ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/03/2011

סגירת המתנ"סים במגזר הדרוזי

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
15
ועדת החינוך, התרבות והספורט

29.03.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 403
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שלישי, כ"ג באדר ב' התשע"א (29 במרץ 2011), שעה 12:30
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר): סגירת המתנ"סים במגזר הדרוזי - של חה"כ חמד עמאר
נכחו
חברי הוועדה: אלכס מילר - היו"ר

מסעוד גנאים

מגלי והבה

ראלב מג'אדלה

סעיד נפאע

חמד עמאר
מוזמנים
סאהר אסמעיל

עוזר שר החינוך

דוד פלבר

תיאום ובקרה, משרד החינוך

עטילה כמאל

דובר למגזר הלא יהודי, משרד החינוך

אורי שמרת

אגף התקציבים, משרד האוצר

נביה נסראלדין

יועץ לענייני דרוזים, מרכז השלטון המקומי

אתי אלוני

ראש מינהל חינוך, מרכז השלטון המקומי

ד"ר רמזי חלבי

יועץ אסטרטגי, מרכז השלטון המקומי

חיר נסראללה

יו"ר מועצה מקומית פקיעין

חמד עלי

מנהל מח' חינוך, מועצה מקומית פקיעין

ברק אמיתי

מנהל מחוז צפון, החברה למתנ"סים

סלמאן דבור

מנהל מתנ"ס ינוח ג'ת
סאלח נג'ים

מנהל מתנ"ס ג'וליס

והיב סייף
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ
הצעה לסדר היום (דיון מהיר)
סגירת המתנ"סים במגזר הדרוזי - של חה"כ חמד עמאר
היו"ר אלכס מילר
שלום לכולם, היום ה- 29 במרץ 2011, כ"ג באדר ב' תשע"א, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

הנושא שעל סדר היום, הצעה לסדר היום, דיון מהיר: סגירת המתנ"סים במגזר הדרוזי, של חבר הכנסת חמד עמאר, פרוטוקול מספר 403. בבקשה אדוני חבר הכנסת, תן לנו סקירה כללית על מה הדיון.
חמד עמאר
אדוני היושב ראש, אני מודה לך על קיום הדיון, ביקשנו את הדיון המהיר, ובעזרתך אושר הדיון, הבאת את הנושא לדיון במהירות רבה. אני רוצה להודות לכל חברי הכנסת שהגיעו לדיון היום ולכל האורחים שנמצאים כאן.


נושא המתנ"סים במגזר הדרוזי הוא נושא כואב, נושא קשה. אני מתעסק עד היום בחינוך הבלתי פורמאלי, התעסקתי, הקמתי תנועת נוער, אני מכיר את החשיבות של הפעילות הבלתי פורמאלית במגזר. תנועות נוער יכולות לתת שירות לילדים מכיתות ד' עד יב', אבל המתנ"סים נותנים שירות לא רק לנוער, הם נותנים שירות גם לגיל הרך, לקשישים, נותנים שירות לנזקקים, נותנים שירות ופעילות חברתית תרבותית, שלנו במגזר הדרוזי חסרה.

אנחנו לא מגזר שיש בו תיאטרון ויש לנו את האופציה שאם לא יוצאים למתנ"ס יוצאים לתיאטרון, אם לא הולכים למתנ"סים הולכים לפעילות פרטית, לנו אין את האפשרויות האלה. אם אין חוג כדורגל במתנ"ס לא יכולים ללכת לחוג כדורגל או כדורסל של גוף אחר, כשאין המתנ"ס בישובים הדרוזים המשמעות היא שאין שום פעילות חברתית תרבותית במגזר הדרוזי ובעצם אתה סוגר את המגזר הדרוזי מבחינת תרבותית וחברתית.


המתנ"סים במגזר הדרוזי היום בקריסה. במגזר הדרוזי, נסגרו עד היום שבעה מתוך עשרה מתנ"סים, והם: בדלית אל כרמל, עוספייה, בית ג'אן, פקיעין, ירכא, חורפיש ויש עוד מתנ"ס אחד שעומד לפני סגירה והוא המתנ"ס בינוח ג'ת. היום נשארו במגזר הדרוזי והצ'רקסי, חמישה מתנ"סים, ארבעה במגזר הדרוזי ואחד במגזר הצ'רקסי. בסופו של דבר נגיע למצב שלא יהיו מתנ"סים ולא תהייה פעילות במגזר הדרוזי.


אדוני היושב ראש, כל הגירעון של כל העניין הזה עומד על 12.5 מיליון שקל. אני יודע שהרבה גופים הביעו נכונות לסגור את הגירעון. לדעתי צריכה כאן המדינה-הממשלה לומר שהיא לוקחת על עצמה את גירעון של המתנ"סים ופותחים דף חדש. אי אפשר להסתמך על המועצות המקומיות שכולנו יודעים מה מצבן, תקציב המתנ"סים נבנה בעיקרו על המועצות המקומיות.

המועצות המקומיות במגזר הדרוזי עברו משבר גדול, אבל אני לא רוצה להתמקד בנושא הזה אלא בנושא של המתנ"סים, אני לא רוצה להיכנס לויכוח הפוליטי, בואו נתמקד בנושא המתנ"סים.


אנחנו היום במצב שלמגזר הדרוזי אין מתנ"סים, בזה אני רוצה להתמקד, אני רוצה להתמקד בעניין שהמתנ"ס בינוח ג'ת יישמר, לשמור שהמתנ"סים בג'וליס ובמרר באבו סנאן לא יסגרו. אני רוצה לשמור על המתנ"סים שנשארו. בשבילי כעת זה הדבר החשוב ביותר.


אם נחזור אחורה, למשבר שעברו המועצות המקומיות, המועצות המקומיות שלא יכלו להעביר תקציבים למתנ"סים זו בעצם הסיבה שהמתנ"סים נסגרו כי החברה למתנ"סים מממנת את שכרו של מנהל המתנ"ס ואת ההשתלמויות, תקנו אותי אם אני טועה, היא מעבירה למתנ"ס תקציבים להפעלת המתנ"ס, אבל היא לא עבירה אף שקל אחד. כל התקציב מבוסס על המועצות, דיברנו על מצבן הקשה של המועצות המקומיות.


אני קורא למשרדי הממשלה, אני קורא למשרד החינוך, אני קורא למשרד ראש הממשלה להתערב בנושא, להוציא את התקציב הדרוש, אני גם קורא לחברה למתנ"סים להוציא גם תקציב מהחברה למתנ"סים למען חשיבות הנושא, ולהיות שותפים בפתרון הבעיה והצעדת המתנ"סים בדרך הנכונה, להחזיר את הפעילות תרבותית חברתית, פעילות הפנאי והחינוך הבלתי פורמאלי למגזר הדרוזי.


שוב, תודה רבה אדוני היושב ראש על קיום הדיון הזה.
היו"ר אלכס מילר
חברי הכנסת, תרצו להתייחס עכשיו או שנמתין לתשובות?
מגלי והבה
אדוני היושב ראש, ראשית אני רוצה להודות לך וגם לחברי חבר הכנסת חמד עמאר על היוזמה לקיום הדיון. לפעמים יש דיונים שטוב שהם מתקיימים מאוחר מאשר אף פעם לא. את הדיון על המתנ"סים היינו צריכים לקיים ערב אישור התקציב ולא עכשיו.

אני באמת לא רוצה להיכנס לפוליטיקה, אבל עשיתי חשבון, נמצא כאן יושב ראש פורום הרשויות הדרוזיות, נמצא גם היועץ השלטון המקומי דוקטור רמזי חלבי שהתמחותו כלכלית, כשאנחנו עושים את החשבון של 689 מיליון שקל שנתנו למגזר הדרוזי וכשנחלק אותו לשלושה עשר ישובים לארבע שנים התוצאה היא שלכל ישוב יש 10.4 מיליון השנה. 10.4 מיליון, כחבר וועדת הכספים אני אומר שזה תקציב שלפעמים הוא לא שווה את הנייר עליו הוא נכתב, הרשויות שלנו עדיין במשבר. כשאנחנו אומרים שיש לנו תכניות תלת שנתית, ארבע שנתית, זה לפתיח, אנחנו במשבר רציני מאוד.

כחבר וועדת כספים, אני אומר שאין בעיה של כסף במדינת ישראל ואין בעיה של תקציבים. הבעיה היא בסדר העדיפויות. נכון שסדר העדיפויות לא מתחיל רק בממשלה הזאת, סדר העדיפויות התחיל בממשלות קודמות ורבות. לא יכול להיות שמשרד החינוך מתכנן את התקציב שלו, אגב תקציבו הוא השני בגודלו אחרי משרד הבטחון, כשאנחנו מדברים על תקציב עם התוספת הוא עומד על 7 מיליארד שקל, משרד החינוך יכול להקצות תקציב. אומרים תמיד שתקציב משרד החינוך הוא תקציב צבוע, הבעיה שלנו היא לא תקציב צבוע, הבעיה שלנו היא חלוקת העוגה שנותנים למתנ"סים. ראו איזה פלא, כל הישובים, ואני לא רוצה לדבר על מגזרים, אבל בכל הישובים של המגזר היהודי בישראל לא סגרו אף מתנ"ס. בישובים הלא יהודים הייתה יד קלה על ההדק וסגרו את המתנ"סים.


אדוני היושב ראש, מבחינתנו, המתנ"ס הוא הפעילות החינוכית הבלתי פורמאלית לשעות אחר הצהריים, זה המועדון של הנוער, זה המקום החינוכי של כל הפעילויות. בישוב שלי, חבר הכנסת סעיד נפאע היה בחלק מחייו ראש מועצה, ישנו בניין בגודל חצי האגף של הכנסת שהוא פיל לבן, חלונות שבורים, הכל נופץ, הכל לא שמיש. אנחנו מדברים על 11,000 תושבים שלצעירים שם אין אפילו נחת קטנה בשימוש במתנ"סים. אני זוכר את מנהל המתנ"ס הראשון, סלמאן דבור שהיה בבית ג'אן, אז הייתה פעילות תרבותית ענפה עם הד ולילדים שלנו היה לאן ללכת ואיפה להתחנך. אני מכיר את מתנ"ס פקיעין שהפך להיות התיאטרון של כל העדה הדרוזית, כל אירוע שיש לנו, זאת הזדמנות לומר לך תודה יושב ראש הפורום, הוא אפילו לא אומר תנו לי תמורה כי הוא מכיר את מצוקתן של הרשויות במגזר הדרוזי.


אם אנחנו רוצים להיות יעילים בטיפול במתנ"סים, אנחנו צריכים לקבל החלטה שתחייב את הממשלה, תחייב את משרד החינוך. אני אומר שאם אין סעיף תקציבי אנחנו יכולים לדבר ולהמליץ, אני אחראי על כל מלה שאני אומר, אין בעיה של כסף במדינה הזאת. רק לשבר לך את האוזן אדוני יושב ראש הפורום, רק לפני כשבועיים בא אלינו לוועדת הכספים נציג משרד התחבורה וביקש להעביר 3.8 מיליארד לשנה הזאת כי הוא לא הספיק לסיים את התקציב, בשנה הזאת הוא קיבל קרוב ל- 9.5 מיליארד שקל. תעשה חשבון כמה כסף יש. אמרנו שייקחו מיליארד שקל, לא שניים, ויעבירו אותו לשלטון המקומי, אז תוכלו לקבל את התוספת עליה אנחנו מדברים, כלומר תקבלו את האוויר שאתם צריכים. היום כשהעבירו לכם 10.4 מיליון בשנה לכל אחת מהרשויות זה מספיק, אולי מספיק להשלים את החוסרים של העובדים במועצות, או אולי את הדברים החיוניים בחינוך בבתי הספר.

אני לא רואה שום ישועה למתנ"סים, אם לא יהיה הקצאת תקציבים לנושא הזה. אנחנו בתחילת שנת התקציב ולא בסופה ושלא יגידו שמחכים לעודפים ולמה שהשר רוצה להקצות. אנחנו צריכים כוועדת חינוך, אנחנו בוועדת הכספים נתמוך בכם, להוציא דרישה לשר החינוך, לשרת התרבות והספורט, שבמכתב תהייה בקשה, לא צריך להסתפק בשימור השישה- שבעה מתנ"סים, אני רוצה שכל המתנ"סים של המגזר יחזרו לפעול. נמצא כאן מנהל המחוז הצפוני של החברה למתנ"סים. אם היום לא נעשה את זה, אל תפגע חבר הכנסת מסעוד גנאים, אנחנו מתמקדים בדרוזים אבל אני מתכוון שהיום יש לנו בעיה.
היו"ר אלכס מילר
זאת הצעת הדיון.
מסעוד גנאים
אני הקמתי שדולה למתנ"סים לכל המגזרים.
מגלי והבה
אני מכיר את המגזר שלנו, אני חושב שצריכה לצאת זעקה. אני מכיר את היושב ראש ואם הוא רוצה להקים זעקה הוא יודע לעשות את זה. ראה את הנושא שלנו כשליחות, אני אומר לך שיש להוציא פנייה לשרים האלה ואם יש צורך שיבוא שר החינוך, הרי אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה אלא בחיי הנוער ועתידו, אני אומר לך שהיום הוא הולך לאיבוד. ראשי הרשויות יעשו כל מה שביכולתם אבל אם אין להם תקציב לא יעזור.

אני באמת לא רוצה להגיע למקומות אחרים, אבל אם הגענו למצב שילד צריך להגיע עם גליל נייר טואלט לבית הספר כי המועצה לא יכולה להקצות, וזה קורה בכמה רשויות, אז מצבנו 'על הפנים'. אם אין את החינוך הבלתי פורמאלי הזה, אם אין לנו את החינוך המחייב. הרי בסופו של דבר אנחנו נחזיר לעצמנו את ההשקעה שאנחנו לכאורה מפסידים בגיל הרך או עם בני הנוער, אנשים שבמקום שיתפתחו ויצעדו קדימה הולכים למקומות שהמדינה בסוף תשלם עליהם, אנחנו רואים את התוצאות של האלימות שאינה נחלת מגזר אחד אלא היא בכל המגזרים. אם אין לנוער חינוך, אם אין לו שעות פעילות, אם לא מקצים לו תקציבים הוא מגיע למקומות לא רצויים.


שוב, אני מברך את חבר הכנסת חמד עמאר על הדיון ואני מקווה שנפיק תועלת מהדיון היום.
היו"ר אלכס מילר
תודה. חבר הכנסת סעיד נאפע בבקשה.
סעיד נפאע
תודה. אני מצטרף לברכות. אדוני היושב ראש, עמיתי חברי הכנסת אורחים נכבדים, לא מזמן התקיים איזה דיון רחב של כל מנהלי המתנ"סים במגזר הערבי בהשתתפות מנהלי המתנ"סים במגזר.


הנושא עלה קודם לכן והוקמה איזו וועדה על ידי החשב הכללי של משרד האוצר. אני אקריא לצורך הדיון מה שנאמר שם על ידי השרה דאז, היא אמרה "בעקבות המלצות הוועדה שהוקמה לצורך הזה" כי הבעיה היא לא מהיום, "הוועדה המליצה למנף את תקציבי המדינה המופנים לפעילות המתנ"סים תוך מתן מענה לישובים חלשים שעד כה לא קיבלו סיוע מהמדינה בהפעלתם". על פי דוח הוועדה, היות והנתונים האלה רשמיים חשוב שהם ימסרו, כדי לשבר את האוזן ולא רק כדי לשבר את האוזן אלא כדי להדגיש את חשיבות הנושא, אין חולקים על חשיבותו.


על פי הנתונים שפורסמו אחוז התלמידים הערביים, כשמדברים בוועדה הזאת על ערבים הכוונה היא לכל המגזרים, "אחוז התלמידים הערביים שבמהלך שלושים הימים האחרונים נשאו עליהם נשק כמו סכין או אולר – 24.7% ומתוכם 17% בתוך בתי הספר. בקרב היהודים – 10% ומתוכם 5% בתוך בתי הספר". יש נתונים רבים אבל הצגתי רק נתון אחד כדי להמחיש את חשיבות הנושא.


מנהל המתנ"ס בחורפיש הכין עבודה רצינית ביותר, שאותה אעביר אחר כך לכבוד היושב ראש. אני רוצה "לשבר" את האוזן, כמובן אני אומר זאת בציניות, כי לשבר זה דברים נעימים. המתנ"ס בכפר מרר הוא אחד מארבעת המתנ"סים שעדיין פועלים, או בין חמשת המתנ"סים שאחד מהם עומד להיסגר. מספר התושבים 19,000 איש, תקציב ביצוע של המתנ"ס עומד על 2.6 מיליון שקל. בחורפיש, 890,000 שקל; ג'וליס, 470,000 שקל; ינוח ג'ת, 690,000 ; ובאבו סנאן, 1.5 מיליון.
חמד עמאר
גמרת להם את התקציב של 10.4 מיליון רק על המתנ"ס.
סעיד נפאע
יש גם גירעונות וכל מיני דברים נוספים. אבל בוא נסתכל על שלומי עם 5,900 תושבים -תקציב המתנ"ס הוא 7,185,876 שקל. אתה שומע חמד עמאר היות ואתה חבר ממשלה כדי שתזכור. קצרין עם 6,500 תושבים - תקציב 6 מיליון פלוס. ראש פינה עם 2,600 תושבים – עם תקיב של 5 מיליון, וכמו שאמרתי מרר 19,000 תושבים – 2 מיליון, חורפיש עם 5,000 תושבים 890,000 שקל. ההבדל הוא עצום, די עם המספרים האלה. זאת עבודתו של מנהל המתנ"ס שהוכנה לצורך הדיון.


אדוני היושב ראש, זה המצב. הדברים האלה אומרים דרשני, אדוני אני חושב שהבעיה היא בדיוק אותה הבעיה שאנחנו נתקלים בה עם נושא ה- matching עם משרד הרווחה, זה אותה דבר. הרי ידוע שתקציב המתנ"ס מורכב מזה ומזה ומזה ובין היתר מתקציב המועצה המקומית. חבריי דיברו על מצבן של המועצות המקומיות, המועצות לא יכולות להעביר את חלקן ולמעשה המתנ"סים 'אוכלים אותה' לא מקבלים ונכנסים לגירעון. גם לא הזכרתי שחלק מהמתנ"סים כבר עשרה חודשים לא שילמו משכורות, חלק ארבעה עשר חודשים, הכל מופיע בטבלה בעבודה אותה אמסור לך.


לדעתי הוועדה צריכה לתת את הדעת, נשמע גם את האנשים כאן, ראשית בעניין ה-matching, לראות איך אפשר להתגבר על זה גם אם המועצה המקומית לא תצליח להעביר. לי יש הצעה ספציפית שגם אם המועצה המקומית לא תצליח להעביר שהמתנ"ס לא יפגע. לדעתי זה דבר אחד הוועדה צריכה לתת עליו את הדעת.


הנקודה האחרונה שאני מבקש להתייחס אליה. אדוני כבוד היושב ראש מה שמדאיג הוא שעל אף המצב הכספי הזה חגגו/חגגנו לא מזמן את תכנית התמיכה במגזר הדרוזי עם 581 מיליון שקל, אבל התכנית הזו היא אחיזת עיניים, אני אסביר, על פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אגב אותו ביקש חבר הכנסת חמד עמאר לקראת הדיון על התקציב.
חמד עמאר
סליחה, לצורך הפרוטוקול, מה שהוא מציג זה היה לפני התכנית.
סעיד נאפה
כן, זה לפני התכנית, אני אמרתי שזה היה לפני שעלה בכלל עניין התקציב. על פי הנתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת ושל גילוי הדעת של חבר הכנסת חמד עמאר, הקיצוץ של משרד החינוך למגזר הדרוזי הוא 33% - מצד אחד קצצנו בתקציב - - -
יהודית גידלי
מ- 2009 ל- 2010?
סעיד נפאע
כן. 33% זה מתקציב 2009 ל- 2010, 2011. הקצוץ הוא 33% ואני מבין שהתכנית כאילו באה לכסות את על קיצוצי התקציב, ולא כיסתה חלק מהקיצוצים שהיו בתקציב.


כבוד היושב ראש את הנתונים האלה אני לא מביא סתם. כשבאים באמת להחליט, איך ניתן לצאת מהמצב הזה אני חושב שהנתונים האלה לא מבשרים טובות, אלא אם ננסה למצוא לפחות איזה עיקרון הקצבה בלי לקשור אותו עם מצבן של המועצות המקומיות.
היו"ר אלכס מילר
תודה. רבותיי, למי יש כאן בשורות?
חיר נסראללה
ראש המועצה המקומית פקיעין ויושב ראש הפורום.


צהריים טובים, אין בשורות את הבשורות נשאיר בצד. אתם מדברים כחברי כנסת ואנחנו מקשיבים, אני לא מדבר כחבר כנסת כי אני לא חושב להיות, אני מבקש לדבר על כמה נקודות ולהתחיל עם מה שהזכיר חבר הכנסת חמד עמאר.


אני רוצה לומר דבר אחד, ושכולם יקשיבו כולל יושב ראש הוועדה. באמת תודה על יוזמתו של חבר הכנסת חמד עמאר, תודה לך ולחברי הכנסת. היום אף אחד לא מאמין לראשי המועצות ולא לאף אחד אחר, כי אנחנו מדברים על הנושא של המתנ"סים הרבה זמן. המתנ"סים התחילו כבר לצלוע, יתקנו אותי החבר'ה, יושב כאן מנהל המחוז, מאז שאני נכנסתי למועצה, אגב בקדנציה הקודמת אני זה שבנה את המתנ"ס שהיה אחד המתנ"סים המזהירים במדינה.

נכון שהשתתפות של המועצה הייתה בסדר אבל מצבן של המועצות באמת היה אחר לגמרי מהמצב בו אנחנו נמצאים היום, והזכירו את זה חברי הכנסת. אתם מדברים על 12 מיליון חוב של המתנ"סים של אלה שסגורים ושנסגרו בתקופה האחרונה. אני רוצה לתקן ולומר שיש 4 מיליון שקל במשרד ראש הממשלה משנת 2009, ואני יודע מזה, עד היום לא הועבר הכסף ואם רוצים להעביר את הכסף זה מותנה כמובן שמשרד החינוך יהיה שותף לעניין. אני רוצה לומר משהו על משרד החינוך ואני מבקש שאף אחד לא יפגע, כולם מושכים ומוליכים אותנו שולל, אני חייב לומר את זה בפה מלא. כל הממשלות רק מדברות ומדברות "כמה כסף שאתה רוצה קח" אבל בסוף אתה לא רואה שקל שחוק אחד.


כעת אני מדבר כראש מועצה, ראש מועצה היום אדוני, לא יעלה על הדעת כשיש לנו נוער בסיכון וכל החינוך הבלתי פורמאלי אצלנו מיובש, אין לנו שום אפשרות היום להפעיל את המתנ"סים. החברה למתנ"סים בעזרתה האדיבה נתנה מנהל מתנ"ס שעלה להם X כסף, כשרציתי להפעיל את המתנ"ס בשנה שעברה מנהל המחוז בא והם ביקשו ממני התחייבות שניתן 400,000 שקל לסגור את החובות כדי להפעיל את המתנ"ס. לי אין מאיפה לשלם 400,00 שקל, לא 1.4 מיליון. המועצות קורסות וכמובן שאני מטיל את האשמה למצב על משרד הפנים הממשלה, אחריות למצב אליו הגענו היום. אסור לנו להיות במצב שבו אנחנו נמצאים היום.


אני מבקש להזכיר, שבינואר 2010 הייתה ישיבה עם שר הפנים בבית ג'אן, דובר שאנחנו נקבל תקציבים אפילו של חברת "מרמנת", כספים שיועברו אלינו כדי להפעיל את הנוער שלנו. היה מדובר להפעיל את זה עם תקציב "מרמנת" היות והיא לוקחת מאיתנו 25% מהתקציב שאנחנו מקבלים ממשרד החינוך, אנחנו לא צריכים מתווכים בדרך. עד היום העניין הזה לא מומש. אני מדבר על סיכום שהיה בינואר 2010. הוצאתי מכתבים כיושב ראש הפורום וגם סאלח פרז הוציא מכתבים, ועד היום לא קיבלנו שום התייחסות. אתמול הייתה לי שיחה עם יועץ השר סאהר אסמעיל שהעסק לא הולך. בינתיים מספטמבר ועד היום יש לנו 15,000 נערים שאין להם מה לעשות, הם ללא תעסוקה, מדובר על 15,000 נערים. מכתבים יצאו לכל הנוגעים בדבר.


אתם מדברים על תרבות, היום האוכלוסייה הדרוזית מהווה 2% מהמדינה, כל התקציב למגזר הדרוזי בשנה שעברה היה 400,000 שקל, אני צריך באמת להיות שווה בין שווים, אני צריך לקבל מינימום 8 מיליון שקל ממשרד התרבות מתקציב שהוקצה על ידי הממשלה – וגם את זה אני לא רואה. השנה אומרים לנו שאולי באמת נגיע למיליון שקל. מה זה מיליון שקל, אני צריך את ה- 100,000 שקל של משרד התרבות? אני צריך את זה? אני צריך שמשרד התרבות יפעיל פעילות תרבותית שהיום אני לא יכול להפעיל. אתה יודע אדוני היושב ראש שהמועצות המקומיות היום לא יכולות להעביר כסף לא למתנ"סים ולא לשום גוף אחר אלא רק לעמותות ניתן להעביר כספים, זה ידוע לכולכם.


את העמותה במתנ"סים פירקו על מנת שהעובדים יקבלו שכר, הזכיר חבר הכנסת שארבעה עשר חודשים לא קיבלו שכר, אני יכול לבשר לך שאצלי בפקיעין שלושים ושישה חודשים לא קיבלו שכר, אני יכול לבשר לך. הלכו לבית המשפט ופירקו את העמותה והמוסד לביטוח לאומי שילם חלק מהכסף.


כמובן שיש הרבה דברים עליהם ניתן לדבר אבל אני אקצר, אני רוצה להזכיר שמבחינת התקציבים, חבר הכנסת מגלי והבה אומר שאם נעשה את החלוקה של 681 מיליון שקל אז כל מועצה מגיעה ל- 10.4 מיליון שקל, אני רוצה לתקן אותך אדוני כי מה- 681 מיליון שקל יש להוריד 25 מיליון המיועדים לדליה ועוספייה, כלומר נשארנו עם 650 מיליון. הדבר השני תקציב החינוך בתכנית הזאת הוא 224 מיליון שקל, אם אתה מחלק את הסכום לשלוש עשרה רשויות לארבע שנים זה מיליון שקל לכל מועצה. מיליון שקל.


אני באמת רוצה, שהפעם אחרי הישיבה אותה יזם חבר הכנסת חמד עמאר וכל החבר'ה הנכבדים שיושבים כאן בוועדת החינוך נבוא עם בשורה, לבוא לתושבים ולומר רבותיי אנחנו מגיעים לסוף הדרך כבר. חייבים להפעיל את החינוך הבלתי פורמאלי.
היו"ר אלכס מילר
תודה. משרד החינוך.
דוד פלבר
אנחנו שני נציגים ממשרד החינוך שנמצאים כאן, אני רפרנט של החברה למתנ"סים במשרד החינוך וסאהר אסמעיל יועץ השר. ברשותכם נחלק בינינו את ההתייחסות לעניין.


ראשית לגבי דבריו של חבר הכנסת מגלי והבה על סגירת מתנ"סים. אנחנו מפעילים קרוב ל- 150 מתנ"סים בכל הארץ, אנחנו מצטערים על כל אחד שנסגר.
אתי אלוני
170.
דוד פלבר
המספר המדויק הוא 149, אבל הוא משתנה. 170 זה במסמכים הישנים של החברה למתנ"סים, המספר עומד על 149. אנחנו מצטערים על כל מתנ"ס שנסגר ויושב ראש הוועדה כאן יעיד שהיה כאן דיון לפני שבועיים-שלושה על מתנ"ס בקריית שמונה ולפני כן היה דיון על מתנ"ס בנהריה, כלומר שלא ישתמע שמתנ"סים נסגרים רק במגזר מסוים, אנחנו מצטערים על כל אחד שנסגר ולא משנה איפה הוא.
היו"ר אלכס מילר
ומהי המסקנה מהעניין הזה?
דוד פלבר
המסקנה מהעניין הזה היא שאנחנו רוצים ושואפים לפעול באופן שוויוני בכל המגזרים, ואכן המשרד מתקצב באותו מידה את כל המתנ"סים.
היו"ר אלכס מילר
לא. המסקנה צריכה להיות אחרת. אם נסגרים מתנ"סים כמו פטריות אחרי הגשם אז יש בעיה בניהול כל המנגנון הזה. יכול להיות שהגיע הזמן לחשוב איך משנים. תשמע זה שאני מקיים ישיבה לפני כמה שבועות על קריית שמונה, נהריה ועל הדרוזים זה לא כדי לעודד את המצב ולומר "תראו אתם לא הראשונים שהגעתם לכאן אז אל תחשבו שמפלים כאן מגזר שלם של דרוזים". רבותיי, יש לכם בעיה רצינית, סוגרים מתנ"סים בכל המגזרים אז צריך לחשוב.
דוד פלבר
כדאי שחברי הכנסת מהמגזר הדרוזי וממגזר המיעוטים ידעו שאין הפלייה במשרד החינוך. אנחנו מתקציבים את כל המתנ"סים באופן אחיד על ידי שכר המנהל בסדר גודל של 300,000 שקל בשנה לשכר המנהל, זה אחיד למגזר היהודי, הדרוזי, בצפון ובמערב התקציב הוא אחיד.


יש קשיים בחברה למתנ"סים עצמה, יש קשיים שהם עכשיו גם בעזרת הוועדה כאן וגם בעזרת גורמים נוספים עובדים על הגדרת החברה כזרוע ביצוע של הממשלה, יכול להיות שזה יקל על חלק מהעברת התקציבים. כיום אנחנו מדברים על 12 מיליון שקל קונקרטיים, אגב הבעיה דומה בקריית שמונה ובנהריה, הבעיה היא של השלטון המקומי, ואני מצטער שאני מגלגל את זה. אנחנו כן נותנים סכום אחיד לכולם, אנחנו לא מושלמים אבל הבעיה הניהולית היא בהתנהלות מול השלטון המקומי. לשלטון המקומי יש את הקשיים שלו לא בגללו, גם אנחנו לא נוכל לפתור אותם, בכל המקומות האלה כולל הרשויות הדרוזיות גם בקריית שמונה ובמקומות אחרים הרשות המקומית לא עומדת בהתחייבות שלה.


סאהר אסמעיל בשיתוף עם משרדי ממשלה נוספים עובדים על ניסיון לגייס את ה- 12 מיליון שקל, גם זה לא יעבור דרך תקציב משרד החינוך כי אנחנו לא יכולים להעביר למתנ"ס ולא לרשות וזה יעבור דרך משרד הפנים. משרד ראש הממשלה ייתן, משרד הפנים ייתן, הכוונה שלנו היא להזרים כסף לשלטון המקומי.
היו"ר אלכס מילר
מתי? ורק בנושא של המתנ"סים ושלא יוצר מצב שעכשיו הזרמתם כסף.
דוד פלבר
החוזה הוא בין הרשות למקומית למתנ"ס.
סאהר אסמעיל
בהמשך לדבריו של דוד פלבר, אכן כמו אמר חברנו חי נסארללה מאז שהוצגה הבעיה בפני שר החינוך, שר החינוך נתן הנחיה להיכנס לעובי בעיית המתנ"סים בכלל ובמגזר הדרוזי בפרט, כמו כן המשרד פועל לפתרון הבעיה הכוללת של המתנ"סים בכלל.


בנוגע לעניין של ה- 4 מיליון שקל, אכן משרד ראש הממשלה אישר את ההשתתפות בסכום הזה אבל הוא התנה אותו בשחרור אם יהיה פתרון קולקטיבי של הבעיה ומציאת עוד מקורות רק אז הוא ישחרר את הכסף.
היו"ר אלכס מילר
כלומר, יש 4 מיליון שקל וכעת חסרים 8.5 מיליון.
סאהר אסמעיל
הבעיה צריכה להיפתר בפתרון בין משרדי, קיימנו דיונים רבים עם משרד הפנים עם המנכ"ל ואחרים.
היו"ר אלכס מילר
אם קיימת המון דיונים, אז יש כנראה מסקנות.
סאהר אסמעיל
יש מגמת סיוע בחלק מהחוב שנשאר, יש כאן גם פנייה למשרד לפיתוח הנגב והגליל, לאחרונה לפני כשלושה שבועות הם הביעו נכונות להשתתף בפתרון. הבעיה נמצאת בשלב של פתרון מתקדם.
היו"ר אלכס מילר
האוצר נותן משהו?
סהאר עסמאיל
הכסף מגיע מהאוצר.
היו"ר אלכס מילר
הצליח לצאת מהעניין הזה ללא כל השתתפות.
סהאר עסמאיל
הפתרון כולל גיוס משאבים על בסיס תכנית ההבראה בתיאום עם החברה למתנ"סים, מיד עמיתי יציג את הדברים, אני מקווה שנגיע באמת לפתרון בזמן הקרוב.


אני חייב להתייחס לשני דברים, גם לעניין "מרמנת" ותקציב 'חברה ונוער', כמו שנאמר אכן זה לא עבר כי הכסף היה עובר דרך צינור שנקרא "מרמנת", כדי לשנות את התהליך הזה ולבנות ערוץ תקציבי חדש דרך אגף חברה ונוער של משרד החינוך יש תהליך שארך זמן על ידי המחלקות המשפטיות, זה אכן בוצע, היה עיכוב מצדו של האוצר בהעברת התקציבית, כלומר נזילות הכסף, קיבלנו עדכון מהמנכ"ל שהאוצר כבר העביר את התקציב. אני מקווה שהכסף של "תכנית צדק" יועבר דרך אגף חברה ונוער, והפתרון יהיה כבר בימים הקרובים.


בנוגע לתכנית החומש, גם כאן אני חייב להתייחס למה שנאמר כאן על התקציב, כמו שגילה חבר הכנסת חברנו חמד עמאר בעניין היתרה שנשארה בתכנית החומש שהסתיימה ואז הופיע שם הקיצוץ. לאחר קיומה של תכנית החומש החדשה הכל עודכן בנוסף לתקציב משרד החינוך בכלל למגזר הלא יהודי. למגזר הדרוזי בפרט חלה עלייה משמעותית בכל ההיבטים והגוונים של הפעילויות הן בתחום הפדגוגי והן בתחום החינוך הבלתי פורמאלי, גם בהיבט הפיזי ישנה עלייה משמעותית בתקציב למגזר הדרוזי של משרד החינוך.
סעיד נפאע
אני לא מבין, או אתם או המרכז המחקר והמידע של הכנסת, זה באמת לא מדויק.
היו"ר אלכס מילר
הוא מעדכן את הנושא אז קבל את העדכון.
סעיד נפאע
אדוני, הבעיה היא לא לשמוע שיש כוונות, עם כוונות לא הולכים לבנק, אם הוא לא יקבל את הסעיף התקציבי ויהיה ברור לאן הולך הכסף, הוא לא יכול לעשות, גם הפורום יכול לקוות וגם אנחנו נמשיך לקוות.
סאהר אסמעיל
ברור שעם כוונות לא הולכים לבנק, זה התחיל עם כוונות והמשיך בעשייה למציאת הפתרון, מי כמוך חבר הכנסת מגלי והבה שהייתה סגן החינוך ואתה יודע שהכל כרוך בהיבטים משפטיים ובאישור משפטי.
חמד עמאר
כמה זמן סגורים המתנ"סים?
סאהר אסמעיל
הרבה שנים.
ברק אמיתי
צהריים טובים, אני לא יודע אם אוכל להגדיר את עצמי כאיש בשורות למרות, אולי פה ושם בכמה נקודות שהוזכרו כאן.


אני חושב שיש דבר שכולנו צריכים לדעת, צפון זה פריפריה ופה אנחנו בפריפריה של הפריפריה וכדאי שנשים את זה על השולחן. אגב, נהריה לא קשור לכספים -, לא בגלל התנהלות כספית, וקריית שמונה כן, והיינו כאן בדיון משותף.

האחריות על ניהול, אני אומר את זה וגם אמרתי את זה בהקשר של קריית שמונה, חייבת להיות, אני אומר את זה בשם החברה למתנ"סים כי המנהלים הם של החברה למתנ"סים. שיננו לנוהל שונה של התנהלות כספית, אגב עם נוהל הזה לראשי הרשויות לא יהיה נוח, לא יהיה להם נוח מפני שאנחנו לא נוציא כספים שאין לנו, לא נוציא כספים שהם לא ברורים ולא נמצאים על השולחן, ויתכן ונאלץ לצמצם.

לכן נדמה לי, שה- 12 מיליון יכולים להביא לפתיחת מתנ"סים שגם ישגשגו כמו בעבר. כשהיה לי קשר עם חיר נסראללה או עם ינוח ג'ת או עם פקיעין וגם עם אחרים, הקשר לצערי תמיד היה מול הגירעון של 2.5 או 2 מיליון, ואיך אפשר להפעיל מתנ"ס אם אין הזרמה מיידית של חלק מהכסף אפילו אם זה כסף של החברה.
היו"ר אלכס מילר
לפני שאתה מסיים, קח את זה לכיוון שחשוב לי. יש כעת 12 מיליון גירעון ואמרו לנו שתוך תקופה קצרה יהיו ה- 12 מיליון שקל וסוגרים את הגירעון, פתחתם מתנ"סים, כמה מתנ"סים תפתחו?
ברק אמיתי
אנחנו חוזרים לפתוח את כולם.
היו"ר אלכס מילר
איזה מספר?
ברק אמיתי
תשעה מתנ"סים.
היו"ר אלכס מילר
היו עשרה.
ברק אמיתי
יהיה עשרה כשאנחנו לוקחים את עוספייה ובשני ישובים.
היו"ר אלכס מילר
עשרה, ופותחים דף חדש. אתה משלם את המשכורות למנהלים, מאיפה תמומן הפעילות? מפתיחת הדף החדש והלאה מי מתקצב את הפעילות?
ברק אמיתי
ברגע שיהיה לנו תקציב של רשות והרשות חייבת להתחייב לתקורות של תחזוקת מבנים וחלק מהמנהלה בכל המתנ"סים, זה הוכח במרר, זה הוכח באבו סנאן וזה הוכח במקומות אחרים, גם בינוח ג'ת.
היו"ר אלכס מילר
התחלתם כבר בדיאלוג עם ראשי הרשויות על התחייבות?
ברק אמיתי
כן, אנחנו בדיאלוג.
היו"ר אלכס מילר
איפה אתה היום בנוגע לפעילות של עשרה מתנ"סים איתם אתה פותח דף חדש? אילו רשויות התחייבו לך כבר על הדברים שאתה מצפה מהם?
ברק אמיתי
בלי שום קשר לישיבה של היום, שלשום ישבתי במשרד הפנים לגבי ינוח ג'ת, בלי שום קשר כי זה חלק מהתהליך.
היו"ר אלכס מילר
אגב, כאן אתה יכול לתת את הקרדיט.
ברק אמיתי
את הקרדיט אני אתן כי אני נמצא בסיפור הזה כבר שנה וחצי והוא ואומר שנתיים, אני מקווה שעניין ה- 12 יהיה אמיתי. בינוח ג'ת אנחנו לא סוגרים כי יש כבר הסדר מול החשב המלווה ומול ראש הרשות המלווה, בחורפיש אני יושב השבוע עם ראש הרשות. כך שבשני המקומות האלה אנחנו לקראת פתרונות עם תכנית הבראה.
היו"ר אלכס מילר
מתוך עשרה, שניים כבר סגרת. כמה זמן אתה צריך כדי לסגור את השאר? אני מתכוון סגורים, מבחינת תכנית העבודה.
ברק אמיתי
במרר ואבו סנאן, כבר עובדים. בינוח ג'ת, החשש מסגירה יורד מסדר היום בכלל, אני חושב שחשוב להגיד את הזה, זו בשורה.


אנחנו נצטרך לבנות תכנית לכל אחד מהמתנ"סים על בסיס ה- 12 מיליון.
היו"ר אלכס מילר
האם זה סוגר את הכל?
ברק אמיתי
יכול להיות, כאן אני רוצה לשתף אתכם ואני אצטרך את עזרתכם ו את עזרתו של משרד הפנים עם רשם העמותות, כי לנאסר לא הייתה בררה והוא הביא את העמותה לפרוק כמו ביכרא וצריך למצוא דרך כדי לרשום עמותה חדשה. כשישבתי אצל נאסר אמרתי לו "אתה מביא את זה לפירוק ואתה תהייה בבעיה עם רשם העמותות", כאן אני אצטרך עזרה של משרד הפנים.
מגלי והבה
מה עם המתנ"סים שעדיין סגורים לגמרי?
ברק אמיתי
התייחסתי לבית ג'אן, פקיעין, חורפיש בהקפאה וזה כבר בסידור.
היו"ר אלכס מילר
תוך כמה זמן אתה חושב שתשלים את תכנית העבודה לכל מתנ"ס ומתנ"ס?
ברק אמיתי
במתנ"סים שהם לא במצב פירוק, ברגע שיהיה הכסף זה יהיה במידי כולל מנהלים. במתנ"סים האחרים, לצערי בבית ג'אן חשבנו לפני חצי שנה שאנחנו פותחים אבל מסתבר שיש קשיים בגלל הנושא המשפטי, כאן נגעתי בנושא של מפרק.
חיר נסראללה
אתה מדבר כאילו יש לך כבר 12 מיליון שקל, מאיפה? זה יכול להימשך עוד חמש עשרה שנה.
היו"ר אלכס מילר
הוא לא הגורם האחראי לסגירת הגירעון, הוא אומר שברגע שסגרתם את הגירעון הוא מתחיל להפעיל. אני צריך לשמוע ממנו כמה זמן ייקח לו להפעיל אחרי שיסגרו את הגירעון, הוא נותן מענה למנגנון שהמדינה רוצה להפעיל בשביל לפתוח דף חדש.
סעיד נפאע
עדיין עומדת השאלה האם זה מותנה בהשתתפות המועצות המקומיות?
ברק אמיתי
אם יהיו ה- 12 מיליון המועצות לא תצטרכנה, ההתחייבות שלהן תהייה צריכה להיות לעתיד, כלומר התחייבות תקציבית שנתית.
היו"ר אלכס מילר
משרד האוצר, אתה רואה שלפתרון הבעיה כאן צריכים דחיפה כי אחרת אנחנו מתחילים להיכנס למצב אבסורדי. כך או אחרת גם אם משרדים קטנים יותר כמו המשרד לפיתוח הנגב והגליל ואחרים כמו השלטון המקומי, אני לא יודע מהו המנגנון שהולך להיות אצלכם כעת. ראובן הוא הסגן האחראי על השלטון המקומי? תהייה לי שיחה אישית איתו על העניין הזה.

האם יש מצב שאתם תפעילו סינרגיה לדחיפה של כל הסיפור הזה למגזר הדרוזי, כך או אחרת הרי כל העניין כולל ההעברות צריכים לעבור דרכם, הרי גם אם תהיינה העברות תקציביות שתביאו לוועדת הכספים, כי זה לא עניין סטנדרטי ולא תחת ספר התקציב וצריכה להיות העברה שתרכז את כל המשרדים, משרד החינוך, המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומשרד ראש הממשלה. האם אתם תוסיפו עוד משהו לעניין הזה כדי למנוע את הסגירה?
אורי שמרת
אני מבין, שהגירעון נוצר עקב חוסר העברת הכספים של המועצות המקומיות.
סעיד נפאע
היה להם עודף, והם שמרו אותו בבנק.
אורי שמרת
אני אומר את זה לצורך הבנה.
היו"ר אלכס מילר
כרגע שיש דיון על הסדר הגירעון שיש כרגע במגזר הדרוזי כדי לאפשר פתיחת דף חדש וניהול תקין, דיון של משרד החינוך, משרד ראש הממשלה והמשרד לפיתוח הנגב והגליל.
אורי שמרת
אני רוצה להתייחס לנקודה שלפני כחודשיים עברה החלטת ממשלה לתכנית להעצמת המגזר הדרוזי בסכום של 670 מיליון שקל לארבע שנים, מהם 30 מיליון שקל הוקצו ספציפית לחינוך בלתי פורמאלי. אני ישבתי עם נציגי משרד ראש הממשלה ועם צוות חינוך על התכנית, ישבתי ובכלל לא העלו את הנושא הזה, הם אמרו שהם רוצים 30 מיליון שקל לחינוך בלתי פורמאלי.
היו"ר אלכס מילר
מי הם אלה שלא העלו?
אורי שמרת
נציג ראש הממשלה שהוא אחראי על המגזר הדרוזי, הוא בכלל לא העלה את הנושא הזה, התכנית הזאת היא בדיוק בשביל נושאים כאלה.
היו"ר אלכס מילר
זה בסדר, אבל אני לא יכול לנהל את המערך ציבורי-פרלמנטארי לפי נציג ראש הממשלה שאחראי על המגזר הדרוזי, זה שהוא מנווט בכיוון שנראה לו טוב יותר זה העניין שלו. כרגע הסוגיה של המתנ"סים שנדונה בכל המשרדים זה לא משהו שפתאום נזכרנו. אתה מבין שיש התדיינות בין כל המשרדים.
חמד עמאר
שים לב לנקודה ש-30 מיליון זה לארבע שנים, כלומר כל שנה זה 7.5 מיליון, מה שדרוש לנו זה 12 מיליון.
היו"ר אלכס מילר
זה משהו אחר, יכול להיות שזה יגיע מתקציב אחר.
אורי שמרת
אף אחד לא אמר לך שה- 30 מיליון הם לצורך זה, אם בסדרי העדיפויות של המגזר הדרוזי זה לפתוח חזרה את המתנ"סים, אם זה בסדרי העדיפויות אז אפשר לא לחלק את הכסף ליניארי אלא קודם לסגור, ואז שימושים אחרים בחינוך הבלתי פורמאלי.
היו"ר אלכס מילר
מי קובע? המדינה קובעת.
מגלי והבה
ממשלת ישראל, יש הבדל כי מדינה זו מדינה וממשלה זו ממשלה. הרי לממשלה יש ראש ממשלה והוא צריך לקבוע ויש שר אוצר.
היו"ר אלכס מילר
במדינה מתוקנת מי שמנהל את המדינה זו הממשלה.
מגלי והבה
האופוזיציה אומרת את דבריה ולא רוצים שתטיל עליהם אחריות.
אורי שמרת
גם במקרה הזה הכסף יושב במשרד החינוך, אבל לבוא למשרד האוצר חודשיים אחרי שהוא שם ספציפית לתחום החינוך, סכום תוספתי של 70 מיליון שקל ולהגיד לו רגע, נכון שלפני חודשיים שמת 70 מיליון שקל למגזר הדרוזי, זו תכנית לארבע שנים ולא תכנית חומש כמו שהיה בפעם הקודמת, ועכשיו לבוא לבקש עוד כסף ובעוד חודשיים יבוא לבקש כסף למשהו אחר כשהמטרה הייתה יכולה להיות ראויה. אבל בסופו של דבר 70 מיליון שקל שמתוכם 30 מיליון מהם לחינוך הפורמאלי אז שייקחו את הכסף הזה ושיצבעו אותו.
מגלי והבה
ואלה שמחכים לחינוך הבלתי פורמאלי נגיד להם אתם לא ביקשתם אז לא תקבלו. הרי אנחנו לא צריכים לנהל את הדיאלוג ביניכם למשרד החינוך, הוא יודע בדיוק לאן הולך הכסף.
אורי שמרת
לכסף יש ייעוד.
מגלי והבה
כך פגענו בפעילויות ולא עשינו כלום.
חמד עמאר
חשוב מאוד אדוני היושב ראש שנציג משרד החינוך שישב בכל הפורומים האלה לניהול פתרון בעיית המתנ"סים, הוא בא והציג את העמדה של משרד ראש הממשלה שמקצה 4 מיליון שקל, אמרת שהמשרד לפיתוח הנגב והגליל, משרד החינוך ומשרד הפנים. זה לא קשור לתכנית של הארבע שנים, חשוב מאוד להדגיש את הנקודה הזאת.
היו"ר אלכס מילר
אנחנו לא במצב של המצאת הגלגל, יש מנגנון להפעלת פעילות תרבותית בישראל על ידי המתנ"סים, כרגע המדינה-הממשלה החליטה להרחיב את הפעילות הבלתי פורמאלית במגזר הדרוזי בלי שום קשר לפעילות המתנ"סים, אי אפשר להתנות ואי אפשר להגיד לעיר שיש בה תיאטרון מספיק שיש לך תיאטרון ולכן אפשר לסגור לך את המתנ"ס.


לא באתי כעת להגיד לך שאתה חלק מהעסקה הזאת כי ראית שיש כסף. אני מבקש ממשרד האוצר להיות הגוף המרכז והדוחף את כל הנושא הזה כי יש כסף, משרד ראש הממשלה אומר לך שיש תקציב מיועד ויכול להיות שצריכים שם דחיפה ויתכן שתוספת של מיליון אחד או שניים ממשרד האוצר ללא קשר לעניין תקדם את הנושא הזה. זה יהיה מחווה שבסופו של דבר לדעתי יפתור את הבעיה.

הרי המטרה שלך היא, שכמה שיותר תהייה פעילות. הרי לא מדובר בכסף פרטי אלא מדובר כאן על כסף של משלמי המיסים שאיתו המדינה רוצה לקדם מדיניות מסוימת. אם אתה נמצא במצב הזנחה של שנים של החינוך הבלתי פורמאלי במגזר וכעת נותנים 30 מיליון לחינוך הבלתי פורמאלי. היום אתה יכול להגדיר פעילות בלתי פורמאלית? יש את תנועות הנוער, יש את ספורט, קייטנות ועוד אלף ואחד דברים, המתנ"סים זה משהו אחד, מתנ"סים זה משהו שהמדינה נותנת לו פתרון כלשהו, לדעתי צריך לחשוב איך בונים אותו.

כרגע יש גירעון של 12.5 מיליון ונמצא פתרון, צריך לרכז את המשרדים ושתינתן יד לכל אותן ההעברות כדי שהעסק יפעל. הם פונים אליכם ואתם מתחילים שוב לקיים ישיבות על גבי ישיבות ולטעון שזה חלק מזה ומזה. יש כאן שלושה משרדים שמוכנים לסייע וצריך לתת את הדחיפה. אני חושב שמשרד האוצר הוא המשרד שצריך לרכז. השלב הבא לדעתי הוא שכל נושא החברה למתנ"סים צריך להתנהל בצורה אחרת לחלוטין, לא הרשויות המקומיות אלא המדינה עם תקציב שמגיע מהמדינה, מה שאמור להגיע דרך השלטון המקומי לקחת את הכסף הזה ותזרמו אותו למקום שמרכז את העניין, ושהכל יהיה מנוהל במרוכז ולא נגיע לגירעון. כשאתם מתחילים להקים כל מיני צינורות העברה זה לא עובד. הבקשה לא בעייתית מבחינתכם.
אורי שמרת
התחלתי לומר שזה לא הגיוני שאחרי שאושרה התכנית לפני כחודשיים יבואו לבקש עוד כסף למגזר הדרוזי ולא הזכירו את זה בזמן התכנית. זה הדבר הראשון לעניין זה.


שנית, משרד האוצר הוא משרד רוחבי, הוא מתעסק במקרו ולא במיקרו של המיקרו, אם נסגר מתנ"ס מסוים במגזר הדרוזי או מתנ"ס מסוים בקריית שמונה או בנהריה, כל עוד זה במיקרו, עם כל הכבוד זה לא משרד האוצר, באמת זה לא משרד האוצר. אם עכשיו אם אני אחליט שאני מעביר כסף ספציפית למתנ"סים יש לזה השלכות רוחב ואז אני אצטרך להעביר לכל הארץ. אני לא יכול להחליט שאני כמשרד האוצר כמשרד רוחבי, להחליט שלמתנ"ס בבית ג'אן ולפקיעין אני מעביר כסף ולמתנ"ס ולקריית שמונה אני לא מעביר כסף. ברגע שמחליטים להעביר כסף ואם זה בא ממשרד האוצר שהוא משרד רוחבי שמסתכל על המקרו זאת אומרת להעביר כסף לכולם.
ראלב מג'אדלה
אתה כל הזמן מתגונן ואנחנו לא מקבלים את מה שאתה אומר, התפיסה צריכה להיות שוויונית כי בקריית שמונה יש לו את תקציב מלא שהוא קיבל ממשרד האוצר במשרד החינוך, וכמו שאנחנו רואים את הפערים של שישים שנה, אנחנו מתקדמים בשנים ועדיין יש את אותם פערים.
אורי שמרת
אני מבקש לסיים.
ראלב מג'אדלה
אתה יכול לסיים, אני מבקש ממך כאילו שמי שיושב כאן לא מבין את האוצר ולא את תכניותיו. אני אומר לך שהבעיה של יושב ראש הפורום וראשי הרשויות אם היו מקבלים במשך השנים, אני לא מדבר על הממשלה ספציפית, אם הם היו מקבלים את מה שמגיע להם כמו כל אזרחי ישראל, כמו המקומות האחרים לא הייתה להם בעיה. הם כל הזמן היו בפערים ואתה מגדיל את הפערים, ועם הפערים האלה אתה מנסה כעת לפתור בעיות אחרות.
אורי שמרת
אני לא מגדיל פערים, ראינו את זה בתכנית הארבע שנתית.


משרד האוצר בסופו של דבר מתקצב את החברה למתנ"סים, זו חברה רוחבית שמספקת מנהלים. מי שאמור לתקצב את המתנ"סים אלו הן באמת הרשויות המקומיות שגם להן יש אחריות לתושבים שחיים ברשות. גם להם יש את האחריות הזאת.


היה והרשויות המקומיות לפי סדרי העדיפות שלהן לא העבירו כסף למתנ"סים ואומרים שהרשויות המקומיות במצב קשה ואין להן כסף, צריך לבדוק עם משרד הפנים למה לרשויות המקומיות אין כסף, אבל זה לא עניין שסגרו מתנ"ס או לא סגרו מתנ"ס, זה עניין של הרשויות המקומיות שמצבן קשה וזה בא בסינרגיה יחד עם וועדת חינוך. אני בצוות חינוך מסתכל על החינוך ואני לא מסתכל על מצבה הקשה של רשות כזאת או אחרת.
היו"ר אלכס מילר
תודה. השלטון המקומי, בבקשה.
אתי אלוני
תודה אדוני היושב ראש. אני רוצה לקחת את העניין אחורה ולהגיד שאני מברכת שנמצא פתרון נקודתי. אני רוצה לומר שאני מודאגת מבעיית השורש כפי שאתה העלית את הבעיה אדוני היושב ראש.


ההתקשרות למתנ"ס מקומי, אגב יש לנו 170 מתנ"סים שפרוסים בשלטון המקומי לפחות לפי דברי החברה למתנ"סים, לצד 500 מתנ"סים נוספים שאינם מהחברה למתנ"סים אלא מארגון המרכזים הקהילתיים שהם מנוהלים גם על ידי החברה הכלכלית, אבל הם ברובם של הרשות. זה כדי לקבל פרופורציות, והם אינם גירעוניים.


התארגנות של מתנ"ס מקומי בהתקשרות של החברה למתנ"סים לבין הרשות המקומית היא התקשרות משותפת. כאשר המימון של מנהל המתנ"ס הוא על ידי החברה למתנ"סים ואין בילתא, כלומר ותו לא. כשאני אומרת ותו לא זה כי עיקר הנטל של התחזוקה, של העובדים הנוספים, של הפעילות וכדומה הוא על הרשות. אני שומעת לא מעט ראשי רשויות שהן לא גירעוניות שבאים ואומרים "בשביל מה אני צריך אתה זה, אני דרך החברה הכלכלית אקים לי מתנ"ס משלי, אני אמנה את המנהל שלי, ואני אעשה את זה". יש את אשדוד ועוד הרבה מקומות שאתם מכירים.
קריאה
תל אביב ועוד רשויות שעושות את זה מצוין.
היו"ר אלכס מילר
סליחה בלי הפרעות, יש שתי אופציות אחת שאני אתן לך רשות דיבור והשנייה שאתה תגיד את מה שיש לך מחוץ לדלת. אני מבקש לשמור על דרך תרבות, תבקש זכות דיבור ותקבל.
אתי אלוני
בחלוקת הנטל הקיימת היום, כשישנו גירעון בתוך המתנ"ס, החברה למתנ"סים בחלק מהמקרים יוצאת, ואיך אומרים לי ראשי הרשויות "אנחנו נשארים כאן כדי לכסות את הגירעונות" ואני מדברת על רשויות לא גירעוניות, על ראשי רשויות לא גירעוניים.


אני חושבת שאמר גם מנכ"ל החברה למתנ"סים, אולי זו הבשורה שאני רוצה להביא לדיון הזה, הזמנו אות לדיון אחרי חליפות מכתבים בין שר החינוך ליושב ראש השלטון המקומי, שאמר שאכן יש בעיה. אני באה עכשיו מדיון בוועדת ביקורת לענייני המדינה ודוקטור שושני אמר "אכן יש בעיה בחברה למתנ"סים, אנחנו מנסים לטפל בה". לא מדובר רק בקריית שמונה, לא רק מטולה והמגזר הדרוזי שלשמו אנחנו כאן. אני רוצה לומר שבהתייעצות עם המנכ"ל שלכם שאותו אנחנו מכבדים אותו, אומרים שצריכה להיות התקשרות מסוג אחר. התקשרות עומק שאומרת איפה אנחנו מתחלקים בעניין הזה, אנחנו הרשויות המקומיות. לא יתכן שרוב הנטל נופל עלינו בין אם נתנו מענקי איזון ובין אם לא נתנו לנו מענקי איזון. זה נכון שחלק מהעובדה שיש קיצוץ בתקציבים לרשויות המקומיות אז מטבע הדברים בתעדוף של ראש הרשות זה קודם לשלם משכורת ולא להעביר את זה לפעילות.


בסיפא אני אומרת, שהסיכום שלנו עם החברה למתנ"סים אומר שהוקם צוות יחד עם נציגכם לבדיקת חוזה ההתקשרות. אני מקווה שזאת בשורה כי אני מקווה שאנחנו גם נחלק את המאזנים ובעיקר נגדיר מהם חוקי הפיקוח, אם אתם מממנים מנהל, בעיניי אחד המדדים שלו זה לא להיות גירעוני, זאת האחריות של המנהל, וזה אחד הדברים למדדים של מנהל חוץ מהישגים. אבל אם הוא גירעוני או מנהל גירעון או מנהל פעילות שאין לה כיסוי תקציבי, של מי הבעיה כאן?

רבותיי, לא ראש הרשות מנהל את המתנ"ס, הוא רק בא לבקש ממנו הלוואה מהבנק כדי לכסות את הגירעונות. לכן אני חושבת שיש כאן שותפות ובשותפות הזאת אי אפשר לזרוק על מי שנותן לך את המבנה כי הוא בעל הבית בחורפיש או בית ג'אן, נהריה או מטולה. אם רוצים לעשות משהו זה צריך להיות להצלחות ולכישלונות. אני חושבת שבעניין הזה אם נלך יחד ונגיד שזה מחייב גם את המשרד וגם את האוצר להרחיב את התקציבים כדי לדעת שאנחנו הולכים לדרך חדשה, זה גם פיקוח, גם חוזה חדש. עלתה גם הצעה נוספת, אולי גם זו בשורה, להקים איזו קרן הלוואות משותפת לעניין הזה, אני מניחה ששמעתם את הרעיונות האלה.
היו"ר אלכס מילר
תודה. סלאמן דבור בבקשה.
סלאמן דבור
אני מודה לכם שהנושא שלנו הוצף, מודה ליוזם ומודה לך שנענית לבקשה. סוף סוף שומעים על המתנ"סים במגזר הדרוזי ועל הצרה שלהם. אני דוחה על הסף את הדברים שנאמרו על ידי משרד הפנים, איפה היה משרד הפנים לאורך כל השנים? אתם באים עכשיו אחרי שהחלב נשפך. איפה הייתם כל השנים?


סליחה, אני מתכוון לשלטון המקומי. איפה הייתם כל השנים? איפה הייתם כשראשי הרשויות חתמו על התחייבויות כספיות למתנ"סים ולא כבדו אותן? איפה הייתם? בגלל זה אנחנו יושבים כאן.


אנחנו דיברנו והמשכו לדבר, אני מה- 7 בינואר 2010 שמעתי את שר החינוך בבית ג'אן ומאז אני עם תקווה שהנה פותרים את הבעיה. התקיימו ישיבות על גבי ישיבות ובסוף שר החינוך אומר "אין לי כסף". אז בשביל מה אתם אומרים לנו מה- 7 בינואר שאתם הולכים לפתור לנו את הבעיה?


מעבר לפעילות, בבית ג'אן נסגר מתנ"ס בשנת 1999, משנת 1999 אני לא יודע איזו פעילות נעשתה בבית ג'אן, מדובר על אחת עשר שנה שהילדים שלנו מסתובבים בכבישים וברחובות ויש הידרדרות רצינית בכל התחומים ואף אחד לא נותן לכך את המענה. שוכחים דבר אחד שהוא נוסף לחוסר הפעילות בישובים, הרי כולנו רוצים בהעצמה של החברה שלנו, של הקהילה שלנו.

עלי יש ביקורת קשה מאוד כשרואים שהמתנ"ס בבית ג'אן נסגר בשנת 1999 והיום קשה מאוד לפתוח אותו, איך אתם רוצים שאני אפעל כדי שאסגור את המתנ"ס שלי בינוח ג'ת? אני לא אופטימי. אנחנו צריכים לזכור גם שהמתנ"ס מהווה מקור תעסוקה לנשים דרוזיות שלא יוצאות מהבית. כשאני אסגור את המתנ"ס שלי גם שבע-שמונה משפחות הולכות הביתה ומצטרפות למעגל האבטלה במגזר הדרוזי שעובר את ה- 50% בגילאי 19 עד 48.


אני מבקש אדוני כבוד היושב ראש לעקוב אחר העניין שהפתרון למתנ"סים לא יהיה כדור אקמול. שיינתן פתרון יסודי לבעיה, המנהלים עבדו ועשו את שלהם כדי למנוע גירעון, כשראש המועצה מתחייב על שטר של 500,000 שקל ובסוף השנה הוא לא יכול לפרוע אותו ואני לא רואה שום ביקורת מצד השלטון המקומי עליו. כעת את אומרת לי שיעשו חוזה חדש?
היו"ר אלכס מילר
תודה רבה, אני מסכם את הישיבה.


אני מקבל את הודעת משרד החינוך שנעשים מאמצעים לגיוס 12.5 מיליון שקל לטובת סגירת הגירעונות של המתנ"סים הדרוזים ופתיחת דף חדש לפעילות מחודשת של המתנ"סים.


קיבלתי את הודעת החברה למתנ"סים בנוגע לבניית תכנית עבודה לכל מתנ"ס ותכנית לפעילות העתידית.

אני מקווה מאוד שתוך חודשיים תצליחו להגיע להסדר לסגירת הגירעון. אנחנו נקיים כאן ישיבה ב- 1 ביוני כדי לראות איך הדברים מתקדמים. אני פונה לכל המשרדים הרלוונטיים לזרז את המהלך הזה.


אני מקווה מאוד שמשרד האוצר יקבל את פנייתי לקחת חלק מהמנגנון שמתגבש בין משרד ראש הממשלה, משרד החינוך והמשרד לפיתוח הנגב והגליל ולהוסיף את חלקו ולסייע בנושא ההעברות. אנחנו באמת מדברים כאן על עניין לאומי-מדיני לחיזוק החינוך הבלתי פורמאלי במגזר הדרוזי וחיזוק התרבות.

הנושא הזה חייב להיות תחת פיקוח ממשיכים כך ם כך אלו הן התוצאות אבל עם מחשבה מחוץ לקופסה מוצאים פתרונות יצירתיים.

אני מציע שגם אתם תעשו בדיקה מחודשת במערכת אצלכם ותראו איך אתם מהווים חלק מהמנגנון הזה. כך נוכל לצאת עם בשורה למגזר הדרוזי שאנחנו מפתחים ומעצימים את החינוך הבלתי פורמאלי.


אני מברך אותך חבר הכנסת חמד עמאר על יוזמת הישיבה וגם את כל חברי הכנסת השותפים לנושא ודואגים שהעניין לא ירד מסדר היום.

אני מברך את כל האורחים שלוקחים חלק מהפעילות הלא פשוטה בנושא התרבות והמתנ"סים, ואת כל המשרדים הרלוונטיים שנרתמו למציאת פתרון.


תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40

קוד המקור של הנתונים