ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/06/2011

פניות ציבור לגבי עיכוב נהגים במחסומים בכניסות משטחי יו"ש

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

הוועדה לפניות הציבור

26
1.6.2011

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 106
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום רביעי, כ"ח באייר התשע"א (1 ביוני 2011), שעה 10:00
סדר היום
פניות הציבור לגבי עיכוב נהגים במחסומים בכניסות משטחי יו"ש
נוכחים
חברי הועדה: אורי מקלב – היו"ר
מוזמנים
סא"ל במיל' אהרון צברי

סגן ראש קשת צבעית פיקוד מרכז

ישראל אפריאט


קמ"ט תחבורה מנהל אזרחי איו"ש

נצ"מ יהודה יהושע

מפקד עוטף ירושלים

סנ"צ אלישע שרעבי

רמ"ד ביטחון מעברים

סנ"צ רפי יולזרי


ראש ענף סיור ש"י

אברהם רואה


ראש מועצה אזורית מטה בנימין

יהודה אליהו


עוזר ראש המועצה

משה רוזנבוים


ראש מועצה מקומית בית אל


דוד רבינוביץ


נציג ראש המועצה

רון נחמן


ראש העיר אריאל

עו"ד יוחנן סמואלס

תושב בית אל

מנחם מושקוביץ


תושב ביתר עילית
מנהלת הועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
י.ח. – חבר המתרגמים בע"מ
פניות הציבור לגבי עיכוב נהגים במחסומים בכניסות משטחי יו"ש
היו"ר אורי מקלב
בוקר טוב, אנו מתכבדים לפתוח את הישיבה של הועדה לפניות הציבור שהתוכן והכותרת היא עיכוב נהגים במחסומים בכניסות משטחי יו"ש ובעיקר פניות שהגיעו אלינו. מדברים על מחסום המנהרות ככה אנו קוראים לזה.
מנחם מושקוביץ
השם המקצועי שלו זה מחסום האבות.
היו"ר אורי מקלב
זה השם המקצועי, מחסום האבות. בעברית מחסום בחורים משאול המלך.

אתם פניתם על חיזמה ופנו חלק באמת על מחסום ביתר שזה מחסום המנהרות אנחנו כבר פעם ניהלנו כבר ישיבה על מחסום של מחנה עופר אבל זה ב"ה גם יש שם עבודות ואני חושב שב"ה -
צברי אהרון
וגם עטרות נפתרה הבעיה, הכול.
היו"ר אורי מקלב
נדמה לך שנפתרה הבעיה אני מטפל בספיחים של הבעיה הזו ועכשיו מאז שהמחסום קודם כל בוטל גם סודר בה הצומת שבאה אחר כך שהיא 200 מטר, הייתה צומת שקשה לעבור בה ומכיוון שהיה מחסום גם לרכבים, עכשיו באים אלי אזרחים בסדר הכול טוב ויפה הצבא המשטרה אבל יש בעיה בצומת, יש תאונות דרכים בצומת. הם צריכים, אתמול בלילה טלפן משהו ואמר הם גרים במודיעין והם באים לעבוד במרכזי החינוך ברמות היא יורדת באוטובוס ולוקח לה רבע שעה עם עגלה כדי לעבור את הכביש, רבע שעה ! היא לא רצה עם עגלה היא לא לוקחת סיכון היא יכולה לעמוד רבע שעה זה באמת זמן! אתמול דיברתי גם עם עיריית ירושלים ועם עשו שם ספירות משרד התחבורה יכול להיות שישימו שם רמזור.

רבותי אנו באמת דנים בנושאים האלה אנו יודעים אנו מודעים ומעריכים את המאמץ והצרכים הביטחוניים שיש בכניסות לתוך אזורים שהם יש להם ממשק וחיבור לחששות לפיגועים ולכל הדברים שאנו היינו עדים לכך ואנו יודעים את עבודת הקודש והעבודה האחראית מאד וגם הגורם המרתיע של המחסומים בכניסות לירושלים אבל מצד שני אסור לנו לשכוח שבסך הכול אלה שעומדים ממול זה אזרחים ובאזרחות יש את ההתנהלות שלה וחיי היומיום של האזרחים יש עבודה והבוס והמקום עבודה הגעה בזמן יש בתי ספר שילדים צריכים להגיע בזמן תלמידים ומורים ואנחנו יודעים שאנו כל היום מתמודדים בנושא התחבורה ומשקיעים מאות מיליונים ומיליארדים ופועלים הרבה לאפשר במיוחד בשעות הלחץ ובשעות העומס זרימה חופשית כמה שיותר שאנשים עם ביטחון ומד זמן מה לוקח להם ואיך הם צריכים להיערך כדי להגיע למקום עבודתם כל מקום שהם צריכים להגיע המשמעות של איחורים ומשמעות של עיכובים ברורה לכולם ומיותר להרחיב בנושא הזה.

אנו גם יודעים שאנשים קובעים או לא קובעים או לא נמצאים במקומות עבודה כי הם גרים באזורים שאין להם ביטחון בזמן הגעתם ואחד הדברים באמת שמאד משפיע ומפריע גם אם הוא לוקח מרווח זמן של עיכוב מסוים, כשאני יוצא משכונת רמות לכנסת אני יודע שאם אני צריך להיות בתשע ורבע כמו היום זה לא מספיק שאני אקח רבע שעה או עשרים דקות אני צריך לקחת בחשש כמו היום בכביש בגין קצת בעייתיות, יש עומס מסוים אני לוקח בסקלה הזו את המקסימום ואני יוצא חצי שעה קודם אבל אז אני יודע שאני צריך להגיע בזמן אבל אם מעבר למה שרגיל כשיש עיכובים ארוכים מאד שלא בזמן סביר שאני יכול לדרוש כל יום תצא עוד חצי שעה אם אתה מתעכב במחסום זה לא ישפיע על מקום עבודה ואנו חושבים שגם מאחורי הצרכים הביטחוניים אסור שיסתתר בעיות של לוגיסטיקה, בעיות של התנהלות של התארגנות ולצערי אני רוצה להגיד מה שהציבור מרגיש ופונה אלינו לפעמים כשבאים כבר למחסום מתגלה שבעמדה יש איזו זחיחות דעת, חוסר ריכוז אתם יודעים כשמרכזים שעובדים או שמדברים או שמביטים בקצב וזה בעיה פחותה אבל לפעמים כשעובד רק ליין אחד במקום שבשעות עומס אנו רואים שערוך לשלושה ארבעה חמישה מסלולים וכשאתה מגיע יש רק מסלול אחד ובשעות הלחץ אז אתה צריך להגיד שיש באמת משהו, צורך בטחוני או אילוץ שלא איישו את המחסום בזמן הכי קריטי הכי חשוב, אני לא מדבר שקורה משהו באמצע היום ופתאום נהיה לחץ של אזרחים במחסום לא צפוי וזה גורם בשעה מסוימת שהיא לחוצה ומי שנערך הצבא לא נערך לאיזה אירוע שקרה אנו מדברים על זמנים שכולנו צריכים לדעת ששם צריכה להיות היערכות מקסימאלית שעות הבוקר שעות הכניסה לעבודה ושעות אחרי הצהריים שהם גם קריטיים המטפלת מחכה המעון מחכה כל אחד צריך להגיע בזמן הרי ודאי שלעבודה זה יותר קריטי וכשמגיע למחסום ורואה שזה המצב אתה אומר רבותי מה קורה פה?.

עכשיו אני חושב שזה גם תפקידנו בסופו של דבר להביא את הדברים בפניכם ולדעת שזה גורם סבל טרדה רבה שיש לזה הרבה משמעויות לאזרחים ואנו רוצים להגיע אתכן לתובנות שהדברים האלה האירועים האלה יצטמצמו במיוחד שיש תקופות וזמנים שאנשים אומרים שמע בתקופה האחרונה זה נורא בתקופה האחרונה יום יום מה שקורה פעמיים שלוש בשבוע יש דברים כאלה אנו לא יודעים לזהות אם זה תקופות, סיבות מסוימות לכן האזרחים נמצאים פה מצד אחד ואתם נמצאים פה כדי שאולי נוכל להתקדם ולהציב את הדברים ולהגיע באמת לשיפורים .

נעשה סבב הכרות.
משה רוזנבוים
בוקר טוב ותודה רבה למי שיזם או הביא לכינוס עו"ד סמואלס וח"כ מקלב על כינוס הועדה או לכל מי שבא לכאן, נציגי המשטרה מג"ב ורשויות אחרות.

אנסה להסביר את הבעיה כדי שהדברים יהיו מתוך תקווה שאולי מהפגישה הזו יצא משהו. אני ראש מועצה שבע שנים אני חי באזור מהיום הראשון למעלה מ-34 שנים אני גם הייתי בקבע בצבא באיו"ש כך שאני מכיר מכל הכיוונים גם שירתי פה בשרות סדיר ובשרות חובה מכיר את הכול לפני ולפנים. בא הסכם אוסלו ושינה את סדרי החיים במסגרת השינוי הזה הקימו גוף שנקרא קשת צבעים שנציגו פה אהרון צברי שרק היום ידעתי את השם האמיתי שלו...מכיר אותו מהצבא ועשו תוכנית מי שהיה ראש התוכנית הוא אל"מ דני תרזה במילואים והוא הכין תוכנית של גדר ההפרדה ומעברים וכבישים וכו' התוכנית שנעשתה היא הייתה ע"פ הנתונים שהיו בזמנו אז לפני למעלה מעשר שנים.

התנאים השתנו מאז צריך להפנים את זה, יותר אנשים יותר תנועה גם לא חשבו על כל הדברים זה כל תכננת משהו וזה עומד בפני המציאות זו הנקודה המרכזית התנאים השתנו צריך להתאים את המעבר לתנאי החיים הנוכחיים של היום, למספר הנוסעים. יש את הנתונים שגדלו עשרות מונים אולי לא עשרות מונים אבל גדל בהרבה וממה שהיה אז הרבה יותר תנועה גם נושא של ערבים בזמנו במשך שנים ארוכות הרבה מאד מאוכלוסיית הערבית נעה בצירים אחרים היום התנועה הרבה יותר חופשית רק לפני כשנה וחצי פתחו ופשוט שטף את הציר הזה אוכלוסייה גדולה מאד של רכבים ערביים ולכן הנתונים השתנו.

עכשיו צריך להביא פה עוד כמה דברים בחשבון, יש קטע כביש אני מדברים על מעבר חיזמה מצפון לירושלים לא על מחסום האבות מדרום חיזמה הוא בחורים זה עש הכפר הערבי הסמוך שמה הקטע מהמחסום.
היו"ר אורי מקלב
זה סמוך יותר לפסגת זאב.
משה רוזנבוים
נושק לפסגת זאב קשור לירושלים דרך אגב כל השטח הוא לא באיו"ש אלא בירושלים.
היו"ר אורי מקלב
אין פה נציג ירושלים.
משה רוזנבוים
חסר פה נציג של צה"ל כי מי שאחראי בנושא הזה בשורה התחתונה זה משרד הביטחון והצבא כי הם צריכים לקבל את ההחלטה כי אלוף הפיקוד הוא עומד מעל כולם בסופו של דבר.
שלומית אבינוח
בקשנו איש צבא, צברי ידע את כל התשובות.
היו"ר אורי מקלב
הצבא הסמיך את צברי במקרה הזה כלומר הוא גם מייצג את הצבא.
משה רוזנבוים
עכשיו צריך לדעת יש פה קטע ממחסום חיזמה עוד 3-4 קילומטר עד צפונה עד ככר אדם יישוב אדם ששם יש פניה לישובי בנימין ובית אל ימינה צפונה ושמאלה לכיוון קלנדיה, עטרות הקטע הכביש הזה הוא קטע מפותל ריבוי תאונות דרכים הכיכר עצמה בעייתית מבחינת תנועה. תצרף את כל הדברים האלה הפקקים בחיזמה הכביש המפותל שכמעט אני לא מגזים פעמיים בשבוע יש תאונות דרכים הרבה מאד קטלניות והכיכר עצמה זה מביא אותך למקום בעייתי מאד מבחינה עומס תנועה .
היו"ר אורי מקלב
רק בכביש הזה?
משה רוזנבוים
בכביש הזה והרבה נהרגו אז זה כביש אדום. היום ישנם כבר תוכניות שמדובר לתכנן את הכביש שיהיו שם ארבעה מסלולים קטע מסוים יש אבל לא בכל הקטעים וגם להסדיר את הכיכר וגם חיזמה . חיזמה עצמה ביוזמת מטה בנימין.
היו"ר אורי מקלב
הנושא של הכביש לא יודע אם שייך אלינו.
משה רוזנבוים
המחסום ההוא ישנה תוכנית מוכנה כבר שמשרד הביטחון והצבא צריכים להחליט שהם הולכים על הדבר הזה מרחיבים את המקום זה קצת כאב ראש קצת בלגן וכסף צריך לשים את זה להרחיב ולסדר יסדרו את זה, זה יוריד וזה דבר אחד. דבר שני הנושא של ההפעלה שיו"ר הועדה דיבר על זה כמו שאמרת החייל לא שם לב או חברת השמירה זה מתחלף שם כל פעם ויש בתוכנית וקיים גם בשטח כאשר רוצים לבדוק חשוד בדרך כלל זה ערבי בוא נשים את הדברים על השולחן יש מפרץ בצד אבל לא מקפידים על זה. עכשיו כל שלש שניות שאתה מעכב את הבודק זה עושה לך טור והייסורים שהתושבים עוברים הם קשים מנשוא.
היו"ר אורי מקלב
כמה מסלולים ?
משה רוזנבוים
שלושה להיכנס לירושלים.
היו"ר אורי מקלב
וכל בוקר כל השלושה מאוישים?
משה רוזנבוים
לא, לפעמים נסגר לפעמים יש איזה התרעה סוגרים אז גם אם ישנה התרעה אפשר לשים מחסום לפני כן ולבדוק רכבים, אני הייתי בצבא לא חייבים לחסום את הציר שמי שמגיע לעבודה, לרופא, לבית ספר זה עשרות אלפי אנשים מותר לשפר יש בעיה לא הכול מושלם אבל חייבים לשפר ולהרחיב וגם נושא התפעול. היו חברי כנסת, חבר הכנסת אלקין היה שם בתור יו"ר ועדה זה לא עזר לכן אני מאד מקווה שתצא מפה החלטה שלא "נמרח" זה סבל לתושבים אלה שתי הנקודות המרכזיות אני מסכם. אחד עוד תוספת של נתיבים –
היו"ר אורי מקלב
הייתי שם לאחרונה, נסעתי לפסגות עברתי דרך, לפני שבוע שבועיים אבל זה היה יותר בלילה אבל גם העמדה היא לא מספיק טובה שם שפרו אותה שיפצו אותה קח את המחסום של המנהרות קח את המחסום זה מתקן מסודר כמו שאתה אומר הכניסות -
משה רוזנבוים
גם אחר כך שבאים לירושלים, צוואר בקבוק וזה שייך כבר לעיריית ירושלים הכביש שם הופך לכביש צר ושוב זה כבר ירושלים.
היו"ר אורי מקלב
בגלל שיש עכשיו מגבעה הצרפתית מסלול שיתחבר ישירות לכביש בגין.
צברי אהרון
מחלף 20 שהוא מחיזמה. צריך לראות את התמונה השלמה להבין איפה הבעיה מאזור של מעבר חיזמה למעשה כביש יוביל באופן ישר, יעבור את פסגת זאב ויגיע למחלף 20 שהוא עכשיו בבניה לידי מוריה הוא נתקע הרבה זמן.
היו"ר אורי מקלב
איפה המחלף בגבעה הצרפתית? לא
אהרון צברי
מחלף 20 יוצא על הכביש מצומת עטרות שתרד לכיוון בגין לכיוון ירושלים אתה רואה שיש שם עבודות המחלף הזה למעשה יאפשר -משה אני יודע שאתה מכיר את השטח על בוריו.
יהודה יהושע
כשאתה בא מכיוון ירושלים ישר אז אתה רואה עבודות זה המחלף.
אהרון צברי
מה שיצא שמי שיוצא מאזור של מחסום חיזמה לא נכנס לבעיות למעשה הוא נוסע ישר חוצה את בית ענר ומגיע למחלף המחלף הזה שהיה תקוע תקופה ארוכה כי פה בישראל קורות בעיות משפטיות אלוף הפיקוד המערכת הצבאית נתנה שם את המענה כי אתה לא יכול לתת צו תפיסה צבאית הנושא הזה נפתר.
היו"ר אורי מקלב
אבל הפקקים, אנו מדברים על המחסום עצמו. יש עוד משהו שאתה רוצה? בבקשה מר רבינוביץ.
דוד רבינוביץ
16:45
היו"ר אורי מקלב
את המחסום הוא צריך לעבור, אנחנו רוצים להתמקד הוא צריך לעבור דרך חיזמה אני חושב ברגע שיפתח הכביש זה יוריד גם ממחסום חיזמה?
דוד רבינוביץ
כן.
אהרון צברי
אנשים צריכים לעבור באותו מחסום רק אחרי זה הם ייכנסו ויצאו.
משה רוזנבוים
לא, אבל יש משהו אחר שיש את ככר אדם וכביש קלנדיה שכרגע הוא סגור ע"פ הנחית אלוף למרות שעיריית ניר ברקת ישבנו איתו ומטה בנימין ויש לו בעיה של עומס תנועה שמגיעה ממעלה אדומים ויישובי בנימין ופוקק את כל צפון ירושלים, ישנה כבר החלטה עקרונית של האלוף אבל צריך לבצע אותה לפתוח לפחות כמה שעות בבוקר את ציר אדם אז כל אלה שנוסעים למערב ירושלים לא יעברו בחיזמה בכלל.
היו"ר אורי מקלב
יש עוד כביש שסללו אותו והוא סגור אז זה הכביש הזה?
משה רוזנבוים
לא זה כביש נמצא גם ליד אדם בין ענתות לבין ירושלים מעלה אדומים.
היו"ר אורי מקלב
ישבו אצלי אז בקשו ממני שאני גם אקיים ישיבה בעניין הזה.
אהרון צברי
גורמי הצבא והביטחון לא פותחים אותו כי זה עולה הרבה כסף להתקין את המעבר ולאייש אותו אבל אם יפתחו אותו זה גם כן ישחרר ודאי.
היו"ר אורי מקלב
בבקשה אליהו.
אליהו יהודה
רק שלוש מילים, קודם על התחושה שלנו בסוף כתושבים, כאזרחים היא שהמערכת אני אתן כדוגמא מקבילה, כל הנושא של מרקם חיים לפלסטינים עשו מלא צירים, סעיד יכול לסקור פה, ייקח לו רק שעתיים לסקור את כל הצירים שעשו אז כל איזה פלסטיני שגר באיזה חצי כפר שהיה צריך לעשות מתחת ל-443 מאחורה ומקדימה עשו להם בלי סוף. אנחנו שכבר אוכלוסייה ענקית אני מדברים רק על מטה בנימין המועצה היא 50 אלף תושבים כל השומרון עוברים דרך שם כל בית אל, אריאל כל מי שמגיע מהגזרה ההיא לירושלים תבינו ספירה של מע"צ על הכביש הזה יש 35 אלף כלי רכב ליום זה המון כשאני מדבר איתך על כביש שהוא נתיב אחד יש פה מערכת שלמה של פתרונות.
היו"ר אורי מקלב
וכשזה מתרכז לשעות הבוקר אני מניח,
אליהו יהודה
יש עוד ציר ובאחר הצהריים ובמוצאי שבת קטסטרופה.
היו"ר אורי מקלב
ובשונה מצירים אחרים שיש איזה איזונים בין השעות פה הספירות האלה זה מסות, אנשים יוצאים מעבודה מהמקומות האלה זה לא מקומות שעובדים הרוב יוצאים –
אליהו יהודה
בקיצור יש פה מערכת של אבסורדים ויש פתרונות מולם, פתרונות מוצעים מולם אבל המערכת לא בתחושה שלנו, מערכת הביטחון לא שם בכלל, היא לא בפתרון אז עושים בצדק עושים על כביש 20 את המחלף בסדר זה יעשה משהו.
היו"ר אורי מקלב
אנו לא מדברים על בעיות תעברותיות.
אליהו יהודה
אני אומר בצווארי בקבוק שאנו תקועים בהם שם מערכת הביטחון לא מפעילה פתרונות לא מתכננת פתרונות יש תכנון על ככר אדם כרגע שזה ליד המחסום אבל המחסום עצמו בכלל לא מטופל אנו כרגע כמטה בנימין עשינו תכנון-
היו"ר אורי מקלב
מאיזה היבט מבחינתכם זה לא מטופל מבחינת המחסום הסביבתי? הנגישות אליו? הגיאומטרית? אז אתה אומר –
אליהו יהודה
קח את המחסום עצמו בנוי כמחסום זמני זה לא מקום הקבע שלו, בנו אותו כמחסום זמני הוא הפך להיות קבע יש לפניו ככר שיוצרת צוואר בקבוק יש שם דברים שצריך לסדר אותם.
היו"ר אורי מקלב
בחלק הזה יש שתי בעיות גם אם אנחנו מדברים חשבנו שהבעיה המרכזית היא איו"ש, המחסום דהיינו התנהלות של מחסום אתה אומר עכשיו שיש עוד סיבות סביבתיות שגורמות גם לכך שקשה להגיע מחסום עצמו בהעמדה שלו.
אליהו יהודה
גם המחסום עצמו, נניח שכח אדם, נניח שעכשיו מערכת הביטחון תגיד לפחות בכוח אדם אנו נותנים כל מה שצריך, זה לא יפתור את הבעיה עדיין, זה ימעיט את הבעיה זה, לא יפתור אותה גם במסלולי בידוק אז כשיש לך נתיב כזה שאפשר לבדוק אז יש מקום לרכב אחד.
היו"ר אורי מקלב
אנשים יחכו ולא יצליחו להגיע, עו"ד סמואלס בבקשה.
יוחנן סמואלס
רציתי קודם כל להודות לך באמת שמצאת לנכון לכנס את הועדה בנושא החשוב הזה.
היו"ר אורי מקלב
זה תפקידי. שמעתי דווקא אתמול אמרה טובה אז אגיד את זה. לכבוד יום ירושלים הכוהנים מברכים אותנו בבית כנסת כל יום ואחרי שהם יורדים אנו אומרים להם תודה רבה למה אנו אומרים להם? במיוחד שצריך להגיד הרי הם מצווים הם אומרים בהתחלה "וציוונו לברך את עמו ישראל" אז הם מצווים אז למה אנו אומרים להם תודה?

יש דבר אחד הם אומרים ועושים את זה באהבה הם מצווים, אבל זה שהם אומרים ועושים באהבה. אני עושה את זה באהבה, אני מצווה אבל אני עושה את זה באהבה.
יוחנן סמואלס
בכל מקרה אני רוצה לדבר, ראש המועצה הרחיב מאד יפה על כל הנושא מסביב, על כל התמונה הכוללת אבל אני מזווית ראיה של אזרח רוצה לדבר יותר על תפעול של המחסום. התפעול של המחסום הוא מאד קשה גם אם עוד לא הגענו למנוחה ולנחלה בהיבט הזה של פתרון כולל בכל המרחב וכל מה שצריך אבל עצם התפעול היומיומי של מחסום הוא קשה מאד אתה מגיע לשם, אני חושב לעצמי שוטר עוצר אזרח לביקורת הוא עוצר באמצע הכביש ועוצר את כל התנועה ? הרי זה אבסורד אתה בא שם, עוצרים אותי גם גילוי נאות, עוצרים אותי גם יש לי מראה ים תיכוני לא יודע לפעמים עוצרים אותי אני עושה כל מיני פטנטים שם את הכיפה קדימה יותר שישימו לב אבל עוצרים בודקים פותחים את הבגז'.
היו"ר אורי מקלב
ח"כ שהחליף את זה להכהן אומר עוצרים אותי בכל מקום –
יוחנן סמואלס
אנשים רואים את הפנים עוצרים אותי לביקורת אין לי בעיה אין לי טענות עוצרים אבל באמצע שישימו אותי בצד אין לי בעיה זה לא רגע הכי נעים בוא נגיד את האמת אבל זה בדיקה אי אפשר להפריע.
היו"ר אורי מקלב
אתה אומר אם יש נתיב צדדי –
יוחנן סמואלס
לשים בצד את הנהגים, וזו שיטה אני מבין שעושים את זה כחלק שיטתי אני שמעתי מגורמים מסוימים שאומרים שבאמת לא לפגוע יתר על המידה וכבוד האדם אנשים שעוברים שלא ירגישו שמסיתים אותם ופוגעים בהם שירגישו טוב אין ספק שצריך לדאוג למרקם החיים וסך הכול אנו חיים שם ביחד ואין שום בעיה בעניין יחד עם זאת אני עובר כל יום אני גר בבית אל כמה פעמים ביום השעות העומס הם לא רק בבוקר.
היו"ר אורי מקלב
באיו"ש המחסומים לתמיד כשלא תמיד על המסלולים פתוחים?
יוחנן סמואלס
כל המסלולים פתוחים אני רוצה להגיד באמת' אני לא בא להגיד שכל הזמן פקוק וסגור באתי הבוקר היה בסדר גמור יש הרבה פעמים שזה סביר אבל הבעיה הגדולה שאתה לא יודע מה לצפות כמו שדברו, אתה לפעמים יכול לחכות עשרים דקות חצי שעה Uלפעמים הופך להיות דבר פשוט שאתה חושב שיש אירוע בטחוני אתה מגיע ולא קרה שום דבר אבל יש כבר טור עד חיזמה לפעמים 4 ק,מ עד אדם' עד הציר למעלה זה משהו מטורף וזה יוצר תגובת שרשרת מפה ומפה ומהצד השני ואני אומר אם אפשר להקל על אוכלוסיה שבאמת גדלה ומונה עשרות אלפי אנשים שמשתמשים בציר הזה ולשלב בין הרצון לכבד מצד אחד ולשמור על מרקם החיים לבין העניין הזה שלא קורה שום דבר שמסיתים דקה הצידה ומעבירים את כל מי שאפשר להעביר זה העניין/
היו"ר אורי מקלב
בסדר גמור יפה . תודה
מנחם מושקוביץ
בוקר טוב, קודם כל להגיד תודה ליו"ר הועדה לא רק על ה"באהבה" אלא גם על התפקיד עצמו זה לא דבר מובן מאליו במדינה.
היו"ר אורי מקלב
אני אגיד את האמת שאתה סובל –
מנחם מושקוביץ
כן אני סובל מזה המון וגם אני רוצה להגיד לאנשי המשטרה והצבא פה, לא חלילה למתוח ביקורת זה לא המקצועית זה לא הכיוון בכלל שלא ישתמע.
היו"ר אורי מקלב
למה אתה לא קורא לעצמך עו"ד מנחם מושקוביץ?
מנחם מושקוביץ
אחרי ה 15 לחודש...
היו"ר אורי מקלב
החודש הזה? אז שיהיה לך בהצלחה.
מנחם מושקוביץ
אני גר בביתר מספר שנים, עובר את המחסומים פעמיים אם לא ארבע לשש פעמים בום אני רוצה להעלות מספר נקודות.

מחסום ביתר שכרגע נבנה חדש שתכף נדבר עליו אבל המחסום הבאמת בעייתי שאני אשמח לשמוע תשובות זה מחסום האבות או המנהרות כמו שנקרא. נתחיל עם המחסום שחוסם למעשה את כל גוש עציון שזה שתי ערים ואני לא יודע אם אתם יודעים או לא רוב תושבי בית שמש בבוקר ובערב עולים ממנו כי כביש 38 הוא קטסטרופה. מגוש עציון לכיוון ירושלים יש ארבעה מסלולי בידוק כדרך קבע שניים סגורים כדרך קבע, אתמול אני עברתי בערב ידעתי היום יש דיון בטח יהיה פתוח היום בבוקר היו שלוש פתוחים או שנעשה דיון כל יום או זה יהיה ככה כל יום. עכשיו אני לא מדבר על ימים שיש התרעות ביטחוניות ואז יש בידוקים כבדים ומרגישים את זה במחסומים ב"ה שזה לא ימים רבים בימים כאלה ברור שיש הנחיות של גורמי המקצוע שצריך לעשות בידוק קפדני ומעבירים אחד אחד לא מדברים על היום מדברים על השוטף ובדרך כלל מהבוקר, חבל לא רציתי לצלם מחסום להגיד לכם שצילמתי מחסום, כן מותר אסור אז לא צילמתי דברים שידעתי שאגיד אותם וצריך להוכיח אותם.
יהודה יהושע
היית אומר לי הייתי מביא את הצילום.
מנחם מושקוביץ
יש שם מצלמות כל הזמן אתה יכול לצפות בהם. אני לא יודע מה התרעות לפי הבידוק .
היו"ר אורי מקלב
תראה מה קורה בעסק שלי, פה אתה יוכל רק מה שצריך שיהיה לכם בפלפון אתה בודק את המחסומים און ליין ואתה רואה.
מנחם מושקוביץ
יש לכל מחסום כל מסלול בידוק כמו שאתם יודעים יש בידוק פרטני היחידים שלוקחים אותם לבידוק הפרטני זה האוטובוסים של החברות הערביות כי מורידים את כולם וזה אוטובוסים של ביתר תור. כשאין ויכוח עם מפקד האזור או אוטובוסים של חברה שעולה חייל לעשות בידוק עומד במחסום, פוקק אותו לא יעזור כלום כל יום בשעה אחד עשרה המחסום הזה הוא מחסום מכס בשעה 11 בבוקר זה נתיב ימני נהיה למכס כלומר שאם יצאתי ב- 11 בבוקר מהבית אכלתי אותה, כל המשאיות של שיש חברון עומדות שם ולך עכשיו תגיע לאיזה פגישה בירושלים שתוכננה ל- 12 לא פותחים עוד מעבר עוד בידוק יש שם את המסלולי בידוק כבר.
היו"ר אורי מקלב
המשאיות האלה עומדות על המסלול ?
מנחם מושקוביץ
הם עומדות לפני ואז הם מכסות חוסמות עד כמעט צומת אל חאדר, עד שם הם עומדות ואתה לא מעיז להיכנס ביניהם.

זה נקודה אחת הנקודה השניה בחזור מכיוון גילה לכיוון גוש עציון, לפעמים אני קורא לו ה"נצור" יש שם שני מסלולי בידוק, כדרך קבע אחד סגור אתמול בערב מעניין שניהם היו פתוחים פעם ראשונה, תודה לרב מקלב על הדיון היום אם אני צריך להוציא את הילדים מהמעון בשלוש וחצי או ברבע לארבע אני יוצא בשתיים וחצי מירושלים זו שעה עמוסה עכשיו לפעמים בוא נגיד ככה עד לפני כמספר חודשים -
אהרון צברי
אם אתה חושב שכל היום אני עולה לירושלים גם כשאני בגדרה ואני יודע מתי אני מגיע אז אתה טועה אני אסע ב- 443 תקוע, כביש 1 תקוע, אתמול הייתי בחיפה תקוע בכל המקומות זה לא שייך למחסום.
מנחם מושקוביץ
כן אבל אם אנחנו יודעים מה תוקע אם אתה היית יודע דבר שתוקע ואתה יכול לפתור אותו היית פותר אותו?
היו"ר אורי מקלב
דרך אגב אני רוצה להגיד לך –
מנחם מושקוביץ
ואני אגיד לך מה תוקע.
היו"ר אורי מקלב
אתה נוסע בכביש בגין ואתה רואה שיש לך פקק נוראי ובסוף אתה מגלה שיש רכב תקוע בצד.
מנחם מושקוביץ
או שיש עבודות שם פועל עובד כולם נעצרים לראות.
היו"ר אורי מקלב
על תאונה קטנה או משהו אנחנו היום מנסים לשפר גם בעניין הה יחד עם המשטרה עם העירייה פינוי מהיר של רכבים כאלה שתקועים מנסים לשפר אנו לא יכולים להתלות בדברים אלו.
יוחנן סמואלס
זה נכון מה שהוא אומר שבכל הארץ יש פקקים, בסדר זה בעיה של המדינה אבל אנו צריכים לעבור גם את וגם את זה אנו גם נוסעים כמוהו לתל אביב וגם נוסעים כמוהו לירושלים וגם נוסעים לכל זה אנו צריכים לעבור את המחסום ואחר כך את מה שכולם עוברים.
מנחם מושקוביץ
אני רוצה להתייחס למה שאמרת למה יש פתרון ולא אני קבעתי את הפתרון אתם קבעתם שבנו את המחסום בנו שם שני מסלולים בניתם ידעתם שזה עושה מחסום זה צוואר בקבוק.
היו"ר אורי מקלב
יפרקו אותו עכשיו אם תלחץ הרבה...
מנחם מושקוביץ
עשו שם שני נתיבי בידוק אז בשעות שיודעים שהם פקוקים ואני אומר עד צומת רוזמרין בגילה למעלה, לא תגיד או קיי מה אתה מתבכיין עמדת 5-10 דקות המנהרות פקוקים אני ככונן מד"א לא קיבלתי כלום אולי קרה משהו מרים טלפון למוקדים, לא. מזה? בידוק. מרים טלפון למוקד מאה - זה לא אנו זה מחוז שי, מרים למחוז שי - תפתחו עוד נתיב זה לא שי זה עוטף ירושלים, מגיע לעוטף ירושלים לא זה לא אנו תפנה ל 41 בציון כל אחד מתחיל לחפש מי הניידת שהלכה לעמוד שם ובחודשים האחרונים זה נהיה משהו קבוע שהתחילו שם לשים כחולים או ירוקים עומדים שם מג"ב ומסלול אחד קבוע תקוע עכשיו זה כול אלה שמגיעים לגוש עציון בית שמש.
היו"ר אורי מקלב
על איפה אתה מדבר?
מנחם מושקוביץ
כשאתה נוסע מירושלים לכיוון ביתר יש שם מחסום באותו מחסום יש גם מחסום של שני נתיבים.
היו"ר אורי מקלב
כלומר בצד השני.
מנחם מושקוביץ
בצד השני עד לא מזמן הוא לא היה מאויש או לפעמים בזמן האחרון הוא מאויש קבוע.
היו"ר אורי מקלב
אני בכלל לא זוכר שהיה מחסום תמיד עברתי –
מנחם מושקוביץ
הוא מאויש קבוע באופן חלקי בלבד, המחסום השלישי שיש איתו בעיה מחסום ביתר שהיום בונים מחסום חדש ושם היה רק נתיב שהוא בכלל סיוט במיוחד עם משאיות ואני מקווה מאד לא יודע כמה, לפי העבודות עפר יש שם שמונה נתיבים בכל צד. אבל לפחות את אלה שאתם בונים לפחות שיעבדו ומתופעלים ולא חסומים בטונדות מפלסטיק שם, זהו אני לא מדבר על שעות ועל בלאי של רכבים ושעות עבודה יולדות ואמבולנסים אין ספור דברים שאתם שבניתם את זה לא יודע אם אתם הצבא או המשטרה מראש אמר צריך ארבע מסלולי בידוק ועוד שניים מהצד השני.
היו"ר אורי מקלב
אין ספק שזה סבל לתושבים זו הפרעה יש לזה השלכות אני חושב שעל זה אין ויכוח העיכובים האלה הם עיכובים שמשפיעים כולנו יודעים מזה עיכובים כאלו לא צפויים ומובנים כמעט כך וכך פעמים אנו רוצים לראות איך אנו מצמצמים את התופעה הזו.
מנחחם מושקוביץ
אני לא מדבר על אמבולנסים שצריכים להגיע גם הצבא תקוע גם מג"ב כולם תקועים.
היו"ר אורי מקלב
מעצים את העניין הכחולים או הירוקים קודם?
אלישע שרעבי
אני אחראי על כל המעברים של אבטחה בתחום האבטחה הפיזית אני אביא דוגמא של שדה התעופה זה לא יעזור אתה תראה שם 4 נתיבים ו-5 מסלולים ורק שניים יהיו פתוחים.
היו"ר אורי מקלב
אין לך אף פעם פקק.
אלישע שרעבי
לכל מקום לכל מעבר שתגיע יהיה צוואר בקבוק.
היו"ר אורי מקלב
אנו לא נתווכח.
אלישע שרעבי
אני מנחה רק בתחום המקצועי, יש אין תנועה חופשית כלומר יש את הבידוק שאנחנו מנחים אותו בידוק בסיסי ואם זה אין בעיה אם יש בעיות במבנה בעיות בכוח אדם זה נושא אחר שלא בתחום המקצועי שלי אבל אני אומר לך גם אם תיסע לאילת במעברים לפעמים אתה נוסע לנמלים ושדות תעופה בכל מקום.
יוחנן סמואלס
אני מסכים איתו.
אלישע שרעבי
אתמול הייתי בחיפה בנמל ואני אומר לך משאיות עומדות קילומטרים ותבוא לאשדוד פתחו שער חדש 14 נתיבים שער חדש של 14 נתיבים שהשקיעו 70 מליון גם יש פקקים זה צוואר בקבוק.
היו"ר אורי מקלב
כמה זמן מחכים ?
אלישע שרעבי
חצי שעה ממתינים שם.
היו"ר אורי מקלב
זה מקום מסוים אני זוכר, אימצתי לעצמי איזה דיון בזמנו על הכותל זירת העיר העתיקה אמרתי תשמע זה מקום תיירות ומקום תיירות בכל העולם אין גישה לתחבורה לאנשים פרטיים אמרתי לו אדוני ראש העיר הכותל זה לא מקום תיירות זה מקום תפילה למקום תיירות אדם מגיע פעם בחיים פעמיים הוא עכשיו בזמן שהוא מתייר אז הוא יודע שצריך לוקח לעצמו את הזמן בכותל זה מקום תפילה, אבל אני אומר אותו הדבר מגיע לשער הזה מגיע לשער הזה יכול להיות, אנו מדברים על הכבישים תאר לך את כביש ירושלים תל אביב מה היו עושים ?הייתה קמה צעקה, מבחינתם זה הכביש המרכזי זה הכביש הראשי, עכשיו אני שואל אתכם האם יש לכם פרמטרים שאומרים כך וכך מחסומים לכך וכך אוכלוסיה? כך וכך אנשים שבודקים? האם יש זמנים שעות הבוקר שעות אחר הצהרים בחזור? יש זמנים שאז המחסומים מתופעלים במקסימום שלהם האם יש איזה סדר בדברים האלה? יש איזה הנחיה? זה מה שחשוב.

אתה אומר לי שבשדה התעופה עומדים אני לא נמצא הרבה בשדה התעופה אבל אני אף פעם לא המתנתי שם יותר מכמה דקות גם אם יש ולא הכול פתוח בזמן אתה רואה שמתאימים את עצמם לזמן בכל אופן ללחץ שיש באותו הזמן יכול להיות שיש זמנים שיש יותר טיסות או בבוקר אז מכניסים יותר אנשים אבל שמתם, הרי בניתם שלושה מסלולים ארבעה לא בשביל הזמן המקסימום? בשביל מזה בנוי? אני מבין אחד חרום אבל אם בנוי המקסימום ונצא מתוך נקודת הנחה היום כפי שאמר מר רוזנבוים שהיינו בונים רק שלושה מחסומים כמו שהיה בעופר ושבאו וצעקו זו לא התוכנית הסופית התוכנית הסופית היא בעצם עוד שני מסלולים עוד שלושה וגם אם היום התברר שכל השלושה מסלולים היו מאוישים כל היום והיה מתברר שיש פקקים היינו באים ואומרים תשמעו צריך לפתוח עוד אחד בסופו של דבר אנשים ממתינים הרבה זמן אם אתה אומר לי שזה מה שאתה אתה לא מצפה ליותר אנחנו צריכים לדון בצורה אחרת. השאלה היא אם אתה אומר זה בסדר ורק וככה צריך להתנהל או שאתה אומר שמע זה לא בסדר השאיפה שלנו אני שומע אני רוצה להבין תיקחו בחשבון השאלה, מה התשובה שלכם בעניין הזה?
אלישע שרעבי
תראה אני לא אכנס שוב לכוח אדם ולשאר, שוב אני אומר יש תהליך.
היו"ר אורי מקלב
אתה אחראי על המבנה?
אלישע שרעבי
אני לא, אני אחראי על המקצועיות.
היו"ר אורי מקלב
מה זה נקרא?
אלישע שרעבי
סוג של חימוש סוג של הכשרה אלה נושאים שמקצועיים.
היו"ר אורי מקלב
יהודה אתה תדבר איתנו על איוש המחסומים?
שלומית אבינוח
לא, רפי.
היו"ר אורי מקלב
רפי בבקשה.
רפי יולזרי
כמו שאתה באופן אינטואיטיבי פנית ליהודה ואני אתן לו לדבר על הפן היותר מקצועי ופיקודי והנחייתי כי אנשיו מאיישים את המחסומים אבל אם כבר הוזמנתי לכאן אז אני אדבר על הכלל ואחר כך יותר על הפרט על המחסום ה"מאד" מסוים.

יש כבישים ואנו כאזרחים גם אני בבוקר ובערב אני כמעט ולא נכנס לפקקים כי אני נוסע בשעות שבדרך כלל אין כמעט תנועה וכשאני עובר במחסום עופר בשעה שש וחצי רבע לשבע אז אני עובר בצורה די חלקה וגם כשאני שב הביתה אני גר בבאר יעקב זה לוקח לי לפחות שעתיים וחצי מידי יום לעשות את הלוך חזור אז אני כמעט ולא נכנס לפקקים כי עוד פעם זה עניין של פונקציה של זמן כי אין עומס ולכן מן הראוי גם להסתכל על זה אני מסכים אתכם שכאשר יש עומס ויש שעות עומס צריך להתייחס לזה כמי מן הכלל אל הפרט.

אני נמצא בהיערכות מצב של אלוף הפיקוד זה אלוף הפיקוד מידי פעם כאחד שעובר בשעות של עומס הוא תוהה מדוע יש פקקים ושואל וכאן הגדיר יהודה נמצא ויעיד על כך שהוא גם מתעניין ואומר שצריך להיות עירניים לשעות העומס ולטפל עכשיו אני אעביר את הזכות הדיבור לידידי יהודה כי ברור שהכול פונקציה של כוח אדם גם ושל אילוצים אחרים.
יהודה יהושע
קודם כל חסכת לי הרבה בפתיח שלך אני אגיד שהנושא של מרקם חיים הוא לנגד עיננו כל הזמן ולצד זה הצד הביטחוני כמובן דרך אגב היו כמה ועדות פה שלא היית כי חוץ מאתמול כנראה שיש הרבה בקרים של שלושה נתיבים פתוחים אז כנראה מהדיונים האלה ודרך אגב גם אותי הרבה פעמים עוצרים במחסומים גם עם מדים אני יעשה הפרדה לחיזמה ולמנהרות אני אתחיל בחיזמה ואני חושב שגם פרטו פה לגבי הבעייתיות של חיזמה והמחישו אולי בדרך סמויה שהנושא של הבידוק מאיוש המחסום מחיזמה הוא שולי ואני כבר אומר אני הרבה פעמים ישבתי עם אבי והיינו במחסום ועד כדי כך שיום אחד אני פשוט נטרלתי את המחסום לקחתי את כל השוטרים המאבטחים שמתי אותם בצד וזאת אומרת הפקקים נשארו מהמחסום ודרך אגב לא מהמחסום מהרמזור של פסגת זאב ועד אדם שככה הנושא של המחסום והבעייתיות של הבידוק הוא שולי.
היו"ר אורי מקלב
התעבורה, התנאים הפיזיים יותר.
יהודה אלישע
גם הרעיון שהציגו ובאו ואמרו נרחיב ונוסיף מסלולים הסברתי לאבי זה רק יחמיר את הבעיה כי הבעיות שם הם יותר בעיות תשתיותיות ונאמר פה הבעיה של הרמזור והבעיה של הנושא התעבורתי הרבה בעיות שגורמים אחרים שלא נמצאים פה צריכים לבוא ולתת תשובות בנושא של המרחב ונגיד היום יותר מזה התנועה.
היו"ר אורי מקלב
מנהל האזרחי בנושא הזה?
אהרון צברי
יהודה נתייחס לנושאים שלנו כי אנו משקיעים כל אחד
היו"ר אורי מקלב
נניח מי אחראי על הנושא הזה? זה לא מנהל אזרחי?
יהודה אלישע
כלומר יש הרבה מאד גורמים נוספים בחיזמה שמשפיעים על כל נושא של הפקקים דרך אגב היום תהיה הרכבת הקלה שגם תשפיע על התנועה בכלל במרחב הזה כדבר שהוא כללי לגבי כל המחסומים ואתה התייחסת לנושא של הפיקים ושעות הלחץ בבוקר ההנחיה, יש הנחיות ברורות מאד מהסיבות האלה של הפיקים מה שאנו קוראים בשעות הבוקר אנו מקפידים שמירב המחסומים, מירב המסלולים יהיו פתוחים, קצין שלי שנמצא במעבר כדי לפקח על כל התנועה במעבר על מנת למנוע מצב של מה שנקרא תפקוד לקוי שבסופו של דבר משפיע על התנועה במעברים וככה זה מתבצע בכל המחסומים כולל המנהרות אני מצטער פה לשמוע איזה עובדות שהם עובדות מוטעות שבאות ואומרות לפני הועדה יש שלושה נתיבים פתוחים אז וחבל שזה נאמר ככה כי אנחנו מקפידים יכול להיות שישנם בעיות אבל זה לא תופעה כלומר אם יש נתקלים בתופעה של שוטר צבאי שאולי לא נותן את דעתו לא מתייחס זה סיפור אבל זה לא תופעה אי אפשר לבוא ולהשליך כרגע יש בעיות במחסומים כי השוטרים או המערך שם לא מתפקד.

אני רוצה לציין ולהדגיש את הצד הביטחוני תראו אנחנו אחרי שני פיגועים בתוך ירושלים לצערי נתפסים הרבה תושבים דוגמא מגוש עציון שמבריחים שבח"ים כלומר כל מה שאנו רואים ואני אומר את זה כדי שתכירו לובש הכיפה והטלית שנמצאת ומניחים אותה על הכסא זה הפך אצלנו להיות סמ"חים כלומר מי שבא ואומר רק תושבים כאלה ערבים לצורך העניין נבדקים זה לא נכון גם יהודים נבדקים כי הם ולק בתוך המכלול הזה חבל שלא הבאתי תמונה בחור מבית ג'אלה חובש כיפה לובש חליפה זקן זה חבל על הזמן בסוף מתברר בבידוק שהוא שב"ח ואנחנו עם הדברים -
היו"ר אורי מקלב
מי שהבריח אותו יודע שהוא שב"ח?
יהודה אלישע
הוא מגיע למחסום רואים אותו זה כאחד מהתושבים ומעבירים אותו פנימה אז זה האיומים שאנו מתמודדים איתם ואין מה לעשות כלומר בסופו של דבר זה משפיע כי התהליך של הבידוק הוא לוקח זמן ואנו מנסים לעשות את זה בצורה הכי אפקטיבית שיכולה להיות.

אנחנו עושים את כל הפעולות על מנת לצמצם את התקלות מה שנקרא בשעות הפיקים וזה קורה מחסומים פתוחים כל הנתיבים פתוחים יכול להיות שיש יום שנתיב אחד סגור מכל סיבה אבל זה לא ככלל אי אפשר לבוא ולהגיד כל הזמן יש רק שני נתיבים וכל מיני כאלה.

אני חייב לציין ולהתייחס גם לצבא מפקד פיקוד מרכז ואני שותף גם לדיונים האלה עושה את המירב יש לו קשר מלא לאוכלוסיה והוא נותן פתרונות מחלף 20 לדוגמא זה החלטה של מפקד הפיקוד משרד הביטחון ויש עוד כמה תוכניות שהם באות לתת פתרון על מנת להקל על האוכלוסייה ולא שמנה מאיפה אם זה מהגוש או מטה בנימין.

אני אציין תוך כדי יש את הנושא של אזרוח המעברים ואני חושב שהוא עומד להיות גם על שולחן הדיונים ולהגיד יש הצעה ודרך אגב זה חלק שיכול לתת פתרון לכל המעברים במעברי עוטף ירושלים החיכוך הזה של משטרה או כוח בטחון עם אוכלוסיה במקומות אחרים זה קיים אני מקווה שככה יקרום עור וגידים.
היו"ר אורי מקלב
ממידע של אזרחים או הם יהיו אחראים על המחסומים זה יפתור את הבעיה או ישפר אותה?
יהודה אלישע
זה לבוא ולהגיד זה יקל כי בסוף מבחינת תפיסת ההפעלה או התפיסה המבצעית היא פחות או יותר זהה.
היו"ר אורי מקלב
השעות שלו הוא לא מושפע מאילוצים ביטחוניים אחרים הוא לא נקרא לפעילות.
יהודה אלישע
אבל יכול להיות שיש בעיות אובייקטיביות לדוגמא אם אנו מדברים על כוח אדם ויש איזה שהוא פער בנושא של כוח אדם בגדוד ארז במשטרה הצבאית וזה יכול להשפיע על איזה יום או יומיים כאלה אז במקום אחר אזרוח המעברים תופעות כאלה שהם בעיות כאלה שלא קיימות ברמה וניתן פתרון אבל ככלל בתפיסה.
היו"ר אורי מקלב
אני אשאל אותך יש את ההרגשה בציבור בכל אופן ודאי ציבור מסוים מרגיש שהמשטרה או מגב הם האחראים מודדים אותם על נושא הביטחון נשתנו תשובה משטרה פחות כשיש פקקים למשל אז באמת הם באים בטענות למשטרה שהיא לא מפזרת אותם מקלה עליהם במיוחד במחסומים שיש משהו שהתפיסה הביטחונית היא הדבר המוליך אומרים בזה אתה מודד זה שעכשיו חיכו אני אביא לך דוגמאות.

יכול להחליט שוטר שהוא סוגר את העיר העתיקה לכניסת רכב כי יש הרבה הולכי רגל והוא היה חייב לסגור את זה שעתיים שלוש אף אחד לא יכול למדוד אותו בעניין הזה דהיינו הוא גם לא חייב לתת את התשובות לכך שנוצרים פקקים על הבעיה האזרחית הוא נותן תשובות על בעיות הביטחוניות הצבאיות לכן אחת הדוגמאות שאין מוקד אם זה היה באזרחי הייתי דורש שיהיה מוקד ששם האזרחים כנתקלים בפקק מרימים טלפון.

מה אני עושה אני מרים טלפון למוקד עירוני למוקד של תחבורה ואתה רואה הרבה פעמים שזה משפר את המצב הוא לא תמיד מודע לעניין דהיינו החיל שנמצא שהיה קילומטר ואף אחד לא הגיע ופתאום נוצר פקק זה התפקיד שלו הוא לא אומר שום דבר לאף אחד הוא נמצא הוא לא ילך למפקד שלו למי שאחראי ויגיד שמע יש כאן בעיה יש כאן לחץ אם במקרה אין קצין.
יהודה אלישע
יש מוקד אני יודע.
היו"ר אורי מקלב
אתם צריכים ליידע אותו.
יהודה אלישע
אני מתקשר אליו.
היו"ר אורי מקלב
אז אם יש מוקד ואתם מעוניינים בדבר הזה זה יכול לשפר הרבה אני רואה את זה אני בא מהמישור המוניציפאלי אני יודע כמה שהדברים האלה אתה מפתח את הנגישות לאזרח כי אתה יודע שבסופו של דבר זה טוב גם לך אתה מקבל את ההודעה אתה יכול לפעול אם היה דבר כזה –
יהודה אלישע
יש לנו מוקד, המוקד שאתה מדבר עליו הוא קיים כי הטלפונים מגיעים לחמ"ל שלי. וגם אני באופן אישי מקבל טלפונים כלומר הם עושים מאה.
מנחם מושקוביץ
אני קיבלתי תשובה זה שי, תפנה לציון, תפנה לדוד אז אני יודע לבקש את 41 שם הלאה ואני מתנדב משטרה ואז נותן לי איזה פלפון של משהו שעכשיו לא זמין.
היו"ר אורי מקלב
כל המוקד הוא צבאי?
יהודה אלישע
צבאי.
היו"ר אורי מקלב
אבל לכל המחסומים? כלומר מה שאמרו פה מאה.
יהודה אלישע
מאה זה לכל המחסומים כלומר אתה מתקשר מפנה את הבעיה הם יודעים לפנות למי שצריך לפנות דרך אגב הטלפון אצלי לדוגמא בחמ"ל למרות שזה לא רשמי ואולי אזרחים לא מכירים הוא גם מוקד אנחנו מקבלים הרבה מאד טלפונים לגבי כל המחסומים ומאה זה הפתרון זה המוקד שאתה מדבר עליו.

אני מדגיש שוב את שעות העומס לפחות מבחינתנו בתפיסת ההפעלה אנו משקיעים את המירב בעל המחסומים דרך אגב לא רק במנהרות ולא רק בעופר או בחיזמה שזה כולל גם כוח אדם וגם רמה של פיקוד וגם פיקוח ובקרה על מנת למנוע את התקלות שמידי פעם שומעים אותם.
יוחנן סמואלס
רק נושא אחד שאני לא מבין, לא הייתה התייחסות אולי זה נושא אחר למה לא מסיתים קצת יותר הצידה על מנת לשחרר זה הרי א' ב' של שחרור תנועה?
מנחם מושקוביץ
יש מסלול בידוק מובנה היה בבוקר מולי ורכב לפני היה נראה להם חשוד אם מחליטים לעשות לו בידוק וזה בסדר גמור אף אחד לא חושב שיש לנו איזו זכות להגיד כן או לא תסמן יש לו הרי גם חייל וגם בבידוק יש לו הרי גם אזרחים ואנו רואים אותם שם בעוטף של המחסום כלומר למה הייתי צריך להמתין עוד חמש דקות כדי שיגמרו את הבידוק לפני.
יהודה יהושע
אני אתייחס לזמנים, תראו אנחנו, קודם כל אתם צודקים זה צריך להיעשות ואנו מפקחים שזה ייקרה זה לא מדויק נהפוך הוא ברגע שמחשידים רכב וצריך לעשות בידוק יותר מעמיק צריך להסית אותו הצידה ובדרך כלל זה קורה, יש פעמים שלא, כלומר לוקחים תעודה ויש שיקוף של כמה שניות וזה בסדר לא כל רכב מסיתים אותו אבל בעקבות מה שנאמר פה חלק מהכלי לפקח ולבקר. אנחנו עושים את המדידות ואני הולך למנהרות ושם אנו כל הזמן עושים בדיקות במקומות הבעייתיים גם בחיזמה גם במנהרות וגם בעופר העיכוב של רכב מנקודת ההתחלה ועד שהוא מגיע למחסום פחות או יותר בין 7 דקות ל 10 דקות שזה זמן סביר מבחינת הבידוק או מעבר של כלי רכב ולבוא ולהגיד חצי שעה ארבעים דקות אני ממש לא יודע מי עשה את הבדיקה הזו של הלוח זמנים וזה זמן סביר לחלוטין בכל מעבר.
אהרון צברי
אני נציג פיקוד מרכז צה"ל ומשרד הביטחון ואני אנסה להשלים את הדברים לפחות בראיה שלנו קודם על באמירה כללית שמערכת הביטחון קשובה לכל ההערות ומבצעת את כל מה שניתן ומערכות מצב די דחופות גם במעורבות של אלוף הפיקוד על מנת להקל על האוכלוסייה ולפתור נושא של מרקם חיים, עכשיו לא תמיד הדברים האלה מגיעים לאנשים אבל דברים נבדקים ואני אקח דבר דבר.

כמו לדוגמא לפני כחצי שנה בוצעה פ"ע של אלוף פיקוד מרכז עם מנכ"ל של משרד התחבורה על כל הנושאים שקשורים לאיך אפשר יותר טוב את הדברים ויצאו הדברים לסיכומים וכאן אני אגיד את הדברים בצורה פרטנית אחד לאחד:

נושא הזה של מחסום חיזמה, צריך להבין קודם כל גם בלחץ של הפיקוד וגם בגלל כמות התאונות אמורים בזמן הקרוב הקמת תחבורה להיכנס לשפץ את כל הקטע מאזור חיזמה עד אזור אדם אנו בנושא הזה ניסינו לראות אם יש עוד מקום לשפר את חיזמה בשביל להעביר את התנועה יותר טוב עברנו בנושא הזה לעירית ירושלים נפגשנו כי בירושלים אני לא יכול להוציא אבל ועדת למתקנים בטחונים לא יכולה על כביש שיוצא, עיריית ירושלים אמרו לי לא רק שאנו מתנגדים להרחבה כי אם תעבור במחסום ותיכנס לצוואר בקבוק אז כמו שאמר יהודה שהוא קיפל את כל האנשים נמצא את עצמנו בפקק הוא אומר לי המצב יהיה עוד יותר חמור ובאוגוסט שהרכבת תתחיל לעבוד הרכבת הקלה בעדיפות בתנועה אז העסק יעבוד בצורה טובה יותר, למעשה הפקק יהיה באזור הרמזורים יהיה גרוע יותר.

הדבר הנוסף, מה עושה מערכת הביטחון אמרתי אחד לאחד שאלוף הפיקוד עם מנכ"ל משרד התחבורה נפגשים עם מע"צ והיום אני נפגש עם מנכ"ל מע"צ בצהרים ועם משרד הביטחון לנסות לראות מה לוחות הזמנים שאפשר לקדם את הדברים.

דבר נוסף התייחס אליו יהודה מחלף 20 -
היו"ר אורי מקלב
מסקנה של עיריית ירושלים מה היא צריכה –
אהרון צברי
ירושלים אומרת שני דברים, אחד שפתיחת הרכבת הקלה שתיסע הרמזור למעשה משך הזמן של הרמזור ילך ויהיה בתדירות אחרת כך שלמעשה המתנה ברמזור תהיה יותר גדולה זה מתחבר לעניין של מה שאמר מפקד העוטף שלמעשה הפקק הוא לא המחסום הפקק הוא מהמחסום לכיוון פסגת זאב.
היו"ר אורי מקלב
אתה מגיע למחסום -
אהרון צברי
יהיה מצב שכיום בשעות הלחץ יהיה, או קי אין מחסום לא בודקים אז הפקק ימצא את עצמו בין הרמזורים.

זה דבר ראשון, הדבר השני ברמת הבידוק, יהודה העלה את הנושא של הבחור מבית ג'אלה בנושא של בידוק גם אותי עוצרים ושואלים אותי מי אתה מה אתה ואחר כך עוברים אני גם סעיד אני פעם יכול להיות סעיד פעם צווארון כזה תלוי למי הפלסטינים אומרים לי דבר ערבית למה אתה יודע מה זה כל אחד בסדר.

הנושא השני נושא של פתיחת כביש אדם קלנדיה הנושא נבדק ע"י אלוף הפיקוד בוצעו כמה פעמים הערכות מצב מאד ברורות ולא באמירה סתמית ולמשך זמן מתבצעת תחת מצב נכון להיום הנושא הזה הוא החלטה שאנו לא נאפשר לעצור בצומת אדם בגלל שוד, לינצ'ים כל מיני אירועים שקורים ואנשים שנכנסים לאזור של קלנדיה הסיפור בעייתי ולכן לביטחונם של אנשים אנו לא מאפשרים את המעבר אני מאמין שעוד פרק זמן מסוים אלוף הפיקוד יעשה עוד פעם הערכת מצב אם אפשר לתת פתרון.
משה רוזנבוים
כל דאלים גבר.
היו"ר אורי מקלב
אתה יכול להשקיע בפתרונות.
אהרון צברי
לדבר משה יקירי בצורה כללית ואני אומר את זה עוד פעם אני מבין את המצוקה שלך אני איתך אני לא נגד אבל לוקחים את הדברים האלה ויושבים ועושים פרוט ברחל בתך מאיפה ייסע מאיפה ייסע ואיך יכנס.
היו"ר אורי מקלב
זה נכון השאלה אם אין פתרונות חוץ מסגירה סגירה זה לברוח מהמצב.
אהרון צברי
בכל נקודה מי שמכיר את הכבישים והאוכלוסייה פה מכירה טוב מאד את הכבישים בכל נקודה שלא תבצע כאן תנועה אתה תכניס את האנשים לאזור הזה של מעבר צמוד לאזור של קלנדיה וכבר היו שם מאות אירועים ואי אפשר לפתוח את השער וכל מיני פטנטים שחשבנו עליהם לא ניתנים היו עושים כי אמרתי לכם אני אומר את זה בצורה ברורה הדברים הם נאמרים בפרוש הייתה הנחיה של אלוף תעשו הכול כדי לראות איך עושים כן לא עשו את הבדיקה וזה בסוף הייתה ההחלטה וכל פרק זמן אנו עושים את הבדיקה.

הדבר השני וזה לוקח אותנו לנושא של מעבר - - -
היו"ר אורי מקלב
ביקורת שלכם על המחסומים או רק של?
אהרון צברי
אנו עובדים ביחד יהודה ואנחנו –
היו"ר אורי מקלב
התפקוד, השעות.
אהרון צברי
בודאי .
היו"ר אורי מקלב
אז זה נמצא על סדר היום לא מבחינה ביטחונית זה אני מנסה כל הזמן להראות להבדיל ההרגשה היא שאתם בתפיסה הביטחונית אצלכם היא עובדת האם הנושא הזה של האזרחים של הנגישות שלהם.
אהרון צברי
עוטף אמר ואני אגיד נושא של מרקם החיים הוא הדבר המרכזי, הרבה פעמים אנו מוותרים על דברים על מנת לתת פתרון לנושא של מרקם החיים אני אומר לכם בצורה ברורה מרקם החיים עומד לא כסיסמא אלא כאמירה כי אם היינו עושים אלו שהם רמות בידוק אחרות להגיד שהמעברים מנקודת -
היו"ר אורי מקלב
צריך את זה אז תעשו אין ברירה אף אחד לא דן אנשים שבאים למחסום כמו שנאמר פה מרגישים שזה לא זה, זה לא בעיה ביטחונית.
אהרון צברי
אמר מפקד העוטף אני מסכים עם זה אם יש תקלה בעיה נקודתית צריך לדוק ולתת פתרון ולכן אנו בודקים –
היו"ר אורי מקלב
אני חושב שהמוקד יכול לשפר את המצב צריך לחשוב על איזה פרסום של מספר של מוקד אני יודע שזה עובד באזרחי אני לא יוצא היום לשום דרך בלי שאני עושה *955 או כל אחד או כוכבית 16 ואני מרוויח מזה הרבה פעמים, אני שומע שיש בכביש ירושלים תל אביב אני נוסע ממקום אחר אני לפעמים למדתי שכשאומרים אבל בסך הכול אני גם חושב שזה אחד השירותים הטובים אני רוצים לפתח אם יש מוקד גם בנושא הזה לא תמיד מפקדים יודעים בלמעלה שיש משהו אני בטוח שאם הם יודעים הם עושים אבל הרמה למטה של השטח לא תמיד מה שקורה ואני אומר לך אני מכיר את המציאות הייתי במירון –
נסעתי שבוע שעבר, לפני שבועיים ונסעתי בדרך של האזרחים הרגילים לא נסעתי באח"מים ורציתי לבדוק את זה וראיתי שחלק מהבעיה עשו הכול אבל כשהוא סוגר את צומת חנניה לכניסת רכב אז הוא שם שם את השוטרת היא לא מדווחת לו מה קורה בהמשך והאזרח לא יודע שבעצם סגור ואין לו מה לחכות והוא מחכה והפקק ממשיך ועוד וכל כמה דקות נהיה עוד חמישים מטר ועוד חמישים מטר אוטובוסים מחכים וגם שלאוטובוסים יש כניסה אם היה עובר אחד השוטרים על האופנוע היה אומר תשמעו את אוטובוס תיסע אין לך מה לחכות שמע סגרנו את הכביש זה לא שיש פקק הכול נראה אחרת.

כשטלפנתי הוא מיד שלח מישהו. לא תמיד השטח יודע לדווח למפקדים. אם זה נכון באזרחי וזה נכון אם התועלת בדיווחים באזרחים זה קיים הגם שיש אנשים זה קיים גם בצבא בחלק הזה תחשבו על זה, זה חלק מהמסקנות שלנו אני חושב שזה יכול לשפר הרבה אני מניסיון אישי יודע שזה יכול לשפר אבל טלפון שהוא כוכבית כזו אזרחי שאפשר להגיע אליו או לחבר להגיד לאנשים שמע המחסומים אתה תקוע תגיד לנו.
אהרון צברי
בעניין הזה וכאן אני אומר גם למי שיתעסקו בנושא של מעבר ביתר אז נושא של מעבר ביתר שעכשיו הוא בבנייה אז ערבנו את ראש העיר את כל הגורמים על מנת לראות שבאמת המעבר שיוצא מצד ביתר לצד שטח ישראל לכיוון בית שמש שיבנה שייתן את המענה לצד בית שמש שיהיה –
היו"ר אורי מקלב
מירושלים לבית שמש.
אהרון צברי
שיצא מכיוון ביתר לבית שמש, הנושא הזה הייתה פגישה עם ראש העיר ניסינו לראות שהדברים מקבלים מענה וב"ה זה בבניה זה מחסום ביתר לגבי המנהרות אני אתן כדוגמא שלכאורה היא אולי לא בעניינו אבל שוב הצבא מערכת הביטחון התעסקה בזה על מנת להקל על התנועה הרמזור אל חאדר שכולנו מכירים אותו הצבא התערב בעניין הזה ואני שוב אומר שמעבר למחסום הקטן המעורבות של מערכת הביטחון זה כולנו מנהל אזרחי אנו גוש אחד לתת את המענה ונתנו.

לוקח אותך למעבר המנהרות מעבר המנהרות היו בהתחלה נושא של שילוט האיקס הנושא הייתה פגישה עם שאול גולדשטיין ועם אנשים ועם משטרה וטענו וראינו איך נותנים את הפתרון על מנת להקל זה אחד יש אנשים שחייבים לעשות בדיקה אין מה לעשות אני יכול לומר לכם שיהודה נתן את הדוגמא של הבחור מבית ג'אלה נשים שגונבות רכבים מתחפשות לא משהי חלילה נראות כמו ככה יהודיות עוברות ואנחנו בדרך ככל עושים להם ואם מידי פעם אתה עושה בדיקה במסוף אתה נתקל בהרבה מאד אירועים זה היה מאד נפוץ בעזה –
היו"ר אורי מקלב
בסופו של דבר אנו יודעים שיש תופעות כאלה בשביל זה אתם נמצאים אבל יחד עם זה אנו רוצים לראות הליכים שאפשר לשפר את זה הנה מנחם אומר ש-11 משאיות עומדות צריך לחשוב לפתוח את המסלול אני לא אומר שהצרכים שלכם מה שאתם עושים זה מיותר אתם עושים להתנכל אנו נזהרים להגיד את זה אנו אומרים במצב הקיים בנתונים לשפר את המצב במיוחד כמו שאמר גם מנחם המחסום החדש שנפתח עכשיו מירושלים אני מרגיש שזה נכון שזה עדיין לא נכנס ולא מאויש עם כל הצוות שצריך שמו מחסום בגלל אילוצי ביטחוניים אני בטוח לא סתם לא בגלל שיש לכם עודף בכוח אדם.
יהודה יהושע
סליחה אני אומר גם פה פשוט תיארו עובדות לא נכונות למרות שזה לא בדיוק האחריות העוטף המחסום הזה אבל אני ובגלל שחשוב לי המרקם חיים ולא לפגוע כל מי שחוזר עכשיו לגוש העובדות לא נכונות בהתחלה היו בעיות ואני התערבתי בזה באופן אישי אני יכול להגיד כי היו פידבקים טובים מהתושבים פתחנו שם שני נתיבים אין שם לחצים זה לא נתיב אחד.
היו"ר אורי מקלב
רק שניה ההלוך הוא לא פחות מהחזור כלומר נקרא לזה ממזרח למערב הוא לא פחות בתור ציבור שנוסע אותו לחץ התחברותי מי שבא אין לו אותם תנאים והוא לא באותו הגודל של המחסום שבאים ממערב למזרח אז וזה סימן שזה כבר נמצא ברמה יותר נמוכה במובנה היום הוא לא נמצא ברמה של המחסום הקבוע והרגיל אז זה כבר המכוניות אותם נפח מכוניות אני בטוח שהשרות שם פחות טוב הוא חדש.
יהודה יהושע
הוא קבוע דרך אגב הוא זמני והוא דרך אגב גם בשעות מסוימות ולא באופן קבוע.
היו"ר אורי מקלב
אבל בזמן שהוא קיים הוא צריך להכיל אותו נפח והוא לא נותן את המענה אז נכון שלא 7 דקות אז אם היה רק 12 דקות זמני הייתי מקבל השאלה אם זה לא גורם בשעות פקקים הרבה יותר ואת זה צריך לבדוק בשעות האלה. מנהל אזרחי ישראל.
ישראל אפריאט
אני חדש בתפקיד שלושה חודשים אני לא מתכוון לחזור על שום מילה אני חושב שאתה צודק מליון אחוז בדיוק זה המצב אין ספק שאלמנט שקוראים לו מחסום זה לא משהו תחבורתי ולא נערכים לו ואין איזה אלמנטים או פטנטים במחסום מבחינת תחבורה אנו רוצים לבנות כבישים ואנו רוצים שיעברו כשבונים כביש לא בונים מצב אחר אלא שתהיה עבירות.

אין ספק שלמחסומים כן עושים סקרים גם של הפיקוד גם שלו גם שלנו מחסום ביתר שראו בו שהוא עובד אז כן נעשה על פי סקרים הוא נבנה על פי מודל משותף כוללים אנשי מקצוע תחבורתיים כדי שלא תגיע למצב הזה בטווח של כמה שנים כי מה לעשות ילודה וכמות רכב זה דבר וזה פשוט גודל זה משהו שהוא טבעי ואני לא יכול לבנות משהו למאה שנה אני בונה משהו לעשרים שנה.
היו"ר אורי מקלב
תסביר לי מזה המחסום ביתר איפה נמצא?
מנחם מושקוביץ
אם אתה יוצא מביתר דרך צפון כיוון בית שמש לפני תחנת סונול עשו את זה עכשיו אחרי סונול.
אהרון צברי
מוציאים את המחסום הישן בונים חדש.
היו"ר אורי מקלב
עושים מדידות גם כמה זמן ממתינים במחסומים?
ישראל אפריאט
הוא אמר נכון גם בחיזמה בשוטף זה שבע דקות תשע אבל לפעמים יש התרעות ואצלנו זה כבר הפך להיות כל יום לכן גם מה שאמר משה זה נכון עכשיו מי שיגיד תשמע חיזמה זה גם אלמנטים נוספים שלוש מאות אין אלמנטים נוספים זה מחסום קבוע שנבנה לטווח אתה רואה שבשלוש מאות יש גם טענות כלומר זה לא רק אלמנטים תחבורתיים אבל גם נעשים דברים ותכף נגיע לזה.

הכוונה היא להרחיב אנחנו נותנים פתרונות במקביל בכמה כיוונים וצריך להגיד את האמת אולי אתם לא מעודכנים היו מכתבים אני יודע להגיד סטטוס אני אמרתי לכם אני אמרתי ליושבי ראש המועצות כשנכנסתי לתפקיד אני לא אתן לכם מכתבים אני אגיד לכם את האמת יש תכנון היום בחיזמה - אדם הייתה בעיה סטטוטורית בגלל מה שאמרת אמבולנס איך יעבור כי אם אני נותן שני נתיבים בלי שול איפה עובר אמבולנס נתנו מעבר באמצע לחרום פעם שנייה קש"צ נכנס לתמונה ואמר אני גם רוצה ללכת על צווי תפיסה פעם שלישית יש מפרדה שר התחבורה עצמו אישר בדוק תכנון של הדבר הזה זה נמצא בתכנון בשני קווים מקבילים וכדי לתת פתרון פעם אחת ולתמיד לכביש המוות הזה אתה צודק זה כביש קטסטרופה .
היו"ר אורי מקלב
באיזה שלב זה נמצא בשלב התכנון?
ישראל אפריאט
בשלב התכנון עבור מכרזים זה עובד בתכנון.
היו"ר אורי מקלב
אבל אני מבין שיש שם גם הפקעות ודברים כאלה.
ישראל אפריאט
עם המתכננים עם הפרוייקטור אתה רואה את האנשים שעובדים בזה.
היו"ר אורי מקלב
אבל ההפקעות בשביל לעשות את התכנון.
ישראל אפריאט
תהיה בעיה גם בהפקעות.
היו"ר אורי מקלב
מתחילים בתהליך הזה מהר אתה יודע שהפקעות זה תהליך.
ישראל אפריאט
במקביל קש"צ נכנס לנושא היה דיון אצל עופר אינדיג יחד עם המתכננים של מע"צ כל מי שנגע בזה היה פורום די גדול -
היו"ר אורי מקלב
כמה זמן מדובר לפי דעתך עד תחילת העבודות ?
ישראל אפריאט
תראה זה מערכות אזרחיות זה לא מערכות צה"ליות אצלנו גם המנכ"ל שהיתי אצלו אתמול לא הבין את הקצב אנו מכירים את הצבא באזרחות זה הולך קצת אחרת שמונה חודשים.
היו"ר אורי מקלב
לתחילת העבודות.
ישראל אפריאט
לא, לדעתי סיום תכנון משך איזה להריץ ומכרזים זה לא תהליך קצר צריך להגיד את האמת.
היו"ר אורי מקלב
אין החלטה שהולכים להפקעות זה צרכי ציבור זה בעיה אחרת
ישראל אפריאט
אני שמח שהתחלנו כי עד שאתה לא מתחיל אתה לא יודע מתי זה נגמר אז התחלנו.
היו"ר אורי מקלב
כשרעבים קודם כל רוצים את האוכל אבל כשרואים את האוכל נהיים רעבים יותר..
ישראל אפריאט
ראש המנהל האזרחי הוא איש הנדסה קרבית אין ספק שהוא עושה מהלכים מהפכים במנהל האזרחי בכדי לא לעכב ותאמין לי כקמט אני יכול להגיד לך זה לא חיים קלים המטרה שלו להעיף ביורוקרטיה להגיע למצב שלכם מרקם ראוי עכשיו אנו עובדים במקביל על שלושה מישורים קודם כל תוך כדי תנועה עכשיו דבר ראשון ושתהיו מעודכנים ואתם יכולים להעיד אתם רואים בשטח עבודות כי הדבר הראשון שאני כקמ"ט רוצה זה בטיחות אתם רואים קודם כל אחזקה בכבישים ביהודה ושומרון אתם רואים את זה בכביש .

אנחנו עושים קודם על בטיחות הרעיון זה לגמור ולהביא אתכם למצב שהכבישים קודם כל יהיו בטוחים המענה השני למרקם חיים זה דוגמא משהו דיבר פה על אפרת אז דוגמא של כיכר היא הוחלפה ערב אחרי התאונה והרעיון זה לתת גם פתרון באמצעות אלמנט תחבורתי שייתן לכם מרקם חיים רמזור זה אלמנט תחבורתי שאני יכול לסדר איתו את התנועה ככר נשלטת לבד היא עושה לי סדר אבל מי שיש לו לחץ הוא נכנס לכן הרעיון הוא לפעול באלמנטים שיתנו פתרון גם לנהלים תחבורתיים והשבוע יוצאים מתכננים לעשות שם גל ירוק.
היו"ר אורי מקלב
סליחה שאני מתפרץ לדבריך אנחנו חייבים לסיים.
ישראל אפריאט
הייתי רק רוצה לתת להם רק עוד כמה דברים הייתי אתמול אצל המנכ"ל, המנכ"ל בעד חנה וסע חנה וסע עובד טוב ביוש התחיל בסגנון של מסופון יש באזור בנימין ויש בעדו מקום הרעיון זה לתת לכם מצב של מרקם חיים.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להגיד לך קודם כל אנו מברכים על זה שהתחלתם בדבר הזה אנו מתרשמים שיש לך היום רצון לשפר אבל אנחנו מתרכזים בנושא הזה לא בכל יו"ש אלא בנושא של מחסומים מה שהדאיג אותי מה שאמר יהודה שאחרי כל מה שעושים כביש 20 או החיבור הזה זה לא ישנה את המצב.
ישראל אפריאט
מה ששיך לירושלים.
היו"ר אורי מקלב
אז עכשיו השאלה אם אפשר לחשוב בהנחה שאנחנו ציבור המתיישבים במקומות האלה גדל לפי כולם ואנו לא בונים אם יש שינויים מדיניים כאלו ואחרים אנחנו בונים שהאוכלוסייה הזאת הקצב הריבוי שלה הוא גדול באופן טבעי וגם איך שאנחנו רגילים ויודעים את קצב ההתרחבות שלנו האזרחי במדינה עשו שינויים מהפכניים בנושא תחבורה מעברים גשרים מה לא תשמע אתה היום מסתובב בארץ ואתה אומר אמריקה אתה מסתובב בהרבה כבישים אתה מקבל הרחבה ואתה יודע שזה בין הרכבות אתה בכל מקום שאתה הולך ונוסע בכבישים רבים בארץ האוכלוסייה היא מספיק אוכלוסיה שצריך להתחיל לחשוב שהיא תגדל ותעבור למאות אלפים ולהתחיל כבר עכשיו על מעברים אמר אליהו מקודם כל מיני גשרים אנו מכירים כל מיני שעשו לכל מיני כפרים לחשוב על משהו גדול יותר שיתחיל מרחוק מנהרות על זה אני שואל השאלה היא אם משהו עושה את זה?
ישראל אפריאט
כבוד הרב נתנו מליון שקל לתוכנית אב שהרעיון בתוכנית יהיה שם צוות בימים הקרובים מתחיל להיכנס יש כבר עבודת הכנה הם כבר באו אלנו ואושר במסגרת זו תוכנית אב שאפשר להכניס אלמנטים שאתה רוצה שיבחנו נעשים סקרים ובדיקות דיברתי לפני שבועיים עם מנכ"ל משרד התחבורה יחד רמת הפיקוד –
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מדברים על זה, זה לא על משהו קטן.
ישראל אפריאט
תוכנית האב הזו אמורה לתת חשיבה גם לצרכים האלה נעשתה כבר עבודה היא אמורה להציג לנו שבוע הבא.
היו"ר אורי מקלב
משרד התחבורה בעניין הזה אנחנו נפנה באופן ישיר.
אהרון צברי
לנושא של כביש 45 זה כביש אתה מכיר משה היית קצין באוגדה שמוביל לעטרות בראיה שלכם שהולך ומגיע עד לאדם יכול להיות שבשביל הדבר הזה אפשר לתת איזה שהוא מענה אבל אני מבין שאין איזו שהיא כוונה לקדם אותו.
היו"ר אורי מקלב
הדברים האלה אני אומר לכם נעשים באזרחי אין ספק שהפתרונות. זה בגלל שיש תקופות שקמו בקול זעקת פקקים אדם בגשר דרך אגב –
כל הדברים הללו הגיעו בגלל שיש לחצים אתם גם בנושא הזה אתם צריכים שיהיה יותר מוצף על ידכם הנגישות אתם רואים את הבעיות הביטחוניות ולא כל כך מודדים אתכם בחיי היומיום והשגרה והבעיות האלה שהם נראות קטנות הם צריכים פתרונות יבואו ממשרד התחבורה יצטרכו לתת הרבה יותר.
ישראל אפריאט
הבעיה היא שאת המעברים הם לא תחת רשת יש רשת במדינת ישראל שאמונה על מעברים וזה גם המקצוע שלה אבל זה לא תחת רשת זה גורמים אחרים שזה משרד הביטחון אין פה התחלה הייתה אמורה לראות שרשת תיקח את המעברים וזה ירד וזה עבר ונשאר במשרד הביטחון אתה יכול לראות אבל מעברים שרשת מתפעל אין ספק שהתפעול שלה הוא שונה.
היו"ר אורי מקלב
אני מדבר איתך על כבישים על דברים אחרים .
משה רוזנבוים
סליחה אני מבקש, אני מצטער מילה אחת, יש דוגמא טובה, לא חשבתי על זה קודם, הכניסה לכל גוש דן התנועה זורמת כך צריך להיות גם אצלנו והכול זורם. בחוצה שרון מאריאל כביש 5 כך צריך להיות גם אצלנו דיי מספיק סובלים כבר 15 שנה.
יהודה יהושע
דוגמא דווקא משהו שנעשה במעלה אדומים. דווקא כל המחאה שנעשתה התחבורה הציבורית שהוא יש הסדר שהציבור עולה על תחבורה ציבורית במקום להגיע עם הכלי רכב שלו עולה על תחבורה ציבורית בידוק נעשה במעלה אדומים ואז התנועה היא שוטפת וחוסך גם נפח של כלי רכב. וגם הגבלנו את הנסיעה למשאיות בשעות העומס כמו שיש בכביש מספר 1 כולל כדי לפתור את הבעיה בשיתוף עם ראש העיר במעלה אדומים וזה עובד מצוין.
היו"ר אורי מקלב
אברהם אתה רוצה להוסיף משהו?
אברהם רואה
נאמרו דברים עקרוניים אבל אני חייב ככה יש לנו מערכת עבודה שוטפת בעוטף עם משטרה ועם כוחות הצבא לא על זה אנחנו מדברים אם כל חטאת של כל העניין הזה של המעבר בחיזמה ואני מדבר על חיזמה זה שהמעבר היה זמני מעבר הקבע בכלל המיקום שלו כמו שסעיד אמר בסוף הוא בכלל ליד הישוב אדם כל התוואי הזה שאתה רואה כאן המסלול הזה זה היה המסלול שהיה צריך להיסלל ושם היה צריך להיות מעבר אבל המעבר הזה שאנחנו עוברים בו היום הוא בכלל מעבר זמני.
היו"ר אורי מקלב
אז מדובר שהמעבר יעבור לשם?
אברהם רואה
כן ודאי זו התוכנית שלהם.
היו"ר אורי מקלב
יכול להיות שהם השאירו.
אברהם רואה
לא, יש לי גם מכתב שלהם שהם ממליצים לקדם את זה וכו' ואם כל חטאת של העניין הזה שהפכו מעבר זמני למעבר קבע מעבר הקבע הזה בתנוחה התעבורתית שלו אינו מסוגל לקלוט את התנועה הזו דיבר על זה יהודה אליהו על סוגיה בכיכר תנועה.
היו"ר אורי מקלב
סילק את כל האנשים שלו מהמחסום
משה רוזנבוים
שמעתי את ההערה הזו ואני רוצה להתייחס אליה זה שאנחנו נכנסים לפקקים כמו כל עם ישראל אין לנו עם זה בעיות אבל אם אני צריך לעמוד בבידוק בגלל שבודקים ערבי ואני מתעכב –
היו"ר אורי מקלב
הבעיה בתוך המחסום אתה לא רואה את הבעיה בתוך המחסום של איו"ש המחסום זה הכול בדרך בגישה עד המחסום.
אברהם רואה
גם בגישה למחסום, גם במחסום עצמו שיש לו שלושה נתיבים עם נפח תנועה כזה וגם ביציאה מהמחסום שמשלושת הנתיבים אנו עוברים לנתיב אחד כדי להיכנס לשדרות סיירת דוכיפת דבר שהוא לא הגיוני וכמו שאתה ציינת לא הייתה ראיה אסטרטגית של צירי התנועה ביוש וכמו שאמר ישראל היום גייסו את דני תירזה שהיה קודם מפקד.
היו"ר אורי מקלב
לראש הממשלה ושר התחבורה שיש בכל מיני פרויקטים ביו"ש פחות בולטים פחות נמצא על סדר היום אני אומר לכם אתם צריכים את העניין הזה, שילוב שגם שלכם להעלות את הזה שידעו את הבעיה שלכם מודבר על לא מעט אזרחים לא מדובר על עשרים אלף.

אני מודה לכולם אני רק אומר שהסיכום שלנו שאנחנו אני כן מבקש לראות עוד פעם בכל שעות הלחץ את האיוש, גם הציבור לא מבין את הזה אחרת תבדקו ותראו, תפרסמו קו טלפוני כשיש הלחץ שיוכלו להתקשר אזרחים. אני מודה לכולם.
הישיבה ננעלה בשעה 11:25
PAGE
26

קוד המקור של הנתונים