ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 03/05/2011

העברת מפעל איתוראן לקרית שמונה

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
7
ועדת הכספים

03.05.11


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים

מיום שלישי, כ"ט בניסן, תשע"א, (3 במאי, 2011) בשעה 13:45
סדר היום
העברת מפעל איתוראן לקרית שמונה-

הצעתם של חברי הכנסת מירי רגב, יעקב אדרי, ציון פיניאן
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

אורי אריאל

ציון פיניאן
מוזמנים
אלי גרשנקרוין – ע' מנהל מרכז ההשקעות, משרד התמ"ת
אורן משה – אגף תקציבים

סיגל שאלתיאל הלוי – ראש אגף גליל במשרד לפיתוח הנגב והגליל

מוטי רוחאם – רמ"ט השר

רו"ח רן שבירו- חשב איתוראן, איתור ושליטה

ניר שרצקי - איתוראן

שחר עמרם – מ"מ ראש העיר, קרית שמונה
יועצת משפטית
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה
לאה קיקיון

העברת מפעל איתוראן לקרית שמונה-

הצעתם של חברי הכנסת מירי רגב, יעקב אדרי, ציון פיניאן
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום – העברת מפעל איתוראן לקרית שמונה. היתה הצעה במליאה של חברי הכנסת – אנחנו בדיון מעקב, ואני מבקש לדעת מה נעשה עם העניין הזה.
אלי גרשנקרוין
אני עוזר מנהל מרכז השקעות.
היו"ר משה גפני
חזי צייג נמצא בסיור. אני דיברתי אתו בערב פסח. אכן היה מדובר על זה שאני רוצה שתהיה התקדמות. לאחר הפסח דיבר אתי שר התמ"ת, שלום שמחון, ווהוא אמר לי שיש פתרון. הוא ישב עם אגף תקציבים, שהולך לקראת העניין. אני רוצה לדעת האם אכן הדברים מתקדמים, ומה המצב.
אלי גרשנקרוין
מנהל מרכז ההשקעות נפגש עם איזי שרצקי לפני החג, והתקיימה ביניהם שיחה אחרי החג. אנחנו עכשיו בשלב שאנחנו רוצים להבין את התמונה הכי מדויקת של איתוראן – זאת אומרת, מה הוא פרופיל העובדים, כמה עוברים מכל שכר. לאחר שנקבל את הנתונים האלה נוכל להתאים את ההוראה ככה שהיא תתאים בעצם, לדרישות של איתוראן. זאת אומרת, אנחנו בשלבים מאד מתקדמים של פתרון. לקראת הפתרון.
אורן משה
כל מה שאלי גרשנקרוין אמר זה בתיאום מלא אתנו.
היו"ר משה גפני
הם אמרו לי שמדובר על השכר הממוצע.
אורן משה
נכון. בגדול – איתוראן מבקשים להעסיק עובדים בשכר הממוצע במשק, והדבר הזה מצריך ביצוע שינויים בהוראות תמיכה שקיימות היום. וההצעה שהצענו היא להתאים את ההוראות היום לפרופיל המועסקים של איתוראן, כמובן, בהינתן שכל הנתונים יגיעו ושאיתוראן תתחייב להעסיק את האנשים האלה. בנקודת הזמן הנוכחית הם בודקים את ההצעות. אנחנו עשינו כבר שני שינויים, לפחות, התאמות, מהנקודה שממנו יצאנו לדרך מהמסלול המקורי, לכיוון איתוראן, ומחכים להם.
ניר שרצקי
לצורך העניין, אנחנו, בשלב הזה, ממתינים להתייחסות. כלומר, אין איזושהי נקודה שאנחנו התבקשנו, לפחות למיטב ידיעתי, להעביר נתונים שלא העברנו בעבר. אם אני מבין מהדיון הזה שמחכים מאתנו לנתונים, אז נשמח לדעת בדיוק איזה ונעביר, כי עד רגע זה, לפחות אנחנו נמצאים בנקודת המתנה שרק משפט בעניין הזה – אי ודאות מאד משמעותית לארגון כמו שלנו, שצריך לדעת מה קורה - -
אלי גרשנקרוין
אני אתייחס לזה. באמת, אחרי שחזי דיבר ביום ראשון הוא ביקש ממני לדבר עם חשב החברה, עם רן. היום בבוקר דיברתי עם רן, הסברתי לו בדיוק את הנתונים שאנחנו צריכים.
היו"ר משה גפני
אני יכול להיות מתווך.
קריאה
אין צורך.
קריאות
· - -
היו"ר משה גפני
לא נראה לי כל כך , בגלל שהדיון כאן, בוועדה, היה כר לפני זמן רב ואנחנו רואים בזה צורך חיוני ממדרגה ראשונה, אבל אנחנו גם רוצים מכם, קודם כל אנחנו רוצים מהממשלה – גם ממשרד התמ"ת וגם - -
ציון פיניאן
בלי לתקוף את הממשלה.
היו"ר משה גפני
כן, ושלא יתקפו את הממשלה בטלוויזיה, כי יש מה לתקוף את הממשלה בדברים אחרים שהם רציניים, לא בדברים האלה, כי פה, אני אומר לכם – הממשלה הולכת לקראת.
ציון פיניאן
ממשלות קודמות לא עשו שום דבר.
היו"ר משה גפני
כן. לא משנה, על כל פנים – באמת הולכים לקראת. לפעמים, בגלל קצר בתקשורת או אי העברת מידע, מה שאתה צריך להעביר להם, הביורוקרטיה יכולה לגמור את הבעיה הזו עוד לפני שהלכנו לפתרון, ואני חושב שאנחנו הולכים לפתרון. אני עוקב אחרי זה כל הזמן, גם אני וגם חבר הכנסת פיניאן. אנחנו עוקבים אחרי העניין הזה, רוצים שהבעיה תיפתר. זאת אומרת, אנחנו לא נסכים להתערב גם באם יהיו דרישות שהן פשוט מוגזמות, אלא אם זה יהיה במסגרת הסביר, אנחנו לא מסכימים להישאר עם התקנות או הנהלים הבנאליים האלה שיגרמו לחברת איתואראן לא לעבור לקרית שמונה. לזה לא נסכים. עם זה כבר הלכנו צעד גדול מאד קדימה. אבל אני לא רוצה שיהיה את הקצר הזה ולכן אני מתנדב לעשות את התיווך.
ניר שרצקי
הסיבה שהיתה התייחסות שאין צורך, כי אם אנחנו נצטרך להעביר נתונים, אז נעביר אותם עוד היום. בסך הכל הטבלאות מוכנות וקיימות. אני חייב להגיד בעניין הזה - -
היו"ר משה גפני
אבל הוא אומר שהוא לא קיבל.
ניר שרצקי
היום בבוקר. אבל לי מאד חשוב, גם באנו וחיכינו וחשוב לי לא לפספס את ההזדמנות הזו של להעלות את זה לסדר עדיפות ולקדם את לוח הזמנים, כי זו בעיה מספר אחד. אתה התייחס לנושא של ביורוקרטיה. אנחנו עוסקים בזה הרבה מאד חודשים. הדרישה המקורית שלנו היום זהה לדרישה המקורית שלנו מלפני 8 חודשים, כלומר, לא השתנה אצלנו כלום. אנחנו כרגע בעמדת המתנה.
היו"ר משה גפנין
אני הבנתי. החלק הטכני פה הוא עכשיו הבעיה. החלק הטכני זה העברת הדרישות, התשובות שינתנו, אם יתגלו בעיות, אז אנחנו כאן. אבל אני מקווה שזה ייעשה מהר, ואני מאד מבקש שזה לא ייקח זמן. גם הנתונים שאתם מקבלים מהם, כיוון שההחלטה העקרונית ללכת לקראת העניין כבר התקבלה. התקבלה גם במשרד התמ"ת, במרכז ההשקעות, גם במשרד האוצר, באגף התקציבים, התקבלה החלטה עקרונית. כדי שהעניין הזה, וגורם הזמן פה יכול להוות גורם קריטי - -
קריאה
מאד.
היו"ר משה גפני
כן. אני מבקש שזה ייעשה מהר.
אורן משה
אני רק רוצה להגיד הערה קטנה. אנחנו, יותר נכון – מרכז ההשקעות, הוא הממשק מול החברה, כמו שצריך להיות, כי מרכז השקעות עובד מול התעשיינים, אבל גם המתווה שבו אנו דנים עכשיו, בסופו של דבר אנחנו מדברים על לקחת מסלול קיים ולבצע בו שינויים, כי המסלול הנוכחי – איתוראן לא רוצה אותו. היא רוצה משהו אחר. אז העניין הזה כפוף עדיין לכל האישורים המשפטיים וגם כשהוא ייצא - -
היו"ר משה גפני
אוי ואבוי. אישורים משפטיים? זאת אומרת – אין חברת איתוראן בקרית שמונה. מה זה אישורים משפטיים? זאת אומרת שזה הולך עכשיו להיות נדון בלשכה המשפטית אצלכם?
אורן משה
לא, לא. מה שאני אומר -- שזה יהיה מסלול שוויוני.
היו"ר משה גפני
אני באתי אופטימי. אתה יכול להסביר לי לוח זמנים? נניח שניר שרצקי נותן לכם תשובה, עד היום בערב, ובכל בסדר, ואפילו מסכים לכל הדברים שלכם. הכל בסדר, סיימנו את החלק הטכני. מה אז הולך לקרות?
אורן משה
ניר יקבל הצעה כתובה מה אנחנו יודעים לתת לו, בהנחה אופטימית שהוא יגיד – מתאים, אנחנו חוזרים למסלול הפורמאלי.
היו"ר משה גפני
ומה קורה במסלול הפורמאלי? מה קורה הלאה?
אורן משה
בנקודת הזמן הנוכחית, עד כמה שידוע לי, לא השתתף יועץ משפטי באף אחד מהדיונים שקיימנו בנושא של איתוראן. ברגע שהדבר הזה יהפוך למסלול פורמאלי של מרכז ההשקעות - -
היו"ר משה גפני
אז אני אומר לך: זה הופך למסלול פורמאלי, ברגע זה. אם זה לא יהפוך למסלול פורמאלי, אז אני באמת יוצא - -
אורן משה
אני לא אומר משהו שהוא הפוך למה שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
יישבו היועצים המשפטיים, אני מאד מכבד אותם, וידברו על נושא השוויון, וכן הלאה. אמרתי כבר בישיבה הקודמת שלא חרבה ירושלים אלא שהעמידו דבריהם על דין תורה. . כי אני אגיד לך – לא יהיה מפעל איתוראן, העיקר – הצדק ייעשה, יהיה שוויון, המפעל צריך לעמוד בנהלים כמו המפעל בתל אביב.
אורי אריאל
לאף אחד לא יהיה.
היו"ר משה גפני
תתחילו בזה עכשיו. אתה יודע כמוני מה הולך לקרות.
אורן משה
לא, אני לא יודע, כי איתוראן צריכים להגיד שזה המסלול שהם מקבלים על עצמם. אין לי בעיה להגיד את הדברים אבל בסוף אנחנו מבצעים את ההתאמות לפי דרישות של מפעל ספציפי, והדרישות האלה יצטרכו להפוך למשהו אוניברסאלי. אנחנו עושים אותו, יכול לבוא מישהו אחר שהוא לא איתוראן, דקה לפני איתוראן, עם הצעה קצת יותר אטרקטיבית, ויחטוף את זה ויחליט שהוא לא בקרית שמונה, הוא בירוחם. אני לא רוצה להגיד לו לא.
ניר שרצקי
הלוואי.


אני רק רוצה להתייחס מה אנחנו מבקשים. אנחנו בסך הכל מדברים מהיום הראשון על מהלך של העברת 250 עובדים לקרית שמונה פעם אחת, עם אופציה לעוד שתי חברות בנות שלנו שזה עוד 150 עובדים, אם לא במסלול הזה - - אנחנו מציינים את זה כי בהחלט אנחנו רוצים להעביר את כל הפעילות שלנו. כרגע מדובר על 250 משרות. הטענה המרכזית שלנו שהשכר הממוצע במשק – הוא אותה התייחסות, נקודת ייחוס שצריך להתייחס אליה, שזה 8,500 שקל עלות – ולא אותם 12 או 11 או 10,000 כי זו הסיבה שמפעלים בסדר גודל של מאות עובדים לא עוברים.
אורן משה
בסדר, הסכמנו על זה.
ניר שרצקי
אם הסכמנו על זה, אז אני כבר אומר – גם אנחנו הסכמנו על זה, אז בואו נתקדם.
אורי אריאל
עכשיו צריך יועצים משפטיים, אחרת זה לא יהיה.
עמרם שחר
זו הבעיה. אני ממלא מקום ראש העיר וליווינו את כל הנושא הזה, ואני חייב לשבח את הפעילות שלכם – הובלת את זה, צעקת, אז. כל הצוות שהיה פה - כי הייתם בעד זה. היום כבר הגענו למצב שזה הסתדר. בוא נתחיל, ברגע שיש את התשובות וכולם מסכימים, לשחרר, כדי שפה אפשר יהיה - -
היו"ר משה גפני
אורן ואלי , הוועדה מודיעה לכם, באופן המוסמך ביותר: ההצעה שלכם התקבלה על ידי חברת איתוראן. התקבלה. הם יעבירו לכם את הפרטים. אני מבקש לדעת כמה זמן – אני רוצה שתודיעו לי, כמה זמן יקרה עד שהנושא הזה ייסגר.
אלי גרשנקרוין
אני מבקש לתת את זה בהמשך למנהל הוועדה, כדי לתת תשובה מוסמכת.
היו"ר משה גפני
כמה אתם מעריכים?
אלי גרשנקרוין
סדר גודל של שבועות, לא יותר מזה.
היו"ר משה גפני
למה שבועות? למה אי אפשר יומיים?
אלי גרשנקרוין
כי אי אפשר ביומיים לתקן הוראת מנכ"ל.
היו"ר משה גפני
אז שאנשים יתחילו לעבוד. שאנשים יישבו עכשיו יומיים, זה חשוב –קרית שמונה. מה יקרה בשבועות שלא יקרה ביומיים האלה? להושיב את האנשים שיפתרו את הבעיה.
קריאה
גם ההגדרה של יומיים היא מטעה כי אנחנו עוסקים בזה חודשים אחורה ואנחנו באותה נקודה.
היו"ר משה גפני
את כל זה אנחנו יודעים.


הגענו לפתרון. מבחינתי זה יום חגיגי, שאתם אמרתם שאתם מסכימים והוא אמר שהוא מסכים. עכשיו הביורוקרטיה תהרוג אותנו?


אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:10

קוד המקור של הנתונים