ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 07/02/2011

חוק החברות (תיקון מס' 16), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
49
ועדת החוקה חוק ומשפט

7.2.2011


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 334

מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט

יום שני, ג' באדר א' התשע"א (7 בפברואר 2011), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק החברות (תיקון מס' 12) (ייעול הממשל התאגידי), התש"ע-2010 - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
נכחו:
מוזמנים
חה"כ אריה ביבי

עו"ד אבי ליכט, משנה ליועמ"ש, משרד המשפטים

עו"ד מרים אילני, ממונה על חקיקה - כלכלי, משרד המשפטים

עו"ד דנה נויפלד, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד אורנה ואגו, המח' המשפטית, בנק ישראל

לילך שמע-זלטוקרילוב, הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

שיראל גוטמן, מנהלת מח' תאגידים, הרשות לניירות ערך

מוטי ימין, מח' תאגידים, הרשות לניירות ערך

עו"ד איל דותן, איגוד הבנקים בישראל

עו"ד יהודה דולב, איגוד הבנקים בישראל

גד סואן, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות

עו"ד נתי שילה, יועמ"ש, איגוד החברות הציבוריות

עו"ד לייזה חיימוביץ, איגוד החברות הציבוריות

עו"ד שלמה לנדרס, התאחדות התעשיינים

פרופ' עמיר ליכט, ייעוץ

עו"ד דן גבע

יוסף הולנדר

עו"ד דרור שטרום

עו"ד יעל טבק

עו"ד שירין הרצוג, מומחית לממשל תאגידי

עו"ד יהודית קורן, לשכת עורכי-הדין

שלמה וקס, מנכ"ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה
ייעוץ משפטי
עו"ד אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אסתר מימון

הצעת חוק החברות (תיקון מס' 12) (ייעול הממשל התאגידי), התש"ע-2010 –
הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. רבותי, אנחנו ממשיכים.
דנה נויפלד
הפסקנו בסעיף331(ג). אני אמשיך לקרוא. "בסעיף 331(ג) לחוק העיקרי, אחרי "בעל שליטה במציע" יבוא " וכן מי שיש להם עניין אישי בקבלת הצעת הרכש המיוחדת ובסופה יבוא "ויחולו הוראות סעיף 276 בשינויים המחויבים"."

תיקון סעיף 336

"בסעיף 336(א) לחוק העיקרי, אחרי "לא ירכוש אדם מניות" יבוא "של חברה ציבורית או זכויות הצבעה בחברה כאמור (בפרק זה – מניות)".

סעיף 337 – אנחנו לא מקריאים את התיקון הראשון, אנחנו עוברים לסעיף (2).
היו"ר דוד רותם
מה עם 337?
מרים אילני
אנחנו נסביר למה אנחנו רוצים בינתיים להשהות את הדיון בו ולבוא עם תיקון יותר מסודר בסוגיה הזאת.
היו"ר דוד רותם
מתי אתם מתכוונים לעשות את זה?
מרים אילני
בעוד מספר חודשים.
היו"ר דוד רותם
אתם מושכים את סעיף 337?
דנה נויפלד
את פסקה (1).
מרים אילני
את הפסקה הראשונה, המסומנת.
דנה נויפלד
אני ממשיכה לקרוא את פסקה (2), שעכשיו תהיה פסקה (1). "אחרי סעיף קטן (א) יבוא: "(א1) במניין קולות הניצעים לא ייכללו בעלי מניות שיש להם עניין אישי בקבלת הצעת הרכש המלאה ."
"בסעיף 338 לחוק העיקרי – (א) בסעיף קטן (ב) במקום "שלושה חודשים" יבוא "שישה חודשים"; (ב) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא – "(ג) המציע רשאי לקבוע, בתנאי הצעת הרכש המלאה, כי ניצע שנענה להצעת הרכש המלאה שהתקבלה כאמור בסעיף 337(א), לא יהיה זכאי לסעד לפי סעיף זה."
היו"ר דוד רותם
פה תעצרי. פה אני רוצה להבין.
מרים אילני
נתחיל עם הצעת רכש מיוחדת. חוק החברות קובע הסדרים במקרה שאין בחברה בעל דבוקת שליטה, זאת אומרת, מי שמחזיק 25% או יותר מזכויות ההצבעה בחברה, או כשאין מי שמחזיק למעלה מ-45% מזכויות בחברה. זאת אומרת, שיש פיזור מאוד גדול. כשאדם בא ורוצה שתהיה לו שליטה בחברה, אומרים לו: כדי שתהיה לך שליטה בחברה, אתה צריך לשלם פרמיית שליטה לכל בעלי המניות, שלא תאסוף אחד ואחד ואז תהיה לך שליטה בלי ששילמת עליה. כדי לדעת האם הפרמיה ראויה, הכלל קובע שאם רוב מקרב הניצעים נענו להצעה אתה יכול לרכוש את המניות שיעלו אותך אל הרוביקון שרצית.
היו"ר דוד רותם
יש מקרים שבהם אתה מחייב את כל בעלי המניות.
מרים אילני
עוד לא הגענו לזה. אנחנו עכשיו בהצעת רכש מיוחדת שאומרת, שכשאין בעל דבוקת שליטה, או כשאין מי שמחזיק 45%, אתה צריך לעשות הצעת רכש לכלל בעלי המניות. כדי לבחון האם ההצעה ראויה אנחנו אומרים שאם רוב מקרב הניצעים הסכימו להצעה, ההנחה היא שהפרמיה ראויה, ולכן אתה יכול לרכוש.

מה שאנחנו עושים בסעיף הזה זו רק הבהרה, כי הסעיף הזה אומר שבעל שליטה במציע לא יכול להיות חלק מהניצעים, כי יש לו עניין בהצעה. אנחנו אומרים: בעל שליטה במציע, וכן כל מי שיש לו עניין אישי בקבלת ההצעה.
היו"ר דוד רותם
אני כבר מדבר על הסעיף הבא.
מרים אילני
עוד לא הגעתי. אני מסבירה את סעיף 331(ג).
היו"ר דוד רותם
אני רוצה שתסבירי לי את (ג): " המציע רשאי לקבוע, בתנאי הצעת הרכש המלאה, כי ניצע שנענה להצעת הרכש המלאה שהתקבלה כאמור בסעיף 337(א), לא יהיה זכאי לסעד לפי סעיף זה."
מרים אילני
זאת הצעת הרכש המלאה. עכשיו הסברתי הצעת רכש מיוחדת, כשאין בעל שליטה בחברה או כשאין בעל דבוקת שליטה.


הסעיף הבא, 336(א), עוסק בהצעת רכש מלאה. פה אנחנו אומרים שיש מקרים שבהם כשאדם רוצה להפוך חברה ציבורית לחברה פרטית אומרים לו שני דברים: דבר ראשון, אתה לא עובר את ה-90% בלי שאתה עושה הצעת רכש מלאה לכולם, כדי שהמיעוט לא יהפוך מיעוט זניח, והוא יהיה בלחץ שהוא יהפוך למיעוט זניח, ואז הוא ימכור את המניות בפחות משוויין. זו הוראה אחת. הוראה שנייה אומרת שאם אדם רוצה להפוך לחברה פרטית, הוא לא צריך הסכמה של כלל בעלי המניות, ואם יש אחוז מסוים שלא הסכים, אפשר לכפות עליו. כלל הכפייה היום אומר שאם לא שיעור אלה שלא נענה להצעה אינו עולה על 5%, אפשר לכפות על כל היתר. בהצעה בנוסח הכחול הצענו להקל עם האפשרות של בעל השליטה לכפות על המיעוט, ואמרנו שבכל מקרה שרוב מקרב הניצעים לא התנגד, אפשר יהיה לכפות.


קיבלנו על זה הערות מספר מכיוונים שונים. מצד אחד אמרו לנו: הגזמתם על כלל ההכרעה הזה שכופה ברוב רגיל, כאשר היום יש זכות וטו של המיעוט. בנוסף, אמרו לנו שהקלנו פה על השתלטויות עוינות, כי נוצר מצב שבלי תמיכה של החברה אפשר לבוא מבחוץ ולרכוש את החברה בהשתלטות עוינת. בנוסף, לאחרונה ניתן פסק דין "אספן", שחסם באופן מסוים את האפשרות לעשות הצעת רכש מלאה לפי סעיף אחר בחוק החברות, לפי סעיף 350. בנוסף, חוק החברות אומר שאפשר לעשות מיזוג ברוב רגיל, כאשר גם שם, בסיטואציות מסוימות, אפשר לכפות על המיעוט לצאת ברוב רגיל. לכן החלטנו לעשות חשיבה מחודשת לגבי כלל המסלולים, מתי אפשר ללכת למסלול הזה, מתי אפשר ללכת למסלול אחר, איזה כלל הכרעה יהיה כאן, איזה כלל הכרעה יהיה שם, האם נכון לשקול את העמדה של הדירקטוריון, האם יכולה להיות זכות וטו לדירקטוריון בהשתלטויות עוינות, האם הוראות שנקבעו בתקנות שעניינן ביצור שליטה מסוים, האם צריך לתת להן תוקף או לא – כל הנושאים האלה עלו לאחרונה, וחשבנו שהזהירות מחייבת להוציא בינתיים את התיקון הזה, לעשות חשיבה מחודשית ולבוא בעוד מספר חודשים עם תיקון מסודר.
היו"ר דוד רותם
טוב. אני רוצה שתסבירו לי את סעיף (ג). "המציע רשאי לקבוע, בתנאי הצעת הרכש - - -."
מרים אילני
ההסדר של הצעת רכש מלאה אומנם אומר שאפשר לכפות על המיעוט, אבל אומרים לו: אם כפו עליך, אתה יכול ללכת לבית משפט ולבקש סעד הערכה. היום החוק אומר שגם מי שהסכים להצעה וחשב שהיא הוגנת, יכול ללכת לבית משפט ולבקש סעד הערכה. הדבר הזה יוצר חוסר ודאות כלפי בעל השליטה, כי כשהוא מציע את הצעת הרכש הוא יודע כמה הוא צריך לשלם. גם סברנו שאם אדם הסכים להצעה, אין שום סיבה שהוא יבוא אחרי זה ויגיד: הסכמתי, אבל עכשיו אני לא מסכים וחושב שההערכה לא נכונה.

כאשר בחנו את ההיסטוריה של הסעיף הזה, ההסבר היה שהכוונה היתה לאפשר הצעות רכש, כשהן יעילות. והחשש היה שאדם מן הציבור יחשוב שאם לא תהיה לו אפשרות לסעד הערכה, הוא לא יסכים גם כשההצעה ראויה, ולכן אמרו: נאפשר לכולם, כדי שההצעה הראויה תעבור. אבל העירו לנו מצד בעלי השליטה, ובצדק, שברגע שאדם הסכים והיה לו כל המידע, הוא לא יכול לבוא אחרי זה לבית המשפט ולהגיד שהוא רוצה סעד הערכה אף-על-פי שהוא הסכים. בחנו את זה גם בעולם, וגם בעולם אין סעד הערכה למי שהסכים.
היו"ר דוד רותם
מה קורה כאשר לא התנגדתי והסכמתי לקבל את המחיר, אחר-כך בית המשפט קובע שהמחיר הזה הוא בלתי הגון, בלתי ראוי, וצריך לשלם עליו. האם הפסדתי כי הסכמתי? מה ההיגיון בזה?
מרים אילני
אדוני שואל שאלה נכונה. אנחנו באנו עם התיקון הזה ב-2005, ובדיוק מהסיבה הזאת התיקון הזה ירד, כי אמרו שבסופו של דבר אם בית המשפט אמר שהסעד הזה לא נכון, אז הוא לא נכון. עם זאת, כן יצרנו פה תיקון שסעד ההערכה יהיה לא בתוך שלושה חודשים, אלא אפשר יהיה להגיש את זה בתוך שישה חודשים, כשבמקביל, הרשות לניירות ערך עומדת לפרסם תקנות גילוי מאוד מפורטות, גם אחרי שהחברה הפכה להיות חברה פרטית. זאת אומרת, שאם הגילויים לא היו ראויים, ובעקבות זה הסכמת, יהיה אפשר לתבוע.
היו"ר דוד רותם
הגילויים היו ראויים, רק שבית המשפט אחר כך קבע שהסכום שהוצע לא הגון, לא ראוי ולא נכון, כי עשקו אותי. האם בגלל שהסכמתי - - -
מרים אילני
זה לא תמיד עשקו אותך. הרבה פעמים יש מספר שיטות הערכה, ובית המשפט מעדיף שיטה אחרת.
היו"ר דוד רותם
בית המשפט קבע שהמחיר שקיבלתי הוא לא המחיר הנכון. לא עשקו אותי, כן עשקו אותי, לא משנה. כאשר מכרתי את המניות שלי, וקיבלתי מחיר שהוא פחות מערכן האמיתי, אז עשקו אותי. מה שאתם אומרים זה דבר פשוט: אדוני, הסכמת – אכלת אותה. יכולתי להסכים, כי אני פוחד להיות במיעוט, ובגלל אלף ואחד דברים.
מרים אילני
בזה טיפלנו.
היו"ר דוד רותם
יש פה הרבה מאוד דברים שגורמים לכך שאני אסכים.
מרים אילני
בנושא של המיעוט טיפלנו, כי אם אין לך הרוב הדרוש, זה לא יעבור, ואז לא תהיה בעיה. בנושא של דילמת האסיר, החוק כבר מטפל.
היו"ר דוד רותם
עזבו אותי עם דילמת האסיר. תורת המשחקים זה למשחק, זה לא תורה.
שיראל גוטמן
הסעיף כמו שמנוסח היום לא מאפשר את הפנייה לבית משפט, את הבקשה כסעד הערכה למי שהתנגד.
היו"ר דוד רותם
למי שהסכים.
שיראל גוטמן
נכון. יש פה סעיף נוסף שמדבר על כך שאפשר אחרי שבית המשפט אישר את המסלול כסעד הערכה, שזאת תהיה תובענה ייצוגית. אני לא בטוחה שמהסעיף, כמו שהוא מנוסח היום, וגם לא מהכוונה, צריך לשלול את זה שברגע שהתובענה ייצוגית, אתה הסכמת להצעה, אבל לא אתה מגיש אותה, אלא שמישהו אחר מגיש אותה.
מרים אילני
זאת הכוונה. הכוונה שאם הסכמת, אתה גם לא בפול של הקבוצה.
היו"ר דוד רותם
אין בזה היגיון.
מרים אילני
אני מציעה שהחברות שביקשו את זה, גם ינסו לשכנע את אדוני.
היו"ר דוד רותם
בבקשה, ינסו לשכנע.
נתי שילה
אפשר להשאיר את המצב הקיים, אבל אז צריך לתת אפשרות למי שהציע את ההצעה לסגת ממנה, כי הוא הציע הצעה כשהוא מתכוון להוציא מהכיס 2 מיליון שקלים לדוגמה, מחיר שהוא בדק וחשב שהוא סביר, ופתאום בא בית משפט ואומר: שלם 4 מיליון שקלים. אין לו, או שהוא לא מעוניין. מצד אחד לא רוצים לתת לסגת מההצעה, ומצד שני רוצים לשנות את התנאים שלה. אי-אפשר להחזיק את החבל בשני הצדדים.
היו"ר דוד רותם
זה נכון. הוא יוכל לסגת מההצעה, בתנאי שהוא לא עשה בחברה בינתיים שום פעולות - -
נתי שילה
אנחנו מדברים על תום לב ושלא נעשו שירקעס וכל מיני דברים כאלה.
היו"ר דוד רותם
- - שגרמו נזק לבעלי המניות.
נתי שילה
הכול בסדר – בתום לב, אבל הוא הציע את ההצעה במחיר מסוים.
שירין הרצוג
ראשית, החוק היום כן מאפשר לכל ניצע, כולל מי שהסכים, ויש פסק דין של השופטת רונן בנושא הזה. היא לא נתנה סעד במקרה הספציפי, אבל היא אישרה שהכלל הזה חל לגבי כל הניצעים. ככל שהיתה דילמה, ולדעתי לא היתה, היא טופלה.
נתי שילה
בשביל זה התיקון.
שירין הרצוג
התיקון לא מטפל בזה. מראש היתה דרישה לתיקון הזה, הוא היה פעמיים במערכת ונמחק בכל פעם. הצורך קיים בשוק, כי אי-אפשר לבצע הצעת רכש במצב הקיים כשאין ודאות במחיר שישולם. כאשר סעד הכפייה מאפשר כפייה של אחוז מצומצם מהמניות, הנזק הכלכלי למציע הוא מוגבל, הוא יכול לגדר אותו, הוא יודע מהו, זה אחוז המניות שהוא כופה כפול ההפרש שהוא לא יודע מה הוא יכול להיות. לכן חשוב מאוד לא להשאיר את המצב כמו שהוא היום לפני התיקון, ואני חושבת שהתיקון אכן נכון ונדרש.
מרים אילני
נתנו לי דוגמה, אדוני, של קבל שמוכר דירות. אני קניתי במחיר מסוים, ואחרי זה הוא מוריד את המחיר. אני יכולה להגיד לו: למה עכשיו אתה מוכר בכך וכך? זו הדוגמה שנתנו לי. אפשר להתווכח עליה.
היו"ר דוד רותם
הדוגמה הזאת לא לעניין בכלל. אף אחד לא כפה עלייך, ובי"ת, אין פה העניין שבית המשפט כסעד הערכה נתן אחר-כך מחיר אחר ואמר: המחיר שקיבלת לא נכון. אם יתברר שעשקו אותך במכירת דירה, כל בית משפט יבטל את החוזה.

אתם אומרים לי דבר נורא פשוט: אדוני, נקבע שהמחיר שקיבלת הוא לא המחיר ההגון, אבל מכיוון שהסכמת מכל מיני סיבות פסיכולוגיות ונפשיות אחרות, אתה הפסדת. אני לא מבין למה אתם עושים את זה.
מרים אילני
הנושא קצת יותר מורכב. זה לא מחיר הגון או לא מחיר הגון. אם יש הטעיה בדוחות - - -
היו"ר דוד רותם
אל תיקחי את הדוגמה של הטעיה בדוחות. זה לא נכון.
מרים אילני
אתה חישבת את זה לפי מודל מסוים, והיה נראה לך ראוי. בא בית משפט ואומר למי שלא הסכים: המודל הזה של החישוב הוא לא המודל הראוי, ראוי מודל אחר. מי שלא הסכים רצה יותר. ומי שהסכים, הסתפק בזה.
היו"ר דוד רותם
בית המשפט לא אומר "למי שלא הסכים". בית המשפט אומר: המחיר של המניה, צריך להעריך אותו בדרך אחרת, וזה מחיר המניה הנכון. יכול להיות שפסקי דין של בית משפט הם לא חשובים מספיק, אז אולי נתקן את החוק ונקבע שלפסקי דין של בית משפט יש חשיבות באופן כללי.
שיראל גוטמן
יש פה יחסי גומלין בין סעד ההערכה שזה האקס-אנטה, האפשרות לפנות לבית משפט, ובין המנגנונים שהם אקס-פוסט. בהצעת רכש מלאה יש במידה מסוימת גם וגם, במיוחד עכשיו כשאנחנו מוסיפים את העניין האישי. הרעיון היה שהיום, בסעד הערכה, אין שום משמעות לשאלה איך הרוב הצביע, כי למעשה גם אלה שחושבים שההצעה היא לא טובה, יכולים להתנגד, כי יש להם אופציה אחר-כך, ולכן גם בית המשפט לא בהכרח ייתן משקל לדבר הזה. מרגע שאתה קובע שמי שרשאי לפנות לבית המשפט ומי שבית המשפט מביא בחשבון זה רק מי שלמעשה התנגד או לא הביע את הדעה, יש משקל ממשי לרוב. מה שיקרה זה שני דברים: האחד, שבית המשפט יטה פחות להתערב ולתת סעד הערכה ברגע שהתקבלה החלטה ברוב שאין לו עניין אישי. והשני, ברגע שבית המשפט כבר מחליט, הוא מונע את האפשרות הזאת של מי שמראש הצביע בעד לקבל אופציה גם אחר-כך.
היו"ר דוד רותם
אתם הרי מעבירים את הכדור למציע. הוא אומר בתנאי ההצעה שלו שמי שיסכים או לא יביע עמדה, לא יוכל אחר-כך לפנות לבית משפט.
שיראל גוטמן
אנחנו מעבירים לו את הכדור מכיוון אחר.
היו"ר דוד רותם
אני בכלל לא יודע אם חוקתית זה נכון, בקביעה שלי, לסגור את הדרך למישהו לבית המשפט.
שיראל גוטמן
הוא יכול להתנגד. הרעיון של החלפת הכדור, אני אנסה להסביר מהו. הרעיון אומר שאתה סוברני להחליט שאתה נגד ההצעה. אתה יכול גם להיות אדיש ולא לומר כלום, וגם כך תיספר כאילו אתה נגד ההצעה. אם אחרי שהסתכלת על הנתונים, אתה חושב שההצעה טובה – וכמובן שמים בצד אם הטעו אותך, ואז אנחנו במקום אחר לגמרי – זאת ההזדמנות שלך עכשיו להביע את הדעה ואין לך זכות נוספת. מה זו ההזדמנות שניתנה לבעל השליטה? היה ובעל השליטה חושש שכל המתלבטים למיניהם, מחמת ההתלבטות, יצביעו בשלב הנוכחי נגד העסקה - - -
היו"ר דוד רותם
הם יצביעו בעד העסקה מסיבה אחת פשוטה, משום שאני חושש שאני אשאר - - -
שיראל גוטמן
אתה לא תישאר, זה העניין. אין פה מלכוד 22 בהגדרה. אין פה דילמת האסיר, כי אתה צריך רוב - - -
היו"ר דוד רותם
עזבו אותי עם דילמת האסיר.
שיראל גוטמן
בכל הצבעה רגילה יש מה שנקרא "אדישות רציונלית" – פסיביות מאוד-מאוד גדולה של כלל הניצעים. בהצעת רכש מלאה המנגנון הוא הפוך – כל מי שלא הביע דעה, רואים אותו כמתנגד, ולכן בעל השליטה צריך לגייס מישהו אקטיבי ולשכנע אותו. אף אחד לא חושש שמא הוא לא יסכים, יכפו עליו, כי זה הכלל. הכלל הוא שאם ההצעה הצליחה, היא הצליחה עם כולם, אם היא נכשלה, היא נכשלה עם כולם. לכן אין מצב כמו בהצעת רכש מיוחדת שלה נדרש מנגנון מיוחד, שבו אתה חושש שמא אתה תסכים, יקנו רק ממך במחיר לא טוב ומהאחרים לא יקנו. כולם באותו סל.
היו"ר דוד רותם
לא זו הבעיה שלי. הבעיה שלי, שאני חושש שיכריחו אותי למכור, ולכן אני מקבל את ההצעה, כי אני רוצה לוודא שאני לא אהיה מאלה שמכריחים אותם.
שיראל גוטמן
איך יכריחו אותך למכור?
היו"ר דוד רותם
משום שיהיה רוב.
שיראל גוטמן
למה שתסכים להיות חלק מהרוב הזה?
מרים אילני
אל תסכים, ואז יהיה לך סעד הערכה.
היו"ר דוד רותם
רבותי היקרים, יש כל מיני היבטים פסיכולוגיים למה אנשים מסכימים. אני לא מבין, כשבא בית המשפט אחר-כך וקבע שהערך שקיבלתי הוא לא הערך הנכון, למה שאני לא אקבל את מה שקבע בית המשפט?
שיראל גוטמן
הרעיון הוא ליצור איזון בין האופורטוניזם של הניצעים, שהם פשוט יחכו לאופציה בדיעבד. אני יכולה לבקש ממרים אילני שתצביע נגד, שתניע את הסעד הרחב, אני יכולה גם ללכת למישהו אחר ולבקש ממנו את זה.
היו"ר דוד רותם
אני יכול לעשות את זה גם בעצמי, אבל אחר-כך מתברר שאני לא עשיתי את זה בעצמי, מרים אילני עשתה את זה, ובא בית המשפט ואומר: רבותי, ערך המניות לא נקבע נכון. מה שקורה, שמכיוון שהסכמתי, הפסדתי.
שיראל גוטמן
מה שאתה אומר זה שחשיבה רציונלית אמורה להניע את בעלי המניות להצביע נגד.
היו"ר דוד רותם
חשיבה רציונלית לא מעניינת אותי כרגע, אני מדבר על המקרה הספציפי שהסכמתי, ואחר-כך בא בית המשפט ואמר שהערך לא נכון.
שיראל גוטמן
אם אתה יודע מראש את הכללים, ומראש אומרים לך: ההסכמה שלך, גורמת לך להשתק, תחשוב פעמיים אם להצביע, ולכך ניתנה גם האפשרות לבעל השליטה. אם לא היינו נותנים את האפשרות לבעל השליטה, מה שהיה קורה, שהרבה בעלי מניות - - -
היו"ר דוד רותם
מה שיקרה שהרבה אנשים יפחדו, ולגישתכם הם לא יסכימו, ולא יהיה רוב - - -
שיראל גוטמן
נכון, ולכן העסקאות ייכשלו. ופה יש אופציה - - -
היו"ר דוד רותם
העסקאות ייכשלו. ומי אומר שזה טוב?
מרים אילני
את זה בעל השליטה לוקח על עצמו.
שיראל גוטמן
בשביל זה יש אפשרות לבעל השליטה, אם הוא חושש שזה מה שיקרה, להגיד שכדי שזה לא יקרה, הוא מאפשר גם למתנגדים לחכות אחר-כך ולבחון את סעד ההערכה, אבל זו פררוגטיבה שלו. קודם כפינו את זה עליו במין גישה פטרנליסטית.
היו"ר דוד רותם
למה פתאום נהיינו טובים אליו, הרי כל הזמן אנחנו כופים על בעלי שליטה?
שיראל גוטמן
זה משהו לטובתו. אם הוא רוצה להיטיב עם עצמו - - -
היו"ר דוד רותם
בסעיפים פה אתם פעם אחת כופים עליו ופעם אחת אתם לא כופים.
מרים אילני
זה בדיוק האיזון.
שיראל גוטמן
אנחנו מאוד עקביים.
היו"ר דוד רותם
מי אמר "אנחנו מאוד עקביים"?
שיראל גוטמן
אני אומרת. אנחנו מאוד עקביים, אנחנו לא מריעים אתו.
היו"ר דוד רותם
אם כך, בואו ניתן לרוב להחליט בכל מקרה. נחזור לסעיף ההוא של מינוי דח"צים וכן הלאה. למה אנחנו פטרנליסטים עליו בנושא של דח"צים?
רוברט אילטוב
אני מקבל את ההצעה שלך.
היו"ר דוד רותם
אני יודע, אדוני. גם הם יודעים שאני לא מתכוון לזה.
גד סואן
מי שצריך קודם כול לשקול זה המציע. הרי המציע לא חייב להכניס את הסעיף הזה שאומר שמי שהסכים מוותר על זכותו לתבוע או לקבל סעד הערכה אם נקבע למישהו אחר, והוא יעשה טוב-טוב את החשבון. המציע צריך לחשוב טוב מאוד. אם הוא יחשוב שההצעה שלו לא הוגנת מספיק, לא יקבלו בכלל את ההצעה שלו. אם הוא חושב שההצעה טובה והסכומים טובים, גם לניצעים וגם לו, כי זה הסכום כסף שעומד לרשותו, ואין לו מעבר לזה, או הוא לא רוצה מעבר לזה, הוא יציע את ההצעה שלו ויגיד שאלה שלוקחים, מה שנקרא "הסיכון" שלא לקבל תוספת אם בית המשפט יחליט על כך, הם יחליטו שלא לקבל את ההצעה.


הסעיף הזה מכניס את המציע בדילמה, הוא צריך להחליט מה טוב לו, והוא יעשה מה שטוב לו. ואם הוא חושב שההצעה הוגנת וההצעה טובה ורוב הניצעים יקבלו את זה, אזי אנחנו צריכים לתת לו את ההגנה.

התוספת הזאת היא תוספת נכונה, היא נותנת אפשרות למציע לעשות טוב-טוב את החישובים שלו ולראות מה הוא יכול ומה לא. הוא לא חייב להכניס את הסעיף הזה, זו פררוגטיבה שלו להכניס את הסעיף הזה, אבל אז, מה שנקרא "ייזהר הקונה", הכלל הרומי העתיק. מי שמקבל את ההחלטה, צריך לדעת שהוא יודע מראש שאם וכאשר ההצעה תתקבל, ויהיה מישהו מהמיעוט, מהמתנגדים, הלך לבית המשפט וקיבל סעד הערכה, הוא, זה שתמך בזה, לא יקבל סעד הערכה. הוא יודע את זה מראש – ראה הוזהרת. בדקתי, ראיתי, השתכנעתי שכדאי לי והצבעתי, למה אני צריך עכשיו לקבל תוספת אם מראש הסכמתי למחיר ההוא וידעתי שאם יהיה סעד הערכה, אני לא אקבל.
היו"ר דוד רותם
רבותי משרד המשפטים, אדוני ממלא-מקום היועץ המשפטי - -
אבי ליכט
אני מקשיב לכל מילה, אדוני.
היו"ר דוד רותם
- - אני מודיע לך, מה שאתם תעשו פה, מכיוון שהסכמתי ואני לא זכאי לסעד הערכה, לא תהיה לי ברירה, אלא כשאני יודע שמישהו אחר קיבל, אני אצטרך ללכת לבית המשפט ולטעון שחובת הגילוי ובתנאים שקבעתם, לא עמדו בהם, ויצטרכו לנהל עוד דיון של ארבע שנים בדלוואר - - -
מרים אילני
שם אין סעד הערכה למי שהסכים.
היו"ר דוד רותם
מה שיקרה, שאנשים יגישו תביעות כדי לטעון שחובת הגילוי לא היתה חובת גילוי נכונה ולא גילו להם הכול והתעו אותם, ומה שיקרה שהיחידה הכלכלית של בית המשפט בתל-אביב תהיה עמוסה מפה ועד הודעה חדשה. אם זו הכוונה שלכם, אהלן וסהלן. זה מה שיקרה. כולנו מכירים את העניין שאני קיבלתי 100 שקל למניה ומישהו אחר קיבל 600 שקל למניה, אני לא אשב בשקט.
אבי ליכט
שמענו את ההערה של אדוני בכובד ראש, ניכרים דברי טעם בדברי אדוני. אנחנו מושכים את זה בשלב זה. נעשה בדיקה ונחזור לאדוני. אם אדוני ממילא לא מצביע היום, נגיד בשבוע הבא אם אנחנו יורדים מזה או שנציע הצעה לתקן.
היו"ר דוד רותם
היתה פה הצעה שהיא נכונה אולי, שאם אנחנו מאפשרים את זה לכולם, גם לתת למציע אפשרות לחזור בו ולהגיד: רבותי, יש לי סכום מסוים, אל תתקעו אותי מכל הכיוונים.
אבי ליכט
נבחן גם את זה, אדוני.
גד סואן
אם כבר, זה מה שיאזן את זה.
היו"ר דוד רותם
אני מודה לכם.
גד סואן
אם הניצע חוזר, אז גם למציע יש זכות חזרה.
שיראל גוטמן
ההצעה לא פרקטית, היא לא ישימה, משום שסעד הערכה מוגש בתוך פרק זמן אחרי שהצעת הרכש הסתיימה ואחרי שהמניות כבר החליפו ידיים, הן לא נסחרות זה מספר חודשים בבורסה, אבל אי-אפשר, בזכות הסיכון שבעל השליטה לוקח, לקחת מכל אותם בעלי מניות שכבר עשו משהו עם הכסף שהם קיבלו, הכניסו אותו בהשקעות חלופיות, להגיד להם: עכשיו אתם לוקחים - - -
נתי שילה
יצטרכו לקבוע לוח-זמנים אחר.
שיראל גוטמן
להיפך, את לוח-הזמנים צריך להאריך בדיוק מהסיבה שכבר הועלתה פה, שהדוחות הכספיים האחרונים הם עדיין לא בציבור, לכן כל אחד שרוצה לשקול את צעדיו, צריך לראות.
נתי שילה
מדובר על המהות, ואחר-כך לראות - - -
גד סואן
מה עושים בארצות-הברית?
היו"ר דוד רותם
מה עושים בדלוואר?
גד סואן
אין זכות. מי שהסכים לא יכול לערער על כך.
נתי שילה
רציתי להתייחס לסעיף (א1) לעניין מניין הקולות וכו'.
היו"ר דוד רותם
מה זה (א1)?
נתי שילה
בסעיף 337, סעיף (א1) שנשאר, שאותו לא מושכים.
שיראל גוטמן
אני אבהיר מה שרצינו, כי גם לי יש הערה, שהוא לא מנוסח נכון, הוא לא משיג מה שרצינו. אני אסביר מה רצינו, ותראה אם יש לך הערה.
נתי שילה
נשמע. דנה נוימן קראה את זה קודם.
שיראל גוטמן
היום בסעיף 337 יש רוב מקרי, כי אם אני מחזיקה 50%, אני צריכה לשכנע 45 מתוך 90, ואם אני מחזיקה 90%, אני צריכה לשכנע חמישה מתוך עשרה. הרעיון היה שלכל הפחות צריך רוב של 50%. אנחנו רוצים שהרוב הזה, לכל הפחות 50%, יהיה 50% בלתי נגועים. היו לנו מקרים, שראינו בשנה האחרונה, שבהם בעל השליטה החזיק 90%, ומי שהחזיק במניות נוספות של 3% או 4%, זה למשל המנכ"ל, או מישהו אחר שיש לו עניין אישי מובהק בבעל השליטה, לכן מה שקורה במצב כזה שהמנכ"ל שמחזיק ב-5%, כופה את עמדתו, כי מספיק שרק 4% לא ייענו ו-1% נענה, למעשה ה-5% שהם נגועים כופים עמדתם על הציבור. מה שרצינו להוסיף פה שאם כבר יש דרישת רוב בסוף שהיא תהיה רוב בלתי נגוע. כשזה נקרא יחד עם הסעיף הקודם שנמחק, זה מתחבר. כשמוחקים את הסעיף הקודם, זה נראה בחלל ריק. צריך להתאים את הנוסח.
נתי שילה
אולי נמשוך גם את זה.
שיראל גוטמן
למה שנמשוך גם את זה כשיש היום הצעות רכש מלאות שמעבירות אותם כך וכופות על הציבור, כשמי שמעביר את ההצעה זה מישהו שהוא בלתי נגוע?
נתי שילה
הגדרה של עניין אישי בדרך כלל משמשת בעסקאות עם בעלי שליטה או במינוי דח"צים, ודיברנו על זה הרבה. זה עניין אישי שבא מכל מיני כיוונים. כשאנחנו מדברים כאן על עניין אישי בהצעת רכש, זה רק עניין אישי של מישהו שמחזיק מניות ונענה להצעה. ההגדרה של עניין אישי בחוק החברות מחריגה את החזקת המניות. היא לא כוללת החזקת מניות.
שיראל גוטמן
גם פה אותו דבר.
נתי שילה
מה שיוצא פה שמוצעת הצעת רכש, אני, כבעל מניות, אפילו אם אני בן דודו של בעל השליטה, אני רוצה להיענות להצעה הזאת ולמכור את המניות כמו כל הציבור, באותו מחיר, ופתאום ההיענות שלי גורמת פה להפרעה בהצעה. זה לא דבר סביר.
שיראל גוטמן
הוא סביר בדיוק כשם שהוא סביר - - -
נתי שילה
זה לא עסקה חריגה שאני מוכר מגרש לחברה, אני מוכר מניות כמו כולם.
שיראל גוטמן
גם בעסקת בעלי שליטה כשאתה המנכ"ל או אח של בעל השליטה ואתה מחזיק במניות ומצביע בקניינך לכאורה, החשש הוא שעניינך האישי בבעל השליטה יגרום לכך שתשקול עוד עניינים שישפיעו על שיקולך.
נתי שילה
זה לא בגין החזקת המניות.
שיראל גוטמן
גם פה זה לא בגין החזקת המניות.
נתי שילה
אני מוכר את המניות, זה העניין שלי.
שיראל גוטמן
נכון, אבל זה לא מה שיוצר את העניין האישי. מה שיוצר את העניין האישי זה הדברים האחרים, למשל, כי אתה בנו של בעל השליטה או כי אתה המנכ"ל, שכרגע קיבלת בונוס שמפצה על המחיר שמקבל יתר הציבור.

בואו נזכור שיש פה הליך של כפייה. אחת הסיבות שמורידים את החלק הראשון זה בגלל טענות של פגיעה בקניין והליך הכפייה. יש פה כפייה על הציבור למכור את המניות שלו, אז הרעיון הוא שהכפייה הזאת נעשית לפחות כשיש רוב בלתי נגוע שאמר "מסכים אני". נכון שיש סעד הערכה גם בסוף, אבל יש פה מנגנון שהוא מנגנון חשוב, שהוא גם אקס-אנטה והוא לא רק בדיעבד.
היו"ר דוד רותם
כל זמן שמשכתם את הכפייה - - -
שיראל גוטמן
יש כפייה.
מרים אילני
זה לא קשור. עדיין יש כפייה על אחוז מסוים.
היו"ר דוד רותם
נכון, אבל 337(א) הוא משהו אחר, הוא משנה את הדברים האלה.
שיראל גוטמן
למקום עוד יותר רחב.
דנה נויפלד
הוא מקל.
היו"ר דוד רותם
השאלה אם (1) לא מחובר אלי - - -
שיראל גוטמן
לא, הרעיון היה שלפחות ב-90% יהיה רוב בלתי נגוע. מה שההצעה רצתה לעשות היא להגיד: תמיד רוב בלתי נגיע, אל תלך לרוב של 60%, 70%, 80%, 90%, תשאיר את זה תמיד ב-50% בלתי נגוע. את זה שמים רגע בצד, אבל לכל הפחות צריך להיות 50% בלתי נגוע כשבאים פה לפגוע בקניינו של מישהו.
נתי שילה
השימוש בעניין אישי כאן לא מתאים. זה לא המטריה של העניין.
שיראל גוטמן
עניין אישי אומר שיש לו זיקה עודפת משמעותית.
נתי שילה
אין זיקה עודפת. יש לו מניות שהוא רוצה למכור, כמו כולם.
שיראל גוטמן
זה בסדר שהוא רוצה למכור, השאלה אם התוספת שהוספת, "כמו כולם", היא נכונה לו, וזה ייבחן בשים לב לנסיבות. יש לנו בית משפט כלכלי שיקבע מה זה עניין אישי, כמו שבית המשפט הלא כלכלי קבע מה זה עניין אישי למטריה של עסקאות בעלי שליטה.
נתי שילה
זה כבר בית מרקחת, לא בית משפט.
עמיר ליכט
ההצבעה היא הצבעה על המחיר, לכן השאיפה היא שאנשים יצביעו נטו על המחיר. מי שיש לו סיכוי שהמציע יסדר לו אחרת, מכיוון אחר, כך שהוא יהיה שמח, ולא משנה איך תגדיר את זה, אם זו קרבת משפחה או זיקה עסקית אחרת, או כל קשר, חוות הדעת שלו על המחיר על-ידי זה שהוא מציע את המניות היא לא נקייה כמו מי שהוא משקיע פסיבי.

מה בעצם אומר הסעיף? אנחנו מדברים על בעל שליטה במובנו הרחב, מהותי, האמיתי. הוא וכל אלה שהוא יכול להשפיע עליהם. לא צריכה להיות לך התנגדות. אם המחיר הוא נורמלי, יהיה רוב.
נתי שילה
ממילא, אם זה מישהו שמוגדר כמחזיק יחד עם בעל השליטה, אתה לא לוקח את המניות שלו - - -
עמיר ליכט
זה מה שזה עושה.
שיראל גוטמן
הוא לא צריך להחזיק יחד עם בעל השליטה..
עמיר ליכט
לא החזקה ביחד, לא מדובר על פעולה במתואם, זה לא הסכם בעלי מניות. מה החשש מהמנכ"ל? לא שהוא בן-אדם רע - - -
נתי שילה
למנכ"ל יש 2%, הוא גם רוצה למכור.
עמיר ליכט
כן, ובעל השליטה מאותת לו, הוא לא צריך להגיד לו והוא בוודאי לא מתכוון לכתוב לו, אל תדאג יהיה בסדר. זה החשש. בעוד שמשקיע מוסדי, אין דרך שבעל השליטה יאותת לו כך.
קריאות
- - -
היו"ר דוד רותם
השאלה אם זה צריך להיות עניין אישי - - - -
מרים אילני
זו הגדרה רחבה אצלנו בכל חוק החברות, אנחנו לא רוצים לסטות ממנה.
היו"ר דוד רותם
עניין אישי יש לכל מי שרוצה למכור את המניות שלו.
שיראל גוטמן
לא, זה בדיוק החריג.
היו"ר דוד רותם
לא מספיק שיש לו עניין אישי, אלא הוא צריך שתהיה לו איזו זיקה למציע.
שיראל גוטמן
זה לא עניין אישי מה שאמרת כרגע. הגדרת עניין אישי מחריגה את הזיקה שיש לך מעצם החזקת המניות. הרצון שלך למכור את המניות הוא בהגדרה לא עניין אישי.
גד סואן
הרצון למכור את המניות הוא המניע פה.
שיראל גוטמן
אני לא מבינה.
נתי שילה
למה את לא מבינה? המנכ"ל מחזיק אחוז מהמניות כחלק מהמניות שיש לו בתוכניות בונוסים ודברים כאלה. הוא רוצה למכור את זה עכשיו.
אבי ליכט
אנחנו רוצים שתהיה הצבעה נקייה. זה נראה לי בסדר, יושב-ראש הוועדה.
היו"ר דוד רותם
אתם רוצים הצבעה נקייה, אבל החשש שלכם הוא מזיקה שלי כשאני מסכים למציע. נגיד שאני מנכ"ל החברה וקיבלתי בונוס וכל מה שאתם רוצים, אבל המציע זה מישהו שרוצה לעשות השתלטות עוינת, ואני יודע שהוא מפטר אותי, אז אתם עדיין מגבילים - - -
שיראל גוטמן
לא, לא יהיה לך עניין אישי.
מרים אילני
העניין האישי בקבלת הצעת הרכש ולא בדחייה.
היו"ר דוד רותם
יש לי עניין אישי, לכן אני אצביע נגד.
שיראל גוטמן
אה יכול פשוט לא להצביע.
מרים אילני
ההגדרה היא "עניין אישי בקבלת הצעת הרכש", לא בדחייתה.
גד סואן
קבלה זה גם אי-קבלה.
מרים אילני
לא.
שירין הרצוג
במקרה ההוא אין סיבה שזה לא יהיה עניין אישי כמו עניין אישי אחר. אם הקריטריון הוא עניין אישי, זה גם עניין אישי שהוא שונה, השאלה היא האם העניין האישי - - -
מרים אילני
כתבנו: בקבלת הצעת הרכש, לא בדחייתה. הכוונה היתה בקבלה.
שיראל גוטמן
זה רק עניין אישי בקבלה.
שירין הרצוג
ראשית, הנושא של העניין האישי בהחלט יכול לבוא בחשבון לדעתי. לדעתי לא כדאי לגעת בו כל עוד לא משנים את הרף של ה-90%, כי כבר היום קשה מאוד לסגור הצעות רכש. אבל כשבודקים את העניין האישי, המבחן צריך להיות האם העניין האישי של המחזיק שונה מעניינם של כלל בעלי המניות. זה המבחן. לכן המנכ"ל, כשמודיעים לו שעומדים לפטר אותו, יש פה עניין אישי שונה.
שיראל גוטמן
את צודקת שהמבחן שקבע בית המשפט זה עניין אישי שהוא שונה מהותית בעניינם של אחרים, וזה בהחלטה שלו לקבל את העסקה ולהיות חלק ממי שיגרום לכפייה על השאר. לא בכיוון ההפוך.
מרים אילני
עניין אישי שלילי גם בעסקאות בעלי שליטה, וגם כאן הוא לא נכלל בגדר עניין אישי.
גד סואן
עניין אישי הוא רק במובן החיובי, את אומרת.
מרים אילני
נכון. גם בעסקאות וגם פה.
שיראל גוטמן
זה גם בא להגן מפני הכפייה - - -
נתי שילה
אני מציע שתוסיפו ל-337 גם את (א1) ותביאו הכול מחדש.
מרים אילני
פה אין סיבה לדחות את זה. אנחנו רואים את זה כהבהרה במובן מסוים.
היו"ר דוד רותם
עוד מישהו רוצה להעיר לגבי הסעיף הזה, רבותי? דרור שטרום, אין לך מה להגיד?
דרור שטרום
לא, לגבי הסעיף הזה מראש לא הבענו שום הסתייגות. זה קורה.
היו"ר דוד רותם
הלאה.
דנה נויפלד
הוספת סעיף 338(א).
"אחרי סעיף 338 לחוק העיקרי יבוא
הצעת רכש לניירות ערך הניתנים להמרה או למימוש למניות

338א. התקבלה הצעת רכש מלאה לפי הוראות סימן זה, והמציע הציע גם הצעה לרכישת כלל ניירות הערך של אותה חברה ציבורית, יחולו הוראות סעיפים 337 ו- 338 בשינויים המחויבים, גם על הצעת הרכש לניירות הערך האמורים."
מרים אילני
כאשר עושים הצעת רכש מלאה החברה הופכת לחברה פרטית, אבל עדיין יכול להיות שיהיו לה ניירות ערך הניתנים להמרה, כשבאיזה שלב הם יהפכו שוב למניות, ואז שוב החברה הופכת חזרה לציבורית. אמרנו שאותו כלל ,שחל במקרה של כפייה לגבי מניות, יחול גם על ניירות ערך הניתנים להמרה. בעקבות ההצעה של 337, התיקון הזה מחריג, בנוסח בחוברת הכחולה, אג"ח שהוא לא נייר ערך להמרה, ופה אנחנו אומרים שגם במקרה שבו חברה רוצה להפוך לתאגיד פרטי שהוא גם לא תאגיד מדווח, זאת אומרת, שגם אין לו אג"ח בציבור, גם אז יחילו אותם כללים.


אני רוצה להבהיר לפרוטוקול שלכאורה, עולה מהסעיף הזה שיש כאן אופציה למציע, כאשר בתקנות ניירות ערך, בכל הנושא של ניירות ערך הניתנים להמרה זה לא אופציה, זה חובה. פה אנחנו אומרים שאם אתה עושה את ההצעה הזאת, בין אם זה חובה ובין אם זה דרך וולונטרית לעניין אגרות חוב – בכל מקרה כללי ההכרעה יהיו כמו במניות.
היו"ר דוד רותם
לא נכון שנדע קודם מה אתם קובעים ב-337, כדי שנדע מה להגיד ב-338?
מרים אילני
ההנחה שאותו כלל צריך לחול. היום כבר יש לנו כלל ב-337. כבר עכשיו אני רוצה לתת את ההקלה הזאת.
שיראל גוטמן
זה לא קשור לתיקון. היום, לפי תקנות ניירות ערך, כשיש לך חברה שיש בה מניות, אופציות למניות ואג"ח, מה שנקרא "אג"ח סטרייט", שלא המירות למניות, בא אדם עושה הצעת רכש מלאה למניות, והוא הצליח. לפי תקנות ניירות ערך יש עליו חובה עכשיו להציע הצעת רכש מלאה גם לכל מי שמחזיקים את האופציות – ניירות ערך שניתנים להמרה. הוא עשה את הפנייה הזאת, אין לנו סעיף של הכפייה. זאת אומרת, נניח שנענו 96% מקרב מחזיקי האופציות, עדיין הוא תקוע עם 4% מקרב מחזיקי האופציה בחברה פרטית, שהם יכולים להמיר את זה אחר-כך, ושוב לאיים בלהפוך אותה ציבורית. זה נותן פה פתרון שאומר: הצלחת לשכנע 95% מסוג נייר הערך שאתה מציע, אתה יכול לכפות את זה גם על ה-5% הנותרים.
שירין הרצוג
בעצם על כל סוג נייר ערך יחול אותו - - -
שיראל גוטמן
ההבדל הוא שבהמירים יש חובה לעשות את ההצעה, ובאג"ח סטרייט אין חובה לעשות, אבל ברגע שהחלטת לנסות את מזלך ולהציע, אתה יכול גם לכפות אם יש היענות של מעל 95%.
שירין הרצוג
הכלל שמכילים מניות יחול על כל סוג נייר ערך בנפרד, נכון?
שיראל גוטמן
95%.
שירין הרצוג
כדאי לחדד את זה.
מרים אילני
זה כתוב.
שיראל גוטמן
הכוונה שלא יחברו סדרות.
שירין הרצוג
הכוונה שזה יחול על כל סוג בנפרד. אני מניחה שזו הכוונה.
שיראל גוטמן
כן.
היו"ר דוד רותם
יש למישהו הערות על הסעיף? הלאה.
דנה נויפלד
תיקון סעיף 345א


"בסעיף 345א(ב) לחוק העיקרי, במקום "בתוספת" יבוא "בתוספת השניה" ובמקום "התוספת" יבוא "התוספת השניה";"
היו"ר דוד רותם
מה זה?
מרים אילני
זו התוספת המומלצת.
דנה נויפלד
זה תיקון טכני.

סעיף 349א
"אחרי סעיף 349 לחוק העיקרי יבוא
(חברת חוץ שהפסיקה לקיים מקום עסקים בישראל)


349א. (א) חברת חוץ שהפסיקה לקיים מקום עסקים בישראל והודיעה על כך לרשם, תהא פטורה מחובותיה לפי פרק זה, החל במועד מסירת ההודעה, ואולם רשאי השר לקבוע מועד פטור מוקדם יותר לעניין חובת תשלום אגרה לפי פרק זה. (ב) על אף הוראות סעיף קטן (א), חברה שמסרה הודעה כאמור באותו סעיף קטן, אינה פטורה מחובתה כאמור בסעיף 346(ב)(3), אלא אם כן מסרה לרשם מען אחר למסירת כתבי בית דין והודעות; מסרה החברה לרשם מען אחר כאמור, מחוץ לישראל, לא יידרש היתר בית משפט לשם המצאת כתבי בי דין והודעות לחברה הנוגעים לפעילות החברה בישראל, בעת שקיימה מקום עסקים בישראל, לפי הוראות תקנה 500 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984."
מרים אילני
היום חוק החברות קובע שחברה שמנהלת מקום עסקי בישראל חייבת להירשם. חברת חוץ שהתאגדה מחוץ לישראל צריכה להירשם, אבל אין שום הסדרה לגבי אופן המחיקה שלה מהמרשם. הסעיף הזה מסדיר את זה ואומר, שברגע שחברה הפסיקה את הפעילות שלה, והיא מודיעה לרשם, כל חובות האגרות והדיווחים כבר לא חלים עליה, למעט החובה להחזיק פה נציג לקבלת כתבי בית דין, וחלף הנציג היא יכולה לתת את הכתובת שלה לקבלת כתבי בית דין בחוץ-לארץ, וזה בא לפתור את הנושא של תקנה 500, שהם לא יצטרכו לעמוד בתנאים של תקנה 500 כדי להמציא מחוץ לתחום השיפוט, וזה איזון ראוי בעינינו, בין הצורך בהעמדת נציג קבוע, כשחברה כבר הפסיקה את הפעילות שלה, לבין זה שיהיה קל לתבוע את החברה הזאת על פעילות שהיא עשתה כשהיא היתה בישראל.
היו"ר דוד רותם
טוב.
דנה נויפלד
החלפת כותרת סימן ב' לפרק רביעי בחלק התשיעי


"במקום כותרת סימן ב' לפרק רביעי בחלק תשיעי יבוא: "סימן ב': הטלת עיצום כספי בידי הרשם"."

הוספת סימן ד' לפרק רביעי בחלק תשיעי

"אחרי סעיף 363 לחוק העיקרי יבוא: "סימן ד': הטלת עיצום כספי בידי רשות ניירות ערך."

הטלת עיצום כספי בידי רשות ניירות ערך

"363א (א) בסימן זה הסכום הבסיסי כמפורט להלן, לפי הענין: (1) לעניין חברה - הסכום הקבוע לגביה בפרט 1 לתוספת השישית לחוק ניירות ערך; (2) לעניין יחיד - הסכום הקבוע בפרט 5 לתוספת השישית. (ב) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, בקשר לחברה ציבורית שהיא תאגיד מדווח כהגדרתו בחוק ניירות ערך או שהוראות פרק ה'3 לחוק האמור חלות עליה, רשאית רשות ניירות ערך להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות סימן זה, בסכום הבסיסי: (1) בחברה לא נקבע המספר המזערי הנדרש של דירקטורים בדירקטוריון, שעליהם להיות בעלי מומחיות חשבונאית ופיננסית, בניגוד להוראות סעיף 92(12); (2) בחברה לא מכהן יושב ראש דירקטוריון, בניגוד להוראות סעיף 94(א), במשך למעלה מ- 60 ימים; (3) בחברה מכהן כיושב ראש הדירקטוריון, מנהלה הכללי או קרובו, או שמכהן כיושב ראש הדירקטוריון מי שכפוף למנהל הכללי במישרין או בעקיפין בניגוד להוראות סעיף 95(א); (4) יושב-ראש הדירקטוריון מכהן כבעל תפקיד אחר בחברה או בתאגיד בשליטתה בניגוד להוראות סעיף 95; (5) בחברה לא מכהנת ועדת ביקורת בניגוד להוראות סעיפים 114 ו-115, במשך למעלה מ-90 ימים; (6) בחברה לא מכהן מנהל כללי בניגוד להוראות סעיף 119 במשך למעלה מ-60 ימים; (7) בחברה לא מכהן מבקר פנימי בניגוד להוראות סעיף 146, במשך למעלה מ-60 ימים; (8) בחברה מכהן דירקטור או נושא משרה שהורשע בעבירה בניגוד להוראות סעיף 226 ו-251א; (9) בחברה מכהן דירקטור נושא משרה שוועדת אכיפה מינהלית אסרה את מינויו בניגוד להוראות סעיף 226(א); (10) בחברה לא מכהנים שני דירקטורים חיצוניים, לפחות, בניגוד להוראות סעיף 239(א), במשך למעלה מ-90 ימים, ולעניין דירקטורים חיצוניים ראשונים כאמור בסעיף 242 - -
גד סואן
אמרת 90 ימים?
דנה נויפלד
90 ימים.
לייזה חיימוביץ
תדגישו.
דנה נויפלד
תיקנו את זה.


- - במשך למעלה מ-90 ימים מהמועד האחרון לכינוס אסיפה כללית לפי אותו סעיף; (11) בחברה שבמועד מינוי דירקטור חיצוני כל חברי הדירקטוריון שלה הם בני מין אחד, לא מונה דירקטור חיצוני בן המין השני, בניגוד להוראות סעיף 239(ד);"
היו"ר דוד רותם
מה זה הסעיף הזה? תסבירו לי אותו.
מרים אילני
זה הסעיף שאנחנו רוצים לתקן בהצעת החוק הנפרדת. בעת מינוי דירקטור חיצוני, נניח שכל הדירקטורים הם גברים - - -
היו"ר דוד רותם
לא, נניח אחרת, נגיד שכל הדירקטורים הם נשים. איפה כתוב שיש חובה למנות גם גברים?
מרים אילני
לא כתוב.
היו"ר דוד רותם
כשיש גברים, חייבים למנות נשים. לא ידעתי שיש גם דבר הפוך. מאיפה החובה הזאת? איפה זה כתוב?
מרים אילני
כתוב "בן המין השני". אתה צודק, הדוגמה היא אחרת. נניח, אנחנו בדירקטוריון של "אמונה", וכולן נשים, כשבאים למנות דירקטור חיצוני, צריך למנות דירקטור חיצוני שהוא גבר.
היו"ר דוד רותם
מכוח מה?
מרים אילני
מכוח סעיף 239(ד). זה מופיע היום.
היו"ר דוד רותם
מה זה, התחייבות שיהיו גם גברים? אני לא מבין איך הסכמתם לזה בכלל?
שיראל גוטמן
בטעות סברנו שזאת קבוצה ריקה מה שאתה מתאר....
נתי שילה
איזה סעיף זה?
דנה נויפלד
239(ד). "חברה שבמועד מינוי דירקטור חיצוני כל חברי הדירקטוריון שלה בני מין אחד, יהיה הדירקטור החיצוני ממונה בן המין השני."
היו"ר דוד רותם
לא זו היתה הכוונה.
דנה נויפלד
לא היתה כוונה למנות מהמין השני?
היו"ר דוד רותם
ודאי שלא. היתה כוונה שאם יש רק גברים. זה חוק שיווי זכויות האישה.
מרים אילני
נכון שזה נועד לקדם את מספר הנשים בדירקטוריון.
היו"ר דוד רותם
למה אתם הופכים את זה לעיצום כספי? אני לא מבין.
אורי מקלב
מה את כל כך נגד זה, אני עוד לא הבנתי.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה גברים בדירקטוריונים.
דנה נויפלד
אפשר לפטור מהעיצום הכספי.
אורי מקלב
הן רואות למרחוק מה הולך לקרות.
דנה נויפלד
החשש הסטטיסטי, אדוני, הוא חשש קטן.


"(12) בחברה לא מכהן דירקטור חיצוני בעל מומחיות חשבונאית ופיננסית בניגוד להוראות סעיף 240(א1)(1), במשך למעלה מ-90 ימים; (13) בוועדה הרשאית להפעיל סמכות מסמכויות הדירקטוריון, לא מכהן דירקטור חיצוני אחד, לפחות, בניגוד להוראות סעיף 243. במניין הימים לפי סעיף זה לא ייכללו הימים הנדרשים לשם אישור המינויים על-ידי מי שמפקח על החברה על פי כל דין."
דרור שטרום
אפשר להעיר לסעיף? ראשית, אני רוצה להעיר גם לסעיף קטן (5) וגם לסעיף קטן (10), ואני מעיר את ההערה הבאה, משום שבסוף הישיבה הקודמת העיר כבוד היושב-ראש שהנושא של 239 לעניין מינוי הדח"צים עם זכות וטו למיעוט, כפוף לכך שאם המיעוט מסכל את המינוי של הדח"צים לא יראו בזה הפרה.
היו"ר דוד רותם
לא סיכמתי. אמרתי מה קורה כאשר - - -
מרים אילני
בגלל זה הארכנו את זה ל-90 ימים.
דרור שטרום
אני רוצה להביע התנגדות למנגנון שנבחר. אני רוצה להסביר בהזדמנות הזאת שלא מדובר רק בעיצום כספי על-ידי הרשות לניירות ערך, אלא שבהוראות שמפנים אליהם מאוחר יותר יש גם ברירה להגיש כתב אישום על הסעיפים האלה.
מרים אילני
לא, לא, לא.
דרור שטרום
אני מציע שכל מי שאומר "לא, לא, לא", פשוט ימתין עד הסוף.
היו"ר דוד רותם
רבותי, לא להפריע.
דרור שטרום
אני אדבר, אם כך, לא בשם היושב-ראש, אני אדבר בשם עצמי. הבעיה, נדמה לי, מוכרת לכולנו מהדיונים על המינוי הדח"צים שטרם נסגרו.
היו"ר דוד רותם
הם נסגרו. חבל. תדבר על זה.
דרור שטרום
הדבר, לפי דעתי, שלוב אחד בשני לגמרי. זה כמו שיש התנהגות והנה העונש שלה. יוצא שבעל השליטה, שמציע שמות של הרבה מאוד מועמדים, שאין להם שום תלות בו, שום זיקה אליו, בא המיעוט ואומר את שתי מלות הקסם "לא רוצה", ואז נוצר מצב נמשך לאורך הרבה זמן שהחברה נמצאת במצב עברייני, משום שאין דח"צים לפי הקווטה. יותר מזה, גם נמצא שהחברה משותקת. הנזק הוא כפול: פעם אחת זו עבירה על החוק, פעם שנייה, הדבר עוד יותר גרוע מכך, משום שאין ועדת ביקורת מתפקדת, ואז האורגן המרכזי הזה, שבצדק לטעמי הוא הופך להיות אורגן עוד יותר מרכזי מכוח הצעת החוק, משתק את החברה, כי בדברים מהותיים שבהם צריך את פעולתה ואת אישורה ודעתה של ועדת ביקורת, אין קוורום לוועדת ביקורת, וכך אנחנו מוצאים את עצמנו עוד פעם באותו לופ של מינוי שני דח"צים, שניהם על-ידי המיעוט, ולזה אנחנו התנגדנו מלכתחילה.
היו"ר דוד רותם
כבר עברנו את זה. השאלה היא אם לא צריך לקבוע פה איזה סעיף, כי נכון מה שדרור שטרום אומר, ושאלתי את זה בפעם הקודמת. אם נוצר מצב שבו בעל השליטה הציע מספיק דירקטורים לצורך דח"צים, ואחר-כך המיעוט לא מאשר, פעם ועוד פעם, ועוד פעם. למה? הוא אומר שהוא רוצה שיהיה גבר ולא רוצה אישה.
רוברט אילטוב
גם לא צריך להסביר לפי החוק.
היו"ר דוד רותם
האם אפשר שבמקרה זה יטילו פה עיצום כספי, כשעשיתי את המקסימום?
שיראל גוטמן
אתה צריך לזכור שבמקרה כזה המיעוט יטרפד את עצמו.
היו"ר דוד רותם
כתוב "לא ייכללו הימים הנדרשים לשם אישור המינויים על-ידי מי שמפקח על החברה על פי כל דין".
שיראל גוטמן
כשציבור מחליט לפסול מועמדים שבעל שליטה הציע פעם אחר פעם, שעה שוועדת ביקורת או ועדת מאזן מקבלות גם סמכויות, כמו שדרור שטרום העיר, ובצדק, אחרי תיקון 12 זו הופכת להיות ועדה משמעותית יותר, וקיימת כבר ועדת המאזן עם הדוחות הכספיים, הם פוגעים קודם כול בעצמם.
דרור שטרום
נכון, באחוז פחות בהרבה.
היו"ר דוד רותם
דרור שטרום, גם אתה שומע עד הסוף.
שיראל גוטמן
כשאין דוחות כספיים זה רע קודם כול לבעלי המניות מקרב המיעוט, כי בעל השליטה יודע מה קורה בחברה גם כשאין דוחות כספיים, לכן הרעיון היה בדיוק, שזה ימצא את העמק השווה. יש פה אינטרס משותף.
קריאות
- - -
מרים אילני
אדוני, אפשר לפתור את הבעיה של העיצום הכספים ולכתוב, למשל, בתקנות ההפחתה. הרי יש סמכות להפחית ולהגיד שאם זו הפרה ראשונה, פעם ראשונה שזה קורה, לא יהיה עיצום כספי.
דרור שטרום
מה זו "הפרה ראשונה".
היו"ר דוד רותם
לא, לא.
דרור שטרום
הוא בנסיבות מקלות? הוא לא עבריין בכלל.
מרים אילני
אם זו חברה - - -
היו"ר דוד רותם
סליחה, רבותי, אני לא הוצאתי את הפטיש, אבל אני אוציא.
מרים אילני
אם זו חברה שבה בכל פעם בעל השליטה מביא מועמד שהוא לא ראוי, ולכן הדירקטוריון לא מאשר - - -
היו"ר דוד רותם
לא אמרתי "לא ראוי". תכניסו פה סעיף שאם בעל השליטה הציע מועמדים ראויים - -
דנה נויפלד
מי יקבע את זה?
קריאה
בית המשפט.
היו"ר דוד רותם
שנייה.


- - והמיעוט לא אישר אותם. מי קבע את זה? מי שילך להטיל את העיצום הכספי, יבדוק האם - - -
שיראל גוטמן
מה פתאום?! הרשות לניירות ערך לא תבדוק האם האדם ראוי או לא ראוי. זה להחזיר את זה לוועדת הדח"צים.
היו"ר דוד רותם
אתם מבינים מה אתם עושים? אתם מעמידים אותי במצב בלתי אפשרי. הגשתי מועמדים ראויים, והמיעוט החליט להכות בי.
שיראל גוטמן
למה?
דרור שטרום
כי הוא רוצה לסחוט אותך.
היו"ר דוד רותם
כי הוא החליט לעשות לי צרות. אתם יודעים כמה פעמים באים לי פה חברים ומצביעים נגד חוק, אף-על-פי שהוא חוק טוב. למה? כי ככה הם רוצים.
שיראל גוטמן
אני מציעה את הדבר הבא: סעיפים 192 ו-193 לחוק החברות קובעים חובה על כל בעלי המניות לא לנצל את אופן ההצבעה שלהם ולא להצביע מתוך ניגוד עניינים. השאלה פה, על מי תהיה החובה לפנות לבית המשפט בשביל לבוא ולומר: תנו לי זמן. בעלי המניות שדרור שטרום חושש מהם, אני בטוחה שיהיו כאלה, אני לא סתם אומרת, השאלה, מה הכלל ומה יהיה החריג. החריג שדרור שטרום מתאר, יכול להיות שהוא יקרה, אבל יש כלים לטפל בהם, והם לא כאלה שצריכים לבוא ולעקר מתוכן את העובדה - - -
שלמה וקס
מה הטיפול בהם?
שיראל גוטמן
פנייה לבית משפט ולהראות שבעלי המניות האלה מנסים לסחוט מה שדרור שטרום סיפר, ולבקש עוד משהו.
דרור שטרום
מה קורה - - -
היו"ר דוד רותם
חבר'ה, תעשו לי טובה.
דרור שטרום
מה קורה לחברה?
היו"ר דוד רותם
חבר'ה, תעשו לי טובה.
דרור שטרום
שיראל גוטמן, מה קורה לחברה?
היו"ר דוד רותם
דרור שטרום, סליחה.
נתי שילה
הכול בשביל העיצום הכספי?
היו"ר דוד רותם
רבותי, בתי המשפט עמוסים גם כך, אין להם שופטים מספיק, אין להם חדרים מספיק, אין להם שעות מספיק, ואתם תוסיפו עוד ועוד ועוד.
דרור שטרום
מה קורה לחברה בזמן הזה?
שיראל גוטמן
תוסיף עוד חודש.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה להוסיף חודש. אני רוצה להוסיף את הרעיון, שאם יתברר שבעל השליטה עשה את מה שהוא חייב לעשות לפי החוק, ויש לו מיעוט או רוב שמשחק אתו, זה לא צריך - - -
שיראל גוטמן
איך ייקבע המשחק הזה?
מרים אילני
אדוני, היו פה הערות לגבי - - -
היו"ר דוד רותם
"מידתיות" זה נקרא היום. פעם קראו לזה "שכל ישר", היום זה "מידתיות".
דרור שטרום
זה התחלף לגמרי?
היו"ר דוד רותם
כשזה התחלף משכל ישר למידתיות, גם חצי מהשכל הישר נפל.
מרים אילני
אני רוצה להסביר את המודל שהלכנו עליו. היו פה הערות שאנחנו נותנים עוצמה רבה מאוד לרשות לניירות ערך, והחוק החדש כבר מעניק להם עוצמות רבות יותר, ופה אנחנו עוד מעצימים את זה. הרעיון של העיצום הכספי פה הוא עיצום כספי טכני, שלא יהיה להם שיקול דעת. אנחנו לא רוצים להעצים פה את הבירור. השימוע פה הוא בכתב, לא בעל-פה. אין פה הליך של אכיפה משלימה וכן הלאה, ולכן זה מאוד מסוכן לקבוע שהרשות עכשיו תגיד מי ראוי, מי לא ראוי, האם בעל שליטה הביא מועמד ראוי או לא.
היו"ר דוד רותם
לא אמרתי שזו תהיה הרשות.
מרים אילני
מי זה יהיה?
היו"ר דוד רותם
תמצאו לי את הדרך. אני לא יודע. הפחד שלי הוא, שיבוא המיעוט שרוצה לסחוט אותי ולא יאפשר לי את הדירקטורים, והבאתי רק פרופסורים לכלכלה מהדרגה הראשונה.
רוברט אילטוב
בחוק הזה אנחנו נותנים את הזכות - - -
שיראל גוטמן
אין בעיה לקבוע שאם החברה או בעל השליטה עתרו לערכאות בעניין כזה, לא יינתן עיצום כספי.
קריאות
- - -
שיראל גוטמן
לא בשביל למנוע את העיצום, בשביל למנוע את הכפייה של המיעוט.
היו"ר דוד רותם
רבותי, עזבו אותי, תחשבו על זה.
אבי ליכט
מה ההצעה של אדוני?
היו"ר דוד רותם
אני עובד במשרד המשפטים? אני מקבל משכורת בשביל זה? תציעו אתם הצעות. אני רק אומר לכם מה מפריע לי.
אבי ליכט
אדוני, יש שלוש חלופות.
אורי מקלב
אולי קודם כול ישמע מה מפריע לנו.
היו"ר דוד רותם
יש פה עוד שני חברים שמפריעים להם דברים.
איתן כבל
לגופו של עניין, החוק הוא חוק טוב מאוד, הוא אמור לעשות נכון. לאורך כל הדרך הולכים פה על ניסיון למצוא את האיזון הנכון בין הרצון, מצד אחד, לתת לרוב, כי הוא הרוב, אבל כבר למדנו שלא בהכרח הרוב עושה את המעשים הנכונים. יש לי סימפתיה בדרך כלל למיעוט, יש לי סימפתיה אפילו רבה למיעוט בהתנהלות, לא משנה אם זו מפלגה, אם זו קבוצה, אם זו חברה. עם זאת, ככל שאני רוצה שיינתן לי הכוח, כדי שאני לא אמצא את עצמי במצב נרדף, אני רוצה שמלכתחילה תינתן במערכת היחסים אותה נקודה מאזנת. אני כן יכול לומר לכם שההצעות שלכם לא טובות באינסטינקט שלי, מהמקום שממנו אני בא. בסופו של תהליך גם אני מבין שמערכת חייבת להתנהל. ואני מכיר מערכות, גם ברמה הפוליטית, שמספיק אדם אחד שישגע מערכת שלמה. בסופו של עניין זה בלתי אפשרי.


אבי ליכט, למדת את הכוזרי. כוונותיך רצויות, במקרה הזה המעשה לא. אני חושב שצריך למצוא את נקודת האיזון, והיא לא מסובכת. אני מאוד רוצה ללכת אתכם עם החוק הזה, כי אני חושב שהוא נכון. דיברנו על העניין הזה, הוא באמת חוק טוב, אבל בסוף-בסוף צריך למצוא את נקודת האיזון, הדבר אפשרי, זה לא כל כך מסובך שלא נגיע לזה.
אבי ליכט
יש לי הצעה מצוינת.
אורי מקלב
אולי אתה לא עונה למה שאני רוצה. אדוני היושב-ראש, קודם כול אין ספק שהצעת החוק הזאת מרחיקת לכת בנושא, שמיעוט קובע. אנחנו לא רגילים לתפיסה הזאת. הוא חדשני בעניין הזה שמיעוט קובע לרוב.
היו"ר דוד רותם
כמה חברי כנסת אתם?
אורי מקלב
אנחנו לא קובעים.
היו"ר דוד רותם
אתם מנהלים את המדינה.
אורי מקלב
אתה יודע שהייתי אתך יחד בהתחבטויות האלה איך אנחנו יכולים לאשר דבר כזה. הטענה המרכזית בעניין הזה היתה, שבין כך הרוב הוא זה שמביא את המועמדים. היה משקל כבד לשאלה איך אנחנו נותנים למיעוט להחליט על האנשים שלו. השיקול המרכזי והטענה המרכזית לשכנוע היתה, שמי שנמצא ברוב הוא זה שמביא את המועמדים, לכן הוא יכול לבחור את האנשים שלו. בסך הכול אלה אנשים שלו. אבל אם היום המיעוט הזה יכול לדחות אותם ולדחות, הוא בסך הכול יכריח להביא את המועמדים שלו, ואז אתה שומט את כל הטענה המרכזית שלך. בעניין הזה אנחנו יכולים לגרום לכך שמיעוט יחליט מי יהיו המועמדים. מה שצריך להיות כפתרון לדבר הזה, שיש מנגנון מסוים שאחראי. בסופו של דבר, אם לא מסכימים, זה עובר לכולם. זאת אומרת, ההחלטה היא לא רק של המיעוט, היא החלטה כוללת של כולם.
רוברט אילטוב
אז מה עשינו?
אורי מקלב
במקרה הזה הם צריכים להחליט. אם נביא מנגנון כזה, שאחרי שלוש פעמים, או כך וכך מועמדים, תלוי בגודל החברות, בסופו של דבר, אם המיעוט לא מקבל את המועמדים שמציעים, אז זה חוזר חזרה להחלטה הכוללת. זה יכול להיות פתרון שגם ימנע מצד אחד מהמיעוט לנקוט בצעדים שבסופו של דבר יזיקו לו. וזו טענה לא מספיקה – אי-אפשר לטעון טענה שזה יזיק לו, לכן הוא לא יעשה את זה. במלחמה אנשים גם מוכנים שתצא להם עין ולשני יצאו שתי עיניים.
אבי ליכט
אדוני, אני שמעתי - - -
היו"ר דוד רותם
רגע. חבר הכנסת אילטוב, בבקשה.
רוברט אילטוב
קודם כול אני אתן לו להגיב ואחר-כך אני אתייחס.
אבי ליכט
שמעתי בקשב רב את הטענות שלכם. שוב, ברגע שאומרים דברי טעם, אני משתכנע. אני מציע את ההצעה הבאה – מכיוון שיש פה הרבה טענות נגד המודל של הדח"צ, אני חושב שהטענות האלה הן טענות שלא באות ממקום נכון, אני חושב שהטענות הן טענות שווא, אבל אני מקשיב. מה שאני מציע לעשות זה הסעיף של העיצומים לגבי הדח"צ, אנחנו נמשוך. אנחנו לא נקבע עיצום לגבי מינוי הדח"צ כדי להוריד את התמריץ לסחטנות, ואם נראה, כמו שאני חושב שיקרה, שהטענות שנשמעות הן טענות שווא, ונראה שהמנגנון הזה עובד כמו שצריך, אנחנו נשקול להביא את זה בתיקונים הבאים לחוק החברות. אני חושב שהאיזון הזה נותן מה שאתם מציעים.
היו"ר דוד רותם
סעיף (10), אתה מוריד אותו?
מרים אילני
זה לא רק (10), זה כל ההוראות שאתה מפר אם אין לך דח"צ, והיו כמה הוראות.
היו"ר דוד רותם
בסדר גמור.
לייזה חיימוביץ
לקראת האפשרות שבכל זאת ההוראה הזאת תחזור - - -
היו"ר דוד רותם
היא תחזור, זה יהיה דיון אחר, לא הפעם.
לייזה חיימוביץ
יש עוד כמה הוראות.
היו"ר דוד רותם
הם ימשכו את כל ההוראות שנוגעות לעניין הזה.
אורי מקלב
העיצומים יורדים, אבל עדיין החברה תפעל שלא כחוק? מה המשמעות?
שיראל גוטמן
החברה לא פועלת כחוק.
אורי מקלב
היא תפעל לא כחוק, אבל בלי עיצומים. זאת המשמעות.
היו"ר דוד רותם
נכון.
מרים אילני
שיראל גוטמן העירה נכון, הם הביאו את זה להצבעה וזה לא עבר, זה לא שהם לא עשו שום דבר.
היו"ר דוד רותם
בוודאי.
שלמה וקס
אדוני היושב-ראש, אומנם לא השתתפתי בדיון האחרון על הדח"צים, אבל אני מוכרח לחזור לדוגמה שהבאתי כאן בוועדה באחד הדיונים הקודמים. מיעוט יכול לבחור. אין עיצומים, אין שום דבר, אבל החברה משותקת, כי ועדת ביקורת איננה פעילה וועדת מאזן איננה פעילה, הוא לא מוסר את הדוחות בזמנים – כל הדברים האלה לא יכולים להתקיים. הבאתי דוגמה מחברה שהייתי בה דח"צ, שעשינו הליך מסודר כדי לעשות עסקה שפועלת לטובת החברה בניגוד לדעתו של בעל השליטה. הוא הוביל אותה, אבל הוא רצה להוביל אותה בצורה אחרת. בא המיעוט ואמר לבעל השליטה: אדוני, אתה תוציא אתנו החוצה במחיר שרכשת את החברה, ולא, לא נאשר לך את המהלך הזה. יש תהליך, והיום אם אין בחברה ועדת מאזן ואין בה ועדת ביקורת, שיש בה רוב של הדח"צים או בלתי תלויים, היא משותקת, והיא תעמוד מחר בבוקר לדין הרשות לניירות ערך, כי היא לא תמסור את הדוח הכספי ולא שום דבר אחר. ואנחנו מגיעים למצב הזה. תהיה עריצות המיעוט. יש פשרות אחרות. זו דעתי.
גד סואן
אני רוצה לחזק את העניין.
היו"ר דוד רותם
רבותי, אנחנו לא חוזרים לדון בדח"צים.
גד סואן
אני לא חוזר, אבל אגב אורחה, כשהתחילו לדבר על העיצום, העיצום הוא הדבר הפחות חשוב. הבעיה היא באמת שיתוק עבודתה של החברה, ולזה צריך להתייחס.
איל דותן
אני לא אחזור על הכול, דיברנו על זה רק בפעם הקודמת, ואמרנו שיחשבו על מנגנון שכן יאפשר אולי לדירקטור החיצוני המכהן להמשיך בכהונה עד שייבחר דירקטור חיצוני חדש, או איזה מנגנון אחר שכן יאפשר. זאת אומרת, למצוא פתרון אפקטיבי שיאפשר לוועדת הביקורת לתפקד, כי החברה לא מתפקדת ללא ועדת ביקורת.
שלמה וקס
או ועדת מאזן, זה לא רק ביקורת.
אבי ליכט
אדוני, חשבתי שסיימנו את הדיון .
היו"ר דוד רותם
סיימנו. סיימנו.
מרים אילני
דרור שטרום, הערת משהו ואני רוצה לוודא שאין כאן הוראה פלילית.
דרור שטרום
שימו לב שיש הפניה לסעיף 52כב בחוק ניירות ערך, שמדבר על הפריבילגיה והיכולת להגיש כתב אישום. בינתיים שיראל גוטמן עדכנה אותי והסבירה, שהכוונה לא היתה ליצור בכך עבירה פלילית, אלא זה סעיף שיקול דעת שמופעל רק במקום שההוראה עצמה היא עבירה פלילית.
מרים אילני
התשובה היותר פשוטה, ההפניות הן לפי חוק ניירות ערך המתוקן. הסתכלת על חוק ניירות ערך המתוקן? שם אין התייחסות לעיצום כספי והליך פלילי. לא חל הסעיף הזה.
דרור שטרום
תסתכלי על החלק השני שאת מפנה אליו. אתם מפנים לשתי קבוצות הוראות. הבנתי שהדבר הזה לא יכול להיות הפרה פלילית.
שיראל גוטמן
הוא לא הפרה פלילית. הסעיף שחששת ממנו זה סעיף 52כב, שעניינו שמירת אחריות. הוא לא יוצר אחריות. הוא קובע שהיכן שהיתה אחריות והלכנו להליכים של עיצום כספי, אנחנו יכולים גם לשמור - - -
מרים אילני
על איזה סעיף אתם מדברים?
דרור שטרום
כבוד היושב-ראש, אולי אפשר רק לחדד את השאלה, כדי שיהיה בהיר. יש שאלה, האם הנושא של אי-מינוי דח"צים מהווה עבירה פלילית או לא. אני מבין שהתשובה היא לא.
מרים אילני
חד-משמעית לא. ההפניות שהפנית זה לחוק ניירות ערך הישן לפני תיקונו. בסעיפים החדשים לא החלנו את הסעיפים שנוגעים להפרה פלילית. אין פה הפרה בפלילית.
היו"ר דוד רותם
אפשר לסמוך על משרד המשפטים, שכאשר הוא אומר שהוא מוציא את העיצום הכספי, הוא לא ישאיר לנו את זה בעבירה פלילית.
אבי ליכט
חד-משמעית, אדוני.
היו"ר דוד רותם
בנושא הזה אפשר לסמוך על משרד המשפטים.
נתי שילה
יש שני סעיפים שהשאירו בהם 60 ימים ולא 90, והייתי רוצה להתייחס אליהם. סעיף אחד זה סעיף קטן (6), שמתייחס לאי-מינוי מנהל כללי, שניתנו פה 60 יום עד העיצום. אני חושב שזה מקרה שבו צריך לתת 90 יום לחברה למצוא מנהל כללי, אם צריך. ואחר-כך, בסעיף קטן (7) יש העניין של כהונת מבקר פנימי של 60 ימים, שגם שם אני מציע שזה יהיה 90 ימים, כדי לא להכניס את החברה לסד של חיפוש אנשים.
מרים אילני
מה שאלעזר אומר- - -
היו"ר דוד רותם
סליחה, עד כאן. אתם משרד המשפטים, אם אתם לא יודעים. אתם באים עם הצעת חוק, מעירים לכם הערה, תדונו בה. מה שאלעזר שטרן, אני יודע מה אלעזר שטרן אומר. אלעזר שטרן אומר: 120 יום.
אבי ליכט
אדוני, מכיוון שאנחנו מעריכים מאוד את איגוד החברות הציבוריות, אנחנו מקבלים את ההערה שלהם, ונשנה את זה ל-90 יום.
דנה נויפלד
הפרה נמשכת והפרה חוזרת

"362ב. (א) בהפרה נמשכת ייווסף על סכום העיצום הכספי החלק החמישים שלו לכל יום שבו נמשכת ההפרה. (ב) בהפרה חוזרת ייווסף על העיצום הכספי שניתן היה להטיל בשלה אילו היתה הפרה ראשונה, סכום השווה למחצית העיצום הכספי כאמור; לעניין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה מההוראות כמפורט בסעיף 362א(ב) בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלה הטילה רשות ניירות ערך על המפר עיצום כספי לפי סימן זה."

תחולת הוראות מחוק ניירות ערך

"362ג. ההוראות לפי סעיפים 52טז-יח, 52כ-כז לחוק ניירות ערך, יחולו על עיצום כספי לפי סימן זה, בשינויים המחויבים."
מרים אילני
כשעבדנו על התיקון בחוק ניירות ערך הוספנו סעיף שאוסר שיפוי בביטוח על עיצומים כספיים, ואני רוצה להוסיף אותו גם פה, אז נוסיף גם את הוראות סעיף 56ח.
גד סואן
מרים אילני, את יכולה לחזור?
מרים אילני
הסעיף של איסור שיפוי וביטוח לא היה מוחל בסעיפים שהחלנו בחוק ניירות ערך החדש, ואני מבקשת להוסיף אותו. זה סעיף 56ח – איסור שיפוי וביטוח.
גד סואן
איפה זה כתוב?
דנה נויפלד
זה לא כתוב, אנחנו מוסיפים את זה.
מרים אילני
אני מוסיפה את זה עכשיו בעל-פה.
היו"ר דוד רותם
טוב.
דן גבע
אני שותף במשרד עורכי-דין מיתר, ליקוורניק גבע, ואנחנו עוסקים הרבה בתחום החברות – מיזוגים ורכישות, גם בישראל וגם בשוק, מול ארצות-הברית. הנושא של מיעוט מול רוב שבא לידי ביטוי גם בדיון היום, ואני מבין שגם בדיונים הקודמים, המשיכה וההצגה של הרוב כסכנה לאויב עלולה לגרום למצב שבו משרדים כמו שלנו, שעובדים למשל הרבה עם עולם ההיי-טק, ייאלצו להמליץ לחברות לא להתאגד בישראל, אלא להתאגד למשל בדלאוור, שבה לא יהיו המגבלות האלה. ההפיכה של הרוב לאויב היא טעות קשה, ועל-ידי זה נדחוף החוצה חברות. זה קורה במידה לא מועטה היום. אני חושש שהדחיפה הזאת לכיוון של נתינת כוח עודף למיעוט, שבא לידי ביטוי למשל בנושא הדח"צים, גם בדיון היום, גם בדיון הקודם, אני מבין, יגרום להקצנה כזאת שאנשים יפחדו להתאגד כאן בחברות סטרט-אפ.
שיראל גוטמן
יש בעלי שליטה בחברת סטרט-אפ?
דן גבע
התשובה היא, חד-משמעית, כן.
דניאל וקס
ודאי, התשובה היא כן.
שיראל גוטמן
כל אלה שמגיעים אלינו להנפקות אחרי זה, לכולן אין בעלי שליטה.
גד סואן
למה את אומרת את זה?
היו"ר דוד רותם
רבותי, הוויכוח הזה לא מתחיל עוד פעם.
יוסף הולנדר
אני עוסק בנושא של חוק החברות מ-1990, זאת אומרת, בכל הווריאציות של חוק החברות.
היו"ר דוד רותם
אתה מחליף את פרופסור גרוס, אם כך.
יוסף הולנדר
לא, אני עוסק בצד העסקי. אני בפרקטיקה. אני יזם היי-טק, הקמתי הרבה חברות, הייתי מעורב גם במאבקים משפטיים של חברות, ראיתי את הדברים מכל הכיוונים והצדדים. אני יכול לספר לכם שמה שאתם פותחים עכשיו זה לא כל כך פתח למיעוט, אלא אתם הולכים לעשות בלגן לא רק בשוק הסטרט-אפים, שאף אחד לא יירשם פה בישראל – דרך אגב, אמרנו את זה ב-1999, כשעבר החוק. אמרו מה פתאום. שש שנים לא רשמו שום חברה בישראל, אחרי זה אמרו: טוב, אולי צדקתם – אלא החוק הזה יפתח מאבקי השתלטויות בכל החברות הישראליות, יהרוס אותן מבפנים, כולל החברות הגדולות, ואני אסביר בדיוק. אם מישהו מחברת ביטוח, לדוגמה, מצליח להכניס דירקטור אחד לחברה מתחרה בשוק, הוא גמר אותה. אני אסביר לכם בצורה מאוד פשוטה איך זה קורה בדירקטוריון. היתה ישיבת הדירקטוריון הראשונה, ואני "הדח"צ המפריע", כך נקרא לו כרגע, הכניסו אותי בתור מפריע, אני שולח עכשיו מכתב מעורך-הדין שלי לשלושה דירקטורים ואומר: מי שאמרתם שהוא בעד בעל השליטה, זה לא בתום לב וכן הלאה. אופס, כולם נעצרים. כל אחד מהם הולך לעורך-הדין שלו, שולח מכתב בחזרה, עורכי-הדין מתחילים לדבר דרך הדירקטוריון. אין דירקטוריון. חצי שנה אחרי זה כל הדירקטורים הנורמלים מתפטרים, כי אף אחד לא רוצה לנהל דירקטוריון כשלכולם ברור שהולך להיות בית משפט. זה מה שיקרה – הלוך חזור, הלוך חזור. אני חוזר רגע בשתי מלים אחורה, מה שיקרה זה קרב של בית משפט.
היו"ר דוד רותם
לא צריך, כבר שמעתי את זה.
יוסף הולנדר
נושא נוסף. אני אומר את הדבר הבא: אני לא כל כך מסכים עם איך שהחברה מכירה בהכנסות, אני מערער על זה ושולח מכתב על זה מעורך-דין לחברה. ישר כולם בכוננות, קודם כול רואי החשבון צריכים להתחיל להתייעץ עם כל המפקדה, תהליך אישור החברה, המאזנים, נתקע, כי יש מישהו שהולך לתבוע. מה זה שקיבלת מכתב מעורך-דין? סליחה, אני יכול לדבר?
היו"ר דוד רותם
ודאי, אתה יכול לדבר. אני שומע כל מלה שלך. אתם עושים מלחמת מאסף.
יוסף הולנדר
למה?
היו"ר דוד רותם
כבר היו בחוק הזה שלוש ישיבות שעסקנו בכל הנושא של הדח"צים, ואף אחד לא הגיע. היה פה דרור שטרום, נלחם את המלחמה, היו פה עוד כמה גופים שנלחמו את המלחמה. אנחנו כבר המשכנו בדרך. אתם עכשיו מנסים להחזיר אותנו אחורה, כשעל כל הדברים האלה - - -
יוסף הולנדר
ניסינו להגיע, רק היינו בעבודה ובנסיעות, מה לעשות. הבחור הזה לדוגמה, דן גבע, לא אמר לך כלום, אבל חצי מזמנו הוא אלוף משנה במילואים, שמנהל את מערך החירום של תל-אביב, מתכונן לטילים, אז לפעמים יש לו דברים אחרים לעשות. אילוצי החיים שאנשים לא תמיד מצליחים להגיע לוועדה, זה לא שהם לא רוצים.


רוב האנשים שנמצאים פה אלה אנשים שנמצאים בפעילות ציבורית הרבה זמן, לא רק מהאינטרסים העסקיים שלהם או דברים כאלה ואחרים, תורמים לחברה, עובדים על הדברים האלה כבר הרבה שנים, וזה שיש למישהו אחר במשרד המשפטים דעה זה לגיטימי, זה בסדר, אבל אנחנו אלה שחיים את זה כבר 20, 30 שנה, ויש לנו ניסיון. ייווצר הרס במערכת החברות הישראליות, ואני אומר לך שכרגע יש ארבעה-חמישה אנשים שיכולים להיכנס, לקחת את החוק הזה כמות שהוא, ולעשות קרבות חברות עכשיו למשך חמש, עשר השנים הקרובות בדירקטוריונים של חברות בישראל, וזה מה שיהיה. זה פשוט מאוד לעשות את זה – שניים-שלושה מכתבים מעורכי דין, ברגע שיש דירקטוריון אחד שאתה קורא לו "לעומתי". תן לי דירקטור אחד לעומתי בחברה, ולי יש אינטרס לעשות דברים אחרים, כי היא מתחרה שלי, גמרתי אותה.
היו"ר דוד רותם
בקיצור, צריך להוציא בכלל את הדח"צים, כי הם כולם תמיד לעומתיים.
יוסף הולנדר
איזון. היה פעם שליש, העלו את זה אחר-כך לחצי – יש היסטוריה – הגיעו למסקנה שהחצי בעייתי, החזירו את זה לשליש. כבר היינו בדיון הזה, שוב מחזירים לחצי? תשאיר את השליש, זה כבר היה פעם.
מרים אילני
בדח"צים לא היה, זה היה רק בעסקאות בעלי שליטה. על הדח"צים זה לא היה.
שירין הרצוג
לגבי סעיף קטן (8), קודם כול מבחינה מהותית כדאי באיזו צורה לשקף את אלמנט ידיעת החברה, כי יש פה עיצום כספי על החברה בסיטואציה שהחברה לא בהכרח תדע את הנתון.
מרים אילני
היא צריכה לבחון את זה, היא צריכה לעשות מאמץ לדעת את הנתונים.
שירין הרצוג
אם הובא לידיעתה, כמובן שהיא צריכה לפעול, אבל אם לא ידוע לה, היא לא ידעה שדירקטור הורשע, איך היא יכולה לדעת?
יהודית קורן
היא מבקשת הצהרה.
מרים אילני
היא תבקש הצהרה.
שירין הרצוג
זו הפרה נמשכת. כמובן, הוא חתם על הצהרה בהתחלה, אבל הסעיף הזה חל רק אחר-כך, במהלך הכהונה.
מרים אילני
אנחנו רוצים תמריץ לבחון את זה ולא להסתמך, אם אתה יודע או לא יודע. מעבר לכך, כל הנושא של העיצום הכספי, אנחנו עומדים על זה שלא תיבחן המודעות, כי אחרת זה פוגע בכל הכלי הזה. הכלי הזה אמור להיות פשוט, שלא בוחנים אם ידעת או לא ידעת. ההפרה היא טכנית. ותאמיני לי, אני עושה את זה בשביל להגן על ציבור המפרים, כי אחרת רשות ניירות ערך תקבע בכל פעם מי כן, מי לא, איך וכמה. אנחנו רוצים להפוך את זה לטכני. השימוע הוא שימוע בכתב, אין פה שימוע בעל-פה, שימי לב. אני לא רוצה לפתוח את הנושא הזה לדיונים ולהכרעות - - -
נתי שילה
תקבעי את העיצום על הדירקטור, לא על החברה.
מרים אילני
החברה תוכל לחזור אחרי זה לדירקטור ולהגיד: אנא, החזר לי את הכסף ששילמתי בגללך.
נתי שילה
לא. דירקטור הורשע - - -
שירין הרצוג
זה רעיון טוב להטיל את זה לדירקטור. באמת יש חובה על הדירקטור - - -
מרים אילני
דרך אגב, הנוסח של הסעיף הזה מחיל את זה גם על הדירקטור, אם הוא גרם להפרה. מה שקורה, שהנוסח של ההפרה הוא לא מי הפר, זה לא שהחברה הפרה, אלא בחברה מכהן מי שגרם להפרה, וזה גם החברה וגם הדירקטור עצמו, והעיצום הכספי יהיה גם על הדירקטור. הוא גם חשוף לזה.
שירין הרצוג
אני מסכימה עם העיקרון. קודם כול, צריך להטיל את העיצום על הדירקטור המפר. צריך להטיל עליו חבות לדווח לחברה, ולדעתי, היא קיימת בחוק.
מרים אילני
יש חבות לדווח.
שירין הרצוג
את יכולה לבקש שחברה, נניח, פעם בשנה, תפיץ שאלונים - - -
מרים אילני
החברה תעשה לעצמה את האכיפה שלה. אני לא רוצה להכניס את הנושא של המודעות לפה. הדירקטור עצמו חשוף, הוא יביא בחשבון את העלות שתוטל עליו. הוא חשוף גם לעיצום כספי ישיר עליו, אם הוא גרם להפרה.
שירין הרצוג
אנחנו מדברים על דירקטור שהורשע בפלילים. רוב הדירקטורים הם תמי לב.
מרים אילני
מי שגרם להפרה זה לא הדירקטורים - - -
קריאה
ומי שלא יודע?
מרים אילני
החברה היא מפרה, כי אצלה האיסור.
גד סואן
החברה לא יודעת.
מרים אילני
החברה תדע.
דנה נויפלד
תתאמץ לדעת עכשיו.
גד סואן
מה זה "תתאמץ לדעת", יפתחו כל ישיבה וישאלו, האם הורשעת בעבירה פלילית?
מרים אילני
כן. ההנחה היא שהחברה תדע.
שירין הרצוג
המלה החדשה היא מידתיות, אז מידתיות. צריך להחיל את זה על הדירקטור המפר. אם הובא לידיעת החברה מידע, חובה עליה לבדוק.
מרים אילני
הנושא של בחינת המודעות הוא בעייתי בנושא של עיצום כספי, ואנחנו לא רוצים להפר את המודל הזה. אני גם חושבת שהחברה תדע.
גד סואן
אם היא יודעת, אין בעיה.
מרים אילני
בפרקטיקה לחשוב שהיא לא תדע?
גד סואן
אם החברה יודעת, אין בעיה, אז היא הפרה את החובה. אבל אם החברה לא יודעת, היא לא הפרה שום חובה. אם היא לא יודעת, מה היא אשמה? למה להטיל עליה קנס?
מרים אילני
היא יכולה לתבוע אותו על הנזק שנגרם לה.
גד סואן
אם תוסיפי "למיטב ידיעתה" זה בסדר.
מרים אילני
בהליך הפשוט הזה אנחנו לא נכנסים.
גד סואן
תוסיפי שהיא ידעה. אם היא לא ידעה, איך את יכולה - - -
מרים אילני
גד סואן, אנחנו מכירים את הדיון הזה, ואני מסבירה לך שבהליך הזה אין בחינה של מודעות. זה הליך טכני.
שירין הרצוג
ב-251א, למה הכוונה ב"הפניה"?
מרים אילני
זה התיקון העקיף שנעשה בחוק ניירות ערך, שהחיל את כל הפרק הזה גם על נושאי משרה ולא רק על דירקטורים.
שירין הרצוג
זה עוד לא בטקסט פה.
דנה נויפלד
זה נמצא בחוק ניירות ערך, בתיקון העקיף שנעשה בחוק ייעול הליכי - - -
מרים אילני
זה בטקסט.
שירין הרצוג
זה לא בטקסט שאני - - -
מרים אילני
זה לא בטקסט שלך. רק ב-27 בפברואר זה ייכנס לתוקף.
שירין הרצוג
לא הייתי מודעת לזה, אני מקווה שלא יוטל עלי עיצום כספי.
מרים אילני
את נושאת משרה?
אבי ליכט
אדוני, אחרי כל ההערות האלה יש לנו כל מיני תיקונים שרצינו לחזור מההתחלה לגבי כל מיני דברים, בעקבות הערות של אנשים.
מרים אילני
גם הערות של הוועדה.
היו"ר דוד רותם
בישיבה הבאה תביאו את הכול מוכן.
דנה נויפלד
זה הופץ.
אבי ליכט
הפצנו נוסח.
היו"ר דוד רותם
יש לכם בדיוק עשר דקות, כי אני חייב לפנות את החדר הזה ב-10:15, כי יש לי פה משלחת, 800 חברי פרלמנט מאירופה.
אבי ליכט
אדוני, מה שנספיק –נספיק.
דנה נויפלד
אני מקריאה את תיקון סעיף 44.
היו"ר דוד רותם
רבותי, שימו לב, אנחנו חוזרים לתחילת החוק, לסעיף 3 עם התיקונים.
שלמה לנדרס
השלמתם את הקריאה של כל הוראות החוק?
דנה נויפלד
כן, חוץ מהוראות המעבר.
שלמה לנדרס
יש לי הערה על הוראת המעבר.
דנה נויפלד
זה יהיה בסוף.
היו"ר דוד רותם
כשנגיע לזה.
מרים אילני
סעיף 44 קובע הסמכה לשר המשפטים לקבוע אגרות לחברות, ותיקנו את זה באופן כזה שבמקרה של פיגור, אם לא שולמו האגרות והתשלומים האחרים, תהיה אפשרות לקבוע הפרשי הצמדה וריבית. כבר קבענו את זה בחוק עצמו ורשות התאגידים רוצה להיערך לתיקון הזה מבחינה מחשובית, לכן אנחנו מבקשים לתקן את זה כך שהאפשרות לגבות את הפרשי ההצמדה והרבית יהיו הסמכה בתקנות ולא בחקיקה עצמה.
דנה נויפלד
סעיף 95.
מרים אילני
בסעיף 95 אנחנו רוצים להבהיר שהאיסור של יושב-ראש דירקטוריון - - -
היו"ר דוד רותם
איזה תיקון עשיתם? בסעיף 44, מה התיקון שעשיתם?
מרים אילני
תיקנו את הסעיף. בנוסח הכחול קבענו שבחוק עצמו יהיה כתוב שמי שאחר בתשלום האגרות, יחולו עליו הפרשי הצמדה וריבית. זה כבר בחוק עצמו. רשות התאגידים ביקשה לדחות את התחילה של זה, כדי להיערך מבחינה מחשובית לכל הודעות התשלום, ולכן אנחנו מבקשים לקבוע שזה יהיה הסמכה לשר לקבוע את התוספת של הפרשי הצמדה ורבית.
היו"ר דוד רותם
זה עוד לא מופיע בנוסח.
מרים אילני
תיקנו את זה.
גד סואן
איפה זה כתוב?
מרים אילני
"אחרי "לפי חוק זה" יבוא "אגרות - - -".
נתי שילה
באיזה סעיף?
דנה נויפלד
סעיף 3 לחוק הזה, תיקון סעיף 44, עמוד 2.
מרים אילני
המחיקות באות להבהיר שזה הסמכה בתקנות ולא בחוק עצמו.


בסעיף 95 קבענו שמי שכפוף למנהל הכללי לא יכהן כיושב-ראש דירקטוריון, למעט דירקטור – היה כתוב – בחברת בת, ואנחנו רוצים לתקן את זה "בתאגיד בשליטת החברה", כי ההגדרה של חברת בת לפי חוק ניירות ערך זו הגדרה טכנית.
גד סואן
באיזה סעיף זה?
מרים אילני
סעיף 95.
נתי שילה
זה שונה מהנוסח.
דנה נויפלד
זה הנוסח שעלה לאתר, והוא עושה תיקונים לפי בקשת הוועדה ובקשות שונות.
מרים אילני
הוא צודק, זה תיקון שעשינו אחרי שהעלינו לאתר. היה כתוב "חברה בת", והתיקון הוא "בתאגיד בשליטת החברה".
נתי שילה
למעט דירקטור?
דנה נויפלד
כן, "למעט דירקטור בתאגיד בשליטת החברה".
היו"ר דוד רותם
את זה אתם ביקשתם, רבותי. לשם שינוי, הם מסכימים למשהו שביקשתם.
דנה נויפלד
אנחנו קשובים לשוק.
שירין הרצוג
השאלה, אם מזה אנחנו לא למדים את הדבר ההפוך, שכל עוד אין החרגה, והיא קיימת כרגע רק במקום אחד, דירקטור בחברת בת כפוף לחברה למעלה? מבחינת האורגנים דירקטוריון כפוף לבעלי מניות לא - - -
שיראל גוטמן
זה תיקון מבהיר.
דנה נויפלד
זו בקשה שאתם ביקשתם.
היו"ר דוד רותם
אין פה הסדר שלילי.
שירין הרצוג
אני מציעה אולי לכתוב את זה בצורה אחרת, "לא למעט". ברגע שאומרים "למעט" זה אומר שאחרת זה חל. יש צורה להבהיר למען הזהירות - - -
מרים אילני
זאת הכוונה, שאחרת זה חל.
שירין הרצוג
אחרת, בכל המקומות בחוק - - -
מרים אילני
אני מבינה מה את אומרת.
היו"ר דוד רותם
זה ייחשב כאילו דירקטור בחברת בת כפוף למנכ"ל.
מרים אילני
הם ביקשו את ההבהרה הזאת.
שירין הרצוג
אני רק מציעה לעשות את זה בדרך אחרת. אני לא מתנגדת.
היו"ר דוד רותם
מרים אילני, מה שהיא אומרת שתכתבו אותו דבר, רק שלא יתפרש מזה הסדר שלילי.
מרים אילני
אני מבינה מה שהיא אומרת.
שירין הרצוג
בשאר החוק פתאום תהיה לנו בעיה שלא חשבנו עליה קודם.
מרים אילני
איך את מציעה לעשות את זה? האמת היא, זו הבהרה שביקשתם ונענינו לה, אבל אפשר להוריד את זה ולהישאר עם ההבהרה.
שירין הרצוג
כדאי להבהיר באופן כללי שדירקטור בתאגיד בשליטה אינו נחשב ככפוף - - -
שיראל גוטמן
במקום "למעט" אפשר להגיד יובהר כי דירקטור בתאגיד - - -
מרים אילני
לא כותבים "יובהר" בחוק.
אלעזר שטרן
אפשר לכתוב "לעניין זה".
שירין הרצוג
"לעניין זה" זה יעזור, כי זה אומר שאי-אפשר ללמוד מזה למקום אחר.
אבי ליכט
נתקן "לעניין זה", ואם יהיה לנו תיקון נוסח, נביא תיקון אחר ונודיע בישיבה הבאה.
דנה נויפלד
אותו דבר גם בסעיף (2).
מרים אילני
סעיף 102 מדבר על האפשרות לכנס את הדירקטוריון ללא הודעה. החרגנו את זה רק בחברה פרטית, כאשר בחברה ציבורית הכוונה היא שבמקרים דחופים יהיה אפשר בהסכמת רוב הדירקטורים - - -
אלעזר שטרן
זה לא מופיע בנוסח שנמצא על שולחן הוועדה.
מרים אילני
נכון, עשינו את זה אתמול בערב. אנחנו רוצים להוסיף "בסופו יבוא: "ובחברה ציבורית ראשי הדירקטוריון במקרים דחופים, בהסכמת רוב הדירקטורים להתכנס לישיבה דחופה"." בסדר?
היו"ר דוד רותם
טוב.
מרים אילני
סעיף 104 מדבר על המניין החוקי לפתיחת ישיבת הדירקטוריון. לשכת עורכי הדין ביקשה לתקן את זה, ונענינו לתיקון הזה, שהמניין החוקי לא יהיה רק לפתיחת הישיבה, אלא גם לדיון וקבלת החלטות בדירקטוריון. זאת אומרת, שלא יגיעו וילכו באמצע.
היו"ר דוד רותם
רבותי היקרים, מי פה מייצג את לשכת עורכי-הדין?
מרים אילני
אמר את זה מישל אוחיון בדיון הראשון.
היו"ר דוד רותם
מה שקרה הוא, שמייצג גוף נכבד כמו לשכת עורכי-הדין לא נשאר ליותר מאשר פעם אחת. רבותי, רוצים לקיים דיון רציני ונשארים פחות מרוב הדירקטורים ודנים דיון רציני, עכשיו נגיד לו, אי-אפשר להצביע כי אחרים חסרים? אני חושב שזה לא נכון.
מרים אילני
נענינו לדרישת השוק.
היו"ר דוד רותם
רבותי, מישהו פה חושב שהשוק צודק?
מרים אילני
יש פה בעיה פרקטית שאני מסכימה לה.
גד סואן
יש פה בעיה פרקטית.
מרים אילני
יורד.
גד סואן
מחקתם את זה?
אבי ליכט
כן. ירד.
מרים אילני
בסעיף 106 הבהרנו שדירקטור יפעיל שיקול דעת עצמאי בהצבעה בדירקטוריון. נמצאת פה הנציגה של בנק ישראל, לילך שמע, היא ביקשה להבהיר שאין בהוראה הזאת, שהיא הבהרה, כדי לפגוע בנוהל הבנקאי, ב-301, שהחיל את כללי בזל בכל הנושא של האסטרטגיה של ניהול סיכונים של קבוצה בנקאית, ורצינו פה להבהיר לפרוטוקול שאין בעובדה שקבוצה בנקאית חויבה לקבוע אסטרטגיה לניהול סיכונית כללית כדי לשנות את התחילה של הסעיף הזה, ובלבד שהדירקטור בחברה הבת, בקונצרן, הפעיל שיקול דעת עצמאי ושקל את טובת החברה בהתאם לסעיף 11 לחוק החברות. זו ההברה שהם ביקשו.
היו"ר דוד רותם
הסעיף האחרון.
מרים אילני
סעיף 115 עוסק בהרכב של ועדת הביקורת. פרופסור גרוס ביקש שנקבע מספר מקסימלי - -
גד סואן
על איזה סעיף את מדברת?
מרים אילני
- - של חברי ועדת הביקורת, כדי שלא יהיה דילול של מספר הדח"צים. אמרנו שנחשוב על זה. גם אנחנו וגם הרשות לניירות ערך סבורים שאין כשל בשוק שמצריך את זה, ולכן אנחנו לא חושבים שצריך לקבוע את זה. אם הוועדה סבורה אחרת - - -
היו"ר דוד רותם
שוב, אתם זורקים לוועדה. נציג לשכת עורכי-הדין, פרופסור יוסי גרוס, אומר דבר מסוים, ואתם לא מקבלים, ואתם רוצים שאני אכריע ביניכם. מה אומר השוק?
גד סואן
אין כשל שוק.
דרור שטרום
יש ממילא הוראה של רוב לדירקטורים שהם או דח"צים או בלתי תלויים.
היו"ר דוד רותם
אתם חושבים שלא צריך?
גד סואן
לא צריך.
היו"ר דוד רותם
טוב. המחוקק נענה לדרישת השוק...
מרים אילני
אנחנו מאוד מידתיים, אדוני, כשאין כשל שוק אנחנו לא מכניסים הוראות שלא נדרשות.


בפסקה (2) יש לנו תיקון שעוסק בנושא מי רשאי להיות חבר בוועדת ביקורת, והחרגנו חבר ועדת ביקורת שהוא עובד מדינה. אנחנו רוצים להוסיף הגדרה בפסקה הזאת. אלעזר שטרן תיקן את מיקום ההגדרה, נוסיף אותה בפסקה (ד), אפשרות לעובד מדינה להיות יושב-ראש ועדת הביקורת, כי הוא לא דירקטור חיצוני בהגדרה.
היו"ר דוד רותם
למה למעלה מתשע שנים?
מרים אילני
כדי שזה לא יהיה יותר מתשע שנים.
היו"ר דוד רותם
לפי ההנחיות עובד מדינה לא יכול להיות בדירקטוריון יותר מ-X שנים. הוא לא יכול להיות תשע שנים דירקטור בחברה.
מרים אילני
אנחנו לא מכירים הנחיה כזאת. אנחנו גם יודעים על עובדים שהם יותר מתשע שנים בדירקטוריון.
מרים אילני
בפסקה (ה) אמרנו שמי שאינו רשאי להיות חבר ועדת ביקורת, לא יהיה נוכח בישיבות. לאחר דיון בוועדה אמרנו שנתקן את זה ונגיד ש"עובדי חברה שאינם בעלי שליטה או קרובו יהיו רשאים להיות נוכחים בישיבות הוועדה בעת הדיון", ופה כתבנו "אם הם דרושים לצורך הדיון", ואנחנו מורידים את זה, כי זה מעקר את כל ההבחנה בין פסקה (ה) לפסקה (ו). אנחנו מורידים את המלים "אם הם דרושים לצורך הדיון", ואחרי זה יהיה כתוב "ובלבד שההחלטה תתקבל אחרי דיון נוסף של הוועדה ללא נוכחותם".
היו"ר דוד רותם
כשאתם כותבים "אחרי דיון נוסף של הוועדה", יהיה מי שיפרש את זה שהיום הייתם, אז נקיים דיון בעוד שבועיים כשאתם לא נמצאים. אני חושב שצריך לכתוב, "אם הם דרושים לצורך הדיון ובלבד שההחלטה תתקבל ללא נוכחותם". למה צריך דיון נוסף?
מרים אילני
בסדר גמור.
אלעזר שטרן
מה לגבי עובדי החברה שצריך אותם גם לצורך ההחלטה?
מרים אילני
כתבתי נוסח שאומר שעובדי חברה שעושים דברים טכניים – דיברנו על המזכיר וכן הלאה, ואמרו לי שזה קצת מוגזם ללכת לרזולוציות כאלה.
נתי שילה
מרים אילני, זה חשוב.
גד סואן
מזכיר החברה בדרך כלל רושם פרוטוקולים.
מרים אילני
חשבנו שזה מיותר.
שיראל גוטמן
כתוב פה: "עובדי חברה רשאים להיות נוכחים".
אלעזר שטרן
גם בזמן ההחלטה.
מרים אילני
הם רוצים גם בעת כתיבת ההחלטה.
נתי שילה
מישהו צריך לכתוב את הפרוטוקול.
מרים אילני
כל מי שנחוץ לכתיבת ההחלטה?
גד סואן
מזכיר החברה.
היו"ר דוד רותם
היועץ המשפטי או כל מי מעובדי החברה שביקשה החברה את נוכחותם.
אבי ליכט
תוסיפי מזכיר החברה.
נתי שילה
יש העניין של הפרוטוקול, שזה תמיד קיים.
היו"ר דוד רותם
רבותי היקרים, הוועדה רוצה שיהיה לה רושם פרוטוקול, היא תחליט שהיא רוצה את רושם הפרוטוקול.
אבי ליכט
אם נוסיף יועץ משפטי ומזכיר החברה, זה יספק אתכם?
קריאות
כן.
איל דותן
אתה מדבר על פסקה (1) או פסקה (2)?
אבי ליכט
פסקה (2).
איל דותן
בפסקה (2) חסר המזכיר וחסר הדיון.
מרים אילני
זה בלי דיון. בפסקה (1) יכולים להיות כולם, כל עובדי החברה.
איל דותן
כל עורכי-הדין כאן הם יועצים משפטיים חיצוניים בדירקטוריון, אנחנו לא עובדי החברה.
שירין הרצוג
לפעמים את צריכה רואה חשבון או יועץ לענייני שכר.
מרים אילני
את אומר שבפסקה (2) אני אכניס גם דיון, שזה ברור?
אלעזר שטרן
גם.
מרים אילני
היועץ המשפטי רשאי להיות נוכח בעת הדיון - - -
היו"ר דוד רותם
לא, "גם בעת קבלת ההחלטות".
מרים אילני
למעלה כתבתי שרק עובדי החברה. ואם הוא לא עובד החברה? זאת היתה ההערה. יש יועצים משפטיים שהם לא עובדי החברה.
היו"ר דוד רותם
הם יכולים להיות בכל מקרה.
מרים אילני
הם לא רשאים להיות חברי ועדת ביקורת, אז הם גם לא יכולים - - -
לייזה חיימוביץ
אם כותבים שיועץ משפטי יכול להיות, זה בין אם הוא - - -
מרים אילני
מה שחסר פה זה בפסקה (2) "בעת הדיון".
היו"ר דוד רותם
טוב. רבותי, תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:20

קוד המקור של הנתונים