ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 01/02/2011

פניות ציבור לגבי קביעת דרוג התשלום במעונות יום, משפחתונים וצהרונים בשנת הלימודים תשע"א- ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 1 בדצמבר 2010

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
23
הוועדה לקידום מעמד האישה והוועדה לפניות הציבור

1.2.2011


הכנסת השמונה-עשרה



נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

ישיבה משותפת של הוועדה לקידום מעמד האישה והוועדה לפניות הציבור
הוועדה לקידום מעמד האישה – פרוטוקול מס' 76
הוועדה לפניות הציבור – פרוטוקול מס' 86
יום שלישי, כ"ז בשבט התשע"א, (1 בפברואר 2011), שעה 10:30
סדר היום
פניות ציבור לגבי קביעת דירוג התשלום במעונות יום, משפחתונים וצהרונים בשנת הלימודים תשע"א-ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-1 בדצמבר 2010
נכחו
חברי הוועדה: ציפי חוטובלי – יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה

אורי מקלב – יו"ר הוועדה לפניות הציבור

מרינה סולודקין
מוזמנים
תמר אלמוג - מנהלת אגף מעונות יום, משרד התמ"ת

איטה עטייה -
מנהלת האגף למעונות יום ומשפחתונים, משרד התמ"ת

רו"ח ירון מלך - מנהל מחלקת כספים, נעמ"ת

ד"ר נעמי מורנו - מנהלת האגף לגיל הרך, ויצ"ו ישראל

יעל שמרגד - מנכ"לית ארגון נשי חירות בישראל, ע"ר

אורנה כהן - ארגון נשי חירות בישראל, ע"ר

ליאור גבאי - מנכ"ל נאות מרגלית

רסמיה סובחי זבודאת - כוח לעובדים

ורד פאר סוויד - מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה

שרית עמדי - פונה

חנינה יעקב - פונה

עליזה ידעי - פונה

אורלי אלמגור לוטן - מרכז מחקר ומידע (מ.מ.מ), הכנסת
מנהלות הוועדה
שלומית אבינח

דלית אזולאי
רשמה וערכה
א.ב. חבר המתרגמים בע"מ
פניות ציבור לגבי קביעת דירוג התשלום במעונות יום, משפחתונים וצהרונים בשנת הלימודים תשע"א-ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-1 בדצמבר 2010
היו"ר ציפי חוטובלי
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את הישיבה.

מדובר בדיון המשך לדיון שבו ראינו בעיה עמוקה שקיימת היום בנושא של קביעת דרגות הסבסוד להורים ששולחים את ילדיהם למעונות. מה שבעצם אנחנו קיבלנו מהגברת תמר אלמוג ממשרד התמ"ת, זה שמדובר בעניין של פרק זמן קצוב שבו יתחיל לפעול מוקד טלפוני. המוקד הטלפוני ייתן מענה ודרגות הסבסוד ייקבעו.

אנחנו נותרנו עם הרבה מאוד בעיות בעקבות זה. קודם כל הבעיה הבסיסית והגדולה מכולן, זה היכולת של המוקד הזה אכן לתת מענה, כי לפחות לפי הנתונים שהובאו בפנינו מה-מ.מ.מ, המצב היום הוא ש-48,151 אלף שאלונים הוגשו ורק 2,080 דרגות אושרו, שזה מספר קטנטן לעומת מספר הפונים. אז קודם כל רציתי לשאול אותך מה המצב היום, תמר? האם את יכולה לתת לי נתון על מה שקורה היום? כמה דרגות אושרו מבין הפונים?
מרינה סולודקין
פחות מ-5 אחוזים.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני רוצה לדעת אם המספר הזה התעדכן. חשוב לי לציין שהישיבה הזו היא ישיבה משותפת לוועדה לפניות ציבור, וככה הכול התחיל, מפניות של אנשים, של אזרחים שלמעשה המצוקה שלהם הגיעה לוועדה לפניות ציבור, וידידי, חבר הכנסת אורי מקלב, הוא יו"ר משותף של הוועדה הזאת.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה לפתוח בכבוד למארחת, לוועדה לקידום מעמד האישה, ואנחנו בדיון משותף בנושא שכר לימוד במעונות, שזה בא בעקבות פניות הציבור, שאנשים מתלוננים, ואנחנו גם זיהינו בעיה קשה מאוד בתשלומים למעונות. ישנם אנשים שבעצם משלמים את כל המשכורת שהם מרוויחים, עבור המעונות. כשמדובר על יותר מילד אחד, כשמדובר כבר בשני ילדים, אנשים יכולים לשלם, כל זמן שלא נקבעה להם את הדרגה האמיתית שלהם, וקיבלו דרגת ביניים ולא כל המעונות גם השתתפו ומוכנים להשתתף בסבסוד השכר לימוד שלהם, כי בסופו של דבר הם לא קיבלו מימון מלא לכל דרגות ביניים האלה.

אנחנו נמצאים היום במצב, ב-1 בפברואר, שעדיין 5 חודשים שמתחילת שנת הלימודים, כבר עברנו את המחצית, עדיין לא נקבעו דרגות של שכר לימוד או שכר השתתפות במעונות. זה מצב שהוא לכשעצמו, קודם צריך לראות מה המצב. אסור לנו לשכוח מזה שאנחנו מטפלים בכל הבעיות שיש בעיות כאלה ויש בעיות אחרות, ועדיין חברה החדשה, שאסור לנו לשכוח איפה אנחנו עומדים, ואנחנו עומדים ב-1 לפברואר, שעדיין לא נקבעו שום דרגות של שכר לימוד.

אנחנו ישבנו לפני חודשיים, ב-1 בדצמבר, ואז נאמר, שהתמ"ת ישלחו את הטפסים להורים ב-5 בדצמבר, ושבועיים לאחר מכן המוקד יתחיל לפעול. לאחר מכן המוקד היה אמור להתחיל לפעול. התחיל לפעול כמה ימים לאחר מכן. אנחנו נמצאים כפי שאמרה חברת הכנסת ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה, שאנחנו נמצאים היום ב-31 בינואר עם 2,000 טפסים שנקלטו מתוך ה-48,000 אלף שנשלחו.

אומרת חברת הכנסת מרינה סולודקין, שזה פחות מ-5 אחוז, אבל יותר מכך, מעבר לכך, במסמך יש לנו מה-מ.מ.מ, מופיע שמתוך ה-2,000 האלה, 40 אחוז מהטפסים זה לא שנקבעו להם כבר דרגות. נשלחו חזרה לאנשים, נקבעו להם דרגות גבוהות של 11 ו-12, בעקבות כך שחסר טופס או שצריך להשלים טופס או שהטופס לא נסרק טוב, ולכן התלוש משכורת לא נסרק מפני שלא היה.. בעצם כמעט ב-0 אחוז, 2 אחוז שנקבעו להם דרגות. אנחנו נמצאים היום ב-1 בפברואר. אבל מה שיותר מטריד אותנו בכל העניין, הדבר הראשון שאמרה עמיתי, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, למה רק 48,000 אלף? אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה רק 48,000 אלף טפסים נשלחו. מה אומרים התמ"ת? ההורים לא שלחו. זה תשובה.
מרינה סולודקין
אני רואה ציבור שלי, שלא יודע.
היו"ר אורי מקלב
אתם ודאי אומרים, למה רק שלחו לנו רק 48,000 אלף, שזה מועט, זה רק שליש או קצת יותר משליש שנשלחו. אתם אומרים ודאי שההורים לא משתפים פעולה, ההורים, לא אכפת להם. אז קודם, כפי שנאמר כאן, אז תדעו לכם שהחלק מההורים לא יודעים. אבל אני אגיד לכם גם למה לא נשלחו, יש רק 48,000. אלף. אנחנו מקבלים מכתב, הוועדה שלי קיבלה מכתב ממפעילי מעונות במגזר הערבי למשל, שהם לא קיבלו, חוץ מי שהיה כפוף ישירות לתמ"ת, קיבל וכל המשפחתונים וכל המעונות שהם נמצאים של הרשות המקומית, אף אחד לא קיבל אפילו טפסים. ההורים עד היום לא קיבלו טפסים במגזר הערבי. אף אחד לא קיבל טפסים.

מה שעוד מפליא אותי, שמתוך ה-48,000 שנשלחו, רק 5,000 שלחו את זה באינטרנט. הרוב רובם של האנשים שלחו את זה דרך הדואר. אנחנו דיברנו פה שהייתה מספיק הסברה, מספיק הבנה. אנחנו גם קיבלנו תלונות שהטפסים לא ברורים. וזה שלא שלחו דרך האינטרנט, אנחנו צריכים גם כן לבדוק את זה, בגלל שאנחנו גם.. נאמר כאן על ידי גברת אלמוג שהטפסים ששלחו דרך האינטרנט, יטופלו מיידית. אנשים שלחו לאינטרנט למעלה מחודש, חודש וחצי, עדיין לא קיבלו תשובה, גם אם שלחו דרך האינטרנט. מה שהכי הכי הרבה קומם אותנו, מכתב שאתם שלחתם לפני כשבוע למנהלי הארגונים. שם, יש שם כמה טפסים שאתם מזרזים אותם לשלוח, כשמנגד, את מסבירה גם למרכז המידע שלנו מדוע אנחנו מתעכבים, בגלל שיש עומס על המוקד.

וכי מה חשבתם? אם פותחים את ההרשמה בבת אחת לכולם בתאריך מסוים, אתם חושבים שלא יהיה עומס? איפה ההיערכות לעניין הזה? שערו בנפשכם, מה היה קורה אם כל ה-123 היו שולחים? עכשיו, בסעיף 4 במכתב שאתם שולחים אל הארגונים המפעילים מעונות יום ומשפחתונים, אתם אומרים שעל מנת להקל על ההורים, שישלחו שאלונים למוקד במטרה לסייע לכם בתפעול נאות, המשרד ישלם, אנחנו עושים טובה, באים לקראתכם, אנחנו נותנים מקדמה מסוימת בחודש פברואר על חודש ינואר, בגובה של 25 אחוז. עדיין רק 2,000.

אנשים לא מקבלים דרגות ואתם כבר מודיעים, אתם כל כך זריזים, ישר מודיעים להם שהם יקבלו רק 25%. אתם יודעים מה אומר מכתב כזה למפעילים, לארגונים, כמה כוח הסבל, כמה הקיבולת שלהם מול ההתנהלות יכולה להיות?
תמר אלמוג
רגע, איזה סעיף שאתה מדבר עליו, עם ה-25 אחוז? זה לא אותו מכתב בכלל.
היו"ר אורי מקלב
אז יש תיקון. אנחנו מדברים על 23 בינואר. אני מציין את הרקע הזה לדעת שבעצם, אני חושב שכשל כוח הסבל של המעונות ושל העובדים ביחד. אנחנו נמצאים היום בתאריך שיותר זה לא יכול להיות. אנשים סבל, טרטרו אותם. אנשים גם היום נשלחים על טפסים שלא נקלטו, המוקד לא יודע לענות להם.

אני אספר לכם סיפורים על פניה שהייתה אלי. אדם שבא ואומר לי, שבראשון בפברואר, אמור לרדת לו מהחשבון 10,000 ₪. בעקבות כך שהוא הזדרז וטלפן למוקד, אומר המוקד הבקשה שלך לא נקלטה. בעקבות כך או אחרת, מוקד אחר טיפל בזה. בסוף התברר לו, אחרי הרבה טרטורים, שהתלוש משכורת לא נסרק טוב ואף אחד גם לא הודיע לו. אם הוא לא היה מודיע את זה, אף אחד לא היה מודיע. ממילא הוא גם לא היה זכאי, והודיעו לו שהוא לא זכאי, בזמן שהוא זכאי לסבסוד מלא. אני נותן את זה כרקע. אני חושב שאנחנו צריכים לשמוע את הארגונים, ואחרי זה נבקש מהם מה התשובות.
היו"ר ציפי חוטובלי
מצוין. אני רק אוסיף נקודה אחת קטנה. אנחנו עשינו ניסוי בלשכה שלי, לראות עד כמה באמת המוקד הזה פתוח וגלוי וידוע, ועד כמה המידע מגיע. כי בסופו של דבר, העיר יפה חבר הכנסת אורי מקלב, הבעיה היא שמחצית מההורים הפוטנציאלים בכלל לא פנו ולא הגישו את הטפסים, ואני רוצה לומר לך שעד שהגענו בכלל למוקד הנכון, זה לא שזה מאוד גלוי וידוע. לקח לנו בעצם 3 טלפונים עד שהגענו למוקד שמטפל בנושא הזה. זה לא לשונית ברורה באתר האינטרנט שלכם. אחר כך זמן ההמתנה הוא מאוד ארוך וממושך. הרבה הורים כמו ציין חבר הכנסת אורי מקלב, נידחים בגלל בעיות של היעדר טפסים, למרות שהם התחילו בתהליך הרישום, והיינו רוצים לקבל ממך תשובות לגבי הנקודה הזאת. נקודה אחרונה וחשובה, החזר הכספים. הורים היום נמצאים במצב של תשלום יתר. איך ומתי הם יקבלו את החזר הכספים?
מרינה סולודקין
אני רוצה לומר שהמצב שציבור לא יודע אפילו שיש תהליך הזה, מאוד מוכר לי. זה כמו עם מס השלילי. כל זמן ממשלה אומרת שמס השלילי, שליש אנשים לא אפילו יודעים שהם זכאים, אז איזה רפורמות כל הזמן עושים? אנחנו לא מדינה הומו בילית כמו צרפת או אני לא יודעת איזה מדינה, שבדיה. אז שאלתי, אם אתם עושים פרסום בשפות, ערבית, רוסית, אני לא יודעת מה. בגלל שציבור בכלל לא יודע שהוא זכאי.
היו"ר אורי מקלב
גב' אלמוג, מנהלות הוועדה הזריזות הוציאו לנו כבר את הסטנוגרמה מהפרוטוקול של הוועדה הקודמת שהיה ב-1 בדצמבר. כאן את מצוטטת: שאלתי מתי יתחיל המוקד לעבוד? אז את עונה: "החל מה-5 בדצמבר יתחיל להפיץ את הערכות. ב-19 בדצמבר המוקד יתחיל לעבוד". "המוקד יעבוד בתגבור מלא ואינטנסיבי בחודש הראשון והשני לפעילותו, עם תמיכה והדרכה של כל עובדי האגף שלי, אגף מערכות, וזה נעשה שם הכי טוב שאפשר". אנחנו נמצאים היום ב-1 בפברואר.
תמר אלמוג
אני מבקשת לפתוח תחילה ברקע בכלל כיצד פעלה מערכת מעונות היום בהקשר הזה של קביעת דרגות הסבסוד, עד לתחילת שנת הלימודים תשע"א. לאור השנים, בד בבד עם גידול הילדים במערכת, והגידול הזה היה באופן משמעותי ואינטנסיבי במיוחד ב-5 שנים האחרונות, לא הייתה שנה שבה ב-1 בספטמבר כל ההורים ששמו את הילדים שלהם במעון יום או במשפחתון או בצהרון מוכר, ידעו איזו דרגה יקבלו ולפי מה ישלמו. לאורך כל השנים האחרונות, המשרד ניסה להתמודד בכלים שונים, תיגבר את כוח האדם במשרד. אחר כך פתח איזה שהיא שלוחה על ידי איזה שהוא מוקד שטיפל בשאלונים, דרך מנהלות המעונות ודרך רכזות המשפחתונים שריכזו את כל החומר מההורים ושלחו לשם. גם שם אנחנו עשינו איזה שהיא הערכת מצב מדי שנה בשנה, מה קרה, ומה שקרה, התמונה הייתה קשה מאוד. תמונה שמצביעה על כך, ויושבים פה ראשי ארגונים והם יכולים לספר לכם שאחרון הילדים שנקלט אצלם עם דרגה, הגיע לפעמים גם ליוני וגם ליולי וגם לאוגוסט, של אותה סוף שנת לימודים, דבר שהוא לא עולה על הדעת, הוא לא סביר והוא לא נכון. בהתאם לזאת ובמיוחד, אני מבקשת להזכיר דווקא ליו"ר הנכבדים, עקב הגידול המאסיבי והאינטנסיבי הצפוי עוד ב-2011, וזה גידול שהוא חסר תקדים, מכ-90 אלף ילדים ל-150-160 אלף ילדים, היינו חייבים במשרד להיערך במנגנון ובשיטה אחרת, חדשה, שתפתור אחת ולתמיד את הויה דלורוזה הזאת שעוברים גם הארגונים, גם עובדי המשרד וגם ההורים.
היו"ר אורי מקלב
איפה הגידול הזה? אנחנו יודעים על מה שיש לנו בצהרונים.
תמר אלמוג
גם הם מקבלים את הסבסוד.
היו"ר אורי מקלב
אבל במשפחתונים ובמעונות אין שום גידול.
תמר אלמוג
יש גידול.
היו"ר אורי מקלב
בכמה?
תמר אלמוג
יש גידול. אני אגיד לכם למה אתם לא רואים את הגידול. כי לא כל הילדים שנמצאים במעונות והם לא מקבלים סבסוד, רשומים.
קריאה
לא, אנחנו מסתכלים גם על ילדים שלא מקבלים סבסוד תמיד.
היו"ר ציפי חוטובלי
תמר, אנחנו רוצים עכשיו שתתייחסי לתהליך עכשיו. רציתם לבצע רפורמה.
תמר אלמוג
הרפורמה שהמשרד גיבש היא כזאת: זה דבר שקורה אחת לעשרים שנה. אנחנו הלכנו על פיתוח מערכת ממוחשבת חדה ובד בבד גם בחרנו חברה זכיינית שתפעיל את העסק הזה, והגדרנו היערכות המשרד לתקופת המעבר שצריכה לתת מענה פעמיים: פעם אחת לארגונים כדי שיוכלו להמשיך לקבל את התשלומים ויוכלו לשלם את ההוצאות התפעול שיש להם מידי חודש בחודשו, ופעם שנייה כדי לאפשר להורים בתקופת המעבר לשלם את התשלום המופחת. אני חוזרת על הדברים שאמרתי כאן בישיבה הקודמת. שבדצמבר המוקד ייפתח. המוקד נפתח בדצמבר. ערכות ההרשמה נשלחו, וגבירתי חברת הכנסת פה שהזכירה, שהציבור לא יודע על הדברים שאנחנו עושים, אני מבקשת רק לומר דבר מאוד פשוט. הציבור הזה זה הורים ששולחים את הילדים שלהם למעון יום ולמשפחתון. הם באים לשם. בתוך המעון והמשפחתון, כשהם בקשר יום יומי עם מנהלת המעון, עם המטפלות עם רכזות המשפחתונים. כל המידע הזה זרם לכל בעלי התפקידים במערכת.
היו"ר ציפי חוטובלי
אבל עובדה שרק מחצית מההורים פנו.
תמר אלמוג
גבירתי, אני אגיד לך עוד משהו. זאת התנהגות נורמטיבית שהשתרשה במהלך השנים והיא צריכה להשתנות. גם בשיטה הקודמת, יושבים כאן ראשי הארגונים ויכולים לדווח, כמה זמן לוקח לאותה מנהלת כשהיא ריכזה את הכול, כמה זמן לקח לאותה מנהלת מעון או לאותה רכזת משפחתונים לאסוף את כל המסמכים ואת כל החומר מההורים. כמובן שאנחנו הולכים למנגנון חדש ושיטה חדשה שבאמת ההורים, הם האחראים מול המערכת. כל זמן שהמערכת עוד לא מתפקדת במאה האחוזים, והיא עדיין לא מתפקדת במאה האחוזים, יש תקלות לא במוקד. המוקד עמד בדרישות המכרז. הוא תגבר את המוקדנים יותר ממה שהוא נדרש במכרז.
היו"ר ציפי חוטובלי
אז למה באופן מעשי רק 2,000 הורים קיבלו דרגות, מתוך 48 אלף?
תמר אלמוג
הבעיה היא בתקלות במערכת הממוחשבת שעליה שוקדים אנשי מערכות מידע של המשרד, לתקן אותה יום יום ושעה שעה.
היו"ר ציפי חוטובלי
אבל רוב הפניות לא הגיעו בכלל דרך המערכת הממוחשבת.
תמר אלמוג
זה לא משנה. בפעם הקודמת אמרו לי, מה פתאום אפשרתם אינטרנט? למי יש אינטרנט? אז אנחנו אומרים שזה משהו שגם ההורים יתרגלו ויסתגלו אליו. אנחנו מעריכים שעם הזמן יותר ויותר הורים גם ישתמשו באופן המקוון.
היו"ר אורי מקלב
את מרוצה מהמצב?
תמר אלמוג
בוודאי שלא. אני לא ישנה בלילה, מה זאת אומרת? אני לא ישנה בלילה, עד שאחרון ההורים יקבל את הדרגה. את האמת אני אומרת. אבל בגלל זה עשינו הערכת מצב במשרד, עם ההנהלה הבכירה, עם חשב המשרד, עם מנכ"ל המשרד, והמסר של המשרד הוא כזה, שאף הורה לא ייפגע כל זמן שהמערכת שלנו עוד לא מתפקדת.
היו"ר אורי מקלב
במצב העכשווי עכשיו, ההורים נפגעים לאורך כל החודשים.
תמר אלמוג
לא, ההורים לא נפגעים. אף שנה ההורים לא קיבלו מימון ביניים, עד שנקבעה להם הדרגה.
היו"ר אורי מקלב
הדברים נרשמים בפרוטוקול הכנסת. אי אפשר להגיד סתם, לזרוק דברים. כמו שאי אפשר להגיד שאנשים קיבלו רק ביוני את הדרגות. רובם קיבלו מייד, אחרי חודש, חודש וחצי. אנשים קיבלו את המקדמות כל הזמן. אנחנו עכשיו רוצים רק לקצץ להם. אנחנו מדברים שחלק מהמערכת זה אנשים חדשים בכלל. שליש מהמערכת, מאלה שבאים למעונות, זה ילדים חדשים. שליש הרי עוזבים, ושליש בערך זה ילדים חדשים שלא היו עדיין בגיל של מעונות, ושליש שכבר גדולים והיו שם מגיל המעונות.

ככה שעצם המצב, גם לשיטתכם, שהתחלתכם רק בדצמבר לפתוח את המוקד, זה כבר לקונה המרכזית בתוך המערכת. כשרואים שמערכת תיפתח רק בדצמבר, דוחים אותה לעוד שנה. זה צריך להיות המסקנה. בגלל כך, אני חושב שמה שהבעיה כאן המרכזית, שלא רואים מי נמצא מעבר, מי מקבל את השירות. שמדובר כאן במאות, בעשרות אלפי הורים, ב-130 אלף משפחות, שכל אחד מהם צריך להתמודד עם הלקונה במערכת. ואנחנו דורשים מהם סבלנות, הבנה. זה אנחנו דורשים מהם, להבין שזה התחלה, זה שלב התחלה ויש בעיות במחשוב.

אני קראתי במקרה, הביאו לי את הסטנוגרמה, מה 'אמרתי לכם כבר לפני חודשיים. אני אומר, בשולחן הזה ישבו אנשי ביטוח לאומי, שגם פתחו מוקדים ואנחנו אחרי שנה ואחרי שנתיים ואחרי 3 שנים וגם אחרי 4 שנים, אנחנו יודעים כמה לקונות, והם אומרים, אנחנו בשלבי התחלה. המשרד מתנהג מול הארגונים ומול אנשים, בעריצות. זה חד משמעי. אתם צריכים להביא חתימה של עורך דין, ויתור סודיות. אנחנו לא חופרים בעבר, אבל זה היה גם כן. תחשבו מה האנשים האלה עברו, מה ההורים אמרו, שאנחנו כן נחזיר, לא נחזיר, עוד לא הגענו למקרה הזה, לגוף הדבר עצמו, מתי יחזירו ואיך יחזירו. ואתם עד ה-18 בפברואר. אתם יודעים להגיד, מי שלא יגיש עד ה-18 בפברואר, לא יקבל החזר. יש לכם את תאריכי יעד מול אנשים, מאוד מאוד ברורים, וכשזה מגיע לתאריכים שלכם, זה הכול גמיש והכול צריך לקבל הבנה והכול צריך לקבל בגמישות.

אי אפשר שאדם עבר את מה שהוא עובר, הוא צריך להתנהג הרבה יותר בהכנעה. וזה אני לא רואה אצלכם. משרד כזה צריך ללכת בהכנעה בכל הגישה שלכם מול ההורים. הדרישות שלכם מהמפעילים והלקוחות ומול מה שקורה, מול איך אתם מתנהלים, יש פערים אדירים, וזה אנחנו רוצים בוועדה, גבירתי היו"ר, אנחנו בשיחות שיש לנו, אנחנו רוצים קצת לכווץ את הפער הזה, שלא ירגישו, יש לכם לקונות, לקונות קשות מאוד, שנים מאוד קשים.. אי אפשר ללכת. אין שנים. להכין דבר כזה, זה צריך להיות הכנה הרבה יותר היערכות, ונכשלתם. במבחן התוצאה, נכשלתם.

מול לקוחות, משפחות, ש-80 אחוז זכאים להנחות, ואנחנו צריכים לעודד, עם כל המשמעות להורים, שחלקם זה הלחם שלהם. אם אתם לא מבינים את זה, אני אגיד לכם, לחלקם מההורים, מה שאתם לוקחים מהם זה הלחם והחלב מהילדים האלה. זה לא בפראזה. אני אומר לכם את זה באופן המוחשי. אנשים שלא יכולים, בקושי מגרדים את המשכורות עם השכר מינימום, ואחרי זה צריכים לשלם אלפי ₪ למערכת. אם יש 2 ילדים, ודאי. ויש איזה אטימות בעניין הזה. אני חייב להכניס לכם את הרגש.
מרינה סולודקין
אנחנו כולנו מביעים רק רגש, אבל זה לא מספיק. מה שאני מבינה, המערכת לא עובדת, בגלל שאחרי יותר מחצי שנה, יש לנו רק 2,000 איש שקיבלו את השירות. דבר שני, אני לא מאשימה את אלה שיושבות כאן. הם עושים מה שהם יכולים. אני מבקשת ישיבת המשך עם מנכ"ל המשרד. למה אנחנו כאן זועקים כל הזמן? זה לא בסדר, וזה לא בסדר. אני חושבת שהגיע הזמן שאלה שבפיקוד, יקחו את הפיקוד.
היו"ר ציפי חוטובלי
לישיבה הזאת, יש את הערך שלה. אנחנו רוצים לקבל ממך, תשובות על השאלות שהצגנו בפנייך. קודם כל שאלנו אותך שאלה בסיסית, כמה הורים, האם הנתון שיש בידנו, 2080 דרגות שאושרו, הנתון מדויק או שיש יותר?
תמר אלמוג
יש יותר.
היו"ר ציפי חוטובלי
כמה, מה המספר?
תמר אלמוג
בדברים שהעברתי לכנסת, ציינתי שיש כך וכך, 2,500 ילדים, אבל הנתון הזה מתעדכן מיום ליום. נכון להיום 3,800.
היו"ר ציפי חוטובלי
זה עדיין טיפה בים.
תמר אלמוג
נכון.
היו"ר אורי מקלב
כמה מהם יצאו ממעגל מקבלי ההנחות? כמה אחוזים מתוך ה-3,000?
מרינה סולודקין
פחות מ-10 אחוזים.
היו"ר אורי מקלב
תבינו, 40 אחוז לא קיבלו דרגה, הם קיבלו דרגה שמוציאה אותם.
תמר אלמוג
דרגה 12 בהתפלגות הנורמטיבית של כלל האוכלוסיה, כ-30 אחוז מהמערכת מקבלים דרגה 12, כי הם לא זכאים בכלל.
היו"ר אורי מקלב
גברת אלמוג, הנתונים שיש לנו ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, עומד באופן נחרץ על 20 אחוז ולא יותר. גברת אלמוג, צריך להיות צמודים לנתונים האמיתיים. אי אפשר לכתוב 30 אחוז כשהנתון הוא 20 אחוז, ואם 20 אחוז זה הנתון, שהם לא זכאים, מדובר כאן ב-40 אחוז. 40 אחוז זה כפול. זה אומר שחלק מהם כן היו זכאים לקבל דרגה, והם לא קיבלו דרגה. צריך להבין את זה. מול כל מספר כזה יש אנשים, יש משפחות, ואותו איש שצועק לי, אומר לי, אני עכשיו, בגלל שזרקו אותי מהדרגה, אני אמור עכשיו לשלם 10,000 שקלים רטרואקטיבי ל-6 חודשים, הוא אומר, מאיפה אתה רוצה? אני פושט את הרגל. אז תביני מה עומד מאחורי כל אחד. את אמרת שמישהו לא ישן בלילה ואחרים כן ישנים בלילה. הוא באמת לא ישן בלילה.
יעל שמרגד
כמו שאמרנו יותר גרוע, הורים עוזבים אותנו כי הם לא יכולים לעמוד בתשלום, ואנחנו נשארים עם החוב, כי אין לנו את הסבסוד, ועכשיו ההורים האלה שעזבו, כבר לא ידאגו לטפסים.
עליזה ידעי
איפה הצד של המשפחתונים, שהמטפלות לא מקבלות הכשרה?
תמר אלמוג
לגבי ה-20 אחוז, 20 אחוז, ממילא במערכת הם לא זכאים. 20 אחוז הנותרים זה משהו שגם בשיטות האחרות שהיו לפני כן, תמיד מתקיים התהליך הזה, כשהורים מגישים את המסמכים, מסתבר שאו חסר מסמך, או איזה מסמך לא תקין. מונפקת דרגה 12. ההורים אומרים טעיתם, אז זה הזמן לשאול למה. אומרים מדוע, הוא משלים את המסמך והדרגה מתעדכנת.
היו"ר ציפי חוטובלי
אתם מייצרים מצב שבו אדם מתחיל תהליך והתהליך נכשל.
תמר אלמוג
הוא לא נכשל. אם הבנאדם לא הציג את כל האסמכתאות, אני לא יכולה לתת לו דרגה.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני חושבת שכדאי שניתן הזדמנות לאנשים, גם לאנשים וגם לארגונים כדי שתראי תמר איפה נמצאות הבעיות. אז בבקשה, אני רוצה לתת אפשרות גם לנציג ההורים פה, לדבר. אז בואו תגידו אתם איפה הבעיות.
אלכסנדר הוכברגר
שלום וברכה, אני אב לשני ילדים, גר בנווה יעקב. ביתי השנייה נמצאת במשפחתון, הבן הראשון נמצא בגן פרטי. עכשיו אישתי בחודש השישי. המטפלת אומרת לי, זוכר שהיום הראשון, 1,591 ₪. זה אומר, אנחנו בחודש השישי, זה אומר עוד הלוואה ואחרי 5 חודשים שעברנו, עוד הלוואה. 1,591 ₪ שאני אמור לשלם. אני מתקשר לעירייה, אני מתקשר לרכזת משפחתונים, שזה רק ביום שלישי, היא עונה לטלפונים, שעה צריך לתפוס אותה.

היא אומרת, תעשו לי טובה, בנושא הכספים אל תתקשרו אלי , זה קשור אך ורק למשרד התמ"ת ולא לנו. זה הנתונים שהיא אמרה לי. ראשית כל, הנושא של רטרואקטיבית כמו שדיברתי איתך לפני תחילת ישיבת הוועדה, את אמרת לי ככה. בעיריית ירושלים אמרו לי אחרת. במערכת הטלפונית אמרו לי, שאת הכסף למעשה נכלל בנתונים. על פי החשבון שעשיתי, אם למשל אני עכשיו אקבל את הדרגה, אז גם אם אני אקבל החזר, זה 3,593 ₪. זה אומר שזה הלוואה. זה כסף שאני הלוויתי, שבעצם לא הוצאתי מכיסי.

מה שאמרו לי במערכת הטלפונית, כסף חזרה לא תקבל. זה יתקזז בחודשים הקרובים. אני אמרתי, לי יותר קל לשלם כל חודש 600 ₪, 690 ומשהו לפי הדרגה, מאשר עכשיו להחזיר. אני צריך עכשיו את הכסף להחזיר לזה שלקחתי ממנו. בתמ"ת אמרו לי ככה, במפורש, וכמה פעמים שאלתי את זה, וגם את הרכזת משפחתונים. הנושא של הכספים, לא בטוח שתקבל החזר.
היו"ר ציפי חוטובלי
אז תמר, אולי באמת תיתני מענה לנקודה הזאת, של החזר תשלומי היתר שההורה הזה שילם.
תמר אלמוג
אני אבדוק את זה, ואם צריך הנחיה מסודרת מהמשרד, אנחנו נעשה את זה.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני שואלת עכשיו. הורה היום שילם במשך 5 חודשים תשלום יתר. איך הוא מקבל את ההחזר?
תמר אלמוג
בנקודה הזאת לא נכנסנו לרזולוציה הזאת מול הארגון. אנחנו, מה שדורשים מהארגונים וגם מהרשויות, זה לערוך התחשבנות מול כל הורה והורה. אני מעריכה שכל ארגון עושה את החשבון שלו. אם מדובר בקיזוז הפרש מאוד מאוד קטן, אז זה נעשה בצורה של קיזוז, ואם זה מדובר בסכום כמו שפה הוזכר, אז יכול להיות שכן גם מנפיקים צ'ק ונותנים אותו.
היו"ר ציפי חוטובלי
תמר, הנקודה הזאת של ההחזרים היא קריטית.
אלכסנדר הוכברגר
עוד נקודה קטנה שדיברו פה על זמן ההמתנה. בפרוטוקול הקודם היה כתוב זמן המתנה 3 דקות, 4 דקות. אני, יש לי פה הקלטות בטלפון מלמעלה מ-20 דקות, ואחרי 20 דקות
היו"ר אורי מקלב
מר הוכברגר, משמעותי היה שתוך כמה ימים מי ששלח את זה בצורה מקוונת דרך האינטרנט, יקבל תוך כמה ימים דרגה. ההמתנה בטלפון, אתה צודק.
אלכסנדר הוכברגר
אני מתקשר פשוט תמיד לטלפון כדי לדעת האם קיבלתי דרגה, כי אין לי לא את האפשרות של המייל, לא אפשרות של ה-SMS ולא את האפשרות של האינטרנט. לכן כל פעם התקשרתי לבדוק האם יש לי דרגה.
יעקב חנינה
שלום, אני מודה על הוועדה. אני זכיתי מבין ה-3,000 ילדים, זכיתי שילד אחד אושר לי החודש הזה. אז קודם כל תודה לתמ"ת בעניין הזה. דבר שני, אני עדיין מחכה, אנחנו שלחנו בדיוק כשקיבלנו את הטפסים, אני מחכה כמו כל יתר ההורים. כבר היום ניגשת לי המטפלת ואמרה לי, אני רוצה שתכין כסף בעניין הזה. אז עדיין אני עם הלוואות.

ברוך השם ילד אחד אושר. עדיין אנחנו יודעים שיש הנחה לשני ילדים, אז לפחות תשלום אחד אני אשלם מלא, לבינתיים עד שזה יקוזז הכול. עוד דבר, אני חושב שאם דיברתם על טלפונים, אני מהטלפון הנייד שלי גם ניסיתי 20 דקות, ואני מתפלא באמת למה אין מידע חינם. הרי זה רשת שהיא אמורה היא לספק את השירותים האלה. יש למעלה מ-130 אלף נרשמים. אני חושב שיש איזה 1-800 שצריך לעשות לכזה גוף גדול, כי אני חיכיתי למעלה מ-20 דקות, 3 פעמים אתמול, ולא קיבלתי שום מענה, ומי שהרוויח זה החברה המפעילה שלי. עוד דבר, שליחת הדואר. אני עם 2 ילדים, זה 20 ₪ ודואר רשום. אין לזה איזה סבסוד או משהו? יש עוד עלויות שאנחנו כל פעם צריכים להתמודד איתם. עד כאן.
היו"ר ציפי חוטובלי
טוב, תודה רבה. כן, בבקשה שרית.
שרית עמדי
לי יש ילדה במעון של אמונה ברמות, וכמו שאמר מר הוכברגר, כשאני מתקשרת לטלאול ואני שואלת מה קורה עם הדרגה שלי, אומרים שזה עדיין נמצא בגוף הקודם. אז כמה גופים מטפלים בזה? גם טלאול וגם עוד אחד? אני לא מבינה. יש גוף אחד שסורק ואז זה עובר לטלאול? לא ברור לי.
תמר אלמוג
לא, זה תחנות עבודה.
היו"ר אורי מקלב
יש גוף אחד שמקבל את כל המסמכים. הוא סורק, הוא מוציא איזה חוברת, איזה דף שהוא זה שעובר למוקד שהוא קובע את הדרגות. הם מרכזים את הכול.
שרית עמדי
עכשיו ה-1 בפברואר. לפי החישוב שלי, אם הייתי מקבלת דרגה, זה היה דרגה 3. לא הייתי אמורה לשלם בכלל על ינואר, לפי הקיזוזים, ועל פברואר הייתי אמורה לשלם גם חלקי. מנהלת המעון אומרת שהיא לא יכולה לספוג את זה. אמונה עומדת לה על הראש, ואני צריכה לשלם ינואר ופברואר, 783 לכל חודש. זה יוצא בסביבות 1,600 ואין לי אפשרות.
היו"ר ציפי חוטובלי
טוב, אני רוצה לעבור למפעילים של המעונות, כדי שאנחנו נשמע באמת איפה הבעיות. רו"ח ירון מלך.
ירון מלך
אני מנהל הכספים של נעמ"ת. רק אינדיקציה למה שקורה אצלנו. 80 אחוז מההורים שלחו טפסים לתמ"ת. זה נתון חדש שבדקתי בקרב החברים שלנו, לפחות בגופים הגדולים והמסודרים. הייתה עבודה מאוד קשה של מנהלות על ההורים, לשלוח את הטפסים. אני לא יודע אם הטפסים נשלחו מלאים או לא מלאים, אבל נשלחו.
היו"ר אורי מקלב
באינטרנט או בדואר?
ירון מלך
גם וגם.
היו"ר אורי מקלב
אולי אתה יודע למה אנשים לא שולחים באינטרנט?
ירון מלך
יש מקומות שהאינטרנט יותר קל. זה תלוי באפיון ההורים. יש מקומות שהם יותר נגישים, יותר קלים.
ליאור גבאי
זה מצריך לסרוק מסמכים. לא כל אחד, יש לו גם סורק בבית, אז הוא אומר יאללה, אני אעשה את זה בדואר וכו'. אגב ברשותכם, אני אולי אפסיק את חברי. אני הייתי מאלה שבזמנו התנגד, או בכל אופן הביע את הצורך של האוכלוסיה החלשה או החרדית גם, שהיא לא נגישה לנושא הזה של אינטרנט. המשרד בא ואמר ש-72 שעות מרגע שישלחו באינטרנט, יקבלו דרגות, וזה רחוק מלהתקיים היום.

אני אומר, לאור הנתונים היום שמצביעים על זה שבפועל מרבית ההורים, גם אלה שנגישים לאינטרנט לא שולחים, הדבר המתבקש זה לתגבר את המוקד באופן מיידי.
ירון מלך
אם אני מוריד את בעיית ההורים שהם יתנהגו לפי איך שדרשו מהם, אז ההורים, בוא נגיד לפחות בארגונים המפעילים הגדולים, זה לא אישיו. הם שלחו את החומר ועם ה-20 אחוז, גם הם ישלחו. זו לא בעיה. מה שברור, שהמוקד בפקק. פשוט הוא קיבל מאסה וזה היה צפוי. זה ששמו אולי עוד טלפניות, זה הכול בסדר, אבל אני מעריך, ולא הייתי במוקד, שהם תיכננו את עצמם מבחינה טכנולוגית לקלוט איקס טפסים.

שום גוף נורמאלי לא ישים 3 איקס בשביל לקנות הכול לחודש, לקנות ציוד מתאים ולהיערך. זה לא הגיוני כלכלית מבחינת המוקד, אבל אולי אני טועה. בכל מקרה, המוקד בפקק. הבוקר עשינו גם ניסיון עם תמי. הם גם לא עונים. הם פשוט פקוקים, והחבר פה אמר שאם כל אחד מנסה, ששלח את החומר ומנסה 3-4 פעמים ביום לראות מה הסטאטוס שלו, אז זה ברור. אני הצעתי לתמי שהמוקד יהיה קצת יותר פרנדלי וגם באינטרנט וגם יוסיפו לתקליט שם איזה משהו שאנחנו פקוקים וקשה לנו. לפחות מבחינת נעמ"ת, אנחנו ממשיכים לתת את דרגות הביניים שהגדרנו בתחילת השנה, לכל הורה שיוכיח לנו שהוא שלח את הטופס. לא משנה מה הסטאטוס של הטופס. הוא ממשיך לקבל את זה. אני מקווה שהמשרד גם ימשיך לתת, לפחות לחודש ינואר. הבנתי שהוא ממשיך לתת את המקדמות כמו בתחילת שנה, ולדעתי צריכה להיות פה החלטה של המשרד, שהוא ימשיך לתת מקדמות עד שיפתרו בעיות ההורים. אנחנו נמשיך לתת להם דרגות ביניים.
היו"ר ציפי חוטובלי
אבל זה מיוחד לנעמ"ת.
ירון מלך
לא, לא. אני חושב שבאותו סטאטוס של כל הארגונים. הבעיה הגדולה שהולכת להיות לארגונים, זה נושא של חובות הורים. אנחנו דורשים מההורים להציג את התלושים, אם חד הורי או לא חד הורי. אנחנו יודעים לעשות את החשבון.
היו"ר אורי מקלב
מהי הדרגת ביניים?
ירון מלך
דרגת ביניים זה הדרגה + 1.
תמר אלמוג
בזמנו דובר על משהו גלובאלי, שזה 1,000 שקל או 1,200, תלוי באיזה ארגון. היום לאור השינויים או לאור הזמן שזה מתמשך, אין לנו ברירה ואנחנו עושים את הסימולציה הזאת בכל אחד ואחד.
היו"ר ציפי חוטובלי
הסימולציה הזאת נעשית מחודש ינואר?
ירון מלך
לא, מספטמבר. אנחנו עשינו כזה דבר, בשביל שיהיה קל למערכת ושלא נכביד על ההורים. הרי בגדול, שני שליש מההורים הם הורים ממשיכים. אם יש 3 כיתות במעון, אז שני שליש ממשיכים, שליש חדשים. מה שאנחנו עשינו בנעמ"ת, לקחנו את ההורים הממשיכים. הייתה להם דרגה בתמ"ת, דרגה 3, דרגה 4. יכול שהשתנה להם הסטאטוס. לקחנו במערכת המחשוב שלנו, אמרנו, מי שהיה לו דרגה 3, ישלם לפי דרגה 4, דרגה זמנית מספטמבר.

כל הורה שנכנס חדש למערכת, נדרש להציג את הסטאטוס שלו. לפי זה המנהלת יודעת לחשב את הדרגות. תמיד אנחנו דרשנו דרגה נוספת. מהמשרד קיבלנו מקדמות, 90 אחוז מחודש אוגוסט של שנה שעברה, מהתשלום האחרון. כיוון שמספרי הילדים לא השתנו כל כך, אז הסכומים בגדול שאני מעריך שאנחנו נמשיך לקבל מהתמ"ת, היא אותו דבר. הלוקאציה כמובן, יכול בפנים להשתנות. מה הבעיה הגדולה של הארגונים תהיה, והתחלתי להסביר, זה חובות הורים. אנחנו מאפיינים שני מצבים. יכול להיות שהמערכת אצלי לצורך העניין, בשנה שעברה היו שני אחים במעון. הילד זכאי להנחה גדולה. אני יודע שהוא היה דרגה נמוכה. נתתי לו את אותה דרגה הנמוכה + 1 כמובן, אבל ילד אחד יצא מהמעון, ופתאום הוא הופך במבחן ההכנסה לדרגה גבוהה. הוא משלם לי עכשיו כבר חודש שישי, הוא משלם לי לפי הדרגה הנמוכה, כתוצאה מכך שהוא יקבל, יכול להיות אפילו עד כדי דרגה מלאה, הוא יקבל עכשיו, ופתאום לקפוץ לאחור? אלפי שקלים.
היו"ר ציפי חוטובלי
במילים אחרות, הדרגות שאתם קבעתם, הדרגות ביניים זה לא בהתאם לנתונים החדשים של השנה,
ירון מלך
ילדים ממשיכים, ילדים ממשיכים על בסיס הדרגות שהרכבנו אותם. לא טירטרנו את כל ההורים, תביאו תלושים, אז פעם אחת יכולים לקפוץ לארגונים.
היו"ר אורי מקלב
בהיקף כל הילדים, כמה נמצאים בארגונים הגדולים?
ירון מלך
50 אחוז. כשחוב הזה הגדול כמו שפה מישהו אחר, יכול להיות שני מצבים: המערכת הזו, א', יודעת, אם קופץ כזה חוב, היא יודעת לפרוס את זה, שלא פתאום ירד להורה 10,000 שקל בחודש. יש איזה מגבלה במערכת, שזה עד נדמה לי פעמיים השכר החודשי. אחר מכך, זה מגלגל לו את זה קדימה, אבל עדיין הורה שרואה חוב כזה גדול, אומר תודה רבה, והולך, ומשאיר את החוב לארגון, זה פעם אחת. פעם שנייה, היו ילדים שנכנסו למעון, לצורך העניין בחודש ספטמבר. משום מה עזבו בסוף חודש ספטמבר. היו חודש במעון, היו חודשיים במעון. ההורים האלה היום לא במערכת. הם לא נרשמים, לא שילמו או שילמו לפי איזה שהיא דרגת ביניים כזאת או אחרת. התמ"ת בחיים לא יכיר אותם, כי הם לא ירשמו אותו כי הם לא במערכת. עוד פעם, החוב נשאר אצל הארגונים. לשתי הנקודות האלה אין היום שום פתרון, וזה מיליוני שקלים למערכת.
נעמי מורנו
אני ויצ"ו עולמית, מנהלת האגף לגיל הרך. מעבר לעניין ילדים שעוזבים את המערכת תוך כדי החודשים הראשונים, מעבר לעניין של החובות וקושי בהחזר חובות וכל הדברים שכבר חזרנו אליהם כאן, יש פה בעיה שבאמת הורים שלא מצליחים להחזיר את הילדים למערכת, זה דווקא אוכלוסיות היותר חלשות שנתקעות בקיר. אין להם את היכולת והתנאים הקיימים. גם אם אנחנו נותנים עוד שתי דרגות וגם אם אנחנו עושים דרגה מיוחדת, מתוך התחדשות מיוחדת, עדיין הבעיה היא בעיה קיימת. אני רוצה להעיר עוד הערה אחת בהקשר הזה מעבר לדברים שנאמרו. התהליך בגדול הוא תהליך נכון. הביצוע היה בעייתי, וגם תמי מזכירה את זה.

אני חושבת שאנחנו צריכים ללמוד. היום אנחנו במצב נתון. כבר אנחנו פה. אנחנו כבר לא יכולים להיות בספטמבר שוב, אבל צריך לחשוב לגבי תהליכים נוספים. וכל יום אנחנו מקבלים מידע על תהליכים נוספים שקורים במערכת, ולכן אם לימדת לקח מהתהליך הזה, ולא נתחיל לבצע תהליכים נוספים עד אשר כל הפיילוטים סגורים, עד אשר אנחנו יודעים בבהירות שהתהליכים יעבדו כמו שצריך, כי בסופו של דבר הלקוח הקצה שהם גם ההורים וגם הילדים וגם הארגונים, בסופו של דבר הם אלו שמתנגדים וכמובן כל אחד שאחראי על הדבר, לוקח את זה בצורה רצינית, אבל בסופו של דבר אסור לנו להרשות לעצמנו לצאת לתהליכים גורפים, מקיפים, עם אוכלוסיות מגוונות, ללא איזה שהוא ביטחון יחסית או שיעור הסתברות גבוה שהעסק הזה עובד.
ליאור גבאי
אני רוצה להוסיף עוד נקודה. מהנתונים שאני קיבלתי אצלי במערכת, מסתבר שהמוקד לא ממוקד. זה אומר שהורה יכול לקבל, אני מכיר כמה מקרים של הורים, שהורה, יש לו 2 ילדים במעון וילד אחד קיבל דרגה איקס והילד השני לא קיבל עדיין דרגה או שקיבל דרגה 12, מה שזה יותר חמור, שהמסמכים כביכול עברו. מה שאני מנסה להציע במצב הנוכחי עכשיו, שאנחנו מדברים על חודש פברואר, זה ש המשרד יגמיש את הדרישות מההורים, המצב הקיים היום.

כלומר, אם הלכו כבר לתקופת מעבר שכבר היא קיימת בפועל, המשרד כבר הכין את המוקד. המוקד הזה עובד. הוא עובד גרוע, הוא עובד פחות טוב ממה שאנחנו מצפים, אבל הוא עובד. אני מצפה מהמשרד שהמשרד יגמיש את הדרישות שלו מההורים. זה אומר שאם למשל, אני אתן דוגמא, תלוש של אם עובדת מצריך שעות מסוימות, צריך אישור מעסיק או כל מיני דברים שהם צריכים, אולי כתקופת מעבר, כהנחיות לתקופת המעבר, יוותרו על דברים מסוימים בכדי להגמיש את הדברים ולבוא להורים ולהגיד להם רבותיי, אנחנו מודעים לזה. אנחנו ניקח על עצמנו שלא יהיה אישור מעסיק נגיד, הבאתי דוגמא קטנה ושולית, אבל כמוהו אפשר לעשות באמת.. לקבל כל הטפסים, הרבה שינויים.
היו"ר ציפי חוטובלי
ורד סוויד, בקשה.
ורד פאר סוויד
אני רוצה לפחות להציע לגבי החודשים הקרובים שזה עדיין בהרצה, לבדוק את האפשרות שכל הורה שמתקשר למוקד, יקבלו את הטלפון שלו באיזה שהוא מענה אוטומאטי ויקבעו מתי חוזרים אליו, כי רוב הפניות שאלי מגיעות, זה של הורים מתוסכלים שלא מצליחים לקבל מענה בסיסי, ובכל מוקד ה-א'-ב' של שירות, זה לקבל את המספר ולהודיע, נחזור אליך בעוד 4 שעות, נחזור למחרת. אני חושבת שמי שמרוויח כרגע, זה רק החברות הסלולאריות על זמן המתנה, כי אני בטוחה תמר, שאת יכולה למצוא את הפתרון הזה והוא יקל הרבה מאוד על התסכול של ההורים. תודה.
היו"ר ציפי חוטובלי
תודה רבה. עליזה.
עליזה ידעי
מי שבאמת נמצא במקום הכי גרוע בכל המערכת פה, זה אגף המשפחתונים. מה שקורה, אנחנו מטפלות עצמאיות והמון ילדים בעקבות שנת המעבר הזאת, עזבו את המשפחתונים, ויש מטפלות שנשארו ללא תשלום וגם ללא ילדים, ואף אחד לא מפצה אותנו. אנחנו לא עמותה ואף אחד גם לא מתייחס לנושא שלנו. זה בעיה שלך, את עצמאית. זה דבר אחד. דבר שני, במגזר החרדי מאוד מאוד קשה לגבות את המחיר המלא. אני גרה בבני ברק, אז אני רוצה להגיד לך שיש הורים שקבעו להם דרגת ביניים של 900, 981, והיא אמא ל-5 ילדים. היא אומרת לי סליחה, אני לא יכולה. אני לא מסוגלת. יש לי עוד 3 ילדים במערכת. אני רוצה לשלם את המחיר ששילמתי שנה שעברה, אני גובה ממנה עכשיו את ה-735. אם ייקבע לה דרגה לה של נגיד 800 ומשהו, היא תגיד לי אני נורא מצטערת, תודה רבה לך, שלום, אני הולכת. מי ישלם לי את המחיר הזה? אף אחד לא מכיר בי.
היו"ר ציפי חוטובלי
כן.
רסמיה סובחי זבודאת
רסמיה, סכנין, מטפלת במשפחתון. אני נציגה במגזר הערבי. כול החבר'ה מדברים שקיבלו טפסים ושלחו ויש בעיות. אצלנו יותר מזה, לא קיבלו. עדיין לא קיבלנו טפסים, וכל הזמן אנחנו שואלים בלשכה, רכזת. עדיין לא שלחו, עדיין לא שלחו. מתי? עוד שבוע, עוד שבועיים. אני שואלת בפעם האחרונה, למה לא שלחו עדיין? ולמקומות אחרים שלחו. כמובן המעון שייך לתמ"ת. כבר חודש קיבל טפסים, ולכפרים ששייכים למכללת סכנין, גם שלחו להם ומילאו. אני עד יין לא קיבלתי טפסים. יש הנחיה שאם אתם לא מחזירים טפסים, אין מקדמה בפברואר. ככה קשה לנו לעמוד. גם מה אומרים? תגבי מחיר מלא. מי ייתן לי מחיר מלא במגזר הערבי? בוא תעשה בדיקה במגזר הערבי. מי יכול לעמוד בעומס הזה?
היו"ר אורי מקלב
כמה ילדים?
רסמיה סובחי זבודאת
אני נציגת המשפחתונים הערבים בסכנין, בסכנין לבד יש 50 מטפלות.
היו"ר אורי מקלב
יש לך נתונים כמה ילדים נמצאים במשפחתונים ובמעונות, ביחד בכל המגזר הערבי?
עליזה ידעי
בכל משפחתון זה 5 ילדים.
היו"ר אורי מקלב
אז זה 5,000. אני רוצה לדעת אם זה משמעותי, בגלל שהם לא קיבלו את הטפסים.
רסמיה סובחי זבודאת
המעונות של התמ"ת קיבלו, אבל המשפחתונים שייכים לרשות.
היו"ר ציפי חוטובלי
תודה רבה. תמר, אני רוצה למקד את הדיון בשאלות. קודם כל תשמעי, זה פשוט באמת נורא בעיני שיש כאן ממש מידת הדין כזאת לגבי הטפסים. יש כאן בעיה שהורים מאבדים את שיעור הזכאות שלהם ברגע שחסר איזה שהוא טופס. עלתה כאן הערה לגבי היכולת שלכם להתגמש בכל התהליך של הרישום. אז קודם כל בואי תתייחסי לזה. דבר נוסף זה לגבי הערכה שלכם. היום אנחנו מדברים על פחות מ-5 אחוז שקיבלו בסופו של דבר. מה ההערכה שלכם או מה אתם עושים כדי להכיל את כל אותם פונים שפנו? דבר שלישי זה לגבי ההחזרים. אם יש הורים שלא מקבלים החזרים, מה אתם הולכים לעשות בעניין הזה?
עליזה ידעי
הם בורחים, עם עוזבים את המערכת.
היו"ר אורי מקלב
איך מתבצע ההחזר עכשיו לכל אלה שהתעכבה להם דרגה והתברר שהם שילמו יותר.
ירון מלך
דרך הארגון.
תמר אלמוג
אכן.
היו"ר אורי מקלב
קודם כל הוצפה כאן בעיה שדרך הארגון לא טוב, מכיוון שהארגון, הוא אמור לקזז את זה אחרי זה מתשלומים אחרים והוא אומר, אני בינתיים לקחתי הלוואה. איך אני אשלם את זה? הוא עכשיו שילם כל חודש 1,500 או 1,000 שקל יותר. הוא כבר ב-5,000 שקל חוב נמצא, ואחרים נמצאים בהרבה יותר. הוא אומר, אתם עכשיו מחזירים, אנשים שיפנו, אם אתה לא עושה את זה לכולם, ודאי שאנשים שיפנו, שיוכלו לקבל את זה ישיר. הרי זה כסף שאנשים שילמו, עם כל הכבוד לארגונים. אנשים שילמו את זה מכיסם.
עליזה ידעי
יש שאלה, אם המשרד יחזיר את הכספים רטרואקטיבית?
היו"ר ציפי חוטובלי
בואו נתייחס, בואו נשמע תשובות.
תמר אלמוג
אני חושבת שאין חולק על כך שהמשרד בראש ובראשונה לפני כל יתר הנוגעים בדבר, רוצה מאוד שהמערכת הזאת תעבוד ותתקדם כמה שיותר מהר. אני אומרת את זה משום שאני יודעת שהמשרד משקיע את כל המשאבים ואת כל המאמצים כדי להריץ את המערכת הזאת ולהתמודד עם התקלות הטכניות שיש במערכת הממוחשבת. לדעתי צוואר הבקבוק זה לא פעילות המוקד, למרות העומס של בבת אחת לקבל המון טפסים. צוואר הבקבוק הוא דווקא המערכת הממוחשבת שיש שם שתי בעיות מרכזיות שמנסים עכשיו להתגבר עליהם אנשי המחשוב: פעם אחת זה האיטיות של המערכת. למשל המוקד, גם מבחינתו הוא מפסיד כסף, כי שהוא הגיש הצעה למכרז והוא העריך שבאיקס זמן הוא יוכל לטפל בבקשה אחת, ופתאום האיקס הזה נהיה איקס פי כמה, פי 6, פי 7, וזה גם לא טוב בשבילו. אז פעם אחת האיטיות של המערכת, שכבר מטפלים בה, וכבר קיבלתי דיווח שמתחיל להשתפר העניין. הדבר השני, זה הנפילות שיש ברשת. אז הרבה פעמים מוקדן יושב 3 שעות עם מסך כבוי. הוא לא יכול לעשות כלום. זה דברים שאנחנו מעריכים שבשבועיים הקרובים הם יקבלו מענה.

כל הקבצים שכבר מונפקים על ידי המוקד, נמצאים בעבודה אינטנסיבית של התחנה האחרונה, של הנפקת הדרגות, וכפי שציינתי, כל יום יש שיפור וכל יום ייכנסו עוד ועוד ועוד נתונים. דבר שלישי כמו שציינתי בתחילת הישיבה, כל עוד המערכת לא עובדת עד הסוף כמו שצריך, אנחנו ממשיכים בהיערכות שלנו לתת את התמיכה לארגונים וההורים. לגבי גמישות טפסי ההורים. אני לא יכולה להגיד שאני יכולה לקחת על עצמי את האחריות להסיר איזה שהן דרישות מההורים כדי שהטיפול בדרגה שלהם יהיה יותר קל. מדובר בכספי מדינה שניתנים על פי קריטריונים מאוד מאוד ברורים, מאוד מאוד קשיחים, ואני לא חושבת שיש לי את המנדט לבוא ולהגיד, אז בואו עכשיו נוותר על זה ונוותר על זה.
היו"ר אורי מקלב
זה כספים של הורים ששילמו תשלומי יתר. זה לא כספי מדינה, זה כספי האזרחים.
יעל שמרגד
אני רוצה להסביר לך. הורים שילמו לארגונים ואנחנו נתחשבן.
היו"ר אורי מקלב
אני חושב שידרוש מר רגולטור, עם כל הכבוד שאנחנו מגנים עליהם ואנחנו נמצאים פה כדי להגן עליהם עכשיו, שהם יתחייבו והם יצטרכו להחזיר להורים. ברגע שהורה נמצא ביתרת זכות מסוימת מכיוון שנקבעה לו דרגה נמוכה, הם יצטרכו להחזיר לו מיידית ולא להתקזז.
תמר אלמוג
זה כתוב במכתב שהוצאתי להם היום.
היו"ר אורי מקלב
המשרד לכאורה אשם במה שקורה. אז הם אומרים בואו, אוקיי, בואו ניקח תקופת מעבר של 6 חודשים, אני לא יודע מה, שבה נגמיש את הנתונים. לא עושים פה עוול. הרי מי שאשם פה, זה המשרד.
תמר אלמוג
הגמשת הדרישות של ההורים כדי לקבוע להם את דרגת ההנחה, פירושה לתת את הדרגות האלה בכללים אחרים, שאני לא מוסמכת.
היו"ר ציפי חוטובלי
לא, אבל אתם מטילים בקשות רישום על עניינים טכניים.
תמר אלמוג
אם הורה צריך עכשיו לצורך העניין לאמת את הסטאטוס שלו כלומד או כחד הורי, אני לא יכולה לבוא ולהגיד, עכשיו אל תציגו לי את התצהיר הזה.
שלומית אבינח
ואם התלוש לא נסרק כמו שצריך, לראות את המספרים זה נפסל?
תמר אלמוג
זה לא נפסל..
היו"ר ציפי חוטובלי
תמי, אבל אתם אמרתם שהורים ממשיכים יקבלו דרגה אוטומאטית, מה שהיה להם לפני שנה.
היו"ר אורי מקלב
את אומרת שיש עומס. הרישום מתבצע כל שנה. זה יתמקד הכול בחודש אחד.
היו"ר אורי מקלב
לי יש הצעה בעניין הזה. אמנם לחשה לי היו"ר, הישיבה המשותפת הזו, נאמר גם על ידי חברת הכנסת מרינה סולודקין, שאנחנו נקיים בסוף עוד ישיבת מעקב בעוד תקופה שנקבע ביחד עוד מעט, ואנחנו גם נבקש מהמנכ"ל שיגיע, או ראשי המשרד. השר יגיע, הוא יודע קצת הליכות, איך מפצים תושבים. מה שקרה כאן, קרה כאן דבר שאין ספק שנגרם נזק גדול מאוד למפעילים ולאנשים, וראיתם איך שחברת בזק התנהלה עכשיו בחלק שהיה לה איזה קלקול גם, שלא באשמתה, במחשוב. זה לא עזר וזה לא קרה, וקלקול סך הכול של כמה שעות, והתגברו ועשו את הכול. הם נתנו פיצוי. אני חושב שלאור זה שאנחנו נמצאים היום בפברואר, וכפי שאנחנו יודעים, שעד סוף השנה בקושי נגמור, הלוואי שנגמור את כל החישובים, כל אלה שנמצאים במערכת, שנה הבאה לא צריכים להגיש מחדש. זה דבר הכי טבעי שצריך להיות, ואני אומר לכם את זה עכשיו בדרישה הזאת. המערכת צריכה גם כן לספוג משהו בעניין. זה אי אפשר גם עוד שנה לטרטר הורים, לגרום נזק להורים ולהגיד, אני, מה אני יכול לעשות? אני מתנצלת. להתנצלות יש גם מחיר, ואני חושב שהבירוקרטיה הזו שגרמתם, ואנחנו היום נמצאים כבר ב-2011. אנחנו נמצאים כבר ב-2011, אנחנו קרובים מאוד לספטמבר 2011.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני חושבת שברור לגמרי שהמציאות שבה אתם אשמים בזה שהיום חצי שנה אחרי, אין להורים עדיין דרגה, אתם צריכים לקחת איזה שהיא..
תמר אלמוג
אנחנו נותנים מענה.
היו"ר ציפי חוטובלי
אתם לא נותנים מענה, לא, לא.
תמר אלמוג
זה מענה הולם וראוי.
היו"ר ציפי חוטובלי
אם 2,000 הורים מתוך למעלה מ..
תמר אלמוג
אבל הם לא משלמים מלא, כל האחרים.
היו"ר ציפי חוטובלי
לא קבעתם להם דרגה. הם מקבלים דרגה זמנית.
תמר אלמוג
אני חושבת שבנקודה הזאת הדברים לא סבירים. קודם כל, אם כל עשרות אלפי ההורים היו נדרשים לשלם את מלוא העלות מספטמבר, אז זה היה נכון. זה לא המצב. ההורים לא נדרשים לשלם את מלוא העלות. ההורים סופגים בינתיים את הדרגה מעל, עד לקביעת הדרגה..
היו"ר ציפי חוטובלי
כל ההורים החדשים משלמים מחיר מלא.
היו"ר אורי מקלב
הארגונים לא, אבל הפרטיים כן.
היו"ר אורי מקלב
מה שאומר אלכסנדר, הוא מדבר על ירושלים. לצערי המשרד לא פעל מול עיריית ירושלים כדי להביא אותה למצב שהם ישלמו את המקדמות שהם קיבלו מכם, למשפחתונים. בירושלים המשפחתונים לא קיבלו כסף, לכן החדשים והישנים שילמו מחיר מלא. זה ברור? אין על זה ויכוח.
תמר אלמוג
אדוני, אז אני אומרת, זה לא מדויק. יכול להיות שבמקרה שלו לא, ואני הצעתי לו שבסוף הישיבה הוא נשאר פה, אני מתקשרת לרכזת ומבררת את הנקודה. אנחנו הוצאנו הנחיה ברורה לכל הרכזות ולכל הרשויות, כן לתת את הדרגות הזמניות. המשרד לא שילם את המקדמות כדי להשאיר את הכסף בקופה של הארגונים, סליחה. זה מיועד כדי לממן את הדרגות ביניים.
היו"ר אורי מקלב
לפני חודשיים העלינו את זה. הגיעו גם נציגות של עיריית ירושלים ולא הכחישו את הנושא. ביקשנו מכם להסדיר את זה ביניכם.
תמר אלמוג
אז גם לא.
היו"ר אורי מקלב
אז זה לא סודר. עכשיו לגבי ילדים חדשים. אני מניח ככה, שכל הארגונים הגדולים, שזה 50 אחוז מאלה שנמצאים בתוך מעונות, זה מסודר. גם מי שחדש, הארגון עצמו נתנו להם דרגת ביניים והסתדרו עם ההורים. הם משלמים דרגה אחת יותר, הם משלמים יותר, ויכול להיות שיתברר שהם משלמים לא רק בדרגה אחת יותר, יכול להיות שגם בשניים. כמו שיכול להיות איך שהוא אמר, שיש מחירים שהיו שני ילדים. בהתחלה הוא משלם דרגה נמוכה, בגלל שהוא ילד שהיה, והיום בעצם מגיע לו הרבה יותר. הארגון אומר, אני לא יכול עד כדי כך, אני מאזן את זה, ולא באנו כאן היום.. מי שנמצא היום זה התמ"ת. אבל מנגד, יש גם עוד מפעילים פרטיים כאלה ואחרים, כולל ציבוריים, אבל לא ברשתות הגדולות, שאין להם מערכת גדולה ומסודרת. אותו מעון פרטי שפעם הקודמת הוא לא קיבל, או שהוא קיבל או שהוא לא קיבל, מפני שלא היו לו ילדים זכאים, וכולם שילמו והתמ"ת לא השתתף הרבה, והמקדמה שהיום הוא מקבל, היא מקדמה אפסית, היום כשזה כל כך נזיל, ב-20 ילדים, 30 ילדים נזיל, יש לו כאלה שזכאים בדרגת ביניים, שהם זכאים והוא אומר הם לא, אני מקבל מקדמה קטנה מהתמ"ת. היום אם היו קובעים לו, כל הילדים אצלו, היו פערים גדולים מאוד.. הוא גוף פרטי, הוא גוף קטן, הוא אדם פרטי. הוא לא יכול לספוג כאלה דברים. זה לא מערכת גדולה שנותנים מתוך המערכת. גם לכם קשה, אז קל וחומר. אז קל וחומר לאלה שקטנים, ואז נוצר פערים, ומי עומד ממול? הורה שמקבל הוראה ממפעיל המעון, אני שולח אותך הביתה. אם אני לא רואה היום ה-1 בחודש כך וכך סכום כזה, הילד בבית. אנחנו לא יכולים להיות בשוויון נפש לזה. תחשוב מה בטח עובר ההורה, ולא כל אחד מקבל מקדמות.
תמר אלמוג
אדוני היו"ר, הכול נכון, אבל אני חייבת לחזור ולהדגיש שאותו מצב שאדוני תיאר, הוא היה מתקיים כל השנים. אני יכולה להראות לכם נתונים סטטיסטיים של 3 שנים אחורה, כמה זמן לקח לקבוע דרגות להורים.
היו"ר ציפי חוטובלי
אפשר לשאול, אדוני ראש רשות נאות מרגלית, עד מתי הייתם קובעים דרגות לכל ההורים?
ליאור גבאי
בשנים עברו תמיד היה עיכוב של חודשיים-שלושה. אם הורים הגישו בחודש תשיעי את הדרישות, אבל אני אגיד משהו מהותי ולכן השנה זה לא רלוונטי. בשנים עברו מנהלת המעון הגישה את המסמכים. מנהלת המעון, יש לה את הידע, יש לה את הניסיון. לכן חודשיים-שלושה זה זמן סביר. היום ההורים צריכים לשלוח. יש הורים, ואחוזים ניכרים מאוד, שאין להם את הידע במשלוח טופסולוגיה. זה נכון שעכשיו יש לכאורה צפי ליותר, אבל זה שונה מהותית בין זה שהמנהלת שולחת לזה שהאמא שולחת. אני מנסה ברשותך היו"ר להציע הצעת ייעול לתמי. היא תצטרך להסדיר את זה במשרד, אבל אני חושב שזה הגיוני מאוד.

לאור זה שהיום יש קושי גדול גם להורים וגם לארגונים, אחת משניים, או להגמיש את הנתונים כמו שהצעתי מקודם, או לחילופין להגיד אתם יודעים מה, הרי אנחנו בעוד חודש הולכים לרישום חדש. במרץ אנחנו מתחילים רישום לתשע"ב. אז בואו נגיד שאותם הורים מסכנים שעברו כבר את ה-6 חודשים, ונגיד, אתם יודעים מה, כמו שממשלת ישראל יכלה לעשות תקציב דו-שנתי, אז שנעשה את אותו דבר. הורים שיהיו זכאים, ותמי תבוא ותגיד ובצדק, שהורים לא ישנו סטאטוס. נדרוש מההורה תצהיר שהוא לא שינה סטאטוס. אפשר למצוא את הניסוחים המשפטים לזה. אבל לא יכול להיות שנגיד להורים בעוד חודש, תתחילו עוד פעם את ה"ויה דולורוזה" הזאת.
ירון מלך
ולא רק זה. המערכת הממוחשבת שלהם, תקרוס לגמרי, כי יהיו להם שם השלמות של שנה שעברה ועוד הטפסים החדשים, ותהיה סמכוטה.
היו"ר ציפי חוטובלי
תמי, את מוכנה לקבל את ההצעה הזאת?
תמר אלמוג
גבירתי, ההנחיות לכל שנה מתעדכנות וההוראות לגבי הסבסוד גם מתעדכנים, אז זה לא רלוונטי.
היו"ר ציפי חוטובלי
זאת התנהגות אטומה. אין לי מילה יותר טובה.
תמר אלמוג
האנשים שיירשמו במרץ-אפריל, הרישום יהיה 3 שבועות לפני פסח. הם יכולים להגיש את הבקשות האלה במהלך מאי, יוני, יולי, אוגוסט. זה 4 חודשים עד תחילת שנת הלימודים.
היו"ר ציפי חוטובלי
ואנחנו חוזרים שוב פעם על כל הבעיה. אני עדיין רוצה להציל את תשע"א.
תמר אלמוג
תשע"א, אנחנו כמו שאמרתי, עושים את כל המאמצים.
היו"ר ציפי חוטובלי
יש לך תאריך יעד שאת מעריכה שכל הפניות שהתנקזו כרגע למערכת, יקבלו דרגה?
תמר אלמוג
אני אוכל לתת תשובה כשאני אקבל תשובה בעוד שבוע לגבי ההתגברות על התקלות שיש. אם פתרו את המהירות של העבודה על המסכים ושלא יפלו מסכים, כי התשובה..
היו"ר ציפי חוטובלי
אי אפשר בגלל בעיות טכניות שלכם, שהורים יישאו בנטל הכספי. את לא מבינה שזה לא תקין?
תמר אלמוג
אבל ההורים לא נושאים בנטל כספי.
היו"ר ציפי חוטובלי
רוב ההורים משלמים דרגה אחת מעל הדרגת חיוב שלהם.
תמר אלמוג
בסוף פברואר יהיו דרגות. כל הורה ישלם לפי הדרגה שלו.
היו"ר ציפי חוטובלי
את אומרת שתוך חודש תסיימו את התהליך?
תמר אלמוג
נכון.
נעמי מורנו
תמי, לגבי המקדמות, המקדמות עצמן כמו שעכשיו נאמר בעל פה שהחודש הקרוב יהיה כמו בחודש שעבר, אז כך זה יהיה עד שהתהליך ייפתר? זה לא כל חודש מחדש נצטרך לפנות ולבקש?
תמר אלמוג
תראי, עוד שבועיים תהיה לי תמונת מצב אחרת. יותר טובה מהיום, בטוח.
יעל שמרגד
לא, אתם פרסמתם הודעה בעיתון של אתמול. מה זה אומר? להגיש עד ה-19 לחודש את הטפסים?
תמר אלמוג
מה זה 19?
יעל שמרגד
הנה, בעיתון מעריב של אתמול: "לתשומת לב הורים"..
תמר אלמוג
מי שלא יגיד עד כך וכך, לא יקבל דרגה.
יעל שמרגד
עד ה-19 לפברואר אתם דורשים.
תמר אלמוג
אבל היה חצי שנה.
יעל שמרגד
זאת נקודה חשובה.
היו"ר ציפי חוטובלי
תמר, לפחות זה המינימום שאתם יכולים לעשות, להסיר את הדד ליין הזה. כל כך הרבה הורים לא מודעים בכלל לתהליך.
היו"ר ציפי חוטובלי
תמר, תתייחסי רק לנקודה הזאת שביטלתם את שכר טרחת עורך דין. אתם ביטלתם את עניין הסודיות. אז בואי תתייחסי לזה.
תמר אלמוג
פרסמנו הודעה שכל מי שחתם על כתב ויתור סודיות בפני עורך דין או בפני כלשהו ושילם את זה מכיסו עד ל-13 לינואר, רשאי להגיש בקשה למשרד, לפי הכללים שפורטו שם, עד 19 לפברואר, ויקבל את ההחזר המלא בגין אותו תשלום שהוא שילם. זה כמו שאדוני אומר, למה רק 46 אלף הורים שלחו את הערכות וכל ה-50 אלף האחרים לא. אז אולי אם הייתי מודיעה לכולם, מי שרוצה דרגה ממשרד התמ"ת בשנת הלימודים הנוכחית, שישלח בבקשה את כל המסמכים שלו עד ל-30 לינואר, אז אולי יהיה ה-90 אחוז במערכת.
היו"ר אורי מקלב
סליחה, כסף שלא כדין נמצא בידכם, או הוצא על ידי אנשים על דרישה לא חוקית שלכם, שעל אף שניסיתם לעמוד מאחוריה, אבל מה לעשות שיש כאן יועצים משפטיים של הכנסת שהבהירו מאוד טוב למשרד, פלוס עתירות פרטיות נגד מנכ"ל המשרד, עם תביעות אישיות. אז הביאו מאוד מהר את התמ"ת לחזור בו מהדרישה הזאת. ולא איך לחזור בו, אלא גם לשלם את ההוצאה. ולמה אתם, את הכסף שלא שלכם, או שאתם צריכים לפצות את התושבים האלה שעשו את זה. היום אתם, את תאריך יעד של 19 לפברואר, שאני חושב שזה תאריך דרקוני. הוא לא סביר, אין שום הסבר גם למה לא לתת את זה אחר כך. לא יקרה שום דבר אם יתנו את זה עוד חודש, עוד חודש וחצי. אפשר לקחת תאריך יעד, לקבוע אותו, באופן שרירותי חודש אחד מחזירים, וזה הכול.
היו"ר ציפי חוטובלי
זה אמור להיות ברור מאליו שהכסף הזה שמגיע להורים, יוחזר להם.
עליזה ידעי
אני מציעה עוד רעיון, שתעבירי את זה דרך הרכזות בכל הארץ. יש מקומות שעדיין לא מודעים לזה שהנוהל של אישור מעורך דין. יש מקומות שעדיין לא יודעים.. אז כמו שאת נותנת הנחיה כלשהי דרך הרכזות, שהרכזות יעבירו.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו לא מדברים אישית עליך, אנחנו מדברים על תמ"ת, אני מבין שאת מקבלת הוראות. המכתבים האלה שיוצאים מכם, זה הרי לא נכתב רק על ידך. יש יועץ משפטי, יש מנכ"ל. בכל אופן, הטפסים האלה נמצאים כיום בידיכם שלא כדין. זה טפסים שלא צריכים להיות אצלכם, ואנשים חתמו על מסמך ויתור כשלא הייתם רשאים לבקש את זה והם לא היו צריכים לחתום. הטפסים האלה צריכים לחזור, ואני גם מפנה את הבקשה גם לייעוץ המשפטי של הכנסת במקביל, את ההחלטה הזאת. צריכים להחזיר את הטפסים האלה חזרה לאנשים, הטפסים של ויתור סודיות. אני אומר את זה כאן לפרוטוקול. אנחנו נדרוש את המסמכים האלה חזרה.
היו"ר ציפי חוטובלי
טוב, אנחנו נסכם את הדיון, את הישיבה הזאת. קודם כל אני רוצה להודות לחבר הכנסת אורי מקלב, יו"ר ועדה לפניות הציבור, על זה שבכוחות משותפים אנחנו מנהלים את המאבק הזה, כי הוא באמת אולי המאבק הכי צודק של הורים היום למען הילדים שלהם, כדי שהם באמת יוכלו לקבל את מה שמגיע להם כדין. אני רוצה לומר מספר דברים. קודם כל הדרישה שלנו המאוד מאוד חזקה, היא שאתם תעשו מאמץ כדי לכסות כמה שיותר אנשים מתוך כל המאגר הזה שכרגע נמצא ותקוע בפקק. זה דבר ראשון שאנחנו מבקשים מכם.

יש היום פקק שלם של אנשים שלא קיבלו דרגה. אנחנו רוצים שאתם תיקחו על עצמכם לעשות את זה בצורה הטובה ביותר, כמה שיותר מהר. הדבר השני שאני רוצה לדבר עליו זה הנושא של טפסים. אם יש מקומות שאין בהם טפסים, תעבירו טפסים. יש לכם כאן דבר הכי בסיסי. אי אפשר להתחיל בתהליך בלי טפסים. הדבר השלישי שאנחנו מדברים עליו זה הנושא של ההחזרים. המקרה הזה של ירושלים הוא כנראה לא מקרה יחידני, יש הרבה הורים שלא קיבלו החזר על העובדה שהם משלמים תשלומי יתר. לדאוג לנקודה הזאת וגם לשפר את השירות בכל מה שנוגע לפניות ישירות של אזרחים שנתקלים בבעיה. אני אומרת לכם שאני נכנסת לאתר שלכם, לא ברור לגמרי לאן מתקשרים, למי מתקשרים עם יש בעיה, איפה פונים.
תמר אלמוג
מוקד פניות ציבור.
היו"ר ציפי חוטובלי
אני אומרת לך שאנחנו אנשים אינטליגנטים, נכנסנו ולא קיבלנו את המענה הנדרש. דבר נוסף, אין מנוס מלהגיע למנכ"ל. אנחנו נבקש מהמנכ"ל להגיע לכאן. אני יודעת שעם חילופי השרים יכול להיות שיש בלגאן, זה לא משנה. אנחנו צריכים לקבל מענה מהדרג הגבוה ביותר במשרד, כי דבר אחד בטוח: הסיפור הזה הוא שערורייה. שערורייה, כי בסופו של דבר האזרח, ההורה הבאמת הישר והתמים, סופג על הכתפיים שלו דבר שלא אמור להיות על הכתפיים שלו. בגלל זה שאתם, עם כל הכבוד, רציתם להקים מערכת חדשה, נחמד מאוד.

הייתם צריכים להיות ערוכים לזה בספטמבר. לא יכול להיות שחצי שנה הורים לא יקבלו את מה שצריך, וגם אנחנו נאבק על הנקודה הזאת, שתהיה אפשרות באמת לייצר כאן איזה שהוא מנגנון שייכלל גם לשנה הבאה, שהורים שעוברים את התהליך הזה יוכלו להשתמש בו כתהליך שיספיק גם לשנה הקרובה וגם לשנה הבאה. נקודה אחרונה, להוריד את תאריך היעד של החזרי התשלומי עורך דין. זה לא מכובד, זה לא לעניין ואני חושבת שזה המעט שאתם יכולים לעשות כרגע כדי להקל על התהליך. חברי, חבר הכנסת מקלב.
היו"ר אורי מקלב
טוב, תודה רבה קודם כל, באמת גם תודות על הפעילות המשותפת הזאת, היות ואני מרגיש קטן על יו"ר אחד. צריך כאן שני יו"ר בשביל לטפל בעניין הזה, אבל באמת העמידה הנחרצת שלך, באה מתוך הזדהות עם ההורים והזדהות עם מה שנשים עוברות ומה המשמעות שיש קשיים עד שיש מעון ואחרי שיש מעון, בתשלומים שלהם, וזה כל המסר שכאן אתם פועלים, כמה שפועלים בשביל קידום מעמד האישה, וכמה שהנושא הזה על ידי הממשלה עצמה, כמה שהיא פוגעת בעצמה ביד השנייה, שיד אחת מנסה הרבה ופועלת הרבה כדי לממש, ואנחנו בזה פוגעים בזה, וצריך לדעת את זה. זה חלק מהמסר שאנחנו מנסים להעביר. אתם כרגולטור אולי רואים את זה ככולל כך וכך מעונות. יש מאחורי הקליינט, האיש בקצה, נמצאים כפי שאמרנו 130 אלף ילדים שיש להם מאחוריהם זוג הורים ששולח למעונות, וכל אחד עם הסיבה שלו. והם קיבלו כולם, כולם קיבלו שירות כושל. אנחנו צריכים לדעת את זה, ואני באמת לא רוצה להיכנס, לחזור על מה שאמרה חברת הכנסת, יו"ר הוועדה. אני רק במישור רק הערכי. אני מבהיר, אמנם את נמצאת כאן כנציגה וספגת הרבה היום, אבל בכל אופן אני חושב שחשוב שהמשרד ידע מה אנשים חושבים על המשרד. ואני ברשותך אקריא ממש מספר שורות, מאחד ממכתבים רבים שאני מקבל, שזה מכתב שאני קיבלתי לפני מספר ימים, שהוא כותב: "אני שלחתי באופן מקוון את הטפסים. אני לאחר מספר ימים יצרתי בעצמי קשר", בגלל שזה בער לו. "ואתמול בדקתי עוד פעם שהדואר התקבל. התברר שהתקבל. אחרי זה, "אתמול בדקתי מיוזמתי באתר משרד התמ"ת האם נקבעה לי דרגה, והתברר לתדהמתי כי נקבע שהמדינה אינה משתתפת כלל בשכר הלימוד של ילדיי. מבירור שעשיתי עם המוקד, המתנתי וכו', ולאחר שנוכחתי כי משרד התמ"ת, המוקד, יד ימין אינה יודעת מה היא עצמה עושה, נמסר לי על ידם כי תלוש השכר שהעברתי לא נסרק בצורה ברורה. לכן נקבעה באופן שרירותי דרגה זו, אף מבלי ליידע אותי על כך כלל". אחד. ואז הוא מציין, הוא כותב, יצויין כי בימים הקרובים ממש, אצטרך לשלם למטפלת ולארגון אפילו סכום של למעלה מ-10,000 שקל לשני ילדים, וזאת לאחר כל הטרטורים שעברנו, נקבעה לו דרגה שהוא לא זכאי, לא כמו שאמרתם. כאן נקבעה לו דרגה שהוא לא זכאי, ובעצם הוא כן זכאי. תשמעו הלאה, רק שתבינו על מה הוא הולך למקד. "גם לצורך תיקון הנ"ל", הוא הרי שלח את זה בצורה מקוונת. אז מה אמרו לו? "את התיקון רק בדואר רשום". עכשיו תלך לדואר ותשלח את זה בדואר רשום, את התיקון הזה. "ורק לאחר שייסרק החומר על ידי החברה המבצעת את הסריקה, יוכלו לזרז את הטיפול". אז עד בכלל לא יוכלו לזרז, דבר שהוא יכול לקחת במינימום שבוע. תשמעו מה שהוא אומר. "אני עומד נבוך, חסר אונים נוכח גוף מסורבל, בירוקרטי ואטום זה, ואינני יכול ויודע כיצד להתמודד מולו, ועכשיו אני מבקש מכם את העזרה". תדעו לכם, למשרד יש את התואר המפוקפק הזה של המשרד הכי בירוקראטי, והנושא הזה רק יוסיף לזה.

אתם צריכים לדעת שחוץ מהמשימה לקבוע את הדרגות, גם לתת שירות. מה שמפריע לי, ואני חוזר ואומר את זה, הפער שיש בין מה שאתם בשטח פועלים ואיך אתם נראים, ומה שגם מבחן התוצאה, לבין מאיפה אתם מקבלים את היהירות הזאת, אני לא יודע איך להגדיר אותה, לדרוש מאנשים אם אתם לא עומדים בכך. צריך מינימום לדעת גם להתנהג בהרבה יותר הכנעה מול האזרחים ומול הרשתות. אי אפשר מצד אחד לדרוש ולציין בנוקשות ובאופן דרקוני כזה, תיתנו עוד, כמו הדוגמא שדרשתם שלא כחוק, את ההצהרה, שלא כחוק, ואחרי ויכוחים שהיה לי אישית עם המנכ"ל.. זה לא עזר.

תשמע, זה לא דרישה שלי, זה דרישה של משלם המיסים, אבל מה לעשות שברוך השם אנחנו עוד פועלים פה, ובסוף ההוא הגיע לתובנה הזאת, ואם לא ברצון, אז הוא לזה בסוף בהכרח, והנה היום אנחנו דורשים.. כל הרשתות קיבלו מכתב, ואני חושב סעיף 4, הייתם צריכים בתחילת הישיבה להתנצל. על סעיף 4 שלחתם לפני כמה ימים, 25 אחוז. איך העזתם לשלוח מכתב כזה? אתם נמצאים בחוסר. לא הצלחתם לקבוע דרגות. 2,000 מתוך 48, ומעיז.. כשאתם שלחתם את זה עוד היה פחות, והתאריך ששלחתם היה פחות מ-2,000, ומתוכם זה חלק 40 אחוז כאלה שנפלטו, ובאים לדרוש. 25 אחוז. הקלות שאתם חושבים שהוא הולך, אני מרגיש שיש פער שאותי מתסכל, בין מה שקורה בשטח לבין הדרישה שלכם. אם יצא מהישיבה הזו והישיבה הקודמת והישיבה הבאה שאנחנו נעשה את זה, יצא איזה שינוי בדבר הזה, והיה זה שכרי.
היו"ר ציפי חוטובלי
תודה רבה. אני באמת מקווה שהדברים האלה יתחילו להראות אותות בשטח.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו לא נרפה בעניין.
היו"ר ציפי חוטובלי
אנחנו לא נרפה בעניין. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים