ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 13/02/2011

קביעת קטעים 3 ו-7 בכביש ארצי לישראל (כביש 6) ככביש אגרה, בהתאם לסעיף 2 לחוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל), התשנ"ה-1995

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
12
ועדת הכלכלה

13.2.2011


הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 451
מישיבת ועדת הכלכלה

יום ראשון, ט' באדר א' התשע"א (13 בפברואר 2011), שעה 12:30
סדר היום
קביעת קטעים 3 ו-7 בכביש ארצי לישראל (כביש 6) ככביש אגרה, בהתאם לסעיף 2 לחוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל), התשנ"ה-1995
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה – היו"ר

אלי אפללו

אברהם מיכאלי
מוזמנים
גיל שבתאי, סגן בכיר לחשב הכללי, משרד האוצר

נחמיה קינד, מנהל תחום תחבורה ופרויקטים, משרד האוצר

אורי שאשא, רפרנט תחבורה, אגף החשב הכללי, משרד האוצר

עו"ד ירון גולן, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

ראיק סאלם, מנהל אגף תשתיות בין-עירוניות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ולדימיר סימון, מנהל תחום תכנון כלכלי, משרד התחבורה והבטיחות דרכים

אסף יצחקי, רמ"ט שר התחבורה והבטיחות בדרכים

עידן פרשר, יועץ שר התחבורה והבטיחות בדרכים

אבנר עובדיה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ראובן לבאון, מנכ"ל חברת כביש חוצה ישראל

שלמה זומר, מנהל אגף כלכלה וכספים, חברת כביש חוצה ישראל

עו"ד טליה ירושלמי, היועצת המשפטית, חברת כביש חוצה ישראל

אריה שבתאי, דובר חברת כביש חוצה ישראל
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ
קביעת קטעים 3 ו-7 בכביש ארצי לישראל (כביש 6) ככביש אגרה, בהתאם לסעיף 2 לחוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל), התשנ"ה-1995
היו"ר כרמל שאמה
אני מתכבד לפתוח את הישיבה השנייה של ועדת הכלכלה. על סדר היום קביעת קטעים 3 ו-7 בכביש ארצי לישראל (כביש 6) ככביש אגרה, בהתאם לסעיף 2 לחוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל), התשנ"ה-1995.
גיל שבתאי
אנחנו מדברים כאן על אחד הפרויקטים המורכבים, פרויקט של כ-17 קילומטרים בהיקף של כשלושה מיליארד שקלים. הפרויקט הזה הוא בשיתוף המגזר הפרטי. התכנון וההקמה נעשים על ידי גוף אחד דבר שגורם ליעילות, לעמידה בלוחות זמנים ועמידה בתקציב מדובר ברמת תפעול מאוד גבוהה ואנחנו מבקשים היום את אישור ועדת הכלכלה לפרסם את המכרז כאשר בשלב השני הוא המכרז עצמו ובו אנחנו נקבע גובה האגרה ואורך התקופה ואז נבוא לאישור נוסף לפני הפרסום.
אלי אפללו
מאיפה לאיפה יהיה הקטע? באיזה מקום נמצא הקטע הזה? איפה הוא מתחיל והיכן הוא מסתיים?
ראובן לבאון
בוקר טוב. אני מנכ"ל חברת כביש חוצה ישראל. אני שמח להיות כאן. מדובר בהמשך הצפוני של כביש 6. היום הכביש מגיע עד אליקים ואנחנו מדברים על הקטע שנמשך באזור יוקנעם, צומת העמקים-טבעון ועד מחלף סומך שנמצא ממזרח לקריית אתא. המפות נמצאות ברשותכם. אם תרצו, כמובן אני אוכל להציג לכם מפות יותר מפורטות.
אלי אפללו
קטע 3 ו-7.
ראובן לבאון
נכון. 7 הוא קטע עוקף יוקנעם וקטע 3 הוא ההמשך מצפון לאזור קריית חרושת, טבעון, ועד חיבור למחלף סומך שנמצא היום בהקמה על ידי מע"צ, החברה הלאומית. בסך הכל כ-21 קילומטרים כאשר שני הקטעים המשמעותיים הם קטעים חדשים שהם מחוץ למערכת הכבישים הקיימת ושניהם במערכים של מנהרות, האחד עוקף את יוקנעם באזור סולתם והשני, קטע שמחבר בתוואי חדש וישר שלא דרך צומת יגור את צומת העמקים, ג'לאמה, צפונה במישרין. שני קטעי מנהרות. לשמחתנו אנחנו יכולים גם לעדכן אתכם שבשבוע שעבר היינו גם במועצה הארצית לתכנון ובנייה שהיא מוסד התכנון שלנו והמועצה אימצה את המסדרון הזה כמסדרון המוביל של הפרויקט. על כן אנחנו נמצאים בשלב שבתוך חודשיים-שלושה גם נגיע להפקדה עצמה של התוכנית מבחינה סטטוטורית.


חשוב מאוד להדגיש ששני הקטעים האלה באים מעבר למערך הכבישים הקיים. זאת אומרת, מערך הכבישים הקיים שבו משתמשים היום ימשיך להיות מערך חופשי ולהפך, יוקל על התנועה כי חלק משמעותי יעבור לקטעים החדשים. לא רק שאנחנו לא פוגעים בתנועה הקיימת אלא על פי הכללים נפתח לציבור עוד אופציה נוספת למימוש התנועה ככביש מהיר. אנחנו בעצם מחברים ברצף את מרכז הארץ דרך אזור יוקנעם ועד סומך כאשר חברת כביש חוצה ישראל, במסגרת נתיבי ישראל, ממשיכה לתכנן הלאה צפונה, עד כברי ושלומי, את המסדרון הזה להמשך פיתוח עתידי בחומש הבא. זה פחות או יותר הרעיון הכללי.


אם יהיו עוד שאלות נוספות, גיל ואני נשמח לענות עליהן.
אלי אפללו
אני רוצה להמשיך את השאלה שלי. קודם כל, אני מברך על היוזמה להמשיך ולבנות את הכביש הזה. אני חושב שזה כביש מבורך. בהקשר לעניין הזה רציתי דווקא להעיר הערה שאני חושב שחברת חוצה ישראל שמטפלת בכבישים האלו, יש לי אליכם, בהזדמנות זאת, אתם לא מתריעים. אני נוסע כל יום בכביש הזה. אני נכנס לכביש ואני לא יודע אם יש עומס אבל לפעמים אני נתקע במקום שעתיים. אין לי פתרון, אני תקוע בתוך הפקק הזה ואין לי אפשרות לא לפנות ימינה ולא שמאלה או לחזור אחורנית.
לאה ורון
וגם אתה משלם אגרה.
אלי אפללו
וגם אני משלם אגרה. אני שבוי בכביש הזה, שבוי בזמן, שבוי במחיר כי מטרת הכביש הוא כביש אגרה מהיר. ראשית, הוא לא מהיר. שנית, אני משלם מחיר. ביקשתי מהשר, ואני מודיע, שכביש שיהיו בו פקקי תנועה, קודם כל יזכו את הנוסעים. אין שום סיבה שהנוסעים ישלמו כסף כשהמטרה והייעוד הוא לנסוע במהירות נכונה. ביקשתי מהשר, ואני שמח שהוא נענה, לשים שלטים בכניסות כדי להתריע אם הכביש עמוס, אבל אני מבין שזה רק בחלק מהמקומות ולא בכולם. חבל שזה כך. אני חושב שזאת חובתכם. יכול להיות שנוח לכם לומר שייכנסו כמה שיותר אנשים לכביש ויהיו שבויים בפקקים, העיקר שישלמו. אם אתם רוצים, אני ממשיך את השאלה שלי ואני מקווה לקבל תשובה, באמת לתת שירות בצורה נכונה ואני מבין שבקטעים מסוימים אפילו הצבתם נתיב וזה משתחרר, אבל העומס של כביש 6 הולך וגדל והפקקים קיימים לעתים הרבה יותר קרובות. אני מצפה מכם להודיע בתקשורת לפני שנכנסים לכביש 6 שיש פקקי תנועה ושיש עומס כדי שהבן אדם יוכל להחליט בעצמו אם הוא נכנס או לא ולא להיות שבוי בתוך הקונספט הזה.
ראובן לבאון
אני מבקש להבהיר נקודה אחת מאוד משמעותית. חברת כביש חוצה ישראל שאני המנכ"ל שלה והצוות שלי כאן אתנו, אנחנו הרגולטור כחברה ממשלתית מטעם המדינה. אני לא הזכיין אלא אני הבקרה על הזכיין.
אלי אפללו
כן, אבל אתה הבקרה.
ראובן לבאון
אתה צודק.
אלי אפללו
אני פונה אליך.
ראובן לבאון
אתה צודק ואני מכבד את השאלות ואני חושב שכולן הן מהמציאות. אם כן, זאת נקודה אחת.

נקודה שנייה, המאמץ העיקרי שלנו מול בעל הזיכיון, וראית את זה בשנתיים האחרונות, הוא להרחיב את הכביש. הוא לא עושה את זה בהתנדבות אלא הוא עושה את זה מתוקף הסכם הזיכיון כאשר קורים כך וכך אירועים של הרחבה. הוא עושה. זה עתה הוא התחיל בקטע הכי מורכב, בקטע בין נחשונים לבין בן שמן ומי שיעבור שם רואה כבר מכונות קידוח שהתחילו לעבוד. זה הקטע הכי מורכב והכי יקר, אבל זה לא חשוב כי הוא משלם אותו במלואו. הקטע הבא בתור יגיע יותר צפונה, לכיוון שלרוב אתה נוסע בו.


הנקודה השלישית. אכן על פי פנייה, השר הנחה להציב שלטים. זה פרויקט משותף של מע"צ ושלנו. לטעמי, במאמר מוסגר, הפרויקט לא שלם ולא רק מבחינת הקטעים. יכול להיות שאני אומר לך שכאן עמוס, אבל לא אומר לך שגם בכביש החוף עמוס. זאת אומרת, יש עוד שלבים בתוך הפרויקט הזה שיצטרכו להיפתר בהמשך, בשנים הקרובות.
אלי אפללו
אנשים מהצפון יכולים לנסוע דרך הבקעה. יש פתרונות.
ראובן לבאון
אני מקבל את ההערה. לכן התהליך הזה כבר מתקיים היום. זה ייקח עוד מספר חודשים עד שיתחילו לראות את השלטים בכניסות לכביש, על מנת שהנהג יוכל לקבל החלטה.
אלי אפללו
לתקשורת אתם מחוברים? מודיעים דרך התקשורת?
ראובן לבאון
כן. בכל אירוע של גודש בקטע מסוים.
אלי אפללו
הם לא מודיעים בתקשורת. יש מחסום. טלפנתי לתקשורת ושאלתי ואמרו לי שהם לא קיבלו אינפורמציה. אני אומר לך דברים שאתה צריך לבדוק.
ראובן לבאון
בסדר גמור. רשמתי לפניי להעמיק את הקטע הזה מבחינת הבקרה.


בנושא של החזר כספים, שוב, הערת ביניים. למרות שזה לא קרה בהסכם הזיכיון, במקרה של עמידה, זאת אומרת, הייתה תאונה או משהו כזה, יש החזר כספים גם היום.
אלי אפללו
יש החזר כספים?
ראובן לבאון
במקרה של עמידה באורך מסוים.
קריאה
לא מחייבים.
ראובן לבאון
מאידך, זחילה, אנחנו כמדינה לא יכולים לחייב את בעל הזיכיון להחזיר את הכסף ואנחנו עושים מאמצים נוספים שבינתיים עוד לא הצלחנו להגיע אתו להסכם כי הסכם הזיכיון לא מאפשר במצב של האטה להחזיר כסף.
היו"ר כרמל שאמה
למה לא?
אלי אפללו
זה אבסורד.
היו"ר כרמל שאמה
הרי הסכם הזיכיון נועד לספק תנועה מהירה בתוך הכביש. כביש אגרה, אם הוא לא מתריע על זחילה, יש כאן משהו לא הוגן ולא סביר. אני לא חושב שהזכיין מוגן ומחוסן מהתערבות. אם מהירות ממוצעת בכביש היא 10 או 20 קמ"ש, אני לא חושב שהצרכן צריך לשלם מחיר מלא. אני לא אומר לפטור אותו, אבל צריך להיות משהו.
אלי אפללו
למה? למה לא לפטור אותו? הוא שבוי. אדוני היושב ראש, הוא שבוי.
היו"ר כרמל שאמה
אתה חושב שצריך לפטור, אבל אני חושב שצריך להיות שיעור מסוים של הנחה כי בכל זאת הוא מקבל שירות. אז זה ייצור תמריץ לזכיין לעדכן את האנשים.
ראובן לבאון
תרשו לנו לבדוק את זה יותר לעומק.
לאה ורון
האם במקרה של עצירה שהזכרתם, האם הצרכנים צריכים לפנות לחברה או שהחברה באופן אוטומטי אינה מחייבת את כלי הרכב שעצרו במקרה של תאונה?
ראובן לבאון
אינה מחייבת באופן אוטומטי. לכן לא פנו אליה. במקרה של עמידה מלאה כשהייתה תאונה, זה מה שקורה.
אלי אפללו
עמידה של כמה זמן?
ראובן לבאון
אני לא זוכר. נדמה לי עשרים דקות.
אלי אפללו
חצי שעה.
היו"ר כרמל שאמה
חצי שעה במקטע?
ראובן לבאון
עשרים-שלושים דקות, משהו כזה.
אלי אפללו
זה לא הוגן.
ראובן לבאון
אני מבקש לתת לנו ואנחנו נחזור אליכם אחרי שנעשה בדיקה הרבה יותר יסודית.


דבר נוסף שאני מבקש להעיר, שעוד לא אמרנו קודם, לגבי הקטעים הצפוניים. אנחנו מדברים על מכרז חדש. זאת אומרת, מכניסים עוד שחקן לשוק וזה לא אותו זכיין.
היו"ר כרמל שאמה
אלא אם כן הוא יזכה.
ראובן לבאון
לא. הוא כזכיין לא.
היו"ר כרמל שאמה
אסור לו להתמודד?
ראובן לבאון
בישות שלו כדרך ארץ, הוא לא יכול להשתתף. אם הרכיבים שלו מתאגדים באופן חדש, זה שוק חופשי. לכן זה גם טווח אחר עם כנראה חלק מלקחי הזיכיון הקיים שניישם בתוך הזיכיון החדש על מנת באמת שתהיה זרימת תנועה ורמת שירות ודברים מהסוג הזה. ניישם בתוך המכרז החדש.
היו"ר כרמל שאמה
אבל אלה לא קטעים חלופיים. הם לא קטעים מקבילים שתהיה תחרות בדרך ארץ אלא אחד ממשיך את השני.
ראובן לבאון
לא, אבל דיברת על שבויים ואנחנו לא שבויים בתוך זיכיון קיים. לכן בצוות שבראשותו עומד גיל שבתאי, שזה צוות ועדת המכרזים להכנת המכרז, קודם כל המיון המוקדם ואחר כך המכרז, אנחנו מנסים למצות את כל הלקחים מהקטע הקיים.
היו"ר כרמל שאמה
דרך אגב, אם כבר מדברים, יש עוד נקודה שתכניסו למחשבה שלכם בעניין. האם באמת פונקציה של המהירות הממוצעת במקטע, לא רק עצירה, צריכה להיות פרמטר שמשפיע על המחיר.
אלי אפללו
הייתי רוצה להוסיף שאלה. אם זיכרוני אינו מטעני, היה פעם בכביש 6 מצב שאם לא נסעת מקטע לקטע במהירות מסוימת, היו מחייבים אותך. זאת אומרת, אם היית עומד בצד, היו מחייבים אותך. אני זוכר את העניין הזה נכון?
לאה ורון
היו תחנות התאוששות לתחנת עצירה.
ראובן לבאון
אתה צודק. זה התחיל מתחנות התדלוק והמנוחה. היום המצב הוא שיש לך שלושת-רבעי שעה היום במצב שבו אתה גם יכול לצאת מהכביש ולחזור באותו מקום וזה כאילו אתה ממשיך באותו רצף. שלושת-רבעי שעה. זה הפרמטר היום.
אלי אפללו
אם עברת שלושת-רבעי שעה, מחייבים אותך מחדש.
קריאה
בקטע שיש בו תחנת דלק, יש לך שעתיים.
אלי אפללו
בן אדם עייף ורוצה לנוח בצד.
היו"ר כרמל שאמה
אף פעם לא הייתי מודע לזה.
אלי אפללו
כי זה אבסורד. אתה מבין איפה האבסורד? בן אדם רוצה לנוח, להירדם לחצי שעה.
ראובן לבאון
שלושת-רבעי שעה עומדים לרשותו.
היו"ר כרמל שאמה
לכל הכביש או למקטע?
קריאה
למקטע.
אלי אפללו
כאן הם כן קובעים להם וכן משלמים וכשאנחנו תקועים, הם לא מחזירים.
ראובן לבאון
קח בחשבון את המצב שבו בעצם הגעת עד קסם, יש לך עסקים בראש העין, נעשה את זה ציורי. אתה יכול לצאת ואחרי שלושת-רבעי שעה לחזור ולהמשיך.
אלי אפללו
אני לא מדבר על אלו שנכנסים ויוצאים אלא על אלו שהם באותו נתיב.
ראובן לבאון
את התשובה הזאת יש לנו רק בתוך תחנות התדלוק והמנוחה. שעתיים.
אלי אפללו
אני חושב שהם צריכים להישאר.
ראובן לבאון
זה לא בטיחותי. אנחנו לא רוצים לעודד אנשים לעמוד בשולי הכביש שהוא כביש מהיר.
אלי אפללו
בן אדם נתקע עם האוטו, מה הוא עושה?
קריאה
אם באמת יש מקרה חריג, הוא יכול לפנות לזכיין ו לומר מה היו נסיבות אותו מקרה.
אלי אפללו
רק תראו שזה לא פרופורציונאלי. אני אומר לכם שכמעט כל יום זה קורה לנו שאנחנו תקועים בכביש בפקקים.
היו"ר כרמל שאמה
הנתון הזה נכון?
ראובן לבאון
הושלמו היום כבר מעל שלושים קילומטרים הרחבות.
אלי אפללו
הגברת אמרה שלא.
היו"ר כרמל שאמה
יש לכם נתונים מספריים עובדתיים.
ראובן לבאון
הקטע של בן שמן-נחשונים בו יש שני נתיבים והתחילו לעבוד על ההרחבה שלו, יש בו קטעים מסוימים בסביבות 7.5 עד 8.5-9 ובסביבות 4 עד 6 שהמהירות קצת מואטת ולכן הוספנו גם נתיבי זחילה כמו שבוודאי ראית, על מנת לעודד רכב כבד לזוז הצידה. אני מסכים שבקטעים האלה יש גודש.
אלי אפללו
כל יום. אלה באמת השעות בהן אני נוסע וחוזר.
ראובן לבאון
נכון. לכן כבר תראה שם בעבודה שתיקח עוד כשנה הרחבה של נתיב שלישי. זה אזור מאוד קשה אבל כבר התחילו לעבוד על זה מתוך המודעות הזאת.
אברהם מיכאלי
לגבי הקטע הבטיחותי, אמרת שאתם משתדלים שהנהגים לא יעצרו בצד. יש לכם לכיוון דרום בין נתניה לכיוון תל אביב-הרצליה, במחלף שם, ראיתי לאחרונה שעשיתם כמה מפרצים כדי שרכבים יוכלו להיכנס אליהם ושם לעצור. לדעתי זה הגיוני וחיוני, אבל יש הרבה מאוד מקומות שאנשים נוסעים מעבר לתחנות הדלק ונוסעים קילומטרים רבים ואין להם היכן לעצור. אם מישהו לא חש טוב, הוא חייב לעצור בצד, זה מקום מסוכן.
אלי אפללו
אני רוצה להמשיך את השאלה. אולי אתם מוצאים פתרון לגבי הרכב הכבד, כך שבשעות העומס, ואתם יודעים שבין שעות מסוימות – כמו שהיום שר התחבורה, ואני מברך אותו על היוזמה שלו שלקח בכבישים מסוימים בהם יש עומס, מנע מרכב כבד לעלות על הכבישים האלה. האם בשעות העומס כאשר אתם יודעים שיש עומס, וזה חוזר לדעתי כל יום, בשעות האלו להוריד לפחות את הרכב הכבד.
ראובן לבאון
לפני ימים הסוגיה הזאת הגיעה לשר התחבורה, בעקבות האילוצים שקיימים בנתיבי אילון. נתיבי אילון הצטרף לאחרונה לאותו הסדר של הכביש לירושלים ובאמת נותרה שאלה עקרונית. אני מעריך שזה יצטרך להגיע להכרעתו של השר בזמן הקרוב, האם בעצם המשמעות של נתיבי אילון פלוס כביש 1 וכולי, משמעותה איסור נסיעה של רכב כבד במרכז הארץ בכלל. זאת החלטת מדיניות שהיא לא אצלנו אלא זאת החלטה הרבה יותר כבדה. אני לא יכול לאסור בכביש 6 נסיעה של מישהו בשעה מסוימת. השאלה שאתה מעלה היא מאוד כבדת משקל ואנחנו הפנינו את תשומת הלב במשרד – ועכשיו זה עוד יותר מחריף בגין האיסור לנוע בנתיבי אילון.
אלי אפללו
פתרו בעיה כאן והעבירו אותה למקום אחר והבעיה תהיה הרבה יותר גדולה. אני מבקש אדוני היושב ראש להודיע לשר שיש לו כוונות נהדרות והוא עושה דברים נהדרים. בעניין הזה לפתור בעיה של אילון וכביש 1 בעצם סוגר את הכבישים האלו והופך להיות פקק תנועה ענק בכביש 6 והוא הכביש המהיר היחידי שמוגדר ככביש מהיר והוא גם כביש אגרה. הוא הכביש היחידי שצריך לחבר את הפריפריה למרכז הארץ וזה ייעודו. הפתרון כפי שנעשה בלי לפתור את הבעיה בכביש 6, לפחות בשעות מסוימות של העומס, אני חושב שזה חטא על פשע.
ראובן לבאון
אני חייב תשובה לגבי מפרצי העצירה. מה שראית, זה היה מפרצי עצירה בזמן הרחבת הכביש. מאחר שהמתווה הפך למאוד צר בתקופת ההקמה, ואפילו לא נותרו שוליים, היינו חייבים לייצר מפרצים למצבי חירום. אני אחזור ואומר שוב, זה קונפליקט שמוכר מאז פתיחת הכביש. בכביש מהיר אתה לא מייצר מפרצי מנוחה כמו שאתה עושה בכל מקום אחר כי כל נקודת מפרץ, ההרחבה היא בעצם כמו מחלף. אתה צריך נתיב ירידה ונתיב עלייה. לכן ברוב המקומות מבחינת המרחקים אין לנו את המצב הזה. ראית מצב כמו שיש היום גם את נתיב הזחילה בקטע באזור שוהם, שיש מפרץ בגלל שהוספנו נתיב זחילה והורדנו את השוליים. אי אפשר להוסיף בכביש מפרצי עצירה למצב של מנוחה. במצב חירום, יש את השוליים ומעבר לזה שאתה יכול לעצור, זה חירום. אין מצבים בכביש מהיר שאתה באופן יזום מזמין עצירה, מנחה, תפילה, חס וחלילה שירותים, הקאה וכולי. הרעיון הוא שבכביש מהיר או שאתה מגיע לאזור של תחנת מנוחה או שאתה יוצא מהכביש או שבלית ברירה במצב חירום אתה עוצר בשול ולכן יש לנו שול של שלושה מטרים מלאים. אנחנו לא מייצרים באופן יזום מפרצים לעצירה.
אלי אפללו
אני רוצה לשאול שאלה נוספת בנושא תחנות תדלוק. תחנות רענון ותדלוק ביחד. האם אתם יכולים לאלץ או לגרום לכך שתהיה תוספת תחנות? המרחק בין התחנות הוא גדול. בין תחנה לתחנה יש מרחק גדול מאוד. בן אדם צריך להתפנות ומה הוא יכול לעשות?
ראובן לבאון
אתה אמר להתאפק.
אלי אפללו
שיעשה את זה במקום מוסדר. אני לוקח אתי אנשים. אני כבר יודע שאני חייב לעצור במקום מסוים כשאני יודע שאני בין תחנה לתחנה, אבל לא כולם יודעים והם כן עוצרים. האפשרות שבן אדם יתפנה, אין לו אפשרות כזאת. על כביש 6 אין לו מקום לעמוד בצד ואין לו אפשרות. מדברים על סיכון. ברגע שאתם תכתיבו להם להקים עוד תחנות דלק, זה משהו אחר. אם זה היה כביש פרטי, היו קמות שם לפחות עוד עשר תחנות דלק אבל היות שזה בבעלות פרטית, ורק להם יש זיכיון להקים תחנות דלק, לא איכפת לי שיקומו עוד תחנות דלק של החברה. מה שמעניין אותי זה שתהיה אפשרות לתחנות רענון ואם לא, שיעשו תחנות באמצע הדרך, תחנות אחרות כדי שתהיה אפשרות להתפנות ולהתרענן.
היו"ר כרמל שאמה
הנקודה ברורה.
ראובן לבאון
הנקודה הזאת כבר עלתה בעבר. שוב, הנושא הוא מאוד מורכב. קשה לי קצת לפרט אותו אבל לכאורה מה רע בעוד תוספת של תחנות? זה רק טוב. בהסכם הזיכיון, אנחנו כל פעם מזכירים את הסכם הזיכיון, זה הסכם עם המדינה. אגב, הבעלות באופן כללי, הבעלות של המדינה, יש לה זיכיון להקים ולהפעיל ולגבות אגרה. צריך לזכור שזה לא כביש פרטי אלא זה כביש של המדינה בסיכומו של דבר. הנושא הוא מה נדרש בהסכם הזיכיון. אנחנו איתרנו בזמנו – עשינו על זה עבודה כבר לפני כשנה – ואין הרבה אופציות. אי אפשר להקים עוד עשר תחנות כמו שאתה אומר, מהבחינה של המרחק בין המחלפים שלא מאפשר שקילת הקמת הרבה תחנות, אבל יש לנו יכולת לפחות בעוד שני מקומות לנסות לקדם את זה. זה נושא שני שאנחנו נתעמק יותר ונדווח לוועדה מה האפשרויות שהן גם חוזיות, האם אנחנו מוציאים מכרז לתחנות לחברות דלק אחרות כי זה לא רק דור אלון.
אלי אפללו
זה לא הנושא. אותנו מעניין שיהיו עוד תחנות. לא מעניין אותנו מי יהיה אלא שיהיו.
ראובן לבאון
בסדר. אנחנו נקדם את זה.
היו"ר כרמל שאמה
מי מקריא את הפנייה לוועדה?
אלי אפללו
לפני שמקריאים, מתי יביאו לפנינו את התשובות?
היו"ר כרמל שאמה
הם ציינו בתחילת הדיון שלשלב הבא והמתקדם של הכביש יצטרכו לחזור אלינו לעוד אישור.
ראובן לבאון
נעשה את המקסימום לבוא עם מקסימום תשובות, גם לגבי הזיכוי, גם לגבי התחנות.
היו"ר כרמל שאמה
בעוד שלושה-ארבעה חודשים.
ראובן לבאון
בטווח של חודשיים-שלושה פחות או יותר. זה השלב בו אנחנו חייבים לחזור אליכם עם שני דברים, עם קביעת גובה האגרה ועם התנאים להפעלה מסביב, כמו שהיה לנו בכביש 6 המקורי.
אלי אפללו
כל התנאים האלו ששאלנו כאן.
ראובן לבאון
נשתדל לבוא עם מקסימום התשובות למועד הזה.
אתי בנדלר
עד לאותו מועד יהיה כבר אישור סטטוטורי לכל התוכניות?
ראובן לבאון
קטע 7 השלים את ההפקדה שלו, השלים את ההתנגדויות שלו והוא במהלך החודשיים הקרובים מקבל תוקף במועצה הארצית. זה לגבי קטע 7. לגבי קטע 3, עברנו כאמור את הנקודה הכי משמעותית במועצה הארצית בשבוע שעבר. היה שם עוד ויכוח בין שתי חלופות ואומצה חלופת תמ"א 3. זאת אומרת, תוכנית המתאר הארצית לכבישים ואנחנו בעצם מגיעים בטווח של חודשיים לדיון להפקדה והתבקשנו על ידי המועצה להשלים כל מיני תנאים. את מכירה טוב את התהליך הזה. נגיע לדיון להפקדה והתהליך של הפרסום, הפקדה, התנגדויות, ייקח בערך עוד כחמישה-שישה חודשים.
אתי בנדלר
אני אסביר מדוע אני שואלת את השאלה. החלטת הממשלה, כמו גם החלטת הוועדה ככל שהיא תחליט לאשר את החלטת הממשלה, מותנית בכך שלא יהיה שינוי בתוואי כי הממשלה בפירוש – אולי אני אצטט מהחלטת הממשלה – אמרה שבקטע שבין מבואות יוקנעם לבין מחלף סומך, כפי שמסומן בתסריט הנלווה להחלטה הזאת יהיו כבישי אגרה. ככל שייקבע בתוכנית תוואי אחר שאינו תואם לתסריט הנלווה, תתבטל הכרזה זאת. זאת אומרת, ככל שתהיה סטייה מהתוכנית, כמובן שלא רק לממשלה תצטרכו לחזור אלא גם לוועדה.
ראובן לבאון
ללא ספק. אני מצהיר לפרוטוקול לצורך העניין שהמצב שבו סיימנו את הדיון ביום שלישי שעבר במועצה הארצית קיבע את המסלול שגם מופיע בתסריט. זה היה התהליך. הייתה חלופה אחרת רעיונית שעוקפת לחלוטין את העניין ועל כן הסוגיה הזאת הוצגה.
אתי בנדלר
זאת אומרת שאין סיכויים שכתוצאה מההפקדה יהיה שינוי בתוואי?
ראובן לבאון
לא. יכול להיות ויכוח על עוד מאה מטרים אורך מנהרה ועל תצורת המחלף אבל התוואי מקובע.
היו"ר כרמל שאמה
תודה. אפשר להקריא.
גיל שבתאי
אין לי כאן את הפנייה של השר אבל אני אקרא מהחלטת הממשלה.


בהמשך להחלטת הממשלה מספר 1421.
לאה ורון
יש פנייה של שני השרים לוועדת הכלכלה.
גיל שבתאי
כן. אפשר להקריא אותה.
לאה ורון
לכם אין אותה?
גיל שבתאי
לא.
לאה ורון
הנדון: קביעת קטעים 3 ו-7 של כביש ארצי לישראל ככביש אגרה

סעיף 2 לחוק כביש אגרה, כביש ארצי לישראל, התשנ"ה-1995 (להלן – החוק) קובע כי הממשלה, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאית להחליט כי קטעים של כביש חוצה ישראל יהיו כבישי אגרה שייחתם לגביהם חוזה זיכיון לפי הוראות החוק.


בהחלטת הממשלה מספר 2406 מיום 11 בנובמבר 2010 נקבעו קטעים 3 ו-7 לכביש חוצה ישראל ככביש אגרה. עותק החלטת הממשלה מצורף בזה.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

אושר פה אחד


תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00

קוד המקור של הנתונים