ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/05/2011

הצעת חוק בית המשפט לענייני משפחה (תיקון מס' 10), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
24
ועדת החוקה, חוק ומשפט

29.5.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 395
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום ראשון, כ"ה אייר התשע"א (29 במאי 2011), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק בית המשפט לענייני משפחה (תיקון מספר 10), התשע"א-2011

הכנה לקריאה שנייה ושלישית – דיון
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם - היו"ר
מוזמנים
ד"ר פרץ סגל

ראש תחום, משרד המשפטים

עו"ד לאה רקובר

אגף מערכות מידע ומחשוב, הנהלת בתי המשפט

עו"ד שירי לנג

לשכה משפטית, הנהלת בתי המשפט

עו"ד אורי צפת

נציג לשכת עורכי הדין

עו"ד נעה לוי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
נועה לוי
רשמה וערכה
ר.כ. חבר המתרגמים בע"מ
הצעת חוק בית המשפט לענייני משפחה (תיקון מספר 10), התשע"א-2011
היו"ר דוד רותם
הצעת חוק בית המשפט לענייני משפחה (תיקון מספר 10). מי רוצה להציג לנו את החוק?
לאה רקובר
טוב, בשנת 1965 הוקם בית המשפט לענייני משפחה ונחקק חוק בית משפט לענייני משפחה והוגדרו בחוק לענייני משפחה, כאשר החוק לעניין המעמד האישי נקבעה הוראה ראשונה. נקבעה גם רשימה של עניינים שבמהות שלהם הם מעמד אישי והיא כלולה בחוק. ונוספה בחוק הוראה נוספת שקובעת - תובענה אזרחית בין אדם או עזבונו לבין משפחתו או עזבונו, שעילתה סכסוך בתוך המשפחה, יהיה נושאה או שוויה אשר יהיה. הצעת החוק הזאת שעכשיו אנחנו מבקשים לדון בה, היא מתייחסת לפסקה שבהגדרה הזאת הביטוי – שעילתה סכסוך בתוך המשפחה. הביטוי הזה נוסף במהלך הדיונים בוועדת חוקה, כאשר לפי הבנתנו הכוונה של הוועדה הייתה שאם העילה של הסכסוך, מבחינת עילת התובענה, היא לא נעוצה בסכסוך המשפטי בתוך המשפחה, אלא מתחום המשפטי האחר, העניינים האלה יידונו בבית משפט אזרחי רגיל. זה מה שהיה במסגרת הדיונים בוועדת חוקה.

ואולם, במסגרת פסק דין של בית המשפט העליון, חבס נגד חבס שצוטט גם בדברי ההסבר, רע"א 6558/99, ניתנה פרשנות שבעצם אומרת שהמקור – שעילתה סכסוך בתוך המשפחה, המילה עילה בהקשר הזה הכוונה היא למקור או סיבה, ולא עילה במובן של עובדות המקימות תובענה משפטית או זכות משפטית. והתוצאה היא שכל ענייני הסכסוך בתוך המשפחה, בלי בדיקה של המהות המשפטית שלה, עוברת ונדונה היום בבית משפטי לענייני משפחה. הכוונה היא לתקן ובעצם לחזור לכוונה המקורית של וועדת חוקה, ולאפשר שסכסוכים בין בני משפחה, שהעילה המשפטית שלהם לא נעוצה ביחסי המשפחה אלא היא נעוצה בתחומים המשפטיים האחרים, תידון בבית משפט רגיל.

לצורך הדבר הזה אנחנו מציעים את התוספת הבאה, כאשר מסיבות שונות, כפי שפורטו בהצעת החוק, ואם תרצו אני אחזור עליהם, אנחנו מוציאים כרגע את בני זוג, ומתייחסים רק לבני משפחה שאינם בני זוג. לגביהם אנחנו מבקשים להוסיף את הפסקה – "ואולם אם הצדדים לתובענה אינם בני זוג, יראו את התובענה כענייני משפחה, רק אם היא קשורה מעצם מהותה, טיבה ומאפייניה, ביחסי המשפחה בין הצדדים. הכוונה היא שאם יש סכסוך עסקי, מסחרי, כלכלי מתחום דיני חוזים, מתחום כלכלי כלשהו, מתחום מסחרי כלשהו, והתגלע סכסוך על הרקע המסחרי, הכלכלי, הסכסוך הזה יידון בבית משפט אזרחי רגיל ולא בבית משפט לענייני משפחה. הכוונה היא לאפשר לבית המשפט לענייני משפחה לקיים את הייעוד המקורי שלו.
היו"ר דוד רותם
ברגע שאת כותבת מעצם העובדה, טיבה ומאפייניה ביחסי משפחה בין הצדדים, תמיד את פותחת פה מרוץ סמכויות חדש. את יודעת, זה כמו שהיה פעם בעניין של כריכה מעצם טיבה וטיבה. וחבל על הזמן. צריך לעשות את הדברים בצורה ברורה. פה זה יהיה רק מרוץ סמכויות. כל אחד ירוץ כדי להגיש את התביעה.
לאה רקובר
אז אני אענה.
היו"ר דוד רותם
כאשר יש שני אחים, שמכוח חוזה, מכוח לא יודע מה, תקראי לזה מה שאת רוצה, הסכסוך הזה יש בו מאפיינים משפחתיים, משום שכששני אחרים רבים זו מריבה הרבה יותר גדולה מאשר כששני אנשים סתם רבים, ותמיד אתם תפלו לתוך בית הדין לענייני משפחה, ולא זה מה שאתם רוצים. הדבר האמיתי שצריך להיות פה לדעתי, זה לקבוע בצורה ברורה איזה נושאים כן ואיזה נושאים לא. ואי אפשר להשתמש בהגדרות כאלה ווגיות לחלוטין – מעצם מהותה, טיבה ומאפייניה.
לאה רקובר
אז אני אנסה לענות.
היו"ר דוד רותם
תני לי דוגמא לדבר הזה. תני לי דוגמא לתיק שלדעתך לא ילך לבית הדין לענייני משפחה.
לאה רקובר
אוקי, אני תיכף אענה. דבר ראשון אני רוצה להגיד, שכשאנחנו אומרים מרוץ סמכויות, אנחנו עלולים להיקלע למחשבה שמי שהגיע את התביעה ראשון לאותו בית משפט שהוא חושב שיהיה יותר נוח לו, אז הסמכות נתפסת. אבל זה לא בדיוק עובד ככה, אלא לפני בית המשפט יש כתב טענות שבו מוצגות העובדות. הצד השני מגיש כתב טענות נגדי עם טענותיו לגבי המצב העובדתי, ובית משפט פוסק וכללי הסמכות העניינית הרגילים יחולו גם במקרה הזה. זאת אומרת שאין פה מרוץ סמכויות במובן הזה שבית משפט, ברגע שהוגשה התביעה, הסמכות נתפסה.
היו"ר דוד רותם
יש. אני אסביר לך במילה אחת.
אורי צפת
הוא יגיש תביעה בשלום, או לא יגיש בכלל.
היו"ר דוד רותם
מה שיקרה זה בכתב התביעה שהתובע שרוצה את בית המשפט הרגיל, בית משפט שלום רגיל, הוא יפרט סכסוך עסקי לחלוטין. הנתבע יבוא ויאמר זה נכון, כל מה שהוא אומר זה נכון, אבל אנחנו שותפים, או אנחנו עשינו את החוזה בגלל שאנחנו אחים, ולכן לא הפקדנו על כל פרט ופרט ועשינו, כי אנחנו משפחה והכל הוא בתוך המשפחה. באותו רגע יש לך שני בתי משפט שיתחילו לריב מי ידון בזה.
לאה רקובר
אז אני אענה. אני רוצה לענות.
אורי צפת
הוא גם יגיש תביעה למשפחה, הוא לא רק יגיש כתב הגנה, הוא יגיש תביעה למשפחה.
היו"ר דוד רותם
כן, כן.
לאה רקובר
אבל אני רוצה להגיד את הדבר הבא. אני אומרת שלכן יש בית משפט ובית משפט לאט לאט תיווצר הלכה שתקבע את הגדרים. אנחנו ניסינו, אני חייבת לומר את הדבר הבא ---
היו"ר דוד רותם
צר לי. אני לא כותב, אני לא מחוקק חוקים שאני מראש משאיר אותם פרוצים לכל דבר ועניין, כדי שבית המשפט יקבע על החוק.
לאה רקובר
אז אני מבקשת לשכנע את יושב הראש שהנוסח הזה זה הנוסח הכי בהיר שיכול להיות, וכל נוסח אחר, אני מוכנה לשמוע כל הצעה אחרת, כי אם הרעיון נכון וזה היה הרעיון של וועדת חוקה, אני רוצה להזכיר שהיא חוקקה את החוק והוסיפה את הפסקה.
היו"ר דוד רותם
כן, הרעיון הוא נכון.
לאה רקובר
ואם הרעיון נכון, אז עכשיו השאלה מה היא הדרך להגיע אליו. אני אומרת שהבהירות מאד מאד חשובה. עם זאת, במצב שאנחנו לא מצליחים למצוא הגדרה הרבה יותר טובה והרבה יותר חדה, אני הייתי משאירה, הייתי עושה כמיטב יכולתי ומשאירה לבתי המשפט לפסוק על פי, הרי בית משפט בסופו של דבר, אם אנחנו עכשיו נחדד את התכלית, את ההוראות של החוק, נחדד אותן בפני בתי המשפט, בעלי הדין יגישו את כתבי טענותיהם, בית המשפט יבואו אליו הצדדים, יטענו את טענותיהם, הוא יראה לפניו מה גובר על מה בסכסוך שלפניו והוא יכריע.
היו"ר דוד רותם
ואז מתי הוא יכריע?
לאה רקובר
בישיבה הראשונה.
היו"ר דוד רותם
לא, הוא לא יכול בישיבה הראשונה.
לאה רקובר
למה לא?
היו"ר דוד רותם
הוא צריך לשמוע ראיות. אני עשיתי ---
לאה רקובר
לא הוא לא צריך. על פי כתבי הטענות ---
היו"ר דוד רותם
סליחה, אני הקמתי עם אחי חברה, אחי גדול ממני ב-10 שנים. אני אתן לך דוגמא יותר פשוטה מזה. יש לי אח עורך דין, גדול ממני ב-10 שנים, הוא גמר ללמוד משפטים 10 שנים לפני. כשאני גמרתי ללמוד משפטים הוא כבר היה עורך דין ותיק ומנוסה. עכשיו, מה קרה? הוא ראה האח הקטן שלו, אמר יאללה תבוא תעבוד איתי, נעשה שותפות. במהלך השנים, אני פיתחתי את המשרד והגענו להיות אימפריה. עכשיו, בשלב מסוים, אמרתי לו תשמע, אני הולך להיות חבר כנסת. הבן שלי ייכנס במקומי. הוא אומר לי – מה פתאום? איתך רציתי, עם הבן שלך אני לא רוצה. עכשיו, מתחיל ויכוח וזה בא לבית משפט. הוא טוען את הטענות שלו, אני תובע אותו. הוא כותב – כל השותפות בינינו היא בגלל שאנחנו אחים, אחרת לא הייתי מכניס אותו מלכתחילה. אני כמובן מכחיש.
לאה רקובר
אז אני אנסה לענות.
היו"ר דוד רותם
כן, ואז מה שקורה זה שבית המשפט צריך לשמוע ראיות, כדי לקבל החלטה.
לאה רקובר
לא, אז אני אגיד. ההצגה שלך של הסוגיה הייתה מכיוון אחד, מהכיוון המשפחתי. אני מניחה שהצד השני יכול היה להציג את ההצגה הזאת כסכסוך בין שני שותפים. כי באותה מידה יכול היה להיות שמצטרף לעסק, אני נניח אם הייתי עורכת הדין של הצד השני נניח, הייתי מנסחת נגיד את כתבי הטענות באופן שיש פה שותף שהחליט לפרוש, הוא רוצה להכניס שותף אחר תחתיו, אני מתנגד לשותף האחר שהוא מציע, והסכסוך הוא נגיד בדיני השותפויות. אם אנחנו ננסח ---
היו"ר דוד רותם
לא, לא, לא לאה. את יודעת, אפשר בכתבי טענות לכתוב מה שרוצים.
לאה רקובר
רגע, ואז באים לבית המשפט.
היו"ר דוד רותם
למה הוקמה השותפות הזאת מלכתחילה? למה עורך דין בעל ותק של 10 שנים יסכים לקחת עורך דין שגמר אתמול את בחינות הסטאז' שלו וקיבל אתמול רישיון?
לאה רקובר
כן, אבל ---
היו"ר דוד רותם
זה עניין של הוכחות? אני אביא את שלושת הדודים שלי, אני אביא את אבא ואמא שלי והם יעידו.
לאה רקובר
השאלה על מה הסכסוך? אבל על מה הסכסוך? זאת הנקודה. אני רוצה להגיד רגע, השאלה היא האם כאשר בית המשפט יבוא להכריע בסכסוך שעכשיו הבאת לפניו, האם הוא יזדקק ליחסים המשפחתיים או שהוא יזדקק לדיני שותפויות, או שהוא יזדקק לדיני חוזים, או שהוא יזדקק לניתוח העסק. אם הוא נזקק לשלושת הדברים האלה שאני אמרתי, והעניין הזה של קרובי המשפחה הפך להיות שולי, הוא לא המהות של הסכסוך אלא הוא נובע מזה ששותף אחד יצא, שותף אחר נכנס, אז זה יישאר בבית משפט, הוא יועבר לבית משפט אזרחי. תלוי אם הוגש לאזרחי או יועבר לבית משפט אזרחי.
היו"ר דוד רותם
אי אפשר לעשות את זה. אי אפשר לעשות את מה שאת אומרת על סמך כתבי הטענות.
לאה רקובר
רגע, אבל אני חושבת שאנחנו צריכים ----
היו"ר דוד רותם
לא רגע. את יודעת, את לא עונה, את כל הזמן מנסה לרוץ לי לכל מיני כיוונים.
לאה רקובר
כי אני חושבת שאנחנו לא מבינים. אני לא הסברתי את עצמי, אני מנסה להבין. ההצעה הזאת היא לא באה ואומרת תבדקו את המהות של היחסים בין אותם בעלי דין ולפי זה תיקבע הסמכות. ההצעה הזאת אומרת משהו אחר - במידה שיש סכסוך משפחתי בין בני המשפחה שאינם בני זוג, הם יכולים להיות אחים או סכסוך אחר ואנחנו לא ניכנס לזה, ושהסכסוך לא נובע מהיחסים המשפחתיים, אין פה בדיקה משפטית, אבל הסכסוך לא נובע מהיחסים המשפחתיים – זה יוצא מבית המפשט לענייני משפחה. זה מה שההצעה אומרת.
היו"ר דוד רותם
קודם כל אז את לא קראת את ההצעה.
לאה רקובר
קראתי.
היו"ר דוד רותם
כתוב – רק אם היא קשורה מעצם מהותה, טיבה ומאפיינה ביחסי המשפחה בין הצדדים. היא קשורה מעצם טיבה. השותפות נוצרה בגלל שאנחנו אחים. זה דבר שצריך להוכיח אותו או רק אחד טוען כן אחד טוען לא?
לאה רקובר
אבל השותפות זה לא הסכסוך. הסכסוך הוא אחר. השותפות היא דבר קיים ועכשיו משהו בתוך השותפות נפגם, ונוצר סכסוך. כדי לפתור אותו, אני מניחה שבית המשפט יזדקק לדיני שותפויות, אני לא יודעת מה היו הקשרים המשפטיים ביניהם. האם הם הקימו חברה, האם הם נשארו כשותפים, וכשבית משפט ינתח איך הם קבעו ומה החוזה שנחתם ביניהם כאשר אחד האחים ---
היו"ר דוד רותם
אין חוזה.
לאה רקובר
אז חוזה בעל פה, הרי זה לא משנה. חוזה קיים מתחום דיני החוזים.
היו"ר דוד רותם
סליחה, חוזה בעל פה הוא מתחום דיני החוזים.
לאה רקובר
כן.
היו"ר דוד רותם
האם בית המשפט כדי לקבוע אם זה נובע מיחסי משפחה צריך לשמוע ראיות, או שהוא לא צריך? ברגע שזה דיני חוזים הוא לא דן בזה - בית המשפט לענייני משפחה?
לאה רקובר
לפי דעתי הוא לא ידון. הוא יעביר את זה, כי צריך לפרש את ה---
היו"ר דוד רותם
הבנתי. טוב. מה עמדת משרד המשפטים?
פרץ סגל
העמדה היא כפי שהחוק מנוסח וכפי שהנהלתי בתי המשפט מפרשת אותו. אנחנו סומכים על בתי המשפט שהם הפרשנים הטובים. מי טובים לנו מבתי המשפט לחדש את החוקים?
היו"ר דוד רותם
הבנתי. הבנתי. זאת אומרת אתם אומרים דבר נורא פשוט – בואו נעמיס עוד קצת על בתי המשפט, כי אחרי 4 שנים שהדיון הזה יתקיים ויתחילו לשמוע את הראיות, אז פתאום יגיד השופט – רגע, רגע, רגע רבותיי, הגעתי למסקנה, פה זה הכל נובע מיחסי משפחה, ולכן תעבירו את זה לבית הדין לענייני משפחה, ואנחנו נבזבז עוד 4 שנים והעומס ילך ויגדל.
פרץ סגל
אם אדוני רוצה לשמוע, זה לא היה שבאו מיד ואמרו. היה דיון די ארוך ודי ממושך במשרד המשפטים. היו חילוקי דעות בעניין הזה, משום שאני כמי שכתב את חוק בית המשפט לענייני משפחה יחד עם הנשיא שמגר, ניסחתי את הסעיף הזה, ואנחנו חשבנו שפסק דינו של הנשיא ברק הוא באמת מבטא את מה שאנחנו התכוונו. הנהלת בתי המשפט חשבו אחרת, והם הביאו את הדברים להכרעתו של שר המשפטים. שר המשפטים סבר כמו שהנהלת בתי המשפט, שלא צריך להשאיר את ההלכה שקבע בית המשפט העליון מפי הנשיא ברק, כפי שהחוק נוסח עד עכשיו, ובעקבות זה אנחנו נמצאים פה. זה הניסוח שנמצא לאחר דיונים ממושכים. להנהלת בתי המשפט זה נוסח מספיק מבואר שהשופטים יודעים לפרש אותו. אם הם סבורים שהוא מספיק ברור, וגם אנחנו הסכמנו לנוסח הזה, אחרי ששר המשפטים הכריע בנושא הזה, אז אין לי מה להוסיף לדברים האלה.
לאה רקובר
אני יכולה רגע להשיב לפרץ?
פרץ סגל
אני בסך הכל לא אומר משהו הפוך.
לאה רקובר
לא, אתה אומר משהו הפוך.
היו"ר דוד רותם
בפסק הדין חבס נגד חבס ברק קבע מה היא העילה שיוצרת את הסכסוך.
לאה רקובר
הסיבה. העילה במובן של סיבה ומקור.
היו"ר דוד רותם
המקור לסכסוך זה השותפות ביניהם. ומאיפה זה בא? מזה שאנחנו אחים. אתם פשוט ---
לאה רקובר
לא זה מה שהוא קבע. סליחה שאני.
היו"ר דוד רותם
טוב, אז אני חושב שכן זה מה שהוא קבע.
פרץ סגל
הנוסח פה, אני יכול להקריא את דבריו של השופט ברק. את רוצה שאני אקריא את מה שכתב ברק?
לאה רקובר
כן, רק שנייה, אני אשמח, אבל אני רק רוצה להגיד משהו לגבי מה שפרץ אמר. פרץ, אני מזכירה שהצעת החוק הממשלתית לא כללה את הפסקה – אלא אם כן ---
פרץ סגל
אני יודע.
לאה רקובר
נכון, אז זאת אומרת אתה אומר שאתה ושמגר ניסחתם.
פרץ סגל
נכון. דברים מתעוררים בתוך הוועדה. לא הכל היה כלול מראש. תסתכלי, גם יחידות הסיוע לא היו כתובת בכלל לפני שהחוק נחקק. פרופסור רוזן צבי, שהיה בוועדת שינבוים הופיע בפני וועדת החוקה, הוא הסביר את הנושא הזה וועדת החוקה קיבלה את זה. דורית אני חושב שגם זוכרת היטב את הדיונים עם דדי צוקר. אני רק אקריא אולי את הדברים של ברק, כפי שאדוני אמר. אמת המידה לקביעת הקשר בין עילת התביעה לבין הסכסוך בתוך המשפחה היא, שהסכסוך המשפחתי תרם תרומה משמעותית לגיבושה של עילת התביעה.
היו"ר דוד רותם
תודה.
לאה רקובר
אני יכולה?
היו"ר דוד רותם
דקה.
אורי צפת
אנחנו בתור עורכי דין בעמדת הלשכה היא שאמנם היא מצטרפת להצעה אבל זו הצעת חוק דרמטית, אפילו מהפך. עד היום אני קמתי בבוקר והגשתי תביעות ולא היה לי שום ספק לאן אני מגיש אותן. אני מגיש אותן לבית המשפט לענייני משפחה. רגוע. לא מגישים לי בקשות למחיקה ולא מעבירים לי את זה לערכאה אחרת, ולא מוחקים לי ולא מחייבים בהוצאות. עכשיו, אתם פותחים במצב הזה מרוץ סמכויות שיקרה יום יום. אח אחד יגיש למשפחה, אח אחד או בן, הורה, לא חשוב, יגיש לשלום. שופט השלום, אני יודע מה הוא יחליט, הוא יעביר למשפחה, השופט משפחה יעביר ---
היו"ר דוד רותם
משפחה יעביר לשלום.
אורי צפת
אני יודע בדיוק מה הוא יעשה, הוא יעביר למשפחה, והשאלה היא הלכת פלמן, מי יחליט קודם, או כלל כיבוד ערכאות ואז אנחנו נגיש בר"עות ו---
היו"ר דוד רותם
אז אני לא מבין, אז אתה אומר לי מצד אחד שעמדת הלשכה בעד. אז תחליטו רק דבר אחד, אתה יודע. לא שעמדת הלשכה מחייבת פה מישהו, אבל הרי ממילא אני יודע כבר מה תהיה גם הכותרת מחר בעיתון של הלשכה – עמדת הלשכה התקבלה, וועדת חוקה ---
אורי צפת
טוב. אבל אנחנו לפחות אלה שבאים בשטח וחיים את זה יום יום ואנחנו אלה שצריכים להגיב. אז קודם כל בנייר עמדה שלנו ששלחנו לוועדה, אנחנו אמרנו שלפחות בנושא של החלטת הסמכות זה צריך להיות סופי, ולא שכל אחד יגיש בר"ע ואז יהיה לנו שתי בר"עות במחוזי, וכל אחד צריך להחליט למי הסמכות, אחרת אי אפשר. מה שאדוני אומר זו הנקודה. צריך לתת הגדרה קולעת ומוחצת מתי זה יהיה בשלום.

עכשיו, אני רוצה לתת כמה דוגמאות מאד פשוטות. אתם רצים לחוק החברות, אתם רצים לשותפויות, זה ממש לא ככה. רוב העסקים שבין אבא לבן או בין אחים הם סתם עסקים. איזה שהוא – אני מטפל כרגע במכוורת דבורים שצריך לפרק אותה והאבא אומר שמגיע לו כסף, הבן אומר שמגיע לו כסף, השותפות התפרקה, תודה רבה. עכשיו, האם זה שייך למשפחה או לא? לכאורה, זה סכסוך אזרחי פשוט. מצד שני, יש לזה קשר למשפחה כי השותפות התפרקה על רקע זה שהאבא לא נתן לבן להיות בן ממשיך ופגע בו ובכבודו, ונכנסה כלה לתמונה והיא לוחצת מהצד השני.
פרץ סגל
יש סכסוך משפחתי יותר מזה?
אורי צפת
לא, זה ברור שזה סכסוך משפחתי, אבל ---
היו"ר דוד רותם
אבל אתה מבין? לפי גישה של לאה זה לא סכסוך משפחתי בכלל, זה ויכוח פה מתחום דיני החוזים.
אורי צפת
זה ממש לא חוזים, אלא הסכסוך פרץ כי נכנסה כלה חדשה שהיא רוצה להיות בן ממשיך, אז היא גרמה לפירוק של הדבורים. לכאורה זה פירוק מכוורת, אבל זה סכסוך שלם ומקיף. לכן אני לא חושב, אם אין הגדרה אי אפשר לקבל את החוק הזה. ההגדרה כמו שהיא היא ממש לא מתאימה, היא צריכה להיות מלווה בתרופות. זאת אומרת, כמו שאנחנו הצענו שהחלטה ראשונה של בית המשפט היא הסופית, לא תהיה אולי זכות ערעור. בנושא הזה, בסוף פסק הדין יהיה אפשר להגיש ערעור על זה, אלא בר"ע כמו שיצא צו עכשיו של שר המשפטים שיש דברים שאי אפשר להגיש עליהם בר"עות. אבל זה מהפך, וכשמדובר במהפך אנחנו חייבים לקחת את כל הדברים בחשבון.

עכשיו, אני חייב להגיד עוד משהו ---
לאה רקובר
אבל מה ההגדרה שאתם מציעים?
אורי צפת
אני כתבתי בהצעה איזו שהיא הצעה, אם כי אני לא שלם איתה.
היו"ר דוד רותם
טוב. רבותיי, בואו.
אורי צפת
רק דבר נוסף אני חייב לומר לגבי העומס. הנימוק הוא עומס.
היו"ר דוד רותם
עזוב אותי מעומס.
לאה רקובר
לא, הוא לא עומס.
אורי צפת
זה הנימוק.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אני מצטער, סליחה. אני מוכרח לומר כאן דבר אחד. אני שמעתי השבוע או לפני שבוע משר המשפטים שאין עומס, שמספר התיקים פר שופט במדינת ישראל הוא פחות מכל מקום אחר בעולם. זאת אומרת ---
לאה רקובר
הוא לא אמר שאין עומס, הוא אמר שיש יותר שופטים.
היו"ר דוד רותם
הוא אמר שכמות ---
לאה רקובר
יש יותר שופטים מכל בית משפט, הוא לא אמר שאין עומס, אם אני הבנתי אותו נכון.
היו"ר דוד רותם
שכמות התיקים לכל שופט, בסדר. על כל פנים אין בעיית מחסור בשופטים, כך הבנתי. זה גרם לי לקפל דגל מסוים, אבל לא נורא.
לאה רקובר
צריך לפי דעתי לברר את הנקודה הזאת. אי אפשר להשאיר אותה כך.
היו"ר דוד רותם
תבררו אתם, מה את רוצה ממני? אני מברר עם שר המשפטים דברים? הוא בא לוועדה, אמר דברים וזהו זה. עכשיו, רבותיי היקרים, עורכת הדין נועה לוי היא בחורה רצינית. היא הבינה את הפרובלמאטיקה והיא הציעה כאן שתי נוסחאות. אז היא תדבר פה עכשיו ותסביר את הדברים.
נועה לוי
אז שני הקשיים למעשה שאנחנו רואים בהצעת החוק, הראשון מביניהם זה עניין חוסר הבהירות שעולה ככה מההגדרה, שלמעשה לא מאפשר לבעלי הדין בהכרח לדעת לאן הם אמורים לפנות, ובעינינו זה הקושי הכי גדול. אנחנו מדברים על ענייני סמכות, וזה משהו שצריך להיות מאד ברור בחקיקה. מה גם שלדעתנו הניסוח למעשה מעביר את כל אותן תובענות שלמעשה לא קשורות לבני זוג, למעשה זה מעביר את כל אותן תובענות שלא נובעות בעצם מאותם חוקים שמנויים גם כך בחוק בתי המשפט לענייני משפחה, זה מעביר למעשה הכל לבית המשפט הרגיל. ולכן צריך לדון בדברים כהווייתם. זאת אומרת, אם זאת ההצעה צריך לדון בה כך, כי זה למעשה לדעתנו המשמעות של זה. כי קשה לראות איך תובענה תתפרש מעצם מהותה, טיבה, מאפיינה – כענייני משפחה, אם היא לא לפי החוקים שגם ככה מנויים בחוק והם ענייני משפחה בפני עצמם.

לכן אנחנו בעצם מציעים שתי אפשרויות – אפשרות אחת היא לקבוע רשימת חוקים שבהם כל מה שקשור בעצם בעניינים אלה, כשהסכסוך הוא בין אחים או בין גיסים, יעבור לבית משפט רגיל; או אפשרות אחרת היא לקבוע מה שלדעתנו הצעת החוק למעשה מציעה בלי לומר זאת, זה להעביר את כל אותם עניינים פשוט לבית משפט רגיל. כי לדעתנו הקושי הכי גדול הוא יצירת קושי בהבנת הסמכות למי היא נתונה.
לאה רקובר
אפשר לענות?
היו"ר דוד רותם
אפשר לענות, אבל יש לי הצעה. אני מציע שתיקחו את הנוסח, תלכו הביתה, תלמדו אותו.
לאה רקובר
כן, בסדר, אבל ---
היו"ר דוד רותם
בואי נאמר ככה, כי אחרת מה שיקרה זה, את מבינה, אני אצביע, מה את עושה לי ככה עם היד? שאני לא אצביע?
לאה רקובר
היום אני מבקשת שלא אם זה הכיוון.
היו"ר דוד רותם
כן, זה הכיוון.
לאה רקובר
אז לא, בבקשה.
היו"ר דוד רותם
בסדר. כי דבר חקיקה צריך להיות מסודר וברור ולא ---
לאה רקובר
מקובל עלינו.
היו"ר דוד רותם
יפה. אז אני מציע, יש פה שני נוסחים. אני מוכרח לומר שאני אוהב את הנוסח בגרסה ב' יותר מאשר את גרסה א'.
לאה רקובר
אני לא ראיתי. יש רק גרסה א' פה, סליחה שאני אומרת.
נועה לוי
יש לך למטה את גרסה ב'.
היו"ר דוד רותם
בנוסח מוצע גרסה ב'. אני אוהב יותר את גרסה ב'.
לאה רקובר
דרך אגב, לגרסה ב' כבר אפשר למחוק – שעילתה סכסוך בתוך המשפחה, זה כבר הפך להיות מיותר. את לא צריכה את זה.
נועה לוי
אני פשוט רציתי כמה שפחות לשנות, כי אחר כך זה יוצר פרשנויות חדשות.
לאה רקובר
לא, אבל את הופכת את זה טכני וברור, כי את מוסיפה פה תנאי שהוא כבר לא רלבנטי. גרסה ב' נראית לי יותר, אבל צריך להוציא את המילים – שעילתה סכסוך בתוך המשפחה, כי אז שוב פעם בתי משפט יבחנו. בשביל מה לך?
נועה לוי
עוד פעם, אבל אנחנו ---
לאה רקובר
אם את מוציאה אותם – אז תוציאי אותם.
נועה לוי
אבל הורדנו את כל הנושא של אחים וגיסים.
לאה רקובר
אז לכן אני אומרת, אז לא צריך לבחון את המבחן הנוסף שזה יהיה בבית משפט למשפחה. אני בכיוון שלך.
היו"ר דוד רותם
בסדר.
נועה לוי
אוקי.
אורי צפת
אבל בן משפחה זה הרבה יותר רחב ממה שאת עושה.
נועה לוי
לא, צמצמנו, בעצם הוצאנו את כל מה שקשור באחים וב---
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה בן משפחה, אתה מבין? זה שאני יש לי מריבה עם בן דוד שלי ---
אורי צפת
גיסים וזה.
היו"ר דוד רותם
כן, אז זה כבר מתחיל להיות מוגזם שזה הכל ילך, אתה מבין? הופכים את הכל לענייני משפחה. עכשיו, האמת היא, בואו נאמר ככה, אני באמת מתפלא על שר המשפטים שהוא אישר את זה, משום שזה קלאסי. כל התובענות האלה, לבוררות חובה שלו, לגישור חובה.
לאה רקובר
אבל אני רוצה להגיד משהו.
אורי צפת
גישור חובה אין.
לאה רקובר
העניינים האלה אנחנו בררנו ביחידת הסיוע, כי אתה מתכוון, אם אני מבינה אותך נכון, ברורות חובה במובן הזה שזה סוג הדברים שצריכים להתברר, גם היריעה הרחבה של הסכסוך, ולא תמיד בפני בית משפט שדן בהיבטים המשפטיים בעיקר ולא ביחסים הרגשיים שבין בעלי הדין.
היו"ר דוד רותם
נכון.
לאה רקובר
אבל יחידות הסיוע לא מטפלות בסכסוכים האלה.
היו"ר דוד רותם
בוודאי שלא. אבל זה בדיוק הנקודה. יחידות הסיוע לא מסוגלות לטפל בעניינים האלה, משום שפה מדובר בחברות ובשותפויות ובכל מיני בעיות עסקיות, שבתוכן יש גם. אבל כאשר יתנו את זה לבורר שהוא איש מקצוע חיצוני, שיהיה לו זמן, ידבר עם הצדדים, יסביר להם חברה, נכון, אתה תזכה, הוא יזכה, אבל תזכור שבתוך המשפחה אתם גיסים, אחותך זה אשתו וכו' וכו', אתם הורסים עוד משפחות. יש בזה, זה מסוג הדברים שעליהם חשבתי שהשר, כשהוא מדבר על בוררות חובה, זה הדברים שחשבתי עליהם.
לאה רקובר
אז אוקי, בסדר, אבל ---
היו"ר דוד רותם
אז אני עוד לא רואה בוררות חובה, אבל זה סיפור אחר.
אורי צפת
צמצמנו למעשה את הסמכות של בית המשפט לענייני משפחה רק למערכת הקרובה.
היו"ר דוד רותם
נכון, נכון. אני חושב שזה נכון.
אורי צפת
זה מהפך.
היו"ר דוד רותם
מהפך, מהפך. בוא נאמר ככה, אני לא חושב שבית הדין ---
לאה רקובר
לא, אבל הוא משאיר הורים וילדים.
אורי צפת
לא, אבל לא נכדים ולא הורי הורים.
לאה רקובר
בסדר.
אורי צפת
זאת אומרת רק המעגל הראשון.
פרץ סגל
והראיה שכל ענייני ירושה הם בתוך בית המשפט לענייני משפחה. בדרך כלל ענייני משפחה זה ---
נועה לוי
חוק הירושה כמובן יישאר, כי זה לפי רשימת החוקים ---
לאה רקובר
חוק הירושה וכל השאר יישאר.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אז יכול להיות שצריך יהיה לכתוב בגרסה ב' בסעיף 2 דברים ברורים. אני רוצה דברים ברורים. תבואו ותאמרו, רבותיי, ענייני ירושה.
לאה רקובר
זה כתוב. כל זה כתוב.
היו"ר דוד רותם
לא, אני אומר. אני יודע שהכל מנוי בחוק. הרי אתם אומרים, היום כתוב תובנה אזרחית – בין אדם או עזבונו לבין בן משפחתו/עזבונו, שעילתה סכסוך בתוך המשפחה.
לאה רקובר
ואחרי כן כתוב – חוק גיל נישואין ---
היו"ר דוד רותם
נכון, נכון. אז בואו נאמר ככה, אז צריך לקבוע לא רק שבין בני זוג, את מבינה? צריך לקבוע שעילתה סכסוך בתוך המשפחה זה תמיד יהיה בבית דין לענייני משפחה.
לאה רקובר
אבל יש לי שאלה אליך, עכשיו זה לשם הדיון ולא כדי להתווכח. בדוגמא שאתה נתת, יכול להיות שבסופו של דבר מה שבית המשפט יידרש, כדי להחליט בתיק הזה, זה לא למהות של היחסים בין האחרים ובין האח הנוסף והבן של האח וכל זה, אלא המהות תהיה דיני שותפויות, הסכם השותפות שמונח לפניו. אז השאלה אם נכון שידון בה שופט שלא כל יום עוסק בשותפויות, ולעומת זאת – שופט בית משפט מחוזי, דרך אגב, גם שימו לב, בית משפט למשפחה זה בית משפט שלום, ולעומת זאת בית משפט מחוזי, שכל יום יש שופט נניח, בהתאם להתמחויות שיש לנו עכשיו, עסוק כל יום בדיני שותפויות. מה יותר נכון מבחינת הסכסוך הספציפי הזה?
היו"ר דוד רותם
למה הקימו? הנה, עכשיו יגיד לנו פרץ סגל – למה הקימו את בתי הדין לענייני משפחה? ולמה עשו לו סמכות כזאת? כי באו ואמרו – רבותיי היקרים, עזבו, יש הסכם שותפות, זה נכון, אבל עדיין צריך לזכור שיש פה תא משפחתי ויש פה משפחה שהיא דבר חשוב, ואיך שהוא אנחנו רוצים לשמור עליה. בעצם, כשאני שולח את זה לשופט של בית משפט מחוזי לעניינים כלכליים, הוא קורא את ההסכם ואומר – לא מעניין אותי שהמשפחה הזאת תתפרק, לא מעניין אותי שפה ילדים לא ידברו עם בני הדודים שלהם, ששתי אחיות יפסיקו וזה, וזה גם ישפיע על ההורים הזקנים ואחר כך גם בצוואה יתחילו לריב. אותי לא מעניין כלום, יש לי חוזה שותפות, אני ככה דן. לא. כאשר מדובר בתוך המשפחה, יש שיקולים נוספים שצריכים להכניס אותם.
לאה רקובר
אבל אני אומרת כזה דבר, מקובל עלי מה שאמרת בשתי הסתייגויות.
פרץ סגל
... ... שיושב הראש אמר.
לאה רקובר
רגע, רק שנייה, רק שתי הסתייגויות.
היו"ר דוד רותם
אתה מבין? אתה עושה פה דבר מאד מעניין. אתה אומר לי עכשיו אנחנו סומכים על הנהלת בתי המשפט. לפני שבוע לא כל כך סמכת עליהם.
פרץ סגל
למה לא סמכנו? קיבלנו את ההצעה שלהם.
היו"ר דוד רותם
מה זה קיבלתם את ההצעה שלהם? אני לא מבין. אבל אתה מבין שאתה יודע איזה צרות ההצעה שלהם תעשה?
פרץ סגל
הנהלת בתי המשפט ושר המשפטים סבורים שלא. מי אני שאני אגיד נגד משהו? אני רק אומר דוגמא למקרה שלך. תיק שהיה בבית הדין הארצי לעבודה, כאשר בעלת מפעל נטרלה את המנכ"ל. דנו בזה כסכסוך עבודה – הייתה הודעה, לא הייתה הודעה וכו' וכו'. בשלב מסוים פתאום התברר לנשיא אדלר, שמדובר פה בבעל ואישה, ואז הוא הבין שלמעשה הרקע לסכסוך איננו בכלל בדיני עבודה, אלא בסכסוך המשפחתי שלהם. בחוכמתו הרבה הוא הפנה את זה למגשר, אני חושב שאני יודע את שמו. אותו מגשר ראה שזה סכסוך למעשה בין בני זוג, הגיע להסדר ביניהם, וכמובן שלא היה צריך תיק בבית הדין לעבודה. אבל בכתב התביעה כמובן שהוא לא ידע, הוא ראה שני שמות והוא לא ידע בכלל שזה בעל ואישה.
היו"ר דוד רותם
יפה. הרי אני אגיד לך יותר מזה, את יודעת מה? בואי ניקח דוגמא יותר פשוטה – יש בעלת מפעל שמעסיקה לא את הבעל שלה, אלא מעסיקה את האחיין של הבעל שלה. אוקי?
לאה רקובר
כן.
היו"ר דוד רותם
עכשיו, האחיין הזה הוא אחיין של הבעל מנישואים קודמים, כי הבעל היה כבר פעם נשוי ושם זה אחיין שלו. עכשיו, בין בני הזוג, איך אתם קוראים לזה? גבה טורה, ויש ביניהם סכסוך כנראה. הדבר הראשון, איך היא גומרת את החשבונות? היא מפטרת את כל קרובי המשפחה שלו. זה סכסוך משפחתי או זה סכסוך עסקי לחלוטין?
לאה רקובר
אני אגיד לך, לפי דעתי גם לפי המצב המשפטי היום – זה הולך לבית הדין לעבודה. זו דעתי. אבל, אני אגיד לך, הסכסוך הוא משפחתי, ואני אומרת לך הסכסוך בדוגמא שאתה נתת היא הכי טובה. אף בית משפט לא יפתור את זה. מסכן המגשר שייכנס לתיק הזה. אבל, אני גם רוצה לענות לך על הדוגמא שאת נתת קודם. בית משפט, גם בית משפט מחוזי שעוסק בפירוקים ובפשיטות רגל ובדיני חברות, מסתכל גם לאנשים בעניינים ורואה גם מי נמצא לפניו.
היו"ר דוד רותם
האם אתם באמת רוצים שכל תיק ילך למחוזי במקום שייפתר בבית משפט לענייני משפחה?
לאה רקובר
לא. אם מבחינת המהות המשפטית שלו ---
היו"ר דוד רותם
האם אין עומס על בתי המשפט המחוזיים?
לאה רקובר
זה לא העניין. כמו שהשופט משה גל אמר בהקשרים שונים – העומס על בתי המשפט הוא עומס במידה כזאת שאנחנו לא הולכים להקל על מקום אחד או להעמיס מאד על מקום אחר. העומס הוא גדול. השאלה היא רק אם אנחנו עושים חלוקה יותר נכונה. לפי דעתנו, מבחינת המומחיות של בתי משפט למשפחה, אם אנחנו לא נעמיס עליהם עוד את אותו קש ששובר את גב הגמל, ולהתעסק עכשיו בדיני שותפויות או בדיני חברות, או בסכסוך מסחרי, ונעביר את זה לבית משפט שלום או מחוזי, שכן מומחים בדבר הזה,
אורי צפת
חברות זה מחוזי, שוב. פשיטות רגל זה מחוזי.
לאה רקובר
חוזים למשל.
אורי צפת
תלוי בסכום. מעל 3 מיליון את מעבירה את זה.
לאה רקובר
בסדר, נכון. למשל תביעה חוזית על סך של 4 מיליון שקלים, שבעצם הסכסוך זה פרשנות של חוזה, ואפילו הצדדים מסכימים שמה שבית משפט יקבע זה מה שיהיה, למה שזה ילך למשפחה? למה שבית משפט, שזאת המומחיות שלו לא יעשה אותה?
אורי צפת
זה כל היום יסתובב החוק במעגל. זה מחוזי, שלום או משפחה.
לאה רקובר
לא, זה לא כל היום, זה יהיה פשוט מאד. דווקא אתה בעצמך אמרת ---
פרץ סגל
לא, אבל זה דבר שרק יוכל להתברר באמת תוך כדי הדיון. זה לא דבר שאפשר יהיה לקבוע אותו מראש.
לאה רקובר
זה לא נכון, פרץ.
פרץ סגל
למה לא?
לאה רקובר
כי כל שאלה של סמכות עניינית מתבררת בשלב המקדמי.
פרץ סגל
זה לא סמכות עניינית.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, זה נכון מה שאת אומרת. אבל את יודעת, הסיפור שפרץ הביא מבית הדין לעבודה מתי זה יתברר? תוך כדי שמיעת הראיות.
לאה רקובר
אבל הם היו צריכים לכתוב את זה בכתבי הטענות. זה מקרה מוזר מאד מה שפרץ אומר.
היו"ר דוד רותם
בסדר, אז יכתבו ב---
לאה רקובר
אם אני הייתי עורכת הדין של אחד הצדדים, הייתי כותבת שהם בני זוג. גם אתה היית עושה את זה, לפי דעתי.
היו"ר דוד רותם
רגע, רגע, סליחה, אם אני התובע או הנתבע?
לאה רקובר
בשני הצדדים?
לאה רקובר
אז יש לך טעות, השאלה היא איפה אני רוצה שזה יידון.
לאה רקובר
אבל אתה בכתב הטענות לא כותב עובדה יסודית כזאת כי היא עלולה לפעול נגדך?
היו"ר דוד רותם
למה היא עלולה לפעול נגדי? אני רוצה שבית הדין ידון בזה, אז אני לא כותב את זה.
לאה רקובר
אז הצד השני יכתוב את זה.
היו"ר דוד רותם
אז הצד השני, עכשיו, בואי נאמר ככה, אז אני בכתב התשובה אכתוב ---
פרץ סגל
הוא תפס סמכות של בית הדין לעבודה, מה את רוצה שהוא יעשה?
לאה רקובר
בית הדין לעבודה בכלל לא קשור לעניין, במקרה הזה.
פרץ סגל
אותו דבר קורה גם בבית משפט.
היו"ר דוד רותם
בואי נאמר ככה, אז הצד השני יכתוב את זה, וזו הדוגמא שנתתי לך קודם. אחד אומר זה סכסוך משפחתי, אחד אומר זה לא סכסוך משפחתי. עכשיו, בית המשפט כל זמן שהוא לא שומע ראיות, לא יכול להכריע בדבר.
לאה רקובר
אז זהו, אני מתקשה לקבל את ה---
פרץ סגל
העילה היא בתוך המשפחה. העילה צריך לשמוע אותה.
נועה לוי
אבל שאלות של סמכות עניינית מתעוררות חדשות לבקרים בכל בתי המשפט. זה לא ספציפית רק למקרה הזה.
היו"ר דוד רותם
סמכות עניינית השאלה היא מה. הרי כאשר אני כותב שהתאונה ארעה בניו יורק, או כאשר אני מגיש תביעה לבית משפט שלום על 18 מיליון דולר, אז זה על פניו רואים. את מבינה? אבל כאשר אני צריך לדבר על העילה שמתוכה איך---
לאה רקובר
אבל אתה כותב את זה בכתב התביעה שהם היו אחים ושהם הקימו שותפות ביחד, וברבות השנים כך וכך.
היו"ר דוד רותם
סליחה, אבל תשימי לב, רק אם היא קשורה מעצם מהותה, טיבה ומאפייניה ביחסי המשפחה.
לאה רקובר
אז עכשיו אני עורכת הדין של בעל דין, אני כותבת לבית משפט, לבית המשפט נתונה הסמכות העניינית לדון בתביעה בהתאם לסעיף כך וכך לחוק בית משפט למשפחה, כי מבחינת המהות שלו, ואז אני מפרטת את המהות בכתב הטענות.
היו"ר דוד רותם
יופי. עכשיו בא עורך דין צפת וכותב כתב הגנה ואומר – רבותיי העיקרים, זה בכלל דיני חוזים או פירוק שותפות, כמו שטענת קודם.
לאה רקובר
מצוין.
היו"ר דוד רותם
אין לזה שום קשר למשפחה.
לאה רקובר
אבל בשביל זה יש לנו בתי משפט.
היו"ר דוד רותם
אבל בתי משפט צריכים ראיות כדי להחליט על משהו.
לאה רקובר
הם צריכים את כתבי הטענות והם רואים את הצדדים לפניהם בקדם משפט ובו הם יכולים לקבוע.
היו"ר דוד רותם
אוי ואבוי לנו אם בתי המשפט יפסקו רק לפי כתבי הטענות.
לאה רקובר
בסמכות עניינית.
היו"ר דוד רותם
מה זה סמכות עניינית? סמכות עניינית זה צריך להיות דבר שהוא בולט לעין.
לאה רקובר
נכון, בגלל זה לא צריך ראיות. הוא בולט לעין מכתבי הטענות.
היו"ר דוד רותם
אבל תסלחי לי---
לאה רקובר
וגם, עוד דבר, אם כל הדיון ---
היו"ר דוד רותם
אם היא קשורה מעצם מהותה, טיבה ומאפייניה.
לאה רקובר
נכון.
היו"ר דוד רותם
את כל המאפיינים צריך לכתוב בכתב התביעה. את מבינה?
לאה רקובר
את המאפיינים שמראים.
היו"ר דוד רותם
מה זה? איך מראים? אז התובע לא מכניס את זה, הנתבע יכתוב את כל המאפיינים, הנתבע ישיב כתב תשובה ויכחיש את הכל, עכשיו השופט יצטרך להחליט.
לאה רקובר
אני בטוחה, אני רק אענה, אני לא רוצה להתנצח, אני מרגישה לא נוח. אבל אני אגיד ---
היו"ר דוד רותם
לא, לא, מותר לך להתנצח.
לאה רקובר
מותר לי? אז אני רוצה להגיד שני דברים. דבר ראשון בתי המשפט נזקקים מדי יום לדברים הרבה, הרבה, הרבה יותר מסובכים.
היו"ר דוד רותם
כגון?
לאה רקובר
כל סוגיה משפטית שמוגשת לבתי המשפט – מתמודדים איתה.
נועה לוי
אבל לא בענייני סמכות.
היו"ר דוד רותם
אבל לא בעניין סמכות.
לאה רקובר
ועכשיו הדבר השני שאני רוצה להגיד לכם, אחרי כל הדיון הזה, אנחנו הגישה שלנו היא גישה ברמה העניינית. היא באה ואומרת אנחנו רוצים שבית משפט ייחד את זמנו באמת לסכסוכים משפחתיים.
היו"ר דוד רותם
צודקת.
לאה רקובר
רגע, שנייה. ואם יש עניינים שהם לאו דווקא במומחיות שלו – הם לא יהיו אצלו.
היו"ר דוד רותם
נכון.
לאה רקובר
אבל בסך הכל, הנושא של סמכות עניינית הוא לא נושא במובן הזה שאם בית משפט למשפחה ידון בעניין מסוים אז קרה אסון, או בית משפט שלום ידון בעניין מסוים אז קרה אסון. לא. אם הצדדים הביאו את זה לבית משפט, נקבעה החלטה ובית משפט החליט – אני לא חושבת שיקרה אסון בעניין של סמכות עניינית. בית משפט יכול לקנות אפילו סמכות עניינית אם בעלי הדין לא שתקו.
היו"ר דוד רותם
לאה, אני רוצה להגיד לך משהו. בזמנו, כשהתחילו עם הכריכות, זה לא כל כך נורא אם ידון בזה בית המשפט או בית הדין. אבל, את יודעת, איך כתוב שם? טבעה וטיבה. אז כשאת כותבת לי מעצם מהותה, טיבה ומאפייניה, את יודעת כמה פסקי דין כתבו על מהותה, טיבה ומאפיינה בבית המשפט העליון?
לאה רקובר
אז בוא נצמצם את ההגדרה. מקובל עלי.
היו"ר דוד רותם
אז לכן נתתי להם שתי ---
לאה רקובר
אבל ההסבר, אפשר להגיד אני הייתי מוחקת, אתה יודע מה, רק מהותה. מאפייניה, אני מוכנה להוריד כל אחד מהם. זה מקובל עלי.
היו"ר דוד רותם
מה זה מעצם מהותה?
פרץ סגל
לאה, אני אומר עוד פעם, אם זה סמכות, יש לנו קצת ניסיון. בכל זאת הכריכות בבית הדין הן לא חדשות לנו. אנחנו מכירים אותן עשרות בשנים ואלפי התדיינויות היו סביבן. אם רוצים באמת לצמצם את בית המשפט למשפחה רק לבני זוג והורים וילידים זו אופציה אחת. אבל אז ברור חד וחלק, אבל המשמעות היא משמעות אחרת. היא משמעות שבאמת אנחנו מוצאים, כמו הדוגמא הזאת שאני פיטרתי את האחיין כדי להתנקם בבעל שלי, אז המשמעות של הדבר היא שאני באמת לוקח את אותם סכסוכים ואומר – אין דבר, לא איכפת לי. אבל צריך להחליט בעניין. אבל לנסות להשאיר את העוגה שלמה ולא ---
לאה רקובר
דווקא תאמין לי, אם אתה פיטרת מישהו בגלל שאתה רוצה להתנקם בו, אז בית הדין לעבודה, תאמין לי, הכי טוב לך להישאר שם. יהיה לך מצוין.
פרץ סגל
אז אני אומר, לא בית הדין לעבודה, בבית משפט פירקתי ---
לאה רקובר
בל נגזים עם הדוגמאות.
פרץ סגל
פירקתי את השותפות לגרום נזק לאחיין שלי. אותו דבר בדיוק.
אורי צפת
קחי תביעה פשוטה, תביעת דיבה בין אח לאח.
פרץ סגל
הרי הרגשות, הנקמות והיצרים של משפחה ---
לאה רקובר
טוב, נלך הביתה.
היו"ר דוד רותם
לאה, תלכו הביתה עם שתי הגרסאות שלי.
לאה רקובר
אבל מה שאני מבקשת, אני יכולה לבקש גם משהו מהייעוץ המשפטי של הוועדה ומהוועדה?
היו"ר דוד רותם
את יכולה לבקש מה שאת רוצה.
לאה רקובר
אני אומרת, גם אם אנחנו נלך לרשימה, הרשימה שניתנה פה היא כלום. היא ריקה. זה קבוצה ריקה.
נועה לוי
לאה, כמו שאמרתי לך גם לפני הדיון, מבחינתי אפשר לדבר ---
היו"ר דוד רותם
יכול להיות תבואי עם הצעה שאתם רוצים להכניס שם עוד כמה דברים, אבל צריך להיות ברור רק דבר אחד – אני מעדיף את גרסה ב'. אני מעדיף לצמצם ---
לאה רקובר
אבל אתה תוריד לי את ילדו או עורר?
היו"ר דוד רותם
אני לא אוריד לך שום דבר, אני אולי אוסיף לך. אני רוצה לצמצם את המתדיינים בבית המשפט לענייני משפחה, כדי שזה באמת יהיה תא משפחתי שעליו אני רוצה להגן.
נועה לוי
אבל אחים זה לא תא משפחתי? סתם לדוגמא, אחים למשל לא כלול כאן.
פרץ סגל
נכון, אז זה עובר לשלום או למחוזי.
היו"ר דוד רותם
נכון.
אורי צפת
וסבים זה גם תא משפחתי?
פרץ סגל
ונכדים.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, רגע, יכול להיות, אז בסדר, אז תבואו ותגידו שאתם רוצים להוסיף. את יודעת מה? בואי, לגישתה של לאה אחים לא צריכים להיות בבית המשפט לענייני משפחה. היא הרגע הסבירה לי, שצריך לראות מה החוזה.
לאה רקובר
נכון.
היו"ר דוד רותם
יפה. ולפי השיטה שלכם ---
אורי צפת
וסבא ונכד גם לא?
פרץ סגל
גם לא, לפי זה.
לאה רקובר
אבל כאילו מה קורה בבית משפט למשפחה? בית משפט דן לפי המשפט, לא משתמשים ביחידות הסיוע, אז מה הרבותא? תחשבו על מה אנחנו מדברים. הרי מה זה משנה, אם זה לא הולך לנקודת הסיוע, זה אותו שופט, אנחנו כאילו מקצינים את הדברים. אפשר לחשוב שכל הזמן שופט בבית משפט למשפחה הוא לא דן לפי הדין ולא לפי המשפט, אלא רק הוא חופר מתחת ליחסים המשפחתיים.
היו"ר דוד רותם
נכון. להיפך. הוא שומר את היחסים המשפחתיים.
לאה רקובר
אז בסדר, הוא שומר. גם הוא יכול לשמור, בית משפט גם אולי הוא צריך לשמור על יחסים בין שותפים שהם לא אחים.
היו"ר דוד רותם
זה שונה לחלוטין. תלכו הביתה, תלמדו את שתי הנוסחאות האלה, תבואו ותגידו מה אתם מציעים.
לאה רקובר
טובה.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה רבותיי.
לאה רקובר
בבקשה.
הישיבה ננעלה בשעה 11:05

קוד המקור של הנתונים