ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/06/2011

הפיקוח על ברים אקטיביים

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
12
ועדת למאבק בנגע הסמים
14/06/2011

הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 57
מישיבת הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים

יום שלישי, י"ב בסיוון תשע"א (14 ביוני 2011), שעה 11:30
סדר היום
פיקוח על ברים אקטיביים
נכחו
חברי הוועדה: טלב אלסאנע - היו"ר
מוזמנים
אייל זילברמן
קצין רישוי ארצי, המשרד לבטחון פנים

פקד תמר ליברטי
עוזר היועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

עו"ד רעיה שטנר
עוזרת יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

איתן גורני
סמנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול

אשר גרנר
מרכז רישוי עסקים, משרד הפנים

עו"ד רות דיין מדר
מרכז השלטון המקומי

דוד אסרף
יו"ר התאחדות האולמות וגני אירועים

יהודה כהן
התאחדות בעלי אולמות וגני אירועים

אירינה לווית
עמותת "אליס"

ד"ר גלעד נתן

מרכז המחקר והמידע, כנסת
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ

פיקוח על ברים אקטיביים
היו"ר טלב אלסאנע
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

הנושא שעל סדר היום, "הפיקוח על ברים אקטיביים". יוזמת הדיון היא של יהודה כהן מהתאחדות בעלי אולמות וגני אירועים. יהודה פנה לוועדה והפנה את תשומת הלב על פריצה וניצול לרעה בחוק על ידי הברים האקטיביים. אני אבקש מיהודה כהן להציג את הנושא בהרחבה. אני מקדם בברכה את אורחי הוועדה. אחר כך נשמע את ההתייחסות של אייל זיבלרמן ושל קצין רישוי ארצי ואת שאר הגורמים משתתפי הדיון.

בבקשה, יהודה כהן.
יהודה כהן
לפני פתיחת דבריי אני מבקש להציג את יושב ראש התאחדות בעלי האולמות מר דודו אסרף.


האחדות בעלי האולמות וגני אירועים בישראל הוא האיגוד הארצי שמייצג את כל האולמות וגני האירועים בישראל, כ- 700 אולמות וגני אירועים מקצרין בצפון עד אילת בדרום. לאחרונה אנחנו שומעים, חווים ונמצאים בתוך העלייה בצריכת של משקאות חריפים בקרב בני הנוער, גם מחוץ לאולם ולצערנו גם בתוך האולם. אנחנו עדים לתופעה הזאת מסיבה פשוטה לצערנו כי השתייה מחולקת חינם, השתייה כדת וכדין וכמו שאומרים "אין השמחה אלא ביין" היין גלש למשקאות השונים והמגוונים והוא זמין ובשפע.

עד לשנים האחרונות בעלי השמחות הסתפקו בכמות השתייה שהייתה מוצעת להם על ידי בעל האולם בבר שהיה מוכן ומפוקח על ידי בעל האולם, באחריות בעל האולם. בר שניתן לשליטה ולביקורת על ידי בעל האולם. לאחרונה אנו עדים לתופעת בעל מקצוע שנקרא "בר אקטיבי". "בר אקטיבי כשמו כן הוא – הוא אקטיבי והוא לא פסיבי. הבר לצערנו על פי דרישת הקהל נמצא במרכז רחבת הריקודים. הוא משופע בשתייה מגוונת. אין ברור אם ניתן ללקוח רק וודקה, האם ניתן לו רק יין או רק וויסקי. הלקוח יכול לצרוך כמויות שתייה בלי שליטה וזה גורם לתופעות שליליות הרות אסון.


לצערנו, אנחנו עדים לכך, לא פעם הגיעו ילדים, אני מציין ילדים בני 13 גיל בר מצווה, הם באים לשמוח עם אותו ילד במה שנקרא "מעשה אבות סימן לבנים", כאן זו לא הדוגמה הטובה, זו הדוגמה השלילית, הדוגמה הרעה. ניגשים לאבא ואומרים "בוא נעשה לחיים" וממלאים לו כוסית. הדוגמה שהבן לוקח מהאבא שלו ואומר גם אני אעשה לחיים מביאה למצבים שילדים בני 13 הגיעו לבתי חולים עקב צריכת אלכוהול ברמות בלתי מבוקרות.


תופעת "הברים האקטיביים" מתרחשת בתוך רחבת הריקודים, כשאנשים נמצאים בטראנס ריקודים ובהשפעת המוסיקה הקצבית וגם בהשפעת האחרים צורכים כמות משקאות חריפים. לפעמים כדי לחסוך כסף הם מביאים משקאות בלתי מבוקרים. כלומר הוודקה המזויפת שמגיעה מבחוץ שגורמת לנזק רב יותר. לנו אין שליטה. נכנס אלינו גורם חיצוני המוזמן על ידי בעל האירוע, באחריותו או שלא באחריותו, כי באותו רגע כולם מסירים אחריות. מי שנושא באחריות הם בעלי האולמות על הנזק שנגרם להם.
היו"ר טלב אלסאנע
בעלי האולמות לא יכולים להתנות את ההסכם השכרת המקום בתנאים כאלה ואחרים כדי למנוע ביצוע פשע במתחם שלהם?.
יהודה כהן
אנחנו יכולים להתנות תנאים אבל בחלק מהמקרים אתה לא יכול, הוא רוצה אותי והוא מביא שתייה, זה אותו דבר. הכנסת שתייה לאולם אינה עבירה על החוק, אין בזה עבירה ואין לך אפשרות להתנות. השתייה שלך ממילא נמצאת והוא אומר אני לא אשתמש במשקאות שלך אלא אביא את השתייה שלי, זה לא צריך להפריע, הוא אומר "כמה שאתה מבקש למנה אתה תקבל". הכנסת שתייה חריפה אינה בגדר עבירה, לא עוברים על החוק ועל כן אני לא יכול למנוע את זה ממנו. הוא מתגבר את השתייה החריפה שהוא מקבל במסגרת ההסכם.
היו"ר טלב אלסאנע
הוא נותן.
יהודה כהן
אתה מדבר כעת על הבר האקטיבי עצמו. אני מדבר על בעל האירוע שהזמין את הבר האקטיבי כפעילות נוספת, הוא מכניס אותו כדי להוסיף על השתייה הקיימת - את הצריכה, כי הוא בר אקטיבי וכשמו כן הוא.


אנחנו עובדים כדי להרוויח ואנחנו לא מסתירים את זה, זו המהות של העסק. אם אנחנו נתחיל להיות משגיחי הכשרות לעניין אז נהייה עם אולם ללא עבודה. אנחנו צריכים להחזיק עובדים, צוות, לתחזק את הכל ואין ביכולתנו להיות השוטר. כל זמן שהוא לא עובר עבירה פלילית אין לי את היכולת למנוע את זה ממנו. גם החקיקה שמדברת על הגבלת מקומות השתייה לא החריגו את אולמות האירועים כי אמרו במפורש שלאירועים מגיעים גם כדי לשתות ורק לא לנהוג שתוי, מי ששותה לא נוהג. מכירים את הבעיה, ערים לכך שאי אפשר להגביל שתייה.
היו"ר טלב אלסאנע
מותר לתת לילד בן 13 לשתות? איפה זה מותר?
יהודה כהן
כאן הנקודה. ברגע שנכנס הבר האקטיבי, סביבו מסתובבים נערים מגיל 13 עד 18 שאסור להם לשתות, לנו כאן אין שליטה, כאן אין ביקורת, אין פיקוח ולכן יש לנו בעיה. עד היום קיים "חוק רישוי עסקים" מדובר על סעיף 4.8, שמדבר על הגשת משקאות חריפים ואין מי שאוכף אותו. אותו בר אקטיבי יכול להיות במקומות אחרים שעושים אירועים, ביערות, בפארקים ובכל מקום שעורכים אירועים. גם שם משתוללים בלי רישיון.


השאלה שאנחנו בעלי האולמות שואלים, יכולנו לשבת היום בשקט ואין בעיה, אבל אנחנו ערים לבעיה הזאת. אנחנו עדים לה והיא כואבת לנו, כואב לראות את אותם נערים צורכים כמויות. יושב כאן יושב ראש ההתאחדות שאתמול היה אצלו אירוע עם 300 איש באירוע, יש בר באולם משופע במשקאות, תגברו אותו בעוד 60 בקבוקי וודקה ל- 300 איש, 60 בקבוקי וודקה שנגמרו, מדובר בכמות אדירה. לנו אין שליטה. במקרה הזה זה לא היה בר אקטיבי, נכנס בעל האירוע והוסיף את המשקאות. אנחנו מדברים על הברים האקטיביים. ברגע זה אנחנו פונים ומבקשים מכל גורמי האכיפה בנושא הזה ליצור מודעות.


היום פניתי לעשרות ברים אקטיביים, להגיע להשתתף איתנו בדיון, כולם תפסו רגליים קרות. נוח להם לברוח מהנושא כי "מה רוצים ממני". ביקשו ממני רישיון עסק, פיקוח משטרה, אנחנו נבקש בפיקוח של משרד הבריאות לבדוק את הנושא ובאיזו מקום ליצור בלימת התופעה הזאת כדי שהציבור ידע שבר אקטיבי זה משהו שרירותי, זה לא מים. לא מוצאים את החוק שאומר לבר האקטיבי לא.
היו"ר טלב אסאנע
נשמע את נציג המשרד לבטחון פנים בעניין, תודה. מר אייל זילברמן, בבקשה.
אייל זילברמן
תודה. צהריים טובים לכולם. בואו ונתחיל מההתחלה. אנחנו יחד עם בעלי אולמות התחלנו לדון בנושא לפני כמה חודשים, זה לא מהיום. איגוד בעלי האולמות ביקש כמה הבהרות. אחת ההבהרות הייתה שגם בר אקטיבי הוא עם רישוי. זאת אומרת שבעל אולם שמקבל אליו בר אקטיבי לאירוע, לא משנה מי מזמין אותו בין אם מזמין אותו בעל השמחה או בעל האולם, מחויב אותו בר אקטיבי להיות בעל רישיון עסק. כבעל עסק חלות עליו ההגבלות של החוק, ההגבלות בחוק איסור מכירה או הגשה משקאות למי שטרם מלאו לו 18 שנה.
היו"ר טלב אלסאנע
זאת אומרת שמבחינת החוק, הנושא הזה מוסדר?
אייל זילברמן
ברור. אם בר אקטיבי הוא עסק עם רישוי הוא אמור לעמוד בסעיפים 4.8 של מכירה או הגשה של משקאות אלכוהוליים, זה אומר שהוא אמור לעמוד בכל החוקים של מדינת ישראל, זה החוק שאומר איסור הגשה ומכירה של משקאות אלכוהוליים למי שטרם מלאו לו 18 שנים.


חובתו של בעל האולם לראות את הרישיון, לא יהיה רישיון לאותו בר אקטיבי לא יהיה ניתן לו להיכנס לאולם גם אם הזמין אותו משה. צריך להבהיר גם לבעל האירוע שאם הוא מביא זרים לנהל את האירוע הזה הם צריכים לעמוד בכל הדרישות. אם הוא מביא בר אקטיבי הוא צריך להיות עם רישיון עסק, אם אין לו רישיון הוא לא יכנס.


הנקודה פה היא איך מצליחים לאכוף את החוק, איך אוכפים שהוא לא ייתן לילד בן 13 ברחבה של האולם שתייה חריפה. לשים שוטר בכל אולם זה לא רציונאלי וגם לא יהיה דבר כזה שיעלו פתאום ארבעה שוטרים כדי להסתכל ולסגור אירוע, אף אחד לא יסגור חתונה כי כולנו יודעים מה התוצאה ומהי ההשלכה שתבוא רגע אחרי. צריך להיות גם הגיוני בדברים האלה.


אני לא נכנס לתחום הכלכלי של בעל האולם, את מה להכניס ואיך להכניס. אני אומר בצורה הכי פשוטה, כל בעל עסק שנכנס לאולם חייב לעמוד בכל חוקי הרישוי. האחריות היא של בעל העסק, בעל האולם. אם אתה משכיר את המקום שלך לצד אחר המקום הוא שלך ואתה אחראי עליו ודאג בבקשה שיעמדו בכל התנאים. הרישיון שלך בדיוק כמו של הבר האקטיבי.
היו"ר טלב אלסאנע
מה המשטרה עושה בעניין, מהי מידת המעורבות שלכם, מה מידת המקרים שהתערבתם בעניינים האלה?
אייל זילברמן
לאירוע חריג בתוך האולם בוודאי שתגיע משטרה לטפל באירוע. יש בכל מקומות הבילוי ואתרי הבילוי, שזה בדרך כלל בימי חמישי או באירועים הגדולים, תמיד תהייה בדיקה של ניידות מעבר לבדיקות שיכרות, אבל לא יעמוד שוטר באולם שמחה מתחת לחופה ואחר כך ברחבת הריקודים לראות למי מוכרים ולמי לא. זה גם לא הגיוני.
היו"ר טלב אלסאנע
יש לכם בקרה? אתם עוקבים? האם אתם מגישים דוח לבעל האולם או לבר האקטיבי? אתם לא צריכים להתעסק עם הקטינים ולהפוך את השמחה לצרה צרורה.
אייל זילברמן
זו בדיוק המטרה, בדיוק. אני חושב שהאינטרס של בעל האולם הוא כמו שלנו והוא שהאירוע יעבור בשלום.
היו"ר טלב אלסאנע
וגם שאחרי האירוע יחזרו הביתה בשלום.
אייל זילברמן
אולמות שמחה הם חלק מהמקומות שבתוספת תיקון 26 שאומר שמותר להגיש אלכוהול אחרי השעה 23:00. כמו שיש בפאבים או בכל מקום אחר. נעשות בקרות על ידי ניידות במרכזים כאלה בשעות 24:00 או אחת בלילה, יש אנשים שיוצאים לבדוק דגימות של אלכוהול, אבל אין בקרה על כל אולם ואולם לראות מי יצא משם שיכור כי אין אפשרות כזאת, מדובר על 600-700-800 אולמות ואולי יותר, זה בלתי אפשרי.
היו"ר טלב אלסאנע
למשטרה יש תכנית הפגנת נוכחות. לא להיכנס לאירוע, אלא עצם העובדה שהמשטרה נמצאת - - -
אייל זילברמן
בסופי שבוע, יש הפגנת נוכחות.
היו"ר טלב אלסאנע
איפה שאין נוכחות החוק לא נמצא.
אייל זילברמן
יש שני דברים, אנחנו צריכים לקחת בחשבון שקודם כל המשטרה כן עושה את העבודה שלה ובעיקר בעיקר, בעיקר בסופו שבוע, שישי-שבת שאלו הימים העיקריים לבילויים ולאו דווקא באולמות שמחה, אם נצא לרגע מהעניין של אולמות שמחה. קיים דבר נוסף והוא לדעתי חובתו של בעל האולם לדווח במקרה כזה, היה ו- . כלומר אם אתה רואה, אם אתה כבעל אולם לא רוצה לפגוע במוניטין, לדעתי מחובתו של בעל האולם לדווח כשהוא רואה שיש הגשה לקטינים באולם שלו. ברגע שהוא ידווח נדע ואז נוכל לפעול, אבל אי אפשר להגיע לכל אולם.
היו"ר טלב אלסאנע
תודה. מר דוד אסרף בבקשה.
דוד אסרף
כנראה שאנשים לא יודעים האם יש מישהו מהברים האקטיביים שיודע שהוא צריך להוציא רישיון? יש אלפי ברים אקטיביים ואף אחד לא יודע שהוא צריך להוציא רישיון עסק לבר הזה. ילד בן 15 שיש לו כמה גרושים מהאבא הולך לפתוח בר אקטיבי ללא שום התראות, ללא שום אישורים, ללא שום דבר, הם ניגשים, פותחים בר וקונים שתייה, זה מה שהם עושים. איך אפשר לעקוב כדי שהבר האקטיבי יוציא רישיון?
היו"ר טלב אלסאנע
ישנה אפשרות בפועל שעסקים למכירת אלכוהול יפעלו ללא רישיון.
אייל זילברמן
נותני הרישיון במדינת ישראל הם הרשויות המקומיות. משטרת ישראל כמו גופים אחרים נותנת רק אישור.
היו"ר טלב אלסאנע
יש אפשרות להפעיל עסק למכירת אלכוהול ללא רישיון?
אשר גרנר
אני ראש אגף רישוי עסקים במשרד הפנים. אין רישיון למכירת אלכוהול כמו במקומות אחרים בעולם. יש רק רישיון לאלה שמוכרים לצריכה במקום, פריט 4,8 זה מה שמופיע בצו רישום עסקים.
היו"ר טלב אלסאנע
אולי תרחיב בעניין הזה כי לדעתי הוא חשוב.
אשר גרנר
איפה העגלה כאן, אפשר להגיד שזה בר אקטיבי אבל מדובר במשקאות רגילים. חולקו לכולם כאן משקאות תוססים, נחשוב לרגע שקיבלנו משקאות משכרים, האם יעלה על הדעת שאתה תרשה להיכנס לאולם הזה מבלי לקבל את אישורך או אישורה של הכנסת? –זאת בדיוק הנקודה, ועל זה אני רוצה להצביע.


לצורך העניין ולפחות בראיה ולאו דווקא רק בר אקטיבי בתוך האולמות. ישנם עוד הרבה בעלי עסקים שנכנסים לאולמות אירועים, החל מתקליטן וגם מנהלת האירוע שמניחה את המפה ועושה את כל התפאורה, כל אלה מקבלים את אישורו של בעל האולם ואפילו מחתימים אותם על טופס חובה שאומר "אדוני אתה חייב לעבוד לפי הכללים". את זה אני בדיוק בא לומר. אני לא רוצה להיכנס לעסקו של בעל האולם. אגב, יש בעלי אולמות שבאופן יזום שמים ינשופים ביציאה כדי לראות אם שתו או לא.


לגבי השאלה שלך למשטרה, אני יצאתי מחתונה והמשטרה חיכתה לי בחוץ לא רחוק ובדקה אותי, מזל שלא נהגתי אלא אשתי ולא מצאו שום דבר. לצורך העניין כן יש ביקורות אקראיות. נכון שלפי הרגולציה בפריט 4.8 מופיע שכל מי שמוכר או שנותן לצריכה במקום טעון אישור לרבות הנושא של בר אקטיבי. אבל לא יעלה על הדעת שאתה מכניס מישהו לבית שלך ולא תבדוק מי נכנס, את זה בדיוק אני אומר לבעלי האולמות. אני לא בודק אותם בציציות כי זה תפקידם לבדוק מי נכנס. אני מכיר בעלי אולמות שלא יאפשרו לאף בעל קייטרינג להיכנס אם זה לא שלו.
היו"ר טלב אלסאנע
הם לא יכולים לפטור את עצמם מהאחריות.
אשר גרנר
אני בא לומר שאני לא מפיל את האחריות עליהם.
היו"ר טלב אלסאנע
האחריות היא גם של בעלי הברים האקטיביים. יש כאן אחריות כפולה, כלומר גם של בעלי האולמות וגם לאלה שמספקים לאותם קטינים באופן ישיר.
אשר גרנר
אלו שני דברים נפרדים.
היו"ר טלב אלסאנע
את האחריות של בעלי האולמות אנחנו כבר יודעים, אנחנו דורשים לעמוד באחריות שלהם ולא להכניס לאולמות אנשים שפועלים בניגוד לחוק, גם הם נושאים באחריות. השאלה מהי מידת האחריות, המחויבות והפיקוח על בעלי הברים האקטיביים.
אשר גרנר
החוק אומר שאסור להגיש למי שמתחת לגיל 18 וזה חל על כל אחד. אסור וזה מה שכתוב ולכן לא משנה אם יש לו רישיון או לא. אסור לאנשים מתחת גיל 18 להגיש משקה משכר, אחד שמספק הוא עבריין לצורך העניין, וזו עבירה פלילית.
רות דיין מדר
אין מי שיאכוף את זה, אז מה זה עוזר?
אשר גרנר
בדיוק אמר אייל זילבמן, "אני אשים שוטר בכל מקום?" זו בדיוק הנקודה.
רות דיין מדר
אולי ניתן לעשות מבצע אכיפה.
אשר גרנר
זה משהו אחר ובואו נחשוב, זה עניין של מודעות, הדרכה, הסברה וכל הדברים האלה. אני מזכיר לנושא הזה צריך יותר מודעות של הציבור הרחב.
היו"ר טלב אסלאנע
אמרת שאין דרישה לרישיון עסק למכירת משקאות?
אשר גרנר
למשל במדינת ישראל השיטה שונה מארצות הברית. בארצות הברית כל מי שיש לו משקאות משכרים חייב לקבל רישיון, אם יש לו בתוך החנות שלו משקאות חריפים הוא חייב לקבל רישיון מטעם המדינה. במדינת ישראל זה שונה, אתה יכול להיות יבואן של משקאות משכרים ויש לך מחסן גדול של משקאות משכרים, אתה מקבל אישור כמרכול ולא למשקה המשכר אתה צריך רישיון. זאת אומרת שמותר לך לסחור במשקאות משכרים, לא קיים בישראל חוק שמגביל אותך.
היו"ר טלב אלסאנע
נשמע את רעיה שטנר, בבקשה.
רעיה שטנר
מבחינתי, חשוב להבהיר בנוסף לדבריו של אייל זילברמן, שפרס בצורה יפה וברורה לדעתי. האיסור למכירת אלכוהול לקטינים הוא עבירה פלילית, הוא קיים בחוק מקדמת דנא וזה לא משהו חדש וזה אפילו לא במסגרת החקיקה האחרונה שהמשרד לבטחון פנים הוביל. מעבר לזה הנושא הספציפי של רישוי עסקים כפי שהובא היום בצורה מאוד מאוד ברורה, כאן אני חושבת שנדרש גם שיתוף פעולה, ולכן נראה לנו מאוד נכון לזמן את הדיון דווקא לכאן, שלא רק נשמע. כמובן שהתכתבנו ושוחחנו טלפונית, חשוב היה להביא את זה כאן לפתחה של הכנסת, לשבת עם הגופים האחרים הנוגעים בדבר ולראות איך כן ניתן ליצור את הגשר הזה גם בין בעלי האולמות שיבינו את דבר החוק, יבינו שזה דבר חקיקה במדינת ישראל, ומעבר לכך שצריך לאכוף אותו, שזה תפקידה של המשטרה, צריך לכבד ולקיים אותו. זו בעצם האמירה שלנו אליכם.
יהודה כהן
ציינתם כאן דבר מעניין והוא 'חוק שמירת זכויות יוצרים' וכל שאר הדברים הדומים. יש לנו את הדילמה הקשה בין התקליטן שמשמיע מוסיקה לבין מי שאמור לאכוף וזה נפל עלינו. באנו בדברים עם אקו"ם, בקשר לנושא הזה ואכן אמרו לנו "בסדר, אתם פטורים מתשלום, אין לכם חובת תשלום כי אתם לא משתמשים ישירים". אבל, הם העמידו לרשותנו את השובר שאומר לבעל האירוע שללא השובר הזה לא נכנס תקליטן, כך בעצם אנחנו שומרים על החוק, לא מבטלים את החוק ושומרים על החוק. באותה מידה אני אומר שכאן אין לנו את הכלי להגיד את אותו דבר לבר האקטיבי, שהודיעו לו רישום העסקים, השלטון המקומי והאחרים. תנו לנו את זה ואנחנו נעמוד בזה.
איתן גורני
סליחה שאני מפריע לך, אני לא מסכים איתך.
היו"ר טלב אלסאנע
תענה לו בהמשך.
איתן גורני
כמו שאם אתה שומר כשרות, ויבוא אליך מישהו שיביא את הקייטרינג שלו ואתה רוצה שהאולם שלך יהיה כשר, אתה תבקש ממנו תעודת כשרות.
אייל זילברמן
לא יכניסו אותו בכלל.
איתן גורני
תוריד את האקטיבי מהבר, וזה לא הופך אותו ללא בר. זה בר וכל הכללים והחוקים חלים עליו, אתה בתור בעל אולם יכול לבוא ולדרוש ממנו שיהיה לו רישיון עסק, אם אין לו רישיון עסק או רישיון עבודה הוא לא נכנס.
יהודה כהן
אבל מי היום בשלטון המקומי יפעל. הוא יגיע היום לעירייה ויאמר שהוא רוצה רישיון עסק לבר אקטיבי, יש דבר כזה? אין דבר כזה. רישוי העסקים כאן תשאל אותו, תבדוק.
דוד אסרף
יש לנו היום אלפי ברים, תגיד לי על אדם אחד שפנה לעירייה ונתנו לו רישיון, למה? – כל בר יכול לעבור לעיר אחרת.


אני אדאג לכך שבעל בר אקטיבי לא יכנס בלי רישיון, אבל צריך לדאוג שלבר הזה יהיה רישיון, איך הוא יוצא רישיון? מישהו צריך לפרסם את זה. להיום הזמנו עשרים בעלי ברים שאמרו שהם בלי רישיון. צריך מישהו שיודיע לבר האקטיבי שייגש להוציא רישיון, מישהו יודע מזה?
רות דיין מדר
צריך להחתים אותו על איזה נייר, שאומר שלא ימכור למי שמתחת לגיל 18.
דוד אסרף
לא לתת לו היכנס ללא כשרות וללא רישיון בר אקטיבי.
היו"ר טלב אלסאנע
אתם נציגי משרד הפנים, מבקשים מכם רישיונות לבר אקטיבי? אם הם ניגשים לרשות המקומית הם יכולים לקבל כן או לא? בדקת את זה או לא?
אשר גרנר
לא הובא לשולחני שרשות סירבה להוציא רישיון עסק, ולכן אני לא יודע.
היו"ר טלב אלסאנע
אתם הוצאתם הנחייה מסודרת?
אשר גרנר
זאת לא הנחייה, זה בחוק.
היו"ר טלב אלסאנע
אנחנו שומעים כאן שברים אקטיביים לא מקבלים.
אשר גרנר
אמרו את זה בעלי האולמות, אני אמרתי לך שמבחינתי זה לא הונח על שולחני, אני לא יכול לבדוק אם לא באים אלי בתלונות.
איתן גורני
השאלה היא, האם בר אקטיבי צריך רישיון או לא?
אייל זילברמן
נאמר כאן חד וחלק, שחייב שעל פי פריט 4.8, התשובה היא כן.
היו"ר טלב אלסאנע
הוא אומר לך דבר שני, הם לא יכולים לקבל כי אין מי שייתן להם.
יהודה כהן
זה מה שאני אומר.
רעיה שטנר
בר אקטיבי טעון רישיון, אתה טוען על פי דברייך, שבעל הבר האקטיבי לא יודע שהוא צריך רישיון.
דוד אסרף
אף אחד לא יודע שהוא צריך להוציא רישיון.
אשר גרנר
בוא נאמר שאי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש. לכן זו לא חובה מהבחינה הזאת ולכן חוק פלילי מחויב על פי החוק. יש גם חוק לחבישת קסדה לאופניים, בוא תראה בתל אביב שיודעים מהחוק, אם מישהו אכף את החוק הזה. את זה אני אומר בדיוק. כולם תמימים ומיתממים, הם יודעים בדיוק שצריך אבל נוח להם לומר "אני לא יודע, לא רוצים לתת" וכל זה. היה ואני אדע שרשות מסרבת להוציא אני מצהיר כאן בקול רם שאני אתערב.
דוד אסרף
בנוגע לרישיון שהבר האקטיבי צריך להוציא, אם הוא פונה לעירייה ומישהו יודע שהוא צריך לקבל רישיון, שיתנה לו את כל התנאים כדי לקבל רישיון עסק כזה. לפני חמש שנים לא היו ברים אקטיביים ולכן הם לא יודעים את זה, לפני חמש-שש שנים האולם הגיש את השתייה. זו הסיבה שאין להם רישיון.
רות דיין מדר
אני נציגת המרכז השלטון המקומי. גם אני לא שמעתי, אם יפנו אלו בעלי ברים אקטיביים ויבקשו את הרישיון או שיגידו שיש בעיה להוציא רישיון באיזו רשות מקומית, אנחנו נשמח לטפל בנושא. שנית, אולי כדאי שבעלי האולמות יוציאו איזה מסמך כתוב למי שמפעיל את הברים האקטיביים ויוודאו שהם אכן עומדים בקריטריונים של רישוי עסק, לפעול על פי חוק כלומר לא לתת מתחת לגיל 18, אולי זו האפשרות בינתיים. לדעתי זה גם אינטרס שלכם זה לא לאפשר כניסה של בר אקטיבי, אפילו אינטרס כלכלי שלכם לא לאשר כניסה של בר אקטיבי למי שאין רישיון עסק.
אשר גרנר
אגב יש להם ביטאון שהם שמוציאים, לדעתי בביטאון הזה אפשר להפיץ ולציין את הדרישות שלכם כבעלי האולמות.
יהודה כהן
אנחנו נציגי החוק? החקיקה קיימת אבל הבעיה היא אחרת.
איתן גורני
אולי הבעיה היא, שרשויות הפיקוח של הרשויות המקומיות, צריכות לדרוש מבעלי האולמות, לדרוש מבעלי הברים האקטיביים רישיון עסק. אם הם לא מציגים רישיון עסק, אז בעל אולם השמחות שלקח כזה אדם שאין לו רישיון עסק, יהיה אחראי על כך. החובה על בעלי האולמות, לוודא שלבעל הבר האקטיבי יש רישיון ואז לא תהייה להם בררה.
אשר גרנר
אמרתי כבר שזה אותו דבר לגבי הקייטרינג, אותו דבר לגבי תקליטן.
היו"ר טלב אלסאנע
הסוגיה ברורה, אנחנו מסתובבים סביב עצמנו.
יהודה כהן
הפעלה בלי רישיון יש מי שאוכף, רק השאלה אם יש לך רישיון או אין לך. לא אני הבודק, המשטרה צריכה לבדוק באותה מידה, לא לבדוק את התוצאה אלא להתעסק במניעה.
רות דיין מדר
מילה לגבי האכיפה. היום יש אכיפה על ידי פקחי הרשות המקומית, למשל בנושא עישון, אבל אין אכיפה לעניין של אלכוהול, אולי יש מקום לחשוב בעניין.
קריאה
יש שיטור, זה המדינה.
רות דיין מדר
מניעת עישון במקומות ציבוריים, יכול להיות שניתן ללכת על אותו מודל אכיפה למניעת אספקת אלכוהול.
יהודה כהן
דוגמה ממש לא טובה לצורך העניין. אני חוזר מסריח כולי מעישון באולמות, על מה את מדברת? מישהו עושה אכיפה? התשובה היא לא.
רות דיין מדר
אני אומרת שצריך לעשות גם וגם.
יהודה כהן
צריך גם.
היו"ר טלב אלסאנע
הרשויות המקומיות עושות אכיפה על עישון?
רות דיין מדר
מניעת עישון במקומות כמו בפאבים וכאלה, זה מכוח החקיקה.
גלעד נתן
הפקחים אוכפים גם דברים אחרים והם יכולים לאכוף גם רישיון עסק.
רות דיין מדר
המשטרה אומרת שהיא לא יכולה לפקח ואין לה תקציבים ואין לה יכולת, יכול להיות שצריך להעביר את האכיפה, יכול להיות שאת האכיפה לנושא הזה צריך להעביר את הסמכות לרשות המקומית ושתפעל כמו שהיא עושה היום בתחום העישון.
גלעד נתן
יש לך את הסמכות היום.
רות דיין מדר
לעניין מניעת עישון.
גלעד נתן
פקח יכול לעשות את זה היום.
רות דיין מדר
לבעל האולם? זה לבעל האולם ולא לבר האקטיבי כי לבר האקטיבי אין בכלל רישוי.
תמר ליברטי
אז תעמידי אותו לדין על הפעלה ללא רישוי.
היו"ר טלב אלסאנע
מי שמפעיל עסק ללא רישיון של הרשות המקומית מה דינו?
אייל זילברמן
החוק אומר דבר מאוד פשוט, לא יכול להתקיים עסק ללא רישיון עסק.
היו"ר טלב אלסאנע
רבותיי אני חושב שמיצנו את הדיון בנושא.
איתן גורני
סליחה, רות דיין, אנחנו נבוא איתכם בדברים, אנחנו כבר איתכם בדברים והיו לנו כבר ישיבות, גם עם אשר, נבוא איתכם בדברים ונראה איך אנחנו מתקדמים.
היו"ר טלב אלסאנע
הוועדה רואה בחומרה את פעילות הברים האקטיביים שפועלים בניסיון לעקוף את האיסור על פי חוק איסור מכירת משקאות חריפים לקטינים.


הוועדה מדגישה חובת קבלת רישיון עסק גם להפעלת הברים האקטיביים. כל מי שאינו פועל על פי רישיון פועל בניגוד לחוק.


הוועדה רואה שקיימת אחריות משפטית של בעלי האולמות. בעלי האולמות צריכים לדרוש מבעלי הברים האקטיביים הצהרה שהם פועלים על פי חוק וגם נושאים ומחזקים רישיון הפעלת עסק.


הרשויות המקומיות חייבות לפעול כדי שכל בעל בר אקטיבי יקבל רישיון עסק ויפעל בהתאם לחוק.


בנוגע לחקיקה לרישיון מכירת משקאות חריפים נבקש מהרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול שתודיע לוועדה אם היא יוזמת חקיקה להסדרת הנושא. אם כן איפה זה עומד. היה ולא הוועדה תיזום חקיקה ספציפית לאחזקה ומכירת של משקאות חריפים.


תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15

קוד המקור של הנתונים