ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 08/03/2011

הצרכים של המכס במאבק בנגע הסמים

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
16
ועדה למאבק בנגע הסמים

08.3.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 52
מישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים
יום שלישי, ב' באדר ב' התשע"א (08 במרץ 2011), שעה 11:00
סדר היום
הצרכים של המכס במאבק בנגע הסמים
נכחו
חברי הוועדה: טלב אלסאנע - היו"ר
מוזמנים
ודים גודון
- רכז ממשל ומינהל באגף תקציבים, משרד האוצר

אורי גבע
- רפרנט ממשל באגף תקציבים, משרד האוצר

זאב ציגלברג
- ממונה מטה סמים ארצי, מכס

ארמונד כהן
- סגן ממונה מטה סמים והלבנת הון, מכס

סנ"צ מיכל ידיד
- ראש מדור תאום מבצעי סמים, המשרד לביטחון פנים והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

יאיר גלר
- מנכ"ל הרשות, המשרד לביטחון פנים והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

אורי אסטליין
- ראש תחום אכיפה, המשרד לביטחון פנים והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

עו"ד איתן גורן
- סמנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, המשרד לביטחון פנים

איריס יוגב
- ראש תחום תכנון ובקרה הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול, המשרד לביטחון פנים

גלעד נתן
- מרכז המחקר והמידע של הכנסת

אסף דורון
- דובר הוועדה
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רשמה וערכה
ש.י. חבר המתרגמים בע"מ

הצרכים של המכס במאבק בנגע הסמים
היו"ר טלב אלסאנע
בוקר טוב רבותיי, אני פותח את הישיבה. נושא הדיון הוא הצרכים של המכס במאבק בנגע הסמים. נעבור לגבי רשימת המוזמנים. משרד האוצר – ודים גודון, רכז מימשל ומינהל, ואורי גבע, בוקר טוב, המכס, ממונה מטה סמים ארצי, וסגן ממונה מטה סמים והלבנת הון, המשרד לביטחון פנים, ראש מדור תיאום מבצע סמים, ועוזרת היועץ המשפטי.

אני מקדם בברכה את האורחים שלנו, אהלן וסהלן. אני מבין שהישיבה הזו היא ישיבה גם כן, היו, קדמו לדיון הזה התייחסויות לגבי התמודדות של המכס עם בעיית הברחת הסמים, וכולנו מודעים לעובדה שדרך המעברים האלה לא רק מגיעים תיירים, אלא תיירים ועוד משהו. ועוד דברים שהם לא תמיד הכי טובים, ורוב ההברחות הם לא דרך הגבולות, אלא רוב ההברחות הם דרך המעברים הימיים, האוויריים והיבשתיים.

ההתרשמות הכללית, ההתמקדות של גם המשטרה, או הצבא היא יותר עם המימד הביטחוני, ופחות עם העניין של הסמים. אבל גם ביחידות של המאבק עם הסמים, תפיסות, כוח אדם, איך שאני התרשמתי, הוא קטן, הוא איננו יכול, באמצעים העומדים לרשותו, להתמודד בצורה אפקטיבית עם הברחות של סמים מסוגים הרבים שמגיעים לכאן, ולאחר מכן יש להם את ההשלכות שאנחנו מודעים להם, ולכן נשאלת השאלה: אם אנחנו בסך הכל רוצים באמת להתמודד, אי אפשר להגיד שיש לנו יחידה, אבל ליחידה הזו אין את הכלים, אין את המשאבים. אז אולי נגיע למסקנה: או שמעמידים לרשותם את הכלים להתמודד בצורה עניינית, אפקטיבית, מעשית, משמעותית, או להגיד: אנחנו בכלל לא צריכים את היחידה הזו. המעברים יהיו פתוחים, שמי שרוצה להעביר אז אהלן וסהלן, אבל אי אפשר להטיל משימות ולא להעניק את הכלים ואמצעים להתמודד במשימה החשובה ביותר. ולכן אני רציתי לשמוע בהתחלה, אני הבנתי שנציג משרד האוצר, מבחינת הזמן שהוא יהיה איתנו הוא מוגבל, אבל כדי שגם נקבל התייחסות, אז ניתן קדימה קצרה שנציג המכס יתייחס בקצרה על מנת שתהיה התייחסות עניינית לגבי נציג משרד האוצר. בבקשה.
זאב ציגלברג
כבוד הועדה, מעבר לנייר היפה שגלעד כתב, ובאמת הוא עשה עבודה יפה, אין לי רק בעצם לחזור על מה שכתוב בנייר, ומה שכתוב בנייר הוא לא מתבסס על מה שאמרנו לאחרונה, אלא בשנים האחרונות, והמצב לא השתנה בהרבה.
היו"ר טלב אלסאנע
מאיזה שנה המצב הוא כפי שהוא, שכל הזמן מקטרים, מדברים, ושום דבר לא משתנה? זאת אומרת, היחידה הזו, במתכונת הקיימת, בכוח האדם הקיים, כמה שנים כבר?
זאב ציגלברג
היחידה קיימת מ – 96', ושוב, אנחנו עושים, באמת, צריך לציין את עבודת היחידה, והם עושים באמת את המירב בכוח אדם שיש לנו. אנחנו מבקשים תוספת כוח אדם כבר הרבה שנים, ואמצעים טכניים שנועדו לייעל את העבודה, ולחסוך בכוח אדם במידת האפשר, כי אנחנו יודעים שכוח אדם זה בעיה. היו שיפורים במשך השנים.
היו"ר טלב אלסאנע
מה כוח אדם העומד היום לרשותכם? מה כוח אדם שאתם מבקשים? התוספת שאתם מבקשים? אם יש אפשרות גם העלות התקציבית המדובר בה.
זאב ציגלברג
עלות תקציבית של כוח אדם, ודים יוכל להגיד יותר טוב ממני. אני לא יודע כמה עולה עובד לשנה, אבל בגדול ביקשנו עוד 12 תקנים ליחידות היס"ם בשטח, ושוב, שיהיה ברור, זה ליחידות היס"ם בשטח, ועוד תוספת של כלבנים, שהם באמת כלי העבודה העיקרי כרגע שיש לנו היום. דיברנו על עוד 12 תקנים לכלבנים. אנחנו מדברים על 24 תקנים. כלבים אנחנו נקנה מהתקציבים שיוקצו לנו לנושא. זהו, איך אומרים? לפתיחת הדיון בגדול. ארמונד, אתה רוצה להוסיף?
היו"ר טלב אלסאנע
וכוח אדם שקיים היום, אני מבין כמה? 60?
זאב ציגלברג
60, 62, כן.

היחידה עברה שינוי ארגוני בשנת 2001, וכוח האדם היום, בניגוד ליחידה שהייתה קודם, הוא שייך היום לבתי המכס, ואנחנו משיגים על ידי כך תוספת שכל, למעשה כל אנשי המכס בבתי המכס מטפלים גם בסמים. אז אני לא יכול להגיד זה ק' 62 איש. זה כל כוח האדם של המכס מטפל גם בסמים, כשה – 62 איש האלה זה כוח האדם המקצועי העיקרי שמטפל בדברים האלה. וזהו.
היו"ר טלב אלסאנע
אתם עוסקים אך ורק בעניין של סמים והלבנת הון? או גם בנוסף לכך?
זאב ציגלברג
המטה שלי עוסק רק בסמים והלבנת הון. כלומר, אנחנו הגוף המקצועי בנושא הזה, כפי שקיים במשטרת ישראל. האנשים בשטח מתעסקים גם בסמים והלבנת הון, וגם בנושאי מכס אחרים, כפי שהממונים שלהם, גובי המכס, לצורך העניין, מטילים עליהם משימות.
היו"ר טלב אלסאנע
והתפיסות לרוב מסתמכות על מידע מודיעיני שאתם מקבלים, או בדיקה מקרית?
זאב ציגלברג
התפיסות, לא, יש גם תפיסות מקריות כמובן, אבל זה כמו זכייה במפעל הפיס. אנחנו עושים פרופיילינג, כלומר ניתוח סימנים מחשידים, ועל פי הפרופיילינג אנחנו מנסים לתפוס סמים. כמובן שיש גם ידיעות. אני רוצה לציין שאנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם משטרת ישראל. את רוב הידיעות אנחנו מקבלים ממשטרת ישראל, ואנחנו עובדים ביחד אחרי זה עם משטרת ישראל על התיקים שיש. אנחנו מתחילים אותם, מצרפים את מי, כשאנחנו מתחילים, מצרפים את משטרת ישראל ועובדים בצח"מים משותפים עד סוף הדרך נקרא לזה, עד לגילוי של האיש ומאחורי ייבוא הסמים, ואני רוצה להדגיש שתפיסת סמים כתפיסת סמים בלי אנשים זה לא שווה שום דבר. כלומר, משמידים את זה, ואין בזה שום ערך. צריך, השאיפה היא תמיד לתפוס את הבן אדם מאחורי המטען. זהו.
היו"ר טלב אלסאנע
תודה רבה.

כן, בבקשה מר ודים גודון. בבקשה.
ודים גודון
כן. אדוני היושב ראש. אני ברשותך אני לפני זה אני רוצה להבהיר כמה נקודות לגבי איך בנויה רשות המסים, ודיוני תקציב איך אנחנו מנהלים את רשות המסים.

רשות המסים היום מורכבת מ – 3 גופים, או 3 זרועות שזה: יחידת מס הכנסה, ומיסוי מקרקעין – זה יחידה ראשונה. זרוע ראשון. מכס ומע"מ, שע"ם, שירותים עיבודים ממוכנים, מבחינת המיחשוב של רשות המסים.

דיוני תקציב מול רשות המסים אנחנו מנהלים מול רשות המסים עצמם, אנחנו לא מנהלים מול יחידה ויחידה בנפרד. מול רשות המסים, כאשר רשות המסים שמה את הדרישות התקציביות שלה, כמו שאמרתי, 3 יחידות ברשות המסים. אנחנו מנהלים משא ומתן מול רשות המסים עצמה, כאשר רשות המסים, הנהלת רשות המסים שמה את הדרישות שלה בהתאם לסדרי עדיפויות של אותם דרישות.
היו"ר טלב אלסאנע
אתם לא מעורבים בחלוקה פנימית לחלוטין?
ודים גודון
לחלוטין ממש לא, כי זה סדרי עדיפות פנימיות של רשות המסים. רשות המסים חושבת שיותר נכון לשים מפקחים, מפקחים ומבקרי חשבונות למע"מ, או מפקחים למס הכנסה, ופחות חשוב לה לשים כלבנים ביחידת המכס, אנחנו לא נתערב בסדרי עדיפות פנימיים של רשות המסים, כי זה גוף, הוא גוף עצמאי.

בנוסף, מכס, יחידת המכס בנויה מבערך 750 עובדים. כמו שנאמר פה, רוב העובדים אין להם ייעוד ספציפי. כלומר, אין דבר כזה ש – 500 עובדים כל אחד מטפל אך ורק בנושא ספציפי. כלומר, יש פה חפיפות, אם אני אומר נכון.
היו"ר טלב אלסאנע
מכפילי כוח.
ודים גודון
מכפילי כוח. בדיוק. עכשיו, בשנים האחרונות, ב – 7, ב – 6 שנים אחרונות התווספו למכס, אך ורק למכס, לא לרשות המסים, כל רשות המסים, אלא אך ורק למכס, כ – 180 עובדים. יש לי פה רשימה מלאה לאן התווספו העובדים האלה. התווספו למשקף באשדוד, לעוטף עזה, לעוטף איו"ש, ולכל מיני מקומות אחרים שמכס אמון על הדברים האלה. ועל המכס, ועל רשות המסים, לשים את האנשים האלה בהתאם לסדרי עדיפויות שלהם. כלומר, אנחנו בסופו של דבר אנחנו לא ממש מתערבים בסדרי עדיפויות של רשות המסים.
היו"ר טלב אלסאנע
המצבת של כוח אדם היא במקומות שבכלל לא היו מעברים קודם לכן, ואז נפתחו מעברים חדשים בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית אני מבין.
ודים גודון
לדוגמא, אני אביא דוגמא קטנה. אנחנו סיימנו דיוני תקציב לגבי שנת תקציב לגבי שנת תקציב 2011, שנת 2012, סיימנו אותם בקיץ. התקציב אושר בממשלה בקיץ, ואחרי זה הוא אושר בכנסת לפני חודשיים.ובתקציב הזה רשות המסים כן דרשה הרבה מאד תוספות, חלק מהדרישות כן התקבלו, חלק לא התקבלו. כמובן אדוני יודע על מגבלת תקציב, ומגבלת הגירעון שקיימת בתקציב. הדרישות שהתקבלו זה לדוגמא: תוספת כוח אדם למעבר אלנבי שדרשו, בגלל שרצו לפתוח את זה לשעה יותר מאוחרת, לחצות. התקבלו תוספות אחרות, וחלק מהתוספות לא התקבלו, ולמעשה רשות המסים כן רשאית להסיט את כוח האדם בהתאם לסדרי עדיפויות שלה. ואני חושב שהשאלה צריכה להיות מופנית,
היו"ר טלב אלסאנע
הבעיה שלנו לא עם רשות, אתכם, עם האוצר, אלא עם רשות המסים והחלוקה הפנימית?
ודים גודון
אני חושב שלחלוקה הפנימית יש פה, יש פה משקל מאד מכובד בחלוקה פנימית. יכול להיות שחלק מהנושאים בכלל לא צריכים להיות ברשות המסים. יכול להיות שנושאי סמי-ביטחוניים צריכים לשבת במקומות אחרים, אולי במשרד לביטחון פנים. אני סתם מעלה איזה משהו. ורשות המסים צריכה לעסוק,
היו"ר טלב אלסאנע
משרד האוצר חוסך תקציב אם במקום לשלם למכס, אז משלמים למשרד לביטחון פנים?
ודים גודון
לא, לא, לא, אני פשוט מעלה איזה שהיא השערה שבגלל, אני מסתכל, יש מושג, יש מה שנקרא: העדפה נגלית. אני יודע את סדרי העדיפות של הארגון לפי כסף שהוא שם בסופו של דבר. הוא בסופו של דבר שם יותר כסף, אז כנראה זה סדרי עדיפויות יותר גבוהים אצלו מאשר מקומות אחרים,למרות שאני יודע שבשנים 2004, 2005, 2006 התווספו הרבה מאד משאבים למכס. היו כל מיני החלטות ממשלה.
היו"ר טלב אלסאנע
זה ביטחון, זה לא שייך.
ודים גודון
בסדר. עכשיו אני רואה שלפי סדר עדיפויות של רשות המסים יותר חשוב לה מפקחי מס הכנסה, מבקרי חשבונות ומע"מ. יכול להיות שחלק מהיחידות כן צריך להעביר למקומות אחרים, למקומות יותר ביטחוניים, כמו המשרד לביטחון פנים. אנחנו לא שקלנו את זה בצורה מעמיקה, אבל יכול להיות, אחת ההשערות.
היו"ר טלב אלסאנע
לא, אני חושב את המומחיות שלה זה יהיה משרד האוצר. בדרך כלל לצאת, לשכנע, להסביר, אבל לא לתת תשובות. זאת אומרת אנחנו, להסביר שכולם אחראים, רק אתם, זאת אומרת- - -
ודים גודון
לא, לא, יש פה, אדוני, אדוני.
היו"ר טלב אלסאנע
לחשוף את החלוקה, להטות תפקידים למשרדים אחרים, אבל בסופו של דבר היחידה של 60 תקנים של כוח אדם שצריכה להתמודד עם כל המעברים,להתמודד עם הבעיה של הסמים, הם יישארו באותו כוח אדם שבמרוצת השנים גם הכלבים מתים, כלבנים אלקטרוניים לא הביאו, ולכן- - -
ודים גודון
תן לי רק לסיים. זה דבר ראשון. דבר ראשון מה שאני רוצה להגיד,
היו"ר טלב אלסאנע
הצעת התקציב אנחנו רואים שמשרד האוצר מעורב ומעורה עד השקל האחרון בכל משרד ממשלתי. אנחנו רואים את הסעיף ואת התקנות הפנימיות, ותקציב, ותת תיקצוב, כל דבר, עד השקל האחרון בכל גוף ובכל מחלקה.
ודים גודון
איך שני אנשים יכולים להיות מעורבים עד לשקל האחרון כל כך הרבה בגופים? זה לא הגיוני.
היו"ר טלב אלסאנע
לא, לא, זאת אומרת, המעורבות של משרד האוצר היא כל כך מעמיקה, שאתה לא יכול להגיד: אנחנו לא מעורבים שם. הרשות מעורבת שם, ואנחנו פטרנו את עצמנו על ידי תשובה כזאת.
ודים גודון
לא, יש לי פתרון, יש מקום נוסף, שנניח, מהמקום הזה אפשר לקנות גם כלבים, וגם אמצעים אחרים, שזה מה שנקרא: ועדת קרן חילוט, שהוקמה בהתאם לחוק הלבנת הון מ – 2002.
קריאה
זה הלבנת הון, זה לא לסמים.
ודים גודון
יש הלבנת הון, ויש לסמים. אז אפשר להגיש שם בקשה, והועדה יש לה, בקרן הזאת יש סכום מסויים של כסף והועדה מחליטה אם להקצות או לא להקצות.
אורי אסטליין
הוא לא הזכיר קודם, אבל מי שמסייע לו בעצם זה רשות הסמים ולא הועדה להלבנת הון.
היו"ר טלב אלסאנע
כן. אנחנו ניתן לנציג של הרשות למלחמה בסמים להתייחס לנושא, מתוך היכרות, וגם מתוך מעורבות הקשר עם יחידת המכס שמטפלת בנושא.
יאיר גלר
הקשר בין הרשות למלחמה בסמים לבין המכס הוא קשר מחוייב. הוא מתבצע בכל מקום בעולם. אם תבדוק בכל העולם המערבי אתה תראה שיתוף פעולה הדוק בין שני הגופים האלה, ואני חייב לציין שלמרות ההיקף, או הגודל של היחידה, אני חושב שמצליחים לעשות באמת דברים יוצאים מהכלל. אבל התחום הבלתי נדלה הוא, כאמור, ואתה רואה את זה פה באחוזים, וכפי שכבר נכתב על ידי ד"ר גלעד נתן, האחוזים הם מאד מאד בעייתיים. אם סך כל הגילויים של הסמים הם בין 5 ל – 10 אחוז, אז אנחנו יודעים במתמטיקה מאד פשוטה, שרוב רובם של הסמים מגיעים, לצערנו, לשוק החופשי, זולגים לכל מיני מקומות שאנחנו לא רוצים שיזלגו.
היו"ר טלב אלסאנע
זאת אומרת, כל ההשקעה שאנחנו מדברים עליה היא בסך הכל מתמקדת ב – 5 אחוז?
יאיר גלר
אמת. נכון. בין 5 ל – 10 אחוז.
קריאה
אנחנו לא יודעים כמה אנחנו לא,
יאיר גלר
הערכה. יש לנו את נתוני הצריכה.
היו"ר טלב אלסאנע
את יכולה לבקש, נשמע התייחסות, אבל ההתרשמות, פחות או יותר האחוז שנתפס שאנחנו מדברים עליו, אז הוא בין 5 ל – 10 אחוז.
ארמונד כהן
זה דבר לא מוכח. זה הישענות על המידע האמריקאי.
יאיר גלר
לא, לא, אני אסביר. אני אסביר.
גלעד נתן
אנחנו לא רואים בינתיים, נגיד, כשיש לך תקופה של יובש אתה מעריך שפגעת יותר. אבל לא רואים שהצריכה יורדת, או שיש מחסור.
יאיר גלר
בדיוק.
היו"ר טלב אלסאנע
אז התפיסה לא הייתה משמעותית שלא שינתה את המצב בשוק.
יאיר גלר
אנחנו יודעים את זה דרך נתוני הצריכה. ומאחר ואת נתוני הצריכה אנחנו כן יכולים לבדוק. כאשר אנחנו בודקים את הצריכה של האוכלוסיות במדינת ישראל, לפי זה אנחנו יודעים כמה הגיע, בסופו של דבר, ואנחנו יודעים גם שחלק מהסמים מיוצרים במדינת ישראל, גם את זה אנחנו מכירים, במעבדות, במעבדות במירכאות, פיראטיות או לא פיראטיות. אנחנו מכירים את הדברים האלה, אבל אני אומר שוב, קודם כל למכס מגיעה מחמאה אחת גדולה, משום שבהיקף שלו הוא עושה הרבה.

אני רוצה להוסיף כמה נקודות שהם מאד מאד חשובות. התחכום של המבריחים הוא כזה שהיום הוא מחייב השקעה מאד מאד גדולה הן באמצעים אלקטרוניים, וגם בכלבים. וכלב עולה הון תועפות. זה לא כלב שאנחנו קונים אותו ב – 1,000, 2,000 שקל. פה מדובר על עשרות אלפי שקלים, משום שזה אימון מיוחד, יחד עם כלבן, שנעשה ברוב המקרים גם בחו"ל, וההשקעה הזאת, אני עכשיו מדבר בשם כלכלת המדינה, וכאן הייתי מציע לנציג האומר כן להקשיב, משום שכל שקל שאתה משקיע במניעתו של כניסת חומר כזה למדינת ישראל אתה מונע נזק הרבה יותר גדול. ואת פוטנציאל הנזק אני חושב שאתם יכולים לכמת בקלות רבה, ולראות שאותם 90 אחוז, או 80 אחוז, וזה לא משנה לצורך העניין כרגע כמה נכנס, כי אותם עשרות אחוזים, הנזק בעקבות כניסת הסם והשימוש בו הוא הרבה יותר גדול הן למעגל החברתי, למעגלים כלכליים. אני יכול לתת לך פה רשימה מאד מאד ארוכה. בארצות הברית עושים את המדידות האלה. שם מדובר על מיליארדים של דולרים, ולאו דווקא בגלל הגודל או ההיקף, אלא אנחנו יודעים את הבעיה.

הנושא השני זה הגבולות הפרוצים. הגבולות הפרוצים גם הם מהווים היום בעיה מאד מאד גדולה, במיוחד באזור הדרום. גם, במיוחד מגבול ירדן, במיוחד מגבול מצרים, פחות מגבול ירדן.
ודים גודון
יש מג"ב רמון. יש מכשול,
קריאה
מג"ב רמון כבר לא קיים.
יאיר גלר
דווקא שם, בדיוק, ביטלו, משום שהעלות היא בין 80 ל – 100 מיליון שקל, כך לפחות הצבא כימת את אותה עלות, והוא למעשה מבטל את אותו גוף. הוא מבטל את אותה יחידה, ועל כן החשיבות של הגופים שממשיכים לפעול כמובן היא מרכזית.

הדבר האחרון שאני רוצה להגיד, אנחנו בדקנו את הדברים האלה גם בעולם, והמאמץ, המאמץ או המשאבים שמושקעים היום בעולם המערבי, דווקא בגופים האלה שמצליחים, באמת, ליצור את אותו מסך, ולמנוע חלק לפחות מכניסת הסמים, מושקע בהם מאמץ אדיר, משום שאנחנו יודעים שפה יש לקונה במדינת ישראל. לעומת העולם המערבי אנחנו מצטיינים בחינוך ובהסברה, ובמניעה, בסגירת הגבולות אנחנו מאד לא מצטיינים. אני לא רוצה לדבר על ההיבטים הביטחוניים שגם הם מאד מאד חשובים.

עכשיו, אנחנו מסייעים דרך קרן החילוט, אבל שוב, הסיוע הוא קטן, כי קרן להלבנת הון היא בגובה של- - -
ודים גודון
תביאו בקשה יותר גדולה, יכול להיות שתיענו.
יאיר גלר
זה הפתעה.
ודים גודון
לא, זה לא הפתעה. אני מציע.
היו"ר טלב אלסאנע
אתם מתמודדים עם שני הנושאים: גם סמים, גם הלבנת הון. לכם ... לקבל תיקצוב גם מכאן וגם משם.
ארמונד כהן
נכון. אנחנו נעזרים בוודים בועדה השנייה לטובת התועלת גם של הסמים, בכסות גם כן של ועדת הון. אנחנו עושים את השדרוג הזה, אבל זה עומד בפני הלבנת הון לפני הכל. כי זה קרן חילוט להלבנת הון. זה קרן אחרת של קרן חילוט לסמים שנמצאת אצל הרשות. זה משהו אחר לחלוטין.
יאיר גלר
אנחנו יודעים עוד דבר, מהרבה מאד בדיקות בעולם רוב רובם של הכספים בנושא של הלבנת הון מקורם בסמים, ואנחנו יכולים להוכיח את זה, יש לנו מחקרים בלי סוף. ד"ר גלעד נתן מכיר את זה היטב. אנחנו מדברים אפילו, יש ארצות שמדברות על עד 70 אחוז מהלבנת הון מקורם בסמים. כלומר, אתה יכול למצוא פה מיד את הקשר. אתה יכול למצוא פה מיד את פוטנציאל הנזק. הדברים האלה הם מאד חשובים, ועל כן אני חושב שהישיבה הזאת היא כל כך חשובה משום שזו סוג של קריאה באמת לסיוע לגוף שעושה את העבודה, שיודע לעשות עבודה מקצוענית לעילא ולעילא. תן להם קצת יותר משאבים, אני חושב שמדינת ישראל תצא מאד מאד נשכרת.
זאב ציגלברג
עכשיו אם אפשר להוסיף, סליחה, דבר אחד. אני לא אגיד שהבעיה היא לא כסף. כסף הוא בעיה מאד גדולה, אבל גם אם נביא את התקציב לתקנים, עדיין תקנים לא יאושרו. וזאת הבעיה. כלומר, גם אם אני אביא עכשיו משכורות לאנשים.
היו"ר טלב אלסאנע
למה?
זאב ציגלברג
התקנים לא יאושרו. למה? למה? אני מדבר איתך מהוכחות, לא, למה אני לא יודע, אצלכם זה נתקל בהתנגדות.
ודים גודון
אצלנו במשרד האוצר?
זאב ציגלברג
כן. כן.
ודים גודון
ברגע שמשרד האוצר מתקצב תקנים- - -
זאב ציגלברג
לא, אז שוב, אני אביא את התקצוב לתקנים, אני צריך את התקן. את השורה בתקן, וזה לא נותנים.
ודים גודון
אז אתה מדבר על נציבות שירות המדינה, לא על משרד האוצר.
זאב ציגלברג
נציבות שירות המדינה.
קריאה
עוד פעם, מי עושה את הבעיה הזו?
היו"ר טלב אלסאנע
הנתון הזה, הנתון הזה לא היה ברור, הנתון הזה, זאת אומרת, לא היה ברור שעניין של מעורבות רשות המסים בנושא, והיה חשוב גם לזמן אותם לדיון של היום?
זאב ציגלברג
אני מניח שכן. אני לא איש כוח אדם.
היו"ר טלב אלסאנע
כי פשוט, ממה שאני מתרשם יש את המודעות לחשיבות היחידה, והפעילות שהיא מקיימת ומבצעת, ורצון טוב אנחנו שומעים. אבל כמו בהרבה מקרים אחרים, חוץ מרצון טוב וקצת סימפטיה, זה לא מספק ולא יתרום לשינוי המציאות הקיימת.
זאב ציגלברג
אז אולי כדאי להזמין אותם, ואם באמת, כמו שנציג האוצר אמר,
קריאה
אם תבקשו – תקבלו.
זאב ציגלברג
הרשות, תבקשו – תקבלו, שזה חדשה יפה.
היו"ר טלב אלסאנע
זה הצהרה מצויינת.
זאב ציגלברג
זה כתוב בפרוטוקול.
היו"ר טלב אלסאנע
עד שתממש אותה זה תהליך ארוך. אנחנו ניתן לנציג של המשטרה לגבי שיתוף הפעולה ביניכם לבין היחידה למאבק בתפיסת הסמים, ואם אתם גם מעמידים לרשותם גם תקנים, או עובדים שעוזרים להם.
מיכל ידיד
אז זהו, הוא הלך, ואני רוצה גם, אני צריכה גם כמה תקנים.
היו"ר טלב אלסאנע
יש לו את הרפרנט שמייצג אותו, כן, כן, הם נמצאים.
מיכל ידיד
כי גם אנחנו מבחינת כוח אדם.
היו"ר טלב אלסאנע
היום מגלים נדיבות.
מיכל ידיד
יום האישה הבין לאומי, אני יכולה לנצל את זה?
היו"ר טלב אלסאנע
המשטרה שלחה אותך לא במקרה.
מיכל ידיד
לא במקרה.
זאב ציגלברג
אני חושב שנציג משרד האוצר הוא לא הרפרנט של המשטרה, אבל היום פורים, אולי בגלל זה.
מיכל ידיד
לא פורים. יום האישה הבין לאומי.
זאב ציגלברג
יום האישה. סליחה.
מיכל ידיד
אז אני אנצל את המעמד הזה. גם לנו חסר תקנים, אבל זה לא קשור. אני חושבת ששיתוף פעולה של המכס עם המשטרה באמת מניב תוצאות. זה שיתוף פעולה שאי אפשר בלעדיו. הוא באמת מכפיל כוח, כי אם לנו יש את המידע, ולהם יש את היכולת לצמצם כניסה לארץ, אז רק שיתוף פעולה כזה יכול באמת למנוע כניסת סמים לארץ.

אין לי איזה שהוא say בהעברת משאבים אליהם.
היו"ר טלב אלסאנע
זה קורה שאתם מקבלים מידע, אתם עוקבים, אתם מדווחים להם? או שאתם מבצעים את התפיסה? איך זה מתרחש בפועל?
מיכל ידיד
זה הולך לשני הכיוונים. אם יש לי ידיעה על משהו שעומד להיתפס, יש מצב שאנחנו מדברים, אנחנו אומרים לו, בשיטות שלהם, כך וכך הולך להיות. אנחנו מבקשים את תשומת לבכם. אני לא אכנס פה לפרטים.
קריאה
זה די משולב.
מיכל ידיד
ולהיפך. יש פעמים שהם תופסים והם מודיעים לנו, ואנחנו ממשיכים את הפעילות, ואנחנו מעדכנים אחד את השני.
היו"ר טלב אלסאנע
היום בעידן החדש של האינטרנט ושל ההתקשרות, אתם, זאת אומרת.
מיכל ידיד
לא, אנחנו בקשר טלפוני.
היו"ר טלב אלסאנע
אתם עוקבים? יש מעקב אחרי סחר דרך אינטרנט מחו"ל לישראל?
זאב ציגלברג
גם.
היו"ר טלב אלסאנע
ושיווק, מעבר.
מיכל ידיד
גם.
זאב ציגלברג
זה חלק מפרופיילינג שעושים. גם.
היו"ר טלב אלסאנע
ומה, איך מתבצע הטיפול ברמת השטח? יש נציג של המשטרה בקשר? ברמת הביצוע?
ארמונד כהן
ברשותך מיכל, אנחנו עובדים בסנכרון אחד מלא, מתואם בינינו בצורה, ברמה, באמת כמעט יום יומית אפשר לומר אותה, כאשר היחידות שטח שלנו עובדים עם הימ"רים, שזה יחידות שטח של המשטרה בצורה השוטפת ביותר. כשהמטה, המטה הארצי, מול המטה שלנו, אנחנו ביחד גם כן מדברים בינינו, ומנחים את השטח גם בהתאם, ועושים את החיבורים הנדרשים.

לדוגמא, לראייה, הבוקר ב – 9:17 דקות מהמטה שלה התקשר, ואז ב – 9:20 נתנו אנחנו מענה ש – או.קיי. בסדר. הדברים מחוברים. אנחנו בשליטה יחד איתם בסיפור. והדברים רצו תוך 7 דקות. זה היה מעניין. עד כדי כך אנחנו היום מחוברים טוב.
מיכל ידיד
מטה הסמים של המכס מנחה את.
היו"ר טלב אלסאנע
בכל המעברים? גם היבשתיים? במעבר אלנבי?
מיכל ידיד
כן.
ארמונד כהן
הכל. הכל. בכל התחומים.
מיכל ידיד
מטה הסמים של המכס מנחה מקצועית את אנשי השטח שלו, כשאנחנו מנחים את אנשי השטח שלנו. יש קשר בין כל השלבים. אבל תמיד יש קשר בין אנשי המטה כדי לוודא שהתיאום גם ברמת השטח הוא מסודר ומוסדר.
היו"ר טלב אלסאנע
לגבי ההכשרה של העובדים, עובדי המכס הנוספים, כי אנחנו, איך שאני הבנתי גם מכם, גם מנציג של האוצר, זה לא בדיוק ה – 60 תקנים שיש. אלא שיש כוח אדם נוסף שאפשר להיעזר בו. אין מיגבלה, אין מניעה להיעזר בכוח האדם. האם יש הכשרה לכוח אדם הנוסף? איך זה מתבצע?
ארמונד כהן
אנחנו בצורה שוטפת נותנים העשרה, הדרכה, כיוון לחבר'ה שלנו. כך לדוגמא שבוע שעבר, כל הבודקים באדום ירוק שאתה רואה אותם כשאתה חוזר מחוץ לארץ, הושבנו אותם, אחר כבוד, בחדר כזה, והסברנו להם איך נראים הדברים. מה נראים הדברים. איפה לשים לב יותר.
היו"ר טלב אלסאנע
רק שלא יבדקו חברי כנסת.
ארמונד כהן
תשמע, היו מקרים, להזכיר לך, לפני 18 חודשים האחרון ממש, אני לא רוצה לדבר בשמות. בלי להזכיר שמות. אז אנחנו עושים את ההכשרות האלה. וזאת גם במסגרת הכשרות מקצועיות של החבר'ה שלנו לשמור על הקו, מה שנקרא, על השוטף, אנחנו מזמינים אנשי משטרה שיבואו ויתנו הרצאות לחבר'ה שלנו כדי לעשות את החיבורים כל הזמן. להשאיר כל הזמן את החבר'ה ערים למה שמתרחש אחר כך בשוק, כולל גם גופים אחרים כמו משרד הבריאות, הוא לא פה מיקי אריאלי, והחבר'ה שלו, וכיוצא בזה. גם הם מוסיפים נדבך נוסף לחיבורים. זה גם דבר חשוב בפני עצמו.
אורי אסטליין
כדאי לסבר את האוזן, כשמדברים על מעברים, אנחנו יודעים שהפוטנציאל של המעברים היבשתיים הימיים ואוויריים, כולו פוטנציאל להברחות. הייתי לפני שבועיים בנמל אשדוד, והייתי בסיור עם מנכ"ל הנמל, עם יעקב רז, הסתכלנו על מסוף המכולות, יש בזמן נתון מעל 15 אלף מכולות. כל אחת ואחת מהם היא פוטנציאל להברחה. יש משקף באשדוד, אבל מה שנקרא פרוטה אחת.
היו"ר טלב אלסאנע
לא, אבל המשקף הוא לא יכול להבחין.
אורי אסטליין
וודאי שלא. אני אומר, אבל יש באשדוד משקף אחד.
היו"ר טלב אלסאנע
אבל יש את המוכסים, ויש את היחידה.
אורי אסטליין
כן, וודאי, אבל אני אומר כדי לכסות.
יאיר גלר
אבל התחכום, התחכום היום הוא פנטסטי איך הם מחביאים את זה.
היו"ר טלב אלסאנע
לגבי הכלבנים בכל מעבר יבשתי, ימי, ואווירי, יש נוכחות של היחידה הזו ואמצעים?
ארמונד כהן
אמרנו את זה לד"ר יעקב גלעד, אני חוזר ואומר את זה כאן. המכס עובד 24 שעות. אנשים, פתוח 24 שעות. במסגרת הזו אנחנו, במסגרת שיש לנו, עם המספר שיש לנו אנחנו לא יכולים לסגור 7/24, לא יכולים.
היו"ר טלב אלסאנע
אי אפשר?
ארמונד כהן
אי אפשר. אין דבר כזה. הולכים ימינה, הם הולכים שמאלה.
היו"ר טלב אלסאנע
אז אתה אומר שיש זמנים שאתם בכלל לא נמצאים?
ארמונד כהן
בפירוש ככה.
היו"ר טלב אלסאנע
המעברים שלנו פרוצים לחלוטין?
ארמונד כהן
חד וחלק.
מיכל ידיד
וברור לך שעבריינים מנצלים את זה.
היו"ר טלב אלסאנע
וזה בזכות הממשלה ומשרד האוצר שלא מתקצב, ולכן הוא אומר.
קריאה
זה אתה אמרת.
היו"ר טלב אלסאנע
הוא מזמין את הספקים, ויצואנים: רבותיי, אנחנו לא נמצאים במעברים, אתם חופשיים. ואז הם נושאים באחריות.
מיכל ידיד
אתה חושב שהם לא מכירים את זה?
יאיר גלר
זה מדוייק.
מיכל ידיד
אתה חושב שהם לא מכירים את הדברים האלה?
היו"ר טלב אלסאנע
זה אחריות? זה מצב שמצביע על איזה שהיא טיפת אחריות? שמצב שהמעברים האלה פרוצים? שאין אנשים, אין מוכסים שיטפלו בסמים?
ארמונד כהן
כבוד היושב ראש, בוא נעשה סדר. המוכסים קיימים. הם ישנם. נוכחות ישנה. דיברנו על כלבים, לא דיברנו על אנשים.
היו"ר טלב אלסאנע
כן.
ארמונד כהן
דיברנו על כלבים. נכון. מספר הכלבים שיש כרגע לא מכסה בהכרח מול הצרכים שלנו בפועל. חד וחלק. זה כן. מבחינת אנשים, וכיוצא בזה, תמיד ישנם אנשים.
היו"ר טלב אלסאנע
אנשים. אבל אנשים שאין להם את הכלים זה לא עוזר.
ארמונד כהן
בא ואמר יש חלק, לא מעט יש להם את הכלים, אבל לא בהכרח את הכלי שנקרא: כלב. את הכלב אנחנו נצטרך יותר, ועם כלב נוכל לתת גם תפוקה יותר גדולה, כי באופן טבעי, איך אמר אורי חברי? יש 15 אלף מכולות שהוא ראה.
היו"ר טלב אלסאנע
מידת המעורבות של כלבים בסמים שנתפשו?
ארמונד כהן
גבוהה. גבוהה.
היו"ר טלב אלסאנע
50 אחוז? 20 אחוז.
ארמונד כהן
אתה קולע יפה. אתה קולע יפה. 50.
היו"ר טלב אלסאנע
כן?
ארמונד כהן
כן.
קריאה
הרבה יותר.
ארמונד כהן
במכס.
גלעד נתן
כבוד היושב ראש, אנחנו עוסקים פה הרבה עם דברים של אחר כך. הסמי פיצוציות, גם אם מעורבבים בארץ, חלק גדול מהם ... צורה של סמי מקור, אחר כך באים לפה ודנים בתוספת של תקינה לבתי חולים לחולי נפש לטפל בתחלואה כפולה, ובצורך להתאים את כל המערכת לעבודה עם סם חדש. כל עוד הגבולות פתוחים, זה כאילו מה שעולה לי מזה.
קריאה
זה הגורם הראשון.
היו"ר טלב אלסאנע
לאחר ששמעתי נציג האוצר, אנחנו א' – נקיים סיור וביקור בשטח, לא לשדה תעופה. ו – ב' – אנחנו נזמין נציג של הרשות, רשות המסים, נציג רשות המסים, וגם נציג של נציב שירות המדינה. כי שמעתי שאם אפילו אם יש תקציבים צריך את התקנים, ומי שאחראי על התקנים זה נציב שירות המדינה. ואנחנו באותה הזדמנות גם נסייר, אבל נשמע מדוע, איך עושים את החלוקה, סדר עדיפויות, ומדוע לא מקצים את התקציבים הדרושים על מנת לאפשר ליחידה הזו לבצע את המלאכה, והמשימה המוטלת עליה.

אני חושב שהמציאות הקיימת היא מציאות בלתי סבירה. לא מקובלת על הדעת שאנחנו שומעים שפרק זמן מסויים בכלל אין כלבנים וכלבים במעברים, דבר שאומר שאין אפילו את ההרתעה הבסיסית, וכאשר הדבר כרוך בעלות תקציבית לא מי יודע מה. אנחנו לא מדברים על סכומים גדולים. לא מדברים על תקנים, 24 תקנים מדובר.
זאב ציגלברג
, גם אם נדריך את יתר העובדים, כלבנים הם לא יוכלו להיות.
היו"ר טלב אלסאנע
אנחנו מאמינים באמונה המלאה שהדרישה הזו היא סבירה, ויש צורך להיענות לה. אנחנו קוראים לאוצר, וגם לרשות המסים להיענות לדרישה הזו. לעשות חלוקה הוגנת, אחראית, סבירה, אפקטיבית, כדי להתמודד עם התופעה הזו.

אי אפשר שנדרוש תוצאות מבלי שנקצה את המשאבים והכלים כדי להתמודד בצורה הנכונה. ולכן המצב הקיים הוא מצב עגום, בלתי סביר. אני חושב ש – 60 מתקנים, והמציאות הזו אני שמעתי אותה לפני מספר שנים, וזה הדבר חוזר על עצמו מידי פעם, ולכן צריך לנער קצת את המערכת, וחשוב מאד שכל הגורמים הרלוונטיים יהיו, לא לגלגל, אחד מגלגל את האחריות לפתחו של השני. אני רוצה, מה שתבקשו, תקבלו, אבל לא תקבלו כלום, כי מי שאחראי צריך לתת, זה גוף אחר, או מישהו אחר.

ולכן אני מבקש בישיבה, אנחנו נקיים סיור. בתום הסיור נקיים ישיבה. אני מקווה, חשוב מאד לתאם את הדבר עם הנציגים הרלוונטיים כדי שנקיים דיון שבו כל הגורמים המעורבים נוכחים, וגם יתנו את המענה והתשובות החשובות.

אני נאלץ בזה להגיד לכם שאנחנו מסיימים את הישיבה עכשיו, וגם תהיה לנו הזדמנות להשתקף בהפגנה של העובדים הסוציאליים. גם אשתי עובדת סוציאלית, ואני יש לי חובה כפולה להיות שם. ונחזור לאחר מכן. נמשיך בדיון הבא שלנו.

הישיבה ננעלה בשעה 11:42

קוד המקור של הנתונים