ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/06/2011

סבסוד מעונות יום לילדי מורים/ות

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
25
ועדת הכספים

13.6.2011


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"א בסיוון התשע"א (13 ביוני 2011), שעה 10:20
סדר היום
סבסוד מעונות יום לילדי מורים/ות
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

עינת וילף

יצחק וקנין

ציפי חוטובלי

שי חרמש

שלמה מולה

אורי מקלב

ציון פיניאן

רונית תירוש
מוזמנים
תמר אלמוג, מנהלת אגף מעונות יום ומשפחתונים, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

דוד שטיינמץ, מנהל אגף בכיר לתקציבים, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

מרצדס צרפתי, יועצת מנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

שרית לוי ארבל, ממונה על הרווחה, אגף בכיר לכוח אדם בהוראה, משרד החינוך

עו"ד בלה רדונסקי, עוזרת ליועצת המשפטית, משרד החינוך

רן רידניק, משרד האוצר

עמית שטאובר, משרד האוצר

טליה ברנע, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

חזקיה ישראל, התאחדות התעשיינים

עו"ד אלי יריב, ההסתדרות החדשה

ריקי אייגנר, יו"ר האגף המקצועי, הסתדרות המורים

רינה אסא, עוזרת למזכיר הכללי, הסתדרות המורים

שגית להמן, דוברת הסתדרות המורים

שרון צ'רקסקי, מנהלת תחום קשרי ממשל, ויצ"ו ישראל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

סבסוד מעונות יום לילדי מורים/ות
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אני מתנצל על האיחור. אנחנו עדיין בתוך כדי דיון של הוועדה המשותפת עם ועדת הפנים על הנושא של הרשות לשיקום האסיר, דיון שהתחיל ב-9:00 .


אנחנו מתחילים בדיון לפי בקשתה של חברת הכנסת רונית לתירוש על סבסוד מעונות יום לילדי מורים/ות. בבקשה.
רונית תירוש
תודה רבה אדוני היושב ראש שנענית לקיים את הישיבה המאוד חשובה הזאת. נמצאת אתנו גם יושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, ציפי חוטובלי, וכבר התקיים דיון בנוכחותה ביחד עם ועדת החינוך.


הנושא נדון כבר מספר פעמים עם משרד התעשייה אבל לא נמצא לו פתרון. אני חושבת שהגיע העת איכשהו למצוא את הדרך לפסוק, להחליט ולאלץ את משרד החינוך או את משרד התעשייה לקבל את אחת ההגדרות שתענה על הצורך כאשר בסופו של יום, בשורה התחתונה, התוצאה תהיה שמורות שעובדות במשרה מלאה על פי הגדרות משרד החינוך תיחשבנה כמי שעובדות משרה מלאה לכל דבר ולכן הן יכולות לקבל את הסבסוד שמקבלת אם בישראל שעובדת משרה מלאה. בגלל שהן מורות, הן לא צריכות להיפגע.


אני רק אומר בקצרה את הבעייתיות ובוודאי ירחיבו אנשי המקצוע. בגלל רפורמת אופק חדש ביסודי המצב קצת השתנה, ועכשיו נכנס עוז לתמורה, דבר שמקדם ומסייע מאוד, אבל עד היום, לפני שתי הרפורמות, מורה בתיכון עבדה 24 שעות מלאה במשרה מלאה ומורה ביסודי עבדה 36 שעות במשרה מלאה. המדינה מכירה במשרה מלאה כאשר עובדים 41 שעות ולכן כל ניסיון להסביר שזאת משרה מלאה, לא צלח והן לא קיבלו את הסבסוד. יוצא שהסקטור הכי גדול במדינת ישראל מבחינת מקצוע, שבו נמצאות מרבית הנשים – הרוב במקצוע הזה הן נשים – דווקא הן נפגעות, דווקא הן לא מסוגלות להכניס את הילדים למעונות בסבסוד ולכן חלקן מוצא פתרונות אחרים. באופק חדש קצת הרחיבו את המשרה לכדי 36 שעות – עדיין מספר השעות לא מגיע ל-41 ועדיין קיימת המצוקה הזאת - ואותו הדבר יקרה בעוז לתמורה, שם מדובר אפילו בפחות שעות. בכל מקרה, הן לא תגענה ל-41 שעות.


ביקשו ממשרד החינוך שיאמר שהמורה עובדת משרה מלאה בלי לציין שעות, דבר שיסייע. אני לא מבינה מדוע המשרד לא מוכן להגדיר את זה כך. משרד התעשייה לא מוכן להכיר הפוך ומי שיוצא מופסד ונפסד מכל הנושא הזה, אלה הם הילדים של האימהות הללו, של המורות בישראל, וזה דבר שצריך להיפתר, אני מקווה בעזרתך אדוני היושב ראש, היום. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ציפי חוטובלי, יושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, הנושא הזה הוא נושא לא רק חשוב אלא הוא נושא קריטי. מדובר למעשה באפליה הכי שערורייתית שקיימת כאן. אישה שעובדת בהיי-טק ומשתכרת שלושים אלף שקלים בחודש יכולה למצוא את עצמה זכאית להנחה במעונות היום, אבל לעומת זאת מורה שמרוויחה 4,000 שקלים, לא זכאית להנחה במעונות היום בגלל העניין הזה של ההגדרה עליה דיברה חברת הכנסת רונית תירוש.


אני רוצה להביא בפני הוועדה את הסיכומים שהוועדה לקידום מעמד האישה השיגה בעקבות הישיבה שהתקיימה בעקבות פניות של עשרות מורות אל הוועדה. פנינו אל שר התעשייה – אז שר התעשייה היה בנימין בן-אליעזר אבל היינו בקשר גם עם שר התעשייה החדש – ופנינו גם לשר החינוך וההחלטה הייתה שמשרד התעשייה ישנה את ההגדרה כך שמורות תוכלנה לקבל את ההנחה.


מה עשו שר החינוך ושר התעשייה? הם החליטו על פתרון יצירתי. הם אמרו שכל המורים שבאופק חדש יכולים לקבל את ההנחה הזאת וזה פוטר אותם מלתת באופן גורף את ההנחה לכל המורות.


לצערנו לא כל המורות באופק חדש.
ציון פיניאן
המטרה שלו היא להכריח את אלה שלא הצטרפו לאופק חדש, שיצטרפו.
ציפי חוטובלי
זה לא משנה. בשורה התחתונה יש מורות במדינת ישראל ויש גננות במדינת ישראל שהן לא חלק מאופק חדש. גם מורות שהן עובדות 24 שעות, שזאת ההגדרה שלהן למשרה מלאה, לא יכולות לקבל את ההנחה הזאת ובסופו של דבר אנחנו צריכים לשנות את עצם ההגדרה של זכאות להנחה במשרד התעשייה. כאשר מדובר באישה שעובדת משרה מלאה, היא צריכה להיות זכאית להנחה בין אם היא מורה ובין אם היא גננת. אנחנו לא צריכים להיכנס עכשיו לפרוצדורות הפנימיות של משרד החינוך אבל ההגדרה צריכה להיות על פי משרה מלאה.


אני חושבת שהוועדה הזאת שיש לה הרבה מאוד כוח יכולה לסייע כאן ליצירת שינוי שהוא שינוי שיועיל לכל המורות במדינת ישראל. אני מקבלת גם היום פניות ממורות שאומרות שזה לא הגיוני. שנת הלימודים הבאה בפתח והן לא זכאיות להנחה של שקל אחד. זה דבר שהוא לא הגיוני, הוא לא סביר ואנחנו צריכים לשנות אותו. הייתה יוזמה לחקיקה בנושא הזה, אבל אני חושבת שחקיקה היא רק מנוף להפעלת לחץ כי בסופו של דבר ההגדרות והמפתח נמצא במשרד התעשייה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש עוד מישהו שרוצה להתייחס? חברת הכנסת עינת וילף.
עינת וילף
אני רוצה לחזק את חברת הכנסת תירוש ואת יושבת ראש הוועדה ציפי חוטובלי. הפניות האלה מגיעות כל העת. משרד החינוך ומשרד התעשייה זורקים את זה כל הזמן אחד על השני. מדברים על הרפורמות כמשהו שיפתור את זה, אבל זה לא פותר. גם באופק חדש משרה מלאה היא פחות מארבעים שעות וזה לא יפתור את הבעיה. לכן, ככל שניתן יהיה להפעיל לחץ מתוך הוועדה הזאת כדי לגרום לשני המשרדים האלה להסכים על ההגדרה, זה יהיה דבר מבורך.
היו"ר משה גפני
תודה. אורי מקלב.
אורי מקלב
תודה רבה ליושב ראש. אשתי מורה הרבה שנים בכיתות ג' ו-ד' והיא נחשבת מורה טובה. היא אמרה לי שעד שהיו לנו ילדים בכיתות האלה, היא לא חושבת שהיא הייתה אותה מורה. זה שהיו לנו ילדים בגילאים האלה, עזר לה. חלק מהמורות עוזבות את המקצוע הזה בגלל הבעיות שיש להם עם המעונות וכיוון שהן לא יכולות להכניס אליהם את הילדים. המורות הן לא אנשי קריירה כמו בהיי-טק שחוץ מהמשכורות הגבוהות לא תמיד מטפלים בילדים. מורות במובנה הן גם אימהות לילדים. סבסוד המעונות הוקם בדיוק כדי לתת לנשים האלה את האפשרות לעבוד, אבל לא מתחשבים בכך. בהגדרות הוגדרה משרה מלאה של מורה ולא בכדי הגדירו גם לא 41 שעות כמשרה מלאה אבל יודעים שהמורות עובדות 41 שעות הגם שהן לא מלמדות 41 שעות, כי מי מתחשב בשעות החלון? מי מתחשב בשעות השהייה?
ציפי חוטובלי
אסיפות עם ההורים.
אורי מקלב
ישיבות עם ההורים לאחר שעות בית הספר. הן מקבלות 24 שעות בעבודה כי יודעים שאף אחד לא מחלק מתנות חינם למורים. חזקה על המדינה – גם על משרד החינוך – שלא הייתה מחשיבה כמשרה מלאה את עבודת המורות ולו בגלל שהיא יודעת שהן באמת עובדות משרה מלאה.


כל המטרה בהקמת המעונות ובסבסודם היא כדי לאפשר ולעודד נשים לצאת לעבודה, במיוחד למקצוע הזה. המדינה משקיעה מיליונים וחושבת איך להשאיר את מיטב כוחות ההוראה, אבל אנחנו מאבדים את המיטב מאחר שמגיעים לשלב מסוים בו אחרי שהמורות צוברות ניסיון, הן עוזבות את העבודה. הופיעו מורות בפני ועדות הכנסת ואמרו שאכן את עוזבות את המקצוע.


מצד אחד אנחנו לא עומדים באידיאולוגיה שיש לנו ואני יכול לתת לך דוגמאות רבות. קח לדוגמה דבר הכי מצוי. יש שעת אם. עובדת שיש לה ילדים ביתר מקומות העבודה יש לה אפשרות לעבוד שעה פחות אבל המשרה שלה נחשבת מאה אחוזים. כשזה מגיע להוראה, היא מקבלת שכר כמו משרה מלאה אבל בתלוש תמצא לפעמים תשעים אחוזי משרה.


במובנה אנחנו מפלים את המורות בנושא הזה והגיע הזמן לטפל בזה. השאלה היא איך אנחנו מעבירים את זה לשלב המעשי כך שבאמת יחשיבו את המורות האלה כעובדות משרה מלאה ולו רק לשם סבסוד המעונות שהוא דבר כל כך חשוב.
היו"ר משה גפני
תודה. חבר הכנסת ציון פיניאן.
ציון פיניאן
אני אחרי שש לידות ואחרי כל לידה חזרתי על דבריו של הרב מקלב כי תמיד היה לי אותו סיפור. אשתי גננת והנושא הזה של סבסוד מעונות למורים עלה כל הזמן. אני זוכר את זה כבר עשרים-שלושים שנים, אם לא יותר. מה שקורה זה שאתה צועד צעד קדימה, אבל מחזירים אותך שלושה צעדים אחורה. המורה הוא לא רק בכיתה והעבודה שלי היא לא רק בכיתה. כולנו יודעים מהי הוראה. העבודה הטובה ביותר היא העבודה שנעשית מחוץ לכיתה. מדובר בביקורי הורים, בהכנת מערך וכולי. נמצאת כאן המנכ"לית לשעבר של משרד החינוך והיא יודעת בדיוק מהי עבודת ההוראה. חייבים לסיים את זה פעם אחת וטוב עשה המחוקק שזה בוועדת הכספים. התייחסה חברת הכנסת תירוש לאופק חדש. זה תרגיל, ממש תרגיל, כי יש הרבה מאוד מורים שלא רוצים באופק חדש, ואז איך אפשר להכריח אותם? רק מי שבאופק חדש. יש הרבה מורים שלא רוצים באופק חדש ואחת מהם היא אשתי.
היו"ר משה גפני
אצל הגננות אין אופק חדש.
ציון פיניאן
לא. הכניסו אותן לאופק חדש. דרך אגב, אשתי חתמה שהיא לא מעוניינת.
רונית תירוש
זה לא יחזיק לה מעמד.
ציון פיניאן
שר החינוך אמר רק בשביל אופק חדש. שר החינוך הוא אחד האנשים שלוחצים לאופק חדש ורוצים בו. השיטה היא שמעונות יום רק לאופק חדש. זאת שיטה. אחת מאלו שתילחץ, כנראה תהיה אשתי.
רונית תירוש
זאת שיטה של מאפיה.
ציון פיניאן
אחת מאלו שתילחץ, תהיה אשתי.


אני מציע לקחת את הנושא הזה ולסיים אותו. אדוני היושב ראש, אני מודה לך על העלאת הנושא הזה, אותו צריך לסיים. משרד התעשייה – לא נעים לומר – בתקופתו של שמחון, כאשר אשתו היא מנהלת מחוז הצפון, ודאי גם היא תהווה שכנוע רציני בנושא הזה על מנת לשכנע את שר התעשייה ללכת לקראת הנושא הזה ביחד עם שר החינוך. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
רינה אסא
אנחנו מתנצלים על האיחור בגינו פספסנו את ההתחלה.
היו"ר משה גפני
לא, לא פספסתם.
רינה אסא
לנו יש כאן איזשהו הסכם. לגבי אופק חדש, אני שומעת שיש דעות לכאן ולכאן. בשנת הלימודים תשע"ב כל בתי הספר היסודיים במדינת ישראל, כל גני הילדים במדינת ישראל, יעבדו על פי אופק חדש.
רונית תירוש
בשנה הבאה.
רינה אסא
בשנה הבאה. לנו יש כאן פרסום ששר החינוך ביחד עם שר התעשייה הגיע להסכמה שכל המורות שעובדות על פי אופק חדש במשרה מלאה, המשרה שלהן תיחשב כמו משרה מלאה במשק והן יקבלו את מקסימום הסבסוד במעונות. לכן אני לא מבינה מה פספסנו בהתחלה ואיפה כאן הבעיה. אם מישהו יכול להסביר לנו, אנחנו נודה.
היו"ר משה גפני
מה שעלה כאן על ידי חברי הכנסת, בעיקר חברות הכנסת, היה שלא כל המורות ולא כל הגננות יהיו בתוכנית של אופק חדש. יש מורות שאינן מעוניינות בזה.
רינה אסא
זאת לא בחירה ולא שואלים אם הן מעוניינות. אמרתי שבשנת תשע"ב כל בתי הספר היסודיים במדינת ישראל יעבדו על פי אופק חדש כל המורים בבית הספר יעבדו כך. זה לא נתון להחלטת המורים אם להיכנס או לא.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת? אם היא לא תסכים, היא תפוטר?
ציפי חוטובלי
ומה עם ציבור הגננות?
רינה אסא
הגננות נכנסות בתשע"ב לעבוד על פי אופק חדש והן יעבדו עד השעה 2:00.
היו"ר משה גפני
ומורה שלא רוצה להיכנס לאופק חדש, היא תפוטר?
רינה אסא
לא, היא לא תפוטר. היא תעבוד על פי אופק חדש. כולן עובדות על פי אופק חדש.
היו"ר משה גפני
אני יכול לשאול שאלה? אני אאפשר לך לדבר, אבל אני רוצה לשאול שאלה. אני מורה בבית ספר יסודי, אני עובדת 24 שעות משרת אם והילד שלי נמצא במעון. אתם חתמתם על הסכם שכל המורות במדינת ישראל – כל המורים והמורות, או אני גננת – נכנסות לאופק חדש והן צריכות לעבוד 39 שעות.
רינה אסא
36 שעות. מורה אם עובדת 33 וחצי וזה נחשב לה למשרה מלאה.
היו"ר משה גפני
36 שעות.
רינה אסא
צריך לדייק ולומר שהיא עובדת 33 וחצי שעות בפועל וזה נחשב לה למשרה מלאה.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל הבחירות להסתדרות המורים כבר היו.
רינה אסא
זה לא קשור לבחירות.
היו"ר משה גפני
חשבתי, סתם. לא אמרתי את זה ברצינות. בסדר. בשעתו היה מאבק בין הסתדרות המורים וארגון המורים העל יסודיים ואני הייתי שותף לדיונים האלה. בסדר, הסתדרות המורים שלכם עמדה בתוקף על העניין הזה וזה בסדר גמור. אגב, וסרמן העלה כל מיני התלבטויות בפניי כאשר היה כל הדיון הזה. אני יודע כמה דברים שנשאיר אותם לדיון לא בוועדה.


אני מורה. אתם הארגון היציג שלי. אני אינני יכולה לעבור מ-24 שעות מסיבות שלי ל-33 וחצי שעות. לא יכולה.
אורי מקלב
נדמה לי שמחנכת עובדת 24 שעות.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. אני אינני יכולה לעבוד 33 וחצי שעות. מה הדין שלי? אתם חתמתם על הסכם. אני לא יכולה לעבוד 33 וחצי שעות ואני גם מונה את הסיבות ואומרת למה אני לא יכולה. מה דיני?
רינה אסא
יש אפשרות להגיש בקשה לוועדת חריגים, לכל מנהלת מחוז.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני לא יכולה לעבור ל-33 וחצי שעות. מה דיני? שלושים שנים אני מורה. מה עושים אתי?
רינה אסא
אם מנהלת המחוז רואה שהסיבה האישית מצדיקה לתת לה להמשיך לעבוד על פי העולם הישן עד הפרישה שלה, היא נותנת לה. אם לא, היא עוברת לאופק חדש.
היו"ר משה גפני
אני לא יכולה לעבור. מה דינו של הסבסוד של ילד שלי שהיה במשך כל השנים במעון? מה הדין שלי? אני לא יכולה לעבור לאופק חדש ומנהל או מנהלת המחוז אישרו לי את זה. מה הדין שלי?
רינה אסא
כמו היום, בעולם הישן.
היו"ר משה גפני
מה קרה בעולם הישן?
רינה אסא
היא לא עובדת משרה שמתקרבת למשרה מלאה.
היו"ר משה גפני
היא נקראת משרה מלאה.
רינה אסא
לא. 24 שעות, היא לא נקראת משרה מלאה.
היו"ר משה גפני
זה לא היה בעולם הישן?
רינה אסא
לא, אבל זה לא נקרא משרה מלאה. זה עדיין נחשב רק תשעים אחוזי משרה. שמונים אחוזי משרה בפועל ועוד עשרה אחוזים אם.
היו"ר משה גפני
זאת לא משרת אם?
רינה אסא
משרת אם, 24 שעות, זה שמונים אחוזי משרה ועשרה אחוזים אם. היא לא עובדת משרה מלאה.
היו"ר משה גפני
הבנתי. תודה.
רונית תירוש
מה שאתה אומר, זה לא כשמנהלת המחוז לא השתכנעה ואז אין לה ברירה והיא כן באופק חדש למרות שהיא לא רוצה. דרך אגב, אני לא יודעת איך עושים את זה. ממש עברו כאן לשיטות.
רינה אסא
אפשר לקיים דיון מיוחד על השיטות האלה.
רונית תירוש
אל תהיי צינית. יש לי הרבה ביקורת עליכם.
רינה אסא
בבקשה.
רונית תירוש
אבל נעזוב את זה בצד. זה לא הוויכוח היום, אופק חדש, כן או לא. העובדה שאתם ארגון ששנים לא עבדתם למען זכויותיהם הבסיסיות של מורות, זכויות אלמנטאריות, להשוות את התנאים שלהן כמו לתנאים של אמהות אחרות במשק, אבל נעזוב את זה.


אומר היושב ראש שגם כאשר אתם מקבלים ומשתכנעים מהנימוקים והיא עובדת על פי הגדרתך בעולם הישן, אז היא לא תקבל.
רינה אסא
היא לא תקבל. כן, בהחלט.
רונית תירוש
תודה רבה שאפשרתם לה לעבוד בעולם הישן תרתי משמע. בעולם הישן, השוחק, העושק, הלא שוויוני. זה ארגון שמייצג עובדים.
רינה אסא
למה את מציגה את זה בצורה כזאת?
רונית תירוש
למה לא?
רינה אסא
זה לא נכון.
רונית תירוש
תציגי את זה אחרת.
רינה אסא
בואי תסתכלי על הצד השני של המטבע של מורה שעוברת לאופק חדש ונותנת יותר שעות. אותה מורה שנשארה בעולם הישן צריכה להיות אותו הדבר כמו מורה שמשקיעה יותר שעות היום במערכת החינוך?
רונית תירוש
תצ'פרי אותה במקום אחר. אתם נותנים לה יותר שכר. מה זה קשור? את באה להעניש אותה?
רינה אסא
לא, חס וחלילה.
רונית תירוש
זה בדיוק מה שאמרת עכשיו. לא רק שאתם משחדים מורים או מורות ואומרים להם בואו לאופק חדש ותקבלו צ'ופר את המעון, עכשיו את אומרת שמי שלא תבוא, תיענש. אני לא יודעת לנסח את זה אחרת.


זאת שערורייה. אני חשבתי שהארגונים יהיו אתנו ויסייעו לנו, אבל את מבינה מה את עושה?
היו"ר משה גפני
הם חתמו על הסכם.
שי חרמש
רק ביסודי.
היו"ר משה גפני
לא, עוז לתמורה חתמו גם בעל יסודי.
שי חרמש
אבל לא כולם עוברים.
היו"ר משה גפני
זאת השאלה.
רונית תירוש
אדוני היושב ראש, יושב כאן ארגון שמייצג מורים ומורות בישראל ובמקום לסייע לנו בוועדת הכספים לעשות סוף לסאגה הזאת, הוא נלחם בנו. אנחנו מקלקלים להם את שיטת השוחד.
היו"ר משה גפני
אנחנו במדינה דמוקרטית.
רינה אסא
אנחנו ממש מתנצלים.
אורי מקלב
גם הסבסוד מדורג והוא מדרג. היינו, גם מי שאין לו מאה אחוזים מקנה יותר. אם אנחנו הולכים לעולם הישן, זה 24 חלקי 41.
היו"ר משה גפני
אני אמתן את הדברים. אני רוצה להסביר את מה שאמרה חברת הכנסת רונית תירוש ואני רוצה לעשות את זה ברוגע. אני רוצה להכניס את הדיון לפרופורציה. אנחנו לא דנים על מערכת החינוך. זה לא הדיון כאן. אנחנו גם לא דנים על הסכם אופק חדש, כן או לא. הדיון הוא על דבר מאוד פשוט, על זה שמורה שיוצאת לעבודה, לא חשוב העולם הישן – ואני לא יודע מהי הגדרת העולם הישן ומהי הגדרת העולם החדש – מורה יוצאת לעבודה והיא נחשבת עד תשע"ב מורה והיא לא מקבלת סבסוד בכלל מכיוון שהיא לא נחשבת כמי שעובדת במשרה מלאה.


אתם הארגון היציג שלה, של אותה מורה. אתם לא הארגון היציג של אופק חדש. אתם הארגון היציג של כל מורה ומורה באופן פרטני. אני לא נכנס לפוליטיקה ואני לא עוסק בעניין הזה, זה לא המקצוע שלי, אבל אני עוסק בפניות ציבור. פונה אלי מורה ואומרת לי שמשרד התעשייה גורם לה נזק. היא אומרת שהיא איננה יכולה יותר לצאת לעבודה כי נולד לה ילד והיא רוצה להכניס את הילד הזה למעון.


שי, צא החוצה.
שי חרמש
בסדר. אני מבקש לחזור בהקדם.
היו"ר משה גפני
טוב. דבר אם מנהל הוועדה אחרי כן והוא יתייעץ אתי.


אז את צריכה לייצג אותי. אותי, לא את אופק חדש. אני לא יכולה לשלוח את התינוק שלי למעון מכיוון שאני לא נמצאת בעולם החדש, מסיבות שלי. אומרת חברת הכנסת רונית תירוש – וזה מה שאמרה חברת הכנסת ציפי חוטובלי ויתר חברי הכנסת שדיברו - לדאוג למורה הפרטנית הזאת כדי שהילד שלה יוכל להיות במעון. זה הנושא ולכן הוויכוח ביניכם הוא ויכוח עקר וזה ויכוח שצריך להתנהל בוועדת החינוך, האם אופק חדש הפך להיות נושא מקודש, האם מכריחים את האנשים לעבור פתאום לאופק חדש, כן או לא. זה לא הדיון שלנו. אנחנו מדברים רק על סבסוד המעונות והתפקיד שלך, קחי אותי כיועץ - ואני לא לוקח כסף כי לחברי הכנסת אסור לקבל שכר נוסף - לענייני זכויות העובדים, במקרה הזה המורות, לתמוך בבקשה.
רינה אסא
קודם כל, אנחנו תומכים.
היו"ר משה גפני
זה הכול. תודה. גמרנו. רשום בפרוטוקול. תודה רבה. מי ביקש את רשות הדיבור?
שרית לוי ארבל
אני ממשרד החינוך. מה שמשרד החינוך התבקש לבצע כדי לסייע לאוכלוסיית המורות להיכלל בין אלה שזכאים לסבסוד, היה להגדיר את שעות העבודה שלהם בתלוש, דבר שלא היה עד אז. אכן, זה מה שנעשה. אין לנו שום דרך לכתוב ארבעים שעות כאשר משרה מלאה היא 36 שעות. השאלה היא מה עושים מכאן.
היו"ר משה גפני
את טוענת שגם המורות שנכללות באופק חדש לא יקבלו סבסוד במעונות? זה מה שאת אומרת?
שרית לוי ארבל
זה מה שחשבנו, אבל אז יצאה איזושהי בשורה, ב-24 למאי, וכתוב בה שבעקבות דיונים שקיימו משרד החינוך ומשרד התעשייה, הוחלט כי מורות אימהות בבתי הספר בהן פועלת הרפורמה העובדות משרה מלאה לפחות – לא מצוינות השעות, אבל משרה מלאה של מורות היא 36 שעות – תיחשב להן משרתן כהיקף השעות המקסימאלי לצורך בחינת זכאותן להשתתפות המדינה בעלות שכר למעונות.
היו"ר משה גפני
איפה זה כתוב? מאיפה את קוראת?
שרית לוי ארבל
מהודעה שהוציא משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.
היו"ר משה גפני
לאן הוא הוציא את ההודעה הזאת?
שרית לוי ארבל
לתקשורת.
היו"ר משה גפני
לתקשורת?
שרית לוי ארבל
כן ב-24 במאי, לתקשורת.
היו"ר משה גפני
הודעה לתקשורת. אתם משרד החינוך. אתם צריכים לקרוא עיתונים כל יום? זאת ההחלטה?
שרית לוי ארבל
כתוב שזאת בשורה למורות אימהות.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, על זה דיברתי.
יצחק וקנין
יש כאן בעיה שאני לא יודע אם היא תעמוד במבחן בג"ץ. אם ניקח את ההחלטה הזאת שמתייחסת לבית ספר שהולך לרפורמה, למה שנקרא אופק חדש, כן יקבל גם אם המורה היא במשרה מלאה. מורה אחרת במשרה מלאה בבית ספר שלא עובר לאופק חדש, מדובר באותן שעות עבודה בדיוק וזה לא יעמוד בבג"ץ ואני אומר את זה באחריות מלאה. החלטה כזאת היא לא החלטה שיכולה לעמוד ואני לא יודע איך אתם מקבלים החלטות כאלה. למי יש את הזכות הזאת? איזה יועץ משפטי במשרד החינוך הסכים לכך?
היו"ר משה גפני
יש עוד מישהו שרוצה להתייחס לפני שאני עובר למשרדים?
רונית תירוש
אני רוצה לומר מילה. אני רוצה לחדד. משרד התעשייה אמר שכל עוד לא יהיה כתוב ארבעים שעות, לא יכולים לתת סבסוד. איך אתם יכולים ב-36, באופק חדש, כן לתת? תסבירו את זה אתם. איך זה יעמוד בבג"ץ?
ציפי חוטובלי
הערה נוספת. מייצרים כאן מצג שווא כאילו בשנת הלימודים הבאה הכול ייפתר וכולם יהיו באופק חדש, אבל זה לא נכון.
רונית תירוש
זה מעבר לזה.
ציפי חוטובלי
יש כאן עניין עקרוני. העניין העקרוני הוא מה המשמעות של משרה מלאה במשרת הוראה. במשרת הוראה משרה מלאה היא משרה מלאה וזה לא משנה תחת איזה כותרת משרד החינוך עוטף את זה. משרה מלאה צריכה לקבל הנחה במעונות היום וזה הסיפור. לכן צריך להציג את זה בצורה פשוטה והיא שכל מורה במדינת ישראל צריכה להיות זכאית. כל מורה שעובדת משרה מלאה צריכה להיות זכאית להנחה במעונות היום. זאת המטרה שלנו. אותנו לא מעניינות הכותרות שנותן משרד החינוך כי הרבה מהמורות לא שייכות לרפורמות האלה. אנחנו רוצים להגן על כל ציבור המורות במדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
תמר, את תשיבי?
שלמה מולה
גם אני רוצה לומר משהו.
היו"ר משה גפני
בסדר. תשיבי אחרי חבר הכנסת מולה.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, אני חושב שכל הסיפור הזה של טיפול במעונות יום או השתתפות המדינה וכן הלאה, יש לנו את הפינג פונג הזה בין משרד החינוך למשרד התעשייה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להעיר לך ולומר שהבוקר יש חידוש. מה שממשלת קדימה לא הצליחה לעשות, ממשלת הליכוד הצליחה והצליחו להכריח את כל המורות להיכנס לאופק חדש. כך אומרת נציגת הסתדרות המורים.
שלמה מולה
בסדר. שיבושם להם.
היו"ר משה גפני
בכל אופן ממשלה טובה. מכריחים את המורות איך לעבוד, מתי לעבוד, איפה לעבוד.
ציון פיניאן
הדגש הוא על מכריחים.
היו"ר משה גפני
כן. מכריחים. אתם לא הצלחתם. ישבנו בדיונים עם רן ארז ועם וסרמן.
שלמה מולה
בקיצור, אתה אומר שאנחנו נכשלנו.
היו"ר משה גפני
נכשלתם כישלון חרוץ. ממשלת הליכוד הצליחה.
שלמה מולה
האמת, הליכוד מצליח בהרבה דברים רעים. זה בסדר.
ציון פיניאן
אל תיסחף.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, אני קיימנו דיונים גם במקום אחר ולא בדיוק מסביב לשולחן הזה. תמיד כשאתה מגיע לטפל בנושא המעונות, יש שתי כתובות. יש לך את משרד החינוך ויש לך את משרד התעשייה. מעולם אני לא מבין מה מבין משרד התעשייה בחינוך ילדים. תאמין לי, אני לא מבין את זה. אני יודע שמשרד התעשייה מבין בתעשייה ובמסחר, אבל אני לא מבין מה המפקחים שלו יודעים לעשות עם ילד שנמצא בחינוך, בגן או בבית הספר. יש לנו מחלה כזאת שאנחנו לא מצליחים להיפטר ממנה. לכן אתה שומע תשובה אחת ממשרד החינוך ואתה שומע תשובה שנייה ממשרד התעשייה. אני יודע שיכול להיות שזה לא לעניין, אבל התפיסה שלנו כחברי כנסת, שאנחנו לא מצליחים להביא החלטה לפיה תהיה כתובת אחת, וכאן יש לנו בעיה. דרך אגב, במדינות כמו צרפת, גרמניה כן הלאה, מי שאחראי על חינוך הילדים מהגיל הרך זה משרד החינוך, ואז אתה יודע לבוא לכתובת אחת, לבקש, לדרוש ולפקח בכל עניין ועניין. לכן המשחק הזה הוא משחק לא ראוי.


אני חושב שאנחנו צריכים לגשת בגישה אחרת. בעניין הזה קיימנו דיון אצל ציפי חוטובלי ואנחנו מקיימים דיון בוועדה למעמד הילד. בסוף באים ואומרים שהמלחמה בין שני השרים היא למי יהיה נתח יותר גדול. בסופו של דבר אנחנו לא מצליחים לעשות רפורמה. אני חושב שבמקום רפורמת אופק חדש, הייתה צריכה להיות רפורמה בהעברת מעונות היום למשרד החינוך, דבר שהיה טוב יותר.
ציפי חוטובלי
אנחנו מסכימים אבל לפני כן בוא נתחיל עם רפורמה. אדוני היושב ראש, אני רוצה להציע לך הצעה. יש לך שלושה יושבי ראש ועדות שעוסקים בנושא הזה – הוועדה לקידום מעמד האישה, הוועדה לזכויות הילד וועדת הכספים. כל אחת מהוועדות האלה יכולה לתת ביחד את העוצמה והפעולה לפני הגורמים הרלוונטיים שזה משרד התעשייה. גם ועדת החינוך יכולה להצטרף לעניין הזה.
שלמה מולה
נכון.
ציפי חוטובלי
יש לך את כל הגיבוי. אני אומרת לך שיש לך גיבוי מלא. נלך ביחד.
היו"ר משה גפני
אני מוכן, אבל מה לעשות?
ציפי חוטובלי
בוא נפעיל את כל כובד המשקל.
היו"ר משה גפני
אני מיואש. מה את מציעה?
שלמה מולה
אל תהיה מיואש.
היו"ר משה גפני
אני חושב אולי לעבור לאופוזיציה, שם השגתי יותר.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, אני מוכנה להגיש הצעת חוק שכל יושבי ראש הוועדות האלה יהיו חתומים עליה.
היו"ר משה גפני
אבל האוצר יתנגד.
ציפי חוטובלי
לשם כך אנחנו כאן

.
היו"ר משה גפני
הוא הולך לחסוך הרבה כסף.
ציפי חוטובלי
לא על חשבון ציבור המורות. סליחה, מה זה לחסוך כסף? הרי זה דבר לא מוסרי ממדרגה ראשונה שאישה עובדת משרה מלאה והיא לא מקבלת הנחה. גם ברציונאל של משרד התעשייה זה לא הגיוני.
שלמה מולה
הרב גפני, יש תשעה מיליארד שקלים עודף גבייה ממחירי הדלק.
היו"ר משה גפני
יש לי עוד כמה מקורות. המצב הוא עוד יותר טוב ממה שאתה חושב.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, לוועדה הזאת יש מנופי לחץ.
היו"ר משה גפני
לא מכיר.
ציפי חוטובלי
לא מכיר?
היו"ר משה גפני
בסדר. גברת תמר אלמוג, מנהלת האגף למעונות יום ומשפחתונים במשרד התעשייה. התפקיד שלך והתפקיד של המשרד הוא לדאוג לעניין הזה שנשים תצאנה לעבודה. זה היעד ואת מכירה את זה הרבה שנים. את יודעת שאנחנו העברנו הרבה מאוד כסף לעניין הזה של מעונות יום. לא אחזור על מה שאמרתי כבר כמה פעמים.


הדיון הזה עם משרד החינוך הוא דיון שאינו רלוונטי. אופק חדש, גם הוא לא רלוונטי. זה לא היעד שלכם. היעד שלכם הוא לא אופק חדש והיעד שלכם הוא לא המאבק של הסתדרות המורים מול משרד החינוך או משרד האוצר. התפקיד שלכם הוא לגרום לכך שנשים שעובדות – עובדות משרה מלאה או עובדות באופן כזה שהן צריכות להשיג סבסוד על פי הקריטריונים שלכם – תצאנה לעבודה.


אני לא רוצה להשתמש במושג העולם הישן כי העולם הישן נראה אנכרוניסטי אף על פי שבעולם הישן היו דברים טובים, אבל נדבר על המצב. המצב הרגע הוא שמורה שיוצאת לעבודה ויש לה משרת אם, היא עוסקת מטבע הדברים בתפקיד שלה, בניגוד למי שעובדת במקצוע אחר, כך שהיא צריכה להיות בקשר עם ההורים, היא צריכה להיות בקשר עם התלמידים וכולי, ואנחנו מעוניינים שהמורה הזאת תוכל לצאת לעבודה ברוגע על מנת שהיא תשקיע את כל כולה בעבודה ושהילד שלה יהיה במעון. אם המשכורת שלה היא משכורת נמוכה, כפי שזה תמונת המצב, אז הסבסוד הוא סבסוד של משרד התעשייה. עבור זה אתם מקבלים כסף.


מה שקורה כרגע זה שהולכת להיות תוכנית שנקראת אופק חדש ואני שומע הבוקר שכולם יהיו באופק חדש. אני סקפטי לגבי הדבר הזה מכיוון שאני כבר הרבה שנים נמצא כאן ואני יודע שלפעמים התוכנית מתפקששות באמצע והן לא יוצאות לפועל, בוודאי לא באחוזים מלאים. בכל אופן הרי מדובר באנשים בשר ודם ולא תמיד זה מסתדר, לא בכל בתי הספר זה מסתדר ולא בכל הגנים זה מסתדר. אתם צריכים לסבסד את המורות על מנת שהן תצאנה לעבודה. אתם מקבלים החלטה במקביל להחלטה שבין ההסתדרות שעוסקת בייצוג המורים לבין משרד החינוך, שהיות שיש אופק חדש, בא לציון גואל.


באופק חדש, והאנשים בהסתדרות המורים לא יודעים ולא יודעים האנשים במשרד החינוך, כמה בעיות יהיו להם עם אופק חדש עצמו מכיוון שעל פי ההגדרה אופק חדש הוא לא משרה מלאה. זאת לא משרה מלאה מכיוון שמספר השעות במשק שמוגדרות כמשרה מלאה הוא ארבעים שעות. באופק חדש אין ארבעים שעות. אין. יש 36 שעות ואולי העבודה בפועל היא 33 וחצי שעות, אבל 36 זה המקסימום. הן לא תקבלנה סבסוד.


אני רוצה לומר לך שיש מורות רבות – ולא מדובר במאות בודדות אלא מדובר בעשרות אלפים ואולי אפילו יותר – שלא תהיינה בתשע"ב באופק חדש. לא תהיינה ולא משנות הסיבות. השאלה כיצד אתם נערכים לעניין הזה שתצא רשימה גדולה מאוד של עובדות מהרשימה של סבסוד מעונות שהמשמעות של העניין הוא שיכול להיות שחלק מהן תעזובנה את העבודה וזה לא היעד של משרד התעשייה.
תמר אלמוג
אדוני היושב ראש, תרשה לי בבקשה להתחיל במספר מילות רקע שעושות סדר בדברים שהושמעו כאן כי יש אי בהירות או אי דיוק לגבי מבחן התמיכות והזכאות לסבסוד.


ראשית, מבחני התמיכה לזכאות למענות יום מגדירים באופן ברור מי מוגדר באוכלוסיית הזכאים ומה הם הפרמטרים המצטברים שחייבת לעמוד בהם כל אישה שנבחנת זכאותה למתן אותו סבסוד. אין אישה שאוטומטית זכאית לסבסוד. לא אישה ולא מורה. כל אישה עובדת היא לא אוטומטית זכאית לסבסוד והראיה לכך היא שכ-20 עד 25 אחוזים מכלל הילדים במעונות היום נמצאים כלא זכאים, אפילו שמוצגים בפנינו כל התלושים והאסמכתאות, כי הם לא נכנסים לאותם המבחנים. הפרמטרים שקובעים את הזכאות הבסיסיים ביותר הם מספר הנפשות במשפחה.
היו"ר משה גפני
סולם השקילות.
תמר אלמוג
מספר הנפשות במשפחה, סך ההכנסות ברוטו של המשפחה ומספר שעות עבודה שבועיות של האם העובדת. אלה הפרמטרים שממש קובעים.


על בסיס הפרמטרים הללו, נכון להיום ונכון לכל השנים הקודמות, גם מורות נכנסות למבחן הזכאות וחלק גדול מהמורות נמצאות בתוך מערך הזכאות של המשרד אם כי לא תמיד בזכאות המרבית המלאה, כיוון שהמבחן בנוי באופן דיפרנציאלי ומדורג. אישה שעובדת עד 24 שעות, היא נבחנת לפי מבחן הכנסה לנפש אבל היא "נקנסת" בשלוש דרגות. אישה שעובדת עד 31 שעות, זה פחות שתי דרגות, ואישה שעובדת בין 32 ל-39 שעות, פחות שלוש דרגות ממבחן ההכנסה.
היו"ר משה גפני
זה לא פחות משלוש דרגות.
תמר אלמוג
מי שעובדת עד 39 שעות, "נקנסת" בדרגה אחת. שלוש דרגות זה ב-24 שעות.
היו"ר משה גפני
אגב, כמה שנים קיימת ההגדרה הזאת?
תמר אלמוג
שנים. שנים רבות וכך זה עובד.


המבחנים גם צריכים להיות שוויוניים כלפי כלל המגזרים במשק. אין למשרד איזשהו כלי לפיו הוא יעשה שקילות של כל משרה ומשרה במדינת ישראל, האם היא שקולה למאה אחוזי משרה והאם אלה ארבעים שעות או 42 שעות.
ציפי חוטובלי
אבל משרד החינוך עצמו מגדיר את זה כמשרה מלאה.
היו"ר משה גפני
ציפי, נשמע אותה עד הסוף. גברת אלמוג, תמשיכי.
תמר אלמוג
לנקודה של ההחלטה בין משרד החינוך למשרד התעשייה. ההחלטה המשותפת הייתה שמשרד החינוך יערוך אצלו את התיקון בתלוש השכר, כך שיירשמו בפועל כל השעות שהמורה, לפי טענתם, עובד. אם הוא הולך לאסיפות הורים, אם הוא בודק מבחנים, אם הוא מכין מערכי שיעור וכל היתר. אמרה כאן נציגת משרד החינוך שהיה להם קושי. הם הגיעו ל-36 שעות ולא יכלו לרשום ארבעים שעות. מבחינתנו גם המבחנים הקיימים היום מאפשרים, לא רק למורים, לכל אישה עובדת. אם היא מגישה לנו תלוש ולא כתוב בו ארבעים שעות, אנחנו אומרים לה לגשת למעסיק שלה, יש כאן טופס שנקרא אישור מעסיק לשכיר. היא נדרשת ללכת למעסיק שלה ולמלא את הטופס. אם המעסיק חותם עם החותמת שלו ומצהיר שאמנם בתלוש כתוב שהיא בהיקף של 75 אחוזים אבל היא עובדת ארבעים שעות, אני אראה את זה ואתן לה לפי ארבעים שעות. אין לי דרך אחרת לבחון את אותה מורה שפעם עובדת 18 שעות, פעם עובדת 24 שעות ופעם 36. אין לנו כלי לבדוק את זה.
היו"ר משה גפני
יפה. אז מה זה אופק חדש שכל הזמן אתם מדברים עליו? מה שאמרת עכשיו, בסדר גמור. מה אופק חדש נכנס לעניין?
תמר אלמוג
העניין הוא שאופק חדש עשה איזושהי הקלה על משרד החינוך לאפשר פעם ראשונה לרשום בתלוש השכר 36 שעות.
היו"ר משה גפני
לא לרשום. הן עובדות יותר שעות. הן יכולות לעבוד במפעל היי-טק. מה אופק חדש רלוונטי לגביכם?
תמר אלמוג
הוא לא רלוונטי.
היו"ר משה גפני
מה שהסברת עד עכשיו, זה הסבר מניח את הדעת.
תמר אלמוג
לנו אופק חדש לא רלוונטי.
היו"ר משה גפני
לא רלוונטי?
תמר אלמוג
לא.
היו"ר משה גפני
אז למה כתב העוזרת של המנכ"ל שיושבת לצדך לעוזר שלי: יעברו לאופק חדש ולפיכך יעבדו ארבעים שעות שבועיות כמו המורים ביסודי. על פי מבחני התמיכה לסבסוד ילדים במעונות יום, המורים לא יהיו מופלים לרעה על בסיס שעות שבועיות על עבודתם.
מרצדס צרפתי
זה נכון כי אמר השר שלהם והשר שלנו שמשנים את התלוש.
היו"ר משה גפני
מרוב שרים אני מתבלבל.
מרצדס צרפתי
שר החינוך.
היו"ר משה גפני
במליאת הכנסת אמר שר התעשייה – נדמה לי בתשובה לשאלה שלי – שיש אופק חדש. אופק חדש, לפי מה שאומרת תמר אלמוג, לא רלוונטי. עובדות יותר שעות, עובדות פחות שעות, כך חל הסבסוד.
תמר אלמוג
לא, הוא רלוונטי לעניין שלראשונה זה מאפשר למשרד החינוך באמת לא לרשום 24 שעות.
היו"ר משה גפני
זה לא שהוא מאפשר למשרד החינוך אלא המורה עובדת יותר שעות. מה איכפת לך מאופק חדש?
תמר אלמוג
אבל גם קודם הטענה של המורים הייתה שהם עבדו 24 שעות ואני צריכה להחשיב להם את זה כמשרה מלאה.
היו"ר משה גפני
אבל עכשיו המורה עובדת 36 שעות. עובדת.
מרצדס צרפתי
שר החינוך עדכן את שר התעשייה שמשנים להם את תלוש המשכורת, כך שיירשם משרה מלאה ארבעים שעות.
היו"ר משה גפני
הבנתי. גברת ארבל, אתם במשרד החינוך הולכים לכתוב באופק חדש שמי שועבדת 36 שעות, יהיה רשום ארבעים שעות?
שרית לוי ארבל
לא ידוע לי על זה.
רונית תירוש
לא יאומן.
היו"ר משה גפני
אז מה יהיה עם אופק חדש?
רונית תירוש
אתה מכיר את המערכון של הגשש? הם יעבדו 36 שעות וכאילו הם עבדו משרה מלאה.
היו"ר משה גפני
אין כאן כאילו. היא מייצגת את משרד החינוך והיא אומרת. אין כאילו. רדי מהעניין הזה. אם היה כאילו, היה בסדר, אבל אין כאילו. היא מייצגת את משרד החינוך. אני לא יכול לדבר עם השר שלה בגלל שהוא באיטליה. יש היום כמה חידושים בוועדת הכספים.
שי חרמש
שגירשו חבר ועדה באמצע הדיון. אין לזה תקדים.
היו"ר משה גפני
היו היום כמה חידושים בוועדה כאשר החידוש הראשון הוא שמורה, אם היא לא תיכנס לאופק חדש, או שהיא תפוטר או שתקבל אישור.
רינה אסא
לא. לא אמרתי את זה.
היו"ר משה גפני
יש לי חסינות ומותר לי לומר דברים לא נכונים.
רינה אסא
אבל מותר לי להתייחס.
היו"ר משה גפני
מותר לך כשאת מקבלת רשות דיבור או שאת הולכת לפריימריס או שאת עוברת את מועצת גדולי התורה ונבחרת לכנסת. אין דרך ביניים.
ציון פיניאן
אני מציע לך להתפקד לליכוד.
היו"ר משה גפני
גם זאת אפשרות אבל אני לא ממליץ.
שלמה מולה
לקדימה כן.
היו"ר משה גפני
לקדימה, כן. על קדימה נדבר בפעם אחרת.


אני אומר שהתברר הבוקר שמורה או גננת בשנת תשע"ב חייבת להיות באופק חדש. כדי לא להיות באופק חדש היא צריכה אישור חריג ממנהל או מנהלת המחוז. זה דבר ראשון שלא ידענו עד היום וזה חידוש מרענן. זה היה פעם באיזשהו משטר שאנחנו מכירים בהיסטוריה, אבל אני לא מביע פרשנות.


הדבר השני שהתברר לנו הוא שאופק חדש איננו רלוונטי לגבי סבסוד במעונות היום אלא מה שרלוונטי זה מספר השעות שהמעביד כותב שהאם העובדת עובדת. לא רלוונטי אופק חדש.


מתברר לנו דבר נוסף והוא שאופק חדש, גם מורה שעוברת לאופק חדש, היא לא תקבל סבסוד במעונות היום כמשרה מלאה אלא אם כן המעביד, דהיינו משרד החינוך, יכתוב בתלוש השכר שלה שהיא עובדת בפועל ארבעים שעות. מכיוון שבאופק חדש עובדים בפועל 36 שעות, גם המורות והגננות שיעברו לאופק חדש, לא יקבלו סבסוד כמשרה מלאה.


את ביקשת להעיר על זה משהו? אולי אני טועה?
שרית לוי ארבל
אני ביקשתי לחדד משהו.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
שרית לוי ארבל
לפני אופק חדש לא היה מצוין מספר השעות השבועיות בתלוש ואז ביקשו שנבצע את השינוי על גבי התלוש, דבר שיקדם את המהלך. לכן עשינו את השינוי הזה. לפני כן בכלל לא הופיע מספר השעות אבל היום הוא מופיע.
היו"ר משה גפני
את אומרת עכשיו דבר חשוב.
רונית תירוש
לא נכון. אני מורה 25 שנים ותמיד הופיע אצלי מספר השעות שעבדתי.
שרית לוי ארבל
לא בצורה שמשרד התעשייה יכול היה לקרוא את זה.
היו"ר משה גפני
רגע. אני מכיר את מה שאת אומרת, אבל תסבירי לי יותר. מה היה בעולם הישן? מה היה במשרד החינוך? אני מורה, מה היה כתוב אצלי בתלוש? אני אם עובדת, מורה, עבדתי 24 שעות, מה כתבתם לי בתלוש שאתו הלכתי למשרד התעשייה?
שרית לוי ארבל
אני לא יודעת בוודאות.
היו"ר משה גפני
דרך אגב, העולם הישן הוא היום. מה אתם כותבים לי?
שרית לוי ארבל
לא היום.
רונית תירוש
עד תשע"ב.
שרית לוי ארבל
היום מורות שבאופק חדש, כתוב להן במפורש.
היו"ר משה גפני
לא, זה העולם החדש.
שרית לוי ארבל
אני לא יודעת איך זה היה כתוב.
היו"ר משה גפני
אמרת עכשיו משפט מאוד חשוב. אתם כתבתם משרה מלאה ומשרד התעשייה לא היה יכול לקרוא את משרד השעות. אמרת?
שרית לוי ארבל
לא אמרתי משרה מלאה. אמרתי שמשרד התעשייה ביקש שנציין במפורש את השעות השבועיות וזה מה שעשינו.
היו"ר משה גפני
ואז מה היה כתוב.
שרית לוי ארבל
מה היה אז? אני לא יודעת אבל היה משהו שהם לא יכלו לקרוא כי זה לא היה שווה לכל האוכלוסייה. לא היה מצוין במפורש מספר השעות.
רונית תירוש
בטח שהיה מצוין.
שרית לוי ארבל
היה מצוין בדרך אחרת.
רונית תירוש
מה זאת דרך אחרת?
היו"ר משה גפני
תמר, מה שהיא אומרת, זה היה המצב? למורה היה כתוב משרה מלאה ולא בדקתם את מספר השעות. לא יכולתם לקרוא את מספר השעות.
תמר אלמוג
היה כתוב היקף משרה. היקפי משרה, יש הרי שוני מהותי בין מורה היא בתיכון, ביסודי ובעל יסודי. בכל סקטור כזה, מספר השעות השבועיות נחשב כמשרה מלאה. פעם זה 18 שעות, פעם זה 22 שעות וכולי.
היו"ר משה גפני
מה קבע אצלכם?
תמר אלמוג
אנחנו קראנו ככתבו וכלשונו, מה שהיה כתוב בתלוש.
היו"ר משה גפני
משרה מלאה.
תמר אלמוג
31. 24 שעות, 18 שעות וכולי.
רונית תירוש
ומה עכשיו יהיה כתוב שתוכלו לקרוא טוב?
תמר אלמוג
עכשיו כתוב 36 שעות שבועיות.
היו"ר משה גפני
36 שעות, זאת משרה מלאה אצלכם?
תמר אלמוג
לא.
רונית תירוש
עבדו על המורות.
רינה אסא
אני רוצה להבהיר שאנחנו קיבלנו את ההודעה משר החינוך לפי התיאום שלו עם שר התעשייה. אנחנו קיבלנו הודעה שמורות שעובדות באופק חדש במשרה מלאה, בתלוש המשכורת שלהן יצוין שהן עובדות משרה מלאה וזה ייחשב כמו משרה מלאה במשק והן תקבלנה את המקסימום הנחה במעונות. תקני אותי אם אני טועה, אבל זאת ההודעה שאנחנו קיבלנו.
היו"ר משה גפני
יש לך הודעה בכתב על זה?
רינה אסא
כן. כתוב, בפירוש.
תמר אלמוג
מי הודיע לך?
רינה אסא
שר החינוך הודיע למזכ"ל הסתדרות המורים.
היו"ר משה גפני
איפה זה כתוב?
רינה אסא
הנה, כתוב: בעקבות דיונים שקיימו משרדי החינוך והתעשייה.
היו"ר משה גפני
מאיפה את קוראת?
רונית תירוש
מהעיתונות.
רינה אסא
הודעה שהוציא משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.
היו"ר משה גפני
מי חתום על זה? זה מכתב?
רינה אסא
יש גם מכתב שהוא הכרה במשרות הוראה לצורכי קליטת ילדי מורים במעונות היום, עליו חתום שלום שמחון, השר. כתוב: בעקבות דיונים שקיימו משרד החינוך ומשרד התעשייה והשינוי בשבוע העבודה של מורים שנכנסו לרפורמת אופק חדש – בלי ציוניות, כי אנחנו מאמינים ברפורמה הזאת למרות כל הדעות השונות – הוחלט כי מורות אימהות בבתי ספר בהם פועלת הרפורמה, העובדות משרה מלאה, תיחשב להן משרתן כהיקף השעות המקסימאלי לצורך בחינת זכאותן להשתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון או במשפחתון. כמו כן יש כוונה להחיל כלים דומים על בתי ספר בהם תפעל רפורמת עוז לתמורה.


לכן התייצבנו כאן היום ובאמת בלי ציוניות.
היו"ר משה גפני
אני מעריך את החכמה שלך אבל לי יש ניסיון. אומרת תמר אלמוג, והיא הקובעת ובסופו של יום היא תחליט על פי הקריטריונים.
רינה אסא
סליחה, מעליה יש לה שר והוא המחליט.
היו"ר משה גפני
ברשותך, אני יכול לדבר בוועדה הזאת? את תגידי לי מי מחליט? אני יודע יותר טוב ממך. תאמיני לי. אומרת תמר אלמוג, והיא המוסמכת – שר הולך ושר בא, אבל תמר אלמוג נמצאת – והיא אומרת לך בדיוק. מה שמתכוון השר שמחון במכתב שהוא כתב – אני לא יודע למי- שיקבלו את השעות המקסימאליות ואלה ה-36 שעות שזאת לא משרה מלאה.
יצחק וקנין
בדיוק. את לא מבינה את זה, אבל אני אומר לך שזה כך.
היו"ר משה גפני
תאמיני לי שזה המצב.
יצחק וקנין
זה המצב. לא יהיה פירוש אחר.
היו"ר משה גפני
לא חשוב. יהיה בסדר.
רינה אסא
תמר יכולה לחזור למשרד ולבדוק את זה, כי זאת ההודעה שאנחנו קיבלנו.
מרצדס צרפתי
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר משה גפני
מה אתם הולכים לבדוק?
מרצדס צרפתי
אני לא מכירה את המכתב הזה.
יצחק וקנין
היא במשרד התעשייה והיא לא מכירה את המכתב. תבינו.
רונית תירוש
תמר, אם עכשיו תראי את המכתב, תתקני? תצליחי עכשיו לקרוא את התלוש כך שתתני למורות?
היו"ר משה גפני
לא, אל תעמידי אותה במבוכה.
תמר אלמוג
אנחנו נחזור ונבדוק.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. גברת תמר אלמוג וגברת מרצדס צרפתי, תחזרו למשרד ותבדקו את העניין הזה. אנחנו כאן ולא הולכים לשום מקום. אין בחירות בשבוע הבא ואנחנו עדיין בוועדה וכנראה לא הולכים להחליף לא את היושב ראש ולא את החברים.
שלמה מולה
יש לי חדשות בשבילך. אתה לא יודע.
היו"ר משה גפני
תעשו את זה מהר. אם מולה אומר שיש חדשות, תעשו את זה מהר. תחזרו עם תשובה. אנחנו רוצים לדעת גם לגבי אלה שלא נכללו באופק חדש. אתם לא אופק חדש. אופק חדש זה משרד החינוך וארגוני המורים, הסתדרות המורים וארגון המורים העל יסודיים. אגב, יש גם ארגוני מורים כאלה שלא נכללו באופק חדש וגם המורות שם במקרה יולדות ילדים. יש מורות שיולדות ילדים ולא נמצאות באופק חדש. אל תיקחו את מה שאומרת נציגת הסתדרות המורים שהיא בסדר גמור מבחינת העניין והיא מגינה בלהט על אופק חדש, וגם אני תומך בזה, אבל יהיו אי שם מורות שלא יהיו באופק חדש בתשע"ב ואני מוכן להתחייב לכם במיליון אחוזים שיהיה מדובר לפחות על עשרות אלפים, אם לא יותר. תאמינו לי. ניפגש כאן בעזרת השם בשנה הבאה, אם המשיח לא יבוא עד אז ויעשה סדר בבלגן, ונדבר על העניין הזה.


אני מחכה לתשובות מכם.


תודה רבה. אנחנו עוברים לסעיף הבא.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים