ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 05/04/2011

בקשה לריביזיה על החלטת הוועדה מיום כ"ד באדר ב' התשע"א 30.3.11 בנושא: בקשת מבקר המדינה להענקת סמכויות על פי סעיף 26 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. לעוזר מבקר המדינה במאבק בשחיתות הציבורית

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
22
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

5.4.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 172
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שלישי, א' בניסן, התשע"א (5 באפריל 2011), שעה 13:00
סדר היום
בקשה לרוויזיה על החלטת הוועדה מיום כ"ד באדר ב' התשע"א, 30.3.11 בנושא: בקשת מבקר המדינה להענקת סמכויות על פי סעיף 26 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 (נוסח משולב), לעוזר מבקר המדינה במאבק בשחיתות הציבורית
נכחו
חברי הוועדה: יואל חסון - היו"ר

רחל אדטו

אורי אורבך

זאב אלקין

אופיר אקוניס

אורי אריאל

אורית זוארץ

אמנון כהן

יריב לוין

שלמה מולה

אלכס מילר

מרינה סולודקין

ציון פיניאן

יוחנן פלסנר

עתניאל שנלר
מוזמנים
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס

עו"ד אייל ינון

- היועץ המשפטי לכנסת

אריה רוטר

- יועץ למבקר המדינה, משרד מבקר המדינה

שלמה רז

- דובר משרד מבקר המדינה, משרד מבקר המדינה

צחי סעד

- ראש המטה ועוזר בכיר למבקר המדינה, משרד מבקר המדינה

יובל חי

- מנהל חטיבה, משרד מבקר המדינה

נחום לוי

- עוזר המבקר, משרד מבקר המדינה

יעקב זלצר

- משרד ראש הממשלה
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
ייעוץ משפטי
גלעד קרן
רשמה וערכה
ס.ל. חבר המתרגמים בע"מ

בקשה לרוויזיה על החלטת הוועדה מיום כ"ד באדר ב התשע"א, 30.3.11 בנושא: בקשת מבקר המדינה להענקת סמכויות על פי סעיף 26 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 (נוסח משולב), לעוזר מבקר המדינה במאבק בשחיתות הציבורית
היו"ר יואל חסון
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא בקשת מבקר המדינה לסמכויות לעוזרו לענייני שחיתות, בבדיקת שחיתות וכיוצא באלה. אני רוצה בתחילת הדברים להגיד כמה דברים בנושא הזה בדיון הזה.

הדיון שהיה בשבוע שעבר היה דיון, כפי שגם קבע היועץ המשפטי בחוות הדעת שכולכם ראיתם, שזומן באופן תקין ובנוהל מקובל וראוי שקיים בכנסת. אני חושב שהדברים שנאמרו בעניין הזה והביקורת שהיתה בעניין הזה היתה ביקורת שגם לפעמים, לצערי, חרגה מגבולות הטעם הטוב והיא היתה ביקורת לא נכונה.

אני אומר בצורה האמיתית והגלויה ביותר, הסיבה לדחיפות שהיתה באותו רגע היתה לאור בקשת המבקר לבקש את הדבר הזה מכיוון שהכנסת יוצאת לפגרה. לא היתה שום כוונה מבחינתי לקיים כאן דיון בדחיפות של דקות או של שעות. יושב ראש הכנסת הוא זה שהגביל אותי בזמן. כשאני הגעתי ליושב ראש הכנסת והגשתי לו את הנייר שמבקר המדינה הפנה אליי, את המכתב, אמרתי ליושב ראש הכנסת 'זה המכתב, זאת הבקשה של מבקר המדינה, תנחה אותי מה אני צריך לעשות, אשר לי את העניין'. יושב ראש הכנסת יכול היה באותה מידה לבוא ולהגיד לי 'אני מבקש שתקיים את זה לאחר ההצבעה, לאחר הדיון, בסוף סדר היום, באמצע סדר היום', הוא זה שאמר לי לעשות את הדברים בסדר זמנים של 50 דקות. בשעה עשרים לשתיים קיבלתי הנחיה לקיים דיון עד השעה שתיים וחצי ולא יאוחר מזה. כל פעולותיי לזימון הישיבה הזאת היו פעולות מתואמות עם צוות הוועדה לביקורת המדינה, עם מנהלת הוועדה, עם היועץ המשפטי של הוועדה, עורך דין קרן. מהתחלה ועד הסוף הדבר נוהל באופן שקוף. צר לי על העובדה שזה היה נראה... אני אגב חושב שהתגובה הציבורית וגם הפוליטית שהיתה בעניין הזה נבעה בעיקר מחוסר הבנה של המהלך שנעשה והתבקש ממבקר המדינה. אנחנו ביקשנו כאן דבר שהוא שגרתי, שהוא לא נוגע לפרשה כזאת או אחרת, הוא לא נוגע לטיפול באדם כזה או באדם אחר, אלא זו פעילות שגרתית, שהפגרה גרמה אולי לבלבול לחלק מהאנשים ובעקבות זאת עוצמת התגובה.

אני רוצה לומר לכם, הוועדה לביקורת המדינה היא ועדה, ודאי כפי שאתם יודעים, מהחשובות לכנסת, ודאי מוסד הביקורת בכלל. הוועדה לביקורת המדינה היא כלי חשוב בידי הכנסת והיא כלי שהיום הוא בידיי, מחר הוא בידי מישהו אחר, אני מציע לכולנו לשמור על המוסד הזה של הוועדה לביקורת המדינה, לא להחליש אותו, לא לפגוע בו, כי גם אם זה לא נח לאיש כזה או לאיש אחר, היו כאן סיטואציות בוועדה לביקורת המדינה שהן היו סיטואציות קשות לחלק מהאנשים, לראשי ממשלה קודמים, לשרים, בעבר ובהווה, וכנראה גם בעתיד, בטוח גם בעתיד. זו הגדולה של הוועדה הזאת והיכולת שלה להיות ועדה שהיא חזקה מבחינת הפיקוח הפרלמנטרי שלה. הוועדה הזאת בוודאי היא ועדה שחשוב לא לפגוע במעמדה, לא להחליש אותה, ואני חושב שבסוף גם לא להביא למצב של הטחת האשמות על התנהלות לא תקינה של הוועדה, כאשר היום כולם יודעים שבמבחן המציאות זה הוכח כלא נכון, ואני פעלתי כיושב ראש הוועדה בצורה הראויה ובאופן המקובל, כפי שקורה...

ואני גם אגיד לכם משהו, זה בוודאי יפתיע אתכם, אני אומר בצורה הכנה ביותר שפעלתי בנושא הזה בתום לב מוחלט, ללא שום כוונות זרות, ללא שום אינטרסים זרים. פעלתי כיושב ראש הוועדה לביקורת המדינה שקיבל פנייה ממבקר המדינה לקבל כלים לאחד מעובדיו כדי להיות יעילים יותר ביכולת להתמודד עם שחיתות ציבורית, ואני פעלתי למען בקשת המבקר במטרה לחזק את נושא מבקר המדינה ולאפשר למבקר המדינה את הכלים. צר לי שהדברים הובנו בצורה אחרת. המציאות בסופו של דבר היא מה שאני אומר, היא גם אושרה מבחינת ההתנהלות שלי כיושב ראש הוועדה ואני שמח על כך בדבר הזה.

אנחנו נסביר קצת את מהלך הדיון. הדיון הזה כרגע הוא דיון על הרוויזיה. אנחנו נקיים הצבעה על הרוויזיה, לאחר מכן נקיים את הדיון. בהנחה שהרוויזיה תתקבל, יתקיים דיון על הסמכויות, ואני מדגיש, על הסמכויות בלבד, לא על שום דבר אחר, ברגע שנקבל החלטה בנושא הזה, יסתיים החלק הראשון של הישיבה וייפתח החלק השני, שזו בקשת חברי הכנסת שהוגשה בפניי, ואז נדון בעניין הזה.

הדיון כרגע הוא רק בנושא הסמכויות. אחרי שניגש להצבעה על הרוויזיה, אולי נתחיל עם ההצבעה?
אייל ינון
לא, אני לא חושב שכדאי.
היו"ר יואל חסון
היועץ המשפטי לכנסת, בבקשה.
אייל ינון
אדוני היושב ראש, אדוני מבקר המדינה, חברי הוועדה הנכבדים. הדיון היום בבקשת הרוויזיה מתקיים בעקבות חוות דעת שנכתבה על ידי למחרת החלטת הוועדה, ביום ד' האחרון, לאשר את בקשת מבקר המדינה למנות את עוזרו במאבק בשחיתות הציבורית, מר נחום לוי, להיות בעל סמכויות לפי חוק ועדות חקירה.

בשל פרסומים שונים ולא מדויקים שהיו בתקשורת בעניין זה מאז החלטת הוועדה, ברצוני להבהיר מספר נקודות. כפי שציינתי בחוות הדעת, כינוס הוועדה וכן החלטת הוועדה נעשו כדין ולא נפל בהם כל פגם חוקי. אכן, כפי שהתלוננו מספר חברי כנסת, זימון הוועדה בהתראה כה קצרה ובזמן ישיבת המליאה אינו דבר רצוי ואף המלצתי בחוות הדעת כי ייקבעו נהלים מכאן ולהבא, הן באשר לאופן זימונן של ועדות בהתראה קצרה כל כך, כך שלא יסתפקו בהודעה בדואר אלקטרוני בלבד, והן באשר לפרק הזמן המינימלי שבין הזימון לבין הישיבה. אך כאמור כיום אין הוראות מחייבות בעניין זה ולכן לא ניתן לפסול את ההחלטה בשל לוח הזמנים הקצר שבין הזימון לבין הישיבה, או בשל אי יידוע חברי הוועדה בדרכים נוספות מעבר לשליחת ההזמנה בדואר האלקטרוני, כפי שמקובל בכנסת.

נושא נוסף שברצוני להבהיר הוא עמדתי לעניין הרוויזיה. על פי הנוהל בכנסת ניתן לבקש דיון מחדש, רוויזיה, על כל החלטה של ועדה, וכך נעשה פעמים רבות, גם כשאין כל טענה ביחס לאופן כינוסה של ועדה או לחוקיות ההחלטה שהתקבלה בה, וכך גם נעשה במקרה שלפנינו. המועד להגשת רוויזיה על החלטות ועדה שאינן מונחות על שולחן הכנסת, כמו ההחלטה במקרה שלפנינו, הוא עד למועד שבו יושב ראש הוועדה חותם על המכתב המודיע על קבלת ההחלטה. משהתברר כי במנגנון הוועדה אין תיעוד ורישום בדבר חתימה על החלטת הוועדה, סברתי כי המועד להגשת בקשות לרוויזיה טרם חלף וכי על הוועדה לדון בבקשות הרוויזיה שהוגשו לה.

בעניין זה חשוב להבין שחתימת יושב ראש הוועדה על החלטת הוועדה היא אקט פורמלי משפטי, שיש בו כדי לקבוע את סופיות הדיון ולהגביל את האפשרות להגיש בקשה לרוויזיה ועל כן חייב להיות לו תיעוד ורישום בוועדה. כשם שזימונה של הוועדה וההודעה על סדר יומה לא יכולים להיעשות שלא באמצעות מנגנון הוועדה, כך גם כל אקט פורמלי משפטי שנגזר מהדיון בוועדה או מהחלטותיה, עליו להיעשות באמצעות מנגנון הוועדה.

מספר מלים לגופה של בקשת המבקר. סעיף 26 לחוק מבקר המדינה, שכותרתו 'סמכויות של ועדת חקירה', קובע כך: המבקר, וכן מי שנתמנה על ידיו לכך באישור הוועדה, יהיו להם כל הסמכויות האמורות בסעיפים 8 עד 11 ו-27(ב) ו-(ד) לחוק ועדות חקירה, תשכ"ט-1968, בשינויים המחויבים. מדובר בסמכויות לעניין זימון עדים וכפיית התייצבות, גביית עדות בחוץ לארץ, הטלת קנס על מי שלא התייצב או הציג מידע וקביעה כי מדובר בעברה פלילית ופסיקת הוצאות לעדים. ראשית, בניגוד לפרסומים בתקשורת, המבקר לא ביקש להרחיב את סמכויותיו, שכן לו עצמו מוענקות הסמכויות הללו מכח החוק ובלא צורך באישור של הוועדה. שנית, בקשה זו של המבקר, כמו כל בקשות מבקרי המדינה בעבר, להסמיך עובדים ממשרד מבקר המדינה לפי סעיף 26 היא כללית ואינה תחומה לחקירה מסוימת או לתקופה קצובה. אגב, למיטב ידיעתנו ובדיקתנו, כל הבקשות שהוגשו על ידי מבקרי המדינה להסמיך עובדים ממשרדם לפי סעיף 26, אושרו על ידי הוועדה מבלי שהמבקר נדרש לדווח לוועדה לאילו חקירות נדרשה ההסמכה. שלישית, הדיון שבפנינו מחדד את הצורך לבחון את התפיסה שבבסיס המנגנון שאותו קובע החוק ולפיו האצלת סמכויות לעובדי משרד המבקר, סמכויות שממילא כאמור נתונות למבקר עצמו, מחייבת אישור מראש של הוועדה. יש להבין כי בשעה שנקבעה הוראה זו לפני 53 שנה התפיסה היתה כי סמכויות אלה הנן מרחיקות לכת וחריגות ועל כן האצלתן לגורמים נוספים מלבד המבקר עצמו מחייבת פיקוח פרלמנטרי בדמות אישור הוועדה מראש. אלא שמאז נקבעה הוראה זו בחוק מבקר המדינה מצא המחוקק לנכון להעניק בחיקוקים שונים סמכויות של ועדת חקירה לעניין זימון וקבלת מידע לבעלי תפקידים רבים. כך למשל העניק המחוקק סמכויות אלה לנציג קבילות שוטרים, או למי שהוא מסמיך לכך, בלא לקבל אישור מראש. סמכויות אלה אף הוענקו לרשם ההקדשות, שאף הוא רשאי להעניק סמכויות של ועדת חקירה לחוקרים מטעמו בלא לקבל אישור מראש. אפילו נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו קיבל מהמחוקק סמכויות של ועדת חקירה לעניין זימון עדים, וכך גם ועדת הכנסות לפי חוק המועצה לענף הלול, למשל. בהינתן עובדות אלה, ראוי כי הוועדה תקדיש מחשבה לשאלה האם לא יהיה זה נכון יותר וראוי יותר להעניק למבקר את הסמכות להאציל סמכויות אלה לעובדים בכירים במשרדו בלא צורך באישור הוועדה ולו כדי להימנע ממראית עין של התערבות פוליטית בהחלטות המבקר בדבר אופן ביצוע עבודת הביקורת על ידיו. אחד הדגמים האפשריים הוא הדגם בו בחר המחוקק ביחס לאפשרות אותה העניק ליועץ המשפטי לממשלה להאציל את סמכויותיו בנושאים מסוימים למשניו, לפרקליט המדינה ולמשניו וכדומה, זאת בלא צורך באישור חיצוני.

אולם, כאמור, לפי המצב המשפטי הקיים על המבקר לקבל את אישורה של הוועדה מראש לצורך מתן הסמכויות המדוברות ועל כך מתקיים הדיון שבפנינו.
בהמשך, לאחר שיוחלט בעניין הרוויזיה, אבקש אף להתייחס במספר מלים לבקשת חברי הכנסת לפי סעיף 21 לחוק המבקר. תודה.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה ליועץ המשפטי של הכנסת.

אנחנו נקיים הצבעה על הרוויזיה, כדי לאפשר את ה---
זאב אלקין
אפשר לנמק את הרוויזיה לפני שמתחילים?
היו"ר יואל חסון
כן, בבקשה.
זאב אלקין
אני חושב שלפני שנצביע, כדאי להסביר מה היו הסיבות לרוויזיה ולמעשה לקראת מה אנחנו הולכים. קודם כל הסיבה להגשת הרוויזיה, וזה היה ברור ונאמר מלכתחילה, לא היתה התנגדות מהותית לבקשת המבקר וזה לא סוד, אמרנו את זה ברור וגם אמרנו את זה אתמול, עוד לפני הדיון הזה, שבכוונתנו לתמוך בבקשת המבקר, אבל בהצגת הרוויזיה שלנו אנחנו מחינו על ההליך. אמר כאן היושב ראש שהיה כאן הליך ראוי ומקובל. הקשבתי היטב ליועץ המשפטי לכנסת, גם קראתי היטב את חוות הדעת שלו, לא ראיתי שהוא חושב שהיה כאן הליך ראוי ומקובל, להיפך. אני ראיתי באותה חוות הדעת אפילו כמה הערות שבעקבות המקרה הזה כדאי לשקול קביעת כללים מאוד מאוד ברורים כדי להימנע ממצבים כאלה בעתיד. הוא אפילו עכשיו הגדיר את זה כמצב לא רצוי, שבמקביל לישיבת המליאה יוצאת הזמנה במייל בהתראה של 20 דקות בלבד. הוא היה חוקי, נכון, כי למעשה התקנון והחוק לא קובעים שום מגבלות על יושב ראש לזימון הוועדה, אבל יש נוהג מקובל בכנסת וכאן המעשה הזה היה מאוד מאוד חריג ואני מצר על כך.

יותר מכך, עצם העובדה שהתאפשרה הרוויזיה. הרי מלכתחילה אדוני היושב ראש לא אפשר את הרוויזיה, עצם העובדה שהתאפשרה הרוויזיה כי התברר שאפילו המכתב שהוצאת למבקר הוצאת לא דרך מנגנון הוועדה, גם הוא מעלה סימן שאלה על כל ההליך שהיה כאן. לכן אני לא בטוח שאנחנו במצב שכדאי להתגדר ולהתהדר בהליך שהיה כאן.

אני מאוד מצר עליו ולכן ביקשנו לפתוח מחדש את הדיון, ביקשנו לשמוע את מהות ההחלטה ואת הנימוקים וכפי שאמרתי, אין לנו מה להסתיר, אין לנו שום כוונה להפריע למבקר, להיפך, אנחנו כמובן נשמח להעניק לו את כל הכלים שהוא מבקש.

לסיכום של בקשת הרוויזיה אני רוצה להגיד את המשפט הבא. אני חייב לומר שאני מאוד מצטער שמוסד מבקר המדינה, או מבקר המדינה עצמו, נאלץ להגיע לדיון כזה ולהיות כלי בידי הקואליציה והאופוזיציה. צריך לזכור שגם ליושב ראש הוועדה, שהוא איש אופוזיציה, ראוי לדעת, לדעתי, מה הגבול המסוים שיכולים להשתמש בכוונות טובות לשם כוונות רעות ולניצול ציני ופוליטי. זה, לדעתי, מה שנעשה ואנחנו לא היינו רוצים שזה יהיה הדבר שמוביל אותנו ככלל, במיוחד בנושאים האלה. המשפטים האלה נאמרו, אתה יודע על ידי מי, אדוני היושב שראש? על ידך בקדנציה הקודמת, ואני חושב שניבאת ולא ידעת מה ניבאת, ניבאת בדיוק את המצב שאליו נקלענו. אני מאוד שמח שאנחנו היום נחזיר את השפיות, אני מקווה שנאשר את הרוויזיה, נעשה את הדיון בצורה מסודרת וכמובן נעזור למבקר בכל מה שהוא צריך.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה. אני שמח באמת שאנחנו נצביע על הרוויזיה ונאפשר את הדיון הזה ונבין על מה מדובר ונבין שהמהומה היתה לא על דבר משמעותי. בואו נצביע.

מי בעד בקשת הרוויזיה? ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד - 11
נגד – אין

נמנעים - אין
בקשת הרוויזיה אושרה פה אחד
אני קובע שבקשת הרוויזיה אושרה פה אחד ואנחנו נפתח את הדיון מחדש. מבקר המדינה, בבקשה.
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס
בדברים שלי יהיו משולבים בעיקר דברים משפטיים, אני לא אכנס לנושאים אחרים. הדברים המשפטיים שאני רוצה להסביר לכם (נתק בהקלטה)---
אמנון כהן
לא לשבש את עבודת המבקר.
אורית זוארץ
אני מקווה שלא תאשימו את היושב ראש גם בעניין הזה.
היו"ר יואל חסון
לא, אני רגיל.
אלכס מילר
בלי פרנויות.
אורית זוארץ
הפרנויות זה בצד שלכם, אצלנו הכל בסדר.
אלכס מילר
ממש, אנחנו רואים גם מי קובע לחברי הוועדה שנמצאים כאן.
היו"ר יואל חסון
מספיק, אין צורך.
אלכס מילר
באיזה צד יש פרנויות.
היו"ר יואל חסון
חבר הכנסת מילר---
רחל אדטו
יש שביתת רופאים ואי אפשר לטפל בפרנויה עכשיו, ביומיים הקרובים.
ציון פיניאן
הודיעו על מקרים חריגים שאפשר לטפל.
היו"ר יואל חסון
חברים, בואו לא נפריע למבקר המדינה. בבקשה, אדוני.
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס
אנחנו ביקשנו את אישור הוועדה על פי סעיף 26 לחוק מבקר המדינה, להעניק את אותן סמכויות שהעלה אותן קודם היועץ המשפטי של הכנסת ולהעניק אותן לאדם שאנחנו גייסנו אותו לעבודה בשבועות או בחודשים האחרונים כדי שהוא יהיה מהעוזרים למבקר המדינה. הפנייה שלנו בעניין הזה של הענקת סמכויות נשלחה כמובן ליושב ראש ועדת הכנסת לביקורת המדינה, כפי שהחוק קובע בעניין הזה ורציתי רק, אם תרשו לי, מאחר שהעניין הוא במידה מסוימת משפטי, ואני אתייחס רק לגוון המשפטי, להקריא לכם את סעיף 26 לחוק מבקר המדינה שאומר: המבקר וכן מי שנתמנה על ידיו לכך, באישור הוועדה, יהיו להם כל הסמכויות האמורות בסעיפים 8 עד 11 ו-27(ב) ו-(ד) לחוק ועדת חקירה, התשכ"ט-1968, בשינויים המחויבים.

במשרד מבקר המדינה יש היום כחמישה מעובדי המשרד שיש להם את הסמכות הזו, היא קיימת אצלם, ביניהם נמצא בין השאר היועצת המשפטית של המשרד, הסגן של היועצת המשפטית, מנהל נציבות תלונות הציבור, מנהלים כלליים ששירתו במשרד המבקר וכמובן על פי החוק המבקר עצמו איננו זקוק לאישור של הוועדה אלא יש לו את הסמכות על פי החוק, על פי אותו סעיף שאמרתי.

מה בעצם הבקשה? ממה היא נובעת? אני פשוט חשבתי שמבחינה טכנית יהיה נכון יותר שאותו אדם שעוסק בבדיקה, לא בנושא אחד אלא במגוון גדול של נושאים שאנחנו במשרד המבקר עוסקים בהם היום, תהיה לו האפשרות להזמין עדים, הוא לא יצטרך לבוא אליי, או לבוא לאחד מהחמישה מעובדי המשרד שמניתי לכם קודם ולהגיד 'בוא תחתום לי על ההזמנה, כדי שאני אזמין', לא ירוצו אליו לאחר מכן, לאותו אדם שיש לו את הסמכות, ויגידו 'בוא תפסוק או תחתום לנו על ההוצאות לעדים', עם כל מה שקשור לזה. וגם רציתי להגיד לכם שאם אתם תבדקו את החוק שאותו רצינו, את מספר הסעיפים שם, להעביר אלינו, שהם קיימים כאמור, לגבי חמישה מעובדי המשרד הם קיימים כבר מימים ימימה, אז אחד מהם מדבר על סמכויות יושב ראש הוועדה. אני לא אתייחס לזה, כי אין לנו פה ועדה, לא במקרה הזה, אלא ועדה על פי חוק, החוק שנוגע בנושאים האלה. החלקים שלי היו חשובים ביותר היו דינו של עד, מי שהוזמן להעיד או להציג מסמך, או מוצג אחר, לפני ועדת חקירה, במקרה שלנו עובד של משרד המבקר, חובותיו יהיו כשל נחקר לפי סעיף 2 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), זאת אומרת העד מקבל הזמנה, הוא חייב לבוא בפני עובד של המבקר, חייב לתת את העדות ולאחר מכן יש כמובן את כל הכללים של מה קורה אם הוא מסרב להעיד וכמובן הכללים הנוספים של פסיקת הוצאות. כשעד כזה מגיע, הוא מאבד זמן, צריך לתת לו הוצאות נסיעה, בעצם באותה פרוצדורה כפי שאני הייתי נוהג אילו הייתי היום בבית המשפט.

מאחר שיש לעוד חמישה אנשים את הסמכות הזו יכולתי גם בעצם לדלג עליה ולבוא ולהגיד 'אתה יודע מה, כשתיתקל בבעיה או שתבוא אליי, או שתבוא לאחד מחמשת העובדים של המשרד והם יחתמו לך על הבקשה', אבל אמרתי שמבחינת הסדר הנכון צריך לבוא אל הוועדה ולקבל את התמיכה של הוועדה, או יותר נכון אישור שלה בנושא, וזו היתה המגמה של הדברים האלה וכך גם נקטתי בכך שהגשתי את הבקשה הזו. דא עקא הבדיקות, ואני מדבר על מכלול של בדיקות, ותדעו לכם שמשרד המבקר כרגע עוסק בשורה די ארוכה של בדיקות שבתחום הזה אנחנו ניעזר באותו איש שגייסנו לעבודה, שהוא ניצב משנה במשטרה לשעבר, היה איש חקירות במשטרה, היה בתפקידים בכירים ביותר בחקירות וכניסתו אלינו מאפשרת לנו במגוון גדול של עבודות שאנחנו עוסקים כביקורת לתת מניסיונו העשיר במשטרת ישראל. הוא אדם שיצא לגמלאות במשטרת ישראל.

מה עוד הייתי רוצה להוסיף בעניין הזה? תיקחו בחשבון שאני הייתי מגדיר את כל העניין, את כל הפנייה הזו כפנייה טכנית. אם לאף אחד באמת לא היה, זה דבר חדש, אם למבקר לא היה, דבר חדש, אבל פה היו חמישה עובדים שלנו והמבקר בעצמו שיכלו למלא את הפונקציה הזו אם היו צריכים, אז מדובר פה בהחלטה שיכול כל אחד מהחמישה הללו לקבל, לכן לא ראיתי בכך מהפכה ואני גם לא רואה כרגע בכך מהפכה. אני חושב שזה מימוש של האפשרויות לאותו אדם שגייסנו לעבודה לקיים את העבודה כפי שצריך, ולכן אני באמת מודה לכם על כך שאתם הגעתם הנה לישיבה הזו, אבל אל תראו בסעיף הזה סעיף מהפכני מבחינת מבקר המדינה, או דרישת סמכויות שהן מסעירות. זה דבר פשוט, יומיומי, שעובד יקבל סמכות להזמין עדים ויוכל לחקור את העדים ויוכל לאחר מכן לפסוק לאותו עד הוצאות. בעצם זה הנושא שאנחנו דיברנו בו והוא שקיים פה.

אל תשכחו גם שהייתי ממש לחוץ, כשאני אומר 'אני' אני אומר שמשרד המבקר היה לחוץ כי באמת הכנסת יצאה לפגרה באותם ימים, באותו יום אפילו, ואנחנו לא רצינו להפסיד את הזמן מבחינה זו שנצטרך לכנס את הוועדה עוד פעם---
אמנון כהן
אנחנו מתכנסים, אדוני המבקר, גם בפגרה.
זאב אלקין
כשצריך אנחנו באים גם בפגרה.
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס
טוב, אני אדע את זה להבא, כשאני אצטרך לבקש בקשות נוספות, שאני אפנה בכל מועד בלי להגביל את זה בזמן. איך שלא יהיה, רבותיי, אני מודה לכם כי אני הלכתי לצד המשפטי כדי להסביר לכם שאם היתה פה איזה שהיא סערה, ראיתי אותה כסערה שבמידה לא מעטה לא צריכה לקרות או מוגזמת.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה. שמענו את בקשת המבקר, אני רוצה להצביע על בקשת המבקר. אנחנו נקיים כרגע הצבעה שמית.
יריב לוין
אנחנו רוצים לקיים דיון.
היו"ר יואל חסון
אין צורך.
יריב לוין
למה אין צורך? מה זאת אומרת? ודאי שיש צורך.
היו"ר יואל חסון
זה על הסמכויות. אני מזכיר לכם שהדיון הזה הוא רק על הסמכויות, הדיון על בקשתכם הוא אחר כך, עוד כמה דקות. נעשה הפסקה של כמה דקות אבל הוא מיד בעיקרון. אז יש לכם משהו בעניין הסמכויות להתייחס? מישהו רוצה?
אופיר אקוניס
כן.
היו"ר יואל חסון
בבקשה.
אופיר אקוניס
לא רק בעניין הסמכויות.
היו"ר יואל חסון
לא, רק בעניין הסמכויות. אני מבקש. חבר הכנסת אקוניס, בוא תסייע שהדיון יהיה מסודר, הדיון הזה עכשיו הוא רק בעניין הסמכויות.
אופיר אקוניס
הדיון יהיה מסודר---
היו"ר יואל חסון
הדיון הבא הוא בנושא של בקשתכם, בוא נעשה את זה מסודר.
אופיר אקוניס
אדוני, הוא בוודאי יהיה יותר מסודר ממה שהתרחש פה ביום רביעי שעבר. אני מוכרח להגיד לכם שנדמה לי שבפעם הראשונה בתולדות הכנסת חברי ועדה כלשהי, ודאי חברי הוועדה לביקורת המדינה, למדו על החלטה שהם קיבלו במהדורת החדשות של השעה שמונה בערוצי הטלוויזיה. מה שקרה ביום רביעי שעבר, כל אחד מאיתנו היה מאיפה שהוא לאן שהוא, שומעים או רואים את מהדורות החדשות. המבקר, אנחנו למדנו על החלטת ועדת ביקורת המדינה, אני מדבר על חברים בוועדה לביקורת המדינה, שאני אחד מהם, באמצעות מהדורת החדשות של השעה שמונה בערב, כלומר על ההחלטה ועל תוצאותיה למדנו שש שעות לאחר שהיא התקיימה.

עכשיו אני אומר לכם, בעיניי, אדוני היושב ראש, יושב ראש הוועדה, לא משנה באיזה מעטפת נעטוף את זה, היה פה מחטף מכיוון שבשפה העברית המלה 'מחטף' באה מן המלה 'חטף'. פשוט נחטפה פה הצבעה. על זה, אדוני, אין ויכוח.

אני רוצה לומר לך שאין לי כל צל של ספק שהמבקר הביא את הדברים בתום לב, אבל אתה, כיושב ראש ועדה וכמי שמצוי בבית הזה היטב, יכולת לומר למבקר את מה שכל אחד ואחת, בחדר הזה בוודאי, ואני חושב שכבר גם רבים בציבור יודעים, שהכנסת כאשר היא יוצאת לפגרה הפגרה היא מדיוני מליאת הכנסת ולא מדיוני ועדות הכנסת. אני הייתי יושב ראש ועדה, ישנם כאן ראשי ועדות, ואני עשיתי דיונים רבים במהלך הפגרות, בוועדת הכלכלה ובוועדות אחרות, הפגרה היא תמיד מדיוני מליאת הכנסת.

אני רוצה לומר גם ליועץ המשפטי, ברשותכם. היועץ המשפטי, הרוויזיה הזאת היא לא בשל החלטתך לקיים רוויזיה. אם אינני טועה כל מי שיושב, או רוב האנשים שיושבים מסביב לשולחן הזה ביקשו דיון מחודש---
אייל ינון
זה בדיוק מה שאמרתי.
אופיר אקוניס
לא, היה, אם אינני טועה, משפט שבו אתה אומר שאתה החלטת לקיים---
אייל ינון
לא, אין לי סמכות להחליט על רוויזיה ולא טענתי לסמכות ולא התיימרתי.
אופיר אקוניס
יפה מאוד, אז אני אומר לך---
אייל ינון
אמרתי ש---
זאב אלקין
חבר הכנסת אקוניס, היועץ המשפטי נאלץ ל---
אופיר אקוניס
גם היועץ המשפטי נגד נתניהו? חלק מהקנוניה?
היו"ר יואל חסון
חבר הכנסת, הערה לסדר היום, אני מעולם לא השבתי איזה שהיא תשובה פורמלית בעניין הרוויזיה, זה שאתה מתבסס על אמצעי התקשורת, אני מעולם לא הודעתי שאני לא מקבל---
אופיר אקוניס
אם אינני טועה, וזה לא בדברים שהודפסו או שהדפסתי פה מהדברים שאתה אמרת, דווקא בעל פה, אם אינני טועה, היה הביטוי 'החלטה חלוטה'. זאת היתה תשובתך לאחד מאתרי האינטרנט ואני זוכר את זה בעל פה מבלי להשתמש בדוקומנטציה. אבל אני אומר ליועץ המשפטי, ההחלטה על רוויזיה היא לפי בקשת חברי הכנסת ואם אתה תומך בה, זה ודאי דבר חשוב.
יוחנן פלסנר
אלא אם כן מדובר בהחלטה חלוטה.
זאב אלקין
אבל היא לא.
יריב לוין
היא לא, כפי שאתה רואה.
אופיר אקוניס
הביטוי 'החלטה חלוטה', משפט התשובה הזה ניתן לאחד או ליותר מאחד מאתרי האינטרנט על ידי יושב ראש הוועדה לביקורת המדינה ולא על ידינו ועל כך היה הוויכוח.
אייל ינון
חבר הכנסת אקוניס, יש אי הבנה בסיסית. בשל העובדה שחבר הכנסת חסון סבר שההחלטה היא החלטה חלוטה, אני נאלצתי לפסוק האם הבקשה לרוויזיה עודנה בתוקף או לא. לא אני זה שתומך או מבקש בקשות לרוויזיה.
אופיר אקוניס
אז כדי להסיר ספק, חבר הכנסת אלקין, אני חושב שלי ולשאר חבריי בקואליציה ואני מניח גם באופוזיציה, אין טענה או בדל טענה, לא לייעוץ המשפטי של הכנסת וגם לא לצוות המקצועי של הוועדה לביקורת המדינה. בסופו של דבר החלטות מתקבלות על ידי המנהיגים הפוליטיים שהם יושבי ראש הוועדות והמחטף פה הוא ברור.
היו"ר יואל חסון
אני מודה לך, חבר הכנסת אקוניס. חבר'ה, בואו לא נסיט את הדיון מעבר לדיון על הסמכויות, כי יש לנו עוד דיון אחר, ותוכלו להגיד כל מה שאתם רוצים.
אמנון כהן
רק משפט. אדוני היושב ראש, אנחנו לא מתנגדים להרחבה והאצלת סמכויות, לא על הדיון המהותי, אנחנו רק מתרעמים, וביקשנו רוויזיה, על הדרך. אני אגיד לך ואני בדקתי עם הוועדה, אני אפילו לא קיבלתי מייל. לא יודע, אולי תקלה בדרך, את המייל שלי אני מקבל בלשכה ואחר כך אם זה משהו דחוף, הם מעבירים את זה לטלפון שלי. זאת אומרת לא ידעתי בכלל על קיום הדיון. כשהתחילו להתקשר אליי כתבים אפילו לא ידעתי על מה מדובר. אדוני היושב ראש, אתה אמרת וציינת את זה בתחילת דבריך, ואני נוטה להאמין לך, שעשית בתום לב ועשית את זה כמתבקש בגלל שאמרו לך בזמן, גם יושב ראש הכנסת, אבל עצם זה שהמשרד או ועדה והנהלת הוועדה לא היתה קשורה לכך שהמכתב יצא ממנגנון הוועדה, זה אומר שהיתה פה פעולה לא בתום לב, היה פה משהו כמו מחטף, לכן אני חושב... גם ליועץ המשפטי של הכנסת שבאמת הבהיר את הדברים, אני חושב שאנחנו צריכים, חבר הכנסת לוין, להתקין איזה שהם נהלים לגבי העתיד לכינוס הוועדה, אם מייל זה מספיק, אם צריך גם לסמס, אם צריך גם---
היו"ר יואל חסון
מאה אחוז, תודה. לעתיד, כמו שנאמר גם על ידי היועץ המשפטי, יכול להיות שצריך להגדיר לעתיד, אני מקווה שלכולם יהיה אינטרס לעשות את זה, כי לפעמים הכלים האלה נחוצים גם לאנשי הקואליציה ואני יכול להזכיר דוגמאות אחרות של שימוש בכלים האלה של המיידיות, אבל לא נדבר על זה עכשיו.

חבר הכנסת לוין, אתה רוצה להתייחס?
יריב לוין
כן, תודה, אדוני היושב ראש. הוועדה לביקורת המדינה בעיניי היא קודש הקודשים של הכנסת. זו לא ועדה רגילה ואנחנו חיים במסגרת שהיא מסגרת פוליטית וגם בוועדה הזו יושבים אנשים פוליטיים וגם יושב ראש הוועדה הוא אדם פוליטי, אבל עדיין זו לא ועדה רגילה. ואני יכול לומר לך שזה נכון שלא הכל מוסדר מלה במלה בתקנון, זה נכון, אבל אני חושב שישנם דברים שגם אני, כאשר אני עומד בראש ועדת הכנסת, שהיא הוועדה הכי פוליטית שישנה פה בבניין, לא מעלה על דעתי לעשות ואסור שיקרו. אם היה לי עוד ספק שאולי נעשה דברים בלי להיות לגמרי מודעים למשמעות שלהם, הרי שהספק הזה נעלם לגמרי בשלב שבו התעוררה הדרישה הרחבה לתקן אותם ובמקום להגיד בסדר, היתה איזה שהיא הצמדות לכל מיני פרוצדורות, שההחלטה חלוטה וכן הלאה, עד כדי הצורך של היועץ המשפטי לבוא ולכתוב את מה שכתב, שהוא לא לטובת כולנו, כי אף אחד מאיתנו לא רוצה שבסוף החלטות מהסוג הזה תתקבלנה על ידי הייעוץ המשפטי. אנחנו צריכים להיות מספיק זהירים ונבונים כדי לעצור צעד אחד קודם. ואני אומר, היועץ המשפטי כבר קבע כאן בחוות דעת נורמה שאני חושב שראוי שנאמץ אותה בסוגיה של מועדי ההצבעה על הרוויזיות וגם הנושא הזה יוסדר, וכאשר נגיע לפרק הוועדות גם נטפל בכל העניין הזה ונעשה אותו כרגיל, כמו בכל בענייני התקנון בהסכמה רחבה מקיר לקיר, למרות שאני יכול לעשות מחטף ולהחליט מה שאני רוצה ואיך שאני רוצה עם הרוב הקואליציוני.
רחל אדטו
עורך דין לוין, סליחה, היועץ המשפטי כתב את מה שהוא כתב, לגבי הנהלים של רוויזיות וכדומה, לא בעקבות הדבר הזה, אלא בעקבות מה שאתם עושים---
יריב לוין
לא, לא. אני אומר ואני הודעתי ויכול לומר לך היועץ המשפטי, זו היתה עמדתי ועמדתו הזו היא מקובלת---
היו"ר יואל חסון
כרגע חבל להשהות את ההחלטה, אתם בינתיים מעכבים את---
יריב לוין
לא, לא, אנחנו לא מעכבים כלום.
היו"ר יואל חסון
אנחנו לא נעמוד בלוח הזמנים.
יריב לוין
חבר הכנסת חסון, אדוני היושב ראש, בהתייחס למהירות---
אופיר אקוניס
אולי מהירותו של היושב ראש היא בשל יציאתו לחוץ לארץ.
יריב לוין
אדוני היושב ראש, אני מציע שלא ניתמם. הנושאים קשורים אחד בשני קשר בל יינתק. העובדה שכבוד מבקר המדינה, שבעניין הזה אני אומר שכולנו חייבים לו איזה שהיא התנצלות על המקום שגררנו, לא רק אותו באופן אישי אלא את המוסד כולו, אני חושב שבעוד שבקשת מבקר המדינה באה על הרקע כפי שהציג אותה המבקר, אתה ידעת וכולנו יודעים שהבקשה הזאת קשורה קשר ישיר עם הסוגיה של בדיקת הנסיעות לחוץ לארץ ובאה על הרקע הזה, וכל ניסיון להפריד הוא ניסיון מלאכותי, הוא ניסיון שאיננו במקום, הוא ניסיון שמעיד שיש כנראה כאלה שפוחדים מבדיקה מלאה ואמיתית ומקיפה וכוללת של הכל.
אורי אריאל
איך הוא ידע?
אורי אורבך
איך המבקר לא ידע?
יריב לוין
עכשיו אני אומר לך בצורה הברורה ביותר, וכאן אני חוזר לדברים שאמרתי בהתחלה, זו אחריות שלך, כיושב ראש הוועדה לביקורת המדינה, לא לנהוג פה באמצעים לא של רוב ולא של סמכות של יושב ראש לשחק עם ההחלטות. בנושאים האלה אין אפשרות כזאת, וכאשר באים רוב חברי הוועדה ומבקשים לא להצר את צעדי המבקר, אלא להיפך, להרחיב, לאפשר לו לבדוק את כולם, לאפשר לו לבדוק לטווח ארוך של עשר שנים, לבקש ממנו להגיש דוח אחד שלם שיחשוף בפני הציבור את מלוא התמונה, אתה הראשון שצריך להוביל את זה. לא לחלק את הדיונים ולא לעשות פה כל מיני ניסיונות להביא אותנו למקום, שהרי כולנו יודעים שיש רק דבר אחד שייצא ממנו והוא פגיעה אנושה בכבוד הכנסת וכבוד הוועדה הזאת ושנינו לא רוצים את זה.
היו"ר יואל חסון
תודה לך, חבר הכנסת לוין. אני מודה לך.

אחרונת הדוברים, חברת הכנסת סולודקין.
מרינה סולודקין
כבוד המבקר, אדוני היושב ראש, אני חושבת שהסערה מיותרת לגמרי. אם הוועדה הזו, ביקורת המדינה, היא קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית, אז יש לי שאלה, למה הקואליציה לא נוכחת בישיבות הוועדה?
ציון פיניאן
כי הם לא זומנו.
מרינה סולודקין
אני מדברת על כל הישיבות.
ציון פיניאן
סליחה, האופוזיציה לא באה לישיבות.
מרינה סולודקין
אני מתעייפת מלהיות עם יואל חסון בלבד בישיבות הוועדה, בגלל שאו אתם לא מכבדים את הישיבות של הוועדה לביקורת המדינה, או שאתם חושבים שזה לא חשוב. קיבלתי כמו האחרים את האי מייל שיש ישיבת ועדה, אני לא רציתי ללכת בכלל, כולנו היינו עייפים, אבל העוזרת שלי, דר' ראיסה חיריק, אמרה שזו הצבעה על סמכויות לחקור את השחיתות הציבורית וזה היה מספיק.

אז מה שאני אומרת, קודם כל צריכים לבדוק את הציציות של חברי הוועדה, שלא נוכחים, וזה לא רק בוועדה הזאת. אני בעלייה וקליטה, עם חבר הכנסת דני דנון, ורק עם חבר הכנסת דני דנון, אני בוועדה לפניות הציבור עם חבר הכנסת אורי מקלב, ורק עם חבר הכנסת אורי מקלב ובוועדה של אורית זוארץ, אני רק עם חברת הכנסת אורית זוארץ, זאת אומרת על הכנסת ה-18 ואחרי זה---
אורי אורבך
אבל את תמיד נמצאת, כי אני, בוועדות שאני נמצא באותו זמן, את לא נמצאת אף פעם.
מרינה סולודקין
בגלל שאני לא חברה. רק בגלל זה.

מה שאני אומרת, בישיבה שאנחנו מדברים עליה הבנו שקודם כל זה עניין טכני, זה שדרוג של סמכויות, זה לא עניין מהותי, ואני יכולה לומר לכם שלו היתה מלה בנימין נתניהו אז אני מיד יכולתי לשאול את חבר הכנסת יואל חסון איך אנחנו יכולים לדבר על הנושא הזה בלי הנוכחות של הקואליציה. תודה.
היו"ר יואל חסון
תודה רבה, אני מודה לחברת הכנסת סולודקין.

אני מבקש להעלות---
אמנון כהן
משפט אחד בנושא.
היו"ר יואל חסון
אבל אנחנו סגרנו את רשימת הדוברים וביקשו גם אחרים.
זאב אלקין
אבל אני רוצה לדבר בדיון הזה, אני עד עכשיו נימקתי את הרוויזיה לפני תחילת דיון. אתה לא יכול למנוע מחבר כנסת---
אורית זוארץ
עד שהם מגיעים סוף סוף לוועדה, בוא נשמע מה יש להם לומר.
שלמה מולה
אדוני היושב ראש, אם אתה נותן לחבר הכנסת אלקין, אז---
היו"ר יואל חסון
לא, לא.
שלמה מולה
אני ביקשתי לדבר, אני מבקש משפט.
היו"ר יואל חסון
חבר הכנסת מולה, תשמור את זה לדיון הבא. אנחנו חייבים לעמוד בלוח הזמנים.
יוחנן פלסנר
בוא נראה איזה טריק הוא ישלוף עכשיו.
היו"ר יואל חסון
חברים, בואו ניתן---
יוחנן פלסנר
הוכח שזה משתלם פוליטית להגן על נסיעות תענוגות של ראש הממשלה.
ציון פיניאן
מה עם תענוגות האופוזיציה? בעצם אתם מחזיקים בשיא, לא אנחנו.
יוחנן פלסנר
בינתיים זה הוכח שזה משתלם פוליטית.
ציון פיניאן
מספר הנסיעות שלכם 98 לעשרה חברי כנסת, זה שיא עולמי.
היו"ר יואל חסון
חברים, תודה רבה, אני מודה לך.
רחל אדטו
לא ראינו את נסיעות הליכוד כי הם לא פרסמו את זה.
היו"ר יואל חסון
חברת הכנסת אדטו, תודה רבה.

חבר הכנסת אלקין, יש לך דקה.
זאב אלקין
תודה רבה, אדוני היושב ראש. רק בתשובה להערתו של חבר הכנסת פלסנר, אתה צודק, מאוד משתלם להגן פוליטית על ראש הממשלה כשמבקר חוקר אותו, זה הוכח לגבי ראש הממשלה הקודם, הנה, ראשי מגניו כנגד המבקר יושבים היום---
יוחנן פלסנר
אף אחד שם לא התנגד שיבדקו את כל הפרשיות שקשורות לראש הממשלה אולמרט.
זאב אלקין
אדוני היושב ראש, אני רוצה להתייחס לסוגיה שנגעה בה גם חברת הכנסת סולודקין וגם אתה, לגבי הקשר בין שני הנושאים, הנושא הזה והנושא הבא. יכול להיות שבהחלט אין קשר ישיר ביניהם, כי סך הכל מדובר כאן על האצלת סמכויות שהיא תהיה בתוקף על הרבה מאוד בדיקות, לא יודע אם היא בכלל רלוונטית לבדיקה הספציפית, אבל דבר אחד ברור, באותו יום שהתקיימה הישיבה פתחו מהדורת חדשות בשעה שמונה בערב, אמנון אברמוביץ, עם דיווח על ההחלטה בוועדה הזאת בהקשר של ראש הממשלה. בדיווח לא מדויק הוא הציג את זה הרבה יותר רחב מכפי שקרה. חזקה מבחינתי על המבקר שאין מצב שהוא זה שתדרך את אמנון אברמוביץ, היחידים שהיו כאן בדיון---
יוחנן פלסנר
מה, עושים עכשיו פרשנות על אמנון אברמוביץ?
זאב אלקין
זה אתה, אדוני היושב ראש, ושני אנשי סיעת 'קדימה'.
יוחנן פלסנר
זו זירת פרשנות לערוץ 2.
זאב אלקין
מי שהרים את הטלפון לאמנון אברמוביץ והציג את זה בהקשר של נסיעה של ראש הממשלה, הוא האחרון שיכול לטעון היום---
רחל אדטו
תן קרדיט לאמנון אברמוביץ.
יוחנן פלסנר
אתה מטיל דופי בכישוריו האנליטיים.
רחל אדטו
אמנון אברמוביץ הוא איש עצמאי, הוא לא צריך תדרוכים.
זאב אלקין
הוא יודע על קיום הישיבה בלי להיות בה?
קריאה
פשוט תסתכל בפרוטוקול.
רחל אדטו
יש לאמנון אברמוביץ הרבה מקורות, יש לו הרבה דרכים ל---
היו"ר יואל חסון
תודה רבה.
שלמה מולה
שתי הערות למה שהיה. אני חושב שקודם כל יושב ראש הכנסת לא יכול להיות פטור גם כן מהליך כינוס הוועדה, אני גם חושב שזה שהוא ניסה או מנסה להתכחש או להרחיק ממנו את אישור הוועדה, לא ראוי. אני מציע, אדוני יושב ראש ועדת הכנסת, כשאתה תקיים דיון לגבי כינוסי הוועדות, אני מבקש שגם הנושא הזה יילקח בחשבון. אפשר לבוא ולהגיד שאני הייתי תמים, לא נתנו לי, לא הראו לי ולא שמעתי, אחרי שמקבלים את האישור כנראה מישהו מקבל מקלחת מאיזה מקום ואז מתכחשים. אבל עבדו עליי, ואני חושב שזה לא ראוי וזה לא נכון להגיד את הדברים האלה.
היו"ר יואל חסון
אתה לא חושד שיושב ראש הכנסת הוא אדם תמים.
שלמה מולה
לא, אני לא חושב שהוא תמים, באמת, אני חושב שאם רוצים---
ציון פיניאן
כמו שאנחנו בטוחים שיושב ראש הוועדה הנוכחי לא תמים.
זאב אלקין
אם הגעת למצב שיושב ראש הכנסת אומר עליך שעבדת עליו, תאמין לי---
היו"ר יואל חסון
בעיניי זה יותר מראה על יושב ראש הכנסת מאשר עליי.
שלמה מולה
אני מבקש שהנושא הזה יובא גם בחשבון, מה סמכויותיו של יושב ראש הכנסת כשהוא מאשר דיונים, מה הם השיקולים. אני יכול לומר לך שגם יום לפני היה... דרך אגב אפשר---
אופיר אקוניס
האם אתה אמרת לו על מה הדיון?
שלמה מולה
גם תראה את המכתב. הוא קיבל גם את המכתב---
היו"ר יואל חסון
לך לערוץ הכנסת, הכל רואים בטלוויזיה, מה אני אומר לו, מה אני מגיש לו, את האמת כהווייתה, כפי שאמר מבקר המדינה עכשיו. זה הדיון, לא קשור לשום דבר ספציפי, הנה, תקרא את המכתב. מה שאני ראיתי, ראה יושב ראש הכנסת ואישר.
יוחנן פלסנר
דוברות הוועדה הוציאה הודעה בשתיים וחצי באותו יום.
היו"ר יואל חסון
זה גם חשוב להגיד.
שלמה מולה
אני רוצה עוד נקודה אחת.
יוחנן פלסנר
למחפשי הקונספירציה. כנראה צריך לראות בעיתון אחר.
יריב לוין
---מקיימים ישיבות כמו ב'קדימה', אדוני המנהל הכללי.
שלמה מולה
חבר הכנסת לוין, אני מחזיק את הפרוטוקול של אותה ישיבה. אני באופן אישי שאלתי למה נדרשת הסמכות הזאת, למה אנחנו צריכים לאשר את הדבר הזה, למה דחוף בכלל. שאלתי את השאלה הזאת, אני ביקשתי לדעת, קיבלתי תשובה מלאה. עכשיו כשקיבלנו את התשובה המלאה אני שאלתי למה נדרש, מה הנושא עליו חוקרים.
היו"ר יואל חסון
חבר הכנסת אלקין, אל תפריע.
שלמה מולה
אני לא הפרעתי לך, אל תפריע.
אופיר אקוניס
איך ידעת על הדיון? הרי אתה ממלא מקום של מישהו.
שלמה מולה
אתה חוקר אותי? אני לא חייב לענות לך.
אופיר אקוניס
אנחנו רוצים לדעת איך ידעת.
שלמה מולה
אני לא חייב לענות לך.
אופיר אקוניס
החברים הקבועים לא ידעו ו---
יוחנן פלסנר
אולי בוועדת החקירה שלהם ישאלו אותך את זה.
ציון פיניאן
הוא שומר על זכות השתיקה, הוא לא רוצה לענות לך.
היו"ר יואל חסון
חברים, אני מבקש שהדיון הזה יישאר מכובד. חבר הכנסת אקוניס, אתה מפריע. חבר הכנסת אקוניס, אל תגרום לי לקרוא אותך לסדר, אתה מפריע.
אופיר אקוניס
אז איך 'חברי 'קדימה'---
היו"ר יואל חסון
תשאל אותו אחר כך.
אופיר אקוניס
לא, אתה חבר 'קדימה'.
היו"ר יואל חסון
בסדר, תשאל אותו אחר כך.

חבר הכנסת מולה, משפט אחרון.
שלמה מולה
אל"ף, אני לא חייב לכם, אני---
יריב לוין
רבותיי, חבר הכנסת מולה עטוף ב---
שלמה מולה
אני לא חייב לכם, אני לא חייב לענות לכם, אני אומר את הדברים.
ציון פיניאן
אבל בכל אופן, אולי תענה.
אופיר אקוניס
תענה.
שלמה מולה
תזמין אותי בחוץ אני אענה לך.
אופיר אקוניס
לא בחוץ, בפנים.
יריב לוין
אולי נסמיך את המבקר ל---
שלמה מולה
אדוני, אתה לא מגן עליי.
יוחנן פלסנר
כמה ספינים כדי לא לתת סמכויות, כמה ספינים. איזה ג'וב הוא הבטיח לך תמורת זה? איזה ג'וב?
היו"ר יואל חסון
חבר הכנסת אקוניס, אני מבקש מכם לשמור על כבוד הדיון הזה ועל זכות האנשים לדבר. מספיק. אני לא אתן לכם לעשות את הדבר הזה בדיון הזה. תפסיק.

חבר הכנסת מולה, אני מבקש ממך, משפט אחרון.
שלמה מולה
מה שאני רוצה להבהיר גם לוועדה, גם כששאלנו---
היו"ר יואל חסון
אל תתייחס, תמשיך את דבריך.
שלמה מולה
אני מבקש לומר, גם כששאלנו---
אורית זוארץ
זה תיאטרון האבסורד של נתניהו.
אופיר אקוניס
האם הגב' לבני חזרה מהוואי?
יריב לוין
בינתיים התיאטרון כאן והאבסורד כאן ו---
היו"ר יואל חסון
אנשי הקואליציה, אתם הופכים את הדיון הזה... חבר הכנסת אקוניס---
יוחנן פלסנר
חברים, אל תביאו את הכביסה המלוכלכת לכאן, מספיק לוקחים אותה למקומות אחרים.
אופיר אקוניס
האם היא חזרה מהוואי?
ציון פיניאן
את הכביסה שלכם אפילו מכונת כביסה לא תוכל ל---
היו"ר יואל חסון
חבר הכנסת פיניאן, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
שלמה מולה
משפט אחרון. בדיון שהיה, כשאני שאלתי למה נדרש, אני רוצה לבוא ולהגיד גם לפרוטוקול עוד פעם, שמו של ראש הממשלה, נסיעותיו, נסיעתה של משפחתו, לא עלה, לא על ידי נציגי המבקר---
מרינה סולודקין
צודק מאה אחוז.
היו"ר יואל חסון
אני מעלה את בקשת מבקר המדינה להצבעה. אתה רוצה להגיד על מה אנחנו מצביעים?
אופיר אקוניס
אנחנו רוצים לדעת בדיוק על מה אנחנו מצביעים.
היו"ר יואל חסון
אני מעלה להצבעה. אנחנו מבקשים לאשר את בקשת מבקר המדינה להענקת סמכויות על פי סעי ף26 לחוק מבקר המדינה התשי"ח-1958 (נוסח משולב), לעוזר מבקר המדינה במאבק בשחיתות הציבורית, מר נחום לוי. אני מבקש עכשיו לעשות הצבעה שמית, אחד אחד, מי בעד, מי נגד?
הקראה שמית
היו"ר יואל חסון: בעד.
אורי אורבך
בעד.
אופיר אקוניס
בעד.
אורי אריאל
בעד.
מקריאה שמות
חברת הכנסת ציפי חוטובלי?
ציון פיניאן
בעד. ציון פיניאן מחליף אותה.
שלמה מולה
היא בחוץ לארץ.
אופיר אקוניס
אתה מדבר?
ציון פיניאן
היא עוד לא הגיעה לממוצע שלכם.
היו"ר יואל חסון
אתם מפריעים להצבעה. חבר הכנסת מולה, אתה הפרעת להצבעה.
ציון פיניאן
עשרה חברי כנסת, 98 יציאות.
היו"ר יואל חסון
אתם מפריעים להצבעה.
ציון פיניאן
זה שאין לכם מה לעשות בארץ, אתם הולכים לחוץ לארץ. ככה אני מבין.
אורית זוארץ
ציון, צריך לעשות מקצה שיפורים ל---
מקריאה שמות
חבר הכנסת אמנון כהן.
קריאה
אני כבר הצבעתי.
מקריאה שמות
חברת הכנסת עינת וילף
יריב לוין
אני במקומה, בעד.
יוחנן פלסנר
מה, היא רשמית בליכוד כבר?
יריב לוין
אני ממלא מקום שלה, מה לעשות.
אורית זוארץ
חשבתי שעברת לברק, עורך דין לוין.
יריב לוין
לא יקבלו אותי.
מקריאה שמות
חברת הכנסת מרינה סולודקין.
מרינה סולודקין
בעד.
מקריאה שמות
חבר הכנסת כרמל שאמה.
זאב אלקין
אני במקומו, בעד.
רחל אדטו
הם באמת בחוץ לארץ כולם, בשביל זה---
היו"ר יואל חסון
אל תפריעי להצבעה.
מקריאה שמות
חבר הכנסת עתניאל שנלר.
עתניאל שנלר
בעד.
מקריאה שמות
אלה ממלאי מקום, אז 11 חברי ועדה, כולם פה.

הצבעה
בעד – 11.
נגד - 0
נמנעים – 0
תוצאות ההצבעה – הבקשה אושרה פה אחד.
היו"ר יואל חסון
אוקי, אני קובע שבקשת המבקר להענקת סמכויות על פי סעיף 26 לחוק מבקר המדינה, לעוזר מבקר המדינה נחום, בקשתו לסמכויות האלה אושרה על ידי הוועדה פה אחד וזו החלטת הוועדה.

בעוד חמש דקות יתחיל הדיון הבא, אני מודה לכולכם.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים