ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/03/2011

דיווח על הטיפול בשיקום, אחזקה ושמירה על בית העלמין בהר הזיתים

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
12
ועדת הפנים והגנת הסביבה

29.03.2011


הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 373

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, כ"ג באדר ב התשע"א (29.03.2011), בשעה 10:00
סדר היום
דיווח על הטיפול בשיקום, אחזקה ושמירה על בית העלמין בהר הזיתים
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

יעקב אדרי

אורי מקלב
מוזמנים
חה"כ אריה אלדד

חה"כ נסים זאב

אביגדור אוחנה – מנכ"ל משרד הדתות

גדעון שמיר – מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים

יאיר עוז - יועץ השר לשירותי דת

ג'פרי דאבה – ראש ארגון ציוני אמריקה

סיגלית בודנהיימר בארי – לשכת התכנון במחוז ירושלים, משרד הפנים

משה סוברנו – סמנכ"ל בכיר למינהל, משרד הבינוי והשיכון

מיכה מורדכי – משרד הבינוי והשיכון

אלי שמואליאן – סמנכ"ל פיתוח עסקי, הרשות לפיתוח ירושלים

יוסי גיל – סמנכ"ל חברת קדישא ספרדים

שלום צינוירט – מנהל חברת קדישא חסידים

אלעזר גלדשטרן – חברת קדישא הראשית והכללית

יצחק הנאו – מנהל מינהל מבני, עיריית ירושלים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

דיווח על הטיפול בשיקום, אחזקה ושמירה על בית העלמין בהר הזיתים
היו"ר דוד אזולאי
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. הנושא של הר הזיתים לא ירד מסדר יומנו, וזה לאור המצב במקום הזה. הוועדה ביקרה שם לפני מספר חודשים, וההתרשמות שלנו היתה מאוד קשה. הובטח לנו שיעשו כמה שיפורים במקום, ובין היתר יתקינו מצלמות שייתנו מענה חלקי במקום. הייתי מבקש שהגורמים האחראיים במקום ישיבו על הדברים. האם חוץ ממשרד הבינוי והשיכון, הנושא הזה שייך גם למשרד הדתות?
יעקב אדרי
זה שייך לכולם, אבל זה נשאר יתום. אריה ואני טיפלנו בנושא הזה, כאשר אני הייתי השר לענייני ירושלים.
אריה אלדד
אתה דחפת את החוק.
יעקב אדרי
הדברים שם מתגלגלים שנים, לצערי הרב. בזמנו, כשר לענייני ירושלים, השגתי כסף. חברות קדישא מתמודדות ביניהן על איך יחלקו שם את המגרשים, אבל זה לא מה שמטריד אותי. משרד השיכון קיבל על עצמו את הנושא, למרות שהוא לא יכול להתמודד עם העניין הזה. מי שצריך להתמודד עם זה, זה המשרד לביטחון פנים, המשטרה. אני לא יודע אם הוצבו כבר מצלמות. בזמנו ניתן כסף. אני השגתי כסף ונתתי להם. מרוב אבות, הסיפור נשאר יתום. ממשיכים להרוס את המצבות.
היו"ר דוד אזולאי
ראש הממשלה מכריז על אתרים היסטוריים. אני לא יודע אם יש אתר היסטורי במדינת ישראל שהוא כל כך חשוב לעם ישראל. לצערי, אני עדיין לא רואה את בעל הבית שירים את הכפפה ויטפל בזה.
נסים זאב
"יתומים היינו ואין אב". כאשר אין אב, יש יתומים. אם יש אבות, אז אין יתומים.
היו"ר דוד אזולאי
חה"כ אריה אלדד, בבקשה. חה"כ אריה אלדד, הוא אחד מחברי הכנסת שמוביל את הנושא הזה שנים רבות. הנושא איכפת לו וכואב לו. אין פעם שמתקיים כאן דיון, וחה"כ אלדד לא מופיע. הוא מופיע בכל הזדמנות, גם בסיורים. ראוי להגיד את זה, כי אנחנו עסוקים בדברים רבים ולא תמיד אנו נוטים להתמקד. כאן צריך להגיד יישר כוח לאריה אלדד, שהוא מתמקד בנושא הזה ועושה עבודה נאמנה.
אריה אלדד
עבודה נאמנה, אבל חסרת תועלת. אני מנסה לעשות ולא מצליח. בכנסת ה-17 הגשתי הצעת חוק להקמת רשות הר הזיתים. היה נדרש מאמץ קשה של השר אדרי כדי שזה יעבור בקריאה טרומית. זה נתקע בגלל התנגדויות של גורמי ממשלה שונים, שלא יכלו לקבל החלטה: האם רשות, האם לא רשות, מי יהיה בעל הבית, איך זה יתופעל. המדינה שופכת תקציבי עתק לתוך הר הזיתים, וזה נראה כחבית ללא תחתית. מה שבונים ביום נהרס בלילה. בהעדר רשות אחת שמסנכרנת את הפעולות של כל הגופים, אין יכולת אחרת חוץ מאשר להמשיך לשפוך כסף ולא לראות תוצאות אמיתיות. משפצים מצבות, שטחים הולכים וגדלים, מקבלים את הצורה הראויה של הפנתיאון הלאומי של עם ישראל – בית קברות הפעיל 3,000 שנה ויותר. אבל גם אותם אנשים, שאומרים שיש היום כתובת המרכזת את כל עבודות השימור, מודים שכאשר ייגמרו העבודות האלה צריכה לקום רשות אחת שתרכז את כל הפעולות של האחזקה, של השמירה, של הטיפול המתמשך בהר. בינתיים זה לא קורה. הצעת החוק שהגשתי קיימת גם בכנסת ה-18. אני מציע, לנסות לגייס תמיכה ממשלתית לקדם אותה. השר אמר שהוא תומך בקידום הצעת החוק, ובכל זאת בוועדת שרים לחקיקה לא הצלחנו לגייס רוב. כרגע אני לא מעלה אותה, כדי שלא תיפול. אם נצא היום בקריאה לקדם את ההצעה הזו, אני מניח שנוכל להניח לפחות את התשתית החוקית להמשך טיפול מסודר בהר.
היו"ר דוד אזולאי
אני יודע שהנושא עלה גם באחד הסיורים שלנו, וחשבנו שאולי מישהו ייקח יזמה. זה לא קרה. אם לא תהיה ברירה, אנחנו נעשה את זה היום. ותהיה פנייה של הוועדה להעביר את החקיקה הזו.
גדעון שמיר
אני אשתדל לומר בקיצור מה קורה. בתקציב 2005 בפעם הראשונה אושרה תוכנית חומש לטיפול בהר הזיתים על סמך מצע שאני חיברתי אותו, כאשר המומנטום התחיל בוועדה לביקורת המדינה ואושר בשנת 2005. מדובר על תקציב של למעלה מ-100,000,000 שקלים. בשנים 2005-2007 התארגנו, ובשנת 2008 התחלנו לעשות עבודה רצינית בשטח, עבודה הכוללת את שני המרכיבים העיקריים: האחד, נושא הביטחון – הצבת אמצעי טלוויזיה ומעקב אלקטרוני על כל ההר.
יעקב אדרי
האם יש היום או אין.
גדעון שמיר
זה בשלבי סיום אחרונים.
יעקב אדרי
תגיד שאין. אל תתבייש.
גדעון שמיר
היא ישנה. יש לנו שתי רגליים לתוכנית, שמתבצעת בשטח בהיקף רב מאוד של עבודה ושל מיליוני שקלים. האחד, הוא נושא האבטחה. הנושא השני הוא המשך שיפוץ הקברים, קירות המגן, השבילים והדרכים, שלא לדבר על הניקיון שהיום מבוצע כשגרה.


לגבי האבטחה – הצטרף כעת נציג חברת מוריה. נושא השלמת אמצעי המיגון, הצילום והאבטחה הועבר אליה לפני שנה. נשמע מהם לגבי תאריך התחלת ההרצה. אלי, האם יש לך עדכון?
אלי שמואליאן
15 למאי.
יעקב אדרי
הותקנו המצלמות?
אלי שמואליאן
כן.
יעקב אדרי
האם אתה בטוח? אני ראיתי שפה מנידים את הראש.
גדעון שמיר
הותקנו המצלמות.
יעקב אדרי
אנחנו נלך לבדוק את זה. אני מודיע לכם, שאני באופן אישי אלך לבדוק את זה. שמעתי יותר מפעם אחת, שכבר התקינו את המצלמות. עכשיו תגידו, שזה באזור של התימנים או של הספרדים. תגידו איפה התקנתם.
גדעון שמיר
לגבי האבטחה ואמצעי המיגון האלקטרוניים - יושבים פה אנשי משרד השיכון, שהם האמונים על הנושא הזה, וחברת מוריה שמבצעת את נושא המצלמות האלקטרוניות. הם יוכלו לתת השלמות בנושא הזה.
היו"ר דוד אזולאי
יש פה מכתב ממשרד הדתות מ-29 לדצמבר, החתום על ידי יאיר עוז, יועץ שר הדתות: "חברת מוריה, המקימה את מערך המצלמות, תפעיל כבר בשבועיים הקרובים את מרכז הבקרה, ובהתאם לכך תחל התקנת מצלמות בשטח". כולם מחייכים. האם זה לא נכון?
יעקב אדרי
זה פשוט מעליב כל הסיפור הזה.
יצחק הנאו
כדאי לעשות סדר. התשתית קיימת. ההשחלה של הכבלים בחלקה נעשתה ובחלקה לא.
יעקב אדרי
משנת 2006 משחילים את הכבלים.
יצחק הנאו
לא. לא השחילו את הכבלים, כי גונבים אותם. את המצלמות עצמן גם לא התקינו.
אריה אלדד
משחילים כבל ביום, וגונבים אותו בלילה. בונים מצבה ביום, ושוברים אותה בלילה. לא יכול להיות שמדינה לא מסוגלת לעשות את זה.
היו"ר דוד אזולאי
במשרד ראש הממשלה היה דיון, ודובר על הקמת נקודת משטרה שם.
יצחק הנאו
יתקיים על כך דיון עם המשטרה במועצת בתי עלמין בעוד שבוע.
גדעון שמיר
אני רוצה לדבר על ניקיון, שיקום המצבות והקברים. ניקיון מתבצע בהר על ידי חברה קבלנית במכרז חיצוני, לשביעות רצוננו. יש שיפור בעניין הזה. לגבי המצבות - עד שנת 2010 שיקמנו קרוב ל-10,000 מצבות. מתוך זה בשנת 2007-2009 שיקמנו 3,000, כאשר רק בשנת 2010 שיקמנו למעלה מ-6,000. יש פה עקומת למידה. היום נכנסנו לעבודה מסודרת בפס ייצור, הודות לשיתוף פעולה בין פמ"י – חברת פיתוח מזרח ירושלים, שמקבלת את התקציב מהרל"י – הרשות לפיתוח ירושלים, שמביאה את כספי משרד ראש הממשלה לעניין הזה. העבודה בשטח מתבצעת בתיאום מוצלח מאוד בינינו לבין חברת קדישא הספרדית, שהיתה הראשונה ששיתפה פעולה בשיקום החלקות. מהשנה הזו זה מתרחב גם לחלקות של חברת קדישא של חב"ד.

בשנת 2010 קפצנו לביצוע של 6,000 מצבות, ואנחנו מתכוונים בשנה הקרובה לבצע גם כן מספר כזה, גם בחלקה הספרדית וגם בחלקה של חב"ד. התנאים הטופוגרפיים בחלקות, שאנחנו מתפשטים עליהן עכשיו הם יותר קשים, אבל אנחנו מתואמים איתם. חוץ מזה, אנחנו ממשיכים בנושא של מבואות, קירות מגן וגדרות. עד היום מתחנו קרוב ל-2 קילומטר גדרות במקומות הקריטיים, וקרוב ל-4.5 קילומטר קירות מגן לייצוב הקרקע והחלקות השונות. השנה אנחנו מתכוונים להשקיע בין 15,000,000 ל-20,000,000 שקלים בשנה.

בעקבות ביקור של ועדת הביקורת לפני כחצי שנה, הגשנו הצעה להקמת מנהלת להר הזיתים. אני מקווה, שבשנתיים-שלוש הקרובות נגמור את העבודות החד פעמיות של שיקום המצבות. לפי דעתי, בשטח מתבצעת עבודה יפה מאוד. התחזוקה גם כן תהיה משימה. הגשתי מסמך עבודה להקמת מנהלת מצומצמת, אבל מאוד ייעודית ויעילה, למטרה הזו. אני לא נכנס כרגע לנושא החקיקה של אתר לאומי בהגדרה כזו או אחרת. אני אומר, שמנהלת ייעודית לקיום שגרת הר הזיתים, כולל מרכז מידע ואולי גם מרכז מבקרים, מתוכננת לקום בשנתיים הקרובות.
אריה אלדד
מה קרה עם ההמלצה הזו? האם מישהו עשה עם זה משהו?
גדעון שמיר
ההמלצה מונחת היום על שולחנו של שר הדתות. הנחו אותי להגיש את ההצעה הזו לדיון משותף של משרד הדתות עם מועצת בתי העלמין.
יעקב אדרי
היא מונחת.
גדעון שמיר
אני יכול להעביר עותק.
ג'פרי דאבה
אני מייצג את ארגון ציוני אמריקה. אני ראש הלשכה בישראל. אני גם מייצג את ועד ההיגוי בישראל לוועדה הבינלאומית לשימור הר הזיתים. ראשית, אני מודה ליו"ר על האפשרות לדבר היום. אני גם מתנצל על העברית שלי. עליתי לפני שלוש שנים לארץ, ואני עוד לומד את השפה.
יעקב אדרי
את מי אתה מייצג?
ג'פרי דאבה
יש ועד בברוקלין ניו יורק – הוועד הבינלאומי לשימור הר הזיתים.
היו"ר דוד אזולאי
עם מי אתם עובדים בשיתוף פעולה?
ג'פרי דאבה
אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם גורמים שיש להם בני משפחה הקבורים בהר הזיתים, שמעוניינים לשפר את המצב בהר הזיתים. התחלתי להתייחס לבעיות בהר הזיתים לאחר סדרת ההצעות בנושא בבית הכנסת הגדול בתחילת נובמבר. עד אז לא התוודעתי לעומק הבעיה הזו. החלטתי לתקוף את הבעיה מזווית אחרת לגמרי. המון אמריקנים קבורים שם, והמון אמריקנים באים לבקר. כמה אמריקנים גם היו קורבנות לאלימות שם. הרבה גם מצאו את הקברות של בני משפחתם מחוללים. הקונסוליה בירושלים פעולת כשגרירות ארצות הברית ליו"ש ולירושלים. שלחתי אליהם מכתב עם העתק להילרי קלינטון, והתקשרו אליי לקבוע כמה פגישות. הסברתי לפקידים שם את המצב, והגשתי את תלונות אזרחי ארצות הברית.


הנה דוגמא ממכתב של חבר קונגרס, ג'רלד נדלר מניו יורק: "לשגריר מיכה אורן לגבי תלונות מאזרחים במחוז שלו: "דרשתי מהקונסוליה: הצהרת גינוי מהסטייט דפרטמנט נגד האלימות וחילול הקברים. לדרוש משלטון מקומי, מועצה מקומית, לגנות את האלימות והחילול. בנוסף, לנקוט בצעדים ספציפיים למנוע את האלימות. לדרוש מהרשות הפלסטינית לגנות את האלימות והחילול בפומבי ובערבית, ולא רק באנגלית למען התקשורת בחו"ל. לכלול את המצב בהר הזיתים בדוח השנתי מהסטייט דפרטמנט על הפרות חופש דת בינלאומי. הקונסוליה שלחה דוח על הפגישות שלנו לסטייט דפרטמנט, וכעת אנו מחכים לתשובה.


לסיכום - אני מעדיף לטפל בזה דרך הכלים והפרוטוקולים שלנו. הבעיה היא שחסרה לנו כתובת ספציפית להגיש תלונות והצעות. מבחינתי, לא משנה איזה משרד. אנחנו דורשים כתובת ספציפית. אני שוב מודה ליו"ר ולכולם.
יוסי גיל
אני נציג חברת קדישא הספרדית. אני מבקש להאיר כמה נקודות. קודם כל, יש כתובת אחת: מועצת בתי עלמין בירושלים. היא בעלת הבית של כל שטחי הקבורה בהר הזיתים ובהר המנוחות. רוצים להסתבך ולהקים עוד מנהלת ועוד גוף, אבל יש גוף שקיים ופשוט צריכים לחזק אותו.
היו"ר דוד אזולאי
אבל תראה לאן הגיע הגוף שקיים.
אריה אלדד
כמה שנים הוא מנהל את ההר, חמש שנים, חמישים שנה?
יוסי גיל
הוא מנהל את ההר היום. אני לא יודע למה לא הגיע יו"ר מועצת בתי העלמין. גם מאיר שפיגלר וגם אביגדור אוחנה נכנסו לנושא הזה בנפש חפצה, גם מבחינת הביטחון, גם מבחינת התקציבים וגם מבחינת השמירה. הבעיה הגדולה שלנו היא בעיית האבטחה. השיקום מתבצע. אנחנו עושים אותו. הבעיה של האבטחה היא בעיה משמעותית מאוד.

אנחנו רוצים לסגור קיר אחד הנמצא בתחום בית העלמין, אנחנו מבקשים ליווי ממשטרת ישראל, ומשטרת ישראל דוחה אותנו משום שהתנאים לא מאפשרים זאת. מדובר על קיר של שני מטר על ארבע מטר. אנחנו מכאן נכנסים לשם, עוברים דרך, שוברים מצבות, מחללים קברים, ומשטרת ישראל לא מוכנה לתת לנו אבטחה שם. אנשים שבאים ללוויות נרגמים באבנים, זורקים עליהם בקבוקים. לי אישית שברו את האוטו כבר 4 פעמים ב-4 חודשים האחרונים. אין גוף שיטפל בזה.
אריה אלדד
אתה ממש מסביר למה מועצת בתי העלמין היא לא הגוף המתאים.
יוסי גיל
האם ראש רשות ייתן אבטחה? המשטרה צריכה לתת אבטחה. המשטרה לא מתייחסת לזה. עכשיו מתקיים דיון, שיקימו שם נקודת משטרה. אנחנו אומרים, שגם אם תהיה נקודת משטרה וישב שם מישהו אחד בחדר ולא ייצאו לשטח, לא יקרה כלום. משטרת ישראל צריכה לבצע שינוי תפיסה.


לגבי המצלמות – חה"כ אלדד היה בסיור האחרון שקיימנו בהר. סיירנו אז גם במרכז הבקרה, ואמרו לנו שבראשון למרץ המצלמות יעבדו. אנחנו עברנו כבר את הראשון במרץ, והמצלמות עוד לא עובדות.
היו"ר דוד אזולאי
אמרו לך הראשון למרץ, אבל לא אמרו לך באיזו שנה.
יוסי גיל
אנחנו היום בדעה שיש גוף אחד בהר – מועצת בתי העלמין. צריך להקצות לגוף הזה משאבים בחוק. לא ייתכן שיקום גוף, שיגידו לו: אתה אחראי, אבל אל תבקש משאבים.
היו"ר דוד אזולאי
חה"כ זאב, בבקשה.
נסים זאב
מספר השאילתות והצעות לסדר בנושא הר הזיתים הוא כמעט כמו מספר הקבורים שם. כל פעם יש הבטחות, ומי שמבטיח לא יכול לקיים כי זה לא בסמכות שלו. יש משרד הממונה על האבטחה, משרד הממונה על השמירה וכו'. כל אחד ממונה על משהו אחר, וכתוצאה מכך אנחנו לא מגיעים לשום דבר. צריך לזכור, שאנחנו עומדים לפני אינתיפאדה שלישית. שלא נקל ראש בכך. שלא נקל ראש בהתפתחויות האחרונות, באירועים האחרונים, בוונדליזם בהר הזיתים. כלומר, המצב ילך ויחמיר. נראה יותר שנאה, וכבר עכשיו אנחנו רואים את זה בשטח בשכונות ערביות במזרח ירושלים. פעם היה יותר חופשי להיכנס לשם, והיום יש יותר חשש. השנאה בוערת שם. יוסי, אני לא חושב שמועצת בתי העלמין תהיה במקום הרשות, אלא אם המשטרה, משרד השיכון והמשרד לענייני דתות יעמדו לרשותה. כך היא תהיה הרשות שלוקחת ומלקטת מכולם.
יוסי גיל
ומה תעשה הרשות?
נסים זאב
הרשות זה רק משהו סימבולי. צריך משרד אחד שיתפקד, ולא מועצה. זו לא מועצת חכמים פה.
היו"ר דוד אזולאי
היום יש את מועצת בתי העלמין, וגם לך יש טענות על כל ההתנהלות.
יוסי גיל
אנחנו פונים, והמשטרה לא עושה כלום. למועצת בתי העלמין גם אין תקציבים.
אריה אלדד
אבל זה המצב 40 שנה, ואנחנו רוצים לשפר אותו. זה שננציח את המצב, לא ישפר את המצב.
נסים זאב
המשרדים ביניהם צריכים להחליט, מי הגורם הרלוונטי שצריך להוביל את כל העניין. אין צורך ברשות נוספת. אם יחליטו שזה המשרד לענייני דתות, יתנו גם את האבטחה, גם את השמירה וגם הכלים בידי המשרד. אנחנו צריכים להתקדם. אנחנו לא רוצים שבגלל שיש הרבה אבות אז גם אין יתומים.
אלעזר גולדשטרן
אני מנכ"ל חברת קדישא הראשית בירושלים. אין כל ספק, שבמרוצת השנתיים-שלוש האחרונות יש שינוי מהותי בהר הזיתים. מי שמבקר שם יכול לראות שינוי. אי אפשר להתעלם מכך שיש שינוי מהותי בהר הזיתים: בניקיון, בשיקום, בגידור ובעוד מספר דברים. מקור הצרות, כפי שאמר חה"כ פרופ' אלדד, שאתה יכול לבנות מצבה ולמחרת לא למצוא אותה. כמו שיוסי גיל אומר, גם זורקים אבנים. עלינו גם ירו חזיזי אש ביום שבת. זאת הבעיה העיקרית. לא יכול להיות שממשלת ישראל מממנת אבטחה ושמירה בהר הזיתים, ויש צירים שהשמירה מודיעה מראש ששם היא לא אחראית. לדוגמא, קחו את הציר של א'טור היכן שבית החולים מוקסם. אם בן אדם רוצה להגיע משם להר הזיתים - וזאת הדרך הראשית להגיע להר הזיתים - מודיע משרד השיכון ששם הם לא שומרים. בוודאי שיהיו שם בעיות. זה דבר שלא ייתכן. או שיש שמירה או שיש שמירה רק בקטעים מסוימים.
היו"ר דוד אזולאי
מה הסיבה?
אלעזר גולדשטרן
את זה צריך לשמוע ממשרד השיכון.
היו"ר דוד אזולאי
את תיכף אשמע אותם, אבל השאלה היא האם אתה יודע מה הסיבה.
אלעזר גולדשטרן
אין כל ספק, שצריך שיהיה גוף אחד שירכז את זה. אני כחבר ועדת ההיגוי של מועצת בתי העלמין יכול להגיד, שאנחנו עושים המון ומרכזים המון. גם לרשות לא יהיה רמטכ"ל, שר ביטחון ועתודות של שוטרים, והיא תצטרך להעביר את התלונות לאותו גוף הממונה על השמירה ועל הביטחון. אם הוא יעשה, הוא יעשה. אם הוא לא יעשה, אי אפשר יהיה לבוא בתלונות למועצת בתי העלמין. כך גם לא יהיו תלונות כלפי הרשות. אנחנו צריכים להתרכז בדברים האמיתיים, ולזרז את התקנת המצלמות. אולי זה יעזור. יחד עם זאת, השמירה הפיזית היא המפתח לפתרון.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה לשאול את נציגי משרד הבינוי והשיכון, שאחראים על האבטחה, מה הסיבה שאתם לא מגיעים לאותו מקום שדיבר עליו הרב גימשטיין?
מיכה מרדכי
הוא מדבר על ציר א'טור, מאוגוסטה ויקטוריה לכיוון בית חולים מוקסם, לכיוון הר הזיתים. משרד הבינוי והשיכון מונחה משטרה. משטרת ישראל מנחה אותנו באיזה צירים לנסוע. עד אשר לא יתקינו את המצלמות, ועד שלא יקימו את המוקד ואת הדברים הנלווים לאבטחה, לא יתאפשר לנו לנסוע דרך ציר א'טור. יש לנו כמה צירים אחרים שאנחנו נוסעים בהם: ציר הנחש, ציר החמור – כל הצירים העוקפים המגיעים להר הזיתים. בציר הזה לא נוסעים, כי המשטרה לא מסכימה בגלל כל האירועים האחרונים שקרו.
אריה אלדד
אבל זה הציר הראשי. אדם לא נוסע היום על ציר א'טור, אלא אם יש לו חלקת קבר בהר הזיתים.
מיכה מרדכי
אני רוצה להתייחס למה שקורה כרגע בהר הזיתים, ואני לא נכנס לנושא של השימור והמצלמות. כרגע משרד הבינוי והשיכון עוד לא קיבל אחריות על כל הנושא של האלקטרוניקה ברגע שיהיו המצלמות בהר הזיתים.

לפני 7 חודשים קיבלנו תקציב ממשרד ראש הממשלה לאבטח את הר הזיתים, וכרגע פועלים בהר הזיתים שלוש ניידות עם שני מאבטחים בכל ניידת: שתי ניידות עובדות 24 שעות ביממה, ועוד ניידת אחת עובדת 12 שעות ביממה. יש מוקד הפועל 24 שעות, ואני אישית דיברתי בכל כלי התקשורת, כולל "קול ישראל" וכל כלי התקשורת החרדיים במדינת ישראל, ונתתי את מספר הטלפון. זה גם מפורסם באינטרנט. כל תושב במדינת ישראל שרוצה לקבל ליווי לאזכרה ולהלוויה בהר הזיתים, בכל שעות היממה כולל באמצע הלילה – לצערנו, באירועים האחרונים היו הלוויות גם בשעות 02:00-03:00 לפנות בוקר, יכול לקבל ליווי. הדבר הזה עובד. היום אנחנו מדברים על ליווי רודף ליווי. היום יש שלושה ליווים שעובדים בו זמנית בהר הזיתים. גם לובינסקי נכנס ומקבל ליווי. אני יודע על 10-12 ליווים שהוא קיבל בחודש וחצי האחרונים. כלומר, זה קיים.

יש עוד דבר שאנחנו מתעסקים איתו. ברגע שאנחנו נכנסים לאבטחה, אנחנו נהיה אחראים גם על נושא של מניעת ונדליזם בהר הזיתים. זה חלק מהגדרת המשימה שלנו. נכון להיום, במשך 24 שעות אנחנו סורקים את כל הקברים בהר הזיתים, כולל סריקה רגלית. אני אתן דוגמאות.


לפני שבוע מפקד תחנת שלם קיבל טלפון מאחד הגורמים שהשחיתו בלילה 4 מצבות. אני מבצע סקר, הכולל את כל הקברים לפי חלקות, שעברו סוג של ונדליזם: שבירה של הכותרת, שבירה של הקבר וכו'. יש דברים מ-1967, ויש גם דברים חדשים. הדבר הזה מתועד. נכון להיום, משרד הבינוי והשיכון יודע בכל זמן נתון איזה קברים. אנחנו לא תמיד יכולים לדעת באותו רגע, כי ההר הוא גדול, אבל אנחנו מגיעים למצב בו ב-24 שעות אנחנו יודעים בדיוק מה קרה בהר. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם המשטרה. כמובן שנקודת משטרה שתהיה בהר הזיתים תעזור פלאים לנושא הזה. אסור לשכוח, שבזמנו הפרויקט היה בנוי על זה שיהיה מאבטח ושוטר בניידת.
אריה אלדד
כדי לדעת איזו מצבה הושחטה, או כדי לדעת מי עשה את זה?
מיכה מרדכי
לא, אנחנו לא נכנסים לשאלה: מי עשה.
אריה אלדד
אז מה זאת אומרת, לדעת מה קרה?
מיכה מרדכי
עד לפני 7 חודשים היו מגלים את הוונדליזם מאזכרה לאזכרה. היה מגיע מישהו לאזכרה אחרי שנה, ומגלה את הוונדליזם. אגב, יש הרבה פעמים שאנחנו תופסים על חם, ואז מגיעה המשטרה ועוצרת את האנשים. בגלל שכרגע אין מצלמות, ובגלל הטופוגרפיה - המרחב הגדול, אין לנו אפשרות להגיע למצב שאנחנו מונעים את זה לחלוטין. נכון להיום, רמת הוונדליזם בהר הזיתים ירדה. אני לא יודע להגיד את האחוזים, כי מי שיש בידיו את האחוזים זו המשטרה. היום אני מדבר על תלונות על ונדליזם, שמגיעות פעם או פעמיים בחודש: פה שברו קבר, פה יש בקבוקים על הקברים או צבע על הקברים.
יוסי גיל
פשוט לא פונים למשטרה יותר. בוודאי שאלה הנתונים. כאשר פונים למשטרה, המשטרה לא עושה כלום. לכן, אנשים כבר לא פונים.
מיכה מרדכי
אני לא נכנס לזה. אני דיברתי על מה שאני מקבל מהמשטרה.
אלי שמואליאן
אני סמנכ"ל חברת מוריה, ובעבר הייתי סמנכ"ל חברת פיתוח מזרח ירושלים. מבחינת הטיפול בהר, הייתי בשני הצדדים.
היו"ר דוד אזולאי
מה תפקידה של חברת מוריה בהר הזיתים?
אלי שמואליאן
מוריה קיבלה את הטיפול הפיזי בהר הזיתים, למעט שיקום הקברים והמבואות, שממשיך להיות מטופל על ידי חברת קדישא ירושלים. פרויקט הביטחון עבר לפני שנה לטיפולה של חברת מוריה, וזה ביחד עם מעבר של בעלי התפקידים, לרבות עבדכם הנאמן.
העבודות הן כאלה
90% מהתשתית של המצלמות נפרסה. צריכים להיות מודעים לכך, שהפריסה של התשתית היא עסק מאוד מורכב ומסובך. אנחנו עובדים בתוך בית עלמין, בתוך בית קברות, ולחפור בתוך בית קברות הוא אירוע מאוד בעייתי. אנחנו צריכים להיות מתואמים עם כל הגורמים, לרבות חברות קדישא, ויש עם זה הרבה בעיות. אנחנו מותאמים לעבודה בבית קבורה, ויש עם זה הרבה בעיות. כאשר אתה נותן לוחות זמנים לעבודה בבית קברות, זה רק אומדן. כאשר אתה מוצא קברים כאלה, אתה צריך להתאים את עצמך למציאות. זה מעדכן את לוחות הזמנים.

נקודה שנייה, היא שאנחנו עובדים בתוך אתר עתיקות מוכרז. כלומר, כל שטח הר הזיתים הוא אתר ארכיאולוגי מוכרז. אי אפשר לעבוד שם בלי פיקוח צמוד של רשות העתיקות. נמצאו שם עתיקות, ועשינו שינויי תכנון וביצוע בעקבות הימצאות העתיקות. גם זה משפיע על לוחות הזמנים והאומדנים. אלה דברים שהם בלתי ניתנים לצפייה מראש.

דבר שלישי – צריך לדעת שאנחנו עובדים בסביבה שהיא מאוד בעייתית. תוך כדי הביצוע קבלן משנה שלנו הותקף ונפצע קשה. שמו לו גרזן בראש, ואת שאר הפועלים שלו זרקו לתוך תאי ביוב. זה מצב בעייתי, מורכב ומסובך. למרות כל הצרות והבעיות, 90% מהתשתית נפרסה. יש לנו 10% מהתשתית שלא נפרסה מסיבות שונות: התנגדות של תושבים, שטוענים שאנחנו עוברים בחלקות פרטיות שלהם, מקומות שנמצאו בהם שרידים ארכיאולוגים ואי אפשר לעבוד בהם וצריך לעשות שינוי תכנון. בכל מקרה, מדובר בשוליים. כפי שאמרתי, 90% מהתשתית פרוסה.


אנחנו התחלנו בהצבת המצלמות. למה אני אומר שהתחלנו? כיוון שהובאו כמה מצלמות לדוגמא. המערכת מורכבת מ-150 מצלמות, ולא כולה הורכבה. אנחנו צריכים לעבוד במקביל בכמה שלבים: אנחנו מתחילים לעבוד בתהליך של חפיפה, תהליך של כניסה מסודרת של משרד השיכון לקבלת המערכות. זה תהליך שצריך להיות מתואם ומסודר. לתהליך הזה יש היבטים תקציביים וביצועיים. התחלנו בתהליך הזה, לרבות סיור שהיה אתמול או שלשום בשטח עם החברה המבצעת, כדי שהמסירה תהיה מתואמת.

אכן אמרנו שבסוף מרץ המצלמות תהיינה מותקנות, אבל בגלל הנסיבות שהזכרתי המערכת תתחיל להיות מופעלת בפועל לקראת יוני, והיא תיכנס לדרוג בשלבים. אנחנו מדברים על פאזות של 50 מצלמות, 50 מצלמות ו-50 מצלמות. מרכז הבקרה כבר קיים פיזי. הוא בנוי, והציוד שלו כבר נמצא אצלנו.
אריה אלדד
מה ימנע לגנוב את המצלמות?
אלי שמואליאן
זו שאלה טובה מה קורה תוך כדי ביצוע. זו סוגיה בעייתי. אנחנו נהיה בקשר עם נציגי משרד השיכון. בשלב הראשון אנחנו צריכים לאבטח את הצבת המצלמות. מדובר בציוד מאוד יקר, שעלותו מיליוני שקלים. צריכים לשמור על הציוד הזה. לכן, תוך כדי ביצוע אנחנו גם אמורים לשמור על הציוד. במקביל להפעלת הציוד יהיו מוקדנים של משרד השיכון שישבו במרכז הבקרה, והם אלה שיפעילו למעשה את המצלמות. המצלמות אמורות לתת אבטחה היקפית לכל מי שמגיע, אבל הן גם אמורות לאבטח את עצמן. כך שברגע שיהיה חשש לוונדליזם או לאירוע בעייתי, המוקדן יראה את זה ויקפיץ ניידת או מוקד סיור. השילוב הזה של אמצעים אלקטרוניים ביחד עם מוקדים של סיור אמור לתת את המענה. אגב, הקונספט הזה אושר בזמנו על ידי מפקד המחוז.
היו"ר דוד אזולאי
אדוני המנכ"ל, יש בידי מכתב שנשלח על ידי השר ב-28 לאוקטובר 2010, ושם דובר על כ-7,000 מצבות ששופצו. בנוסף, ממשיכים בעבודות מערכת האבטחה ההיקפית. בכל הקשור להסדרת המשך תחזוקת ההר ותפעול, יתקיים בקרוב דיון עם המנכ"ל של משרד ראש הממשלה. אני מבקש לדעת, האם התקיים כזה דיון ואם יש תוצאות. נאמר פה, שעד סוף שנת התקציב אמורים להסתיים כמה פרויקטים. האם אכן הדברים נכונים? בנוסף, ישנו מכתב שיצא ב-29 לדצמבר על ידי יועץ השר. כתוב שם, שחברת מוריה שמקימה את מערך המצלמות, תפעיל בשבועיים הקרובים את מרכז הבקרה, ובהתאם לכך תחל התקנת המצלמות בשטח. לצערי הרב, כל הדברים האלה לא ממומשים. השאלה היא, איפה הדברים עומדים.
אביגדור אוחנה
אנחנו במשרד לא אחראים ישירות לפעולות בהר הזיתים, אבל מתוקף תפקידנו אנחנו מגלים מעורבות ועניין בתהליך הזה. זה נושא שאמנם מצוי בתחום סמכותו של משרד ראש הממשלה, אבל מכיוון שמדובר בבית עלמין יש לנו עניין, אנחנו עוקבים, ערניים, יוזמים דיונים ומשתפים פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים. אני ביקרתי בשטח מספר פעמים לאחרונה. יש התקדמות מאוד גדולה בכל הקשור לשיקום מצבות והתחלת הסדרת שירות טוב יותר למבקרים בהר: שבילים, כניסות, נקודות מים, וזה מתבצע בצורה טובה יחסית. לפני כשבועיים-שלושה הציגו לנו תכנון וסטאטוס של הקמת מרכז מבקרים גדול בהר, שאמור לשרת את הבאים, לספק מידע וליצור פעילות חיובית בהר, שגם אמורה לשפר את הביטחון בסופו של יום.


כל הדברים האלה הם דברים טובים, אבל הנקודה שסביבה אנחנו דנים מספר שנים היא נושא האבטחה. אם משטרת ישראל לא תיקח את הפרויקט הזה בצורה מאוד רצינית ותשקיע שם את המשאבים ואת הכוחות הנדרשים כדי למגר את תופעת הוונדליזם, זריקת האבנים וההתנכלויות, כל מה שלא נשקיע שם לא יספק ולא יביא את המצב בהר למצב כזה בו אנשים יוכלו לבקר ולסייר שם בבטחה.


לפני כשלושה שבועות או יותר, היה דיון עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה ביחד עם מנכ"ל המשרד לביטחון פנים ועוד גורמים במשטרה בעניין אבטחת ההר. אני לא הייתי רוצה להיכנס לפרטים שעלו שם ולסיכומים שסוכמו שם, אבל יש איזושהי התקדמות. אני מקווה שהיא תהיה מהירה, למרות שאני לא כל כך רואה איך היא תהיה מהירה. בשלב הביניים הזה, עד אשר הסיכומים ייושמו בשטח, יש לנו כוונה במועצה בתי העלמין שלא להרפות מהנושא. כבר יזמנו פגישה עם מפקד המרחב, ברונו שטיין, ואנחנו אמורים לשבת איתו ביחד עם כל הצוות ולהציג בפניו את העובדות - עובדות שאני אישית נתקלתי בהן. ביקרנו בהר לפני כחודשיים, כאשר משפחת אבלים שבאה לקבור את יקירה התלוננה. היא הראתה לנו חלונות של רכב שבורים מזריקת אבנים שהיו שם. כמובן שנושא האבטחה הוא נושא קריטי, ואין ספק שברגע שזה יטופל כראוי זה יהווה נקודת מפנה מאוד חשובה.


אחרי כל העבודות שהרל"י עושים באמצעות פמ"י וחברות הקדישא או קבלנים אחרים, יש צורך להמשיך לתחזק את ההר באופן קבוע. הם עושים שיקום ופיתוח ולא עבודות אחזקה. כאן אנחנו עומדים על זה, ואני חושב שזה נכון שמועצת בתי העלמין תקבל את הסמכות, האחריות והמשאבים הנדרשים להמשיך ולתחזק את ההר לאורך שנים. אמנם באים ומשקמים ועושים דברים יפים, אבל אם לא יהיה מי שיתחזק את זה לאורך שנים זה פשוט לא יישאר. המטרה שלנו היא ליצור את המנגנון הזה בתוך מועצת בתי העלמין, שהיא הגוף הרשמי היחיד שאחראי על ההר הזה.
היו"ר דוד אזולאי
היום מועצת בתי העלמין היא הגוף שמתחזק את כל העסק שם, אבל תראה איך שהמקום נראה. השאלה היא, האם לא כדאי פעם אחת ותמיד לשנות את התפיסה כך שמועצת בתי העלמין תהיה בתחום של משרד זה או אחר.
אביגדור אוחנה
זה בדיוק מה שאנחנו אומרים. מועצת בתי העלמין היום לא מתחזקת את ההר, כי אין לה את המשאבים לתחזק את ההר. מה שמועצת בתי העלמין עושה, זה לתחזק את הקבורה המעטה שנשארת בהר. כאשר מדובר על תחזוק השטח הגדול כולו, כולל קברים של עשרות שנים אחורה, לחברות הקדישא אין את היכולת להרים את זה. המטרה שלנו היא ליצור את המנגנון הזה, כך שיהיה מימון ויוקצו משאבים לצורך אחזקת ההר לאורך שנים, אחרי עבודות הפיתוח והשיקום שנעשות שם.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה לסכם את הישיבה. לצערי, אנחנו מאוכזבים מכל ההתנהלות בהר הזיתים – מקום שהיה צריך לעמוד בראש מעיינינו, מקום מקודש, מקום היסטורי, מקום שאנחנו כיהודים מאמינים יודעים מה צפוי להיות שם. לצערי, לא כך הדברים. אנחנו מכירים אתרים היסטוריים פחות ידועים, שמדינת ישראל משקיעה בהם מיליונים. לא כך הדבר בהר הזיתים, וחבל.


הוועדה תמשיך ותעקוב אחרי הר הזיתים. אנחנו לא נוותר ולא נרפה מעניין הזה. הוועדה פונה לשר הדתות ומבקשת עדכון בעניין הדיונים עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה בכל הקשור לתחזוקת ההר ותפעולו.


הוועדה פונה למנכ"ל משרד ראש הממשלה ולשר הדתות, לפעול להתקנת מערכת אבטחה היקפית.


הוועדה ממליצה, לאמץ או ליזום הצעת חוק בעניין הקמת רשות לאחזקת הר הזיתים. כפי שהוגש על ידי חה"כ אלדד, אבל לא עלה לוועדת שרים עדיין. אולי זו הדרך היחידה להאיץ בהם בנושא הזה.

הוועדה קוראת לממשלת ישראל, לקבוע משרד ממשלתי אחד שיופקד על ריכוז הטיפול בכל הסוגיות בהר הזיתים: שיקום, גידור, אבטחה, שמירה, בטחון היקפי, מניעת פלישות, מבקרים ותיירות.

הוועדה קוראת לשר לביטחון פנים, להגביר את האבטחה בציר הגישה הראשי להר הזיתים – ציר רכס א'טור, ולהבטיח כי כל המבקרים בהר הזיתים יוכלו להגיע בבטחה ובכל עת להר. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים