ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 24/05/2011

הטבות ממינהל מקרקעי ישראל לאוכלוסיית המילואים ואופן מימושן

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
28
ועדת הכלכלה
24.5.2011

הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן
מושב שלישי









פרוטוקול מס' 513

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, כ' באייר התשע"א (24 במאי 2011), שעה 09:00
סדר היום
הטבות ממנהל מקרקעי ישראל לאוכלוסיית המילואים ואופן מימושן – לציון יום ההוקרה למערך המילואים בכנסת
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה – היו"ר
מוזמנים
חה"כ מגלי והבה

חה"כ אלכס מילר

חה"כ מירי רגב

עו"ד אלה ירניצקי
- לשכת יועמ"ש, מינהל מקרקעי ישראל

עו"ד אילן דגני

- אגף שיווק וכלכלה, מינהל מקרקעי ישראל

תא"ל שוקי בן-ענת
- קצין מילואים ראשי, משרד הביטחון

סגן אלוף רז טישלר
- מג"ד, משרד הביטחון

סא"ל זוהר בן דוד
- מג"ד מחלקת בקרה 297, משרד הביטחון

סא"ל צביקה הלפרין
- מג"ד חילוץ 959, משרד הביטחון

סא"ל ליאור אטיאס
- מג"ד, משרד הביטחון

סרן גיא ירמיהו

- ראש מדור פנסיה ביטוח וחיסכון, משרד הביטחון

עו"ד גל כהן

- יועמ"ש במערכת הביטחון, משרד הביטחון

סא"ל חיים בן עמרם
- מג"ד, משרד הביטחון

סא"ל עופר גבריאלי
- מג"ד, משרד הביטחון

טל רבינא

- יעוץ אסטרטגי לקצין מילואים ראשי

אהובה ליף

- יעוץ אסטרטגי לקצין מילואים ראשי

אבי סייג

- יו"ר פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

עו"ד אייל בוטון

- פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

מיטל מינצר-לב

- נשות מילואימניקים

עודד מלניק

- מג"ד, פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

עלה מיקנובסקי

- יו"ר פורום הח"פשים

כהן ליליאן

- מזכירת פורום מג"דים, מח"טים וטייסים במילואים

יאקי ודמני

- מנכ"ל חברת "אלקטרה"

עמי צדיק

- מרכז המידע והמחקר של הכנסת
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים

הטבות ממנהל מקרקעי ישראל לאוכלוסיית המילואים ואופן מימושן – לציון יום ההוקרה למערך המילואים בכנסת
היו"ר כרמל שאמה
בוקר טוב לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. על-סדר היום: הטבות ממנהל מקרקעי ישראל לאוכלוסיית המילואים ואופן מימושן.

אנו בעצם פותחים את הישיבה הראשונה בכנסת לציון יום ההוקרה למערך המילואים בצה"ל. אני חושב שמערך המילואים הוא אחד הגופים שמסמלים את ישראל היפה והערכית. זה מערך שלא מספיק מתוגמל על-ידי המדינה והוא בעיקר נותן. המדינה גם לא יודעת לבסס מערך על בסיס רחב של האוכלוסייה, זה נשען יותר על מעטים שנושאים בנטל הולך וגובר. במצב דברים כזה, מן הראוי שמדינת ישראל תדע לתגמל. הגם שמילואים הוא דבר שעושים באופן אידיאליסטי, רצוי שפה יהיה גם תגמול ראוי ונכון.

אחת הדרכים שאפשר לתגמל אנשי מילואים, בוודאי בימים אלה, זה בהנחה על רכישת מקרקעין. מדינת ישראל היא משווקת הקרקעות הגדולה בישראל. ממשלות ישראל, גם זאת הנוכחית וגם הקודמות לה קיבלו החלטות, שתורגמו להחלטות של מועצת מקרקעי ישראל בדבר אפשרות להקנות הנחות לחיילים.

ממסמך שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה שכבר יש מנגנון שמקנה הנחות, אבל זה ממש בקצה של הקצה וזה מעט מידי. הסיכום מדבר על כ-241 חיילי מילואים שזכו ליהנות מההנחה ומהטבה כלשהי. הממשלה קיבלה 3 החלטות שונות. הראשונה התקבלה ב-6.1.2008 בזמן הממשלה הקודמת; החלטה נוספת התקבלה בינואר 2009 וההחלטה האחרונה התקבלה ב-15.11.2010.
ב-15.11.2010 קיבלה מועצת מנהל מקרקעי ישראל את החלטה מספר 1218, בדבר תיקון ההחלטות הקודמות, כשסעיף 2 קובע: "חייל מילואים פעיל, כפי שמוגדר בהחלטה, יהיה זכאי להנחה במחיר הקרקע, בהקצאת קרקע למגורים בבנייה נמוכה" - המשמעות היא בנייה צמודת קרקע – "בהתאם לאזור העדיפות הלאומית אליו שייך הישוב בו הוא מתגורר".
ההגדרה כוללת את התנאים הבאים
"חייל מילואים פעיל ששירת לפחות 10 ימי מילואים בשנה קלנדרית במשך 6 שנים שקדמו לשנה בה הגיש את בקשתו להנחה בקרקע. או שירת לפחות 80 ימי מילואים בתקופה האמורה, או זכה בהרשמה ובהגרלה במכרז להקצאת קרקע או בהקצאה בפטור ממכרז בהתאם לתקנות חובת המכרזים".
שיעורי ההנחה הם בהתאם לאזורי העדיפות וגם לסוג ההחלטה. ההנחות נעות מהנחה של 10% עד 35%. מדובר בהטבות שיכולות להיות משמעותיות במונחים כספיים. אבל, המסקנה הסופית היא, שההחלטות האלה לא מתורגמות בפועל למספר רב של מקרים אלא למספר מאוד מאוד מצומצם.

לכן בחרו נכון היוזמים, חברת הכנסת מירי רגב וחבר הכנסת איתן כבל, לבקש מוועדת הכלכלה להניח על סדר יומה היום את הנושא הזה, בהמשך למסמך שהכינה מחלקת המחקר של הכנסת, כדי לראות איך אפשר לשכלל ולייעל ולהרבות את ההטבות האלה.
אני מעביר את רשות הדיבור לחברת הכנסת רגב, בבקשה.
מירי רגב
תודה רבה לך יושב ראש ועדת הכלכלה, חברי כרמל. ועדת הכלכלה היא הראשונה מבין ועדות הכנסת שפותחת את היום החשוב הזה בכנסת. אני לא זוכרת שבו כנסת ציינה במיוחד את יום מערך המילואים. היום גם יתקיים טקס מרכזי באודיטוריום ומושב מיוחד במליאה. היום הזה לא בא על-מנת שנעשה "וי" לעצמנו ונטפח לעצמנו על השכם. הוא בא כדי שניתן דין וחשבון לעצמנו מה עשינו עד עכשיו במימוש חוק המילואים, בסטאטוס חוק המילואים, ומרגע זה מה אנחנו עושים בשנה הקרובה.

היום הזה נועד לכך שאנחנו נגיד איך אנחנו יכולים לעשות יותר כדי לתגמל את אנשי המילואים.

נמצאים כאן יו"ר פורום המח"טים והמג"דים, אבי סייג, שמלווה אותי בוועדת המשנה לכוח אדם במילואים לאורך כל השנה, עלה מיקנובסקי מפורום הח"פשים, כמובן הקמל"ר והנציגים השונים שיושבים פה.
הדיון היום בוועדה עוסק ביישום חוק המילואים אותו הקריא היושב ראש. בעצם חיילי מילואים זכאים להנחות בכל מה שקשור למנהל מקרקעי ישראל. זאת יכולה להיות זכאות במכרזים לקרקע, זכאות למחיר למשתכן – אולי כאן המינהל ומשרד השיכון יאירו את עינינו. בעצם איך אנחנו מיישמים את החוק לטובת אנשי המילואים שעושים עד 100 ימי מילואים בשנה ולפעמים הם אף מפוטרים מהעבודה.

זה הנושא המרכזי שאנחנו נעסוק בו היום במליאת הכנסת ובאודיטוריום. איך אנחנו מתגמלים את אותה קבוצה קטנה ואיכותית שעדיין מגיעה למילואים בגלל שהיא רואה בזה שליחות?
צריכים לזכור שזאת קבוצה שרובה הם בני 30 פלוס. עול הכלכלה של הבית הוא עליהם ולכן אנחנו כחברה צריכים לתגמל אותם. המועדון הוא דבר על-הכיפק, הנחות לקולנוע זה דבר נהדר אבל בסוף איש המילואים צריך לסיים את החודש. הוא צריך לומר לעצמו: אני עושה מילואים בכבוד אבל אני רוצה שגם המדינה תיתן לי את מה שמגיע לי.

אני מציעה שלפני שנשמע את מנהל מקרקעי ישראל, נשמע את קצין מילואים ראשי שהיה שותף לעבודה הזאת. לאחר מכן נשמע מה יש למנהל מקרקעי ישראל להגיד בכל מה שקשור לסטאטוס. כמובן, מי שרוצה להוסיף, שיירשם אצל מנהלת הוועדה.
שוקי בן-ענת
תודה לחברי הכנסת הנכבדים. אני חושב שעצם היום הזה, היוזמה של מירי רגב ואיתן כבל, היא יוזמה חשובה. אנחנו חושבים שמערך המילואים לא ממוצב מספיק בחברה האזרחית. מערך המילואים הוא יצירה חברתית צבאית זאת לא יצירה צבאית בלבד. יצירה ייחודית בעולם שהיא גם של הצבא וגם של המדינה.

יושבים פה המג"דים האמיתיים. כל אחד כזה מוליך 500 אנשים למלחמה. אלה האנשים שמכירים את צרכי הביטחון של מדינת ישראל. אנשים שלקחו על עצמם מתוך מודעות והחלטה שלהם מחויבות שיש לה משמעויות כבדות לביטחונם האישי ולמצבם הכלכלי והפיננסי. בקטעים האלה אנחנו חושבים, וחשוב לשמוע אותם כי אלה המגד"ים האמיתיים, זה העוגן של צה"ל.
בנוסף לזה, מערך המילואים זה המערך היחיד, הוא הפוטנציאל של המדינה שלנו לשמירה על ביטחונה. קיבלנו עכשיו התראה כבדה לבניין הכוח במה שקורה מסביבנו ואתם מכירים את זה טוב מוועדות הכנסת. זה הפוטנציאל שיממש את זה. אלה האנשים שמטפלים גם בחיים האזרחיים של הפקודים שלהם. פיקוד במילואים זה לא רק לדעת פקודת משימה ותכנית התקפה. חשוב מאוד שהם פה.

בנוסף לשני הנושאים, אני ארצה להביא סקירה קצרה של מודלים של מדינות אחרות שגם מפעילות מילואים, האמריקאים, האוסטרלים והשוויצרים הן בנושא הזה והן בנושא שיעלה בוועדת ה כספים. שם המדינה לוקחת אחריות על מערך המילואים לטובתה על-מנת שהוא יהיה חסון ומספיק חזק לקיים את צרכי הביטחון. תודה.
אבי סייג
אני מפורום מג"דים, מח"טים וטייסים. אנחנו עובדים בכנסת ב-15 השנים האחרונות בקידום כל החקיקה בנושא המילואים.

ראשית אני מברך את הכנסת שהיא עוסקת בנושאים הקשורים במערך המילואים וגם את המגד"ים שנמצאים פה – קשה לי להגיד אמיתיים או לא אמיתיים - אבל שבאמת עושים את העבודה שלהם נאמנה.
שוקי בן-ענת
מה זאת ההערה הזאת, אמיתיים או לא אמיתיים?
אבי סייג
אני לא יודע. אתה אומר מג"דים אמיתיים אז - - -
שוקי בן-ענת
זה פורום המג"דים האמיתי.
אבי סייג
בסדר, אז אנחנו נמשיך ברשותך.
שוקי בן-ענת
אני מבקש שתחזור ותמחק את זה. באיזו זכות אתה אומר למג"ד כזה מג"ד אמיתי או לא? את מי אתה מייצג? אני מבקש שזה יימחק מהפרוטוקול. אלה המג"דים האמיתיים.
אבי סייג
תקשיב, יושב לצידי טייס, יושב לצידי קצין בכיר - - -
שוקי בן-ענת
יושבים פה אנשים שלוקחים את כל המערך.
אבי סייג
שוקי, אנחנו לא בשני צידי המתרס.
שוקי בן-ענת
אתה שמת את עצמך בצד השני. אין לך שום זכות לומר המג"דים האמיתיים.
אבי סייג
אם זה הולך להיות ויכוח אז חבל על הזמן.
היו"ר כרמל שאמה
למה אתם צריכים להתווכח בכלל?
אבי סייג
אפשר להמשיך?
שוקי בן-ענת
אם לא ההערה הזאת אני הייתי יושב ושומע.
אבי סייג
אני לא מכיר את המושג אמיתי או לא אמיתי. יש הרבה מג"דים וזה בסדר.
היו"ר כרמל שאמה
מג"ד זה מג"ד, אין מג"ד לא אמיתי.
אבי סייג
בסדר, זה מה שאני מנסה לציין.
שוקי בן-ענת
זה כוח המשימה של מדינת ישראל.
אבי סייג
אנחנו מודים להם. חבר'ה, להיפך, אנחנו מודים וכל הכבוד וזה בסדר גמור.

אפשר להמשיך?
היו"ר כרמל שאמה
כן.
אבי סייג
אנחנו מבקשים להעלות בוועדה הזאת דברים שכואבים לנו, למערך המילואים, לאנשים שמבצעים מילואים ונושאים בנטל בכל התפקידים השונים. נמצאים פה גם פורום הח"פשים, פורום חיילים פשוטים שעוסק בשינויי חקיקה, כפי שאתה יודע, כבר הרבה שנים, כולל את היוזמה לחוק המילואים. כשיזמנו את חוק המילואים ובדרך כזאת או אחרת הגשנו לפשרות כאלה ואחרות יחד עם החוקים שהצבא צירף. בסוף יש חוק מילואים שהוא טוב. לא השלמנו אותו ואנחנו מבקשים להשלים אותו.
אנחנו היינו רוצים שהוועדה הזאת תדבר גם על הנושא של פיצוי שכר לאנשים שהם עצמאיים במילואים. עצמאי במילואים, כאשר הוא מקבל את צו המילואים חרב עולמו. הפיצוי לאיש המילואים העצמאי נעשה בהתאם לרווחים שלו בשנה הקודמת. לפי הרווחים בשנה הקודמת הוא לא מצליח בכלל לכסות את העלויות שלו בחודש שהוא יוצא למילואים.
הקמנו תת ועדה של תת ועדה של כספים בנושא הזה. חשוב שתדעו ש-9.4% מהאנשים שמבצעים מילואים הם עצמאיים והבעיה היא מאוד קשה.
היו"ר כרמל שאמה
אין לי בעיה עם כל הדברים שאתה אומר אבל זה לא האולם המתאים. ועדת הכלכלה לא אחראית על התחום הזה, היא לא יכולה לסייע בעניין הזה. בוועדת הכלכלה עסקנו בנושא ספציפי ואין לי בעיה לשמוע גם נושאים אחרים ובלבד שהם תחת כנפה של ועדת הכלכלה שאחראית על משרדי התמ"ת, תחבורה, שיכון, תקשורת, תיירות וחקלאות. אם יש לך הערות בתחומים האלה, נשמח לשמוע.
אבי סייג
בדוח מבקר המדינה, שקיבלנו אתמול, בסעיף התמ"ת מצוין במפורש הסעיף של המילואים, שהמדינה צריכה לפתור את בעיית העצמאים במילואים. זה מופיע בסעיף של התמ"ת. העצמאים במילואים סמוכים גם לשולחן התמ"ת. אני מעלה את זה כאן.
אנחנו לא חושבים שהוועדה הזאת או יתר הוועדות שמתכנסות היום בבית, יפתרו את הבעיות. אנחנו רוצים להשמיע את הדעה שלנו ולהציג סטאטוס מבחינתנו ונדון בזה במליאה ובכנסת הזאת.

אנחנו חושבים שיש לתת עדיפות במכרזים של המדינה לאנשים שמעסיקים אנשי מילואים. איך לעשות את זה? נצטרך לעשות את הדרך בהצעת חוק כזאת או אחרת. אנחנו נשב איתכם ואם יש לכם רעיונות, נשמח.

הנושא של הקלות לנשות אנשי המילואים. אני מדבר בגוף זכר אבל שיהיה ברור שאני מתכוון לשני המינים, . הטבות לנשות אנשי המילואים, לא רק במגזר הציבורי אלא בכל המשק. שתהיה חקיקה שכשאיש מילואים יוצא למילואים, אשתו זכאית לשעה או שעתיים כל יום שהוא נמצא במילואים, לבוא לעבודה מאוחר יותר או לצאת מוקדם יותר. מעבר לזה היא תהיה זכאית גם להטבות נוספות. לא אפרט פה את הכול אבל חשוב שהדבר הזה ייעשה ולא רק במגזר הציבורי ממשלתי.

אנחנו מבקשים שגם אתם תהיו מודעים לבקשה שלנו לפטור אותנו מ-25% מס בכל התגמולים שמגיעים לחיילי המילואים. לפני שראינו את התגמול, אוטומטית ניכו 25% מס. לפעמים זה אפילו מהווה פגיעה לאלה שמשתכרים פחות מ-25% במדרגת המס שלהם. אנחנו מבקשים לבטל את המס הזה בכלל. אם המדינה נותנת, זה לא פיצוי שהוא מחליף שכר ואנחנו נבקש לבטל את זה.

הנושא של שכר מינימום למשרת במילואים. אנחנו נעשה הכול לשנות אותו. עשינו כבר חלק והיום שכר מינימום למשרת במילואים הוא 5,400 שקלים. נעשה הכול שזה יהיה השכר הממוצע במשק ולא 68% משכר היסוד.

אלה הדברים שאנחנו נדון בהם. אני מבקש מכם, ממך היושב ראש. אנחנו נציע לך בכנסת הקרובה מספר נושאים לקדם. תודה רבה.
עלה מיקנובסקי
אני מפורום הח"פשים. אנחנו שותפים לדרך עם פורום המג"דים כבר 11 שנה. אנחנו באים לכנסת ובאמת יוזמים ומקדמים כל מיני הצעות ותיקונים.

ספציפית לנושא שלשמו התכנסנו היום. קודם כל, הצגת נתון מאוד דרמטי, ש-241 איש נהנים או נהנו מההטבות שנוצרו בשנה האחרונה. בעיניי זה פשוט מראה שההטבות או התנאים הם מאוד נוקשים ולא מאפשרים לרוב המערך ליהנות מהם.
שנית, אנחנו ליווינו בוועדת המשנה של מירי רגב בחוץ וביטחון את התהליך הזה מיום ההחלטה. ההחלטה היתה ב-2008 והיו לה כל מיני החלטות המשך. רק בנובמבר 2010 ההחלטה הזאת תורגמה לתקנות ואפשר לממש אותה. למעשה 3 שנים מאז ההחלטה היא מתחילה להיות ממומשת. בכל הדיונים לא הבנו למה כל-כך קשה לייצר פיתרון.מסתבר שזה לא כל-כך מסובך אבל בכל זאת לוקח 3 שנים. זה נכון גם לגבי שאר ההטבות הממשלתיות שנוצרו באותה החלטה משנת 2008 ושאנחנו ליווינו במהלך ה-3 שנים. חלקם רק התממשו לאחרונה. ב-2008 יצאה ההחלטה, חלקן התחילו ב-2010 וחלק עכשיו.

אנחנו מאוד מבקשים מהוועדה לסייע לנו לקדם את זה יותר מהר כל החלטה שתהיה וגם את מימושה, את התרגום לתקנות. עדיין, למרות כל ההצהרות וכל הרצון הטוב, השורה התחתונה היא שבפועל לוקח הדברים לוקחים זמן רב. למשרדי הממשלה יש הרבה זמן ולאנשי המילואים, בעיקר אנשים שעושים הרבה מילואים, אין להם זמן כי הם צריכים לעסוק בביטחון ולא לבוא לכאן ולהתחיל לבדוק איפה זה עומד .
תודה על היום הזה ואני מצפה שנמשיך לקדם ביחד במהלך השנה את שאר הנושאים.
מיטל לב
אני מייצגת פה את נשות המילואימניקים. אני רוצה לחדד אחד הנושאים שאבי נגע בהם ולהדגיש את הקושי של אישה שנשואה לאיש מילואים שיוצא לחודש מהבית ועם מה אנחנו נאלצות להתמודד, במיוחד כשיש ילדים קטנים.

לי יש 3 ילדים, אחד מהם בן חודשיים, ילדה בת 7 וילד בן 5. אי-אפשר לתאר במילים את הקושי ואני חושבת שהמדינה לא מבינה אותו. זה נכון שהבעל יוצא למילואים והוא מקריב את חייו למדינה. הוא משאיר מאחוריו משפחה שכשהוא במילואים הוא דואג לה. הוא לא יודע מה קורה ולפעמים אין קשר. אני לא מדברת על עלויות כספיות של אלפי שקלים בחודש על הוצאות לבייביסיטר, משלוח מהסופר, עזרה במוניות כי אתה לא יכול לצאת מהבית כשהילד חולה. אני מדברת על לקום בבוקר, לארגן 3 ילדים ולהסיע אותם לגן, כשכל אחד נמצא בגן אחר, במקום אחר, בית ספר אחר ואתה צריך להעיר את התינוק שישן כי אין מי שיישאר להשגיח עליו בבית ואתה נאלץ לקחת אותו איתך. אני לא מדברת על חופשות הקיץ שאם האבא נמצא במילואים אז הפיתרונות שצריך לייצר לילדים גם בשעות אחר הצהריים, כדי שאני לא אפגע בעבודה שלי, הם מאוד קשים ואין שום עזרה מהמדינה בכל הנושא של תפעול הבית והמשפחה בזמן הזה שהאבא במילואים. אני חושבת שזה נושא שצריך לעלות לדיון ייחודי בכנסת ולפתור אותו ברמת המדינה. יש הרבה דברים שניתן לעשות, אם זה ביטוחים שהמדינה יכולה לתת לאנשי מילואים אם קורה משהו ב בית, אם קורה משהו כמו חירום רפואי, הקצאה של הסעות וכדומה. יש מיליון ואחד דברים שאפשר לעשות ולחשוב עליהם. אפשר לעשות קייטנות לילדים של אנשים שנמצאים במילואים בקיץ, עזרה בתשלומים, מציאת פיתרונות לאחר הצהריים, שירות בייביסיטר שאפשר לעשות. לפעמים הבעל נמצא במילואים חודש ואף יותר. יש הרבה פעמים שמבקשים מבעלי להישאר עוד תקופה בהתנדבות. אנחנו נפגעות בעבודה שלנו ובחיים האישיים שלנו. אין לנו חיים בחודש הזה. צריך לקחת את הנושא הזה בחשבון ולהתחיל להתייחס גם אליו. תודה רבה.
היו"ר כרמל שאמה
מי מאנשי המילואים מכיר את ההנחות במנהל מקרקעי ישראל. שמעתם על זה לפני הדיון?
דוברים
כן.
היו"ר כרמל שאמה
כלומר, אתם מודעים.
שוקי בן-ענת
אני רוצה להמשיך את מה שמיטל אמרה. לאשת משרת המילואים אין מעמד חוקי, זה ברור לחלוטין. העניין הזה צריך להיות נדון בהיבט של מחויבות חברתית במקביל למחויבות התאגידית שמקובלת במשק.. בזמנו הצעתי לנציב שירות המדינה, רעיון שהם אימצו אותו אבל אחר-כך הם ראו שהוא כל-כך טוב שהם הגבילו אותו רק לצווי 8. מדובר באותה שעה בבוקר ויום חופשי אחרי 10 ימים. הם אימצו אותו אבל אחרי כמה זמן הם אמרו שזה טוב מידי אז עכשיו הוא יהיה רק לצווי 8.

קשה לבוא למעסיק פרטי ולומר לו שכל העלות עליו אבל בפירוש גם השוק הפרטי מודע לזה. אני לא חושב שאפשר לייצר מעמד חוקי. הדרך היא בפירוש דרך המחויבות. אשת המילואים, כפי שכולם רואים אותה, היא כבר לא הבייביסיטר האולטימטיבית של שנות השמונים. לאשת המילואים יש קריירה. אני יכול להגיד לכם שיש מ"פאים שלא הצליחו לצאת לקורס, שאורך 40 יום, מכיוון שהוא קובע את הלו"ז לפי הלו"ז של אשתו. היא עושה כרגע פוסט דוקטורט והמרצה שלה סגר לה לו"ז. אין מה לעשות, לטובת חוסנו של המערך אשת המילואים מחזיקה את העוגן.
מיטל לב
יש הרבה נשים שמבקשות מבעליהן להפסיק לשרת במילואים מכיוון שאי-אפשר לשאת בנטל.
שוקי בן-ענת
אני שמח שאשתי לא מאלה אבל בפירוש אני מבין אותם.

לגבי ההנחות במנהל. אגב, המנהל הרחיב את ההנחות. הוא הוסיף את זה גם באזורי עדיפות לאומית א' ו-ב' כי בהתחלה דובר על ג'. זאת כפי הנראה כמות האנשים שמממשת את זה, זה המצב. בסופו של דבר אתה צריך הון בסיסי לבוא לקנות את הקרקע. אני חושב שהדבר צריך ללכת למקום אחר נוסף. המנהל עושה ככל יכולתו. אני חושב שהמסלול האמיתי לסייע לאנשי מילואים - הפרופיל של המילואימניק הממוצע זה אחד שבתחילת החיים שלו צריך לשאת עליו את הנטל של האקדמיה, של העבודה, של ההתבססות, של הלימודים ושל המילואים, במרבית למרבית האוכלוסייה. אנחנו יודעים שהאחוז של אלה שעושים מילואים הוא חד ספרתי. אני מדבר על מסלול "מחיר למשתכן". ההנחה האמיתית צריכה להיות בבנייה הרוויה. מסלול "מחיר למשתכן" זאת שיטת שיווק שמופעלת מתוקף החלטת ממשלה על-ידי משרד הבינוי והשיכון. מפה אני מבין, חבר הכנסת שאמה, שהיא נוגעת לענייננו.

בשיטה הזאת מחיר הקרקע ועלויות הפיתוח ידועות מראש. התחרות בין המשתתפים במכרז היא על המחיר הסופי לזכאים. פה נכנסת ההנחה. ההנחה היום נקבעת על-פי הכנסה ועל-פי מספר ילדים. א', יש חשיבות לכך שמרבית אנשי המילואים גרים בדיור הזה. הם יוגדרו על-ידי משרד הבינוי והשיכון כזכאים לרכישת דירה במסלול של "מחיר למשתכן" ויהיו בקבוצת עדיפות גבוהה. הדבר העיקרי, ללא תנאי של מספר הילדים.

למה? כי יש מגזרים במשק שאמרו שניתן הנחה ואחר-כך נביא סעיף שזה יהיה לפי מספר ילדים מסוים. זאת ההצעה של "המחיר למשתכן".


אייל, אני אתן לך לומר מה שרצית.
אייל מלמן
נשאלתי פה על-ידי שכני לשולחן אם אנחנו מג"דים בקבע או במילואים. כדי לחדד, אנחנו מג"דים במילואים כולנו, ללא יוצא מן הכלל. נקראנו לפה לכנסת ובאנו כולנו בהתנדבות כדי לוודא שהדברים שנאמרים פה ברורים לכולם.
שוקי בן-ענת
תודה.

(מציג מצגת)

אני רוצה להציג את התפיסה, בעיקר של האמריקאים, כאשר המוטו שלהם הוא שמערך המילואים הוא הרווח של המדינה.
המוטו שלהם שלהם
"The best investment for America". הם עושים את זה לא בגלל שהם עשירים, הם פשוט חכמים.
היו"ר כרמל שאמה
הם כבר לא כאלה עשירים.
מירי רגב
בכל זאת יותר מאיתנו.
שוקי בן-ענת
יש הבדל אחד בין החברה האמריקאית לחברה הישראלית ואני אומר אותו בביטחון גמור. אצלנו אנחנו רואים נכונות וקונצנזוס גדול בדבר הצורך בהפעלת כוח וירידה במספר האנשים שמוכנים להשתתף בנושא שעליו קונצנזוס. שם יש אי קונצנזוס מוחלט בצורך בהפעלת הכוח ותמיכה מלאה של המדינה והחברה והוקרה חברתית לטובת אלה שעושים את הנושא שאין עליו קונצנזוס. אם הם אומרים The best investment for America", הם יודעים למה הם אומרים את זה.
המדינה, דרך הצבא, עושה קשר עם מעסיקים ותומכת בהם, בהיבט של הקלות במיסוי, בהיבט של יצירת תנאי העסקה נוחים יותר במדדים כלכליים, על פי כמות הימים שהעובדים שלהם משקיעים, בשמירת התנאים של העובדים שלהם שחוזרים ממילואים והם הולכים להצבות ארוכות.

המדינה יוצרת קשר ישיר, בין אם זה מעסיקים, בין עם זה בתחום הבנייה, עם גופים שעוסקים בכל תחומי החיים בשני היבטים: אחד, להסביר להם מה היתרון היחסי של אנשי מילואים בדבר אחרים שנמצאים איתם בתחרות במשק השני.דבר שני, בתמיכה באנשים עצמם.

הם מקימים מרכז סיוע לאיש המילואים. פה אנחנו מתייחסים גם לאשת המילואים. מרכז סיוע לאיש המילואים, שהמדינה מפעילה אותו על-מנת לתמוך במשפחות איש המילואים. זה לא רק האינסטלאטור. הציניים אומרים: אתה רוצה שהאינסטלאטור יתעסק עם אשתך כשאתה במילואים? זאת לא הכוונה.


אגב, יש תכנית יפה מאוד של "מועדון בהצדעה", דרך ביטוח זול ואני חושב שזאת בהחלט תפיסה. אם המדינה לא נותנת, אז הנה. "מועדון בהצדעה" הצבא שם - - -
קריאה
כאן זה לא הבעיות התפעוליות בבית אלא הבעיות הקשות של הזמן של האישה והטיפול בילדים.
מיטל לב
בדיוק.
שוקי בן-ענת
אני מבין שאתה מדבר מהזיכרונות כי לדעתי אתה כבר 7 שנים לא עושה מילואים. איך אתה זוכר את הדברים האלה?
אבי סייג
שוקי, אם באת להשמיץ אותי – אם הדיון הזה היה ממוקדם להשמיץ אותנו, אז תפסיק עם זה כי זה לא עניין.
עלה מיקנובסקי
אתה לא יזמת את המהלך אצל נציב שירות המדינה. ב-2003 יזמנו אותו לפני שהיית שם. אנחנו לא רוצים לתקן ולהשמיץ אותך. לך קדימה.
שוקי בן-ענת
אתה העזת לומר שאלה לא המג"דים האמיתיים.
אבי סייג
גם אתה לא מילואימניק
אבי סייג
אם עוסקים בהשמצות אז יש לנו דף עם האשמות.
שוקי בן-ענת
אתה 7 שנים לא עושה מילואים - - -
עלה מיקנובסקי
מ-2002 הייתי פה ביחס למיגון החיילים. מי בא לפה למבקר המדינה וביקש לעשות דוח, אתה? אז בוא לא נשמיץ.
שוקי בן-ענת
אתה בכלל לא מילואימניק, נמשיך הלאה.
עלה מיקנובסקי
בוא נפסיק פה ולא נשמיץ.
שוקי בן-ענת
אם לא האמירה הזאת – אתה לא מילואימניק.
עלה מיקנובסקי
אני שירתתי עד גיל 41 ואני לא חייב לך כלום.
היו"ר כרמל שאמה
חברים, מספיק.
שוקי בן-ענת
אתה מעז להגיד? לפני שהתגייסת לסדיר – אני עם 1,000 ימי מילואים יותר ממך. אתה מעז לומר למג"ד פה שהוא לא מג"ד אותנטי?, חצוף. אני אחראי על - - -
אבי סייג
רק שלא יתפרש. כל המג"דים פה, אתם לא אותנטיים, אתם הרבה יותר. אתם יותר טובים מכולנו, שלא יהיה ספק. אני עושה מילואים 35 שנה. לא מעט מילואים, אולי פחות משוקי. אבל אני לא מכיר את המונח מג"ד אמיתי. רק על זה דיברתי. חבר'ה, שלא יהיה ספק. תצאו פה למסדרונות, יש כאן הרבה מג"דים, יש מח"טים בחוץ. תפסיקו עם זה. אתה רוצה לריב אז נריב, יאללה.
מירי רגב
אני מבקשת שאת כל משחקי האגו נשים בצד. כל פורום בפני עצמו דואג בסוף לאנשי המילואים. אין פה תחרות, כולם ביחד לטובת אלה שנמצאים פה ולטובת אלה שאינם פה כדי לתגמל אותם.
אבי סייג
תודה מירי.
שוקי בן-ענת
אנחנו ממשיכים ואנחנו בפירוש אותו צבא.


מרכז סיוע ללוחם ולמשפחתו. גם כשהוא נמצא במילואים וגם בין תקופות המילואים. המרכז תומך גם בקהילה, גם בהעסקה, גם במשפחה עצמה. לא ירדנו לפירוט של רזולוציות מה הם עושים אבל מבחינת הרעיון והמחויבות המדינתית, ואני משליך את זה אלינו, זאת המחויבות לשמירת כשירותו של המערך.


פה יש פירוט של אותו מרכז סיוע, מה הם מקבלים.


זה מתייחס לזה שקוראים לתקופות ארוכות במסגרת צווי 8. זה משתלב עם כל נושא דחיית יעדים אבל טיפול באדם וגם במשפחה שלו כשהוא חוזר ממשימה ארוכה.


אני אסתפק בהיבט האמריקאי הזה. הכוונה שלי היא לומר למחוקק שהמדינה צריכה לתת את חלקה. זה מערך של המדינה ושל הצבא.
מירי רגב
ברוך הבא, איתן כבל.
ליאור אטיאס
אני מג"ד במילואים. נכון להיום אני בפיקוד העורף. באמת המריבות הן לא לעניין. מה שחשוב להבין הוא שאני והחברים שלי שנמצאים פה באנו למילואים, התקדמנו ועשינו מה שעשינו והגענו להיות מג"דים. הבנו שאנחנו עושים את זה מתוך צורך מסוים וגם מתוך אמונה שזאת הדרך הנכונה לעשות את הדברים.


מה שלא אמרו לנו בתהליך הזה, שמעבר להכשרת הלוחם, שזה מה שאני יודע לעשות בתור איש מילואים ובתור לוחם, צריך גם להתעסק בהמון בעיות אישיות שנובעות מהסיפור הזה. אני לא מדבר על בעיות סטנדרטיות שמכירים מהסדיר אלא מהעבודה שמגיע חייל מילואים, מגיל 23 וצפונה. זה מתחיל בסטודנטים שאומרים לך: אם אני הולך אני מאבד את השנה הזאת ואני מממן אותה מכיסי. לאחר מכן בעלי עסקים קטנים שבונים את עצמם.


בתור מג"ד ישבתי כמה פעמים בישיבות כאלה ואמרתי למילואימניק: אני לא מזמן אותך למילואים כי חשובה לי הפרנסה שלך. אם אני מביא אותך לפה, אתה פשוט נעלם משוק התעסוקה לחצי שנה. האובדן שנוצר, אובדן ההכנסות, מצבים של עיקולים שאנשים כאלה מקבלים כי פתאום לא סיפקו סחורה למישהו מסוים במועד מסוים, זה דבר שאי-אפשר להתעלם ממנו.


אין לי מושג לאיזה כיוון אנחנו הולכים פה בהיבט של הטבה כזאת או אחרת, אם בנושא של מקרקעין או הטבות אחרות. חשוב להבין, אנחנו הולכים ומאבדים אנשים מהרבה מאוד סיבות.
היו"ר כרמל שאמה
אתה יכול לתת דוגמה קונקרטית איזו הטבה שמפריעה לסטודנטים בצורה הכי מהותית.
עלה מיקנובסקי
עדיף לדבר במושגים של פיתרונות כי הטבה זה נשמע משהו חד פעמי.
היו"ר כרמל שאמה
זה עניין של סמנטיקה.
עלה מיקנובסקי
אם אומרים הטבות, זה נתפס כאילו עושים לנו טובות.
היו"ר כרמל שאמה
אתה רואה את זה לא נכון. אין ויכוח שלאנשי המילואים מגיעות הטבות. מי שיש לו ויכוח עם זה יש לו בעיה.
ליאור אטיאס
אני אתן דוגמה קטנה. סטודנטים שעובדים בעבודה נוספת. בדרך-כלל הם עובדים בעבודות זמניות וכשהם חוזרים חזרה מהמילואים אין להם את ההטבה הזאת. המבין יבין את המשמעות של זה. בדרך כלל מדובר במלצרות, שמירה ודברים מהסוג הזה.


גם ארגונים שעושים שמירה במשרדי ממשלה ומקומות כאלה. אומרים לאדם: אם אתה עושה מילואים, אז בוא ניפרד בשלב הזה.


אני לא רוצה להפריע יותר מידי אבל כדי להבהיר את הנקודה הזאת, אנחנו צריכים לצאת עם איזו תובנה שמה שנעשה פה בעצם יקדם את המדינה כולה למצב שבו אנשים יעשו יותר מילואים ולא ייפגעו מזה.
מירי רגב
אני רוצה להגיד משהו גם למג"דים שנמצאים פה ונרשמו. כפי שאתם רואים, היושב ראש מאפשר לכולם להתבטא ובוודאי שכרמל מבין את החשיבות הזאת.


בואו נתרכז פה בנושא מנהל מקרקעי ישראל. כל ועדה מתרכזת בנושא אחר. ועדת חינוך דנה בנושא הסטודנטים, אחרת נפספס את העניין הזה כאן ולא יהיה לנו בסיס להמשך דיונים שנקיים אחר-כך בוועדה. בואו תתייחסו לנושאים הספציפיים אותם הציג הקמל"ר.
מיטל לב
איזו ועדה דנה בנושא נשות המילואים?
מירי רגב
היא לא דנה בזה הפעם. אי-אפשר לעשות הכול. זה נושא שרשום על הפרק. ישבתי עליו עם קמל"ר. אנחנו הולכים לעשות פורום של נשות המילואים ונתעסק גם בעניין הזה.
היו"ר כרמל שאמה
אתם יכולים לקחת לתשומת לבכם שמעבר לנושא הספציפי שאנחנו דנים בו, הוועדה אחראית כמעט על כל תחומי הכלכלה: ארגוני המעסיקים, החברות הגדולות מגיעות אלינו לעיתים תכופות. לכן אם יש דברים כאלה שהם בולטים ומצריכים טיפול, אפשר להעלות אותם גם מעבר ליום ההוקרה לאנשי המילואים. לגבי נושא המילואים אתם תמצאו פה קונצנזוס מהאופוזיציה דרך הקואליציה, למעט הסיעות שהם אינן ציוניות. אין פה מחלוקת על העניין. גם אולי אפילו סיעות שלא משתתפות ומצביעות לפי מגזרים, הן מבינות את החשיבות של מערך המילואים.


כעת אני מעוניין לשמוע את נציגת מנהל מקרקעי ישראל.
אלה ירניצקי
יש לי עדכון קטן. גם מירי מכירה וגם ראיתם מהמסמך של מחלקת המחקר. מועצת מקרקעי ישראל תיקנה 3 פעמים את ההחלטה בעניין ההטבה. בכל פעם הרחבנו את ההטבה. בהתחלה דיברנו רק על הרשמה והגרלה ופטור ממכרז.
בתיקון השני הוספנו מכרזים ובתיקון השלישי, ביוזמת שר האוצר, שינינו את האחוזים כמו שהקראת בסעיף 2. בשבוע הבא המועצה מתכנסת שוב ואנחנו יזמנו תיקון נוסף גם כדי לתת פה איזו הרחבה נוספת וזאת בעקבות פניות רבות שהגיעו אלינו מקמל"ר או מכל מיני גופים בצה"ל.

מה שקרה הוא שההגדרה של חייל מילואים היתה שונה אצלנו מזו של צה"ל. השוני העיקרי הוא שבהחלטה האחרונה שלנו, זאת שבתוקף עכשיו, 6 שנים מוגדרות כ-6 השנים האחרונות. כלומר, חייל יכול היה לצבור 10 ימי מילואים רק ב-6 השנים האחרונות. היתה חלופה נוספת 80 ימים בסך הכול. הבנו שבצה"ל מדברים על 6 שנים החל משנת 2000. כלומר, חייל היום יכול לקבל הטבה מבחינתם גם אם הוא עשה מילואים מ-2000 עד 2006. לאחר שהיו הרבה פניות כאלה וראינו שזה יוצר בעיה, גם מבחינת ההיקף של האנשים שאנחנו יכולים לתת להם הטבה וגם מבחינת האחידות, פשוט פרקטית - - -
עלה מיקנובסקי
למה דווקא 2006?
אלה ירניצקי
אני אומרת שאנחנו, בהגדרה שלנו, דובר על כך שכשאתה בא לרכוש מגרש, אתה צריך להראות שב-6 השנים האחרונות עשית בכל שנה לפחות 10 ימי מילואים. ההגדרה של צה"ל היא החל מ-2000, כך הבנתי.
שוקי בן-ענת
לא. ההגדרה של צה"ל משתלבת עם ההיגיון שלכם שזאת הטבה של פעם בחיים ולכן צריך איזה ותק מסוים במילואים. עקב שינוי הגדרת משרת המילואים הפעיל עכשיו זה טיפה משתנה, אבל גם צה"ל מדבר על צבירת ותק של שנים במילואים פלוס כמות ימי המילואים שמוגדרת כרגע בהגדרה.
אלה ירניצקי
הכוונה היא לתאם איתכם. הבנתי שאתם מונים 6 שנים משנת 2000 כדי לתת את האישור השש שנתי.
שוקי בן-ענת
ממש לא.
אלה ירניצקי
איך אתם סופרים את ה-6 שנים?
שוקי בן-ענת
6 שנים בשירות המילואים ולא 6 שנים אחרונות.
אלה ירניצקי
החל ממתי?
שוקי בן-ענת
אין פה תאריך התחלה, האדם נמצא בשירות מילואים.
איתן כבל
סליחה שאני מתפרץ, יש פה עגלה לפני הסוסים. קודם כל מהי ההטבה, לפני שאנחנו מתווכחים מי מקבל אותה.
מירי רגב
דיברנו כבר על ההטבה.


הוועדה משודרת ולכן אולי תגידי בקול מה ההטבה, כדי שכל האנשים ידעו על מה מדובר. אולי תגידי מה ההטבה כפי שאת מבינה אותה.
אילן דגני
קבעו הנחות, בהתאם לאזורי עדיפות במדינת ישראל. במרכז הארץ נקבע שההנחה תהיה בשיעור של 10% ובלבד שלא תעלה על 50,000 שקלים. באזור עדיפות ב' 20% ובאזור עדיפות א' 35%. יכול להיות שחלק מהנתונים שמופיעים בפניכם לגבי המספר הוא מתייחס לאזורים האלה. צריך לזכור שיש איזור נוסף ושלא נכנס פה בטבלה, ושבכלל אלה הקצאות שהמנהל מקצה אותן בקרקע, שזה קו עימות לבנון ואזורי פריפריה.
מירי רגב
הוא מקצה קרקע אפס אבל את הפיתוח הוא לא מקצה.
אילן דגני
פיתוח זה פיתוח לתשתיות. בעניין הפיתוח, צריך לזכור שבאזורי עדיפות ובאזור קו עימות לבנון למעשה משרד הבינוי והשיכון מסבסד חלק מעלויות הפיתוח. כלומר, גם מרכיב הקרקע יש בו מרכיבי הנחה וגם במקומות מסוימים אנחנו מוודאים ואנחנו דואגים בעניין הזה לכל אזרחי מדינת ישראל, שבמקומות שאזרח זכאי לסבסוד של עלויות הפיתוח, אנחנו מביאים את זה בפניו. זה לרבות מה שקורה בהרחבות בקיבוצים ובמושבים. יש טבלאות מסודרות שכל אזרח ובוודאי כל חייל מילואים ידעו מהם הסכומים של הפיתוח ואם קיים סבסוד.
איתן כבל
זה רק לבנייה צמודת קרקע?
אילן דגני
מדובר בבנייה צמודת קרקע.
איתן כבל
בבניית צמודי קרקע מדובר על לתת 50,000 מתוך מיליון. זה בסדר, אני מאלה שלא מתבכיינים על שום שקל, אבל בסוף לחיים יש דינאמיקה ואתה צריך להיות פרקטי. זה קורה פעם אחר פעם שרשומה לנו הטבה ובפועל אתה לא יכול לממש אותה, בוודאי כשאנחנו מדברים על חיילי מילואים בתחילת דרכם. אתה מכיר את זה באופן אישי.


העניין הוא לא רק לבוא ולרשום. מה קורה? יש רשימה של הטבות שהן אות מתה. בסופו של דבר רוב הדברים או חלק מהדברים הופכים – אתה יודע, עד היום הזה, הדבר היחיד שכולנו התרגשנו ממנו זה 400 שקל שהיינו צריכים לשלם על הרישיון וזה ירד ל-10 שקלים. זה היה ה"בז". אתה מבין על מה אנחנו מדברים?
שוקי בן-ענת
זה 3 שקלים לחודש.
איתן כבל
אני מנסה להיות מעשי. בסופו של עניין מדובר בבני אדם. אתה פוגש אותם ואתה שומע את ההתלבטויות שלהם. הם מספרים לך: זה יפה, אבל הלכתי ואמרו לי תביא, תלך, תעשה? מה אני אעשה זה עולה 2,000,000 שקלים בכלל.


מה אני מנסה לומר? צריך לקחת את הדברים ולהוריד אותם אל המציאות. המציאות היא יותר מורכבת. רובנו עדיין נכנסים למכרזים של בנייה רוויה. הלוואי ולרובנו היתה היכולת להיכנס ולהשתתף במכרזים לבנייה צמודת קרקע, בוודאי כשאתה בתחילת דרכך.


יושבים פה אבי אסייג ועלה מיקנובסקי, שבאמת פעילים בנושאים האלה בשוטף וביום יום. אנחנו חייבים לקחת את ההטבות האלה ולהוריד אותן מהקומה ה-30 במגדלים כאלה ואחרים ולהביא אותם אל המציאות.
עלה מיקנובסקי
כשלא היית כאן, נתנו נתון ש-241 איש הצליחו לממש את זה.
איתן כבל
זה יפה, אני לא מזלזל בזה.
מירי רגב
יפה מאוד אבל לא מספיק.
איתן כבל
אמרתי בפתיחת דבריי שכל הטבה, כל דבר שניתן אני מברך עליו.
עלה מיקנובסקי
אבל אמרת שצריך להנגיש את זה לכמה שיותר אנשים.
איתן כבל
בדיוק, הרי זה הסיפור, ההנגשה. בסופו של דבר מי שגר בקו עימות זוכה ממילא להטבה הזאת. תבדוק כמה מהם גרים בקו עימות וכמה מהם בנים ממשיכים. בסוף, מדובר באותם אנשים מפתח-תקוה, מראש העין, מהוד השרון או מחדרה. היה מעניין לראות את הפילוח של הקנייה.
מירי רגב
אמרת שבשבוע הבא אתם הולכים להרחיב איזו תקנה. תגידי מה אתם הולכים להרחיב?
אלה ירניצקי
עד היום, לפי ההגדרה, חייל שזכאי להנחה הוא חייל ששירת ב-6 השנים האחרונות, 10 ימים לפחות בכל שנה.


היינו בקשר עם אמיר חי ועוד אנשים מצה"ל שאמרו לנו שאצלם האישור ה-6 שנתי ניתן לאנשים שהגדרתם: חייל מילואים אשר ביצע 10 ימי שירות פעיל ומעלה בכל שנה במהלך 6 שנים, לא בהכרח רצופות, החל משנת 2000.


זה התנגש אצלנו, כי אצלנו זה רק מי שהגיע למכסה ב-6 השנים האחרונות. לכן ביקשנו ממועצת מקרקעי ישראל שתתכנס בשבוע הבא לשנות את ההגדרה כך ש-6 השנים יוכלו להיספר החל משנת 2000. עכשיו, בעקבות ההערה של קמל"ר, אנחנו נבדוק אם זאת ההגדרה.
מירי רגב
זה בסדר גמור, הרי שינוי את חוק המילואים.
איתן כבל
אף אחד לא יתמוטט אם תרחיבו את זה לשנת 2000.
אלה ירניצקי
גילוי נאות: קודם כל יש פה גם איזה צמצום כי הורדנו את האופציה של 80 ימים כלשהם ב-6 השנים האחרונות. המטרה היא גם לבוא לקראת חיילים אבל גם לסנכרן עם ההגדרה של צה"ל. בסופו של דבר חייל מילואים שמגיע לממש את ההטבה מביא את האישור השש שנתי שצה"ל נותן. אנחנו רצינו שהאישור יהיה אותו אישור וההטבות יחולו על אותו ציבור.
עלה מיקנובסקי
יש הגבלה מתי הוא יכול לממש את זה? נגיד שהוא מסיים שירות מילואים בגיל 40. יש לו 6 שנים צבירה. באותו יום אין לו את הכסף ואחרי 5 שנים הוא רוצה לממש את ההטבה.
אלה ירניצקי
אם הוא עדיין עונה לרף.
עלה מיקנובסקי
80 יום יש לו אבל הוא כבר לא במילואים.
קריאה
האם הזכות הזאת נשמרת לו?
איתן כבל
אתה מעלה שאלה מצוינת.
עלה מיקנובסקי
עזבי את האישורים של הצבא. אדם צבר את ה-80 יום במשך כל שנות המילואים שלו. הוא עזב את השירות ושנתיים אחרי זה הוא רוצה לממש את הזכות הזאת. האם הוא יכול?
אלה ירניצקי
כרגע, אני חושבת שלא.
איתן כבל
זה נושא שצריך בהחלט להתייחס אליו.
מירי רגב
צריך לעשות איזה תיקון כי רוב המג"דים והמ"פאים במילואים הם בני 30. בני 30 לא יכולים היום לקנות בית אלא אם אנחנו הילדים של אקירוב וזה קשה. אחרי שהמג"ד עשה את כל ימי המילואים שלו, הוא הגיע לגיל 45 או 50. הוא אסף מספיק כסף, לקח הלוואות ועכשיו הוא יכול לממש את הזכות שלו.
איתן כבל
צריך שיהיה בנק זכויות.
מירי רגב
זאת אומרת שצריך שנשמור לו את אותה זכות לגיל מאוחר יותר. כמובן, הזכות הזאת עומדת לו רק פעם אחת בחיים. בואו נעשה את התיקון הזה.
אילן דגני
אתם מבקשים שאם הוא סיים את המילואים שלו בגיל 45, למעשה ייקחו אחורה עד 6 שנים - - -
מירי רגב
ליאור עשה 7-8 שנים מילואים ועשה 10 ימים במינימום. היום ליאור לא מסוגל לקנות דירה כי אין לו את הכסף. הוא עובד, הוא מתפרנס. הוא סיים את שירות המילואים ב גיל 45. בגיל 52 יש לו אפשרות לקנות דירה. עכשיו הוא בא למנהל מקרקעי ישראל - - -
אילן דגני
עד מתי אתם רוצים שהזכות הזו תישמר?
מירי רגב
הזכות הזאת תישמר לו כל החיים אם הוא עשה מילואים והוא ניצל אותה באופן חד פעמי.
אייל מלמן
יש עם זה בעיה כי חייל יכול לעשות מילואים מגיל 21 עד גיל 27, לצבור 10 ימים בשנים האלה ואחרי זה להשתחרר.
איתן כבל
אנחנו לא עומדים כרגע לעלות ולרדת ברזולוציות אבל בפירוש יש כאן נושא שמחייב התייחסות. מה שאתה מעלה זה גם נכון, צריך למצוא את נקודת האיזון אבל הכוונה היא כוונה נכונה.
אלה ירניצקי
אני רק רוצה לדעת, האם במצב כזה ניתנות הטבות אחרות?
איתן כבל
לא נבקש לאגור לנו זכות לכניסה לשמורות של החברה להגנת הטבע.
עלה מיקנובסקי
זאת ההטבה הכי משמעותית מבחינה כספית. זאת הטבה שהיא תלויית מצב סוציו-אקונומי מסוים. בהתחלה אי-אפשר להגיע לזה.
מירי רגב
אני מציעה שבשבוע הבא אתם תבדקו במועצה - - -
אלה ירניצקי
אני לא יודעת אם זה יגיע למועצה הקרובה.
מירי רגב
תבדקו אם ניתן לפתור את זה במסגרת המועצה או שצריך לזה תיקון חקיקה.
איתן כבל
אני כבר אומר לך, כמי שעסק בזה המון שנים – אני מציע שאנחנו נשב ונתכנס ונחליט מה אנחנו רוצים בדיוק. דבר שני, זה צריך להיות מובא למועצה. המועצה היא הגוף העליון הסוברני להחליט את ההחלטות האלה, זה כמו חקיקה.
מירי רגב
בואו נחליט שאנחנו מבקשים בקשה כזאת ואנחנו נעקוב אחרי העניין הזה.
אילן דגני
אבל אנחנו לא נעכב את המועצה הקרובה. אנחנו נתקדם עם התיקון ואם תבקשו תיקון נוסף, יהיו עוד מועצות בעתיד.
שוקי בן-ענת
אנחנו נביא את עמדת צה"ל לגבי מועד תפוגת הזכאות. הנתון שעלה ציין הוא נכון, זאת הטבה של פעם בחיים שמצריכה ותק מסוים. זאת ההטבה היחידה מבין ההטבות, כל היתר הן חד שנתיות. זאת הטבה שאני קורא לה סטטוטורית, היא מייצרת סטאטוס חברתי של משרת מילואים. זאת לא הטבה שנועדה לשפר את חשבון הבנק והיא היחידה כרגע שמצריכה זכאות.


אנחנו נבדוק עוד פעם את הסנכרון של ההגדרה כי השתנתה הגדרת משרת מילואים פעיל. אתמול השתנתה ההגדרה.
אילן דגני
אנחנו לא נעכב את ההליכים שאצלנו, זה העניין.
אלה ירניצקי
אם השתנתה ההגדרה אולי כן צריך לעכב.
קריאה
האם ההטבה הזאת תופסת רטרו אחורה, היות והיא נכנסה שנה שעברה. אני פניתי לפני 3 שנים, השאלה האם זה תופס?
אילן דגני
לא.
איתן כבל
תמיד יש את התיחום הקרוב.
קריאה
ראה אלמנות צה"ל.
איתן כבל
בדיוק.
אילן דגני
עלה פה עניין של מחיר למשכן. במחיר למשתכן הערך של הקרקע הוא קבוע, בהתאם לערך שהמנהל או שמאי המדינה קובעים אותו, והתחרות היא בין היזמים לגבי עלות הדירה. כלומר, למעשה, מי שנותן את ההצעה הזולה ביותר בהצעה שלו למכרז. תסלחו לי, אבל אני לא יודע - - -
מירי רגב
אנחנו כולנו יודעים שמחיר למשתכן כנראה יוצא לפועל רק למגזר חרדי בבית שמש, ב-400,000 וב-500,000 שקלים כי בראש העין היה מחיר למשתכן 1,200,000 שקלים.
אילן דגני
אבל אף אחד לא התמודד.
מירי רגב
כי העלתם כזה מחיר מקסימום - - -
אילן דגני
אבל אנחנו לא מעלים. מי שמעלה אלה השמאים שהם למעשה קובעים את ערך קרקע. מנהל מקרקעי ישראל כפוף - - -
מירי רגב
השמאי לא יכול לקבוע מחיר קרקע של מנהל מקרקעי ישראל.
אילן דגני
השמאים הם של משרד המשפטים.
מירי רגב
- - כדי שהאוצר ירוויח ויספסר על הקרקע.
אילן דגני
בעניין הזה, לא הצלחתי להבין איך חשבתם להשליך את העניין של מחיר למשתכן על אנשי מילואים.
אלה ירניצקי
אנחנו לא יודעים כמה אנשי מילואים ישתתפו, אנחנו בוודאי לא ניתן לקבלן שהוא איש מילואים הטבה על כל היחידות.
איתן כבל
אני רוצה להציע. שום דבר כאן הוא לא חדש. גם "מחיר למשתכן" ו"בנה דירתך" הומצאו בשנת 1992. היתה לי הזכות להיות חלק מהממציאים של המחיר למשתכן. היום קוראים לזה בשם יפה "דיור בר השגה". בסוף אתה קובע כללים ואתה יכול לקבוע. הגיעו כבר טילים לירח. אפשר לשבת ולהגדיר שבכל פרויקט אתה מקצה איקס. כמו שאתה נותן למי שיש לו נקודות זכות כאלה ואחרות, אתה אומר לו: תגיש לי את הנתון הזה והזה. הוא בא ואז אתה יודע לתת לו את העדיפות בתוך הסך הכללי.


זאת לא המצאה חדשה. היינו רוצים לקחת את המחיר למשתכן וללכת איתו צעד נוסף כי מחיר למשתכן הוא יותר זול אבל זה לא מצב שכולנו באין ברירה עומדים רק במחיר למשתכן.


אני מוכן לעזור לכם. לשבת ולעזור לכם איך עושים את הכללים ואיך מגדירים את זה במשרד הבינוי והשיכון. יש שם את כל ההיסטוריה ואת כל המידע המצטבר שיכול לסייע.
מירי רגב
פה אפשר לעשות את זה בדיוק כמו שעשינו עכשיו ל-20% מבני המקום.
קריאה
גם במחיר למשתכן אין לבני המקום. גם אם בני המקום יש היום בעיה.
אלה ירניצקי
בימים אלו יש בג"ץ ואנחנו מחכים להחלטה. זה נשמע פשוט וכולנו באותו צד. יש מכרזים שמוקפאים. זה לא כל-כך פשוט להקצות בפרויקט.
מירי רגב
אם יש מדיניות ממשלה אז היא יורדת כלפי מטה למשרדים. בהיבט הזה משרד המשפטים יכול לתת את התוקף שלו, כמו שאנחנו עושים עם ההבחנה המותרת. אם אנחנו רוצים באמת לתעדף את אותם אנשי מילואים שמגיעים ועושים ימי מילואים והם היחידים שעושים את זה, אז המדינה תמצא את אותם כללים כדי להיטיב איתם. בעיות בוודאי שיש.
אלה ירניצקי
אנחנו אומרים שאנחנו מחכים לפסיקה של בג"צ גם בעניין הזה כדי לראות איך אנחנו מיישמים. הרצון קיים.
אילן דגני
אמנם אנחנו עוסקים היום באנשי המילואים, אבל צריך לזכור שלמעשה המנהל באופן קבוע במהלך השנים האחרונות, עובד מול פרויקט המגורים של צה"ל להקצאות בפטור ממכרז - - -
איתן כבל
אל תעלה את זה, אין לזה שום קשר. זה לא דומה. איש קבע לא היה יום אחד במילואים.
אילן דגני
אין שום הנחות על ההקצאות האלה.
איתן כבל
תסלח לי, הם מגיעים כפרויקט, הם מקבלים את זה במכרז. בוודאי, היו באים לראש העין, היו באים לשוהם אם היו מקבלים את זה במחירים הרגילים?
אילן דגני
על הקרקע הם לא מקבלים שום הנחה.
איתן כבל
זה לא הנושא.
היו"ר כרמל שאמה
עופר גבריאלי, בבקשה.
עופר גבריאלי
בהקשר לאותה הטבה שנותנים. מעבר למדרגות האלה, שברוב המקרים הן לא ישימות, אני יכול להגיד לכם מניסיון אישי שלפני כשנה וחצי פניתי להתעניין בנושא של רכישת קרקע ונתקלתי בתופעה אחרת שלא דיברנו עליה עדיין והיא שאחרי שהתמקחתי עם היזם על המחיר – בסוף הבנתי שאין לי את היכולת – אבל, כשהתמקחתי איתו על המחיר, הובהר לי שאותה הטבה של ה-50,000 שקל הוא בולע אותה ואני לא אקבל אותה. אני מתמקח איתו על מחיר ואני סוגר מחיר וזה המחיר שלי. זה שאני בנוסף, כקונה מן המניין, גם איש מילואים שזוכה לאותה הטבה, הוא כבר יבלע אותה, הוא ייהנה ממני.
אילן דגני
היזם לא מקבל את הנחה.
עופר גבריאלי
אני פונה לקבל את ההנחה אבל הוא נהנה ממנה.
אילן דגני
אבל היזם לא זכאי להנחה.
עופר גבריאלי
כביכול אני מקבל את זה. זה חלק מהדיל. הוא אומר לי: או שאתה קונה ב-1,550,000 שקלים או שאתה קונה ב-1,500,000 ואת ה-50,000 אתה מבקש ונותן לי.
איתן כבל
היזם כבר לקח בחשבון את ה-50,000.
אילן דגני
זאת הקצאה שהמנהל מקצה לך או שהיזם מקצה לך את יחידת הדיור.
עופר גבריאלי
יש הרחבות של המנהל שיש יזם שהוא זה שמנהל את המכרז.
אילן דגני
בהרחבות למעשה מדובר בהקצאות בפטור ממכרז שניתנו לישובים חקלאיים. שם, למעשה בא אותו יזם – למעשה אתה קונה מאותו יזם שירותי בנייה. אתה עושה את העסקה מול המנהל כלפי הקרקע ומקבל את ההנחה אם אתה זכאי לה לפי הקריטריונים ואתה קונה שירותי בנייה מהקבלן.
עופר גבריאלי
תבדוק, למשל, במושב הבונים ותראה שזה לא כך.
אילן דגני
במושב הבונים ההרחבה הזאת נעצרה כבר 3 שנים כי יש שם מישהו שאני לא יודע מה הוא עושה שם, יפתח הבנאי.
עופר גבריאלי
אני נותן לך דוגמה מהשטח ואומר לך ששם אתה לא יכול להפריד בין הקרקע לרכישה.
אילן דגני
אבל אתה קונה שם שירותי בנייה. בגלל שזה לא התחום שלך, אתה מפספס את הנקודה.
עופר גבריאלי
אני מנסה לענות לך על זה. אני אומר לך שכשאתה מתעניין לבצע עסקה, לא נותנים לך לעשות את ההפרדה בין הרכישה של הקרקע מול המנהל ורכישת שירותי בנייה מול היזם. מוכרים לך חבילה אחת, take it r leave it.
אילן דגני
בבונים באופן ספציפי אסור להם ולראייה, ההרחבה הזאת כבר תקועה למעלה מ-3 שנים בגלל הדברים האלה.
אייל בוטון
אני בן 48 ומשרת פעיל במילואים. בלי להיכנס לויכוח פה, אני רוצה להגיד בשתי מילים משהו ואחר-כך יש לי פיתרון למנהל. בכובע האחר שלי אני עורך דין פרטי ומתעסק הרבה עם המנהל ומכיר את ההנחה. אני מאוד מברך אותם על הצעד הזה אבל אני חושב שהוא מפספס ולא באמת נותן את הזכות שנותנים פה.


מה שמאפיין את האנשים פה – כולם מבוגרים פה, אין פה ילד שמשרת מילואים. כולם פה אנשי משפחה, כולם פה שמו את שירות המילואים לפני הבית ולפני הכיס שלהם ולפני השיקולים הכלכליים שלהם.


לדעתי, המדינה צריכה לקחת אחריות על זה. המדינה ולא הצבא צריכה לקחת אחריות. אחת הדרכים בהם המדינה יכולה לקחת אחריות ויפה מה שהוצג פה על איך מתייחסים לזה בארצות הברית, זה באמת לתת הטבות לאותם משרתי מילואים.


היום יש הרבה סקטורים שיש להם לובי מאוד חזק במדינה, שיש להם כללי העדפה בחקיקה. יש גופים רציניים שיש להם כל מיני הטבות והנחות. גם מנהל מקרקעי ישראל נותן הנחות. הוא נותן הנחות לניצולי שואה, לנכים ולהרבה אנשים. הוא לא מצמצם את ההנחות האלה. הוא לא אומר לניצול שואה: אתה תקבל הנחה רק אם תקנה בית באזור עדיפות א'. מה פתאום? אתה צריך לשלם דמי הסכמה למנהל כשאתה מוכר את הבית שלך? תקבל הנחה. אתה צריך לשלם דמי חכירה מהוונים, תקבל הנחה.


אני הייתי מבקש שהמנהל יחיל את אותו דבר. חבר הכנסת כבל כבר דיבר על זה. בואו נעשה חשבון במנהל. כל אדם עם תעודת הזהות שלו יש לו חשבון במנהל. תשימו שם זיכוי 50,000 ואני אנצל את זה איך שאני רוצה. יש לי בית היום במושב ולא רוצה לקנות עוד בית. אבל אני רוצה שכשאני אמכור את הבית וירצו ממני מיליון שקלים דמי הסכמה, לקבל הנחה של 50,000 שקלים. אין סיבה שלא אקבל.
איתן כבל
אם לא קיבלת בסיבוב הראשון.
אייל בוטון
ייזקף לזכותי איזה בנק ואני אנצל את הסכום הזה מתי שאני רוצה. אם אבחר לגור בצפון אז תהיה לי זכות.


מה שהמנהל עשה בהחלטה שלו וזה התעכב בבג"צ ויש סיכוי שבג"צ כזה יתקבל. יש שאלה האם זה מידתי או לא מידתי. לי יש 40 ימי מילואים בשנה מגיל 25, הרבה ימי מילואים. אם המדינה תחליט שלי כבר מגיעה ההטבה הזאת של 50,000 שקלים, מה זה משנה מתי אני אנצל את זה. זה פותר את הבעיה של מי שהפסיק מילואים ולא הצליח בגיל 44 לקנות בית. אז הוא יקנה את הבית בגיל 49. מה קרה?


למה המדינה לא צריכה לעשות את זה?


אני חושב שלמנהל יהיה יותר קל לחיות עם החלטה כזאת. בסוף אני מתחשבן עם המדינה.


עכשיו יש רפורמה ואני הולך לקנות את הזכויות שלי. למה שלא יתנו לי הנחה ברכישת הזכויות שלי מהמנהל?


אני חושב שאם עושים פיתרון כזה, זה מסיר את כל המגבלות ומונע הרבה דיונים, עם אזור עדיפות א', עם זכויות למשתכן, עם הטבה לזה. מה זה רלוונטי?
מירי רגב
אילן, דבר כזה יכול לעבור במנהל?
אילן דגני
לדעתי לא.
אייל בוטון
בוודאי שהוא יכול לעבור.
איתן כבל
הוא שואל האם במנהל מסוגלים לחשוב על דבר כזה?
אייל בוטון
מחלקת שיווק, אם היא מסתכלת, היא לא עובדת בכלים האלה. אני מוכן להוביל מהלך כזה.
מירי רגב
אתה מוכן לכתוב את זה בצורה מסודרת?
אייל בוטון
כן.
מירי רגב
תכתוב את הרעיון בצורה מסודרת ונראה איך אנחנו מקדמים את זה.
רז טישלר
אני מג"ד תותחנים.


אני חושב שיש קושי נוסף במימוש הדברים, במיוחד לרמת החיילים, הח"פשים. למה? בגלל שחוק המילואים היום מגדיר איקס ימי מילואים שמותר לעשות במהלך השלוש שנים. כשאני מסתכל במצטבר ב-6 שנים, אז לא עוברים את ה-85 ימים.


שנית, גם בגלל המשאבים שקיימים בתוך הצבא, קרי ימי המילואים שקיימים. בשנה הראשונה באמנון גדוד שלדי אני קורא לחייל ל-5-6 ימים. בשנה השנייה אני קורא לו לאימון גדוד מלא לעוד 5-7 ימים ובשנה השלישית אני קורא לו ל-23-24 ימי מילואים. בסך-הכול אין גם את ה-10 ימים מצטבר כל שנה. אין לי את המצטבר של 80 ימים במשך 6 שנים. אני אומר את זה בהקשר של הח"פשים כי קצינים ובעלי תפקידים מיוחדים עוברים את זה ואין בעיה. רוב האנשים במילואים זה בעצם החיילים והם לא זכאים להטבה הזאת.
איתן כבל
ברשותך אני רוצה לתקן ואם הקמל"ר יתקן אותי אז זה מצריך תיקון. אנחנו מתייחסים היום לחייל שמקבל תעודה. הובלנו עכשיו את התיקון שזה יהיה ל-3 שנים. מי שנושא את התעודה הזאת, מבחינת מערכת הביטחון וצה"ל הוא נקרא חייל בשירות מילואים פעיל. אני לא מציע שנתחיל לרדת או לעלות ברזולוציות. צה"ל כבר הגדיר וברגע שהוא נתן את התעודה לאותו חייל, מנקודת המבט של מערכת הביטחון הוא זכאי לכל הטבה.
רז טישלר
השאלה האם ההטבה היא לפי התעודה או לפי הסעיפים?
אבי סייג
איתן, הוא צודק. היום מוגדר 6 שנים וימים. הוא לא מגיע לזה. אולי נרחיב את זה, לא 6 שנים אלא 10 שנים.
ליאור אטיאס
השוני הוא כרגע ב-3 שנים 20 יום, זה המצב היום.
איתן כבל
חייבת שתהיה התאמה בין כל המערכות. אי-אפשר שכל מערכת תחליט לעצמה איך היא קובעת את היחס שלה מהו חייל מילואים. היא לא צריכה להגיד אם הוא עשה 20 יום או 30 יום, זה לא מעניין אותה. מערכת הביטחון וצה"ל ידעו להגדיר מהו חייל מילואים פעיל, מי שנושא את התעודה ומקבל אותה והוא צריך להיות אוטומטית זכאי. אם לא, כל אחד יקבע לעצמו כללים.
רז טישלר
זה הקושי שדיברתי עליו. אולי תעשו את זה בחקיקה.
שוקי בן-ענת
חבר הכנסת כבל, יש שתי זכאויות שהן שונות. האחת זאת הזכאות הזאת כי היא רב שנתית והשנייה זכאות "פרח" שהיא חד שנתית למרות התלת שהוצג והיא מחושבת לפי שנה אקדמאית. זה עניין טכני, תיעשה התאמה.
מירי רגב
אבי, אתה מסכם את הדברים?
אבי סייג
בהצעה שאייל יעשה, נכניס את זה.
איתן כבל
זה מסוג הדברים שצריך לטפל מייד.
מירי רגב
לא, צריך לטפל בזה מייד.
אבי סייג
אמרתי לאייל שעד מחר הוא עושה את זה כדי שזה ייכנס בשבוע הבא לישיבה במנהל.
מירי רגב
אני רוצה לקדם בברכה את יאקי ודמני מנכ"ל אלקטרה שיזם את הפרויקט "חברות מתגייסות". כל איש מילואים שמפטרים אותו בגלל שהוא שירת במילואים, החברות ינסו לדאוג לו לעבודה. אני רוצה לברך אותך. עוד נדבר על זה באודיטוריום ובמליאת הכנסת.

אני חושבת שהחברה האזרחית שמתגייסת לטובת אנשי המילואים ומי שהרים את הכפפה זה יאקי, זה דבר נהדר. זה חשוב אבל הממשלה צריכה לטפל בזה בחקיקה.

לכן, במקביל לצעד שעושה יאקי עם אנשי העסקים השונים כדי לטפל במערך המילואים ובאותם אנשי מילואים שמפטרים אותם מעבודה, אנחנו במקביל מוליכים הצעת חוק לתגמול מעסיקים שמשרתים במילואים יותר מ-60 יום בשנה. ברוך הבא יאקי.
היו"ר כרמל שאמה
אני רוצה לחזק את דבריה של חברת הכנסת רגב. אני חושב שכל חברה עסקית שלוקחת על עצמה פעילות כזאת ותרומה כזאת, זאת הפעולה הלוביסטית הטובה ביותר שהיא יכולה לעשות בכנסת ישראל. יישר כוח ותמשיכו לעשות את זה, בטח בוועדת הכלכלה.


סליחת הלוביסטים אם פגענו בפרנסה שלהם.
זוהר בן-דוד
אני מג"ד, כבר 25 שנה במילואים. כמות ימי המילואים שאני עושה בשנה עומדת על 90 יום שהם רשומים. באופן לא פורמאלית אני עושה 150 ימי מילואים.
מירי רגב
איזה פראייר אתה.
זוהר בן-דוד
את פראיירית.
עלה מיקנובסקי
אתה יכול להסביר איך אתה עושה את זה?
אבי סייג
איפה אתה עובד?
זוהר בן-דוד
אני לא רוצה לפרוס פה את הנושא האישי שלי, זה לא המקום. אני פוטרתי ממקום העבודה שלי לפני שנה. היום אני משתדל לדחוף את עצמי ולעבוד כעצמאי בתחום של הייעוץ הכלכלי והליווי הכלכלי כדי להחזיר את כל השנים שפספסתי בתחום הזה כעצמאי והשערות הלבנות זה מזה.


אני לא מתכוון להפסיק לעשות שירות מילואים. יש לי 3 ילדים. אחד מהם משרת ביחידה מובחרת, השני ילך אחריו ליחידה מובחרת וגם השלישי ילך אחריו ליחידה מובחרת והם יעשו שירות מילואים. אם נקבל את ההטבות ואם לא נקבל את ההטבות בכל מקרה, זה החינוך שאנחנו נותנים בבית. הם רגילים לראות אותי עם המדים והמדים נמצאים באותו תמיד.
אבי סייג
לדעתך פוטרת בגלל המילואים?
זוהר בן-דוד
לא לדעתי, נאמר לי בפרצוף.
היו"ר כרמל שאמה
זה הדבר הכי מחריד ששמעתי פה היום, שמפטרים אנשים עקב מילואים.
מירי רגב
בושה וחרפה בחברה שלנו.
היו"ר כרמל שאמה
זה באמת הכנסת צריכה לחדד את הדברים.
זוהר בן-דוד
בגלל זה אנחנו פה על בגדי עבודה ולא על בגדי א', אנחנו באנו לעבוד. זה היום הראשון שמפה אנחנו מתחילים לעשות מהלך שהאנשים שיושבים פה ובוועדות האחרות ידאגו ויוודאו שההחלטות שיתקבלו פה יצאו מהכוח אל הפועל ובזמנים שאנחנו מכירים, של הצבא. אנחנו נשב ונדאג באחריות שזה ייעשה כי זה חשוב לנו.


יש לנו חיילים שאנחנו מובילים, יש לנו אנשים שאנחנו מסתכלים להם בעיניים. יש לנו משפחות שאנחנו מסתכלים עליהם. כשאני מגיע לשירות מילואים אני לא יכול להיות פסיכולוג, איש עבודה, איש כספים, איש תעסוקה וגם לאמן את החיילים שלי להיות מוכנים לרגע האמת. אני צריך את העזרה שלהם. זה במאמר מוסגר.


במסגרת הנושאים שוועדת הכלכלה עוסקת, אני חושב שההטבות שמנהל מקרקעי ישראל נותנים לעניין הדיור צריכים לבוא גם ליזמים שרוכשים קרקע ממנהל מקרקעי ישראל ובמיוחד בפריפריה. במהלך השנים האחרונות נתקלתי בהרבה מאוד יזמים שגם מעסיקים מילואימניקים וגם גרים בפריפריה ששם חשוב נושא העבודה. הם לא מקבלים שום הטבה ממנהל מקרקעי ישראל בנושא של רכישת הקרקע. אז תיקון נוסף לבנייה, גם הנושא של קרקע ליזמות. אני מדבר על אזורי תעשיה באזור כרמיאל, באזור התעשייה בדלתון, באזור התעשייה בציפורית ובקדמת הגליל והקשת גדולה. שם יתנו הטבה אמיתית ליזם, לא של 50,000 שקלים, ויעגנו את זה בעובדות נוספות כמו שהוא מעסיק אנשים שעושים שירות מילואים או שהוא עשה שירות מילואים. כך אנחנו נרוויח כמה דברים, גם ייפתחו מפעלים חדשים, גם יינתנו מקומות עבודה באזור הפריפריה וגם נרוויח הכרה והטבה לאותם אנשים שבאמת מבצעים מילואים. תודה רבה.
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת מגלי והבה, בבקשה.
מגלי והבה
אדוני היושב ראש. אני רוצה לברך את חבריי בשדולה, איתן כבל ואת מירי וגם את אלה שעוסקים במלאכה. כמי שלבש את המדים האלה שנים רבות יודע – כשאיתן קורא או לפניו עוד בקנסות הקודמות שהיינו פה, כל מה שצריך לעשות אנחנו עושים.


מטריד אותי באופן אישי, כממשלה וכממסד שאנחנו לא עומדים במה שאנחנו מתחייבים.


דבר נוסף שמטריד אותי זה מספרם של אלה שלוקחים על עצמם את הנטל. אנחנו רואים שהם נמצאים בירידה.


כשאני קורא שחיילי המילואים ומפקדי המילואים אומרים שהם מתאמנים פחות, אז מישהו טומן את ראשו בחול ולא מפיקים לקחים ולא לומדים.


אני אומר לחבריי בשדולה פה. כל פעם אנחנו שומעים את הדברים, מכירים אותם ולא לומדים את הלקחים. אני לא רוצה להכניס אתכם לתחושה שלי לגבי מה שהיה ברמת הגולן, שזאת עוד פאשלה מהפאשלות. זה מצטרף למי שאוהב את המדים האלה ויודע שכשמזלזלים בדברים הקטנים כך מגיעים לדברים הגדולים.


לכן, במאבק שלכם אנחנו נעמוד לרשות השדולה. נעשה הכול על מנת שההבטחות תקוימנה. אלה שתולים בנו הרבה תקוות, חובת ההוכחה היא עלינו. לצערי הרב בהרבה מקרים אנחנו לא עומדים בהתחייבויות אלה.


כל-כך הרבה שנים אנחנו הפראיירים ולא אתה שמקבלים את חוסר השוויון הזה בתוך החברה הישראלית. לכן אנחנו צריכים להיות יחד איתכם במאבק שלכם, בזכויות שלכם ובצדק שאתם מייצגים בחברה שלנו. תודה.
מירי רגב
אנחנו לקראת סיכום. אני חושבת שהדיון הזה היה דיון חשוב. אין הרבה הטבות שהן משמעותיות כל-כך לאנשי המילואים כמו ההטבה הזאת של מנהל מקרקעי ישראל.


לכן אנחנו נמשיך ונעסוק בסוגיה הזאת עד שנמצא את הפיתרון הטוב ביותר כדי לתגמל את אנשי המילואים. להפוך את הסיסמה של תגמול של אנשי מילואים למשהו אמיתי בשטח, שאיש המילואים ירגיש שהוא יוצא למילואים, הוא עושה את זה בגאווה אבל המדינה ששלחה אותו למילואים היא זאת שגם תתגמל אותו. לא בטובה, לא בכפיה, אלא בזכות זה שהוא עשה מילואים.


לכן אני חושבת שהדיון פה היה דיון חשוב. יש פה שני נושאים שרשמתי לעצמי כנושאים שנצטרך להמשיך לטפל בהם, גם בצוות המצומצם של כבל ושלי. אנחנו נשב עם פורום המג"דים, המח"טים, ח"פשים וקמל"ר כדי לסגור את הנושאים. אחר-כך נביא את זה בצורה מסודרת לדיון נוסף אצלך, אדוני היושב ראש, ברגע שאתה תחליט שהדיון הזה מספיק בשל כדי להעלות את זה אצלך שוב.


ראינו פה קצת מתח, אני לפחות רגילה אליו בגלל שאני מלווה את נושא המילואים כבר כמעט שנתיים.בתפקידי כמחוקקת וגם בתפקידי כדוברת צה"ל וכמי ששירתה 25 שנה בצבא. מצד אחד, אפשר להרגיש לא נוח אבל מצד שני אפשרות לראות שיש אנשי מילואים, שגם אם כרגע הם לא עושים מילואים, הם נמצאים הרבה מאוד שעות בכנסת לטובת אנשי מילואים שכן עושים מילואים.


אני חייבת להגיד את הדבר הזה כי אני מאוד מעריכה את העבודה שעושים אבי ועלה והם עוזרים לי באופן אישי בוועדת כוח אדם ומילואים בנוסף כמובן לצבא. אני חושבת שזה טוב שישנם גורמים שהם לא מרושתים עם הצבא, שלפעמים הם יכולים להעיר את הצבא לעשות דברים. כולנו מבינים על מה מדובר. עם כל זה שאנחנו אוהבים את הצבא ורוצים לשמור על הצבא, לפעמים גופים חיצוניים גורמים לנו לעשות דברים אחרים.


לכן אני יודעת שכל מי שנמצא פה בא במטרה אחת: לסייע לאנשי המילואים, לסייע למערך המילואים. זה לא לסייע לכם, זה כדי שאנחנו נמשיך לשרוד במדינה הזאת בצורה מכובדת.


באמת תודה. בואו נשים את כל הדברים בצד וננסה להתקדם עם היום הזה כי זה יום שעבדנו עליו הרבה מאוד ימים ושעות. זה התחיל טוב בוועדה שלך, כבוד היושב ראש. שוב תודה רבה לך, כרמל, על הסיוע ועל הדיון החשוב הזה. זה ימשיך עד לשעה 6 בערך בנושאים שונים שיעסקו כולם בנושא המילואים.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו נסיים כי יש לנו דיון חשוב בעוד 4 דקות.


ראשית אני רוצה לומר תודה ליוזמי הדיון. אני חושב שללא היוזמה שלכם לא היה מתקיים דיון בוועדת הכלכלה. בדרך-כלל ועדת הכלכלה עוסקת בנושאים אחרים והנושא הוא חשוב ביותר.


תודה לקצין מילואים ראשי על הנוכחות וההשתתפות.


ישנם שני נושאים שהכנסת צריכה לפעול בנושא מערך המילואים. אחד, אלה עוולות שנגרמות לאנשי מילואים בגין השירות שלהם. פה יש לנו חובה מוחלטת, ללא סייג, כמעט ללא שום איזון, למנוע אותן ולחסום אותן, למשל פיטורים ודברים אחרים.


מהצד השני, תגמול והטבות או פיתרונות לבעיות שנוצרות עקב שירות במילואים ולאזן הפסדים כאלה ואחרים. לא רק כלכליים אלא גם משפחתיים וכלכליים כפי שתואר פה. כאן, כמובן, תמיד יבוא הצורך לאזן בין אילוצים של תקציב ודברים אחרים, אבל הנכונות קיימת.


כמו תמיד זה תלוי גם בכם. זה תלוי כמה אתם תהיו פה ערניים, נוכחים ודוחפים. בכנסת יש הרבה נושאים חשוב. אמנם אנחנו נמצאים פה אבל ברגע אחרי שהדיון מסתיים כל אחד מאיתנו הולך לדיונים אחרים, יותר חשובים ופחות חשובים. אם מישהו לא מקפיד לשים את הדברים על סדר יומה של הכנסת ושל הוועדות, מטבע הדברים גם דברים חשובים מתמסמסים. לכן זה צעד נכון לשים דבר על סדר-היום.


אנחנו מאחלים לכם המשך הצלחה באירוע המרכזי באודיטוריום ובשאר הדיונים בוועדות. הכי חשוב שיש לכם פה דלת פתוחה. ועדת הכלכלה מצדיעה לכם, אתם עושים דבר שבעצם מדינת ישראל נשענת עליכם יום יום.


תודה רבה, הישיבה נעולה.
(הישיבה ננעלה בשעה 10:30)

קוד המקור של הנתונים