ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 18/05/2011

פניות ציבור בנוגע לבעיית החנייה עבור נכים בחניון הכותל המערבי.

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
11
הוועדה לפניות הציבור – 18.5.2011

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 103

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי , י"ד באייר התשע"א (18 במאי 2011), שעה 10:00
סדר היום
פניות הציבור בנוגע לבעיית החנייה עבור נכים בחניון הכותל המערבי.
נוכחים
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר
מוזמנים
סנ"צ אבי ביטון

מפקד יחידת מקומות קדושים

אליהו ליפשיץ

מנהל במחלקת היועץ המשפטי

יעל מרום – אבישר
מנהלת המחלקה לנגישות

שמואל רבינוביץ

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים

יוסף קורצוויל

עוזר רב הכותל

אבנר עורקבי

יו"ר אהב"ה ארגון הנכים בישראל

יגאל לוי


מנהל רחבת הכותל
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
י.ח. – חבר המתרגמים בע"מ

פניות הציבור בנוגע לבעיית החנייה עבור נכים בחניון הכותל המערבי
היו"ר אורי מקלב
קודם כל צהרים טובים לכולם. כבוד הרב אני לא יודע למה הרב לא רוצה לשבת פה, זה נכון שזה המזרח אבל כתוב בהלכה שהמזרח הוא פה מול הדלת ובמקרה הזה אתה לא יכול עם כל הענווה שלך.. אין מקום אני מתנצל פתחנו באיחור גם בגללי וקצת קשיים בכניסה בהשתתפות השר לביטחון פנים שנמצא שם ככה שקצת התעכב אבל הבעיה השנייה היא ואני אנסה לקצר בדברי הפתיחה, אנו מתכנסים כישיבה שנייה ישיבת מעקב אבל היא גם לא מעקב אלא בעצם שוב בגלל פניות הרבות שמגיעות לוועדה ע"י הנכים ואבנר מייצג אותם, הוא הפונה הרשמי בנדון.

הנכים ובמיוחד הנכים הקשים הרתוקים לכסא גלגלים שאין להם את האפשרות להיכנס לכותל והם מבקשים שתהיה להם אפשרות פעם בשנה, פעמיים שלוש בשנה להגיע והם יודעים שעשו את הדרך הארוכה והם תיארו בועדות הקומות מה המשמעות של נכה כזה לצאת מהבית שהוא לא צריך לגור רחוק בצפת או בטבריה או במקומות אחרים גם אם הוא גר יותר קרוב ההתארגנות שלו, ואני רואה אותם כאן כשהם מגיעים לוועדה זה ממש לקום לפנות בוקר עם כל ההתארגנות כדי להגיע וקשה בפקקים, למקומות כאלה והוא אומר אני רוצה, אני עושה את הדרך לכותל ואז מסיבות אפילו אובייקטיביות כמו למשל שהמקום תפוס ומלא והוא לא יכול להיכנס והוא אומר מה אני יעשה? החוסר ביטחון שהוא עושה את כל הדרך והוא עלול להתאכזב ולחזור כלעומת שבא.

אני זוכר סיור עם ראש הממשלה לשעבר כשכיהן ראש עיריית ירושלים, אהוד אולמרט והנושא היה נושא סגירת העיר העתיקה לרכבים פרטיים ועשינו שם סיור ודבר אחד אני הערתי לו שהוא על זה לא ענה, הוא בא ואמר בכל קונטקסט אני מבין אתכם דיברנו בזכות הכותל ואנשים שבאים עם רכבים פרטיים או לא, אבל מקובל בכל העולם שמקום שהוא אתר תיירותי לא להכניס רכב פרטי. אמרתי לו אתה אמרת בדברים אלו את התשובה, הכותל אינו מקום תיירותי הוא קודם כל מקום תפילה ועיקרו זה מקום תפילה ומקום כזה זה לא נמדד לפי קריטריונים של אזורי תיירות. ובאותו זמן אמרתי לו יש לי סבא שהיה בבית חולים הרבה זמן והוא קיבל חופשה קצרה מבית חולים שמשם כבר לא חזר לביתו, הוא אמר לי קח אותי לכותל, הדבר הראשון שרצה.

אנשים בכוחותיהם האחרונים רוצים לכותל. פנה אלי מישהו שאני יודע שיש לו אמא שהיא חולה עם הרגליים. צרות רבות. היא בוכה על כאבים ומה לא אבל בעיקר כי היא לא יכולה להגיע לכותל. היא שמעה שמועה שאולי היא תוכל להגיע לכותל, אין לה מסביבה לאף אחד אישור כניסה היא לא יכולה ללכת מטר, היא מתקשה בכל פסיעה ואין לה תעודת נכה ולא תהיה לה והיא מחכה לבוא לכותל. כל מה שיוצא מהדברים האלה שחשבנו שצריכים לראות איך אנו ממסדים את הנושא של הגעת נכים לכותל ובנוסף שהגיע לוועדה מידע שמאז שישבנו ועד היום בעצם מספר מקומות החניה באופן כללי צומצמו באזור הכותל, ונשמע מכם את הדברים ואיך באמת נערכים לכך.

אני אומר במאמר מוסגר, תדעו שיש גם עניין של דימוי בכל העניין. לא פעם אנשים אומרים לי תשמע אומרים שהכותל מלא אין מקום חניה והכותל ריק. אולי החלטה אחרת במספר המקומות שהוצעו היום לציבור לאישורים לנכים, אבל אנשים שבאים ואומרים לא נתנו לי להיכנס אני מדבר גם על נכים שסרבו להכניס אותם ונדחו ואחרי זה הם אומרים חונים שם מכוניות של משטרה. זה לא בצורה ביקורתית, רק צריך להבין שיש תרעומת ובעין שלו הוא אומר אמרו לי ככה ותראה איך הכול ריק כמה מכוניות יש שם. אלו הדברים שלי, אבנר אנו נוכל לגשת ואני חושב שציינתי גם את הדברים שלך אתה רוצה להוסיף?
אבנר עורקבי
אין לי מה להוסיף אני רק רוצה להגיד, אני צריך להגיע ודיברתי עם ניר ברקת לפני חודשיים או יותר צריך להגיע עם שאטלים.
היו"ר אורי מקלב
אבנר אם באמת הבעיה היא שאטלים אז תגיד את הדברים –
אבנר עורקבי
שאלתי אותו בכנסת מה אתם הולכים לעשות? הוא אומר לי כן לא יכנסו רכבים לכותל. תראה הבעיה שלי בשאטל שמתעוררת שנוצר לי צורך רפואי להגיע לאוטו זה אוטו רפואי שמאוחסנים בו דברים, לא רק אני יש נכים שהם - אני בדרך כלל מצנטר אבל אין לי בעיה לעשות את זה באוטו כלומר זה קטטר או צריך להחליף פילטר באוטו זה אישי אז אתה עולה לאוטו ויורד חזרה כאילו כלום לא קרה.
אבי ביטון
יש רק שאלה לחידוד, יש כרגע על השולחן תלונות של נכים שהגיעו לכותל ולא נכנסו?
היו"ר אורי מקלב
אני לא רוצה לגעת בתלונות ספציפיות אני רק רוצה לדעת בעיקרון, הם רוצים לדעת איך הם יגיעו לכותל מה הדבר שאנו חשבנו –
אבנר עורקבי
אני אגיד לך באופן עקרוני -
היו"ר אורי מקלב
אבנר, כמה דרך אגב אתה שוהה בכותל?
אבנר עורקבי
חצי שעה, בדרך כלל מאד קשה להישאר בכותל הרבה זמן.
אבי ביטון
כשאתה נכנס לכותל אתה נכנס בצורה מהירה וחופשית?
אבנר עורקבי
זה תלוי ביום שאני מגיע.
אבי ביטון
ודאי שזה תלוי ביום שאתה מגיע אבל אני מדבר על יום שגרתי, אין בעיה?
אבנר עורקבי
הקטע פה הוא שאני אף פעם לא יודע איזה יום הוא חריג. אני מגיע לתומי אני רוצה להתפלל אני לא בא בשביל יום חריג אני לא בא בשביל יום סגור, עכשיו כשאני אומר לאותו מאבטח תשמע אני נכנס לרבע שעה, חצי שעה תן לי להתפלל תן לי זכות מינימאלית להתפלל, רוצה להיכנס ואין לי בעיה אני יוצא מיד, הוא אומר לי לא אני אתן לך רבע שעה ונגמר הסיפור, אם אתה מאחר דקה או עשר דקות - מה שקרה לי למעשה, קיבלתי כעס איום, אה אתה הבטחת! תראה למרות שדיברתי עם רב הכותל והוא אמר לי תיכנס אל תדאג יהיה בסדר אבל מה אני עושה עם רבע שעה? רבע שעה אני יורד מהאוטו ורבע שעה אני עולה לאוטו מה אני יעשה עם רבע שעה בחוץ? אה אבל הבטחת .. זה פגע בי.

שמע אני לא יודע מה עם שאר הנכים רוב הנכים פחות או יותר לא מגיעים הרבה, מוגבלים כמוני.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה לחדד על הנכים הקשים.
אבנר עורקבי
לא מגיעים.
יגאל לוי
מגיעים, מגיעים הרבה, אני רואה שמגיעים המון יש להם רכבים. מה שאבי עושה הוא נותן לעבור את הקו על מנת שהרכב יוכל לפתוח את הדלת כי הוא לא יכול לעשות את זה.
היו"ר אורי מקלב
בוא נשמע את הדברים.
שמואל רבינוביץ
בראש ובראשונה ברור שהכותל הוא לא אתר חניה. הכותל המערבי צריך להיות מקום מכובד ובהתאם לקדושתו הוא מקום מצומצם בהיקפו ובהיקף השטח שבו, אם היו יודעים לדעתי בתשכ"ז - 1967 כמה אנשים יפקדו את הכותל 40 שנה לאחר מכן אני בטוח שהיו מרחיבים את רחבת הכותל, מכפילים אותה אם לא יותר. ההערכה הייתה שבסופו של דבר פחות אנשים יגיעו לכותל. גם הייתה בחלוקה בין גברים לנשים גם שם הייתה ההערכה שיבואו יותר גברים מאשר נשים דבר שהיום הוא לא מדויק אבל כך נקבע ואלו היו הגבולות ולא הכשירו את המקום ולא נערכו כראוי.

הכותל הוא לא מקום חניה ומה שקרה בשנים האחרונות בגלל לחצים כאלה ואחרים הרחיבו את שטחי החניה על פני רחבת הכותל המערבי ואדם שהגיע לכותל ומחפש את הקדושה את ההוד וההדר ואני לא מדבר על החלק התיעודי אלא הקודש ומה היה לו, בוא נאמר שליש מרחבת הכותל המערבי היה אתר חניה ולכן בסופו של דבר הכותל הוא לא מקום חניה. ברור שהיותו מקום חניה הוא בראש ובראשונה בגלל הנכים ולא בגלל שוטרים ולא בגלל בעלי רישיונות ולא בגלל רבנים אלא דבר ראשון אלף בית זה הנכים והנכים הקשים.

הם צריכים דבר ראשון להיכנס ולהיכנס ולחנות, עכשיו מה שקורה יש שני סוגי נכים יש אדם שיש לו תעודת נכה ואולי יש לו בעיה ביד, זה לא הנכה ניידות הכוונה לנכה שבאמת אינו יכול להגיע ללא הרכב.
היו"ר אורי מקלב
על אף שיש ודיברנו על זה בחוק אחר של בחירות בקלפיות של נכים יכול להיות נכה שהוא חולה אונקולוגי והוא בא בכוחות האחרונים שלו אבל הוא בלי תעודת נכה והוא לא נכה נקבע להם אחוזי נכות.

המודד איננו תעודת נכה המודד הוא בראש ובראשונה אדם שהוא מוגבל, הוא יכול להיות חולה סופני הוא יכול להיות קשיש מאד מבוגר והוא יכול להיות גם בגיל 60 הוא מוגבל ועדיין לא הסדיר והוא יוצא ממחלה, התקף לב והאנשים האלה הם לא בכדי, יש אמבולנס שנכנס הרבה מאד לכותל המערבי ומביא אנשים ואפילו ילדים ממחלקות קשות שכל בקשתם הוא להגיע לכותל המערבי והדבר ראשון צריך לקבל אותם ולהסדיר שיגיעו בצורה הכי ראויה. אין ספק שסגירת העיר העתיקה גם תרמה לאותם אנשים כי מה שקרה עד אז, אדם יכול היה להגיע ולעמוד שעה או שעה ורבע בפקק כי הכול היה חסום, הכניסה למכוניות פרטיות יצרה צוואר בקבוק בלתי רגיל וכאשר היום נכה נכנס אל העיר העתיקה הוא יכול להיכנס כמו שנכים קשים עוברים במסלולים של תחברוה ציבורית אין לו שום בעיה להיכנס.

כל הבעיה היא ברגע שהוא נכנס לכותל המערבי ועכשיו אני מתחבר למה שאומר אבנר אף אחד לא יודע מה קורה באותו יום האם זה יום הנכבה או יום לפני יום הנכבה או יום אחרי או מה קרה כשאמר השייך ראיד סלאח, או מהומות בסילוואן ובהתאם לכך משטרת ישראל נערכת ומזרימה הרבה מאד כוחות והיא עושה עבודת קודש וכדי שהיא תעשה זאת היא צריכה מקום לחנות בסמוך מאוד ופה מתחילה הבעיה באיזונים ומה שאני חושב ופה אני תלוי עם המשטרה צריך גם במצבים הכי קשים להשאיר את מקומות החניה לנכים פנויה.
אבי ביטון
קודם כל זה קורה וגם בימים הכי קשים יש לנו הפרות סדר בהר הבית ואנו צריכים את הרכבים קרובים לטובת העלאת כוות ותחמושת לתוך ההר וזה למעשה בסיס של חנית המשטרה בכותל בגלל הנגישות להר.
היו"ר אורי מקלב
אולי תיתן תמונה שאנו לא יודעים כמה מקומות חניה יש?
אבי ביטון
אנו צמצמנו בשנה האחרונה כחמישים אחוז מקומות החניה, היום אנו מאפשרים לחנות עד קו העמודים השני מכיוון שכבוד הרב הסביר למה הכותל צריך להיראות כאתר קדושה ולא כמגרש חניה, חמישית מהשטח מוקצה לנכים זאת אומרת שמונה חניות, יש ארבעים מקומות חניה דרך אגב זה לא כולל את הנכים הקשים שצריכים רכב עם מעלון שאותו אנו מכניסים לפנים משורת הדין אחרי קו העמודים.
היו"ר אורי מקלב
המכוניות האלה –
אבי ביטון
חוץ מהשמונה יש עוד מקום לשש רכבים. זה אקסטרה, ההנחיה היא דרך אגב לקציני הכותל ומפקד הכותל שנכים הם בראש סדר העדיפויות זו ההנחיה שאני מעביר ואני יודע שהיא גם מבוצעת בשטח.
היו"ר אורי מקלב
איך אדם צריך להוכיח שהוא מוגבל ?
אבי ביטון
קודם כל תעודת נכה, מעבר לזה התרשמות של השוטר גם אם אין לו תעודת נכה. אדם מוגבל אדם קשיש הוא גם מאפשר לו, מעבר לזה אני באמת מציע ואני חושב שצריך ליצור איזה שהוא קו תקשורת, באים אנשים מוגבלים מבוגרים, חולים ללא תעודת נכה שרוצים לבוא ולבקר בכותל ואני מוכן לקחת את זה על עצמי בהיבט של מספר פלאפון מיוחד לאנשים האלה ששוטר יענה ויתאם ויגיד להם אם היום אפשר או אי אפשר, יש כוננות בהר הבית ולכן הרחבה מלאה בכוחות משטרה, נכה לא צריך לתאם –
היו"ר אורי מקלב
בעצם כשאתה מרים את הכפפה הזו עישנו את הדיון –
אבי ביטון
אני יגיד לך מה אנו מתכוונים, זה לא רק לתאם אם לנכים הקשים שלא רק יש להם נכות ניידות אלא הם רתוקים לכסא גלגלים עם המכוניות האלה, איך הם נקראים בהגדרה מקצועית של הנכות זו תעודת נכה לא רגילה.
אבנר עורקבי
ציור של כסא גלגלים.
היו"ר אורי מקלב
צנעת הפרט, אדם שלא רוצה שידעו עליו אבל יש מקומות שאתה צריך להגיד ביטוח לאומי וכד' .
אבנר עורקבי
כשאני נכנס הוא מיד רואה את התו נכה עם הסימן של הכסא גלגלים יש סימן של משולש ויש סימן של כסא גלגלים וזה יותר קשה זה בטוח שהנכה הוא קשה ניידות.
שמואל רבינוביץ
יש מספר בעיות, בעיה ראשונה שאנשים מגיעים במכונית נכה אבל הנכה לא נמצא בפנים הדבר השני אני לא חושב אבי שיש כזה מושג יום גם אם יום הכי היערכות שנכה לא יוכל להיכנס אני מקבל שכאשר יש ההערכות לא יכנס לא רב לא עסקן,
אבי ביטון
ויום של התרת נדרים?
שמואל רבינוביץ
במקרה כזה בוא נדבר קודם על הימים שיש בהם היערכות משטרתית לא בעיה של כמות אנשים במקרה כזה אני חושב שבוא ניקח את יום שישי אחרון, היום הרב הופמן שהוא מכיר ואני הייתי צריך להתערב שהוא ייכנס וזה צריך להיות באופן אוטומטי, שוטר צריך להשאיר את המקומות זו צריכה להיות הוראה ברורה.

לגבי נושא של ימי חול המועד, סליחות וכדומה במקרה כזה רבותי כניסה של רכב נכה על אנשים זה פשוט -
היו"ר אורי מקלב
לא מדובר על ימים כאלה.
אבי ביטון
יש ימים של היערכות שכמעט מלאים את רחבת הכותל וחניה של הנכים סמוך לדלתות החרום וכישיש עשרות אנשים בכותל כל מכשול שחוסם את הציר למנוסת קהל במקרה של אירוע או אסון המוני זו מלכודת מוות, ולכן בימים האלה אנו מצמצמים את החניה ולא מאפשרים בכלל לרכבים להיכנס גם בצד לגמרי זה גם דלתות חרום כל החזית הדרומית ולכן בימים שיש עשרות אלפים בכותל אנו לא מאפשרים מהיבט בטיחות כי אם יהיה חס וחלילה אסון המוני שיהיה לקהל מעבר חופשי לצאת מהכותל.
שמואל רבינוביץ
בוא נגדיר את הימים והם ברורים ופשוטים, ימי סליחות בעשרת ימי תשובה בערבים אי אפשר להגיע אל הכותל המערבי והוא מלא. בעשרת ימי תשובה מראש השנה ועד יום הכיפורים בערבים משעה שמונה בלילה עד שעות הבוקר המוקדמות יש אלפים של אנשים, שניים מדובר על ברכת כוהנים ולדעתי גם בימי חול המועד בשעות הערב כי אתה לא יכול לדעת, אתה יכול לתת את האישורים אבל אתה לא צפית באים עשרות אלפי אנשים ואתה לא יכול להיכנס לעיר העתיקה.
היו"ר אורי מקלב
יש לי הצעה בעצם משולבת בין הצעת הועדה והנכים להצעה שלכם ושל המשטרה שיהיה מוקד שאנשים יוכלו להזמין עד שלש פעמים בשנה ויהיה לכם יומן שלכם בימים שאמרתם וגם ימים נוספים, התרת נדרים, ימי שני וחמישי לפני הצהריים ועוד ימים כאלה וכאלה. קח את יומן השנה תוריד ממנו שליש אבל בימים אחרים שהוא יוכל לקבוע מראש. מגיע מצפת נותנים לו הוא הזמין מקום ואתה נותן אולי רק שניים שלושה מקומות אבל ארגון הנכים הקשים האלה יוכל לפרסם לחבריו, יש אפשרות ויש מספר טלפון אתה מזמין לעוד חודשיים שאתה רוצה לבוא בתאריך זה וזה, יום השנה להגיע ורק לא בערב, אתם גם תקבעו את השעות ובזמן הזה רק אם קורה משהו חרום הוא לא נכנס.
שמואל רבינוביץ
אתה אולי עונה לאותם נכים אבל אתה לא עונה לא לקשישים, אלה שחולים אי אפשר אני חושב שהימים שבהם נכה לא יכנס אל הכותל המערבי הם בודדים כל הזמן אני אומר -
היו"ר אורי מקלב
אני מדבר בכל אופן על אותו נכה שמגיע מצפת וזה אמיתי הוא רוצה לבוא.
אבי ביטון
לדעתי הרב צודק הבעיה היא לא עם הנכים, הם בדרך כלל נכנסים.
היו"ר אורי מקלב
אבל לא פעם מי שנסע את כל הדרך הארוכה הוא הגיע מירושלים והוא חולה הוא עם מכשיר הנשמה צמוד.
שמואל רבינוביץ
הועדה כבר קיבלה הישגים -
היו"ר אורי מקלב
מה שאמרתם מקבלים את זה שצריך לצאת לקראת ואין מקומות וכשלא נותנים לאף אחד הם האחרונים שלא נותנים להם אבל בכל זאת איזה ערוץ אחד שהם ידעו שהם יכולים לצאת לפי דעתי זה לא הרבה אבל אותם הנכים הקשים שאנו יודעים ואנו אומרים להם אין דבר כזה אם אתה רוצה להגיע לכותל עם הרכב שלך ואבנר הוא מייצג אותם והוא הטוב שביניהם והוא יודע שבעוד חודשיים יש לו תור והוא מוזמן ואם לא קרה משהו חרום בדרך מאז שיצא והוא שואל, רק מקרה חרום הוא נכנס לכותל.
שמואל רבינוביץ
אנו חיים בכותל, אדם לא מתכונן ולא מכין תכנונים לחודשיים, בשונה מאנשים בריאים שיש להם יומן מתוכנן וביום הזה הם עושים סיור בירושלים.
היו"ר אורי מקלב
יש נכים שלא מגיעים אליך והם לאו דווקא עם זקן ופאות וכשהם היו פה לא חשבתי שהם רוצים לבוא לכותל, לא חשבתי, אבל אלו אנשים שרוצים להגיע גם כן, הם לא יודעים להתמודד עם זה, זה לא סוג הנכים שיש להם ב. מ. ו. יש לו משיהו בכותל אלא הוא לא היה שנים בכותל והוא לא הולך עם כיפה ולא עם זקן והוא מכיר אותם ואבנר מייצג אותם זה לפעמים גם אישה נכה היא רוצה להגיע וכמו שאתה מכיר בסליחות יש מנגד מבוגרים באותו סגנון ואני אומר לך שעשינו מהלך יפה מאד אבל האלה ובשביל זה אבנר נמצא פה והוא מייצג אותם ומכיר אותם וזה לא הרבה אבל אנו עומדים הנכים הקשים שמזמינים מראש -
שמואל רבינוביץ
חוץ מהימים מה שאומר אבי שהוא יוציא הנחיה ברורה שחוץ מהימים שבהם זה בטיחות שאי אפשר להיכנס עם רכב ואלו ימים בודדים בשנה, עשר הימים שנים עשר ימים יכניסו תמיד בסדר עדיפות ראשונה אנשים עם מוגבלות קשה של ניידות לא כמובן מי שיכול ואז במקרה כזה אני חושב שתבוא ברכה על כולנו.
אבנר עורקבי
אני רק רוצה להעיר שהשנה אני הצלחתי להגיע לברכת כוהנים נכנסתי לפנים ואני יוכל להראות את זה באתר שלי.
היו"ר אורי מקלב
אבנר מהוועדה הקודמת היה אפילו קצת בפרץ רגשות והיום אני רואה שאתה יותר...
אבנר עורקבי
פה ההערה שלי קטנה, תראו אני לא יכול ובימים שאני יוכל להיכנס לכותל זה הבעיה שלי תמצאו לנו פתרונות, אפילו בחוץ, יש בכניסת הכותל איפה שהאוטובוסים חונים יש רחבה קטנה שנוכל להעמיד את האוטו שלנו שמה או שקרה לי פעם שלא נתנו לי בכלל להיכנס לכותל, אמרתי לו שמע אני יעמוד פה איפה השוטר הוא אומר לי תחנה אבל חצי שעה, אמרתי לו מה אכפת לך?

הפכתי את האוטו שלי הייתי צריך להתהפך עם האוטו שלי כי זה נגד הכיוון ואוכל לפתוח את המעלון כלפי חוץ היה לי כסא גלגלים רגיל והיה לי קשה אבל התאמצתי כי רציתי להגיע לכותל.
היו"ר אורי מקלב
יוסי אתה רוצה להוסיף?
יוסי קורצוויל
אני רוצה להוסיף כי אנו רגישים מאד לנכים עושים להם סיורים, המחלקה האונקולוגית בהדסה עין כרם בקשר איתנו אנו מכניסים נכים, עכשיו יש מעלה השלום זה איך שיוצאים משער האשפות ימינה שם אם היו עושים כמה חניות לנכים גם בימים של ברכת כוהנים וסליחות יכלו לעמוד שם. זו אפשרות כשאין ברירה אפילו כשרחוק הם גם לא צריכים להגיע לעיר העתיקה הם יכולים להגיע מבחוץ מסילוואן מואדי ג'וז.
יגאל לוי
גם אם זה לא יהיה פתרון לאבנר, יהיה פתרון לאחרים לקשישים. עכשיו גם כשאתה יורד מהרובע היהודי לכותל סמוך לפורת יוסף יש שם איזה שש חניות שהעירייה גובה על זה תשלום עכשיו זה ליעל אולי כדאי לסמן את זה בחניות נכה באופן קבוע.
היו"ר אורי מקלב
כדאי לך לא הגיע לעיר העתיקה בימים האלה .
שמואל רבינוביץ
אני לא מאמין שאפשר, רבותי יש נכה בימים רגילים רוצה להיכנס אם יש מגרש חניה זה מיועד עבורו עוד לפני כולנו לפני העובדים בכותל לפני כל אחד ואחד. לגבי הנושא של ברכת כוהנים אפשר לעמוד בירידה אבל בסליחות אי אפשר לעשות את זה ובימי חול המועד אחרי צהריים או לפנות ערב שהעיר העתיקה מלאה אנשים ולא אני נכנס ולא אדמו"ר נכנס.
אבנר עורקבי
יום ירושלים .
שמואל רבינוביץ
אף אחד לא יכול להיכנס רבותי. השנה ניסינו בחול המועד שאטל כזה והעלנו קשישים משער האשפות עד הכותל אולי אפשר גם לנכים.
היו"ר אורי מקלב
יגאל אתה רוצה להוסיף משהו ?
יגאל לוי
אני אומר לגבי הנגישות, הרב ערני לזה וגם אבי ומהניסיון שלי שאני נמצא שם כבר 13 שנה אני כן רואה שהשוטרים מכניסים, יש ימים מורכבים לכן אנו כל הזמן מחפשים פתרון כמו שעשינו השנה עם הקולנועיות האלה הבאנו שתיים של שמונה אנשים שמתי שני נהגים ואלו לא רק קשישים הלכנו ובאנו.
יעל מרום אבישר
איפה זה היה?
יגאל לוי
באשפות למטה איפה שהאוטובוס, אבי לא נתן להם לעשות בדיקה נכנסנו דרך שער רכב.
יעל מרום אבישר
מבחינת עיריית ירושלים צריך גם לחשוב על עוד אלטרנטיבה להגיע, אני יודעת שהאוטובוס שנוסע קן 38 שנכנס ומגיע לכותל זה אוטובוס נגיש וזה עוד אופציה ואולי צריך לחשוב על שאטלים נגישים, הראנו שמה שיוחלט בעניין החניה זה באחריות שלכם.
אבנר עורקבי
חבל שאין פה נציג של אגד.
היו"ר אורי מקלב
האם יש תוכנית לעיריית ירושלים להקים שאטל דהיינו מקום חניה מחוץ לכותל לא יודע איפה זה התפרסם בשם עיריית ירושלים?
יעל מרום אבישר
עיריית ירושלים, הסיכום של סגירת העיר העתיקה עם המשטרה ועם עריית ירושלים חניה מבחוץ עם שאטלים.
היו"ר אורי מקלב
החלום של אורי ראש עיריית ירושלים לשעבר שמודע לעל הבעיות הללו. לצערנו הגדול זה לא מומש כל העניין הזה ולא קשור לנכים גם בלי נכים יהודי בשעות היום שיכול היה להגיע ולכן למרות שהייתה כוונה להאריך את סגירת העיר העתיקה כל זמן שלא תיפתר בעיית השטאלים לא יכול להתבצע, ולכן העיר העתיקה סגורה רק מתשע ועד שש בערב זה בעיה לא רק לנכים כלל אוכלוסיה.
אבנר עורקבי
כמו שאתה יודע אפילו על זה הגישו הערבים עתירה לבית המשפט.
היו"ר אורי מקלב
מדובר על איזה מעלית אחרת. למעשה יש תוכנית לעיריית ירושלים על שאטל -
יעל מרום אבישר
כרגע אני לא מעודכנת עדיין אני אבדוק את זה.
היו"ר אורי מקלב
תעלי את הנושא בעיריית ירושלים על שאטל שהוא מחוץ ואפשר להגיע עם רכבים מיוחדים שיביאו את האנשים אנו נעשה את שלנו נציב את הנושא -
אליהו ליפשיץ
אני כבר 15 שנה קשור לנושאים של מקומות קדושים ואני יודע שגם המשטרה –
היו"ר אורי מקלב
יעל מרום אבישר היא מנהלת מחלקת נגישות בעיריית ירושלים ועו"ד ליפשיץ הוא היועץ משפטי של משרד התיירות.
אליהו ליפשיץ
אני אחראי על המקומות הקדושים.
אבנר עורקבי
יש לי הערה קטנה אתם יודעים, בעברי הייתי נוסע עם כסא גלגלים רגיל עד לא מזמן עד אחרי הניתוח הזה כשאני ניגש לכותל או כשיש מדרכות עם כסא גלגלים זה סיוט שלם.
אליהו ליפשיץ
בשביל זה יש חוק וזה ישתנה בעז"ה.
אבנר עורקבי
אני נהנה מהריקוד והגב שלי שמח ואחרי זה נהנה מכאבים.
היו"ר אורי מקלב
אתה יודעת מה קרה לראש עיריית ירושלים שבוע שעבר הוא נפל במהמורה בכביש.
אבנר עורקבי
אני מחפש בכותל תמיד את הצד איפה שהחפירות יש שם דרך נוחה יותר.
אליהו ליפשיץ
אני מכיר את המערכת והיא תמיד שקדה לעזור לנכים אבל אני רוצה כן להגיד בשולחן הזה דבר שאמרתי גם לחברות קדישא וטיפלתי בו בעבר עם כל הרגישות גם אתה יגאל וגם המשטרה אבי חייבים כך וכך זמן לשיקול דעתכם לרענן את ההתנהגות ברגישות לנכים זה דבר חשוב כי לפעמים מאבדים קצת את הרגישות ויוצא שאנשים נפגעים ושוב זה לא מתוך ביקורת אלא שנגיד לעצמנו.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה להגיד שיש לנו צוות מקצועי והנחיות המקצוע היא להתייחס בכבוד לנכים ואם כבר נגענו בנושא הזה יורשה לי אחרי שדיברנו אחרי החג באמת חג מוצלח היה מתח והכול, הייתה לי הערה לגבי ותיקין לגבי הכניסות שהיה צריך להיות יותר מהר כיון שאנשים המימד של הזמן מאד חשוב להם כי הם רוצים להספיק את הנץ החמה ועיכוב של עשר דקות בבדיקות גרם לאחר את התפילה והרב קיבל את זה ואני אומר גם לך את זה אבי, לפעמים השוטרים שבשטח עושים איזו עבודה סיזיפית כזו אבל יש לפעמים איזו אפטיות זה נראה כזה חוסר ולא כולם ולא בכל זמן בדרך כלל הם מאירי פנים אבל לפעמים זה נראה שהוא מתוסכל וצריך לקרוא ליגאל או לכל מי שאחראי וצריך להנחות אותם. אני יודע שאתה ודאי עושה את זה אבל אני אומר את זה גם מהצד שלנו שגם בהתנהלות אפשר לשפר את היחס.

קודם כל אני מודה לכם מאד שבאתם ומעריכים את העבודה הגדולה שאתם עושים. הכותל הוא דוגמא מכל הבחינות להתנהגות מיוחדת בכל צורה עם ביטחון ובשמירת כבוד המקום ובצורת ההתייחסות על הכול גאוותינו ואנו מודים לכל האנשים ולא חוסכים בהזדמנות לעשות את זה. אנו גם מאד מברכים. קודם כל נודיע לציבור על סיבות ביטחוניות ומספר המקומות של חניות בכותל צומצם או הוגבל למספר מאד מסוים אשר על כן ואף על פי כן מתוך זה חלק נכבד מתוך מוקמות החניה הוקצו לנכים בעלי מוגבלויות קשות בלבד ונעשה מאמץ במשך כל הזמן לתת הנחיה היא עדיפות ראשונה לנכים לכך נוצרו החניות האלו וחוץ מאשר לצורך ביטחון ומנהלה וההגבלה שתהיה לנכים היא רק בימים מאד מוגבלים במשך כל הימים גם בקשים וגם בימים של לחץ נעשה כל מאמץ לתת לנכים.

מעבר לכך המשטרה ומי שמסדר לנכים הקשים מאד, יהיה קו טלפון ומקום שאפשר להזמין מראש לימים מסוימים אנו נפרסם זאת והם יפרסמו באתרים אחרי זה ובאתר של העירייה ואתרי נכים מספר הטלפון ששם תינתן האפשרות לנכים ומספר מוגבל בשנה ככל האפשר

נכי ניידות קשים הצמודים בעלי מוגבלויות קשות.

אני זוכר שגם במירון אמר לי שמע הכנסתי פה את הרב עם האישור, הרכב הגיע ובסוף יצא עם איזה מישהו עם חולצת גולף איזה תורם של חסידות מה זה הרבי שאל אותי? בלי זקן ככה בצורה כזו? הוא אומר לי והגיע אלי.
אליהו ליפשיץ
צריך להגדיר שלא יקרה שכל איש שמלאו 64 יתקשר לטלפון.
יעל מרום אבישר
אפשר לשים הודעה מוקלטת בימים מסוימים ולמנוע מראש את הטעויות.
היו"ר אורי מקלב
עו"ד ליפשיץ, הגיע יום אחד בבוקר לכותל אחד אני אדמו"ר הוא אמר אמרו לו לא מכירים אמר בלילה חלמתי שאני אדמו"ר אמר לו המאבטח שאתה חלמת זה כלום החסידים צריכים לחלום...

רבותי נסיים את הדברים אנו מודים לכולם ושאר הדברים אתם כבר תדברו.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05

קוד המקור של הנתונים