ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/02/2011

צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל יבוא הנובע מהסכם העדפה) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011 (מוצרים מארה"ב)

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
18
ועדת הכספים

16.2.2011


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ב באדר א' התשע"א (16 בפברואר 2011), שעה 10:15
סדר היום
צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל יבוא הנובע מהסכם העדפה) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011 (מוצרים מארצות הברית)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

חיים אורון

זבולון אורלב

מגלי והבה

שי חרמש

אמנון כהן

ראלב מג'אדלה

ליה שמטוב
מוזמנים
עמי לוין, ממונה מדיניות יבוא, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

דבורה מילשטיין, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

צביקה כהן, יועץ למנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אסף לוי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עו"ד תמאם עבדאלחלים, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

עו"ד לימור תוסיה-כהן, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל יבוא הנובע מהסכם העדפה) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011 (מוצרים מארצות הברית)
היו"ר משה גפני
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל יבוא הנובע מהסכם העדפה) (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשע"א-2011 (מוצרים מארצות הברית).


על פי תיקון שעשינו לחוק ההסדרים האחרון כאשר מפרסמים צו מהסוג הזה, "החלטת השרים לפי העניין להטיל היטל לפי חוק זה טעונה אישורה של ועדת הכספים של הכנסת. הוגשה בקשה לאישור כאמור, תחל ועדת הכספים לדון בה בתוך 14 ימים מיום שהוגשה. סיום הדיונים כאמור ייעשה בהתחשב בהתחייבויותיה של מדינת ישראל בהסכמים בין לאומיים".


אנחנו תיקנו בחוק ההסדרים את מה שהיה עד היום, שהיה אפשר לעשות את זה מבלי שוועדת הכספים בעניין ולהביא את זה בדיעבד. אנחנו ביקשנו להביא את זה קודם. קבענו בחוק שבתוך 14 ימים אנחנו נתחיל את הדיון. 14 הימים חולפים ביום שני הקרוב ולכן אנחנו מתחילים את הדיון . אני לא יודע אם נסיים אותו היום ואני מעריך שלא נסיים אותו היום.
זבולון אורלב
מה זה? שומן חזיר טרי?
היו"ר משה גפני
רגע. תכף נגיע לחזיר. אנחנו אוחזים עוד קודם.
זבולון אורלב
אני נגד.
היו"ר משה גפני
בסדר. אתה נגד.
שי חרמש
גפני היה יותר חכם מכולם בשנה שעברה, כשקדימה רצתה להפיל את הממשלה על זה. גפני, תן להגיד מילה בשבחך.
היו"ר משה גפני
אתה לא יכול כי אני באמצע דבריי.
שי חרמש
במרץ שנה שעברה היה תרגיל. במרץ שנה שעברה מצאה קדימה הזדמנות נהדרת לתקוף את הממשלה על חוק החזיר וגפני קם ועלה באותו ערב בלילה ואמר שהם תומכים בחוק כיוון שמעבר לזה יש חוק שלא מאפשר להביא בשר בלתי כשר לארץ וזה פתר את הבעיה. אני זוכר, מרץ שנה שעברה. אי אפשר להביא את זה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לך.
שי חרמש
אגב, זה נכון להביא דברים בשם אומרם.
היו"ר משה גפני
כן. מה שקרה זה שזה עלה לאישור המליאה ואז אני הייתי חתום על זה. הייתי צריך לחתום. אז עלה רוני בר-און ומאיר שטרית וחברים רבים בקדימה.
שי חרמש
לא רבים.
היו"ר משה גפני
חברים בקדימה.
שי חרמש
בניגוד לעמדתי.
היו"ר משה גפני
הוא ראה את החתימה שלי על החזיר, הוא פשוט ישב עלי שבעה. כך הוא אמר. הוא אמר במליאת הכנסת. אז יושב ראש הקואליציה נכנס ללחץ והבין שהולך להיות כאן משבר כי אני מסכים לחזיר? הוא אמר שמישהו אחר יעלה לענות במקומך ותימנע ותצא מהאולם. אמרתי, לא, אני עולה ואני משיב ואני מצביע בעד. רגע, אני לא הולך להצביע עכשיו בעד.
זבולון אורלב
אני רק מסתכל.
היו"ר משה גפני
אני אמרתי שמדובר על היטל סחר שעושים אותו עם ארצות הברית, עושים אותו במשך כל השנים, במשך שנים רבות. אגב, היה לי ויכוח גם עם ליצמן אם הוא גם חתם או לא חתם. הוא אמר לי שהוא לא חתם ואני אמרתי לו שהוא כן חתם, והבאתי לו את החתימה שלו על היטל הסחר. אגב, היום לא הולך להיות לכם קל ולא בגלל החזיר.
קריאה
לכן באנו חמישה.
היו"ר משה גפני
חמישה לא מספיקים.


אני רוצה לומר לחברי הכנסת שכאשר התקבל חוק יסוד: חופש העיסוק הגישה חברת מיטראל עתירה לבג"ץ. היא אמרה שעל פי חוק יסוד: חופש העיסוק מותר לה לייבא בשר טרף, לייבא חזיר וכל הדברים האלה. אז בממשלת רבין תיקנו את החוק ואמרו שעל אף חוק יסוד: חופש העיסוק, והיו צריכים 61 קולות, ואגב, אז הכנסת החליטה שכדור הארץ הוא מרובע, יש החלטה בפרוטוקול, שבח וייס היה יושב ראש הכנסת ויצחק רבין עמד בפתח והוא רתח מזעם כשהוא לא ראה את פרס מגיע, השעה הייתה 3:00 לפנות בוקר, ופרס הגיע בסוף. הוא היה כמו גנרל, חבל על הזמן. כל מפלגת העבודה התייצבה ולא כמו היום. תיקנו את החוק.
שי חרמש
היום כדי להביא את כולם מספיקה מונית, אבל אז היה צריך אוטובוס.
ראלב מג'אדלה
היום אנחנו חברתיים. אין לנו גנרלים.
חיים אורון
האנשים שלנו היו בחוץ.
היו"ר משה גפני
אני יודע. אני עמדתי עם דדי צוקר. אני יודע. על מרצ אני לא רוצה לדבר.
חיים אורון
אנחנו אמרנו שלא מפילים את הממשלה.
היו"ר משה גפני
יפה. אני ודדי צוקר הכנסנו אנשים ב-3 לפנות בוקר וכשמרצ ראתה שיש רוב מספיק, הם נכנסו והצביעו נגד ושניים נשארו בחוץ. הם אמרו שלא מפילים על זה ממשלה. שבח וייס שאל – כי הרי מאיפה יודעים שיש 61 חברי כנסת שיתמכו, הרי זה חוק יסוד - מי חושב שכדור הארץ הוא מרובע, שיצביע בעד. 65 הצביעו בעד ואז הוא עבר מיד להצבעה על החוק.

החוק הוא כדלהלן. בשר, כל סוגי בשר ומוצריו הראויים למאכל אדם, לרבות בשר ומוצריו של בעלי כנף לסוגיהם, תעודת הכשר וכולי. החוק הזה אוסר במדינת ישראל לייבא בשר טרף. נקודה. בשר טרף על כל מוצריו – שומן, חזיר, עוף לא כשר. צריכה להיות תעודת הכשר כדי לייבא בשר למדינת ישראל. ההיטל הזה שעליו מדובר, יכול להיות שנצטרך לעשות בו שינויים, מדובר על פנקס בין לאומי בין ארצות הברית לישראל להיטל סחר.
שי חרמש
ארצות הברית או אירופה?
היו"ר משה גפני
ארצות הברית.
שי חרמש
גם אירופה.
היו"ר משה גפני
לא. ארצות הברית. מאוד יכול להיות – לא שאני יודע – שיש בצו היטלי הסחר הזה שעליו אנחנו מדברים מוצרים שעל פי החוק אסור להביא אותם לארצות הברית. אני לא יודע, אבל יכול להיות שבפנקס הזה יש מוצרים שהם בהסכם הסחר בין ישראל לארצות הברית אבל לארצות הברית, בגלל חוק אחר, אסור לייבא אותם. אז ישראל לא יכולה לייצא לארצות הברית מוצר מסוים.
צביקה כהן
אין ספק.
היו"ר משה גפני
אני התחייבתי בתקשורת שאני לא אתן בתקופה הקרובה בוועדה להעלות מחירים. יש דבר שאיננו נוגע אליהם ואני כתבתי מכתב ליהודה נסרדישי בשבוע שעבר. התפרסם צו שלא צריך את האישור שלנו אלא צריך אותנו רק כאשר מחמירים, התפרסם צו שמקל ביבוא של דגים לא כשרים. מקלים ביבוא והם הולכים להביא אלינו צו שמגדיל מאוד את המחיר של יבוא הדגים הכשרים.
זבולון אורלב
אתה בקואליציה.
היו"ר משה גפני
עזוב אותי עם הקואליציה. גם אתה בקואליציה, יותר ממני. לא, לא יותר אבל אותו הדבר.
ראלב מג'אדלה
יש לו גם שר בקואליציה.
היו"ר משה גפני
כן. לי אין שר.
ראלב מג'אדלה
יש לך סגן שר.
היו"ר משה גפני
סגן שר, זה כלום.


כותב לי אזרח בנושא העלאת המכס, פילה, דג אמנון, צו תעריף. "אנו רואים בחומרה את שיעור המכס בימים אלה של התייקרויות נרחבות במיוחד בכל הנוגע למוצר עממי הנצרך בשכבות האוכלוסייה המשתכרות אל צרור נקוב. לפיכך נבקשך לזמן ולהופיע וכולי". אני קיבלתי הרבה מכתבים בעניין.


יש לי שתי בעיות. היום לאשר צו תעריף מכס, אפילו שזה לא נוגע למשרד שלהם, אני רואה את הממשלה כמקשה אחת ואני אבקש כמובן לבדוק האם בצו הזה, מה שהם מביאים – אני לא הולך לאשר את זה היום אלא אני אבקש להמשיך את הדיון. הדיון לא יסתיים היום. יש ממשלה אחת בישראל ואני רוצה תשובות על הכול ואל תגידו לו שזה לא אתם כי אני יודע שזה לא אתם.
חיים אורון
לפי דעתי זאת ההצהרה של הבוקר, שיש ממשלה.
צביקה כהן
אני לא אומר שזה לא אנחנו.
היו"ר משה גפני
לגבי הדגים.
דבורה מילשטיין
נמצא כאן משרד התעשייה ומשרד החקלאות. אנחנו משרד התעשייה.
שי חרמש
השר עבר מכאן לכאן, אבל זה לא אותו משרד.
היו"ר משה גפני
הצו מגיע מרשות המסים. נכון, אתה משרד החקלאות. אני מתנצל בפניכם.


על כל פנים, אני לא יכול להסכים אני אגיד לך מה ההסברים שלי. אני לא יכול בשום פנים ואופן להביא היום להצבעה בגלל שתי סיבות. סיבה אחת היא אידיאולוגית הצהרתית וכאן זה כבר לא משחק, זה כבר לא החוק של הבשר שזה באמת רק בשביל לנגח אותי אבל לא מעבר לעניין. כאן הולך להיות משהו אידיאולוגי נורא וגם מעשי מבחינת ההתייקרויות. הולכים – ועשו את זה כבר – ומקלים על יבוא דגים שהם אינם כשרים על כל המשמעויות בעניין הזה, גם אידיאולוגית וגם מעשית, ומעלים באופן דרמטי את יבוא הדגים הרגילים שכולם צורכים אותם. בסוף זה בוודאי ייפול על הצרכנים.


זה הסיפור. אני לא מתכוון לעבור על זה לסדר היום. מבחינתי, כל עוד אני בקואליציה, אני רואה בזה דבר חמור. לפי דעתי שום הסבר בעניין הזה לא יניח את דעתי. שום הסבר. בתקופה כזאת של העלאות מחירים על הכול, עוד להוזיל את המחירים של הלא כשרים ולהעלות באופן דרמטי את המחירים של הכשרים שרוב הציבור צורך אותם.
זבולון אורלב
אני יכול לשאול אותך שאלת הבהרה בקשר לנושא הראשון?
היו"ר משה גפני
כן. אני רק אומר שתדעו.
חיים אורון
אנחנו יכולים להביא מה קורה בצווים האלה? אני עוד לא הבנתי מה קורה.
זבולון אורלב
אני עוד בבשר החזיר. אם על פי החוק אי אפשר להביא בשר לא כשר, אי אפשר לייבא למדינת ישראל בשר לא כשר, למה אנחנו צריכים לאשר בצו את הבשר הלא כשר? אם על פי החוק אסור לייבא למדינת ישראל בשר לא כשר, למה אני צריך לאשר את זה?
היו"ר משה גפני
שגית יכולה לענות לך, אבל אני מעדיף שהם יענו.
זבולון אורלב
אתה תחליט מי יענה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת אורון, אתה רוצה לשמוע את ההסברים על הצו, נכון?
חיים אורון
היות ואני בניגוד עניינים, אני לא אצביע בסעיף הזה.
צביקה כהן
אבל זה לא הסעיף. זה סעיף אחד מתוך מיליונים.
חיים אורון
אתם מעלים או מורידים בחזיר?
צביקה כהן
לא עושים כלום. אני יכול להסביר?
היו"ר משה גפני
כן. תסביר. מי מסביר מטעם הממשלה.
צביקה כהן
אני מסביר חלק ואחרי כן משרד התעשייה יסביר.
היו"ר משה גפני
מה תפקידך במשרד החקלאות?
צביקה כהן
כרגע אני יועץ מקצועי למנכ"ל והייתי מנהל מחלקת יבוא. אני יזמתי את הצו של הדגים, זה שדובר עליו קודם.


לפני הדגים בוא נדבר על הצו הספציפי הזה. הצו הספציפי הזה מתאר מצב של הסכם הסחר עם ארצות הברית ולא יותר מזה. כלומר, הסכם הסחר עם ארצות הברית לא עובד דרך ספר המכס מסיבות של ההסכם והוא עובד בצו היטלי הסחר כל שנה מחדש.
שי חרמש
נגמר ב-31 במרץ.
צביקה כהן
הצו הזה מתאר את ההסכם. בהסכם יש את כל פרטי המכס, גם חזיר וגם אמנונים וגם חיטה וגם הכול. רשום בצו הזה שבחזיר למשל המכס על חזיר יהיה בהתאם למכס על כל שאר העולם. לא הקלה ולא הטבה.


רשום בצו הזה חזיר כי אם אתם חוזרים בחזרה לחוק חופש העיסוק שהיושב ראש דיבר עליו קודם, מה אומר החוק? היבוא מדבר על כך שמותר להביא הכול לישראל תחת התנאים האלה והאלה. בבשר חזיר התנאי לפי החוק שחבר הכנסת גפני דיבר עליו אומר שבשר טרף אפשר להביא לישראל רק אם יש לך אישור כשרות. כלומר, אסור להביא לישראל.
שגית אפיק
אי אפשר להביא.
צביקה כהן
אי אפשר להביא כי לא תהיה על זה כשרות. על כל יבוא בשר לישראל לפי החוק צריך כשרות.
היו"ר משה גפני
אורלב הוא אדם דתי ואדם רגיש מאוד בעניין הזה והוא חושב שמדינת ישראל כמדינה יהודית לא יכולה לשחק עם הדברים האלה.
צביקה כהן
לא משחקים.
היו"ר משה גפני
רגע. אל תהיה במתח. חבר הכנסת אורלב, אני מקריא לך את החוק. "על אף האמור בכל דין, לאמור בסעיף 3, לא ייבא אדם בשר אלא אם כן קיבל לגביו תעודת הכשר". לא רק זה אלא "אין באמור בחוק זה לגרוע מזכותה של הממשלה לייבא בשר בעצמה".
זבולון אורלב
זה מנוסח יפה.
היו"ר משה גפני
אני ניסחתי את זה. ישבתי אז עם חריש שהיה שר התעשייה. "לייבא בשר בעצמה או באמצעות אחרים מטעמה לרבות לצורכי מלאי חירום" שהממשלה מביאה, "ובלבד שניתנה לגביו תעודת הכשר".
צביקה כהן
כלומר, על כל בשר חייבת להיות תעודת הכשר ובלי זה אי אפשר לייבא.
זבולון אורלב
למה אתה צריך חזיר בצו?
צביקה כהן
אני לא צריך.
היו"ר משה גפני
אתה יכול להוציא את זה?
צביקה כהן
לא, אני לא יכול.
זבולון אורלב
למה? פשוט תמחק את השורה הזאת.
צביקה כהן
לא. גם אצל האמריקאים למשל רשום ביבוא שלנו אליכם תפוזים.
שי חרמש
ולא תכניס תפוז לאמריקה.
צביקה כהן
בתנאי שזה עומד בחוקים שלהם. אסור להביא תפוזים לארצות הברית משום מקום בעולם אבל בצו רשום תפוז. בהסכם בינינו רשום תפוז, מכס כזה וכזה, כפוף.
זבולון אורלב
לא הסברת לי. מה זה מעניין אותי התפוז? למה אי אפשר להסביר לאמריקאים שעל פי החוק הישראלי אי אפשר להביא למדינת ישראל בשר אלא אם כן הוא כשר ולכן אנחנו מחקנו את החזיר כי אי אפשר להביא חזיר לישראל. מה הבעיה?
צביקה כהן
גם אי אפשר להביא עוד המון דברים והם בצו. אי אפשר להביא גם אבוקדו מאמריקה. אסור להביא אותו.
זבולון אורלב
לא, זה לא בחוק.
צביקה כהן
זה כן בחוק.
זבולון אורלב
בחוק כתוב אבוקדו? בחקיקה הראשית כתוב אבוקדו?
צביקה כהן
כתוב מוצרים שיש נגעים.
זבולון אורלב
זה חוק יסוד?
היו"ר משה גפני
זה תיקון לחוק יסוד.
זבולון אורלב
ידידי, תעשה הבחנה בין חוק יסוד לבין חקיקה שבשרשרת. האמריקאים מבינים מה זאת מדינה דמוקרטית. אני שומע כל הזמן את אובמה מדבר על דמוקרטיה. הם מבינים מהי חקיקה. הנושא של חזיר והעם היהודי מפורסם בכל העולם. למה אנחנו צריכים את הביזיון הזה?
צביקה כהן
זה לא ביזיון.
זבולון אורלב
זה ביזיון. אני לא יכול להצביע על דבר כזה. גם בפעם הקודמת לא הצבעתי. מה זה הדבר הזה? אפשר להיות מדינה יהודית ודמוקרטית שאומרת לארצות הברית. אנחנו מכבדים את השר. זה לא רלוונטי. זה אסור לנו על פי החוק. אתה לא מבין שלמחוקק יש כאן בעיה? מצד אחד אני צריך להצביע בעד חוק יסוד שאסור להביא בשר לא כשר ומצד שני מעין לגיטימציה כי הנה, הצבעתי בעד זה. אני מורה ומחנך ואני לא יודע להסביר לתלמידים איך מסתדרים שני הדברים האלה.


אני מצטער על ההתפרצות שלי.
עמי לוין
אני רוצה לנסות להניח את דעתו של אדוני ושל היושב ראש ולהסביר.
זבולון אורלב
נראה לי שאתו כבר הסתדרת.
עמי לוין
הצו שלפנינו היום, עניינו מיסוי וקביעת שיעורי ההיטל. הוא משקף נספחים להסכם הסחר שלנו עם ארצות הברית שנחתם ב-1985 ואז נלקחו בחשבון האינטרסים עליהם דיבר עכשיו חבר הכנסת.


יש סעיף מיוחד בהסכם הסחר עם ארצות הברית, סעיף 8, שקוראים לו ספיישל אקספשן, חריג מיוחד לעניין כשרות וכאן כתוב ששום דבר בהסכם זה לא יבוא על חשבון זכותו של אחד מהצדדים להגביל יבוא, להגביל סחר מסיבות של דת.
זבולון אורלב
זאת הטעות שלך. זה לא חופש הדת. עכשיו זה לא חופש הדת.
עמי לוין
לא חופש דת. מטעמים של דת.
זבולון אורלב
לא. זאת הטעות שלך. זה לא מטעמים של חופש דת אלא זה מטעמים של חוק יסוד: מדינת ישראל.
עמי לוין
לא אמרתי חופש דת. מטעמי דת.
זבולון אורלב
זה לא מטעמי דת. אתה לא תופס את העניין.
עמי לוין
כשרות היא לא דת?
זבולון אורלב
לא. עכשיו זה חוק חילוני של מדינת ישראל. זה חוק הכנסת והוא חל על כולם, גם על מגלי והבה שהוא דרוזי. אתם לא קולטים את זה.
עמי לוין
אנחנו קולטים מצוין.
זבולון אורלב
לא, אתה לא קולט. זה לא דת אלא זה חוק חילוני. זה חוק חילוני למדינת ישראל.
זבולון אורלב
אני רוצה לעזור לך להתגבר על הקושי. אם אתה צודק, צריך למחוק את הכול כי לא כתוב כאן עיזים חיים.
שי חרמש
הם שוחטים אותם.
חיים אורון
אבל אפשר להביא לכאן עופות לא כשרים.
זבולון אורלב
לא כתוב עוף לא כשר. אם היה כתוב, הייתי אומר אותו הדבר. חזיר בהגדרתו הוא לא כשר.
חיים אורון
לא כתוב כשר. אז תדרוש עכשיו מה שהם נותנים לך.
זבולון אורלב
מה הקושי שלכם למחוק את זה?
חיים אורון
האינטרס שלי שהמכס יהיה יותר גבוה ולא יוכלו להביא. אני במצב הפוך. לפרוטוקול, אני אמרתי את זה בחיוך.
זבולון אורלב
אני לא מבין למה אתם לא יכולים להודיע לאמריקאים, על אף שחתמנו על האמנה שקובעת את הקידוד הבין לאומי, שבמדינת ישראל יש חוק שאוסר ולכן אנחנו מבקשים מהם התחשבות.
היו"ר משה גפני
אתם לא עונים לו. תבקשו רשות דיבור כדי להשיב, אבל עדיין לא אלא רשות הדיבור לחבר הכנסת שי חרמש.
חיים אורון
אני רוצה לדעת את האמירה הבסיסית. לא משנים מכס. את זה אני אומר לך כי אתה בא ואומר שאתה לא מוכן היום להעלות מכסים.
היו"ר משה גפני
לא זה. תכף נראה.
חיים אורון
או שיש לך סיבה אחרת, וזה בסדר.
היו"ר משה גפני
את הסיבה אני אומר כאן. אמרתי ואני תכף אדבר על זה. אני אדבר גם על העלאת מחירים.
חיים אורון
אין שינויי מכסים.
שי חרמש
אני רוצה להבהיר דבר אחד לחברי הוועדה ולא לנציגי משרדי הממשלה. יש כאן נוסח שקיים כבר שנה, שנתיים, שלוש, ארבע, חמש, שש ושבע שנים. חתם עליו השר שטרית, חתם עליו השר בר-און, חתם עליו מי שבא אחריו. היה ויכוח קשה על זה והייתה מחלוקת קשה בתוך מפלגתי בשנה שעברה. יש כאן דד ליין כאשר ב-31 במרץ התוקף הזה פג.
דבורה מילשטיין
3 במרץ.
שי חרמש
3 במרץ. משמעות הדבר היא שב-4 במרץ חקלאות ישראל, כל מה שמופיע כאן, נפתחת ליבוא חופשי ללא מחסומים. אני רוצה שנדע את המחיר של העניין.
חיים אורון
תרגיע. זה יעבור. חכה.
שי חרמש
זה לא פשוט כי בשנה שעברה בלילה היה פיצוץ. אם כן, ב-3 במרץ הצו הזה יפוג תוקפו.
שגית אפיק
אתה אולי מחזיק צו לא נכון. הצו צריך להיות לפי החוק החדש שאמר כאן יושב ראש הוועדה, הוא צריך להיות מאושר בוועדת הכספים לפני פרסומו ברשומות. לכן לכאורה כרגע לא אמור להיות צו. נכון שיש צו משום שלפי הפרשנות שלכם הוא בתוקף ולפי הפרשנות שלי הוא לא בתוקף. לאחר שחוק ההסדרים נחקק וטרם פרסומו ברשומות, פרסמו שר האוצר ושר התעשייה צו ברשומות, צו היטלי סחר, שבאמת, כמו שאמרת, יפקע ב-1 במרץ.
שי חרמש
ב-3 במרץ.
שגית אפיק
3 במרץ. מכיוון שלדעתי חוק ההסדרים היה בתוקף בזמן שהם פרסמו אותו ובחוק ההסדרים נקבע שאישור ועדת הכספים צריך להיות קודם לפרסום הצו ברשומות, אני חושבת שקשה לומר שהצו ברשומות שהם פרסמו הוא בתוקף ולכן נדרש אישור ועדת הכספים לעניין הזה.
שי חרמש
עוד יותר טוב.
שגית אפיק
נכון.
שי חרמש
אגב, אני מעדיף את הפרשנות המחמירה שלך שהמשמעות שלה היא שכל הספר הגדול הזה מצהיב היום אם הוא לא מאושר והמשמעות היא שהשערים נפתחים, הנמלים נפתחים וחקלאות ישראל מוצפת לאורך כל הדרך ליבוא מתחרה באפס מחיר. היה לנו ויכוח ומגלי זוכר אותו. אין אפשרות היום לעצור בגלל ויכוח על סעיף כזה או אחר את האישור הזה. יש כן מקום בהערת ועדת כספים להציע שיתקיים דיון בהמשך כדי לראות איך שולפים החוצה בהסכמי השכר עם ארצות הברית מוצרים.
זבולון אורלב
נורא קל.
שי חרמש
עד שזה קל, מחר מוצאים את עצמם ישובים שלך עומדים בפני חשיפה.
חיים אורון
אי אפשר להביא בלי שניתן היתר יבוא.
שי חרמש
לא נכון.
חיים אורון
למה לא צריך היתרי יבוא? אין רישיונות יבוא?
שי חרמש
אין. הכול פתוח.


אני מציע קודם כל לתת יד ולאשר את זה. לא לשחק עם העניין. אם יש לכם כוונה – ואני בניגוד לג'ומס מוכן לעזור לכם וגם סיעת קדימה. אם צריך למצוא דרך היום לשלוף החוצה דברים שאינם כשרים וממילא אי אפשר להביא אותם לכאן, תקבלו את תמיכתנו לעניין אבל קודם כל תנו לחסום את הדרך.
היו"ר משה גפני
תודה.
זבולון אורלב
תוציאו את השורה הזאת.
היו"ר משה גפני
בהיטל הזה יש עיוותים. פנו אלי למשל מחברה שמי שמייבא מארצות הברית שקדים ומייצר את המחית כאן, שהיא מחית לתינוקות, הוא משלם את המכס אבל אם הוא מייבא את המוצר המוגמר מארצות הברית, הוא לא משלם מכס. לפי דבריו גם יש אפליה בין מפעלים כאן. יש מפעל שהוא יותר חזק והוא מקבל את הפטור ויש מפעל שהוא פחות חזק והוא לא מקבל את הפטור.


אני מבקש תשובה על הדברים שאמרתי. אני לא הולך לסכם את הדיון. אני פוחד מהנושא של ההיטל הזה בגלל הסיפור של העלאות מחירים שאני עדיין רוצה לבדוק אותו. לגבי הנושא של החזיר, אני מקבל את עמדתו של חבר הכנסת אורלב. רציתי לומר שאני יותר מקל ממנו, אבל אני מבקש לא להגיד את זה. כאמור, אני מקבל את עמדתו. הוא, בניגוד לי, אומר הלל ביום העצמאות ואני מתאר לעצמי שבכוונות של ה-הלל ביום העצמאות ייכנס לו החזיר שמופיע כאן בצו ויהיה לו קשה להגיד את זה.
זבולון אורלב
נכון מאוד.
שי חרמש
עד יום העצמאות נתקן אבל היום תאשר את התוקף.
זבולון אורלב
הוא צודק. אני לא יכול לומר הלל ביום העצמאות, לברך את מדינת ישראל, כשאני יודע שאני חלק מזה שהצביע, סמלי, בעד זה שבהסכם הסחר אפשר להביא חזיר למדינת ישראל.
דבורה מילשטיין
לא.
היו"ר משה גפני
דברים כדורבנות. אל תענו לו.
זבולון אורלב
אני לא יודע לחנך את הילדים שלי שמצד אחד אסור ומצד אחד מותר. חבר'ה, אל תגמגמו. מה הבעיה? תסבירו לי מה הבעיה. אתם מדברים שעה ולא מסבירים לי למה אי אפשר למחוק את זה.
עמי לוין
אני לא דיברתי שעה אלא דיברתי חצי דקה וההסבר נשמע במקוטע.
היו"ר משה גפני
גברתי, בבקשה.
דבורה מילשטיין
אני מהלשכה המשפטית של משרד התעשייה. מבחינה משפטית החוק, חוק בשר ומוצריו, גובר על הצו. בהסכם שלנו, הסכם הסחר שלנו עם ארצות הברית, כתוב במפורש שהכשרות גוברת על כל דבר אחר. צו תעריף המכס שהוא הבסיס שעליו מבססים את הסכם הסחר, הוא קובע.
מגלי והבה
אני לא יהודי, אבל אני לא משתכנע למה אי אפשר למחוק את הסעיף.
זבולון אורלב
את זה אני שואל כבר שעה. אתם מסבירים את כל ההסברים בעולם, אבל לא את זה.
אמנון כהן
כנראה יש דברים שמסתתרים.
שי חרמש
לא. לא מסתתר שום דבר.
זבולון אורלב
ממש כן, כי אחרת אני לא מבין למה אי אפשר למחוק. תסבירו לי למה אי אפשר למחוק. האמריקאים מתנגדים?
עמי לוין
כן.
אמנון כהן
איך ליצמן העביר את זה?
שי חרמש
הוא הביא את זה בשנה שעברה.
היו"ר משה גפני
גם כאן וגם במליאה.
שי חרמש
הצלת את העסק באותו לילה והחקלאים מודים לך.
עמי לוין
אני רוצה שהיושב ראש וחברי הכנסת וכל הנוכחים כאן ייקחו בשיא הרצינות את ההסברים של חבר הכנסת חרמש לגבי ההשלכות של אי אישור הצו בזמן.
היו"ר משה גפני
זה לא בסדר מה שאתה אומר כי אין פעם שאנחנו לא לוקחים את ההסברים של חבר הכנסת חרמש ברצינות. מה היוצא מן הכלל? יש עוד כמה הסברים שלו ואם תתנגדו לזה, אני אזכיר לכם את מה שאמרתם.
עמי לוין
אם היושב ראש יאפשר דקה, אני אנסה להסביר.
היו"ר משה גפני
אני חושב שהבנו.
עמי לוין
אנחנו מנהלים את הסכמי הסחר של מדינת ישראל עם מכלול רחב של הסכמי סחר, כולל ארצות הברית. עם ארצות הברית נקבע בשנות ה-80 מנגנון שונה קצת שלא מעביר את היבוא דרך צו תעריף המכס אלא דרך צו היטלי סחר אבל הוא שיקוף של מה שכתוב בצו תעריף המכס. בצו תעריף המכס אותם פרטים שאתם מדברים עליהם, קיימים.
זבולון אורלב
למה אי אפשר למחוק את השורה הזאת?
עמי לוין
מכאן או מהמכס? מאיפה?
זבולון אורלב
מהצו הזה.
עמי לוין
אני מסביר לך שזה שיקוף של צו תעריף המכס של מדינת ישראל.
זבולון אורלב
תבקש מהם לשנות את הדבר הזה. מה הבעיה?
עמי לוין
במכס או בצו?
זבולון אורלב
את המכס ואת הצו.
עמי לוין
זה מופיע בעוד מקומות. צו תעריף המכס של מדינת ישראל כולל את כל המוצרים בעולם.
זבולון אורלב
תוציא את החזיר משם.
עמי לוין
זה לא אני.
זבולון אורלב
אני מדבר עם הממשלה. אני לא מדבר אתך.
דבורה מילשטיין
זה קידוד בין לאומי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. נגמר הסיפור הזה.
לימור תוסיה-כהן
אני חייבת להעיר משהו. אני ממשרד המשפטים. בהמשך להערה של חבר הוועדה קודם שכרגע אין צו בתוקף. אנחנו לא מסכימים לעמדה הזאת.
היו"ר משה גפני
בסדר. מה זה מעניין אותנו עכשיו?
לימור תוסיה-כהן
לטעמנו הצו הוא בתוקף. מה שנכון זה שהוא אמור לפקוע ב-3 במרץ ככל שהוא לא יאושר על ידי הוועדה. יש חשיבות קריטית להתקדמות הדברים בוועדה בגלל שאחרת אנחנו נימצא באיזשהו מצב של ואקום כאשר מדינת ישראל לא עומדת בהתחייבויות שלה מולה אמריקאים.
היו"ר משה גפני
תודה. מר כהן, אם אתה יכול להגיד לי משפט לגבי הדגים. דע לך, ואני אומר את זה כעמדתי. מה שחברי הוועדה יחליטו, יחליטו. חבר הכנסת אורלב הביע את עמדתו. הנושא של הדגים יהיה הנושא האידיאולוגי שאמר אורלב כי היטלי הסחר, אני לא בטוח שזה נושא אידיאולוגי. לא בטוח, אבל אני עומד מאחוריו. הדגים אומר מה הממשלה עושה עם כל העניין האידיאולוגי של כשרים ולא כשרים.
ראלב מג'אדלה
אני יכול גם לקבל הסבר מה ההבדל בין דג כשר לבין דג לא כשר?
שי חרמש
זימים. הכול כאן זימים. הכול בקשקשים ובזימים. אתה אוכל צלופחים?
ראלב מג'אדלה
בדת שלנו מותר לנו לאכול כל מה שגדל בים.
היו"ר משה גפני
חזיר אסור לכם.
ראלב מג'אדלה
חזיר, לא. חס וחלילה.
שי חרמש
וחזיר ים?
היו"ר משה גפני
זאת שאלה של קיבוצניק.
ראלב מג'אדלה
זה מראה שאתה חלש בתחום.
זבולון אורלב
סליחה על הביטוי, אבל זאת שאלה חזירית.
היו"ר משה גפני
מר כהן, למה הוזלתם?
צביקה כהן
אנחנו כמדיניות, הממשלה, מעוניינים להגן על היצור המקומי וכל מה שלא מייצרים בארץ, אנחנו מעוניינים שלא יהיה עליו מכס. בדגים, כמו שאתה יודע, יש מאות סוגי דגים כשרים. לצערנו הרב מגדלים בארץ שניים וחצי סוגים – אמנונים וקרפיונים.
ראלב מג'אדלה
גם דניס.
צביקה כהן
הדניס הוא מספר שלוש.
היו"ר משה גפני
בסדר. למה הפחתתם את הדגים הלא כשרים? למה אתם מעלים לגבי הדגים הכשרים? הגנה על היצור המקומי?
צביקה כהן
אנחנו הפחתנו את כל המכס על בקלה, על סול, על כל הדגים האלה שהם ללא מכס במהלך של כמה שנים. את האמנון מגדלים בארץ. מעל שליש מהייצור המקומי הוא אמנון והיבוא שמגיע מסין פשוט הורג את הייצור המקומי חד וחלק. מה שאנחנו אומרים זה שתביאו מה שאתם רוצים, רוב הדגים, 97 אחוזים כמעט אפשר להביא ללא מכס, דגים כשרים. בשרימפסים ובחסילונים השארנו מכס. בבקלה הכשר שלא מייצרים בארץ, הורדנו לאפס במהלך של שנתיים. בסול הורדנו לאפס.
היו"ר משה גפני
בסדר. הבנתי. אני ידעתי את ההסבר שלך. אני לא אסכים. הנאום של חבר הכנסת אורלב, אני מסכים אתו. אם אתם לא חוזרים בכם. זאת לא התקופה לעשות את זה. זה לא הסכם סחר, זאת עמדת הממשלה של הקלה בדגים הלא כשרים והחמרה בדגים הכשרים, אני יושב ראש ועדה ותהיה לכם בעיה עם ההסכם עם ארצות הברית.


לא מעניין אותי. אני לא רוצה הסברים.
צביקה כהן
הייצור המקומי מעניין אותך?
היו"ר משה גפני
הכול מעניין אותי. על זה נדבר בעוד חצי שנה ולא היום כשיש העלאות מחירים.


תודה רבה. אני עובר לסעיף הבא.

הישיבה ננעלה בשעה 10:50

קוד המקור של הנתונים