ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/06/2011

צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 18), התשע"א - 2011 (ענף המצברים)

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
6
ועדת הכספים

1.6.11


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, כ"ח אייר התשע"א (1 ביוני 2011), שעה 11:05
סדר היום
צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 18), התשע"א - 2011 (ענף המצברים)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יעקב אדרי

שי חרמש

ציון פיניאן

מירי רגב
מוזמנים
קובי בוזו, מנהל תחום כלכלה, משרד האוצר

דורון יהודה, מנכ"ל ארגון נכי הפוליו

אבנר עורקבי, יו"ר אהב"ה – ארגון הנכים בישראל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט

צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 18),
התשע"א - 2011 (ענף המצברים)
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר היום צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (תיקון מס' 18), התשע"א - 2011. מי מציג את הצו? בבקשה.
קובי בוזו
עשינו פה בעצם שלושה שינויים במיסוי על מצברים. היום על מצברים לרכב יש 80 שקלים מס קנייה ומצברים אחרים, לתקשורת, מחשבים וכו' הם פטורים. ראינו שבסוג מיוחד של מצברים, בלי מגופות ובלי נוזל ובלי גפרית, היתה שם הגבלה שעד גובה של 375 מ"מ, המצבר היה חייב במס קנייה, אם הוא לרכב מנועי, ואם הוא היה מעל 375 מ"מ, המצבר היה פטור, מה שגרם לוויכוחים עתידיים שיהיו עם יבואנים, איך למדוד את הגובה של המצבר, כי ברגע שאין נוזל – הרי כשמעמידים מצבר עם נוזל, מעמידים אותו כשהמגופות כלפי מעלה; אם זה מצבר בלי נוזל, אפשר למדוד את הגובה בצורה כזאת או כך. לכן התחילו ויכוחים, איך למדוד את הגובה. לכן אנחנו מציעים פה בעצם לבטל את המגבלה של הגובה, ולומר: אם זה מצבר לרכב מנועי, זה חייב ב-80 שקלים – זאת המדיניות לגבי כל חלקי החילוף לרכב, אז נגבה את המס בלי קשר לגובה שלו, וכך גם לא תהיה אפליה בין מצבר שהוא 374 מ"מ ל-376; אין כל היגיון ש-376 יהיה פטור, ו-374 יהיה חייב.
היו"ר משה גפני
כמה הכנסות יהיה למדינה מזה?
קובי בוזו
סך הכול האומדן שחישבנו כאן זה 750 אלף שקל לשנה, וזה נעשה רק על סמך אומדן.
יעקב אדרי
זה הכול?
קובי בוזו
כן, זה לא הרבה כסף. כי כל המצברים ממילא הם חייבים במס קנייה של 80 שקלים, ומשלמים. פשוט פה היתה איזו פרצה או ויכוחים מיותרים, שאנחנו מנסים למנוע את זה.


השינוי השני זה שוב ויכוחים שהיו לנו עם יבואנים, של מצברים לטלפון סלולרי. יש טלפונים שמשולבים עם מחשב כף יד, אלה שיש להם מקלדת כזו. כשאנחנו מחייבים את מס הקנייה ב-15 אחוז, את מרכיב הסוללה, בתעריף המכס כתוב: הסוללה המיועדת לטלפון שסיווגו בפרט כך וכך. מחשבי כף יד מסווגים בפרט אחר, אז יבואנים שהיו מייבאים את אותה סוללה, אומרים: אבל הסוללה שלי מיועדת לפרט מכס אחר, ולא רשום לכם בתעריף שזה חייב במס קנייה של 15 אחוז, ושוב מתחילים ויכוחים. מה שאנחנו מציעים כאן זה בעצם להוסיף גם את פרט המכס של מחשבי כף היד, כדי שהסוללות שמיועדות גם למחשב כף יד משולב עם טלפון סלולרי, יהיו גם חייבות במס קנייה.
יעקב אדרי
ברור לך שהחברות כבר יגבו את זה מהקליינט.
שי חרמש
אני לא מאמין שיעשו דברים כאלה, יעקב.
יעקב אדרי
מה הועילו חכמים?
שגית אפיק
מחשב כף יד בלי טלפון יישאר פטור?
קובי בוזו
הוא פטור. רק אם יש בו מרכיב סלולרי, גם שם יש מס קנייה של 15 אחוז, אבל מוגבל בסכום מסוים.


השינוי השלישי הוא שינוי מאוד תיאורטי – יש חלקים למצברים שחייבים במכס- - -
יעקב אדרי
כמו מה?
קובי בוזו
חלקים למצברים? הסוללה, אם היא מורכבת מכל מיני הרכבים בפנים, למשל עפרת או הפלסטיק עצמו.
יעקב אדרי
אתם צריכים לעודד החלפת מצברים.
קובי בוזו
עכשיו אני מדבר על מכס. המכס בא להגן על הייצור המקומי. יש בארץ שני מפעלים שמייצרים מצברים. המכס מגן על החלקים שמביאים מסין או מהודו וכו'. זיהינו פרט מכס אחד, חלקים למצברי ניקל קדמיום, שהמכס שם היה פטור. ראינו שבשלוש השנים האחרונות אין ייבוא של חלקים כאלה, והמצברים האלה זה גם מצברים שהם פחות יעילים, וגם החומר שנמצא בפנים הוא חומר מסוכן, אז בעצם יש לנו אות מתה בתעריף, שכתוב בצדה פטור על מכס, אז ביקשנו במסגרת שאנחנו עושים רפורמה של כל הפרק, של המצברים, לאחד את שני הסעיפים האלה לסעיף של חייב, ולמעשה זאת העלאה תיאורטית, כי אין שם ייבוא.
היו"ר משה גפני
תודה. בבקשה.
דורון יהודה
יש לנו בעיה מאוד קשה עם הנושא של מצברים, מצברי ליתיום, מצברים לכיסאות גלגלים. כאשר אנחנו מביאים את המצברים האלה לבד, בלי העגלה, אנחנו משלמים מכס, ואני אומר, היות שהעגלה פטורה, אם אני מביא אותה עם המצבר, צריך גם את המצברים האלה לפטור – אלה מצברי ליתיום, מצברים בלי נוזל, כמו שאתה אומר, ואלה מצברים שמיועדים לכיסאות גלגלים.
שי חרמש
הם ייעודיים רק לכם?
דורון יהודה
לא. זה מצברים מיוחדים, שהולכים לכיסאות הגלגלים. אם אני מביא את הכיסא עם המצבר, הוא פטור; אני מביא אותו כחלק – המצבר של הכיסא הלך, אז צריך להחליף, אז אני בבעיה, כי אני צריך לשלם מכס, ואני אומר שזה צריך להיות פטור.
היו"ר משה גפני
אבל יש בארץ, לא?
דורון יהודה
אין מצברים כאלה בארץ, אין מפעל שמייצר את המצברים האלה. אני יבואן, אני בונה. הכיסא הזה הוא כיסא שלי. אני בונה כיסאות, ורוצה להביא מצבר לכיסא. אני צריך לשלם מס. אני רוצה לבנות, שיהיה תוצרת הארץ, ואתה מונע ממני.
קובי בוזו
אם המצברים הם מצברי חומצה, ודאי שיש ייצור מקומי בארץ, והמכס נועד באמת להגן על הייצור המקומי.
דורון יהודה
לא קיים.
קובי בוזו
דבר שני, אם אתה אומר שאני לא יכול להגדיר את המצברים ספציפית, ייעודיים להיות בכיסא גלגלים, כמובן שאיני יכול לתת על זה פטור ממס קנייה, אחרת אני פורץ פה את כל האחידות שיש לי בפרק של המצברים.
דורון יהודה
תמצא את הדרך, שכל מי שבונה כיסאות או שמביא כיסאות, יוכל להביא חלקי חילוף. זה במסגרת החוק.
קובי בוזו
אם היית נותן לי הגדרה ספציפית על מצבר כזה וכזה- - -
דורון יהודה
אתן לך.
קובי בוזו
אני מוכן שתיתן לי הגדרה ספציפית. אם אוכל להגדיר את זה ולהבדיל את זה- - -
אבנר עורקבי
אתה יכול גם לברר את זה מהחברות היבואניות של כיסאות הגלגלים הממונעים - יש הרבה חברות כאלה.
היו"ר משה גפני
אתה יכול להביא לו?
אבנר עורקבי
יכול להביא לו אחד. יכול להיות שיש כמה סוגים.
היו"ר משה גפני
ואז השאלה היא, האם לגבי הפריטים האלה, שהוא יביא לך, האם לגביהם לא יחול המכס, יישאר הפטור?
קובי בוזו
אלה שני דברים שונים. לגבי המכס, אני צריך לברר אם באמת אי-אפשר לייצר אותם בארץ, כי אם כך, ודאי שלא יהיה פטור.
היו"ר משה גפני
הוא אומר שאי-אפשר.
קובי בוזו
אני אשמע את עמדת התמ"ת, והם דואגים לתעשייה המקומית. אם הוא מדבר על מס קנייה, אז מס קנייה שחל עליהם זה 80 שקל למצבר; אם הוא מדבר על הפטור של המס קנייה של ה-80 שקלים, אני אצטרך להגדיר אותם ספציפית בתעריף כך שהם לא ישמשו באף רכב או באף אופנוע. אני צריך הגדרה ספציפית.
דורון יהודה
אני אתן לך את הפירוט של המצברים, אין בעיה.
יעקב אדרי
אני מבין שפה ההכנסה ממש שולית – 750 אלף שקל. לפחות לגבי סעיף 2, אני מציע לא לתת סיבה לחברות הסלולריות להעלאות בגלל סעיף שהוא שולי מבחינת ההכנסות שלכם. הם על זה יחגגו בהמשך, וכולנו נשלם- - -
קובי בוזו
אני עושה את זה למנוע פה את כל הוויכוחים בינינו לבינם, כי כשהוא מביא את הסוללה הזאת, הוא מביא אותה בנפרד.
יעקב אדרי
הצרכן ישלם את זה בסוף. לכם זה הכנסה שולית, והם יעשו מזה קופה.
היו"ר משה גפני
שואל חבר הכנסת אדרי שאלה פשוטה: האם כתוצאה מפסקה (2) שמופיעה בצו, האם זה ייתן תירוץ לחברות הסלולריות להעלות מחירים?
קובי בוזו
אני חושב שלא, כי זה חלק שהוא בתחלופה של מצברים. אם זה מגיע עם הטלפון עצמו, ממילא זה חייב במס קנייה. אתה מדבר על החלפת הסוללה, ואני לא יודע כמה פעמים יוצא להחליף סוללה, עם כל השכלולים. פעם בשלוש שנים. גם – 15 אחוז, זה לא על המחיר לצרכן, כלומר אם היו גובים ממך 100 שקל על החלפת הסוללה, זה לא 15 שקלים מהמחיר שגובים; זה המחיר שהם מייבאים את הסוללה מסין. זה ממש בשוליים.
יעקב אדרי
זה בדיוק העניין.
היו"ר משה גפני
בסדר. רבותיי, מי בעד אישור הצו - ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 2

נגד – אין

נמנעים - 1

הצו אושר.
היו"ר משה גפני
הצו אושר.

אני מגיש רביזיה על האישור. אני מבין שני דברים: אל"ף, את הרשימה של דורון, שתועבר כדי שאת הנכים נוציא מהעניין הזה, ושיהיה פטור גם לגבי הנושא של מס קנייה וגם לגבי המכס, ואני אשאיר את הרביזיה, עד שבאגף התקציבים יגידו לי מה הם מתכוונים לעשות עם ה-750 אלף שקל שנתנו להם היום. אני מבקש לדעת, האם זה ילך על תעריפי המים או על סולם השקילות או על נכי רדיפות הנאצים, על הדלק. ארצה לדעת לאן אגף התקציבים ייעד את הכסף הזה, אבל את החלק המקצועי, אני מבקש שייעשה, כי ברגע שתהיה לי תשובה מאגף התקציבים על מה עושים עם הכסף, אני רוצה להסיר את הרביזיה. תעשה את זה מהר. אבל בינתיים תהיה רביזיה. זה לא נוגע אליכם, אגב. כדאי שגם אתם תגידו לאגף התקציבים, שאני מבקש לדעת לאן לוקחים את הכסף הזה, כלומר האם זה מיועד לתת לאחים עופר או למישהו אחר.


תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:25.

קוד המקור של הנתונים