תקינים, בנושאים אחרים אנחנו עובדים מאד יפה, ההנהלה בודאי יודעת שכשהיא רוצה את שיתוף הפעולה, גם כשהיא רוצה להסביר לעובדים, אנחנו יכולים לעזור יותר ממה שלפעמים חלק מן ההנהלה יכול, יכולים לעשות את זה בצורה יותר מוצלחת.
היו"ר חיים כץ
לא לפעמים, תמיד.
יעל ירושלמי
אז אני בצניעות. אנחנו לא מוצאים את ההגיון כי גם לא הסבירו, אני מצטטת את העובדים ומן הגרון שלי בוקע מה ששמעתי מן העובדים עצמם. ככל שמתבהרת התמונה -ואנחנו קצת חקרנו וקצת שמענו דברים שלא עלו על השולחן, נראה שהדברים הרבה יותר קטנים ופחות מסובכים ממה שזה נראה וממה שזה נשמע בסופו של דבר.

כמו שזה נראה "על פניו" זה התחיל מהחלטה של מנהל או מנהלת אחת ב"אל על", שבאה עם נתונים כאלה ואחרים לפיהם אפשר לעשות את הדברים אחרת ויכול להיות שאפשר לעשות את הדברים אחרת אבל, אנחנו בסך הכל מבקשים שנשב ביחד. מדובר בסך הכל בשלשה עשר עובדים, לא שלושים, לא חמש מאות, לא ארבעים, אז בואו נראה איך אפשר לעשות את הדברים ביחד והצענו פתרונות והגענו בתום לב, עם כל הכוונות הטובות, לא התנגחנו, לא אמרנו: אתם עושים ככה, הכוונה שלכם היא אחרת, מה בסך הכל הצענו? ביקשנו, הצענו הסעות, אפילו עכשיו אני לא יודעת אם זו הצעה טובה, בואו נסדיר להם הסעות, בואו נעזור בזה, אולי חלק יעבדו מן הבית, אולי חלק יתחילו את הפגישות בחיפה, פשוט "לא, לא, לא, לא, לא" אז אנחנו באמת לא יודעים מה הסיבה, לא יודעים, עד עכשיו לא ברור לנו.
היו"ר חיים כץ
עוד מעט ההנהלה תאמר.
רותי סיסו
אני רק רוצה להוסיף, הדרגה הכי נמוכה ב"אל על" היא שלושים וארבע. 50% מן המשרד שלנו הם בעלי דרגה 35.
היו"ר חיים כץ
בדרגה 35, איזה שכר ברוטו זה?
קריאה
ברוטו 7,000 שקל.
רותי סיסו
אין שעות נוספות. וזה אחרי אחת עשרה או חמש עשרה או שבע עשרה שנות עבודה. שלושים וחמשה. חמישים אחוז מן המשרד. מי שמקדם מכירות אז יש מתח דרגות בין שלושים ושש לשלושים ושבע. זהו.

ובקשר למה שיעל ירושלמי דיברה, על השיקולים הזרים, אני אומרת שהגיעה אל סניף ישראל בחורה צעירה שעם כל הכבוד היא טובה במספרים ובכל הנושא של המכירות אבל, לדעתי, היא לוקה בחסר בכל הנושא של מה שבין אדם לחברו ופה אנחנו דנים בדיני נפשות.
תומס קנטור
אני חושב שיש פה איזשהו תהליך, או לפחות ככה מסתמן, של משהו יותר גדול, מתחילים בסנונית קטינה ואנחנו מתקדמים הלאה וזו תחושה קשות אישיות שלי שיש פה איזשהו ניסוי כלים, אנחנו נסגור סניף אחד, יכול להיות שנתקדם הלאה. אין זה סוד שחברת "אל על" בצרות, לא רק חברת "אל על" אלא כל המערך התעופתי, כמעט עולמי, אבל, אף פעם, גם כשהיינו בצרות דומות, לא היתה סגירה של סניפים, לא היו פיטורין של עובדים, תמיד צלחנו את זה בזמן ובשלום לכן, אני חושב שיש פה איזשהו יריה באויר, לנסות.
היו"ר חיים כץ
אתה אומר שזה הרבה מעבר לסניף חיפה!?
תומס קנטור
כן, בדיוק. יש פה ניסוי כלים לראות איך כל המערכת תתנהג ואם זה יעבור בשלום אפשר להתקדם הלאה ולסגור מחלקות או דברים אחרים.
סמדר דאר
יש לנו הרגשה שאנחנו כמו "הכבשה השחורה" של "אל על". אנחנו בחזקת "רחוק מן העין רחוק מן הלב", לא מכירים אותנו, לא באים לראות מה אנחנו עושים, אין שום יחס אישי, אז הכי קל להגיד: או.קיי., אלה רחוקים, נפגע בהם, במילא אין לנו אתם כלום, מן הרגשה כזו.

אנחנו כולנו אמהות לילדים קטנים, קטנים, פחות קטנים, אני למשל מפרנסת יחידה, תהיה לנו בעיה רצינית לנסוע יום יום. לי יש לעבוד עוד עשרים וחמש שנה, יום יום לנסוע לשדה התעופה - - -
רחל אדטו
האם יש סניף יותר צפוני מסניף חיפה?
סמדר דאר
לא, זה הסניף הכי צפוני.
רחל אדטו
מתל אביב?
סמדר דאר
מנתניה עד מטולה. מן הרגשה שבסיכומו של דבר המגמה היא אחת ויחידה, להיפטר מעובדים קבועים. זו ההרגשה האישית שלנו, כי הרי זה ברור שלא נעמוד בנטל הנסיעות, יום יום לנסוע ארבע שעות הלוך וחזור, עשינו חשבון שבחודש זה עוד 80 שעות שאתה צריך לתרום, העלות היא 1,600 ₪ רק על הנסיעות.
היו"ר חיים כץ
בסידור טוב עם הנהלת "אל על", אפשר לעשות הסדר שלפיו את תסעי בשמחה ותעבדי בשמחה וגם להם יעלה עוד כמה גרושים.
סמדר דאר
אז למה? למה?
יונה יהב
לא, לא יהיה סניף.
היו"ר חיים כץ
תהיה פרנסה לאנשים.
יונה יהב
לא, לא יהיה סניף. אם מעבירים, זה לוקח בדיוק שנה וכל המשפחות עוברות. זה רק תהליך ואני אומר לך: 37% זה היהודים בצפון. 37%.
רחל אדטו
לגבי הפריפריה, והתפיסה לגבי הצפון, סניף, מטבע הדברים הוא דבר שאנשים לא נכנסים אליו, זה נכון?
סמדר דאר
נכנסים.
רחל אדטו
אנשים באים פיזית?
סמדר דאר
כן, כן.
רחל אדטו
באותו קשר, אם אתם משרתים את אוכלוסיות הצפון, האם זה אומר שאלה אנשים ממטולה ומטבריה?
סמדר דאר
בוודאי.
רחל אדטו
האם נכון לומר שאנשים שהיו מגיעים לסניף חיפה, וקיבלו שירות לכל איזו הצפון, עכשיו לא יינתן להם שירות?
סמדר דאר
לא יינתן. הם יצטרכו לנסוע לתל אביב, לבאר שבע, לאילת.
היו"ר חיים כץ
הצלצול ששמעתם אומר שבעוד רבע שעה המליאה מתחילה לעבוד. הלוא אנחנו כאזרחים, לא מכירים את פעילות הכנסת, ויודעים להגיד על הכנסת מה שאנחנו רוצים, זה אומר שאם אנחנו החכי"ם, נעשה את עבודת הועדות בזמן שהמליאה עובדת, אז יפטרו אותי. וחברת הכנסת אדטו אומרת שלא רוצים.

האם שמענו עד כאן את מהות הדברים?

שמענו את ראש עירית חיפה. זה לא מקובל, שיבוא ראש עיר, ולא שאין זה נכון לעשות את זה, מבחינה פוליטית זו עשיה נהדרת אבל אני מאמין, ושמעתי אותו מדבר, שהוא לא עשה את זה משיקול פוליטי גם משום שאין בחירות מחר בבוקר והוא בא להילחם על מה שנראה לו גדול, הוא בא, פינה את היומן ואמר: אני בא להילחם על שלוש עשרה משפחות ולא רק על שלש עשרה משפחות כי גם כשאמרנו שאולי נמצא להן פתרון, פתרון טוב שיהיה כדאי להם כלכלית ונוח, הוא אמר: רק רגע ומה עם הסניף בחיפה? כי מעניין אותו ש"אל על" תהיה מיוצגת בחיפה.

שמענו פה מעט את זעקת העובדים וביחוד מפתיע אותי, שחברה שהיתה חברה ממשלתית, והיום היא חברה פרטית, חברה טובה, מגיעה אל "השליפה" הזו, שלא דרך ארגון העובדים בצורה מסודרת לנסות ולסגור את הכל בשקט, בקלות, זה כל כך יותר זול, זה כל כך יותר חכם ובכל זאת זה לא נראה כך.

על פניו, יכול להיות שאני לא רואה הכל ואני לא יודע את כל הדברים אבל, על פניו, את מה שאפשר היה לעשות בקלות אפילו אם ראש עירית חיפה היה מתנגד אז העובדים לא היו באים בטענות כי היה אפשר לפצות אותם בדרך כזו שהם היו מוחאים לכם כפים, ויכול להיות שזה היה עולה לכם עוד מאה אלף שקל או עוד חמשים אלף שקל אבל הייתם מרבעים את המעגל, ארגון העבדים היה שותק ושמח, העובדות היו שמחות, לכם היה עולה עוד קצת אבל הייתם קונים שקט, לפחות לתקופה ולפרק זמן מוגדר, להסכם, ומפתיע אותי שזה לא נראה כך ואני מכיר את ההנהלה שלכם ואני יודע שבכל זאת עשיתם משאים ומתנים. לא נראה, על פניו. ואולי אני טועה.
ראובן וירובניק
קודם כל, מאחר ואתה, אדוני יושב הראש, נגעת בדברים של ראש עירית חיפה, אני מקווה שגם עובדי "אל על" לא מזדהים עם האמירה שלו לא לטוס ב"אל על". אני לפחות יש לי משפחה גדולה בצפון.
יונה יהב
לא לטוס "אל על".
היו"ר חיים כץ
מר יהב!
ראובן וירובניק
יש לי משפחה גדולה בחיפה, אני לא אקרא לה לעבור מן העיר, אני מבטיח לך.
יונה יהב
זה מה שאתה עושה.
ראובן וירובניק
אני לא אקרא למשפחה שלי לעזוב את העיר.
היו"ר חיים כץ
אדוני ראש העיר, יש לשמור על זכויות הדיבור.
ראובן וירובניק
קודם כל נאמר -ולא פעם, ש"אל על" היא חברה עסקית ובודקת את הפעילויות העסקיות שלה והיא הגיעה למסקנה שבטכנולוגיה של היום, ומיד אתן קצת יותר פרטים, אין לנו צורך היום בסניפים לוויניים. זה לא אומר שאנחנו גמרנו את הבדיקות עם כל הסניפים כי אנחנו ממשיכים את הבדיקה גם עם כל הסניפים.
היו"ר חיים כץ
האם זה אומר שיכול להיות שמחר בבוקר, כמו שנאמר, נראה שאכן זו "הסנונית הראשונה"?
ראובן וירובניק
אמרה נכון חברת הכנסת רחל אדטו, היום לא נכנסים ל\סניפים, יש שירות לסוכנים, השירות הזה ימשיך בחיפה, יש לנו מעודדות מכירות בחיפה שעובדות מול הסוכנים, עם רכב של החברה, זה ימשיך כך, הם מגיעות גם היום מעת לעת לתל אביב לצורך קבלת הנחיות כאלה ואחרות, הן ימשיכו באותה מתכונת.

הקמנו לפני כחמש שנים מוקד מכירות גדול בנתב"ג. חלק גדול מן הנושאים של השירות לסוכן עבר למוקד הזה. שש בנות מתוך הסניף בחיפה נותנות את השירות הזה לסוכן כי העבירו להן את העבודה הזו מנתב"ג לחיפה כדי להמשיך לעסוק בזה למרות שאפשר לעסוק בזה מנתב"ג.
היו"ר חיים כץ
מה היתרון לעשות את זה מנתב"ג?
יונה יהב
פשוט מאד כי המקום מרכזי.
ראובן וירובניק
כל המטה של "אל על" על כל שלוחותיו נמצא בנתב"ג. זה מטה החברה, מעבר לסניפים כמו זה שבתל אביב, שהוא סניף קצת יותר גדול וגם הסניף הזה - חלקו כבר עבר לנתב"ג, כל מערך החשבונות עבר לנתב"ג, הכפילות הזו של להחזיק פעילות כפולה, משרדים מחוץ לחברה, שלא כמו שהיה בעבר -והפחות צעירים בינינו זוכרים, שפעם בכלל לא היו ל"אל על" מעודדי מכירות, כולם היו קונים רק בחנות "אל על" ברחוב בן יהודה והתור הגדול היה בחנות המכר. היום זה כמעט ולא קיים. כולם קונים היום או דרך האינטרנט או דרך חברות הנסיעות או ישירות במוקד שלנו, הטלפוני. לשם הלך העולם וחברת "אל על", כחברה עיסקית כמו שנאמר פה, חייבת להתאים את הפעילות שלה ואת מבנה ההוצאות שלה לפעילות העיסקית של החברה ולכלכלה העולמית בכלל.

בתעופה, וכולם יודעים, ודאי העובדים שיושבים פה, מכירים את הנתונים, אני לא אכנס למספרים, יש הבדל בין מחזור מכירות לבין מה שנשאר מזה בסוף. אני מצטער אבל - - -
היו"ר חיים כץ
האם חלק הסניף הזה הוא הפסדי?
ראובן וירובניק
כל הפעילות של "אל על" הפסדית.
היו"ר חיים כץ
עזוב כל "אל על", לא סוגרים את "אל על" ושמענו, שבשנה שעברה חילקו בונוסים יפים.
ראובן וירובניק
אם מדברים על הבונוסים.
היו"ר חיים כץ
לא, לא מדברים על הבונוסים.
ראובן וירובניק
לא אכנס לזה אבל אני אומר, יש לנו גם בעיה עם הסכם עבודה, שהוא לא מתאים לחברה עסקית.
היו"ר חיים כץ
מקווה שלא נצטרך לעסוק פה, גם בהסכם.
ראובן וירובניק
גם אני מקווה, ואנחנו חיים בסדר גם מאז ההפרטה. אני רק רוצה להוסיף, בשולי הדברים, נאמר פה והם הציעו הצעות.
היו"ר חיים כץ
שאלתי אותך, אם הסניף בחיפה הוא - - -
ראובן וירובניק
לא מכסה את ההוצאות.
היו"ר חיים כץ
הוא הפסדי?
ראובן וירובניק
לא מכסה את ההוצאות.
היו"ר חיים כץ
הפסדי.
ראובן וירובניק
לא מכסה את ההוצאות.
היו"ר חיים כץ
בעברית.
ראובן וירובניק
מזכירים פה רק את ה 230,000 ₪ של המכירות. זה חלק קטן, בשרשור הזה של עובדים מחיפה, ואני אומר, זה שמונה עובדים, צריך להבין, שני עובדים גרים בתל אביב, שני עובדים - - -
היו"ר חיים כץ
לקוראים את הקריאות באולם: בסדר, לא נכון, האם אפשר שאני אבין ממנו? מר וירובניק, עליך להבין שיש פה אמוציות.
ראובן וירובניק
קודם כל העובדים שלנו נהדרים.
יוסי לוי
צריך להבין. מה-31 באוגוסט, או שהן נוסעות לתל אביב או שהן הולכות הביתה. אלו האופציות שיש לבנות האלו ועל זה צריך לחשוב.
היו"ר חיים כץ
אני מאמין שהנהלת "אל על" תשב עם ארגון העובדים.
יוסי לוי
אני מודה לך.
היו"ר חיים כץ
וגם לקריאתֶך אני אומר: אני מאמין שהנהלת "אל על" תשב עם ארגון העובדים ומבחינתי אדבר עם חלק מן הבעלים שלה. זה לא בשמים. זה לא בשמים.
יוסי לוי
אלו בשלושים ואחד לאוגוסט הולכות הביתה.
היו"ר חיים כץ
האם אתה יודע כמה אפשר לפתור עד שלושים ואחד לאוגוסט. סבלנות.
ראובן וירובניק
אדוני יושב הראש, קודם כל היתה הידברות. אני אישית ישבתי עם נציגות העובדים וההסתדרות, לא מעט שעות. נכנסנו לפרטים ולפתרונות של בעיות, לא - - -
היו"ר חיים כץ
האם ישבת עם נציגות העובדים לבד?
ראובן וירובניק
ישבתי אתם.
היו"ר חיים כץ
האם ישבת אתם לבד?
ראובן וירובניק
ישב אתם איש משאבי אנוש, וכשראיתי שזה מגיע לאיזושהי נקודה שבה אני צריך להתערב, אז ישבתי אתם.
יוסי לוי
אז תגיד לו מה הצעת.
ראובן וירובניק
לא מנהלים פה את המשא והמתן.

אני אומר: ישנה הידברות. יכול להיות שעדיין לא מוצתה ואנחנו ממשיכים לדבר, בסדר, ישנן הצעות גם מצד נציגות העובדים, הם לא נפלו על אזניים לא קשובות, ישבנו, יוסי גם יודע את זה, גם בארבע עיניים אתי במשרד אצלי, הציע פתרון, לא פסלתי אותו, לומר שעדיין יש פתרונות, לומר שכל הפתרונות - - -
היו"ר חיים כץ
נכון לעכשיו, ההחלטה שלכם לגבי הראשון באוגוסט, לא יכולה להשתנות!?
ראובן וירובניק
נכון. צריך למצוא פתרונות הולמים. נציגי העובדים שיושבים פה מכירים מצוין את הסכם העבודה, כמו שאני מכיר אותו, לא הלכנו -למרות שההסכם התיר לנו, ללכת בדרך קיצונית, לא היינו שם, אנחנו מעריכים את העובדים שלנו לכן, הלכנו לפתרונות שלא להגיע למצב של פיטורי עובדים למרות שזה אפשרי מבחינת הסכם העבודה. לשם לא הלכנו. הלכנו למצוא פתרונות, תראו, יש לנו - - -
היו"ר חיים כץ
לפי הסכם עבודה אפשר לפטר?
ראובן וירובניק
כן. במסגרת פעילות – כן.
יוסי לוי
לא.
היו"ר חיים כץ
סליחה, תמתין לתורך.
יוסי לוי
הוא יודע את זה, הוא לא יכול לפטר עובדים.
היו"ר חיים כץ
יוסי! יוסי, הוא, נדמה לו, לדעתו, הוא חושב שהוא יכול, אתה חושב שהוא לא יכול. הוא לא צריך להגיד את מה שאתה חושב ואת מה שנדמה לך. הוא יגיד את מה שהוא חושב. מה שהוא חושב.
ראובן וירובניק
בסופו של דבר זה מהלך של חסכון, זה מהלך שחוסך בהוצאות של למעלה ממליון שקל. מי שרוצה לראות את החשבונות אני מוכן להראות לו באופן אישי וגם לנציגות העובדים אפשר להראות את החשבונות והם יודעים לעשות את החשבון.
היו"ר חיים כץ
האם זה הרבה כסף לחברת "אל על"? יחד עם זה, לחברה יש תדמית. כי למרות שהיא חברה פרטית עסקית היא עדיין נחשבת חברה לאומית. עדיין.
ראובן וירובניק
אנחנו מתגאים בזה.
יוסי לוי
נשענת על העובדים.
היו"ר חיים כץ
על ה"עדיין" הזה שהיא חברה לאומית, לפעמים שווה, אתה יודע, לשלם בפרסום מליון שקל זו בדיחה.
ראובן וירובניק
נכון אבל כחבה לאומית אנחנו גם נושאים בהוצאות בטחון שהבית הזה החליט עליהם, של חמישים מליון דולר.
היו"ר חיים כץ
ובכמה הוא מסבסד?
ראובן וירובניק
מה זה מסבססד?
היו"ר חיים כץ
הבית הזה מסבסד.
ראובן וירובניק
ראש עירית חיפה יודע כמה עולה גדוד טנקים בצפון. האם ראש עירית קרית שמונה מקבל את החשבון? אז למה חברת "אל על" תקבל את חשבון של הבטחון? זה בא גם חשבון הכלכלה של החברה.
היו"ר חיים כץ
ברוכות הבאות לכנסת ישראל. אני למדתי מן הסמנכ"ל של "אל על" שהנושא לא סגור בשלושים ואחד לאוגוסט וחברת "אל על" פתוחה להידברות והיא תשב עם ארגון העובדים.
יונה יהב
שמענו שחיפה נעזבת.
היו"ר חיים כץ
שמענו. אדוני ראש העיר, שמענו וראיתי אותך.
יונה יהב
אני פחות מבין ממך בעייני עובדים, אבל אני רוצה לדעת איך חברה הפסדית נותנת למנכ"ל בונוס של אחד עשר מליון שקל.
היו"ר חיים כץ
אני אסביר לך. בשנה שעברה החברה היתה רווחית, נתנה לו בשנה שעברה, השנה היא לא תתן לו היא תקח ממנו, עזוב את זה, נו.
יונה יהב
את הכסף צריך לשמור לשנים הקשות.
היו"ר חיים כץ
אדוני ראש העיר, עוד מעט השעה אחת עשרה. נכון שנגלוש לזמן המליאה, לא ראיתי את סדר היום אבל יש הצעת חוק שאני צריך להראות אותה היום, שאולי תעזור לכם עם החינוך בחיפה, פה לא להפריע לו.
ראובן וירובניק
למען ההיסטוריה, להזכיר לראש עירית חיפה, פתחנו בעבר גם תיאומי טיסה, בתל אביב היה 'טרום טיסה' הרבה מאד שנים, ניסינו לפתוח גם בחיפה, גם באשר שבע, גם בירושלים, אבל זה לא היה כלכלי. אז האם להחזיק פעילות כזו?
היו"ר חיים כץ
אבל שמע, שמעת פה, ואני לא מנהל אתך פה בוועדה משא ומתן.
יונה יהב
היום חברות פרטיות מנהלות את זה, האם זה כלכלי?
היו"ר חיים כץ
מבקש מכל הנוכחות באולם להתנהל כראוי.

אני שמעתי. אם אתה רוצה להגיד עוד משהו אני אתן לך אבל, אני חושב שאמרת את שלך ושמענו את ארגון העובדים ואני לא חושב שהבעיה גדולה מדי. לא חושב שהבעיה גדולה מדי. אני, כיו"ר הועדה, לפני היציאה לפגרה והרבה לפני השלושים ואחד לאוגוסט אנחנו נקבע פה דיון נוסף. נקבע פה דיון נוסף בכנסת ישראל. נקח חודש מהיום, זה זמן סביר, ואני אדבר גם עם חלק מן הבעלים שלכם, הבעיה היא לא גדולה, אם הבעיה היתה גדולה וקריטית ל"אל על" אז הייתי אומר: אתה יודע מה, בסדר, אין ברירה, אין ברירה אבל, פה יש ברירה, פה יש ברירה ואפשר לרבע.

אני מאד רוצה לקוות, אני מבין את ההיררכיה ב"אל על", אני מבין שיש יו"ר אגף התעופה בהסתדרות שלא כל כך מסתדר עם ארגון העובדים שלך אבל, גם את ארגון העובדים שלך אתה לא צריך לנצח אז תשים את יו"ר אגף התעופה בצד ותדבר עם ארגון העובדים שלך ותנסה להגיע לפתרון. הנושא עכשיו הוא סניף "אל על" בחיפה. וצריך לדעת מה עושים אתו. יכול להיות שהוא מרוויח קצת ומפסיד קצת ולא נכנסתי לזה אבל אני חושב שהנהלת "אל על" מספיק מושכלת ויש לה את היכולות לפתור את הבעיה הזו. יש לה את היכולות לפתור את הבעיה. יהיה שיתוף פעולה בין ההנהלה וארגון העובדים, בלי להיכנס להסכמי העבודה אלא לנושא של חיפה בלבד, הוא ניתן לפתרון בקלות, לשביעות רצון הנהלת "אל על" ולשביעות רצון עובדות "אל על" בחיפה.

אני בטוח שעובדות "אל על", בניגוד לדעתו של ראש העיר, לא יקראו שלא לטוס "אל על", אני בטוח. אמר ראש העיר את מה שהוא אמר, והוא בא ואני חוזר שוב, הוא אמר הרבה מאד.

ואנחנו נקבע דיון נוסף חודש מהיום בערך ואני מקווה שאתם תנצלו את הזמן. היו נבונים, אתם חברה לאומית למרות שאתם חברה פרטית ועסקית ואתם מדווחים ויש לכם מניות אבל יחד עם זה אתם חברה לאומית, ויותר מפעם אחת אתם באים פה לבנין הזה ואנחנו החכי"ם מתייחסים אליכם כאל חברה לאומית, זה היה לפחות בטיסות לאילת ופתיחת קווים, אנחנו מתייחסים, ועד אז אני חושב שמיצינו את הדיון הזה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים