ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 11/04/2011

פניות ציבור בנושא הכשל בתחבורה הציבורית בימי פורים והערכות התחבורה הציבורית לקראת חוה"מ פסח התשע"א

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

20
הוועדה לפניות הציבור

11.4.2011

הכנסת השמונה עשרה




נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 99
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום רביעי, ז' בניסן תשע"א (11 באפריל 2011), שעה 11:00
סדר היום
פניות הציבור בנושא הכשל בתחבורה הציבורית בימי פורים והערכות התחבורה הציבורית לקראת חול המועד פסח התשע"א
נוכחים
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר

ישראל אייכלר
מוזמנים
דרור גנון


סגן מנהל אגף תחבורה הציבורית, משרד התחבורה
רונן חליפה


מנהל אגף התנועה
אברהם פרידמן


מהל אגף תפעול דרום
חגי יציב



מנהל תנועה ירושלים

אריה פרנקל


אגף יחסי ציבור אגד
בן ציון גלינסקי


יו"ר ועדת התחבורה מנהל קהילתי רמת שלמה
יצחק רודיך


יועץ למגזר החרדי אגד

הרב ישראל משה פרידמן

יו"ר ועדת התחבורה, עיריית בני ברק

אייל קציר


דובר הוועדה
מנהלת הועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
י.ח. – חבר המתרגמים בע"מ

פניות הציבור בנושא הכשל בתחבורה הציבורית בימי הפורים

והערכות התחבורה הציבורית לקראת חול המועד פסח התשע"א
היו"ר אורי מקלב
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

סיבות טובות לאיחורים תמיד יש, אבל אנו חייבים לשעת פתיחה ואנשים באו בזמן ולא צריך להתעכב. אני רוצה להגיד מראש, מעבר לשלום, ולא רק באווירה נינוחה, אני בקשתי לקיים את המפגש הזה במסגרת ערב חג אבל מלכתחילה עשיתי את זה כוועדה שקטה ובונה, כדי באמת לנתח איפה הבאגים והבעיות שלנו ושנדע איך אפשר להתמודד איתן מכיוון שאין לי ספק שכל מי שיושב ליד השולחן הזה, מי שמכיר אחד את השני כולם רוצים שהעסק ייתן את השרות הכי טוב. רוצים ומשקיעים ומייחלים לכך שהשרות שאנו נותנים בתחבורה ציבורית ובמיוחד בימים מיוחדים אלו כשעושים מאמצים אדירים מול היבט שהוא כוח אדם ומהיבט של היערכות ופיקוח העמדת משאבים ופרסום , דברים חדשים.

הרשויות מצד שני באים גם כן ומשנים סדרי בראשית, אנו גם דורשים מאנשים להיות גמישים יותר לקבל אולי שרות פחות קרוב אבל שרות יותר אמין ומדויק. למשל עיריית בני ברק, שם אנו הרחקנו את היציאה של האוטובוסים שלא עוברים דרך הרחובות הראשים, כל זה עשינו ועושים שינויים בהסדרי תנועה הכול כדי שבסוף יהיה שינוע ומבצע מוצלח.

דרך אגב אני רוצה להגיד במאמר מוסגר שהדיון הזה היה צריך להיות משודר ויש כאן את דובר הוועדה, אבל אני בקשתי להוריד את זה משידור כי לא רציתי. בדיון בשידור, לפעמים אי אפשר למצות את הדיון עד הסוף. זכות הציבור לדעת והוא ידע, דברים נרשמים ומוקלטים וגם יופיעו בדברי ימי הכנסת. השידורים האלו מועברים באינטרנט, אבל אנו לא יודעים אם ייקלט, זה נשמר וזה יועלה לרשת כמו שהיום הועדות בכנסת מצולמות, ואחרי כן משודרות באופן ישיר ורואים זאת. לכן צריך להיזהר ולהיות אחראים לנאמר, ובכל זאת זה אחרת משידור ישיר מתוך הכנסת, שאנו יודעים שיש לזה היבטים רבים ומאזינים הרבה שאחרי זה מתערבים ויש להם מה להגיד בנושא.

בסופו של יום, אומרים למה פורים לא כל יום? אבל אין ספק שפורים זה יום אחד או יומיים או שלושה והוא לא כל יום והוא בתאריכים ידועים ואנו יודעים מראש מתי יצא. בלחיצת כפתור אחד אנו יכולים לדעת היום ולאורך מאה שנה הקרובות מה ובאיזה יום ובאיזה תאריך יצא פורים, אם יצא במוצאי שבת או ביום שישי, אנו יכולים לדעת הכול.
יצחק רודיך
בשנה הבאה, שושן פורים יוצא ביום שישי כמו לפני 13 שנה.
היו"ר אורי מקלב
אני קיבלתי מכתב מאחד מהציונים הדתיים בארץ ישראל, אחד מראשי הציונות הדתית, שבקש ממני לדחות את יום העצמאות ואת התאריך שלו כיון שהוא עשה חשבון שב - 13 השנים הקרובות, יום העצמאות לא יצא בזמנו ב-ה' באייר כפי שנקבע בחוק. תמיד הוא יהיה נדחה ואם ככה אז בוא נקרב את זה לתאריך אחר או נקבע שלא יהיה ביום חמישי או שישי. גם אם יום העצמאות יוצא ביום שני, דוחים אותו מכיוון שיום הזיכרון יוצא יום אחד מוקדם ואנו לא מתחילים אותו במוצאי שבת.

רבותי, אני אמרתי לרב אייכלר, שאנו עושים זאת בצורה אינטימית קצת, למרות שהכול נרשם, כי אנו רוצים להגיע לתובנות אמיתיות. מכיוון שאנו לא עומדים משני צידי השולחן אנו באמת רוצים ואכפת לנו אגד גם משקיע ויש לו רצון שהאנשים יקבלו את השרות הטוב ומשקיעים בזה מכל הבחינות גם הרשויות גם התחבורה הציבורית. ודאי ראשי אגד גם משרד התחבורה אבל בסופו של דבר אנו רוצים לזהות איפה נתקלנו, איפה היו הבעיות כדי שנוכל להפיק לקחים על העבר ומיוחד במחשבה לעתיד לכן קראנו לוועדה סיכום הנסיעות והאירועים בפורים ולאחר מכן לקראת פסח.

נתחיל מיד לעניין כפי שנהוג בוועדה אם הרב אייכלר רוצה להגיד משהו נשמע אותו ואם לא נשמע את נציג ציבור הוא הפונה, הרב ישראל משה פרידמן, הצגתי אותו בפניכם הוא חבר מועצת הנהלת עיריית בני ברק, במשך שנים רבות ממונה על תיק התחבורה יו"ר ועדת התחבורה בעיריית בני ברק פעיל גדול, מכיר את הנושא, השקיע בנושא והוא גם פנה אלינו לקים את הועדה.

קצת התחבטתי אם לקיים את הוועדה כי אתה חוזר ושונה ומה התועלת שאתה מקבל בעניין הזה אבל בסוף הגענו למסקנות וישבתי עם מנהלת הוועדה ויש דברים שאנו צריכים בעניין הזה, הפניות הרבות שמציפים אותנו ביחס לבעיה, אין עוד נושא במדינה קיים שיש פניות ציבור כמו בתחבורה ציבורית, בחברות אחרות לא פחות.

יש לי כאן קלסרים של נושא, ודברים מפורטים בכל סוגי הבעיות שיכולות להיות, זמנים בימים רגילים ולא רגילים, סוג כזה או אחר ורק אני אומר במקום ראשון אין עוד נשוא שיש פניות רבות כל כך כמו תחבורה ציבורית המקום השני זה ביטוח לאומי, זה גם מגזר הרבה יותר קטן. לגבי הנוסעים הרב פרידמן בוא תספר בהיבט של בני ברק, יש לנו גם כמה דברים שהיו בירושלים, יש לנו פניה מרמת שלמה לגבי תחבורה מקומית כדוגמית לנושא וכדי להגיע לנקודות המרכזיות.
הרב ישראל משה פרידמן
אני רוצה להודות לך אדוני היושב ראש, על שכינסת את הוועדה לקראת פסח מאוד חשוב. גם המטרה שלנו שביקשנו את הדיון זה כדי להביא שלהבא לא נחזור על זה ולא בשביל להכות ומה קרה ומי אשם אלא להגיע להבנות איך אנו ממשיכים הלאה.

בעיריית בני ברק, לקחנו את הנושא של התחבורה בימי פורים מאוד ברצינות ומאד בכובד ראש. ראש העיר מינה את העוזר הבכיר יוסי וכסלבוים שהוא עסק בזה ברוב רובו של היום. לפני פורים קיימנו ישיבות, כבר חודש לפני פורים עם מנהל תנועה אגד דרום וקבעו הדברים. רוב הדברים באמת היו דברים חדשנים ובעלי תועלת אם מדובר שעשינו נקודות שמשם הציבור יתרכז ויצא ולקחנו בחשבון שהציבור מעדיף ללכת קצת למקום וכך לנסוע וישבנו עם כל חברה וחברה בנפרד, אלעד קיבלה מקום אחד וכל אחד קיבל מקום שמשם יצאו האוטובוסים וכך כמה מקומות שקבענו שהם מקומות שמשם היציאה מהעיר תהיה נוחה, גם שכרנו את המשטרה לרחובות שלמים, רבי עקיבא, השומר סגרנו לתנועה רגילה ורק לתחבורה ציבורית ולקחנו משטרה בשכר כדי לכוון תנועה.

בדרום היה איזה כשל תכנוני אחד ואין לי טענות לזה, אגד טענו שהנסיעות בעיקר הם בין 18:00 ל 22:00 בסוף פורים במוצאי פורים ואנו שכרנו גם את המשטרה והכל עד 22:00 וזה הכשל, הציבור ידע שאחרי 22:00 זו תחבורה רגילה אז כולם חיכו לרבע לעשר וסגרו את הכול. אז לקחנו את זה בחשבון ועשינו הפקת לקחים ששנה הבאה עד סיום השרות תהיה משטרה ולא נחסוך בשעות כי זה מה שקרה, כך לומדים תוך כדי .

הבעיה העיקרית, שלשמה אנו פה, אינה קשורה לעיריית בני ברק בכלל, למרות שהיא עשתה את כל המאמצים שבעולם, ואני לא אאריך בנושא הזה. הבעיה היא מחסור באוטובוסים, עם מחסור אנו כבר לא יכולים לעשות כלום.
היו"ר אורי מקלב
עד מוצאי פורים ב 22:00 בלילה היה, באו והגיעו, איך הם הגיעו לנקודות היציאה ברגל?
ישראל משה פרידמן
בתחבורה רגילה או ברגל, לא הייתה בעיה עם זה, או תחבורה פנימית או שלקח מונית או שהלך ברגל כל אחד מצא את הדרך שלו וכל אחד העדיף את זה לא זאת הבעיה.

ביום שני זה היה צריך להיות פחות בעיה אם הסתדרנו ביום קודם. יש שני אפקטים האחד יום שני הוא פורים בירושלים ומשפחות קשורות אחת בשנייה ובני ברק וירושלים זו משפחה אחת והיו מחזות קורעי לב של משפחות וילדים מחופשים, כשבני ברק זה כבר לא פורים, כדי לנסוע לסבא וסבתא בירושלים ומחכים בתחנה שעה, שעה וחצי אומרים לילד הבוכה -
היו"ר אורי מקלב
אילו שעות אלו?
ישראל משה פרידמן
משעות הבוקר, בערך מ- 10:00, 11:00.
היו"ר אורי מקלב
ביום שני התחבורה כרגיל עבדו לאורך כל הרחובות, אני יודע גם אני הייתי גר בבני ברק זה הרי יום רגיל ביום שני אפילו שקט ישנים ואלה שחגגו ישנו הרבה לא עובדים, לחלק יש בתי ספר לחלק לא כלומר אין משהו זה כמו אסרו חג זה לא יום מיוחד, חלק נסעו כבר בלילה ונשארו שם.
ישראל משה פרידמן
לא רק זה, אלא ביום שני אין בכלל תחבורה לאלעד ולנתיבות, מה שבפורים עצמו התחבורה הטובה עובדת בכל הערים יש גם את כל ערי הצפון והדרום הכול פועל ביום פורים עצמו, ובשושן זה רק ירושלים אין לנו את העומס הזה של על הערים אלא רק ירושלים.
היו"ר אורי מקלב
אתה חושב שהייתה פחות הערכות?
ישראל משה פרידמן
כן. לא יודע ממתי, אבל פחות ממה שצריך באופן דרסטי. היה חסר המון אוטובוסים כדי לנסוע לירושלים.
היו"ר אורי מקלב
בוא נניח שהיה חסר ב- 10:00, 11:00, אבל מה קרה בהמשך? כבר אחרי שמודיעים, עם מי עמדת בקשר?
ישראל משה פרידמן
כל השנים היה חיסרון, אולי פה זה המעלה, אבל החיסרון היה ש -402 היה שיך לדן ולאגד. מצד אחד על תקלה אמרו דן אשם אגד אשם כשזה שייך לשניים זה לא חם ולא קר אבל מצד שני הייתה מעלה כי אם הייתה בעיה אגד טיפל ואם בבני ברק אז דן טיפל.
היו"ר אורי מקלב
אם חסרים אוטובוסים באזור דן, אתם צריכים להביא מירושלים? אתם מביאים מתל אביב.
אבי פרידמן
אנו מביאים מאזור המרכז, מהאזור הבעייתי.
ישראל משה פרידמן
אם אנו מדברים גם על ההיבט הממלכתי לאומי, הבעיה היא מאד רצינית פה, כי אם אנו מבני ברק זה עיר שהשינוע זה כמעט רוב רובו זה תחבורה ציבורית בואו נתאר לעצמנו שמוצאי פורים למשל יהיו 500 אוטובוסים בבני ברק ל- 25 אלף איש, ואם נוסעים ברכב פרטי זה אומר 12.5 אלף רכב לירושלים. אני חושב שכאשר כבישים 1 ו- 4 חסומים לגמרי, אז אם 402 עובד כמו שצריך הוא משחרר גם את הכבישים ואת 443.
היו"ר אורי מקלב
תעדכן אותי רק במשפט אחד באילו סדרי גודל המחסור היה בבני ברק? אתה אומר לי אנשים חיכו שעה ורבע במאות נוסעים באלפים באיזה סדר גודל? האם לאורך כל היום?
ישראל משה פרידמן
אנו מדברים על 200 אוטובוסים, שהיו חסרים בשושן פורים.
יצחק רודיך
לפי מה אתה בונה את הנתון הזה?
ישראל משה פרידמן
לפי מה שראו את התחנות העמוסות ועשו את החשבון. עכשיו זה מה שהיה חסר המון לאורך כל היום מה אתה מציע לקראת פסח?
היו"ר אורי מקלב
הייתי רוצה להפריד, נשמע מאגד מה היה בירושלים אבל בשלב הזה בוא נדבר על עיריית בני ברק ויהיה לנו קל להבין את הדברים. אני חושב שהוא אמר בצורה ברורה את החלק הכואב והמחסור אני לא צריך להגיד מה המשמעות שאנשים רוצים לבוא לירושלים ועומדים בתחנה ולא יודעים מתי יגיע האוטובוס עם ילידם מחופשים ועצבניים וכול'. זה דבר מיותר, אז אם באמת כך הדברים מה הביא אותנו ומה הסיבות שזה נגרם?
רונן חליפה
אני אתן סקירה כללית על כל ההערכות של אגד ואחרי זה אבי ייכנס בפרוטרוט לסקירות ולטיעונים שהיו בבני ברק. אז מבחינתנו פורים הוא מבצע הכי מורכב והכי קשה, הכי גדול בטווח שעות הכי קצר, פרוס על חמישה ימים. פורים אצלנו התחיל ביום חמישי שזה תענית אסתר, שישי, שבת, יום ראשון בני ברק וכל הארץ, ויום שני ירושלים. כשבאים מכל הארץ לירושלים, אז לנו היה עם עיריית ירושלים, עיריית בני ברק, עיריית אשדוד ומשרד התחבורה לקבל אישורים ולבצע את כל החידושים שכבודו דיבר עליהם. דבר אחד צריך לקחת בחשבון שפורים השנה הוא פורים ראשון כמו שאמרת שאגד ודן לא עבדו במשותף. במהלך עשרות השנים שדן תפעל בשעות שלו את פורים אנו לא בדקנו כמה אוטובוסים הוא הוציא, כמה הוסיף כמה חסך, בשעתיים של דן אנו נחנו הכנו את עצמנו לשעות שלנו זו הייתה החלוקה לקחנו את המסקנות ואת הזרמת לוחות הזמנים של דן שבצעו בפורים שנה שעברה ועל זה הוספנו איקס אוטובוסים שאבי ייתן את המספר המדויק.
היו"ר אורי מקלב
אתה רוצה להגיד שבשושן פורים שנה שעברה זה עבד שעתיים דן שעתים אגד, כך כל היום.
רונן חליפה
זה לא בדיוק כך בגלל הגודל של הארגונים אנחנו נתנו 65% ודן נתן 35%. זה מה שאני אומר, לקחנו מדן את הלוחות זמנים שהיו שנה שעברה שדן ביצע ועל זה הוספנו איקס אוטובוסים במהלך כל היום כי זה נעלם מבחינתנו, לא ישבנו ובדקנו ושמנו פוקדים לעשות את המעכבים הרגילים שלנו, בשנים שדן תפעל את השעות שלו.
היו"ר אורי מקלב
ואתה מזהה שהבאגים היו בשעות של דן?
רונן חליפה
אני לא מזהה כלום, אני נותן סקירה כללית ומציין, הוספנו כמות די נכבדה של אוטובוסים לעומת שושן פורים שנה שעברה.
היו"ר אורי מקלב
ולצורך העניין, אתם מזהים עלייה ושינוי בתחבורה ציבורית בקווים האלה בכל שנה? הציבור גדל, אני יודע, אבל באיזה סדר גודל בכל שנה?
רונן חליפה
אנו נותנים גדילה לתחבורה הציבורית בסביבות עשרה אחוזים במגזר החרדי.
הרב אייכלר
הוא אומר לי אחרי הדיון, אני לא מבין, אני מוציא חמישה אוטובוסים לחוף הרצלייה ממודיעין עילית איך אני מחזיר היום שמונה? מאיפה זה? הם נולדו בים? יוצא ממודיעין עילית אוטובוס וכשיוצא לים הוא נקבע ל-10:00 בבוקר ומתרכזים אנשים והם מעלים וקצת אבל החזרה היא מדורגת אז אחד לוקח 60 איש והשני עם 35 איש והאנשים לוקחים להם את מרווח הזמן בין 15:00 ל 17:00 אחה"צ עד 19:30 ופתאום מצטבר שברבע שעה אחרונה של האוטובוסים יש פיצוץ אדיר ואתה לא יכול לתקוע אנשים משעה חמש לא להוציא אוטובוסים.
רונן חליפה
כל שבוע אנו מעלים לדוגמא 982 למירון ביום שישי, אז הסבירו לי ובמוצאי שבת ממירון מוציאים 13-14 כל שבוע אולי אנשים באו ביום חמישי, אבל לים הרצלייה זה לא במקרה, זה לא על הדרך, זה לא התווספו, אני לא מבין טוב נו רבותי עוד לא קיבלתי תשובה אבל גם זה יבוא

חמשה אוטובוסים זה אותו מספר אנשים כמו שמונה אוטובוסים.

אנו עושים חשבון שביום חמישי חלק מהאנשים עולים למירון, ובמוצאי שבת כולם חוזרים.

מעבר לכל הסקירות עם הרשויות ומשרד התחבורה, יש היערכות מאוד גדולה מצד אגד שנוכל לבצע את המטלות האלה. יש שני אזורים באגד שבנויים על המגזר החרדי שזה אזור דרום של אבי בני ברק, אשדוד ואזור ירושלים ואזור צפון יש לו מעט מאוד קווים חרדים ואנו מניידים נהגים לשלושה ימים לאזור המרכז עם לינה ובירושלים עם לינה מעבירים אוטובוסים על מנת שנול לבצע את כל המשימות האלה ונערכים מבחינת תכנונית לקשיים תחבורתיים של פקקים.

אם ביום רגיל נסיעה בקו 402 קשורה לשעתיים בין ירושלים לבני ברק אז בפורים היא קשורה על שלוש שעות ומעלה כי אנו יודעים שיש פקקים אבל השנה בבני ברק לא היו פקקים כי המשטרה עשתה שם עבודה נהדרת עם אגד אבל בירושלים היו פקקים ושנה שעברה לא היה את הרחוב אגריפס, היה את רחוב יפו. רחוב אגריפס ויפו כל המעברים האלה שליוו עד לטרון ואז אוטובוס שמאחר לנסיעה הראשונה שלו סביר להניח שהנהג רודף אחרי עצמו במהלך כל היום.

היינו עם נהגים ואוטובוסים בכוננות גם בבני ברק וגם בירושלים במידה ותהיה בעיה נוכל להוציא מכוניות ונהגים בצורה ישירה ונהגים שעמדו והמתינו לצורך הבעיות שיגיעו וידענו שיהיו ודבר אחד כולם צריכים לקחת בחשבון אף אחד כולל אף אחד לא יכול לצפות כמה אנשים יגיעו בכל שעה לאוטובוסים כמו שאמר כבודו שנערכו לנסוע, נערכנו כולנו בין 18:00 ל- 22:00 ופתאום בין22:00 ל-01:00 בלילה הגיעו יותר אנשים משנה שעברה. זה תלוי במזג האוויר.

אני לא מדבר על פקקים,הלחץ מתחיל ביציאה מירושלים במוצאי פורים. הבעיה מתחילה אתה יוצא ב-23:00 מירושלים מאזור הצפון, אני לא מדבר על פקקים זה משהו שכולנו צריכים ללמוד אף אחד לא יכול לבוא ולהגיד לנו כמה אנשים יגיעו בין 21:00-22:00 או בין 22:00-23:00.
היו"ר אורי מקלב
רונן אותו בלתי צפוי היה גם בפורים אנו רוצים לדעת באמת מה היה בשושן פורים אנו יודעים שיום ראשון בלילה מוצאי פורים לא דנים בזה אבל הביעה המרכזית הייתה בעיה קשה,

אבל רונן למה אתם לא יכולים להעריך מראש משנה לשנה בערך סדר גודל של עשרה אחוז פחות או יותר כמה אנשים באים בשעות מסוימות?
רונן חליפה
שנה שעברה בפורים היה גשום וקר וסוער והמשפחות חזרו בין 18:00-22:00 והשנה היה חם וקיצי והמשפחות חזור בין 22:00-01:00 אפשר להעריך את זה?איך אני יכול להעריך את זה?

ואז בא משרד התחבורה אלינו ואומר לנו אתם צריכים להעריך בפורים חודש מבעוד מועד, אין שום חזאי שיוכל להגיד לי חודש לפני מה יהיה מזג האוויר בפורים.
היו"ר אורי מקלב
אני אומר את זה באופן כללי שיש לוח שנה מיוחד לתחבורה ציבורית משרד התחבורה ולאגד יש לוח מסוים שיכולים כבר להדפיס אותו ולהפיץ אותו, כל מיני תאריכים שלמדינה אין שום משמעות ולמשמעות המיוחדת של התאריכים האלה זה רק לתחבורה הציבורית.

אספר לכם סיפור אישי. כל מוצאי פסח, אחרי כל הורדת הכלים והעלאת הכלים והכנסת כל הכלי פסח והחמץ, בסופו של לילה הארוך הזה אנו מתיישבים וכותבים פתק, דף, ובו בדיוק איזה ימים יצא פסח האם היה שבת באמצע, לא הייתה שבת, מי היה בדיוק אצלנו בסדר, מי היה בשבת, מה קנינו, מה היה עודף, מה היה מחסור איפה היה בסדר איפה לא.

אם ככה באגד כותבים תיקים אנו רואים את זה עכשיו בצורה בונה אין בעלי ניסיון כמוכים ואין מסודרים כמוכם ואין מוכשרים כמוכם כל השינויים האלה שאתה אומר ההתנהלות, ההתנהגות הבלתי צפויה, הבלתי צפוי שאנו רואים בכל מיני מקומות אצלכם הוא כבר כמעט צפוי וגם אם יש משהו בלתי צפוי אז השאלה היא אם כאן מזהים ואני רוצה להתמקד בנקודה של שושן פורים לנושא הזה שזה יתמשך לכל אורך היום בחסרים גדולים מאד לפי ההתרשמות לפי העיתון החלק הזה מאוד מאד חשוב לנו ובאמת לדעת לשקף.
רונן חליפה
אני אזכיר לך נשכחות, מבצע קבר רחל אמנו נערכנו על פי מסקנות היית סגן ראש העיר בעיריית ירושלים אני צלצלתי אליך שהמשטרה סגרה ולא נתנה להיכנס הגעת עם רעייתך באת למחסום ראית שהתכנון היה מדהים מפרקיות מוגני ירי באת וניסית לעזור לי לפרוץ את המחסום להרגיע את הציבור התכנון היה מצוין, השטח הכתיב דברים אחרים.
היו"ר אורי מקלב
נכון אבל מאז ואילך אתם כבר יודעים להיערך לכך אתם כבר יודעים מה עושים עם הצבא .
דרור גנון
יש פה איזה תהליך של הטחת האשמות וניסיון להתגונן.
היו"ר אורי מקלב
אני עוד לא יודע את המציאות, אני רוצה לשמוע על פורים, בוא נראה מה היה.
אבי פרידמן
ברשותכם, קודם כל ברצוני לברך על ישיבה מהסוג הזה. לדון ולהסיק מסקנות, זה דבר טוב בכל מצב. משתמע מהדברים שזה סוג של כשל, והרשו לי למחות על כך שכל העניין הזה הוא כשל. אני מאוד מזדהה עם מר פרידמן, יש לנו כנראה דבר משותף וזה טובת הציבור. פרידמן זה "איש חבר" בתרגום של יידיש איש שלום, בקיצור אני הייתי לוקח את פורים ומתחיל אותו ביום חמישי והרב פרידמן נכון ציין נעשה פה דבר שלא נעשה מעולם בתחום התחבורה הציבורית הבני ברקית בעצם ההתערבות של ראש עיריית בני ברק בכל נושא התהליך של ההכנות לקראת פורים ונערכו באמת כפי שציין מר פרידמן מספר ישיבות עם אגד למען המטרה עם העירייה והעירייה עשתה מעשים שהם ראויים לשבח מה שנקרא באמת, המתכונת של נקודות איסוף התחיל זו שנה שנייה או שלישית אפילו בכמה מוקדים וכל מיני שיפורים כולל סגירת כבישים וכיו"ב.

לגבי פורים, כבר שלוש שנים שזה עובד בסגנון הזה, עם הרחבה של העניין. לפי שנתיים אנו הבאנו את השוטרים לסגירה, שוטרים בשיתוף עיריית בני ברק אבל מה שהיה השנה בתחום של עיריית בני ברק היה חסר תקדים במעורבות ברצון ליצור, בכמות הישיבות ואיך להיטיב עם הציבור ואכן אם יש נקודה אחת שצריך לחשוב עליה ובאמת להסיק מסקנות עליה זה הנקודה של פורים בירושלים ומה שנקרא שושן פורים שבאמת שם לא הייתה היערכות תנועתית לא עם המשטרה כי בבני ברק זהו יום רגיל.

על פניו, זה יום רגיל פחות לימודים והעיר שקטה והכבישים אמורים להיות פנויים. בני ברק עיר קשה מאוד לתחבורה ציבורית היא עיר בעייתית לתחבורה ציבורית להבדיל מאשדוד שגם לשם הייתה נהירה גדולה מאוד לירושלים ושם לא היו בבעיות כי היא עיר עם תשתיות רחבות מאוד. בני ברק צפופה סגורה וכפי שאתה מכיר היה לנו בעיה נקודתית בין השעה 21:45-23:00, היה צוואר בקבוק אחד גדול שזה כל מה שהסתיים מיום חמישי בערב עד יום שני אחה"צ.

היה צוואר בקבוק של שעה ורבע אני יכול להגיד שגם בנתוני ה-GPS שלנו וגם נתוני ספירות הנוסעים והמבקרים אנו תוך שעה ורבע פתרנו את הבעיה. יש בעיה שאנו לקחנו אותה בחשבון וזו אחת המסקנות שאנו לפחות נסיק ובישיבות שנה הבאה אנו נעלה את זה. באיצקוביץ וברחוב עזרא אוטובוס שקולט נוסעים ואין משטרה שעוזרת לנו, ולא הייתה משטרה כי לא חשבנו על זה, אוטובוס עומד יכול לתקוע עכשיו שורה של 20 אוטובוסים שאמורים להגיע לתחנה ואין אפשרות, מאחרי גן ורשה, "דובק" שעומדים אוטובוסים והם נמצאים אצלנו ב-GPS אנו רואים אותם ואין לנו שום דרך להגיע ולהביא אותם.
היו"ר אורי מקלב
אתה אומר, האוטובוסים האלו שהעלו הרבה נוסעים בכל התחנות, הם גרמו לפקק שהאוטובוסים לא יכלו להגיע לחזון איש?
אבי פרידמן
לא יכלו להגיע ובאיזה שהוא שלב בדרך אנחנו ניתבנו את האוטובוסים שיגיעו לאיצקוביץ דרך רחוב סוקולוב, מי שמכיר בז'בוטינסקי פונה ימינה לסוקולוב -

אז אנחנו באיזה שהוא שלב של צוואר הבקבוק הזה זה רק שעה ורבע לפי כל הנתונים שיש לנו. וזה נכון אנו לא היינו שותפים לחלק האחרון של הנסיעה, בנושא של הכוונה של התנועה בתוך העיר בפורים אני הייתי שמח ותעביר את המסר גם לראש העיר שביציאה לעיר יהיה פתוח כל הזמן.
ישראל משה פרידמן
רחוב בן דוד, אני לא זוכר, לפני מרום שיר, מה עם רחוב הרב לנדאו לא היה עוזר לזה?
יצחק רודיך
פתחנו אותו כבר שלוש שנים מרחוב עזרא לוקחים ימינה לבן יעקב.
אבי פרידמן
אני יודע שיש החלטת עירייה לפתוח אותו לחבורה ציבורית.
דרור גנון
אני רוצה להגיד שעיריית בני ברק עשתה משהו לא ברור לי קצת אבל אני גם את זה מקבל, היא נתנה עדיפות מלאה לאגד על חשבון מפעילים אחרים. אנחנו שלושה ארבעה ימים לפני זה פורים היינו צריכים זה לא קשור אליהם אמנם לריב עם ראש העיר על סופרבוס שיקבל מקום להוציא מתוך בני ברק, כלומר הייתה פה התנהלות - לא שזה משנה, אני סתם מציין את זה.

אבל בכל מקרה במבצע חריג ויחסית לשנים האחרונות למרות שאנו לא היינו שותפים נתנו לזה להתנהל כי ראינו שיש לקיחת אחריות.

היו באמת ביקושים לא צפויים, הקטעים האלה של ראשון ושני וראשון בצהריים , היו ביקושים לא צפויים באמת ולא התנהל כמו שנה שעברה זו האמת זה גם שונה מבחינה תקופות השנה אתם אומרים שזה אותו הדבר אבל זה לא אותו הדבר אדר א' ואדר ב' שינו קצת את מזג האוויר. יותר אנשים נסעו אני גם ראיתי את זה בירושלים אני הסתובבתי עם מנכ"ל משרד התחבורה הוא ביקש לעשות סיור סיירנו במשך ארבע שעות ראינו את כל.
היו"ר אורי מקלב
ביום שני בערב?
דרור גנון
הוא גם הציע בירושלים תוכנית תנועה חדשה לשנה הבאה זה דבר מעניין אנו הולכים לסגור רחובות לתנועת רכב פרטי והולכים להזרים את האוטובוסים בצורה אחרת זה הולך להיות משהו מאוד מעניין גם בירושלים, גם התאונה שהייתה בדרך ומנעה מהאוטובוסים לנסוע ולחזור.
היו"ר אורי מקלב
אבל הציבור לא יודע שיש תאונה.
דרור גנון
ב- 2011, הציבור שעומד בתחנות יוכל לדעת. יהיה מצב ויש דרכים שאנו צריכים ללמוד להעביר גם בתחנות ושהם ידעו מה שקורה ויש לי כבר בקשה ארוכה והוועדה כבר ישבה על זה לעשות מרכז מידע, אם היה מרכז מידע, לא מה שאתה מתכוון זה כמו שיש לך *955 .
היו"ר אורי מקלב
כל היום אתם יושבים במרכז הרמזורים של עירית ירושלים יש לזה תכנית שלמה שאנשים יכלו לדווח ולקבל דיווח. אין פעם שאני יוצא מירושלים ולא מרים פלאפון *955 או 16 ומנווט עצמי וחוסך לעצמי הרבה עגמת נפש או הרבה זמן ומעדיף את כביש 443 לפי מה שקורה בדרך .

גם הייתה בעיה וגם מטבע הדברים לא נערכתם במספיק אוטובוסים לפי דעתי, הייתם צריכים להיערך אולי מאחר שזו השנה הראשונה שאתם פועלים בלי דן זה גם לטובתכם וגם לרעתכם מצד אחד זה לטובתכם כי לא ידעתם להיערך באמת הייתה חלוקה, אתם זוכרים שנה שעברה היו שני מפעילים לבקשת כל חברי הכנסת החרדים וראש עירית בני ברק, אנחנו פיצלנו את הפעילות שתמיד היה חריקות בין אגד ודן זה לקח אחריות וזה לא לקח אחריות עשינו סדר וזאת השנה הראשונה באמת שאנו עושים סדר ויאמר לזכותם שהם בכל אופן נערכו לבד, ולרעתם שאולי היה חסר לכם בהיערכות כמה אוטובוסים.
דרור גונן
אבל שוב פעם זה שנה ראשונה בהפעלה אני חושב ששנה הבאה זה יראה אחרת זה יראה יותר נכון אנחנו גם נעשה את הפיקוח שלנו בצורה קצת יותר אדוקה בסך הכול הכולל השרות היה בסדר היה טוב אני עוקב אחרי פורים משנה לשנה בכל זאת פורים זה האירוע הכי גדול בתחבורה הציבורית בכלל מדינת ישראל לא במגזר החרדי אלא בכלל במדינת ישראל שיהיה ברור.
אבי פרידמן
אלפים מאה תשעים ושמונה אוטובוסים לכל היעדים ביום אחד בשושן פורים יום אחד

רק במגזר החרדי ! יום אחד.
יצחק רודיך
דרור אמר משפט שלדעתי הוא צריך לקבל עליה תגובה מיידית אמר פה פרידמן צריך לענות לו על זה, נכון ששנה שעברה היה דן אבל הכמות של האוטובוסים השנה הייתה שונה משנה שעברה יחד עם דן והוא ייתן לך נתונים.
היו"ר אורי מקלב
דרור תודה על ההשתתפות הוא יידע לעקוב אחרי המסקנות ומה יהיה בפסח.
יצחק רודיך
לא הרחבנו את כל הנושאים, לא יכולנו להרחיב הכול, דבר אחד זה נכון שבבני ברק הייתה היערכות של כל הצדדים, השקעה גדולה ולאור זאת בגלל שהייתה השקעה גדולה ביום הקשה ביום הבעייתי שהכי חשוב שאין מנוס ואין פתרון אתה בא ואומר הייתה כותרת בעיתון ביום אחד הצלחה גדולה ולמחרת הכשל או לא משנה מה המילה שהייתה שם בעיתון המודיע באותו העיתון, יום ככה ויום למחרת כתבה אחרת ולמה היינו צריכים להגיע כשהרצון שלנו גדול אין לנו עניין להוכיח את התחבורה הציבורית ועכשיו כמו שאתה שם לב אנו לא שמים דגש על מ-22:00 בלילה שם אני מקבל את הבלתי צפוי שם לא נערכו זו פעם ראשונה בשושן פורים שמכל ההיבטים שאמרנו עכשיו אין את הבעיה בני ברק שקטה אין פקקים, לא לומדים, אין לחץ.
היו"ר אורי מקלב
בכל המדינה היום שהוא הקל ביותר ושם היו כשלים לפי איך שנאמר ונכתב זה היה לאורך הרבה יותר שעות לא שעה אחת ואנחנו באמת רוצים לדעת מה הבעיה והיו גם בעיות בירושלים, ביום שישי בכניסה לירושלים ביום ראשון בערב כשעלו מבני ברק לירושלים, במוצאי פורים. בסדר אני לא מדבר בסדרי גודל כאלה לא הייתה קריסה, לא הייתה נפילה, הייתה שעה ורבע שחיכו, היו צריכים אוטובוסים לרכסים כל יום שישי שניים או שלושה אז נסעו ארבעה או חמישה ועם כל זה היה חסר אוטובוסים ואנשים חיכו ביציאה מהעיר שעה, שעה ורבע.

חגי נמצא פה, ואני דיברתי איתו וכן נמצאים או לא זה דבר שעוד אפשר להבין אותו על אף שאני גם מבין, אני רוצה לדעת האם נערכים ביום שישי שיש פורים האם אתם יודעים שיום שישי זה יום שהוא יותר ממוצאי שבת מכיוון שמי שנסע מחוץ לעיר בפורים קריאת המגילה היא בצאת השבת אז זה שונה מיום רגיל שזה תענית אסתר זה היערכות אנשים כבר נוסעים מחוץ לעיר כבר ביום שישי, אנשים שנוסעים למקומות רחוקים נוסעים כבר מיום שישי מי שנמצא ברכסים נוסעו כבר ביום שישי, לכן אני אומר המטרה שלנו עכשיו שהרגולטור יעקוב אחרי זה.

יש משהו שעדין לא נגענו, איפה הייתה הבעיה עד כדי כך שהיה צריך להגיע לכאלו מימדים? אני יכול להבין על בלתי צפויים של עשרה אחוז אבל לא במימדים כאלו של מאות ואלפים שחיכו לאורך שעה ורבע לאורך הרבה שעות. אבי התייחסת לזה שרבי עקיבא - אני לא מדבר על נקודה של אלפים, מדובר על 200 אוטובוסים, על עיר שלמה שזזה, אלו דברים הזויים.
יצחק רודיך
חלק מהדברים אני קיבלתי חלק לא, יש לנו מסקנות משלנו לגבי פורים שנה הבאה והיום שלאחר מכן שושן פורים עם היערכות תנועתית שצריכה להיערך כדוגמת היום הקודם וזה לא יום מה שנקרא שאנן, ואני מקווה מאוד שהמיזם החדש שהתחלנו בעצם זה שפתחנו משרד לפניות ציבור ומשרד למכירת כרטיסים מוקדמת בבני ברק נוכל להגיע למצב, שבשנה הבאה בעז"ה, אנשים ידעו מבעוד מועד שהם באים מתי הם נוסעים ואיפה הם נוסעים כדי לקנות את הכרטיסים מראש, זה קורם עור וגידים.

נכון לרגע זה, פתחנו לפני חודש חנות עם מכירה מוקדמת, עם אוטובוסים ישירים לירושלים מנקודת איסוף אחת, והרצון שזה יהיה בבני ברק בחגים ובמועדים ובאירועים שכאלה שבן אדם ידע שבשעה עשר בבוקר הוא נוסע והאוטו מחכה לו. אני יכול לציין כשאנו פתחנו היה ראש עיריית בני ברק בפתיחה של המשרד הזה וראש העירייה הוזמן לפתיחה, כבודו היה?
אריה פרנקל
ישב ראש עיריית בני ברק עם כ 150 ודיבר על מבצע של פורים כאחד המבצעים המוצלחים שהיו בבני ברק בעשור האחרון, זאת אומרת לא עלה שם עניין אפילו של - - -
אבי פרידמן
אני לא נכנס לזה, אני מדבר על שושן פורים.
היו"ר אורי מקלב
תן עוד מילה אחת על שושן פורים. אנו צריכים להעירך מבחינה תנועתית ומשטרתית כמו ביום הקודם, זו אחת המסקנות העיקריות שיש לי מתוך המבצע הזה מסכים?
יצחק רודיך
אני בטוח בהלך הרוח החדש, שנושב בעיריית בני ברק, אין לי ספק שנקבל את העזרה ואם לא נקבל את העזרה נעשה את זה עלינו.
היו"ר אורי מקלב
הרב אייכלר, אני התראיינתי אצלך באחד התוכניות ואמרתי לך תראה תהיה חנות יהיה משרד אתה היית ציני אבל הציניות הזו קרמה עור וגידים.
ישראל אייכלר
כשהייתי עדיין יו"ר הוועדה לפניות ציבור, אמרתי אז, דיברו הרבה על סופרבוס ועל החברות החדשות אמרתי משפט "טוב שההגה בידיים של אגד", ואז אמרו איך אתה אומר דבר כזה ואגד וכו' בסופו של יום חברה שיש לה 4000 אוטובוסים, חברה שיש לה אלפי אוטובוסים ועם כל הרצון הטוב חברה שיש לה 20 אוטובוסים? אז אני אסביר מדוע. היה יהודי חכם שאמר לי שהגמרא אומרת שיש שני סוגי אנשים שנותנים צדקה אחד מי שיש לו ואינו רוצה לתת ואחד מי שאין לו ורוצה לתת אמר היהודי איפה כדאי להסתובב אצל זה שרוצה מאוד ואין לו או זה שיש לו ואינו רוצה ?

באופן טבעי, אנשים רוצים ללכת לזה שרוצה לתת, אבל אין לו. אתה יכול לשתות אצלו קפה אבל אין לו וזה שיש לו ואינו רוצה לא רוצים ללכת אליו אבל בסופו של דבר אתה תוציא ממנו לכן עם כל הטענות לאגד יש להם הרבה אוטובוסים וניסיון.

חייבים לומר, גם אם זה לא פופוליסטי, אני לא מכיר עוד חברה אולי חברת חשמל שעומדת במשימות כמעט בלתי אפשריות של הובלת בני באדם, אבא שלי היה נהג חברה קדישא היה מוביל מתים ופעם הוביל שני מתים ביחד אמרתי לו אבא אתה לא פוחד? אז הוא אומר להוביל אנשים חיים זו המשימה הכי קשה.
היו"ר אורי מקלב
שלמה שיליץ שנפטר לפני כמה חודשים החזיק את המאפיה במשך כמה חודשים הוא אומר לי, היה תקופות שביום שישי היה מביא כל מה שהיה נשאר מהמאפיה והיה מביא לשכונות ומוכר והוא היה איש מילואים ומומחה גדול בזיהוי והולך למילואים כל השנה, הוא אומר לי שם אני שם את הרגל אף אחד לא מדבר איתי, כאן אומרים לי החלה לא מספיק אפויה טוב וזורקים לי את זה בפנים אז הוא אומר לי תגיד איפה צריך לעבוד איפה יותר טוב?
ישראל אייכלר
לכן כמי שלא נוסע הרבה באוטובוסים מעריך מאוד את העבודה שלכם כי אדם שצריך לנסוע באוטובוס הוא כבר באיזה שהיא מצוקה וזה קשה, ויסלח לי רונן חליפה אבל שעות ארוכות האיש הזה עומד בתחנות ומשנע אוטובוסים ואנשים ואני מכיר לך טובה בעניין הזה.
רונן חליפה
אני רוצה להגיד לך, שאני מאוד שמח שחזרת לכנסת.
ישראל אייכלר
גם בכנסת הקודמת שדנו באגד עם כל הבעיות תמיד אמרתי מה שמגיע, מילה טובה תמיד אמרתי. בכל אופן הפתרונות שמצאתם לתחבורה הציבורית מוכיחות מצד אחד על ההיערכות שלכם ומצד שני על העוול הגדול שנעשה לציבור משך עשרות שנים שאמרו שאין פתרון לבני ברק ונגזר עליה כך. תמיד אמרו שבבני ברק אין ברירה הכול תקוע התחבורה הציבורית תקועה והעובדה שמצאתם פתרון בשנתיים האחרונות מוכיח שאפשר למצוא פתרון יצירתי וחבל שרק בשנתיים האחרונות. משרד התחבורה בקש שיפתחו את רחוב בן דוד אז אני מבקש מעיריית בני ברק לקחת את זה לתשומת לב לא רק בפורים כי לא כל יום פורים.. אלא במשך כל ימות השנה אם זה דבר טוב צריך לעשות את זה עכשיו. לגבי ירושלים אני עובר מירושלים לבני ברק יש שיטה חדשה שתוכלו להזרים את האוטובוסים החוצה דרך הר חוצבים ישר ליציאה גם זה רעיון יצירתי שמלמד אותנו שצריך לחשוב בראש גדול אז אפשר למצוא פתרונות שפעם חשבנו שאי אפשר.
חגי יציב
יש שבעה מוקדים ולא אחד.
ישראל אייכלר
זה חוסך להיכנס לתוך פקקים אני בטוח שהיום גם לקראת פסח לגבי הכותל המערבי וגם לגבי ל"ג בעומר במירון כפי שידענו כולנו את הכשל לפני כמה שנים אם נחשוב באופן יצירתי ונתכנן הכול צפוי והרשות נתונה ואפשר למנוע סבל מן הציבור עם כל הרצון הטוב –
היו"ר אורי מקלב
אני שמח שאתה מברך על הנושא הזה אצלנו העולם מתחלק לשניים יש כאלה שמברכים אותך ויש כאלה שזוקפים לזכותך את זה שהאוטובוסים נוסעים דרך שכונת בלעז אבל אתה רואה שזו זכות גדולה.
ישראל אייכלר
זו הנקודה הטובה ביותר של שכונות הצפון בידיעה ברורה.
יצחק רודיך
אני השלמתי ביחד עם רונן שאנו בסופו של דבר קצת שינינו את מה שעשה ועשינו רק את ההלוך ולא את ה- חזור. את ה- חזור שינינו בגלל תלונות של מנחת יצחק אנו כולנו מעורבים יש לנו 10 אצבעות בתוך התחבורה הציבורית לאורך שינוי התחנות ולאורך כל השנים בעניין הזה.
ישראל אייכלר
זו דוגמא שאפשר למצוא פתרונות כמו באברהם בן דוד, השכנים במנחת יצחק הם אנשים שבדרך כלל לא נוסעים באוטובוסים והם ניהלו מאבק לא פשוט.
רונן חליפה
הם באו לסגור, ואז באנו לפשרה.
ישראל אייכלר
זה רק כיוון אחד וזה גם הגיוני מבחינת המסלול ולכן אני אומר שצריך לחשוב. אני לא אומר שאנחנו, זה לא עניין של חובה כשלהסתדרות הייתה מדינה ואגד הייתה שייכת לו אז היה ככה, היום הכול עסקי וזה ביזנס ואף אחד לא מסבסד. מה שאני מציע לגבי מה שאמר רונן שאי אפשר לצפות שעות בשביל זה בדיוק עומדים אנשי הקשר עם הפקחים שיש בעיה מרימים טלפון ולא צריך לקחת ארבע שעות כדי לפתור אותה, כל קהילה היא קהילה גדולה צריכים בכל קבוצה מישהו שיהיה לו הטלפון של האנשים שלכם שירים טלפון ויגיד הנה פה נוצר פקק יש איזו חתונה, איזה בר מצווה יש איזה אירוע.
רונן חליפה
אני מאמין שבתקופה הקרובה הציבור יתרגל לדבר החדש של הזמנת מקומות מה שעשינו בל"ג בעומר הקודם של הזמנת מקומות מראש לפי שעות ומקומות ישיבה באוטובוסים התחלנו לפני חודש בקו 402, אבל הציבור לא היה מודע לזה, לציבור היתה אפשרות להזמין מקומות לשעה 10 ,11.
שלומית אבינח
איפה פרסמתם את זה ?
רונן חליפה
בעיתונות החרדית.
הרב אייכלר
אני מדבר על מצב, שלא צפוי מראש. אם לא צפוי, הציבור לא יזמין כי פתאום יש לוויה או משהו.
היו"ר אורי מקלב
אם התפרצת, אני רוצה להגיד לכם שאתם צריכים לשפר משהו בנושא של הפרסום אני אומר לכם מניסיון ומידע אישי ביתי נסעה לפני שבוע לחתונה לבני ברק 402 עם חברות והן יצאו ב8 והיא הזמינה בכרטיס ישראכרט שלי הם הגיעו לביתן הזה היה מי שדיבר איתם הוא אומר מהגובה או מהנומך לא יודע מה היא ספרה, היא שילמה שוב על הכרטיסים ובקושי הספיקה את האוטובוס ואני שולח מכתב שוב לזכות אותי, לא לזכות אותי.
רונן חליפה
היא הזמינה מראש ולא הצליחה להוציא את הכרטיסים?
היו"ר אורי מקלב
כן היא הזמינה ושילמה אני אומר לך שתקלה כזו היא תקלה שאחריה אנשים מאוד חוששים אלו ארבע או חמש בנות ביחד אני אפילו לו יודע אם הם קיבלו את הזיכוי אני אומר בנושא של חדשנות כזו של כרטיסי אשראי ניסיון כשל הרבה יותר מונע ממך.
ישראל אייכלר
עוד ב- י"ח באייר, צפוי להיות יום ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי אני יודעים את זה מראש אני בטוח שאם תשבו עכשיו עם קבוצות שנוסעות לשם עם האנשים אפשר יהיה לתכנן לא רק את הזמנים אלא גם את הצפיפויות והמסלולים לא להיכנס לפקקים. כמעט כל קהילה יש קהילות שנוסעות בהמוניהן למירון ואם יהיה תכנון מראש.

לגבי הכותל, אתם אומרים שאתם נערכים לכותל המערבי ואני יודע שהאוטובוסים עוברים דרך הבית שלי ולפעמים אני נוסע איתם אני רק שכחתי שח"כ לא צריך לשלם וגם שילמתי. האוטובוסים האלה הם דבר חשוב מאוד, רק אני מאמין שבשער יפו באזור הזה גם, עם כל הצפיפות אם נחשוב בסגנון שחשבתם על בני ברק אפשר לפתור את הבעיה של הכותל המערבי.
היו"ר אורי מקלב
זה אני רוצה עוד כמה משפטים על ירושלים, מה שהיה. נמצא כאן מר גלינסקי תושב רמת שלמה מהיבט על שכונה בתוך ירושלים לא מחוץ לעיר בתוך העיר בפורים.
בן ציון גלינסקי
אני משמש כיו"ר ועדת התחבורה, במנהל קהילתי רמת שלמה קרוב לשנה אני מודה לרב אייכלר ולעוזר אני רציתי את הבעיות שהיו בפורים לחלק לשלושה דברים. הראשון, הייתה לנו בעיה מוקד יציאה של 402 ישיר המוקד הזה נערך בשיתוף המנהל הקהילתי פרסמו את הטלפון של המנהל הקהילתי לדעת מה הכמויות של האנשים שנרשמים התקשרתי לרב בנימים חינקיס במוצאי תענית אסתר בליל שישי אנו צריכים כפי הנראה אוטובוס אחד לשעה שמונה וחצי כפי שפורסם ביום חמישי בלילה פרסמנו ליום שני בלילה האוטובוס לא הגיע ! פרסמתם בשמנו והאוטובוס לא הגיע לא יודע למה.
ישראל אייכלר
היה לך איש קשר לצורך זה?
אריה פרנקל
הוא לא הגיע בכלל?
בן ציון גלינסקי
בנימין חינקיס עובד באגד במשרד של חגי למעשה בתשע ועשרה הגיע אוטובוס למעשה היו צריכים שניים אבל אחד סוכם מראש שיגיע ארבעה ימים קודם לא יודע למה לא הגיע. הגיע ב 40 דקות איחור. תשע ועשרה . אחר כך בתשע ועשרים הגיע עוד אחד אחרי שרוב הציבור התחיל לצאת לכיוון הר חוצבים אני לא חושב שזה דבר שקשור לכל הבלגנים סיכמנו ארבע ימים מראש על שעה מסוימת ולא הגיע לבני ברק 402. מוקד יציאה עם הרשמה מראש, והנושא של המערך העירוני. למעשה, היו 4 שעות בין 18:00-22:00 בערב המערך יחסית כשל למעשה מהיציאה מהרכס יצאו בממוצע של ארבע אוטובוסים בשעה דבר שביום יום לא נורמאלי כך שאני הייתי בסעודת פורים כטוב לבי ביין אני מקבל טלפון מאהרון בן האהרון ראש מחלקת פניות צבור על כך שעקב מעשה ונדליזם ברמת שלמה, היא נסגרה מתחבורה ציבורית. באמצע סעודת פורים, בשעה 7:00 בערב, רמת שלמה נסגרה כעונש קולקטיבי למעשה. אני מרים טלפון למנהל תחנת שועפת והוא אומר לי לא היו דברים מעולם המשטרה לא נתנה כזאת הוראה לאגד, לא קיים יש לנו סיפור עם שוטר שנפצע אנחנו עבדנו מאד חזק להוריד את האלימות שירדה במאות אחוזים השנה למעשה לא נתנו כזה הוראה, השוטר שנפצע נכווה קלות מחזיז ולא היה צריך פינוי רפואי זה הכול.
היו"ר אורי מקלב
הוא שאל, שים לב זה לא היה בכניסה.
בן ציון גלינסקי
למעשה התקשרתי חזרה לירון באתי עכשיו מהמשטרה אין כזו הוראה הוא אמר, אני אברר את זה. לאחר חצי שעה הוא חוזר אלי ואומר לי כן רק שני רחובות נסגרו לתנועה כבר דיברתי עם חגי על זה עזרא ברגר דיבר על זה יש אפשרות לפתור את זה.
חגי יציב
למעשה לא היה ולא נברא וזה מכעיס אותי, לא היה סגירה של רחובות יש פה דברים שאינם אמיתיים השכונה, רחוב חזון איש נסגר בלל אלימות חוזרת ונשנית שאתם לא מצליחים למגר אותה וקראתי לך ולעזרא ברגר שיבואו אלי למשרד על מנת להפריד ולהוציא את אותם ילדים שזורקים אבנים וחזיזים וביצים על הנהגים שלנו אבל אתם לא מצליחים להשתלט עליהם, מאחר ואתם לא מצליחים להשתלט עליהם היו במקום למעלה מארבעים שוטרים על מנת לנסות ולמגר את הבעיה וזה לא הצליח אני וקצין הבטיחות החלטנו באותו הרגע שלא נוסעים בחזון איש עד אשר המשטרה מפנה את השטח. ח"כ מקלב אני מצטער שאני מתפרץ.
היו"ר אורי מקלב
נתתי לך אני רוצה לתת לו לסיים.
בן ציון גלינסקי
לאחר מכן הייתה לנו ישיבה עם עופר ניר מנהל התפעול של אגד ירושלים הוא במקום התקשר לקב"ט וזה אמר לו שזה נסגר לחצי שעה, לאחר כמה ימים התקשר אלי ואמר לי שרק הרחוב הספציפי הזה נסגר אבל הוא הקב"ט שהיה במקום היה נוכח בעומסים שהיו במקום בתחנות לזה שאוטובוס לא הגיע לרבע מרמת שלמה עד שלא היה לו יותר מקום להעלות נוסעים. זה הוא עצמו אמר לי יחד עם צביקה טשרניחובסקי ולמעשה בוא נאמר שלא הייתה סגירה ובמקרה שלא הייתה סגירה בכל זאת מערך האוטובוסים לא עבד כראוי.
היו"ר אורי מקלב
התושבים היו בתוך השכונה ולא ידעו?
בן ציון גלינסקי
התושבים בכניסה הלכו ברגל לכל אורך כביש 9.
הרב אייכלר
הזכרתי את רונן חליפה בירושלים, ולא שמתי לב שגם אשדוד, גם מעוז גדול של ציבור חרדי שנוסע לירושלים וחייב תודה אני עומד בקשר עם הציבור והמשימה בין אשדוד לירושלים שזה אלפי משפחות עם ילדים.
בן ציון גלינסקי
בכל השנה אני בקשר עם חגי זה לא שאנחנו לא מכירים אנו עובדים הרבה ביחד.
חגי יציב
אם אני שומע את מה שאמר הבחור אז בנושא אחד הוא דיבר עם חינקיס ונושא אחד הוא דיבר עם ירון בן אהרון ויכול להיות כשל בתקשורת מכיוון שהוא וועדת תחבורה של רמת שלמה ומכיוון שהיותה תנועה. אם הקשר יהיה ישיר בלי חינקיס ובלי ירון שום דבר גם לקהילה של השכונה וגם לאגד קשר ישיר ביניכם או מישהו מטעמך או מטעמו מוסמך ומסוכם על שניכם ימזער את הפערים ואת אי ההבנות ולא נצטרך להגיע לשולחן הזה.
היו"ר אורי מקלב
טוב אני מקבל את זה על אף שזה שני נושאים נפרדים הוא דיבר על חינקיס ועל 402.רונן אני מצדיע לאנשים האלה נאמני התחבורה האלה אלו אנשים בהתנדבות משקייים שעות למען הציבור האמן לי הם שגרירים של אגד יותר מאשר של האנשים, הם סופגים הרבה ומגינים הרבה יותר, הם רוצים שתהיה תחבורה שוטפת וזמינה ואני מברך על האנשים האלה. זו עבודה נאמנה מאוד ואנו צריכים לחזק אותם וגם אם הוא אמר דברים שלדעתך לא נכונים אני חושב שהקשר צריך להיות. יצחק בבקשה,
יצחק רודיך
אני לא רוצה לחזור על מה שנאמר פה אבל מכיוון שזה התפקיד שלי ואני רוצה לפתוח את היריעה הזו כדי שיבינו אלו בעיות אפשר לפתור ואלו בעיות גם אם הם כותרות בעיתונים אי אפשר לפתור. א, הקטע של ההיערכות בפורים מתחילה חודשיים לפני פורים אני רוצה גם להצטרף ולשבח את יעקב אשר ראש העיר של בני ברק שעשה עבודה מדהימה בפורים הזה, אני בקשר איתו כל השנה אבל תודות לו וליוסי וכסלבוים ראש המטה שלו ופורים היה בסדר גמור מבחינת התשתיות וההיערכות הנכונה, עד תכנון המספרים שמדובר בשושן פורים.

כשאנו מדברים מה אגד עשה במגזר החרדי מדובר כמו שאבי אמר 2198 נסיעות רק בקווי המגזר החרדי רק ביום שושן פורים 2000 זה עשר אחוז מאגד זה מספר שרק במגזר החרדי. לקחת את המספר הזה של אלפיים אוטובוסים ולדעת לחלק אותם לכל הארץ כי כל הארץ עולים לירושלים ומירושלים יורדים לכל הארץ חזרה, לחלק אותם לכל שעה לכל כיוון זו עבודה מאוד מסובכת וקשה כשאנו לוקחים את כל פורים מדובר מיום חמישי אני מדברים קרוב ל 4000 נסיעות רק במגזר החרדי וכשלוקחים חמישה ימים ומחלקים שעה כיוון ויום זה מאוד קל לבוא ולהגיד שהיה חסר פה עשרה אוטובוסים ופה חסר חמשה זה בסדר גמור אבל זה פחות מחצי אחוז מההיקף.
היו"ר אורי מקלב
אם זה רק אחוז אחד שני אחוזים, אתה צודק, זה יכול לקרות גם אם נערכים באופן מקסימאלי אבל הקבוצה הזו או התחבורה הזו מבני ברק לירושלים שהיא דבר שצריך יחידה נפרדת בשושן פורים ושם לא היה כשל של אחוז שניים שם הייתה בעיה אני אומר לך ש-2000 איש מתוך 200 אלף זה לא הרבה, אבל 2000 איש מתוך 10,000 בו נניח שזה עשרה אחוז אבל בסופו של דבר אלו 2000 איש שהייתה להם בעיה וגם את זה צריך להביא בחשבון וכל דבר כזה אתה יכול להסתכל בעוגה הכוללת ולהגיד אולי אחוז, אפשר להגיד ככה 90% מהעניין עבר בהצלחה זה נתון יפה מאוד ומרשים אחרי זה אפשר לעשות על זה דבר אחר 2000 איש לא הגיעו חיכו שעות רבות בתחנות וזה לא טוב אותו נתון בדיוק.
יצחק רודיך
אני לא אומר שזה טוב אני רק בא ואומר כי מתוך מאה אלף איש, אני אגב ממש לא מסכים עם הדברים האלה ואני הייתי בתוך העניין, הבעיה המרכזית היתה איצקוביץ כי הכניסו שם 12 אוטובוסים נוספים והבעיה נפתרה, אנחנו משנה שעברה מ 2010 ל 2011 מה שהוא אמר דן וכל הפקת הלקחים הוספנו מאה ואחד עשרה נסיעות בפורים עצמו רק לקווי המגזר החרדי ובבני ברק בלבד 64 נסיעות מכיוון בני ברק לירושלים, כלומר יש תגבור משנה שעברה של 64 נסיעות.

לבוא ולקחת נקודה של שעה וחצי כמו שאבי אמר, וזה היה שעה וחצי, ולעשות מזה 200 אוטובוסים וכשל? מתוך 2,000 נסיעות היו חסרים 10 -15 אוטובוסים, אני אשמח מאוד אם מישהו יבוא ויגיד לי שמר רודיך בשעות האלה תתגבר פה עוד 20, הוא יקבל עוד 20 וגם משנה שעברה בשעה הזו שדן הפעיל אנו הוספנו עוד 20 נסיעות רק בין 10:00-13:00 בצהריים כלומר גם לקחנו בחשבון את השעה הזו שאתה מדבר עליה, אז אני אומר שוב אני סותר את הנושא הזה של ה- 200 אוטובוסים מדובר על 25 גג, ואסור לזלזל מדובר באנשים שעמדו בתחנות וסבלו וצריך לפתור את הבעיות האלה.

ברשותך, כשאנחנו מסתכלים על ירושלים שושן פורים שמוציאה את הכמות שמוציאה שמדובר שזה קרוב ל- 1,200 רק מ17:00 בערב. כל המגזר החרדי 402 זה קרוב ל- 500 .
היו"ר אורי מקלב
יצחק, אתמול הסתובבתי עם ישראל משה פרידמן ברמת השרון, באורנית, ברמלה לא בתור חסיד בעלז, בתור מנכ"ל רשת הדרת תרבות יהודית, תודעה, הסתובבתי איתו בכל מיני מקומות בארץ אנחנו יודעים את הקשיים, אנחנו יודעים מה נעשה כדי להפעיל מערכת תחבורה כזו קשה בזמן כל כך קצר עם צבור כזה גדול עם כל ה"בלתי צפויים".
יצחק רודיך
אם היית יודע ומאריך, לא היית מכניס את הכתבה בעיתון.
היו"ר אורי מקלב
בקיצור אי אפשר לקלוע בול ואי אפשר להיות מקסימאלי אני יודע שיכול להיות, אבל אנחנו מדברים ורוצים לזהות איפה, אם גם מזה נצא מנקודת הנחה וניתן הנחות לעצמנו ונגיד שהכול בסדר בכל אופן אני התחלתי בתחילת דברי ואת הישיבה שאני עושה שאת זה כדי לזהות בדברים שלא יחזרו על עצמם יכול להיות שלא יחזרו על עצמם. אם זה לא יחזור אז יחסר משהו אחר.

אני שואל אותך שאלה מקצועית האם ביום שישי שהוא ערב הוא לא פורים אתה אומר שההיערכות היא קודם, האם כשמעריכים נסיעות לפריפריות שאתם שולחים אוטובוסים מיוחדים לכרמיאל, לרכסים לכל מיני מקומות רחוקים כאלה, האם אתם הולכים ואומרים, אני נותן כל יום ששי שני אוטובוסים?

כאן הנקודה, האם כדי למנוע ואתה כיועץ חרדי ואני אומר לך את זה בפירוש, רודיך אל תנצל את אורך רוח שלי והשעון הוא לא חבר שלנו, עכשיו אנחנו בסופו של דבר אחרי היערכות כזו להחליט שביום ששי זה עמוס יותר ממוצאי שבת זה רק אתה יכול להחליט על זה באגד, לכן אתה נמצא פה וגם פרידמן חסיד גור או לא וכל אנשי אגד לבוא ולהגיד שביום ששי שבערב אחרי תענית אסתר בערב פרים שזמן נחוץ יותר ממוצאי שבת אתה צריך לבוא ולהגיד או שזה כבר רשום בדברי הימים אצל אגד?

אבל הדבר הזה, הוא התפקיד שלך. לכן לוקחים אנשים כאלה שהם אינם יודעים גם אנחנו, חלק גדול לא יודעים אתה שומר את ההתאמה בין התאריכים, בין הימים המיוחדים והמנהגים והנהלים וההתנהגות של אנשים ואני אומר הדברים האלה, אנו צריכים קודם לשאוף לצמצם את הפערים האלה כמה שיותר ולקלוע בול והרבה יותר מזה, לא לקחת סמיכות וחבל בגלל שיום ששי קצר זה לא היה שעון קיץ, ההתנהלות של הרבה משפחות בימי ששי בימים שלומדים עוד, שאנשים לא יכלו לצאת מוקדם. אנחנו צריכים להגיד שאינו דומה יום חופש שיצאו יותר מוקדם ליום של לימודים שלא מפסידים לימודים. הוא יכול לעשות את כל ההכנות, בסופו של דבר הילד צריך להגיעה מה"חידר", הילד מהתלמוד תורה, הילדה מהבית הספר, צריך היערכות והכנה מינימאלית ולרוץ אל האוטובוס. הלחץ קורה ב13:30 לא ב- 14:30, עכשיו אני מבקש ממך משפט סיום ומחגי היערכות לפסח.
חגי יציב
אני גם ממהר לישיבה בנושא חברון, בעקבות אותה ישיבה שהייתה לנו אני אחלק את פסח, בוא נדבר על פסח. אפשר לסגור את שירותי הביטחון והאוטובוסים יצאו מירושלים ישירות מבנייני האומה ממוגנים ישירות עד מערת המכפלה אנחנו נסגור אנחנו נפעיל את זה.
ישראל אייכלר
אתם תיקחו את האוטובוסים הממוגנים מבתי הספר ואתם תפעילו את זה?
שלומית אבינח
זה מה שביקשו.
ישראל אייכלר
טוב מאד הנה עוד רעיון.
שלומית אבינח
זה בזכות הועדה לפניות הצבור.
היו"ר אורי מקלב
אני אגלה לך סוד מהחדר מתחילה שאני הרי בסך הכול שנתיים, שנתיים וחצי יו"ר הועדה הציבורית אומרת לי תחבורה ציבורית כל תקופה מעלה את הנושא, למה אתה לא מביא לסדר היום –
שלומית אבינח
לכל חג לפני ראש השנה.
היו"ר אורי מקלב
אמרתי לה להסתדר יש דברים אחרים, היא למדה ממך שצריך תחבורה ציבורית שהדיונים יהיו בוועדות הרבה יותר תחבורה ציבורית.
ישראל אייכלר
ואני מאד שמח שבכלל מקום יש פניות צבור ואפילו באגד יש כבר פניות צבור.
חגי יציב
בפסח הולכים לתאם את ההסעות הישירות מבנייני האומה עד מערת המכפלה, השרות לכותל מתוגבר יותר משנה שעברה כל הקווים קו 1.2.3. קו 3-א אנחנו נפעיל באותה מתכונת של שהופעלה בשנים האחרונות לקראת ערבית מי 5.00 בערב לכותל, יהיו אוטובוסים מהשכנות לכותל ב- 7.30 בבוקר ישירות לכותל וחמש, שש, שבע, שמונה, מהשכונות, מחמשת שכונות החרדיות גם לכותל.
רונן חליפה
כולל רמת שלמה או לא? תבליט.
חגי יציב
כולל רמת שלמה.
רונן חליפה
או הנה כבר יש אידיליה.
חגי יציב
אנחנו נתגבר כמובן בברכת כוהנים בשעה זאת מנהל המשרד שלי מתאם עם המשטרה ועם העירייה את הסדרי הכוחות לכותל שהתחבורה הציבורית תקבל עדיפות וזרימה לכותל ומהכותל והשרות הבין עירוני אם רוצים לנגוע בזה אני ישמח אם רודיך רוצה אשמח, יש כמובן תגבור.
היו"ר אורי מקלב
לנסוע מחוץ לעיר אין בעיה אני מבין.
חגי יציב
כולם עולים לירושלים.
היו"ר אורי מקלב
אבל גם כולם יורדים לירושלים בסוף.
חגי יציב
אנחנו נערכים במתכונת של פורים.
בן ציון גלינסקי
הצעת יעול, שקווי 1 ,2, ו- 3 שנוסעים ליד שער שכם אין שם שום ביקורת על כל הולכי הרגל הערבים שעברים משער שכם לעיר העתיקה. מחוץ העיר העתיקה רוב הפעמים קווי 1,2 ו 3מאחרי הכיכר נוצר שם פקק מאד ארוך אם אפשר שיהיה שוטר בשכר או משהו.
ישראל אייכלר
בקטע בין שער שכם לשער הפרחים .
בן ציון גלינסקי
כל הזמן עוברים שם הולכי רגל, וזה "תוקע" את הכול.
רונן חליפה
תשמע רגע, אגד היא חברה הסעה, תחבורה ציבורית, זה התפקיד שלנו. אני יודע מהניסיון ומהידע, אגד ולשכת התנועה הירושלמית יושבים ועושים תיאומים של הפעלת לקחים ומתן עדיפות לתחבורה ציבורית, כולם יודעים שהצירים לכותל צריכים להיות סטרילים שמא חלילה יהיה פיגוע או אסון שיוכלו לפלס דרך. חגי יושב עם לשכת התנועה של המשטרה של ירושלים מתאמים יודעים, יש ניסיון לא תמיד הכול אפשרי כי חוץ מאנשים של ירושלים יש עוד אנשים שעולים פרטיים אוטובוסים, קבוצות, זה לא רק אנחנו והכותל זה כל ירושלים.
היו"ר אורי מקלב
התיאום הזה ייעשה עם המשטרה.
ישראל משה פרידמן
אני מבקש להתייחס אל הקטע שנאמר פה, אני מאד מצטער ותמה, לוקחים נתון מספרי אחד ומדברים כל הזמן, אני לא אכנס עכשיו לנתון המספרי עם זה 20 או 200 .
יצחק רודיך
זה הבדל גדול, בדרך אגב עם 200 או 20 זה משהו מהותי מאד.
ישראל משה פרידמן
כאשר מדובר שאני שומע מרודיך על 20 אוטובוסים אז הצעקה יותר גדולה, 20 אוטובוסים זה אלף איש ואם אלף איש זה המון אנשים, ועשרים אוטובוסים זה לא הרבה מבחינת ארגון - אז חסר אוטובוס אחד כפי שאמרנו אז נכשלו 11 פעמים. לבוא ולומר אנשים נוסעים כל שנה פחות או יותר אותו דבר, ומבחינת השעות אין שינוים גדולים, אני אומר איך פותרים את הבעיה ולא איך מתקיפים, הבעיה לא כך ולא כך אנחנו בבעיה שיש לפי דבריכם אלפים איש שלא קבלו מענה.
היו"ר אורי מקלב
אני דווקא כל הזמן בסבלנות של אגד, ראיתי נכונות להבין את הדברים שאם אנחנו נתווכח עם עשרים או עשר לא זאת המטרה מהתחלה, אנחנו מנסים להביא את הדיונים להבנה ולהפקת לקחים במובן החיובי ולא בהפקת לקחים שלאחר מכן יש תוצאה של אכיפה או ענישה או כותרות בעיתון. אנשים טרחו להגיע כדי ללמוד בצורה מקצועית יותר והשתדלנו לא להזמין אחרים לוועדה ואני מנהל כדי לתת דיון מקצועי.

כל זה כדי להגיע למסקנה, בכל הדברים האלה יודעים שאגד עושים עבודה טובה ורק דורשים מהטובים להיות עוד יותר טובים אנחנו גם מבינים את הבעיות שיש ואנו רוצים לזהות את הבעיות כדי שלא יחזרו על עצמן וגם להגיע לכמה שיותר חשיבה מעמיקה משולבת עם הניסיון הרב שיש לאגד עם הכרה עם היועצים שיש הכרה באורך החיים הבלתי צפויים שלא יודעים מתי הרבה מסיים את הטיש, ויחד להגיע לכמה שיותר מקסימאליות של שרות הטוב. מבחינתו אוטובוס אחד חסר זה יותר מדי, השלוב של הפעולה הזאת עם הרשויות, עם האנשים אחרים שנותנים את השרות, עם המשטרה שנלמד מהניסיון ובפסח נוכל לברך משהו מושלם באמת עם חוסר תקלות.

אני מברך את כולם בחג כשר ושמח נסיעה טובה ונגיד משפט שאמר הרב אייכלר, אגד ההגה בידכם.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00
PAGE
20

קוד המקור של הנתונים