ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/02/2011

הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון מס' 97) (הריסת מבנה לא חוקי על חשבון המקים), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה-עשרה

PAGE
30
ועדת החוקה, חוק ומשפט

16.02.2011


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 343

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, י"ב באדר א' תשע"א (16 בפברואר 2011), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון – מימון הריסת מבנה לא חוקי על חשבון הבונה),



התש"ע-2010 של חה"כ פניה קירשנבאום, חה"כ זבולון אורלב, חה"כ זאב אלקין



חה"כ משה (מוץ) מטלון, חה"כ אנסטסיה מיכאלי, חה"כ אלכס מילר, חה"כ דוד רותם



(פ/2415)
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר – דוד רותם

חנא סוויד

אחמד טיבי

ג'מאל זחאלקה

פניה קירשנבאום
מוזמנים
כרמית יוליס – עו"ד, יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ירון ימין – מתמחה, משרד המשפטים

ציון אילוז – המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין, פרקליטות

אמיר גור – ר' מתפ"א, המשרד לבטחון פנים

סיגלית ימין – יועמ"ש מתפ"א, המשרד לבטחון פנים

חיים אמיגה – עוזר יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

שירה ברנד – יועצת משפטית לאגף הנחיות ותקנות תכנון ובנייה, משרד הפנים

איילת צור – אגף הבנייה מינהל התכנון, משרד הפנים

עלוה קולן – מקדמת מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח

שמואל דוד – יועץ, שתי"ל

מאיר דויטש – רכז שטח תנועת רגבים
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
רשמה
אתי בן שמחון

הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון – מימון הריסת מבנה לא חוקי על חשבון הבונה),

התש"ע-2010
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה. אנחנו נכין לקריאה ראשונה את הצעת חוק התכנון והבנייה מימון הריסת מבנה לא חוקי על חשבון הבונה), התש"ע-2010 של חה"כ פניה קירשנבאום.


גברתי, בבקשה.
פניה קירשנבאום
אנחנו כולנו בשנים האחרונות, אולי אפילו לא בשנים האחרונות ערים לבעיה קשה של הבנייה הבלתי חוקית והמטלה נופלת על מערכת בתי המשפט, משטרה ורשויות מקומיות. הרשויות המקומיות לא מסוגלים בעצם לממן את העלות של ההריסה מכיוון שזה כרוך לפעמים גם בכוח נוסף של המשטרה וגם באבטחה, בכלים כבדים ולא מצליחים להתמודד עם הבעיה הזאת. לכן החוק שלי מדבר על כך שהריסה של בתים בלתי חוקיים תבוצע על חשבון עובר על החוק, ועלויות של כל מה שמסביב לנושא הזה ייפול על העובר על החוק.


אנחנו כבר יודעים שהדבר החשוב ביותר בכל הנושא הזה – אכיפה, ענישה והרתעה. אני מקווה שהנושא של העלויות יעזור בנושא של האכיפה, יגביר את הענישה וההרתעה כאחד. בעצם, זאת מהותה של החוק. אני מבקשת לתמוך בזה ולאשר.
היו"ר דוד רותם
אדוני חבר הכנסת חנא סוויד רוצה לדבר לפני המשפטים.
חנא סוויד
לא, בסדר, משרד המשפטים כבודו במקומו מונח.
היו"ר דוד רותם
להיפך, אני תמיד נותן לחברי הכנסת לדבר אחר כך כדי שהם יוכלו להתייחס למה שאומרים.
חנא סוויד
כפי שאתה רוצה.
היו"ר דוד רותם
אדוני, אתה רשאי להגיד לי מתי שאתה רוצה לדבר, אתה תדבר באותו רגע שאתה רוצה לדבר.
ציון אילוז
אנחנו תומכים ברעיון, חושבים שזה רעיון ראוי ונכון אבל לא במתכונת שבו הוא מנוסח. הצעת החוק מתייחסת לצו הריסה מינהלי, לצד צו הריסה מינהלי יש צווי הריסה שיפוטיים שזה מרבית הצווים שקיימים, לגביהם יש הסדר כבר בחוק בסעיף 211, שם נקבע שבית המשפט חייב לחייב בהוצאות הביצוע.
היו"ר דוד רותם
סטטיסטית, האם אדוני יכול להגיד לי כמה פסקי דין שניתנו שבהם חייב בית המשפט כמה מקרים אתם ביקשתם?
ציון אילוז
התובע צריך לבקש. בהרבה מקרים מבקשים, אני רק רוצה לומר, אם נטל ההריסה מוטל, כיוון שלוועדות אין תקציב למעשה הן מטילות את צו ההריסה על הנאשם.
היו"ר דוד רותם
זה מה שקורה בדרך כלל בבתי המשפט. בית המשפט נותן פסק דין שאומר – הנאשם יהרוס את המבנה שבנה וכו' בתוך 30 יום אחר כך הוא לא מבצע, ואז באה הוועדה ומבצעת - - -
ציון אילוז
הוועדה מבקשת להטיל את ההוצאות עליו.
היו"ר דוד רותם
ביקשה להטיל את ההוצאות עליו מתי, לפני ההריסה או אחרי ההריסה? הרי לפני הריסה אי אפשר להטיל עליו הוצאות כי לא יודעים כמה זה יעלה. הרי פסק הדין תמיד מטיל עליו את חובת ההריסה, הוא לא הורס, באים אתם והורסים, וזה עולה כוח משטרה וכוח הגנה וכוח שמירה וכל הדברים האלה. האם יש מקרים שבהם פניתם לבית המשפט ואמרתם תחייבו אותו בתשלום?
ציון אילוז
פרקליטות המדינה בהובלה של מחלקה לתביעות הגישה לאחרונה 16 תביעות בגין הוצאות הריסה במסגרת עילה נזיקית ממש בעת האחרונה, יש עוד מספר תיקים משמעותיים שההריסה לא הייתה רק עניין של הדחפורים אלא ליווי משטרתי והוצאות כוח אדם, והפרקליטות הגישה, זה קיים מכוח עילות הנזקיות הרגילות.


אם התובע לא ביקש מבית המשפט והוועדה לא ביקשה – בכלל, יש שאלה משפטית האם אחרי שניתן גזר הדין הוועדה המקומית יכלה לבוא ולבקש לפי המצב החוקי היום, אם היא יכולה לבקש לשנות את גזר הדין ולהטיל את ההריסה עליה, זו שאלה לא פטורה עד היום, בית המשפט העליון חתום לפסק דין, אנחנו סבורים שכן. בית המשפט המחוזי בחיפה סבר שלא כי אתה לא יכול לחולל שינוי בגזר הדין. ברגע שגזר הדין אמר שהנאשם יהרוס, אז אי אפשר לבוא ולשנות ולהעביר את הנטל, זה מחכה לאחר בית המשפט העליון, לכן, זה לא שייך שיבואו לאחר מכן.
חנא סוויד
וזה לא פותר את הבעיה.
היו"ר דוד רותם
סליחה, זה לא פותר את הבעיה. לכן בא החוק הזה ואומר - - -
חנא סוויד
לא, זה לא פותר את הבעיה שהוא מדבר עליה.
ציון אילוז
החוק הזה מתייחס רק לצווי הריסה מינהליים. רבותיי, אני רוצה להסביר מה זה צו הריסה מינהלי. צו הריסה מינהלי הוא לא מחפש את הבן אדם, הוא מה שנקרא לא כלפי הגברא, אין אפילו חובת המצאה, אנחנו מדביקים על המבנה, בדרך כלל זה נועד לעבירות שממש בתחילת התהוותן, עודן באיבן, בשלב של היסודות, באים מדביקים והורסים.

הצעת החוק בסדר, אנחנו מסכימים לה, רק אומרים כמו שאמר יושב ראש הוועדה, איך בצו אתה תכתוב לחייב אותו, אתה עדיין לא יודע מה ההוצאות.
היו"ר דוד רותם
מה שהחוק הזה אומר זה דבר נורא פשוט, כאשר הוצא צו מינהלי, והוועדה ביצעה ועלה לה כסף, היא תפנה לבית משפט ותגיד - - -
ציון אילוז
לא, זה לא מה שהחוק קובע, זה מה שאנחנו אומרים.
חנא סוויד
ועל זה הוא אומר לך שהיום זה אפשרי.
היו"ר דוד רותם
לא אפשרי, בית המשפט המחוזי בחיפה קבע שלא, עכשיו בזה בערעור לעליון.
ציון אילוז
לא, זה שני צווים שונים.
חנא סוויד
תן לי לשאול אותך שאלה. כשיש לך צו הריסה שיפוטי, אתה לוקח מישהו לבית משפט - - -
ציון אילוז
זה מוסדר בחוק. עכשיו זה צו הריסה מינהלי.
חנא סוויד
בסדר, שלב שלב, רוב המקרים שהם מכוסים על ידי צו הריסה שיפוטי הם סגורים. אפשר שם לבקש, לחייב, וזה מה שקורה למעשה בשטח.
ציון אילוז
נכון. בצו הריסה מינהלי אין הסדר כזה וזו הצעת החוק.
חנא סוויד
כן.
ציון אילוז
ההצעה שלנו להשוות בין המצבים שלבית המשפט יהיה שיקול דעת לחייב בהוצאות את כל מי שאחראי על הבנייה, זה יכול להיות משתמש, הבונה, הקבלן.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להבין למה מדינת ישראל - ורק השבוע קיימתי דיון בנושא העומס על שופטים וחוסר התקציב למערכת המשפט. למה מדינת ישראל צריכה לשאת בהוצאות בגין כך שאדם עבר עבירה? אז אם כך למה צריך שיקול דעת? צריך לבוא ולקבוע את מי שמחייב את מי שאחראי על הבנייה.
ציון אילוז
הסבירות יותר מורכבת ממה שזה נראה.
היו"ר דוד רותם
מה שכתוב בחוק התכנון והבנייה, המחזיק והבונה והדייר, וכל הדברים האלה, זה בדיוק מה שאני רוצה שכל אחד מאלה אפשר יהיה לבוא לבית המשפט.
ציון אילוז
נכון, זה מה שאנחנו מציעים.
שירה ברנד
מציעים פשוט לפרט את כולם שיהיה ברור.
ציון אילוז
זה מה שאנחנו מציעים, להוסיף את ט1(2) רבתי, הרי כפי שאמרתי הרבה פעמים בצו הריסה מינהלי אתה לא יודע מי בנה, זה גם לא כל כך מעניין. אם אתה יודע בסופו של יום מי בנה כי הוא בא וביקש את הביטול, הוא טוען כל מיני טענות מטענות שונות, אז במסגרת ההליך המשפטי להטיל עליו את הוצאות ההריסה, וזה טוב וזה חשוב ואנחנו בעד.

ואם הוא לבית המשפט אבל יש לך ראיות אחרות, אז פה יהיה את המסלול הרגיל של תביעה אזרחית - הפרקליטות עשתה עכשיו לאחרונה וזה ממש על סדר יומה.
היו"ר דוד רותם
ב-16 מקרים עשיתם זאת.
ציון אילוז
עדיין לא יודעים מה יהיו התוצאות.
היו"ר דוד רותם
לא חשוב, התוצאות לא חשובות, בוא נאמר כך. השאלה היא כמה תביעות כאלה הגשתם - כמה ביצעתם הריסות השנה?
פניה קירשנבאום
כמה הריסות בוצעו השנה?
אמיר גור
מאות רבות.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה, אתה מבין, לכן אני את זה רוצה לגמור. השלב הבא כשהחוק הזה יעבור, אני אבקש שכל מה שייגבה בעניין הזה, יילך לקופת מערכת המשפט כדי שאפשר יהיה להוסיף עוד שופטים ולא יהיה צריך תקציב ממקומות אחרים.
אמיר גור
אני ראש יחידה שמרכזת את כל הנושא של גופי אכיפה אל מול התופעה הזאת. אני רק רוצה לחזק מדוע אנחנו תומכים בחוק כדי להבהיר למען הסר ספק.


אנחנו לפני כל הריסה שעבריין או הצו המינהלי לא מקויים, עושים הערכות מצב שכבר פה יושבים קצינים וכוחות עם כל גופי האכיפה ומשקיעים המון אנרגיה לפני הפעולה. כל הפעולה של גופי אכיפה ההוצאות הכספיות נעות בין עשרות אלפי שקלים במקרה הקל, למאות אלפי שקלים במקרה היותר גדול. אני אציג את זה לא בכסף, או בין עשרות בודדות של אנשי גופי אכיפה למאות רבות של גופי אכיפה, שכוללים קודם כל את המשטרה שמסייעת לגוף האכיפה, ועוד לא אמרנו בולדוזרים, ועוד לא אמרנו שופלים ולא אמרנו צוללות במרכאות ומטוסים ומסוקים באמת, וכל זה גם עוד לא אמרת לפני שגם קיבלנו אבנים בראש ושוטרים מאושפזים שזה אני לא יודעת איך נכנס לתמחיר של חברת הכנסת.


אנחנו חושבים שהמצב הזה באמת הוא בלתי נסבל, ולכן כפי שהסבירו פה, הפרקליטות באמת דרך המצב המשפטי החוקי היום מגישה תביעות, אבל כמו שאמרתי, אנחנו עושים מאות רבות שזה כולל בין מבנים קלים למבנים מאסיביים. בעיקרון, אנחנו בעד החוק, אנחנו קודם כל חושבים שפרסום של זה יצור הרתעה ראויה והעבריינים יידעו, ואני אומר לכם שאני אומר לעבריין, כבר היום יעלה לך בערך 300 אלף שקלים בתביעה שתוגש כל כך הרבה, אני אומר, תעשה את זה לבד ואל תזרוק עליי אבנים על הראש. ולכן אנחנו בעד זה, ואנחנו חושבים שזה ייצור הרתעה, וגם ישיב כספים למדינה שמבזבזת אותם, ואותם שוטרים, אני אדגיש, מאות רבות, זה במקום לשבת בחדר החקירות, במקום לתפוס גנבים, במקום לתפוס סוחרי סמים, מוצאים את עצמם בלילה במקום זה או אחר מול עבריין שמרים יד על שלטון החוק.
עלוה קולן
צו הריסה מינהלי הוא צו מאוד קיצוני, בגלל זה קיימים בחוק גם אפשרויות הריסה אחרות. אני מצטערת אמיר, אני קלטתי את הדרגה שלך.
אמיר גור
תת ניצב, גברתי.
עלוה קולן
תת ניצב, נעים מאוד. הוא גם אמר הוא הולך היום אל העבריין ואומר לו, אם לא תהרוס זה יעלה לך 300 אלף שקלים, משהו כזה. בהצעת החוק הנוכחית, בעצם, בדיוק את השלב הזה היא מבטלת. כלומר, את האפשרות של האדם להרוס את המבנה בעצמו - - -
שירה ברנד
זה תמיד קיים, היא לא מבטלת אותו.
עלוה קולן
בצו מינהלי - - -
שירה ברנד
תשאלי את המשטרה אם אי פעם אחרי 24 שעות באו והרסו.
היו"ר דוד רותם
סליחה, בצו מינהלי נותנים הוראה - - -
עלוה קולן
תוך 24 שעות, שזה גם כל הזמן לפנות לבית משפט והפנייה לבית משפט לא עוצרת את התהליך.
היו"ר דוד רותם
אלא אם כן בית המשפט נתן צו לעכב את ההריסה המינהלית.
עלוה קולן
ב-24 שעות לקבל צו מבית משפט לעכב את ההריסה - - -


זה טווח מאוד צר של זמנים, כשהצעד פה הוא צעד מאוד קיצוני.
היו"ר דוד רותם
על איזה מקרים זה קיצוני כשהאיש בנה עם היתר? או כשהאיש בנה בלי היתר?
עלוה קולן
אין פה ספק שהאנשים שבונים בלי היתר עוברים על החוק.
היו"ר דוד רותם
אז מה קיצוני להרוס להם?
עלוה קולן
יש לי שאלה. למה יש אפשרויות אחרות להרוס עם ביקורת שיפוטית ולהשית את העלויות על - כשמדובר על זכות לדיור, וכשמדובר על זה שאדם הולך לאבד את ביתו וקורת גגו, ולפעמים גם את כל חסכונותיו, ואני לא אומרת שהוא בנה כחוק, עדיין זה מה שהולך לקרות, מדובר פה בצעדים שהם מאוד קיצוניים. אי אפשר לומר שהם לא צעדים קיצוניים, ולכן מן הראוי שתינתן ארכה גדולה יותר, פנייה לערכאות שיפוטיות, יכולת באמת להוציא צו, יכולת של שופט לדון בדברים, ולא פשוט לבצע את ההריסה ולהשית את העלויות בלי אפילו לאפשר לאדם שהורסים את ביתו לבצע את ההריסה בעלות נמוכה יותר. כלומר, אני מבינה את מה שעומד מאחורי החוק, ואני עדיין חושבת – גם צו הריסה מינהלי הוא חשוף לסכנת טעות מאוד גדולה, ועל זה גם לא נותנים את הדעת. כלומר, באים, הורסים, תוך 24 שעות.
פניה קירשנבאום
לתקופה שהוא בנה.
היו"ר דוד רותם
האם את יכולה לתת לי 20 מקרים, או לא 20 מקרים, את יודעת מה, 5 מקרים שהוציאו צו מינהלי ותוך 24 שעות באו להרוס.
עלוה קולן
אני חושבת שצריך להפריד בין מה שהולכים לחוקק לבין האפשרויות בפועל של המשטרה, או של מי שהורס לבצע את ההריסה תוך 24 שעות. כלומר, זה יכול להיות שזה יהיה החקיקה הבאה שאז יחייבו את המשטרה להרוס תוך 24 שעות, זה לא ממין העניין. החוק קובע 24 שעות וזה זמן מאוד קצר, זה זמן שלא מאפשר בדיקה לעומק של העובדות, זה זמן שלא מאפשר פנייה כמו שצריך לבית המשפט ולתת זמן לביקורת שיפוטית על הצו המינהלי.
היו"ר דוד רותם
לא צריך הרבה, רק צריך לקחת את היתר הבנייה, לצרף אותו לבקשה ולהגיש.
עלוה קולן
זה זמן שלא מאפשר גם הריסה על חשבון הבונה.
היו"ר דוד רותם
גברתי עורכת דין במקצועה?
עלוה קולן
גברתי משפטנית שאיננה עורכת דין.
היו"ר דוד רותם
אני מתוך נסיוני יכול להגיד לך שב-24 שעות אני יכול להגיש לבית המשפט לא בקשה אחת, אלא 18 בקשות.
עלוה קולן
אתה עורך דין, לפי ידיעתי עורך דין מאוד מכובד ורב שנים. אנשים שהורסים את ביתם - - -
היו"ר דוד רותם
מה אני יכול לעשות, אנשים שהורסים את ביתם אז אחת מהשתיים.
עלוה קולן
לא תמיד הגובים עורכי דין ברמה שלך.
היו"ר דוד רותם
זה יכול להיות, אבל הם לא מגובים גם בהיתר בנייה. אני לא מבין איך יכול להיות מצב שאיזשהו גוף בעולם יבוא ויגיד לי תשמע, יש אדם שעובר על החוק, אתה צריך לתת לו אזהרה – את יודעת, זה כמו הנהג שנוסע בכביש ירושלים תל אביב במהירות של 120 קילומטר לשעה, ואומר, תשמעו רבותיי, אתם יודעים, הרגל נלחצה לי, צריך קודם כל להזהיר אותו, לעצור אותו, ולהגיד לו תדע לך, אם תמשיך כך אז אני אשלול לך את הרשיון.
חנא סוויד
זה קורה לפעמים.
היו"ר דוד רותם
לי זה אף פעם לא קורה, אני תמיד מקבל את הדוח. אף פעם לא קורה שמזהירים אותי.
עלוה קולן
אבל זה לא בדיוק אותה דוגמה, כי מדובר פה בסכנת חיים מיידית, מדובר פה על זה שהוא מסכן חיים כרגע. פה מדובר על אפשרות של טעות שפוגעת בזכות יסוד של אדם לקורת גג.
היו"ר דוד רותם
את יודעת, זכות היסוד של אדם לקורת גג כפופה לכך שיש לו היתר. אין דבר כזה שכל אחד יכול לבנות איפה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה, כמה שהוא רוצה, בגלל שיש לו זכות לקורת גג. לא, עם כל הכבוד, הזכות של החברה לחוקק חוקים ולדאוג שהם יבוצעו קודמת לכל זכות אחרת.
חנא סוויד
גם בהתנחלויות?
היו"ר דוד רותם
גם בהתחלויות.
חנא סוויד
אני לא בטוח.
עלוה קולן
אני לא רוצה שיובן מדבריי אפילו לא בפרשנות שמה שאני אומרת שזכותו של אדם לקורת גג מאפשרת לו לבנות בנייה בלתי חוקית ושבזה האגודה לזכויות האזרח תומכת. לחלוטין זה לא מה שאני אומרת. אני אומרת שני דברים – צו הריסה מינהלי צעד מאוד קיצוני, צריך לקחת הרבה צעדי בטיחות לפני שמבצעים דבר כל כך קיצוני ללא אפשרות לביקורת שיפוטית וזמן ארוך, ויש פה אפשרות לטעות, אני מצטערת, אין בידיי, יכול להיות שצריך לבקש באמת אולי מה"מ.מ.מ." אולי באמצעים אחרים לקבל איזשהו מידע לגבי טעויות שנעשות או דברים שהתבררו, ולעשות את ההחלטה הזאת על סמך נתונים לא רק על סמך הרצון שלכם שהוא מובן לחלוטין לזרז את התהליכים.
ציון אמיר
זה לא שייך.
היו"ר דוד רותם
אני מקווה שקראתם את הצעת החוק. הצעת החוק לא אומרת תוך כמה זמן יהרסו, זה בחוק קיים שאני לא עוסק בו עכשיו.
עלוה קולן
אבל כתוב.
היו"ר דוד רותם
הדיון עכשיו הוא אך ורק על דבר אחד - האם אני הולך להשית על מי שקיבל צו מינהלי ולא הרס את הוצאות ההריסה. אם נניח התברר שהוציאו צו מינהלי כנגד אדם והרסו לו את הבית בטעות, הוא יבוא לבית המשפט, לא רק שהוא לא ישלם את ההוצאות, אלא הוא גם יתבע את כל הנזקים שנגרמו לו.
ציון אילוז
יש סעיף מפורש.
היו"ר דוד רותם
אני יודע, לכן אני לא פוגע לו בשום זכות, בית המשפט פתוח לפניו. הדיון פה עכשיו האם אני מחייב אותו בהוצאות או לא, לא אם אני הורס לו או לא. זה בחוק התכנון והבנייה שהתעסק עם זה מי שצריך, זה ועדת הפנים לא אני.
עלוה קולן
זה תוספת לחוק התכנון והבנייה.
היו"ר דוד רותם
זה תוספת שעוסקת אך ורק בדבר אחד - בהטלת ההוצאות על האיש, רק בזה. זה לא מאריך לו זמן, לא מקצר לו זמן, לא כלום, רק בנושא הזה אני עוסק. האם אני מטיל עליו את ההוצאות או לא, אני לא עוסק עכשיו בצווי הריסה מינהלי.
עלוה קולן
ממה שעולה פה לדיון, אז בוודאי שמדובר על עיסוק בצווי הריסה מינהליים.
היו"ר דוד רותם
רק על חיוב תשלום.
עלוה קולן
בסדר, אבל אם מדובר פה על הרתעה, מדובר פה על כל מיני דברים. הרי ניתן להרוס גם לא בצו מינהלי, החקיקה מאפשרת את זה. בכוונה המחוקק הותיר, יש פה שתי אפשרויות אחרות להרוס בית של אדם שנבנה ללא היתר לא בצו מינהלי בצווים אחרים, המחוקק הותיר בכוונה את הצעד הקיצוני של הצו המינהלי בלא היכולת להשית את התשלום על האדם הבונה, הוא עשה את זה, אני מאמינה בכוונת מחוקק ולא בטעות, והסיבה הזאת שמדובר בצעד מאוד קיצוני שאמורים לשים עליו הרבה יותר.
היו"ר דוד רותם
אילולא המחוקק לא היה רוצה שתהיה אפשרות לצו מינהלי, הוא לא היה מאפשר אותו בחוק. אם אתם חושבים שזה פגיעה נוראית אז צריך מישהו להגיש הצעת חוק לבטל את האפשרות לצו הריסה מינהלי.
חנא סוויד
לא, זה לא מסתדר מבחינה לוגית, זה עוול על עוול, בא נאמר כך. לפי נקודת המבט הזו שאני תומך בה כמובן, זה בא להשית אקט נוקשה על אקט נוקשה אחר שננקף בהתחלה, זו הבעייתיות, זה הצטברות של שני אקטים של שתי פעולות קיצוניות, דבר ראשון, קיצוני ומוסכם, ואני חושב שאתה מסכים גם, כשאתה בא להרוס למישהו את הבית שלו או את המבנה על פי החלטה מינהלית.
היו"ר דוד רותם
החלטה מינהלית שמבוססת על כך שלאיש אין היתר בנייה.
חנא סוויד
אבל אפשר לסתור אותה. החוק פותח פתח לסתור אותה.
היו"ר דוד רותם
בוא נניח שיש לאדם היתר.
חנא סוויד
אני אדבר בצורה מסודרת.


ראשית כול, אדוני היושב ראש, אני רוצה לבדוק ולשאול למה מתקיים כאן, אנחנו מדברים על תיקון לחוק התכנון והבנייה.
היו"ר דוד רותם
כך החליטה ועדת הכנסת.
חנא סוויד
זה נראה לי מוזר. וזה נראה לי כחלק מהפוליטיזציה, אני אומר את זה לאנשי המקצוע ולמשפטנים. זה חלק מהפוליטיזציה של הצעת החוק הזאת שבעצם יש אווירת "עליהום", כל פעם, הנה אתה הזכרת לי את זה עכשיו שכל יום אנחנו צריכים להעיר אחד את השני מוקדם, ולהיפגש כאן על נושאים מהסוג הזה.
היו"ר דוד רותם
מכל הנושאים.
חנא סוויד
אני רוצה שאנשי המקצוע פשוט יידעו על מה ההילולא.
היו"ר דוד רותם
ד"ר סוויד, אני רוצה גם שתבוא לדיונים בהבניית שיקול הדעת השיפוטי, וגם לחוק החברות הממשל התאגידי, אתה יודע שאני מאוד אוהב שאתה בא לדיונים.
חנא סוויד
אני באתי לדיון הזה, אתה זרקת הערה שהיא בכלל לא לרוחי, אני מוכן לדבר על זה ביני לבינך, אתה רוצה אז אני אגיד לך, בגלל זה לא באתי כי אני לא אוהב להתעמת איתך.


אנחנו כאן, המקום הלא טבעי, האינקובאטור הלא טבעי של חוק תכנון ובנייה ותיקוניו.
היו"ר דוד רותם
אני לא בטוח, בין היתר, מכיוון שהוועדה הזאת עוסקת בכל העניינים של ענישה בחוק העונשין, כאשר אנחנו עוסקים בעבירה פלילית שעוסקת - - -
ג'מאל זחאלקה
מדובר בצו מינהלי.
היו"ר דוד רותם
בנייה בלתי חוקית זה עבירה חוקית.
ג'מאל זחאלקה
לא, אבל מדובר בצו מינהלי.
היו"ר דוד רותם
הצו הוא התוצאה של העבירה הפלילית. הרי בעצם אפשר אחר כך אחרי שהרסו לו להגיש נגדו כתב אישום, השאלה היא האם זה היה צריך להיות פה, צריך להיות בוועדת הפנים, אני לא בטוח.
חנא סוויד
אני בטוח. נתת את התשובה הפורמלית, ועדת הכנסת החליטה, ועדת הכנסת כבודה במקומה מונח והיא מחליטה והיא סוברנית, מה אפשר לעשות, אני מעלה את הנקודה בפני אנשי המקצוע שתוקפים את העניין בצורה מקצועית שלפעמים תקיפת הנושא בצורה מקצועית היא לא לרוחך כפי שביטאת את זה בחוק אחר אתמול, אז אני רואה לנכון להעלות את הנקודה הזאת.


נקודה שנייה אני אומר איפה החוק הזה יחול. אני מבין שזה חל על חוק התכנון והבנייה בישראל, שחל בשטחי מדינת ישראל, כלומר, הוא לא חל בשטחים הכבושים, כלומר, כל הדברים האלה שאנחנו מדברים עליהם בהתנחלויות הם לא יחולו - בהתנחלויות אפשר להתפרע.
מאיר דויטש
פלסטינים בשטח C.
חנא סוויד
זה לא חוק התכנון והבנייה.
היו"ר דוד רותם
גם בהתנחלויות זה לא חוק התכנון והבנייה.
חנא סוויד
בסדר, זה מה שאני אומר, אני לא בא לעשות סחר מכר הזה.
היו"ר דוד רותם
אני מודיע לך כבר, תגיש הצעת חוק להחיל את חוק התכנון והבנייה הישראלי על ההתנחלויות, ואני מבטיח לך שאני חותם איתך על הצעת החוק.
חנא סוויד
אני לא אגיש הצעת חוק כזו, אתה יודע את זה. הסחר מכר הזה הוא לא ענייני. אני מדבר באופן ענייני, כי הבחירה איפה שהחוק הזה או התיקון של החוק הזה יחול זה עניין סלקטיבי לפי קורת רוחו ולפי רצונו של המבקש, של היוזם של החוק הזה, ולכן אני חושב שיש פה איפה ואיפה מבחינת יישום חוקי התכנון והבנייה והענישה בתחום הזה, אני כמובן מבין שבכל ההתנחלויות אפשר להתפרע, אין דין ואין דיין.


לגופו של עניין אני רוצה להגיד שנאמר כבר כאן שהחוק הזה הוא חוק מיותר, אולי לא במאה אחוז, אבל ב-99.5% הוא מיותר. למה? כי רוב מקרי ההריסה ותיקי ההריסה מתבצעים לפי צו שיפוטי. בצו שיפוטי אין בעיה כבר נאמר כאן. מעבר לזה, צווי הריסה מינהליים בדרך כלל תוקפים אותם בבית המשפט, ואז כל ההליך בסופו של דבר הופך להיות הליך שיפוטי. זאת אומרת, מי שמקבל צו - - -
ציון אילוז
אין את היכולת, באותה מסגרת לבקש את הצו.
חנא סוויד
אני הולך לבית משפט ואני טוען נגד הצו, אז מתקיים בית משפט, ואז - - -
היו"ר דוד רותם
בית המשפט דוחה את הבקשה. אני הוציאו נגדי צו מינהלי, הלכתי לבית המשפט, בית המשפט קיים דיון ודחה את הבקשה שלי. אני ביקשתי עיכוב ביצוע, וערערתי לבית משפט מחוזי וגם שם דחו את הבקשה שלי, ביקשתי רשות לבית המשפט העליון, והגעתי לפני תשעה שופטים בבית המשפט העליון והם דחו לי את הבקשה, ואמרו צריך לבצע - עכשיו אני רוצה הוצאות.
חנא סוויד
אתה יודע אדוני היושב ראש, ופה יגידו המומחים, צווי הריסה מינהליים שאמורים לפוג או להתבצע תוך חודש, חודשיים שלושה, הם נסחבים שנים על גבי שנים בבתי משפט, כך שזה לא קיים.
היו"ר דוד רותם
נכון. אחרי 5 שנים דחו את הבקשה - - -
חנא סוויד
ולפעמים עשר שנים.
ציון אילוז
אין סמכות לחייב בהוצאות בהליך כזה.
היו"ר דוד רותם
אין סמכות לבית המשפט לחייב הוצאות.
חנא סוויד
הרי פה יש כאן בנייה עקבית של איזשהו מהלך מסויים, הבנייה העקבית מתחילה במסד הראשון שפה מדובר בצו הריסה מינהלי. אני אומר לך שהמאפיינים של צו הריסה מינהלי כבר לא קיימים. בעצם, לפעמים, לעתים נדירות, צו הריסה מינהלי מתבצע באמת לפי מה שאתה חושב על צו הריסה מינהלי, זה בעצם בדרך כלל נתקע שנים על גבי שנים, מגיע לבית משפט עליון חוזר למחוזי, חוזר לשלום, וכך הלאה. כך שבעצם אין קייז כאן – אז נשאר אחד מתוך מאה.
ציון אילוז
לא, אבל יש נקודת מוצא - - -
חנא סוויד
אני אמרתי שזה לא תיאורתי במאה אחוז, זה תיאורתי ב-99.5%, בסדר, בשביל זה אני לא חושב שבשביל מקרה אחד בשנה צריך לחוקק חוק כאשר אפשר לסגור את זה.
היו"ר דוד רותם
נניח שעברו חמש שנים ואז דחו את הבקשות של האדם לעיכוב, והוא צריך עכשיו לבצע, והוא לא מבצע, ואז באה הרשות ומבצעת.
חנא סוויד
בדרך כלל במהלך הזה כבר הופכים את הצו המינהלי לצו שיפוטי.
עלוה קולן
בדיוק.
חנא סוויד
אני חי את זה.
היו"ר דוד רותם
גם אני, זה לא נכון. צו שיפוטי לא מגישים כתב אישום.
חנא סוויד
אתה אומר לי כך, אני אומר לך כן, הופכים לשיפוטי.
שירה ברנד
נכון שנתקעים בדיון בבית המשפט, אבל זה שהתקיים דיון לא הופך את הצו לשיפוטי, בית המשפט קובע שהצו המינהלי - - - לא מבקשים להפוך לשיפוטי אדוני, מבצעים אותו כצו מינהלי.
חנא סוויד
אני יודע את ההבדלים בין לקיים דיון בבית משפט עדיין תחת הכותרת של צו מינהלי, לבין מקרים שבו הצו המינהלי הופך להיות גם צו שיפוטי ויש מקרים כאלה.
שירה ברנד
אבל זה לא רוב המקרים.
חנא סוויד
זה מה שקורה בדרך כלל אחרי מספר שנים, הרי אם התביעה לא מבקשת את זה אחרי מספר שנים, יש פה כבר טיפשות, תסכימי איתי.
שירה ברנד
אבל זה לא רוב המקרים. רוב המקרים לא נמשכים כל כך הרבה שנים.
חנא סוויד
אני מסביר מה שאני מבין מההתנסות בשטח של הדברים האלה. זה חוק מיותר, אמרתי, זה חוק לתביעה טפשית, אני לא רוצה לחיות במדינה עם תביעה טפשית.

מעבר לזה, אדוני היושב ראש, אני רוצה כאן בכל זאת לעשות הבדלה, נניח והרוב האוטומטי קיים, אני רוצה כאן לעשות הבדלה, או לבקש לעשות הבדלה בין מבנה מסחרי שאדם מקים על מנת לעשות עסקים, לבין בית מגורים. אני חושב שאף אחד לא מגיע למסקנה שהוא מקים את בית המגורים שלו ושם את כספו או את מיטב כספו על קרן הצבי בגלל שהוא פושע ולא רוצה להוציא היתר בנייה בדרך, בדרך כלל זה לא הגורם. אנשים בשביל לגרוף כסף ולעשות עסקים יכול להיות שהם השתגעו ויבנו בנייה לא חוקית. אני מבקש להבדיל בכל זאת בין בנייה למגורים לבין בנייה לצרכים אחרים, כגון עסקים וכל היוצא בעניין הזה, כך שמגורים צריך להחריג מהעניין.
היו"ר דוד רותם
אז מה קורה עם מגורים?
חנא סוויד
לא יחול על מגורים.
היו"ר דוד רותם
גם אם אני הורס אדם שבנה בית גדול, לא צריף, בית - בית מידות, הוציאו לו צו.
חנא סוויד
כמו הולילנד.
היו"ר דוד רותם
נכון.
חנא סוויד
אני לא יודע למה כל הדיון הזה - - -
היו"ר דוד רותם
אתה גורר אותו לשם.
חנא סוויד
אני רק רוצה להעיר הערה, כאילו שכל הדיון הזה מתקיים תחת העננה של בנייה לא חוקית ביישובים הערביים.
היו"ר דוד רותם
לא נכון, למה אתה עושה את זה? אתם כל הזמן גוררים אותי בכוח. זה לא כך.
חנא סוויד
זה רק כך. כך אני מאמין. זה אמונה אני לא יכולה להוכיח.
היו"ר דוד רותם
כי אתם רוצים לגרור את זה לעניין שלכם.
חנא סוויד
לא.
ג'מאל זחאלקה
זה כך.
היו"ר דוד רותם
רבותיי היקרים, אני רוצה רק לומר לכם, למיטב ידיעתי, אני בדקתי את הנושא הזה, הבנייה היהודית הבלתי חוקית במדינת ישראל יותר גדולה מהעברית.
פניה קירשנבאום
במיוחד בשטח החקלאי.
חנא סוויד
רק האכיפה היא לאין שיעור קטנה מהאכיפה ביישובים.
היו"ר דוד רותם
מכיוון שאתה לא הצבעת בשבילי, אני לא יכולתי להיות שר הפנים האחראי על האכיפה. אילו היית מצביע בשבילי אני הייתי אולי שר הפנים, הייתי אוכף. אתה מנסה לשים אותי בפינה שהיא לא פינה נכונה.
חנא סוויד
אתה תמיד שם אותי בפינות או בהחלטות מאוד קשות להצביע עבורך פעם, פעם לספח את השטחים הכבושים, כל אלה אלטרנטיבות מאוד קשות.
היו"ר דוד רותם
אבל לא, כי אתה בא אליי בטענות. כחבר כנסת אתה בא אליי בטענות שהאכיפה היא לא נכונה, אבל אני לא אחראי על האכיפה.
חנא סוויד
אם רק זה יתקן את העולם, אני אחשוב על זה.


אתה כבר מצביע על כך - הרי באכיפה עסקינן, לא בעבירות, בעבירות אתה צדקת במאה אחוז.
היו"ר דוד רותם
אנחנו עוסקים במתן סמכות לבית משפט שאין לה היום.
חנא סוויד
באכיפה, בענישה.
היו"ר דוד רותם
זה לא ענישה, זה גביית הוצאות.
חנא סוויד
זה חלק מהענישה, מה, זה לא בא להעניש? זה בא להעניש. יש כאן פער גדול מאוד בין היקף העבירות וצדקת שבמגזר היהודי זה הרבה יותר מאשר במגזר הערבי, רק היקף האכיפה ביישובים הערביים הוא הרבה יותר, לכן בא החוק הזה.

אני מבקש בכל זאת לעשות הבדלה בין בית מגורים, שזה מעוזו של האדם, של המשפחה, זה צורך בסיסי. אם מדובר במבנה של עסקים תוך כדי התפרעות זה כבר סיפור אחר.


מה זה הוצאות הריסה?
היו"ר דוד רותם
בית המשפט.
חנא סוויד
אבל אין בית משפט, אה, בסופו של דבר מגיעים לבית משפט, אז למה לא עושים את זה הפוך?
ג'מאל זחאלקה
איפה כתוב בחוק שבית משפט קובע. אני שואל שאלה אינפורמטיבית.

.
היו"ר דוד רותם
לא צריך להיות כתוב. הדבר פשוט, אני בא ומוציא צו מינהלי, האיש לא הרס. אני הפעלתי את יחידות האכיפה והרסתי. עכשיו אני שולח לו חשבון, אומר לו אדוני, זה עולה 500 אלף שקל, אומר בסדר. אני, מה צריך לעשות?
חנא סוויד
מי הסמיך אותך? החוק לא מסמיך אותך.
היו"ר דוד רותם
לכן אני מביא את החוק הזה.
חנא סוויד
לא, החוק הזה לא מסמיך אותך.
היו"ר דוד רותם
אני אומר לו, אדוני, זה ההוצאות תשלם לי. הוא אומר לי אל תבלבל את המוח, אין לך סמכות אני לא מסכים. אני פונה לבית המשפט, עד היום לבית המשפט אין סמכות להטיל הוצאות כאלה כי זה צו מינהלי ולא צו שיפוטי. עכשיו יבוא בית המשפט ויבדוק את ההוצאות.
חנא סוויד
אתם מציירים מן עולם כזה מוזר, אני לא בטוח שכל הדברים האלו שאתם מספרים כאילו שזה פיקציות, אלו דברים שקורים כל יום, ואני חושב מערכת התכנון והבנייה מאוד שולטת בדברים והיא לא מפסידה כסף. אתה אומר לי הוא הורס, ואחר כך הולך לבית משפט, אומרים לו תשלם והוא לא משלם, בית משפט אומר תשלם הוא משלם.
ציון אילוז
בנוסח של הצעת החוק אנחנו מתנגדים לו. כלומר, אנחנו מתנגדים לכך שבגדר הסמכות המינהלית גם ניתן יהיה לחייב אדם ללא שום בקרה, לכן הצענו והעברנו נוסח של הצעה, להוסיף סעיף שהבקרה תהיה דרך בית המשפט, שלא כל יושב ראש ועדה ישלח חשבון - - -
חנא סוויד
אני מוסיף להערות שלי - קביעת הוצאות הריסה. זה יכול לכלול גם את הכסף שאנחנו יושבים עליו שאנחנו מבזבזים כרגע. מה זה הוצאות הריסה? הוצאות הריסה יכול להיות גם הזמן של שר הפנים ושל יושב ראש הוועדה, צריך להגדיר מה זה הוצאות הריסה בעניין הזה ומי קובע אותם.


אתה השמעת כאן הערה, לדעתי, אתה צריך לחזור בך ממנה, כי אתה כאילו רוצה את הכסף הזה לייחד או לייעד להעסקת שופטים נוספים על מנת להקל בעומס בבתי המשפט. אני חושב שזו אמירה שלא מתאימה למשפטן, היא לא מידתית, אתה קושר מין שאינו במינו, אתה לא יכול לעשות דבר טוב לכאורה מדברים אחרים לא רלבנטיים לחלוטין.
היו"ר דוד רותם
אתה צודק. איפה הבעיה שלי. אני חושב שצריך להוסיף למערכת הרבה כסף. יש לי בעיה, יש משרד אוצר שמתנגד לכל התהליך.
חנא סוויד
אני מסכים איתך, אתה משרה אווירה כאילו שהתיפקוד של מערכות המשפט והלחץ בבתי המשפט עכשיו תלוי באנשים שהחוק הזה כאילו – ואם זה לא נפתר שם אז זה בגלל החוק - - -
היו"ר דוד רותם
חס ושלום, זה לא נפתר שם, שלא יהיה שום ספק. בוא נאמר, לא התכוונתי למה שאתה חושב. אני התכוונתי לומר שמשרד האוצר כל הזמן בוכה שאין לו כסף. אז אם הם לא רוצים כסף בשביל לבצע צווי הריסה כי פה היום עושים את זה על חשבון המדינה ולא גובים את זה חזרה, אז שיביאו את הכסף החזרה ויביאו אותו למערכת המשפט, זה מה שהתכוונתי.
חנא סוויד
כהמשך של זה, דווקא הייתי אומר שבעיקרון צריך להקצות יותר כספים למערכת התכנון כך שמערכת התכנון תייצר תכניות מיתאר ותכניות מפורטות. תייצר את המסד התכנוני שבעזרתו אנשים יוכלו להוציא היתרי בנייה ולא לבנות לפי היתר, מהנחה שהאדם הוא טוב, האזרח הוא טוב בטבעו. אם אתה מאפשר לו, הוא יעשה את הדבר הטוב. אם אתה חונק אותו, אם אתה לא מאפשר אותו, לפעמים אין לו ברירה, ברירה קשה, ברירה שאני לא בהחלט מסכים איתה. אבל בהרבה מקרים אזרח שאתה שם אותו בפינה כזו שאין לו מנוס, אז הוא יעשה דברים. אנחנו צריכים דווקא כחכמים, כפרלמנטרים, דווקא להביא לידי כך שתיווצר מערכת תכנון שתאפשר לאנשים לבנות, ולא שאנחנו נחפש בפינצטה איך לרדת על, ואיך להעניש אנשים שיעברו עבירות.
היו"ר דוד רותם
אני מסכים איתך במאת האחוזים.
חנא סוויד
באותה מידה שאמרת שאתה רוצה כסף למערכת המשפט, אז תגיד - - -
היו"ר דוד רותם
לי יש חובה כיושב ראש ועדת חוקה לדאוג למערכת המשפט. ליושב ראש ועדת הפנים שעוסק בענייני תכנון ובנייה ועוסק בחוק התכנון הבנייה החדש - - -
חנא סוויד
אילו הדיון הזה התקיים אצלו, הוא היה אומר את ההערה שאמרתי, מכיוון שהדיון מתקיים כאן, על זה הערתי שזה לא בסדר.
ג'מאל זחאלקה
כל חקיקה היא נעשית בקונטקסט מסוים, כלומר, היא באה לטפל בבעיה קיימת, באה באיזשהו קונטקסט. אני חושב כל דיון בהצעה שמונחת לפנינו בלי לדבר כמה מלים על הקונטקסט שלה, אנחנו פשוט עוצמים את העין שלנו על המציאות. המציאות היא – שורש הבעיה ביישובים הערביים שזו כוונת המשורר כאן היא שמחסור בתכניות מיתאר ובשטחי שלטון מסודרים ובתוכניות מיפרט. על כן אני חושב שאין זכות למדינה ולמחוקק לבוא להגיד לאזרח תמים שומר חוק, אזרח ישר, מדובר באנשים מן היישוב לא בעבריינים, להגיד לו תראה, אני מצד אחד לא מאפשר לך לבנות, לא נותן לך תכנית מיתאר, אין לך איפה ללכת, אבל אם תבנה אנחנו לא רק נהרוס לך אלא אתה תשלם על ההריסה, זה איך אומר הגדשת הסאה. יש כאן התעללות יתר שאין לה מקום.


ההצעה שלי, ואני חושב שהיא הצעה הגונה – לדחות את החוק הזה עד אשר יסודר עניין התכנון והבנייה ביישובים הערביים, ואז אתה יכול לבוא בבקשה כזאת. אפשר לדון בה, אני מתנגד לה גם אז, ואגיד למה, אבל אני חושב שאין מקום. יש פה משהו שהוא ברוטלי שהוא כמעט נקמני, כמעט – אני לא יודע מאיזה בית ספר, מאיפה זה בא, אולי יכול להיות מהשפעה של לאומנות רוסית קיצונית של ג'רונבסקי, אני לא יודע מאיפה זה בא בכלל. לבוא לאדם שאתה לא איפשרת לו לבנות, דרך אגב, כשהוא בונה אל תחשוב שהוא נהנה מזה. לפעמים הוא בונה, אין לו כביש גישה, אין ביוב, חשמל בקושי, יכול להיות שהוא לוקח מהשכנים, זה לא בדיוק – איך אומרים, אם מישהו רוצה לבנות, רוצה לחיות במציאות כזאת, אבל הוא נאלץ. אני יכול לקחת אותך ליישובים מסוימים שתכנית המיתאר נעשתה בשנת שבעים ומשהו, היא מכסה 20% מהיישוב, לאן יילכו האנשים?


יש בחוק סעיפים מסוימים, תקנו אותי, יכול להיות שד"ר סוויד יתקן אותי, שמחייב את המדינה לסגור עניינים של תכנית מיתאר בזמן מסוים, המדינה גם לא יכולה לסחוב את זה 20 שנה ו-25 שנה ואחר כך לבוא ולהעניש את האזרחים. אני חושב שלא הוגן, יש ביהדות אני יודע שההגינות יותר חשובה מהשוויון, ופה לא הוגן. אני מאשים את היושב ראש שהוא אדם לא הגון – חוסר הגינות, זו האשמה חמורה מאוד אם למי שמייחס להגינות ערך.

דרך אגב, אנחנו נאלצים כל שבוע לבוא לוועדה הזאת וכל פעם שאני נכנס לוועדה הזאת אני רואה שחורות. איזה קטסטרופה נופלת עלינו. יכול להיות שאתה תנצח במרוץ בין חברי הכנסת בעניין חקיקה נגד הציבור הערבי, יכול להיות שאתה תקבל מקום ראשון, אני יודע שיש תחרות. אתה צברת הרבה נקודות, לזכותך ייאמר. אתה נהגת בציבור הערבי בחוסר הגינות. הכוונה של החוק הזה היא לפגוע בציבור הערבי. זו הנקודה הראשונה, לכן זה חוק לא הוגן. אני מציע לדחות את הדיון בו מספר שנים, יכול להיות חמש, יכול להיות עשר שנים, יכול להיות שלוש שנים. שיסיימו את המלאכה, יהיו תכניות מסודרות ואז אתה יכול לבוא בטענות.


דבר שני עניין החיוב שבחוק הזה. החוק הזה לא ממציא את הגלגל, יש היום בחוק אפשרות, יש בידי הרשויות הן יכולות לחייב.
היו"ר דוד רותם
לא בהריסה מינהלית רק בהריסה לפי פסק דין.
ג'מאל זחאלקה
אפשר ללכת לשיפוטי.
היו"ר דוד רותם
בוודאי שאפשר ללכת לשיפוטי, מערכת המשפט פנויה לחלוטין.
ג'מאל זחאלקה
מערכת המשפט יכולה לעשות זאת, בשיפוטי, בגלל שיש כאן משהו שהוא לא עבר הליך שיפוטי, שהעבירה של התשלום היא מין ענישה, וההליך המינהלי הוא הליך שיש לו גבולות. כלומר, המחוקק לא סמך עליו שיהיה לו שיקול דעת של בית משפט, אין לו מעמד של בית משפט, ועל כן אני חושב שלא צריך לשנות את החוק הקיים, צריך ללכת, ועדת החוקה אם כבר לעשות משהו, להתחיל בהליכי חקיקה ובפעולות שיחייבו ללכת – למה ללכת לאזרח? בוא נשב כאן ונדון נגד המדינה מדוע היא לא נותנת, למה אתה לא בא כאן ואומר, אתה מאשים את המדינה בכך שהיא לא מאפשרת תכניות מיתאר מתאימות לצרכי האוכלוסייה, זו המלחמה האמיתית.
היו"ר דוד רותם
אמרת שאני אדם לא הגון.
ג'מאל זחאלקה
נהגת בחוסר הגינות.
חנא סוויד
תוכיח את ההיפך.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אני לא צריך להוכיח לכם כלום.
חנא סוויד
אני עשיתי פרשנות, אני לא צריך פרשנות.
ג'מאל זחאלקה
הציפיות הרי לא גבוהות במיוחד.
היו"ר דוד רותם
אז אני לא מאכזב אותך.
ג'מאל זחאלקה
חשבתי לעצמי שדבריי יכולים להיות מכוונים אל האדם הסביר, האזרח הסביר - - -
אחמד טיבי
בוא נעזוב את הוועדה ....
ג'מאל זחאלקה
הטענה שהעליתי היא טענה הגונה. אנחנו כמה שנים טוענים את הטענה הזאת. יש הסכמה, אפילו ראשי הציבור הערבי, רק שתדע, בשביל האינפורמציה שלך. אנחנו היינו מוכנים להתחייב למנוע כל בנייה בלתי חוקית אם יהיה דיון רציני בעניין הזה עם הממשלה. כל ראשי המועצות המקומיות, מנהיגי המפלגות, ועדת המעקב, ועד ראשי המועצות, אנחנו היינו מוכנים בבקשה, בואו נדון בפתרון לבעיה הזאת, פתרון שיכלול תכניות מיתאר לגליזציה, פתרון לבעיה, מה שנקרא הבנייה הבלתי חוקית, בוא נשב על המדוכה לפתרון הבעיה הזאת בתקופת המשא ומתן בדיון בנושא הזה, אנחנו מתחייבים שלא תהיה בנייה, אנחנו נמנע בעצמנו כל בנייה, אין הגון מזה. אנחנו רוצים לפתור את הבעיה, אבל אתה לא יכול. יש פה משהו – יותר מדי, אתה לא יכול לבוא אליי ולהגיד לי, אם אתה בא באישור מסוים תכנית המיתאר מכסה 20% מהתושבים, לאן יילכו האנשים? אז אין לך זכות מוסרית לבוא עם חקיקה כזאת. חקיקה כזאת היא נכונה, אני אגיד לך, ביישובים יהודים שיש תכנית מיתאר שלא רק מספיקה למאה אחוז מהתושבים, אלא למאתיים אחוז לגידול הטבעי עוד 20 שנה, אז אתה יכול לבוא בטענות, נכון, אבל אתה תבוא בטענה לכפר קרע שתכנית המיתאר מכסה 25% מצרכי האוכלוסייה. יש פה משהו שאני חושב שהוא לא הגון. אני חושב שמין הראוי לא לדון בחוק הזה, ובכלל זה עמדה עקרונית אחת. העמדה השנייה שאסור לתת לגופים לא שיפוטיים תכניות. יש פה נטייה לאחרונה לתת סמכויות של בית משפט לגופים שהם לא בית משפט, נותנים את זה לוועדת הכנסת, נותנים את זה לוועדת תכנון אזורית הופכים הרבה גופים לבתי משפט שדה. אני חושב שצריך להתנגד לדבר הזה, ואני חושב שכל מי שחשוב לו שיהיה משפט הוגן ואפילו לשיטתך כבוד היושב ראש, אני חושב שאתה היית צריך להתנגד לזה.
היו"ר דוד רותם
תודה.


אדוני סגן היושב ראש, בבקשה.
אחמד טיבי
תודה.


האמת היא, פאינה, אני לא יודע מה לעשות איתך, עוד פעם? יש מבול של חוקים.
היו"ר דוד רותם
גם היא לא הגונה?
אחמד טיבי
שמתם לעצמכם איזה תיקרה, איזה גבול שבו אתם אומרים זהו, כיסחנו אותם, הם לא יכולים יותר, הצרנו את צעדיהם.
היו"ר דוד רותם
אני יודע לנהל דיון. יש לי בקשה אחת אליך. אותי נורא מרגיז שכל חוק שעוסק בנושאים אמיתיים, אתם מנסים לגרור אותו לציבור הערבי. האם החוק הזה יחול על ערבים בלבד? האם רוב הבנייה הבלתי חוקית היא ערבית? אל תיקחו את כל הצרות בעולם ותשימו אותם על הציבור הערבי, אני לא עושה את זה.
אחמד טיבי
אני אענה לך ממה ששמעתי עכשיו בגלי צה"ל - שיש בית לא חוקי, מבנה לא חוקי באחד המאחזים שגם הם לא חוקיים, שיש נגדו צו הריסה ושהתברר שאתמול או שלשום שר הביטחון, יושב ראש סיעת העצמאות, שר הביטחון אהוד ברק, הכשיר אותו בדיעבד והרחיב את השטח שלו מ-16 דונאם ל-36 או 56 דונאמים. אנחנו רוצים יחס - - -
היו"ר דוד רותם
על מה אדוני מדבר?
אחמד טיבי
גבעת המבתר.
היו"ר דוד רותם
זה לא מאחז זה התיישבות. מבחינתך גם מדינת ישראל היא מאחז.
אחמד טיבי
לא, לא אמרתי את זה. אם הייתי אומר את זה לא הייתי נבחר לכנסת מתוך רצון, לא הייתי בא לכאן.

אדוני היושב ראש, אתה רואה מה היחס של איפה ואיפה. אני מדבר על אזרחים, על תושבי טייבה, על תושבי סכנין, כפר קרע, הכפרים הלא מוכרים. מדינה שלא מכירה ביישובים רבים בדרום, לא מכירה ולא נותנת להם שירותים, תשתיות, הורסת להם מבנים, פעם אחר פעם אחר פעם.

בטייבה יש מאות בתים המאויימים בהריסה כי אין תכניות מיתאר, אין תכנון ובנייה ליישובים הערבים, אלא ממניעים אידיאולוגיים ארציים של מי שנמצאים שם. הרי זה ברור שערבים הם לא שותפים לתכנון ובנייה במדינת ישראל. התכנון ובנייה הוא משהו אידיאולוגי כאן במדינה, והוא מטרתו, אתה בהגינותך, אני לא רוצה להגיד בהגינותך כי זחאלקה יכעס. אתה היית גלוי ואמרת אנחנו רוצים לייהד. יש אנשים מקדימה ששותפים איתך באותה הצעת חוק של ועדות קבלה, אמרו לא ייהוד, אתה אמרת כן ייהוד, לזכותך ייאמר אגב, אני מעדיף את הבוטות שלך ואת הגילוי שלך, את היושר בדברים שלך מאשר המונפילציות של אנשי המרכז. יש פתגם בערבית, אני בטוח שהוא חל גם לגבי מתנחלים כמוך, שאומר – שאתה זורק אותו לים ואומר לו אל תירטב.
ג'מאל זחאלקה
כבול.
אחמד טיבי
כבול אפילו. ואם הוא יזרוק אותו והוא לא כבול הוא לא יירטב?
ג'מאל זחאלקה
יש עיקרון ההכבדה.
אחמד טיבי
מה אתם עושים לאזרחים הערבים? לכל היישובים הערבים. אין תכנון ובנייה, כמעט אין תכניות מיתאר ביישובים הערבים, וכשאתם מציעים תכנית, אין לה ראייה לטווח ארוך והיענות לצרכים כמו שיש בתכנית המיתאר של טייבה, ובסוף כשאנשים נאלצים לבנות מתוך, אדוני היושב ראש, מתוך כורח – למה? כי אנשים רוצים לגור, רוצים בית, קורת גג, זה זכות יסוד בכל מדינה, לא רק בישראל, זו זכות אלמנטרית. אתם גם חונקים את היישובים הערבים, גם אנשים נאלצים לבנות ללא היתר, ואז אתם הורסים להם את הבתים, ועכשיו מכבידים עוד יותר, רוצים להטיל עליהם את המעמסה הכלכלית, אנשים שאספו כסף משך עשרות שנים כדי להגיע לרגע המשמח הזה של לבנות מים וקורת גג, ואז גם רוצים לאלץ אותם לשלם את ההוצאות.


אני בטוח שחבריי לפני שהגעתי דיברו על הצעות של ועדת המעקב הערביה להכשיר את הקיים ואחר כך למנוע מתוך החלטה שלנו בנייה לא חוקית, זה אינטרס של המדינה וזה גם אינטרס שלנו. למה שלא תשקלו, אם הבנייה ללא היתר, זה מה שמדאיג אתכם, אגב, אני רוצה בנייה ללא היתר? אני רוצה בנייה עם היתר, זה מכביד.
היו"ר דוד רותם
אני לא כל כך מבין מה הטענה שלך. פה יש בכנסת ועדה לשילוב האזרחים הערביים בשירות המדינה.
אחמד טיבי
לא לשילוב - לבדיקה.
היו"ר דוד רותם
למה אתם לא עושים איזושהי ועדה, באים לממשלה ואומרים רבותיי בואו נשב ונראה איך פותרים את העניין הזה.
ג'מאל זחאלקה
אנחנו פנינו.
אחמד טיבי
כל שני וחמישי אנחנו מבקשים את זה.
היו"ר דוד רותם
אתם רק שוכחים דבר אחד, הממשלה הזאת בת שנתיים. לפני כן הייתה ממשלה בראשות - - -
ג'מאל זחאלקה
גם עם אולמרט דיברנו.
היו"ר דוד רותם
מה אתם רוצים להגיד לי שקדימה לא רוצים לפתור את בעיית הערבים? אז למה אתם רק באים אליי בטענות?
אחמד טיבי
אתה שמעת אהבה של שלושת הח"כים האלה - אמפתיה לקדימה או משהו? מה קרה לך? הנה עוד משהו שירצה אותך, פעמיים אני מרצה אותך, "מיטב האסונות והמדיניות שלנו היא מפלגת העבודה לא אתם". אתם חצי מכם הייתם במפלגת העבודה במפא"י, אחר כך היה ענף של יצוא למפלגות אחרות.
היו"ר דוד רותם
היינו במפא"י?
אחמד טיבי
גאנדי לא היה במפא"י?
היו"ר דוד רותם
גאנדי הוא לא במפלגה שלנו, הוא אצלכם.
אחמד טיבי
איך זה לדבר אליכם כאל גוף כוללני, אתם הח"כים היהודים, זה מרגיז.
היו"ר דוד רותם
לא, אני אוהב את זה.
אחמד טיבי
אין ביטוי כזה "הח"כים היהודים", יש רק ביטוי "הח"כים הערבים", ח"כים יהודים בדרך כלל יש להם מפלגות, בסקרים אתה רואה מפלגות ערביות אין שמות. לכן הבתים של כולם הם בתים מאויימים בהריסה. אתם לא מקשיבים לצרכים - - -
היו"ר דוד רותם
יש כל כך הרבה מפלגות, אף אחד לא יודע בין מי למי.
חנא סוויד
כולם ערבים אתה אומר, מה זה משנה.
אחמד טיבי
אדוני היושב ראש, מה אני אומר לך ולחברת הכנסת קירשנבאום. שהבנייה ללא היתר היא ברירת מחדל. אני רופא, אני אומר לך, אין גנים אצל ערבים שהם מכוונים אותם לבנות בנייה לא חוקית, או ללא היתר, הם בונים כי הם נאלצים. תנו להם תכניות מיתאר, תרחיבו להם את השטחים של היישובים, ותראו איך הם בונים יפה. אגב, למה בירדן? גם שם ערבים, למה בירדן בונים עם היתר? כמעט ואין בנייה ללא היתר, יש תכניות מיתאר מצויינות, כי אין אפלייה נגד ערבים שם. בירדן אין אפלייה נגד ערבים, הבנת את זה?
היו"ר דוד רותם
לא, איך זה הולך?
אחמד טיבי
יש תכניות מיתאר, לא מפקיעים קרקעות ליישוב והוא נשאר מ-80% בעלות ל-3% בעלות. אין דבר כזה, יש תכניות, העיריות עובדות כמו שצריך, ואין תכנון אידיאולוגי - - -

התכנון ובנייה במדינת ישראל מונע על ידי מניעים אידיאולוגיים של ייהוד וחניקה, יהוד ליהודים וחניקה לערבים.
היו"ר דוד רותם
נכון אני בעד ייהוד, ואני אומר את זה גלוי, אבל אני נגד חניקה.
אחמד טיבי
מה אתה מציע כדי לצאת מזה?
חנא סוויד
מה אתה מציע בשביל שייהוד לא יהיה חניקה, כי היום ייהוד שווה חניקה.
היו"ר דוד רותם
אם אתם רוצים לשאול אותי ייהוד אל מול חניקה – ייהוד עדיף אצלי. אני אומר לכם את האמת. אני לא מספר סיפורים, חבר הכנסת ד"ר טיבי תמיד אומר את זה שלפחות אני אומר את הדברים בהגינות, אני אומר את מה שאני חושב.
חנא סוויד
הוא נתן לך אדרנלין.
היו"ר דוד רותם
אתה לא מבין איזה נזק הוא גרם לי שהוא אמר שאני הגון.
חנא סוויד
אנחנו צריכים לבקש ממנו להמשיך לבוא לוועדה.
היו"ר דוד רותם
אני לא חושב שיש סתירה בין ייהוד הגליל לבין חניקת הערבים.
אחמד טיבי
אתה ואנסטסיה מתבלבלים, זה אצלכם במפלגה גנטי?
פניה קירשנבאום
אתה בתור רופא צריך לדעת שזה לא גנטי.
היו"ר דוד רותם
כן, אצלי זה גנטי. אתה בתור רופא יודע שזה גנטי.
אחמד טיבי
האמת היא טעיתי בביטוי, זה לא גנטי במפלגה אלא זה מדבק.
אברהם מיכאלי
כמה זמן ההרצאה האידיאולוגית תימשך?
אחמד טיבי
כי לא הורסים את הבית שלך, חבר הכנסת מיכאלי.
היו"ר דוד רותם
אני לא חושב שייהוד הגליל כרוך בחניקת הערבים. מצד שני אני גם לא חושב שערבים צריכים לחנוק את היהודים בגליל. אני מוכן לשבת איתך פעם ובאמת לחשוב על העניין איך פותרים - - -
היו"ר דוד רותם
לא חשבתם עד עכשיו, אתה יושב ראש ועדת חוקה, אתה שייך למפלגה הקואליציונית
פניה קירשנבאום
זה לא שייך לוועדת חוקה.
היו"ר דוד רותם
אני לא עוסק בתכנון ובנייה.
אחמד טיבי
למה אתה דן בחוק הזה?
היו"ר דוד רותם
כי כך החליטה ועדת הכנסת, הסבירה לך את זה כבר שש פעמים.
חנא סוויד
תגיד להם זה לא העסק שלי.
ג'מאל זחאלקה
חבר'ה אתה תחזיר להם את החוק ותגיד אני לא מוכן לדון בזה.
אחמד טיבי
אז תזכה לתואר הגון.
ג'מאל זחאלקה
תהיה גבר.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה לומר לך שלושה דברים גם לך וגם לזחאלקה במשפט אחד. אני לא מחפש מכם תוארי הגינות וגם לא תוארי גבריות. תודה רבה.
שמוליק דוד
קשור בעבודתי ליועץ למועצה האזורית לכפרים הבלתי המוכרים ולוועדה הציבורית של הערבים בלוד. לכאורה אנחנו דנים, אדוני היושב ראש, בתיאוריה נקייה מההקשר. אני לא משפטן, אבל אני סוציולוג ואני מבין קצת בתיאוריות של אכיפה, ענישה, פסיכולוגיה של המשפט. לכאורה יש מדינה אחת וחוק אחד, למעשה אין אכיפת חוק אחד, אלא יש מערכת דיפרנציאלית לחלוטין, יש אפקטים למדינה שהם שונים לחלוטין בכל הקשר, כאילו אין אכיפת חוק, אלא יש אכיפות של חוקים באופן לגמרי נבדל.


אני מציע להסתכל לאו דווקא על המגזר הערבי שנדון כאן ארוכות, אלא דווקא על המגזר של המושבים והקיבוצים המגזר החקלאי. בקיבוץ או במושב אפשרות רבה מאוד לבנייה חורגת, הדבר הזה נעשה בין היתר למשל תחת ההוראות שנוגעות לאישור חורג שוועדת קדמון אישרה לפני אי אלו שנים, אדוני, מאחר ועבד בנושא של מועצות אזוריות שנים רבות, אני מניח שאתה יכול להרצות לנו על זה ארוכות, אני רק מזכיר את זה.

כבתוך המועצות האזוריות לעתים מזומנות, האוכף הוא בעל האינטרס הכספי בעבירות, אני מנסח את עצמי בצורה מאוד חדה. לכן הוועדות לתכנון ובנייה, לעתים מזומנות, הוועדות לתכנון ובנייה, אני אותן דוגמאות שהופיעו בדוח מבקר המדינה – דרום השרון, חוף השרון, יש אנשים מכובדים במדינת שיראל שממלאים תפקידים משמעותיים שעוסקים בזה בימים האלה, נטלו על עצמם תפקידים קשים והכשירו שרצים כאלה ושרצים אחרים. כשפעם אחר פעם אנחנו נתקלים בתופעה הזאת ואני מצאתי את עצמי יושב באחד המושבים באיזושהי מסעדה ומשוחח ארוכות עם הבעלים. אני שואל אותו איך יש לך אישור למבנה הפרטיזני הזה? הוא עונה לי יש לי אישור, אני מסודר. ניסיתי לתהות על קנקנו של העניין, מה שעלה שם במהירות היה שהוא לא צריך לבקש אישור בנייה, הוא צריך לבקש אישור חורג. עכשיו לא ידונו באישור החורג שלו, ישימו את הבקשה בתחתית של ערמה מאוד ארוכה ויחכו אי אלו זמנים, אי אלו שנים עד שהדבר הזה יידון - זה מקרה סימפטומטי. היום אנחנו מטפלים, או רשויות האכיפה מטפלות באופן דרמטי, זה קצת לעושת רעש עם הרבה הודעות לעיתונות, למשל בגני אירועים, אבל גני האירועים הם קצה הקרחון ועצם הגילוף של קצה הקרחון לא משנה דבר וחצי דבר לגבי הקרחון עצמו, הקרחון הוא עמוק והוא גדול והוא מתמשך.
היו"ר דוד רותם
והוא נורא.
שמוליק דוד
והוא סבוך, וגם כשמטפלים בקצה הקרחון, הקרחון נשאר ואולי אנחנו מדברים על סביבה ארקטית שלמה. כשאנחנו מהלכים צעד אחד קדימה, יש חוקים שעבור אנשים מסוימים הם דרקון, ועבור אנשים מסוימים הם כעפרא דערעא, כלומר זה לגמרי דיפרנציאלי. אוכלוסייה אחרת יש לה שטח גלילי, היא חיה בשטח גלילי, החוק לא חל עליה, לא חל. חוק התכנון והבנייה לא רלבנטי עבורה, אין לה אפשרות להיתר בנייה, אין לה אפשרות לבקש היתר בנייה, אין לה אפשרות לקבל היתר בנייה, אין לה מועצה שאפשר לדבר איתה לא בטובות ולא ברעות, גם אם יש לה ועדה מחוזית שאחראית במובן הסטטוטורי כדי לאשר או לא לאשר דברים אין שם מקום, ודאי לא למשחקים מתחת לשולחן, משחקים נקיים יותר או נקיים פחות.

החוק הזה שהונח על ידי חברת הכנסת קירשנבאום מיועד לנפח את הדרקון. כלומר, אם עבור אוכלוסייה מסוימת החוק הזה הוא דרקוני, החוק הזה יהפוך את הדרקון לעוד יותר גדול, הענישה לא תהיה שיפוטית אלא מינהלית. האכיפה תהיה קיצונית בלי צו הפסקה. האכיפה תהיה בלי אופציה להסדר בעצמך להריסה עצמית, כלומר, תהיה שם ענישה כפולה, הבן אדם הצטרך לשלם וישיתו עליו סכומים בלי שמוגדר אפילו איזה סכומים בדיוק ומה משמעות של המושג הוצאות, ואחרון אחרון, המבצע ירוויח מזה כסף, כלומר, יהיה לו אינטרס כלכלי לעבור ממערכת של צווים שיפוטיים מסודרת אל המערכת של האכיפה המינהלית, כל הדבר הזה יטה עוד יותר מערכת שמלכתחילה היא מוטה עד היסוד. אנחנו יכולים לדבר תיאוריה לגבי קיומו של חוק אחד לכולם, אבל אנחנו יודעים שאין חוק אחד לכולם, והדברים נאמרו כאן בצורה מאוד מחודדת על ידי חברי הכנסת. אבל גם אם אנחנו מניחים לרגע שיש חוק לכולם, ברור שהוא לא מתבצע באופן שווה. אני מציע לוועדה לפני שהיא נכנסת לדיון לעומקו של החוק הזה ולמשמעויות שלו לברר איפה מתבצעים צווי הריסה מינהליים, לקבל תמונה ממשית מעודכנת של הביצוע של הריסה מינהליים, לקבל תמונה על המשמעות של זה ואז אני מניח שתהיה לוועדה יכולת להתמודד עם הדברים.

למשל בנגב, אם אני יודע נכון בכפרים הבלתי מוכרים הרסו בשנה האחרונה 250 בתים, זו עלייה לעומת שנים קודמות שהרסו במספרים סדר גודל של 100 בתים. האם יש במדינת ישראל במקומות אחרים הרס בהיקף כזה? אני בספק גדול.
מאיר דויטש
האם יש בנייה חוקית - - -
שמוליק דוד
אני מציע לוועדה לבדוק את הדברים ולבדוק אותם באופן ענייני. נדמה לי שכאשר ייבדקו הדברים באופן ענייני תהיה לוועדה תמונה ברורה לגבי האוכלוסיות שנפגעות ולגבי המשמעות של החוק שהיא מבקשת לחוקק. כשתהיה תמונה ברורה כזאת, הוועדה תצטרך לשאול את עצמה אם היא רוצה לחוקק חוק לאנשים מסוימים ולא לאנשים אחרים, ואני חושב שוועדה כמו ועדת החוקה לא צריכה להגיע למקום הזה.
היו"ר דוד רותם
בבקשה היועץ המשפטי.
אלעזר שטרן
אני אתייחס רק לנקודה אחת, הטיעונים שהועלו פה היו בעיקרן טיעונים משפטיים שעליהן אני לא אתייחס. ההערה שלי היא הערה שכבר נציג הפרקליטות העיר לגבי הטכניקה. יש בעייתיות וזה הוער פה כבר, יש בעייתיות במתן סמכות לרשות מינהלית לקבוע הוצאות ללא שיש עליה איזשהו פיקוח, איזשהו גורם של פיקוח, שכן, השאלה מהם הוצאות ההריסה שהעלו פה היא שאלה רצינית, עד כמה מדובר על הוצאות ישירות, הוצאות עקיפות, עלולים לגלגל גם עלויות ממעטפת הרבה יותר רחבה.
חנא סוויד
החל משכר הטירחה שלך.
היו"ר דוד רותם
כן, זה נכון, כולל את המשכורת שלי ושלך על העיסוק שלנו בחוק הזה.
אלעזר שטרן
משרד המשפטים והפרקליטות הציעו מנגנון מסויים של פנייה לבית משפט. תוך כדי הדיון חשבתי שאפשר לשכלל את המנגנון הזה. המנגנון שהוצע הוא שכאשר אדם בא ומבקש, פונה לבית משפט בבקשה לביטול צו ההריסה או להתלייה שלו, בית המשפט רשאי יהיה להורות על גביית הוצאות ההריסה. הקושי בהצעה הזאת הוא שהדבר נעשה לפני מעשה, זאת אומרת לפני הריסה, הוצאות ההריסה הן לא לגמרי ברורות. ההצעה היא שלאחר ביצוע צו הריסה מינהלי, תהיה הרשות רשאית לפנות לבית משפט בבקשה שיורה על תשלום הוצאות ההריסה, ואז בבית המשפט גם יהיה האדם שנגדו הוצא הצו, יהיה לו את הזכות לבוא ולטעון לגבי שיעור ההוצאות.
חנא סוויד
אבל כיועץ משפטי אם פונים כבר לבית משפט, כפי שאתה אומר, רק בשביל הפרט הזה לקבוע עלויות הריסה שעוד לא התבצעה, אז למה שלא יהפכו את ההליך להליך שיפוטי? אז אין צורך בכל הסיפור הזה.
אלעזר שטרן
יש הבדלים שונים בין צו מינהלי לצו הריסה שיפוטי.
חנא סוויד
כל ההבדל בכך שצו הריסה מינהלי, הכוונה היא לבצע אותו מהר, זה מתקבל על ידי אדם אחד. העניין בו הוא המהירות, אז יש הבדל. אם אתה אומר שמובנה בתוך זה, אתה כבר הולך לבית משפט בשביל הקטע הזה של לקבוע עלויות - - -
אלעזר שטרן
ההצעה שלי היתה שהפנייה לבית משפט תהיה אחרי ההריסה, האפקט של המהירות נשאר על מכונו.
חנא סוויד
אני הבנתי לפני ההריסה. אני לא מסכים אבל עכשיו אני - - -
אלעזר שטרן
אז בעצם הפנייה היא אחרי מעשה לבית משפט, אחרי שיש נתונים הרשות יכולה לבוא לבית משפט ולהציג אלו ואלו היו העלויות שלי, כלומר, לא מוצדק שתשיתו עליי גם את המעטפת החיצונית וכו'.


פשוט הניסוח שמשרד המשפטים הציע הוא לא לגמרי בהיר בנקודה הזאת. הכוונה שהפיקוח השיפוטי - ולכן ההצעה שלך חבר הכנסת סוויד, למה לא לעבור לצו הריסה שיפוטי לגמרי, פשוט אנחנו נמצאים אחרי, אנחנו נמצאים בשלב של אחרי, באמת בשביל לשמר את האפקט של המהירות. אחרי שהדבר כבר נעשה, בואו נתחיל עכשיו לדון בפיקוח שזה לא יהיה החלטה מינהלית לחלוטין בפיקוח שיפוטי על שאלת גובה ההוצאות.
ג'מאל זחאלקה
אתה יודע, שהחוק לא מאפשר לאדם להרוס לעצמו מבנה כזה.
היו"ר דוד רותם
להיפך, צו מינהלי אומר תהרוס, ואם הוא לא הורס אז באים להרוס לו. הצו המינהלי אומר אני מצווה עליך להרוס ואם אתה לא הורס אז באים להרוס לך, הלוואי שהיו באים, אבל הם לא באים.
חנא סוויד
אני טוען שכל הטיפול הזה הוא עניין חדש לחלוטין, כל הנסיון עכשיו כאילו ליצור מנגנון שבו קובעים את העלויות, ולפנות לבית משפט, זה עניין חדש שלא מתאים לרוח ולכוונת החוק המקורית. יכול להיות שבקצה קצהו של החוק הזה זה מתקשר, אבל לא כפי שהובא, לא כפי שהוסבר.
היו"ר דוד רותם
חבר הכנסת חנא סוויד, אני לא רוצה, אני מקבל לצורך הישיבה הזאת את מה שאתה אומר, אנחנו נצביע על החוק בלי התיקון של היועץ המשפטי.
אלעזר שטרן
חבר הכנסת סוויד, אני חייב לציין משהו. לפי התקנון מכיוון שאדוני הוא חבר וועדה, אם אדוני טוען טענת נושא חדש, אנחנו חייבים להפסיק את הדיון ולהעביר את זה לוועדת הכנסת. אבל אני חייב לציין שלמיטב הבנתי קשה לי להאמין שטענת נושא חדש תתקבל בהקשר הזה, כי מדובר פה על שוני בטכניקה של איך לעשות את זה ולא במהות.
חנא סוויד
למה? יכול להיות שהוא ישכנע אותי.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה שהוא ישכנע אותך, אתה אותי כבר שיכנעת.
חנא סוויד
שיכנעתי אותך שזה נושא חדש?
היו"ר דוד רותם
לא שיכנעתי אותך לצורך הישיבה היום שלא לקבל את עמדת היועץ המשפטי ולא להכניס את התיקון הזה, ולכן אני אצביע על החוק כפי שהוא הונח, בקריאה שנייה ושלישית נדון הלאה, נראה אם צריך לתקן או לא צריך לתקן.
אלעזר שטרן
זה רק הבהרת עניין תקנוני.
חנא סוויד
אסביר למה אני טוען שזה נושא חדש. הכוונה בחקיקה הזו היא שבעצם לקצר הליכים ולהשית עלויות על הבונה לצורך העניין ללא כל רמז להליכה לבית משפט. פה לפי מה שאני מבין כבר מפתחים איזושהי תיאוריה חדשה, או איזשהו מנגנון חדש איך לקבוע ולמי לפנות.
היו"ר דוד רותם
כי אתה וחבר הכנסת זחאלקה וחבר הכנסת טיבי טענתם שזה יותר מדי מסובך וזה לא טוב שיתנו לרשות המינהלית ואתה אמרת שיכניסו גם את המשכורת שלי ושלך, אז בא היועץ המשפטי ואומר, כדי למנוע את העוול - - -
חנא סוויד
אני מסכים. רק אני אומר שזה נושא חדש.
היו"ר דוד רותם
הוא בא ואומר כדי למנוע את הטענה שלכם שבעצם כאילו זה לא נעשה על ידי גוף מוסמך, הוא אומר רבותיי, אנחנו נביא לבית המשפט שהוא יכריע, אתה לא רוצה את זה, לחלוטין אני מסכים איתך. אתה לא רוצה.
חנא סוויד
מה לא רוצה?
היו"ר דוד רותם
שנדון בזה ונכניס את זה, אז אני לא אכניס את זה. נושא חדש בסדר גמור אז אני לא מכניס את זה.
חנא סוויד
בעצם מה שאתה אומר אנחנו מצביעים על נוסח החוק כפי שהוא למרות ההערות המהותיות של הייעוץ המשפטי שאנחנו נכנסים לתוהו ובוהו.
היו"ר דוד רותם
למרות ההערות המאוד המהותיות של היועץ המשפטי שאני בקריאה שנייה ושלישית אדון בהם, ואז אני אראה אם זה נושא חדש או לא נושא חדש. לצורך ההצבעה של היום אני מקבל את הטענה שלך. הדגשתי לצורך ההצבעה של היום.

רבותיי, מי בעד הצעת החוק נא להרים את היד.

ה צ ב ע ה





בעד - 5






נגד - 2

מתנגדים - אין
היו"ר דוד רותם
תודה רבה.

רבותיי, החוק אושר לקריאה ראשונה.

הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 10:30)

קוד המקור של הנתונים