ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 10/04/2011

תקנות התעבורה - פטור מאגרת רישוי לנכה עבור רכב בהחכר מימון

פרוטוקול

 
תקנות התעבורה - פטור מאגרת רישוי לנכה עבור רכב בהחכר מימון

5
ועדת הכספים
10.04.2011
הכנסת השמונה-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, ו' בניסן התשע"א (10.04.2011), בשעה 10:00
סדר היום
תקנות התעבורה – פטור מאגרת רישוי לנכה עבור רכב בהחכר מימון
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
יעקב אדרי
אורי אריאל
אמנון כהן
ציון פיניאן
מוזמנים
חה"כ זאב ביילסקי
חה"כ אורי מקלב
מיכל שמואלי – משרד המשפטים
דפנה עין דור – מנהלת אגף כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
דפנה מהלל – מנהלת מחלקת עדכון ובקרה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
אבנר עורקבי – יו"ר אהב"ה-ארגון הנכים בישראל המיוחד
נמרוד הגלילי – מנכ"ל ארגון חברות השכרת הרכב והליסינג, איגוד לשכות המסחר
קרן ברק – סגנית גזבר ומנהלת אגף תקציבים, עיריית ירושלים
מיכל שלם – ראש הסגל, עיריית ירושלים
נתן מנזון – הנהלת חבר המועצות הדתיות
יצחק הנאו - מנהל מנהלת מבני דת, עיריית ירושלים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום












תקנות התעבורה – פטור מאגרת רישוי לנכה עבור רכב בהחכר מימון
היו"ר משה גפני
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. היות והנושא נדון בוועדה לפניות הציבור, אני ביקשתי מיו"ר הוועדה להציג מה היה בוועדה אצלו. חה"כ מקלב, בבקשה.
אורי מקלב
הפנייה הזו הגיעה לוועדה לפניות הציבור בעקבות פנייה של נכים. אחד מהפונים, יצחק הנאו, נמצא פה. הוא אבא לשני ילדים נכים, שאחד נפטר ואחד הוא נכה ניידות קשה. הוא גם עוזר לאנשים אחרים, שפונים אליו בנושאים של תקציבים ותגמולים לנכים. הוא העלה את הנושא בפני הוועדה. מגלגלים זכות על ידי זכאי בוועדה הזו, כך שסוף המלאכה נעשית על ידכם. אין המלאכה נקראת אלא על שם גומרה.
אמנון כהן
מה היה בדיוק?
אורי מקלב
כיום הנושא של הליסינג התפתח מאוד בציבור הרחב. גם הנכים רצו במקום לרכוש לשכור רכב בליסינג, אבל הם נתקלו בשתי בעיות. הבעיה הקטנה יותר היתה מול משרד התחבורה. לנכה מגיע כמעט פטור מלא מאגרת רישוי – משלמים 21 שקלים במקום 1,500-2,000 שקלים. אבל מי שקנה רכב בליסינג מימוני לא יכול היה לזכות בפטור הזה. מדוע? הטענה היא שהרכב לא רשום על שמו אלא על שמה של חברת הליסינג. ברגע שהרכב הוא לא על שמו של הנכה, הנכה לא יכול ליהנות מהפטור הזה. משרד התחבורה באופן מהיר נענה לקריאה הזו של הוועדה, הבין והזדהה. הגיע אלינו גם חנן אהרון. תוך תקופה קצרה יחסית הביאו לכאן לוועדה פטור לנכה, גם אם הרכב הוא רכב ליסינג ולא של הנכה עצמו.

עדיין שלושת רבעי תאוותינו בידנו. מדובר כאן בליסינג מימוני. כפי שידוע, ישנם שני מסלולים בליסינג: רכב מימוני ורכב תפעולי, כמו שנמצא בכנסת וביתר הפקידות הממשלתית. במקרה הזה אין פטור. אנחנו צריכים לדעת, שנכי ניידות שהם בעלי נכות שהיא פחותה מ-80% אינם מקבלים פטור מלא. הם מקבלים הלוואה מסוימת על המסים, ואת הרכב עצמו הם צריכים לקנות מכספם, או שיש להם השתתפות חלקית. במקרה של ליסינג תפעולי לא מצאנו פתרון. הטענה היא שאם זה רכב תפעולי, מי שייהנה מההנחה הזו היא חברת הליסינג ולא הנכה. מה זה ליסינג תפעולי? זה כאשר אתה משלם לחודש סכום מסוים הכולל הכל: כולל הטסט, התיקונים, אגרות וכל מה שמסביב. אם אנחנו ניתן הנחה לרכב שנכה קנה אותו, מי שיזכה בזה יהיה המפעיל – בעל החברה. אנחנו חשבנו שגם לכך אפשר למצוא פתרון, אם אנחנו רוצים להשתחרר מהקיבעון ולהיות קצת יותר פתוחים וגמישים. אפשר להתגבר גם על זה על ידי כך שאנחנו אומרים שבעל חברת ליסינג ייתן שני מסלולים: מסלול לאדם רגיל שישלם 1,500 שקלים לחודש, ומסלול לנכה שישלם 1,400 שקלים. הוא לא צריך לשלם על הנכה, והנכה יכול להרוויח. יש נכים רבים שלא יכולים להגיע לרכב, כיוון שאין להם את הכסף הראשוני לרכוש רכב.

הבעיה השנייה היותר גרועה, היא מול המוסד לביטוח הלאומי. מי שלא נענה בכלל לפנייה הזו, אלה הם אנשי הביטוח הלאומי. מהביטוח הלאומי ניתן לקבל הלוואות לשם רכישת הרכב.
ציון פיניאן
לרכב הראשון.
אורי מקלב
הופיעו בפני הוועדה נכים בעלי 70% נכות, אנשים המוגבלים בניידות שלהם והם אינם יכולים לקנות רכב ראשון. השוק התפתח. אנחנו היום בשנת 2011. הליסינג היום הוא דרך שדרכה אנשים יכולים לרכוש רכבים. ברגע שנכה רוכש רכב על ידי הליסינג הוא מפסיד שני דברים: קודם כל הוא לא מקבל הלוואה, וגם את הניידות מבטלים לו כי אין על שמו רכב. אדם מקבל גמלת ניידות לחודש.
היו"ר משה גפני
מה ענו בביטוח הלאומי?
ציון פיניאן
הם לא הסכימו. יש ישראל, ויש ביטוח לאומי.
אורי מקלב
הרי המטרה היא לעזור לנכים. למה שנכה שאין לו לא יוכל להגיע לרכב? אם אנחנו מוודאים על ידי חוזה שהרכב הוא שלו, אפילו בדרך של ליסינג מימוני. אנחנו יכולים לעשות חוזה מסוים, שאף אחד לא יחשוש שמישהו בורח. חברת הליסינג תהיה מחויבת לאותו נכה. התגברנו על דברים יותר מסובכים. מי שמכיר את חוק שישינסקי, יכול גם להתגבר על חוק ביטוח לאומי.
היו"ר משה גפני
מה היה עם שישינסקי? לא הבנתי.
אורי מקלב
אני גם לא הבנתי. אף אחד לא הבין, אבל בסוף יצא חוק והצליחו להתגבר על כל מיני הסכמים שהיו בעבר. האם אי אפשר היום לבוא לקראת הנכים האלה? לבסוף, הנכים לא קונים רכב כי אין להם כסף לקנות רכב. אם הם יקנו רכב דרך הליסינג, אפילו בלי הלוואה, יפסיקו להם את גמלת הניידות. זה לא קשור למשרד התחבורה, שעשה מעשה טוב ואנחנו מברכים אותו על כך.
היו"ר משה גפני
הכל קשור להכל. אנחנו מברכים אותך יו"ר הוועדה לפניות הציבור, חה"כ מקבל. נציגת משרד התחבורה, בבקשה.
דפנה עין דור
בעקבות הדיון בוועדה לפניות הציבור פעלנו אצלנו במשרד גם באישור ועדות האגרות ברשות מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר, כדי למצוא את הפתרון להענקת הפטור גם לנכה שרוכש רכב באמצעות ליסינג מימוני. הרכב יהיה בבעלותו, כאשר בשלב הביניים הוא בבעלות חברת הליסינג כערובה להחזר ההלוואה. ברגע שזה יהיה רשום בעתיד על שמו תוענק לו הנחה.
היו"ר משה גפני
כל הכבוד למשרד התחבורה. האם זה יתחיל מלפני שנה?
דפנה עין דור
כאן יש לנו בעיה.
דפנה מהלל
מאחר ואני מנהלת גם את מחלקת הניידות, אני יכולה לומר שיש לנו בעיה ללכת שנה אחורה. זה גם מתוך ניסיון שהיה לנו בעבר, כאשר נכים היו זכאים ל-7 שנים אחורה. כל נכה נבדק על ידנו באופן אישי פרטני. מדובר בבדיקה של מסמכים רפואיים. אנחנו לא רואים את הנכים. צריך ללכת לכל רכב עם תאריך החידוש שלו אחורה. על מנת שלא יהיו לנו פניות של נכים שיאמרו: "קניתי בתאריך כזה, והחידוש הוא בתאריך כזה, כן יכולתי לקנות דרך ליסינג מימוני או לא יכולתי", אני מציעה שנחיל את זה מיום הפרסום. זה יקל עלינו מאוד.
היו"ר משה גפני
אז לא שנה, אלא חצי שנה.
דפנה מהלל
אבל זה מכניס אותנו ללופ כזה, שנצטרך לעשות בדיקות אחורה.
שגית אפיק
מי שיפנה יביא את המסמכים, ותבדקו.
דפנה מהלל
אני לא יכולה ליצור מצב של מי שיפנה. ברגע שיש חוק, אני חייבת ליידע את כל הנכים.
היו"ר משה גפני
אבל הדיון התחיל כבר לפני חודשים אחדים.
דפנה מהלל
אני מציעה שנלך קדימה, ונקבע תאריך.
אמנון כהן
כאשר הרכב רשום על בעלות החברה, הנכה עדיין לא מקבל את ההנחה.
דפנה עין דור
כאשר הוא משלם את האגרה המלאה, הוא מעביר אלינו את המסמכים ומראה הסכם חכירה. הבעלות תועבר על שמו ברגע שהוא יסיים לשלם את התשלומים, ואז הוא יקבל החזר בגין האגרה השנתית.
ציון פיניאן
למה שהוא לא ישלם לחברה, ואתם תעשו את זה מול החברה?
אמנון כהן
אחרי שלוש שנים הוא יקבל? לא הבנתי. נניח שעכשיו הוא התקשר לחברת ליסינג ועשה איתה עסקה.
דפנה עין דור
יומיים אחרי הוא מגיע לאגף הרישוי במשרד התחבורה, מביא את הסכם המימון ומקבל החזר על האגרה.
שגית אפיק
איפה את רואה שזה כתוב? אני רואה שכתוב: "נכה ישלם אגרת רישיון רכב כמפורט בתוספת הראשונה בעבור רכב אחד שנתקיימו בו כל אלה: 1. הרכב הוא רכב נוסעים פרטי, 2. הוא רשום על שמו או על שם חברת החכר, ובלבד שהציג הסכם חכירה שהוא חוכר הרכב והסכם ההחכר הוא החכר מימון". איפה את רואה שכתוב שהוא ישלם יותר ויהיה לו החזר? איך זה עובד?
דפנה עין דור
היום ככה זה.
שגית אפיק
לגבי כל הנכים ככה אתם עושים?
דפנה עין דור
לגבי כולם. השיטה בודקת אחד-אחד.
שגית אפיק
כלומר, שגם בעתיד כאשר יבוא נכה זה ייעשה בדרך של החזר. אם כך, אין הבדל אם זה יוחזר רטרו-אקטיבית או שזה יהיה בתחולה עתידית, וזה לפי ההתנהגות שלכם בשטח, שהיא לא מאוד תואמת את התקנות. זה לא בדיוק מה שכתוב בתקנות.
דפנה מהלל
היום ברגע שנכה רוכש רכב, מגיע לו פטור מיום הרכישה.
אמנון כהן
אבל הרכב לא על שמו עדיין.
שגית אפיק
היא מדברת על נכה שרכש רכב.
דפנה מהלל
מי שמקבל היום פטור מאגרה הוא רק נכה שרשום על שמו רכב. כאשר הרכב רשום על שם חברת הליסינג, הנכה יציג בפנינו שהוא רכש את הרכב בחברת ליסינג מימוני מיום ההלוואה.
אמנון כהן
אבל הרכב עדיין לא על שמו. איך הוא יקבל את ההחזר?
דפנה מהלל
אני אצטרך לראות את המסמכים.
אמנון כהן
את ההסכם.
שגית אפיק
היא תצטרך לראות את הסכם ההחכר.
אורי מקלב
אבל כתוב: בלבד שהרכב יהיה רשום על שמו. זה לא נכון.
דפנה עין דור
זה התיקון.
שגית אפיק
אני מקריאה את מה שכתוב בתקנות הקיימות משנת 1961 בשילוב התקנות האלה:".. הוא רשום על שמו, על שם בן זוגו, על שם האפוטרופוס שלו, או על שם חברת החכר, ובלבד שהציג הסכם חכירה שהוא חוכר הרכב, והסכם ההחכר הוא החכר מימון". כלומר, זה יחול רק על ליסינג מימוני ולא יחול על ליסינג תפעולי. זה לא צריך להירשם על שמו לפי התקנות האלה. מספיק שהוא מציג בפנייך הסכם.
דפנה עין דור
נכון. שזה מימוני. זה משמש אותו במסגרת ההסכם.
היו"ר משה גפני
נציג חברת הליסינג, בבקשה.
נמרוד הגלילי
אני מייצג את חברות הליסינג וחברות הרכב שבאיגוד לשכות המסחר. אני חושב, שעושים פה רק חצי דרך.
ציון פיניאן
זה טוב או לא טוב?
נמרוד הגלילי
זה מצוין.
ציון פיניאן
אז תגיד שזה מצוין, ושאתה רוצה להוסיף.
נמרוד הגלילי
אני חושב שאפשר לעשות יותר טוב, ואני אסביר למה. אנחנו הולכים למען שוויון זכויות למען אותם אנשים עם מוגבלויות, על מנת לפתוח להם את הערוץ של הליסינג המימוני, אבל אנחנו עדיין חוסמים בפניהם את הערוץ של הליסינג הפרטי. היום אדם יכול לבצע הסכם להתקשרות עם חברת ליסינג פרטי. הליסינג הפרטי הוא לא מוצר ברור, והוא שונה מחברה לחברה. בליסינג הפרטי האדם יכול לקבל גם כל מיני שירותים נוספים של תיקונים. אותו מוצר ייחסם בפני אותן אוכלוסיות, כי התקנות לא מאפשרות את זה.
היו"ר משה גפני
מה זה ליסינג פרטי. מדובר בנכה.
נמרוד הגלילי
ליסינג פרטי זה הסכם עם אדם ולא עם חברה, כאשר הרכב נשאר על שם החברה עם זכות לרכישת הרכב בסוף.
היו"ר משה גפני
אז שילך במסלול של הליסינג הרגיל, שאנחנו מאשרים עכשיו.
נמרוד הגלילי
אבל אז הוא לא יוכל לקבל את אותם שירותים, שאתה תוכל לקבל בליסינג פרטי.
היו"ר משה גפני
מה למשל?
נמרוד הגלילי
למשל, שאתה לא צריך להתקשר עם חברת ביטוח. למשל, תיקונים.
דפנה עין דור
למשל, לא לשלם את אגרת הרישוי. זה כלול במחיר. זה אותו דבר כמו ליסינג תפעולי.
היו"ר משה גפני
אנחנו הולכים על מה שמשרד התחבורה הציע. כאשר יהיה יו"ר ועדה שיחליף אותי, אז הוא גם ילך לחצי השני. אני מבקש ללכת חצי שנה אחורנית. אני מבקש את ההסכמה שלכם.
נמרוד הגלילי
אני חושב, שעדיין אין שוויון מלא.
היו"ר משה גפני
אני יודע מה כוחי, ואני יודע למה אין לי כוח. אנחנו מדברים על המקרה שמשרד התחבורה הציג. אני מציין לשבח את משרד התחבורה ואת הוועדה לפניות הציבור שהעלתה את העניין. נציגות משרד התחבורה, היות וגם היום אתם לוקחים במשרד את הפרטים ודנים באופן פרטני בכל נכה, אני מבקש שזה יחול גם על החצי שנה האחרונה שבה התחלתם את הדיונים האלה. מדובר בנכים. לא מדובר בהטבה שהיא הטבה שאיננה צודקת. להפך. מדובר בהטבה מאוד צודקת. כאשר אדם רוכש את הרכב הוא זכאי לקבל את הפטור או את ההנחה הזו שאתם נותנים לו. במהלך החודשים האחרונים הוא גם היה נכה, והוא גם היה צריך את הפטור הזה. אני מבקש שזה יחול חצי שנה אחורנית.
דפנה עין דור
האם אפשר לפחות שזה יהיה מהראשון בינואר, כדי שיהיה תאריך קבוע ולא נצטרך להתחיל לספור ימים אחורה?
היו"ר משה גפני
למה הראשון בינואר?
דפנה עין דור
תאריך עגול של תחילת שנה, כדי שלא נצטרך לספור ימים לצורך ההתחשבנות.
שגית אפיק
אפשר גם ראשון בנובמבר. זה גם תאריך עגול.
אמנון כהן
בראשון בספטמבר מתחילים לקנות רכבים חדשים.
ציון פיניאן
מתי שנת הייצור מתחלפת?
דפנה עין דור
אין כבר. זה מתחיל מינואר.
שגית אפיק
אבל זה לא רלוונטי לצורך תשלום האגרה. אין לזה משמעות.
היו"ר משה גפני
אני הרי הולך אתכם. לא נעניתי לבקשה כמעט צודקת של חברות הליסינג. אני משבח אתכם ואני הולך על העניין הזה. רציתי שזה יהיה שנה אחורה. אם אתם אומרים ששנה זה הרבה זמן, אז חצי שנה. חצי שנה אחורה זה הראשון בנובמבר. אני מסתכל על הנכה הזה שבא לחברת הליסינג בדצמבר או באמצע נובמבר. למה לקפח אותו? בגלל שאני הסכמתי לפשרה? אני מציע את הראשון בנובמבר. בלי הסכמה שלכם, אני לא הולך על זה.
דפנה עין דור
בסדר.
היו"ר משה גפני
אנחנו נאשר את התקנות מהראשון בנובמבר. אני מבקש שייצא מכתב בחתימתי למנכ"לית המוסד לביטוח הלאומי בנושא של הליסינג. אני מבקש שייצא מכתב כמה שיותר מהר. אני חושב שזה דבר חמור. אם נכה שאין ביכולתו לרכוש רכב הולך לחברת הליסינג ולוקח רכב בהחכר כזה, אין שום סיבה שהמוסד לביטוח הלאומי לא יכיר בזה. אתם תכינו את המכתב, ואני אחתום עליו. אם התשובה תהיה חיובית, טוב. אם התשובה לא תהיה חיובית, אנחנו נקיים דיון על הדבר הזה. זה דבר חמור, במיוחד אחרי התקדים המבורך שיצר משרד התחבורה, שהוא המשרד המקצועי הראשון במעלה מבחינת העניין הזה של הרכבים. הוא מכיר בעניין של הליסינג, ואין שום סיבה שהמוסד לביטוח הלאומי לא יכיר בכך. אנחנו נצטרך לפרוק את הטענה שלך, חה"כ פיניאן, שיש מדינת ישראל ויש את המוסד לביטוח הלאומי. אם זה יגיע לזה, אנחנו נקיים על כך דיון פה. מי בעד התקנות?

ה צ ב ע ה

בעד – 4
נגד – אין
נמנעים - אין
התקנות התקבלו

תודה רבה. אני מודה למשרד התחבורה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים