ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/06/2011

חוק העונשין (תיקון מס' 111), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
84
ועדת החוקה, חוק ומשפט

28.6.2011


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 418

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, כ"ו בסיוון התשע"א (28 ביוני 2011), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 113) (איסור צילום של נפגע עבירת מין), התשע"א-2011
הצעתם של חברי הכנסת
ציפי חוטובלי, אורית זוארץ, רחל אדטו, כרמל שאמה, אריה ביבי, שלמה מולה, יוחנן פלסנר, יריב לוין, זאב אלקין, ציון פיניאן, איתן כבל, דוד רותם, משה (מוץ) מטלון, רוברט אילטוב, אורי אורבך, מירי רגב, אופיר אקוניס, נסים זאב, רונית תירוש, זבולון אורלב, נחמן שי, מאיר שטרית, זאב בילסקי, אורי מקלב, אברהם מיכאלי, אורלי לוי אבקסיס, חנין זועבי, חנא סוייד, דני דנון

הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: אברהם מיכאלי – מ"מ היו"ר

דב חנין

ציפי חוטובלי
מוזמנים
עו"ד יפעת רווה, משרד המשפטים

עו"ד ליאת בן מאיר שלום, משרד המשפטים

עו"ד מוריה כהן בקשי, משרד המשפטים

דנה רוסנסקי, מתמחה, משרד המשפטים

עו"ד אריאל סיזל, עוזר היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

עו"ד רחלי גרייבין, ייעוץ וחקיקה, מדור נפגעי עבירה, משטרת ישראל

ריקה אלקיים, מפקחת מחוזית בשירות לנערות וצעירות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

עו"ד ליאת קליין, היועצת המשפטית, איגוד מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית

עו"ד אביבית ברקאי-אהרונוף, מנהלת תחום חקיקה וכנסת, המועצה לשלום הילד

עו"ד ישגב נקדימון, היועץ המשפטי, חברת החדשות ערוץ 2

עו"ד דקלה בירן, המחלקה המשפטית, חברות החדשות ערוץ 2
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי לוי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 113) (איסור צילום של נפגע עבירת מין), התשע"א-2011
הצעתם של חברי הכנסת
ציפי חוטובלי, אורית זוארץ, רחל אדטו, כרמל שאמה, אריה ביבי, שלמה מולה, יוחנן פלסנר, יריב לוין, זאב אלקין, ציון פיניאן, איתן כבל, דוד רותם, משה (מוץ) מטלון, רוברט אילטוב, אורי אורבך, מירי רגב, אופיר אקוניס, נסים זאב, רונית תירוש, זבולון אורלב, נחמן שי, מאיר שטרית, זאב בילסקי, אורי מקלב, אברהם מיכאלי, אורלי לוי אבקסיס, חנין זועבי, חנא סוייד, דני דנון

הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר אברהם מיכאלי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר היום הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 113) (איסור צילום של נפגע עבירת מין), התשע"א-2011, הצעת חוק של קבוצת חברי כנסת בראשותה של חברת הכנסת ציפי חוטובלי.


אני ארצה לשמוע את העמדות השונות. אנחנו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית ולכן נשתדל להכריע בסוגיה. אם יש מישהו שלא נרשם או לא ביקש זכות דיבור, זה הזמן לעשות זאת.


מי נמצא כאן מטעם רשות השידור וכלי התקשורת?
ישגב נקדימון
חברת החדשות, ערוץ 2.
היו"ר אברהם מיכאלי
לפני שחברת הכנסת חוטובולי תגיע, והיא צריכה להגיע תוך מספר דקות אני מבקש שהיועצת המשפטית תציג את הנוסח שמונח לפנינו בגדול כשלפרטי פרטים ניכנס לאחר מכן.
נועה ברודסקי לוי
למעשה בקריאה ראשונה הצעת החוק ביקשה לתקן שתי נקודות עיקריות כאשר נקודה אחת נגעה לעניין של הרחבה של ההגדרה של פרטים מזהים שאסור לפרסם גם כיום לפי סעיף 352 לחוק העונשין ולמעשה להבהיר שאיסור הפרסום של הפרטים המזהים נוגע גם לפרטים אשר יביאו לזיהויו על ידי הסביבה הקרובה לו.


התיקון השני שלמעשה היה התיקון העיקרי כאן אוסר על צילום אדם בשל היותו נפגע עבירת מין תוך בילוש או התחקות אחריו שעלולים להטרידו או תוך הטרדה אחרת.
למעשה בכך אנחנו מבקשים להרחיב את הסעיף ולקבוע שיש איסור של עצם הצילום של נפגע עבירת מין בנסיבות של פגיעה בפרטיות שלו.
היו"ר אברהם מיכאלי
בדיון הקודם הגענו את העמדות השונות, כולל משרדי הממשלה, ובעקבות מה שסוכם החוק אושר לקריאה ראשונה. לא שינינו כמעט דבר במליאה והמליאה אישרה את הנוסח שאושר בוועדה, כך שאין בעיה של נוסח והנוסח שנמצא בפנינו הוא הנוסח שאושר בוועדה וגם אושר במליאת הכנסת.
נועה ברודסקי לוי
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן מהשלב הזה ואילך ניכנס לדיון משלים. נתחיל עם משרד המשפטים. מבחינתכם יש איזה דבר חדש בעמדה שלכם?
יפעת רווה
חלק מהדברים שעלו בשיחות מקדימות שלנו כנושאים לדיון שצריך לדון בהם. קודם כל, הייתה הערה של המשטרה אבל היא תאמר את הדברים בעצמה, לנושא של החרגה.
היו"ר אברהם מיכאלי
נגיע לזה.
יפעת רווה
עלתה השאלה של המשמעות של הסכמה. יש כאן כאילו חריג של הסכמה, שאפשר להסכים, והשאלה היא הסכמה למה. אם מדובר באיסור של ההטרדה או בילוש, בדרך כלל, מטבע הדברים אדם לא מסכים להטרדה או בילוש של עצמו וההסכמה היא רק לצילום. אז השאלה היא מה מטרת ההצעה. אם מטרת ההצעה מלכתחילה למנוע את הסיטואציה שצלמים יושבים וממתינים לנפגעת העבירה, למנוע בכלל את הסיטואציה הזאת, אין שום משמעות להסכמה כי הרי היא לא מסכימה לזה שהם ממתינים. לכל היותר היא יכולה להסכים בסופו של דבר לשלב של הצילום, אבל אז לא מנענו את זה שהם יחכו לה. לעומת זאת, אם מטרת ההסכמה היא רק למנוע צילום בניגוד לרצונה, אז אפשר כמובן לאפשר הסכמה לצילום. הדבר הזה צריך לדון בו.


עלתה השאלה של היחס לגבי קטינים. לגבי קטינים עשינו הסדר בחוק הנוער ושם ההסדר מוחלט. שם למעשה שללנו את ההגנה של פגיעה בפרטיות. נכון שההגדרה מלכתחילה בחוק הגנת הפרטיות – שזאת פגיעה בפרטיות שנעשית ללא הסכמה – שוב, זה לא כל כך רלוונטי שם לעניין של בילוש או התחקות ולכן אפשר לומר שזה די מוחלט. ההסכמה בדיעבד לצילום לא מרפאת את העבירה שנעברה על ידי עצם הבילוש וההתחקות. זאת אומרת, להבנתי שם סגרנו את זה באופ מוחלט ולגבי קטינים אנחנו רוצים להשאיר את זה כך, גם אם כאן נקבע אחרת. חשוב שהנוסח יבהיר - אם כאן יהיה נוסח יותר מרוכך – ולא יפגע בהסדר שנעשה בחוק הנוער לגבי קטינים.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה האפשרויות השונות לגבי הסכמה? מצד אחד אני מבין שההסכמה תלויה באדם, ואם אני הופך אותה לאיסור מוחלט, אי אפשר לקבל כאן הסכמה כי תמיד יהיה החשש אם האדם מסכים ואולי מסכים תחת לחץ.
יפעת רווה
לא רק זה. הוא מסכים לצילום אבל מלכתחילה זה לא מונע את זה שימתינו לו וזה יכול להיות גם בבית המשפט כאשר גם זאת שאלה אם ההמתנה אסורה רק בבית משפט או רק ליד ביתו. בזמנו העלו את הנושא שמחכים ליד ביתה של נפגעת ומצלמים אותה, הדבר הזה לא ייפתר בגלל שהם יחכו ויאמרו שאולי היא כן תסכים ולכן מחכים ליד הבית שלה עד שהיא תרד, ישאלו אותה אם היא מסכימה או לא. עצם ההטרדה לא נפתר כאן. יכול להיות שזה בסדר, אני לא יודעת, אבל צריך לדון בזה ולהחליט מה אנחנו רוצים לאסור, האם רק את הצילום ללא הסכמה או שגם את עצם זה שממתינים לה והדבר כשלעצמו עשוי להטריד אותה.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה להבהיר כמה דברים. אני חושבת שמטרת הצעת החוק היא למנוע גם את הצילום בנסיבות האלה, כלומר, כן למנוע את ההטרדה ואת הצילום בנסיבות האלה וזה כן אמור לחול גם על אותם מקרים של המתנה בבית משפט כאשר אז זה ייחשב כהטרדה אחרת. צריך לדון באמת בסוגיית ההסכמה מאחר שיש כאן כמה אפשרויות. אפשרות אחת היא באמת לקבוע שלא יכולה להיעשות כאן הסכמה כי אין כאן הסכמה לעצם ההטרדה או לעצם הבילוש. לכן אפשר פשוט לקבוע שאנחנו בכלל לא מכניסים כאן רכיב של הסכמה כלשהי.


אפשרות אחרת היא לקבוע בעצם קביעת העבירה – בגלל שקבענו נסיבות ששאובות מחוק הגנת הפרטיות ובחוק הגנת הפרטיות כן יש עניין של הסכמה - איזשהו רכיב של הסכמה. זאת אומרת, לדוגמה, לקבוע שמצלם אדם את נפגע העבירה ללא הסכמתו או משהו כזה. כלומר, להכניס את זה כרכיב בתוך העבירה עצמה.


האפשרות השלישית היא לקבוע הסדר כמו לעניין פרסום פרטים מזהים, לקבוע הסדר זהה גם לעניין הסכמה לנושא הצילום.
היו"ר אברהם מיכאלי
חברת הכנסת חוטובולי, התחלנו לדון בעניין בלעדיך.
ציפי חוטובלי
סליחה על האיחור.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבקש שנחדד את הסייג הזה של ההסכמה ונשמע את חברת הכנסת חוטובלי לגבי רצונה בעניין הזה ולמה היא התכוונה בהצעת החוק יחד עם החברים האחרים.
נועה ברודסקי לוי
הייתה לנו למעשה התלבטות בנושא של סוגיית ההסכמה. לעניין פרסום פרטים מזהים, ההסכמה שלמעשה נדרשת שם היא בפני בית המשפט או שבית המשפט מתיר את הפרסום. לעניין הסכמה בנושא שלנו, בנושא הצילום, עלתה התלבטות האם בכלל אפשר להתייחס לרכיב של הסכמה מאחר שמדובר על נסיבות של הטרדה והאם יש בכלל מקום להתייחס לנושא ההסכמה כי הרי בעצם ההטרדה ברור שיש כאן אי הסכמה. לכן אנחנו מתלבטים בשאלה האם להכניס כאן רכיב של הסכמה, אם זה כחלק מהסעיף שקובע את העבירה עצמה, לקבוע שאי הסכמה נחשבת כהטרדה, אם זה לקבוע אפשרות להסכים לצילום ואז עולה השאלה האם עצם ההסכמה לצילום פותר את הבעיה של ההתחקות אחרי אותו אדם. אפשרות שלישית היא לקבוע הסדר זהה לזה שנקבע לעניין פרסום פרטים מזהים ולקבוע שצריך אישור של בית המשפט.
ציפי חוטובלי
קודם כל, ברור שכל הרעיון שעומד מאחורי החוק הוא למנוע מצב צילום בהיעדר הסכמה. אם יש הסכמה, אין שום בעיה.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה היא מהי הסכמה של האדם. איך אנחנו יכולים לדעת שזאת הסכמה.
ליאת בן-מאיר שלום
השאלה היא האם רוצים למנוע את הצילום ללא הסכמה או את ההטרדה.
יפעת רווה
האם סיטואציה שממתינים לנפגעת העבירה ואחר כך כן שואלים להסכמתה והיא מסכימה, האם הסיטואציה הזאת היא בגדר לגיטימי או גם את הדבר הזה רוצים למנוע מלכתחילה כדי שבכלל לא ימתינו לה, או שזה ללכת רחוק מדיי.
ציפי חוטובלי
אם אתם שואלים אותי, אני חושבת שעצם הסיטואציה שגדוד של עיתונאים מחכה לך מתחת לבית או באיזשהו מקום פרטי שלך, אני חושבת שעצם הסיטואציה הזאת יש בה כדי לפלוש לפרטיות של המוטרדת. זה מאוד לא נעים. לכן הייתי שמה את ההסכמה במקום הרבה יותר מקדמי.


הנחת היסוד שלי היא שמתלוננת לא רוצה להיחשף. ניקח את הדוגמה של אורלי אינס.
יפעת רווה
אצל אורלי אינס הייתה הסכמה מהסוג עליו דיברנו. קודם ארבו לה ובסוף היא כבר הסכימה, למיטב ידיעתי.
ציפי חוטובלי
לא. היא הכריזה על מסיבת עיתונאים בה היא תיחשף. היא בחרה בדרך הזאת. אני חושבת שצריכה להיות הסכמה אקטיבית להיחשף של מישהי שהוטרדה.
ליאת בן-מאיר שלום
לאיזה שלב? זה בדיוק מה שאנחנו שואלים. לשלב הצילום או לעצם זה שלא יחכו לה?
היו"ר אברהם מיכאלי
ברגע שאת מסכימה לצילום, אחר כך תגידי שזאת לא הטרדה. אחד סותר את השני. אם את הסכמת שיצלמו אותך, זה כבר מטריד אותך.
ציפי חוטובלי
אני רוצה שביום שאחרי שהחוק יעבור, צלמים ידעו שהם לא אורבים יותר למוטרדות.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה איסור צילום בכלל.
יפעת רווה
גם לא בבית המשפט? זה חשוב כי השאלה הזאת עלתה.
ציפי חוטובלי
בית המשפט מלכתחילה, זה מקום שבו יש הרבה צלמים והרבה עיתונאים ובמקרים כאלה בדרך כלל יש הרבה עניין ציבורי. אי אפשר להתעלם מזה שהם יהיו חלק מזה, אבל השאלה אם הם יעוטו על אותה אישה או יניחו לה.
נועה ברודסקי לוי
גם זה ייחשב כהטרדה אחרת ולכן עולה השאלה.
יפעת רווה
אנחנו לא יכולים להשאיר תחומים אפורים. צריכים לדעת אם אסור או מותר ולפי זה ינהגו.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה גם להבהיר משהו וגם לתת עוד אפשרות לפתרון. קודם כל, אני רוצה לומר שצריך להבחין בין שתי סיטואציות ואני אומרת את זה בגלל דברים שנאמרו כאן קודם. זאת לא הסכמה להיחשף כי היא יכולה להסכים לצילום ועדיין הוא יהיה בטשטוש. זאת אומרת, יש כאן שני דברים שונים והם הצילום ופרסום פרטים מזהים. זאת אומרת, גם אם מצלמים, עדיין אין להם הסכמה לחשיפה.
ציפי חוטובלי
כל הצעת החוק הזאת נועדה למנוע את הסיטואציה המביכה הזאת שאת רואה אישה, ואני זוכרת שבנושא של קצב זה כל כך בלט, שהקוביות הקטנות האלה הן ממש לעג לרש ובסוף כל בן אדם שמכיר את האישה הזאת יכול לזהות אותה.
ליאת בן-מאיר שלום
לא, את מתייחסת לחלק אחר בהצעת החוק שזה החלק שמרחיב את 352(א) לפיו הזיהוי בהקשר של הפרסום של התצלום הוא בין על ידי כל הציבור ובין על ידי סביבתו הקרובה או לרמוז באמצעות. זה חלק אחר. עכשיו אנחנו שואלים לגבי החלק של הצילום.
היו"ר אברהם מיכאלי
לדעתי אין אפשרות להסכים לצילום ואחר כך להגיד שהיא לא מסכימה להטרדה. ברגע שצילמו אותך, ההמשך לכך תהיה הטרדה. לשם מה צילמו, כדי לשים בארכיון? לא. כדי לשדר את זה. אם ישדרו את זה גם בטשטוש, עדיין זאת הטרדה שאני מבין שהצעת החוק התכוונה אליה.
ציפי חוטובלי
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן כל האיסור הזה הוא לאסור את ההסכמה לצילום.
נועה ברודסקי לוי
לא את ההסכמה אלא את עצם הצילום.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, את עצם הצילום.
נועה ברודסקי לוי
בנסיבות האלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
כלומר, אין הסכמה לצילום.
נועה ברודסקי לוי
נכון, אבל אז עולה עדיין השאלה האם יש מקום לאפשר הסכמה בסיטואציה כזאת או לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך ניתן להגיע להסכמה אם בן אדם לא מסכים להצטלם? אם הוא מסכים להצטלם, השאלה היא איך אנחנו רוצים לשים עליו השגחה לגבי הסכמתו, מי מביע את הרצון שלו להסכמה, האם הוא לבד או שזה תחת פיקוח של בית המשפט.
נועה ברודסקי לוי
אני חושבת שצריך להבחין כאן בין שתי שאלות שאדוני מעלה. שאלה אחת היא האם יש מקום לאפשר כאן איזושהי הסכמה כי האם ההסכמה מרפאה את עצם ההטרדה שהביאה לאותה שאלה אם לצלם. שאלה נפרדת היא איזו הסכמה אנחנו נדרוש אם אנחנו חושבים שצריך לתת כאן אפשרות להסכמה, האם זאת הסכמה בכתב, הסכמה בעל פה, הסכמה בפני בית המשפט. זאת השאלה השנייה. אני חושבת שקודם כל אנחנו צריכים להכריע בשאלה האם אנחנו רוצים להכניס כאן בכלל רכיב של הסכמה על הסעיף.
ציפי חוטובלי
תמיד הכי טוב שזה יהיה גורף. אני לא רואה מצב שבו מעמידים אדם לדין אחרי שהמתלוננת הסכימה, דבר שנראה לי מופרך אבל אפשר להכניס כאן רכיב של הסכמה אלא שזאת צריכה להיות הסכמה מפורשת. שוב, למנוע את הסיטואציה בה עוקבים אחריה כדי להשיג את הסכמתה ולכך אני דואגת. אני דואגת שאם נכניס רכיב של הסכמה, אנחנו נגיע למצב שבו ממשיכים לרדוף אחריה.
יפעת רווה
אי אפשר לאפשר הסכמה כי מלכתחילה האיסור כפי שהוא מנוסח הוא המצלם אדם תוך בילוש או התחקות אחריו. זאת אומרת, אם זה לא נעשה תוך בילוש או התחקות אחריו, זה בכלל לא נכנס לעבירה ואז אין בעיה. השאלה שאלתה היא אם זה כן נעשה תוך בילוש או התחקות אחריו ואז ההסכמה לא רלוונטית.
ליאת בן-מאיר שלום
עולה שאלה אם יש אפשרות לאסור את זה.
נועה ברודסקי לוי
אני חושבת שיש עוד אפשרות אחת. אנחנו שאבנו את הניסוח מחוק הגנת הפרטיות ושם כן יש עניין של הסכמה, אמנם לא באותו סעיף אבל יש את רכיב ההסכמה שחל על כל החוק. אופציה אחת שאפשר לבחון אותה היא להכניס בסעיף עצמו, בו אנחנו אומרים: המצלם אדם נפגע עבירה תוך בילוש או התחקות אחריו העלולים להטרידו אותו או תוך הטרדה אחרת ללא הסכמתו.
יפעת רווה
אם זה בהסכמתך, זה לא בילוש. נפגשים אתך על כוס קפה ומדברים אתך. בילוש והטרדה, זה לא בהסכמה.
נועה ברודסקי לוי
אני מציעה את זה דווקא בגלל שבאיזשהו מקום זה כן קיים בחוק הגנת הפרטיות ולכן אני חושבת שזאת אחת האפשרויות שהיא לשאוב את זה עד הסוף מחוק הגנת הפרטיות ולקבוע גם כאן להתייחס לעניין ההסכמה.
ציפי חוטובלי
אנחנו לא מתקדמים.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה עמד בהצעה לקריאה ראשונה, כאשר דנו בה בזמנו, ההדגשה הזאת של תוך בילוש או התחקות? את אומרת שזה חוק הגנת הפרטיות.
נועה ברודסקי לוי
זה שאוב משם. המונחים הם מחוק הגנת הפרטיות.
היו"ר אברהם מיכאלי
המקרים לא דומים. חוק הגנת הפרטיות הוא מקרה אחר והטרדה מינית היא מקרה הרבה יותר חמור מבחינת הפרטיות ומבחינת האיסורים כאשר המחוקק היום כבר אוסר לפרסם הטרדה מינית.
יפעת רווה
הסעיף הזה הוא לא הטרדה מינית.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מדבר כרגע מבחינת העבירה.
נועה ברודסקי לוי
הוא מדבר על הגנות.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש הגיון רב בזה שאנחנו כאן נלך בצורה הרבה יותר מחמירה והרבה יותר מקפידה בנושא של צילום. אנחנו לא רוצים שיצלמו את המוטרדת ולא רוצים שהיא תיחשף לציבור.
ישגב נקדימון
אבל אם היא רוצה להיחשף?
היו"ר אברהם מיכאלי
אם היא רוצה להיחשף, זה משהו אחר ויש כאן את הסייג בו נדון.
ישגב נקדימון
אם אין מנגנון של הסכמה, מלכתחילה אי אפשר להגיע לצילום ואי אפשר להגיע לחשיפה, אבל נניח שהיא רוצה להיחשף?
היו"ר אברהם מיכאלי
אם היא רוצה להיחשף, אנחנו נכנסים כאן לסוגיה אחרת.
ישגב נקדימון
אבל אסור לי לצלם אותה.
ליאת בן-מאיר שלום
לא. זה דווקא לא נכון כי זה לא צילום בנסיבות של התחקות.
ישגב נקדימון
לא יודע. אם זה מתחיל בהתחקות ואחר כך מגיע להסכמה?
קריאה
זאת השאלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו נלבן את הסוגיה.
ישגב נקדימון
אני מתנצל שאני מתפרץ.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין שעיתונאים רוצים לצלם.
ישגב נקדימון
רוצים להביא מידע לציבור.
ציפי חוטובלי
חבל לי שלא משתתפות בדיון נציגות של ארגוני הסיוע לנפגעות.
קריאה
הן כאן.
ציפי חוטובלי
אני רוצה לשמוע את עמדתכן. לדעתי הנחת היסוד היא שאישה שהוטרדה ומנהלת את המאבק הקשה הזה, לא צריכה על הראש שלה גם את כל סיפור החשיפה והצילומים. אם היא מחליטה באומץ לב חריג ללכת ולחשוף את עצמה, היא תהיה במסגרת ההסכמה הפומבית שהיא נותנת לעניין הזה ואז היא לא נכנסת לגדר מי שלא נתנה את הסכמתה כי אז ברור שהיא הסכימה. אני חושבת שבסיטואציה הרגילה, ברור שהיא לא צריכה להיות במצב שבו מחכים לה ומבקשים את הסכמתה. זה גם רגע מלחיץ. היא נבוכה, לא תמיד היא נמצאת ליד עורך דין ואני חושבת שצריך להגן עליה מפני הסיטואציה הזאת.
היו"ר אברהם מיכאלי
ולכן לא הבנתי למה כל הסייגים האלה של תוך בילוש או התחקות. למה? אם בן אדם לא רוצה שיצלמו אותו, למה בכלל להכניס לו את כל החומרות האלה של תוך בלוש או התחקות? לא הבנתי למה בקריאה ראשונה סייגנו את זה. זה שזה מחוק הגנת הפרטיות, אמרתי שזה מקרה הרבה יותר חמור מבחינת אי החשיפה.
נועה ברודסקי לוי
זאת הייתה עמדת הממשלה.
יפעת רווה
האיסור המוחלט של צילום של אדם שנפגע בעבירה, הוא היה רחב באופן שאף אחד לא התכוון לו. יוצא שגם לגן משפחה שלה אסור לצלם אותה. אסור לגמרי לצלם אותה. לא צריך להפוך לעבריינים אנשים כאלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ברור. יש הבדל בין בן משפחה לבין בילוש או התחקות. בילוש או התחקות, זאת כבר סוגיה.
יפעת רווה
זה כמו מה שעשינו בחוק הנוער. כל הרעיון הוא שלא יטרידו אותה. ברור שאם רוצים לצלם במסגרת של ראיון שהיא מסכימה לו, אין שום בעיה. הסיטואציה הבעייתית, לפי מה שהבנו שבה מדובר, אלה שמחכים ומצלמים ומטרידים. זאת הייתה הסיטואציה ולכן היה חשוב לנו להגדיר. זאת עבירה פלילית וזה לא אמור להיות בשיקול דעת של התביעה או בשיקול דעת של בית המשפט. מלכתחילה לא להפוך לעבריין מישהו שגם חברת הכנסת חוטובלי לא התכוונה.
ציפי חוטובלי
נכון.
יפעת רווה
לכן הגדרנו את זה כך ונראה שזה בסדר. על הדבר הזה דווקא הייתה הסכמה.
נועה ברודסקי לוי
המטרה הייתה בעצם למנוע את הצילום שנעשה תוך פגיעה בפרטיות של אותו נפגע או נפגעת. לכן הדברים הוגדרו כך וזאת גם הייתה עמדת הממשלה לאור התיקון שנעשה בחוק הנוער כאשר רצו לעשות תיקון דומה לזה.
היו"ר אברהם מיכאלי
חברת הכנסת חוטובלי, אני רוצה שנבין את כוונת המחוקק ואת כאן בראש המחוקקים בסוגיה הזאת. את רוצה היום להגיע למצב שמוטרדת – יכולה להיות נפגעת או נפגע – עבירת מין לא תצולם בנסיבות מסוימות. כך אני מבין.
ציפי חוטובלי
כן
היו"ר אברהם מיכאלי
זה הסייג. זה לא איסור מוחלט שאסור לצלם אותה בכל מקרה. השאלה היא איפה אנחנו כרגע מגיעים לאותה סוגיה של ההסכמה ואיך תוך כדי הסייגים האלה מגיעים לעניין של ההסכמה. איך נדע מתי היא מסכימה ומתי היא לא מסכימה או תחת איזה פיקוח אנחנו נכניס את ההסכמה שלה? אחרת אנחנו נגיע כאן לחשש שהיא לא נתנה את ההסכמה או באיזה נסיבות היא נתנה את ההסכמה ולא נוכל להרשיע את האדם שצילם אותה.
ציפי חוטובלי
אני שואלת שוב למה לא פשוט להגביל את הצילום שלה ולאפשר את זה רק במקרה שבו היא החליטה לצאת לתקשורת. היא החליטה להיחשף ולצאת לתקשורת ואז אותו עיתונאי או מי שמביא את הדברים בשמה אומר את זה אחרי שהיא הסכימה להיחשף.


אתם רוצים אולי להשמיע את עמדתכם? לא שמעתי את עמדתכם.
ליאת קליין
אני היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. כמו שאנחנו קוראים את הסעיף, את החידוש של סעיף קטן (א)(1) הוא באמת הנושא של הטרדה. מה שעוטף את כל הנושא של הצילום, הרעיון הוא לא באמת למנוע מצב בו אישה בוחרת לצאת מרצונה ולספר באומץ את הסיפור שלה אלא באמת למנוע את כל המצב בה ישנה חשיפה כפויה ולא רק בעצם הפרסום אלא בכל הנושא של הטרדה והמציאות בה אורבים לנפגעות. לכן החידוש של הסעיף הזה הוא הנושא של לא לצלם אדם תוך בילוש או התחקות ואני חושבת שהבעיה היא באמת בהגדרה הזאת, מה זה תוך בילוש או התחקות. זה באמת קצת אפור, קצת רחב, מה זה בית משפט, האם כאשר אורבים לה שם, האם זאת התחקות או לא.


אני חושבת שברגע שאנחנו מגדירים שמי שמצלם אדם בדרך העלולה להטרידו, כל מצב שעלול או עשוי להיות הטרדה, בזה אנחנו מספקים את ההגנה לאותה נפגעת. אז גם שאלת ההסכמה מתייתרת כי פנו אליה בדרך שהיא לא מהווה הטרדה או שהיא בעצמה יצאה לתקשורת כמו שאמרה חברת הכנסת חוטובלי ולכן כאן אין נסיבות שעלולות להוות הטרדה והצילום יהיה בסדר. כל מצב שעלול להיות הטרדה, שאורבים לה, שמחכים לה, או המציאות שהזכירו כאן –שבעקבות זה שהציקו לה, הטרידו אותה, חיכו לה וארבו לה, היא בסופו של דבר הסכימה – את זה אנחנו מנסים למנוע וזאת ההגנה שאנחנו מנסים לייצר.
היו"ר אברהם מיכאלי
את בעצם תומכת באיסור הרחב יותר של איסור צילום בכלל, למעט נסיבות.
ליאת קליין
לא. אני מונעת מצב של צילום בנסיבות שעלולות להוות הטרדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם כך, לא הבנתי אותך. את בעד שנפגע עבירת מין, ברגע שזה יוצא החוצה איכשהו, לא יצלמו אותו או שיצלמו אותו תחת מגבלות מיוחדות?
ליאת קליין
אני בעד זה שלא יעוטו עליה וזה לפני הכול. שלא יעוטו עליה, שלא יטרידו אותה, שלא יציקו לה, שלא יארבו לה. אם היא פנתה לתקשורת ואמרה שהיא רוצה להצטלם, אין כאן הטרדה ואז הצילום הוא בסדר. כל נסיבות שעלולות הטרדה, שאלת ההסכמה היא לא רלוונטית כי היא לא יכולה להסכים בדיעבד לכך שהטרידו אותה. אנחנו רוצים למנוע את עצם ההטרדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לדעתי זאת לא הסוגיה בחוק אלא הסוגיה היא צילום. השאלה היא האם מותר לצלם אדם מוטרד או אסור לצלם אותו.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, כל הרעיון של החוק הוא שיהיה אסור לצלם.
היו"ר אברהם מיכאלי
נקודה. לכן אני שואל אותך שוב, עורכת הדין קליין. העמדה שלכם היא שלא יצלמו אותה בכלל אלא אם כן היא יוצאת ונחשפת ואומרת שהיא זאת וזאת כך שאין כבר מה להסתיר.
ליאת קליין
שלא יצלמו אותה כל עוד היא לא הסכימה, וזה נוסח אחד.
היו"ר אברהם מיכאלי
איסור רחב שאומר שבעצם אסור לצלם, נקודה.
ליאת קליין
כל עוד היא לא הסכימה.
היו"ר אברהם מיכאלי
בוודאי כל עוד היא לא הסכימה אבל בני משפחה לא מטרידים כשהם מצלמים אותה.
יפעת רווה
אם זה לא בניגוד להסכמה, זה בסדר.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה להבהיר. הניסוח קובע שהצילום נעשה באותו נפגע עבירת מין ותוך נסיבות של פגיעה בפרטיות.
היו"ר אברהם מיכאלי
החוק זה ייתן פרנסה לעורכי דין וגם לתביעה ולסנגוריה. כאן אנחנו רוצים לאסור צילום של נפגע עבירת מין והשאלה היא איך אנחנו מונעים את זה. אם אני בא ואומר שאסור לצלם נפגע עבירת מין, נקודה, באיזה נסיבות נתיר את הצילומים, אז ניכנס לחריגים.
ציפי חוטובלי
אני הצעתי כאן נוסחה ואני חושבת שארגוני הסיוע מסכימים לה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבנתי אותם. הם בעד הרחבה.
ציפי חוטובלי
לא בעד הרחבה. אני חוזרת ואומרת שהאיסור יהיה איסור גורף אלא אם כן האישה הביעה הסכמה פומבית להיחשף ויצאה לאמצעי התקשורת. אני חושבת שזה צריך להיות הקו שמתיר את האפשרות ואז בדרך כלל לא צריך לרדוף אחריה כי היא נאותה לשתף פעולה.
היו"ר אברהם מיכאלי
נקודת המוצא שלנו צריכה להיות שאסור לצלם אותה.
ציפי חוטובלי
כן. אני רוצה לתת דוגמה מנסיבות החיים. אישה מחליטה להיחשף, יש עיתונאית או עיתונאי שהיא מרגישה בנוח להיחשף בפניו. היא תלך לאותו עיתונאי ואף אחד לא צריך לרדוף אחריה. היא הולכת באופן אקטיבי ונחשפת בפני איש תקשורת מסוים. אני חושבת שזאת הנוסחה שנראית לי הכי נכונה בסיפור הזה.
נועה ברודסקי לוי
אם אני מבינה נכון, זה בעצם להשאיר את הניסוח הקיים בלי התייחסות בכלל לרכיב ההסכמה.
ציפי חוטובלי
אפשר לומר אלא אם כן.
נועה ברודסקי לוי
אבל אז זה לא בנסיבות של בילוש או התחקות.
ציפי חוטובלי
נכון.
נועה ברודסקי לוי
אז אנחנו בעצם לא צריכים להתייחס בכלל לרכיב ההסכמה.
ליאת בן-מאיר שלום
אבל להשאיר את הרכיב של בילוש או התחקות.
ציפי חוטובלי
כן.
ישגב נקדימון
במה זה שונה מהנוסח הקיים?
היו"ר אברהם מיכאלי
אם נשאיר, מה עשינו?
ליאת בן-מאיר שלום
זה לא שונה מהנוסח שעבר קריאה ראשונה והרעיון הוא אותו רעיון בלי התייחסות לעניין ההסכמה שכן נעשתה בקריאה ראשונה.
ישגב נקדימון
אפשר להביע עמדה של המיעוט?
היו"ר אברהם מיכאלי
כן. אתה מייצג היום את התקשורת. הפעם בעל פה ולא בכתב, כי בפעם הקודמת שלחתם מכתב ובו הייתה עמדתכם.
ישגב נקדימון
לא, אני לא חושב שאני שלחתי מכתב.
היו"ר אברהם מיכאלי
מישהו מהתקשורת שלח.
ישגב נקדימון
יכול להיות.


אני מבקש להפנות את תשומת הלב לכמה בעיות וקשיים שאנחנו רואים בהצעת החוק מההיבט של אלה שיצטרכו לבוא במגע עם החוק ביום יום. אני רוצה להיות להם לפה ולהפנות את תשומת הלב לכמה דברים שנראים לי חשובים.


אנחנו מדברים כאן על תיקון לחוק העונשין, קרי, הוספה של עבירה פלילית חדשה בחוק העונשין, וצריך לומר את הדברים בגלוי, מוסיפה עוד אנשים לחוק העבריינים הפליליים על ביצוע עבודתם העיתונאית וצריך לדעת ולהכיר בעובדה. לכן אני פונה אליכם בבקשה להיות מאוד זהירים בניסוח לפני שאנחנו קובעים כאן את גדר העבירה הפלילית שעלולה ביום מן הימים חלילה להפוך להיות כתב אישום לגבי עיתונאים. אנחנו לא מדברים כאן על איזשהו ניסיון להתמודד עם איזושהי תופעה עבריינית שמטילה את חיתתה על החברה בישראל אלא באמת להכניס עכשיו סוג של התנהגות שהוא קיים ועד היום לא נטען שהוא לא לגיטימי וכאן הופכים אותו לעבירה.


לכן אני חושב שאנחנו צריכים להיות מאוד דווקניים בניסוח שייקבע.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם מסכימים לכך שיש תופעה של הטרדה של המוטרדות?
ישגב נקדימון
לא. אני נמצא כאן בשם חדשות ערוץ 2, אני לפחות בדיונים הקודמים לא ראיתי איזו טענה ספציפית שהופנתה לכלי התקשורת שאני מייצג אותו בהקשר הזה ואני לא בא כאן בשם איגוד צלמי הפפראצי. אני מייצג כאן כלי תקשורת מרכזי במדינת ישראל שתפקידו להביא מידע בעל עניין ציבורי לציבור ואלה האינטרסים שאני מבקש להגן עליהם כאן. הצלמים שלנו לא מחכים בקומת כניסה של דירה של מתלוננת, הצלמים שלנו נמצאים בדרך כלל מחוץ לבית המשפט או מחוץ לתחנת משטרה או במקום ציבורי אחר. הפרקטיקה שלנו לא כוללת פפראצי. לכן אני רוצה להתמקד באמת במיינסטרים של העבודה העיתונאית ולא בדבר שלוקח אותנו לכיוונים צהובים או רכילותיים כאלה ואחרים.


כפי שאני מבין את הצעת החוק בנוסח הקיים כרגע, גם עמידה של צלם בבית משפט במקומות המיועדים לכך מזה שנים, מזה עשרות שנים במדינת ישראל, כל מי שמגיע לבתי המשפט יודע שיש מקום מסוים שנמצאים בו צלמים שמצלמים את האנשים שבאים לבית המשפט. בעצם ההגדרה כפי שהיא כרגע הופכת את אותם צלמים לעבריינים בלי שום יסוד, אגב, של מחשבה פלילית וזאת אחת ההערות שלי.
נועה ברודסקי לוי
אני חייבת להעיר בנקודה הזאת. זה עצם הצילום של הנפגעת.
ישגב נקדימון
אני מדבר על הצילום. הם עומדים שם כדי לצלם.
נועה ברודסקי לוי
כן, אבל הם יכולים לצלם את הנאשם והם יכולים לצלם אנשים אחרים שמגיעים. המטרה היא לאסור את הצילום של הנפגעת בסיטואציה הזאת.
ישגב נקדימון
כן. זה דבר שעד היום לא היה קיים וזה דבר חדש.
נועה ברודסקי לוי
נכון.
ישגב נקדימון
זה דבר חדש ואני אומר שאני מבקש לעשות חשיבה נוספת לפני שאנחנו הופכים התנהגות כזאת - שעד היום היא הייתה נורמטיבית – להתנהגות עבריינית. אני מבקש מכם עוד חשיבה לפני כן לגבי הסוגיה הזאת.
ציפי חוטובלי
מה אתה מציע?
ישגב נקדימון
אני מציע שאם התכלית של הצעת החוק היא למנוע את גדודי הצלמים בביתה, במקום עבודתה, על זה אני לא חולק. אני רוצה למצוא פתרון שיתמודד עם המקומות הציבוריים הפומביים החשופים לכולם כמו בית משפט, תחנת משטרה, כיכר העיר באסיפה כזו או אחרת.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה הועילו חכמים בתקנתם? הוא מצלם בבית משפט ושם את זה בפריים טיים בערוץ 2.
ישגב נקדימון
יש היום איסור לשים את זה בפריים טיים. אסור לי לשים את זה היום בפריים טיים בלי הסכמתה ואת זה חשוב להבין. אסור לי.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה שם עם קוביות.
ציפי חוטובלי
אני אשאל אותך שאלה. יש טענה שאני מוכנה לקבל אותה, שעיתונאי או צלם מבזיק על כל מי שנקרה בדרכו.
ישגב נקדימון
מי שנכנס לפריים.
ציפי חוטובלי
והוא לא תמיד יודע האם מדובר במתלוננת או לא מדובר בה. אם אתה רוצה לספק סוג של הגנה על המקרים האלה, אני מבינה, אבל רוב המקומות בהם מטרידים את אותה מתלוננת, אלה אותם מקומות שאתה ציינת - כלומר, כשהיא הולכת להתלונן בתחנת המשטרה, כשהיא למעשה מגיעה לבית המשפט – זה קצת יעקר את החוק.
נועה ברודסקי לוי
החשש הזה שבאקראי צילמו, לא קיים כי עצם הצילום בשל היותה נפגעת ותוך התחקות אחריה או הטרדה אחרת. כלומר, זה מאוד ברור.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם זה צילום אקראי, לא נראה לי שהמחוקק התכוון לכך.
ישגב נקדימון
אבל צלם שעומד בבית משפט, עבורו זה לא אקראי. הוא בא לשם לצלם את הדמויות שמגיעות לבית המשפט.
נועה ברודסקי לוי
אם הוא בא לצלם את נפגעת העבירה, את זה בדיוק אנחנו רוצים למנוע.
ישגב נקדימון
הוא בא לצלם את נפגעת העבירה אבל שוב, אתם באים למנוע מצב של הטרדה, של הצקה ושל התחקות. לגבי צלם שעומד בכניסה לבית המשפט, יש ויכוח עקרוני כי אני לא חושב שצלם שממלא את תפקידו מחוץ לפתח בית המשפט הוא מטריד או מתחקה או בולש. אני חושב שאם אנחנו אומרים שצלם שממלא את תפקידו בכניסה לבית המשפט הוא מטריד, מתחקה או בולש, אנחנו בבעיה.
נועה ברודסקי לוי
אבל הוא בא לצלם את הנפגעת.
ישגב נקדימון
הוא לא מציק לה בזה שהוא מצלם אותה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו מדברים כאן בסוגיה כאשר צלם יודע שהיא מוטרדת מין.
ישגב נקדימון
שהיא התלוננה בעבירת מין.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, התלוננה בעבירת מין. היא מוטרדת עבירת מין שהתלוננה. אנחנו אומרים לצלם שאם הוא יודע שהיא נפגעת עבירת מין, אסור לו לצלם אותה. אני לא מתכוון לזה שאם הוא במקרה מצלם כל מי שנכנס לשם כמו בסרט נע, אני לא בא אליו בטענה על כך שהוא צילם כל מי שנכנס לבית המשפט. אתם צריכים להבין שכוונת המחוקק כאן היא כן להטיל מגבלה חדשה שעד עכשיו אולי לא הייתה לגבי נפגעות עבירות מין. מה לעשות שהמחוקק כן רוצה להגן עליהן, ועם כל הכבוד לחופש העיתונות וחופש המידע, לא רוצים שהמידע הזה יעבור לציבור? בכך אנחנו כרגע דנים ולא באיסור שהוא לא הגיוני.
ישגב נקדימון
אבל שוב, אנחנו מדברים כרגע על איסור צילום. זה שהמידע לא יעבור לציבור בסופו של דבר, יש לי את זה כבר בחוק הקיים שאוסר עלי לפרסם את פרטי הנפגעת. אנחנו עכשיו בחוליה הקודמת.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה לא מספק את המחוקק. מה שאתם עושים עם הקוביות, זה לא מספק.
ישגב נקדימון
אז שיגישו תלונה ונתמודד אתה, אבל בינתיים לא ראיתי שזה קרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
תלונה על מה?
ישגב נקדימון
תלונה על שהופר האיסור.
היו"ר אברהם מיכאלי
בלי התלונה אנחנו מחוקקים חוק.
ישגב נקדימון
אם אני מפר חוק בזה שאני לא מטשטש כמו שצריך, יכולים למצות אתי את הדין ועובדה שאני לפחות לא נתקלתי בהרבה מקרים כאלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
המחוקקים החליטו שהטשטוש הזה לא מספיק. אנחנו רוצים שיהיה איסור צילום ועל הדבר הזה חתמו שלושים-ארבעים חברי כנסת. השאלה היא מה אתם ככלי תקשורת לגיטימיים שרוצים בסוגיה הזאת לתת מידע לציבור, עד איפה אתם חושבים שאנחנו עוברים כאן את הקו האדום של חופש העיתונות.
ישגב נקדימון
אני אומר בצורה מאוד ברורה. אני חושב שלהפוך צלם שעומד בפתח בית המשפט לעבריין, זה מעבר של הקו האדום.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, אנחנו לא הופכים אותו לעבריין. אנחנו מגבילים אותו בצילום של נפגעת מין ולא מגבילים אותו בצילום כללי שהוא רוצה לצלם שם.
ציפי חוטובלי
אני חושבת שנוסח החוק כמו שהוא היום שמדבר על זה שתוך כדי התחקות או בילוש, זאת בדיוק הנקודה שמאפשרת לאותם צלמים שנמצאים בבית המשפט ומבזיקים על כל מי שנקרה בדרכם, לחסות תחת ההגנה הזאת.
ישגב נקדימון
משרד המשפטים לא חושב כך. זה נחשב כהטרדה אחרת.
יפעת רווה
אני אנסה להבהיר מה הייתה הכוונה. אדוני שאל קודם למה אנחנו מגבילים לבילוש או התחקות וזה בדיוק בשביל מקרים רחבים וכאן ניתנה דוגמה שחיפשתי לפני כן של מישהו שבאמת מצלם באופן אקראי. לא לזה הייתה הכוונה. בהחלט אם ממתינים לנפגעת העבירה, גם אם זה בבית המשפט או בתחנת המשטרה. היא באה אחרי הדבר הכי נורא שקרה לה בחיים וממתינה לה שם חבורת צלמים ואני מניחה שזאת בדיוק הייתה הכוונה של הצעת החוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
ודאי שזאת הייתה הכוונה.
יפעת רווה
זה נכנס כאן כי זאת הטרדה. אני רואה את זה כהטרדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
בוודאי שזאת הכוונה כי אחרת מה עשינו? התרנו במקום שהוא הכי לגיטימי כביכול לצלם ובסוף זה יוצא החוצה וגם עם הטשטוש אנחנו לא מסכימים שיפרסמו את זה. אנחנו בחקיקה הזאת בעצם מנסים למנוע את הפרסום בטשטוש. אנחנו לא רוצים את הטשטושים האלה כי זה עושה צחוק מהעבודה. זאת דעתנו ולכן אנחנו באים כאן לחוקק.
ליאת בן-מאיר שלום
לנו לפחות לא מוכר איזשהו פסק דין שמפרש את 2(1) לחוק הגנת הפרטיות - את האיסור מעקב או התחקות אחר אדם העלולים להטרידו הטרדה אחרת - בהקשר הספציפי הזה. זאת שאלה פרשנית. אני לא יודעת איך בית המשפט יפרש את המקרה הזה של בית המשפט.
ישגב נקדימון
זאת הבעיה. אנחנו לא יכולים לדעת כי יכול להיות שהוא יפרש אותו לחומרה.
ליאת בן-מאיר שלום
כאן לא מפנים לחוק הגנת הפרטיות. זאת תיבה שאמנם שאבנו ממנה אבל לגביה תהיה פרשנות כך שאני לא יודעת איך בית המשפט יפרש את זה.
ישגב נקדימון
זה בדיוק מה שמטריד אותי.
ליאת בן-מאיר שלום
כרגע הצעת החוק אומרת שברגע שזה מטריד לפי איך שבית המשפט יפרש מטריד, אסור לך לצלם.
ישגב נקדימון
נכון. זה בדיוק מה שמטריד אותי, שיש כאן פתח מאוד מאוד רחב לפרשנות.
ציפי חוטובלי
זה לא מטריד אותך אדוני אלא זה מטריד את המתלוננות.
ישגב נקדימון
זה מטריד אותי כי זה פותח פתח כל כך רחב לפרשנות שבסופו של דבר ימנע בעצם מהצלמים לעשות את עבודתם בכניסה למקום הכי ציבורי בעולם שהוא בית המשפט.
ליאת בן-מאיר שלום
הערה קטנה. אנחנו מדברים על הצילום בשל היותו נפגע ואת זה צריך לזכור.
ישגב נקדימון
מי שמגיע לבית המשפט זה בשל היותו.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא כל מי שמגיע לשם הוא נפגע מין.
ליאת בן-מאיר שלום
רק לדייק כי קודם אמר חברי שעצם זה שהצלם עומד שם, הוא כבר עבריין. לא, הוא לא עבריין לפני שהוא צילם.
ישגב נקדימון
הוא מצלם. אני מדבר על הצילום.
ליאת בן-מאיר שלום
הצילום הוא לא אגבי, הוא צילום שלה בשל היותה מוטרדת.
ישגב נקדימון
לכן היא שם ולכן הוא שם.
ליאת בן-מאיר שלום
כן, אז אתה מגיע לשאלה הפרשנית האם הסיטואציה הזאת היא סיטואציה מטרידה או לא.
ציפי חוטובלי
אני רוצה שנסכם את הנקודה. יפעת, אני רוצה להבהיר כאן. האם החשש של עורך דין נקדימון שאותם צלמים לא יוכלו לבצע את מלאכתם מגובה על ידי הסעיף שמדבר על בילוש או התחקות? אני פשוט רוצה לשמוע תשובה לכך.
יפעת רווה
השאלה איך מגדירים מלאכתם. זאת אומרת, אולי כדאי להבהיר במפורש את הסיטואציה ולדון בה. הסיטואציה היא שעומדים או בבית משפט או בתחנת משטרה וממתינים ספציפית לנפגעת, כי אם זאת המתנה כללית, זה לא נכנס לזה. ממתינים לה בשל היותה נפגעת בעבירה והשאלה אם את הדבר הזה רוצים לאסור או לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני חושב שכן. זאת המטרה.
יפעת רווה
זה בגדר עבודתם אבל אני מבינה את זה כהטרדה.
רחל גרייבין
בהיבט של המשטרה והרצון שנשים ירצו להגיש תלונות.
ישגב נקדימון
אדוני, עוד לא סיימתי את ההערות שלי.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני אתן לך להתייחס בהמשך. המשרד לביטחון פנים, בבקשה.
רחל גרייבין
בהקשר לדיון האחרון, רציתי להתייחס לאפשרות של עמידה מחוץ לתחנת המשטרה ולרצון שלנו לעודד תלונות בגין עבירות כאלה. הידיעה של נפגעת שבמהלך החקירה יחכו לה מחוץ לתחנה, לא תורמת לקידום המטרה הזאת וזה אחד השיקולים שצריך לקחת בחשבון.
היו"ר אברהם מיכאלי
לאיזה מטרה היא לא תורמת?
רחל גרייבין
שיוגשו תלונות.


בהקשרים הנוספים אליהם התייחסנו, בעצם הניסוח הרחב יותר של איסור הפרסום נלקח מאותו ניסוח שנמצא בחוק הנוער אלא ששם הייתה גם התייחסות לאפשרות של עבודת המשטרה, לאיזשהו פרסום שנעשה לצורך חקירת המשטרה ויש שם את הסעיף שנוגע לפרסומים מותרים. זה נוגע גם לעניין של הפרסום אבל גם לעניין של איזשהו צילום וצריך להבהיר שבעניין של פרסום יש משהו, כמובן לא שם ופרטים מזהים וזה גם לא נמצא היום בחוק.
יפעת רווה
יש לי בכל זאת שאלה. כשהמשטרה מצלמת, זה לא נעשה תוך בילוש או התחקות.
רחל גרייבין
במסגרת המחשבה שלנו, אם אנחנו צריכים את העניין הזה של בילוש והתחקות, צריך שיהיה ברור שצילום במסגרת חקירה, צילום רפואי של נפגעת, לא נכנס לתוך איסור הצילום, כאשר זה דבר ברור.

בנוגע להרחבה עליה דיברנו, שבעצם אסור פרסום של כל דבר שיש בו משהו כדי לרמוז. יכול להיות שיהיה מצב שהמשטרה תצטרך לפרסם משהו כדי ליידע על מקרה או לזמן עוד תלונות או משהו שיכול להיות שיש בו כדי לרמוז וגם בחוק הנוער כתוב שאין להימנע מהפרסום. כלומר, במצבים מסוימים שזה נדרש באופן הכרחי לחקירת עבירות, זה יהיה מותר כמו האיזון שנעשה בחוק הנוער.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה סייג שלכם כמשטרה שאתם רוצים לצורך העבודה המשטרתית.
רחל גרייבין
כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר. נגיע לזה עוד מעט.


עורך דין נקדימון, בוא נחזור לטיעון הראשוני שלך. אנחנו מעלים את הסוגיה הזאת של איסור צילום כדי לא להגיע למצב שהצילום הזה יפורסם. אם אין צילום, אין פרסום. נכון?
ציפי חוטובלי
לא. אני רוצה להדגיש. מה שעמד מאחורי החוק זה לא החשש שהצילום יתפרסם אלא מה שעמד מאחורי החוק זה שבעצם המרדף אחרי אותן נשים יש בו משום הטרדה ואנחנו לא רוצים להוסיף הטרדה על המציאות הקשה בה נמצאת המתלוננת.
ישגב נקדימון
שוב, אני לא מדבר על מרדפים ואני לא מדבר על המתנה בבית. אני מדבר על מקום ציבורי שנועד לאכיפת חוק ושם לבוא ולמנוע מהצלם לצלם מישהי שבאה להליך משפטי - אדוני שאל קודם איפה אני חושב שעוברים כאן את המידה – אני חושב שזה המקרה בו עוברים את המידה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אותו צלם בא לצלם בידיעה שזאת מוטרדת או נפגעת עבירת מין.
ישגב נקדימון
הוא בא לצלם שורה של אנשים שמגיעים באותו יום.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא אשאיר בחקיקה דברים לא ברורים. אם הוא מצלם אחת שמתייצבת בבית המשפט אבל הוא לא יודע שהיא נפגעת עבירת מין, אני לא בא אליו בטענה. אין כאן קביעה שאותו צלם חלילה עבריין אם הוא מצלם אחת שבאה ליומה בבית המשפט. אנחנו כרגע מדברים על איסור צילום של נפגעת עבירת מין. אם אותו צלם יודע שזאת נפגעת עבירת מין, הוא בעצם מתחקה אחריה או מנסה בצילום הזה להטריד אותה. לשם מה הוא מצלם אותה? הוא לא מצלם אותה כדי לשים את התמונה בארכיון.
ישגב נקדימון
הוא מצלם, לפי החוק הקיים, כדי שאפשר יהיה לפרסם ללא גילוי פרטים מזהים אלא בהסכמתה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו רוצים לשנות את החוק הקיים.
ישגב נקדימון
בסדר. לכן אני אומר את הדברים.
היו"ר אברהם מיכאלי
צא מנקודת הנחה שהכנסת רוצה לשנות את החוק הקיים.
ישגב נקדימון
אני אומר לשנות במידתיות. לשנות באופן שבו זה יתמודד עם הכוונה הגרעינית של המציעה למנוע את הפפראצי ואת ההטרדה ולאפשר לכלי התקשורת – נקרא לזה של המיינסטרים – שעושים את העבודה השוטפת ביום יום במקומות ציבוריים, לאפשר להם לעשות את עבודתם ולא להפוך את הצלמים לעבריינים. את זה אני מבקש. אני מבקש להחריג החוצה את הסיטואציות הפומביות האלה שמתקיימות עשרות שנים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם בעצם לא רוצים שנחוקק את החוק הזה. כך אני מבין.
ישגב נקדימון
זה בוודאי, אבל אם כבר נגזר עלינו, אני מנסה להפנות תשומת הלב להדגשים שנראים בעיני החשובים ביותר.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה הנקודות הנוספות?
ישגב נקדימון
הנקודות הנוספות הן כדלקמן. אתם לקחתם כאן גזרה שווה מחוק הגנת הפרטיות גם לגבי הנושא של הבילוש וההתחקות וגם לגבי עצם הרציונאל שזה לשמור על הפרטיות אבל לא לקחתם מחוק הגנת הפרטיות דבר אחר שהוא מאוד חשוב והוא הולך ביחד עם הגדרת העבירה וזה הנושא של היסוד הנפשי.


בחוק הגנת הפרטיות, עבירה של פגיעה בפרטיות, יש יסוד נפשי של הפוגע במזיד, יסוד נפשי של זדון. מה שעשו בהצעת החוק בנוסח הקיים כרגע, לקחו רק את הגדרת העבירה.
יפעת רווה
איפה יש כאן זדון?
ישגב נקדימון
לא, כאן אין. בחוק הגנת הפרטיות יש זדון. אני אומר, כדי לא להפוך את זה לעבירה שייתפסו בה אלה שלא צריכים להיתפס בה כי בכל זאת מחוקקים כאן עבירה פלילית חדשה שהופכת התנהגות קיימת לעבריינית, תוסיפו גם את הנושא של היסוד הנפשי מחוק הגנת הפרטיות. יצטרכו להוכיח זדון ולא רק אדם שבעצם הימצאו עם מצלמה בצילום יהפוך להיות עבריין וזהו זה. צריך להראות שהוא באמת התכוון לעבור את העבירה ברמה של זדון כפי שזה נעשה בפגיעה בפרטיות כי אחרת זה חלקי.
היו"ר אברהם מיכאלי
כדי שייחשב כעבריין בזדון, בעצם הוא צריך לדעת שזאת נפגעת מין.
ישגב נקדימון
זה חלק מהעניין.
היו"ר אברהם מיכאלי
כי אחרת הוא לא יודע.
ישגב נקדימון
זאת מודעות.
נועה ברודסקי לוי
זאת מודעות.
ציפי חוטובלי
זה בנוסח החוק.
ישגב נקדימון
זה קיים בנוסח הקיים, כי אחרת אנחנו לוקחים משם רק דבר אחד ולא לוקחים גם את הדבר שמאפשר לנאשם להתגונן מפני עבירה. להוכיח יסוד נפשי. שני חברי הכנסת כאן הם משפטנים ולמיטב ידיעתי הם מבינים ללבי.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. יש הגיון בזה. לא כל אדם שמצלם באקראי נחשב עבריין.
ציפי חוטובלי
אני רוצה לציין שוב שהצעת החוק הזאת היא על רקע של מציאות והמציאות היא מציאות בה מגיעים צלמים והצלמים האלה יודעים בדיוק מה הם באים לצלם. אני לא רואה סיטואציה בה עובר אורח פתאום לוקח מצלמה והופך לעבריין.
ישגב נקדימון
אני לא מדבר על עוברי אורח.
יפעת רווה
זה ניסוח שאני מופתעת ממנו. היום כבר לא כותבים במזיד מסיבה פשוטה.
ישגב נקדימון
זה שלא כותבים, זה נכון, אבל זה כתוב בחוק הגנת הפרטיות.
יפעת רווה
אני אומרת שהיום כבר לא כותבים ואני מופתעת שזה כתוב כי זה חריג. בדרך כלל היום לא כותבים את זה מהסיבה הפשוטה שהכללים הכלליים של חקיקה עונשית מצויים בחוק העונשין. אין לי אותו כאן אבל אני אומר מהזיכרון ואפשר אחר כך לבדוק את זה. הנושא של יסוד נפשי, היום כל עבירה, אם לא כותבים אחרת, אם לא כותבים שזאת רשלנות או אחריות קפידה, נדרש יסוד נפשי. זה לא מזיד במובן של כוונה רעה אלא במובן של מודעות. חייבים להיות מודעים לכל עבירה פלילית - אלא אם כן כתוב אחרת – לרכיבי העבירה. לכן הצלם, כדי שאפשר יהיה להעמיד אותו לדין, חייב להיות מודע שהוא מצלם בגלל שזאת נפגעת עבירה והוא חייב להיות מודע לזה שהוא בולש ומתחקה. אם הוא לא היה מודע שזאת נפגעת עבירה, לפי הכללים הכלליים של חוק העונשין הוא בכלל לא ייכנס לעבירה, כך שזה פותר את הבעיה.
ישגב נקדימון
עדיין אין את האלמנט הנוסף של במזיד.
יפעת רווה
נכון.
ישגב נקדימון
והוא מוסיף עוד.
יפעת רווה
מעבר למודעות, אני לא יודעת למה צריך לדרוש מזיד.
ישגב נקדימון
למה דרשו את זה בהגנת הפרטיות?
יפעת רווה
אני באמת לא יודעת.
ישגב נקדימון
כי זאת התערבות בחופש הביטוי.
יפעת רווה
לא יודעת למה עשו את זה אבל אפשר לבדוק למה זה נעשה שם. זה היה ב-1996.
היו"ר אברהם מיכאלי
האמת היא שאפשר לקבל את הגישה שלך. כתוב: המצלם אדם בשל היותו נפגע עבירה. כלומר, הוא יודע שזה אדם נפגע עבירה ויש לו הכוונה הנפשית שהוא מצלם נפגע עבירה. זה לא צילום אקראי כמו שאתה אומר.
ישגב נקדימון
למה כשמדברים על פגיעה, כשאני פוגע בפרטיות של אדם, בולש, מתחקה אחריו או הטרדה אחרת, אותה הגדרה בדיוק בחוק אחר, צריך להוכיח זדון וכאן אנחנו נוותר על הדרישה הזאת למרות שאנחנו מדברים כאן על הכנסה של קהל חדש לגדר העבירה הפלילית?
ליאת בן-מאיר שלום
כי כאן האיזון הוא אחר.
יפעת רווה
שם זה גם חמש שנות מאסר.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה הניסוח שם?
ישגב נקדימון
אתם מוזמנים לבדוק את זה. למיטב זיכרוני נאמר שהפוגע בפרטיות זולתו במזיד.
יפעת רווה
אפשר אולי לבדוק בפרוטוקולים למה נכנסה שם המילה במזיד.
ליאת קליין
זה שונה מחוק הגנת הפרטיות. כאן אנחנו מדברים על ציבור מסוים והאיזונים הם אחרים. אנחנו מדברים על ציבור מסוים של נפגעות ואנחנו רוצים להגן עליהן.
היו"ר אברהם מיכאלי
רבותיי, בואו לא ננהל ויכוח אחד עם השני.
נועה ברודסקי לוי
בחוק העונשין לא מופיעה המילה מזיד. אני יכולה לעשות בדיקה נוספת, אבל בחוק העונשין לא מופיעה המילה מזיד וזה לא רכיב שמוכר בחוק העונשין בכלל.
ישגב נקדימון
גם הטרדה אחרת לא מופיע.
יפעת רווה
יכול להיות שהסיבה שהסעיף עצמו, אמנם היה לו תיקון ב-1996, נחקק לפני שלושים שנים וזה הרבה לפני התיקון לחוק העונשין שהיה בשנת 1994. כל מה שהיה לפני, יש הרבה בחקיקה במזיד, אבל הכול מלפני שנת 1994, אז נכנס החלק הכללי של חוק העונשין ונכנסו העקרונות.
ישגב נקדימון
כן, אבל גם הטרדה אחרת הוא מ-1981. זאת אומרת, גם בהגדרת העבירה לקחנו עכשיו דברים משנת 1981.
יפעת רווה
נכון. בסדר.
נועה ברודסקי לוי
בכל זאת קבענו כאן עבירה אחרת. זאת לא עבירה רק של חוק הגנת הפרטיות. קבענו כאן עבירה אחרת בחוק העונשין במטרה להגן על צילום שנעשה תוך פגיעה בפרטיות של נפגעות עבירות מין. אנחנו קובעים כאן עבירה אחרת.
ישגב נקדימון
הרציונאל הוא אותו רציונאל.
נועה ברודסקי לוי
זה בנסיבות של פגיעה בפרטיות. זאת אומרת, אנחנו עושים צילום בנסיבות של פגיעה בפרטיות.
היו"ר אברהם מיכאלי
מר נקדימון, מה ההערה האחרונה שלך?
ישגב נקדימון
הערה אחרונה שלי, גם היא מתייחסת להסדרים ששאובים מחוק הגנת הפרטיות. בחוק הגנת הפרטיות, כדי להכשיר פרסום שפוגע בפרטיות, צריך הסכמה מדעת במפורש או מכללא. אין את הדרישה שנמצאת בנוסח הקיים כרגע של לפתוח לצורך העניין הזה הליך משפטי מיוחד. אני אומר לכם - כאחד שביום יום שלו חי את הנושא הזה – מה יקרה אם כלי תקשורת יצטרך לפנות לבית משפט לפתוח הליך משפטי, שאין לי מושג כמה זמן הוא ייקח, כדי שהוא יוכל להביא לציבור את הנושא. עכשיו אני מדבר על אותם מקרים, והיו מקרים לא מעטים של נפגעות עבירות מין שרצו להיחשף ולהביא את סיפורן בפני הציבור. כאן אני מקווה שאני גם מכוון לדעתם של אנשי הארגונים, ואני זוכר מהקריירה שלי לא אחד ולא שניים וגם לא חמישה מקרים של נפגעות עבירת מין שרצו לפרוס את סיפורן בפני הציבור.
יפעת רווה
אתה מדבר על הפרסום.
ישגב נקדימון
צילום.
קריאה
אם אין הטרדה, לא צריך בית משפט.
ישגב נקדימון
רגע, לא סיימתי את דבריי. ברור שאם אני לא אוכל לצלם אותה, אני גם לא אוכל לפרסם.
קריאה
זאת לא הטרדה.
ישגב נקדימון
אני קודם כל מדבר על הבעיה הפרקטית. לפי הנוסח הקיים ללכת ולפתוח הליך משפטי, זה לא מעשי וזה יביא לזה שבסופו של דבר הסיפורים האלה, בניגוד לאינטרס של אותן מתלוננות או מתלוננים, לא יגיעו לידיעת הציבור.


לכן מה שאני מציע זה לשאוב גם בעניין הזה מחוק הגנת הפרטיות. הסכמה, ואני לא חולק על ההסכמה, ושיהיה הסדר אבל לא דרך בית משפט כי זה מסרבל, מאריך, ובינינו, זה גם אין לזה משמעות. אנחנו מדברים כאן על אנשים בגירים שיכולים לתת הסכמה כפי שהם יכולים לתת הסכמה לפגיעות אחרות בפרטיותם.


למה זאת כן עלולה להיות הטרדה - אני מבין שאנחנו מסכימים על הכול ונשאר רק הדבר הזה – כי כמו שאמרנו, זה יכול להישאר פתח לפרשנות שיפוטית ויכול להיות שבסופו של דבר אותה אחת הגיעה להבנה שהיא רוצה להביא את סיפורה ולפני כן מישהו צילם אותה בבית המשפט ולשיטתכם זאת הטרדה. אנחנו לא יכולים לקחת את הסיכון שבעקבות זה אי אפשר יהיה לצלם ולפרסם.
יפעת רווה
לא הבנתי.
ישגב נקדימון
אני אתאר לך תרחיש. צלם עומד בבית משפט ומצלם, כאשר לפי שיטתכם זאת הטרדה אחרת ואני חולק על כך, ואם חלילה אני צריך להגן על זה בבית המשפט, אני אטען בלהט שזאת לא הטרדה, אבל אני הולך לפי שיטתכם עכשיו. אחר כך היא מגיעה להבנה שהיא רוצה להצטלם ולהביא את סיפורה. זה משהו שהתחיל במשהו שעלול להתפרש כהטרדה והופך לעניין של הסכמה. אם אני אצטרך לפתוח הליך משפטי – ותאמינו לי, הליכים משפטיים לרוב לא מתחילים ומסתיימים באותו היום – זה יהפוך את לכך שהסיפור הזה לא יראה אור.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא הבנתי מה מפריע לך. מפריע לך זה שצילמו את הצילום הקודם.
ישגב נקדימון
לא. מפריע לי שהופכים כאן את בית המשפט לגורם שצריך לאשר את הצילום.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה ככלי תקשורת רוצה לפרסם את הסיפור?
ישגב נקדימון
קודם כל לצלם.
היו"ר אברהם מיכאלי
לצלם מותר לך אחרי שבית המשפט יאשר לך. למה אתה צריך לצלם לפני כן? לא הבנתי.
ישגב נקדימון
תיארתי תרחיש. הצלם עומד בבית משפט.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא צילם וזה אסור. נקודה.
ישגב נקדימון
לא אסור אם היא מסכימה.
ציפי חוטובלי
אם האישה מוכנה להיחשף, הרי אתה לא צריך את הצילומים הקודמים. אתה צריך להיות בסיטואציה בה אחרי שהיא הסכימה, אתה מצלם אותה במידה שהיא הסכימה להצטלם. אם כן, אין צורך בכל התמונות הקודמות.
ישגב נקדימון
מה זאת אומרת אני לא צריך את הצילומים? כבר צילמתי.
היו"ר אברהם מיכאלי
אל תשתמש בצילום הזה. צלם צילומים חדשים.
קריאה
את ההסכמה אתה צריך לקבל לפני שאתה מצלם.
ליאת קליין
גם היום צריך אישור בית משפט לפרסום.
ישגב נקדימון
לפרסום פרטים מזהים אבל אני יכול לפרסם בטשטוש בלי אישור של בית המשפט. אתם באים להסדיר פרקטיקה קיימת וזה לא מעשי.
היו"ר אברהם מיכאלי
הפרקטיקה שלכם, בעקבות החוק הזה, תשתנה. מותר לכלי התקשורת לקבל את גזירת המחוקק.
ישגב נקדימון
אין להם ברירה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין להם ברירה.
ישגב נקדימון
אני רק מפנה את תשומת הלב.
היו"ר אברהם מיכאלי
מותר להרגיש שאנחנו לא מקפחים את כלי התקשורת.
ישגב נקדימון
שיהיה ברור רק שזה יביא לכך שהכתבה לא תפורסם.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, ממש לא. אתה רוצה לבקש אישור בית המשפט? לך לבית המשפט, ייקח לך חודש ואחרי חודש תצלם אותה.
ישגב נקדימון
חודש אחרי האירוע?
היו"ר אברהם מיכאלי
התמונה שלה תשתנה?
ישגב נקדימון
אני עוסק בחדשות ולא בסרטים.
היו"ר אברהם מיכאלי
סלח לי, לכן את המציצנות של כלי התקשורת על חשבון נפגעות עבירת מין, הכנסת לא רוצה שתעשו את זה.
ישגב נקדימון
אני לא בא בשם המציצנות. אני בא לכאן בשם החדשות.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר. רבותיי, בואו נתמקד בחקיקה.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה להבהיר שלפי התיאור שלך העבירה כבר בוצעה.
ישגב נקדימון
אלא אם היא הסכימה.
נועה ברודסקי לוי
חשוב לי להבהיר שעצם הצילום בנסיבות האלה הוא אסור.
ישגב נקדימון
אלא אם היא הסכימה. אני מבקש להוציא את בית המשפט כגורם מאשר ולתת את אותו מנגנון הסכמה כמו בחוק הגנת הפרטיות, כך שאדם בגיר יחתום על תצהיר לפני עורך דין שהוא מסכים.
היו"ר אברהם מיכאלי
עורך דין נקדימון, אין כל פגיעה בחדשות שלכם אם ממילא אתם מפרסמים כעבור חודש ואז הצילום הזה יבוטל. הצילום הזה מבוצע אם היא הייתה בדלת בית המשפט ואם בסוף היא תסכים להיחשף, אפשר לצלם אותה במקום אחר.
ישגב נקדימון
אני אבל לא רוצה לפרסם בעוד חודש אלא אני רוצה לפרסם הערב.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה לא יכול לפרסם הערב אם ההליך לוקח לך חודש.
ישגב נקדימון
זה מה שאני אומר. אני לא צריך את ההליך. אני מבקש לאפשר לנו לפרסם.
ציפי חוטובלי
אני כן רוצה להתייחס לזה. אולי יש אפשרות לשקול את העניין הזה של הסכמה בתצהיר, אם האישה באמת מוכנה להיחשף.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא סומך על זה.
נועה ברודסקי לוי
אנחנו חוזרים לסוגיה בה פתחנו. אם מישהי רוצה כמובן ללכת ולהיחשף, החוק כאן לא מונע את זה ממנה. איסור הצילום הוא אך ורק אם הוא נעשה בנסיבות של בילוש או התחקות או הטרדה אחרת. זה בעצם מחזיר אותנו לסוגיה הקודמת.
ציפי חוטובלי
זאת נקודה שחשוב להבהיר. כל אישה שרוצה להיחשף – אני כמובן רואה בזה ערך – ולגשת לאמצעי התקשורת, אין צורך בהליך המשפטי הזה.
ישגב נקדימון
אם הכתב פונה אליה? אנחנו מכירים את זה. עיתונאי פונה אל מתלוננת בעבירת מין ושואל אותה האם הוא יכול לראיין אותה.
ציפי חוטובלי
אם היא אומרת כן, החוק לא רלוונטי.
ישגב נקדימון
זה שהוא פונה אליה, זאת הטרדה?
ציפי חוטובלי
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
בחוק כתוב שלא.
ישגב נקדימון
משרד המשפטים, אם עיתונאי מתקשר למתלוננת בעבירת מין ואין ביניהם היכרות מוקדמת, הוא השיג את מספר הטלפון ומתקשר אליה ואומר לה שהיה רוצה לראיין אותה כדי שהיא תפרוס את סיפורה בפני הציבור. עצם הפנייה הזאת היא הטרדה?
ציפי חוטובלי
בוודאי שלא.
קריאה
אבל אם הוא מתקשר אליה עשרים פעמים?
ציפי חוטובלי
אני חושבת שההבחנה היא ברורה. אישה שרוצה להיחשף, החוק בכלל לא חל עליה. אישה שרוצה להיחשף, או שהיא פונה לאמצעי התקשורת או שאמצעי התקשורת פונים אליה והיא מסכימה, וכאן אין צורך באישור בית המשפט. לכן כל החשש שלך הוא לא רלוונטי להצעת החוק.
ישגב נקדימון
זה צריך לקבל ביטוי בנוסח. יש גם או הטרדה אחרת שזה עולם ומלואו.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה להבהיר ולחדד. יש כאן שתי נקודות נפרדות כאשר נקודה אחת היא לגבי עצם הצילום. מי שרוצה לבוא ולהיחשף, אין בעיה כמובן לצלם אותה כל עוד זה לא נעשה כמו שאמרנו בנסיבות של בילוש או הטרדה. לגבי חשיפת פרטים מזהים, שם חל עדיין ההסדר שחל ולא שינינו ממה שקיים בחוק היום. כדי לפרסם פרטים מזהים, לפי החוק כפי שהוא קיים היום ולא לפי ההצעה וזה לא קשור להצעה שלנו כרגע, כן צריך להגיע לאישור בית המשפט. זה משהו שקיים בחוק.
ישגב נקדימון
צריך להתאים גם את הנושא של הפרסום למה שאתם עושים עכשיו עם הצילום.
יפעת רווה
אם הוא מרים אליה טלפון, הוא בכלל לא מצלם.
נועה ברודסקי לוי
השאלה היא אחרת. האם הוא צילם אחרי שהוא הטריד אותה לכאורה והשאלה היא האם הוא הטריד או לא הטריד.
ישגב נקדימון
זאת בדיוק הבעיה בנוסח הרחב הקיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
בואו נעשה סדר.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, אני חושבת שמיצינו את השאלות.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלות הן רבות. אני אומר שנעשה סדר בפרקטיקה. עורך דין נקדימון שואל מה יקרה מחר בבוקר כאשר אותו עיתונאי שעשה א' או ב' או ג'. כל החוק הזה מדבר על צילום ולא מדבר על זה שמותר לו לדבר אתה בטלפון או אסור לו לדבר אתה בטלפון. החוק הזה לא נועד לכך. החוק הזה לא פותר או לא אוסר לדבר אתה בטלפון או אפילו לפגוש אותה ברחוב ולנסות לשדל אותה שתסכים להתראיין.
נועה ברודסקי לוי
לא אם הוא בולש אחריה.
היו"ר אברהם מיכאלי
כתוב לצלם. איפה כתוב כאן שאסור לדבר אתה?
נועה ברודסקי לוי
בנסיבות כאלה, אם הוא בלש אחריה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל כתוב שאסור לצלם ולא כתוב שאסור לדבר. מותר לדבר עד מחר, אבל הוא לא מצלם.
ישגב נקדימון
שים לב אדוני לניסוח.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל אסור לו לצלם. מותר לו לדבר אתה ולשכנע אותה. עדיין לפי החוק הזה, זאת לא הטרדה.


אני רוצה שאתה תבין כמייצג רשת תקשורת מכובדת. לעיתונאים מותר להשיג את החדשות אבל במגבלות שהמחוקק רוצה כאשר הוא רוצה לאסור ולומר שאת החדשות האלה תשיג בהסכמתה, ובחדשות אני מתכוון לצילום ולא בדיבור. לדעתי כאן לא כתוב שאסור לדבר. תראו לי איפה כתוב שאסור לדבר.
יפעת רווה
לא. כתוב מצלם תוך.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה. הצילום הוא האיסור ולא הדיבור. לכן, אם אתה רוצה להגיע להסכמה אתה, כתוב בהמשך: נתן את הסכמתו לצילום ולפרסום וכולי. השאלה היא מהי הסכמה. אני חושש כאן ללחץ הזה שעיתונאים לפעמים יוצרים על נפגעת עבירת מין או שהיא בלחץ ולכן היא תסכים אבל ההסכמה שלה עלולה להיות לא הסכמה מלאה ואז עלולים להגיע כאן למצב שיצלמו אותה, יפרסמו אותה ואחר כך היא תתחיל להתווכח אם היא כן הסכימה או לא הסכימה. השאלה היא איזה מנגנון אני צריך ליצור כאן בחקיקה שאם תהיה הסכמה, בפני מי תהיה ההסכמה.
ישגב נקדימון
בפני עורך דין בתצהיר.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה. על זה כן צריך לחשוב. כאן כתוב הסכמה בפני בית המשפט.
ציפי חוטובלי
כן. אני אומרת שוב שמדובר רק במקרה שבו אותה אישה לא מעוניינת בחשיפה. אם מדובר במקרה שבו האישה כן מעוניינת בחשיפה, אין בעיה. זה לא יפגע בעבודה עיתונאית. עיתונאי יתקשר למתלוננת, לנפגעת עבירת מין, והוא יבקש את הסכמתה ובמקרה הזה אין בעיה והיא בכלל לא חוסה תחת החוק הזה. החוק הזה לא מדבר על המקרה הזה ואני חושבת שזה ברור ואין כאן מקום לספק בעניין הזה. אישה שרוצה להיחשף בפני עיתונאי, בפני כלי תקשורת כזה או אחר, החוק הזה לא חל עליה.
ישגב נקדימון
ביוזמתה או מיוזמת כלי התקשורת?
ציפי חוטובלי
זה לא משנה.
ישגב נקדימון
זה צריך לקבל ביטוי בנוסח כי בנוסח הקיים יש התנהגויות כאלה שלא התכוונת אליהן. זאת הבעיה.
יפעת רווה
מה לדעתך צריך לעשות?
ישגב נקדימון
קודם כל לשנות את הנושא של ההסכמה ולהוריד את נושא בית המשפט.
נועה ברודסקי לוי
לא. זאת הסוגיה הראשונה בה פתחנו. מה שנקבע לגבי הסוגיה של בית המשפט, זה לא מה שאנחנו קובעים כרגע. הנושא של ההסכמה, יש בו בכלל התלבטות האם להתייחס בכלל לרכיב ההסכמה.
ישגב נקדימון
נראה לי עקרוני וחשוב ביותר כי אם לא, את הופכת את זה לעבירה מוחלטת.
ציפי חוטובלי
האם יש מקום להוסיף סעיף שמדבר באופן מפורש על מצב בו אישה הסכימה להיחשף?
ליאת בן-מאיר שלום
אם אפשר להתייחס גם לדברים של חברת הכנסת וגם של עורך דין נקדימון. כמו שאנחנו מבינים את הנוסח, הצילום שנעשה תוך, הכוונה תוך כדי. לכן הסיטואציה שאתה מעלה, אם מותר לעיתונאי להתקשר או לא, באותו זמן הוא לא צילם ולכן נראה לנו שזאת לא שאלה לחוק הזה אלא זאת שאלה אחרת לחוק הגנת הפרטיות. אם היום הוא מתקשר אליה, אם זאת הטרדה אחרת או לא.
ישגב נקדימון
הנוסח הזה נראה לכם ברור מספיק?
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, כתוב כאן מצלם.
ישגב נקדימון
מה זה "תוך"?
ליאת בן-מאיר שלום
אם אדוני חושב שה"תוך" משקף את הדרישה הזאת, שזה תוך כדי, אולי יש לך הצעה אחרת.
ישגב נקדימון
זה בהיבט הסימולטני יותר.
יפעת רווה
איך אתה מציע לנסח? לי זה נראה מאוד ברור. אם יש שתי פרשנויות, יש כלל פרשנות שהולכים לטובת החשוד עצמו.
ישגב נקדימון
כן, אבל אז זה יהיה כשהוא יהיה נאשם ויהיה הרבה יותר מסובך.
יפעת רווה
אנחנו הבנו שמדובר במשהו סימולטני.
היו"ר אברהם מיכאלי
רבותיי, אני רוצה לחתוך ולהתקדם. החוק הזה כרגע לא מדבר על הסיטואציות אותן אתה מתאר. החוק הזה מדבר רק על צילום. נקודה. צילום בנסיבות שהחוק הזה מתאר, זאת עבירה.


לגבי שידול, שכנוע, איך היא בסוף תסכים או לא תסכים, לגבי הצילום – כאן כתוב בית משפט. אתה רוצה שלא יהיה בית משפט אלא שיהיה הליך יותר קצר ושהיא תביע הסכמה בכתב. כאן יהיה הוויכוח, אם ההסכמה הזאת שווה או לא שווה.
נועה ברודסקי לוי
אנחנו שוב חוזרים לעניין ההסכמה, אתה פתחנו את הדיון ובה לא הכרענו. השאלה היא האם בכלל להכניס עניין של הסכמה, ואם כן, איזה סוג של הסכמה. הנוסח שעבר בקריאה ראשונה, אתו פתחנו את הדיון היום, האם באמת להשאיר.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה הנוסח שכרגע מונח בפני הוועדה. אני מבין מעורך דין נקדימון שהוא מבקש שכדי שההליך הזה של הסכמה לא ייקח ימים ושבועות, שההסכמה תהיה יותר מקוצרת או זריזה ותיעשה בפני עורך דין. השאלה אם זה לגיטימי שההסכמה הזאת בסוף תהיה הסכמה בפני נוטריון או עורך דין.
יפעת רווה
אבל למה בכלל צריך הסכמה?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא צריך הסכמה לצילום?
יפעת רווה
להפך.
היו"ר אברהם מיכאלי
בנסיבות האלה צריך הסכמה או לא צריך הסכמה.
יפעת רווה
לא, למה צריך לאפשר. אם אתה רוצה למנוע את הבילוש ואת ההתחקות, אתה מאפשר הכשרה של זה בדיעבד.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא בדיעבד. לא.
ציפי חוטובלי
הנקודה המשמעותית היא שברגע שהאישה נותנת הסכמה, אין בילוש או התחקות. יושבים אתה, מצלמים אותה ומראיינים אותה.
יפעת רווה
אז זה לא נכנס להגדרה. החשש שלי הוא שאם אנחנו נכתוב שאפשר להסכים, זה יתפרש כאילו אפשר לבלוש ולהתחקות ואחר כך אפשר לבקש ממנה שתסכים.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, לא לזה מתכוונים. המחוקק רוצה שהצילום לא יבוצע. נקודה. אם היא תיתן הסכמה, אז יצלמו אותה. גם זה עדיין חדשות.
יפעת רווה
אז זה נכנס בעבירה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זאת לא עבירה. ההפך. העבירה היא צילום. רבותיי, תבינו. אין כאן איסור לעקוב אחריה ולבלוש אחריה ולפחות לא בחוק הזה.
נועה ברודסקי לוי
אני חושבת שבעבירה יש שני רכיבים. זה בעצם הצילום שנעשה בנסיבות האלה.
ציפי חוטובלי
כבוד היושב ראש צודק.
היו"ר אברהם מיכאלי
נועה, את לא מבינה אותי. העבירה היא הצילום. נקודה.
ציפי חוטובלי
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
הצילום תוך כדי בילוש ומעקב, זאת העבירה. אם העיתונאי עוקב אחריה ובולש אחריה, לא בחוק הזה זה אסור אלא אולי בחוק אחר. אני לא יודע. כרגע הצילום לא ייעשה. אם היא מסכימה, ובאיזה נסיבות ההסכמה שלה תיחשב כהסכמה, מותר לצלם אותה.
קריאה
היא מסכימה להתחקות?
היו"ר אברהם מיכאלי
להצטלם.
קריאה
זה בנסיבות של בילוש.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם טועים. אתם רוצים בחוק הזה לאסור בילוש ומעקב אחרי מוטרדת מין, אבל זה לא החוק. הצילום הוא האיסור.
ציפי חוטובלי
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
הצילום בנסיבות האלה, זה האיסור. אם העיתונאי לא מצלם, הוא לא עבר עבירה, אם הוא בולש אחריה ועוקב אחריה. הוא רוצה את ההסכמה הזאת, הבילוש והמעקב בלי לצלם, לקבל את ההסכמה שלה בדרך מקוצרת. הוא אומר שהוא רוצה חדשות היום בערב ב-9 ולא בעוד שבוע ב-9. הוא אומר לי שנקצר לו את ההליך. הוא רוצה לשכנע אותה בבילוש ובהטרדה, אם מותר לו או אסור לו ובאיזה חוק מותר לו או אסור לו. אני רוצה לשכנע אותה, לקחת אותה לעורך דין, כמובן אם היא מסכימה, והיא תחתום בפני עורך דין שהיא מסכימה להצטלם ואז מותר לצלם אותה ואז אין איסור.
קריאה
אחרי שהוא הטריד אותה ואחרי שהוא עקב אחריה?
ליאת בן-מאיר שלום
יכול להיות שאני לא מבינה, אבל אני מבינה שאין איסור על צילום. נקודה.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש איסור על צילום.
ליאת בן-מאיר שלום
אבל לא נקודה. יש איסור על צילום תוך התחקות או מעקב.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. אסור לצלם מוטרדת מין. נקודה.
ציפי חוטובלי
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
תוך בילוש ומעקב, זה בעצם האקט שמבטא את המעקב אחריה, אבל הוא לא רוצה כרגע לצלם, הוא לא רוצה להיות עבריין, הוא רוצה לעקוב אחריה ולשכנע אותה. זאת העבודה העיתונאית.
ליאת קליין
את זה ניסינו למנוע.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין בחוק הזה איסור.
ציפי חוטובלי
אף עיתונאי שמכבד את עצמו לא אורב לנפגעת מין. הוא ייצור אתה קשר, הוא ייצור קשר עם עורך הדין שלה ואין כאן באמת בעיה שעיתונאי ישיג סיפור של נפגעת עבירת מין שרוצה להיחשף. אני חושבת שהיושב ראש כן אומר כאן דבר נכון. העיקרון הוא הצילום. לאסור את הצילום של נפגעות עבירות מין, זה הרעיון שעומד מאחורי החוק. מאחר שהחוק מכיר את המציאות, המציאות היא שבדרך כלל אורבים צלמים ואנחנו רוצים להפסיק את מהומתה אלוהים שיש סביב הנשים האלה שבאמת נמצאות בסיטואציה מאוד קשה ברגע נתון בחייהן והן לא צריכות גם את המעקב, את הצילום הזה ואת תשומת הלב שהיא באמת מביכה ומקשה מאוד בנוסף לעצם הגשת התלונה.


אני לא רואה כאן סיבה לשנות את נוסח החוק הקיים כי באמת נוסח החוק הקיים הוא מאוד ברור והוא לא מכניס תחת כנפיו את הסיטואציה הפשוטה.
היו"ר אברהם מיכאלי
את מדברת על נוסח הצעת החוק.
ציפי חוטובלי
כן. נוסח הצעת החוק. תודה אדוני היושב ראש. אני לא רואה סיבה.
ישגב נקדימון
מה לגבי ההסכמה?
היו"ר אברהם מיכאלי
לכן בואו נתמקד כרגע בקטע של ההסכמה.
ציפי חוטובלי
עניתי על זה. כאשר אישה מוכנה להיחשף, החוק לא חל עליה.
יפעת רווה
נכון, אז מלכתחילה זה לא חל עליה. אין בעיה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, הוויכוח נוצר כתוצאה מכך שרוצים את ההסכמה שלה. אם אני מטיל ספק בדרך להגעה להסכמה, אני רוצה שהאישה אכן לא תעשה את זה בלחץ אלא תלך בפני רשות כזאת או אחרת ותחתום על הסכמה. זה לגיטימי שנבקש את זה כי היא מספיק מוטרדת בצרה בה היא נמצאת ועוד היא תביע הסכמה בפני עיתונאי ומחר תגיד כן נכון או לא נכון וכולי.


כאן מבקש עורך דין נקדימון, כדי להקל על המערכת העיתונאית, לא לרוץ לבתי המשפט על כל דבר כי הוא אומר שזה אורך שבועות. הוא אומר שנמצא מנגנון חלופי ואמין כך שאפשר יהיה לפתור את ההסכמה בפניו ורק אחרי כן הוא יצלם כי אחרת הוא עבריין.
ליאת בן-מאיר שלום
אדוני, ברשותך, יכול להיות שאני לא מספיק ברורה ואני אנסה שוב להסביר למה התכוונו.
היו"ר אברהם מיכאלי
אגב, החוק לא שלכם. אנחנו התכוונו.
ליאת בן-מאיר שלום
למה התכוונו בדברינו.
היו"ר אברהם מיכאלי
הכוונה היא שלנו. אתם הפרשנים שלנו.
ליאת בן-מאיר שלום
למה התכוונו בדברינו.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, חשוב להזכיר את זה מדי פעם.
ליאת בן-מאיר שלום
זאת לא הצעת חוק ממשלתית ואומר למה התכוונו בדברינו. האיסור הוא על צילום אדם תוך בילוש או התחקות אחריו.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. את לא מפרשת נכון. הצילום של מוטרדת מין תוך כדי בילוש. השלבים הם חשובים. קודם כל הצלם צריך לדעת שהיא מוטרדת מין ואחרי כן, תוך כדי בילוש ומעקב, כי הבילוש והמעקב, לקחתם אותו מאיזשהו חוק.
ליאת בן-מאיר שלום
אני מנסה לומר שאין איסור בכלל, איסור כללי, על צילום נפגעת אלא רק על צילום שנעשה תוך כדי הטרדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו לא מסכימים אתך.
ליאת בן-מאיר שלום
זה נוסח החוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
עזבי לרגע את הנוסח הקיים. הכוונה שלנו הייתה – כך אני מבין, חברת הכנסת חוטובלי - וידענו שכאן הולכים לאסור צילום של מוטרדת מין ואחר כך הוסף העניין הזה של תוך כדי בילוש ומעקב כדי להראות את המנסריאה של אותו עיתונאי. איך הוא מצלם אותה? הוא יודע שזאת היא ולכן הוא עוקב אחריה. הנקודה היא שאנחנו רוצים קודם כל בתוצאה הסופית שלא יהיה צילום.
ציפי חוטובלי
נכון.
ליאת בן-מאיר שלום
יש כאן בעצם שתי אפשרויות. אפשרות אחת היא באמת לחזור למה שהיעה בהצעת החוק כמו שעברה בטרומית, וזה בעצם לקבוע איסור צילום גורף של כל נפגעת עבירת מין ואז כן צריך להתייחס כמובן לרכיב ההסכמה ולהחליט אם רוצים הסכמה שתהיה במפורש.
ישגב נקדימון
יש כאן הסכמה. כתבתם הסכמה.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה לעשות הבחנה בין שתי אפשרויות כאשר אפשרות אחת היא באמת לחזור לנוסח הראשוני שאוסר צילום של כל נפגעת עבירת מין.
היו"ר אברהם מיכאלי
בואי נבין את העיקרון. הנוסח הוא הבעיה הכי קלה. נסכים על העיקרון ואחר כך ננסח.
ציפי חוטובלי
יש כאן נקודה שהיא כן נקודה חשובה לי ואני רוצה שהנקודה הזאת תהיה ברורה בחוק. כאשר אישה מתלוננת רוצה להיחשף, אני לא רוצה שהחוק הזה יחסום אותה מלעשות זאת. אם אני מבינה נכון, זה לא חוסם אותה. כל העניין של הסכמת בית משפט, זה לא רלוונטי לאישה שרוצה להיחשף.
יפעת רווה
זה לא רלוונטי בהקשר של הצילום. אם היא רוצה להיחשף ולא להיות מטושטשת, זה כבר החוק היום כמדומני קובע שצריך לגשת לבית המשפט לגבי הפרסום. זה כבר קובע החוק היום ולא התיקון.
נועה ברודסקי לוי
אני אבהיר. אני לא אדבר על נוסחים אלא על עקרונות. עיקרון אחד הוא לקבוע שכל צילום הוא פשוט אסור ואז להסדיר את נושא ההסכמה, מתי תיחשב הסכמה ואיזו הסכמה דרושה. האופציה השנייה היא להשאיר את הניסוח כמו שהוא עבר בקריאה הראשונה, כלומר, להשאיר את זה כך שהצילום אסור רק אם הוא נעשה תוך בילוש או התחקות או הטרדה אחרת. אז עולה שאלה אחרת והיא האם בכלל עולה כאן שאלה של הסכמה כי בדרך כלל ברגע שיש הטרדה, מלכתחילה זה אומר שאין כאן הסכמה לעצם הדרך בה הושג הצילום.
היו"ר אברהם מיכאלי
רבותיי, אתם יכולים לדבר על ניסוחים. ברגע שמצלמים נפגעת עבירת מין וההדגשה של תוך בילוש או התחקות נוספה תוך כדי חקיקה ולא היה בהצעת החוק. זה נוסף כדי להוכיח את ההטרדה אבל הצילום עצמו הוא כבר הטרדה של נפגעת עבירת מין ואת זה תבינו. זאת הנקודה של הצעת החוק. אתם נתפסים בעניין של בילוש ומעקב ומזה אתם מסיקים מסקנות אחרות. אין, זאת לא הייתה לדעתי כוונת המחוקק כאן.
ציפי חוטובלי
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו רוצים שהצילום הזה לא יתבצע. נקודה. מתי מתירים את הצילום הזה? בואו נדבר על מקרה אחד ועל מקרה שני ושלישי. אז נגיע לניסוח הכי פשוט והכי קל. יהיה קל לתביעה, יהיה קל לסנגוריה, יהיה קל לעיתונות והם יוכלו לעבוד עם זה.
נועה ברודסקי לוי
אם כן, להוריד את ה"תוך בילוש והתחקות"?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא איכפת לי שזה יישאר. לדעתי כל הכוונה היא שלא יהיה צילום. נקודה.
ישגב נקדימון
אם אתם מורידים את היסוד הנוסף, אתם מרחיבים את זה עוד יותר.
ציפי חוטובלי
מה שאומר יושב ראש הדיון הזה, הוא אומר שצריך לזכור שהמטרה בסוף היא שלא יהיו צילומים של נפגעות תקיפה מינית.
היו"ר אברהם מיכאלי
ברור.
ציפי חוטובלי
והוא צודק. כדי למנוע מציאות בה כל צלם מזדמן יהיה עבריין, הוספנו את האלמנט הזה אבל זאת לא הבעיה. אני חוזרת אומרת שהנקודה שהיא כן משמעותית לי היא הנקודה של אישה שרוצה להיחשף. בעצם תחת איזו סיטואציה יחול סעיף 3? זאת בעצם השאלה. מתי צריך ללכת לבית המשפט?
ליאת בן-מאיר שלום
זה מה שהעלינו בהתחלה. יכול להיות שאנחנו בכלל לא צריכים להוסיף את סעיף 3.
יפעת רווה
זה לא רלוונטי.
ליאת בן-מאיר שלום
פשוט לא להכניס אותו.
יפעת רווה
זה לא רלוונטי, כי אם היא הסכימה, היא לא תיכנס לסיטואציה הזאת.
ישגב נקדימון
עם כל הכבוד, אני חושב שלפי הנוסח כפי שהוא עכשיו, יכולים להיתפס ברשת של הניסוח גם סיטואציות מהסוג שחברת הכנסת חוטובלי מדברת עליהן. אם אומרים תוך כדי, אז תוך כדי זה כל המכלול הרחב. אם בתהליך הזה היה איזשהו אלמנט שמישהו יחשוב שהוא היה הטרדה, אז כן צריך הסכמה.
ליאת קליין
אנחנו רוצים למנוע את האלמנט.
ישגב נקדימון
מה זה הטרדה אחרת? תראו אתה ביטוי הטרדה אחרת וזה עולם במלואו. כל דבר כמעט יכול להיות הטרדה אחרת. תראו את פסק הדין ועקנין שקובע מהי הטרדה אחרת. זה רחב מאוד.
ציפי חוטובלי
אנחנו כן צריכים לקבל החלטה לגבי סעיף 3.
ליאת בן-מאיר שלום
למה אני כנפגעת מסכימה? לצילום תוך כדי שמטרידים אותי?
היו"ר אברהם מיכאלי
לגבי הסכמה, מתי זה לא ייחשב כצילום מותר או כצילום אסור, כי אחרת בסוף אנחנו לא נצא מזה.
ליאת קליין
סעיף 3 מתייחס גם ל-(א) וגם ל-(ב). כלומר, גם לאיסור פרסום וגם לצילום.
רחל גרייבין
כן. בהקשר הזה בכל מקרה צריך איזשהו סעיף בנוגע למשטרה.
ליאת בן-מאיר שלום
לפני שאנחנו מגיעים לסוגיית ההסכמה, אני רוצה להבין. האם אנחנו משאירים את זה בנוסח שעבר בקריאה ראשונה או בנוסח שעבר בטרומית? זאת אומרת, האם אנחנו קובעים איסור צילום של נפגעת עבירת מין בכל מקרה אלא אם כן יש הסכמה כמובן, או שאנחנו קובעים שהצילום אסור רק כשהוא נעשה תוך כדי נסיבות של בילוש או התחקות או הטרדה אחרת?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא צריך להיות צילום של נפגעת מין. נקודה. באיזה נסיבות אנחנו מתירים? קודם הזכירו גם בני משפחה שאסור להם לצלם, לא לכך אנחנו מתכוונים.
ציפי חוטובלי
אין לי בעיה עם הניסוח כמו שהוא כאן.
ליאת בן-מאיר שלום
הוא מצמצם את הפגיעה בחופש העיתונות.
ציפי חוטובלי
אני לא מסתכלת על זה. אני אומרת שוב שהנקודה המשמעותית בעיני היא סעיף 3. על זה צריך להיות כל הדיון. אני חושבת שנקודת ההסכמה היא משמעותית. השאלה איך אנחנו מנסחים את זה כך שיהיה ברור שאישה שמבקשת להיחשף, יכולה לעשות את זה.
ליאת קליין
זאת לא תהיה הטרדה.
ישגב נקדימון
זה את אומרת עכשיו אבל את לא יכולה לדעת אך מישהו שיום אחד בדיעבד יצטרך לבדוק.
ליאת קליין
אין בדיעבד. ההסכמה היא לפני בכל מקרה.
ציפי חוטובלי
אני רוצה להציע הצעה. אפשר להוסיף סעיף שאומר שביקשה נפגעת לחשוף את סיפורה – אני לא מנסחת את זה כרגע בנוסח של הצעת חוק – לידיעת הציבור וכולי, בהסכמתה, הדבר הזה יהיה מותר.
ליאת קליין
מה זה בהסכמתה?
נועה ברודסקי לוי
אני חושבת שאין צורך. בעצם האיסור של הצילום שאנחנו קובעים כאן לא פוגע באפשרות הזאת של נפגעת עבירה לבוא ולספר את סיפורה.
היו"ר אברהם מיכאלי
למה?
נועה ברודסקי לוי
כל עוד זה לא נעשה תוך הטרדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
איפה כתוב בחוק במקום אחר לגבי ההסכמה שלה כרגע להצטלם, כי הרי בחוק אסור לצלם?
יפעת רווה
לא. הבעיה הזאת הייתה קיימת אם היו משאירים את הנוסח.
היו"ר אברהם מיכאלי
רבותיי, שוב אתם נתפסים לשתי מלים שמצאתם בחקיקה, תוך בילוש. רבותיי, אנחנו מפספסים כאן את העניין של אסור לצלם אותה. נקודה.
יפעת רווה
להפך, הבעיה הזאת הייתה קיימת רק אם היה אסור לצלם. נקודה. כיוון שזה לא הניסוח, הבעיה להבנתנו לא קיימת.
היו"ר אברהם מיכאלי
גם אני מסכים שזה יישאר, אבל אני כרגע מתייחס לסיטואציות אותן תיאר עורך דין נקדימון. אני רוצה לשכנע אותה להצטלם.
ליאת בן-מאיר שלום
שכנע. אין בעיה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל מאיפה אני יודע שהיא הסכימה? מי קבע שזאת הסכמה?
יפעת רווה
במה אתה מטריד אותה? אתה מתקשר אליה בטלפון. במה אתה מצלם ומטריד? למה זה נכנס מלכתחילה לעבירה?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא מצלם. אני קודם מדבר אתה ואחר כך אני מצלם.
יפעת רווה
אז למה אתה נכנס לעבירה? כתוב כאן: המצלם תוך הטרדה. אתה לא מצלם תוך הטרדה. אתה מתקשר אליה ומדבר אתה. באיזה עבירה זה נכנס?
היו"ר אברהם מיכאלי
מחר בבוקר תובעים את העיתונאי שצילם אותה.
יפעת רווה
על סמך מה?
היו"ר אברהם מיכאלי
על סמך זה שהוא צילם נפגעת עבירת מין.
יפעת רווה
תוך הטרדתה?
ציפי חוטובלי
יש כאן אלמנט נוסף בחוק וזאת בדיוק התוספת שבאה לאפשר חופש פעולה לעיתונאים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רציתי להגיע למצב שההסכמה הזאת תובע בפני רשות מסוימת. אתם אומרים לא צריך. אני חושב שכן צריך.
ליאת בן-מאיר שלום
אנחנו אומרים שההסכמה לא רלוונטית.
מוריה כהן בקשי
יש אפשרות לקבוע בחוק שאין לצלם בכלל נפגעת עבירת מין אלא אם נתנה את הסכמתה, ואז סעיף שני יהיה, ואין להטריד אותה בנסיבות של הטרדה וזה בין בהסכמתה ובין שלא בהסכמתה. אני חושבת שזאת הנורמה שאנחנו עכשיו מדברים עליה. השאלה אם אנחנו רוצים עכשיו להרחיב את האיסור ולכתוב כאן במפורש שאין לצלם נפגעת עבירת מין גם אם לא בנסיבות הטרדה אלא אם כן היא נתנה את הסכמתה, ולכתוב את זה במפורש בחוק, שזה בעצם קשור לגרסה הראשונה. אפשרות שנייה היא שאנחנו אומרים שאנחנו עוזבים את הנושא הזה של בחורה שמצולמת לא אגב הטרדה, אנחנו לא בסיפור הזה, ואנחנו עוסקים רק בסיטואציה שבה זה נעשה אגב הטרדה. אלה שתי אפשרויות אבל לא נכון לערבב ביניהן.


אפשר להוסיף את זה - אבל אני מבינה שדווקא מבחינת העיתונות זה פוגע – ולכתוב במפורש שאין בכלל לצלם נפגעת עבירת מין בשום נסיבות שהן אלא אם כן היא נתנה את הסכמתה. אז אני מסכימה עם אדוני שצריך לדבר על ההסכמה הזאת.
ישגב נקדימון
זה פוגע עוד יותר.
ליאת בן-מאיר שלום
הממשלה לא רוצה להרחיב את הפגיעה בחופש העיתונות מעבר לנדרש.
מוריה כהן בקשי
אנחנו חשבנו לצמצם יותר ולהגיד שהאיסור בכלל לא חל על סתם צילומים ולכן גם שאלת ההסכמה לא עולה כי הוא לא בחוק הפלילי. אז באה השאלה האם כאשר אנחנו באים ואוסרים לצלם אישה אגב הטרדה ובילוש אחריה, ואז אין טעם לדבר על הסכמה כי כשאתה עוקב ובולש אחרי אישה, מיני וביי הסכמה לא רלוונטית.
יפעת רווה
לא נראה לי שיש פער בין העמדות.
ציפי חוטובלי
הנקודה של ההסכמה היא כן משמעותית למרות שרוב הנפגעות לא רוצות להיחשף. איך אני בכל זאת מגינה על נפגעות שרוצות להיחשף? בדרך שבה עיתונאים לא ינצלו את הפרצה הזאת ויצלמו, יראיינו וכולי, ואז יתחיל להיות ויכוח אם היא הסכימה או לא הסכימה.
מוריה כהן בקשי
לכן אנחנו מציעים להוריד את זה לגמרי. הוא לא הטריד אותה, אין שום בעיה, הוא לא נכנס לעבירה והוא לא צריך לדאוג. הוא הרים טלפון, הוא לא צילם.
ציפי חוטובלי
אני שואלת שוב. אני רוצה שנוסח החוק יכלול את מנגנון ההסכמה כאשר מדובר באישה שרוצה להיחשף.
מוריה כהן בקשי
תכתבי את האיסור.
נועה ברודסקי לוי
יש כאן, שוב, שתי אפשרויות. או שאנחנו מרחיבים את האיסור ואז באמת קובעים שכל צילום הוא אסור ואחר כך מסדירים את סוגיית ההסכמה ומתי היא כן מסכימה כאשר אז מותר הצילום, או שאנחנו קובעים את האיסור כמו שהוא נקבע עכשיו ואז למעשה סוגיית ההסכמה לא רלוונטית כי איך אפשר בכלל להסכים להטרדה?
ישגב נקדימון
למה זה לא רלוונטי? בחוק הגנת הפרטיות היום, אתם מסכימים אתי שאם הייתה פגיעה בפרטיות ויש הסכמה, זה מכשיר?
ליאת קליין
זה ציבור אחר.
ישגב נקדימון
זה שולל את זכות התביעה? אותו הדבר גם כאן. נניח שהיא צולמה בבית המשפט - נניח בסיטואציה שאתם טוענים שזאת הטרדה אחרת – ואחר כך היא מסכימה. למה למנוע את האפשרות הזאת?
נועה ברודסקי לוי
העניין היא כזה שהמטרה הייתה מלכתחילה למנוע את זה ולא בדיעבד, אחרי שהעבירה בוצעה.
ישגב נקדימון
אבל אם היא מסכימה, על איזה אינטרס ציבורי אתם מגינים? אם היא מסכימה, על מה אנחנו מגינים כאן?
ציפי חוטובלי
אם היא מסכימה, החוק לא חל עליה.
ישגב נקדימון
זה לא מה שהם אומרים. הם אומרים שברגע שצילמתי אותה, החוק כן חל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו נתכנס לאותו עיקרון שאני חושב שאנחנו, כאשר הגשנו את החוק, התכוונו אליו. קודם כל, לא יהיה צילום של נפגעת עבירת מין. נקודה.
ציפי חוטובלי
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
מתי שהיא מסכימה, היא מסכימה. לגבי צורת ההסכמה, נצטרך לקבוע מנגנון איך צורת ההסכמה הזאת תיחשב כהסכמה אמינה כי אחרת כל מקרה יבוא לבית המשפט בתביעה כאשר היא טוענת שהיא לא הסכימה והעיתונאי אומר שהיא הסכימה.
ישגב נקדימון
אדוני היושב ראש, ברגע שאתה הולך לאיסור מוחלט, אתה תופס את כל המקרים שמלכתחילה אמרת שאתה לא רוצה.
היו"ר אברהם מיכאלי
גם את זה אני אכניס כחריג.
ישגב נקדימון
איך תכניס?
היו"ר אברהם מיכאלי
אם אתה כעיתונאי או צלם מצלם נפגעת עבירת מין והוא לא יודע שהיא נפגעת עבירת מין, אמרנו שהמצלם אדם בשל היותו נפגע עבירה ולא מקרה שנתפס בפריים, אז אין לך את החשש הזה. אם צריך לחדד את זה, נחדד את זה כך שעיתונאי או צלם לא ייתפסו בעבירה כשהוא לא התכוון אליה. כל זה אחרי שאנחנו קובעים את העיקרון.
ישגב נקדימון
אתה מרחיב עכשיו את העבירה.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה זה מרחיב? מה לעשות? לשם מה מחוקקים חוקים, כדי לסמן וי ואחר כך נישאר עם מה שהיה?
ישגב נקדימון
נראה לי שכל הדיון הזה הוא כדי למצוא את האיזונים המתאימים ולדייק.
היו"ר אברהם מיכאלי
בדיוק. לכן הקדשתי לזה שעה וחצי, כדי שנבין למה אנחנו מתכוונים. אם ניסחנו בקריאה ראשונה משהו מסוים ובסוף הוא לא מביע את ההסכמה שלנו בצורה מלאה, לשם כך אנחנו יושבים כאן בקריאה שנייה ושלישית.

משרד המשפטים, אתם חוששים שהממשלה לא מסכימה להרחבה, אבל למה הממשלה לא מסכימה? אמרתם שהממשלה לא מסכימה להרחבת עבירה שאסור לצלם נפגעת עבירת מין.
ליאת בן-מאיר שלום
לא, העבירה כפי שהיא מנוסחת כאן, היא מאה אחוזים. מה שנועה ניסחה, זה מאה אחוזים.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה שנועה ניסחה, אני מבין שזה בעקבות הדיון בקריאה הראשונה.
ליאת בן-מאיר שלום
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
כרגע אנחנו מחדדים ואומרים שהדבר הזה או שלא מבהיר את התמונה או שלא ברור כאן שכל העניין הוא הצילום. אם הנפגעת מסכימה, היא מסכימה, אבל אני רוצה שהצילום יהיה אסור והצלם לא יצלם אותה בלי הסכמתה ואת ההסכמה שלה נגדיר באיזו צורה היא תיחשב כמסכימה. מעבר לזה, העניין של מקרים כמו שהיא נתפסה בפריים, אין לנו כוונה לכך.
ליאת בן-מאיר שלום
זה לא נכנס. המקרים האלה לא נכנסים מלכתחילה בניסוח הזה. הניסוח הזה בסדר גמור.
היו"ר אברהם מיכאלי
את מה שנכנס בסדר גמור, את זה ננסח מחדש.
ישגב נקדימון
למה לא להשאיר את זה כמו שהוא ורק להבהיר את ההסכמה?
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה שהעיקר יהיה שאסור לצלם. נקודה.
ציפי חוטובלי
העיקר הזה מופיע כאן.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, הם אומרים שבניסוח הזה של תוך בילוש או התחקות, זה מצמצם ואני לא רוצה את הצמצום הזה.
יפעת רווה
אם יורידו את הדבר הזה, אז באמת תהיה פגיעה בחופש העיתונות.
היו"ר אברהם מיכאלי
קודם כל, אל תגידי מה תהיה הפגיעה בחופש העיתונות. אני אגיע אתו להסכמות ותשאירי לי אותו.
ציפי חוטובלי
אם אנחנו הולכים על הנוסח הגורף, אז אנחנו כן צריכים לציין באופן מפורש את ההסכמה וצריך לקבוע את המנגנון.
היו"ר אברהם מיכאלי
נכון.
ליאת קליין
השאלה מהו מנגנון ההסכמה.
ישגב נקדימון
אפשר לקבוע את מנגנון ההסכמה כאן.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין לי בעיה. נקבע כאן.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, אני אומר לך מה דעתי. אני חושבת שהיה כאן איזון נכון עם הנושא הזה של התחקות או בילוש. אני חושבת שזה נכון כי בסופו של דבר כאשר גדוד עיתונאים מחכה בבית משפט, אני לא יודעת אם זה עונה על הגדרת התחקות או בילוש כי הם מחכים שם והאנשים מגיעים לשם. אני לא יודעת אם זה עונה על ההגדרה.
קריאה
אולי צריך להוסיף את זה באופן מפורש.
ליאת בן-מאיר שלום
ברשות אדוני, אני רוצה לומר משהו. קודם כל, אני חושבת שהנוסח שעכשיו אדוני מציע פוגע יתר על המידה בחופש העיתונות. מעבר לזה, אני חושבת שהוא לא יגשים את מטרת הצעת החוק. מעבר לזה שאני חושבת שהנוסח שעכשיו אדוני מציע מרחיב יתר על המידה את הפגיעה בחופש העיתונות, אני לא חושבת שהוא יגשים את מטרת הצעת החוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
בואי נדבר עכשיו במלים יותר ברורות. במה זה פוגע?
ציפי חוטובלי
למה שלא יגשים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה שלא יהיה צילום. תסבירי לי.
ליאת בן-מאיר שלום
זה לא יגשים את המטרה של הצעת החוק כי ברגע שיפנו אלי ויבקשו את הסכמתי, זה כבר אחרי שהטרידו אותי.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. את לא מבינה.
ציפי חוטובלי
האיסור הוא איסור. אני דווקא הולכת יותר בקו הזה של גברת בקשי שדיברה על זה וגם אדוני היושב ראש.
היו"ר אברהם מיכאלי
נכון. גברת בקשי הסבירה את זה בשני משפטים וזה ברור.
ציפי חוטובלי
אני חושבת שזאת צריכה להיות המציאות ואני חושבת שבסופו של דבר זה יתרום לחופש העיתונות ולא יגביל את חופש העיתונות. האיסור צריך להיות איסור צילום גורף ואז זה יכלול גם מצב של בית משפט, גם מצב של תחנת משטרה, גם מצב שבו אין התחקות או בילוש, גם מצב שבו אורבים לה מתחת לבית. למעשה זה יכסה את כל המקרים.


נוסיף סעיף שיאמר אלא אם כן נתנה אישה את הסכמתה. עכשיו נדבר על מה זה הסכמה.
ליאת בן-מאיר שלום
כבר חיכו לה מתחת לבית.
היו"ר אברהם מיכאלי
החוק הזה לא אוסר לחכות מתחת לבית.
קריאה
כן, ודאי.
היו"ר אברהם מיכאלי
החוק הזה אוסר לצלם תוך כדי התחקות. רבותיי, אתם לא מבינים את החוק. היום בחקיקה הקיימת אסור ללכת ולעקוב אחריה?
קריאה
כן. חוק הגנת הפרטיות.
היו"ר אברהם מיכאלי
יפה. בחקיקה הזאת לא התכוונו שאסור יהיה לעקוב אחריה.
קריאה
בוודאי שכן.
היו"ר אברהם מיכאלי
רגע. אמרנו שאסור לצלם תוך כדי מעקב והתחקות אחריה. רבותיי, אתם לא קולטים את מה שאני אומר כבר שעה שלמה. האיסור הוא הצילום ולא ההתחקות והמעקב. הצילום תוך כדי התחקות ומעקב, זה הדבר האסור. לכן אתם מנסים כאן כרגע להפוך את ההתחקות והמעקב לדבר עיקרי אבל הוא לא העיקרי.
ציפי חוטובלי
אני רוצה להעיר הערה. הדיון הזה הוא לא דיון סרק. אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר כמה מלים. הדיון הזה הוא לא דיון סרק כי הוא בעצם חידד לי לפחות נקודה משמעותית נוספת. למעשה הניסוח כמו שהוא היום, אני לא יודעת אם הוא כולל ברשת את המציאות שאנחנו כולנו רוצים למנוע – בית משפט ותחנת משטרה, מקום שבו עיתונים נמצאים. הם לא עוקבים אחריה, הם לא בולשים אחריה אלא הם פשוט נמצאים שם. לכן אני כן חושבת, כמו היושב ראש, שמטרת הצעת החוק הייתה למנוע צילום של נפגעת עבירה מינית גם אם היא לא נמצאת במצב של מעקב. זאת כן הייתה המטרה. אני לא בטוחה שהנוסח עכשיו מכיל את זה.


לכן כן חשוב שזה יכלול ברשת את המציאות הזאת ושזה יופיע במפורש בנוסח הצעת החוק.
נועה ברודסקי לוי
יכול להיות שזה כן נכלל גם ככה בהטרדה אחרת. בכל מקרה מה שאפשר לעשות זה לכתוב את זה במפורש. גם זאת אפשרות. לכתוב תוך בילוש או התחקות אחריה או תוך הטרדה אחרת, לרבות בבית משפט ובתחנת משטרה.
ישגב נקדימון
זה יגיע למצב בלתי נסבל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתם לא תכתבו נוסח כזה בחקיקה.
ציפי חוטובלי
נשארנו עם רכיב ההסכמה.
נועה ברודסקי לוי
אתם משנים את הנוסח של הצעת החוק?
ציפי חוטובלי
אני חושבת שצריך להוסיף כאן באופן מפורש את הנקודה של לרבות בבית משפט ובתחנת משטרה.
ישגב נקדימון
אני אומר לכם שזה יהפוך את הדבר לבלתי אפשרי. זאת גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, איך אנחנו נמנע מגדודי הצלמים האלה לחכות בבית משפט ולצלם?
ישגב נקדימון
מה זאת אומרת למנוע? זה התפקיד שלהם. הם צריכים להיות שם.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא רוצה שהם יצלמו גם בבית המשפט ברגע שיודעים שהיא נפגעת עבירת מין. זה מה שאני מנסה למנוע בחקיקה אבל אנחנו הולכים כאן לכל מיני דברים צדדיים. זאת לא המטרה העיקרית של החוק הזה. בחוק הזה אני רוצה שלא תהיה תמונה של נפגעת עבירת מין בפני אף צלם שמכבד את החוק. יעמדו גדודים בבית המשפט, כל הדברים האלה לא מעניינים אותי. בבית המשפט הם עושים עבודה אחרת. לתפוס אותה בפריים, גם את זה אני לא רוצה שיקרה.


יכול להיות שנחדד את זה שוב ביני לבין חברת הכנסת חוטובלי, אבל המטרה של החוק היא צילום. כל הדברים שמסביב עוזרים לאותו צילום שלא יצלמו אותו ואם יצלמו, זה ייחשב כעבירה. אתם כל הזמן נתפסים במעקב, בבילוש והתחקות, אבל בסוף בעיניי זה הפך למשהו משני.
ליאת קליין
הסיבה שאנחנו נתפסים לזה היא כי בדברי ההסבר להצעת החוק המקורית הדגש היה על אותה הטרדה הכרוכה במרדף שמנהלים עיתונאים. כל הרעיון של צילום, כיוון שיש לנו הגנה על עצם הפרסום. הצילום כשלעצמו, הבעיה היא לא עצם התמונה שתהיה כי אסור לפרסם אותה אלא הבעיה היא בכל המרדף העיתונאי והניסיון הזה שהנפגעת צריכה להסתתר ולהימלט מהעיתונאים, וכשהיא מגיעה לתת תלונה במשטרה, הם שם.


החוק הזה באמת בא לשרת אינטרס כפול, גם הגנה על הנפגעת אבל גם באמת אותו אינטרס עליו דיברו כאן אנשי המשטרה, והוא עידוד נשים להתלונן. בגלל אותו פחד מחשיפה כפויה, זה מונע מהרבה מאוד נשים לגשת למשטרה ולהתלונן.


הניסיון של החוק הזה, לפחות בדברי ההסבר להצעת החוק המקורית, היה למנוע את כל אותה מסכת של הטרדה ורדיפה ולאפשר להן לגשת ולהתלונן על הפגיעה שהן עברו.
ציפי חוטובלי
אנחנו אוסרים באופן גורף על צילום, הדבר הזה רק מחדד את הנקודה הזאת.
ליאת קליין
נכון. אפשר, אבל השאלה היא רק מהי אותה הסכמה. מצד אחד הסכמה של בית משפט כאשר הקושי שמעלים כאן הוא שאם מישהי רוצה להתלונן היא צריכה ללכת לבית המשפט. הסכמה אחרת היא שירדפו אחריה שהיא תסכים בכתב ובעל פה, ושוב יש לי כאן הטרדה וזה מה שאני רוצה למנוע.


לכן הנוסח הקיים שאוסר באופן גורף כל הטרדה, רדיפה, איזשהו ניסיון להטריד אותה בכל דרך שהיא, מצד אחד הוא מאפשר לאותה נפגעת לצאת ולהיחשף במצב שבו היא רוצה ומהצד השני הוא לא מאפשר לא לקבל הסכמה בדיעבד או שום דבר אחרי שרדפו אחריה, הטרידו אותה, הציקו לה, פגעו בה בכל המקומות שם בסך הכול היא הלכה להתלונן ולהעיד על הפגיעה שהיא עברה.
ציפי חוטובלי
לי יש הצעה. אני רוצה מצד אחד לדאוג להגנה שהיא ברורה. זאת אומרת, אני כן חושבת שצריך שיופיע בנוסח החוק לרבות בבית משפט ותחנות משטרה.
ליאת קליין
נכון.
ציפי חוטובלי
אני חושבת שזה מאוד יסייע לנו גם עם התחקות, גם בילוש, גם הטרדה וכולי. אני כן רוצה – וכאן אני אשמח לחידוד הנקודה של ההסכמה – שבמידה שנתנה אישה את הסכמתה, לא יחול הסעיף וההסכמה צריכה להיות לכתחילה ולא בדיעבד. כלומר, לא במצב שבו אחרי ההתחקות. אנחנו לא רוצים בעצם ההסכמה לעקר את כל הסיפור הזה.
ישגב נקדימון
למה היא לא יכולה להסכים בדיעבד? נניח שהיא שינתה את דעתה? הרי כל הרעיון הוא מה שהיא החליטה. נניח שהיא שינתה את דעתה, למה לא לאפשר לה?
ציפי חוטובלי
ברגע שהיא שינתה את דעתה, אז תצלם.
יפעת רווה
אני אגיד לך למה. אני חושבת שההצעה באה להכווין מראש התנהגות של עיתונאים. אם המטרה היא למנוע מראש את ההתחקות והבילוש האלה – שאומרים שאנחנו נתפסים בהם – ברגע שאנחנו מוסיפים הסכמה, זה לא ימנע כי הם יגידו שהם יתחקו ומקסימום ישכנעו אותה.
ישגב נקדימון
ואם הם לא יצליח לשכנע, הם עבריינים?
יפעת רווה
נכון, אבל יכול להיות שהם ייקחו את הצ'אנס. כך אנחנו אומרים להם שהם לא רודפים אחרי אישה, לא בתחנת משטרה, לא בבית משפט, לא ליד הבית שלה, לא ברחוב ולא בשום מקום אלא אתם פשוט לא מתחקים אחריה. אתם רוצים את ההסכמה שלה, תרימו אליה טלפון.
ישגב נקדימון
לא רודפים, אני מסכים אתך לגמרי.
ליאת בן-מאיר שלום
גם לא אורבים לה.
ישגב נקדימון
אבל לפי ההצעה שעולה עכשיו, זאת עבירה מוחלטת.
ליאת בן-מאיר שלום
גם לא אורבים לה. גם לא מחכים לה.
ישגב נקדימון
בסדר. אין לי מחלוקת על מארבים, אבל הנוסח שמתגבש עכשיו הוא משהו אחר.
היו"ר אברהם מיכאלי
כרגע שמעתי מהארגונים עבירה שהיא לא כתובה כאן. היא אומרת שבגלל לעקוב אחריה או לבלוש אחריה או לרוץ אחריה, זה לא. השאלה אם הנוסח הזה בכלל מופיע כאן. לגבי צילום תוך בילוש או התחקות, זה לא מה שהיא מבקשת. היא מבקשת כאן להרחיב כך שאסור יהיה גם לעקוב אחריה ואני לא יודע אם לזה התכוונו בחוק הזה.
ישגב נקדימון
זה בחוק הגנת הפרטיות.
ציפי חוטובלי
לא, לא לזה התכוונו.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא לזה התכוונו. אני בעד מה שהיא אומרת אבל השאלה אם זה המקום הנכון להכניס את זה.


את הצילום נהפוך לעיקר והצילום בנסיבות האלה יהיה אסור. אם זה רחב, זה רחב, אבל ניתן לכם גם סעיפים האומרים מה מותר. זה לא שאני אומר שאסור לחלוטין.
ישגב נקדימון
אתה מרחיב את זה.
ציפי חוטובלי
העיקר זה הצילום.
ישגב נקדימון
אתה עכשיו מרחיב את האיסור לעומת הנוסח הקיים.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה לעשות? ואם אני רוצה להגיע למטרה שאני רוצה, אני מרחיב.
ישגב נקדימון
השאלה אם לא צריך לאזן את זה יחד עם עוד עניינים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מאזן. אם היא תסכים, זה איזון.
ציפי חוטובלי
בוא ננסח את סעיף ההסכמה, כדי שזה יהיה ברור בחוק.
ישגב נקדימון
אם אתם רוצים למנוע הטרדה, למה לא לכתוב?
ציפי חוטובלי
הנוסח אותו אני מבקשת אומר: המצלם אדם בשל היותו נפגע בעבירה או שהתלונן כי הוא נפגע בעבירה לפי סימן זה, תוך בילוש או התחקות אחריו העלולים להטריד אותו, במקום "תוך הטרדה אחרת", אני חושבת שצריך להוסיף "לרבות בבית משפט ובתחנת משטרה". זה יכסה את כל הסיטואציה.
נועה ברודסקי לוי
אפשר את שני הדברים.
ציפי חוטובלי
הסעיף מתחיל ב"מצלם אדם". אם כן, להוסיף את הדבר הזה.
רחל גרייבין
רק שיהיה ברור שהצילום לא נוגע לחקירה אלא לפרסומים אחרים. זה בגלל ההגדרה תחנת משטרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אל תדאגי. מהי הנקודה לגבי הסכמה? צריך לתת את האפשרות שיוכלו להגיע בשכנוע ולא בלחץ פיזי מתון.
יפעת רווה
מתי יש שכנוע? בדיעבד?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא בדיעבד. הכול לפני.
יפעת רווה
לפני מה?
היו"ר אברהם מיכאלי
לפני הצילום.
ישגב נקדימון
יש לכם נוסח בחוק הגנת הפרטיות שאפשר לקחת אותו לכאן.
היו"ר אברהם מיכאלי
זאת בדיוק הנקודה. בחוק הזה אנחנו פותרים את הבעיה של ההטרדה.
נועה ברודסקי לוי
בגלל שאנחנו קובעים שהצילום הוא אסור רק כשהוא בנסיבות של בילוש או התחקות או הטרדה אחרת או בבית משפט, בנוסח הרחב שעכשיו דיברנו עליו, עדיין עולה השאלה האם אנחנו רוצים לאפשר לאותו צלם לרדוף אחרי אותה נפגעת ואז לשכנע אותה להצטלם.
ציפי חוטובלי
לא. חד משמעית לא.
נועה ברודסקי לוי
אם לא, אז אנחנו לא צריכים לדבר בכלל על רכיב ההסכמה כי אנחנו רוצים להכשיר את הצילום הזה אך ורק כשהוא נעשה בהסכמה מראש. אז אנחנו בכלל לא נכנסים להגדרה של האיסור בעבירה ולכן אנחנו לא צריכים להתייחס לעניין של ההסכמה.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן צריך הסכמה כי בסוף המחלוקת תמיד תהיה, במידה שהיא תסכים, אם היא הסכימה או לא הסכימה והעיתונאי או הצלם יהיה בבעיה וגם המתלוננת תהיה בבעיה, אלא אם כן היא הסכימה בפני א', ב' או ג'.
יפעת רווה
אני רוצה להבין את העמדה שלכם. אתם מסכימים שההסכמה תהיה אחרי ההטרדה?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. לפני.
יפעת רווה
לפני מה?
היו"ר אברהם מיכאלי
לפני הצילום.
יפעת רווה
יש שלושה שלבים. יש שלב שמחכים לה, יש שלב שמצלמים אותה.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה שמחכים לה, אני לא פותר את הבעיה הזאת.
ציפי חוטובלי
כן, אתה פותר את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך?
ציפי חוטובלי
נורא פשוט. אסור לצלם ואם זה כך, לשם מה הוא יחכה לה שם?
היו"ר אברהם מיכאלי
צריך להגדיר בנפרד את ההמתנה הזאת. רבותיי, זה לא מה שכתוב בחוק.
נועה ברודסקי לוי
אמרנו שנוסיף את זה אחרי הטרדה אחרת ונגיד לרבות המתנה לנפגעת בבית המשפט או בתחנת המשטרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לפני הצילום.
ישגב נקדימון
במקום ההמתנה.
נועה ברודסקי לוי
אפשר לעשות את זה גם בנוסף. אני חושבת שצריך להבין שכשאנחנו מדברים על הסכמה בהקשר הזה, יש כאן שתי סיטואציות שונות. אם מדובר בהסכמה שניתנה על ידי הנפגעת ללא קשר לאיזושהי הטרדה שנעשתה כלפיה, זאת אומרת, אם הצלם מתקשר ושאל אותה אם היא מוכנה להתראיין ולהצטלם והיא נתנה את הסכמתה, אנחנו בכלל לא נכנסים לגדר האיסור. אם אנחנו מדברים על מצב של הסכמה שכן נכנסת לגדר האיסור ואנחנו בכלל קובעים הסכמה, למעשה אנחנו מכשירים את המצב שניתן להסכים לכך שהיא תוטרד ואז היא תסכים לצילום.
ציפי חוטובלי
אני לא מבינה. אני באמת לא מסכימה עם הדבר הזה. זה לא נכון. אני חושבת שצריך לקבוע כאן במפורש מהו מנגנון ההסכמה כדי שיבינו שאז לא עוברים על האיסור.
נועה ברודסקי לוי
אני חושבת שיש כאן עוד אפשרות.
ציפי חוטובלי
החוק נורא פשוט.
היו"ר אברהם מיכאלי
נכון. החוק פשוט אבל סרבלו אותו.
ציפי חוטובלי
החוק פשוט ואנחנו לא צריכים לסרבל אותו.
ישגב נקדימון
אנחנו משפטנים.
נועה ברודסקי לוי
יש כאן עוד אפשרות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אל תתני לנו עוד אפשרויות. עוד אפשרות זה עוד סרבול. האם אנחנו יכולים בחקיקה הזאת – ועכשיו כל המשפטנים תגידו לי – למנוע את ההטרדה הזאת לפני הצילום? צלם שבא לפני הצילום, הוא עוד לא עבר על החוק, והוא מנסה בבית לשכנע אותה, לפי החוק הזה הוא לא עבריין. מה שהבנתי זה שבכוונת המחוקקים היה צריך גם את זה להכניס.
ישגב נקדימון
זה קיים בחוק הגנת הפרטיות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אתה אומר את זה, אבל הם אומרים לא.
ישגב נקדימון
למה לא? אתם אומרים שזה לא קיים בחוק הגנת הפרטיות? יש שם עונש של חמש שנים לעומת מה שיש כאן.
קריאה
בחוק הגנת הפרטיות יש גנות.
ישגב נקדימון
גם בחוק העונשין יש הגנות.
ליאת קליין
אני ודאי מסכימה שאולי צריך להרחיב את ההגנה ואני אומר למה באמת המיקוד היה על צילום ולמה זה כן מכסה הרבה מהמקרים. הרבה פעמים הנטייה העיתונאים היא להשיג צילום ולכן הם אורבים. ברגע שהם לא יוכלו לצלם בנסיבות האלה, אני מאמינה ומקווה שאולי חלק גדול מאותה הטרדה של עיתונאים שצובאים על פתח בתי משפט ומחכים לה שהיא תצא, אם הם לא יוכלו לצלם אותה, אם הם לא יוכלו לפרסם את הדברים, הם לא יהיו שם. אני בעד להרחיב גם על הטרדה בטלפון.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם כן, בקשה אחת נפתרה. אין בקשה להכניס לחוק בשלב הטרומי כעבירה נפרדת. עכשיו הגענו לשלב של הצילום. אנחנו לא רוצים להתיר צילום בשום צורה בלי הסכמה.
ציפי חוטובלי
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו רוצים שההסכמה הזאת תהיה הסכמה שתתפוס ולא הצלם יסתבך בזה ולא המוטרדת מחר תגיד שהיא לא הסכימה.
ציפי חוטובלי
נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא הבנתי למה אתם נגד זה.
ליאת בן-מאיר שלום
אנחנו לא נגד. אנחנו אומרים את אותו הדבר בדרך אחרת כי זה חוק פלילי. החוק אוסר והוא אוסר רק על אותו צילום.
יפעת רווה
אנחנו מנסים למנוע מצב שבו מרוקנים את הצעת החוק מתוכן. זה הדבר היחיד. אין לנו כאן אינטרס לא לסבך ולא שום דבר אחר. זאת הייתה הסיבה היחידה להערות שלנו שאתם יכולים לקבל אותן או לא.
ציפי חוטובלי
אני לא רוצה להיות בסיטואציה בה נפגעות בסופו של דבר כן ירצו להיחשף וירגישו שהחוק הזה מונע מהן לעשות זאת.
יפעת רווה
אפשר לקחת את הניסוח שנכתב ולהוסיף שאין בזה כדי לפגוע באפשרות שנפגעת מרצונה רוצה להיחשף. אפשר לומר את זה ברחל הקטנה. חשבנו שזה מיותר, אבל אם אתם רוצים להוסיף את זה כדי להבהיר את זה, אין בעיה.
ציפי חוטובלי
בואו לא נשכח שיש כמה דרגות של הסכמה לחשיפה. יש נשים שמוכנות להיחשף בסיפורן ולא בקולן ולא בפרצופן.
נועה ברודסקי לוי
אז אנחנו הולכים לאיסור פרסום פרטים מזהים ושם כן נדרשת הסכמה בפני בית משפט. בזה אנחנו לא נוגעים.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, אבל עדיין זה לא צילום אלא ראיון עיתונאי.
נועה ברודסקי לוי
זה יכול להיות צילום בטשטוש.
היו"ר אברהם מיכאלי
אחרי החוק הזה לא יהיה צילום בטשטוש.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, הסכמנו על הנקודה של האיסור הגורף. אם הפרשנות המשפטית היא ברורה, שכל מציאות של הסכמה היא מציאות שחורגת מגבולות החוק הזה, אני מוכנה לנוסח החוק כפי שהוא.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, צריך לנסח אותו מחדש. רבותיי, לא בזבזנו כאן שעתיים אלא חידדנו את הסוגיה מכל הכיוונים.


נועה, אני מציע שנקיים ישיבה נוספת בעניין של הניסוח. רוח הדברים, אני מקווה כבר ברורה. אם יש צורך לשבת עם משרד המשפטים, אין בעיה. נקבע ישיבה נוספת כדי להביא את הנוסח האחרון, כך שנוכל לקרוא אותו ולהבין שאכן לכך אנחנו מתכוונים.
ציפי חוטובלי
אני חושבת שכבר יש נוסח. פשוט הוספנו את הנושא של לרבות בית משפט ותחנת משטרה.
ליאת קליין
ואת ההחרגה בניסוח שיוצע.
נועה ברודסקי לוי
הדברים מבחינתי ברורים ואני יכולה גם להקריא אותם.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם לך ברור, תקריאי עכשיו.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה שיהיה ברור שאנחנו לא מתייחסים לעניין ההסכמה. זה מה שאני רוצה להבין.
ישגב נקדימון
למה לא? לא הבנתי. אם כן, איך פתרתם את הבעיה של בית המשפט, שיש צורך לפנות לבית המשפט?
נועה ברודסקי לוי
הצורך לפנות לבית המשפט נשאר בעניין של פרטים מזהים כמו שהוא קיים היום בחקיקה ואנחנו לא מתייחסים בכלל לעניין של רכיב ההסכמה כרגע, לעניין הצילום תוך הטרדה.
ישגב נקדימון
למה לא? לא הבנתי. המציעה הרי אומרת שזה במהות העניין.
ציפי חוטובלי
אני רוצה שתי דקות להתייעצות.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר.

הישיבה הופסקה בשעה 10:50 וחודשה בשעה 11:00
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו מחדשים את הישיבה.
ציפי חוטובלי
חברים, אני חושבת שהגענו לנוסח מוסכם. אני חושבת שהגענו לפתרון. אנחנו רוצים להקריא את נוסח הצעת החוק המוסכם ואני חושבת שנוכל להסכים עליו.
ישגב נקדימון
אם אפשר, להקריא לאט.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו נלך על הנוסח הזה של איסור רחב כאשר הכוונה היא שאסור לצלם נפגעת עבירת מין או אחת שהתלוננה כי היא נפגעת עבירת מין ואני מבין שזה מוצא ביטוי. כל האיסור תופס עד שהיא מביעה את הסכמתה וההסכמה הזאת תובע בפני – כדי להקל ולא לרוץ לבתי משפט – עורך דין או בפני סמכות מקבילה לעורך דין.
ישגב נקדימון
יש ארבעים אלף כאלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא רק עורכי דין. יש למשל סמכות מקבילה לעורך דין, מישהו שהוא בר סמכא במובן המשפטי, ואם לא הוא, אז עורך דין.
ליאת קליין
השאלה איזה עורך דין.
היו"ר אברהם מיכאלי
מאיזה צבע, מאיזו מפלגה?
ציפי חוטובלי
אם אתה שואל אותי, אדוני היושב ראש, ההסכמה צריכה להינתן על ידי עורך דינה של הנפגעת.
ישגב נקדימון
לא כל אחת מיוצגת. שתלך לעורך דין עליו היא מחליטה.
ליאת בן-מאיר שלום
אתם מורידים את הרכיב של תוך בילוש?
ציפי חוטובלי
אני חושבת שצריך להשאיר את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אם זה מצמצם את האיסור הרחב, אני נגד זה.
ציפי חוטובלי
אני חושבת שאם אנחנו כותבים "המצלם אדם בשל היותו נפגע" כפי נוסח הסעיף, בתוספת המשפט "בבית משפט ובתחנת משטרה" כיסינו את כל האפשרויות של המקומות.
ליאת בן-מאיר שלום
יש את המלים תוך בילוש?
ציפי חוטובלי
אני חושבת שכן.
היו"ר אברהם מיכאלי
כן, אבל לדעתכם זה מצמצם את האיסור הרחב?
ליאת בן-מאיר שלום
כן. כשיש לך איסור צילום, נקודה, וכשיש לך איסור צילום רק כשהוא ככה, אז זה מצמצם.
ציפי חוטובלי
אבל אם הוספנו לרבות בבית משפט ובתחנת משטרה, אז הכנסנו גם את האלמנט שגם כאשר הצלם ממתין.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה עדיין רחב.
ליאת קליין
זה עדיין נותן את ההגנה הנדרשת.
היו"ר אברהם מיכאלי
משאירים את זה, אבל זה עדיין רחב.
ציפי חוטובלי
לא יאמן מה קורה עם הצעת חוק כל כך פשוטה.
ליאת בן-מאיר שלום
היא לא פשוטה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הנושא של ההסכמה. הסעיף הבא, סעיף קטן (3), לדעתי הוא מיותר.
ישגב נקדימון
למה מיותר? למה אדוני אומר שהוא מיותר?
היו"ר אברהם מיכאלי
סעיף (3), ללכת לבית המשפט. אתה לא רצית שהיא תלך לבית משפט.
ישגב נקדימון
במקום בית משפט.
נועה ברודסקי לוי
אני לא בטוחה שבחוק העונשין מקובל באיזשהו מקום עניין של הסכמה בפני עורך דין. נראה לי משהו שהוא קצת זר.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך היא תיתן הסכמה? מצדי זה יכול להיות נוטריון.
ישגב נקדימון
הסכמה בתצהיר זה בכל מקרה בפני עורך דין.
היו"ר אברהם מיכאלי
אל תגידו לי שאין כזה דבר בחקיקה.
אביבית ברקאי אהרונוף
אני חושבת שאם רוצים ללכת לקראת נפגעת העבירה ולאפשר לה לחשוף את עצמה, בסופו של דבר נותנים לה איזושהי משוחה בירוקרטית, בין אם זה בית משפט או בין אם זה נוטריון שמקבל עבור זה כסף, ואז בעצם מקשים עליה יותר. אנחנו רוצים לאפשר לה לחשוף את עצמה, אז תנו לה את האפשרות.
היו"ר אברהם מיכאלי
מחר, כשהיא תתלונן שהיא לא התכוונה לזה?
ישגב נקדימון
הסכימה בכתב.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מנסה להגן על נפגעת עבירת מין.
ציפי חוטובלי
אני מנסה לחשוב על אפשרות נוספת. הרי מדובר באישה שכבר התלוננה, אז אולי ההסכמה צריכה להינתן בפני המשטרה.
ישגב נקדימון
לא, אז זה מחייב אותי לפנות למשטרה בעניין הזה וזה מאוד בעייתי.
מוריה כהן בקשי
למה שהיא לא תיתן את זה בכתב?
היו"ר אברהם מיכאלי
הפחד שלי שבמצב הנפשי שלה היא תיתן משהו בכתב ולמחרת היא תגיד שהיא לא התכוונה לזה. אני רוצה להגן עליה מפני לחצים. אל תגידו לי שאין בחקיקה פתרון בפני רשות כזאת או אחרת. אמרו לי שבית המשפט זה מסורבל ושם אורך חודש, אז מצדי בואו נמציא רשות שהיא קלה לגישה ולא עולה כסף אלא זה משהו בפניה באים ומצהירים.
נועה ברודסקי לוי
מה שאפשר לעשות, זה תצהיר כאשר תצהיר הוא בפני עורך דין.
היו"ר אברהם מיכאלי
זה עולה כסף.
נועה ברודסקי לוי
נכון. אני לא אומרת אם זה ראוי או לא ראוי.
ציפי חוטובלי
אני מסכימה שזה לא ראוי.
ליאת בן-מאיר שלום
זה אחרי שהיה בילוש.
נועה ברודסקי לוי
לא אמרתי אם זה ראוי או לא ראוי.
ישגב נקדימון
אגב, על תצהיר אפשר היום לחתום בבית משפט בפני עורך דין בסוג של פרו בונו. יש שירותים כאלה.
ליאת קליין
אני חושבת שחתימה בבית משפט זה לא מסורבל. ברוב המקרים בהם היא פונה בעצמה, היא נחשפת וזה לא תוך בילוש או התחקות שכרגע הסכמנו להשאיר את זה. ממילא לא צריך את בית המשפט, ואם יש הטרדה, בית המשפט הוא הכתובת.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא אומר שבבית המשפט ההליך הוא מסורבל. הוא לא נגד בית המשפט. הוא אומר שאם זה מהיום להיום, אין לו בעיה.
ישגב נקדימון
זה פשוט ייקח חודש ימים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מבין את הצורך העיתונאי ולכן אני אומר שנחשוב על רשות שקל לגשת אליה ולהביע את ההסכמה שלה, אם זה בכתב, כדי שמחר לא יאמרו שהוציאו את זה ממנה בכוח.
ליאת קליין
הסכמה למה?
היו"ר אברהם מיכאלי
הסכמה לכך שהיא רוצה להיחשף. להצטלם.
ליאת קליין
הסכמה להיחשף תוך הטרדה?
היו"ר אברהם מיכאלי
להצטלם. עוד פעם, מה זה תוך הטרדה? רבותיי, ההטרדה הזאת כל הזמן תיחשב כהטרדה, אם את מתכוונת לכך שעיתונאי פנה אליה לקבל את הסכמתה.
ליאת בן-מאיר שלום
מדובר באישה בוגרת שרוצה להיחשף.
ציפי חוטובלי
אולי ננסח את הנוסח: הביעה הנפגע או הנפגעת הסכמה פומבית להתראיין או להיחשף.
ליאת בן-מאיר שלום
מה זה פומבית?
היו"ר אברהם מיכאלי
אין פומבית.
ישגב נקדימון
תצהיר זה הכי פשוט בעולם.
ציפי חוטובלי
אני לא רוצה שזה יעלה לה כסף, העובדה שהיא רוצה להיחשף. זה לא הגיוני.
ישגב נקדימון
כמה עולה לחתום על תצהיר?
היו"ר אברהם מיכאלי
בחוק הירושה הסמכות המקבילה היא לתת תצהיר בפני ראש רשות מקומית כי הוא כמו עורך דין בקטע הזה. בעניין של ההסכמה, אני רוצה שההסכמה שלה תהיה אכן אמיתית ולא שמישהו כופה עליה באותו רגע, מוציא ממנה פתק ושם בכיס ולמחרת היא תגיד שהיא לא התכוונה לזה. רבותיי, בואו לא נזלזל בהסכמה הזאת כי בסוף זה מה שקובע את כל החוק הזה במובן של איסור או היתר.
ישגב נקדימון
עורך דין מזהיר אותה שעליה להצהיר את האמת.
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר, אבל אומרים לי כרגע שעורך דין עולה כסף.
ישגב נקדימון
יש שירות של פרו בונו של אישורי תצהירים ולא בתי משפט.
יפעת רווה
נראה לי שיצאנו מהצד השני.
היו"ר אברהם מיכאלי
את חושבת שזה לא חשוב?
יפעת רווה
אני חושבת שזה כן חשוב.
היו"ר אברהם מיכאלי
את חושבת שאנחנו נודניקים וטרדנים?
יפעת רווה
לא. אני חושבת שזה חשוב.
היו"ר אברהם מיכאלי
מי העלה כאן את הסוגיה של הכסף? אני מתחשב בזה.
יפעת רווה
הסכמה זה חשוב.
היו"ר אברהם מיכאלי
איך תוכיחי את ההסכמה? תני לי תשובה. את תובעת מחר בבית המשפט. תגידי לי איך היא הסכימה. היא תמציא לי פתק בו שתי שורות. זה בסדר?
יפעת רווה
אני חוזרת לנוסח. לפי הנוסח הזה, אם לא בלשו והטרידו, בכלל לא תהיה כאן עבירה. אני לא אעמיד לדין בכלל ואז לא תהיה בעיה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל אני רוצה לפתור את ההסכמה לגבי צילום כרגע.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, אני מנסה לחשוב על סיטואציה. אישה מסכימה להתראיין לפני עיתונאי או עיתונאית. הולכת האישה לאולפן או נפגשת אתו בבית קפה ומספרת לו את הסיפור.
קריאה
זה בכלל לא באיסור.
ציפי חוטובלי
אני מנסה לחשוב על סיטואציה מסוימת בה בסופו של דבר הוא פרסם את התמונה שלה. אז היא אומרת שהיא לא התכוונה שיפרסמו את התמונה שלה.
ליאת בן-מאיר שלום
איסור תמונה בכל מקרה אסור. לשם פרסום צריך את בית המשפט.
נועה ברודסקי לוי
הם יכולים לפרסם את התמונה בטשטוש, אם היא עשתה את זה מרצונה ואין שום בעיה. מה שהם לא יוכלו לעשות, זה לפרסם את התמונה כי אז צריך את האישור של בית המשפט.
ציפי חוטובלי
אני מזכירה לעצמנו את החוק הזה ובאמת טוב שאתם מזכירים. אם לפרסום צריך בכל מקרה בית משפט, אז איפה הבעיה?
היו"ר אברהם מיכאלי
איסור צילום, זאת העבירה.
ליאת בן-מאיר שלום
איסור מזוהה, נדרשת לפי 352(ב) הסכמה בבית משפט.
ישגב נקדימון
זה פרסום מזוהה, אבל אם אני רוצה לפרסם מטושטש כמו שעושים ב-99 אחוזים מהמקרים?
ציפי חוטובלי
לא רוצה בכלל את הדבר הזה. אין דבר כזה. כל החוק הזה בא להוריד את כל האופציה הזאת. זה הרעיון של החוק הזה. אם נישאר אחר כך עם הקוביות, לא עשינו כלום.
היו"ר אברהם מיכאלי
רבותיי, בכל הנוסח שתפרנו אנחנו תקועים בשאלה בפני מי היא הולכת להביע את הסכמתה. אני חושב שאין לנו בעיה וגם אם יצרתי תקדים, זאת לא בעיה בחוק הפלילי לתת את ההסכמה בפני עורך דין.


אני מסכם. עורך דין זה סביר. היא הרי יכולה לא להסכים ואני לא מכריח אותה להסכים, אבל אם היא רוצה בסוף להסכים וללכת לכיוון שבסוף גם העיתונאי לא ייחשב כעבריין – כי בעצם אני דואג גם לצד השני.
ציפי חוטובלי
אדוני היושב ראש, האישה רוצה להתראיין. למה אנחנו צריכים להעמיד עליה איזו פרוצדורה?
ליאת קליין
אם היא רוצה להתראיין, אין שום בעיה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הבעיה היא לצלם אותה בלי הסכמתה. זה בדיוק החשש שלי, שבסוף יצלמו אותה והוויכוח יהיה אם הוא עבר עבירה או שהיא לא הסכימה או כן הסכימה.
ציפי חוטובלי
אם הדבר הזה יהיה בדברי הסבר לחוק.
היו"ר אברהם מיכאלי
זאת קריאה שנייה ושלישית.
יפעת רווה
כבר יש דברי הסבר. זה בכחול.
היו"ר אברהם מיכאלי
תמצאי רשות. בחקיקה יש בכמה מקומות רשות בפניה אפשר להתייצב ולתת הצהרה.
ליאת בן-מאיר שלום
זה בחוק העונשין.
היו"ר אברהם מיכאלי
בחוק העונשין מותר לכתוב הסכמה בפני מישהו. אסור לכתוב בחוק העונשין שמותר להביע הסכמה בפני מישהו?
אביבית ברקאי אהרונוף
אני חושבת שהסעיף כפי שמנוסח היום ואומר "המצלם אדם בשל היותו נפגע עבירה או שהתלונן כי הוא נפגע בעבירה לפי סימן זה תוך בילוש או התחקות אחריו העלולים להטרידו או תוך הטרדה אחרת" משמעו כולל אדם בניגוד להסכמתו כי אף אחד לא מסכים לזה שיבלשו אחריו או יתחקו אחריו. לכן ממילא ברגע שהנפגעת הביעה את הסכמתה לצילום.
היו"ר אברהם מיכאלי
מה זה הביעה את הסכמתה? על זה אנחנו מתווכחים כאן שעה שלמה.
אביבית ברקאי אהרונוף
זה בדיוק כמו הסכמה בכל חוק אחר.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, זה לא אותו הדבר.
אביבית ברקאי אהרונוף
אנחנו מניחים שהיא אכן הסכימה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, ההנחה שלך מוטעית. מדובר כאן בנפגעת עבירת מין שהיא נמצאת בצרה צרורה בבעיות שיש לה מול כל מיני גורמים. בא עיתונאי, ואני רוצה למנוע מהעיתונאי או מהצלם לצלם אותה. לשם כך החוק הזה הגיע לכנסת. רוצים למנוע את הצילום. אני רוצה לאפשר לצלם לקבל את הסכמתה. היא תגיד כן ולא ותיתן פתק שהיא מסכימה, אבל מחר היא תגיד שהיא לא הסכימה ובסוף הצלם ייחשב כעבריין כי הוא צילם אותה. בסוף ננהל משפט שלם על אם היא הסכימה או לא הסכימה בגלל שלא דאגתי לזה מראש שההסכמה הזאת תובא בפני אדם שיכול מחר לומר שההסכמה הייתה בפניו. אני לא מבין על מה הוויכוח. אני דואג לה ודואג גם לצד השני. מה לא טוב בחוק העונשין אם אני כותב אלא אם כן הסכימה לכך, תפנה.


בהתחלה כתבנו בית משפט, אבל אמרו שבית משפט זה מסורבל. אז לא בית משפט. תפנה לרשות ציבורית כזאת או אחרת. מצדי כל רשות ציבורית שתיתנו לי נוסח, זה בסדר.
ליאת קליין
אם המציאות היא כזאת שאנחנו מדברים כאן על הסכמה של מישהי שיצלמו אותה תוך כדי הטרדה, בית משפט יכול להישאר המנגנון. אני לא מבינה למה בית המשפט מסורבל כאן ביחס למקרים אחרים. אם היא תרצה להיחשף, היא תפנה מעצמה.
ציפי חוטובלי
אם בכל מקרה כדי לפרסם, צריך ללכת לבית משפט, אז מה זה משנה?
ישגב נקדימון
אני אסביר. כי אני לא מפרסם פרטים מזהים. אני צריך את בית המשפט רק כדי לפרסם פרטים מזהים. בטשטוש אני לא צריך.
נועה ברודסקי לוי
לפי הנוסח החדש, הוא צריך גם במה שיש בו משהו לרמוז.
מוריה כהן בקשי
חשוב שזה ייאמר שזה לפני ההטרדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל אין לך את זה בחוק הזה. שאלתי קודם אם יש עבירה בחוק הזה, בחוק המוצע, לגבי הטרדה או המתנה מתחת לבית.
יפעת רווה
אם זה מסתיים בצילום, כן.
היו"ר אברהם מיכאלי
ואם זה לא מסתיים בצילום? אין. לכן אנחנו בבעיה.
מוריה כהן בקשי
אם רוצים להכשיר בסופו של יום את הצילום, צריך להראות שההסכמה ניתנה לפני שהוא המתין לה לצורך הצילום.
נועה ברודסקי לוי
אפשר להכניס את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
לי לא איכפת להשאיר רק הסכמתה בכתב. השאלה היא הפרשנות שתהיה על הסכמתה בכתב, האם זה פתק או האם זאת הקלטה. אישור בית משפט, הוא אומר לוקח חודש. אני בית המשפט. בית המשפט הוא התחנה הכי נכונה אבל מצד שני לגרור אותה לבית המשפט כדי לקבל את ההסכמה?
יפעת רווה
אתם צריכים להחליט אם אתם רוצים למנוע את זה שאורבים לה או לא רוצים.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה אבל השאלה היא האם בנוסח הקיים היום אפשר כרגע להוסיף את זה והאם זה לא נושא חדש. לדעתי זה נושא חדש.
יפעת רווה
לא.
היו"ר אברהם מיכאלי
להפוך את זה היום לעבירה, זה נושא חדש.
נועה ברודסקי לוי
לא. בגלל שהעבירה שלנו מורכבת בעצם משני שלבים. לכן, אם אנחנו מבקשים את ההסכמה מראש, כן יש לזה משמעות שזה כן כולל את ההסכמה גם לדרך.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני בעד זה שייאסר בחוק הבילוש או ההתגודדות מתחת לבית.
יפעת רווה
האם זאת לא הייתה המטרה של הצעת החוק?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא.
יפעת רווה
לאסור את הבילוש מלכתחילה?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. הצילום היה מטרת החוק.
ציפי חוטובלי
מטרת הצעת החוק הייתה לאסור את הצילום וכל מה שכרוך בהטרדה סביב המתלוננת. לכן אני אומרת שגם הצילום, גם ההטרדה, ההתחקות והבילוש הוא חלק מהעניין.
יפעת רווה
נכון. לכן השאלה אם את לא רוצה מלכתחילה למנוע את ההטרדה הזאת.
היו"ר אברהם מיכאלי
דב, חבר ועדת החוקה. אנחנו כאן שעתיים דנים בסוגיה מאוד מטרידה ומעניינת. בהצעת החוק חברי הכנסת התכוונו שאסור יהיה לצלם נפגעת עבירת מין והצילום הזה הוא הצילום שבעצם נותן לצלם או לעיתונאי אחר כך לקחת את זה ולהתחיל לטשטש. אמרנו שהטשטושים האלה בסוף חופשים את נפגעות המין וזה פוגע בפרטיות שלהן, ולכן באנו כאן להחמיר על חוק הגנת הפרטיות שבעצם גם הוא היום מונע פרסום פרטים מזהים של אנשים כאלה ואחרים.


כאן אמרנו שמכיוון שמדובר בנפגעות עבירות מין, האיסור יהיה צילום. אמרו שמפריעה על הריצה והרדיפה אחריה, מה גם שאורבים לה מתחת לבית. בבתי המשפט נמצאים צלמים שהם לא אורבים אלא הם עומדים שם וממלאים את תפקידם וכך גם לגבי תחנת המשטרה.


בסוף הגענו להסכמה שגם בתחנת משטרה וגם בבית המשפט, כאשר יודעים שזאת נפגעת עבירת מין, אסור לצלם אותה. כרגע הגענו לאיזשהו שלב שאמרנו שאם היא מסכימה, אני רוצה שמותר יהיה לעיתונאי לצלם אותה, אבל שלא יקרה מצב שבסוף יהיה ויכוח אם היא כן הסכימה או לא הסכימה כי אמרתי שמדובר כאן בנפגעת עבירת מין שהוא במצב נפשי מסוים לצערנו אחרי מה שהיא עברה. איך אני יכול לסמוך על כך שההסכמה שלה היא כנה מצד אחד והעיתונאי שמלם אותה או הצלם שמצלם אותה לא עוברים כאן עבירה, כי העבירה היא צילום?


הדבר השני שכרגע חידדנו הוא האם בכך שרודף הצלם אחריה ואורב לה מתחת לבית או בכל מקום שהוא, האם בכך הוא לא עובר על החוק בכך שהוא מטריד אותה לפני הצילום. השאלה אם בחוק הזה ניתן לכתוב את זה כעבירה נפרדת ונוספת או שכל העבירה היא הצילום. אסור לצלם תוך כדי בילוש והתחקות אחריה וזה מראה על המנסריאה של האדם.
יפעת רווה
ויש נקודה שלישית שהיא האם ההסכמה שלה לפני הצילום – ולדעתנו התשובה שלילית -

אחרי שכבר ארבו לה אבל מבקשים ממנה הסכמה והיא נותנת את ההסכמה לפני הצילום, האם זה לא מרוקן מתוכן שמאפשרים את ההסכמה הזאת, את כל האיסור שקבענו לארוב לצורך הצילום.
היו"ר אברהם מיכאלי
כרגע אין לי כאן איסור לארוב. אני לא רואה כאן איסור מפורש לארוב. צריך לכתוב את זה כאישור מפורש.
ליאת קליין
זאת המשמעות.
ליאת בן-מאיר שלום
איסור על ההטרדה, על ההתחקות או בילוש, זה איסור שקבוע בחוק הגנת הפרטיות. האיסור כאן הוא על צילום בנסיבות האלה כדי למנוע את התופעה הזאת שאורבים לה מתחת לביתה כדי לצלמה. העמדה שהבענו בדיון, משרד המשפטים, היא שההסכמה בהקשר הזה היא לא רלוונטית כי כל האיסור הוא על הצילום, רק כשהוא נעשה תוך התחקות, ואם כן למה היא מסכימה? היא מסכימה לצילום תוך התחקות? אין איסור על הצילום בכלל. זאת אומרת, צילום שנעשה ביוזמתה למשל, אין עליו איסור ולכן חשבנו שכל העניין של הסכמה, אין צורך להיכנס אליו. זאת הייתה תמצית העמדה שלנו.
ליאת קליין
כמו שאמרה חברת הכנסת חוטובלי, כל המכלול של החוק הזה בא לספק הגנה כפולה, האחד מהצילום עצמו ומהפרסום, והשני הוא באמת בכל הנושא של הטרדה שהיא תופעה קיימת ומאוד מאוד בעייתית.


מבחינת כל השאלות שעלו כאן על טשטוש, צריך לזכור שהתיקון לסעיף קטן (א) מדבר על פרסום קולו או דמותה, כולה או חלקה, ושם בכל מקרה צריך בית משפט. אני חושבת שכאן זה מכסה בהרבה מאוד מובנים את הצילום עצמו. מה שסעיף 2 מחדש, זה הצילום תוך כדי הטרדה כאשר ההטרדה היא המוקד והמארבים הם המוקד של הסעיף. לכן, אם אנחנו מגבילים את זה, שאלת ההסכמה היא באמת לא רלוונטית כי אנחנו מדברים כאן על מציאות בה מטרידים אתה כדי להשיג את הצילום שלה ואורבים לה כדי להשיג את הצילום. את זה אנחנו מנסים למנוע. אם אנחנו מנסים למנוע את זה, השאלה מי נותן הסכמה שיטרידו אותו, היא פחות רלוונטית.
ציפי חוטובלי
אני חושבת שבעיקר צריך להתייחס לנושא ההסכמה כי הטענה היא שהחוק עצמו, בגלל שהוא מדבר על סיטואציה של התחקות או בילוש, בעצם כל מצב שבו יש רצון של המתלוננת לבוא ולחשוף את הסיפור שלה, בעצם לא נכנס לחוק.
דב חנין
אדוני היושב ראש, אני חושב שעמדתו של משרד המשפטים, יש בה הרבה מאוד הגיון. המבנה שאנחנו מדברים עליו הוא מבנה כולל. מדובר כאן על מהלך שהצילום בו הוא מרכיב בתוך מסכת שלמה ויש כאן שני פנים לעניין אחד. פן אחד לעניין הזה הוא שהמסכת השלמה הזאת לא צריכה לקבל תרופה כתוצאה מהסכמה מאוחרת ויכול להיות שאותה אישה בסופו של דבר החליטה שכבר רדפו אחריה, אז היא כבר מסכימה לצילום. אבל זה לא מרפא את כל מהלך ההטרדה שקדם. זה אלמנט אחד. האלמנט השני, שהוא הצד השני של אותו עניין, ואני מסכים למה שאמרה נציגת משרד המשפטים בהקשר הזה, החוק הזה איננו חל על אותה נפגעת שביוזמתה החליטה לספר את הסיפור שלה והיא הולכת ומצטלמת כדי לעמוד על הצדק שלה או כדי לעמוד על זכויותיה.


לטעמי נושא ההסכמה כאן הוא לא רלוונטי.
ציפי חוטובלי
אם כך, אפשר לקבל את זה.
היו"ר אברהם מיכאלי
אבל צריך להכניס כאן את האיסור הנוסף של הטרדה.
דב חנין
הוא מופיע. מצלם תוך בילוש או התחקות העלולים להטרידו או תוך הטרדה אחרת.
ליאת קליין
זה לקבל את התוספת של לרבות.
ציפי חוטובלי
לרבות המתנה בבית המשפט או בתחנת המשטרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוספנו גם שבית המשפט או תחנת המשטרה, גם הם ייחשבו כמקומות בהם אסור לצלם ברגע שאתה יודע שזאת נפגעת עבירת מין.
דורית ואג
ואם ארבה לה היכן שהיא עובדת?
ישגב נקדימון
אותו הדבר.
היו"ר אברהם מיכאלי
בכל מקום.
ישגב נקדימון
אני מבקש שוב להבהיר, היות שאני רואה שיש כאן תפנית מסוימת בכיוון הנוסח אליו אנחנו הולכים ואני מבקש להציג עוד פעם את העובדה שאנחנו קובעים כאן עבירה פלילית חדשה שבעצם מכניסה לגדר התנהגות עבריינית, התנהגות שעד היום לא הייתה פלילית. לכן מטעמים של חופש העיתונות, מצווים לדייק בניסוחים כדי דלא לכלול ברשת של העבירה דברים שאנחנו לא מתכוונים להכניס.


ברגע שאנחנו מוציאים כאן את האלמנט של ההסכמה לחלוטין, והיות והגדרת העבירה היא כל כך רחבה - כי שימו לב, תוך הטרדה אחרת הוא ביטוי מאוד מאוד רחב, זאת לא רשימה סגורה ואנחנו לא יכולים להעלות על דעתנו איזו סיטואציה בעתיד פרשן יחשוב שנכנס לגדר הסיטואציה הזאת – אני חושב שכן חשוב להשאיר כאן את האלמנט של ההסכמה כדי לאפשר שבאותן נסיבות ראויות שאותה מתלוננת כן רוצה להביא את סיפורה לידיעת הציבור, אפשר יהיה להשתמש במנגנון הזה כדי למנוע מצב שאדם יהיה בסיטואציה של עבריין פלילי בגלל שיגידו שמשהו בהתנהלותו היה בגדר הטרדה אחרת. הטרדה אחרת זה משהו מאוד אמורפי. אם אנחנו משתמשים בו, צריך לאזן אותו עם משהו.
דב חנין
אדוני מעלה טענה רצינית, אבל הבעיה שאתה הצעת החוק הזאת באה להתמודד היא בעיה של כרסום מאוד מאוד מדאיג ומסוכן שאנחנו רואים אותו בעינינו. לא צריך להיות כאן מומחה גדול כדי לראות שבעצם כל אותה הגנה שהמחוקק ביקש לתת לנפגעות, בייחוד נפגעות עבירות מין, בעצם כורסמה באופן דרמטי לאורך השנים והיום מה שנותר זה איזשהו טשטוש לא מטשטש. נכון שהצעת החוק הזאת היא הצעת חוק מחמירה ונכון שהיא אפילו מרחיקת לכת במובנים רבים, אבל היא נועדה להעביר מסר מאוד חריף שהגיע הזמן כנראה להעביר אותו. יש כאן הבחנה מאוד מאוד ברורה בין צילום שנעשה ביוזמת, בהידברות עם הנפגעת, כחלק ממשהו שהיא מעוניינת בו. אנחנו מדברים על מישהי שנפגעה מאוד מאוד קשה ואנחנו מנסים לייצר סביבה מעטפת הגנה מאוד מיוחדת.


אני מאוד מקווה שאם החוק הזה יעבור גם אתם במערכות התקשורת השונות תבינו שאנחנו כאן מדברים על משהו שהוא פשוט לא ייעשה. לא מצלמים אותן, לא רודפים אחריהן. אם היא באה ביוזמתה ורוצה להצטלם, בסדר, אבל המהלך כאן הוא מהלך חריף שנראה לי חברתית נכון.
ישגב נקדימון
קיימנו דיון ארוך שבו עלו כל מיני סיטואציות מהחיים ספציפיות שיכולות להתעורר ואחת הדוגמאות שאני העליתי היא מצב שלא היא פונה נניח לעיתונאי אלא נניח עיתונאי פונה אליה. יכול להיות שיהיה מי שיחשוב שזאת הטרדה כי הוא פנה אליה.
ציפי חוטובלי
אדוני, הבהרנו לך באופן חד משמעי שלא לזה התכוונו.
דב חנין
הוא גם פנה אליה ותוך כדי הפנייה הוא גם צילם אותה?
ישגב נקדימון
אדוני דיבר על כך שזה מכלול שלם.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, הוא לא צילם אותה. אנחנו אמרנו שאסור לו לצלם.
דב חנין
אם העיתונאי פונה לגברת ולא מצלם אותה, יכול להיות שזה מטריד, בהחלט יכול להיות שזה מטריד, יכול להיות שזה נמצא ברובריקה של ההטרדה, אבל העבירה, המהלך העברייני כאן מושלם על ידי פעולת הצילום. בסדר, אז הוא הטריד אותה. זה כן טוב או לא טוב, זאת שאה אחרת, אבל זה לא נכלל בעבירה הזאת.
ישגב נקדימון
אתה מוציא את היסוד של ההסכמה.
דב חנין
לא. אותו עיתונאי שפנה אליה כדי לברר, אם הוא לא צילם אותה, אם הוא לא גם פנה גם צילם אותה באותה הזדמנות.
ישגב נקדימון
אנחנו מדברים בסיטואציה שהוא פנה אליה ובעקבות הדבר הזה יש גם צילום.
דב חנין
מה זה בעקבות הדבר הזה?
ישגב נקדימון
בעקבות הפנייה שלו הוא מצלם, במסגרת התהליך כולו. איך אנחנו יכולים לוותר על היסוד של ההסכמה?
דב חנין
אם הגברת מסכימה לצילום, לפני שהצילום מתרחש, אין בעיה כאן כי זה לא בילוש או התחקות.
ישגב נקדימון
ומה עם הטרדה אחרת? מה זאת הטרדה אחרת? זה בדיוק מה שמטריד אותי.
דב חנין
תוך הטרדה אחרת?
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא טוען שהפנייה עצמה היא הטרדה.
ציפי חוטובלי
ברור לכולנו שאין בפנייה של עיתונאי לנפגעת עבירת מין בגדר הטרדה. ברור לכולנו. אני חושבת שזה ברור לגמרי שלא רק שלא לזה התכוון המחוקק, אלא שזה גם לא עולה מנוסח החוק. זה ברור לכולם.
דב חנין
הערת נציג התקשורת היא אולי סביב המילה "תוך"?
ישגב נקדימון
כן.
דב חנין
גברתי היועצת המשפטית, לא ברור מהמילה "תוך" שאנחנו מתכוונים ל-במהלך? לטעמי את זה אפשר לחדד. אנחנו מדברים על איזשהו מהלך אחד שיש בו הטרדה ויש בו צילום. אנחנו לא מדברים על מהלך רב שלבי שבו שי איזשהו שלב ראשוני של דיבור ואז אתה יכול לומר שאולי הדיבור הזה נתפס כהטרדה.
ישגב נקדימון
אנחנו מדברים על סימולטני.
דב חנין
הפסיקה אומרת שלמשל ביחס להטרדת עד, כל דבר שבעצם מונע מאדם לעסוק במהלך הטבעי של חייו, הוא סוג של הטרדה לעניין הטרדת עד. בא נציג התקשורת והוא מוטרד מהשאלה הזאת של ההטרדה. אני חושב שהתשובה לשאלת אדוני היא בחידוד של הבו זמניות של המהלך. זאת אומרת, אנחנו לא מדברים כאן על דברים דו שלביים שקודם כל יש את אותה הטרדה שאולי היא הטרדה, הפנייה לאותה נפגעת שהיא לא רוצה שידברו אתה על זה. בא אליה העיתונאי וזה מטריד אותה. מבחינת הטרדה כמשמעותה בפסיקה, זאת הטרדה. אם אנחנו לא עושים את זה בו זמנית, הצילום הוא לא בו זמני, אני חושב שאנחנו נמצאים במצב תקין ואת זה צריך אולי להבהיר, את המילה "תוך".
נועה ברודסקי לוי
בהתחקו אחריה.
דב חנין
או בבצעו, או תוך כדי.
היו"ר אברהם מיכאלי
כרגע הגענו לכיוון שקודם לא דיברנו עליו. אם בסוף עיתונאי או הצלם פנה אל נפגעת עבירת מין להתראיין, היא תפרש את זה אחר כך כהטרדה.
דב חנין
יכול להיות.
היו"ר אברהם מיכאלי
או השופט יפרש את זה כהטרדה. אם היא גם תביע מחר הסכמה, יאמרו שהיא כבר לא יכולה להגיע הסכמה כי כבר הטרידו אותה.
דב חנין
לא, לפני הצילום.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני מדבר על פני הצילום. אני היום כאן פיתחתי כאפשרות הסכמה אבל שההסכמה תהיה כנה, בכתב ובפני רשות כזאת או אחרת כדי שבסוף גם לא תהיה מחלוקת לגבי ההסכמה כי אחרת גם העיתונאי או הצלם מסתבך בעבירה פלילית וגם היא מחר תתכחש להסכמה שלה.


האם בכך שפנו אליה או אפילו הטרידו אותה, זה מונע את הסכמתה בהמשך? זאת השאלה. אני אמרתי שאם היא מסכימה, מותר לה להחליט אחר כך, בעוד שבוע, שהיא חוזרת בה.
ליאת בן-מאיר שלום
אז זה לא החוק הזה. אתה מדבר על תוך כדי.
דב חנין
הבו זמניות כאן, זאת הנקודה. אני חושב שהרעיון המאוד יפה שקיים בנוסח הצעת החוק הוא הרעיון של הבו זמניות. זאת אומרת, יש כאן מהלך כולל. זאת בדיוק הסיטואציה אתה אנחנו מתמודדים ואני חושב שהחוק מאוד מדייק כאן. אם יש צורך עוד טיפה לחדד את ה-תוך כדי, אפשר לחדד את הבו זמניות של המהלך.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני עדיין חוזר להסכמה. אני עדיין מונע ממנה להסכים במידה שהיא רוצה להסכים, בגל שהטרידו אותה?
נועה ברודסקי לוי
באופן כללי היא יכולה להתראיין.
ליאת בן-מאיר שלום
החוק אוסר רק על הצילום תוך כדי.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא. אם היא תסכים מחר ויאמרו לה שהיא לא יכולה להסכים או יותר נכון יאמרו לצלם שהוא הטריד.
דב חנין
אני רוצה לשאול אותך שאלה עיונית. אני צלם תקשורת. אנחנו מדברים כאן על חוק פלילי. אני צריך לדעת, כשאני עושה את הדבר הזה, האם הוא מותר או הוא אסור. כשאני עשיתי את הדבר, הוא אסור. אני הטרדתי, גם צילמתי וזה אסור לגמרי. האם הדבר הזה ניתן לריפוי בדיעבד על ידי פעולה של הנפגעת? אני חושב שזה לא נכון.
היו"ר אברהם מיכאלי
בהתחלה חשבנו שכן.
ישגב נקדימון
בחוק הגנת הפרטיות זה המצב. שי רשימה של פגיעות בפרטיות והחוק קובע בסעיף אחר שאם יש הסכמה, זאת לא פגיעה בפרטיות. זה מנגנון שקיים.
ליאת בן-מאיר שלום
אבל לא הסכמה למעקב.
יפעת רווה
וגם לא בדיעבד. אנחנו לא מכשירים כאן משהו בדיעבד.
היו"ר אברהם מיכאלי
אנחנו כרגע הסכמנו שלא הולכים בדיעבד אחרי הצילום אלא אמרנו שכל המטרה לפני הצילום לקבל את ההסכמה שלה. השאלה אם תוך כדי הטרדה מונע ממני גם לבקש את הסכמתה.
נועה ברודסקי לוי
זאת הייתה השאלה העיקרית.
ציפי חוטובלי
באנו לתת שירות ציבורי חשוב ואני חושבת שהשירות הזה ייפגע אם אנחנו לא נגיע היום לסגירת הפינות. אני לא חושבת שזה מורכב. אני חושבת שבסופו של דבר יש כאן עניין רגיש ועדין. האיום שאתה חש בו, שהצעת החוק הזאת תמוטט את האפשרות שלך להביא סיפורים של נפגעות, הוא לא נכון כי בעצם זה רק מונע מאותם אנשים שהטרידו ורדפו אחרי אותן נפגעות ולא מונע מעיתונאים לגיטימיים להביא את הסיפור של המתלוננות בפני הציבור.


לכן אני חושבת שהוספנו את המקומות בהם אסור, לרבות בית משפט ותחנת משטרה.
מוריה כהן בקשי
לרבות בהמתנה בבית המשפט או בתחנת משטרה.
ציפי חוטובלי
לפעמים אולי צריך לנסח את הדברים בצורה פשוטה ולומר אם הביעה האישה נכונות והסכמה בפני עיתונאי.
נועה ברודסקי לוי
אם אנחנו מתייחסים להסכמה, יש אפשרות להתייחס להסכמה, אבל אם אנחנו עושים את זה, למעשה עוד פעם עולה השאלה האם אפשר להכשיל.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני חושב שיצרנו עבירה חדשה בנושא ההטרדה או ההתחקות אחריה.
ציפי חוטובלי
אבל זה רק של צלמים ולא של כל אדם.
היו"ר אברהם מיכאלי
השאלה אם בדיוק כאן צריך לחדד את העניין הזה כעבירה עצמאית.
ישגב נקדימון
אדוני, זה קיים היום עם עונש יותר כבד של חמש שנות מאסר.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא אומר שההתחקות היא עבירה קיימת והיא אפילו יותר חמורה.
נועה ברודסקי לוי
אבל בחוק הגנת הפרטיות יש הגנות אחרות וכל האיזונים הם אחרים.
מוריה כהן בקשי
אז באמת תהיה לו סיבה לחשוש שאם הוא מרים אליה טלפון אפילו בלי לצלם. אם נעשה את השינוי הזה, זה יצדיק את החששות.
היו"ר אברהם מיכאלי
בואו נסכם. מה אנחנו מוסיפים בחידוד שחברי דב חנין הוסיף לנו?
ציפי חוטובלי
תוך כדי, לרבות בבית משפט ובתחנת משטרה.
היו"ר אברהם מיכאלי
את זה כבר אמרנו.
ישגב נקדימון
אנחנו משאירים את ההטרדה האחרת למרות הפירוט של בית משפט ותחנת משטרה? הגעתם כאן למשהו רחב.
מוריה
לך זה כדאי.
ליאת קליין
אם הצילום הוא תוך כדי הטרדה.
ישגב נקדימון
הטרדה מופיע, אבל מהי הטרדה אחרת?
יפעת רווה
התחקות העלולה להטרידו או הטרדה אחרת.
ליאת קליין
הטרדה אחרת תוך כדי הצילום.
ציפי חוטובלי
חבל לי מאוד שלא נמצאת כאן נציגות יותר רחבה של תקשורת.
דורית ואג
כולם הוזמנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא הנציג הכי בכיר כאן. הבעת את עמדת התקשורת בצורה נאמנה.


לגבי הסכמה. כרגע נולד רעיון חדש. בגלל ההתחקות או בגלל המעקב, אני מבין שהסכמה כבר לא תיחשב. כך זה יוצא. אם זה כך, התקשורת בבעיה.
ליאת בן-שלום מאיר
בעקבות הדיון, מה שאנחנו אומרים האם לא ניתן לסיים ללא ההתייחסות לשאלת ההסכמה, שהמשמעות היא שאם אדם צילם תוך כדי שהוא ארב, זאת עבירה
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא לא צילם.
ליאת בן-שלום מאיר
אם הוא רק ארב, זאת לא שאלה של החוק הזה אלא זאת שאלה האם זאת פגיעה או לא פגיעה לפי חוק הגנת הפרטיות. זאת לא שאלה לעניין שלנו.
היו"ר אברהם מיכאלי
הוא עוד לא צילם. הוא עוד לא עבריין.
ליאת בן-שלום מאיר
אם הוא רק צילם לא תוך כדי מארב, הוא גם לא עבר עבירה. אולי עכשיו נחדד איפה הקושי. אם עושים את זה ככה, איפה עדיין חברי הכנסת או חברי רואים את הקושי.
ישגב נקדימון
רוצים לאפשר איזון ליצירת העבירה החדשה.
היו"ר אברהם מיכאלי
ציפי, אני בעד ההסכמה הזאת. כל הוויכוח שנוצר כרגע הוא אם בכתב זה מספיק או לא מספיק. אני חושב שהסכמה שתובע בכתב בפני רשות – או שתמצאי לי נוסח, אם קיים – זה בסדר. בשביל לא להסתבך כאן, אני אפילו לא מרחם על הוצאה כספית. אני רוצה בפני רשות. אתה רוצה שיינתן בפני רשות מוסמכת? בסדר.
נועה ברודסקי לוי
או בתצהיר או בפני רשות מוסמכת?
היו"ר אברהם מיכאלי
לא, בפני רשות מוסמכת. הרבה מאוד גורמים יכולים להיות רשות מוסמכת.
ליאת בן-שלום מאיר
בחוק הגנת הפרטיות למשל, הנוסח הוא הסכמה מדעת.
היו"ר אברהם מיכאלי
גם הקלטה זה בסדר. אם היא אומרת להקלטה שהיא מסכימה.
ליאת בן-שלום מאיר
אני אומרת שאין התייחסות בדרך כלל להסכמה בפני רשות.
היו"ר אברהם מיכאלי
אז לא תהיה רשות, אבל שההסכמה תהיה מדעת. תעתיקו את זה מחוק הגנת הפרטיות.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה שזה יובן. זה משהו הרבה יותר רחב ממה שאמרת קודם, כי זה לא בכתב וזה לא בפני שום גורם.
היו"ר אברהם מיכאלי
אני רוצה שתהיה הסכמה.
ציפי חוטובלי
אני לא רוצה לסבך את העניינים ולחסום את דרכה של האישה להופיע בתקשורת. אם זה ברור, אני חושבת שהצלחנו להתקדם. אם זה ברור שאישה יכולה להתראיין בפני איש תקשורת בלי לתת תצהיר.
מוריה כהן בקשי
השאלה היחידה היא האם אנחנו רוצים לאפשר לה להסכים שיטרידו אותה או אנחנו לא רוצים לאפשר שיטרידו אותה מראש. בעינינו בכלל מיותר לכתוב את זה כי נראה מוזר שאישה תסכים שיטרידו אותה וזאת כמעט סתירה פנימית, אבל אם אתם רוצים – אפשר לכתוב את זה, שהיא תוכל לתת הסכמה מראש לזה שהטריד אותה. לנו זה נראה קצת מצחיק.
ישגב נקדימון
זה נראה לכם מצחיק, אבל כשמישהו יהיה חס וחלילה במצב של עבריין פלילי, הוא יזדקק לדבר הזה.
מוריה כהן בקשי
אנחנו יכולים לחיות עם זה שזה יהיה כתוב.
ציפי חוטובלי
נוסיף את האלמנט הזה.
נועה ברודסקי לוי
איזו הסכמה?
ישגב נקדימון
הסכמה מדעת.
ציפי חוטובלי
הסכמה מראש.
ליאת בן-שלום מאיר
אבל מראש לפני הצילום.
היו"ר אברהם מיכאלי
לפני הצילום.
ליאת בן-שלום מאיר
לפני הצילום וההטרדה. שניהם. אלה שני היסודות.
היו"ר אברהם מיכאלי
הפנייה עצמה יכולה להיות הטרדה.
ליאת בן-שלום מאיר
הפנייה היא לא הטרדה.
היו"ר אברהם מיכאלי
למה לא? לפי הפרשנות המחמירה.
ציפי חוטובלי
הסכמה בתצהיר בפני עורך דין.
היו"ר אברהם מיכאלי
לא איכפת ללכת גם לפי חוק הגנת הפרטיות. הסכמה מדעת.


לגבי המועצה לשלום הילד. לגבי קטין ממילא זה ברור מאליו שהקטין לא חותם.
אביבית ברקאי אהרונוף
זה לא ברור.
היו"ר אברהם מיכאלי
קטין בכל מקרה לא יכול לחתום.
ישגב נקדימון
על זה יש לי איסור בחוק הנוער.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש חוק הנוער ויש אפוטרופסות.
אביבית ברקאי אהרונוף
עדין אין שם התייחסות לעניין ההסכמה ואני כן חושבת שאם מדברים על הסכמה, ודאי קטין מעל גיל 15 יכול להביע את הסכמתו בעניין הזה.
ישגב נקדימון
אבל יש איסור בחוק הנוער לפרסם את הפרטים של הקטין ולא לצלם.
היו"ר אברהם מיכאלי
כרגע אני לא משנה את ההסכמה בחוקים אחרים.
נועה ברודסקי לוי
מה אנחנו מבקשים לגבי קטין?
היו"ר אברהם מיכאלי
אני לא משנה שום חוק. לגבי קטינים, אני לא משנה כלום. מה שכתוב בחוק, זה מה שיישאר.
אביבית ברקאי אהרונוף
אבל להסכמה אין התייחסות בחוק הנוער. חוק הנוער לא קבע הסכמה של מי. ההסכמה היא של הקטין, של ההורה או של שניהם. זה משהו שאנחנו חייבים.
היו"ר אברהם מיכאלי
בית משפט. לגבי קטין, לדעתי בלי בית משפט אי אפשר לקבל הסכמה כי האפוטרופוס של הקטינים הוא בית המשפט. ההורים יכולים להביע הסכמה במקומם?


לגבי קטינים, אני לא רוצה שום הסכמות מקלות אלא אישור בית המשפט.
אביבית ברקאי אהרונוף
נפגעת עבירה שהיא קטינה מעוניינת לחשוף את הסיפור שלה.
היו"ר אברהם מיכאלי
היא לא יכולה.
ליאת בן-שלום מאיר
זאת סיטואציה עובדתית שקשה להעלות על הדעת שמישהו יסכים
היו"ר אברהם מיכאלי
ילדה בת 15 לא יכולה לחשוף את הסיפורים שלה בהסכמתה, מבחינת ההסכמה שלה.
נועה ברודסקי לוי
אם היא מטושטשת, אין בעיה.
ציפי חוטובלי
תזכרו שהמטרה המרכזית של החוק שלנו היא לאסור על צילום שלך נפגעות תקיפה מינית.
היו"ר אברהם מיכאלי
רבותיי, אני מסיים את הדיון, מקריאים את הנוסח ומצביעים.


הערת המשטרה נכנסה והיא תהיה בנוסח. מבלי לגרוע ממה שנאמר בסעיף.
רחל גרייבין
הכוונה שזה לא יחול אם המשטרה או מי מטעמה פרסם לשם חקירת עבירות, חקירת מוות או חיפוש אחר קטינים שנעלמו כשאין להימנע מהפרסום.
היו"ר אברהם מיכאלי
אין לנו התנגדות.
ליאת בן-שלום מאיר
בחוק הנוער יש גם התייחסות בצילום, למעט צילום של התרחשות עבירה.
היו"ר אברהם מיכאלי
המשטרה בפנים. אתם מוגנים.
נועה ברודסקי לוי
אני יכולה להקריא את מה שהסכמנו עליו.

1.
תיקון סעיף 352

בחוק העונשין, התשל"ז-1977, בסעיף 352 –
(א)
בסעיף קטן (א), אחרי "לפי סימן זה" יבוא "בין על ידי כלל הציבור ובין על ידי סביבתו הקרובה או לרמוז על זיהויו כאמור, בין באמצעות פרסום של קולו, דמותו, כולה או חלקה, סביבתו או דמויות הקרובות לו, ובין בדרך אחרת".
היו"ר אברהם מיכאלי
זה בסדר. אין הערות.
נועה ברודסקי לוי
2.
אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

"(א1)
המצלם אדם בשל היותו נפגע בעבירה או שהתלונן כי הוא נפגע בעבירה לפי סימן זה, תוך כדי בילוש או התחקות אחריו, העלולים להטרידו, או תוך הטרדה אחרת, לרבות המתנה בבית המשפט או בתחנת המשטרה שנעשו ללא הסכמתו שניתנה בכתב ומראש לפני כל אחד מאלה, או לעניין קטין בהסכמה של בית המשפט – דינו מאסר שישה חודשים או מחצית הקנס האמור בסעיף 61(א)(4)".
ציפי חוטובלי
מצוין.
היו"ר אברהם מיכאלי
פסקה (3) יורדת.
נועה ברודסקי לוי
נכון. אנחנו צריכים לעשות את ההתאמה של הסעיפים.
היו"ר אברהם מיכאלי
פסקה (3) יורדת ונכנס העניין של המשטרה ומה שהיא צריכה לצורך חקירתה.
ליאת בן-שלום מאיר
פסקה (3) יורדת לגמרי כי רציתם להוסיף לגבי הפרסום.
היו"ר אברהם מיכאלי
כתבנו.
ליאת בן-שלום מאיר
פסקה (3) מתייחסת גם לפרסום וגם לצילום.
נועה ברודסקי לוי
בכל זאת, בפסקה (3) יש תיקון אחד קטן שכן יצטרך להיכנס, לעניין הוספת תמונתו. אני צריכה לעשות את ההתאמה, אבל יש רכיב שהוספנו לעניין פרסום התמונה שגם הוא ייכנס בתוך ההסכמה שנדרשת לעניין פרסום פרטים מזהים.
ישגב נקדימון
סליחה, לא הבנתי את המשפט האחרון.
נועה ברודסקי לוי
בתוך פסקה (3) שבעיקרון מחקנו אותה, מה שעבר בקריאה הראשונה, יש את הרכיב של תמונתו שאנחנו כן צריכים להוסיף לתוך ההגדרה הקיימת לאור ההגדרה הרחבה יותר של סעיף קטן (א). זה לעניין ההרחבה של הזיהוי, של הפרטים המזהים.
ישגב נקדימון
שמו ותמונתו. להוסיף שם את כל ההרחבה.
נועה ברודסקי לוי
כן.
ליאת בן-שלום מאיר
לא, לא את כל ההרחבה. כרגע כתוב שמו וזהותו ובהצעת החוק הוצע להוסיף את המילה תמונתו, שיהיה שמו, תמונתו וזהותו.
היו"ר אברהם מיכאלי
את צריכה עזרה בניסוח?
נועה ברודסקי לוי
לא. יש כאן רכיב שאנחנו צריכים לבדוק, לאור השינויים שהיו כאן.
היו"ר אברהם מיכאלי
יש משהו שהוא במחלוקת?
ליאת בן-שלום מאיר
אני רוצה להבהיר שההתייחסות שלנו נבעה גם לענייני פרסום וגם לענייני צילום.
נועה ברודסקי לוי
עוד סעיף שאנחנו כן רוצים להוסיף שבעצם על פרסום או צילום לפי סעיפים (א) או (א1) - לא יחולו על פרסום או צילום שהתיר בית המשפט ועל פרסום או צילום כאמור בסעיפים אלו שנעשה על ידי המשטרה או מטעמה לשם חקירת עבירות, חקירת מוות או חיפוש אחרי קטינים שנעלמו ואין להימנע מהפרסום.
רחל גרייבין
כאן כן נכנס הצילום?


צריך לבחון. כי צילום כתוב לגבי התרחשות עבירה.
נועה ברודסקי לוי
אבל אין לך בעיה. גם אני חושבת שזה צריך להיות רק הפרסום.
היו"ר אברהם מיכאלי
מדובר בנפגעות עבירות מין. אתם צריכים לפרסם את זה בתמונות?
רחל גרייבין
לא את התמונה שלה, אבל כתוב שאין להימנע מהפרסום ואיזשהו צילום שנעשה שיש בו לרמוז. כתוב גם שאין להימנע מהפרסום במובן הזה.
נועה ברודסקי לוי
גם אני חושבת שזה צריך להיות בהקשר של הפרסום.
רחל גרייבין
התיבה הראשונה שאת קראת, לא התייחסה למשטרה. לא דיברנו על אותו דבר.
היו"ר אברהם מיכאלי
נועה, יש משהו שאת חושבת שמפריע לך? אם כן, אני לא אצביע.
נועה ברודסקי לוי
אני חושבת שאפשר להצביע בכפוף לכך שאני אוכל לבדוק האם יש איזשהו רכיב בתוך פסקה (3).
היו"ר אברהם מיכאלי
בסדר גמור. אנחנו מצביעים על הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

ה צ ב ע ה

אושר פה אחד

אנחנו מאשרים את הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 113) (איסור צילום של נפגע עבירת מין) לקריאה שנייה ושלישית.


את הניסוחים האחרונים תעשה נועה.
ציפי חוטובלי
תודה לכולם.
היו"ר אברהם מיכאלי
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים