ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/06/2011

תקנות ניירות ערך (מועדי הגשת הודעה של בעל ענין או נושא משרה בכירה)(תיקון), התש"ע - 2010, תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים של תאגיד חוץ)(תיקון), התש"ע - 2010

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
7
ועדת הכספים

14.6.2011


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"ב בסיוון התשע"א (14 ביוני 2011), שעה 10:00
סדר היום
1.
תקנות ניירות ערך (מועדי הגשת הודעה של בעל עניין או נושא משרה בכירה) (תיקון),

התשע"א-2011

2.
תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים של תאגיד חוץ) (תיקון), התשע"א-2011
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מגלי והבה

עינת וילף

שי חרמש

ציון פיניאן
מוזמנים
עו"ד דניאל רימון, המשנה ליועץ המשפטי, רשות לניירות ערך

עו"ד מיכל שמואלי, רשות התאגידים, משרד המשפטים

חזקיה ישראל, התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

1.
תקנות ניירות ערך (מועדי הגשת הודעה של בעל עניין או נושא משרה בכירה) (תיקון),

התשע"א-2011

2.
תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים של תאגיד חוץ) (תיקון), התש"ע-2010
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום תקנות ניירות ערך (מועדי הגשת הודעה של בעל עניין או נושא משרה בכירה) (תיקון), התשע"א-2011.

תקנות ניירות ערך (מועדי הגשת הודעה של בעל עניין או נושא משרה בכירה) (תיקון),

התשע"א-2011
דניאל רימון
למעשה מדובר בתקנות שהן סט משלים למה שאושר ופורסם כבר בסוף ינואר האחרון. אנחנו מזכירים שעלה לדיון כאן תיקון התקנות של דוחות תקופתיים ומיידיים אשר חוללו מספר תיקונים.
היו"ר משה גפני
אלה התקנות השניות.
דניאל רימון
לא. אני מדברת על הראשונות. רק על הראשונות. אני פשוט מסבירה שזה סט משלים לסט שהיה כאן בסוף השנה החולפת, כאשר אז דיברנו על דיווחים בהם חב תאגיד ביחס לאחזקות בעלי עניין בו, במיוחד קבוצות דיווח מוסדיות. בזמנו הבאנו יחד את ההוא וגם את זה כי זה הפן המשלים והוא נותן הבהרה ביחס למועדי הדיווח של בעלי עניין כדי שהם יתאמו לסט ההוא.


בקצרה אני אזכיר שהתיקון שתוקן אז ונכנס לתוקף כבר בסוף אפריל והוא קבע הוראות ביחס לדיווחים של תאגיד על שינויים באחזקות בעלי עניין בתוכו, מיידיים ותקופתיים. מאז למעשה, כבר על פי סעיף 37 לחוק ניירות ערך, כיוון שבעל עניין ונושא משרה חייבים לתת את כל המידע על מנת שתאגיד יוכל לעמוד בהוראות שלו, ממילא הם כבר חייבים לעמוד בהוראות הדין ההוא. אבל זה יצר חוסר בהירות כיוון שלא ברורים העיתויים, באיזה יום בשבוע הם צריכים לתת.
היו"ר משה גפני
תקנות טכניות.
דניאל רימון
טכניות ומקלות. אני תכף אסביר במה הן מקלות.
היו"ר משה גפני
תעשי את זה בקצרה.
דניאל רימון
פחות מדקה. היום גופים מוסדיים צריכים להודיע לתאגיד על שינוי באחזקותיהם אחת לשבוע. עכשיו זה עובר לפעם בחודש. היום ההודעה מרוכזת של המוסדיים צריכה להינתן ביום המסחר הראשון של השבוע ואנחנו נותנים להם שלושה ימים להתארגן על המידע. הדבר השלישי הוא שבמקרה של שינוי משמעותי במהלך החודש הזה – כאשר שינוי משמעותי הוגדר עוד בתקנות ההן, אחוז אחד מההון המונפק והנפרע או חמישה אחוזים מערך הנקוב של תעודות ההתחייבות – הם היו צריכים לתת מידע מיידי בתוך יום אבל הקלנו עליהם ואמרנו בתוך יומיים. לבסוף, עשינו הרחבה של רשימת המוסדיים שנכנסים להקלות בהתאם לתקנות שהיו אז.


שלחנו לכם שינוי לנוסח לאור הערה שקיבלנו שבטעות לא הותאמה תקנת משנה 4(ב) לנוסח של התקנות ההן ולא התייחסה לחמישה אחוזים ערך נקוב, ואכן היא הותאמה. סעיף התחילה, כיוון שהחלק הראשון שלו כבר לא רלוונטי כי חלף מועד התחילה, לכן השארנו רק את חלקו השני.


זה מה שיש לי לומר.
שגית אפיק
השארת תשעים ימים מיום הפרסום שזה באמת יותר טוב ממה שהיה, אבל לא עדיף לומר מועד קבוע?
דניאל רימון
לא משנה לי.
שגית אפיק
אפשר לקבוע עוד שלושה חודשים.
דניאל רימון
זה לא משנה לי.
היו"ר משה גפני
את מקבלת את ההערה הזאת?
דניאל רימון
כן.
שגית אפיק
אז פשוט נקבע תאריך לעוד שלושה חודשים.
דניאל רימון
אין בעיה.
עינת וילף
היושב ראש, רק אם יש זמן, יש שלוש עד חמש דקות לתת לי את התמונה הכוללת של מה קורה כאן? רק אם יש זמן.
היו"ר משה גפני
כן. יש זמן לכל דבר. אם את רוצה, בבקשה.
דניאל רימון
אני אסביר. לפי חוק ניירות ערך, תאגידים שהם תאגידים מדווחים – כלומר, שהציעו ניירות ערך שלהם לציבור – חייבים לדווח דיווחים שוטפים. בין השאר, אחד הדברים שהם צריכים לדווח עליו, אלה אחזקות של נושא משרה בכירה בהם ואחזקות של בעלי עניין, מי שמחזיק שיעורים משמעותיים בהון המניות. כלומר, לדעת מי הקיימים, כל שינוי שהם מקיימים ועוד כל מיני פרטים.


בתקנות שהובאו לאישור לפני כחצי שנה בסבב הקודם, דייקנו. אמרנו למשל שמעניין שינויים באחזקות לא רק במניות אלא גם בתעודות התחייבות. אמרנו שאם בעלי העניין הם קבוצת דיווח מוסדית – למשל מישהו שהוא מכיל בתוכו קופות גמל, קרנות נאמנות והוא מנהל תיקים, או תעודות סל ומחזיקי תעודות מדדים – יש להם הרבה מאוד שינויים וריווחנו להם את התקופה. הם לא צריכים כל פעם שיש שינוי, שאלה יכולים להיות כמה פעמים ביום, אלא הם יכולים פעם בחודש לתת מצטבר, אבל אם הייתה קפיצה משמעותית במהלך החודש, הם צריכים לתת בדוח מיידי.


קבענו כל מיני הוראות כאלה שהן הוראות באמת מקצועיות ולא הרות גורל. עכשיו זה הסט המשלים שמבהיר. קודם טיפלנו בתאגידים וכדי שהתאגידים יוכלו לעמוד בהוראה הזאת, כי הרי הם לא יודעים אם בעל עניין בהם קנה בבורסה איגרות חוב של החברה. הם לא ידעו את זה אלא אם כן בעל העניין יספר להם. החוק אומר שכל מה שהתאגיד צריך לדווח, גם בעל העניין צריך לספר לו. עכשיו אנחנו בדיוק המועדים בהם בעל העניין צריך למסור את הדברים.
עינת וילף
תודה רבה.
דניאל רימון
התבקשתי על ידי איגוד הבנקים להבהיר לפרוטוקול – זה עולה מן הטקסט וזאת גם הכוונה – שעל בעלי העניין עומד הנטל וזאת הפרת דין מבחינתם, אם במועד שבו הם חולפים את הנקודה בה התאגיד צריך לעמוד בדרישה שהיא החמישה אחוזים או האחוז האחד לפי העניין, באותו מועד חלה עליהם החובה. אני חושבת שזה כתוב בבהירות מספקת.
שגית אפיק
השאלה שלי היא באמת לגבי בנקים. אתם מרחיבים כאן את ההקלה גם ביחס אליהם.
דניאל רימון
לא. הבנקים היו תמיד.
שגית אפיק
הגופים המוסדיים. לא?
דניאל רימון
לא, הרחבה לא הייתה כאן.
שגית אפיק
אבל את ההקלה את עכשיו מחילה גם על הבנקים.
דניאל רימון
כל ההקלה, הכול היה כבר אז. זה נעשה. את צודקת. קודם כל, בפועל היו הבנקים והמבטחים והרחבנו על קופות גמל, קרנות, מנהלי תיקים, מוצרי מדדים. אבל זה נעשה כבר אז ועכשיו זה סתם טכני. עכשיו זה על הטיימינג. הדין היום אומר שאחת לחודש אבל אחת לחודש כבר עבר בינואר. ממילא ברור שכיוון שבעל העניין צריך לתת להם בזמן כדי שהם יעמדו עם כל הפרטים, גם היום הוא היה צריך אחת לחודש, אבל זה לא ברור כי התקנות כאילו סותרות את זה ואומרות לו פעם בשבוע. זה לא סביר.
שגית אפיק
אם כן, נעשה את זה 1 באוקטובר.
דניאל רימון
בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
אנחנו מצביעים על אישור תקנות ניירות ערך (מועדי הגשת הודעה של בעל עניין או נושא משרה בכירה) (תיקון), התשע"א-2011, כפי שסוכם כאן לגבי הנוסח עם השינויים.

ה צ ב ע ה

התקנות אושרו פה אחד

אנחנו עוברים לתקנות הבאות.

תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים של תאגיד חוץ) (תיקון), התשע"א-2011
דניאל רימון
התקנות האלה הן תקנות שקובעות את התוכן ואת העיתוי של הדיווח של התאגידים שלא מדווחים בדרך הרגילה אלא מה שמכונה בעגה תאגידי רישום כפול. בדרך כלל זה מכוון לתאגידים שרשומים ברישום כפול בבורסה בישראל, באחת הבורסות הגדולות בעולם.
שי חרמש
מניות דואליות?
דניאל רימון
אלה לא רק מניות דואליות כי זה גם מטפל למשל בבנק האירופי ובניירות ערך שרשומים בבורסות יורו נקסט בפריז. יש כל מיני הסדרים שזה לא הדיווח הרגיל. מדובר במעט תאגידים. כאן זה לא חידוש ואני רק נותנת רקע. הרי הם צריכים לדווח על פי הדין הזר החל עליהם ולא על פי הדין הישראלי, ועד לאחרונה קצובי הזמן שהם היו צריכים לתת את הדיווח, כאשר דובר בדיווח עתי, כלומר בדיווח רבעוני או שנתי, גם זה היה לפי קצובי הזמן לפי הדין הזר, אבל בדוחות המיידיים הם היו צריכים לדווח על פי קצובי הזמן הישראליים. משמע, בזמן סמוך מאוד.
שי חרמש
רגע. לא הבנתי. חברה כמו טבע נגיד.
דניאל רימון
חברה כמו טבע.
שי חרמש
שהיא נסחרת גם פה וגם פה, למי היא כפופה?
דניאל רימון
חברה כמו טבע או חברות אחרות שהן רשומות גם בישראל וגם בבורסה האמריקאית או האנגלית המרכזית, הן צריכות לדווח – בוא נגיד מה המצב הנוכחי – כך שקודם כל, תוכן הדיווח שלהן הוא אך ורק לפי מה שקובע הדין הזר. הדבר השני הוא העיתוי של הדיווח, מתי הן צריכות לדווח. כאשר מדובר בדיווח שנתי או בדיווח רבעוני, הן צריכות היו לדווח לפי העיתוי הזר. כלומר, אם העיתוי הזר אומר ב-30 במרץ, זה יהיה ב-30 במרץ כמו בישראל, אבל אם הוא אומר 30 במאי, זה יהיה 30 במאי. זאת אומרת, תמיד אתה מקבל כמו מה שמקבלים בעולם.


הדין אומר שלמעט אם זה יוצא יום שאין מסחר בישראל, נגיד בשבת שלא רוצים שידווחו כאן בשבת, ובלבד שזה יהיה עד לפני תחילת המסחר בארץ.


מה הדבר אותו אנחנו מבקשים לשנות כאן. לגבי דוחות מיידיים.
שי חרמש
הודעות חריגות?
דניאל רימון
כל מיני. זה יכול להיות דיווח על שינוי באחזקות בעלי עניין, זה יכול להיות על עסקה גדולה, זה יכול להיות על שינוי רואה חשבון מבקר. יש כל מיני עילות בעטיין צריך להגיש דוח מיידי ולא אחת לקבוע אלא כי קרה משהו. הדוחות האלה, נכון להיום כתוב שצריך לדווח לפי הדין הזה, היה וגם עכשיו, אבל העיתוי הוא לפי הדין בישראל. זה יצר להם קושי וקיבלנו פניות. זה יצר להם קושי מפני שפעמים יצא שהייתה אי הלימה וכנראה זה גם לא כל כך נאכף. כלומר, לא היה ציות להוראה הזאת כי היה חוסר ודאות בקשר לכך. שנית, יצא מצב שהם צריכים לדווח בעיתוי הנדרש בישראל ולפעמים זה הקדים את העיתוי שהיה בחוץ לארץ, דבר שיצר להם בעיה אל מול הרשויות בחוץ לארץ. דבר שני, הם היו צריכים לפעמים לדווח בישראל במועד שהם לא עובדים בו, למשל ביום ראשון, דבר שיצר קושי.


ביקשנו לעשות אחידות. בדוח מיידי, כמו בדוח הזה, העיתוי הוא לפי הדין הזר ואם לפי הדין הזר יוצא עיתוי שאין מסחר בישראל, משהים את זה ובלבד שזה לא יהיה מאוחר מ-9:30 ביום המסחר הראשון שבא אחריו.
שי חרמש
עכשיו זה לא מעמיד אותם בבעיה עם הרגולציה בצד השני?
דניאל רימון
לא. ההפך. זה מצוין מבחינתם.
שגית אפיק
זה לפי הדין הזר.
דניאל רימון
אנחנו מתיישרים לפי הדין הזר.
שגית אפיק
גם כאן יש לך שלושים ימים ונעשה את זה כמועד קבוע, ב-1 באוגוסט.
דניאל רימון
1 באוגוסט. אין בעיה. ראיתם את התיקונים, שמדובר בשעה 9:30 כי רצינו יותר ודאות.
שגית אפיק
כן.
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו מצביעים על אישור תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים של תאגיד חוץ) (תיקון), התשע"א-2011.

ה צ ב ע ה

התקנות אושרו פה אחד


תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15

קוד המקור של הנתונים