ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 21/06/2011

פרוייקט תעודת זהות חכמה - דוח מבקר המדינה 61ב', עמ' 1165.

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
35
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

21.6.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 182
מישיבת הועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שלישי, י"ט בסיוון התשע"א (21 ביוני 2011), שעה 11:00
סדר היום
פרויקט תעודת זהות חכמה – דו"ח מבקר המדינה 61ב', עמ' 1165
נכחו
חברי הוועדה: יואל חסון – היו"ר

אברהם מיכאלי
מוזמנים
השר המופקד על שיפור השירות הממשלתי לציבור מיכאל איתן

שמואל גולן


משנה למנכ"ל ומנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

ישראל אקשטיין

סגן בכיר למנהל אגף, משרד מבקר המדינה

אלה שמחוני


סגנית בכירה למנהל אגף, משרד מבקר המדינה

יפעת יששכר


מנהלת ביקורת, משרד מבקר המדינה

נירית אלקלעי


רואת חשבון, מבקרת פנים, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

עו"ד נעמה פלא

לשכה משפטית, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

ברוך דדון


מנהל אגף פרויקטים, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

ניסים אליאסף


מנהל מערך המיחשוב, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

עו"ד גלי טולדנו

לשכה משפטית, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

סבין חדד


רשות האוכלוסין, משרד הפנים

סנ"צ דוד אטיאס
ראש מעבדה להשוואת ט.א באח"מ, משטרת ישראל, מז"פ,

המשרד לביטחון הפנים

רפ"ק דרור קליטמן
קמ"ד חקירות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון הפנים

עמית סדן


משרד האוצר

אורלי דוידאן


מנהלת תחום פנים וסביבה באגף החשב הכללי, משרד האוצר

קרן טרנר


משרד האוצר

ורד פיצ'רסקי

מנהלת תחום, אגף המפקח הכללי לביקורת על המדינה, משרד ראש

הממשלה

זאב שטח


מנכ"ל חברת "קומודע"
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רשמה וערכה
ר.כ. חבר המתרגמים בע"מ
פרויקט תעודת זהות חכמה – דו"ח מבקר המדינה 61ב', עמ' 1165
היו"ר יואל חסון
שלום, בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לביקורת המדינה בנושא פרויקט תעודת זהות חכמה. הדיון הזה יהיה באופן לא מקובל דיון קצר, הוא יסתיים בשעה 12:00. אנחנו נהיה מאד תכליתיים בדיון הזה, וחד משמעיים. אני הופתעתי כשקראתי את הדו"ח, שכבר בשנת 95' רצו לעשות תעודת זהות חכמה. יפה. עובדים פה מהר. עד כמה שאני בדקתי היום, תעודת הזהות שלי עדיין די טיפשה, בלי קשר לפרטים שבתוכה, כמובן. אבל נרצה להבין למה הדבר הזה לא עובד ולא קורה. ראש מינהל ה-, איך זה נקרא?
שמואל גולן
לא, זה רשות ההגירה, האוכלוסין ומעברי הגבול.
היו"ר יואל חסון
הוא נמצא בחו"ל. אני בכל זאת לא רציתי לדחות את הדיון, כדי לראות אם אפשר לעבוד בלעדי זה, אם נראה שזה לא עובד בלעדי זה אנחנו נעשה דיון המשך. מי בכל זאת נמצא כאן ממשרד הפנים או מהרשות או משהו?
ניסים אליאסף
ניסים אליאסף, אני מנהל מערך המיחשוב ברשות האוכלוסין.
היו"ר יואל חסון
יופי. אז אנחנו נצטרך להבין ממך איפה הדברים עומדים. השר איתן הגיע עכשיו. שלום לך אדוני.
השר מיכאל איתן
אני מתנצל על האיחור.
היו"ר יואל חסון
איחור קל, לא רציני.
השר מיכאל איתן
בתחומי הנורמה.
ניסים אליאסף
אדוני, אנחנו נמצאים פה עוד מהרשות, קבוצה די גדולה.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, תיכף נתייחס אליכם. שמואל גולן, הדו"ח שלכם די ברור. בקצרה, נקודתית, תזכור שאנחנו מסיימים בשעה 12:00. בבקשה אדוני.
שמואל גולן
שלום אדוני, בוקר טוב. שלום אדוני השר. הדו"ח שעוסק בתעודת זהות חכמה בעצם מציג לדעתי מחדל שקשה להבין אותו. מוסכם על כולם שאנחנו נושאים תעודת זהות שהיא קלה לזיוף, שהיא לא נותנת את כל הנתונים הנדרשים. מוסכם על כולם שהתעודה הזאת צריכה לעבור מן העולם, אבל לא מוסכם על כולם מה מחליף אותה ומתי נחליף אותה, ומזה כפי שציינת, 15 שנה משרד הפנים עוסק בסוגיה הזאת של הנפקת תעודות זהות.
אברהם מיכאלי
אתה לא מעודכן. אושרו כבר תקנות אפילו.
שמואל גולן
לא, לא, אני מעודכן בהרבה. תיכף, אני יודע על הביומטרי.
אברהם מיכאלי
אושרו תקנות לפני שבועיים בוועדת מדע.
שמואל גולן
ועדיין אין לנו תעודות זהות.
השר מיכאל איתן
נו אז מה? מה זה אומר?
אברהם מיכאלי
יש תאריכים, כבר יודעים מתי זה ייכנס לפועל.
שמואל גולן
אוקי, אז אנחנו נשמע. אני לא מעודכן נכון ללפני שבועיים.
אברהם מיכאלי
הכנסת, ברוך ה', עשתה כבר את עבודתה.
שמואל גולן
אוקי, אבל הביקורת הייתה על משרד הפנים ועל כל התהליך, כאשר התהליך בעצם, הדו"ח מציג את כל תהליך ההתפתחות של החשיבה איזה תעודה צריכה לבוא, כאשר בתחילת הדרך דיברו עדיין על תעודה שהיא תעודה שנושאת רק את המידע הפרסונאלי של האדם, ובתהליך של החלפת השרים והמנכ"לים במשרד, שכל פעם מישהו הכניס איזה טריז אחר, הדבר הזה הביא אותנו למצב שכשהגיע השר שטרית עצרו עוד פעם את הפרויקט הזה, ונכנסו עכשיו להליך חדש שהכניס רעש נוסף, שנקרא נתונים ביומטריים, שרק להיכנס לתוכם הם מחייבים הליכי חקיקה ודיונים, ונושאים שלא מוסכמים על כל מיני ארגונים, שאני לא יודע אם הם בכלל נמצאים פה היום. ובסופו של דבר אנחנו מגיעים לנקודת המוצא היום שבעצם אנחנו עדיין תקועים עם תעודה ישנה, עם הליך שמתבצע ושהתחיל להתבצע במשך כל התקופה הזאת, ועם החלטות שצריך לצאת איך אנחנו ממשיכים הלאה.

לגופו של עניין, בתוך התהליך עצמו היה תהליך של הנפקת התעודה או איך שנקראת תעודת הגולם הזאת, שהיא התעודה שעליה בסופו של דבר ישימו את הנתונים, בין אם זה נתונים ביומטריים ובין אם זה נתונים פרסונאליים. לצורך העניין הזה, אנחנו מציגים בתוך הדו"ח את המכרז, את המכרז שבוטל ואת כל הבירוקרטיה שנוצרה סביב העניין הזה, ובשורה תחתונה – בהשקעה כספית של מעל 160 מיליון שקל. התחילו כבר לייצר סוף סוף את התעודות האלה, והתעודות האלה כבר נמצאות בייצור. רק מה? לא החליטו מה לעשות עם התעודות האלה. התעודות האלה הן קיימות, לא יודעים עדיין מתי מחלקים, מנסים עדיין להגיע להחלטות של לסיים את כל הליכי החקיקה למיניהם, ונשלב או לא נשלב, או מה שהוחלט לאחרונה – לשלב את הנתונים הביומטריים בהתנדבות כזו או אחרת, בניסוי של שנתיים, והדבר הזה מביא אותנו למצב שבשורה התחתונה יש השקעה בעניין הזה. מונפקות תעודות, מפעל שהוקם לצורך העניין הזה שמנפיק לנו את התעודות. עד היום השקיעו בסביבות 160 מיליון שקל בעניין הזה. אין עדיין החלטה, ואומר פה חבר הכנסת שלפני שבועיים עודכנו התקנות, אז בטח אנחנו עדיין לא יודעים איך זזים בעניין הזה.

אבל נכון לשנה הזאת, נכון לפרסום הדו"ח – אין לנו עדיין תעודות זהות, והמלצתנו בתוך הדו"ח היא, לפחות לא להמתין עד שמסיימים את כל ההליכים, אלא אפשר להתחיל עכשיו בהנפקת תעודה, עם הנתונים הבסיסיים שישנם היום לכל התהליך הזה של הכנת התשתית. חלק מהתשתית עוד צריכים להכין אותה, הרשות צריכה להתכונן לעניין הזה, החל מצילומים, המשכו בכל מיני דברים אחרים, ולהתחיל להכניס להחדיר את התעודה. ירצו אחרי זה להכניס נתונים נוספים – יוכלו להכניס נתונים נוספים. ירצו להיכנס לתחום הביומטרי – ייכנסו לתחום הביומטרי. אבל לא יכול להיות שאנחנו עוסקים בסוגיה הזאת תקופה כל כך ארוכה, ואין פה בכלל מחלוקת שצריך להחליף את התעודה הזאת. זה לא שיבוא פה איזה גוף ויגיד – לא, בואו נמתין כי העולם הולך לטכנולוגיה חדשה ואנחנו נעשה משהו חדש. אין מחלוקת שצריך לעשות את העניין הזה, אין מחלוקת שכבר השקיעו כסף וצריך להכניס כמה שיותר מהר את התעודה הזאת בהנפקה.

את הדו"ח כפי שציינו, הכנו בשנה האחרונה. עסקה בדו"ח הזה הגברת יפעת, וריכזו את זה אלה ומר אפשטיין, והוא מדבר בעד עצמו, מבלי שאני אכנס עכשיו לפירוט של כל התהליכים וכל השתלשלות העניינים, כי יש שם בתוך הדו"ח דברים שהם חריגה ממינהל תקין וכל מיני דברים אחרים, שראוי שנתמקד בדבר החשוב והוא הנפקה, ולא בכל התהליך שהיה עד היום.
היו"ר יואל חסון
תרצו להוסיף משהו בקצרה שלא נאמר? אתם רוצים להגיד משהו?
יפעת יששכר
לא בשלב זה.
השר מיכאל איתן
אני רוצה לשאול שאלה – נחתמו הסכמים עם ספקים שההסכמים האלה נחתמו לפני שאושר החוק בכנסת. כלומר, המשרד לקח על עצמו הנחה שהחקיקה תלך כפי שהוא סבר שתלך. עכשיו, בהסכמים האלה יש התחייבויות של הממשלה לשלם סכומים על פי הצרכים של הספק. עכשיו, היה וכתוצאה מהחקיקה שבינתיים קיבלה תפנית, כי יש תקופת מבחן – נניח שיבוטל הצורך בתעודות ---
שמואל גולן
יש התחייבות.
השר מיכאל איתן
גם לגבי נטילת אמצעי הזיהוי הביומטריים?
יפעת יששכר
לא.
שמואל גולן
שנייה, אנחנו הערנו בדו"ח שכל הליך ההתקשרות עם הספק וההתחייבות – נעשתה שלא בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, עשו את זה לפני תהליך החקיקה, עשו את זה לפני, ועל זה הערנו למשרד הפנים. כרגע המצב הוא – יש התחייבות, יש מפעל שמייצר ובעצם אנחנו נמצאים בתוך תהליך.
השר מיכאל איתן
רגע, אבל יש כלפי המפעל המייצר התחייבות לרכוש 5 מיליון תעודות?
שמואל גולן
כן.
יפעת יששכר
כבר שילמו.
שמואל גולן
ושילמו על זה.
השר מיכאל איתן
שילמו מראש על חמישה מיליון?
שמואל גולן
שילמו עד היום נדמה לי 160 מיליון.
יפעת יששכר
כל שנה, תוך שלוש שנים, הספק אמור לייצר 1.66 מיליון כרטיסים.
השר מיכאל איתן
תוך 5 שנים.
יפעת יששכר
תוך 3 שנים. זה רק כרטיסים גולמיים.
השר מיכאל איתן
הנקודה הזאת היא מאד משמעותית, משום שאנחנו צריכים לדעת מה עומד לקרות מבחינת ההתחייבויות הכספיות, זאת אומרת אולי זה כבר דברים שחבל על הזמן, שכבר נחתמו בחוזים ואין מה לעשות מולם.
היו"ר יואל חסון
בדיוק, אז למה לדבר על זה?
יפעת יששכר
זו בדיוק ההמלצה שלנו.
השר מיכאל איתן
אבל לא, אבל יש הבדל בין זה שאדם הולך ועושה חוזה וחותם על חוזה שהוא סביר. למשל, אם הם יגידו - תשמע, בכל מקרה בתעודות הגולמיות אפשר לעשות שימוש גם כך וגם כך, וגם אם כל מה שלא ייצא בחוק אז אנחנו נוכל, השאלה היא עכשיו רק לוח הזמנים, אבל מה שלא יהיה בחוק, מה שהכנסת לא תחוקק – היא לא תחוקק נגד תעודת זהות, זה לא סביר. אז הם יכולים להגיד, אנחנו כגוף מבצע מאחר שרצינו לדחוף את הפרויקט, אז אמרנו לעצמנו בואו ניכנס כבר להתחייבות, בתנאי שההתחייבויות שאנחנו לוקחים לפי החוזה מול הספק, יענו על כל סטייה סבירה ממה שהכנסת הולכת. היה ויכוח – כן ביומטרי או לא ביומטרי, אז אומרים זה יהיה טוב גם לביומטרי וגם ללא ביומטרי, ונשאיר למחוקק את ההכרעה הזאת. הרי ברור שהולכים לכרטיס חכם, אז אני לא יודע מה המצב כרגע מבחינת ההתחייבויות, כי יש שם איזו בעיה של התחייבות גם להתקנת הנתונים הביומטריים בתוך העסקה עם הספק.
קריאה
הפרסונליזציאה של התעודה.
השר מיכאל איתן
הפרסונליזציאה, בדיוק. יש התחייבות לפרסונליזציאה שפירושו של דבר לקחת את התעודה הגולמית ולהשמיש אותה לצורך של אדם פרטי אחד, כל אדם ואדם ספציפי. אני לא יודע אם זה כולל את נטילת הנתונים הביומטריים של הבן האדם, וההכללה שלהם גם בתעודה וגם הכללה במאגר, שזו כרגע אחת האפשרויות שזה יהיה, או שזה חופשי לגבי כל החלטה שלא תהיה.
שמואל גולן
אדוני השר, אנחנו, וזאת הסיבה שבסיפא שלי אמרתי – המלצתנו, שהיא נובעת מכך שיש התקשרות היום עם ספק שקיבל את הכסף, שמייצר עכשיו את התעודות, המלצתנו להתחיל לחלק את התעודה עם הנתונים הגולמיים שניתנים היום, שאין עליהם מחלוקת. תמונה – אין מחלוקת כנראה.
השר מיכאל איתן
נכון.
שמואל גולן
אין מחלוקת. אז אפשר לחלק היום תעודה עם תמונה, עם צ'יפ שיש אולי את הנתונים הבסיסיים.
השר מיכאל איתן
אין גם מחלוקת על טביעות אצבע. המחלוקת היא על המאגר בכלל.
שמואל גולן
על המאגר, נכון. בכלל - בביומטריה המחלוקת היא על המאגר ולא על נתוני הביומטריה. זה היה הויכוח הגדול שהיה. אבל כרגע אנחנו נמצאים ונמצאים פה נציגי הרשות שבטח יתנו תמונת מצב יותר עדכנית. אנחנו נמצאים במצב שיש התקשרות, שילמו כסף, יש תעודות שכבר הונפקו. יש בסטוק כבר.
השר מיכאל איתן
תעודות גולמיות.
שמואל גולן
גולמיות כן, שאפשר להתחיל עכשיו בהליך כזה או אחר להתחיל להנפיק ולסדר אותו, ולעתיד, אם ירצו להוסיף עליו נתונים כאלה ואחרים - שיוסיפו.
השר מיכאל איתן
בסדר, אבל יש להם תקופה של חמש שנים.
שמואל גולן
שלוש שנים.
השר מיכאל איתן
שלוש שנים עם שנה נוספת.
שמואל גולן
כן, כן.
השר מיכאל איתן
עם עליית מחיר מ-13 ל-14 ₪, אפילו אני זוכר.
שמואל גולן
כן.
השר מיכאל איתן
אבל השאלה שלי – מה צריך לקרות בשלוש שנים האלה, למה יש כאן העניין של השלוש שנים, ושנה נוספת. מה אנחנו צריכים להספיק לעשות עד אז?
היו"ר יואל חסון
אדוני השר, קודם כל יש כאן תופעה מעניינת, אתה שואל את השאלות שאני אמור לשאול, אני חשבתי לשאול אותך את השאלות.
השר מיכאל איתן
אז בבקשה.
היו"ר יואל חסון
לא, אין בעיה. פשוט אני חשבתי שאתה צריך להביא לי תשובות. אני חשבתי שאתה יודע את התשובות האלה.
השר מיכאל איתן
בעניין הזה אני יותר קרוב לעמדותייך מאשר לעמדות הממשלה.
היו"ר יואל חסון
אני לא יודע מה התשובה.
אברהם מיכאלי
לא, לא, הוא כבר ניסה לשנות כמה דברים, אבל לצערנו החוק הכריע והתקנות הכריעו.
השר מיכאל איתן
בינתיים עוד לא הוכרע שום דבר.
אברהם מיכאלי
הכריעו.
השר מיכאל איתן
יש תקופת מבחן.
אברהם מיכאלי
בסדר, מבחן זה כבר הכרעה.
השר מיכאל איתן
לא.
אברהם מיכאלי
למה לא? זה יוצא לדרך, עוד ארבעה חודשים התעודות מוכנות.
השר מיכאל איתן
אבל אם המבחן יכריע לצורה א' או לצורה ב', אז יהיו שינויים.
היו"ר יואל חסון
חברה, איפה זה עומד היום? מה קורה עכשיו?
אברהם מיכאלי
רגע, אני דובר הכנסת? לא הבנתי.
היו"ר יואל חסון
לא יודע, אתה נראה לי מאד ---
השר מיכאל איתן
אולי אני יכול לקבל תשובה אינפורמטיבית?
אברהם מיכאלי
אדוני יושב הראש, אני חבר ועדת מדע.
היו"ר יואל חסון
ממלא מקום יושב ראש הוועדה לביקורת המדינה, מר מיכאל איתן שאל שאלה, נא לענות לו. הוא היה יושב הראש בעבר.
שמואל גולן
החשש הוא, שאנחנו יודעים אותו, ויגידו הנציגים פה, שאם אנחנו מכניסים את התעודה היום, זה יבלום להם את הנושא הביומטרי. זה החשש.
השר מיכאל איתן
יש לזה פתרון. אבל השאלה שלי היא אחרת, אני אגיד אותה בגדול. אנחנו נכנסנו להתחייבות מול ספקים, ואנחנו צריכים להנפיק בהתחייבות הזאת, הספק יש לו חובה להנפיק על פי הזמנתנו חמישה מיליון תעודות, והשאלה שלי האם אנחנו יכולים, מה הבעיה שם עם השלוש שנים והארכה של שנה נוספת? למה יש מגבלה של זמן? למה אם עד שלוש שנים אנחנו לא מזמינים, ונגיד שהזמנו רק 2 מיליון תעודות, אנחנו צריכים לשם עבור כל ה-5 מיליון תעודות?
ניסים אליאסף
לי קוראים ניסים, אני מהרשות, אני רוצה להציג את כל הצוות של הרשות כי אני לא היחיד פה. ואני אענה תיכף את התשובה, ואחרי זה ימשיכו פה.
ברוך דדון
ברוך דדון, מנהל אגף הפרויקטים ברשות.
קרן טרנר
קרן טרנר מהאוצר.
נעמה פלא
נעמה פלא, הלשכה המשפטית, רשות האוכלוסין.
גלי טולדנו
גלי טולדנו מהלשכה המשפטית.
ניסים אליאסף
קודם כל השאלה הספציפית שנשאלנו פה – יש מושג של שלוש שנים, חמש שנים, ואני אנסה לעשות סדר. קודם כל התעודה היא תעודה עם כרטיס חכם שתיכף נציג אותו, שעל הכרטיס החכם אפשר לשים ביומטריה ואפשר לא לשים ביומטריה. אין לזה שום קשר. כלומר, גם בזמן שחתמנו אין משמעות. כלומר, שיצאנו לא ידענו אם תהיה חקיקה בכלל של ביומטריה, יכול להיות שיאשרו רק חלק מהביומטריה, יכול להיות שלא יאשרו את החלק. בסופו של דבר יש עכשיו חקיקה עם ביומטריה לתקופה של שנתיים. והיה אחרי ש---
השר מיכאל איתן
למי שרוצה.
ניסים אליאסף
למי שרוצה.
יפעת יששכר
עם מאגר לשנתיים.
ניסים אליאסף
עם ביומטריה לתמיד ומאגר – כן, לא. עכשיו, גם אם לכאורה, גם אם יקבלו החלטה שזה בלי ביומטריה, אנחנו לא צריכים להחליף כרטיסים, זה אותם כרטיסים. אז זה שנהיה רגועים.
השר מיכאל איתן
אוקי.
ניסים אליאסף
עכשיו, מה זה השלוש שנים ומה זה החמש שנים – במסגרת המשא ומתן עם הספק לנושא של ייצור ופרסונליזאציה, שתיכף אני גם אעשה הפרדה ביניהם, לייצור ולפרסונליזאציה סוכם שהספק יספק כל שנה, ייצר כל שנה 1,666,666 תעודות.
השר מיכאל איתן
כמה?
ניסים אליאסף
ייצור של 1,666,666 תעודות.
היו"ר יואל חסון
יש איזו סיבה למספר הזה?
ניסים אליאסף
כי זה 5 מיליון לחלק לשלוש, ואז תוך שלוש שנים הוא זכאי לעשות את כל התעודות האלה, כמובן תחת תהליכי אבטחת איכות. אחר כך נתאר מה נעשה פה. עכשיו, הוא יכול לייצר את התעודות הגולמיות. את הפרסונליזאציה, ומה זה פרסונליזאציה – שאנחנו לוקחים תעודה שאין עליה פרטים ושמים שם את הפרטים של שם המשפחה, שם פרטי, תצלום וביומטריה על הצ'יפ, כלומר גם בתוך השבב וגם בחריטת לייזר שעל גבי התעודה. לפרסונליזציה יש לנו 5 שנים פלוס שנה. זה לפחות לעשות סדר במה שנאמר פה.
השר מיכאל איתן
אז עכשיו אתה נוגע בלב העניין. ואני אסביר את זה בצורה הכללית ביותר. יש לנו מצד אחד תהליך מול הספק שאנחנו חייבים לקבל ממנו את התעודות, ולהטיל עליו לחרוט על כל תעודה את הפרטים האישיים, הנתונים הביומטריים של כל אדם ואדם.
ניסים אליאסף
לא רק הביומטריים.
השר מיכאל איתן
לא משנה כרגע. אני לוקח בכוונה את הביומטרי. מצד שני, יש תקופת מבחן שהיא יכולה להיות יותר משנתיים גם כן, שבתקופת המבחן אומר משרד הפנים – אני לא מוכן להנפיק למי שלא רוצה להיות במאגר הביומטרי. מי שלא רוצה להיות במאגר הביומטרי, אני לא מנפיק לו את התעודה, ולכן אני גם לא יכול לעשות פרסונליזציאה של אותה תעודה. זאת אומרת, אנחנו נמצאים בקטץ'. מצד אחד יש לנו לוח זמנים שצריך להשלים את תהליך רכישת התעודות והפרסונליזציאה, הטמעה לכל אדם ואדם. מצד שני אומר משרד הפנים – אני לא מחלק את התעודות. אני לא יכול לעשות את תהליך הפרסונליזציאה, כי אני, משרד הפנים – לא מוכן לחלק תעודות אלא למי שיהיה רשום במאגר הביומטרי. זה המצב.
ניסים אליאסף
רגע, רגע, זה לא משרד הפנים, זה הכנסת, זה החוק שאתה הצבעת עליו.
השר מיכאל איתן
מה זה משנה מי? תשמעו חברים יקרים, אל תגזימו. מי זה הכנסת הייתה? אתם הכנתם והבאתם הנה את החוק ולחצתם והעברתם את החוק. אל תאשימו את הכנסת עכשיו.
ניסים אליאסף
אבל אתה לא צריך להתנפל עלינו. אתה הצבעת בעד. סליחה כבוד השר, אתה הצבעת בעד.
השר מיכאל איתן
אתה רואה מה שקורה? איזה אבסורד הגענו. משרד הפנים נלחם נגד משרד הפנים.
ברוך דדון
לא, לא, לא, אדוני השר, תן לי את רשות הדיבור אז אני אסביר, ואל תצעק עלי.
היו"ר יואל חסון
סליחה, זכותו לצעוק.
השר מיכאל איתן
לא, אני צועק?
ברוך דדון
כל פעם שאנחנו נפגשים איתו הוא צועק עלינו.
השר מיכאל איתן
שאני אצעק אז יבוא הנה יושב ראש הכנסת.
שמואל גולן
אתה עוד לא שמעת אותו צועק.
ניסים אליאסף
אצלנו זה נקרא לצעוק.
השר מיכאל איתן
אז בואו נוריד את הטונים. למה אני, כי אני הצבעתי על הבעיה ואתם עכשיו בתשובה לא אמרתם לי שאין בעיה, הכנסת אשמה. כן, הוא אמר הכנסת אשמה.
ניסים אליאסף
לא אמרנו הכנסת אשמה.
קרן טרנר
הם לא הצליחו להגיד כי הם לא הצליחו לדבר, אבל זה היה עניין של מדיניות. הצעת החוק הייתה הצעת חוק ממשלתית.
השר מיכאל איתן
רגע אחד, יש בעיה כמו שאני מציג אותה? טעיתי במשהו?
קרן טרנר
כן.
השר מיכאל איתן
במה?
קרן טרנר
מה שחשוב להגיד זה שכשהצעת החוק ---
השר מיכאל איתן
אני שואל אם אני טעיתי במצב.
קרן טרנר
אני עונה. הנושא היה ידוע, היה ידוע ההסכם עם H.P היה ידוע. המחויבות למספר השנים, לשלוש ולחמש היה ידוע. הצעת החוק הממשלתית באה אחרי, זה היה עניין של מדיניות. המדיניות הייתה ---
השר מיכאל איתן
אתה רואה? תשמעי מה שאת אומרת, לאיזה מצב מגיעים? שהכנסת צריכה לחוקק בגלל שאתם עשיתם הסכם לפני החוק. שמעתם? אני רוצה שזה יירשם בתולדות הדמוקרטיה הישראלית. אתם עושים הסכם לפני שהמחוקק גמר את דברו ואחר כך אתם באים בטענות למה המחוקק חוקק בניגוד להסכם שאתם עשיתם. ואת אומרת לי – כבר ידעו שיש הסכם, מה פתאום הם עשו את החוק ככה?
קרן טרנר
לא, אין לי ביקורת לחוק. הפיילוט של שנתיים למאגר, לא לביומטרי, היה בשל מתנגדים לחוק ואתה בראשם. המדיניות הממשלתית להתנות את המאגר הביומטרי – הייתה ידועה, על אף שההסכם עם H.P היה ידוע כנתון. זה היה ידוע.
היו"ר יואל חסון
אז מה עושים עכשיו? את יכולה להסביר לי?
קרן טרנר
אתה נראה שיש בעיה. אנחנו לא מופתעים משום דבר.
היו"ר יואל חסון
אז בואי תתארי לי. בסדר, אני רגע שם את הביומטרי בצד, שיש על זה ויכוח עקרוני ורחב, אני רגע לא נכנס אליו. כרגע לגבי תוכנית העבודה – מה תוכנית העבודה לגבי הפצת תעודות הזהות הללו?
ברוך דדון
ברשותך, אנחנו עוסקים בפרויקט לאומי, כבד, קשה, מורכב, מסובך, ושאין לו דוגמא לא במדינת ישראל וגם לא במקומות שביקרנו בעולם, על מנת לחקות ולהעתיק ולעשות מה שעשו בכל תחום ותחום. כל דבר ---
קריאה
הייתם גם באנגליה, איפה שביטלו את המאגר?
ברוך דדון
אבל הדיון הוא לא על המאגר. חברים, אם הדיון על המאגר, כן מאגר, לא מאגר, אם זה הדיון על דו"ח מבקר המדינה, אז מה לא טוב? בואו תגידו לנו מה אתם רוצים. אני מוכן לענות על מה שאתם רוצים.
השר מיכאל איתן
אבל זה חלק בלתי נפרד. זה מה שיוצר את הבעיות.
היו"ר יואל חסון
אני שאלתי שאלה.
ניסים אליאסף
האם ההמלצה שכתבתם יש לה חוק היום שתומך בה?
יפעת יששכר
תבררו את זה, אנחנו מחכים לתשובה.
ניסים אליאסף
אז אנחנו ניתן תשובה, יש לנו תשובה.
יפעת יששכר
אנחנו מחכים לתשובה.
ניסים אליאסף
אוקי.
היו"ר יואל חסון
טוב, חברים, אני מבקש שיהיה פה סדר בדיון הזה, אי אפשר להמשיך ככה. תנו לו להמשיך לבחור. מה שמך עוד פעם, סליחה?
ברוך דדון
ברוך דדון, מנהל האגף. לכן, מה לא נעשה מ-95 עד לפני שנתיים שלוש הוא ידוע לכל. השאלה כרגע מה נעשה בשנתיים האלה או בשנה וחצי האחרונות, לאן הגענו ומה יש לנו ביד שאנחנו יכולים להגיד רבותיי – בתחום של תעודת הזהות החדשה, הדרכון החדש, אלה העובדות, זה מה עשינו בפועל ועשינו הרבה. בתקופה הזו בנינו חמישה אתרים, בנייה מתחילתה עד סופה, שמיועדים לניפוק תעודת זהות וניפוק דרכון. ומי שמכיר תהליך מול הדיור הממשלתי איך לאתר מבנה, איך להכין תוכניות, איך לבנות, איך לתקצב את זה, אלה תהליכים מורכבים וקשים, ואנחנו אחרי זה.

תקצבנו את הפרויקט, הפרויקט מתוקצב מזה כשנתיים. אחרי שהחוק עבר האוצר העמיד לרשותנו את כל התקציבים שאנחנו צריכים הן להקמה, הן לתפעול למשך חמש השנים הקרובות, והפרויקט הזה מתוקצב.

תוקננו כוח אדם, מעל 100 עובדים שאושרו לפרויקט הזה בחלקם הגדול כבר נקלט, עבר את הבדיקות שצריך לעשות, והוא נמצא בלשכות והאנשים האלה עובדים היום בלשכות.

בוצעו היערכויות במדפיס הממשלתי.
השר מיכאל איתן
אבל מה הם עושים בלשכות היום?
ברוך דדון
הם עובדים. מתגברים את הפעילות.
השר מיכאל איתן
עובדים על מי? עלי?
ברוך דדון
אדוני השר, עוד פעם, אני ---
השר מיכאל איתן
אבל על מי הם עובדים? מה הם עובדים, עוד לא התחילה הנפקה?
ברוך דדון
הם עובדים בלשכות בסיוע בניפוק התעודות הקיימות בכל עבודה שהיא בלשכה.
השר מיכאל איתן
אז הם עובדים בתעודות הקיימות. למה אתה לקחת אותם לעבודה? הם סתם מתבטלים שם עכשיו.
ברוך דדון
הם לא מתבטלים. תבוא תראה איזה לחץ יש להם.
השר מיכאל איתן
אבל כמה תעודות הנפיקו?
ברוך דדון
אדוני, אז מה השאלה כרגע אני רוצה להבין?
השר מיכאל איתן
השאלה היא – לקחתם 100 עובדים, כמה תעודות הנפיקו ה-100 עובדים, כולם ביחד.
ברוך דדון
ה-100 עובדים האלה ---
השר מיכאל איתן
כמה תעודות חדשות הם הנפיקו?
ברוך דדון
הם נמצאים בלימודים, עברו קורסים.
קריאה
הם לא הנפיקו בכלל. הם לא עוסקים בהנפקה.
ברוך דדון
אני לא אמרתי שהם מנפקים תעודות.
השר מיכאל איתן
אז מה הם עושים?
ברוך דדון
הם עובדים ב---
השר מיכאל איתן
מה הם עובדים? על מה הם עובדים?
היו"ר יואל חסון
חברה, שנייה, סליחה, אני שואל שאלה פשוטה ואתה עושה לי פה התשה. אני שואל אותך שאלה פשוטה – מתי אתם מתכוונים להנפיק?
ברוך דדון
אני אגיע לזה.
היו"ר יואל חסון
מה תגיע לזה? תענה לי עכשיו. מה אתה רוצה לענות בעוד יומיים? תענה לי עכשיו.
ברוך דדון
על פי התקנות שאושרו בכנסת ---
היו"ר יואל חסון
מתי? מתי?
ברוך דדון
נובמבר שנה זו בעזרת השם.
היו"ר יואל חסון
בנובמבר שנה זו אזרחי ישראל יקבלו את התעודות החדשות.
ברוך דדון
כן. והנה, זה הדרכון החדש עם כל מרכיביו, ואחר כך אם יהיה זמן אני אסביר.
היו"ר יואל חסון
תעביר לנו לראות.
ברוך דדון
וזו תעודת הזהות החדשה עם השבב ועם הכל. אדוני יכול לראות. והמערכות האלה מדובר ---
קריאה
אדוני יכול גם להיות מהראשונים לבוא ---
היו"ר יואל חסון
תביאי אלי, מה אני אבוא? יש שם תור.
השר מיכאל איתן
אל תדאג, לא יהיה כל כך תורים. אתה צריך לתת תמורת זה התחייבות שיכניסו את טביעת האצבע למאגר הביומטרי ואתה לא חייב לעשות את זה.
שמואל גולן
תגיד לי, אני נכנס לארצות הברית שלוש פעמים בשנה לפעמים, כל פעם מצלמים אותי, כל פעם לוקחים לי טביעת אצבעות, ואם אני לא רוצה אז אומרים לי – עוף למטוס בחזרה.
השר מיכאל איתן
תעשה אותו דבר לאמריקאים שבאים הנה, מה אתה רוצה? אזרחי אמריקה אומרים להם לעשות את זה? זה לא. זה מה שהאמריקאים עושים לזרים, אתה רוצה לעשות לאזרחים שלך. תראה לי דוגמא שמחייבים את כל אזרחי המדינה, גם לתעודת זהות וגם לדרכון – לתת ולהקים מאגר ביומטרי, לזה תראה לי דוגמא. איך הוא אמר השנייה הזאת – פרויקט שאין כדוגמתו בכל העולם. אנחנו גאונים ישראל, באח גדול, ברמיסת פרטיות – אנחנו נהיה מספר אחת בעולם. בוא, זה הישג הענק שלנו. איך הוא אמר – לא היה פרויקט כזה. אין פרויקט כזה בעולם.
ברוך דדון
בארץ לא היה.
השר מיכאל איתן
בארץ לא היה. תודה רבה. אתם באמת המשרד הכי טוב בארץ. משרד הפנים הכי טוב בארץ.
ברוך דדון
אדוני, אתה כהרגלך ממשיך לתקוף אותנו, ממשיך לצעוק עלינו. ועוד פעם, אני פקיד אמרתי לך ---
השר מיכאל איתן
אתם בורחים.
ברוך דדון
אני לא בורח מכלום. אני יכול להצביע מה אני עשיתי.
קרן טרנר
הדיון הוא על מדיניות ביומטריה?
היו"ר יואל חסון
לא, הדיון הוא לא על הביומטרי להנפקת תעודה, זה הוכרע, הנושא הזה הוכרע. אז אתה אומר בנובמבר?
השר מיכאל איתן
לא הוכרע שום דבר.
היו"ר יואל חסון
יש תקופת מבחן, מאה אחוז, אז זאת הכרעה.
השר מיכאל איתן
אבל תבין מה שהם עושים, הם רוצים לכפות, הם יפעילו תקציבים של מיליונים, הם יטמטמו את המדינה, הם יעשו פרסומות, הם קוראים לך עכשיו להיות הראשון שיקבל את התעודה ויהיו עוד כאלה מתנדבים, ובסך הכל – הם עושים נזק, וגם המלצת המבקר אומרת שאי אפשר, אם הם רוצים ללכת על הדברים שהם טענו כל הזמן, והם הלכו לבתי משפט והם אמרו – בשנת 2003 ו-2002, הם הלכו לבתי משפט והם אמרו שניסו לפסול להם מכרזים, זה אסון, חייבים מיד תעודות, חייבים מיד להחליף. לא דובר אז על שום ביומטרי. פתאום, ורק אני אסביר מה קרה – בשנת 2007 וגם את זה תוקף המבקר, קורה דבר מאד מוזר – פתאום התעודות לא כל כך חשובות. מה שמשעבדים את הכל, כולל התעודות, כולל הדברים היפים האלה שכולנו רוצים שיהיו לאזרחי ישראל, רק בתנאי שיהיה מאגר ביומטרי. אם לא יהיה מאגר ביומטרי – לא מעניין אותם בכלל כל התעודות, לא מעניין אותם העיכוב, לא מעניין אותם שום דבר. ועכשיו, אותו דבר בדיוק.

ברגעים האלה מה אנחנו רואים? מצד אחד אפשר להנפיק לאזרחי ישראל מאות אלפי תעודות ומיליונים בשנה, מצד שני הם אומרים – רק בתנאי שיהיה ביומטרי, ולא ננפק. ומי שבא ואומר תנו לי את התעודה, אני לא רוצה להיות בביומטרי – הם לא הסכימו. הם אמרו בשום פנים ואופן לא. זאת אומרת, וכבר התקשרו לספק והתחייבו לספק מצד שני שהם יקנו ממנו, ומצד שלישי הם אומרים – אנחנו לא איכפת לנו לשלם לספק נזקים ופיצויים, רק שיהיה מאגר ביומטרי כי אנחנו כופים ולא נחלק.
היו"ר יואל חסון
טוב, די, השר איתן, תודה. תתייחס לדבר הזה.
ברוך דדון
נעמה תתייחס.
נעמה פלא
אני מהלשכה המשפטית ואני רוצה רגע אחד לעשות סדר בהתנהלות של הדברים. אנחנו חוזרים באמת לשנת 2007, להחלטת המדיניות, וממש בקצרה. ביוני 2008 מופץ תזכיר חוק שמדבר על כל המכלול, גם על הביומטריה וגם על המאגר. החוק הזה עובר בקריאה ראשונה בספטמבר 2008, לפני ההתקשרות עם הספק שנעשתה בדצמבר 2008. לאחר מכן ההליכים מתקדמים, החוק עובר לוועדה, והחוק מאושר בכנסת בדצמבר 2009.
השר מיכאל איתן
אבל יש שנה ושלושה חודשים.
נעמה פלא
באמצע הכנסת התפרקה, הייתה החלפה של הכנסת, היו החלפות של שרים---
היו"ר יואל חסון
התפזרה. התפזרה.
נעמה פלא
התפזרה, סליחה.
היו"ר יואל חסון
אולי אתם רוצים לפרק אותה, אבל בינתיים היא התפזרה.
ניסים אליאסף
לפחות לא מאשימים אותנו בזה.
נעמה פלא
היו חילופי שרים, העברנו את זה ברציפות ולאחר מכן זה הלך לוועדה. הוועדה ישבה, אם אני זוכרת נכון למעלה מ-7 ישיבות, כל אחת בנות כמה שעות, כדי לדון בחוק הזה ובסופו של דבר החוק הזה בדצמבר 2009 עובר בקריאה שנייה ושלישית. היום המצב החוקי מבחינת איך שהחוק נראה ואיך שהכנסת אישרה אותו – אין מסלול מקביל. יש תעודת זהות חדשה עם מכלול ההיבטים הביומטריים – טביעות אצבע, תצלומים ומאגר.
היו"ר יואל חסון
החוק מחייב את זה היום?
שמואל גולן
כן.
נעמה פלא
החוק מחייב. זה נכון שתהיה תקופת מבחן. תקופת המבחן הייתה קיימת בהצעת החוק מההתחלה. מה שהשתנה בסיום הליכי החקיקה – שתקופת המבחן היא תקופת מבחן וולונטרית, וזה מה שהולך להיות. אנחנו קידמנו לאחר המועד הזה את מכלול ההיבטים של הפרויקט המאד גדול הזה, כפי שהוצג בו על מכלול ועל כל ההיבטים הטכנולוגיים, התפעוליים והביצועיים והתקנות והצו, שזה מה שדיבר חבר הכנסת מיכאלי, שעברו לאחרונה גם את אישור ועדת השרים ליישומים ביומטריים, שזאת ועדה מיוחדת ---
השר מיכאל איתן
הצו הזה הוא בלתי חוקי.
נעמה פלא
שזאת ועדה מיוחדת שדנה בתקנות. לאחר מכן זה הגיע לוועדת הכנסת המשותפת, ששם אושר הצו והתקנות, שמבחינת מה שרשום בצו היום זה שבנובמבר 2011 מתחילה תקופת המבחן, שאמרנו היא וולונטרית.
היו"ר יואל חסון
מה זה וולונטרית? מה הכוונה?
ברוך דדון
וולונטרית זה רק מי שרוצה.
שמואל גולן
מצד אחד מנפיקים 5 מיליון תעודות, מצד שני יתנו רק למי שירצה. נניח שאתה ואני נרצה רק, זה הכל.
נעמה פלא
אין אפשרות מבחינת החוק היום לתת תעודת זהות חדשה ללא ביומטריה. החוק לא מאפשר דבר כזה.
היו"ר יואל חסון
אז איפה וולונטרי? אם אני לא רוצה את הביומטרי אני לא אקבל?
קריאה
לא תקבל.
השר מיכאל איתן
יש אנשים שהפרטיות שלהם יותר חשובה להם מהכרטיס היפה שכל אחד רוצה.
היו"ר יואל חסון
אגב, הוא לא כזה יפה. אני הייתי מעצב אותו אחרת.
נעמה פלא
אני רק רוצה להמשיך עוד שלב אחד.
השר מיכאל איתן
אז הוא יכול להיות יותר יפה, אבל הוא יפה.
נעמה פלא
עוד שלב אחד מעבר להיבט החוקי, ושוב אני חוזרת ---
היו"ר יואל חסון
עיצוב מאד מיושן. אני לא יודע אגב מי אחראי על העיצוב, העיצוב מאד מיושן.
נעמה פלא
היום מבחינת החקיקה, ככל שרוצים ללכת ---
היו"ר יואל חסון
אולי על זה צריך לעשות ביקורת.
קריאה
תאר לך מה יהיה עוד 5 שנים מה תגיד.
נעמה פלא
ככל שרוצים ללכת היום על מהלך מקביל של תעודות חדשות בלי ביומטריה ותעודות חדשות עם ביומטריה – צריך ללכת למהלך של תיקון חקיקה ראשית. זה לא מחר אנחנו יכולים להתחיל לעשות. אבל מעבר גם להיבט החוקי הזה, גם בהיבט התפעולי של הדברים, אנחנו מדברים פה על פרויקט בסדר גודל מאד גדול, כשגם הפרויקט של להנפיק תעודת זהות חכמה בלי הביומטריה, הוא גם פרויקט בסדר גודל גדול.

ולכן בשנת 2007 באה הממשלה ובא שר ואמרו – אנחנו הולכים על המהלך הכולל של המהלך הזה. כי לעשות שני מהלכים במקביל זה דבר שלא יקרה. ולכן התקבלה החלטה שהולכים על הכל, והיום מבחינה חוקית זה לא אפשרי לבצע מהלך מקביל.
השר מיכאל איתן
תוך יומיים אפשר לאפשר את זה בחקיקה.
נעמה פלא
אבל זו לא הייתה המדיניות וידענו את זה.
השר מיכאל איתן
ואני כבר אומר לכם שגם הבעיה, ואת זה אני אומר לכם כעצה אני נותן לכם, תביאו אותה בחשבון. אני משתדל להיות מאד אובייקטיבי בעניין הזה, למרות שיש לי כמובן צד לעומתי. הרי יכול להיות שגם הצו וגם התקנות יותקפו על ידי בג"ץ ויש שם בעיות, אני כבר יכול להגיד לכם, אני לא בטוח שהבג"ץ יחליט לפסול או לא, אבל יש בעיות שם. מה תעשו אז? זה יכול להימשך עוד תקופה. אל תוציאו מכלל אפשרות, אני אומר לכם עוד הפעם, גם אם אתם משוכנעים שיכול להיות שבסוף נצטרך לחזור להפרדה בין הנפקת התעודות האלה לבין העניין של המאגר, כי השחרור מהמאגר פותר את כל הפלונטר.
היו"ר יואל חסון
טוב, בסדר, השר איתן.
השר מיכאל איתן
עוד שנייה, משפט אחרון.
היו"ר יואל חסון
לא, לא, אתה גורר אותנו לביומטרי כל הזמן.
השר מיכאל איתן
כי אתה חייב להבין כאן.
היו"ר יואל חסון
אני מבין, אני מבין הכל.
השר מיכאל איתן
זה לא שאני גורר לביומטרי ---
היו"ר יואל חסון
יש לך אג'נדה מאד ברורה בעניין הזה וזה בסדר.
השר מיכאל איתן
לא, אתה טועה, אתה טועה.
זאב שטח
מיקי, הביומטריה זו לא הבעיה היחידה. יש פה עוד בעיות דומות.
השר מיכאל איתן
רגע אחד. אני רוצה שתבין את זה טוב. אני מדבר על הביומטריה כי נגיד שאנחנו רוצים להעביר משהו דרך חור כזה, יש לך דבר כזה ומחובר אליו דבר כזה, זה לא עובר בשום פנים ואופן. אני אומר לך, תוציא את זה רגע החוצה ואז זה יעבור. אז זאת אומרת פרויקט התעודות החכמות והנתונים הביומטריים על התעודות יכול לעבור ככה. הבעיה – המאגר. ברגע שרוצים לברר .... יש התנגדויות ציבוריות, יש מלחמות, יש בג"צים ואז הכל מתעכב. אז מתעכב גם החלק הזה שפה, בעניין הזה, הם כבר התחייבו לספקים והכל, וקנו את התעודות וקנו את הכל, והשקיעו כסף. מצד שני, הם בעצמם אומרים היום – בלי זה אנחנו לא רוצים ---
היו"ר יואל חסון
אבל הפתרון הוולונטרי פותר את העניין. יחלקו למי שרוצה לקבל את זה.
השר מיכאל איתן
לא, אבל מה תעשה אם, נגיד, אנחנו לא יודעים, אף אחד לא יודע, נגיד שבמקום חמישה מיליון תושבים בשנתיים – בשלוש שנים, לא יודעים כמה זמן תהיה תקופת המבחן, אבל נגיד שנתיים עם אפשרות הארכה יש שם, אז נגיד שבשנתיים האלה רק תנפיק חצי מיליון תעודות, כי באמת עם ישראל יגיד – אני לא רוצה. אז הם תקועים עם התעודות כי הם לא יכולים בינתיים להנפיק ולא לעשות פרסונליזציאה של התעודות. כי אז כל אלה שהם ---
היו"ר יואל חסון
מה את אומרת על זה, קרן טרנר?
קרן טרנר
שאת כל הדברים האלה ידענו בעת החקיקה.
היו"ר יואל חסון
ומה התוצאה שזה אומר? מה תעשו עם זה? מה יקרה?
קרן טרנר
בעצם יש לנו פיילוט ---
היו"ר יואל חסון
אם זה מה שיקרה מה שהוא אומר, מה יהיה?
קרן טרנר
קודם כל הפרויקט גדול ויש גם ועדה שעוקבת אחרי הפרויקט.
היו"ר יואל חסון
מה תעשו אם זו תהיה המציאות?
קרן טרנר
ומה נעשה אם תהיה הצלחה מסחררת? כמו שהיום בנתב"ג מאות אלפים של תושבים פשוט נותנים את היד שלהם לנתונים ביומטריים כי זה נותן להם מעבר, ובסך הכל הפחד של האח הגדול לא כל מדינת ישראל שותפה לו. אני לדוגמא אלך מיד לעשות כזו תעודה.
קריאה
מה זה רלבנטי?
השר מיכאל איתן
היא עושה פרסומת מעכשיו.
היו"ר יואל חסון
טוב, השר איתן.
השר מיכאל איתן
עוד שנייה.
היו"ר יואל חסון
לא, אני מסיים עוד רבע שעה.
זאב שטח
רגע, אפשר לדבר?
היו"ר יואל חסון
רגע, כן. אני לא יודע מי אתה אפילו.
זאב שטח
יש לי נקודה חשובה להגיד.
היו"ר יואל חסון
אבל בסדר, רגע.
קרן טרנר
אין פה שום דבר ש... שהממשלה עמדה שלה אפילו בעניין הזה.
היו"ר יואל חסון
קרן, תודה.
השר מיכאל איתן
לא, לממשלה יש שתי עמדות.
היו"ר יואל חסון
מי אתה?
זאב שטח
זאב שטח, מנכ"ל קומודע, אנחנו מנפיקים חתימות אלקטרוניות ואני מכיר את הנושא הזה עוד מימי ---
היו"ר יואל חסון
כן, בקצרה, מה אתה רוצה להגיד?
זאב שטח
בקצרה. תראו, הביומטריה היא סימפטום, מה שהשר מיכאל איתן אומר, אבל עכשיו אני מתריע בפניכם על עוד בעיה, אתם לא מודעים לה, אני עכשיו שם אותה על השולחן, וזה נושא החתימה האלקטרונית. הממשלה כמו שהחליטה, לא הממשלה, סליחה, משרד הפנים כמו שהחליט להוסיף את הביומטרי שעיכב אותנו בשנתיים, החליט גם להוסיף חתימה אלקטרונית. עכשיו, אני נותן לכם סטאטוס – הקמת מערכת חתימה אלקטרונית שנדונה כבר הרבה שנים, עוד לא התחילה, מתחילה עכשיו, בימים אלה הסתיים מכרז. מניסיוני, ויש לי ניסיון רב בנושאים, הקמה של דבר כזה לוקחת שלושת רבעי שנה לפחות, חצי שנה, שלושת רבעי שנה, במקרה הטוב חצי שנה, ובגלל זה הם אומרים נובמבר. אבל מה שהם לא לוקחים בחשבון, וזה ויה דה לרוזה שאני עברתי אותה עם משרד המשפטים, שאחרי זה לעבור את משרד המשפטים זה עוד שנה, ויתחילו לחצים מהשר שייטניץ על השר יעקב נאמן שיאפשר להעביר מערכת. למה כל זה? בגלל שכמו שאומר השר מיכאל איתן, יחליטו לשים על הכרטיס הזה לשים גם את זה, וגם את זה, ואת כל העולם, במקום כמו שאומר ונכון, ואפילו איציק כהן פגש אותי ואמר לי – זאב, בזמנו כשאתה אמרת את זה מאד כעסתי עליך. אבל עכשיו אני רואה שצדקת. הוא אומר נכון השר. צריך להוציא את הכרטיס הזה כמות שהוא. אחר כך אתה רוצה להוסיף – תוסיף מה שאתה רוצה אבל אל תעכב. אתם לא תצאו לפרויקט הזה, אני אומר לכם, לפני סוף 2012, ואני מוכן לשים איזה כסף שאתה רוצה שאתה לא גומר לפני 2012.
היו"ר יואל חסון
אבל הוא אמר ---
זאב שטח
הוא לא צודק, הוא לא יודע.
היו"ר יואל חסון
נובמבר 2011 יבואו אנשים ויקבלו את התעודות.
זאב שטח
הוא לא יוצא לאוויר. הוא לא יוצא. הוא לא יוצא לאוויר לפני 2012.
היו"ר יואל חסון
שנייה, תודה, אני מודה לך אדוני. תודה.
זאב שטח
בנוסף יש נקודה אחרת נוספת שהכרטיס שנבחר הוחלף, הוא לא התאים. הכרטיס המקורי שנבחר לא התאים. זאת אומרת לא ענה על הספציפיקציות. פנו ליצרן וביקשו להחליף, אני לא יודע אם החליפו או לא החליפו, אז זה גם עיכב. כלומר, בחרו כרטיס, זה לא נרשם בשום ועדת ביקורת הכרטיס שנבחר שהוא לא התאים.
היו"ר יואל חסון
כן, השר פנחסי, מיכאלי. חבר הכנסת מיכאלי, מבלבלים אותי פה.
השר מיכאל איתן
כמה שגיאות עשית בשלוש מילים, גם פנחסי, גם שר.
אברהם מיכאלי
אני יושב ליד השר איתן ואני חשבתי שאני בא לגונן על הממשלה, פתאום אני רואה שיש לי אופוזיציה בתוך הממשלה.
היו"ר יואל חסון
סיפור חייכם.
אברהם מיכאלי
אדוני יושב הראש, הדו"ח מדבר פה על תקופה של 10 שנים כבר.
היו"ר יואל חסון
15.
אברהם מיכאלי
אנחנו בקדנציה הנוכחית ---
היו"ר יואל חסון
סליחה, קרן. את תהי הראשונה שאני אוציא. בדרך כלל אתם בורחים, אני לא מוציא אתכם.
קרן טרנר
לא, אני עדיין חושבת ש ---
היו"ר יואל חסון
אבל את עדיין לא קיבלת זכות דיבור, אז שקט.
אברהם מיכאלי
אדוני יושב הראש, אני חושב שאנחנו היום באמת הולכים חזרה אחורה שנתיים, ואנחנו בדיון הזה מרגישים עדיין את הויכוחים הסוערים שהיו בוועדה המשותפת של מדע, פנים, חוקה שניהלנו עם ---
היו"ר יואל חסון
מאד סוער כנראה.
אברהם מיכאלי
שניהלנו עם יושב ראש וועדת המדע והטכנולוגיה, שהוא באמת אחד הדוגלים הגדולים של הביומטריה, מה לעשות? השר לשעבר מאיר שטרית, שר הפנים לשעבר ויושב ראש הוועדה הנוכחית הוא זה שדחף בקדנציה הנוכחית להוביל את החוק הביומטרי כי שהממשלה ביקשה, אפילו שהוא איש אופוזיציה הוא דגל בזה והוועדה תמכה בו.
השר מיכאל איתן
זה יום שחור של הכנסת התהליך הזה.
היו"ר יואל חסון
טוב, מיקי איתן.
אברהם מיכאלי
בוא, מיקי, עזוב עכשיו, תאמין לי ---
היו"ר יואל חסון
אל תתייחס, נו.
אברהם מיכאלי
גם בממשלה אישרתם את זה, מה אתה רוצה?
היו"ר יואל חסון
הוא לא אישר, הוא הצביע נגד, בסדר, זכותו.
אברהם מיכאלי
עכשיו, החוק אושר ובעקבות זה אני מבין לקח למשרד הפנים מספר חודשים להכין את התקנות והתקנות האלה הובאו אלינו לפני ---
ישראל אקשטיין
שנה וחצי, מה מספר חודשים? נקבע בחוק ארבעה חודשים, החוק נחקק בדצמבר 2009 --
אברהם מיכאלי
בסדר חברים, תכתבו על זה דו"ח חדש, בסדר? תכתבו דו"ח חדש על זה. אני עכשיו אומר דבר אחד – התקנות אושרו ואנחנו יום שלם ישבנו על בחינת התקנות לראות לא ויכוח עוד פעם על הביומטרי – כן או לא, כי אני מבין את הויכוח הגדול למה ביומטרי מעכב את התעודות החכמות. זה מעכב, אבל המדיניות נקבעה פה על פי בקשת הממשלה ועל ידי הכנסת, שכרגע לא מפרידים בין תעודות זהות חכמות לבין הביומטריה, כל זה במכלול אחד.
השר מיכאל איתן
בודקים. מה יהיה הם הבדיקה תראה שלא צריך?
אברהם מיכאלי
זה יצא לדרך, האמן לי, שנתיים במדינת ישראל זו תקופה כל כך ארוכה.
השר מיכאל איתן
אבל התוצאה של הבדיקה יכול להיות שלא צריך, אז זה יעכב להם עוד פעם את הכל.
אברהם מיכאלי
רגע, רגע, מראש נגיד עכשיו שאם לא נפחיד את האנשים שלא ילכו להנפיק את תעודות הזהות החכמות עם הביומטרי, יש אווירה של הפחדה, ולכן היום נקבע, הם ביקשו, אנחנו חשבנו שזה יהיה תוך חודש – חודשיים, הם אמרו שהם צריכים להתארגן להוציא את הדברים לפועל, בנובמבר. הוועדה אישרה להם את זה לנובמבר, בוא נחכה לנובמבר.

עכשיו, הביקורת על העבר, יכול להיות שיש ביקורת.
שמואל גולן
אנחנו ממליצים שם לחברי הכנסת, כי העבר רק מציג את מה שעלול להיות בעתיד. כפי שנראה - אנחנו נמצאים במלכוד עכשיו.
אברהם מיכאלי
מכיוון שעל העבר אני לא יכול לתת תשובה כרגע מה היה, אני כרגע אומר – יש כבר עתיד לדעתי חיובי במובן הזה שבנובמבר ---
זאב שטח
לא יהיה בנובמבר.
אברהם מיכאלי
בוא, בוא, האמן לי ---
זאב שטח
אתה רוצה להתערב? לא יהיה בנובמבר.
אברהם מיכאלי
אני לא מתערב עם אף אחד. אנחנו ככנסת ---
זאב שטח
אני הסברתי, אתה לא הקשבת למה שאני אומר.
אברהם מיכאלי
הבנתי והקשבתי מצוין.
זאב שטח
עד סוף 2012 לא תהיה תעודת זהות.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה לך חבר הכנסת מיכאלי.
זאב שטח
זה לא יהיה. אני אומר את זה לטובתכם.
היו"ר יואל חסון
סליחה אדוני, אני לא רוצה להוציא אותך.
זאב שטח
בסדר, אבל אני אומר לטובתם.
היו"ר יואל חסון
בסדר, אתה איש טוב, אתה איש יקר, אבל בכל זאת.
זאב שטח
אבל אני לא קובע ---
היו"ר יואל חסון
סליחה, חברים, מה קורה פה?
אברהם מיכאלי
אני חושב שאנחנו בנובמבר יכולים בהחלט להתכנס, ואז באמת לבוא ולבדוק האם היישום מתחיל.
היו"ר יואל חסון
מה זה בנובמבר? בנובמבר הוא אמור להתחיל את ה---
אברהם מיכאלי
לא, בנובמבר בפועל יתנו כבר את התעודות. הם הרי הלכו להתארגן.
היו"ר יואל חסון
הוא אומר בנובמבר הוא מחלק.
אברהם מיכאלי
כן, זה מה שאני אומר, בפועל אמורים לחלק בנובמבר. אנחנו נתנו להם את השלושה – ארבעה חודשים האלה להתארגן, כי שאלנו אותם כל מיני שאלות והם אמרו ---
היו"ר יואל חסון
אני רוצה רגע להבין, בנובמבר כל אחד מאזרחי מדינת ישראל יוכל לבוא לנקודות שאתם תשימו, יגיד אני רוצה תעודת זהות/דרכון חדש, אתה תגיד לו 100%, אתה צריך בשביל זה לעבור את התהליך הביומטרי. יגיד כן – יקבל, יגיד לא – יחדש את הישן או לא יקבל, הוא לא צריך לקבל. טוב, מאה אחוז, הבנתי, הוא ימשיך להשתמש במה שיש לו. טוב, תודה. מישהו אחר רוצה לדבר כי אני מסיים את הדיון בעוד 10 דקות? משטרת ישראל בבקשה. מי אתה, תציג את עצמך.
דוד אטיאס
דוד אטיאס, אני ראש המעבדה לזיהוי השוואת טביעות אצבע. נבלע מפה כל ההיבט הטכני לתעודות. הנפקת התעודות ללא מאגר עם הביומטריה אין להם משמעות, כי בעצם המאגר הוא מבצע את האוטנטיקציה. כלומר, אפשר להנפיק את התעודה הראשונה, אבל מהתעודה השנייה בעצם אתה צריך את המאגר או אתה צריך את המנגנון שישווה לך שהאיש הזה לא בא לך בשנית להנפיק תעודה. ולכן אין כל משמעות.
השר מיכאל איתן
יש שיטות אחרות לעשות את זה.
דוד אטיאס
יש המון שיטות שדנו, אבל זה החוק. ולכן – אם אנחנו נצמדים לחוק, אז לא יכולים להפריד בין התעודות לבין המאגר.
היו"ר יואל חסון
היום זה החוק.
השר מיכאל איתן
איזה זה חוק?
היו"ר יואל חסון
אבל זה החוק.
השר מיכאל איתן
מה אתה מדבר?
היו"ר יואל חסון
היום בן אדם עומדת לו הבחירה.
השר מיכאל איתן
אתה כבר מכיר את החוק גם? עכשיו אתה אומר לי זה החוק?
היו"ר יואל חסון
הנה, מה אתה רוצה?
השר מיכאל איתן
הם אומרים לך שזה החוק, זה לא החוק. החוק מאפשר פתרונות אחרים, הוא מדבר על נושא של הרכשה כפולה. במסגרת החוק אפשר יהיה לייצר פתרונות חליפיים להרכשה כפולה, שזה מקרה שצריך להתייחס אליו, גם בתוך מסגרת החוק, בלי מאגר ביומטרי. רק דבר אחד אתם כולכם לא מביאים בחשבון. המצב המשפטי יואל, סליחה, אדוני יושב הראש, הוא שעושים תקופת מבחן. מה זה תקופת המבחן? בשביל מה היא קיימת? לא בשביל לעשות V וללכת. יבחנו. יכול להיות שבתקופת המבחן יגיעו למסקנה שצריך לעשות את כל השינויים. זה לא בטוח שהפרויקט ילך. הם כבר עשו V, עוד שנתיים נגמרת תקופת המבחן, עוד ארבעה חודשים הם מנפיקים, עוד זה, מה יהיו תוצאות המבחן? הם לא יודעים בעצמם להגיד לך.
קרן טרנר
גם אתה לא.
ברוך דדון
מי יודע את תוצאות המבחן היום?
השר מיכאל איתן
הם לא יודעים.
ברוך דדון
שיהיה המבחן הם יידעו.
השר מיכאל איתן
לכן הטענה שלי שככל שמעמיסים וככל שאתם הולכים לפרויקט יותר מורכב – במקרה הטוב תהיה דחייה יותר ארוכה, במקרה הרע הכל יתפקשש, וגם תיפגע תעודת הזהות. אני בעד תעודת זהות חכמה, אני לא רוצה שזה ---
היו"ר יואל חסון
השר איתן, מה המשמעות של תקופת מבחן? מה זה אומר, שנגיד מה צריך לקרות כדי שיגיעו למסקנה שמשהו לא מובן?
השר מיכאל איתן
אני אסביר לך, אני אסביר מה מבחינתי. יש שני חלקים. חלק אחד זה הם בעצמם עושים את תקופת המבחן, שהם רוצים לדעת למשל מה המערכות הטכנולוגיות מייצרות שייתן להם ביטחון שאדם לא יוכל לזייף את התעודות, שאדם לא יוכל לבקש שתי תעודות, שאדם לא יוכל לבוא עם, אני אוכל לבוא לשם ולהגיד תוציאו לי תעודה עם טביעת האצבע שלי, אבל זה יהיה על השם של יואל חסון. כל הבדיקות האלה הם עושים אותן, וזה חלק אחד של בדיקות.

יש חלק אחר של בדיקות, שכתוב בחוק. עכשיו אני גם מצטט את החוק, שבסעיף 41.1 כתוב שתיבדק שאלת נחיצותו של המאגר הביומטרי בתקופת המבחן. זאת אומרת, אנחנו הולכים ---
היו"ר יואל חסון
תיבדק על ידי מי?
השר מיכאל איתן
זה כתוב בחוק. על ידי צוות. זה כתוב, לא משנה.
היו"ר יואל חסון
צוות של פקידים? אז הם יגידו לך שכן.
השר מיכאל איתן
יש מערך בדיקה. זה יהיה הכל חשוף, לא משנה כרגע. מה שהעלית כרגע זה סופר שאלה חשובה, אבל זה פותח פרק חדש. עזוב את זה לצורך העניין. מה שאני מנסה להגיד – תיבדק שאלת נחיצותו של המאגר. מה אומרת ההמלצה של המבקר? אני אהיה בצד המבקר רגע, הוא אומר רבותיי – נמשך פרויקט משנת 95. אין חילוקי דעות שמדינת ישראל צריכה תעודת זהות חכמה ודרכון חכם. זה נגרר ונגרר מאלף ואחת סיבות. היום, ברגע הנתון היום, עוד לא יודעים, יש לנו בעיה עם המאגר, אתם מעכבים בגלל המאגר את המעבר אקספרס של תעודת הזהות החכמה, כאשר יכול להיות שבתום תקופת המבחן אתם, בגלל המבחן של נחיצות המאגר, בסוף בכלל לא יצטרכו את המאגר. אז אם יש סיכוי, סתם אני אומר ---
היו"ר יואל חסון
אז מה יקרה? אז ימשיכו לתעודות ---
השר מיכאל איתן
אבל בינתיים הם לא מנפיקים את התעודות.
היו"ר יואל חסון
אבל הם כן מנפיקים.
השר מיכאל איתן
הם מנפיקים את זה למי שרוצה, הם לא מנפיקים אקספרס, הם ינפיקו רק 50% מהיכולת. במדינות אחרות, אני לא יודע מה יהיה בארץ, אני יודע שגם בהולנד וגם בבריטניה, כמות האנשים שנענו והלכו לעשות את זה – הייתה נמוכה מאד.
היו"ר יואל חסון
טוב, הבנתי.
השר מיכאל איתן
זה לא בטוח, זה הכל בוודאות.
היו"ר יואל חסון
אוקי, אנחנו נצטרך לעשות דיון המשך לדבר הזה.
קרן טרנר
בשני משפטים אם אפשר – אני חושבת שעיקרי הדו"ח, ואני רוצה להתייחס לנושא הדיון עצמו, עיקרי הדו"ח נוגעים לעיכוב מתמשך של הרבה מאד שנים בהוצאת התעודה, ודיברנו על זה. ועכשיו המסקנה של הדו"ח בעצם, שעדיף לא לעכב את התעודה, גם על חשבון ביומטרי - בעיני נכנסת כבר לשאלת מדיניות.
שמואל גולן
לא אמרנו על חשבון – אמרנו לעבוד בשני נתיבים.
אלה שימחוני
זו הייתה פליטת פה חשובה.
קרן טרנר
לא, זו לא פליטת פה, כך אני מבינה את קריאת הדו"ח, ויתכן שאני טועה.
שמואל גולן
לא, לא, לא. את הניסוי של הביומטרי זה לא אנחנו מחליטים, הכנסת החליטה וזה התבצע. יחד עם זאת, אתם מנפיקים תעודות, המפעל מייצר, ואין טעם לחכות כפי שאמר השר, לדעתנו עד שהניסוי ייגמר, ולך תדע לאיפה הניסוי הזה יוביל אותנו, ומדוע שלא נחלק היום תעודות אישיות.
קרן טרנר
זה בדיוק, זה משהו שכולנו לא הצלחנו להבין מטיוטת הדו"ח.
אלה שימחוני
זה נקרא חוכמת המעשה והבינו את זה עד שנת 2007 הנהלות משרד הפנים לדורותיהם, שיש קושי במימוש פרויקט כל כך גדול ומורכב מכל ההיבטים שלו. אז בואו נעשה את זה בצורה מדודה. נחליף את תעודות הזהות, כי החשיבות היא החלפה של כל תעודות הזהות, לא בשלבים ולא וולונטרי, כי הטענה היא שיש חשש לזיופים ולניצול לרעה וכך הלאה. ומהלך חשוב מאד שבגינו החליטו על כל הפרויקט זה החלפה גורפת לכולם. את זה לא ניתן לבצע בגלל הדרך שבה חוקקו את החוק.
קרן טרנר
כי אנחנו נתנו שנתיים הזדמנות למאגר הביומטרי. זה עניין של מדיניות.
אלה שימחוני
ועוד שנתיים לשר לקבל החלטות.
קרן טרנר
אבל זה עניין של מדיניות.
זאב שטח
אבל את לא כל כך מקשיבה למה שהיא אומרת לך. תתייחסי למה שהיא אומרת לך.
קרן טרנר
אתה בעל אינטרס כרגע.
זאב שטח
לא, לא, לא, אומרים לכם, ותראי אני לא קובע כלום.
קרן טרנר
איך אתה בכלל מתייחס פה ---
היו"ר יואל חסון
רגע, אם הבעיה היא חקיקה ---
זאב שטח
אני אומר את הדברים ואתן מתייחסות כמו אני לא יודע מה. זה אי אפשר ככה. רוצים תעודות זהות חכמה ואתן מעכבות את זה בגלל השטויות ---
קרן טרנר
אתה בעל אינטרס, איך אתה מתייחס פה בכלל?
זאב שטח
מה את יודעת אינטרס? לי יש אינטרס שתהיה תעודת זהות חכמה, זה הכל, ואתם מעכבים את זה בגלל מדיניות לא נכונה שלכם.
קרן טרנר
זו דעתך.
זאב שטח
זאת דעתי. 16 שנה, את לא מתביישת להגיד את זה? 16 שנה אתם מעכבים פרויקט.
השר מיכאל איתן
הוא בא מעסק של --- הוא צריך להגיד את זה בעצמו.
זאב שטח
אני אמרתי בפתיחה.
היו"ר יואל חסון
הוא הציג את עצמו.
השר מיכאל איתן
לא, הוא צריך להגיד שהוא בעל עניין.
קרן טרנר
איך הוא יכול לדבר על מדיניות?
היו"ר יואל חסון
חברה, סליחה רגע, סליחה. הוא בעל עניין והוא אמר שהוא בעל עניין ואני אומר עכשיו שהוא בעל עניין והוא גם לא הראש בעל עניין שמשתתף בוועדות הכנסת.
השר מיכאל איתן
נכון, אבל צריך להבין את זה.
היו"ר יואל חסון
בסדר. כל דבר מתקבל פה בפרופורציה. אף אחד לא חקר על כל משפט.
אברהם מיכאלי
הוא עובד עם הממשלה בצורה אמינה במשך שנים. זה לא מישהו שנולד היום.
היו"ר יואל חסון
אני לא עושה עכשיו חיים שכאלה למר שטח. טוב, אני מסכם את הדיון. אנחנו לא מיצינו את הדיון הזה. הסיפור הזה הוא מאד מאד מורכב, הוא הרבה יותר מורכב ממה שאני לפחות חשבתי, אבל בגלל אילוץ אני חייב בשעה 12:00 לסיים את הדיון.

לכן, מה שכן אני מבקש, וזה כרגע סיכום ביניים של הוועדה לביקורת המדינה – אני מבקש להעביר לוועדה תוך שבועיים, את מתווה לוח הזמנים של הנפקת התעודות והביצוע בשטח, כפי שאתם רואים אותו, הממונים על התפעול של הפרויקט הזה. תוך שבועיים אני מבקש לקבל את זה.

בנוסף, אני מבקש לקבל התייחסות של תוכנית, אני אפילו נותן לזה חודש וחצי כי זה משהו מורכב – מה התוכנית שלכם, מה יהיה רצף התגובות שלכם בסדרה של מצבים, של תשריטים שונים של רק אם יחולקו יבואו רק 50,000 איש, יבואו רק 500,000 איש, יבואו רק 200,000 איש, יבואו רק מיליון איש. מה התגובה שלכם ובאיזה שלב אתם תגידו – יש איזו שהיא בעיה בדבר הזה.

הדבר השני שאני לא מבין ואני אצטרך כנראה לא לקבל אותו מכם אלא להבין אותו ואז לבוא בדיון הבא, זה באמת, ואני אלמד את זה ואז אנחנו נגיב ונתייחס לעניין הזה גם בוועדה ונעקוב אחרי זה, זה באמת תקופת המבחן. מה באמת, מה הממדים של תקופת המבחן, איך מודדים, מי בודק. כנראה זה מוגדר, אבל אני רוצה לדעת.
שמואל גולן
זה כבר בחוק.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, אני אלמד את זה.
ניסים אליאסף
יש את זה. אנחנו עובדים עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהם יעשו, שלא יגידו שהסטטיסטיקות מוטות.
השר מיכאל איתן
בוא, בוא, בוא, בוא נעזוב את זה ככה פה. אל תגיד ---
ניסים אליאסף
אבל הוא ביקש.
היו"ר יואל חסון
כשהוא אומר בוא, בוא, בוא, הוא לא מתכוון שתבוא.
השר מיכאל איתן
יש שם רק התייעצות עם הסטטיסטיקאי הראשי, עוד לא נקבע צוות מקצועי שסוכם שיהיה צוות מקצועי.
ניסים אליאסף
הוא כבר עובד.
השר מיכאל איתן
לא עובד שום דבר, כתוב שם בחוק, תשמע, אתה לא מכיר את החוק. כתוב בצו אפילו שמישהו ימנה צוות או משהו כזה. צוות מקצועי. מי זה הצוות הזה?
היו"ר יואל חסון
בנוסף אני רוצה לומר השר איתן, שאני מאחל לך, כי אתה כל כך טוב בזה, שתחליף אותי במהרה בתפקידי כאן כראש הוועדה לביקורת המדינה. אתה כל כך, אני החלפתי אותך ואתה תחליף אותי. מעולה, נעשה פינג פונג.

אז אלה הדברים שביקשנו מכם. הדבר הראשון הוא תוך שבועיים, הדבר השני הוא תוך חודש וחצי. תציגו את הדברים איך שאתם רוצים, תשכנעו את הוועדה לביקורת המדינה שאתם יודעים להתמודד עם כל תשריט, בכל מצב, בכל מערכת. תסבירו איך אתם מתמודדים עם זה. גם אם איך שהגדרתי את זה זה לא מה שנכון לעשות, תגדירו א תזה אתם ---
זאב שטח
כולל חתימה אלקטרונית.
היו"ר יואל חסון
ונראה איך נקבל את זה. תודה, אתה מפריע לי בסיכום וזה לא מקובל.

דבר שלישי שאני רוצה לומר – הפרויקט הזה של תעודת זהות חכמה ודרכון חכם הוא פרויקט לאומי חשוב ביותר. העובדה שמשנת 95' ועד היום לא הצליחו לקדם אותו באופן שהוא בא לידי ביצוע, זה כישלון של המערכת הבירוקרטית בישראל, על כל המשמעויות של הדבר הזה, שפרויקט בסדר גודל כזה לא הצליח ב-15 שנה או 16 שנה כבר לבוא לביצוע ולסיכום, וזה מחדל.

העובדה שאין היום תעודות זהות חכמות, רציניות ודרכונים, אני אומר לכם – פוגעת פגיעה משמעותית, אסטרטגית במדינת ישראל, בביטחון המדינה, וגם אגב – בפרטיות של אזרחי מדינת ישראל. אנחנו יודעים גם אגב מי שעוסק בפניות של אזרחים וגם מדיונים אחרים כמה אזרחים, ואני לא מדבר על העניין הביטחוני שלנו שאנחנו סובלים מזה וענייני הגירה ועוד עניינים אחרים, אבל כמה אזרחים נפגעים יום יום, דקה דקה, בגלל שימושים וזיופים ושימוש בזהויות מושאלות וגנובות, בגלל הבעיות האלה של תעודות הזהות.

לכן, העבודה שאין עד היום תעודת זהות כזאת, היא באמת תקלה והיא תקלה מערכתית שהמבקר מצביע עליה, ולדעתי היא אפילו הרבה יותר חמורה מכפי שהמבקר מתאר אותה.
השר מיכאל איתן
אני רוצה להוסיף מילה לסיכום שלך.
נעמה פלא
ורק בגלל ההחלטה האמיצה שהתקבלה בשנת 2007 הדבר הזה קורה. הוא קורה והוא יקרה, בגלל ההחלטה האמיצה ללכת על כל המהלך הכולל הזה בשנת 2007.
קריאה
עד 2007 לא היו אמיצים?
השר מיכאל איתן
אני מבקש להוסיף מילה אחת בלבד לסיכום שלך, לכל מה שאמרת. אתה אמרת כישלון של המערכת הבירוקרטית, אני מבקש שתוסיף לסיכום שלך, אם אתה מסכים, בירוקרטית ופוליטית. כי בסופו של דבר מי שמכיר את התהליך יודע שהייתה אחריות גם לדרג הפוליטי, זה לא הפקידים החליטו פתאום על שינוי הקו. הייתה לזה אחריות של ההנהגה הפוליטית, אבל אי אפשר להאשים אותם בעניין הזה. הכישלון המתמשך של ה---
היו"ר יואל חסון
אבל היו עמדות שונות.
השר מיכאל איתן
אתה אמרת, הסיכום שלך היה – כישלון מתמשך של הדרג הבירוקראטי. אני אומר – הבירוקראטי והפוליטי.
היו"ר יואל חסון
אני מקבל את זה.
השר מיכאל איתן
רק את המילה והפוליטי.
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, אני מקבל את המילה הפוליטי גם. יש כאן חילוקי דעות גם אגב שזה באמת מאד מרשים. הדיון הזה של הביומטרי בכנסת היה מהדיונים המרתקים שידעה הדמוקרטיה הישראלית בעיני. זה היה באמת ויכוח אמיתי, טעון. אני הייתי מאד מוטרד אם הדבר הזה היה מתקבל באופן אוטומטי, וכולם היו אומרים כן, מצוין, סבבה, הכל בסדר.

זה שהיה פה דיון כל כך קשה ועדיין אנחנו רואים פה את סערת הרגשות בנושא הזה, בעיני זו נקודת זכות לדמוקרטיה הישראלית, וזו נקודת זכות, וזה מראה שהמערכות שלנו, גם אם זה עיכב וגם אם זה מסבך, וגם אם זה תוקע, וזו עובדה – עדיין יש בזה נקודת זכות על התפקוד של המערכת ביכולת שלה להילחם על הדברים, שיש אנשים שנלחמים על מה שהם מאמינים, ובזה אני תמיד מאמין.

אז אני מודה לכם. אני מצטער על הדיון הקצר, אנחנו עוד נחזור לזה, נחכה לחומר. תודה רבה לכם.
הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים