ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/02/2011

הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל כרום - מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
16
ועדת הכספים

28.2.2011


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ד באדר א' התשע"א (28 בפברואר 2011), שעה 11:30
סדר היום
הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל-כרום – מעקב

פנייתו של חבר הכנסת מוחמד ברכה

הצעה לדיון מהיר

של חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה, חיים אורון ואחמד טיבי
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

חיים אורון

זבולון אורלב

מוחמד ברכה

מגלי והבה

אחמד טיבי

ציון פיניאן
מוזמנים
מוחמד מנאע, ראש המועצה מג'ד אל-כרום

עזאת דבאח, גזבר המועצה מג'ד אל-כרום

עלי מנאע, עוזר ראש המועצה מג'ד אל-כרום

חמיד חמיד, חבר מועצת מג'ד אל-כרום

מוחמד שעתאן, מהנדס מועצת מג'ד אל-כרום

יסהא סלאמה, יו"ר ועד העובדים, מועצת מג'ד אל-כרום

סלים שחאדה, מזכיר ועד העובדים, מועצת מג'ד אל-כרום

עלי שריקי, אזרח, מג'ד אל-כרום

כפיר מצוינים, רפרנט תקציבים, רשויות מקומיות, משרד הפנים

רונן אהרוני, הסתדרות המעוף
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל-כרום - מעקב

פנייתו של חבר הכנסת מוחמד ברכה

הצעה לדיון מהיר של חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה, חיים אורון ואחמד טיבי
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום הלנת שכר לעובדי המועצה המקומית מג'ד אל-כרום, ישיבת מעקב. פנייתו של חבר הכנסת מוחמד ברכה ודיון מהיר של חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה, חיים אורון ואחמד טיבי.
אחמד טיבי
ברכה מדבר גם בשמי.
היו"ר משה גפני
הדיון הוא דיון מעקב. קיימנו דיון בנושא הזה והגשנו גם את המסקנות והנחנו אותן על שולחן הכנסת. אנחנו מבקשים מחבר הכנסת ברכה להעלות את העניין.
מוחמד ברכה
תודה. בישיבה הקודמת שדנה בעניין, נאמרו כל מיני דברים וכל מיני עמדות של נציגי הממשלה ונציגי משרד הפנים ואגף התקציבים במשרד האוצר. הדברים אינם מתפתחים בכיוון הרצוי אלא להפך, הולכים ואפילו מחמירים מבחינת תשלום משכורותיהם של עובדי הרשות המקומית מג'ד אל-כרום.


כדי לסבר את האוזן, אני אזכיר שהמועצה החדשה נבחרה לפני שנה וחמישה חודשים לאחר שנים של מועצה מאוחדת ואחרי שנים של מועצה ממונה מטעם משרד הפנים. זאת אומרת, גם האיחוד היה כפוי וגם הוועדה הקרואה הייתה באחריות משרד הפנים ואם יש מצב שהמועצה המקומית הנוכחית ירשה אותו, היא ירשה אותו מנציגי משרד הפנים ישירות. על כן משרד הפנים והממשלה לא יכולה להתנער מזכויותיהם של העובדים באי מתן תשובה, מעבר לכל שיקול אחר של תוכנית הבראה, של אחוזי גבייה.


המשכורות של העובדים, בשום פנים ואופן הן לא צריכות להיות בני ערובה של היחס בין הממשלה לבין המועצה אלא הממשלה צריכה לקחת על עצמה את האחריות המלאה בגלל שהיא הורישה למועצה את מה שהיא הורישה.


אני מבקש שהיום נציגי הממשלה יאמרו דברים חד משמעיים וברורים ויאמרו איך אנשים שעובדים וממלאים את תפקידם על הצד הטוב ביותר – ואם לא, יש דרכים אחרות לטפל בזה, אבל לא דרך הפקעת משכורתם – איך זה יכול להיות שכבר תשעה חודשים הם לא מקבלים את המשכורת שלהם, כולל החודש הנוכחי, פברואר.


אדוני, אני מבקש לשמוע גם כמובן את ראש המועצה וגם את יושבת ראש ועד העובדים ונשמע גם את הממשלה. אני מבקש ממך שהיום תבקש תשובות ברורות ומוחשיות ולא הבטחות והתניות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת חיים אורון.
חיים אורון
חבר הכנסת ברכה התייחס.
היו"ר משה גפני
אחמד טיבי?
אחמד טיבי
חבר הכנסת ברכה היטיב לבטא את הדרישה. אנחנו רוצים פתרון ולא המשך דיונים. אנחנו רוצים פתרון לאנשים האלה לגבי המשכורות שלהם. הם עובדים והם רשאים למשכורת וחייבים לקבל אותן כדי לחיות בכבוד. תודה אדוני.
מגלי והבה
אדוני, לתקן משהו. הדיון הזה הוא הדיון השלישי שוועדת הכספים מקיימת בנושא. היה דיון קודם בראשותך אדוני יושב ראש הוועדה, והיו התחייבויות.
היו"ר משה גפני
ציון ניהל את הישיבה.
מגלי והבה
לא, זה האחרון. אני מדבר על הדיון שלפני האחרון. זאת אומרת, מאז ראש המועצה הפך להיות ראש מועצה, בא והציג את הבעיות וכל הזמן תולים בהם את האשם למרות שמי שאשם זה משרד הפנים ומי שאשם זאת הממשלה שאשמה והיא אחראית על הפירוק של האיחוד שהיה.
היו"ר משה גפני
בסדר. ראש המועצה.
מוחמד מנאע
אני מוחמד מנאע, ראש המועצה מג'ד אל-כרום. לפני כמעט שנה היינו אצלך אדוני היושב ראש ואתה אמרת חד וחלק שתוך חודש ימים צריך להתקבל פתרון לבעיית המשכורות במג'ד אל-כרום. אנחנו קיבלנו מועצה עם חובות של 93 מיליון שקלים עם תשע משכורות מאז ינואר 2009. מינואר 2009 ועד היום לא שילמו משכורות. אנחנו שילמנו מהשוטף. התקציב השוטף שלנו הולך מאה אחוזים. אין לנו גירעונות שנתיים. עשינו חסכונות ושילמנו 22 מיליון שקלים חובות של המועצות הקודמות. למה צריך מג'ד אל-כרום עם 14 אלף תושבים לסבול בגלל זה? למה 5,000 תלמידים צריכים לסבול? למה העובדים האלה שמקבלים 5,000 שקלים או 10,000 שקלים כבר במשך שנתיים לא מקבלים את משכורותיהם? הבעיה לא נולדה לפני שנתיים אלא היא נולדה בשנת 1988.


הממשלה ומשרד הפנים הזרימו במשך 15 שנים כספים בסכומים שאתה לא יודע לספור אותם, ועכשיו, כשאנחנו נבחרנו מחדש, אנחנו לא מקבלים אגורה שחוקה. כל חודש משרד הפנים מתנער מתשלום לנו 700 אלף שקלים לחודש מענק איזון. אני שילמתי השנה 22 מיליון שקלים חובות. כל יום שני וחמישי יש תביעות לראשי המועצות הקודמים ואני צריך לטפל ואני צריך לשלם.


איפה נשמע דבר כזה? באיזו מדינה אפשר לשמוע דברים כאלה? אני כיהנתי 16 שנים ולפני כיהנו 14 שנים - זאת אומרת, שלושים שנים – הייתה לנו מועצה לתפארת, מהמועצות המוצלחות ביותר ולמה אני צריך לקבל עכשיו 93 מיליון שקלים? דרשתי ממשרד הפנים לקבל הלוואה כדי לפתור את בעיית העובדים, אבל דוחים אותו בהיום ומחר, ועכשיו אומרים לי שיכול להיות שזה יהיה עד שנעשה תוכנית הבראה.


תמיד מדברים על הגבייה. לגבייה יש לנו חשב מלווה ותפקיד החשב המלווה לעשות גם את הגבייה. אנחנו לא מתנגדים. אנחנו מוכנים לכל דבר כדי להציל את המועצה, את התלמידים, הילדים, התושבים והעובדים המסכנים האלה.


כבר אין לי סבלנות. אני אומר לכם חד וחלק. אני אפנה לכל העולם. אני אפנה לבג"ץ, אני אפנה למבקר המדינה, אני אפנה לכל גורם, אם אתם לא תעזרו לי.
היו"ר משה גפני
כמה זמן אתה ראש מועצה?
מוחמד מנאע
שנה וחצי, אבל כיהנתי 16 שנים, משנת 1978 עד 1993 וכל העולם מכיר אותי. בבקשה אדוני, תבדקו מה היה לי ב-16 שנים בהן כיהנתי כראש המועצה. התושבים בחרו בי בשנית כדי להציל את הכפר. אני מכהן כעת שנה וחצי. אין לי עובדים בכירים. מה עוד יותר גרוע? האיחוד היה גרוע והפירוק היה עוד יותר גרוע. תראה מה עשו בפירוק. הנה, יושב כאן חברי ממשרד הפנים. הפילו עלי שישה בכירים שמעולם לא היו עובדי המועצה המקומית מג'ד אל-כרום, אבל העבירו אותם אלי. אני משלם 2 מיליון שקלים בשנה. למה? מישהו יכול להסביר לי את זה?
היו"ר משה גפני
מה זה שני מיליון שקלים? לעובדים הנוספים?
מוחמד מנאע
לעובדים הבכירים.
חיים אורון
ומה הם עושים?
מוחמד מנאע
שום דבר.
מגלי והבה
שום דבר. הם הפילו עליו את התיק.
מוחמד מנאע
הפילו עלי. הלבישו עלי תיק. הם לא עובדים.
זבולון אורלב
למה אתה לא מפטר אותם?
מוחמד מנאע
פיטרתי ארבעה ונשארו לי שניים.
זבולון אורלב
תפטר גם את השניים.
מוחמד מנאע
גם התקנות שחוקקו במשרד הפנים, עבר זמנן ועכשיו תוקנו התקנות מחדש. אני רוצה להבין למה הייתה הזרמת כספים במשך 15 שנים ועכשיו הכסף נעצר וזה כאשר בא אדם שהוא אלוף בחסכונות. אני חסכתי השנה שישה מיליון שקלים. שיהיו גברים ויסבירו לך ממשרד הפנים מה אני חסכתי.


האם למג'ד אל-כרום מגיע אחרי שהייתה מדורגת בדרגה 7 בין שבעים הרשויות הערביות והיום אנחנו בדרגה 60-70? למה אני צריך את זה? אדוני, אני בן שבעים היום, אני לא בן 15, אני צריך כל יום שני וחמישי לבוא לכנסת, למע"צ ולעוד גורמים אחרים? אתה בעצמך לפני שנה, אדוני, אמרת – וכל הכבוד לך – שאתה רוצה פתרון תוך חודש ימים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ועד העובדים.
יסהא סלאמה
שלום. אני יושבת ראש ועד העובדים. מהדיון הראשון שהיה ביולי עד עכשיו לא השתנה שום דבר. מה שהשתנה זה שהמשכורות הפכו משבעה חודשים ללא משכורת לתשעה חודשים ללא משכורת. הייתה תקופה לגורמים, ואני לא רוצה להאשים כאן אף אחד, מבחינתי לכל הגורמים, הייתה חגיגה על הגב של העובדים הרעבים והמושפלים.
זבולון אורלב
לא הבנתי את מה שאת אומרת. למי הייתה חגיגה?
יסהא סלאמה
חגיגה למשרד הפנים בהתחלה. אנחנו יצאנו לשביתה לפני חודשיים והתשובות שקיבלתי מחשב השכר בישיבה בהסתדרות הייתה: אתם יצאתם לשביתה, אני חוסך על עצמי ימי שביתה. בימי שביתה לא משלמים משכורת ואני חוסך על עצמי. אני לא רואה אף אחד אלא רואה רק מספרים. רק את המספרים אני רואה. זאת התשובה של משרד הפנים. כך נאמר בהסתדרות ונרשם בפרוטוקול. הוא אמר: אני רוצה שיקצצו את ימי השביתה שלנו. לא רק שאנחנו רעבים וגם הילדים שלנו רעבים, ללא אוכל, אלא אנחנו גם מושפלים. הילדים שלנו לא נכנסו לבית הספר כמו שצריך.


אנחנו זקוקים לכל עזרה. אני רוצה לתת לך אדוני דוגמה קטנה שתשקף את המצב הקשה של העובדים. יש עובדים שניתקו להם את החשמל השבוע ואחד מהם הוא חברי בוועד העובדים. הוא ללא חשמל בבית. למה? אנחנו מובטלים? לא. אנחנו עובדים במועצה המקומית, אנחנו עובדי מדינה, ולמה צריך להגיע עם הצו הזה? מה נגיד לילדים שלנו? הילדים שלנו מתביישים ללכת לבית הספר. אנחנו הלכנו להפגנות ביחד עם ההסתדרות ועשינו את כל המאמצים, שלחנו מכתבים וכולי, הגענו לכאן, ומה יותר גבוה מאשר להגיע לכאן, לכנסת, ולדבר על המצוקה? אנחנו לא מבקשים הלוואה ולא כלום. אנחנו מבקשים את הזכות שלנו, את המשכורות שלנו.
זבולון אורלב
שאלה אחת לראש המועצה, ותגיד לי אם הבנתי נכון. חייבים לעובדים תשעה חודשי משכורת?
מוחמד מנאע
כן.
זבולון אורלב
שבעה חודשים זה מהתקופה שהייתה מועצה מאוחדת בניהול המדינה.
מוחמד מנאע
כן, בפירוש.
זבולון אורלב
וחודשיים זה מהתקופה שאתה ראש המועצה.
מוחמד מנאע
לא. להפך. אני שילמתי חודשיים על חשבון.
זבולון אורלב
אם כן, שבעה חודשים מהתקופה שזה היה מאוחד.
מוחמד מנאע
לא. היו תשעה חודשים.
זבולון אורלב
מתקופת האיחוד.
מוחמד מנאע
כן, היה איחוד. אני קיבלתי תשעה חודשים וצמצמתי את זה לשבעה חודשים.
זבולון אורלב
כרגע חייבים לעובדים שבעה חודשים.
מוחמד מנאע
כן. שבעה מיליון שקלים יפתרו לנו את הבעיה.
ציון פיניאן
מה עלות השכר החודשית? מיליון שקלים?
מוחמד מנאע
שבעה מיליון שקלים יפתרו לי את כל בעיית המשכורות.
ציון פיניאן
אבל מה העלות החודשית? מיליון שקלים?
קריאה
כן.
מוחמד מנאע
נמצא כאן הגזבר.
היו"ר משה גפני
כמיליון שקלים, זה לחודש.
קריאה
750 אלף שקלים.
מוחמד מנאע
שבעה מיליון לשבעה חודשים.
היו"ר משה גפני
אתה הגזבר?
עזאת דבאח
כן.
היו"ר משה גפני
כמה עלות המשכורות לחודש?
עזאת דבאח
בערך כמיליון.
קריאה
לי אמרו 750 אלף שקלים.
ציון פיניאן
יש הבדל בין מיליון ל-750 אלף שקלים.
עזאת דבאח
אמרנו בערך.
היו"ר משה גפני
נציגי הממשלה, מי נמצא כאן?
רונן אהרוני
נציג ההסתדרות. אפשר?
היו"ר משה גפני
בבקשה.
רונן אהרוני
אני רוצה להתנתק לרגע מכל הוויכוחים בין המשרדים ולדבר על נושא העובדים. לא יעלה על הדעת שהעובדים בעצם משלמים כאן את המחיר של המאבק בין המועצה למשרד הפנים ומשרד האוצר.


אני רוצה לציין שהעובדים עברו כבר שלוש תוכניות הבראה ואני רוצה להסביר לכולם, אם זה למישהו לא ברור, שמי שעומד בהסכמי ההבראה, אלה העובדים. כשאנחנו עושים הסכם הבראה, העובדים משלמים את המחיר.
חיים אורון
בכמה עובדים מדובר?
קריאה
כ-170, כולל מורים.
רונן אהרוני
העובדים משלמים את המחיר. אני כרגע לא מפנה אצבע מאשימה לאף אחד אבל לא יתכן שהעובדים יהיו בני ערובה.


דרך אגב, רק לסבר את האוזן, אנחנו גם ביקשנו – היינו אצל ראש המועצה – להכין תוכנית הבראה למרות שזה פרדוקס, שאנחנו, ההסתדרות, מבקשים כי אנחנו מבינים שזה הדבר האפשרי היחידי שיוציא את העגלה מהבוץ, אבל גם לזה קיבלנו סירוב.


הגענו כבר למצב שהעובדים אפילו לא יכולים בעצם לשבות כי השביתה גורמת להם נזק, כפי שהציגו כאן החברים.


קראתי בעיון רב את הפרוטוקול של הישיבה הקודמת ואני מאוד מבקש מהוועדה, מכבוד היושב ראש, לקבוע לוח זמנים כמה שאפשר קצר, לפחות בנושא העובדים. לקבוע שהמועצה ומשרד הפנים ינהלו תוכנית הבראה ולהגיע למצב שהעובדים יקבלו את השכר שלהם.
חיים אורון
הסכום של שבעה מיליון שקלים, הוא עלות השכר?
עזאת דבאח
כן.
חיים אורון
זאת עלות מעביד או השכר?
עזאת דבאח
כן, עלות מעביד.
חיים אורון
יצא לי כאן 5,882 שקלים עלות מעביד. זאת אומרת, אלה משכורות של 4,000 שקלים.
יסהא סלאמה
נכון.
חיים אורון
אנחנו מדברים כאן על משכורות של 4,000 שקלים.
קריאה
ואפילו פחות.
יסהא סלאמה
אנחנו מקבלים שכר מינימום.
רונן אהרוני
רוב העובדים מקבלים שכר מינימום.
היו"ר משה גפני
משרד הפנים.
כפיר מצוינים
הדבר היחיד שאפשר להאשים את הממשלה ואת משרד הפנים ספציפית הוא שהוא לא עצר את ההידרדרות בזמן.
מגלי והבה
אלה סתם הכרזות של מי שבא להכריז אותן. אנחנו יודעים מי הביא לאיחוד. אנחנו, הממשלה. מי גרם לכל הדברים האלה?
כפיר מצוינים
אני בטוח שבחלק מהדברים תסכים אתי.
היו"ר משה גפני
מגלי, הוא עוד לא התחיל לדבר.
מגלי והבה
אני לא מדבר על הישוב, אני לא מדבר כרגע על העובדים, אלא אני מדבר על כך שבא פקיד ממשלתי ובמקום שיבוא ויגיד שזה הפתרון שלי וכך אני מציע, הוא מנסה להטיף לנו.
היו"ר משה גפני
לא, הוא לא הטיף לנו.
כפיר מצוינים
לפתרון אני אגיע.
מגלי והבה
עצרת את ההידרדרות. מי אשם בהידרדרות? משרד הפנים והחשב המלווה שמיניתם.
זבולון אורלב
הוא אמר שמשרד הפנים אשם בזה שהוא לא עצר את ההידרדרות.
רונן אהרוני
ההידרדרות של העובדים לא נעצרה.
כפיר מצוינים
לגבי האיחוד הכפוי. נכון, היה איחוד כפוי אבל הפירוק של עיריית אל שגור לא הייתה על דעת משרד הפנים ומשרד הפנים התנגד לה. אני מבין שאתם לא רוצים כאן לשמוע למה אנחנו לא אשמים או למה הרשות כן אשמה. שוב, אני לא מדבר על מוחמד מנאע שאני מאוד מכבד אותו והוא יודע את זה. הדברים האלה התגלגלו כבר הרבה לפניו.


צעדים שכן נעשו בשנה האחרונה. שחררנו להם מענק מותנה של מיליון ו-600 אלף שקלים, מעבר למענק האיזון וזה לפנים משורת הדין כי זאת רשות שפורקה מעיריית אל שגור וכמובן אנחנו לוקחים לפחות חלק מהאחריות על ההידרדרות שלה. 300 אלף שקלים קיבלו מרזרבת שר.


מעבר לזה, צעדים שאנחנו רוצים לעשות. תוכנית הבראה כבר הוכנה על ידי החשב המלווה שלהם, ניר נחמני. הדבר היחיד שבעצם תלוי בכל תוכנית ההבראה הזאת הוא הדוח של המפרק. הדוח של המפרק של עיריית אל שגור עדיין לא מוכן. דיברתי הבוקר עם המפרק והוא אמר לי שתוך שבועיים יש דוח מוכן, אחרי שהוא כבר מקבל את כל ההשגות מהרשויות המפורקות, שזה באנד, דיר אל אסאד ומג'ד אל-כרום.


כאן אני פונה למוחמד ולגזבר באופן מעשי ומבקש שבאמת יזרזו את העניין הזה. ברגע שיש דוח עם פתח להשגות, שישיגו את ההשגות שלהם ואז נוכל לקבל את הדוח ונדע מה הגירעון, נקצה להם מענקים והלוואות וניכנס לתוכנית הבראה.


התקבלה אצלנו בקשה מהרשות להלוואה בסך שלושה מיליון שקלים, זה בעצם מה שאישר להם הבנק, וכנראה – אני לא יכול להבטיח עכשיו כי דיברתי עם רני פינצי והוא אמר לי שאנחנו נדון בזה – עד סוף השבוע נוכל לתת תשובה סופית אם אנחנו מאשרים את ההלוואה הזאת. סביר להניח שזאת הלוואה לזמן קצר, לחצי שנה-שנה, עד שתתחיל תוכנית ההבראה ואז נוכל גם לתת להם מענקים בהתאם ליעדים בתוכנית והלוואות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. תאמר לי בבקשה, כשהיה איחוד בין הרשויות, כמה זמן לא שילמו משכורת?
כפיר מצוינים
תשעה חודשים.
היו"ר משה גפני
אבל אתם, משרד הפנים, רציתם את האיחוד.
כפיר מצוינים
נכון.
היו"ר משה גפני
אתם לא רציתם את הפירוק.
מוחמד מנאע
הייתה ועדה קרואה. זה לא רק איחוד.
היו"ר משה גפני
הבנתי. תשעה חודשים לא שילמו משכורות.
כפיר מצוינים
אתה שואל אם זה היה לפני האיחוד או אחרי האיחוד?
היו"ר משה גפני
אני מדבר על האיחוד.
כפיר מצוינים
באיחוד, תשעה חודשים.
היו"ר משה גפני
תשעה חודשים. האיחוד היה על דעתכם וזאת הייתה ועדה קרואה.
כפיר מצוינים
נכון.
היו"ר משה גפני
בסדר. לאחר מכן, שלא על דעתכם התפרק האיחוד והלכו לבחירות ונבחר מר מוחמד מנאע לראש המועצה ומספר החודשים בהם לא שולמה משכורת הצטמצם לשבעה חודשים. העובדות נכונות?
כפיר מצוינים
לא. נשארו תשעה חודשים וכל תשעת החודשים האלה של הפיגור שולמו במלואם על ידי משרד הפנים.
היו"ר משה גפני
כלומר?
זבולון אורלב
זה שונה מהנתונים שהוא מוסר.
מגלי והבה
הם לא היו צריכים להגיע לכאן.
כפיר מצוינים
בואו נעשה סדר.
היו"ר משה גפני
לא, לפני הסדר. שילמו את כל תשעת החודשים לעובדים?
כפיר מצוינים
נכון.
היו"ר משה גפני
שילמו. אז לעובדים סתם משעמם?
כפיר מצוינים
לא. אנחנו כאן מבלבלים.
היו"ר משה גפני
רק תגיד בעברית נכונה.
כפיר מצוינים
אנחנו צריכים להבהיר כמה דברים. עיריית אל שגור פורקה לקראת סוף 2009.
עזאת דבאח
2008.
כפיר מצוינים
ב-2009 היו בחירות ונכנס ראש מועצה חדש. ראש המועצה הזה ירש פיגור של משכורות, הנהלת שכר של תשעה חודשים. את תשעת החודשים האלה אנחנו – משרד הפנים – שילמנו במלואם. לא שקל יותר ולא שקל פחות.
זבולון אורלב
לכאורה לא היה צריך להיות פיגור.
כפיר מצוינים
רגע. הפיגור הצטבר במועצה מקומית מג'ד אל-כרום.
היו"ר משה גפני
כמה כסף העברתם כדי לשלם את תשעת החודשים?
כפיר מצוינים
אני לא זוכר.
היו"ר משה גפני
בערך. מיליון? שלושה מיליון? כמה?
כפיר מצוינים
בסביבות השבעה מיליון.
היו"ר משה גפני
שבעה מיליון שקלים העברתם. מתי?
כפיר מצוינים
בסוף 2009.
היו"ר משה גפני
אדוני הגזבר, אתה קיבלת שבעה מיליון שקלים?
עזאת דבאח
אני לא הייתי מעורב בהליך הזה. זה היה בדיוק בתקופת החפיפה לפירוק.
מוחמד מנאע
אדוני, הוא לא דובר אמת. קיבלנו כל חודש 700 אלף שקלים. זה כולל מענק מאוזן. זאת אומרת, זה לכל. אם היה משלם לנו את כל המשכורות של תשעה חודשים, לא היינו באים ולא היו שביתות. אנחנו שילמנו את המשכורות מדי חודש בחודשו. יש לי תקציב של 52 מיליון שקלים והיה לי עודף.
זבולון אורלב
הוא טוען שקיבלת כסף גם כדי לשלם את הפיגור.
כפיר מצוינים
לא. רגע.
מוחמד מנאע
יש לנו דוח כספי ובבקשה, תבדקו. אני דורש ועדת חקירה על כל 15 השנים שעברו. אני רוצה לראות איך מתנהל משרד הפנים. אני לא חייב לו ואני לא רוצה להיות ראש מועצה. אני דורש ועדת חקירה על 15 שנים, כמה הזרימו לנו.
זבולון אורלב
חשבתי שאתה דורש לשלם את המשכורות. ועדת חקירה זה עוד שנתיים פתרון. זה מה שאתה רוצה?
מוחמד מנאע
זה בנוסף.
חיים אורון
גפני, אם אני מבין נכון, משרד הפנים העביר כסף והוא אומר שמבחינתו הוא העביר למשכורות. אומר ראש העיר שהעברת סכום דומה, אבל הוא השתמש בו גם למים, גם למשכורות, גם לפינוי אשפה ואין לו כסף לכסות את הכול.
זבולון אורלב
אין דבר כזה, כי כסף שמועבר לרשות מקומית, יש לו שם. אין כזה דבר שמעבירים כסף. או שזה מענק איזון רגיל, או משהו אחר.
חיים אורון
אין לו מענק איזון.
מוחמד מנאע
הוא העביר לנו מענק איזון בסך של 700 אלף שקלים.
חיים אורון
הוא אמר לו שרק כשהוא יגמור חשבון, הוא יעביר לו את כל הדברים.
כפיר מצוינים
סליחה, אנחנו מבלבלים בין הפיגור שהרשות ירשה מעיריית אל שגור לבין הפיגור שקיים עכשיו. אני לא אומר עכשיו שגם הפיגור הנוכחי הוא כולו באשמת מוחמד מנעא או דבאח. ברור שיש כאן דברים שהם מצטברים אבל העובדה היא שיש כאן שני, נקרא לזה, מקטעים של פיגורים. יש את הפיגור הקודם ששולם במלואו על ידי המשרד, ויש את הפיגור הנוכחי של שבעה מיליון שקלים או שישה מיליון שקלים.
מוחמד מנאע
שולם תחת הסעיף של כיסוי משכורות או שולם במסגרת מענק האיזון?
כפיר מצוינים
לא. הוא יועד לתשלום משכורות.
מוחמד מנאע
והסעיף?
זבולון אורלב
אתם שלחתם כסף וכתבתם שזה עבור משכורות? אתם מעבירים כסף סתם כך? אני לא מבין.
כפיר מצוינים
לא, ממש לא. אין דבר כזה.
זבולון אורלב
מה אי ההבנה הזאת? לא ברור לי. עפים כאן מיליוני שקלים ואף אחד לא יודע למה הם מיועדים?
כפיר מצוינים
אין דבר כזה שלא יודעים למה הכסף מיועד. המענק היה מיועד לתשלום משכורות. נקודה.
זבולון אורלב
משכורות לפיגור.
כפיר מצוינים
לפיגור. נכון. לא משכורות עתידיות, לא למענק איזון ולא לפינוי אשפה.
מוחמד מנאע
בבקשה, אני דורש מכם לבדוק במשרד הפנים כמה כספים הוא העביר לנו בשנת 2010.
מוחמד ברכה
אתם תגידו לנו.
מוחמד מנאע
אמרתי לך.
מוחמד ברכה
כסף שהעבירו, זה היה מיועד למשכורות?
מוחמד מנאע
לא היה מיועד למשכורות.
מוחמד ברכה
או לשוטף?
מוחמד מנאע
זה דאווין, זה חרטה ברטה.
זבולון אורלב
אדוני, כאן זאת ועדה. זה לא חרטה ברטה.
מוחמד מנאע
אני כבר משתגע.
היו"ר משה גפני
הבנתי. מר מצוינים, מתי יעבירו כסף כדי לפתור את הבעיה, כדי לאשר לו את ההלוואה ושהוא יוכל לשלם את המשכורות?
כפיר מצוינים
עד סוף השבוע תהיה תשובה לגבי ההלוואה.
מגלי והבה
מדובר בהלוואה של שלושה מיליון שקלים אבל הוא צריך שבעה או שמונה מיליון שקלים.
כפיר מצוינים
אולי התשובה תהיה שלילית.
היו"ר משה גפני
בסדר, שתהיה שלילית. יש כאן מישהו מאגף התקציבים? אין. בסדר. אני מבקש לפתור את הבעיה של מג'ד אל-כרום. אנחנו קיימנו דיון לפני שנה ואני לא הולך להמשיך עם הדיון הזה, אם כן העברתם או לא העברתם. אני לא ועדה שצריך לדון ביחסים בין מג'ד אל-כרום לבין משרד הפנים או לבין אגף התקציבים באוצר. אני מבקש בהעברה הקרובה שתגיע לכאן, שיהיה פתרון למג'ד אל-כרום. בסדר?
מגלי והבה
יפה.
היו"ר משה גפני
זה הכול. תודה רבה.
מוחמד מנאע
תודה רבה לך.
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לדיון הבא.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים