ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 23/02/2011

ביטול הכרזה על חלק משמורת טבע שיטה מלבינה אשדוד לפי תכנית מס' בר/280

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
4
ועדת הפנים והגנת הסביבה

23.2.11


הכנסת השמונה-עשרה


נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 343

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

מיום רביעי, י"ט באדר א תשע"א (23 בפברואר, 2011) בשעה 10:00
סדר היום
ביטול הכרזה על חלק משמורת טבע שיטה מלבינה אשדוד לפי תכנית מס' בר 280
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר
מוזמנים
משרד הפנים: יסמין טלמון – יועצת סביבתית
המשרד להגנת הסביבה
מנחם זלוצקי – אגף שטחים פתוחים

ענת יציב –אגף מקרקעין, רשות הטבע והגנים הלאומיים

שגיא שאול – חברת החשמל, מחלקה למניעת מפגעים סביבתיים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
ייעוץ משפטי
גלעד קרן
רשמה
לאה קיקיון

ביטול הכרזה על חלק משמורת טבע שיטה מלבינה אשדוד לפי תכנית מס' בר 280
היו"ר דוד אזולאי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום - ביטול הכרזה על חלק משמורת טבע שיטה מלבינה אשדוד לפי תכנית מס' בר 280.


יש כאן פניה של סגן ראש הממשלה ושר הפנים אליהו ישי בעניין ביטול הכרזה על חלק משמורת טבע שיטה מלבינה אשדוד לפי תכנית מס' 280 בר. יש כאן פניה מהשר אלינו שהוא מבקש לבטל את ההכרזה על חלק משמורת הטבע וכאן, המטרה היא – לשם הסדרת המצב הקיים בשטח. אולי מישהו כאן יסביר לנו, קודם כל. מה זה – הסדרת המצב הקיים בשטח.
יסמין טלמון
שמורת הטבע הוכרזה ב-73.
היו"ר דוד אזולאי
מה הסיבה לגריעה הזו?
יסמין טלמון
נתחיל מההתחלה – שיטה מלבינה היא עץ שמוצאו מאפריקה, וישראל היא גבול התפוצה הצפוני שלו בעולם. בישראל יש מספר אתרים שבהם נמצא העץ וזו החשיבות המיוחדת שלו ולכן, האזור הזה של השמורה, שיש מקבץ גדול למדי של העץ הזה, לכן הוא הוכרז. הוא הוכרז כבר בשנת 73 כשמורת טבע בשטח כולל של כ-870 דונם. אבל אפילו עוד לפני כן מראשית שנות ה-60 קיימת תחנת המיתוג יבנה וניתנו שם היתרים, אני מניחה שנציג חברת חשמל יוכל לפרט יותר. התחנה קיימת והיא תחנה מאד חשובה ומשמעותית בהולכת החשמל הארצית. עכשיו, כשבאו לעשות שיפורים בתחנת המיתוג פתאום גילו את החפיפה הזו בין השמורה לבין חלק מהמבנים של התחנה והוחלט לעשות סדר בעניין. בסך הכל ההיקף שאנחנו באים לגרוע כרגע הוא 6,7 דונם מתוך השמורה, שאני מזכירה ש - -
היו"ר דוד אזולאי
מקבלים איזושהי תמורה מחברת חשמל?
יסמין טלמון
לא בתכנית הזו, פה אין עניין של חילופי שטחים.
היו"ר דוד אזולאי
ובתכנית אחרת? במקום אחר?
יסמין טלמון
התמורה כרגע היא שבהוראות התכנית נכנסו מגבלות של פינוי פסולת הבניה ושמירה, והקמת גדר והגנה על השטח בגבול שבין תחנת המיתוג והשמורה. זה מה שהוסדר כרגע.
מנחם זלוצקי
רציתי להוסיף שני דברים וגם לשאלה שלך, לגבי התמורה – ואני לא נציג חברת חשמל, אני נציג המשרד להגנת הסביבה ויושב ראש מועצת גנים ושמורות טבע. קודם כל- להרחיב משהו לגבי הנושא של חשיבות השמורה הזו, שמורת השיטה המלבינה- כמו שנאמר, זה מין שבא אלינו מדרום, ואנחנו זכינו להיותנו אזור מפגש ואזור מעבר בין האזור הים תיכוני לאזור המדברי ואפילו הסודני, שמגיעים אלינו וכל אחד שולח שלוחות. כאן יש לנו מין שלוחה ארוכה כזו של האזורים המדבריים – אפריקה וסודן, שמגיעים עד אלינו. אצלנו, בארץ ישראל זה גבול התפוצה הצפוני העולמי של מין השיטה המיוחדת הזו ויש שלושה אתרים במדינת ישראל של השיטה. אחד מהם זה כאן – שיטה מלבינה אשדוד, השני זה באזור נתיב הל"ה, עמק האלה, והשלישי שזה המקום הצפוני ביותר בעולם בכלל, זה בנחל תבור. אז אלה הם שלושת המקבצים, והשמורה הגדולה זה האזור הזה של אשדוד, וכדאי לדעת כאשר אנחנו מדברים על זה – זה לא רק העץ עצמו. זה כל המערכת האקולוגית והמגוון הביולוגי שמסביב. אבל, כמו שכבר הוסבר כאן זה משהו שאל"ף כבר קיים מזה הרבה שנים ולא היתה לנו ברירה אלא להסכים.


לגבי התמורה – זה רעיון מאד נכון שאתה מעלה, שבכל דבר צריך באמת לקבל פיצוי סביבתי אבל אני יכול להגיד, דווקא ביום הזה אנחנו נמצאים עכשיו, יש במקביל כנס באילת-אילות בנושא האנרגיות המתחדשות, האנרגיות הסולאריות, בין השאר, ואזור הערבה הדרומית זה אזור של ייצור - יש הרבה שמש והם הולכים שם בגדול על ייצור של אנרגיה מאנרגיה סולארית, חשמל מאנרגיה סולארית באמצעות פוטו וולטאי. והיתה בעיה כי אזור אילת לא צריך את כל כמויות החשמל הגדולות האלה, זה אפילו over, וצריך להעביר את זה צפונה. אבל כדי להעביר את זה צפונה יש היום קו שעובר במכתש רמון. חברת חשמל רצתה להעביר קו חדש שיחצה את מכתש רמון. רשות הטבע והגנים בסיוע גם שלנו, של המשרד להגנת הסביבה נעמד על הרגליים האחוריות, אפשר לומר, והרבה זמן היתה אי הסכמה. אתמול במסגרת הכנס הזה שר התשתיות הכריז שחברת חשמל הסכימה להטמין את הקו בקטע של 7 ק"מ שעובר את מכתש רמון שזו גם שמורת טבע וגן לאומי, באמת נכס ברמה עולמית, זה עולה הרבה כסף. כל הוויכוח היה בסופו של דבר על כסף, ואני חושב שזה פיצוי ותמורה הולמת של חברת חשמל. זה לא דווקא בגלל השינוע הזה אבל אפשר לציין את זה לטובה וכפי שאמרתי, אני לא מחברת חשמל.
שגיא שאול
אני מחברת חשמל. רציתי להרחיב לעניין הפיצוי וההסדרים. השטח הזה – התחנה גדלה בכמה שלבים. כל פעם נחכר ונקנה שטח מהמנהל. השטח הספציפי – 60 דונם שבתוכו יש גם את השמורה נקנה בתחילת שנות ה-70. היה הסכם, יש לי פה מכתבים מ-73 עם רשות הטבע והגנים דאז, סוכם על הקמת גדר, על העברת השטח בצורה מסודרת ועל איזשהו פיצוי של כמה אלפי לירות והקמת הגדר האטומה. אז לא יחול ההליך של ביטול הכרזה, אני לא יודע למה. היום אנחנו עושים שם תכנית מתאר חדשה כדי לתת לגליזציה לאתר בשביל שנוכל לחדש את המתקנים החשמליים שם והתנאי למתן תוקף, שמנהל התכנון בא ואמר, אפרופו השיחה הקודמת - תגמרו את ההליך של ביטול ההכרזה של שמורת טבע ורק אז תוכלו להתקדם עם תכנית המתאר. בעצם, כל ההסכמים להעברת השטח נעשו בשנת 73, חוץ מההליך של ביטול הכרזת שמורת הטבע.
ענת יציב
אני חייבת לתקן – כל ההסכמים והנושא של הגידור היה ב-72, לפני ההכרזה. ההכרזה היתה ב-73, ולכן לא היה צריך לגרוע, כי זה היה טרום ההכרזה.
גלעד קרן
אז למה הכריזו על שטח שקיים - -בתוך השמורה?
שגיא שאול
· - טעות שאף אחד היום לא יודע.
גלעד קרן
איזה הוראות יש בתכנית שימנעו את הפגיעה בשטח של שמורת הטבע שצמוד לתכנית?
שגיא שאול
יש הוראות לשיקום נופי בהתאם לדרישות של רשות הטבע והגנים, שיהיו,. זו תכנית נופית שנצטרך להגיש להם.
היו"ר דוד אזולאי
מסבים כאן את תשומת ליבי שהשיטה המלבינה זה אותו עץ שממנו בנו את המשכן. שמעתי את זה מהדובר שלנו עכשיו.


ניגש להצבעה – אני מעמיד להצבעה את פנייתו של סגן ראש הממשלה ושר הפנים על ביטול הכרזה על חלק משמורת טבע שיטה מלבינה אשדוד לפי תכנית מס' בר 280. מי בעד? מי נגד? תודה, אושר.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:40

קוד המקור של הנתונים