ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 21/02/2011

הסדרת פעילות החברה לחקר ימים ואגמים לישראל

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
5
ועדת המדע והטכנולוגיה

21.02.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 85
מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה
יום שני, י"ז באדר א' התשע"א (21 בפברואר 2011), שעה 10:00
סדר היום
הסדרת פעילות החברה לחקר ימים ואגמים לישראל

ישיבת מעקב ודיווח
נכחו
חברי הוועדה: מאיר שטרית - היו"ר
מוזמנים
יוסי ישי


מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר

פרופ' יוסל אשדת
המדען הראשי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

שנאן הרפז
המנהל המכון לחקר בע"ח, מינהל המחקר החקלאי (מכון וולקני) משרד החקלאות ופיתוח הכפר

נעם מוזס

מנהל תחום חקלאות ימית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

פרופ' ברק חרות

מנכ"ל החברה לחקר ימיום ואגמים לישראל

פרופ' אריאל דיאמנט
מנכ"ל המרכז הלאומי לחקלאות ימית באילת

פרופ' מוקי שפיגל
חוקר בכיר, המרכז הלאומי לחקלאות ימית באילת

שרית ארד

סגנית חשב המכו הגאולוגי, משרד התשתיות הלאומיות

ד"ר אורי פריזלנדר
מנהל המכון הגיאופיסי, משרד התשתיות הלאומיות

ד"ר מאיר מרקוביץ
מנהל מינהל המחקר למדעי האדמה והים, משרד התשתיות הלאומיות

יצחק נחימובסקי
סמנכ"ל משאבי אנוש, מינהל המחקר למדעי האדמה והים, משרד התשתיות הלאומיות

ניר רייס


סגן הממונה על השכר, משרד האוצר

אסף שירמן

אגף השכר, משרד האוצר

רונית בן אדיבה-יוניאן
רפרנטית חברות ברשות החברות הממשלתיות, משרד האוצר

טל רביב


רפרנטית תשתיות, אגף החשב הכללי, משרד האוצר

דוד ביטון

חשב משרד התשתיות

ד" ר חסאם מסאלחה
ראש תחום חקלאות וסביבה, משרד המדע והטכנולוגיה

אפרת ברקן

רפרנטית אגף משרדי הממשלה ויחידות הסמך, נציבות שירות המדינה

רמסיס חרבאוי
מרכז משרדי הממשלה ויחידות הסמך, רפרנט משרד החקלאות, נציבות שירות המדינה

ד"ר ישראל זיידרמן
יו"ר איגוד סגל המחקר האזרחי בישראל, הסתדרות העובדים הכללית החדשה
מנהלת הוועדה
ענת לוי
רשמה וערכה
יעל, חבר המתרגמים בע"מ
הסדרת פעילות החברה לחקר ימים ואגמים לישראל

ישיבת מעקב ודיווח
היו"ר מאיר שטרית
בוקר טוב. אני פותח את הישיבה. אני רואה שמנכ"ל משרד התשתיות הודיע שהוא לא יגיע, אני לא יודע אם יש טעם לפגישה ואני אומר את זה על הסף כי המחותן לא כאן. אני מבין כי שיש משא ומתן בין ההסתדרות ובין החברה והוא לא מתקדם לשום מקום, הוא לא הגיע לכלל סיום. אתם עומדים על כך שהממשלה תודיע על ערבות 'חדלות פירעון', ומצד שני אתם אומרים שכל עוד זה לא קורה הדירקטוריון לא מסכים לפרק את החברה. נתקעים באין מוצא ואני לא יודע איך אני יכול להזיז את העניין הזה. אם יש לכם משהו שאני יכול לתרום, לעשות, בבקשה. נמצאים כאן נציגי ההסתדרות ואני אשמח לשמוע, נראה לי שאני מבזבז את זמנכם ואת זמני. אנחנו יושבים כאן בפעם הרביעית על העניין הזה וחשבתי שזה מזמן מאחורינו. בבקשה ברק חרות.
ברק חרות
תודה אדוני היושב ראש. אני חושב ששלחתי לך את המכתב שעורכי הדין כתבו להסתדרות.
היו"ר מאיר שטרית
כן. קראתי אותו. מה זה עוזר לי?
ברק חרות
אני חושב שהוא מדבר בעד עצמו, אתה שואל מה צריך לעשות? – לדעתי צריך פשוט לנעול כאן את הדלתות ולהשאיר את ההסתדרות ואת הממונה על השכר באותו חדר ושיסגרו את העניין.
היו"ר מאיר שטרית
נמצא כאן נציג ממונה על השכר? תגיד לי עוד כמה זמן אתם רוצים לסחוב את העניין הזה? עוד חמש שנים?
ניר רייס
אני לא יודע עד מתי אתה מעודכן.
היו"ר מאיר שטרית
אני מעודכן לתאריך המכתב ב- 20 בפברואר שכתב לי ברק חרות.
ניר רייס
הפגישה האחרונה אצלך הייתה ב- 6 בספטמבר ומאז היו שתי פגישות עם הממונה על השכר. הייתה פגישה בשבוע שעבר בין הממונה השכר ויושב ראש האגף לאיגוד מקצועי, לדעתי בפגישה הזאת נסגרו הנושאים שהיו פתוחים בין הצדדים.
היו"ר מאיר שטרית
אם זה כל כך טוב אז למה רע? למה זה לא נגמר?
ניר רייס
אני לא יודע מי אמר שרע.
היו"ר מאיר שטרית
אולי ברק חרות יכול להסביר. נמצא כאן נציג ההסתדרות, נכון? אז אולי תסביר לנו איפה זה עומד.
ישראל זיידרמן
הדברים לא בדיוק נסגרו, לא נסגר שום דבר. העלו הצעות בנושא מרכזי, באילו תנאים לקלוט את העובדים שהם במשרות מותנות הכנסה מתקציב המדינה. קבענו שהוועדה שאני חבר בה צריכה להיפגש ולגבש משהו. אצלך יש סיכום של הדבר?
ניר רייס
אני מציע אם זו תחושתך שיבוא יושב ראש האגף לאיגוד מקצועי ויסביר מה הוא סיכם. אני חושב שאכן זה נכון שההסתדרות בדיון הזה חזרה בה מהסכמות שהיו לאורך כל התהליך, יחד עם זאת אין לנו בררה, אנחנו רוצים להביא את התהליך הזה לסיומו, ונסגר מה הולך להיות. נסגר שהנושא של העסקת עובדים 'מותני הכנסה' לא יוסדר בהסכם הקיבוצי וימשיך להיות במדינה כפי שהיה עד כה. הנושא הזה לבקשת ההסתדרות, ומתוך חוסר הרצון של ההסתדרות לעשות השלכות רוחב על עובדים אחרים כתוצאה מהמהלך הזה, לדעתי הנושא הזה מובן עם יושב ראש האגף לאיגוד מקצועי, אם הוא חולק על זה אז נשמע אותו. כל הכבוד לישראל זיידרמן, בדיון הזה היה יושב ראש האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסן-קורן, שהוא נציג ההסתדרות החמישי, לדעתי, שאנחנו עובדים על התהליך לאורך הדרך והוא הבכיר מכולם. אנחנו מבינים שהנושאים גם לגבי העסקת עובדים וגם לגבי נושא שמירת השכר של העובדים שהועברו למדינה יש הבנות מה הולך להיות. אנחנו חושבים שצריך לגשת ולהשלים את ההסכם הקיבוצי, יפה שעה אחת קודם. לכן אין לנו שום כוונה לסחוב את הנושא הזה. צריך להביא אותו להשלמה כמה שיותר מהר.


בתקופת הביניים נעשתה עבודה רבה בנושא מיפוי מערכת השכר בחברות ומה צריך לעשות כדי לקלוט אותם במדינה, זה דבר לא פשוט בכלל, לא פשוט לקלוט עובדים ממערכות שכר ועם הרבה דברים שונים בין עובד לעובד ובין חברה לחברה, אבל היום תמונת המצב ברורה. אנחנו חושבים שצריך לגשת ולגמור את ההסכם הקיבוצי ולשים את הנושא הזה מאחורינו. בכל מקרה מאחר והנושא כבר עלה לדרגים הבכירים ביותר גם בהסתדרות וגם באוצר, אולי בניגוד לעבר, גם אם יש מחלוקות במעלה הדרך יש מי שיכריע. היום האנשים הבכירים ביותר מודעים לתהליך. אני לא מאמין שנזכה לראות זיג זגים לכאן ולכאן, בכל דבר אם יהיו מחלוקות בכתיבת ההסכם הקיבוצי או בהשלמת הכתיבה, כי חלקו כתוב, יש מי שיכריע וצריך לגמור את התהליך הזה כמה שיותר מהר.
היו"ר מאיר שטרית
מתי להערכתך זה יסתיים?
ניר רייס
אני מעריך שאם שני הצדדים יגלו רצון טוב אז תוך חודש אפשר לסיים אותו.
היו"ר מאיר שטרית
זה תלוי בך, מי שמזמן בדרך כלל את הישיבות הוא האוצר, בדרך כלל אם האוצר לא קובע ישיבות אין ישיבות.
ניר רייס
אני לא רוצה להיכנס כאן ליכולת שלנו לקבוע ישיבות מול גורמים בהסתדרות, בנושא הזה לקח הרבה זמן עד שהסכימו לתאם איתנו ישיבות, אבל באמת זה לא המקום ולא הזמן להתלונן על הדברים האלה.


אנחנו חושבים שצריך להקדיש את פרק הזמן שצריך על ידי כל הגורמים, גם גומרים משפטיים שצריכים לעניין הזה וגם הגומרים המקצועיים כדי לגמור את זה.
ישראל זיידרמן
לא הזכרתי את הסיכום של הישיבה האחרונה של המשא ומתן, כדי לאתגר אותך אני שואל אותך, לי אין סיכום ההבנות שהושגו שם, בכתב, לכן בעיניי ובעינינו במידה מסוימת - - - -
היו"ר מאיר שטרית
מה זאת אומרת? לא משתפים אותך בישיבות? אתה לא שותף לישיבות שעושים עם האוצר?
ישראל זיידרמן
הייתי שם, אני אומר - - - -
היו"ר מאיר שטרית
אתה לא יודע מה סוכם?
ישראל זיידרמן
אני אומר שהדברים לא כתובים ואם זה לא כתוב קשה להמשיך הלאה. אתם עשיתם סיכום של מה שסוכם שם.
ניר רייס
אם זה מה שיעזור לך אתה תקבל סיכום דיון.
ישראל זיידרמן
זה מה שאני מבקש. דבר שני, השלב הבא היא פגישה שלנו עם - - -
היו"ר מאיר שטרית
אני ממש מודאג, אתם מדברים כמו בדו שיח של חרשים. הוא אומר שיש סיכום גמור וכותבים את ההסכם הקיבוצי ואתה אומר שלא סוכם כלום.
ישראל זיידרמן
נראה מה יהיה כתוב בסיכום שלו, האם זה באמת מתאים למה שאנחנו הבנו.
היו"ר מאיר שטרית
שניכם הייתם בישיבה? מדברים עברית בישיבה.
ישראל זיידרמן
כדי שיכנס להסכם הקיבוצי צריך לראות את זה כתוב. בפגישה עם הניה, אם היא לא תוכל ליזום את הישיבה נוכל לסגור את השעה.
היו"ר מאיר שטרית
אני באמת מרגיש שמבזבזים זמן וחבל על הזמן שלכם ושלי. אני אסכם.


סגן הממונה על השכר אומר שתוך חודש יסוכם ההסכם. אני אומר לכם שאני מקווה שתוך חודש אשמע שההסכם סגור. לא ייסגר, אני אעלה את זה לדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה ואני אפעל בכל הכלים שיש לי כדי להכריח את הצדדים לפעול. זה בלתי נסבל, אנחנו עוסקים בזה כבר שנתיים ולא נסגר דבר שאפשר לסגור בחמש דקות. אני באמת לא מסוגל להבין את זה ויש לי באמת, תאמינו לי, הרבה סבלנות, זו הפעם הרביעית שאני עורך ישיבה בנושא. בוועדה לא היה שום נושא שערכתי עליו ארבע ישיבות. זה נושא שולי שבאמת ניתן לסגור אותו בחמש דקות.


אני באמת מבקש משני הצדדים, גם מהאוצר וגם ההסתדרות תפסיקו עם משחקים, שבו וסיימו את העניין, שבו שעה-שעתיים-שלוש וסיימו את העניין. אני לא מבין כמה זמן אפשר לסחוב את הדבר הזה. אני אומר לכם באמת שאם זה לא יגמר תוך חודש אני אעלה את העניין לוועדה לענייני ביקורת המדינה ואני אבקש שמבקר המדינה יכנס לעובי הקורה ולטפל בנושא הזה בצורה החריפה ביותר. אין לי מנוס אחר, לא יעזור, אני אביא את זה למליאה, אני אפעל בכל הכלים שעומדים לרשותי כדי לסיים את הדבר הזה. זה בלתי נסבל, זה עינוי דין של העובדים, של החברות ונזק למדינת ישראל, אני לא מבין כמה זמן צריך לסחוב את זה. אנא, גם ההסתדרות וגם האוצר, אני מבקש שבו על המדוכה, אם צריך פעמיים-שלוש-עשר, תגמרו את העניין.


אני מצטער שמנכ"ל משרד התשתיות לא הגיע, לא יעזור נביא גם את השר כי זה דבר בלתי הגיוני. הייתי כבר שר בממשלה והיו ויכוחים יותר מסובכים עם ההסתדרות, זה בלתי נסבל. אם לשר לא איכפת ממה שקורה, מאה אחוז, שיודע שלא איכפת לו שהחברה תיסגר. אולי באמת תסגרו את החברה ושלום על ישראל, אולי אז כולם יבינו שמשהו קורה. תאמינו לי, מעצבנת אותי ההתעסקות הבלתי פוסקת באלף ואחד פרטים. אני דווקא בדיון האחרון, אני מקבל את עמדת האוצר ולא חייבים שכל עובד יהיה עובד מדינה עם זה מותנה בהכנסה, מה לעשות? אנחנו רוצים להמשיך להפעיל את החברה הזאת ושהעובדים ימשיכו לעבוד ולא משנה אם תחת חוזה א' או חוזה ב'. מצבם היום לא יותר טוב, לא יותר טוב. המדינה לא חייבת לחכות להסכמת הדירקטוריון, המדינה יכולה לפעול כבעלת מניות ולכנס אסיפה כללית ולפרק את החברה הזאת, אז תעשו את זה. תעשו אחד מהשניים, תגמרו את זה כך או כך, לא יכול להיות שהדבר יסחב ויסחב. אני אומר לכם שבינתיים נגרם נזק למחקר בתחומים האלה, כי אי אפשר להמשיך חוזים, אי אפשר לפתוח בפרויקטים חדשים, אי אפשר להפסיק באמצע פרויקטים, הכל מסתבך סתם על ויכוח בין שני מוסדות שאמורים לשרת את טובת העובדים, גם ההסתדרות וגם המדינה.


אני פונה לשני הצדדים ואומר, חברים, שבו סכמו את העניין, אני מצפה לשמוע שתוך חודש העניין סגור. לא ייסגר הדיון הבא יהיה בוועדה לענייני ביקורת המדינה.


אני מאוד מודה לכם. אני סוגר את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15

קוד המקור של הנתונים