הכנסת השמונה עשרה
PAGE
32
ועדת החוקה, חוק ומשפט
8.3.2011
הכנסת השמונה עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 359
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ל' באדר ב' התשע"א (8 במרץ 2011), שעה 13:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/03/2011
הצעת חוק בתי דין דתיים (יחידות סיוע), התשס"ט-2009 , חוק בתי דין דתיים (יחידות סיוע), התשע"א-2011
פרוטוקול
סדר היום
הצעת חוק בתי הדין הדתיים (יחידות סיוע), התשע"א-2010
הכנה לקריאה שנייה ושלישית
הצעת חוק בתי הדין הדתיים (יחידות סיוע), התשס"ט-2009
הצעתו של חבר הכנסת זבולון אורלב
הכנה לקריאה ראשונה
מוזמנים
¶
עו"ד מוריה כהן בקשי, משרד המשפטים
עו"ד תומר כרמי, משרד המשפטים
עו"ד רמי טרביה, משרד המשפטים
עו"ד ענבל וייל, האגף לסיוע משפטי, משרד המשפטים
עו"ד בתיה ארטמן, היועצת המשפטית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
עו"ד הרב שמעון יעקובי, היועץ המשפטי, הנהלת בתי הדין הרבניים
עו"ד אבזק אדם, היועץ המשפטי, בתי הדין השרעיים
עו"ד ניבאל חסנין, עוזרת משפטית למנהל בתי הדין השרעיים
הרב יוסף וסרמן, יו"ר לשכת הטוענים הרבניים
יסכה מזרחי, יו"ר ועדת גישור, לשכת הטוענים הרבניים
עו"ד אבנר זינגר, לשכת עורכי הדין
עו"ד אדוין פרידמן, לשכת עורכי הידן
עו"ד דבי גילד-חיו, האגודה לזכויות האזרח בישראל
עו"ד ורד וינדמן, היועצת המשפטית, האגודה לשלום הילד
עו"ד רובין שיימס, מנכ"ל עיקר, קואליציית ארגונים לזכויות העגונה ומסורבות הגט
עו"ד עטרה קניגסברג, מנכ"לית מרכז רקמן, אוניברסיטת בר-אילן
עו"ד מיכל לאב-שוורץ, ראש תחום חקיקה, מרכז רקמן, אוניברסיטת בר-אילן
בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון מבוי סתום
עו"ד יפעת פרנקנבורג, מרכז צדק לנשים
רשמה וערכה
¶
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
הצעת חוק בתי הדין הדתיים (יחידות סיוע), התשע"א-2010
הכנה לקריאה שנייה ושלישית
הצעת חוק בתי ה דין הדתיים (יחידות סיוע), התשס"ט-2009
הצעתו של חבר הכנסת זבולון אורלב
הכנה לקריאה ראשונה
היו"ר דוד רותם
¶
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר היום הצעת חוק בתי דין הדתיים (יחידות סיוע), התשע"א-2010.
בהמשך לישיבה הקודמת נפגשתי עם מנהל בתי הדין הרבניים והגעתי אתו לכמה הסכמות שיקלו עלינו את הדיון.
בסעיף 2(א), בסיפא, המלים "בהסכמת ראש בית הדין הדתי", יימחקו, ויוסף שם "באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת".
בסעיף 2(ב)(2), יהיה כתוב "והם יהיו כפופים בכל הנוגע לנוהלי עבודתם בבית הדין הדתי להנחיות מנהל בתי הדין הדתיים שעל ידם פועלת יחידת הסיוע". דהיינו, זה לא בית הדין עצמו אלא מנהל בתי הדין בכלל.
סעיף 2(ב)(3), יימחק.
היו"ר דוד רותם
¶
עובד יחידת הסיוע לא יפעל – זה יימחק.
בסעיף 4, המלים "וכי לא יפעל בניגוד לעקרונות הדתי של בית הדין הדתי כאמור בפסקה (3)" – יימחקו.
יוסף כאן סעיף 5 שבו ייאמר: "בית הדין הדתי לא יהיה חייב לאשר כל פעולה או הסדר הנוגד את הדין הדתי לפיו הוא פועל".
אם כן, התגברנו על הבעיות האלה ואפשר להמשיך. גמרנו את סעיף 2 ואת סעיף 3(4).
נועה ברודסקי
¶
אני מקריאה את סעיף קטן (ה).
(ה )
אין בהפניה ליחידת הסיוע, בטיפולה בעניין כאמור בסעיף 2(א) ובאישור הסכם שגובש בסיועה, כדי להקנות לבית הדין הדתי סמכות לדון בנושא שלא היה בסמכותו טרם ההפניה ליחידת הסיוע.
שמעון יעקבי
¶
אבל אני חושב ששתי מלים כאן הן כן מיותרות כי אישור הסכם, זה לא שייך ליחידת הסיוע. אישור הסכם הוא שאלה משפטית של בית הדין. אישור הסכם כשלעצמו, מקובל לומר שזה לא מקנה סמכות נמשכת אבל אם התקיים דיון בבית הדין בצורה מהותית ובית הדין מאשר הסכם, המצב משתנה.
לכן המלים האלה הן לא רלוונטיות. אני מסכים למה שנאמר שאין בהפניה, בטיפול, והייתי אומר אפילו כמו שאומרת חברתי מוריה, אפילו בגיבוש ההסכם על ידי יחידת הסיוע כדי להקנות איזושהי סמכות, אבל אישור הסכם הוא סוגיה אחרת לגמרי. אישור הסכם לא שייך ליחידת הסיוע. זה שייך לדיני הסמכויות של בתי הדין ובתי המשפט ובזה אנחנו לא שמים שום שינוי ולא נוגעים בזה ואין הצדקה לגעת בזה בחוק הזה שמסדיר את הנושא הזה של יחידות הסיוע.
היו"ר דוד רותם
¶
יש וזאת מסיבה אחת פשוטה. זוג הגיע ליחידת הסיוע והגיע שם להסכם. ההסכם הזה הובא לאישורו של בית הדין ובזה נגמר הסיפור. אני לא רוצה להקנות סמכות.
שמעון יעקבי
¶
אין, אבל כשאתה כותב שבאישור ההסכם אין, יכולה להיות סיטואציה שהגיעו להסכם ביחידת הסיוע וההסכם התפוצץ ואז בא בית הדין ודן וחזר ועסק בזה.
שמעון יעקבי
¶
לא. לפעמים אישור ההסכם כשלעצמו מנתק את הסמכות. אישור הסכם גם יכול לנתק סמכות כי אז באים ואומרים שזה לא מכוח הדיון הקודם אלא מכוח האישור. לכן זאת נקודה רגישה ואסור לגעת בה.
שמעון יעקבי
¶
מכוח האישור היום, על פי המצב המשפטי, אישור גרידא לא יוצר סמכות כי זאת הפסיקה של בית המשפט העליון, אבל כשיש אישור הסכם שקדם לו דיון מהותי בתוך אולם בית הדין, הוא כן מקנה סמכות. מה שאתה בא ואומר זה שאתה מצמצם את הסמכות. אתה בא ואומר שלא מעניין אותך מה היה בבית הדין, אישרת הסכם, קבעת עכשיו כלל חדש, אישרת הסכם שהיה כמה ימים או כמה שעות ביחידת הסיוע, זה לא מקנה סמכות לבית הדין.
לכן אני חושב שצריך להשמיט את זה. אני מסכים שגיבוש ההסכם ביחידת הסיוע לא מקנה סמכות.
היו"ר דוד רותם
¶
למרות פסיקת בג"ץ, שתכף נדבר עליה, מה עושים בתי הדין הדתיים לגבי סמכות נמשכת? האם בעצם אישור ההסכם הם לא לוקחים לעצמם סמכות?
שמעון יעקבי
¶
לא. הכלל היום - פסק דין סימה עמיר קובע את הכללים בעניין הזה – הוא שאישור הסכם כשלעצמו לא יוצר סמכות נמשכת. פסק דין חליבה.
שמעון יעקבי
¶
אם הוא דן ופסק. אם הוא דן ואז כן, ואם הוא דן, אז בית המשפט העליון קבע שיש הצדקה וההנמקה המשפטית קיימת. ההכנסה הזאת של צמד המלים הללו היא מיותרת, היא עלולה להתפרש לא נכון, ולמה? אני בא ואומר שגיבוש ההסכם ביחידת הסיוע לא מקנה סמכות, אישור ההסכם, זה דיני אישור הסכמים וזה לא קשור ליחידת הסיוע.
נועה ברודסקי
¶
זה מותאם בדיוק למה שבעצם בג"ץ קבע עד היום ואין בכך שום דבר כדי לגרוע מהסמכויות של בתי הדין. גם כך זה לחלוטין תואם את הפסיקה הקיימת. אני רוצה לציין שבתי הדין הרבניים כן נוטים להרחיב בפרשנות שלהם לגבי מה זה דיון לגבי הסכמים.
מוריה כהן בקשי
¶
אני יכולה לומר שהכוונה הייתה שברגע שמושג הסכם ואם יש לו כמה נושאים שנדונים בבית הדין, לא ילכו לאשר את זה במקום אחד אלא כן ילכו לאשר לפי הסמכויות. אם בכל זאת הלכו והחליטו לאשר הסכם שלא הייתה תביעה מראש בבית הדין, ומכוח הסכמת הצדדים הם בוחרים לא לחלק ולהתחיל לאשר את זה בשני מקומות, זה הופך לסוגיה יותר מורכבת.
היו"ר דוד רותם
¶
לכן אני מבקש שתמצאו נוסח וזאת מסיבה אחת פשוטה. בואו נאמר דבר פשוט. רבותיי, בא זוג ליחידת הסיוע, פתרו להם את כל הבעיה.
היו"ר דוד רותם
¶
יופי. זה מצוין. הזוג הזה, מה אתם רוצים ממנו? חרב עליו עולמו, הוא צריך ללכת להתגרש, כל העולם שלו מתמוטט והוא אומר תאשרו את זה מהר. אז אתם מסבכים לי את החיים.
היו"ר דוד רותם
¶
תמצאו בבקשה ניסוח שמצד אחד עורך דין יעקבי לא ייפגע ומצד שני גם הזוג הזה לא ייפגע. תסמנו לכם שזה סעיף שצריך למצוא לו פתרון.
מיכל לאב-שוורץ
¶
הייתי רוצה להוסיף עוד מספר מלים לניסוח הסעיף. ייכתב שאין בהפניה ליחידת הסיוע והסכמת הצדדים להפניה ובטיפולה בעניין כאמור, ולאחר מכן להמשיך.
מיכל לאב-שוורץ
¶
בית הדין הדתי יכול לדון בעניינים שאינם בגדר סמכותו בהסכמת הצדדים. אני חושבת שחשוב להוסיף את עניין הסכמת הצדדים.
היו"ר דוד רותם
¶
זה לא חשוב בכלל כי מסירה ליחידת הסיוע, זאת לא ההסכמה שבית הדין צריך. הרי הוויכוח הוא מה יקרה כשבאים אחר כך בהסכמה לאשר את ההסכם. זאת הבעיה. זה שהסכימו ללכת ליחידת הסיוע, לא מקנה סמכות לבית הדין.
בתיה ארטמן
¶
אם האישה הגישה תביעה בבית המשפט נגיד על משמורת, אבל היא מסכימה להביא את זה עכשיו בפני יחידת הסיוע, בעצם ההסכמה שלה להביא עכשיו את הנושא ליחידת הסיוע, לא מרחיבה את הסמכות של בית הדין הרבני לדון בנושא הזה שקודם היא לא רצתה שהוא יהיה שם אבל עכשיו היא כן מסכימה להביא אותו ליחידת הסיוע כי דנים בכל המכלול כמו שצריך להיות.
היו"ר דוד רותם
¶
לכן אמרה עורכת הדין בקשי נכון, שיחידת הסיוע פותרת את כל הבעיות אבל כיוון שיש כמה, צריך יהיה ללכת לכל מיני בתי משפט לאשר את ההסכם. לכן הפחד שלי הוא שכאשר יסכימו שבית הדין הדתי יאשר את ההסכם, הוא יקנה סמכות. לכן ביקשתי שינסחו את הסעיף באופן כזה, לא הסכמה ללכת ליחידת הסיוע כי הפניה ליחידת הסיוע שמוסיפים שם דברים לא משנה. השאלה באישור ההסכם היא הדבר שקובע.
מוריה כהן בקשי
¶
יש לנו נוסח. "ובאישור גרידא של הסכם או אישור כשלעצמו של הסכם שהושג ביחידות הסיוע". זה נותן הבהרה.
מוריה כהן בקשי
¶
אין בהפניה ובאישור ההסכם שגובש בסיוע כשלעצמו – אני מדברת על האישור כשלעצמו שנכניס אותו במקום הנכון – אין בזה כדי להקנות את הסמכות.
היו"ר דוד רותם
¶
מוריה, אתם מכירים את הנוהל לפיו עובד בית הדין? מביאים לו הסכם, הוא צריך לבדוק כל מילה בהסכם והוא מקיים דיון על כל מילה בהסכם. אז יגידו לי שהכל בפנים.
היו"ר דוד רותם
¶
אני טועה לחלוטין, אני יודע. אני תמיד חי בטעות וזה כל כך כיף לחיות בטעות, שאתה לא מתאר לעצמך. אני מבקש, רבותיי, תחשבו על הניסוח הזה באופן יותר מסודר.
נועה ברודסקי
¶
3.
חיסיון מידע שנמסר ליחידת הסיוע
(א)
דברים שנאמרו ומידע שנמסר ליחידת הסיוע, יראו אותם לענייני איסור פרסום כדברים שנאמרו לפני בית דין דתי הדן בדלתיים סגורות. הדיון ביחידת הסיוע או הפסקתו לא ישפיעו על הדיון בבית הדין הדתי.
המלים "לענייני איסור פרסום" הוספו להבהרה. זאת הייתה הכוונה מלכתחילה.
(ב)
אין אדם חייב למסור ובית דין, בית משפט, או כל רשות או אדם המוסמכים על פי דין לגבות ראיות, לא יקבלו, דברים שנאמרו ומידע שנמסר ליחידת הסיוע, אלא אם כן מתקיים אחד מאלה:
(1)
הדברים או המידע נאמרו או נמסרו ליחידת הסיוע לצורך מתן חוות דעת, לבקשת בית הדין הדתי, ובית הדין הודיע לבעלי הדין, מראש, כי לא יחול חיסיון על הדברים או המידע כאמור.
(2)
כל בעלי הדין ומי שהופנה ליחידת הסיוע לפי סעיף 2(ד) ויתרו בכתב על החיסיון.
היו"ר דוד רותם
¶
בפסקה (1), יש לי בעיה עם הנאמר. אני רוצה לה בין. בית הדין הודיע לבעלי הדין מראש כי לא יחול חיסיון על הדברים או המידע כאמור. איך הוא הודיע להם?
נועה ברודסקי
¶
(ג)
על אף הוראות סעיף קטן (ב)(2), פעל עובד יחידת הסיוע לישוב סכסוך בדרך של גישור, לא יובאו דברים שנאמרו על ידי אותו עובד לפני בית דין, לפני בית משפט או לפני כל רשות או אדם המוסמכים על פי דין לגבות ראיות, אלא בהסכמתו, וזאת נוסף על הוויתור על חיסיון מאת בעלי הדין ומי שהופנה ליחידת הסיוע, הנדרש לפי סעיף קטן (ב)(2).
(ד)
חיסיון המידע כהגדרתו בסעיפים (א) עד (ג) לא יחולו על דברים.
היו"ר דוד רותם
¶
רבותיי היקרים, אני מוכרח לומר לכם איפה הבעיה שלי. אני אף פעם לא ידעתי אבל מאז שאני יושב כאן בוועדה לימדו אותי דבר מאוד פשוט, שחלק מהריפוי של הבעיה זה כאשר אדם מודה בדברים שהוא עשה ועל ידי כך בעצם פותחים את הפתח לטיפול אמיתי.
בואו ניקח דוגמה. אדם מגיע ליחידת הסיוע. האישה טוענת שהוא נתן לה סטירת לחי. המטפלים תמיד אומרים לי שנורא חשוב שהיא תשמע שהוא מודה בזה כי כל זמן שהוא מכחיש את זה, היא לא מאמינה לו. האיש יגיד: נכון, באתי הביתה, הייתי כעוס, הרגיזו אותי על דברים אחרים, ניסיתי להוציא את העצבים שלי, זרקתי עליה את הנעל. זאת אלימות?
בתיה ארטמן
¶
זה נכון אבל כאן זה רק כשבאמת קיים חשש ממשי שהוא ימשיך לעשות את זה ושהתקיימו עילות להוציא צו הגנה.
בתיה ארטמן
¶
בקטין זה בוודאי. יש חובת דיווח. עולה חשש, ומה זה עולה חשש? החשש הוא שהוא ימשיך לעשות את זה, אבל אז אומרים להם שאת המידע הזה הוא לא מסתיר כי יש כאן חשש לשלומה של האישה.
בתיה ארטמן
¶
כן. אם העבר אומר שכל יום הוא נותן לה מכות וכל יום עושה לה כל מיני דברים, כמובן שיש חשד שזה יהיה, אבל אם זה אירוע חד פעמי שהוא אמר ואנחנו יודעים שבסכסוכי גירושין לפעמים זה קורה וזאת לא אלימות שנובעת מזה שאדם אלים אלא אלימות מצבית, אז יש שיקול דעת כאן לעובדים הסוציאליים להעביר את המידע הזה.
מוריה
¶
זה ודאי. שיקול הדעת נשאר, אבל השאלה היא האם אפשר יהיה לגבות מהם ראיות בבית משפט על הדברים האלה שנאמרו.
נועה ברודסקי
¶
יש פה שתי נקודות נפרדות. נקודה אחת היא לגבי המקרים בהם זה לא יחול באופן כללי ויש סעיף נוסף שעוד מעט נגיע אליו לגבי מקרים בהם מתנהל הליך פלילי ואז בעצם צריך לדון בשאלה אם אז יחול חיסיון או לא. אלה למעשה שתי נקודות נפרדות.
מוריה כהן בקשי
¶
השאלה שעולה היא האם לגבי אלימות במשפחה אנחנו מדברים רק על משהו עתידי או משהו שכבר קרה. נדמה לי שזה כן משהו שכבר קרה. הפנינו לשני סעיפים.
היו"ר דוד רותם
¶
אם אנחנו מדברים על העבר, אני מבקש שתלכו להתייעץ עם המומחים משום שכל פעם טוענים לי כאן שהדבר הראשון, כדי לפתור את הבעיות האלה, זאת הודאתו של האיש שעשה את הדברים ועל ידי כך הדברים נפתרים. אם אנחנו רוצים לפתור את הבעיות ואנחנו נחייב אותו ואז נביא את זה למשטרה כדי שתגיש נגדו כתב אישום, לא יהיו לנו פתרונות.
מוריה כהן בקשי
¶
נכון להיום חלים בעצם חריגי פקודת הראיות. פקודת הראיות קובעת חסיונות לבעלי מקצוע ואז חל על עובד יחידת הסיוע אם הוא פסיכולוג – חיסיון של הפסיכולוג, אם הוא עובד סוציאלי, חיסיון העובדים הסוציאליים ויש לו חריג ואותו חריג קובע שבית משפט יכול מן הצדק לפתוח את החיסיון עם השיקולים.
מוריה כהן בקשי
¶
נוסחת האיזון בפקודת הראיות נוסחה לפני הרבה מאוד שנים, היא מנוסחת בלשונה בצורה מאוד רחבה.
זבולון אורלב
¶
אתם מנצלים את החגיגה הזאת שהולכים להקים את יחידת הסיוע בבית הדין ואז רוצים לתקן גם פה וגם שם?
מוריה כהן בקשי
¶
אנחנו כן דיברנו וזה תואם בזמנו עם עובדות יחידת הסיוע, האם הנוסחה הזאת נראית להם כזאת שמאפשרת להם לעשות את העבודה ולשמוע את מה שנדרש. לכן כאשר הפנינו לחוק למניעת אלימות במשפחה, לא הפנינו לאותה פסקה שמדברת בסיס סביר להניח.
נועה ברודסקי
¶
זה לא בדיוק כך. ההגדרה של הסעיף עצמו קובעת שבית המשפט רשאי לתת צו הגנה מפני אדם אם רק מתקיים אחד מאלה:
(1)
בסמוך לפני הגשת הבקשה נהג באלימות בבן משפחתו, ביצע בו עבירת מין או כלא אותו שלא כדין.
(2)
התנהגותו נותנת בסיס סביר להניח כי הוא מהווה סכנה גופנית ממשית לבן משפחתו או שהוא עלול לבצע בו עבירת מין.
היו"ר דוד רותם
¶
זה בסדר, אבל השאלה היא אחת ויחידה. אדם הגיע עם אשתו ליחידת הסיוע, היא טוענת שלפני שנתיים הוא הכה אותה מכות. האם אפשר לקרוא לו לעדות במשטרה ושהוא יצטרך להעיד?
בתיה ארטמן
¶
לא. זה סמוך להגשת הבקשה. הסיבה שהם ילכו ויפרו את החיסיון, זה שבהתנהגות יש בסיס סביר להניח.
היו"ר דוד רותם
¶
תשלמו כסף והם יפסיקו לשבות. הרי בסוף מה שיקרה זה שאתם תשלמו אבל קודם תוציא להם את הנשמה.
בתיה ארטמן
¶
מוריה, (1) נכנס ב-(2) בכל מקרה, כך שלא צריך את זה. אם מה שכתוב ב-(1) ממשיך להתקיים, זה נכנס ב-(2).
מוריה כהן בקשי
¶
צריך להבין שהמשמעות היא שאם הוא הודה בעבירה שהייתה בעבר וכרגע הוא לא מהווה סכנה, אי אפשר יהיה לחקור אותו.
אבנר זינגר
¶
לשכת עורכי הדין. אני שואל את עצמי לשם מה בכלל אנחנו צריכים את הסעיף הזה. הרי בתי הדין אינם מוסמכים להוציא צווי הגנה.
אבנר זינגר
¶
זה ברור, אבל מה שמופיע ב-3(א), מתייחסים לדברים שנאמרים ביחידת הסיוע כאילו שנאמרו לפני בית דין דתי. כלומר, למעט המקרים האלה.
היו"ר דוד רותם
¶
זה לעניין פרסום. זה משהו אחר. כתוב: יראו אותם לענייני איסור פרסום. אתה מחזיק נוסח לא מעודכן.
היו"ר דוד רותם
¶
מה אני יכול לעשות? הלשכה תמיד מקבלת נוסחים לא מדויקים. אנחנו בכוונה עושים לכם את זה.
נועה ברודסקי
¶
(ה)
דברים שהיה אפשר להציגם לפני בית דין, לפני בית משפט, או לפני כל רשות או אדם המוסמכים על פי דין לגבות ראיות, בלא קשר להליך ביחידת הסיוע, לא יהיו חסויים רק בשל כך שהובאו לפני יחידת הסיוע לדיון.
(ו)
אין באמור בסעיף קטן (ב) כדי לגרוע מהוראות פקודת הראיות (נוסח חדש), התשל"א-1971 בהליך פלילי.
מוריה כהן בקשי
¶
יכול להיות שמבחינת נוסח אנחנו נבקש שיפוץ והפניה מפורשת לפרק ג' בפקודת הראיות, אבל זה ניסוחי. אלה אותם חסיונות.
נועה ברודסקי
¶
5.
ביצוע תקנות
שר המשפטים ממונה על ביצועו של חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו וכן תקנות לעניין אגרות. תקנות לפי חוק זה טעונות אישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.
נועה ברודסקי
¶
6.
תיקון חוק בית המשפט לענייני משפחה
בחוק בית המשפט לענייני משפחה, התשנ"ה-1995 -
(1)
בסעיף 5 -
(א)
בסעיף קטן (א) במקום "אשר תיתן בעצמה או באמצעות אחרים, שירותי אבחון, ייעוץ וטיפול" יבוא "אשר תיתן לבעלי הדין, בעצמה או באמצעות אחרים, לפי הוראות סעיף זה, שירותי אבחון, ייעוץ, טיפול וגישור".
(ב)
בסעיף קטן (ג), במקום הקטע החל במלים "וכן רשאי הוא" עד המילה "בכתב" יבוא "כן רשאי בית המשפט להורות ליחידת הסיוע לחקור ולהגיש חוות דעת בכתב בעניין הנדון לפניו, ככל שהדבר נדרש לצורך מיידי, ובלבד שאין אפשרות סבירה לקבל תסקיר בעניין זה מאת עובד סוציאלי שמונה לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960 או לפי חוק הסעד (סדרי דין בענייני קטינים, חולי נפש ונעדרים), התשט"ו-1955.
נועה ברודסקי
¶
לעניין. בסדר.
סעיף (2) בעצם חזור על כל נושא החסיונות במקביל למה שנקבע לעניין יחידות הסיוע בבתי הדין הדתיים.
אני מגיעה לסעיף (3).
(3)
בסעיף 26(ג) אחרי "סעיף קטן (א)(5): יבוא "ובתקנות לעניין יחידות הסיוע".
למעשה זה מוסיף חובה להביא תקנות גם לעניין יחידת הסיוע לאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט.
היו"ר דוד רותם
¶
אין באמור בחוק זה כדי להסמיך בית משפט לענייני משפחה לדון בעניין שאינו מצוי בסמכותו על פי כל דין.
שמעון יעקבי
¶
כן, ולפני כן, וגם במקביל, שאין בהפניה ליחידת הסיוע, בטיפולה בעניין, כאמור בסעיף זה וזה ובאישור הסכם כך וכך, כדי להקנות לבית המשפט סמכות לדון בנושא שלא היה בסמכותו.
היו"ר דוד רותם
¶
נכניס את זה. תכניסי את זה. לא איכפת לי להכניס את זה משום שבבית המשפט יש את הסמכות גם בלי שהוא מאשר את ההסכם. זה שמסרתי הסכם לאישור בית המשפט, זה לא מעלה ולא מוריד כלום. אם זה עושה טוב ליעקבי, שיהיה לו טוב. מה איכפת לי?
שמעון יעקבי
¶
לא, זה מעבר לטוב. אני אתן לך דוגמה. חלק נדון בבית הדין וחלק נדון בבית המשפט והסיכום היה שיחידת הסיוע של בית המשפט תטפל בעניין, עלו שם גם הדברים שנדונים בבית הדין, הגיעו להסדר, באו לבית המשפט והוא אישר אותו ואז אומרים שויתרו על הסמכות של בית הדין.
מיכל לאב-שוורץ
¶
יש הבהרה שנדמה לי שהיא מאוד חשובה.
בסעיף 2(ב)(2) בעצם הוחלפו המלים נוהלי עבודתם במלים סדרי עבודתם. אני לא מבינה את ההבדל. סדרי עבודתם, המושג הזה הוא די עמום.
מוריה כהן בקשי
¶
אני רוצה להבהיר. הביטוי סדרי עבודתם מופיע בשני סעיפים. גם בכללים שקובעים השרים וגם אחר כך בנהלים האלה.
היו"ר דוד רותם
¶
בסדר. רבותיי, יש לי בעיה עם סעיף 6. סעיף 6 הוא הסעיף שעוסק בנושא של הרחקת ילדים, נכון?
שמעון יעקבי
¶
על זה דיברנו ואמרנו שאם אנחנו מוחקים – חבר הכנסת אורלב אמר את זה בדיון הקודם – את הסעיפים שאותם לא רציתם, ממילא כל העוקץ הוקהה.
שמעון יעקבי
¶
בני זוג מתדיינים בסוגיית החזקת הילדים, ביקוריהם וכל הדברים האלה בבית הדין. בני הזוג חיים תחת קורת גג אחת. ילד בן 17 משתף פעולה עם האבא ונוהג באלימות כלפי האימא. האימא מבקשת להרחיק את האבא ואת הילד מהבית.
שמעון יעקבי
¶
זה יכול להיכנס, ודאי שזה יכול, אבל אני מדבר על כך שזה יכול אבל לא מוכרח. אז התשובה לשאלה שלך, מתי יש סמכות לבית הדין לטפל, זה המקרה שיש סמכות לבית הדין לטפל.
היו"ר דוד רותם
¶
אני מדבר לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה). כל אותם דברים שנמצאים בחוק הנוער (טיפול והשגחה).
שמעון יעקבי
¶
ודאי שבית הדין לא מתעסק בזה אבל גם היום כשיש סוגיה שקשורה לחוק הנוער, זה לא נמצא בחצר של בית הדין ואז יש את אותם תיאומים ושיתופי פעולה בין הגורמים המקצועיים לבין בית הדין. בית הדין לא נוגע בחוק הנוער והדבר הזה ימשיך להיות גם אם הסעיף הזה יאומץ.
אנחנו מדברים בסיטואציה שחוק הנוער לא מופעל. אם חוק הנוער לא מופעל והמשפחה הזאת מטופלת בבית הדין הרבני, בבית הדין הדתי, בית הדין השרעי, ומתבקש להוציא צו הגנה נגד ילד, אין הצדקה עכשיו שכל המשפחה הזאת תישלף מהטיפול השוטף של בית הדין הדתי ועקב כך עלולה להיווצר דיס-הרמוניה בכל הטיפול בנושא המשפחה, מה גם שכך סוכם והדברים האלה סוכמו והובנו. אני באמת לא רואה סיבה לעשות אחרת.
זבולון אורלב
¶
אדוני היושב ראש, קודם כל, זה נכון מה שאומרים שאמרתי. זאת אמרתי לא לכתחילה אלא בדיעבד מבחינת הפשרה שחשבתי שכדאי לעשות.
זבולון אורלב
¶
מנקודת המבט הטיפולית במקרה שמוציאים צו הגנה כלפי ילד, צריך לטפל בו. זה לא רק להוציא את הצו אלא עכשיו מישהו צריך לטפל בו. אם הוציאו צו הגנה נגד ילד, זה מצב משברי. אם בית הדין מוציא צו הגנה, מי מטפל בילד?
יפעת פרנקנבורג
¶
הוא מרביץ לשניהם או הוא סתם מטריד אותם בגלל ההתנהגות שלו. לא כתוב כאן שזה רק בענייני משמורת. כאן כתוב שאפשר בכל מקרה שרוצים להרחיק ילד מהבית, נותנים לבית הדין הרבני סמכות.
יפעת פרנקנבורג
¶
אני מסכימה אולי עם מה שאומר עורך דין יעקבי בעניין הדיס-הרמוניה, בעניין משמורת, אבל כאן לא מדובר רק על ענייני משמורת. אם רוצים לתת סמכות לבית הדין הרבני רק בענייני משמורת להרחיק את הילד, זה משהו אחד, אבל כאן מאפשרים בכלל לפי חוק למניעת אלימות במשפחה. לא כל מקרה של צו הגנה קשור לגירושין.
שמעון יעקבי
¶
החוק למניעת אלימות במשפחה קיים ומדבר בעד עצמו. גם הוא עצמו לא הוסיף סמכויות מי יודע מה לבתי הדין אלא הכול מדובר בגדר של עזרה ראשונית. אנחנו לא מדברים בחוק למניעת אלימות במשפחה, אנחנו לא מדברים על חלוקת רכוש, אנחנו לא מדברים על החזקה פרופר אלא הכול בהקשר לאותה בעיה של אלימות.
שמעון יעקבי
¶
לא, אבל את ההגדרה מתי יש סמכות לבית הדין לעשות ענייני צו הגנה, היא מופיעה בחוק למניעת אלימות במשפחה. את זה אנחנו לא משנים. אם מכוח החוק הראשי לא הייתה לבית הדין סמכות לדון בצו הגנה בין גבר לאישה, ודאי שלא תהיה לו את הסמכות גם לדון לגבי הילד שלהם.
זבולון אורלב
¶
יעקבי, מה ששתיהן אומרות זה שמה שאתה אומר זה דבר שנשמע לי, אני מוכרח לומר, הגיוני. אני לא יודע מה דעתו של חברי חבר הכנסת רותם אבל זה לא מה שכתוב.
שמעון יעקבי
¶
כן, הנה. חבר הכנסת רותם, ההגדרה היא כזאת: "בחוק זה, חוק למניעת אלימות במשפחה, בית משפט - בית משפט שלום, בית משפט לענייני משפחה, וכן בית דין דתי לגבי צדדים שבעניינם הוא מוסמך לדון". כלומר, צריכה להיות סמכות מוקדמת.
שמעון יעקבי
¶
"בקשה למתן צו הגנה מפני קטין תוגש לבית משפט לענייני משפחה בלבד" ועכשיו אנחנו נוסיף לו את בית הדין הדתי כפי שסוכם.
היו"ר דוד רותם
¶
אני הייתי רוצה לכתוב ברחל בתו הקטנה. שיהיה כתוב: לבית המשפט לענייני משפחה ולבית דין דתי.
היו"ר דוד רותם
¶
לגבי צדדים שהוא מוסמך לדון, זה כל זוג יהודי וכל זוג מוסלמי. "לגבי תיק הנמצא בסמכותו".
שמעון יעקבי
¶
רק לפני שנתיים היא יוחדה לבית משפט למשפחה. הסמכות הייתה לבית הדין. לפני שנתיים היא יוחדה למי שיש יחידת סיוע.
היו"ר דוד רותם
¶
הגברת בקשי ועורך הדין יעקבי, גברתי היועצת המשפטית של משרד הרווחה, אני מבקש שתנסחו את הסעיף הזה בצורה שיהיה ברור למה הכוונה. תשבו, תסכמו, אבל שיהיה ברור למה אני מתכוון.
היו"ר דוד רותם
¶
נכון. או שתכתבו לי שם שבתיקים בהם אין צורך בהתערבות של חוק הנוער (טיפול והשגחה) וכל הדברים האלה.
ורד וינדמן
¶
למה צריך את התארכות ההליכים הזאת? בהרבה מהמקרים האלה פר-אקסלנס הם המקרים שצריך בהם חוק נוער.
יפעת פרנקנבורג
¶
גם אם לא צריך חוק נוער, לא צריך שתהיה להם סמכות אלא אם כן זה עניין משמורת. אם הילד הוא במסגרת מאוד דתית, הורים מאוד דתיים והילד מתנהג בצורה שלא מקובלת על הוריו, הם יאמרו שזאת התעללות נפשית ממושכת וישכנעו את בית הדין להוציא צו. למה אנחנו צריכים בכלל להגיע למצבים כאלה?
היו"ר דוד רותם
¶
אז מה קרה? ישלחו את זה ליחידת סיוע ויחידת הסיוע בה יושבים אנשי מקצוע יגידו כן או לא.
רבותיי, אני רוצה שיהיה לכם ברור ושלא יהיה לכם שום ספק. אני אינני רואה, כשאני רואה דיין, משהו נורא לנגד עיניי.
ורד וינדמן
¶
אבל אדוני היושב ראש, עדיין הבעיה נותרת על מכונה. הסמכויות של חוק הנוער, אין לבית הדין והמשמעות היא שיהיו שני דיונים בערכאות שונות.
היו"ר דוד רותם
¶
יעקבי, שמעתי. אני מבין את כל הסיטואציה. רבותיי, תנסחו בבקשה את הסעיף באופן כזה שיהיה ברור מה שאנחנו מתכוונים.
מוריה כהן בקשי
¶
רק להבהיר שזה לא שיש סמכות אוטומטית, שיש סמכות בענייני משמורת אוטומטית, יש סמכות לפי החוק. צריך להגיש בקשה.
היו"ר דוד רותם
¶
8.
תחילה ותחולה בהדרגה
(א)
תחילתו של חוק זה שישה חודשים מיום פרסומו.
(ב)
הקמת יחידות הסיוע לפי חוק זה תיעשה בהדרגה, בצווים שיקבעו שר המשפטים ושר הרווחה והשירותים החברתיים, ובלבד שהקמת יחידות הסיוע שליד בתי הדין הרבנים, בתי הדין השרעיים ובתי הדין הדתיים הדרוזיים תושלם לא יאוחר מתוך שנתיים מיום התחולה.
(ג)
בית דין דתי של העדה הנוצרית, בו לא הוקמה יחידת סיוע, רשאי להפנות בעל דין ליחידת הסיוע של בית המשפט לענייני משפחה שבאזור סמכותו, הכול כפי שיפרט בהחלטתו ובהתאם לה וראות חוק זה.
מוריה כהן בקשי
¶
הבהרה. כתוב כאן שבאזור סמכותו. כיוון שבתי הדין הנוצריים, אין לנו שום כללי סמכות לגביהם, אני לא חושבת שנכון להכניס את זה.
היו"ר דוד רותם
¶
מה שיקרה זה שכל אחד יצטרך לנסוע יומיים כדי להגיע ליחידת הסיוע. אנחנו רוצים שליד כל בית דין תהיה יחידת סיוע. זה לא אזור מגורים. אני רוצה יחידת סיוע בכל בית דין.
אבנר זינגר
¶
לגבי העניין הזה של מרוץ סמכויות. אני רוצה להמחיש מקרה או דוגמה שיכולה לקרות. בית המשפט ידון באיזשהו עניין לפי סמכותו ויפנה את הצדדים ליחידת הסיוע שלידו ובית הדין מנהל, ביחס לאותם בני זוג, גם דיון לפי סמכותו וגם הוא יפנה את הצדדים האלה, את אותם צדדים ליחידת הסיוע.
יהיו כאן שתי יחידות סיוע שידונו באותו מקרה.
היו"ר דוד רותם
¶
שר המשפטים ושר הרווחה והשירותים החברתיים, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, יקבעו כללים שיחולו גם על הדברים האלה. זה בדיוק אותם כללים שהם צריכים לקבוע יחד.
אדוין פרידמן
¶
למה לא לפשט ולתקן את חוק בתי המשפט ולכלול שגם בתי דין דתיים יכולים להפנות את המתדיינים ליחידות הסיוע? מפגינים כאן בחוץ.
אדוין פרידמן
¶
למה אדוני חושב שלא תהיה כאן החמרה במרוץ הסמכויות? אחד ידון במשמורת ואחד ידון בחינוך. יפנו את שניהם ליחידות סיוע שונות.
אדוין פרידמן
¶
כפופים למה? לבג"ץ. כשיש סכסוך במרוץ סמכויות, רק בג"ץ יכול להכריע בסוף. כשבית משפט קובע בעניין החינוך ובית דין קובע בעניין המשמורת, כל אחד שולח ליחידת סיוע אחרת נפרדת שעלולה לקבוע דברים שסותרים אחד את השני.
היו"ר דוד רותם
¶
השרים יקבעו את דרכי הפעלתן של יחידות הסיוע וכללים לסדרי עבודתן באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט. הם יקבעו את הכללים.
אדם אבזק
¶
אני רוצה לצטט רק מה שנאמר על ידי פרופסור אנגלהרד מלפני הרבה שנים, והוא אומר: "מעמדו של הדין הדתי במשפט הישראלי. הבעיה העיקרית נובעת מכשירות המערכת השיפוטית אזרחית ודתית. החלפת דין דתי בדין אזרחי קלה לביצוע בתי המשפט האזרחיים הרואים בחוקי המדינה את מקור סמכותם היחיד והמקבלים עליהם את מרותם המלאה. לא כן המצב בבתי הדין הדתיים. אלו רואים את עצמם בראש ובראשונה כמערכת שיפוט אוטונומית ונאמנותם נתונה בדרך הטבע לדין הדתי לפי הם דנים. כאן ניצבים גבולות ברורים לכוחה של המדינה לכפות על הדיינים הדתיים את חוקיה שלה תוך כדי סטייה מהדינים הדתיים. פרופסור טברסקי בדיוני באפשרות הטלת גזרות על בתי הדין, יש בהם משום סתירת יסודות הדין הדתי, מציין בצדק כי התערבות ישירה זו של המחוקק הייתה גורמת שנאה ובסופה הייתה נמצאת בלתי יעילה, משום שנפשו של אדם סולדת מפני קביעה על המצפון הדתי, בלתי יעילה משום שבתי הדין הדתיים היו מתמרדים ובצדק נגד הגזרה".
היו"ר דוד רותם
¶
לכן הכנסנו סעיף בחוק שבתי הדין הדתיים לא חייבים לאשר הסכם שנעשה או כל הצעה שהציעה יחידת הסיוע אם זה נוגד את הדין הדתי שלהם. פירושו של דבר שאף אחד לא כופה עליך.
אדם אבזק
¶
אבל אתה רוצה שזה יהיה יעיל. כדי שיהיה יעיל וישים בחברה עצמה, אתה צריך להתחשב בנסיבות המיוחדות של החברה.
היו"ר דוד רותם
¶
אני רוצה שזה יהיה כתוב מן הטעם האחד והיחיד: אני לא רוצה שאחר כך יהיה מי שילך לבג"ץ כנגד זה, למה לא קיבלתם את יחידת הסיוע, הרי הם בטח פעלו הכי טוב לטובת הצדדים.
יסכה מזרחי
¶
רציתי להעיר הערה. אני חברה בהנהלת לשכת הטוענים הרבניים ואני אחראית על נושא הגישור בבתי הדין. בנושא של הגישור בבתי הדין הרבניים, מוצע כאן בחוק שיהיה על פי החוק שקיים בבתי המשפט. בבתי הדין כאמור טוענים רבנים יכולים לייצג אך ורק בבתי הדין הרבניים ולפעמים אפשר להוסיף שמגשרים על פי כל הכללים יכולים לגשר גם כשהם טוענים רבניים ולא משפטנים.
יסכה מזרחי
¶
יש מגשרים שהם טוענים רבניים והם לא משפטנים והם רשאים לייצג בבית הדין הרבני. שאלתי היא אם אפשר להוסיף לחוק שמגשרים, טוענים רבניים, יוכלו להיות בלשכת הסיוע בתור מגשרים.
היו"ר דוד רותם
¶
אני לא עוסק עכשיו בכללי גישור. אני לא נותן סמכויות לא לבתי דין דתיים, לא לבתי משפט ולא למגשרים וטוענים רבניים.
היו"ר דוד רותם
¶
אין לי מושג מה שיעשו שם. הם יחליטו למי הם מוסרים ולמי הם לא מוסרים. אני אכפה עליהם למי למסור? לא.
רבותיי, אנחנו נשארנו עם שלושה סעיפים שצריך לתקן. בתי הדין הדתיים, פתרנו את הבעיה בכך שלא מחייבים את בית הדין לפעול בניגוד לדין הדתי.
אבנר זינגר
¶
דווקא האמירה הזאת יכולה ליצור בעיה. יש הוראות חוק אזרחיות שכן מחייבות את בתי הדין הרבניים.
אבנר זינגר
¶
הם חייבים לפעול על פיהם. ברגע שאתה נותן להם היתר לא לאשר פעולות והסדרים שלא תואמים את הדין הדתי, אתה בעצם משמיט את המחויבות שלהם על פי הפסיקה והדין האזרחי שהם כן חייבים לפעול לפי הדין האזרחי.
היו"ר דוד רותם
¶
זה לא יעזור מסיבה אחת פשוטה. אין דרך בעולם לאכוף בית דין דתי לפעול בניגוד לעקרונות הדין הדתי שלו. אם הפסיקה מחייבת אותו, היא מחייבת אותו.
מוריה כהן בקשי
¶
אני רוצה להבהיר. זאת הערה נכונה אבל הנוסח עונה עליה. הנוסח אומר כאן שבית דין דתי רשאי שלא לקבל המלצות בשל כך שהן נוגדות את עקרונות הדין לפיו הוא דן. אם הוא דן בנושא מזונות למשל, חל הדין הדתי וזה הדין, אבל אם הוא דן בענייני ילדים או רכוש, זה יהיה הדין.
שמעון יעקבי
¶
חל חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות שהוא חוק אזרחי. חייב להיות הדין הדתי. על זה דיברנו.
שמעון יעקבי
¶
זאת בדיוק ההתנגשות. חבר הכנסת רותם, זה מה שסוכם, על פי עקרונות הדין הדתי שלפיו הוא דן. עכשיו אני שומע שבכלל עבדו עלינו.
היו"ר דוד רותם
¶
אני אמרתי שיש סעיף שבית הדין לא חייב לאשר פעולה או הסכם או כל דרך שתציע לו יחידת הסיוע אם זה נוגד את עקרונות הדין הדתי שלו.
היו"ר דוד רותם
¶
כך החלטתי. מה אני יכול לעשות? אני גם מחליט דברים בעייתיים. אומר לי בית הדין הדתי השרעי וגם בית הדין הדתי היהודי שכאשר הורדתי את הכפיפות, עשיתי דבר נוראי.
ניבאל חסנין
¶
אתם באים ביחידה תומכת וצריך להתחשב גם בעניינים האלה. אי אפשר להתעלם מעקרונות בתי הדין.
היו"ר דוד רותם
¶
נכון. תודה רבה.
רבותיי, מוריה, אני צריך שאתם תגמרו לנסח את הסעיפים האלה עד יום שני הקרוב.
היו"ר דוד רותם
¶
לא תהיה ישיבה. הישיבה הבאה, אני רק מצביע בה. אני חייב להעביר את החוק הזה בקריאה שנייה ושלישית ואני רוצה שהוא יעבור במליאה. אני חייב לסיים את זה עד שבוע הבא.
היו"ר דוד רותם
¶
תשכנעי במה שאת רוצה. אני רוצה עד יום שני לקבל את הנוסח של הסעיפים שנשארו כאן בצריך עיון.
תודה רבה. הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 14:00