ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/06/2011

הוצאת מוסדות ציבור מהעיר קרית שמונה , סגירת המתנ"ס, בית התרבות ומוסדות נוספים.

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

ועדת הפנים והגנת הסביבה

19
13.6.2011

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 396
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, י"א בסיון התשע"א (13 ביוני 2011), שעה 13:00
סדר היום
1.
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
הוצאת מוסדות מהעיר קריית שמונה של חה"כ יריב לוין.

2.
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
סגירת המתנ"ס, בית התרבות ומוסדות נוספים של חה"כ רוחמה אברהם –בלילא.
נוכחים
חברי הוועדה: ציון פיניאן – מ"מ היו"ר

רוחמה אברהם-בלילא

יעקב אדרי

אריה ביבי
שלי יחימוביץ’
יריב לוין

שלמה מולא

חמד עמאר

יוחנן פלסנר
מוזמנים
עו"ד שמחה רוטמן

משרד המשפטים, מח' פירוקים רשם הקדשות רשות התאגידים

מיכאל בנימין


מתמחה של רשות התאגידים, משרד המשפטים

אלכס פלוטנו


משרד האוצר, ממונה הנדסה, ניהול ופרוגראמות באגף החשכ"ל

דוד פלבר


משרד החינוך, אגף תיאום ובקרה

אסנת אלרואי


משרד החינוך, יועצת המנכ"ל

שלום בוחבוט


המשרד לאזרחים ותיקים, ראש תחום חינוך מבוגרים

ניסים מלכה


ראש עיריית קריית שמונה

עמרם שחר


מ"מ ראש עיריית קריית שמונה

יגאל בוזגלו


סגן ראש העיר קריית שמונה

בוריס סידלקובסקי

סגן ראש העיר קריית שמונה

איתן מזרחי


מנכ"ל החברה למתנ"סים

אמיתי ברק


מנהל מחוז צפון, החברה למתנ"סים

עו"ד אהוד רז


מפרק/מנהל מיוחד מתנ"ס קריית שמונה

אייל פרנקל


הסוכנות היהודית, רכז חברות קרן החינוך

בשמת שלוש


יועצת משפטית, הסוכנות היהודית

דוד כהן



מזכיר האיגוד המקצועי במועצת פועלי קריית שמונה

הילה פאר סיקרון

מתאמת פעילות משרד החינוך מול הכנסת

שאול פאר


דובר משרד החינוך

דדי סוויסה


יועץ לעיריית קרית שמונה

אלגרבי יוסף


חשב אגף שפ"ע, עריית קריית שמונה

יעקב בן ציון


חבר מועצת העיר, קריית שמונה

נועה רז



תלמידה
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמה וערכה
י.ח. – חבר המתרגמים בע"מ
1. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): הוצאת מוסדות מהעיר קריית שמונה של חה"כ יריב לוין.
2. הצעה לסדר היום (דיון מהיר): סגירת המתנ"ס, בית התרבות ומוסדות נוספים של חה"כ רוחמה אברהם –בלילא.
היו"ר ציון פיניאן
אני שמח לפתוח את הישיבה, ישיבת ועדת הפנים של הכנסת בנושא הוצאת מוסדות ציבור מהעיר קריית שמונה הצעה לדיון מהיר של חבר הכנסת יריב לוין סגירת המתנ"ס בית התרבות ומוסדות נוספים והצעה לדיון מהיר של חברת הכנסת רוחמה אברהם-בלילא.

נתחיל ברשותכם. רוחמה, נכבד אותך.
רוחמה אברהם-בלילא
תודה רבה אדוני היו"ר באמת חבר הכנסת יריב לוין הגיש בשבוע שעבר ואני גם הגשתי אלא שפספסתי ולאחר מכן ניצלתי את מעמדי בנשיאות והצטרפתי להצעה דחופה לסדר כיון שהגענו למצב של, אפשר לומר שקרית שמונה שהיא הסמל של מדינת ישראל גבולה הצפוני שבשמך שנים רבות ספג לא מעט טילים ולמעשה מאלה נתנו לנו תושבי המרכז איזה שהיא דוגמא ומופת לעמידות שלהם לנחישות שלהם לאמונה במקום.

בזמן האחרון נוצרה סיטואציה שבה אני לא יודעת לשים את האצבע אדוני היו"ר אבל אני יודעת לומר שיש הרבה מאד, נוצרו חובות כבדים על העיר על תקציבה של העיר והוחלט לאחרונה לסגור את המתנ"ס כתוצאה מחוב כתוצאה קראתי יש פה את המפרק הזמני החלטה של בית המשפט בנצרת שקבע שיש לסגור את המתנ"ס.

עלינו, אדוני היו"ר כנבחרי ציבור מוטלת אחריות קודם כל בגלל הסמליות של המקום הזה דבר שני אסור שייווצר מצב שבו המתנ"ס לקראת החופש הגדול שמעסיק עשרות ילדים עשרות משפחות בתוך המתנ"ס הזה יש היכל תרבות מועדון לקשישים יש ספריה עירונית ויש אנשים עיוורים שמגיעים למקום הזה ומוצאים את זמנם ואותם ילדים שבאים ולומדים בשעות הערב וכו' העיר הזו בפשיטת רגל ואני שמחה על עצם הדיון הזה הדיון הדחוף כי אנחנו צריכים להביא את הסוגיה הזו ולשים אותה על סדר היום ולראות איך אנחנו מביאים למצב שבו יש פתרון לא חלקי יש פה מחלה שהיא הרבה יותר קשה מכאב ראש ולכן אני חושבת שכדאי שהגיעו לפה תושבים לא מעטים מקרית שמונה אני מציעה, גם נשמע ואתם ונאזין לבעיות שלהם ונראה איך אנחנו יכולים להביא למצב שבו זה יהיה דיון ראשון שאחריו אני מציעה שנעשה סדרה של דיונים דיוני מעקב לראות מה קורה איך קרה איך אם העבירו את הכספים מה נעשו עם החלטות איך באמת מסייעים למקום הזה על מנת שלא תיווצר סיטואציה שגבולנו הצפוני החשוב של מדינת ישראל מופקר.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה חבר הכנסת יריב לוין בבקשה.
יריב לוין
תודה אדוני היו"ר, אני הגשתי את ההצעה שלי בעקבות פניה של סגן ראש העיר יגאל בוזגלו ששטח בפני תמונה הייתי אומר כמעט מדהימה של איזה שהיא תנועה שבה מכל מיני כיוונים ובעצם גורמת למצב שמדינת ישראל הלכה למעשה יוצאת החוצה מקרית שמונה ומתפרקת מאחריות שלה לתת לתושבים שירותים בסיסיים במרחק סביר מהבית. עכשיו אני רוצה להדגיש כבר בפתח הדברים זה ברור לי לגמרי שאין פה כוונת מכוון שמישהו שבא ואמר בוא אנחנו עכשיו נפגע בקרית שמונה וננסה לצאת ולהוציא ממנה את הדברים אבל דווקא משום כך משום כולם מאוחדים בכוונות הטובות ובהבנה שהעיר הזו גם בגלל המיקום שלה וגם קודם כל שחיים בה אנשים ותושבים שמגיע להם לקבל שירותים כמו כל אזרח במדינת ישראל באופן סביר ובמרחק סביר ממקום מגוריהם דווקא משום כך אני חושב שישנה חשיבות רבה מעבר להצהרות שאנחנו שומעים כל הזמן והסימפטיה שישנה הדברים ברמה המעשית יקבלו תרגום ולא נראה שהסימפטיה נמצאת במקום אחד והמציאות במקום אחר ואני רוצה לפרט.

ספריה עירונית ציבורית שמונה 3500 מנויים עם תאריך סגירה ליוני 2011, בית היכל תרבות עירונית שיש בו חמש מאות מנויים עם תאריך סגירה ליוני 2011.מוסד לביטוח לאומי , צמצום השרות בדלפק השרות שם הנושא של חדר מיון קדמי הבעיה הקשה והידועה הזו של אנשי קרית שמונה שנאלצים לנסוע לצפת ולא רק שם אלא לעיתים גם למוקמות אחרים כדי לקבל שירותים רפואיים בסיסיים שוב נושא שכל פעם מבטיחים ואומרים שיקרה ושום דבר לא קורה פרשת לשכת ההוצאה לפועל כאשר אנחנו בלמנו כאן במהלך שכבר אנחנו מנהלים אותו כבר לפי דעתי שנה שלמה. ניסיון של סגירה של לשכות הוצאה לפועל אגב לא רק בקרית שמונה אלא בכל מיני יישובים בפריפריה תהליך שלטעמי אין לו גם הצדקה כלכלית לפחות לפי התחשיבים שהובאו בפנינו אבל גם אם יש לו הרי לא הכול נעשה דרך החור שבגרוש אז אחרי שהצלחנו למנוע את זה אז עושים כל מיני תרגילים עוקפים לא סוגרים את הלשכה אלא רק מצמצמים ומעבירים את מרכיבי הפעילות העיקריים שלה למקום אחר דרך כזאת שבסופו של דבר יוצרת סגירה דה פקטו של העניין רק בלי לשים את השלט סגור.

גם שירותים אחרים שניתנים של משרד הפנים, מס הכנסה שנעשים בהיקפים מצומצמים פעם בשבוע לכמה שעות כל מיני תנאים לא תנאים הדבר הזה מצטרף גם לחנק שהעיר הזו סובלת ממנה בסוגיה של עתודת הקרקע לבניה והיכולת שלה להתפתח ולהציע באמת אלטרנטיבה שתאפשר קודם כל לבני המקום אבל לא רק להם להיקלט שם ואני חושב שהצרוף של כל זה ביחד הוא צרוף מסוכן שבעצן גורם לניוון של העיר ועוד פעם לא מרצון של מישהו אלא כתוצאה סופית מביא לדעיכה איטית הולכת ונמשכת במקום.

אנחנו לטעמי צריכים בוועדה הזו לא רק לעסוק בנושא הזה באופן רחב של איזה שהן הצהרות ועידוד לקרית שמונה אלא לנסות לרדת לפרטים לדרוש ולמצוא ולעקוב ולוודא שיהיו פתרונות לספריה להיכל התרבות למוסד לביטוח לאומי וכן הלאה לכל גורם כזה בנפרד מול מי שאחראי לו כדי שהתוצאה הכוללת תהיה כזו שתושב שיגור בקרית שמונה יקבל שירותים שלא נופלים ממה שמקבל תושב בכל מקום אחר.אני מקווה שאכן נעשה את זה, תודה.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. חבר הכנסת יעקב אדרי בבקשה.
יעקב אדרי
תודה אדוני היו"ר. חברת הכנסת רוחמה אני שמח שיזמת את הדיון, יחד עם זאת אני רוצה להגיד לך שזה הדיון השלישי על קריית שמונה אחת השתתפתי בו עם כל החברים אחרי זה ציון ואני השתתפנו בעוד דיון על איתורן בועדת הכספים ומאד מאד הסיפור מאד טרגי ובעייתי.

קודם כל אני חייב להגיד לך אדוני ראש העיר לי יש כתובת אחת וזה אתה, מה לעשות אתה ראש העיר ולא שאני מטיל עליך את התיק זה שאני מופתע שאתה מכל הנבחרים של קריית שמונה יושב בשקט הרי כל מה שאתם עוברים וקרית שמונה כסמל ככה אני חושב שאנחנו כולנו שותפים לעניין הזה אז סוגרים מתנ"ס אני אומר לך ידידי איתן מנכ"ל החברה למתנ"סים אני הייתי מנהל מתנ"ס. קרית שמונה הייתה סמל לחברת המתנ"סים ואני לא רוצה להאשים אותך במה שקורה.
רוחמה אברהם-בלילא
אגב זה המתנ"ס הראשון שהוקם לא?
יעקב אדרי
כן. אני זוכר את ציפורי ז"ל מי שמכיר את ציפורי חיים היה תמיד מתגאה בקריית שמונה איזו לתפארת ומה קורה היום? בעיר שהיא על הגבול ולא שחסר לכם ואני מצטער להגיד את זה צריך עוד כמה קטיושות בשביל שכל העסק יתעורר אבל איפה אתם התושבים איפה אתה כראש עיר תראה את הנבחרים שלך את העירייה שלך ולהחליט לנקוט בצעדים ואני לא נכנס לפוליטיקה ממש לא.

אני מדבר ברמה העניינית לא יכול להיות שבקריית שמונה ייסגר המתנ"ס, היכל התרבות, מעונות יום זה דבר לא מתקבל על הדעת ואסור להסכים לזה ואני גם אומר לכם יריב ידידי ואני ודע שאתה מאד ענייני וגם ציון וגם חברי הוועדה פה באופוזיציה אנו ניתן את כל העזרה בעניין הזה גם בועדת הכספים ציון ואני יודעים לעשות את העבודה כולנו נעשה יד אחת על מנת שקריית שמונה תרד מהכותרות האלה.

אבל אתה הראשון ואם אתה ושוב אני בא ממקום צנוע... הייתי פעם ראש עיר ואני אומר לכם אם אתה תשב ועברתי משברים מאד קשים אבל אם אתם תהיו יופי תלך ותסבב ותשמע הבטחות לא יצא מזה כלום אז אנחנו אתך אתכם נעשה הכול אנחנו עומדים לרשתכם פה יש פה צוות מדהים יש פה כולם צוות חברתי ממדרגה ראשונה אנחנו לרשותכם אבל תתחילו אתם.
רוחמה אברהם-בלילא
אני בתחילת דבריי רציתי לומר ואני רוצה שזה יהיה רשום מי שפנה אלי בזעקת שבר זה היה חבר המועצה בנצי יעקב ואני מודה לך על עצם העובדה שזעקת את זעקתם של התושבים.
היו"ר ציון פיניאן
תודה. חבר הכנסת שלמה מולא.
שלמה מולא
תודה רבה אדוני היו"ר, האמת היא, בא לי להגיד הרבה דברים על ממשלת הליכוד אבל לא נעשה את הזה אנחנו לא רוצים להגיד שום דבר אנחנו ננסה להיות מאד ממוקדים. האמת היא בדרך בהיום בבוקר דיבר איתי חבר הנהלה במפעל טבע באיזה שיחה אישית שהייתה לי איתו ואז אמר לי תשמע יש לנו מפעל בקריית שמונה מפעל טבע הוא אמר תדע לך זה לא רווחי אבל מחמת השליחות הציונית שלנו אנו לא נסגור את המפעל שלנו כי אנחנו מרוויחים במקום אחר לא נסגור אבל אמר לי אבל אתם חברי הכנסת אל תתנו לי להרגיש לקריית שמונה ליפול אם זה ספרייה אם זה מתנ"ס וכן הלאה איך אתם שותקים הוא אמר אני מרגיש מחויב מעבר למה שאנחנו עושים בקריית שמונה שאני רואה שהדברים האלה לא קיימים אני מרגיש לא טוב אז אל תתנו.

עכשיו למה אני מספר את הסיפור הוא בעצם של קריית שמונה שאם יש כאלה שרוצים לראות את מדינת ישראל בין חיפה לגדרה ואולי קצת לרדת לאשדוד בבקשה, אבל מה שלא יהיה כשאנחנו מגיעים לסיפור הדלק מי נפגע ? ערי פריפריה בראש ובראשונה הנטל על התושבים ועכשיו אני שמעתי אותך אדוני ראש העיר אתמול בתוכנית ברדיו בערב. נסעתי באיזה מקום בשעות הערב שמעתי אותך אמרת לא יקרה כלום אנחנו לא ניתן לסגור ולא ייסגר אבל עובדה יש תאריך יש סגירה יש בית משפט אז אני לא יודע מה אתה עושה אני רוצה לשמוע מה אתה עושה תגיד לנו תעזרו לי אבל זה דבר אחד.

דבר שני אדוני המנכ"ל חברת המתנ"סים היא ייעודכם הוא יעוד חברתי. קודם כל זה יעוד חברתי הסוכנות היהודית שהקימה אתכם היה לה יעוד ועדיין היא הבעלים אני חושב חצי חצי אני לא יודע בדיוק היום מה חלוקת הבעלים.
איתן מזרחי
היא לא הקימה אותם.
שלמה מולא
הייתה שותפה אתה מסכים? שותפה, אני מדבר על שותפה אתה יודע מה, עזוב את הסוכנות אבל החברה למתנ"סים כחברה היא באה לסייע. שמעתי באותו ראיון, עיתונאי בא אומר שמע אם אני לא הייתי עובר דרך החברה למתנ"סים לא הייתי עיתונאי כלומר אני חושב שמה שקורה שזה דבר שלא ייעשה אם המתנ"ס היה בתל אביב והייתם צריכים לסגור בתל אביב לא הייתם סוגרים הייתם מפחדים אבל דווקא על קריית שמונה במקום לבוא ולהגיד בוא נעשה שינוי יעוד שינוי תקציב במקומות אחרים תסייעו לנו בשביל זה דווקא ללכת ולפגוע בתושבי קריית שמונה למה?
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. חבר הכנסת חמד עמאר בבקשה.
חמד עמאר
אדוני היו"ר אני רק לפני פחות מחודש בערך יזמתי דיון כזה בסגירת המתנ"סים במגזר הדרוזי. המתנסים במגזר הדרוזי לא התחילו להיסגר עכשיו אלא בממשלת קדימה אבל לא ניכנס לפוליטיקה כאן אני אומר לך שממשלת ליכוד זה לא קשור איזו ממשלה- - -
יוחנן פלסנר
זה בעקבות הגיבוש בצפת...
חמד עמאר
אני אומר לך שזה לא קשור לאיזו ממשלה, אנחנו צריכים לבוא ולקחת את כל הנושא של המתנ"סים, מרכזי התרבות ברגע שתושב אין לו מקום ולא שעות פנאי ואיפה ללכת לשרוף את שעות הפנאי שלו הוא ילך למקומות הלא נכונים ואני חושב כעירייה קריית שמונה היא עיר שהיא בפריפריה וחשוב לה שגם משפחות יישארו שם משפחות של צעירים אותם צעירים שרוצים להישאר רוצים למצוא לילדים שלהם מקום שאפשר להעביר בו את שעות הפנאי שלהם לעירייה יש מקום חושב בנושא ואני חושב כוועדה כאן אוהבת לצאת בקריאה שלא סוגרים מתנ"סים במיוחד בפריפריה ביישובים אלו שאנחנו מעודדים כל מה שקורה שם אנחנו יודעים את הסבל שעבר היישוב הזה לכן אני חושב כמו שעשינו גם במגזר הדרוזי בישיבה שיצא ממנה הרבה אני מאמין שגם בישיבה הזו נצליח לעזור וקדם את הנושא של בקריית שמונה ונגיע למצב שלא סוגרים מתנ"סים במדינת ישראל להפך פותחים עוד מתנ"ס ועוד מתנ"ס ומוצאים מקומות עם פנאי לתושבים לכל היישוב ורק לא לסגור ואסור לסגור בשום אופן. תודה אדוני היו"ר.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה, החלטנו בתחילת הישיבה שקריית שמונה היא עיר שמאחדת ללא קואליציה ואופוזיציה כולנו פה מפלגת קריית שמונה בשביל הנושא הזה לקדם את זה.
שלי יחימוביץ’
כמה מנדטים זה שווה?
היו"ר ציון פיניאן
זה הכי הרבה. רק ניתן לראש עיריית קריית שמונה ואחרי זה ניתן למנכ"ל. בבקשה.
ניסים מלכה
שלום לכולם וקודם כל אני מודה לכל היוזמים לפגישה הזו לישיבה הזו לדון על ענייני קריית שמונה.

אני מסכים עם כולם כל מה שנאמר כאן קריית שמונה שנבין שאם במידה חס ושלום קריית שמונה נופלת זו מדינת ישראל כולה צריכים להבין שקריית שמונה היא המרכז של כל מדינת ישראל ואת זה אמר מנחם בגין ז"ל ואני מצטט אותו בכל מקום ולאחרונה גם נשיא מדינת ישראל שמעון פרס אומר את זה בכמה מקומות שקריית שמונה חייבת להיות חזקה אנחנו כעירייה עשינו את כל המוטל עלינו כדי שנכל לעמוד מה שנקרא בגב זקוף ולהסתכל בעיני כולם של כל השרים וחברי הכנסת ולומר את שלנו עשינו. אני קיבלתי עירייה עם גרעון גדול מאד ואני יחד עם חבריי למועצה עשינו את הכול כדי להביא להבראה של העירייה שהיום ב- 2010 שהייתה בגרעון של מילוני שקלים ב- 2010 אנחנו סיימנו בתקציב מאוזן וגם ב -2011 .

אף אחד לא יכול לבוא אלינו בטענה ולהגיד אתם לא עובדים כמו שצריך אתם לא עובדים אתם לא עושים את המוטל עליכם.
שלי יחימוביץ’
מענק איזון?
ניסים מלכה
21 מליון שקל.
שלי יחימוביץ’
כמה זה לעומת 2002 נגיד ?
ניסים מלכה
ב-2002 היה מנוכה, השיא היה 32 מליון. ב-2009 וב-2008 היה כבר 19 מליון כל הזמן קטן עכשיו שפרו את זה והעלו בחזרה ל 21 ההקטנה זה מתקופת פורז.
שלי יחימוביץ’
ההקטנה הדרמטית.
ניסים מלכה
אז כך מהבחינה הזו שנכנסנו לא רק הספינה של ספינת התרבות טובעת אלא שכול העיר הזו טובעת בסופו של דבר הצלנו את העיר מהטביעה אבל נשארנו עם המצב של המתנ"סים שמיד עם כניסתי זה היה בשבילי בום אחד גדול לקבל מתנ"ס עם 9.5 מליון שקל גירעון והלכתי לתוכנית הבראה יחד עם חברת המתנ"סים הלכנו לתוכנית הבראה שאם היינו מבצעים אותה לא היינו צריכים להגיע לא לפרוק ולא לסגירת המתנ"סים ולא שום בניין מחברת המתנ"סים היה נסגר אלא מה אצה דרכם של העובדים וחלק מהנושים רצו לבית המשפט למנות מפרק וככה המפרק הזמני נכנס לתפקידו ובאותו הרגע כבר יצאנו מהתמונה. למרות הכול אנחנו –
שלמה מולא
מה היה החלק של ההשתתפות העירייה במתנ"ס, הסכומים אבסולוטיים אתה יכול להגיד ?
ניסים מלכה
מליון מאתיים.
יוחנן פלסנר
מזה כשיעור מכלל התקציב?
ניסים מלכה
התקציב הוא 134 מליון של כל העירייה.
שלי יחימוביץ’
לא, אני מדברת על המתנ"ס.
שלמה מולא
מה התקציב של המתנ"ס?
שלי יחימוביץ’
כמה זה חברה למתנסים? חצי חצי.
ניסים מלכה
תלוי באילו שנים יש שנים –
שלמה מולא
2010
ניסים מלכה
בתקופות הטובות שזרמו הרבה כספים לעיר וגם הרבה קרנות היו מכריזים כסף, אז גם התקציב של המתנ"סים היה הגיע ל-15 14 מליון שקל. המצב הנורמאלי של התקציב הרגיל נע בין 8-9 מליון שקל.
שלי יחימוביץ’
כמה מזה הכנסות עצמיות?
ניסים מלכה
אני חושב, אני לא נכנס לא מכיר את זה כל כך מדויק אבל אני חושב שהרוב זה הכנסות עצמיות.
היו"ר ציון פיניאן
המנכ"ל כן יתייחס. סליחה.
ניסים מלכה
האמת היא אני אסיים.
שלי יחימוביץ’
אנו לא מדברים רק על המתנ"ס.
היו"ר ציון פיניאן
על כל נושא התרבות, סקירה כללית.
ניסים מלכה
כמו שאמרתי את מה שמוטל עלינו עשינו הכול כדי להציל את העיר שתעמוד על הרגליים אני חושב שיש לנו הצלחה אדירה גם בחינוך בהישגי הבגרויות שכל שנה אנו עולים ב- 5% גם בהישגים של פעילות הנוער בעיר שהיום כבר מגיעים לבית הנוער קרוב ל50% של בני נוער שמשתתפים בפעילות נוער בתנועות הנוער אנחנו אפילו מעל הממוצע הארצי שהוא 10% ואנחנו 13%.
רוחמה אברהם-בלילא
וסגירת המתנ"סים בהחלט תוריד את כול התוצאות הללו.
היו"ר ציון פיניאן
זה ישפיע.
ניסים מלכה
אני אדבר עכשיו על מה זה ישפיע. מה משפיע היום, סגירת המתנ"ס הוא כסגירת המבנה חלק מהפעילות אנחנו מבצעים אותה כעירייה. החזרנו פשוט את מה שהיה בעבר מחלקת תנועה וספורט שהייתה פעם בעירייה ונסגרה ועברה לחברת המתנ"סים לפעילות המתנ"סים החזרנו את המחלקה הזו ופעילה בעירייה והעירייה היום מפעילה חלק גדול מהפעילות אבל אנחנו צריכים להבין שאם במידה והיכל התרבות סגור המשמעות של זה שאין פתרון אחר להביא היכל תרבות במקום אחר אז אין תרבות.

וברגע שהספרייה תהיה סגורה אין לי מאיפה להפעיל את הספרייה אני צריך למצוא בניין אחר כדי להקים בו ספריה אחרת.
שלי יחימוביץ’
שהעלויות הם הרבה יותר מן הסתם יותר גבוהות.
ניסים מלכה
בודאי כי המבנה היום שהוא כבר קיים ודאי שהעלויות יותר יקרות.
שלמה מולא
העירייה עמדה בהתחייבויות שלה מול המתנ"ס? במימון ?
ניסים מלכה
אני רוצה להגיד לכם תראו על מה אנו מדברים על עלויות לא עלויות אנחנו מדברים על נוער שהולך לרחובות על מה אנחנו מדברים?
היו"ר ציון פיניאן
אני מבקש לתת הסבר אתה תגיד את כל מה שיש להגיד וכל מה שיש להגיד ואפילו יותר אז רק שראש העיר יסיים נשמע את מנכ"ל החברה למתנסים ואחר כך נתייחס.
ניסים מלכה
אני רוצה לומר שאנחנו כמו שאמרתי עושים את כל מה שמוטל עלינו בחוק לעשות את זה וגם בגביית ארנונה אנו נמצאים במקום שלישי בארץ ואנו מביאים 93% ארנונה בעיר שגם מבחינתנו אנו עושים את כל המוטל עלינו כדי שנוכל לנהל את העיר כמו שצריך אבל מה שקורה היום והזכירו את זה כאן משמשרדי ממשלה או מוסדות שמחליטים לצמצמם או לחסוך אז מה הם עושים במקום לסגור מחלקה אצלם בירושלים או בתל אביב אומרים בוא נסגור בקריית שמונה בפריפריה כשרוצים כשביטוח לאומי צריך לעשות תוכנית הבראה הוא אומר איפה מצמצם בוא נצמצם בקריית שמונה למה לצמצם אצלנו במשרד הגדול בירושלים נשאיר אותו כך גם משרד הבריאות הוא רוצה לחסוך בכספים אז הוא ואמר בוא נסגור חדרי מיון בקריית שמונה כדי שאני אוכל לתפקד במשרד הבריאות, כנ"ל גם משרד הרישוי, כנ"ל במס הכנסה כל המשרדים בסופו שלדבר שרוצים לחסוך ומי שמשלם את זה שוב הפריפריה בכלל ובקריית שמונה בפרט כעיר קצה.
רוחמה אברהם-בלילא
אז תוסיף אוכלוסיה שמשלמת 93% מהארנונה מגיע לה שירותים לא?
ניסים מלכה
מגיע לה שירותים. תודה.

לכן אני בא ואומר בצורה חד משמעית גם נאמר פה אנחנו ישבנו אתמול הייתה ישיבה הנהלה לפני שבאנו לכאן אני הובלתי את ישיבת הנהלה בצורה חד משמעית אנחנו כבר זה הגיע לנו עד לפה אנחנו לא יכולים התושבים כבר לא יכולים לסבול את זה אנחנו רק מרגיעים ומרגיעים אמרנו שאם לא יהיה לנו פתרון מיידית אין לי ברירה אחרת אלא רק לסגור את העיר כי גם ככה לא מקבלים שום שירותים, התרבות והמתנ"סים אז אין לי מה לעשות במקרה הזה, זה להוציא את האנשים החוצה ולסגור את העיר ואני לא אתן לאף משרד ממשלתי להתקרב לקריית שמונה, אף אחד לא ייכנס לעיר אין לאף אחד זכות לבוא לעיר ולהגיד אני רוצה לעזור לכם כי אם עד עכשיו וישבתם הרבה ישיבות ישבו כאן ועד עכשיו לא נעשה כלום בנושא הזה, התראות היו, הזעקות היו הקריאות שלנו כל הזמן שזה הולך להיות בסכנה, לא נעשה שום דבר אין לנו ברירה מה שלא נעשה מפה אנחנו נעשה במו ידינו ברגלינו ובראשנו תודה רבה לכם.
היו"ר ציון פיניאן
או קי תודה רבה. מנכ"ל החברה למתנ"סים איתן מזרחי. אני מבקש לא להיכנס לשאול שאלות ביניים. כשהוא יסיים אנחנו נפנה את השאלות לנציגי משרד החינוך ומשרד המשפטים משרד האוצר. משרד הפנים את כולם סחפה הרוח?
אלכס פלוטנו
אני ממשרד האוצר מנהל הדיור הממשלתי.
יריב לוין
אדוני היו"ר אני מוכרח ברשותך לומר משהו אני חושב שזה בזיון פשוט לעשות צחוק וזו עזות מצח וחוצפה לגבי אנשים שבאים לכאן ממקום רחוק וזאת ההתנהגות אני בקשתי ואני משוכנע שהצוות של הוועדה עשה את זה כפי שהוא עושה תמיד בצורה הטובה ביותר העברתי רשימה מסודרת של כל המשרדים הרלוונטיים כל הגורמים הנוגעים בדבר והם זומנו אנשים - מזומנים ופשוט עושים דין בעצמם ולא מגיעים זו חוצפה ועזות מצח שאין כדוגמתה.
רוחמה אברהם-בלילא
יש לי הצעה להעביר את זה למליאת הוועדה שכל אותם משרדים רלוונטיים שלא הגיעו לדיון הזה כאשר יביאו הצעות חוק שקשורות להם גם כן ועדת הפנים של הכנסת תלמד לא להעביר להם לא תקציבים.
ניסים מלכה
אני חייב להדגיש ולומר שהמשרד היחידי שהוא נענה וזה שר החינוך הסכים לתת שלושה מליון שקל, 3.5 מליון לטובת המתנ"סים כל העניין הוא שאין לו אפשרות להעביר את זה אלינו הכסף נשאר במשרד החינוך ולא יכול להעביר אלינו ניסה לעשות את זה באמצעות משרד הפנים, שר הפנים בשום אופן לא מוכן שהכסף יעבור דרכו.
היו"ר ציון פיניאן
אנו נשמע נציגי משרד החינוך פה, גם כשיש כסף יש חוקים איך להעביר את זה. כן בבקשה.
איתן מזרחי
תודה אדוני, תודה לכם על הדיון הזה. לצערי זה לא הדיון הראשון התקיימו כבר שני דיונים בועדת החינוך של הכנסת וכנראה לא במקרה הדיון הוא גם בועדת הפנים אחרי שתקופה ארוכה אנחנו פועלים בתוך משרד הפנים יחד עם לשכת שר החינוך וראש העיר כדי לנסות לסייע לנו להעביר את ההקצבות ואת התקציבים ששר החינוך שלקח אחריות עלה לצפון וניסה לארגן אותם וזה חשוב לדעת את זה.

אני רוצה להגיד לכם שיש דבר אחד טוב בזה שאחרי תקופה שלפני כמה שנים שרצו להפריט את המתנ"סים במדינת ישראל היום ברור לכולם כמה הם חשובים וכמה ילד בקרית שמונה כמו בכל מקום אחר יש את החשיבות של המתנ"ס במקום ואנשים היום גדלים במתנ"סים והופכים להיות אנשים תורמים ומסייעים בחברה הישראלית צריך לדעת שהמתנ"ס בקרית שמונה הוא לא מתנ"ס רגיל אני מסכים עם כולכם שהוא מתנ"ס סמל אבל גם הבעיה הזו שהוא היה מתנ"ס סמל גם הרבה שנים לא טיפלו בבעיה מכיוון שכספים שהגיעו בתקופת המלחמות יצרו אשליה כאילו אין בעיה. יחד עם זאת והיו כספים שהגיעו ממקורות חיצוניים צריך לדעת שהמתנ"ס הוא בבואה של הרשות המקומית וכאשר הרשות המקומית שתקציבים שלה מענקי האיזון ותקציבים אחרים יורדים ב- 30-40 אחוז, הגורם המרכזי שנפגע מיד זה המתנ"ס כי המתנ"ס הוא כסף בהקצבה והוא לא כסף של משרות של הרשות הוא לא הבסיס של הרשות המקומית וכאן משרד הפנים מיד אומר לרשות המקומית אתם לא תעבירו כסף למתנ"ס כי הוא לא הבסיס אנחנו צריכים לעמוד מול זה שמשלמים משכורות לעובדי הרשות המקומית כי זה יהיה מחר בעיתון ובתקשורת וזה בעיה של משרד הפנים לכן מקצצים באופן מיידי וצריך לדעת שברשויות כמו אופקים, קריית שמונה ואחרות אין שרות אחר הוא פועל בתוך המתנ"סים אין שרות מקביל כזה שפועל ברשות המקומית.
יגאל בוזגלו
אדוני המנכ"ל מי נתן לגרעון הזה לגדול ל-9 מליון שקל?
היו"ר ציון פיניאן
סגן ראש עיריית קריית שמונה אתה תשאל בתורך.
איתן מזרחי
אנחנו יחד עם הרשות המקומית באנו לטפל בגרעון אבל מה שנקרא לפי הספרים אנחנו בטיפול עם ראש העיר לקחנו משרד רואה חשבון חיצוני והוא בדק את כל התהליכים במתנ"ס הגדרת הגרעון הייתה 5 מליון אחרי שהגיע המפרק היא צמחה ל- 9 מליון. אני לא מכיר את הנתונים האלה מספיק כי זה כבר בתקופת המפרק ואז בנינו תוכנית הבראה גם אחרי שזה עבר לתקופת המפרק והיינו בקשר גם עם המפרק וגם עם ראש העיר ולאור פנייתנו ואחריות ששר החינוך לקח ועלה לקריית שמונה ואמר אני לוקח על עצמי חמישים אחוז כדי לסייע לחברה למתנ"סים ולעירייה ולפתור את הבעיה אנחנו מאז ההחלטה הזו של שר החינוך אני חושב שלושה חודשים מסתובבים בכל פקיד, בכל משרד, בניסיון להעביר את הכסף הזה כדי שהוא יגיע לתוך המערכות האלה כדי לייצר הפעלה אנחנו לא מצליחים. אנחנו מתרוצצים –
שלי יחימוביץ’
מאיפה זה בא?
איתן מזרחי
שר החינוך הקצה.
אסנת אלרואי
מנכ"ל משרד החינוך. אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם, אני אסנת אלרואי יועצת מנכ"ל משרד החינוך.

מנכ"ל משרד החינוך לבקשת השר קיים דיון בנושא עם הרשות. זה היה לפני כחודשיים והוא אמר שהמשרד יקצה למרות שאין לנו את הדרך להעביר את הכסף לרשות, יקצה שלושה מליון שקל, שלושה וחצי לטובת הנושא והוא יעביר את זה למשרד הפנים שהוא המקום החוקי להעביר אנחנו היינו אני באופן אישי בכמה פגישות עם משרד הפנים.
שלי יחימוביץ’
אז מה הבעיה למצוא תקנה או צינור להעביר את הכסף?
אסנת אלרואי
אצלנו יש בעיה.
שלי יחימוביץ’
לא רק במשרד הפנים אין לשר הפנים את האפשרות.
היו"ר ציון פיניאן
אם זה הייתה ישיבת הסדר היו מוצאים את כל התקנות.
שלי יחימוביץ’
זה נכון רגע זה פעם ראשונה שכסף עובר בצורה כזו?
אסנת אלרואי
כן.
איתן מזרחי
במלחמת לבנון השנייה כשרצתה להעביר כסף לקריית שמונה רצתה להעביר קצת כסף, בסוף המדינה העבירה הרבה כסף שלא פתר את הבעיה לאף אחד.
שלי יחימוביץ’
אי אפשר להתקין תקנה?
היו"ר ציון פיניאן
סליחה אנחנו מתחילים בשאלות והוא עוד לא סיים.
אסנת אלרואי
רק אני אסיים את העניין הזה של משרד הפנים. יש פה עניין של השלכות רוחב –
רוחמה אברהם-בלילא
אבל מכיוון שכאשר נדרשו שני סגנים לעיריית ירושלים חוקקו חוק מיוחד לדבר הזה אז אולי אפשר לשקול חקיקת חוק איך מצילים את קריית שמונה.
איתן מזרחי
אני רק רוצה להגיד שהבעיה של מתנ"סים לצערי היא לא רק בקרית שמונה שם זה הגיע להליך שזה הגיע אבל הזכיר חבר הכנסת את הבעיה במגזר הדרוזי ובעוד מתנ"סים אני רק בשנתיים שאני מנהל את המתנ"סים אנחנו מטפלים בכל הבעיות האלה ועדיין – במטולה זו בעיה אחרת זו בעיה של הרשות המקומית שלא העבירה כסף למתנ"ס זה סיפור אחר לגמרי ויש בעיות במתנ"סים נוספים אנחנו בעיקר בקשנו מהאוצר להקים קרן וטיפול במתנ"סים האלה בצורה מסודרת וסיסטמתית כי הפגיעה ברשויות המקומיות הפריפריאליות ע"י מענקי איזון והחוסר –
רוחמה אברהם-בלילא
להקים את הקרן הזו הרי אתה יודע שזה ייקח מינימום שנה של זמן בינתיים כמה מתנסים יסגרו?
איתן מזרחי
אני מקווה שלא אבל אני לא רואה –
רוחמה אברהם-בלילא
מניסיון שלי.
איתן מזרחי
אבל הנה אנחנו בקרית שמונה כבר ארבעה חמישה כבר שישה חודשים נמצאים בתהליכים האלה ואני לא רואה דרך אלא לסדר את הרגולציה באופן מסודר להקים קרן ביחד עם האוצר שתבוא ותיתן ותבדוק מול תוכניות הבראה מסודרות במתנ"סים האלה. נמצאים פה עוד ישובים כאלה שבדרך כלל כל הרשויות האלה נמצאות במצב בעייתי מאד.
שלי יחימוביץ’
זה דורש חקיקה?
איתן מזרחי
אני לא יודע, אז לדעתי זה דורש החלטה כי זה לא אמור לדרוש חקיקה אבל אני לפחות לפי השיחות שלנו אבל אני אומר דבר אחד הבקשה שלי מהוועדה הזו לקרוא לשר הפנים לקרוא לאוצר להקים קרן שתהיה באחריותם ובאחריותנו יחד עם הרשויות המקומיות ולבנות תוכניות לכל המתנ"סים האלה. הירידה במענקי האיזון של הרשויות פגע באופן דרסטי בהם. נמצאים ברשות פריפריאלית, עד שזה מגיע ראש הרשות בא ואומר לא חכה רגע תן לי, אני מצליח להגדיל בחזרה את מענקי האיזון אל תפטר לי אנשים בקרית שמונה אל תפטר לי אנשים באופקים אתה נותן זמן ועוד זמן ואתה מגיע לגירעון בסופו של דבר והיום זה לא יכול לקרות כבר לשמחתי יותר אבל אז הייתה מלחמה נוספת. אי אפשר לטפל בזה בזמן מלחמה וככה התגלגלו העניינים, אני אומר הדרך היחידה היא לבנות רגולציה נכונה עם קרן הלוואות שיהפכו חלקם למענקים תחת תוכניות הבראה מסודרות כמו שעושים לרשויות לאותם מתנ"סים שהם שירות חשוב מאד בכל הפריפריה. רק בפריפריה צריך את הזה ואני חושב שאפשר להקצות ואני מאד מבקש שתקראו לזה כדי לעשות אפשר לפתור את הבעיה של קריית שמונה אם היוזמה של השר ומנכ"ל משרד החינוך יהיה אפשר עכשיו להזרים ולהתקדם איתה. תודה.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה. חברת הכנסת שלי יחימוביץ’ ואחרי זה חבר הכנסת אריה ביבי.
שלי יחימוביץ’
טוב אני קצת מתקשה להתייחס כאן רק לעניין המתנ"ס ואני לא, אנחנו בעצם יש כאן איזה שהיא סיכה על תהום של נמק, של עיר, אי אפשר לקרוא לזה אחרת. נמק והרס של עיר ופוגעים בנקודה אחת ספציפית. אני בטוחה שאפשר למצוא לזה פתרון, זה בלתי אפשרי, זה לא זה הרי מטורף לשבת כאן ולהגיד שיש כסף אבל אין אפשרות להעביר אותו בלי לייצר איזו שהיא צנרת שזה יגיע למתנ"ס אני לא מאמינה, לא מאמינה המוח שלנו כל כך פורה ואנו ממציאים המצאות מדהימות, יש לנו את סיירת מטכ"ל, את שמונה מאתיים את האוצר, נזר הבריאה ואנחנו לא מצליחים לייצר איזה שהוא - חוק בנק ישראל, תגיד מה שתגיד אי אחד קטן שימושי ביורוקראטי להעביר את הכסף, לא מקבלת את זה פשוט לא מקבלת את זה, זה לא יכול להיות זה חלם.

לא יכול להיות, זה מטורף. תביאו את מיטב המוחות המדעיים של מדינת ישראל, תטכסו עצה איך להעביר את הכמה מיליונים העלובים האלה, זה מטורף באמת אנחנו רגילים לשמוע הכול אבל זה אבסורד.
שלמה מולא
שלי אני רוצה להגיד לך, משרד הקליטה מעביר 60 מליון שקל למשרד הקליטה כל שנה לקליטת עולי אתיופיה אני אומר את זה בידיעה מוחלטת תלכו תבדקו אותי.
אריה ביבי
משרד החינוך מעביר 25 מיליארד שקל לחינוך אם אפשר להתייחס לנקודה הזו.
היו"ר ציון פיניאן
אני מבקש אחרי הח"כים, תנו לשלי.
שלי יחימוביץ’
מעבר לזה שאני משוכנעת שהמוח, הגניוס הישראלי אני לא אגיד "יהודי", חמאד, הגניוס הישראלי יכול להמציא את הנוסחה הפלאים שתעביר את הכסף אני מזדהה עם איתן שהוא אומר שאי אפשר אנחנו לא יכולים, תכף נדבר על קריית שמונה, מוכרחים למסד כאן משהו שיטתי אם צריך חקיקה תגיד לנו אנו נחוקק, יש לך כאן קואליציה מקיר לקיר, אם צריך לחוקק חוק של קרן כזו תעבוד איתנו תן לנו ונעשה את זה ונגמור עם זה ויש לך פה את יו"ר ועדת הכנסת שיעביר לך את זה בפטור מחובת הנחה.
יריב לוין
מוכן לדבר בשמו ולזרז את התהליך של החקיקה אני בטוחה שיהיה על זה קונצנזוס, עכשיו מעבר להכול אנו לא יכולים -
שלי יחימוביץ’
בסדר אנו יכולים לעשות רק מה שאנו יכולים לעשות אנו רק "כנסת" במרכאות אבל כבר חוקקנו חוקים יותר דרמטיים מזה.
איתן מזרחי
זה נכון.
שלי יחימוביץ’
אנו לא יכולים להיתפס לדבר כזה או אחר כי אנחנו באמת עדים כאן לסוג של התנערות של השלטון המרכזי מהשלטון המקומי שבמקרה של קריית שמונה זה מגיע לקיצוניות מטורפת זה כאילו קריית שמונה הפסיקה להיות חלק ממדינת ישראל ואנחנו מתייחסים לכל נקודה כאילו בפני עצמה דיון נפרד במרחב ואין כאן איזה שהיא אחריות לאומית כוללת למה שמתרחש שם ואגב זה השם סימבול לא כל כך מוצא חן בעיני אבל כן במידה רבה כן להפקיר את קריית שמונה זה פשוט להודיע שאין יותר פריפריה במדינת ישראל, יש את תל אביב וזהו ואחר כך ככל שמתרחקים פריפריאלית וגיאוגרפית ככה אנחנו הישובים כבר לא חלק ממדינת ישראל. עכשיו בסוף מי אמר לא אכפת לי כסף? אז צר לי אבל זה מתחיל ונגמר בכסף.
שלמה מולה
לא אמרתי לא אכפת –
שלי יחימוביץ’
הבנתי אותך.
שלמה מולה
אמרתי שמדברים על כמה הכנסות יש למתנ"ס.
שלי יחימוביץ’
אני מסכימה איתך, אתה צודק אני אגיד משפט אחרון בסוף זה מתחיל ונגמר בתקציב המדינה ממש וזה מתחיל ונגמר בכסף כי אין ספר שמעיד יותר על כוונותיה האמיתיות של הממשלה מאשר ספר התקציב כולכם יודעים את זה ולכן אנחנו חייבים להתכנס לקראת התקציב עכשיו כי הקיצוץ פוגע בקרית שמונה כי כשיש קיצוץ רוחבי מגיע לקריית שמונה דרך משרד הרווחה והחינוך ודרך כל משרדי הממשלה והדבר הזה שתיארת שמעדיפים לסגור את הלשכות האלה והאלה בקרית שמונה אגב הקיצוץ הזה חל על כל המדינה קיצוץ רוחבי זה קיצוץ טיפש זה קיצוץ פלט אבל ברור שבמקומות חלשים זה הרבה יותר כואב ומדמם וזה נכון להכול, ללשכת התעסוקה וסניף דואר ולאלף ואחד דברים שגודמים את העיר. הפתרון שלנו חייב להיות מעבר לרצון שלנו לפתור את החסם הזה של חברת המתנ"סים יש כאן זה צריך להיות גם בתחום ההשקעות בתעשייה כי בסוף צריך גם מקומות עבודה במקום ומי שישלם ארנונה ואנחנו חייבים להתכנס לקראת התקציב פה גם במענקי איזון וגם העדר מוחלט בכל קיצוץ רוחבי לא אני נגד קיצוץ רוחבי באופן כללי אבל גם כשיש קריית שמונה חייבת להיות מוחרגת ממנו. קריית שמונה כמשל לצורך העניין כמובן שאנו עומדים לרשותכם בכל דבר נקודתית אנו נהיה לעזר בכל מאבק ספציפי אבל ההתכנסות חייבת להיות לקראת הדיון על התקציב כדי להקצות משאבים.
יריב לוין
אבל יש לי בעיה שבינתיים סוגרים להם מוסדות קיימים שלא קיימים בכלל בתיקצוב שלהם צריכים לטפל קודם בהם.
היו"ר ציון פיניאן
סיימת שלי?
שלי יחימוביץ’
סיימתי.
היו"ר ציון פיניאן
חבר הכנסת אריה ביבי, בבקשה.
אריה ביבי
אדוני היו"ר, חברי הכנסת אני מסכים לכל מילה שפה נאמרה, אני מעבר לכך אני שואל הבוקר היה לנו פה איזו ישיבה בנושא שיקום ואז גם כן שאלתי איזה חלום אנחנו יכולים לתת לילד היום מהפריפריה שמה?

אנחנו פה מדינת ישראל קמה כמדינת סוציאלית מה נשאר ממנה? בין מה שהיא קמה להיום לא נשאר לנו כלום תאמין לי אם היו מעירים עכשיו את גליק היה אומר עד מתי עד היכן לאן אנו מגיעים אנו מגיעים לשפל המדרגה? מליון אנשים אין להם מה לאכול! אבל עזוב אנו מדברים על מתנ"ס. מתנ"ס אדוני אם אתה מסתכל 9 מליון שקל חוב, 9 מליון זה אפילו לא חצי משכורת של חצי שר בלי תיק בשנה אתה יודע את זה?

זה אפילו לא משכורת של חצי משכורת של שר בלי תיק שר בלי תיק זה בערך בסביבות ה- 20 מליון, לא משכורת סך כל הנלווים. אני, כל הדבר הזה קם המתנ"ס מכניס זה לא צריך לבוא בחשבון כי זה לא החשבון שלנו אבל כמה ילדים מסתובבים ברחוב אם המתנ"ס לא יהיה פה? לא מדובר על מתנ"ס, מדובר על היכל תרבות ומדובר על ספרייה ועל מתנ"ס ואני אומר לך זה כשמדברים על 9 מליון שקל זה לעג לרש, כמה היכל תרבות אנו לא מדבר על תל אביב קח ראשון לציון, קח פתח תקווה, הוד השרון אתה יודע כמה עולה וכמה מממנים? אבל שם אין בעיה כי לקחו פרדסים והפכו אותם לאזורי תעשיה ולראש העיר אין בעיה הוא יכול לממן וגם המשפחות יכולים לממן ועכשיו לראש עריית קריית שמונה או לראש עריית לוד או רמלה ומקומות כאלה אלה עיריות עם מצב סוציואקונומי. נמוך הוא לא יודע איך לקחת את השמיכה ההיא ולשים על הראש רואים לו את הרגליים, שם על הרגליים הוא נחשף בראש. אנחנו להם צריכים לעזור ולהם צריכים לתת פתרון ובשביל מדינת ישראל הדבר הזה שנקרא מתנ"ס, היכל תרבות וספרייה בקרית שמונה זה פינאטס, זה אפילו לא גרושים אבל די שנתעורר. אתה יודע הם הרי לא טיפשים אלה שגרים בפריפריה הם קוראים עיתונים הם רואים טלוויזיה הם מתעסקים באינטרנט ואז אומרים תשובה מעביר חצי מיליארד לפה ומשפחת זה מעבירה מיליארד לשם ודנים בכספים כאלה גדולים ומה הם?

הוא יורד למטה לוקח את האופניים מסתכל שיש פנצ'ר אין לאבא שלו אפילו לתקן את האופניים אז הוא גונב גלגל ממקום אחר מה עשינו? אבל אם הוא יהיה במתנ"ס, אתה יודע לפעמים אני מתגעגע לתנועות הנוער כמו גדנ"ע, נוער עובד, שומר צעיר למה זה נעלם?

הנה ועכשיו אנו את הדבר האחרון ביותר הדבר הפעוט ביותר שזה מתנ"סים אנו גם הולכים להשמיד ואיפה? לא בתל אביב במקומות הכי קשים שאותם אנשים שבמלחמת שלום הגליל היינו צריכים אותם אז כולם אמרו קריית שמונה פתאום נגמר שלום הגליל נגמר הקרית שמונה.
היו"ר ציון פיניאן
או קיי תודה רבה .
רוחמה אברהם-בלילא
משפט אחד.תרשו לי כבעלת ניסיון וחברת כנסת ותיקה שראתה פה לא מעט מצבים כאלה ואחרים להזכיר לפרוטוקול את המשבר של עובדי הרשויות המקומיות שהיה בסביבות 2005 כמדומני שבו משרד הפנים היה לו כסף להעביר אלא שהוא לא יכול היה להעביר משכורות לעובדי הרשויות בראש ובראשונה נדרשו להעביר את התקציבים האלה קודם כל למפרקים לאותם נושים אי אפשר היה להעביר את הכסף למשכורות באופן ישיר, אז אדוני היו"ר נדרשנו מועדת הכספים גם לחקיקה מיוחדת וגם להוראת שעה מיוחדת זה יכול מאד להיות שאפשר לבדוק את האפשרות או שהוועדה הזו תתכנס להליך חקיקה מהירה, יש לנו פה את יו"ר ועדת הכנסת.
יריב לוין
החלק שלי הוא הכי קל.
רוחמה אברהם-בלילא
שניים, צריך לבדוק ברמה המשפטית האם נכון להעביר מצב של הוראת שעה, משרד האוצר, משרד החינוך בהוראת שעה מעבירים באופן מיוחד כסף מיוחד לצורך הפתרון של הסוגיה הזו זה לא - אז יש כמה אפשרויות, הצעת מחליטים של הממשלה היא קצת יותר בעייתית לעניות דעתי אבל צריך לבדוק את הסוגיה הזו גם במשרד החינוך גם במשרד האוצר אולי אפשר לבנות איזה משהו איזה צנרת להעביר את הכספים האלה.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה, יגאל בוזגלו בבקשה ולאחר מכן בנצי.
יגאל בוזגלו
אדוני היו"ר, חברי הכנסת קודם כל תודה על הדיון החשוב הזה בשם תושבי קריית שמונה גם ליריב גם לציון וגם לרוחמה וכל שאר חברי הכנסת החשובים. תודה, קודם כל צריך להודות יש כאן כשל ניהולי מתמשך של שנים ויש כאן תוצאה של כמעט ארבעת אלפים איש שעומדים להיפגע כאן, אם זה מנויים של הספרייה ואם זה של היכל התרבות כל מי שהגיע לכאן היום ויושב כאן מקרית שמונה רותח מזעם ורותח מזעם כי רוצים וגם מצליחים לפגוע בעיר קריית שמונה בכל השירותים הניתנים לה כפי שתיאר חבר הכנסת הנכבד יריב לוין נתחיל מכך שרוצים לסגור את הלשכה להוצאה לפועל, רוצים לצמצם את השירות ולהפוך אותו לדלפק זה אומר שכל מיעוטי היכולת והמעוקלים למיניהם יצטרכו לנסוע לצפת טבריה לפעמים גם לחיפה.
שלמה מולא
טבריה לא נורא.
יגאל בוזגלו
אתה תטפל בהם שם... רוצים לצמצמם גם את שירותי הביטוח לאומי יש מנגינות כאלה, למרות שהשר הבטיח לי ולראש העיר שכל עוד הוא במשרד שום דבר לא יקרה שם ולא יקום ולא יהיה אבל יש עדיין מנגינות כאלה וצריך להקדים תרופה למכה בוא נמשיך לחדר המיון הקדמי הוא נמצא באי ודאות שורצת שם אי ודאות. נתחיל עם זה שגם פגעו במוקד הטלפוני של מיון הקדמי זה אומר לפעמים שיש חולים שמזעיקים את האמבולנס למקום אז האמבולנס לא תמיד מזהה את הרחוב כי המוקד טלפוני מופעל ממקום רחוק יותר זו אמנם עוד לא קרה שצוות ההצלה טעה אבל אני מקווה שזה באמת לא יקרה.

ולקינוח, באמת לקינוח ובציניות אני אומר את זה סוגרים לנו מחרתיים את הספרייה ואני לא מבין אני חושב שהמדינה אשמה בכך שהיא נתנה לכשל הניהולי הזה להתמשך ול-9 מליון שקל האלה שזועקים לשמים, הרי לא ייתכן שמיליון שתיים, שלו,ש ארבע והמדינה תשתוק מוסדות המדינה ישתקו לא ייתכן דבר כזה.

גם משרד הפנים' גם המתנ"סים גם כולם' 9 מליון שקל זה היום' ראש העיר התגאה שיש איזון תקציבי היום זה לא יכול להיות שהמתנ"ס יהיה 9 מליון שקל גירעון יותר גדול מהעירייה, זה לא הגיוני. המסכים של המחשבים של התקציב לא ננעלו? אף אחד לא עצר את זה את הקטסטרופה הזו? אז מכאן אני רוצה להגיד שקריית שמונה לא יכולה להיות שק חבטות של המדינה וכל הדיבורים על הפריפריה יהיו מעשיים ולא דיבורים ואני חושב שהוועדה הזו היא מאד חשובה הקיום של הוועדה הזו חשובה ועצם הדיון כי מכאן אנחנו יכולים להביא את זה לשולחו יותר גבוה ומכאן אני חושב שהוועדה להיות פרקטי ואפקטיבי הוועדה צריכה לצאת בהחלטה אחת מחזקים את קריית שמונה מטפלים בה נקודתית שיהיה תוכנית סיוע לקריית שמונה שתמנע את כל סגירת המוסדות ובראשם הספרייה והיכל התרבות והחלטה שלי היא באמת לעשות הצעת מחליטים לממשלה שהיא תמנע את הסגירה ותעניק תוכנית סיוע לקריית שמונה. וזו צריכה להיות ההצעה שלכם.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה ואנחנו –
שלי יחימוביץ’
כן, אבל אנחנו כנסת אנחנו לא ממשלה.
היו"ר ציון פיניאן
אני מצטער אבל הדיון יהיה עד 14:10 כי אחר מכן יש ישיבות סיעה למפלגות השונות, בנצי ולאחר מכן המפרק.
שחר עמרם
קודם כל אני מפרק משום תושבי העיר. אני רוצה להתמקד רק בדבר אחד,זה המתנ"סים לא רוצה לדבר על שום דבר אחר,קודם כל נפתור את הבעיה הזו ואחר כך נעבור לבעיות אחרות להזכיר היה פעם אוטובוס מנכ"לים קודם כל בוא נגמור את הבעיה של קריית שמונה בנושא מתנ"סים והסיבות הם ככה וברורות.

כולם בעד קריית שמונה, כל החברי כנסת בעד קריית שמונה היא חוצה מפלגות, רבותי מה הבעיה? 9 מליון שקל, שלושה? אלה שאוסרים יכולים גם להתיר גם בתורה וגם לא בתורה וגם בפרלמנט ולכן מה שאני מבקש ואני לא רוצה הרבה להלאות את הציבור כל מה שהעיר הייתה צריכה לעשות ברשות ראש העיר נעשה, היה גירעון בעירייה הגענו למצב טוב ה-9 מליון שקל לא משנת 2009 לא משנת 2010 ולכן הגיע הזמן לתת את ההזדמנות ולעזור לנו ואחר כך בוא נקים ועדה לפריפריה כי אם לא יהיה מתנ"סים גם לא רוצה לדבר על תעסוקה, רבותי קריית שמונה נסגרת ראש העיר היה עדין קריית שמונה תעשה שביתות היא תגיע לכנסת אין מה לעשות בקרית שמונה, לא מפעלים איך הוא אמר לא מפעל לא שום דבר אז גם את זה לא לעזור לעזאזל? על מה ?
החתונה של תשובה, אם היה אתה תורם לנו את זה היינו במצב הכי טוב שיכול להיות.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה.
יעקב בן ציון
אני בנצי חבר מועצה, כבוד היו"ר אני רוצה לומר שהברק בעיניים של תושבי קריית שמונה נעלם, לנגד עיניהם הם רואים את מגדל הקלפים שמתרסק וכלל מוסדות הציבור שנסגרים האחד אחרי השני אנו פה לכאורה מתמקדים במתנ"ס, בספרייה העירונית ובהיכל התרבות שזה באמת של העיר אבל שימו לב חלק מחברי הכנסת וגם חברי יגאל בוזגלו פירטו שפירט את הדברים צריך לזכור שתושבי קריית שמונה, אמנם אנו רחוקים רחוק מהעין רחוק מהלב מקבל פה משמעות אבל תזכרו שבסוף יש שם אנשים גם עובדי מתנ"סים גם אנשים שבאים ועושים שם פעילויות חינוך ותרבות, ילדים במעונות, תושבים שבאים להחליף ספרים תראו איזה עיתוי אנו נמצאים בסגירה של הספרייה העירונית כל מדינת ישראל חוגגת את שבוע הספר העברי ובקרית שמונה אנחנו הולכים עצובים כי מבקשים מאיתנו להחזיר את הספרים ולומר לכל התושבים שהספרייה נסגרת.

עכשיו אני שמעתי פה את חברי הכנסת, אני רוצה להודות להם ובאמת כי שמעתי את הדברים שיוצאים מהלב ודבריה של שלי יחימוביץ’ ואני מצטרף דווקא לדברים האלו שאין דבר כזה שאי אפשר אין דבר כזה אתם פה מקבלי החלטות אתם אלו שמשנים גם את התקנות וגם את החוקים אתם תמצאו את הדרך ואת נוסחה הטכנית כדי לפתור את הבעיה הזו אי אפשר לומר שיש כסף ואין דרך להעביר את זה אני מצטרף לדברים שנאמרו פה.

אני מציע באמת, קריית שמונה זקוקה לעזרה בשתי ידיים, האחת לתת את התקציבים את הסיוע לסייע במענקי האיזון ובשנייה יכול להיות שאנו צריכים עזרה נוספת, עזרה של ניהול, ליווי תחליטו אתם מקבלי ההחלטות על הפלטפורמה המתאימה איך מסייעים לעיר הזו נקודתי בטפול ממוקד אבל אסור לכם כחברי כנסת לשכוח את העיר הזו היא מספיק סבלה מספיק ספגה היו לנו גם הרוגים גם פצועים, אסור לנו להיזכר בימים האלו אל לנו שניזכר באיזה ירי קטיושות עכשיו של נסראללה שכולם יזכרו וירתמו וימצאו בסוף את הפתרון של שלושה וחצי מליון שקל.
אסנת אלרואי
אנו רוצים להבהיר, שלי חשוב שגם את תשמעי כי מקודם זה אנחנו לא אמרנו אי אפשר מה עשינו מה חיפשנו עד עכשיו חשוב לי, כי הצטייר אחרי דברייך מיצינו את ומרימים ידיים אז לא אנחנו עדיין מנסים זה תהליך כמו שאת יודעת שום דבר לא נפתר ביום יומיים זה היה לפני חודשיים אנחנו עדיין מנסים יגאל אתה יודע את זה גם ניסים ואנחנו –
יעקב בן ציון
ברשותך אני רק ידגיש, אני רק אומר וגם חברת הכנסת רוחמה אברהם הזכירה שאם עכשיו אתם הולכים לתהליך ארוך תזכרו שהמתנ"סים נסגרו כבר בקריית שמונה, תזכרו שהספרייה עוד כמה ימים נסגרת אין פה זמן, עכשיו, אנו עכשיו במקום שזה סגור יש פה אנשים שהם עובדי המתנ"סים שהם נפגעו תחשבו על הכול.
היו"ר ציון פיניאן
שמענו, בבקשה אדוני המפרק.
אהוד רז
אני כבר לא מפרק, לאחר צו מתן הפרוק זה מנהל מיוחד, עו"ד אהוד רז.

אולי קצת לעשות סדר, בקשת פרוק הוגשה לפני כשנה וחבר הכנסת לוין שהוא עמית למקצוע יודע שברירת המחדל הייתה סגירה מיידית של המתנ"ס, זה היה צריך לקרות לפני שנה ואנחנו סברנו שדווקא הפעלה עד כמה שהיא קשה בהליך כזה של בית משפט להפעיל גופים ציבוריים תהיה זו שתקים את הזעקה ותגרום לאיזה שהוא פתרון ואף הפעלנו את המתנ"ס משך שנה מתוך ראייה שזה יביא לפתרון ואחרי מאמצים גדולים עם עליות ומורדות והתקיימו שתי ועדות חינוך בכנסת אחת בעניין הספרייה ואחת בעניין המתנ"ס והמון סימפטיה. לאורך הדרך לא נמצא פתרון אמיתי בסופו של יום מדובר בחברה שעושה פעילות רבה שמחזיקה גם את המתנ"ס על פעילויותיו השונות גם את הספרייה העירונית גם את היכל התרבות ונמצאת בגירעון של 9 מליון שקלים.

לצורך פתרון של העניין הזה נדרש הסדר נושים. הפלטפורמה הזו כרגע של ההליך הזה שנמצא בבית המשפט אני חושב שזה כמעט הפלטפורמה האידיאלית.
אריה ביבי
יש לי שאלה אליך, זה יכול לעזור אם משרד החינוך הרי הוא נותן את הכסף הוא אמר שיתן יש לו את הרצון נכון? שלוש וחצי מליון יתן התחייבות של שלוש וחצי מליון ובינתיים לעצור את הפרוק אפשרי?
אהוד רז
הפלטפורמה הזו של הליך הפרוק גם על הגוף הציבורי הזה אני חושב שהיא הפלטפורמה האידיאלית למתן פתרון ומענה כולל וסופי לבעיית המתנ"ס, כל פתרון אחר שהיה בדרך קרי הזרמת כספים נקלע המתנ"ס למצוקה ועוד כמה מיליונים ועוד כמה מיליונים לא נתן מעולם פתרון סופי דווקא הפתרון הזה יכול להביא למחיקת כל החובות ככל שיהיה הסדר נושים תוך הצגת תוכנית הבראה והפעלה של המתנ"ס שכבר הוצגה והלכה למעשה כבר התקיימה בשנה האחרונה להמשך הפעלת כל הפעילות.

לצורך הסדר נושים נדרשים בין 5-6 מליון שקלים זה הסכום הקסם שמביא לפתרון כולל הסטטוס כרגע של המתנ"ס שניתן לו צו פרוק נסגרה הפעילות הספרייה העירונית תפסיק את פעילותה ב 15 ליוני או קיי?

גם ה-15 ימים הנוספים הם לבקשתנו בעקבות תרומה של בנק הפועלים שהתחייבתי להפעיל את הספרייה למשך שנה זה עד ה 15 ליוני ולכן בקשתי להמשיך להפעיל עד ה 15 ליוני היכל התרבות ימשיך לעבוד עד ה 30 ליוני בהתאם לפעילויות שהיו מתוכננות בהיכל.

ובעצם אפשר להגדיר את המתנ"ס כמישהו שליבו נדם והוא נמצא בהלוויתו, עכשיו בתוך התכריכים והוא בעוד רגע קט מתחת לאדמה משם הוא לא יצא אני לא מכיר הרבה כאלה שיצאו מהתכריכים, אבל ניסים קרו אז אולי זה מה שצריך אבל להבין את הדחיפות לא ועדות כאלה ואחרות ולא שום דבר פתרון מיידי כי אנחנו הולכים זה כבר הליך של מכירת הציוד החל כבר קודם והוא נעצר לבקשת העירייה לפתרון לא בטוח שזה לא יביא פתרון כללי לנושים אבל זה מה שיש אנו מדברים על 9 מליון שקל חוב שמתוכו 4.5 שקלים לעובדים לא הופרשו שם לקופות שבע שנים כמעט לא שולמו משכורות חודשים רבים זה לא איזה שהוא חוב ערטילאי למי יש כתובת לכל שקל שם ולכן ככל שיגיע הסכום של כ 5-6 מליון שקלים יהיה הסדר שיביא לפתרון סופי לבעיית המתנ"סים בקרית שמונה.

אם אפשר עוד משפט אחד בעניין הלשכה להוצאה לפועל שגם התייחס חבר הכנסת לוין. לשכת ההוצאה לפועל בקרית שמונה כמו גם במקומות אחרים שאמרתם שהיא נסגרת אני מניח שהיא נסגרת בעקבות חקיקה ששינתה את הסטטוס של לשכות ההוצאה לפועל הרי בעבר היה נדרש ליד כל בית משפט לשכת הוצאה לפועל ומרגע שזה שונה ושזה שונה דרך אגב בחקיקה לטובת האזרחים למרות שפועל זה פגע בהם ככל זה ישונה בחזרה לא תהיה פגיעה בפריפריה.
היו"ר ציון פיניאן
תודה, ראש העיר רוצה לומר משפט ובזאת נסיים.
ניסים מלכה
מה ששמענו עכשיו מכל הדיבורים שנאמרו כאן זה ששעון חול הולך ואוזל אנחנו נשאר קצת עד ה 15 לחודש אני לא רואה אני מקווה שנשמע פתרון אני בכל מקרה היום אנחנו יוצאים בהחתמה של חברי כנסת 40 חברי כנסת לבקש דיון במליאת הכנסת עם ראש הממשלה שידון דיון נקודתי רק על קריית שמונה.
היו"ר ציון פיניאן
תודה רבה לכולם, הנושא הוא כאוב כי קריית שמונה הייתה סמל ומופת לעמידה בלחצים לעמידה כגבול הצפוני של מדינת ישראל, מי כמונו יש פה גם איש ביטחון אריה ביבי רב גונדר יש לנו אנשים פה שמילאו תפקידים בכירים, אגב גם המנכ"ל המתנ"ס לשעבר הוא איש צבא וקריית שמונה הייתה סמל וחבל שהסמל הזה נדחק החוצה ומאבד את זוהר שהיה לו אז אנחנו הצעת של ועדת הפנים כך:

ועדת הפנים רואה בדאגה רבה את המתרחש בעיר קריית שמונה, הדאגה נוגעת לכל התחומים: תעסוקה חינוך בריאות תרבות ועוד.

הוועדה רואה בחומרה את היעדרותם של נציגי המשרדים הממשלתיים הנוגעים לנושא, זאת לאחר שהוזמנו בצורה מסודרת.

הוועדה קוראת לממשלת ישראל להחליט כטיפול נקודתי ולחזק את קריית שמונה בתחומים: תעסוקה חינוך ותרבות. יחד עם זאת הוועדה קוראת למשרדי הפנים אוצר והחינוך להתכנס יחדו ולעשות הכול למניעת ולקריסת מערכות החינוך והתרבות ולעשות הכול למניעת סגירת המתנ"סים בעיר ולמצוא את הדרך להעברת תקציבים באופן חוקי.

ועדת הפנים מברכת את שר החינוך על כוונתו להקצות שלושה מליון וחצי לטובת המתנ"ס.

ועדת הפנים קוראת לשר החינוך להביא הצעת החלטה לממשלה המורה על העברת תקציב למתנ"ס כדי למנוע סגירתו, כן קוראת הוועדה לכל משרדי הממשלה המפעילות סניפים בקרית שמונה להימנע מסגירתם או מצמצום פעילותם.

ועדת הפנים תקיים ישיבת מעקב בעוד כחודש ימים ובעוד כשבועיים אפילו נדבר עם היו"ר לבדיקה מה נעשה למניעת סגירת מוסדות התרבות.

אני מודה לכולם. תודה רבה, נסיעה טובה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:10

PAGE
19

קוד המקור של הנתונים