ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/02/2011

חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים (תיקון מס' 18), התשע"א-2011, הצעה לסדר היום בנושא: "בתי הדין הדרוזיים (תיקון - הרכב וכשירות)"

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
50
ועדת החוקה, חוק ומשפט

28.02.2011

הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 352

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, כ"ד באדר א' תשע"א (28 בפברואר 2011), שעה 12:00
סדר היום
1. הצעת חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים (תיקון מס' 18)(כשירות קאדי-מד'הב), התש"ע-2010 של חה"כ חמד עמאר, חה"כ יריב לוין, חה"כ ליה שמטוב, חה"כ אלכס מילר, חה"כ רוברט אילטוב. (פ/1965)

הכנה לקריאה שנייה ושלישית – סיום הדיון והצבעה
2. בתי הדין הדרוזיים (תיקון – הרכב וכשירות) – הצעה לסדר היום של חה"כ סעיד נפאע.
נוכחים
חברי הוועדה: דוד רותם - היו"ר
יריב לוין

סעיד נפאע

חמד עמאר
מוזמנים
עו"ד תומר כרמי, משרד המשפטים

עו"ד עמיר הרן, עוזר ליועץ המשפטי, משרד המשפטים

עו"ד משה דיין, ייעוץ משפטי, משרד המשפטים

עדי לוי, משרד המשפטים

עו"ד ראמי טרביה, יועץ משפטי בתי הדין הדרוזיים

עו"ד עאדל עלי, חבר ועדת המינויים, נציג לשכת עורכי-הדין
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה וערכה
יונה, חבר המתרגמים בע"מ
1. הצעת חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים (תיקון מס' 18)(כשירות קאדי-מד'הב), התש"ע-2010 של חה"כ חמד עמאר, חה"כ יריב לוין, חה"כ ליה שמטוב, חה"כ אלכס מילר, חה"כ רוברט אילטוב. (פ/1965)

הכנה לקריאה שנייה ושלישית – סיום הדיון והצבעה
2. בתי הדין הדרוזיים (תיקון – הרכב וכשירות) – הצעה לסדר היום של חה"כ סעיד נפאע.
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. הצעת חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים (תיקון מס' 18)(כשירות קאדי-מד'הב), התש"ע-2010 של חה"כ חמד עמאר, יריב לוין, ליה שמטוב, אלכס מילר, רוברט אילטוב. (פ/1965). כל ישראל ביתנו, אבל הם צירפו להם אני רואה לאחרונה, גם את יריב לוין.

רבותיי היקרים, מכיוון שכשאישרנו את זה בקריאה הראשונה, אנחנו סיכמנו שתהיה שיחה עם נכבדי העדה הדרוזית, אני התחייבתי להיפגש אתם, נפגשתי אתם כדי לקבל את ההסכמות וחבר הכנסת חמד עמאר היו כמה דברים שהם ביקשו לתקן, אם אדוני זוכר.
חמד עמאר
כן, אנחנו תיקנו את זה.
היו"ר דוד רותם
איפה זה מופיע? אדוני ייתן לי את הנוסח שבו זה מופיע, התיקונים.
אלעזר שטרן
ברשותכם, אולי נקריא.
היו"ר דוד רותם
כן.
אלעזר שטרן
נקריא את מה שעבר קריאה ראשונה ואז נעיר על כל אחד מהדברים את הדברים שתוקנו וששונו.
היו"ר דוד רותם
כן, בבקשה.
אלעזר שטרן
ראשית, אני רוצה לומר, מבחינת טכניקה, משרד המשפטים הציע, בעניינים של שמירת דינים, שלא נעשה את זה, לא נכתוב את זה כסעיף, כהחלפה של סעיף 9, אלא כתיקון לסעיף 9, זה עניין של טכניקה משפטית שפשוט אני אנסח את הדברים בצורה אחרת.
היו"ר דוד רותם
אחר-כך אתם תסבירו לי למה אתם מתכוונים.
אלעזר שטרן
בגלל תחולה של חופש העיסוק, אם אתה מחליף את סעיף קטן, מחליף לחלוטין את סעיף קטן (9), כחקיקה שנחקקה אחרי חוק יסוד חופש העיסוק, אם אתה רק מתקן את סעיף קטן (9) אז זה לא ייחשב ככה.
היו"ר דוד רותם
אז מה אם אני מתקן אחרי החוק? האם יש פה איזה שהוא פגיעה בחופש העיסוק?
אלעזר שטרן
כל כללים והגבלות על כשירות, יש בהם פגיעה בחופש העיסוק, כמובן. בית-המשפט בוחן אם זה במידה וכו'.
היו"ר דוד רותם
קודם כל, זה במידה וזה בוודאי למטרה טובה. ממתי יש לאדם זכות כלשהי, להיות שופט או קאדי או משהו כזה, ובלי תנאים? הרי אני בסך-הכל משנה את התנאים כדי שאדם יוכל להיבחר. אם אני מחר אשנה את חוק יסוד השפיטה, את חוק השפיטה, ואני אקבע ששופט של בית-המשפט העליון זה רק מי שכיהן או בעל רישיון לעריכת דין 12 שנה, אז זה גם כן יהיה פגיעה בחופש העיסוק? אני אומר את האמת, אני פוגע כמעט פעם בשבוע בחופש העיסוק של אנשים שמבקשים להתמנות לשופטים, ובוועדת משנה אני לא מאשר אותם. אז זו פגיעה בחופש העיסוק? אפשר להגיש על זה בג"צ? טוב. אבל בואו נמשיך.
אלעזר שטרן
אני אקרא את הנוסח שעבר קריאה ראשונה.


"9. (א) כשיר להתמנות קאדי-מד'הב, כל דרוזי שהוא -


(1) בעל ותק של חמש שנים לפחות כאיש דתי דרוזי ויש לו נגישות לכתבי הדת הדרוזית ולכתבי הפרשנות שלה: אישור להתקיימות תנאי זה יינתן על ידי יושב ראש המועצה הדתית הדרוזית, על פי המלצת הסאיס המכהן בבית התפילה הדרוזי (חילווה) במקום מושבי של המועמד;"
חמד עמאר
מה שאנחנו ביקשנו ודנו בזה גם עם משרד המשפטים, גם עם השייח'ים.
היו"ר דוד רותם
עם השייח'ים. אני התחייבתי שאני לא אעביר את החוק הזה שנייה ושלישית, בלי שהשייח'ים יוכלו להביא את התיקונים שלהם.
חמד עמאר
במקום בכתב, בהמלצת. בכתב על התקיימו של תנאי זה יינתנו על ידי יושב ראש המועצה הדתית הדרוזית, על פי הודעה בכתב. הודעה בכתב. הוא צריך להודיע.
היו"ר דוד רותם
לא הבנתי. רגע, סליחה. אישור להתקיימות תנאי זה יינתן על-ידי יושב ראש המועצה הדתית הדרוזי-?
חמד עמאר
על פי הודעה בכתב. לא המלצה. אבל את כל הקטע הזה.
היו"ר דוד רותם
בוא נאמר ככה, המלצה, זה נכון, זה בעצם ברור מתוך הנוסח, אבל זה נכון. כי בוא נאמר, הרי זה אישור להתקיימות תנאים. זה לא שהוא אומר – האיש הזה כן מכהן, לא, לא יודע, ולכן אני ממליץ עליו. הוא לא ממליץ, הוא רק נותן אישור לקיומם של תנאים.
חמד עמאר
ברגע שהמלצה, יש לו את השיקול דעת גם להמליץ וגם לא להמליץ. אבל הוא צריך לתת את זה. אבל כל הקטע הזה.
היו"ר דוד רותם
אישור בכתב.
חמד עמאר
כן. כל הקטע של נגישות לספרי דת ונגישות לפרשנות של ספרי הדת, אני היום, אחרי הרבה ישיבות שעשינו, זה ייצור לנו בעיה רצינית בעדה. ולכן אני מוכן ללכת, בשביל לא ליצור עבירה של חיכוך אדיר בעדה היום, של חלק שאין לו את הנגישות לספרי הדת, להוריד את הסעיף ולהשאיר רק בעל ותק של חמש שנים לפחות, כאיש דת דרוזי.
היו"ר דוד רותם
איש דתי דרוזי.
חמד עמאר
איש דתי דרוזי. ואז אם אני משאיר את זה ככה, זה מוריד לי את הוויכוח שהיום נוצר בעדה, גם עם האנשים שאם אין להם את הנגישות, שזה חלק גדול וגם עם המצב שמשרד המשפטים גם בישיבה אתו, אתמול, קיבל הרבה התנגדויות על הנושא הזה, וגם הוא בידיעה שגם אני הגעתי אליה.
היו"ר דוד רותם
אני אגיד לך איפה הבעיה שלי. שוב, אני לא מבין, אני בקושי מבין ביהדות, אבל תאר לך שימנו דיין לבית דין דתי יהודי, בית דין רבני, שאין לו נגישות לכתבי הדת. החוק שחל שם, הדין שחל שם, זה הדין הדתי, נכון?
חמד עמאר
נכון.
היו"ר דוד רותם
אם הוא לא יודע את הדין הדתי, אין לו נגישות לדין הדתי, אז איך הוא יכול להיות דיין? אתה בעצם אומר פה, שאדם שהוא איש דתי דרוזי, זאת אומרת שהוא בא לחילוו'ה חמש פעמים ביום?
חמד עמאר
לא, זה דברים סודיים של העדה.
היו"ר דוד רותם
אז אל תספר לי אותם.
סעיד נפאע
אז אני אגלה לך. כל יום בבוקר, ובערבי יום חמישי ויום שני. אז הנה, גיליתי לך את הסוד.
חמד עמאר
אני לא נכנס.
היו"ר דוד רותם
אז אני הופך להיות בזה אדם דתי, אני יושב בבית הדין פתאום, מביאים לי תיק, אין לי מושג מה לעשות שם.
חמד עמאר
בחוק הקודם היה כתוב הכשרה דתית ואין לנו שום הכשרה דתית. אין לנו מקום.
היו"ר דוד רותם
אבל נגישות, לפחות שהוא יודע לגשת לספרים לפתוח אותם.
חמד עמאר
אז שניהם נותנים לי, אז אני יכול גם כאן, בשביל לפתור את הבעיה ואת הסוגיה.
היו"ר דוד רותם
כדאי למחוק את כתבי הפרשנות, כי זה אני מבין. לא?
חמד עמאר
או לפרשנות, לשניהם. כי שניהם הם, יהיה לו.
סעיד נפאע
אני אמרתי את דעתי בנושא הזה, גם בישיבה הקודמת. נדמה לי שדווקא בנקודה הזו, היה צורך להתייעץ עם אנשי הדת, כי אנחנו חלקנו בינינו כאן, בישיבה הקודמת, בנושא הזה. אני לא יודע למה אתם מתעקשים על הנושא הזה. חבר הכנסת חמד עמאר, אני מניח ששמעת את זה, זה לא סוד, זה יגידו לך את זה. אדם שאין לו נדבך חשוב מאוד, נדבך חשוב מאוד, שצריך להיות בקאדי, הוא עניין נגישותו לספרי הדת ואדם שלא יכול לגשת לספרי הדת, לא כל אחד יכול, גם אם הוא דתי. יש שני סוגים של דתיים. חבר הכנסת חמד עמאר כנראה בלחץ של כל מיני, רוצה להתגבר על הבעיה הזו של אותו חלק של אנשי דת, אני ארשה לעצמי ואני אקרא להם שהם מדרגה משנית, הם מנועים, מנועים מלעיין בספרי הדת הסודיים, היות ובעברם יש כל מיני סימני שאלה.
היו"ר דוד רותם
מה הסוד? הסוד הוא כתבי הדת או כתבי הפרשנות?
סעיד נפאע
לא, כתבי הדת הם הסוד. כתבי הפרשנות למעשה נכתבו, פירשו חלק מפרקי הדת, כדי לאפשר לאותם דתיים, נגיד שנאפו, שרצחו, שלא יודע, אלה אנשים שלא יכולים, לא תוכל להם האפשרות להיות נגישים לכתבי הדת.


אני מבין, אם הבנתי נכון, שחבר כנסת עמאר מבקש שגם אנשים שכאלה, תהיה להם אפשרות להיות קאדי. לא יכול להיות.
היו"ר דוד רותם
לא, לא יכול להיות להם בגלל סעיף 3. אם הם נאפו או אנסו או עשו דברים כאלה, בגלל סעיף 3 הם לא יוכלו. זה אורח חיים ואופי ההולמים את מעמדו של קאדי.
סעיד נפאע
אנחנו לא מדברים על אנשים שהלכו ונשפטו בבתי-הדין. יש, הם באים ובפני הסאייס אומרים לו – תשמע, זה סוד ביני לבינך, כמו שאומרים, אין לי, אני לא יכול לגשת כי אני עשיתי כך וכך. הוא לא ילך ויפתח להם תיק פלילי ואז יורשע, אנחנו לא מדברים על הקבוצה הזו, לא מדברים על הקבוצה הזו. אני חושב שחבר הכנסת עמאר, עזוב אותך מכל מה שיש מבחוץ, זה דבר.
היו"ר דוד רותם
זה משרד המשפטים.
סעיד נפאע
זה לא רק חבר הכנסת עמאר. אני הייתי משאיר את החוק ככה ואתה מכיר את הדעה שלי אבל יש את הלחצים שאנחנו צריכים להביא את החוק והחוק הכי טוב שיש. והחוק הכי טוב שיש היום, או שיהיה לו נגישות לשניהם. גם לפרשנות, או לספרי הדת או לפרשנות, או להוריד את כל הסיפא, בשביל לא ליצור את הבעיה שאנחנו נתקלים בה היום. יש התנגדות גם של משרד המשפטים, של שר המשפטים.
היו"ר דוד רותם
משרד המשפטים, אתם מבקשים להוריד את הסעיף הזה?
משה דיין
אני אתייחס. אני היועץ המשפטי של המשרד ואני אסביר. היום בחוק כתוב בעל הכשרה בדין הדתי הדרוזי, ויש עוד סעיף שמתחבר, בעל אורח חיים ההולם מעמדו של קאדי מדהב בישראל. עכשיו צריך רק לחדד משהו. הדין, המשפחה, הדרוזי, שעל בסיסו דנים, הוא לא סודי.
סעיד נפאע
לא, לא, אדוני, עם כל הכבוד.
משה דיין
אני יודע.
סעיד נפאע
לא לא לא, אני אומר לך.
משה דיין
יש לי אותו בחדר.
סעיד נפאע
תשמע, בענייני נישואין וגירושין וזכויות בין בעל לאישה, המקור היחידי, היחידי, שקיים בדין הדתי הדרוזי, הוא פרק בספרי הדת הדרוזיים, הסודיים, וזה, אני אגיד לך רק את שמו, זה נקרא שרת אל אימאם. אני לא מבין מי אמר לכם.
משה דיין
אני אחדד.
סעיד נפאע
לא יכול להיות שאמרו לך דבר אחר ממה שאני אומר לך. לא יכול להיות.
היו"ר דוד רותם
זה הוא אומר.
משה דיין
אני רק אחדד, אני אחדד. יש טקסט שנקרא חוק המעמד האישי הדרוזי, בעיקרון מקורו מבוסס על החוק המקביל הלבנוני, שחלו בו שינויים של המועצה הדתית הדרוזית פה בישראל.
סעיד נפאע
שני שינויים.
משה דיין
מעט. אבל בכל מקרה, הוא אושר גם על-ידי המועצה הישראלית. אני לא איש דת, רק לכאורה, מה שיוצא מדבריך, שעורך-דין שמופיע בפני בית-הדין למעשה הוא לא יודע על מה, הוא לא יודע, הוא עצמו לא יודע על מה הוא טוען. הוא לא מכיר את הדין. וזה נשמע לי מוזר. כלומר, יכול להיות שזו המציאות אבל זה קשה לי לשמוע את זה. הנה, יש פה עורך-דין.
היו"ר דוד רותם
לא, יכול להיות שהוא טוען לעובדות ולא טוען לעצם הדין. אתה יודע, גם בבתי-הדין הרבניים, בוא נאמר ככה, עוד לא ראיתי מישהו שמביא אתו ספרי הלכה, ומתחיל להתווכח בהלכה. כי את ההלכה יודעים הדיינים, ואתה רק תטען את העובדות, הם כבר יסיקו את המסקנות והם מכירים את ההלכה. זה קורה המון, אתה לא תראה בבתי-הדין הרבניים שבאים עם פד"רים ועם.
משה דיין
עורך-דין טוב, לומד גם את ההלכה.
היו"ר דוד רותם
יש לי בשבילך הפתעה. כשאני פעם אחת הבאתי מקורות וטענתי בבית-הדין, אז אמרו לי – תגיד לי, אתה חושב שאנחנו צריכים ממך שיעור? אנחנו יודעים את ההלכה ולא צריכים ממך שיעור. במילים האלה.
ראמי טרביה
כמו שאמר מר דיין, המסגרת של הדיונים בבתי-הדין הדתיים הדרוזים זה חוק המעמד האישי של העדה הדרוזית שאומץ מלבנון. כל ההחלטות מבוססות על סעיפי החוק שם, זה הבסיס החקיקתי שמנחה את בתי הדין. מאחורי הסעיפים לשיטתו של חבר הכנסת נפאע, מאחורי הסעיפים.
סעיד נפאע
לשיטתי? למה לשיטתי?
ראמי טרביה
מה שאמרת כרגע.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אני מבקש. אין פה ויכוח. אני רוצה לשמוע כל אחד את עמדתו.
ראמי טרביה
עוד פעם, זאת המסגרת החקיקתית שדנים בה. מאחורי החוק הזה, השייח'ים, הקאדי מדהב, מגבים אותם בפנים דתיים ששמורים רק להם והם יודעים אותם. כמו שאמר מר דיין שוב, 99% מעורכי-הדין שמופיעים בפני בתי-הדין, בכל התיקים למיניהם, הם אנשים חילוניים, שלא מכירים את נבכי הדת הסודיים, שלא מכירים את נבכי הדת הדרוזית, כמובן, ופשוט יש גם עורכי-דין שהם מעדות אחרות, יהודים, שגם כן מופיעים שם והם צריכים לדעת את המסגרת הנורמטיבית הזאת, עם החקיקה של המדינה, הנוגעת, כמו חוק הירושה, האפוטרופסות וכו'. אין מסגרת אחרת למעשה. זו המסגרת.
קריאה
אתה מייצג את העמדה של המועצה הדתית, נכון?
היו"ר דוד רותם
הוא מייצג את עמדת בתי-הדין, סליחה, רק שנייה אחת.
ראמי טרביה
בתי-הדין הדרוזים וגם אנחנו שותפים של משרד המשפטים.
היו"ר דוד רותם
רגע, רבותיי, רק שנייה. קודם כל, אני מניח שבפני בתי-הדין הדרוזים גם מופיעים עורכי-דין יהודים.
ראמי טרביה
כן, כן.
היו"ר דוד רותם
ויכול להיות שהם מכירים את החוק שאתה מדבר עליו, יותר טוב מאשר הרבה דרוזים.
ראמי טרביה
יכול להיות.
היו"ר דוד רותם
עדיין, הם לא יכולים להיות קאדי מדהב, כי אני טוען, קובע בחוק, שקאדי מדהב יכול להיות דרוזי. אני רוצה, כאשר החוק הזה, שאומץ מלבנון, ובעצם מאחוריו עומדים כל מיני נורמות דתיות שהם רק ידועים לאנשי העדה הדרוזית, אלה שהם שומרי הסוד, את זה הם צריכים להחיל על הפסיקה שלהם. זה בערך כמו שאתה תגיד לי, שוב, אני עובר לבתי-הדין הדתיים, היהודיים, הרבניים, זה כמו שאתה תגיד לי שאם אדם יודע את חוק הירושה שחל בבתי-הדין הרבניים, אז הוא לא צריך לדעת את נושאי ההלכה שקשורים לעניין הזה. ואני מוכרח לומר שרק לפני שבוע עסקתי בנושא יחידות הסיוע וגם שם היתה דרישה שיחידות הסיוע לא יפעלו בניגוד לדין הדתי. אז אתה מבין? העובדת הסוציאלית שתשב ביחידת הסיוע צריכה להכיר קצת את הדין הדרוזי, כי אחרת היא לא תוכל לשבת שם. זה הצעת חוק ממשלתית.
ראמי טרביה
כן. אני יכול להגיד לך שמאחורי חוק המעמד האישי של העדה הדרוזית, שזו המסגרת, הקאדים פשוט נותנים בהחלטות שלהם, מעגנים בהחלטות שלהם, מסתמכים על החוק הזה, מעגנים את ההחלטות שלהם ומגבים אותם בסעיפי החוק הזה. מאחורי, אם ישנה פרשנות מסוימת לאיזה שהיא סוגיה, ויש צורך בפסיקה מהדת, אז הם נותנים את הפרשנות בהחלטה פשוט, מגבים את הסעיפים האלה בפרשנות שהם יודעים.
היו"ר דוד רותם
לכן הם צריכים שיהיה להם נגישות לכתבי הדת. לכן הם צריכים שתהיה להם נגישות לכתבי הדת.
ראמי טרביה
אני מסכים, כן. אני חושב שקאדי מדהב שיושב בדין, הוא צריך להיות איש דת מובהק, מהדרגה הראשונה ולא מהדרגה השנייה ואני אסביר למה.
היו"ר דוד רותם
אדוני לא צריך להסביר, זה כל-כך ברור לי.
ראמי טרביה
OK.
היו"ר דוד רותם
וזה ברור לכל אחד שיושב פה. לכן זה בית דין דתי, זה לא בית דין אזרחי.
ראמי טרביה
אני חושב שגם כמו שאמר חבר הכנסת עמאר, לקבוע, כדי למנוע באמת, ההצעה של חבר הכנסת עמאר למעשה מלבה ויכוח והיא תיצור באמת התלבטויות, לקבוע שזה איש דת, נקודה. לא פרשנות ולא כתבי דת ולא שום דבר. חד וחלק, ברור מה ההתלבטויות.
היו"ר דוד רותם
איש דת?
סעיד נפאע
בכל מקרה, יהיו לך אלף ואחד בג"צים.
היו"ר דוד רותם
בדיוק. למה אני צריך את זה? אני אומר דבר אחד – הנוסח כפי שאישרנו אותו, הוא נראה לי מצוין. אני לא יודע מה אתם רוצים, אני רוצה להשאיר את הנוסח כמות שהוא.
תומר כרמי
אני מעלה, ברשותך, אני מבין את ההיגיון שנאמר פה לגבי הדרישה שיהיה איש דתי דרוזי, זה ברור. אני חושב שאולי השאלה היא מה התוכן שניצוק לתוך זה, הגישה לכתבי הפרשנות.
היו"ר דוד רותם
הנגישות, כן.
תומר כרמי
נגישות. אני חושב שדווקא במובן הזה, אנחנו עשויים לצמצם את שיקול הדעת של העדה עצמה ואני מסכים שזה מה שהם רוצים.
היו"ר דוד רותם
לא לא לא.
תומר כרמי
אולי זה גם מקום להפעיל לחצים מסוימים.
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה שאני אגיד לך משהו? לא, אני רוצה להגיד לך משהו. עם כל הכבוד לעדה הדרוזית, אני מסתכל על בתי-הדין הדרוזים ואני רוצה שם את הטוב ביותר. אני לא מבין איך יעלה על הדעת שבבית דין דתי ובית הדין הדרוזי הוא בית דין דתי, אתה דורש ממנו להיות אדם דתי, אבל אתה אומר לו – רק אל תגיע.
תומר כרמי
על זה אנחנו מסכימים. אני שואל האם המנגנון שפה נקבע, האם זה המנגנון הנכון, פרוצדוראלי. האם, אני שואל אתכם.
היו"ר דוד רותם
יושב-ראש המועצה הדתית הדרוזית, מה אתה רוצה?
תומר כרמי
אולי צורה אחרת, בלי לפגוע, בכל הכבוד, יש מנגנון אובייקטיבי.
חמד עמאר
אין שום מנגנון, חוץ מהסאיס. אין אחד שיכול להמליץ על הנושא.
היו"ר דוד רותם
דיברנו על זה כבר בקריאה הראשונה, רבותיי, אתם שוכחים דבר אחד – הדת הדרוזית היא לא כמו הדת היהודית ולא כמו הדת הנוצרית, הכל שם סודי. ולכן, הדרך היחידה זה שאני יכול באמת לשאול את ראש המועצה הדתית ואת הסאיס, שהוא יכול להגיד לי אם ביום שני וחמישי ההוא הגיע לתפילה. לכן, אני לא מבקש המלצה, אלא רק אישור על עובדות.
סעיד נפאע
זה לא העניין, אגב, שיהיה ברור, זה לא העניין. זה אותם אנשים המוגדרים כאנשי דת בדרגה ראשונה, שאין להם נגישות לכתבי הדת, לא עניינים סודיים. הם יודעים בכל הכפר, כי הוא, כשבא לחזור בתשובה, הרי מי האנשים האלה? שבעברם ישנה איזה מניעות לעניין הזה. כשהוא בא לחזור בתשובה, הוא מצהיר על זה, הוא אומר לסאיס, הוא אומר לו – אני לא מגיע להיות נגיש לכתבי הדת, כי בעברי ישנו מעשה ככה וככה.
היו"ר דוד רותם
בקיצור, אי-אפשר לחזור בתשובה אצלכם.
סעיד נפאע
הוא חוזר בתשובה.
חמד עמאר
הוא חוזר בתשובה, אבל אין לו נגישות.
סעיד נפאע
כפי שאמרתי, מדרגה, זה נקרא שראח.
היו"ר דוד רותם
הוא לא יכול ללמוד בישיבה?
סעיד נפאע
דרגה נחותה. כשמתחילים להתפלל בתוך בית התפילה, מתוך כתבי הדת, הוא יוצא החוצה. הוא לא משתתף. הוא משתתף בחלק מהתפילה, עד גבול מסוים, ומהנקודה הזו אומרים לו – אדוני צא החוצה. אדם כזה לא יכול להיות.
משה דיין
אדוני היושב-ראש, ראשית, יש פה משהו שלי חורק ואני מלווה את הוועדה הזו 12 שנים. אני מאוד ממליץ, מניסיוני, ולא צריך לפרט גם למה, אם יש תנאי, שייקבע התנאי והוועדה, יש ועדה מאוזנת, נציגי כנסת, רשות מבצעת, נציגי לשכה, היא קובעת בכללים שלה את הפרוצדורות. אני לא חושב שזה, זה גם לא כל-כך מתאים שחוק קובע את הפרוצדורה. בדרך-כלל חוק קובע את התנאים. פה הפרוצדורה היא קצת, היא נותנת וטו, לאיש שטח, שאנחנו לא יודעים מיהם כולם, לא שחלילה אני מפקפק במישהו, אבל אני חושב לוועדה יש כללים, היא קובעת אותם מכוח חוק, ויש שאלונים, ויש את מערך הבדיקות שלה. לכן, אם אתה שואל אותי, איש דת, נקודה. ואם רוצים, אז להוסיף להנחת דעתה של הוועדה ואז הנטל נופל על הוועדה.
חמד עמאר
כך אתה מנטרל את החוק.
היו"ר דוד רותם
לא, עזוב, אני לא. בוא נאמר ככה, את הנוסח הזה אישרה ועדת השרים.
משה דיין
לא בדיוק. בכפוף להסכמות. בכפוף לתיאום.
היו"ר דוד רותם
בסדר. אבל בכפוף לתיאום.
תומר כרמי
בתנאי שהמשך קידום החקיקה במובן המהותי של קביעת תנאי הכשירות ייעשה בתיאום ובהסכמה עם משרד המשפטים.
משה דיין
על האיש דתי אני מתווכח, אז על הפרוצדורה.
קריאה
אף פעם לא התקבלה העמדה.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אז אני אגיד לכם משהו. אז אתם תבקשו משר המשפטים להגיש הסתייגות. כי לי לא נראה ואני מניח שאני אצליח לשכנע את המליאה, שיכול להיות אדם דתי, אבל הוא לא מגיע לכתבי הקודש ואף אחד לא ייתן על זה אישור.
משה דיין
אני דיברתי על הפרוצדורה.
היו"ר דוד רותם
גם הפרוצדורה. רבותיי, שנייה, אני יודע מה הוא אומר, תאמינו לי. אני הבנתי את מה שהוא אומר. הוא אומר – רבותיי, שיהיה כתוב בעל ותק וכתבי הפרשנות, אבל את האישור שיהיה הוועדה ולא זה. מכיוון שגם אני יושב בוועדות כאלה, אני רואה איך מקבלים אישורים. זה פשוט דבר שהוא בלתי אפשרי. אלא אם כן יש לך את האישור מהאנשים שבשטח, אתה יודע, בוועדה למינוי שופטים. אז קודם כל, אתה מבקש המלצות, אחר-כך אתה בודק את ההמלצות. וכתוצאה מזה, דברים נתקעים ואתה פעם אחת, אתה יודע, כשאני בודק, אז אומרים לי ככה וכשאתה בודק, אומרים לך אחרת. וזה בלגאן אחד גדול. אני חושב שהפרוצדורה הזאת היא – יושב-ראש המועצה הדתית הדרוזית, הוא בעצם איש שהוא ממונה על-ידי המדינה.
קריאה
הוא חבר הוועדה, אגב.
עמיר הרן
אבל יש בעיה. אם למשל הוא לא קיים. היה שנה שלמה עכשיו שלא היה מועצה. המועצה הזאת קבועה בתקנות. יש שם כל מיני עניינים מסובכים של כהונה. יכול להיות בגלל מצב של העדה שהמועצה לא מכוננת, יש שיתוק במועצה, כמו שהיה בשנה הקודמת. ויושב-ראש המועצה לא היה, היה תקופה שלדעתנו המשפטית, לא היה.
משה דיין
היה תוקף של חמש שנים בעקבות בג"צ לתקנות, אם אתה זוכר, ולקח הרבה זמן עד שכוננו את זה ואני לא רוצה לחזור לתקופה.
חמד עמאר
מתי הוועדה האחרונה למינוי שופטים היתה? למינוי קאדים? ב- 84. עכשיו יש ועדה. כל כמה שנים? אתה בעצמך אמרת לי כל 20 שנה אולי תתכנס הוועדה.
משה דיין
לא לא, סליחה, היתה בתקופת ביילין, ב- 2001. שנייה.
קריאה
2002, 2001, נכון.
משה דיין
והמינוי היה ב- 2002. אני רק אומר לכם, בין 92 לסדר גודל של 2000, אל תתפוש אותי על השנה, לא היה יושב-ראש למועצה, אתם זוכרים את זה, וגם אז התקינו תקנות, היה להם תוקף חמש שנים, בג"צים, חשין, ואז היה לנו חלונות שבגללם אגב לא כינסנו את הוועדה.
סעיד נפאע
אם יורשה לי, אני אגיד איך מתגברים על הבעיה הזאת, במידה ותיווצר בעיה כזו.
היו"ר דוד רותם
ממנים ראש מועצה דתית.
סעיד נפאע
לא לא. תראה, האקט הזה, כפי שהסברתי אותו, שאדם שאין לו נגישות, שלא מגיעה לו נגישות לכתבי הדת, האקט הזה מתקיים בפני הסיאס, לכן פה נאמר שראש העדה, ראש המועצה הדתית, על-פי המלצת הסיאס. כי האקט עצמו לא מתקיים בפני ראש העדה. הוא בא, לכן, לבית התפילה, איפה שהוא מתפלל, שהוא שייך בכפר הספציפי הזה ובא לסיאס של החילווה, והוא מבקש לחזור בתשובה. הסיאס נותנים לו, לא יודע, חודשיים, שלושה חודשים, ארבעה חודשים, חמישה חודשים, ואז הוא מתייחד. ברור? הסיאס, יושב אתו שניהם לבד, הוא אומר לו – נו, אתה, מה העבר שלך? והבן-אדם אומר לסיאס – אדוני, אני, לא מגיע לי. ואז הסיאס מפרסם את זה, זה לא נשאר סוד. הוא אומר לכל אנשי הדת שבחילווה, שהאדם הזה, החוזר בתשובה הזה, מה שמגיע לו, הוא לא אומר להם למה, אגב. מה שמגיע לו, זה רק לעיין בספרי הפרשנות ולא בספרי הדת. זה לא משהו סודי. אז לכן פה בכלל הכניסו את מעמד הסיאס, כי זה נעשה בפניו.


אם אין באמת למועצה הדתית במקרה זה, נגיד, לא קיים, אפשר, תמיד יש קאדי בערכאה העליונה. ערכאת הערעור.
יריב לוין
אני יכול להציע? אולי נעשה משהו הפוך. אנחנו נקבע שהתנאי הוא האישור של הסיאס ואנחנו נקבע שראש המועצה יהיה רשאי להתנגד. אם הוא יתנגד, האישום בטל. אם הוא לא קיים, אז אין מי שיתנגד.
חמד עמאר
הנושא הזה, אנחנו מכירים יותר טוב. הנושא הזה לא יהיה אישור ולא אישור יושב-ראש. זה ידוע לכולם, כמו שאמר חברי. לסיאס אין שום שיקול דעת. ברגע שהבן-אדם, אצלו בחילווה, הוא ידוע ככה או ככה, הוא בא אליו, הוא אומר לו – תן לי מכתב שאני זה. אין לו שיקול דעת.
משה דיין
אם נגזר שזה יהיה, ובאמת אני מדבר מהניסיון ורק מהניסיון. כך: יש בעיה שאדם שהוא Go – No go. הוא נותן את הכרטיס כניסה למשחק, זה מישהו, תשמעו, הוא לא עובד מדינה. אני לא יודע לפי איזה עקרונות, הוא לא כפוף לכלום. לכן, בהיבטים האלה.
קריאה
למי אתה מתכוון?
משה דיין
לסיאס. עדיף לי, יושב-ראש המועצה הדתית הדרוזית, שזה מישהו שפועל מכוח תקנות, מכוח דין ואם לא, אפילו ההצעה שלך היא גם חכמה, קאדי בית הדין לערעורים, זה אנשים שהם חלק ממנגנון. סיאס באיזה כפר, אז אני אומר לך, אני מקבל את המכתבים.
קריאה
כמו שאתה אומר, בכל כפר יש כמה סיאסים.
יריב לוין
אבל יש לי שאלה. אם הסיאס לא נתן מכתב, לפי הנוסח הזה, גם ראש העדה לא יכול לאשר.
משה דיין
נכון, אבל ראש העדה הוא הבקרה על התהליך.
היו"ר דוד רותם
מה זה ראש העדה?
משה דיין
ראש העדה זה יושב-ראש המועצה.
חמד עמאר
תשמע, מה שאתה מציע, אתה מציע דברים שמעשית אתה לא יכול. כי מי שיודע ומכיר אותו, את האיש, לא בית-המשפט, אלא הסאיס.
היו"ר דוד רותם
אני אגיד לך איפה הבעיה. רבותיי היקרים, אתם, שנייה אחת, רבותיי. אתם מנסים להכניס למסגרת חוקית, דת שהיא מסתורית לכולנו. אין מה לעשות. אי-אפשר על כל דבר, אתה יודע, זה כמו שאתה תצטרך להסביר לי על-פי החוק הישראלי, את מנהג הכפרות. יש דברים שהם בכלל לא בתפישה שלנו, אנחנו לא מסוגלים להבין אותם. אתה מבין? בוא נאמר ככה, אני בחיים שלי לא אלך לרב שייתן לי אישור שלא חטאתי. ובטח לא אספר לו כמה חטאתי. אם הייתי נוצרי, אז אולי כן הייתי עושה את זה, כי הדרך לכפרה זה ללכת לזהו.


אומרים לך שבדת הדרוזית הסיאס הוא האיש שיודע את הדברים. אז עכשיו, אנחנו פה מדברים על חוק שאנחנו גם צריכים להכניס לתוכו את מנהגי העדה ואת שיטות העבודה של העדה ואנחנו לא יכולים להתעלם מזה. כי אתה מבין, בוא נגיד שזה ראש המועצה הדתית הדרוזית, מאיפה הוא יודע אם אני מנוע או לא מנוע?
יריב לוין
אם מותר לי עוד הערה. קודם אמרת שאתה מציע בכלל להוריד את זה, כדי לתת לוועדה את כל מרחב שיקול הדעת. עכשיו אתה בא ואומר לי – אבל מי ידע שיש סיאס? הרי יש תהליך דו-שלבי. זה כרטיס כניסה מסוים, אבל בסוף גם הוועדה באה ובודקת את הדברים לעומק. אם יש אדם שלא עובר את הסיאס במקום שבו הוא נמצא, אני לא בטוח שזה מה שאנחנו צריכים, בתור קאדי. זה הרי תנאי בסיסי, שלפחות בתוך קהילתו הקרובה, הוא אדם מקובל ברמה המינימאלית שהסיאס מוכן לאשר לא שהוא ראוי להיות קאדי.


הרי הרעיון הוא מאוד פשוט. הסיאס בא ובסך-הכל בא ואומר שהוא, כמי שנמצא באותו בית תפילה שבו אדם נמצא, הוא גם לא אומר שהוא כשיר להיות קאדי, הוא רק אומר – תשמע, האיש הזה עומד בתנאי הזה.
משה דיין
חבר הכנסת לוין, זה כמו אישור מרב בית-הכנסת.
יריב לוין
זה שהוא אמר את זה, זה עוד לא אומר כלום.
היו"ר דוד רותם
תסלח לי, איך בוחרים רב עיר?
משה דיין
עיר, עוד זה סטאטוטורי.
היו"ר דוד רותם
איך בוחרים את רב העיר? 24 נציגים של בתי הכנסת. איך בוחרים את הנציגים של בתי-הכנסת, לא כתוב בשום מקום. אבל עדיין אומרים – רבותיי, לבתי-הכנסת, לגבאים שלהם יש מעמד מסוים. זה אותו מעמד שיש לסיאס פה.
משה דיין
אבל ההליך הוא מפוקח, הוא שלטוני.
היו"ר דוד רותם
עשה לי טובה.
משה דיין
אמור להיות.
היו"ר דוד רותם
תודה. אז זהו. בוא ניזהר בהצעות שלנו.
משה דיין
ראיתי מודעות בעיתון.
היו"ר דוד רותם
ראית מודעות בעיתון כשזה כבר פעם רביעית שהמודעה הזאת מתפרסמת, אתה מבין?
חמד עמאר
לא נוציא את ראש העדה במובן הזה שהוא יכול להודיע שלמרות האישור של הסיאס, הוא לא מקבל אותו. אבל במצב שבו יש ואקום ואין מישהו שמחזיק במשרה הזאת, לא זה יהיה החסם שימנע את התהליך.
משה דיין
אני אומר לכם דוגמה. רשמי נישואים לפי החוק הדרוזי, זה הקאדים ממנים. עכשיו, בגלל שהקאדי ממנה, אז קאדי יושב במערכת, משרד המשפטים וכו'. אז פתאום אנחנו יושבים וקובעים קריטריונים ומכניסים את זה, משלבים בין החוק הדתי הדרוזי, שאנחנו מאוד מכבדים, לשיטת המשפט הישראלית – קריטריונים, סבירות.
היו"ר דוד רותם
ואז ממנים איזה רב להיות רושם נישואים ובא אליו מישהו שהתגייר בגיור צבאי, אז הוא אומר לו – אני לא מכיר. בוא, לא לא, אני רוצה להראות לך שהפיקוח והתקנות וכל הדברים האלה, לא עושים כלום. מה אתה חושב, שיש הבדל?
משה דיין
אני לא יודע. אותם אני מלווה ועשינו קריטריונים ואני גאה בהם. אני לא יודע, עם הרבנים אני לא מלווה.
סעיד נפאע
משה, סלח לי. אתה הרי, אני מבין מהדברים שלכם, שאתם רוצים בסופו של דבר שהאישור הזה יינתן על מישהו שלפחות הוא עובד מדינה, כמו יושב-ראש המועצה הדתית. נכון?
משה דיין
הוא גוף ציבורי. סטאטוטורי.
סעיד נפאע
אני באתי והצעתי, כדי לפתור את הבעיה הזו, לאור הטענה שלך שעלול להיווצר מצב שבתקופה מסוימת אין ראש מועצה דתית, נכון?
משה דיין
לצערי.
סעיד נפאע
לכן אמרתי, במקרה הזה, ואתה הסכמת, אמרת שזו אפילו הצעה חכמה, במידה ואין, יקרה ואין לתקופה מסוימת, אז תמיד יש, תמיד יש קאדי של בית הדין לערעורים. אז יכול להיות אישור להתקיימות, יינתן על-ידי ראש המועצה הדתית הדרוזית, אם אין, או – קאדי.
משה דיין
בהעדרו.
סעיד נפאע
או בהעדרו, קאדי של בית-הדין לערעורים.
תומר כרמי
אני לא הייתי רוצה לערבב את הסמכות השיפוטית עם הסמכות הדתית. הייתי מעדיף שלא.
היו"ר דוד רותם
אז תשאיר את הקאדי בחוץ.
תומר כרמי
אני מעדיף להשאיר את הקאדי בחוץ.
היו"ר דוד רותם
אין בעיה.
תומר כרמי
אני חושב שלא כדאי לערבב את זה. האישור הזה הוא לא בכובעו כקאדי.
היו"ר דוד רותם
אז יהיה כתוב אישור להתקיימות תנאי זה, יינתן על-ידי יושב-ראש המועצה הדתית הדרוזית. איך הוא ידע לתת את האישור או לא לתת את האישור? יעשה מה שהוא רוצה.
עמיר הרן
אולי על-פי כללים שייקבעו, ובאמת נקבע.
היו"ר דוד רותם
לא רוצה לקבוע לו כללים. לא רוצה לקבוע לו. לא יעלה על הדעת לקבוע כללים אזרחיים, לאדם דתי. זה דבר שהוא בלתי אפשרי.
עמיר הרן
כל מהותו של יושב-ראש המועצה הדתית היא תקנות שקבע השר.
היו"ר דוד רותם
פה אנחנו מדברים על נושא דתי.
חמד עמאר
אדוני היושב-ראש, אני בסך-הכל, אני כשכתבתי, כשכתבנו את הצעת החוק, אנחנו חשבנו על הכל ואני גם חשבתי על הנושא שהעלה חברי. לא לתת את הסמכות בידיים של אחד. ואז אמרתי בסך-הכל אישור בכתב, לפי הסתמכות של הסיאס. כי אני מכיר את העדה יותר טוב מכל אחד אחר. גם חבריי יודעים כאן, שמי שצריך לתת, אם הוא, יש לו נגישות או אין לו נגישות, זה הסיאס. והסיאס, זה בהסכמה ואז, הועלתה טענה של משרד המשפטים, כי הסיאס הוא לא עובד מדינה. אנחנו רצינו רק את הסיאס, ואז אמרנו – הסיאס ייתן את האישור ומי שיוציא את המכתב.
קריאה
ייתן המלצה.
חמד עמאר
תחתיו, שהוא אצלו יש לו נגישות.
משה דיין
יש מקום שרשומים כל הסיאסים?
חמד עמאר
כן, בטח.
היו"ר דוד רותם
חבר'ה, תיזהרו, אני בסוף אדע את כל הסודות שלכם.
חמד עמאר
לא, זה לא סודי. כל מה שמדברים, דרך אגב, כל מה שדיברו כאן זה לא סודי בכלל.
עמיר הרן
מה תעשה ועדת המינויים שיושב פה היועץ המשפטי שלה, ואז יתחילו להגיד – זה סיאס, זה סיאס לא מוכר. איך אנחנו נדע? מה יעשה היועץ המשפטי?
חמד עמאר
אדוני, הסיאס לא נותן את האישור.
היו"ר דוד רותם
אני לא מבין אתכם. מה שקורה זה, מי שצריך לתת את האישור, זה ראש המועצה הדתית הדרוזית. עכשיו, מה אתם רוצים להגיד? שראש המועצה הדתית הדרוזית לא יודע מיהם הסיאסים המוכרים? תאמינו לי שהוא יודע.
עמיר הרן
נניח שיינתן אישור על-ידי יושב-ראש המועצה, הוא מכיר את הסיאסים. נוצרת לנו בעיה שיש גורם אחד שנותן אישור. הוא יחליט שהוא לא נותן אישור, מטעמים רלוונטיים או לא רלוונטיים, לא יהיה ביקורת. הדרך היחידה תהיה ללכת לבג"צ או לפנות למשרד המשפטים. ולא נוכל לצאת מזה. מה נעשה? הוא יגיד שזה הוא חושב שלא מתאים, כן מתאים, ולא יהיה שום פיקוח. וזה יהיה בן-אדם אחד.
היו"ר דוד רותם
רבותיי היקרים, סליחה. אתה יודע, אתה עברת בחינות של לשכת עורכי-הדין?
קריאה
כן.
היו"ר דוד רותם
אתה עשית סטאז' שנה או שנתיים?
קריאה
שנה.
היו"ר דוד רותם
אז אתם מהצעירים. אני עשיתי סטאז' שנתיים ונבחנתי רק בעל-פה, בוא נאמר ככה, ואם היו מכשילים אותי, מה הייתי יכול לעשות? אין על זה פיקוח, לא היה על זה שום דבר, זו היתה בחינה בעל-פה, כזאת, לא נעים לספר עליה. בוא נאמר ככה, חבר'ה, ראש העדה, ראש המועצה הדתית הוא עובד מדינה.
קריאה
לא.
היו"ר דוד רותם
הוא נבחר, אבל, בפרוצדורה שהמדינה מעורבת בה. אתם לא תבחרו מישהו שאתם לא סומכים עליו. אתה מבין? מה החשש שלי, שמה, שהוא יבוא ויגיד – רבותיי, זה כן וזה לא, כי הוא רוצה להפלות אנשים? חבר'ה, אתם יודעים מה? לא נעים להגיד. ראש המועצה הדתית הדרוזית, זה בעצם הרב הראשי לישראל. חבר'ה, בחייכם, אם לו אני לא יכול להאמין, אז מה אתם רוצים ממני?
סעיד נפאע
מר רותם, הוא לא יכול להגיד.
משה דיין
חבר הכנסת נפאע, אני חושב שכל מה שיוצא מפה, למרות שאני, מה שיוצא זה הסיאס קובע, ויש היגיון שיושב-ראש המועצה יאמר שהסיאס הוא סיאס. יאשר את הכתובת. ואז זה גם פיזור.
תומר כרמי
שאלה לי אליכם בהקשר הזה. יכול להיות מצב שהסיאס ייתן התייחסותו וראש המועצה לא יקבל אותה?
חמד עמאר
אין דבר כזה. זה דבר ידוע, זה לא דבר סודי.
תומר כרמי
הסיאס הוא הסמכות?
חמד עמאר
זה הסמכות. וזה דבר ידוע.
סעיד נפאע
בגלל שזה נעשה בפניו. אדם מתוודה בפניו, בא ואומר לו – אני כזה וכזה וכזה.
תומר כרמי
אז ייתן את זה סיאס מתוך רשימת סיאסים.
אלעזר שטרן
אפשר להציע נוסח?
תומר כרמי
ראש המועצה יגיד לנו מי.
אלעזר שטרן
אפשר להציע נוסח? אישור להתקיימות תנאי זה, יינתן על-ידי הסיאס המכהן בבית התפילה הדרוזי ממקום מושבו של המועמד. סליחה, יינתן על-ידי הסיאס, שאושר, שיושב ראש המועצה הדתית הדרוזית אישר כי הוא סיאס, הכיר בו לעניין זה.
קריאה
הכיר בו לכל עניין שהוא סיאס.
היו"ר דוד רותם
לא, לא. אני רוצה שזה יהיה, זה צריך להיות סיאס במקום המגורים.
קריאה
בירכה יש שישה סיאסים, אם אני לא טועה.
קריאה
בכל בית תפילה. בכל בית תפילה יש סיאס אחד.
היו"ר דוד רותם
אתם מבינים מה שעשיתם? איפה שיש רב ראשי, שכונה, עשיתם סיאס.
אלעזר שטרן
אני רוצה רק להעיר על הנוסח.
יריב לוין
הסיאס שראש המועצה הדתית אישר כי הוא הסיאס המכהן בבית התפילה במקום מושבו.
עאדל עלי
לא לא לא, אתה מחזיר את אישור הסיאס לראש המועצה הדתית ואז הוא שולט גם על אישור הסיאס וגם על אישור השיפוט. זה לא. זה לא.
חמד עמאר
הסיאס הוא אדם ידוע. כל הכפר, כל העולם יודעים.
היו"ר דוד רותם
גמרנו את הסעיף הזה.
חמד עמאר
זה עובר גם בירושה, אגב. הסיאס, עובר בירושה.
היו"ר דוד רותם
הבנו, רבותיי, את הסעיף הזה. אני רוצה להתקדם כי אני רוצה לגמור.
תומר כרמי
רק התייחסות שגם האישור של ראש המועצה הדתית וגם המלצת הסיאס יהיו בכתב.
היו"ר דוד רותם
כן, זה ודאי שזה יהיה בכתב.
תומר כרמי
יהיה כתוב. כי זה לא כתוב בנוסח.
היו"ר דוד רותם
כתוב שזה יהיה בכתב. כתוב.
קריאה
אבל הרעיון שזה אישור עובדתי.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, זה יהיה בכתב. נוסיף את זה, בכתב.
אלעזר שטרן
רשום. היושב ראש, אנחנו נוסיף שעל-ידי הסיאס שיושב ראש המועצה הדתית הכיר בו לעניין זה.
משה דיין
אדוני היושב ראש, רק לפני שאתה עובר לסעיף הבא, בשל עמדתנו המקורית, הסעיף הזה מוריד אמירה היום שבעל הכשרה בדין הדתי, הסעיף הזה למעשה משמיט סעיף שקיים היום, בעל הכשרה בדין הדתי הדרוזי. אני לא חושב שזה סותר שהסעיף ההוא יישאר, כי עדיין דתי עם נגישות, עדיין כדאי לדרוש את ההכשרה ואז אנחנו שואלים מועמדים – מה, והם מספרים.
היו"ר דוד רותם
מה זה הכשרה? זה קורס? אני את כל לימודי היהדות שלי ואת כל לימודי הדרוזים שלי למדתי לבד. אני לא עברתי הכשרה.
משה דיין
לעניין הזה, מי שאומר לנו היום שהוא למד לבד, אנחנו רואים בזה הכשרה. היום. אחרת אי-אפשר למנות אף אחד.
היו"ר דוד רותם
יוצא מן הכלל. אז כשהוא יבוא, הרי בוא נאמר ככה, יש לו גם בחינות, שהוא צריך לעבור. ואחר-כך הוא בא לוועדת המינויים. ועדת המינויים, ישאלו אותו – אדוני, מאיפה אתה יודע? איזה נגישות יש לך? הוא יגיד – אני למדתי לבד, אז אתם אומרים שזה הכשרה. הוא יגיד – עברתי קורס אצל ראש העדה הדתית, אז יש לו הכשרה. הוא יגיד לכם – רבותיי, תשמעו, עבדתי על כולם, אז אין לו הכשרה. למה אני צריך את הסעיף של ההכשרה? הכשרה זה לימודים אמיתיים ולא לימודים עצמי.
עמיר הרן
רק הערה. כתוב פה יושב ראש המועצה הדתית, צריך להיות המועצה, כי המועצה מוגדרת בסעיף 1 לחוק. זה רק הערה.
היו"ר דוד רותם
זה ניסוח.
עמיר הרן
שיהיה רשום.
היו"ר דוד רותם
OK. אני עובר לסעיף 2. בעל תואר בוגר מאת מוסד מוכר.
קריאה
הסיפא הזו שהוספת, תנטרל את הרישא. דע לך.
היו"ר דוד רותם
לא, מה ינטרל את הרישא? חכו, רבותיי. אנחנו נגמור ואז נחזור לסעיף הזה, בסדר? סעיף 2, בעל תואר בוגר מאת מוסד מוכר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התש"ח 1958. יש בעיה?
תומר כרמי
יש כמה. אנחנו רוצים להרחיב את זה. בעצם, להחיל את זה גם על תארים מחו"ל, שהם מוכרים בישראל, לא רק על-ידי המועצה להשכלה גבוהה. יש את זה בדברי חקיקה אחרים.
היו"ר דוד רותם
אלא ל-מה?
משה דיין
מי שבוגר אוקספורד, לפי הניסוח הזה, לא נכנס.
היו"ר דוד רותם
למה? אוקספורד הוא מוסד מוכר.
משה דיין
לא לפי חוק המועצה. הם מסתדרים בלעדינו. זה פשוט לדקדק. מי שיבוא מחו"ל, מה נעשה אתו? זה מוסדות בחו"ל, הם לא מקבלים רישיון בארץ.
היו"ר דוד רותם
אז איזה מוסדות?
משה דיין
אז אנחנו מציעים.
היו"ר דוד רותם
בוא אני אשאל אותך שאלה.
משה דיין
פרקטית, פשוט מי שיבוא מחו"ל, אפילו מאוניברסיטה מאוד טובה, אז לכאורה הוא לא עובר את הסף.
היו"ר דוד רותם
הוא מוכר לצורך מה? רבותיי היקרים, שימו לב, במשרד החינוך יש ככה – יש הכרה בתואר לצורך גמול שכר, יש הכרה בתואר לצורך להיות מורה ולצורך דרגה. לא מוכן לקבל את משרד החינוך. יש גם במועצה להשכלה גבוהה יש עניין של הכרה בתארים. אם אני בא מאוקספורד ואני רוצה, עם תואר שני, ואני רוצה לעשות דוקטורט באוניברסיטה העברית, אז יגידו לי – תביא אישור על התואר שלך. אז על זה אני מוכן לקבל. אני לא מוכן לקבל, אתה יודע, משרד החינוך. כי אני יודע איך משרד החינוך מכיר בתארים לצורך גמול השכלה וכו'.
עאדל עלי
אני חושב שהאלטרנטיבה צריכה להיות עורך-דין.
היו"ר דוד רותם
אני רציתי עורך-דין, הם לא רצו.
עאדל עלי
אדוני היושב ראש, אני חושב שבעידן של לימודי משפטים ניגשים וזמינים לכל מי שיחפוץ בהם, קשה להוציא הוראת חקיקה למשרה שיפוטית שהמינימום שלה הוא לעורך-דין. בכל-זאת, משרה שיפוטית. משפטן או עורך-דין.
היו"ר דוד רותם
אני התניתי את זה רק בתנאי אחד, שאני מוכן להכניס את זה אצל הדרוזים, בתנאי שזה יהיה גם בבתי-הדין הרבניים. אני עושה הקבלה בכל דבר ומשרד המשפטים לא הסכים.
עאדל עלי
אבל לפחות תואר במשפטים. מה יעשה תואר בהיסטוריה, בוגר אוניברסיטה בהיסטוריה, מה לו ולשיפוט בבתי-הדין הדרוזים?
ראמי טרביה
אבל עו"ד עלי, אתה יודע שאין, כמעט ואין. הניסוח הזה, גם בעל תואר במשפטים, או עורך-דין בעל תואר במשפטים, גם דתי.
עאדל עלי
תראה איזה אבסורד, אפילו הקאדים המכהנים היום, הולכים, לומדים משפטים. זה משמעות שיש בזה צורך.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לשאול אותך שאלה ואני מבקש מעורכי-הדין הדרוזים לא להיעלב. איך אפשר להיות גם עורך-דין וגם דתי?
עאדל עלי
אין התנגשות. אין סתירה.
היו"ר דוד רותם
זה דבר שהוא בלתי אפשרי.
חמד עמאר
אם אני הבנתי, לפי הצחוק של עו"ד נפאע, אבל אני חושב שאין שום סתירה וקיימים היום גם מועמדים למשרה, עורכי-דין שהם דתיים והם מתפרנסים בכבוד וביושר, הייתי אומר, גם ביושר הם מתפרנסים.
משה דיין
אחרי שקבעת את הנגישות לכתבי הדת, תבדוק את הנתונים, כמה יישארו לך.
חמד עמאר
יש לנו הסכמה בקשר לתואר. אבל התואר עכשיו, מה שאתה רוצה להרחיב, אני לא רוצה להרחיב וגם אמרתי לך את זה אתמול.
משה דיין
אני מציע לכם מדברי חקיקה אחרים, חוק האזרחים הוותיקים, למשל, או בעל תואר אקדמאי, שהוא שווה-ערך לתואר אקדמי בישראל, מאת מוסד להשכלה גבוהה מחוץ לישראל, שהוא מוסד מוכר במדינתו.
היו"ר דוד רותם
אתה יודע מה הבעיה שלי? אוניברסיטת אל זהאר בעזה.
קריאה
גם הרבה בירדן היום.
משה דיין
להגיד חו"ל לא נכנס לפה, זה גם הרווארד, בסוף.
השאלה מה עושים.
היו"ר דוד רותם
אני אגיד לך דבר אחד. כשבא מישהו מהרווארד, ורוצה לעשות סטאז' במדינת ישראל, למד משפטים בהרווארד, הוא רוצה לעשות סטאז', הוא צריך לעבור קודם בחינה.
עמיר הרן
אבל איך מוכר התואר במשפטים, למשל? התואר מהרווארד? הסמכות בחוק לשכת עורכי-הדין, זה מעניין.
היו"ר דוד רותם
נתתם את הסמכות ללשכת עורכי-הדין.
עמיר הרן
מהאוניברסיטה העברית. הגוף שמוסמך להכיר בתואר משפטים זר לצורך בחינות לשכה, זה האוניברסיטה העברית בירושלים.
היו"ר דוד רותם
מקובל עלי. תואר שאדם קיבל בחוץ לארץ, אם הוא אושר.
קריאה
נפיל עליהם את התיק הזה.
היו"ר דוד רותם
הם לא יסכימו? תודה רבה לכם, רבותיי. אני מציע שיוכר על-ידי ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת.
קריאה
אני שואל שאלה פרקטית, אדוני. זה פרקטי. מחר יבוא מישהו.
היו"ר דוד רותם
אני נותן לך תשובה, תן לי רק מי שיכיר בזה. אתה אומר לי אוניברסיטה, עכשיו אתה אומר לי לא אוניברסיטה.
עמיר הרן
יש כמה אפשרויות. או למשרד החינוך, שזה הגוף במדינה.
היו"ר דוד רותם
לא, משרד החינוך זה לצורך גמול השכלה.
עמיר הרן
אפשר להטיל את זה על הוועדה שהיא תכיר, הוועדה של משרד החינוך תכיר בזה לעניין הזה. לבקש מהם, כמו שכתוב פה, יש תקנות שמשרד החינוך מכיר לעניין הזה, שהכירה בו, שהוכר כשווה ערך לעניין הזה. יש לי פה נוסחים, הדפסתי אתמול כמעט את כל מה שיש בכל החוקים.
קריאה
לשקילת תארים.
עאדל עלי
אבל היא אותה מועצה שמאשרת.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, יהיה כתוב במפורש, שהמחלקה לשקילת תארים, שתאשר את התואר, לצורך עניין זה. הלאה. 3. בעל אורח חיים. זה משרד החינוך. עדיין זה גוף סטאטוטורי.
קריאה
על-ידי שר החינוך או מי שהוא הסמיך לכך.
עמיר הרן
או ממוסד אחר, אשר הוועדה להערכת תארים במשרד החינוך, אישרה כי הוא שקול לתואר כאמור המקובל במוסדות מקובלים בארץ.
חמד עמאר
זה – כן, את זה אנחנו מוכנים לקבל.
היו"ר דוד רותם
תודה. הלאה. בעל אורח חיים ואופי ההולמים את מעמדו של קאדי מדהב במדינת ישראל. אז ביקשו ממני, הם ביקשו איזה שהוא שינוי, בעל אורח חיים ואופי.
עאדל עלי
למעשה, הסעיף הזה מתייתר לאור העובדה שהוא צריך לעבור את השלב הראשון של אישור הסיאס.
חמד עמאר
נשאיר את זה.
היו"ר דוד רותם
מלאו לו 30 שנים לפחות. יש בעיה?
משה דיין
אנשי הדת לא פה, אבל אם זה, השאלה אם זה נובע מהדת.
עאדל עלי
אבל זה היה גם בחוק הראשון.
היו"ר דוד רותם
כדי להתמנות לשופט.
קריאה
חמש שנים.
היו"ר דוד רותם
חמש שנים עורך-דין?
משה דיין
אז אוטומאטית זה מביא אותנו.
קריאה
נמוך מ- 30.
היו"ר דוד רותם
28. אי-אפשר לקבל רישיון לעריכת דין מתחת לגיל 23?
משה דיין
אדוני, זה בוטל ל- 18.
היו"ר דוד רותם
מה זה בוטל מ- 18? אתה מבין? איך אפשר לקבל רישיון לעריכת דין בגיל 18? אנחנו הרי עכשיו פה מדברים על גיל כרונולוגי, לא על שכל.
משה דיין
לא, היה סעיף של 23 גם ברואה-חשבון, ובגלל חוק יסוד חופש העיסוק וההתאמות, החזירו את זה – 18.
יריב לוין
הטענה שאדם זקוק לניסיון חיים מסוים כדי לשבת על כס המשפט, לא גוברת על חופש העיסוק? אני לא מצליח להבין.
תומר כרמי
אני מבקש להתייחס לזה, כבוד היושב-ראש. במקור, אנחנו יודעים שהסעיף אומר בן 30 שנה לפחות ונשוי או היה נשוי ולמיטב הבנתנו, הבנתי, עד לדיון פה, הבנתי שבטעם המקורי עמדו מאחוריו שיקולים דתיים. כך גם להבדיל, בעניין רושמי נישואים. זה טעם שהועלה על-ידי בתי-הדין, קיבלנו אותו, גם בג"צ קיבל אותו, כחלק מתנאי הכשירות. מאחר והושמט בנוסח פה נשוי או היה נשוי, אני באמת מעלה את השאלה אליכם, האם עומד מאחורי זה טעם דתי או לא טעם דתי ואם לא עומד טעם דתי, שזה מחדש לי, אז מדוע גיל 30? מדוע לא גיל 29?
עאדל עלי
גם בנושא הזה נבדוק עם אנשי הדת.
היו"ר דוד רותם
גם אם זה בטעם דתי או לא דתי, הם לא יכולים לגלות לך כי אתה לא זכאי לדעת את סודות הדת. אני לא יכול, בוא, אני רוצה שתבין, אני ישבתי שעות עם המנהיגים הדתיים שם וכל הזמן זה היה, אתה יודע, כביש מעקף מזה וכביש עוקף מזה, כי כל הזמן הם היו במצב שהם אמרו לי – תשמע, אנחנו לא יכולים להגיד לך. אז עכשיו, בוא נאמר ככה, האם ההיגיון שאדם שהולך להיות קאדי מדהב, להיות שופט, צריך להיות בן 30, לא סביר? אני אגיד לך משהו. אין סיכוי בעולם, שיתמנה שופט מתחת לגיל 30.


רבותי, אם הוא נשוי או לא נשוי, או היה נשוי, יש לזה משמעות?
עאדל עלי
אם יורשה לי. אני חושב שחברי כאן, יריב, דיבר על העניין של ניסיון חיים. אדם שבא לפסוק בענייני נישואים וגירושים והוא לא היה נשוי, אני חושב שיש לזה טעם של פגם. או נשוי או לא היה נשוי. הערה אחת.
היו"ר דוד רותם
אתה בעד גירושין?
עאדל עלי
לא. בהערה שנייה, בהמשך למה שאמרת היום יש מועמדים בני 30, למינויים. כן. כלומר, יש מועמד.
היו"ר דוד רותם
יוצא מן הכלל, אין לי בעיה.
עאדל עלי
אבל עדיין, בהמשך למה שאמר יריב, אם מישהו בן 30 יושב על כיס השיפוט 40 שנה, עד גיל 70, זה הרי מאבד כל ערך. הדרישה המינימאלית היא בסדר. לדעתי, נשוי או לא נשוי, היה חשוב שיהיה, כי זה נותן את הערך של ניסיון החיים, גם בחיי אישות.
היו"ר דוד רותם
הבעיה שלי היא, שאני לא מכיר את הדת הדרוזית, אני בקושי מכיר את הדת היהודית. אבל אני ישבתי עם ראשי העדה, כי אני התחייבתי שאני לא אביא, ישבו פה כל חברי הכנסת. אני התחייבתי. הם לא העירו לי על זה.
חמד עמאר
גם לי לא העירו.
היו"ר דוד רותם
אז עכשיו, מה שאתם בעצם עושים, זה דבר נורא פשוט.
יריב לוין
אם לא העירו, אז לא צריך.
היו"ר דוד רותם
אבל אתה מבין? בוא נאמר ככה, אם אתם מתעקשים על זה, אני לא אוכל להצביע על החוק.
תומר כרמי
אין פה עניין של התעקשות. אני מנסה באמת להבין מה הטעם לשינוי הזה.
סעיד נפאע
אני לא יודע. רק ניסיון החיים שאדם שעבר לו קצת כמה שנים בחיים, הוא יודע מה זה.
משה דיין
אגב, בוועדה האחרונה, היה מועמד שהגיש מועמדות שהוא לא היה נשוי וגם לא היה נשוי ואני החזרתי לו את הטפסים אחר כבוד. הוא אפילו לא הגיע לשימוע.
חמד עמאר
כי הוא לא עמד לתנאי הסף לחוק.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לשאול אותך שאלה, והוא היה מועמד ראוי?
משה דיין
אפילו לא התעמקנו. זה תנאי סף. ואם הייתי מגיע למסקנה שכן-?
היו"ר דוד רותם
השאלה היא, בוא נאמר, אם זה תנאי סף שאנחנו צריכים אותו.
קריאה
לא מן הסתם הורידו אותו.
היו"ר דוד רותם
ואם השייח'ים לא העירו לי שזה עניין שהוא חשוב לעניין הדתי, וכל הישיבה שלי היתה, אמרתי להם – תראו, אני לא אחוקק את החוק הזה, אם הוא נוגד את העניין והם לא העירו על זה. אז זה לא בעיה בשבילי.


טוב. הלאה, סעיף 5.
אלעזר שטרן
"(5) עמד בהצלחה בבחינות בכתב שקבעה ועדה בוחנת, כמשמעותה בסעיף קטן (ב)." זה בהשוואה למה שיש בבתי-הדין השרעים, וחשוב להדגיש וזה גם הודגש בדיון הקודם, שלא מדובר על בחינה בדין הדרוזי, אלא על בחינה בדין האזרחי, שחל.
תומר כרמי
גם בדין הפומבי.
קריאה
גם במעמד האישי.
היו"ר דוד רותם
אבל החוק הפומבי הוא לא חוק דתי.
קריאה
הכוונה לחוק של מדינת ישראל, לא על החוק הדתי.
קריאה
נכנס בגדר דין דתי.
היו"ר דוד רותם
כן, אבל הוא לא, הוא לא במסגרת מה שנקרא נגישות לכתבי הדת.
קריאה
זה ברור.
קריאה
לא רק דיני המדינה.
היו"ר דוד רותם
ודאי שלא דיני המדינה.
קריאה
איך הנוסח המוצע?
היו"ר דוד רותם
עמד בהצלחה בבחינות בכתב שקבעה ועדה בוחנת כמשמעותה בסעיף קטן (ב).
קריאה
בניסוח זהה למה שקיים אצל בתי הדין השרעים.
היו"ר דוד רותם
חברי הוועדה הבוחנת יהיו ראש בית הדין לערעורים, הוא יהיה יושב-ראש. חבר כנסת דרוזי שתבחר ועדת מנויים ועורך-דין דרוזי שעסק בעריכת דין ברציפות או לסירוגין, לא פחות מחמש שנים, שימנה שר המשפטים.
משה דיין
לגבי הרכיב השלישי, עורך-דין דרוזי, אני חושב שאולי כדאי להשוות את זה למה שקיים בבתי הדין השרעיים ולהוסיף עוד אופציה. שם מדובר על אדם שכיהן בעבר כקאדי, או שהוא עורך-דין שעסק בעריכת דין כאמור. אולי כדאי להוסיף גם את האפשרות הזאת, זה יהיה שתי חלופות. או אדם שכיהן כקאדי.
קריאה
אין בעיה. או-או.
משה דיין
כן.
קריאה
אין בעיה, אבל אין, לא קיים אצלנו.
קריאה
בשביל שיהיה אחידות בחקיקה.
קריאה
זה לא חוק לשנה אחת.
קריאה
מוסכם לחלוטין.
קריאה
בשנה הבאה.
היו"ר דוד רותם
אז מה ההערה שיש לך, אדוני היועץ המשפטי?
משה דיין
אני אכן, מה שעושים פה, מה שמוצע פה, זה ההרכב המקובל בשרעיים, בוועדה השרעית. שם מלכתחילה, משרד המשפטים חשב שלוועדת בחינות בדין כזה, במחילה מכבוד חברי הכנסת, זה לא בדיוק מתחבר, לקביעת תוכן של בחינה. שאלה, זה ירש את זה ונפטר בזה והתחתן עוד פעם וזה, מה התשובה, וגם לקביעת התשובות הנכונות והערעורים אחרי זה שמישהו אומר – אני כתבתי נכון, לא נכון, והבדיקה, זה הסמכות של ועדת הבחינות. אנחנו חשבנו מלכתחילה, בזמנו, בשנת 2001, כמדומני, זה היה פה בכנסת, איזה פרי פשרה עם חברי הכנסת המוסלמים דאז. הם הגיעו למסקנה שזה טעות. אני הראיתי אתמול בחדרי, ישב אתי חבר הכנסת עמאר, אני הראיתי לו פרוטוקול של הוועדה לבחירת קאדים שרעיים, שאומרים שני חברי כנסת, מהבית הזה, מה לנו ולזה? כל אחד, היו צריכים לבחור, אמר – מה לנו ולזה? והוועדה קיבלה החלטה, כוועדה, שצריך ליזום את השינוי הזה. ושר המשפטים גם אמר שצריך ליזום ואני מקווה שזה ייעשה בהקדם.
היו"ר דוד רותם
מה יהיה? להוציא את חברי הכנסת?
משה דיין
לא, חס וחלילה, אני מפחד. אני צריך לבוא עם מאבטח לפה.
היו"ר דוד רותם
אתה לא צריך מאבטח, אתה יודע, פשוט לא ייתנו לך להיכנס, אנחנו לא צריכים בשביל זה אבטחה.
משה דיין
מה שאנחנו רוצים ליזום, בבתי-הדין השרעיים, זה חבר סגל אקדמי, בעל ידע או זה, בתחום הדין האישי, בתחום המעמד האישי, אנחנו חושבים שזה צלע יותר רלוונטית לוועדת בחינות.
היו"ר דוד רותם
אתה צודק. כאשר תשנו את זה בדין השרעי, אנחנו גם נשנה פה. אתם תביאו את אותו תיקון יחד.
קריאה
מילה במילה.
משה דיין
חבר הכנסת עמאר, תהיה אור לגויים.
היו"ר דוד רותם
בוא נאמר ככה, תעזוב את חבר הכנסת עמאר. רבותיי היקרים. אתם תביאו הצעת חוק שתכלול את בתי הדין השרעיים ואת בתי הדין הדרוזים ואנחנו נאשר את זה באחת, את שניהם.
עאדל עלי
אפשר אולי שמי שימנה את עורך-הדין דווקא לשכת עורכי-הדין או המועצה הארצית?
היו"ר דוד רותם
לא, תודה רבה לך, אדוני. תעשה לי טובה, לשכת עורכי-הדין לא ממנה שום דבר.
יריב לוין
אני רוצה לומר, אדוני, דבר אחד שצריך. כל הדעות כאן מתגמדות נוכח העובדה שלפחות אין אופציה שהבת של זכי כמאל תהיה זה, כי אם בבעיה הזאת, אם היינו נתקלים.
קריאה
אני ארוץ לבג"צ עוד פעם.
אלעזר שטרן
לא סיימנו. הוראות המעבר.
היו"ר דוד רותם
יש לנו עוד סעיף. "שר המשפטים בהתייעצות עם ראש בית-הדין לערעורים ייקבע את סדרי הבחינה." זה בסדר?
קריאה
כן, זה גם מקביל.
היו"ר דוד רותם
יוצא מן הכלל.
משה דיין
אני מאוד עצוב.
היו"ר דוד רותם
אני מוכן גם לשים את שר המשפטים בתור יושב ראש ועדת המינויים. הוא גם יושב ראש ועדת המינויים.
קריאה
הוא גם ככה היושב-ראש.
היו"ר דוד רותם
אז מה אתה רוצה? יש לכם את הכל.
משה דיין
לא, אנחנו לא מחפשים כוח.
היו"ר דוד רותם
לא, ודאי שלא.
אלעזר שטרן
התחולה.
היו"ר דוד רותם
כן.
משה דיין
תחולה זו שאלה יותר מורכבת, כי אנחנו עכשיו ערב כינוס מליאת הוועדה לגבי הבחירה, זה הליך שנמשך כשנה וחצי להערכתי. השמות, אדוני היושב-ראש בטח מכיר את הפרוצדורות בדיוק כמו שופטים, אנחנו כבר פרסמנו את שמות המועמדים שעולים למליאה, קרי עברנו גם את שתי ועדות המשנה וזה עומד לקרות בסוף החודש, כינוס המליאה. עכשיו, השאלה, אם אנחנו מנחיתים את החוק הזה עכשיו, זה למעשה, בתחולה מיידית.
יריב לוין
לא, זה לא טוב, זה ברור.
עמיר הרן
מצב בתי-הדין הוא כיום, אמורים להיות שלושה בערכאה ראשונה, ושלושה בערכאת הערעורים. המצב היום שבכל מדינת ישראל יש קאדי אחד בערכאה ראשונה.
היו"ר דוד רותם
וכמה אתם הולכים למנות?
עמיר הרן
אמורים לשלב הרכב של שלושה, כיום יש אחד. אם הוא חולה, אין בית דין דרוזי בישראל.
קריאה
וזה שנים.
היו"ר דוד רותם
אז מה?
קריאה
השאלה, אם התחולה תחול גם על אלה שכבר פורסמו.
קריאה
לא, לא.
קריאה
כי בדיון הקודם, השתמע כאילו זה יחול עליהם.
קריאה
לא, ודאי.
היו"ר דוד רותם
הנה, תראה. מה שאני נותן לך, זה גם לא נתתי. זה בסדר.
חמד עמאר
זה לא המטרה שלנו, לתקוע.
היו"ר דוד רותם
אתה היועץ המשפטי, זה בסדר. רבותיי, בואו נאמר ככה, 3. תחולה.
אלעזר שטרן
אז יש לי הצעה לניסוח. הוראות חוק זה לא יחולו על אדם המכהן כקאדי מדהב או על אדם שהגיש מועמדות להתמנות כקאדי מדהב, טרם כניסתו לתוקף של חוק זה.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, לא. מתי הולכת לשבת ועדת המינויים?
קריאה
29 לחודש.
משה דיין
אבל לא בטוח שהיא תבחר ועם הבג"צים שיהיו, אני בכלל לא רואה.
היו"ר דוד רותם
בואו נאמר ככה, תוך שישה חודשים אתם תקבעו? תדחו את זה בשישה חודשים.
קריאה
אי-אפשר לדעת. אם יהיו בג"צים.
היו"ר דוד רותם
יהיו בג"צים? בג"צ מחליט תוך שלושה ימים בדברים כאלה.
משה דיין
זה מורכב טיפה, אני לא רוצה להתייחס גם לחומרים. אני, אם כבר, ואגב, זה מה שעלה לי ישר בראש. שישה עד תשעה חודשים, עדיף, אני חושב, הנוסח הבא: על אף האמור ב- 9(ב) לחוק העיקרי כנוסחו בחוק זה, לא, סליחה. הוראות סעיף 9 לחוק העיקרי, כנוסחם בחוק זה, לא יחולו: (א) על מי שערב תחילתו של חוק זה מכהן כקאדי מדהב. זה גם היום כתוב. (ב) על מועמד בהליך מינוי שהודעת הצורך לפי סעיף 12 לחוק העיקרי פורסמה לגביו ערב תחילתו של חוק זה, לעניין מועמדותו באותו הליך בלבד.
היו"ר דוד רותם
ברור. זה בסדר גמור.
משה דיין
יש לי עוד הערה. זה עכשיו בכלל, אנחנו נתפלא על מצבנו העגום. יש בחוק, יש פונקציה שנקראת ראש בית-הדין, מקביל לנשיא בית-הדין. רק מה, אין הוראה איך ממנים אותו. ישאל אדוני איך זה קרה? יש לזה הסבר. בשנת 62, או 63, כשהתקבל החוק, היה שיק אמין טריף המנוח, היתה הוראת מעבר. מי שמכהן ביום זה כראש העדה הדתית הדרוזית, הוא הראש. 92, הוא נפטר. אני באמת ביקשתי במשרד המשפטים, צריך לתקן את זה. אבל כדי שלא יהיה לפחות בשלב הזה, אני מציע הוראה נקודתית רק לתיקון הזה, עד שנעשה את התיקון הגדול, שקובע איך ממנים את הראש הזה, עם הוועדה, השר עם הוועדה.
קריאה
בהתייעצות, בדרך-כלל.
משה דיין
שנייה, אני לא רוצה פה, כי זה שינוי.
היו"ר דוד רותם
מה אתה רוצה? אני לא אומר לך שזה עניין חדש. תגיד לי מה אתה רוצה.
משה דיין
אני מאוד הייתי רוצה לתקן.
היו"ר דוד רותם
אז תגיד מה אתה רוצה.
משה דיין
מה אני אעשה, אני משפטן. תמיד מחפש את הבעיות.
היו"ר דוד רותם
זה נכון.
משה דיין
על אף האמור בסעיף 9(ב) לחוק.
היו"ר דוד רותם
אתם לא יודעים שמשפטנים אמורים לפתור בעיות, אתם רק יוצרים את הבעיות.
משה דיין
אני אמרתי את זה בלשון סגי נהור.


על אף האמור, ועד למינוי ראש בית הדין לערעורים, כבר בשלב הביניים הזה, ימנה שר המשפטים קאדי מדהב של בית-דין לערעורים למלא תפקיד יושב-ראש הוועדה הבוחנת, כמשמעה בסעיף האמור ולהשתמש בסמכויות שניתנו לראש בית הדין לערעורים בחוק זה. מה הכוונה? רק לצורך הזה, אנחנו מציעים עד שיהיה ראש, ששר המשפטים ימנה קאדי של בית-הדין לערעורים, להיות יושב-ראש הוועדה הבוחנת. אחרת אין לי יושב-ראש, אין בחינות של שייח' עומד לפרוש באוקטובר, ואני לא יודע.
חמד עמאר
אין לנו בעיה.
היו"ר דוד רותם
יופי. אם כך, אנחנו עוברים להצבעה.
קריאה
לסעיף 1.
היו"ר דוד רותם
לסעיף 1, כן.
קריאה
תקריא לנו.
היו"ר דוד רותם
יש לך עוד משהו?
אלעזר שטרן
אני אציע נוסח.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, תקשיבו לנוסח.
אלעזר שטרן
אני קורא רק עד סעיף קטן (1).


בעל ותק של חמש שנים לפחות כאיש דתי דרוזי ויש לו נגישות לכתבי הדת הדרוזית ולכתבי הפרשנות שלה: אישור להתקיימות תנאי זה יינתן על ידי הסאיס המכהן בבית-התפילה הדרוזי (חילווה) במקום מושבו של המועמד, כשיושב-ראש המועצה הכיר בו בכתב לעניין זה."
עאדל עלי
לא לא, האישור בכתב של הסאיס.
קריאה
האישור גם של הסאיס.
אלעזר שטרן
גם האישו של הסאיס יהיה בכתב.
קריאה
כאילו, הסאיס ייתן אישור בכתב לראש.
היו"ר דוד רותם
כן. וזה בתנאי שראש העדה הכיר בו.
דורית ואג
זה יאשר את זה וזה את זה.
ראמי טרביה
עוד פעם, מחזירים את העניין לראש העדה להכיר מי מקובל עליו כסאיס או לא מקובל עליו כסאיס. יש פה בעיה. באופן קבע. לא תמצא כפר שאין בו בין אחדים מהסאיסים המכהנים ליריבות עם ראש העדה. יש פה בעיה, אם אתם נותנים כרגע מה שאין לו סמכות, מה שאין לראש העדה סמכות, נותנים לו כרגע בחוק לקבוע מי הסאיס, מי לא הסאיס, מי הסאיס הנכון ומי הסאיס. לדעתי, זו בעיה רצינית. בעיה רצינית. אותו סאיס שאותו אדם מתפלל בבית התפילה שלו, מבחינה עובדתית, מאשר שהוא יש לו נגישות לדת, אך ורק. אז לראש העדה או לראש המועצה הדתית אין יותר שיקול דעת. הוא מאשר. והוועדה תעשה אם הסאיס מוכר או לא.
אלעזר שטרן
להוסיף את המילים להנחת דעתה של הוועדה, זה גם לא הסכמנו. ממה נפשך, או שאתה קורא לוועדה.
יריב לוין
יש לך בעיה שזה יהיה להנחת דעתה של הוועדה?
חמד עמאר
כן, כן, של הסיאס, של המכתב של הסיאס, להנחת דעתה. אני לא רוצה להיכנס, שראש העדה מאשר אם זה סיאס או לא סיאס.
קריאה
זה התוצאה של התיקון.
קריאה
יושב בה גם ראש העדה, יושב בה כולם ואז מחליטים אם הוא סיאס או לא סיאס.
ראמי טרביה
אבל ראש העדה לא יכול להגיד שזה סיאס או לא סיאס.
היו"ר דוד רותם
תגידו, אני לא מבין אתכם. בשביל מה אתם בכלל דרוזים? קדימה, לכו לצבא, תתגיירו ונפתור לכם את כל הבעיות.
קריאה
אתם מצליחים לגייר את מי שהתגייר שם?
ראמי טרביה
אבל סליחה, סיאס הוא סיאס וראש העדה לא יכול להחליט אם הוא סיאס או לא.
קריאה
לנו גם בזה יש בעיות.
ראמי טרביה
ראש העדה לא יכול להחליט אם זה סיאס או לא. סאיס בכל כפר, הוא סיאס של אותה חילווה, ראש העדה לא יכול לבטל אותו.
קריאה
לא ממנה אותו.
קריאה
הוא אומר שיכול להיות ויכוח.
קריאה
כן, וזה נוריד את הסעיף.
קריאה
לזה התכוונתי. אין ויכוח לגבי סיאס.
קריאה
לפחות שזה יהיה להנחת דעתה של הוועדה. של ועדת המינוי.
עאדל עלי
אנחנו נחדד את זה. התיקון דיבר על מישהו, על איזה דתי הוא, אם הדתי מותר לו או לא מותר לו, זה כבר מוסכם. איך קובעים, זה עכשיו הוויכוח איך קובעים אותו דתי. אותו דתי, קובעים אותו בבית התפילה, הוא מתפלל בבית התפילה פלוני, אותו סיאס נותן אישור בכתב שאני מאשר שהנ"ל הוא, יש לו נגישות לדת, מעביר את זה, או לוועדה או לוועדת המשנה.
קריאה
לוועדת המינויים. והיא, זה צריך להיות להנחת דעתה.
עאדל עלי
אי-אפשר לתת עכשיו.
היו"ר דוד רותם
לא, אז ראש העדה הדתית.
קריאה
לא, הוא חבר הוועדה.
קריאה
הוא ועוד שופטים מערכאת הערעור ומהערכאה הראשונה.
יריב לוין
יש הבדל בין אדם אחד.
עאדל עלי
לא לא, זה בדיוק אנחנו צריכים להיזהר מזה.
יריב לוין
אז הוועדה. להנחת דעת הוועדה.
עאדל עלי
בדיוק. אז לכן למחוק, לדעתי, צריך למחוק את ראש המועצה הדתית, צריך למחוק, להעביר להנחת דעתה של הוועדה.
יריב לוין
זה הדבר הכי נכון.
היו"ר דוד רותם
מקובל עליכם? הוועדה לפחות.
קריאה
אתה רוצה שיקול דעת לוועדה, לא?
קריאה
משה, אתה מכיר את הוועדה טוב מאוד ואת ההרכב שלה.
תומר כרמי
רק מכאן יוצא שהעניין יתברר רק כשעניינו יובא בפני הוועדה.
יריב לוין
לא, אז הוועדה תקבע בנהלי העבודה שלה שהיא מקבלת את הבקשות, היא עושה בדיקה מקדמית שהיא בכלל מאשרת שהוא עבר את תנאי הסף, היא בודקת שיש לו את כל הדברים האלה בין היתר את הנושא הזה.
קריאה
משה, כלומר, בטופס, שמוגש, מגיש כל מועמד, עכשיו הוא צריך להוסיף עוד סעיף אחד, שיצרף אליו אישור שהוא סיאס בבית התפילה שהוא מתפלל בו. וזהו.
היו"ר דוד רותם
גם בוועדה לבחירת שופטים יש ועדת משנה שבודקת את התיק מראש, אם האיש עומד בתנאים.


OK. תודה רבה, רבותיי.
סעיד נפאע
אני לא רציתי פשוט להעלות את זה בתחילת העניין. הדיון הזה היה אמור להתקיים ביחד עם הצעה לסדר באותו עניין שאני בזמן עובר לוועדה הזו, על-מנת שתידון במעמד הדיון על החוק הזה, אחרי ששר המשפטים במליאה השתכנע בנושא הזה. ואז כשהעלינו את זה, אתה אמרת, באופן מפורש, שאף אחד יטען שישנה הרחבת יריעה בנושא הזה.
היו"ר דוד רותם
קודם כל, אני קובע עכשיו שאנחנו במסגרת הקריאה השנייה, ההכנה לשנייה ושלישית, אנחנו דנים גם בהצעה לסדר שלך.
סעיד נפאע
העניין לא דקלרטיבי. יש בהצעה לסדר, היה עוד תיקון.
היו"ר דוד רותם
אדוני יציע אותו.
סעיד נפאע
ולכן. להציע אותו איפה?
היו"ר דוד רותם
עכשיו, עכשיו.
סעיד נפאע
OK, יפה. אני חושב שבזמנו, כשזה הוגש, היה שותף גם חבר כנסת חמד עמאר, גם חבר הכנסת אילן גילאון ומגלי ווהבה, ויצחק ועקנין וזה היה לאור העובדה, כבוד היושב ראש, שגם עלתה עכשיו. מאז 92, היות ואין שום הוראה בחוק, החוק כתוב באופן כללי, שבבית הדין, ערכאה ראשונה יכהנו שלושה, ובבית הדין לערעורים יכהנו שלושה. קורה מצב כזה, וזה בפועל, זה מה שקרה, זה לא היפותטי, שפתאום, בית הדין לערעורים, במשך שנים רבות, מכהן באחד, וגם כשחלה האחד הזה, המנוח, השייח' אמין טריף, למעשה לא היה בפני מי לערער. היית צריך לחכות. זה מצב אחד. מצב שני שקורה היום הזה ולמשך שנים רבות, ואני פה במקרה הספציפי. יש קאדי אחד בבית הדין ערכאה ראשונה, רק קאדי אחד. זאת אומרת, אתה לא יכול לבוא ולהגיד – הקאדי הזה פסול מלדון בסוגיה הזו, כי יש לו נגיעה לעניין הזה. לא יכול לדון. אגב, במקרה הספציפי, הקאדי שישנו, מכהן היום, הוא משפחה שמהווה לפחות 25% מבני העדה, ואז כל מקרה של בני משפחתו, שיבוא בפניו, למעשה הוא לא יכול לדון בו ואם אני, כעורך-דין, בא ומבקש לפסול את עצמו, בגלל הצורך בהיעדר משוא פנים וכל הדברים שידועים לנו אז זו בעיה.


לכן, כבוד היושב ראש, היתה הצעה בסוגיה הזו, שכללה בין היתר גם את הסעיפים שחבר הכנסת חמד עמאר לקח חלק מההצעה הקודמת. ההצעה אומרת ככה – בחוק בתי-הדין הדרוזיים, להלן, בסעיף 8, בסעיף קטן (א) בסופו יבוא – ובלבד שלא חלפה תקופה של שנה מהיום בו פחת מספרם משלושה.
היו"ר דוד רותם
ובלבד-?
סעיד נפאע
ככה – בחוק בתי הדין הדרוזיים, בסעיף קטן (א), בסופו יבוא – ובלבד שלא חלפה תקופה של שנה מהיום בו פחת מספרם משלושה. אני לא בא להקשות בהצעה הזו ולהגיד בכל מקרה שלושה, אתה יודע, יש כל מיני נסיבות לפעמים. אבל לא יכול להיות פחות משניים, בכל מקרה. זו מטרת התיקון, כדי שלא ייווצר המצב שאנחנו חיים אתו מאז 92 עד היום.
היו"ר דוד רותם
סליחה, עוד פעם, אני רוצה להבין. כתוב בסעיף ככה – בית-דין ידון בשלושה אולם אם מספר הקאדים המכהנים בו פחת משלושה או שנבצר מאחד או משניים מהם למלא את תפקידם, רשאי בית-הדין לדון באחד.
סעיד נפאע
כך כתוב.
היו"ר דוד רותם
כן. ואתה רוצה להוסיף-?
סעיד נפאע
מה שאני בא ואומר – ובלבד שלא חלפה תקופה של שנה מהיום בו פחת מספרם משלושה. זאת אומרת, המערכת צריכה לפעול במקרה הזה.
היו"ר דוד רותם
תוך שנה לבחור, לפחות.
סעיד נפאע
כן, כדי שלא ייווצר המצב הזה שיש, של קאדי אחד, שימשיך לדון חמש שש שנים.
אלעזר שטרן
מצד שני, חבר הכנסת נפאע, אם אתה מוסיף את התוספת הזאת, זה אומר שאם מסיבות כאלו ואחרות הליך המינוי נתקע, מעבר לשנה. אפילו אותו קאדי אחד, לא יוכל לדון.
סעיד נפאע
אפשר לסייג את זה.
אלעזר שטרן
זו המשמעות.
היו"ר דוד רותם
העניין הוא, בוא אני אגיד לך משהו, הבעיה היא שאתה עושה את זה במסגרת הצעה לסדר היום, כשבעצם אתה רוצה לתקן, שינוי, תיקון חוק. אתה צריך להגיש הצעה, הצעת חוק.
סעיד נפאע
לא, זו היתה הצעת חוק. היתה הצעת חוק.
היו"ר דוד רותם
אבל הסכמת שהיא תידון כהצעה לסדר.
סעיד נפאע
היתה הצעת חוק, היה ויכוח במליאה, בנושא הזה. אני לא רוצה להיכנס לוויכוח שהיה. בסופו של דבר, שר המשפטים, אחרי ששמע את הדברים, למה זה לא התקבל וזה התקבל, ככה, אתה זוכר? אז הוסכם שאני אסכים שתהיה הצעה רגילה לסדר, תידון.
היו"ר דוד רותם
ותידון, בסדר גמור. עכשיו, רבותיי היקרים, האם יש לכם עמדה שאני יכול לשמוע?
משה דיין
כן, בואו ניגע בשורש העניין. הסיפור ההיסטורי הוא, זה לא סתם שבין 92 ל- 2000 לא היתה בחירה, זה גם נבע מהמשבר הקשה שעברה העדה הדרוזית עם מותו של השייח' טריף, הדברים התייצבו ואז הלכו לבחירה, גם זה שלא בחרו שניים לערכאה הראשונה נבע ממשהו.
היו"ר דוד רותם
כמה קאדים, אגב, יש היום?
משה דיין
אני משה הקטן. שנייה. עשיתי, אמרתי, ועשינו את זה. יש לי היום, יש לנו היום שלושה תקנים לכל ערכאה, באיוש בוועדה בימים אלה.
היו"ר דוד רותם
אדוני היועץ המשפטי, אתה לא שם לב מה אני שאלתי. כמה קאדים מדהב מכהנים היום בערכאה הראשונה?
משה דיין
אחד.
היו"ר דוד רותם
כמה זמן הוא כבר מכהן?
קריאה
שמונה שנים.
היו"ר דוד רותם
זאת אומרת שמונה שנים אין קאדי מדהב שני?
משה דיין
נכון.
היו"ר דוד רותם
זה כבר מ- 2002?
משה דיין
נכון.
היו"ר דוד רותם
עד 2010?
משה דיין
נכון.
היו"ר דוד רותם
מתי בפעם האחרונה היו שלושה קאדים כאלו?
משה דיין
לא היו.
היו"ר דוד רותם
אתם מבינים, רבותיי, זה דבר שאני, לא יכול לקבל אותו. יש משברים, אין משברים, זה לא משנה. חבר הכנסת נפאע צודק בדבר אחד, בוא נאמר ככה, יושב קאדי מדהב אחד, שב- 25% מהתיקים, הוא יכול להיות פסול מלכהן. רבותיי, אתם משרד המשפטים, יש לכם תפקיד – לדאוג שמערכת המשפט הדרוזית, תפעל. אז מה הוא אומר? דבר נורא פשוט – OK, בחרתם, מילאתם את ששת התקנים. מה אנחנו עושים, חס ושלום, כולם בני-אדם, שניים מהם בעוד שנה, טסים להשתלמות בארצות-הברית. ובדרך, אתה יודע, בום ואין מטוס. יהיה צריך לעשות משהו? אז הוא אומר – רבותיי, תוך שנה תמנו, כדי שלא יהיה מצב שזה עוד פעם יהיה עשר שנים.
תומר כרמי
אם כבר, אז ההוראה צריכה להיות לגבי, מהותית לגבי מינוי. תוך שנה ימנו, ולא שלא יהיה דיונים. אם כבר.
קריאה
להפסיק את בית-הדין לגמרי?
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אתם רוצים שאני אגיד לכם משהו? תגידו, מה היה קורה.
משה דיין
לשופטים אין את זה.
היו"ר דוד רותם
אין את זה? בוודאי שלא. כי בשופטים, לא יעלה על הדעת שלא ימנו, לא יעלה על הדעת ולא יעלה על הדעת שהרכב של שלושה, ישב באחד. אתה יודע מה? תאר לך שבית-המשפט העליון יגיד – לא מינו שופטים ולכן אנחנו דנים בעתירות לבג"צ, במקום בשלושה, אנחנו דנים באחד. לא יעלה על הדעת שיקרה דבר כזה.
משה דיין
בשרעיים למשל, יושבים בהרכב יחיד. בדין הדתי הדרוזי, למיטב ידיעתי, אני כבר מפחד להגיד שאני מבין בדין הזה, אפשרי אחד. אפשרי אחד. כלומר, זה לא איזה סיטואציה, לא שואל אם זה בסדר.
סעיד נפאע
סליחה שאני קוטע אותך. אני אביא לך דוגמה. הרי בית-הדין הדרוזי גם דן בענייני ירושה, נכון?
משה דיין
גם.
סעיד נפאע
נכון?
משה דיין
אם יש הסכמה של הצדדים.
סעיד נפאע
יפה. בסדר? דן בענייני ירושה. ומגיעים קרובי משפחה של אותו קאדי, שיש להם אינטרסים שיש לבן אחותו של אותו קאדי אינטרס באותה ירושה. איך ידון? איך ידון? לכן, רבותיי, אמרתי לכם, אני לא מבקש להקשות.
היו"ר דוד רותם
לא, אבל חבר הכנסת נפאע, יש לי שאלה אליך – בית דין דרוזי צריך לדון באיזה הרכב?
סעיד נפאע
על פי החוק שלושה, וכתבו שם שלא יפחת מאחד. מאוד הייתי גמיש בנושא הזה, שלא להגביל לא את משרד המשפטים, לא את ועדת המינויים, אלא שייווצר מצב, שנה אתה יכול לחכות לתיק, הרי ממילא מחכים לתיקים יותר משנה גם בבתי-המשפט הרגילים. אבל יותר מזה, וכשאני ברקע שלי היו מקרים שאני התמודדתי באופן אישי, כשניתנה ההחלטה בערכאה הראשונה, ולא יכולת לערער, הצדדים חיכו.
היו"ר דוד רותם
אז אתה מציע שזה יהיה לא יותר מאשר למשך כמה זמן?
סעיד נפאע
אני מוכן לנוסח שהם יסכימו לו, כדי להתגבר על הבעיה הזו.
יריב לוין
זה למינויים לא לעצם הדיון. כי אז התוצאה של מה שאתה מציע תהיה שגם באותם תיקים שאפשר לדון ודנים בהם, אי אפשר יהיה בינתיים לדון בגלל המצב שאין מינוי. הדרישה צריכה להיות לא שלא ידונו, אלא הדרישה צריכה להיות שיהיה מינוי.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אפשר לפתור את זה בצורה פשוטה.
יריב לוין
רק שהיא דרישה, אדוני היושב ראש, אם מותר לי לומר, שהיא לתפארת הכתוב. יגידו לך שכנראה לא יצליחו לעמוד בה.
היו"ר דוד רותם
אני אגיד לכם מה אני הייתי רוצה לעשות. חבר הכנסת נפאע, תגיד לי מה עמדתך. אני הייתי רוצה לכתוב שלתקופה של שנתיים, אלא אם כן יסכימו הצדדים.
סעיד נפאע
בסדר. אמרתי, אני מוכן.
משה דיין
אדוני היושב-ראש, אני חושב שיש בחוק. אדוני היושב-ראש, אם ברמה העקרונית, יש בחוק אמירה שראה שר המשפטים צורך, יפרסם, יש מחויבות לשר על-פי חוק היום, להטמיע מהלך של בחירה. לכן, רובצת עליו החובה הזו, גם אם לא נכתוב כלום. ההפך, האמירה שנתיים, אומרת לבעל תפקיד – יש לך שנתיים לזה. אם הבעיה שלך היא הבעיה המעשית, אז הרי אנחנו עומדים למנות בעזרת השם בקרוב, למלא את השורות. אתה יודע שהכל תלוי רק בנו ובוועדה, לא באף אחד אחר, יש בעיות. אמיתיות, אבל בעזרת השם נתגבר. אז אנחנו יודעים שבעשרים השנה הקרובות, לפי הגילאים, אין שם מועמדים בגיל 65.
סעיד נפאע
לא, כבוד היושב-ראש הביא לך דוגמה שיכולה לקרות.
היו"ר דוד רותם
אנחנו לא שולחים שניים-שניים, רק אחד-אחד. לא נוסעים יחד שניים.
משה דיין
התקנים קיימים ואני אומר את זה, לא רוצה להרחיב. זה לא רק משרד המשפטים. אני אפילו אומר לא רק, בלשון זה. לפעמים, בסבב הקודם, הרי גם השלום בית בתוך העדה הוא חשוב.
היו"ר דוד רותם
מאוד.
משה דיין
ואני זוכר, היועץ המשפטי לממשלה בעצמו כינס את הניצים, הגענו לשלב הבחירה הזה, עם גרון ניחר, זה לא היה רק, ולכן, זה לא, אנחנו משרד המשפטים, נתן השנה מתקציבו, הוסיף שלושה תקנים, על חשבון זה, כדי שיהיה בית דין מכובד וזה אמירה מאוד חזקה. אנחנו לא צריכים שוטר שיגיד לנו שנתיים וזה.
היו"ר דוד רותם
הם לא מוכנים להצעה שלך.
סעיד נפאע
אני חושב, היתה פה איזה שהיא הצעה.
משה דיין
הוא אמר אם כבר אז, כי ההצעה שלך פוגעת באזרח. מה יקרה? פשוט, יגידו לו – אין דיון. כתוב בחוק אין דיון, לך הביתה, תבוא עוד שנתיים.
סעיד נפאע
לכן אמרתי, אני מוכן לשנות את זה.
קריאה
לא, אמרנו, אם אנחנו מוכנים לחשוב על כיוון, אז הכיוון מהבחינה המהותית צריך להיות יותר נכון.
סעיד נפאע
יפה.
תומר כרמי
אבל בכל מקרה, לנו אין את הסמכות כרגע להסכים.
משה דיין
אבל חבר הכנסת נפאע, בוא תנסה.
משה דיין
הוא אמר שמונה שנים, אני לא רוצה להגיד למה חלק גדול מהשמונה שנים חיכה. זה לא משרד המשפטים, זה לא קצת, בין 92 ל- 2000, אני לא מדבר.
סעיד נפאע
יש עובדה קיימת שאנחנו מזה 20 שנה, 20 שנה, אתם לא, עם כל הכבוד.
משה דיין
אתה אומר אתם. זה קצת.
סעיד נפאע
לא לא, אני אומר. אני אומר אתם.
משה דיין
גם אנחנו.
סעיד נפאע
משרד המשפטים, כי אתם אחראים.
היו"ר דוד רותם
עכשיו פותרים את זה.
סעיד נפאע
כדי שזה לא יחזור על עצמו.
היו"ר דוד רותם
אז אני, יש לי הצעה. אז אני רוצה להגיד לך משהו. אני הייתי מציע לך, חבר הכנסת נפאע, אני במקומך הייתי מגיש הצעת חוק שאומרת – נתפנה מקומו, חייב שר המשפטים, תוך 90 יום, לפרסם.
תומר כרמי
אגב, פרסמו הרבה פעמים. כמעט כל שר משפטים.
משה דיין
אני ניהלתי שלושה הליכים ועוד פעם ועוד פעם ועוד פעם, ובעזרת השם זה יצא מזה.
היו"ר דוד רותם
למה הייתם צריכים לקיים עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם?
משה דיין
ככה.
קריאה
לא לפרוטוקול.
חמד עמאר
כי הם שומעים לזה ושומעים לזה.
היו"ר דוד רותם
הבנתי.
חמד עמאר
עכשיו יש להם התנגדויות. אמרתי לך גם אתמול. תבדוק את כל ההתנגדויות, יש לך חודש, אמרת לי יש לי 20 מכתבים מ-29 לחודש, תבוא ב- 29 תציג את הדברים.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להגיע להצבעה.
משה דיין
אני באופן אישי מוציא את הנשמה, תאמין לי.
חמד עמאר
אני יודע.
משה דיין
זה לא בסדר. מה, אתה בא לרמוז עלי?
חמד עמאר
לא. אני אומר לך ב- 29 צריך להיות ועדה.
היו"ר דוד רותם
מה שהם אומרים, יש בזה היגיון. אם אני כותב את מה שאתה אומר, יכול להיות מצב שאחרי שנה כולם חוטפים. כי אין קאדי מדהב. אז גם אותם אלה שלא פסולים, יש לי תיק, אני לא קרוב שלו ואתה לא קרוב שלו ואנחנו שנינו יש לנו תיק, הוא לא יכול לדון. ואז גם אנחנו בבעיה.


אני הייתי נוקט בצורה אחרת לגמרי, אני הייתי, אם היה קורה דבר כזה בבית-משפט, בבית-דין זה, הייתי מגיש בג"צ.
סעיד נפאע
הגישו בג"צ. משרד המשפטים התחייב.
משה דיין
התחייבנו.
היו"ר דוד רותם
אבל את הבג"צ הזה היה צריך להגיש לפני עשר שנים. אתה יודע, יש שאילתה דחופה לשר המשפטים השבוע. מינו 11 דיינים לבית הדין הרבני. אבל לא משביעים אותם. הוועדה החליטה, ולא משביעים אותם כבר ארבעה חודשים.
קריאה
איך זה?
היו"ר דוד רותם
איך זה? אני אקבל תשובה, אני מניח, לשאילתה שלי. השבוע שאלתי אותה.
קריאה
השבוע משביעים.
היו"ר דוד רותם
מי אומר?
קריאה
למיטב ידיעתי.
סעיד נפאע
אתם, בתור אנשים מומחים הרבה יותר מאתנו בנושא הזה, איך אפשר, מעבר לעובדה שמינינו, OK, שיהיו בריאים ויחיו עד 120, בסדר, אף אחד לא מאחל לאף אחד שייפגע. לשאלה איך יימנע מצב כפי שהיה, ואנחנו לא מדברים באוויר, איך יימנע?
משה דיין
אני אגיד לך.
סעיד נפאע
אין איזה שהוא נוסח שייכנס לחוק?
היו"ר דוד רותם
זה לא השאלה. אם הם לא ממנים.
משה דיין
חבר הכנסת נפאע. אני רוצה לדבר ככה, ברור.
היו"ר דוד רותם
אבל אתה מבין, מתי הגישו את הבג"צ?
סעיד נפאע
הגישו את הבג"צ אחרי פטירתו של המנוח שייח אמין טאריף.
היו"ר דוד רותם
כמה זמן?
סעיד נפאע
ונמשך.
קריאה
זה בג"צ נפרד, נדמה לי.
קריאה
היה בג"צ פני שנה.
היו"ר דוד רותם
לפני שנה? אתה מבין? כשב- 2002 הוא נפטר ונזכרים ב- 2010.
סעיד נפאע
לא, אדוני היושב-ראש, הוגשו כ- 40 בג"צים, בסוגיות שונות. אני הייתי יוזם של רובם. היו סוגיות שונות בכל מה שקשור לעדה הדרוזית, המועצה הדתית הדרוזית היום מכהנת בבג"צים. פעם לא היה מועצה דתית דרוזית.
משה דיין
אדוני היושב-ראש, רק לסיום. ואני מדבר בלשון חדה וברורה. אגב, זה עבר למשרד המשפטים ב- 2002, אם אני לא טועה, האחריות ממשרד הדתות.


המערכת הזו חשובה לנו. אני באופן אישי מסור לה, מעל ומעבר לתפקידי, וכל החברים הטובים שלנו. אתה לא צריך לדאוג בקטע הזה, במילה אחת אני רק אמנה. בימים אלה ישופץ בית הדין ויורחב, יש יועץ משפטי.
היו"ר דוד רותם
זה הכל טוב ויפה. אני כבר חסר אוויר.
משה דיין
אבל אני רוצה לומר, לכן אנחנו לא צריכים את המשטרה הזו, בסוגריים. אני אומר לך – אתה רוצה, אני אדבר אתך ביחידות, למה היו עיכובים.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, בואו. אני מעלה את החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית
תודה רבה. פה אחד, החוק אושר לשנייה ושלישית, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:45

קוד המקור של הנתונים