ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/03/2011

חוק מועדים לתשלום באמצעות הרשאה לחיוב חשבון (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
28
ועדת הכלכלה

2.3.11


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 478

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, כ"ו אדר א' התשע"א (2 במרס 2011), שעה 10:15
סדר היום
הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – מועדים לתשלום באמצעות הרשאה לחיוב חשבון), התש"ע-2010, של חה"כ אורי מקלב, חה"כ יריב לוין, חה"כ משה גפני (פ/2316)
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה – היו"ר

משה גפני

יריב לוין

אורי מקלב

עמיר פרץ
מוזמנים
עו"ד חנה טירי, משרד התמ"ת

הילה דוידוביץ, משרד המשפטים

חיים זילבר, סמנכ"ל כספים, חב' פז גז

מרסל דביר, מנהלת פניות הציבור, ישראכרט

עו"ד לירון גולדנברג, מנהל רגולציה, מירס תקשורת

מרב יוסף, ראש אגף פניות הציבור, הרשות לשירותים ציבוריים חשמל

נורית פלתר, דוברת ומזכיר המליאה, הרשות לשירותים ציבוריים חשמל

עו"ד כפיר כהן, ראש מינהל משפט, מרכז השלטון המקומי

עו"ד נעה גבע, YES
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
הדס צנוירט

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – מועדים לתשלום באמצעות הרשאה לחיוב חשבון),
התש"ע-2010, של חה"כ אורי מקלב, חה"כ יריב לוין, חה"כ משה גפני (פ/2316)
היו"ר כרמל שאמה
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר היום הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – מועדים לתשלום באמצעות הרשאה לחיוב חשבון), של חברי הכנסת אורי מקלב, יריב לוין ומשה גפני.


הצעת החוק עברה בקריאה מקדמית ביום 5 במאי 2010, ואנחנו בדיון ראשון, בהכנה לקריאה ראשונה. בבקשה.
אורי מקלב
אני מציג בשמם של חבריי, חבר הכנסת הרב משה גפני ויריב לוין. קודם כל, אנחנו צריכים להודות לך – אמרת שזה אושר בקריאה טרומית, והנה זה הגיע. אני יודע שעשית מאמץ להשחיל גם את הצעת החוק הזו בסדר היום העמוס של הוועדה, וזה צעד קטן אבל צעד חשוב מאוד בהגנת הצרכן – לתת ביטחוון לצרכן בהתנהלות המשק הכספי שלו, החודשי. כמובן, אנחנו מתכוונים לא לטייקונים ולא לאלה שיש להם תמלוגים של גז;
אנחנו מדברים על אלה שצריכים לשלם חשבון גז ודברים כאלה, כספים לא קטנים, שההוצאות הקבועות שלהם, שהם השתדלו לקבוע אותן בהוראת קבע – הרשאה לחיוב בחשבון, בשפה המקצועית – לתת להם את האפשרות לקבוע את היום שהם יחויבו בו בבנק. כך זה נותן להם ביטחון – אדם יודע שביום 10 בחודש, באותו יום יוצאים לו חשבונות המים, הארנונה, החשמל, הבזק, הגז, או הוא רוצה לחלק את זה, כך שהוא יודע באיזה יום הוא צריך להיערך להוצאות הכספיות.


מה שקורה כיום, במיוחד בגופים שהזכרנו אותם, הם קובעים לצרכן את היום שהם מורידים לו את החיוב בחשבון. זה יכול להיות או ביום לא קבוע, כמו כשנותנים לך: תוך 14 יום מיום משלוח החשבון, אדם לא יודע להיערך, זה לא קבוע, ויש כאלה שזה ביום קבוע, אבל בימים שלא נוחים לצרכן.


הצעת חוק זו מבקשת להסדיר את העניין הזה, לתת את האפשרות לצרכן לקבוע את היום שהוא יחויב. חשבנו ש-28 הימים בחודש יהיו לבחירת הצרכן, אבל מכיוון שפנו גופים שונים, כולל המרכז לשלטון מקומי, וטענו שפריסה כזו של כל הימים תקשה עליהם, הסכמנו, יוזמי החוק, להתגמש, ולאפשר רק לשלושה מועדים, נאמר 1, 5, 20 – אנחנו פתוחים בתאריכים האלה, במרווחים הנכונים, שזה מצמצם את אפשרות הבחירה.
היו"ר כרמל שאמה
והעיקר שזה לא יהיה בשבת.
אורי מקלב
המסלקות עובדות בשבת. אנחנו מדברים עכשיו על הצרכן הקטן.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה, חבר הכנסת פרץ.
עמיר פרץ
איני מיוזמי החוק, אבל אני רוצה לברך את היוזמים. אני חושב שהעבודה של חבר הכנסת מקלב ויושב-ראש ועדת הכספים, שהוא אחד האנשים היותר פעילים בכנסת משך עשרות שנים, היא עבודה נהדרת. אני מברך גם את חבר הכנסת לוין חרף העובדה שהוא חבר כנסת חדש...


אני מצטרף להצעת החוק. אני לא רוצה להיכנס לדיון, באיזה תאריכים בדיוק – אני סומך על מציעי החוק, שרוצים ללכת לקראת אותם גופים, כי זאת בעיה, שהנהלת חשבונות תעבוד 30 יום בשבוע – גם הם צריכים לדעת מתי הם יכולים להתחייב לקבלני המשנה שלהם. גם הם אמורים לתכנן את התוכנית המשקית שלהם, כלומר זה בהחלט צורך שצריך להיות מתואם, ואני מברך על הצעת החוק ותומך בה.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. הערות כלליות, בבקשה.
חנה טירי
אנחנו נציין את עמדת הממשלה להצעת החוק. הממשלה תומכת בהצעת החוק בכפוף לשינויי נוסח. אנחנו רוצים להציע שינויי נוסח. שינוי נוסח אחד, אני מבינה, מוסכם כבר על חברי הכנסת המציעים, שיוצע לצרכן שלושה מועדים, והוא יבחר מתוכם.
אתי בנדלר
חבר הכנסת מקלב אמר שצריכים להיות שלושה תאריכים, ואתה לא מתעקש לגבי אילו שלושה תאריכים, ונחליט. מה שמציעה הממשלה זה לא שהכנסת תחליט מהם המועדים, אלא כל ספק יציע ללקוחו שלושה תאריכים, והוא יבחר מבין שלושה תאריכים שהספק יציע.
היו"ר כרמל שאמה
ובלבד שיש ביניהם הבדל של עשרה ימים.
משה גפני
זאת ההצעה שלכם? אם הספק יגיד: 1, 2, 3?
היו"ר כרמל שאמה
אז: בלבד שיש ביניהם הבדל של עשרה ימים.
עמיר פרץ
גברתי, אני מציע לך לרדת מזה. החוק הזה, מעבר לעניין הסדרת פעילות משקית, הוא גם מכניס תרבות למדינת ישראל, ובתרבות הזאת אזרחים צריכים לדעת באילו כללים הם חיים. כמו שפעם ידעו שמקבלים משכורת ב-9 בחודש, וכיוונו תשלומים. מיום ש-9 בחודש הפך ל-1 בחודש, אנשים מתאמים את עצמם בהתאם. לכן אין מצב לתת פה לספקים להחליט, גם אין לך שום יכולת לפקח על העניין, אם הם עומדים בחוק, לא עומדים בחוק. גם אף אחד לא יגיש תלונות בעניין. צריך לקבוע חד-משמעית. צרכן בישראל יגיד: מותר לי ב-1, ב-10 וב-28, כי בפברואר אין 30. זהו, לא צריך יותר מזה. אין לכם סיבה להתנגד.
חנה טירי
המטרה שלנו היא שהתאריכים האלה יהיו מתואמים כמה שיותר בין העוסק לצרכן. אנחנו מבקשים להגיע לאיזון. הראייה שלנו היא צרכנית, אבל אנחנו אומרים ש- - -
משה גפני
אנחנו, המציעים, מסכימים למה שאת אומרת. אנחנו מסכימים לזה שזה יהיה בהידברות אתם. ההחלטה לא בידיהם, אחרת לא צריך את החוק. אם ההחלטה בידיהם, המציאות היא שגם היום הם יכולים לעשות את זה. עובדה שלא עשו. הממשלה תומכת, ואת עכשיו הממשלה, מבחינתנו. החוק הזה אומר שהכנסת מתערבת בהליך הזה שבין הספקים לבין הצרכנים. אם אתם אומרים: שהם יחליטו – אין צורך בחוק. אם את מקבלת את עמדת יושב-ראש הוועדה, זה בסדר, מבחינתנו. אם לא, אתם חוזרים בכם מהתמיכה.
הילה דוידוביץ
ההבדל הוא שכיום מוצע לצרכן מועד אחד, והוא חייב עמוד במועד הזה. בהצעה שלנו אנחנו באים לטובת הצרכן בזה שיהיו לו שלוש אפשרויות. אנחנו לא רוצים לפגוע גם בעוסקים.
משה גפני
בחוק יהיה כתוב: שלושה מועדים. בסדר גמור.
יריב לוין
המטרה היא שאדם, יהיה לו פשוט. הוא יידע שיש לו מועד שבו יורדות הוראות הקבע האלה, ואליו הוא נערך. כאשר אנחנו נביא אותו למקום שבו מתחילים להכתיב לו, ואומרים לו: הטלפון - אתה יכול רק ב-4, ב-14, ב-24, בחשמל - רק ב-6, 16, 26. אין היגיון בזה. למה צריך לייצר מין מסלול כזה, שכל אחד יבחר איזה תאריך אקראי בתוך החודש שמאיזושהי סיבה נדמה לו שהוא יותר נוח?


אנחנו באים לתעל את כל המערכת למקום אחד. יש גם להניח שהדבר הזה ישפיע השפעות עקיפות על הרבה דברים אחרים, כי כשכולם יידעו שהוראות קבע יורדות בתאריכים מסוימים, זה ישפיע בין היתר על תשלומים, על הרבה דברים אחרים, ויכניס את כל המערכת למסלול אחיד, שאדם יידע איפה הוא חי. זאת המטרה, אחרת מה עשינו בזה?
אורי מקלב
החוק הזה הגיע מתוך פניות הציבור. אנשים, חלקם שלא מצטרפים להוראת קבע, אפילו שאנחנו יודעים שמבחינה צרכנית וחוסן, גם לחברות האלה, זה להצטרף להוראות קבע, זה בגלל הסיבה הזאת. מדובר בשכבה הסוציו אקונומית נמוכה, מי שיותר מזה משלם היום בכרטיס אשראי. אגב, בחוק הזה לא נאמר על כרטיס אשראי אלא רק בהוראת קבע. החלק בציבור שהוא כבר לא נמצא ברמה של הסוציו אקונומית הנמוכה ביותר, הוא כבר משתמש בכרטיסי אשראי. זה גם לא עולה לו עמלה, זה פעם בחודש, הוא מתגבר על זה. מי משתמש היום בהוראת קבע – הקשישים, אלה שאין להם כרטיס האשראי. אלה שלא עושים את הוראת הקבע, ואנשים עומדים בתורים בבנקים או בדואר, זה כי אין להם הביטחון, הם לא יכולים לכלכל את מעשיהם. ברגע שנקבע שהם כן יכולים, אנחנו נשנה את זה, נסדיר את זה, נעשה את זה הרבה יותר קל. מה שהצעתם עכשיו ממוסס את כל הצעת החוק.
חנה טירי
אבל גם בכרטיסי אשראי בעצם המנפיק קובע לצרכן, ואומר לו: אתה יכול לבחור – שיירד ב-1 בחודש, ב-10 בחודש. המחוקק לא קובע את התאריך. אנחנו מנסים לקבוע בדיוק אותו דבר.
יריב לוין
בכרטיס האשראי יש תהליך שבו כל ההוצאות והתשלומים שאתה משלם, לרבות הוראות הקבע, מתנקזים כולם לתאריך אחד בחודש. זה התאריך, והוא תהליך נכון.

אני בעד, אגב, להתאים את התאריכים פה למה שנהוג בכרטיסי האשראי, אני בעד זה. אבל בואו נאחד. אפשר היה ללכת למהלך שברמה התיאורית – ברמה המעשית הוא קשה עד בלתי ניתן לביצוע – ברמה התיאורטית לומר: אני אקים בתוך הבנק מין "מסלקה", אקח את כל הוראות הקבע, וכמו בכרטיס אשראי, ארכז אותן ואוריד אותן.
היו"ר כרמל שאמה
מה מועדי החיוב בחברת ישראכרט?
מרסל דביר
2, 10, 15 ו-20. אני חושבת שכדאי להכניס את ה-15.
היו"ר כרמל שאמה
אתם מוכנים להיצמד למועדים של חברות כרטיסי האשראי?
אורי מקלב
גם ה-15 נמצא בהצעת החוק, כי כתוב: אחד לא קבע תאריך – אז זה ה-15 בחודש. ממילא מי שרוצה 15 בחודש יכול לא לקבוע תאריך.
אתי בנדלר
ניסיתי להפנות את תשומת לבכם להבדל בין ההצעות. מדובר בסך הכול בארבעה תאריכים, ואם הוא לא מודיע על אף תאריך, החיוב יהיה ב-15.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו גם מסנכרנים את כל המערכת.
יריב לוין
נכון, זה הכי טוב.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה.
נעה גבע
בהקשר של לבוא לטובת אותם הלקוחות שיש להם רק אפשרות של הוראת קבע, זה דבר שבהחלט מקובל על כל חברה, אני חושבת. הדבר היחיד, שצריך לאזן גם את האפשרויות של החברות בהקשר הזה. אנחנו היינו תומכים מאוד אם אפשר היה לתת תאריכים שלא יעברו את ה-10 בחודש, משני טעמים: הטעם הראשון, שמבחינת הלקוחות, הם מקבלים את המקסימום שהם צריכים, כי אין לקוחות שמקבלים את התזרים החודשי שלהם, שזה משכורת או ביטוח לאומי או כל הכנסה מהסוג הזה, מעבר ל-9 בחודש.
אורי מקלב
קצבאות הילדים, גמלאות רבות משולמות ב-20 בחודש. לכן גם נקבע ה-20 בחודש. אני מכיר הרבה צרכנים, ודווקא הצרכנים האלה, שה-20 בחודש הוא התאריך המחולל אצלם במשכורת. התורים בדואר – אתה רואה אותם ב-20 בחודש.
נעה גבע
לעומת זאת, הבטחת הכנסה וכל הדברים האלה דווקא ניתנים בסוף החודש הקודם, כלומר אני חושבת שמרבית ההכנסות דווקא ניתנות עד 9 בחודש. מבחינה זו יש פה איזון בין התזרים - עד ה-10. גם את ברירת המחדל צריך לקבוע עד ה-10 ולא לאחר מכן, כי אחרת נוצרות שתי תוצאות: אחת, ככל שאתה מתרחק מהתאריך שבו מתקבלות ההכנסות- - -
היו"ר כרמל שאמה
אתם מוכנים שהתאריך ברירת המחדל יהיה 10 בחודש?
יריב לוין
כן.
היו"ר כרמל שאמה
בסדר, במקום ה-15. השאר לא ישתנה.
נעה גבע
שני נימוקים אחרונים: ככל שאתה מתרחק מהתאריך שאותו אדם קיבל את המשכורת, הסיכוי לפרוע את החוב הולך ומתרחק מאתנו, אז מבחינתנו, יש פה הוצאות עצומות. לא מדובר באדם או שניים; מבחינת חברת YES, זה כמות עצומה.


גם מבחינה תזרימית, לתת אפשרות בסוף החודש על שירות שניתן כבר חודש אחורה זה כמו מתן הלוואה או אשראי מטעם חברה שיש לה גם ספקים ויש לה מחויבויות ויש לה בעיות אשראי של עצמה. בניגוד לישראכרט, שנותנת בעצמה את האשראי לאותו לקוח, לא YES סופגת שם את הדחייה של התשלום עד 28 בחודש; שם ישראכרט סופגת את הדחייה.
היו"ר כרמל שאמה
יש לזה פתרונות פשוטים.
נעה גבע
כאן מה שמצפים מאתנו זה לספוג את הדחייה של חודש שלם בתשלום על שירות שכבר ניתן חודש קודם. מבחינה זו, לאזן את הצרכים נראה לנו איזון נכון, לתת כמה תאריכים, שיהיו לא מאוחר מ-10 בחודש.
אורי מקלב
מתוך סך הכול הלקוחות שלכם, כמה בהוראת קבע, באחוזים?
נעה גבע
אשמח לחזור ולבדוק את זה יותר לעומק, אבל יש משהו כמו 80 אלף לקוחות כאלה, שנשמח שיישארו כלקוחותינו ואין בעיה, אבל דווקא מקרב הלקוחות האלה בעיית הפירעון היא הרבה יותר חריפה, כלומר ככל שדוחים את התשלום שלהם לסוף החודש, זה מחמיר את בעיות הגבייה שלה.
יריב לוין
אולי דווקא החוק הזה יקל את בעיות הגבייה.
נעה גבע
אבל אם הוא קיבל משכורת ב-5, וגובים ממנו ב-20, הסיכוי שנקבל את הכסף מהחשבון הוא יותר נמוך.
יריב לוין
ואם ב-20 הוא מקבל כל מיני קצבאות וכן הלאה, אז הסיכוי יותר גבוה. אני לא יודע.
נעה גבע
השאלה, מה אחוז הלקוחות שהם דווקא ב-20. את זה לא בדקנו.
היו"ר כרמל שאמה
זה אחרי מחזור אחד נפתר.
אורי מקלב
אדם עושה את זה כדי שיוכל להתנהל נכון ולא מטעמים אחרים.
היו"ר כרמל שאמה
שינית את החוק. בבקשה.
לירון גולדנברג
אני דווקא חושב שצריך מה-10 ואילך – ואנחנו כן תומכים בעמדה שהציגה עו"ד טירי. משרד התקשורת עכשיו קבע בתיקוני רשיונות חברות הסלולר, שהן חייבות לשלוח שמונה ימים לפני החיוב את החשבונית ללקוח, כלומר שהלקוח יראה את החשבונית לפני החיוב שלו. שמונת הימים האלה צריכים להתאים למחזורי הבילינג שהחברות עושות, כי יש חברות שהחיוב, למשל בחברות תקשורת, הוא באותו יום – צרכת את השירותים, היום הזה נסגר, ואז יש לך את החשבונית, בניגוד לארנונה או לחיובים כאלה, שהם חיובים קבועים.

שמונת הימים האלה, אנחנו, כדי שנוכל לאפשר שמונה ימים את החשבונית, לשלוח קודם ללקוחות, אנחנו דוחים את מועדי החיוב שלנו לפחות ל-10 בחודש, כי אם זה ה-1, דחינו שמונה ימים, אז שיהיה עוד יום או יומיים. אם נקדים את זה ל-1, בעצם אנחנו נכנסים פה לבעיה תזרימית- - -
היו"ר כרמל שאמה
אבל חברות הסלולר גם סוגרות בילינג ב-20 בחודש.
לירון גולדנברג
נכון, זה מה שאני אומר.
יריב לוין
אני יודע מהחשבונות שאני רואה, בלי להיות בהנהלת החשבונות שלך - הרי אתה לא מוציא את כל החשבוניות ביום אחד, אלא אתה עובד במחזור שפורס את זה על-פי תאריכים. לך זה הכי קל.
לירון גולדנברג
זה נכון לגבי יתר חברות הסלולר, אבל אנחנו כן מוציאים ביום אחד.
יריב לוין
אז תצטרכו לעשות התאמה.
לירון גולדנברג
לכן 1 בחודש, זה אובדן תזרימי לעולם, עד שהלקוח עוזב. כל העשרות-מיליונים האלה נדחים לך כתשלום לעולמים, מבחינה תזרימית.
אורי מקלב
לכל מי שיקבע ב-1 בחודש, תעשה לו את החשבון- - -
לירון גולדנברג
אז אני אצטרך לעשות עוד מחזורי בילינג בחברה. לכן אני מעלה משהו נגדי, כלומר YES העלתה. אולי יש עוד גופים שלא פה, אבל הם יושפעו מהצעת החוק הזאת. אני כן חושב שההצעה שהעלתה עו"ד טירי, לאפשר לחברות כן- - -
היו"ר כרמל שאמה
שולי מבחינתכם.
לירון גולדנברג
לא, זה קריטי. מדובר בעשרות-מיליונים.
היו"ר כרמל שאמה
בטח שולי לעומת היעד העיקרי שלכם, לזכות במפעיל הרביעי במסגרת האנטנות...
לירון גולדנברג
אם אתה סוגר את נושא האנטנות, אני אלך...


אני חושב שההצעה הזאת כן לאפשר – הנה, פה כן יש גורמים אחרים בשוק, שיעדיפו לחייב אולי ב-8, 10 ו-20 ולא ב-1, 15, כלומר צריך לתת את האפשרות לעסקים השונים, שחלקם לא מיוצגים פה, ואנחנו כן מיוצגים, לתת להם את הגמישות המינימלית הזאת, לאפשר ללקוחות כן לבחור, ולא דווקא ב-1. אגב, ה-1, לדעתי, הוא התאריך הכי גרוע, כי ככל שאתה נותן יותר – דווקא ב-10 אתה מאפשר ללקוח עוד כמה ימים, אפילו אם מקבל ב-1 את המשכורת, אתה נותן לו עוד עשרה ימים.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו נצמדים לחיובים של הישראכרט. רוב העם מחובר לפלסטיק הזה.
לאה ורון
כמובן, חברות הסלולר האחרות, הן גם הוזמנו לדיון.
אורי מקלב
גם לחברת מירס, אם הוא יזהה שיש לו 10,000 לקוחות שרשמו את תאריך ההורדה שלהם ב-1 בחודש, הוא ייקח חודש אחד, יקצר להם את החשבון, ב-25 הוא ימדוד אותם- - -
לירון גולדנברג
המשמעות היא עוד מחזור בילינג בחברה.
היו"ר כרמל שאמה
קטן עליך.


בבקשה.
חיים זילבר
קודם כל, שלחנו מכתב לוועדה.
אתי בנדלר
קיבלנו, קראנו.
חיים זילבר
אני רוצה, ברשותכם, לחזור על עיקרי הדברים, כפי שהובאו בנייר העמדה שלנו. בענף שלנו יש הסדרה רגולטיבית ספציפית, שנוגעת גם לימי התשלום, ומגבילה אותנו מאוד במספר הימים שמותר לנו להוציא חשבונות, מספר החשבונות שמותר לנו להוציא בשנה וגם דמי האשראי שאצטרך לתת לצרכן – כל צרכן גז, מרגע ששלחתי, אצלנו זה יותר, 15 יום לפחות, משלוח בדואר, מרגע שיש חותמת דואר ששלחנו את החשבון.


יש פה התנגשות – לצרכן בהוראת קבע, בהרשאה לחיוב חשבון, כפי שזה מכונה משפטית, לא רק הוא משלם את החשבון; כשאני עושה הפקה בילינג לצרכנים שלי, באותו מחזור יש גם צרכנים שמשלמים במזומן, גם בהוראות קבע, בכרטיס אשראי, גם בהרשאות לחיוב חשבון - זה כולם. המועד האחרון לתשלום הוא לכולם אותו דבר, בהתאם למה שקבוע בצו פיקוח על מצרכים ושירותים.


לטעמנו – אני היחיד פה מחברות הגז, למרות שגם הם הוזמנו – צריך להחריג אותנו מהתחולה של התיקון הזה לחוק הגנת הצרכן, וכבר היה מקרה בוועדה הזאת שהחריגו אותנו בגלל הרגולציה הספציפית שיש עלינו בנושאים מסוימים, היא רבה, וגם בנושא הזה יש רגולציה מאוד ספציפית. נכון שחוק גובר על הצו, אבל עדיין יש פה בעייתיות רבה מאוד. זו בקשתנו.
יריב לוין
מה הבעיה הפרקטית? עזוב את הצד הרגולטורי. אם יגידו לך: אלה המועדים, ויבואו צרכנים - זה יבקש את המועד הזה, וההוא את המועד האחר. יש בעיה טכנית לבצע את זה כך שיתאם אפילו את המכניזם שקיים היום בצו?
חיים זילבר
אחלק את הבעיות שאני חושב עליהן לכמה.
אורי מקלב
אני רוצה להוסיף – מהמכתב שקראנו ניתן היה להבין שאתה חושב שהצעת החוק מתייחסת למי שרוצה דרך שירות לקוחות לשלם בצורת תשלום ישראכרט או בצורה אחרת, ואז מוקד הלקוחות שלכם לא יידע איך להתנהל – כל פעם תאריך אחר. כאן מדובר בהוראת קבע. הוראת קבע, בסופו של דבר, כל חודש יצטרפו כך וכך, אבל כל אלה שיצטרפו נשארים קבועים, ויש לך כבר אלפי מנויים שאתה יודע לאורך השנים מה התאריך שלהם.
חיים זילבר
לקוח יכול לשלם בכל מיני אמצעי תשלום; הוא יכול לבוא לדלפק שלי ולשלם מזומן, ובדרך כלל אנשים שהם קשי יום, דווקא אלה שמשלמים במזומן, מניסיוננו, בצמוד לתאריכים שהם מקבלים את המשכורת או את הקצבה, הם משלמים במזומן. מגיעים לדלפקים שלנו הרבה אנשים שמשלמים במזומן - או משלמים בבנקים מסחריים או בבנק הדואר. אחוז משלמי ההרשאה לחיוב חשבון אצלנו נע בין 20-25 אחוז מהצרכנים שלנו, משלמים בהרשאות לחיוב חשבון. כמובן, יש לנו אינטרס להעלות את זה, אבל יש עם זה מספר בעיות: אל"ף, יש פה התנגשות עם הצו.
יריב לוין
עזוב אותי רגע מהצד הטכני. ברמה הפרקטית, בהנחה שעשינו את זה, איפה הבעיה שלכם בליישם את זה?
חיים זילבר
אל"ף, יש פה העניין של אשראי, שהוא מעבר לאשראי הארוך. אני מוציא חשבונות פעם בחודשיים, כי כך הדין חייב אותי. אסור לי להוציא יותר מששה חשבונות בשנה, כלומר כל צרכן מקבל אשראי בהגדרה, לפי הצו. מעבר לחודשיים מקבל עוד 15 יום. אם אני עושה הפקה, בילינג, ונותן לו את ה-15 ימים שלי, ועכשיו הלקוח גם יכול לבחור שלושה מועדים, שאחד מהם זה ה-20, כמו כרטיסי האשראי, אז נתתי לו אשראי יותר ארוך ממה שהדין כבר מחייב אותי היום. יש פה בעיה מימונית שאינה מבוטלת.
לירון גולדנברג
זה עלויות מימון, אובדן תזרימי וחשיפה וסיכון של עוד תקופת תשלום.
חיים זילבר
אתה מגדיל את הגדלת החשיפה באשראי.
אורי מקלב
אנחנו מוכנים ללכת לקראת החברות בעניין הזה – קודם כל, כרטיס אשראי, רק רבע מהמשלמים, אני מניח שהרוב משלמים בכרטיס אשראי, שם עולה עמלה, מה שלא עולה בחיוב. אבל יש זמן שמנפיקים חשבון עד זמן התשלום. אנחנו מוכנים שאם התאריך שהצרכן קבע נופל באמצע, לא צריכים לחכות עד תאריך התשלום, אלא מזמן הנפקת החשבון ועד זמן התאריך לתשלום, אתה משלם את זה גם באמצע. גם, נניח, שהפקת החשבון היתה ב-10 בחודש, והתאריך שהוא קבע זה ב-10 בחודש, הגם שיש לו עד 25 בחודש לשלם, הוא ישלם את זה ב-10 בחודש, דהיינו כל החברות ירוויחו. הרי כל חשבון שמנפיקים, יש לו שני תאריכים: התאריך של הנפקת החשבון ומועד אחרון לתשלום – 15 יום, שבועיים, נניח. אדם, נניח, תאריך הנפקת החשבון היה ב-15 בחודש, נשאר לו עד ה-30 לשלם את זה. אצלכם זה עד 29 בחודש. כשאדם קבע את המועד הקובע אצלו ב-20, ב-20 הוא משלם את זה. הוא לא יצטרך לחכות עד ה-20 הבא. הוא משלם תוך כדי.
אתי בנדלר
אני חושב שההצעה הזאת, צריכים לבחון אותה בזהירות. הרעיון של דחיית מועד התשלום לעומת מועד הנפקת החשבונית ושיגורה ללקוח, הרעיון שעומד מאחורי הדברים הוא שהצרכן יוכל לבחון את החיובים ויוכל לערער עליהם. כאן, אם הוא ישלם לפני שיש לו השהות לבחון את זה, אני לא יודעת אם אנחנו לא פוגעים במטרה אחרת.
אורי מקלב
זה יהיה כתוב בהוראות הקבע.
אתי בנדלר
אבל הצרכן לא יודע מתי ינפיקו לו את החשבון. לכן אתה מכניס אותו כאן לסיטואציה, שהוא צריך לבחור מועד, והוא לא יודע אם המועד שהוא בוחר יפגע בו או לא, כי הוא לא יודע מתי הוא יקבל את החשבונות. הבעיה הזאת קיימת לגבי כל חברות הסלולר, כל חברות התקשורת בכלל, חברת חשמל, חשבונות מים, שאנחנו עוד צריכים לשמוע את ההערות שלהם, כי יש הטוענים שיש להחריג גם אותם. כלומר זה נוגע כמעט לכל החברות המפוקחות הגדולות, כי לגבי חלק ניכר מהן יש רגולציה שלא מאפשרת חיוב בלי שניתנת לצרכן שהות של מספר ימים כדי לבחון את החשבון.
יריב לוין
יש, בעיניי, הבחנה בין כל המצבים האחרים, ששם – בנושא של הגז יש בעיה שצריך להתמודד אתה, שיש להם כל מיני הוראות מיוחדות שמכתיבות להם- - -
אתי בנדלר
ההוראות של הגז והסיבה שהן הוחרגו – יש נושאים שבהם הםהוחרגו, ומרוב הנושאים בהגנת הצרכן הם לא הוחרגו. הם הוחרגו רק מההוראה שמתייחסת לדרך ביטול עסקאות עם ספק גז, וזאת משום שממש סמוך למועד שבו הוועדה דנה באותו סעיף בחוק הגנת הצרכן, זמן קצר לפני כן היא השלימה תיקון גורף בכל הנושא של התקשרות עם ספקי גז - אם איני טועה, זה היה אפילו במסגרת חוק ההסדרים, ושם נקבעו הוראות מפורשות בחקיקה ראשית לגבי הדרך שבה ניתן להפסיק את ההתקשרות עם ספק גז כדי לעודד תחרות ולאפשר התקשרות עם חברת גז אחרת, והמותר והאסור בתחום זה בכלל. זו הסיבה שמאותו סעיף ספציפי ספקי הגז הוחרגו. סעיפים אחרים בחוק הגנת הצרכן חלים עליהם.


איני אומרת כרגע דבר בדבר השאלה, אם ראוי או לא ראוי לקבל את טענתו של מר זילבר, כמו טענתו של נציג מירס, ואולי יש חברות גדולות נוספות במשק שמבקשות להעיר בנושא הזה, אבל העובדה שהם ספקי גז או שיש רגולציה - מטרת רגולציה הספציפית, כפי שאמרתי, שבאה לידי ביטוי ברשיון ולא בחקיקה ראשית, היא כדי לאפשר לצרכן את השהות לבחון את החשבונית, והשאלה, אם הוועדה רוצה לאפשר כרגע נסיגה מהתכלית הזאת.
יריב לוין
השאלה היתה, האם ההסדר של גבייה דו-חודשית וכן הלאה הוא הסדר חריג בהתייחס להסדרים שקיימים לגבי כל הגורמים האחרים?
אתי בנדלר
לדעתי, לא. נציג חברת פז גז העלה בדיוק אותה בעיה של בילינג שאותה העלה נציג מירס.
יריב לוין
אבל אצל מירס יותר קל לו, אז הוא לוקח את הבילינג אחורה יותר, ובזה הוא פותר לעצמו את הבעיה. פה, אם אני מבין נכון, ההסדר שיש לגבי הגז מגביל לו את היכולת- - -
היו"ר כרמל שאמה
ההסדר היחיד שמגביל אותו זה חיוב דו-חודשי. אין לו מגבלה על התאריך. גם הוא יכול ליצור מחזורי חיוב.
חיים זילבר
יש לי מגבלה של ששה חשבונות בשנה.
אתי בנדלר
גם ספקי מים שולחים חשבון דו-חודשי.
היו"ר כרמל שאמה
אתה עדיין יכול לבחור את מחזורי החיוב, לא את הכמות שלהם. את התזמון שלהם.
חיים זילבר
החשבון שלי, אסור שיפחת מ-50 ימים ואסור שיגדל מ-70 ימים, כלומר המשחק שלי גם בזה הוא מאוד קטן.
אתי בנדלר
כותב נציג חברת בזק- - -
היו"ר כרמל שאמה
בזק לא הגיעו – אין טעם להקריא את המכתב שלהם. בבקשה.
מרב יוסף
אנחנו הרגולטור של חברת החשמל, אנחנו קובעים את הדרך שבה החברה מתנהלת עם הצרכנים שלה ואת התעריפים.


חברת חשמל מגישה חשבונות, ויש להם 14 יום לשלם, ולכן לגבי ההצעה של ח"כ אורי מקלב, לוותר על ה-14 יום, אני מצטרפת ליועצת המשפטית של הוועדה – זה יפגע בצרכנים, ומבחינת ההנחיות שלנו, לא נוכל ליישם את זה.
היו"ר כרמל שאמה
נקודה טובה.
מרב יוסף
לגבי ארבעת החיובים, אנו מברכים. הדבר יחיד שתהיה לו השלכה על הצרכנים זה בעובדה שיהיו קצת עלויות אשראי, כי היום החברה במועד האחרון לתשלום בהוראות הקבע ישר מחייבת את הצרכן. ברגע שאנחנו קובעים ארבעה מועדים קבועים, יהיו עלויות אשראי כתוצאה מכך, והן יתגלגלו על הצרכנים בסופו של דבר באמצעות התעריף. מבדיקה ראשונית שעשיתי, לא מדובר בהיקפים גדולים, במיוחד לאור ארבעת המועדים האלה, שאתם תקבעו, אבל יהיו לזה קצת עלויות.
היו"ר כרמל שאמה
אפילו לא אגורה.
מרב יוסף
יהיה. ברגע שיש לך 30 יום בחודש, שבהם אתה יכול לחייב בהוראת קבע, ועכשיו אתה עושה את זה ארבעה ימים, תהיה לזה עלות.
היו"ר כרמל שאמה
כמה דחייה מקבל פה צרכן? שבוע?
מרב יוסף
זה עניין של עלויות אשראי.
היו"ר כרמל שאמה
זה פונקציה של זמן.
יריב לוין
מצד שני, מי שיבחר במועדים המוקדמים יותר, ישלם קודם.
מרב יוסף
אם יש לך מחזור קריאה של מוני חשמל, וקוראים לך, נניח, ב-2 בחודש, 14 יום עברו - אנו מדברים על 16 בחודש, האיש נתן אפשרות להוראת קבע אצלו בבנק ב-15 בחודש, כלומר הוא יחויב ב-15 בחודש הבא. מי ישלם את עלויות האשראי האלה?
יריב לוין
ואם הוא נתן ב-10?
מרב יוסף
עדיין.
יריב לוין
אז את תסדרי את מחזור הקריאות שלך כך – חברת החשמל תסדר, שאם הוא נתן הוראה ב-15, היא תקרא כך שעד ה-15 זה יבוא מייד.
חיים זילבר
אני מחויב לתת את ה-15 יום במקרה שלי, או 8 יום במקרה של הסלולר, או 14 יום במקרה של החשמל – אני חייב לתת.
מרב יוסף
זה לא ישים.
יריב לוין
זה עניין טכני, של לעשות התאמה.
חיים זילבר
לא. עלויות מימון יהיו פה בכל מקרה, כי כל אחד בענף שלו מחויב לתת למי שחל עליו את מספר הימים לצרכן לבדוק את החשבון.
מרב יוסף
זה יכול להגיע גם לחודש.
יריב לוין
אבל תנפקו- - -
חיים זילבר
אבל אני חייב לתת להם את הימים האלה לבדיקה. זה יגדיל את עלויות האשראי.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה.
חנה טירי
הערה נוספת היא מהותית – סעיף קטן (ג) אומר שהעוסק- - -
היו"ר כרמל שאמה
נגיע להקראה של הסעיפים.
חנה טירי
מבחינתנו, זה משפיע על נוסח סעיף קטן (א), ואם מתחילים בהקראה, הייתי רוצה לומר את ההערה. לנו יש בעיה, והממשלה מתנגדת להרחבת הגדרת "עוסק" לרשויות מקומיות ותאגידים עירוניים. קודם כל, חוק הגנת הצרכן, מבחינת המטריה שלו, הוא לא חל על רשויות ציבוריות, אלא אם כן הם פועלים במטריה של עוסק; עוסק מוגדר כמי שמוכר נכס או נותן שירות, כולל יצרן. האמירה "רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים" – אני לא יודעת מה הם גובים. אם הכוונה ב"תאגידים עירוניים" למים, אז אנחנו חושבים שאפשר לומר ברחל בתך הקטנה: ספק מים. אם, למשל, רשות מקומית גובה ארנונה, אנחנו חושבים שבמקרה כזה החוק לא צריך לחול על זה.
היו"ר כרמל שאמה
הם גובים גם חוגים, למשל.
חנה טירי
זה משהו שלטוני לחלוטין. לא היינו רוצים שיראה כאילו עכשיו חוק הגנת הצרכן אוכף את ההוראות שלו גם על מוסדות השלטון.
היו"ר כרמל שאמה
איך זה קשור לסעיף (א)?
חנה טירי
מאחר שצריך לומר את זה בסעיף קטן (א), כלומר על מי יחול הסעיף. זה הנוסח שהצענו לוועדה.
היו"ר כרמל שאמה
לא. סעיף (ג) מגדיר "עוסק". שם יכולת לבקש להוריד.
אתי בנדלר
הם העבירו נוסח.
חנה טירי
כאשר יקריאו את סעיף קטן (א), נציע שינוי בנוסח, שמשליך על הגדרת העוסק.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה.
כפיר כהן
קודם כל, אנחנו מברכים על ההצעה. העברנו את תוכן ההצעה בקרב לא מעט גזברים. אנו מבקשים להעמיד את מספר האפשרויות על שלוש ולא יותר.
אתי בנדלר
כלומר למרכז השלטון המקומי אין בעיה שהצעת חוק הגנת הצרכן תחול גם על הרשויות המקומיות – מי שמתנגד זה הממשלה, בעצם.
כפיר כהן
אנחנו מברכים, ומבקשים שזה יעמוד על שלושה מועדי תשלום ולא יותר.
אתי בנדלר
אני רוצה להעיר משהו כללי לגבי העניין הזה. בחוק הגנת הצרכן יש הגדרת "עוסק"; "עוסק" מוגדר כאן: מי שמוכר נכס או נותן שירות דרך עיסוק, כולל יצרן.

הפרשנות המקובלת היא שמי שנותן שירות דרך עיסוק, שזה לא חל על רשויות מקומיות, כי העיסוק שלהם, לגביהם, בעצם, יש חקיקה ספציפית. אני מניחה שמכאן זה נובע, למרות שאפשר לפרש את זה אולי גם אחרת. החוק עצמו אומר שהוא לא יחול רק על ענפי הביטוח והבנקאות.


כאן נאמר מפורשות בהצעת החוק, כדי למנוע ספק כלשהו, שיחול גם על רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים, אף אם אינם מוכרים נכס או נותנים שירות דרך עיסוק. הממשלה באופן קבוע מתנגדת להרחבת תחולת חוק הגנת הצרכן, והיא לא רוצה להפוך אותו לחוק סל.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו מדברים בסעיף ספציפי.
אתי בנדלר
הוועדה צריכה להכריע, לדעתי, כעמדה עקרונית, האם היא מקבלת את עמדת הממשלה, שלא לאפשר הרחבה לא בסעיף זה ולא בסעיף אחר לגבי התחולה של חוק הגנת הצרכן, או היא לא מקבלת את העמדה הזאת.
הילה דוידוביץ
יש גם פסיקה בעניין – הוגשו מספר פעמים תובענות ייצוגיות נגד המינהל בעילות של חוק הגנת הצרכן, ודחו את זה מסיבה זו - כשהרשות פועלת בכובעה השלטוני, חוק הגנת הצרכן לא חל.
חנה טירי
יש לי עוד הערה. בעצם, אנחנו לא מתנגדים שזה יחול על אספקת שירותים חיוניים כמו חשמל, שזה משאב ציבורי או מים וכו', ואז אנחנו אומרים: בואו נאמר במפורש שזה יחול על אספקת חשמל, על אספקת מים, אספקת גז.
אתי בנדלר
מה עם חוגים, למשל? היו"ר העלה דוגמה, שרשויות מקומיות מפעילות חוגים. יש רשויות מקומיות שמפעילות בריכות או חדרי כושר שלא באמצעות- - -
היו"ר כרמל שאמה
מי מקריא את החוק?
לאה ורון
הוועדה קיבלה את אישורו של יושב-ראש הכנסת להמשיך את הדיון בזמן הדיונים במליאת הכנסת עד השעה 11:30.
יריב לוין
בדומה לאורי מקלב, לי יש שאילתא דחופה מייד אחריו. יש לי עוד כמה דקות.
אקריא את החוק
הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – מועדים לתשלום באמצעות הרשאה לחיוב חשבון), התש"ע–2010.
הוספת סעיף 13ב1. בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א–1981 (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 13ב יבוא: "מועדים לתשלום באמצעות הרשאה לחיוב חשבון.

13ב1. (א) בעסקה שבה מחייב עוסק חשבון של צרכן בתשלומים לפי הרשאה לחיוב חשבון, יאפשר העוסק לצרכן לבחור את מועד החיוב החודשי שבו יבוצע החיוב בתשלום.
אתי בנדלר
העברתי לוועדה הצעת נוסח שהעבירו אליי ממשרד התמ"ת, וכיוון שהמציעים הסכימו לתאם את הנוסח עם הממשלה, השאלה איזה נוסח צריכים לקרוא - את נוסח הממשלה או את הנוסח- - -
יריב לוין
לא אכפת לי.
אתי בנדלר
אז אולי נעבוד לפי הנוסח שהוצע על-ידי הממשלה, ולגביו נעיר הערות.
חנה טירי
קודם כל, אנחנו מציעים למקם את הסעיף לא אחרי 13ב אלא אחרי 13ז.
אתי בנדלר
במיקום נדון לאחר מכן, איני חושבת שהוועדה צריכה לתת את דעתה למיקום.
חנה טירי
הנוסח שאנו מציעים לפסקה (2) נובעת גם, לגבי ההתנגדות שלנו לסעיף קטן (ג), כי אנחנו מציעים להשמיט את סעיף קטן (ג), ולכתוב ברחל בתך הקטנה על מי אנחנו רוצים שזה יחול. אז כמובן, זה יחול על מי שמוגדר כעוסק, זה יחול על חברות התקשורת וכו', אבל אנחנו אומרים: נאמר ברחל בתך הקטנה לגבי דברים שניתנים מחברות, נגיד, חברת החשמל היא חברה ממשלתית, והמשאב הוא משאב ציבורי, כנ"ל מים, לכן יכול להתעורר ספק לגבי הללו, האם הם נכנסים להגדרת עוסק שבחוק הגנת הצרכן. פה אפשר לומר במפורש, ואנו מציעים לומר כך: עוסק לרבות ספק מים ובעל רשיון ספק שירות חיוני כמשמעותם בפסקאות (6) ו-(7) לתוספת השנייה – התוספת השנייה בחוק הגנת הצרכן- - -
היו"ר כרמל שאמה
איך זה קשור ל-13ב1(א)?
אתי בנדלר
זה נוסח אחר שהם מציעים. הם מציעים קודם כל לומר מיהו עוסק בעניין הזה.
יריב לוין
זה נשמע לי בסדר. זה יותר עניין טכני.
היו"ר כרמל שאמה
אבל זה בלי רשויות מקומיות.
אתי בנדלר
הוועדה תצרך להחליט, אם היא רוצה- - -
יריב לוין
גם אם אנחנו מכניסים את הרשות, אפשר להכניס אותה במסגרת הלרבות, כלומר הן לא חייבות לבוא תחת הגדרת "עוסק".
אתי בנדלר
ודאי, אבל הם מתנגדים לזה.
חנה טירי
זה נושא שצריך להכריע בו, אבל אנחנו מציעים לא להגיד: לרבות רשויות מקומיות או תאגידים עירוניים, באופן כללי, אלא כל מה שקשור לשירות חיוני שהצרכן משתמש בו- - -
אתי בנדלר
נשאלת השאלה, לגבי הפעלת חוגים, לגבי הפעלת מרכזי כושר- - -
הילה דוידוביץ
יש סעיף בחוק הגנת הצרכן, שאומר שחוק זה חל על המדינה. שילוב זה והגדרת עוסק - אם המדינה נותנת שירות כהגדרתה כעוסק דרך קבע – למה שזה לא יחול? אני לא יודעת ספציפית על חוגים, אם זה בכובע השלטוני, אבל ככל שהיא פועלת בכובעה כעוסק.
חנה טירי
סעיף 42 לחוק הגנת הצרכן אומר: לעניין חוק זה, דין המדינה כעוסק, כדין כל עוסק אחר. השאלה, אם היא פועלת בכובע שלטוני. אנחנו אומרים: את הפעולות השלטוניות תשאירו מחוץ לחוק הגנת הצרכן. ככל שאני, הצרכן, מקבל חשמל, מים, גז – גז, לדעתנו, ברור שזה עוסק. מאחר שזה שירות חיוני לצרכן וזה שירות מתמשך, אנחנו רוצים להכניס. ארנונה, למשל, לא היינו רוצים להכניס לפה; אנחנו חושבים שזה פעילות מובהקת בתחום השלטוני, זה זר לחוק הגנת הצרכן.
היו"ר כרמל שאמה
אז רק תחריגו את הארנונה.
חנה טירי
אבל אני לא יודעת מה זה כן, אז אנחנו מעדיפים לומר – במקום לומר: רשויות מקומיות ותאגידים, כשאני לא יודעת מה זה כולל, אז אני אומרת: עדיף לומר ברחל בתך הקטנה על מה זה יחול.
לירון גולדנברג
חוגים לילדים זה בהוראת הקבע יורד.
היו"ר כרמל שאמה
אני לא מוכן להחריג את זה. אמרתי – למעט ארנונה.
אתי בנדלר
מה עם שכר לימוד לגני ילדים? זה פעילות שלטונית או פעילות כעוסק, לטעמכם?
לאה ורון
למי משלמים את זה?
אתי בנדלר
לרשות המקומית, גן טרום חובה.
היו"ר כרמל שאמה
בחלק מהרשויות המקומיות זה דרך תאגידים עירוניים. אצלנו, למשל, ברמת גן, יש מפעלי בית עמנואל, שלהם אתה משלם את גן הילדים.
אתי בנדלר
לכן ההתלבטות שלי. אף אחד לא יטען שחוג לילדים או בריכת שחייה זו פעילות שלטונית, אבל יש פעילויות שאני לא יודעת, ודאי לא בשליפה מהשרוול, להגיד באופן חד-משמעי אם מדובר בפעילות שלטונית, או מדובר בפעילות שהיא עושה כעוסק, כנותנת שירותים. אני מניחה שכאן כן רוצים לכלול את זה. למשל, תשלום בהוראת קבע לגני ילדים.
היו"ר כרמל שאמה
תביאו לנו דוגמאות עד הקריאה השנייה והשלישית, למה אתם מתכוונים, ויכול להיות שנחריג. כרגע נחריג באופן מפורש את הארנונה.
חנה טירי
אנחנו אומרים שגם לנו קשה לשים את האצבע על כל הפעילויות השלטוניות של הרשות המקומית.
היו"ר כרמל שאמה
תנו לנו עוד דוגמה, מה שכחנו, ואז נבין, אולי, שבאמת אי-אפשר לגדר.
חנה טירי
אנחנו אומרים מה אנחנו חושבים שכן זה צריך לחול. זה צריך לחול על חשמל, על מים, על כל השירותים המובהקים הצרכניים, גם אם אולי אפשר לטעון שזה גם פעילות ציבורית.
היו"ר כרמל שאמה
ארנונה היא מובהק שלטוני – תחריגי אותה. מצד שני, אנחנו כן מוצאים הרבה פעילויות אחרות, שאנחנו לא מעוניינים להחריג, כמו חוגים, אז ההחרגה על דרך השלילה היא פה יותר נכונה, אבל יש לנו עוד זמן עד השנייה-שלישית. זה לא יקרה לפני הקיץ.
אתי בנדלר
אולי אפשר יהיה להחריג תשלומי חובה – מסים, אגרות ותשלומי חובה?
היו"ר כרמל שאמה
אפשר להיצמד לנוסח המקורי, ולהחריג: למעט תשלומי ארנונה.
אתי בנדלר
אני מבינה שהממשלה מתנגדת לכך, לאמירה מפורשת- - -
היו"ר כרמל שאמה
הם אחרי זה ידברו. אנחנו לא מאשרים כרגע את החוק. מאשרים קריאה ראשונה.


בזמן שלא היית פה הצענו להחריג את הארנונה במפורש, ולהשאיר את כל התשלומים האחרים - גני ילדים, מים.
אורי מקלב
נכניס את זה בתקנה אחרת, בתקנת הארנונה.
חנה טירי
יהיה לנו קשה לראות אילו שירותים נותנת הרשות המקומית או מה זה תאגיד עירוני ואיזה שירותים נותן תאגיד עירוני.
היו"ר כרמל שאמה
תאגיד עירוני זה עוסק.
חנה טירי
אבל מה מספק תאגיד עירוני?
היו"ר כרמל שאמה
אלף ואחד דברים.
כפיר כהן
ההצעה של היועצת המשפטית, להחריג את תשלומי החובה, זה עושה יותר סדר.
היו"ר כרמל שאמה
ממש לא ברור לי מה זה "תשלומי חובה".
כפיר כהן
ארנונה, אגרות.
היו"ר כרמל שאמה
ומים לא?
כפיר כהן
חוגים זה לא חובה; חוגים זה שירות וולנטרי.
חנה טירי
אם תאגיד עירוני זה עוסק, לדבריכם, למה לכתוב אותו במפורש בחוק הגנת הצרכן? הרי חוק הגנת הצרכן ממילא חל על עוסק.
אתי בנדלר
הבעיה היא שיש תשלומים שנגבים על-ידי רשות מקומית או תאגיד עירוני, שלא ברור אם התשלום הזה נגבה בכובע שלהם כרשות שלטונית או בכובע שלהם כנותנת שירותים, שאינם שירותי- - -
חנה טירי
גם לנו קשה.
אתי בנדלר
חברי הכנסת רוצים לוודא שכל התשלומים האלה, למעט אגרות ומסים עירוניים, הסעיף הזה כן יחול עליהם.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו יכולים להיצמד לנוסח המקורי ולעשות את ההחרגה, אם זה מה שאתם רוצים – החרגה של ארנונה.
אתי בנדלר
אני מציעה לעשות לפחות החרגה של מסים ואגרות, אם לא תשלומי חובה.
אורי מקלב
מה זה ביטוח תלמידים, למשל, שהעיריות גובות? זה הרי ביטוח שהעירייה עושה את זה עבור הילדים, והעירייה גובה את זה.
הילה דוידוביץ
זה מכוח איזושהי חובה בחוק חינוך חובה. אני חושבת שזה כן שירות שלטוני.
היו"ר כרמל שאמה
רשויות מקומיות מברכות, אז אני לא מבין מה הבעיה של המדינה. הדברים הערטילאיים המשפטיים האלה- - -
חנה טירי
בגלל זה הממונה על הגנת הצרכן תידרש לפקח על רשויות מקומיות. אנחנו לא רוצים להיכנס לזה. אם המילה "רשויות מקומיות" תיכנס, כלומר הגדרת "עוסק" תורחב, נוצף בפניות על כל מיני תלונות- - -
היו"ר כרמל שאמה
אבל את כותבת: רק לסעיף זה. יש ברור מזה?
חנה טירי
זה לא משנה.
היו"ר כרמל שאמה
למה? אם אתה אומר את זה ספציפית – להפך, אתה מדגיש בזה שבשאר החוק הרשויות המקומיות לא כלולות.
חנה טירי
לא כולם בקיאים באיזה סעיף זה נמצא ובאיזה סעיף זה לא.
היו"ר כרמל שאמה
הרשות בקיאה.
חנה טירי
אז נהיה עסוקים בלהדוף.
אורי מקלב
אנחנו מכירים את האוכלוסייה שמאוד יקל עליה.
היו"ר כרמל שאמה
ועוד הרשויות המקומיות מברכות.
אורי מקלב
היה לנו שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות.
היו"ר כרמל שאמה
אני מציע למציעים להחריג את הארנונה.
אתי בנדלר
מסים ואגרות, ברשותך.
היו"ר כרמל שאמה
עד שנייה-שלישית, תדאגו להכניס הכול פנימה.
אתי בנדלר
לאור הדברים שאמרת אני מציעה לכתוב במפורש שזה יחול בעסקה מתמשכת, כדי שיהיה ברור שלא מדובר בחיוב חד-פעמי. לפעמים אתה משאיר הוראת קבע כדי שהרשות תוכל, למשל, לגבות ממך כל אימת שהיא חושבת לנכון שיש לך איזשהו חיוב.
היו"ר כרמל שאמה
לא ניכנס ליותר מדי הגדרות. איפה שיש הוראת קבע, תהיה זכות בחירה.
אתי בנדלר
גם בעסקה חד-פעמית?
היו"ר כרמל שאמה
איפה שיש הוראת קבע.
אורי מקלב
למשל, בקופת חולים יש לי הוראת קבע. היום כל ביקור אצל רופא – הם עושים את הוראת הקבע. הרבה פעמים זה חד-פעמי, זה לא תשלום חודשי.
היו"ר כרמל שאמה
אם זה חד-פעמי, אל תיתנו הוראת קבע. כשנתת הוראת קבע, זה לא חד-פעמי, בהגדרה.


אנחנו נצמדים לנוסח המקורי, ובסוף נעשה את ההחרגה.
אתי בנדלר
אני אתאים אחר כך את הנוסח להחלטות הוועדה.
היו"ר כרמל שאמה
אז נאשר הכול כמקשה אחת?
אתי בנדלר
את כל העקרונות.
לירון גולדנברג
אפשר לכתוב חמישה מועדים שפרוסים על פני החודש, ושהעוסק בתיאום עם הלקוח יוכל לבחור שלושה מהם, כמו שהממשלה הציעה, אבל זה יהיו מועדים ברורים- - -
היו"ר כרמל שאמה
זה מסתבך. אנחנו סגורים על המועדים. אנחנו רוצים שזה יהיה כמו בכרטיסי האשראי.
נעה גבע
שגם העלויות של העניין הזה יתגלגלו על הלקוחות כמו בכרטיסי האשראי? כי יש לדבר הזה עלויות.
היו"ר כרמל שאמה
לכל דבר יש עלויות.
נעה גבע
האם מנוי שיקבל דחיית תשלום של חודש ישלם יותר ממנוי שישלם בתחילת חודש?
היו"ר כרמל שאמה
אני מניח שלא יהיה שום שינוי בעלויות. או לפעמים זה פועל לכיוון ההפוך – המדינה מורידה מע"מ, ו-YES לא מורידה את התשלום למנויים. אלה שינויים מינוריים.
נעה גבע
אדם שמשלם בדחייה של חודש על שירות שקיבל בחודש הקודם למעשה מגלגל את עלויות האשראי על הספקים ועל החברה. יש פה מישהו שנפגע.
אורי מקלב
- - - למה את לא מחריגה אותו?
היו"ר כרמל שאמה
שמענו את הטיעון הזה, והוא לא מקובל עלינו.
נעה גבע
השירות כבר ניתן בחודש הקודם; זה לא שהוא לא קיבל גרייס של תקופה. הוא משלם על משהו שכבר ניתן לו. העלות כבר יצאה.
לירון גולדנברג
- - -אין מי שעכשיו יישא באשראי הזה.
היו"ר כרמל שאמה
היועצת המשפטית מקריאה את העקרונות של השינויים, ואז נצביע.
אתי בנדלר
עוסק – המחייב חשבון של צרכן בתשלומים לפי הרשאה לחיוב חשבון, יציע לצרכן לבחור אחד מבין ארבעה מועדים: ב-2, ב-10, ב-15 וב-20 בכל חודש, את המועד שבו יחויב. לא בחר הצרכן – יחויב ב-10 בחודש.


הוראה זו לא תחול לגבי מסים ואגרות המשתלמים לרשויות מקומיות.


הוועדה צריכה גם להחליט על הוראת מעבר – תוך כמה זמן.
הילה דוידוביץ
אנחנו מתנגדים לכך שהחוק יחול גם על עסקאות שכבר נכרתו. יש פה אלמנט ההסתמכות של העוסק. אנו לא חושבים שסביר עכשיו לפתוח - הרי הוראת המעבר אומרת שאם הצרכן מבקש- - -
היו"ר כרמל שאמה
זה לרוקן את החוק מתוכן. מהירות המחזור פה היא נמוכה, של השינוי.
הילה דוידוביץ
אנחנו חושבים שעל עוסק קטן, מישהו שפותח חוג – אנחנו חושבים שלא סביר להחיל עליו אחורה. גם כך כל החוק הזה מטיל איזשהו צורך בשינוי כל המערך. אנו חושבים שאחורה לפחות, אנו מציעים לעשות חלוקה לעוסקים שהם יותר גדולים או קטנים.
אורי מקלב
קיבלנו פניות מאנשים שמתמודדים עם הקושי.
היו"ר כרמל שאמה
כל המשמעויות הן זניחות, של החוק הזה. העוסקים יידעו להתמודד בקלות עם המשמעויות.
הילה דוידוביץ
אבל עוסק קטן יותר, מישהו שעושה חוג בבית שלו.
אורי מקלב
הוא מחר מגיע למפעיל של החוג, אומר לו: אני לא רוצה הוראת קבע, אתן לך צ'ק. אחד שנותן הוראת קבע יכול להחליף לאמצעי תשלום אחר? יכול.
אתי בנדלר
לא תמיד. אתה תמיד יכול לבטל הוראת קבע, אבל לעתים ביטול הוראת קבע גורר גם ביטול ההתקשרות, כי יש עוסקים שמתנים את עצם ההתקשרות בזה שתיתן הוראת קבע.
אורי מקלב
אדם שאומר: אני רוצה לעבור לכרטיס אשראי - מישהו יכול למנוע- - -
היו"ר כרמל שאמה
הוראת המעבר פה מדברת, שהצרכן יצטרך לעשות פעולה אקטיבית על חוזים קיימים. בטח לא יעשו את זה כולם.
אתי בנדלר
יש הסכם שלא מתקשרים באמצעות כרטיס אשראי, כי יש להם עלויות מאוד גבוהות לנושא הזה, לעוסקים.
היו"ר כרמל שאמה
זה לא בגלל זה. זה בעיקר בגלל מול רשויות המס.
אורי מקלב
אנחנו מתכוונים- - -
אתי בנדלר
הצעת החוק הזו חלה גם על עוסקים קטנים.
היו"ר כרמל שאמה
ספק שעובד עם הוראת קבע- - -
אורי מקלב
גם חברות הביטוח, נניח, הם נותנים את האפשרות לבד. רק הגופים האלה לא נתנו את זה עד היום. כל מי שמוכר שירות, יש לו תחרות, נותן את זה.
אתי בנדלר
הוועדה צריכה להחליט לגבי תחילת החוק, לגבי- - -
היו"ר כרמל שאמה
90 יום מיום פרסומו.
אתי בנדלר
השאלה אם זה פרק זמן מספק כדי להיערך.
היו"ר כרמל שאמה
120.
אתי בנדלר
זה לתחילה.

לגבי התחולה על עסקאות שקיימות.
היו"ר כרמל שאמה
תחולה מלאה.
אתי בנדלר
לדעתי, 120 ימים זה לא ריאלי לגבי עוסקים קיימים שצריכים לפנות אולי למיליונים – הם צריכים לפנות לכל הצרכנים שלהם כדי לדעת באיזה מועד לחייב אותם.
היו"ר כרמל שאמה
לא; יש תאריך קובע.
אתי בנדלר
אבל הם חייבים להציע קודם כל.
היו"ר כרמל שאמה
לא.
אתי בנדלר
אז תכתבו שלגבי עסקאות שנחתמו לפני תחילת החוק, לא תהיה חובה לקבוע- - -
היו"ר כרמל שאמה
כתוב: לא יחול שינוי במועד חיוב, אלא אם כן ביקש הצרכן לשנותו.
מרב יוסף
זה תלוי בצרכן? הוא צריך לפנות, ברגע שעבר החוק - יש פרסום על זה, מסיבי, הצרכנים של חברת חשמל יפנו אליה- - -
היו"ר כרמל שאמה
מי שירצה.
מרב יוסף
זה ייצור בלגאן.
אורי מקלב
אתם לא חייבים לפרסם את זה. רק לגבי לקוחות חדשים. אתם לא חייבים לפרסם את החוק הזה. מי שירצה לבוא לחברת חשמל ולשנות את התאריך, תסכימו.
מרב יוסף
בחברת חשמל זה לא כך; זה כמו צ'ק פתוח – מתי שעשית את הקריאה, 14 יום.
אורי מקלב
אם הצרכן לא אמר, יש תאריך שנקבע אותו. אם הצרכן חדש, שלחתם לו הוראת קבע, היה שם סעיף, לסמן מתי הוא רוצה, והוא לא סימן, אז יש תאריך קובע לכולם.
חנה טירי
מה לגבי צרכנים קיימים?
היו"ר כרמל שאמה
צריך לשנות את הרישא של סעיף 3 לעסקאות ערב תחילת חוק זה. עסקאות שקיימות ערב תחילת חוק זה, איך שנקבע – 90, 120 – לא יחול שינוי במועד החיוב, אלא אם כן ביקש הצרכן לשנות למועד אחר בחודש.
הילה דוידוביץ
אנחנו מתנגדים להחיל את זה על עוסקים קטנים. זה לפתוח חוזה אחורה. הכלל שלנו, בדרך כלל אנחנו לא מוכנים לפתוח חוזים אחורה, רטרואקטיבית.
אורי מקלב
- - -
הילה דוידוביץ
זה תנאי בחוזה. זה תנאי בהסכם.
אורי מקלב
אנחנו חיים בתוך עמנו, ואנחנו יודעים שעוסקים אחרים נותנים מראש את התאריכים הרצויים ללקוח.
הילה דוידוביץ
לא כולם.
מרב יוסף
לא הבנתי. יש מצטרפים חדשים להוראת קבע. הם יודעים שיש להם ארבעה מועדים וכו'. הצרכנים הקיימים של חברת החשמל, שיש להם הוראות קבע, 700 אלף במספר- - -
היו"ר כרמל שאמה
לא השתנה שום דבר אצלם, אלא אם כן הם ביקשו.
מרב יוסף
אז מחייבים אותם- - -
אתי בנדלר
אין מועד קבוע.
מרב יוסף
זה רק לצרכנים חדשים שמצטרפים?
היו"ר כרמל שאמה
אלא אם כן הצרכן הוותיק ביקש לשנות. זה חוק מינורי. אני לא מבין את ההתרגשות.


אקריא את החוק מתחילתו ועד סופו, ואז תכניסי את השינויים.

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – מועדים לתשלום באמצעות הרשאה לחיוב חשבון), התש"ע–2010.

הוספת סעיף 13ב1. 1. בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א–1981 (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 13ב יבוא: "מועדים לתשלום באמצעות הרשאה לחיוב חשבון

13ב1. (א) בעסקה שבה מחייב עוסק חשבון של צרכן בתשלומים לפי הרשאה לחיוב חשבון, יאפשר העוסק לצרכן לבחור את מועד החיוב החודשי שבו יבוצע החיוב בתשלום. (ב) לא נקבע במפורש מועד חיוב, יחייב העוסק את חשבונו של הצרכן ב-10 בכל חודש. (ג) בסעיף זה, "עוסק" – לרבות רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים, אף אם אינם מוכרים נכס או נותנים שירות דרך עיסוק."

זה ישתנה – את כל השינויים השארנו לך.

תחילה -תחילתו של חוק זה 120 ימים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה).
הוראת מעבר.
אתי בנדלר
נקבע הוראות סעיף 13ב1 לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, לא יחולו על עסקאות שנעשו לפני יום התחילה, אלא אם כן ביקש הצרכן לשנות את מועד החיוב בהתאם לאמור באותו סעיף.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו עכשיו מצביעים לקריאה ראשונה סעיף-סעיף, לרבות השינויים שהיועצת המשפטית הקריאה ושסיכמנו עליהם פה, ושתכניס אותם בניסוח הסופי.
אורי מקלב
אני במקום אייכלר.
היו"ר כרמל שאמה
מי בעד סעיף 1?

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 1 אושר.
היו"ר כרמל שאמה
אושר פה אחד.
לאה ורון
רכז התעשייה באגף התקציבים באוצר, אורן משה, מוסר כי אין עלות תקציבית להצעת חוק זו.
היו"ר כרמל שאמה
תודה.
מי בעד סעיף 2, לרבות השינויים?

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 2 אושר.
היו"ר כרמל שאמה
הסעיף אושר פה אחד.

מי בעד סעיף 3, לרבות השינויים?

הצבעה

בעד – פה אחד

סעיף 3 אושר.
היו"ר כרמל שאמה
אושר פה אחד.


החוק אושר פה אחד לרבות כל השינויים.



תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:40.

קוד המקור של הנתונים