ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 25/01/2011

ציון יום הנגב והגליל בכנסת - סיוע לישובי הנגב והגליל

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
24
ועדת הכספים

25.1.2011


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, כ' בשבט התשע"א (25 בינואר 2010), שעה 10:00
סדר היום
ציון יום הנגב והגליל בכנסת – סיוע ליישובי הנגב והגליל
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

חיים אורון

אורי אריאל

ראלב מג'אדלה

סעיד נפאע

ציון פיניאן

מירי רגב

ליה שמטוב
מוזמנים
השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום

איוב קרא, סגן השר לפיתוח הנגב והגליל

אורנה הוזמן בכור, מנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל

טלי עומר, מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל

ערן יעקב, סמנכ"ל המחלקה הכלכלית, רשות המסים, משרד האוצר

צילה ליטבק, מינהל התכנון, משרד הפנים

מאיר יצחק הלוי, ראש העיר אילת

הרב נסים מלכה, ראש עיריית קריית שמונה

שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית

עדי אלדר, ראש העיר כרמיאל

ג'קי סבג, ראש העיר נהריה

מאיר כהן, ראש העיר דימונה

טלי פלסקוב, ראש העיר ערד

משה אדרי, סגן ראש העיר ערד

אילן שוחט, ראש העיר צפת

שוקי אוחנה, חבר מועצת העיר צפת

הרצל בוקר, ראש מועצה

סמי בר לב, ראש מועצה מקומית קצרין

סיון יחיאלי, ראש מועצה מקומית כפר ורדים

כרמי שלום, ראש לשכת ראש עיריית כרמיאל

הרצל בוקר, ראש המועצה מטולה

רון שני, ראש מועצה אזורית משגב

אלי מלכה, ראש מועצה אזורית גולן

חייכ נסראללה, ראש המועצה פקיעין

לאור לסרי, חבר מועצת העיר מעלות

אבי קרמפה, יו"ר פורום ראשי הרשויות בקו עימות

בקי כהן קשת, איתך, משפטניות למען הצדק החברתי

מאיר דויטש, תנועת רגבים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

ציון יום הנגב והגליל בכנסת – סיוע ליישובי הנגב והגליל
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ועדת הוועדה.


במסגרת יום הנגב והגליל בכנסת, אנחנו פותחים את הישיבה בנושא של הסיוע ליישובי הנגב והגליל. אני מקדם בברכה את השר, המשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום שאחרי הרבה שנים הוא מגיע לוועדת הכספים לאחר שהוא היה כאן ובהשתתפות שלו בישיבה אנחנו רואים בזה כבוד גדול.


לפני שאני מאפשר לו להעלות את העניין, אני מבקש לומר שני משפטים. פיתוח הנגב והגליל הוא קודם כל מעשה ציוני ממדרגה ראשונה. אני רוצה להבהיר במה אני מתכוון ציוני, כדי שלא תהיה אי הבנה בעניין הזה ולומר מהו ציוני בעיניי.
ציון פיניאן
מי שקוראים לו ציון.
השר סילבן שלום
דרך אגב, גם לי. השם הראשון שלי הוא ציון. את זה אתה לומד עכשיו פעם ראשונה.
היו"ר משה גפני
בעיניי ציוני הוא מי שרוצה שתהיה כאן ועושה הכל על מנת שתהיה כאן חברה צודקת, חברה שאין בה גזענות, שאין בה קיפוח של מיעוטים, מי שמעוניין שלאזרחים כאן יהיה טוב, מי שנמצא כאן, מי שחי כאן ומי שרוצה להמשיך ולחיות כאן, ומי שרוצה שצורת המדינה גם תהיה באופן הכי צודק, כפי שאמרתי.


המציאות הזאת בה מתרכז חלק גדול מהאוכלוסייה המבוססת במרכז הארץ, המשמעות של העניין היא משמעות מאוד חמורה מכל בחינה אפשרית. קודם כל, ההזנחה של ערי הפריפריה, ההזנחה של הגליל, ההזנחה של הנגב. מטבע הדברים, ההזנחה היא גם בנושא של תעסוקה, גם בנושא של עידוד התעשייה, גם בנושא של החינוך, גם בנושא של השירותים המוניציפאליים. עצם העובדה שישובים מבוססים נמצאים במרכז הארץ ובגליל ובנגב המצב הוא יותר גרוע, זאת חברה לא צודקת. אני לא מדבר על הסיבות הביטחוניות בגינן אסור שהנגב והגליל יישארו באופן כזה שהם בשלב ב' בכל טיפול הממשלה.


אני שמח שהשר סילבן שלום לקח על עצמו את הטיפול בנושא הזה. יש התקדמות אבל לא מספקת. עדיין מרכז העשייה מסתובב במרכז תל אביב סביב כמה מגדלים שם שתמיד אנחנו עושים את החשבון כמה – עדיף שאני לא אדבר כי בסוף אני גם אגיע למגדלי אקירוב ויאמרו שאני מדבר כאן על פוליטיקה.


השר סילבן שלום, תודה לך. אני לא יודע איך היה בוועדות בהן השתתפת, אני כבר לא זוכר – כל הזמן הייתי חבר או משקיף או סתם הסתובבתי כאן – אבל הוועדה הנוכחית היא ועדה מאוד חברתית. מאוד מאוד מאוד. יש לה גם עימותים רבים עם הממשלה במקרים רבים, גם עם משרד האוצר. היו ועדות שהן היו יותר ועדות כלכליות ופחות חברתיות, היו ועדות שהיו יותר חברתיות והדגש היה יותר על הנושא החברתי, והוועדה הנוכחית היא ועדה מאוד חברתית. אתה יכול לראות בוועדה הזאת כר נרחב לפעולות שלך. יהיה לך כאן שיתוף פעולה מלא


אנחנו כולנו מאחלים לך הצלחה בייעוד המאוד חשוב שאתה עוסק בו היום ואני נותן לך את הבמה בכבוד.
השר סילבן שלום
תודה רבה אדוני היושב ראש. אתה גם חבר כנסת ותיק ואני רוצה להודות לך קודם כל על שקיבלת את ההחלטה לקיים את הישיבה. בהזדמנות הזאת אני רוצה להודות גם לרובי ריבלין, יושב ראש הכנסת, שהסכים לקיים את היום הזה שהוא מה שנקרא היום הראשון אחרי אלפיים שנה. יש לנו בכנסת ישראל המתחדשת יום שעוסק בנושא נגב וגליל. מעולם לא היה דבר כזה. כל הוועדות נרתמו ליום הזה ואנחנו היום נהיה בכל הוועדות למרות שאני אמנם לא אוכל להיות בכל הוועדות. כל הוועדות עוסקות בזה, היינו בוועדת החינוך, ועדת הפנים עכשיו עוסקת בנושא, ועדת הכספים, ועדת הקליטה, ועדת הכלכלה, ועדת החוץ והביטחון, מעמד האישה, עבודה רווחה ובריאות – אין ועדה שלא תעסוק היום בנושא הזה. דרך אגב, בין 2 ל-4 אנחנו מקיימים ישיבה גדולה עם כל ראשי הערים וחברי הכנסת. דרך אגב, יש לנו כאן ראשי ערים ממטולה עד אילת, מהגולן וקריית שמונה עד ראש עיריית אילת וראש עיריית מטולה וגולן שנמצאים כאן. קצרין-גולן. באמת, מהגליל ומהנגב נמצאים כאן כולם וזה באמת דבר יפה לראות גם את ראשי הערים כאן.


אמרת שהוועדה חברתית ואין ספק שמירי רגב וציון פיניאן, שהם החברתיים שלנו בליכוד, נמצאים בישיבה הזאת באופן טבעי.
היו"ר משה גפני
נכון. ציון פיניאן ומירי רגב, נכון, אבל את הליכוד, נשאיר לגבי החברתיות שלהם.
השר סילבן שלום
אמרתי שהם בליכוד. גם חברת הכנסת שמטוב שגרה בנצרת עילית, נמצאת שם ועובדת. באמת, יישר כוח על כל פעולותיה והיא באמת עושה הרבה מאוד פעולות לטובה.
היו"ר משה גפני
גם ג'ומס.
השר סילבן שלום
את ג'ומס לא ראיתי. גם הוא גר בנגב. אם אני אתחיל עכשיו עם השמות, אני אסתבך. ג'ומס באמת שנים פועל בנושאים האלה של הנגב והגליל והפריפריה בכלל, ודרך אגב, הוא היה אחד האנשים שהגיש היום גם את ההצעות לסדר בדיון שיהיה במליאה. אמרתי, בין 2 ל-4 יהיה דיון גדול באולם ירושלים ביחד עם חברי כנסת ועם כל ראשי הערים. בדיון תשתתף גם יושבת ראש האופוזיציה, שרים ואחרים שיגיעו וגם ראשי הערים. לכולם תינתן אפשרות להעלות את הנושאים ולדבר. אחר הצהרים נהיה במליאה כדי להעלות את הנושא הזה.


נמצאים אתי המנכ"לית של המשרד אורנה הוזמן בכור, ראשי האגפים במשרד, מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל טלי עומר ואחרים, ואני רוצה לברך את כולם בהגעתם.


אני חושב שיש אפשרות לעשות את השינוי ולהביא את האנשים. זה כבר קורה. אנשים מגיעים. אנשים באים. אנחנו רואים היום פעילות מאוד גדולה גם בגליל וגם בנגב והדברים האלה גורמים להרבה מאוד אנשים לרצות להגיע. יש הרבה התעניינות, אפילו בקרב העולים דרך אגב. 16 אלף עולים הגיעו לישראל ב-2010 ומעל 4,000, 4,100 ומשהו הגיעו לגליל ולנגב, רובם לגליל, וזה פשוט נתון מדהים אבל זה גם בגלל שיצאנו לארצות הברית, יצאנו לקנדה ולמקומות אחרים, דיברנו אתם במקומות שלהם ואנחנו מלווים אותם בכל צעד – בקליטה, בתעסוקה, בחינוך ובדיור – ואת זה אנחנו רוצים לעשות גם עם כל מי שיחשוב לעבור. אני חושב שהאינפורמציה היא דבר חשוב.


אנחנו מקימים היום מרכז הסברה בבאר שבע כי לתת מענה למעבר צה"ל דרומה שיאפשר לכל אחד לקבל את האינפורמציה במקום הספציפי עצמו. אם איש קבע עובר, אשתו רוצה לדעת אם יש לה עבודה, מה האפשרויות של הילדים בחינוך, בתעסוקה. אנחנו רוצים לעשות את זה גם בגליל בהמשך. עשינו ירידי התיישבות כדי להביא את האנשים.


הדברים קורים. היינו עכשיו בוועדת החינוך ובית ספר לרפואה בצפת מתחיל לעבוד באוקטובר הקרוב. גם המסלול של ישראלים חוזרים מחוץ לארץ ובסופו של יום יהיה בית ספר עם אלף סטודנטים. זה עושה שינוי דרמטי אבל זה עוגן להקמת אוניברסיטה בגליל.


רכבת עד לכרמיאל שלאחר מכן תמשיך לצפת ולקריית שמונה. כביש 6 לכברי, רכבת העמקים – כל הדברים האלה מביאים לשינוי. כיתות חכמות. הדברים האלה הם דברים שמתרחשים.


גם בנגב כמובן מעבר צה"ל דרומה הוא דבר מרכזי. כביש 6 נמצא היום עד באר שבע ויהיה עד צומת הנגב. להאריך את הרכבת עד לעיר הבה"דים זה דבר שגם הוא יעשה שינוי דרמטי. בשנה הבאה רכבת שנוסעת 48 דקות מבאר-שבע לתל אביב. אזור תעשייה נועם באזור נתיבות שנפתח אחרי שבמשך שנים היה סגור. אנחנו רואים גם אזורי נוספים. עכשיו הולכים להקים בשוקת. דימונה, ואני רואה כאן את מאיר ידידי, קרובה לארבעים אלף אנשים. דימונה, ארבעים אלף אנשים, אותו ישוב שקראו לו דימיונה שבניהול נכון ובעבודה נכונה הצליח להביא את העיר לעשות שינוי דרמטי ואנשים רוצים לעבור. כך לגבי כל אחד ואחד מהמקומות.


אני אומר את זה כי לא יכולים ביד אחת לנסות להביא את האנשים, לגרום להם להגיע, וביד השנייה באותו מקום בדיוק לנסות לפגוע בהם. אני חושב שזה לא נכון ואני חושב שזאת תהיה טעות. אני כמובן אפעל שזה לא יקרה. לא ניתן לבטל את אותן הטבות במס. אותן הטבות במס הן הטבות נדרשות כדי גם להחזיק את האנשים שנמצאים שם וגם כדי להביא אוכלוסייה חדשה נוספת ואני חושב שמדובר בהטבה משמעותית. אומר לי ראש עיריית קריית שמונה שאם יבטלו את ההטבה במס, גם התושבים החזקים האחרונים שנשארו בקריית שמונה, יעברו למועצות האזוריות הסמוכות ולא יישארו שם.


לכן אני חושב שבעניין הזה יש כאן משהו שחוטא לצרכים האמיתיים של מדינת ישראל. אם אני מדבר על הבאת עוד 300 אלף תושבים נוספים לגליל, כמו גם לנגב, בעשור הקרוב, הדבר הזה כמובן קורה כאשר אנחנו משפרים את המקום, מפתחים את המקום, עושים פעילות שתביא להמשך למה שקורה בדימונה, שמוציאים מאה מגרשים ו-600 אנשים נרשמים או בירוחם או במקומות אחרים.


לצערי הרב הייתה עתירה לבג"ץ של ארגון עדאללה ובעקבות העתירה הוחלט להרחיב את כל הישובים שיכולים להיות שם. בעקבות כך הוחלט כמובן לצרף את הישובים, ובצדק, אבל מה שזה עשה בפועל זה שרוצים לומר שאנחנו שומרים את כל אותה הכנסה חסרה, כביכול אם זה עולה כמה מאות מיליונים חסרים, אנחנו את זה נחלק היום בין הישובים האחרים.


אני רוצה עכשיו לתת לכם מצגת של כמה דקות ולאחר מכן אשמח לשמוע את כולם. בשעה 11:00 אני אצטרך לעבור לוועדה אחרת ולכן אני אדבר עוד 5-7 דקות, אשב כאן עד 11:00 ואעבור לוועדה הבאה. כמובן הדיון יימשך.
היו"ר משה גפני
תשתדל את המצגת לעשות יותר קצר כדי שניתן אפשרות דיבור גם לראשי הערים ולחברי הכנסת.
השר סילבן שלום
יש כאן הכנסה בפריפריה והכנסה במרכז בממוצע ארצי. אנחנו רואים שההכנסה למשק בית במרכז הארץ גבוהה ב-35 אחוזים מאשר בפריפריה.


אנחנו רואים שעד 2,000 שקלים הכנסה לנפש, בפריפריה מדובר על 52 אחוזים מהתושבים.


הגיע עכשיו איוב קרא שהוא סגן השר במשרד לפיתוח הנגב והגליל.


אנחנו רואים שבפריפריה זה 52 אחוזים עד 2,000 שקלים ובמרכז זה 32 אחוזים. בין 2,000 ל-4,00 שקלים – זאת הכנסה לנפש ולא הכנסה למשפחה – אנחנו רואים שבפריפריה זה יורד ל-29 אחוזים ובמרכז אותו דבר, 32 אחוזים. אבל כאשר עוברים להכנסה לנפש של 4,000 שקלים ומעלה, בפריפריה אנחנו יורדים ל-19 אחוזים ובמרכז ל-36 אחוזים. אפשר לומר שיוקר המחייה הוא יותר במרכז, אבל עדיין ההפרשים כאן הם עצומים.


לגבי מה שקורה כרגע. מספר הנהנים מהטבות המס. המצב הקיים כרגע הוא 160 ישובים עם אוכלוסייה המונה 400 אלף תושבים. אוכלוסייה היא אוכלוסייה, אבל הנישומים הנהנים, 65 אלף. זה הנתון החשוב למה שאנחנו מדברים עכשיו. במצב המוצע, נעבור מ-160 ל-457 ישובים, האוכלוסייה תגדל ל-950 אלף ומספר הנישומים הנהנים יגדל ל-125 אלף.


כשאנחנו מדברים על שכירים ועצמאים, כמובן יש גם גידול באותה מידה.


ההתפלגות במצב הקיים כיום. יהודים - 88 אחוזים, מיעוטים – 12 אחוזים. לפי ההתפלגות במצב המוצע, 70 אחוזים יהודים ו-30 אחוזים מיעוטים.
היו"ר משה גפני
מה זה המוצע?
השר סילבן שלום
אותה ועדת סופר שהציעה.


מספר הנהנים ממגזר המיעוטים צפוי להעלות בלמעלה מ-400 אחוזים.


כשאנחנו מדברים על ההתפלגויות לפי מגזרים, אנחנו מקבלים כאן את ההתפלגות של הישובים, מספר הישובים, מצב קיים, מצב מוצע ולגבי אוכלוסיות. היום יש לנו 57 אלף יהודים נישומים ו-7,000 מיעוטים. המספר יהיה 60 אלף. מספר נהנים חדשים יהיה 86-87 אלף ומספר המיעוטים יהיה קרוב ל-40 אלף.


מי נפגע מהתוכנית המוצעת של ועדת סופר. 95 אחוזים יהודים נפגעים ו-5 אחוזים מיעוטים נפגעים. זאת אומרת, אנחנו מדברים על מצב בו תהיה פגיעה קשה מאוד. כמובן שזה צפוי להביא להגירה שלילית של משפחות יהודיות מיישובי הפריפריה וזה כמובן דבר ברור מאליו שלא היינו רוצים לראות אותו כי הפגיעה היא לא רק בנישומים אלא הפגיעה היא גם בבני משפחותיהם. צריך להבין שאם יש פחות הכנסה, אז הילדים מקבלים פחות השכלה, פחות חינוך, פחות שיעורים פרטיים, פחות בריאות, פחות תרבות פנאי. אם ההכנסה של אותו נישום היא הכנסה יותר נמוכה, הוא גם נותן לבני משפחתו פחות אפשרויות והדבר צפוי להביא להגירה שלילית. לכן השקף הזה הוא מאוד חשוב להראות גם את הפגיעה.


מה שאנחנו רואים כאן, לסיכום זאת פגיעה ברמת החיים של התושבים בישובים הקיימים וסכנה להגירה שלילית מאותם ישובים. זאת גם פגיעה לתמריץ למעבר של תושבים חדשים. אם אנחנו אומרים להם היום שבדימונה תהיה להם הנחה של 20 אחוזים במס או בנהריה ההנחה תהיה 13 אחוזים, או בקריית שמונה הנחה של 25 אחוזים, ברגע שזה לא קורה, כמובן שהדבר הזה יביא לכך שגם האפשרות לתגמל אנשים לעבור או לתמרץ אותם לא תתקיים.


אנחנו לא רוצים שאנשים גם יעזבו. זה לא רק שאנשים חדשים לא יבואו אלא גם אנשים יעזבו. כמו שהראיתי בשקף הקודם, 95 אחוזים מאלה שעלולים להיפגע, אלה מהווים את הציבור היהודי בגליל ובנגב.


הפגיעה בהכנסה תביא גם לפגיעה בעסקים, כי אם יש פחות הכנסה פנויה לתושבים בגליל ובנגב, הם גם קונים פחות והם צורכים פחות, כך שגם העסקים נפגעים. זה מעגל קסמים שיכניס לאבטלה, כי אם העסקים פחות מוכרים, הם צריכים פחות עובדים, ואם הם צריכים פחות עובדים, זה מכניס אותם למעגל האבטלה. הכל מעגל קסמים אחד גדול.


עצם הדיון בהצעה גורם לכך שלא מוקמים עסקים חדשים, כי בן אדם אומר שהוא יודע שההכנסה הפנויה בצפת הולכת לרדת, שההכנסה הפנויה בקריית שמונה הולכת לרדת, או בנהריה או בעכו או בדימונה או במצפה רמון או בערד. כשהדברים האלה קורים, הוא אומר שהוא לא יקים עסק חדש כי הוא יודע שבסופו של יום זה לא יהיה.


לכן מה שאני מציע הוא שההצעה להגדיל את מספר הישובים היא הצעה שבאה מבג"ץ וצריך להשאיר אותה במצב הקיים. לא צריך לפגוע בקיימים על ידי אחרים.


לא מדובר בגידול הוצאה אלא מדובר בהקטנת הכנסה. ההשפעה הכלכלית, המקרו כלכלית, היא לא זהה בין גידול בהוצאה לבין הקטנת ההכנסה. אלה השפעות שהן לא פועלות בדיוק באותו כיוון. הרבה פעמים כאשר אנחנו הולכים למצב שבו אנחנו מורידים את ההכנסות כתוצאה מהורדת מסים, זה לאחר מכן מגדיל את ההכנסות בשיעור רחב יותר. לכן, כאשר אנחנו מדברים על גידול בהוצאה, זה כמובן דבר שגם קשה לאחר מכן לרדת ממנו כי ברגע שההוצאה גדלה, היא נשארת לטווח ארוך. בנושא ההכנסה זה שונה כי אם אנחנו נצמצם את ההכנסה, ההכנסה תצטמצם עוד יותר ונגיע לבעיה.


לכן אני חושב שאנחנו צריכים ללכת מכאן – אדוני יושב ראש ועדת הכספים – ואני מבקש לקבל הצעת החלטה שקוראת להשאיר את המצב הקיים וכמובן להגדיל את המנעד ולהרחיב אותו. מדובר בחישוב שנעשה במשרדי של הקטנת הכנסה נוספת של 600 מיליון שקלים ואנחנו מדברים כמובן בסכום לא קטן, אבל אני חושב שהסכום הזה בסופו של יום, כאשר הוא מגדיל את מספר הזכאים, מגדיל את ההכנסה הפנויה שלהם, זה יגדיל את הפעילות הכלכלית שם, כי כל מי שייהנה יותר עכשיו ולא נהנה בעבר, הוא יצרוך יותר, הוא בסופו של דבר יקנה יותר, העסקים יתרחבו ולכן הירידה בהכנסה תתקזז עם הגידול בהכנסה מהפעילות הכלכלית שתתרחב כתוצאה מהרחבת מעגל הזכאים שיהיו שם.


לכן ההנחה שלנו היא שרוב הסכום יוחזר בתוך מספר שנים על ידי הגדלת ההכנסה הפנויה, על ידי פיתוח של עסקים נוספים. אנשים יבינו שיש ישובים נוספים שההכנסה הפנויה שם גדלה, יקימו עסקים נוספים וזה יגדיל את הצמיחה. כדי לעשות את זה גם בצורה מקצועית, אדוני היושב ראש, החלטתי לחזור לוועדות שאני אוהב. אני הקמתי אז את ועדת רבינוביץ עת עשיתי את הרפורמה הגדולה במס הכנסה כאשר גם הטלנו את המס על הבורסה והיום יש כמעט 7 מיליארד שקלים הכנסה משוק ההון. אז כאשר הורדתי את שיעורי המס אמרו שזה יעשה חור תקציבי של 11 מיליארד שקלים כתוצאה מהורדת המסים, אבל לא רק שזה לא הקטין את ההכנסות ממסים אלא זה הגדיל אותן ובסופו של דבר זה הביא להסטה של סכום אדיר שאפשר להשתמש בו לצורכי חברה. גם כאן, גם אותו מיסוי נדל"ן, גם מס הכנסה שלילי שהייתה לי הזכות לעשות אותו, ואני אוהב את נושא המסים לא רק בגלל שאני רואה חשבון במקצועי אלא בגלל שאני אוהב את התחום הזה. לכן החלטתי ופניתי ליאיר רבינוביץ.
חיים אורון
למה החלטתם להעלות את מחיר הדלק?
השר סילבן שלום
אני ממשרד הנגב והגליל.
קריאה
הדלק בגליל יותר זול.
השר סילבן שלום
פניתי ליאיר רבינוביץ שהיה נציב מס הכנסה כדי להקים ועדה בראשה הוא יעמוד, יחד עם אותה ועדה מפורסמת שעשינו, ואני מאוד מקווה שנוכל לצאת עם משהו מוגמר.


אני הייתי מבקש אדוני היושב ראש שבסיכום הוועדה תיפנו לא לפגוע באותן הקלות מס, דבר שתהיה לו גם חשיבות ציבורית.
היו"ר משה גפני
תודה רבה אדוני השר. מכיוון שאתה הולך ב-11:00, אני רוצה לאפשר לכמה שיותר משתתפים בדיון להתבטא כדי שגם תשמע אותם. אני אתן את רשות הדיבור לחבר כנסת אחד ולראש עיר אחד.
מירי רגב
שאלת הבהרה. כבוד השר, אתה מדבר על 600 ו-700 מיליון שקלים בשנה, אתה מתכוון לאותם ישובים שיש כבר היום הטבות מס, להם אתה רוצה להגדיל את הסכום.
השר סילבן שלום
31. היה בג"ץ של ארגון עדאללה.
מירי רגב
מכירה.
השר סילבן שלום
נאמר שלא יכול להיות שהישובים האלה יקבלו ואלה לא יקבלו. קבע בג"ץ שיש צדק בעתירה וצריכים להרחיב ולתת לכל הישובים שנמצאים בסמיכות. מספר הישובים גדל מ-160 ל-437. מה עשתה ועדת סופר? אמרה שהיום ה-160 ישובים האלה נהנים מסכום איקס, אנחנו לא נגדיל את הסכום אבל סכום האיקס, במקום שהוא יתחלק ל-160 ישובים, הוא יתחלק ל-437 ישובים. במקום ל-65 אלף נישומים, הוא יתחלק ל-125 אלף נישומים. אני אומר לא, נשאיר את המצב הקיים ונגדיל את אותם ישובים בלי שאנחנו פוגעים בקיימים.
חיים אורון
זאת לא ועדת סופר. זאת הייתה הנחיית הממשלה.
השר סילבן שלום
זה אף פעם לא אושר.
מירי רגב
זה בדיוק הוויכוח שהיה בוועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
אדוני השר, אני מודה לך. קודם כל, לפי דעתי כולנו מזדהים עם מה שאתה אומר ואין לגבי העניין הזה ויכוח. אנחנו רוצים לעודד את הנגב והגליל, אנחנו רוצים את הטבות המס, אנחנו רוצים שאנשים ירצו לבוא. כל מה שאמרת מבחינה מקצועית נכון. היות שאנחנו כבר עוסקים בעניין הזה זמן רב, אני רוצה לומר היכן אנחנו עומדים בעניין בעקבות הבג"ץ .


הממשלה נדרשה לעשות חוק חדש. ועדת סופר לא רלוונטית כי מי שעמד בראשה, בועז סופר, כבר עזב את רשות המסים. הממשלה אמורה לקבל החלטה. אנחנו כבר קיימנו על זה מספר דיונים וגם הייתה פנייה של יושב ראש הכנסת. החשש שלנו הוא שאם לא נעשה דבר, בג"ץ בסופו של דבר יפסול את החקיקה הקיימת או את ההחלטות הקיימות ובעצם כולם עלולים להיפגע מעצם העובדה שבג"ץ יפסול את הטבות המס הקיימות וזה הדבר הכי גרוע שיכול להיות מבחינתנו.


לכן מה שנדרש, הממשלה נדרשה לקבל החלטה שאנחנו כמובן נשפר אותה כשהיא תגיע לכאן ברוח הדברים שאתה אמרת, אבל הממשלה צריכה להביא הצעת החלטה שגם עומדת בתנאי הבג"ץ וגם עומדת ביעד הלאומי כפי שהצגת אותו. בינתיים הממשלה לא עשתה את זה. באחד הדיונים האחרונים הקמתי כאן צוות שעדיין לא הקמתי אותו כי אני מאוד חושש.
ראלב מג'אדלה
הכרזת עליו.
היו"ר משה גפני
הכרזתי עליו. הכרזתי על הקמת צוות שידון בעניין הזה של הטבות המס. אני פוחד להקים אותו.
ראלב מג'אדלה
שיביא לנו לכאן הצעה.
היו"ר משה גפני
כן. אני מסביר לשר את מה שאתם יודעים. אני פוחד להקים אותו מכיוון שניתקל בבעיה מול הממשלה. אני לא בטוח שאנחנו יכולים ללכת כאן לבד מבחינתה של ועדת הכספים בלי שהממשלה עושה דבר בעניין הזה.
ראלב מג'אדלה
למה אתה מראש חושש להיתקל בבעיה עם הממשלה?
היו"ר משה גפני
ראלב, זה יום חגיגי של הנגב והגליל.
השר סילבן שלום
ראלב, אתה היום ביום הראשון שלך באופוזיציה. רגע, לאט לאט.
ראלב מג'אדלה
אתמול היה היום הראשון. למרות זאת אתה מקבל חיזוק ממני.
השר סילבן שלום
ממך, כן.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת ראלב מג'אדלה הוא חבר בוועדת הכספים והוא מקצועי לגמרי. לא קשור לקואליציה ואופוזיציה.
ראלב מג'אדלה
90 אחוזים מהזמן.
היו"ר משה גפני
אני אומר לשר היכן אנחנו עומדים בעניין הזה. הדברים שהצגת לגבי מה שעשית, גם עם המס על הבורסה וגם מס הכנסה שלילי, אל תשכח שיש גם שנים קודמות שבאמת חופש הפעולה שלך היה גדול יותר. היום בג"ץ מתערב בכל דבר, בצדק או שלא בצדק, כל אחד מנקודת ראותו. לא בטוח שאת מה שעשית לפני עשר שנים, היית יכול לעשות היום, אבל זה דיון אחר לגבי גבולות הגזרה של הבג"ץ.


אנחנו חייבים להתקדם עם העניין הזה ובמהירות. היות שאתה גם משנה לראש הממשלה וגם השר שמופקד על הנגב והגליל, צריך לדחוף את זה. אנחנו נשתף פעולה. אני מוכן לקבל החלטה שההחלטה הזאת לא תדחף את הבג"ץ לקבל החלטה אחרת. אנחנו עדיין משיבים לבג"ץ, אנחנו, ועדת הכספים משיבים לבג"ץ. אנחנו רוצים שבג"ץ לא יפסול את המצב הקיים. אנחנו רוצים להיטיב, אבל החשש שבג"ץ כתוצאה מהחלטה לא נכונה שלנו יקבל החלטה, היא המסוכנת ביותר.


נשמע את החברים ונקבל החלטה ברוח הדברים. חבר הכנסת ציון פיניאן ואחריו ראש עיריית צפת, אילן שוחט.
ציון פיניאן
תודה רבה. אני מברך את השר על היוזמה לקיום יום הגליל והנגב. אני חושב שאלה שני חבלי ארץ שברגע שהקימו אותם, שכחו אותם.


אני רוצה להעלות כמה נקודות שאני חושב שהן שורש הבעיה. את רובן הציג השר. הנושא הראשון הוא ההגירה השלילית. לפי סקר שנעשה ב-2008 יש ישובים שהייתה הגירה של 22 אחוזים, של 13 אחוזים, ואני לא רוצה לנקוב בשמות הישובים אבל יש לי את שמותיהם לפני. אני אציין את העיר שלי, טבריה, 10 אחוזים הגירה שלילית. הגירה שלילית אומר חוסר מצב טוב או אנשים לא רוצים לגור שם.


הנושא השני הוא נושא החינוך. בכלל בתי הספר במדינה יש 27 תלמידים ממוצע בכיתה ובנגב והגליל המספר נע בין 20 ל-21 תלמידים בכיתה.


רמת הזכאים לבגרות. הממוצע הארצי הוא 52 אחוזים, הממוצע בגליל ובנגב הוא מתחת ל-42 אחוזים כאשר יש ערים – אולי דימונה, ירוחם, מצפה רמון, קריית שמונה – שעלו מעל הממוצע. אני מתנצל אם שכחתי לציין עיר נוספת.
ראלב מג'אדלה
מזרע.
ציון פיניאן
פורדיס.
היו"ר משה גפני
יש לי בקשה. אני רוצה שכמה שיותר אנשים יספיקו לדבר. אחרי שהשר ילך, נתחיל אנחנו עם הבדיחות ויש לנו הרבה.
ציון פיניאן
גם בתנאי הסף לאוניברסיטה, הגליל והנגב יורדים מהממוצע הארצי בהרבה.


אבטלה. האבטלה בגליל ובנגב נעה בין 8 ל-13 אחוזים כאשר הממוצע הארצי היה 6 אחוזים.
היו"ר משה גפני
6.4 אחוזים וזה עלה ל-6.8.
ציון פיניאן
בנושא של שכר נמוך, הם סובלים באחוזים גבוהים מאוד.


נושא של עבודה, דיברנו בוועדת הכספים על מפעלי עוגן שבורחים מהמקום. סין מתחרה עם הגליל והנגב בכלל ועם כל הארץ בפרט ולכן בורחים לנו מפעלים. אתמול הייתי בכנס ואמרו לי שבטבריה, מה שנשאר מגלטרוניקס עומד לעזוב לסין, כך שמדובר בעוד 700 עובדים שנשלחים הביתה.


נושא חשוב שאנחנו צריכים לתת עליו את הדעת זה הנושא של ההשתתפות, המצ'ינג, של הרשויות המקומיות. יש הרבה מאוד רשויות מקומיות שאומרות תודה רבה למשרדי הרווחה, החינוך וכל המשרדים האחרים, אבל הן לא רוצות כי דורשים מהן 25 אחוזים או 30 אחוזים השתתפות אותה אין להן ולכן לוקחים את התוכנית הזאת ומעבירים אותה למרכז הארץ.


רפואה. אני מברך על בית הספר לרפואה בצפת, אבל גם אתמול לצערי ראיתי שהטיפול בערי הפריפריה בבתי החולים לוקה בחסר עד כדי מוות. לו היה מכשור והרופאים המומחים באותו בית חולים, הרבה אנשים היו ניצלים וממשיכים לחיות אתנו. אני מקווה שבית הספר לרפואה יביא אתו את השינוי.
השר סילבן שלום
אם תוכל, תגיע היום לוועדת הבריאות לדיון שהיא מקיימת בשעה 12 והנושא הוא בדיוק שדרוג מערך הבריאות בנגב ובגליל, בפריפריה, שזה חלק מהעניין. אנחנו נתנו מכשירי MRI לבתי חולים.
היו"ר משה גפני
אדוני השר, אתה לא יכול לעשות לי את זה כי אני צריך אותו כאן ב-12.
השר סילבן שלום
אני מציע כי עומד להתקיים שם דיון.
ציון פיניאן
לגבי מענקי האיזון. בשנת 2002 מענקי האיזון לרשויות המקומיות היו 3 מיליארד ו-264 מיליון שקלים, מתוכם לערי הפיתוח בגליל ונגב הוקצו 610 מיליון שקלים. בשנת 2010 ניתנו 2 מיליארד ו-493 מיליון שקלים בלי התוספות שהוספנו, מתוכם הוקצו 468 מיליון שקלים לגליל ולנגב. מ-2002 ועד 2010 הקיצוץ במענקי האיזון הוא 175 מיליון שקלים לכל שנה וזה אומר הכל.


אני מציע את מה שכולנו מדברים עליו אבל לא עושים דבר בנושא, וזה מענקים למורים ולרופאים שיעברו לנגב והגליל. שי עגנון אמר ששלוש צרות ירדו על העולם וחסרון הכיס גרוע מכולם. תן להם כסף, הם יבואו לשם.


נושא חשוב מאוד להרבה מאוד רשויות הוא הרחבת גבולות שיפוט. יש הרבה רשויות שלא יכולות להתפתח ואז מקימים אזורי תעשייה מאוחדים, אבל נושא של גבולות השיפוט מהווה מכה שצריך להתמודד אתה.


חוק עידוד השקעות הון. ועדת הכספים דנה במסגרת חוק ההסדרים בחוק עידוד השקעות הון והורדנו אותו מ-18 אחוזים בפריפריה ל-6 אחוזים, רק שיבואו מפעלים לפריפריה.


הטבות במס, כפי שאמר השר, חייבים להמשיך את מתן ההטבות ולהרחיב את המעגל.


יש להמשיך בתנופת התשתיות כדי להביא את הגליל והנגב למרכז הארץ. בעצם הימים האלה זה נעשה בצורה אדירה, דבר שלא נעשה במשך שנים רבות.


אני מקווה שאם נעשה את הדברים האלה, הגליל והנגב יהיו ערים ואם בישראל, ערים גדולות מאוד. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אילן שוחט, ראש עיריית צפת. אחריו חברת הכנסת מירי רגב.
אילן שוחט
אני מברך על היום החשוב הזה, אני מברך את הוועדה ואת המשנה לראש הממשלה על תשומת הלב והזרקור שנתנו לנגב והגליל. כמו שאמרת בפתח הדברים, אדוני היושב ראש, זאת ועדה שמעבר להיותה כלכלית, היא ועדה מאוד חברתית. יישר כוח.


אני רוצה להציג נקודת מבט. כמו שהשר הציג כאן את המצגת, יש נתונים שהייתי רוצה להציג אותם מזווית אחרת. כאשר מסתכלים על הגליל או בכלל על הפריפריה, יש זום מאוד רחב ומסתכלים על הגליל כגליל. בתוך הגליל עצמו יש כאוס גדול בכל נושא הטבות המס. יש ישובים שמקבלים 25 אחוזים, יש ישובים שמקבלים 13 אחוזים, יש ישובים שבכלל לא מקבלים. יש היעדר מדיניות מוחלטת. אני בוועדה הזאת כבר פעם שלישית. היה כאן בועז סופר שכתב את ההצעה שכתב, שגם לו יש יד במצב שנוצר. הטבות המס כפי שהן היום – יש לי כאן חברים והם קולגות והם ראשי רשויות, ואני מוריד את הכובע בפניהם ורובם גם יותר מנוסים ממני כי אני בסך הכל שנתיים בתפקיד – הטבות ניתנו, וצריך לשים את זה כאן על השולחן, בצורה פוליטית, בלחצים כאלה ואחרים. אין שום הגיון שעיר אחת עם 25 אחוזים ועיר אחת עם 13 אחוזים. מאיפה באו המספרים האלה? לצפת בכלל אין הטבת מס, לקצרין אין הטבת מס.
ג'קי סבג
אני לא מסכים אתך.
אילן שוחט
ג'קי, אל תפריע לי.
היו"ר משה גפני
אתם כנראה לא מכירים כאן את המצב. ג'קי, בוועדת הכספים יש נוהג שכל אחד יכול לומר מה שהוא רוצה, אף אחד לא חייב לומר אמת, אבל לא מפריעים אחד לשני.
אילן שוחט
אני לא מדבר בשם ראשי רשויות אלא אני מדבר בשם תושבי צפת. אני מייצג כאן את תושבי צפת. אני מוריד את הכובע בפני ג'קי שהצליח להביא לישוב שלו 13 אחוזים. כל הכבוד לו. אתה רואה שיש כאן חוסר אחדות וחוסר מדיניות. לא יתכן שעשרה קילומטרים מצפת, חצור היא לא קו עימות, כן מקבלת 13 אחוזים.


אני רוצה לומר שאלה בדיוק הדברים שהשר סילבן שלום אמר אותם. מה שקורה היום זה שיש עוגה ממנה נהנים אותם 160 ישובים. אותו פתרון של סופר שעשה חלק מהבלגן, הוא אמר שבמקום ל-160, תחלקו את אותו כסף ל-457. מה שאומר השר סילבן שלום, צריך לקבל כאן החלטה אמיצה. צריך להוסיף כאן כסף. אני לא רוצה שאף ישוב ייפגע, אבל שתהיה כאן חלוקה צודקת והוגנת כי לפני רגע הגענו מישיבה בנושא בית הספר לרפואה. מדברים על הקמת בית ספר לרפואה, להביא אוכלוסיות חזקות, מגיעים זוגות צעירים, רוצים לבוא לבית הספר לרפואה, אבל הם רואים קריית שמונה 24 אחוזים, הם רואים חצור 13 אחוזים, הם רואים מטולה וכולי, אז מה יהיה? בית הספר לרפואה יהיה בסך הכל איזה מתקן ואף אחד לא יבוא לגור בצפת. אין לי שום דבר נגד האחרים, אבל שהעוגה תתחלק בצורה שווה ולצורך כך צריך להגדיל אותה ולא לפגוע באותן רשויות. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת מירי רגב ואחריה ראש עיריית כרמיאל, עדי אלדר.
מירי רגב
תודה רבה לך כבוד השר על היום החשוב הזה. תודה לך ולמשרד שלך, לסגן, על כל העבודה המצוינת. כפי שאמר כאן היושב ראש, אנחנו בוועדת הכספים דנים במהלך השנה על הרבה מאוד נושאים של הפריפריה ואני רוצה שוב להודות לך כבוד היושב ראש על שמינית אותי ליושבת ראש ועדת המשנה לנושא הפריפריה.
השר סילבן שלום
את גם יושבת ראש השדולה למען הפריפריה.
היו"ר משה גפני
את השדולה היא לקחה לבד. יושבת ראש ועדת המשנה לנושא הפריפריה, אני נתתי לה.
מירי רגב
אני מצטערת על שאני הולכת לקלקל את החגיגה. יש איזושהי תחושה שממשלות ישראל לדורותיהם רוצות להנציח את הפערים ואת העוני בפריפריה. יש שתי מדינות. יש בין גדרה לחדרה ויש בין דן ועד אילת. השאלה האמיתית היא האם מדינת ישראל רוצה לחזק את הפריפריה, לא רק בהעברת חיריה לנגב. האם היא רוצה לחזק את הפריפריה, לא רק בבניית כבישים אבל לא עושים הנחה בחמישים אחוזים בכביש 6, לא רק בהעלאת מס הדלק כי אין להם עבודה בפריפריה והם צריכים להגיע למרכז, ולא רק בגלל שבפריפריה הבריאות היא פחות טובה והם צריכים להגיע למרכז. השאלה אם אנחנו מדברים בסיסמאות או אנחנו רוצים באמת לעזור לפריפריה כי היא חלק מהמדינה וכך נוכל לטפל בדמוגרפיה, בנושא הצעירים ובחיזוק האוכלוסייה. בזה בעצם נחזק את החברה הישראלית.


לכן אני חושבת שמה שאנחנו צריכים לעשות, כבוד השר, אני מסכימה אתך לחלוטין שאי אפשר לתת את הסכום שקיים היום ל-160 ליותר תושבים אבל צריך להגדיל את הסכום. הדיאלוג כמובן הוא לא כאן אלא לצערי הדיאלוג הוא במשרד האוצר.
השר סילבן שלום
אני רוצה לתקן את מה שאמר אילן. זה לא להגדיל את הסכום אלא זה לצמצם את ההכנסה. זה לא אותו הדבר.
מירי רגב
בסדר. לצמצם את ההכנסה. מבחינת האוצר זה תמיד להגדיל את הסכום. זה הוויכוח שלנו מול האוצר.


הדבר השני הוא מענקי האיזון שאנחנו יודעים שהם הולכים ומצטמצמים והנטל על העיריות הולך וגדל.


הדבר השלישי הוא לשבת ולבחון את החזרת חוקי הנגב. להחזיר את חוקי הנגב. אם אנחנו באמת רוצים לתת עשייה אמיתית ולחזק את הנגב והגליל, צריך להביא חוקים אמיתיים שיחזירו לשם את האוכלוסייה, שישאירו את האוכלוסייה שם, כדי למנוע את אותה הגירה שלילית כי בסוף יישארו שם או החלשים או החרדים, לצערי.
אורי אריאל
מה מעכב אותנו?
מירי רגב
אנחנו יושבים ביחד בוועדה ולצערי האוצר לא מקבל מה שאנחנו יוזמים.
אורי אריאל
אבל את המחוקקת.
מירי רגב
אני המחוקקת. ביחד, בואו נעשה את זה.
היו"ר משה גפני
אתם פשוט מתנהגים לא בהוגנות. את הגעת לסוף דברייך ומאחר שרצית שאני אתן לך עוד זמן, הזכרת את החרדים. אני לא מתייחס אליך. תודה רבה. עדי אלדר ואחריו חברת הכנסת ליה שמטוב.
מירי רגב
עד שהוא לא ילמד לימודי ליבה בצפת, אני לא ארבע.
ראלב מג'אדלה
שאלה. מה הקריטריון לקבל זכות דיבור אצלך?
היו"ר משה גפני
להירשם אצל טמיר. זה הכל. אין שום קריטריון.
ציון פיניאן
הקריטריון הוא שחבר הכנסת יהיה תושב הגליל או הנגב.
השר סילבן שלום
שמענו הבוקר שמעבירים אותך לפלשתינים. הוא מבקעה אל גרביה. ציפי לבני אמרה.
היו"ר משה גפני
לא. מר עדי אלדר.
עדי אלדר
אני מצטרף לכל הברכות שנאמרו כאן בחפץ לב. אני חושב שזכינו לשר נמרץ שעושה דברים והמנכ"לית שלו שיושבת כאן ולכל הצוות. אנחנו מרגישים, ואני אומר את זה אחרי הרבה שנים בראשות העיר, שיש לנו כתובת לאן לפנות. זה דבר נהדר. זה בהרבה תחומים. אני אומר לך יישר כוח בגדול.
השר סילבן שלום
תודה.
עדי אלדר
לעניין עצמו. מה שקורה זה שאם אנחנו לוקחים את כל הגליל כולו – אני מדבר על הגליל כי אני בא מהגליל, ויסלחו לי אנשי הנגב – ההגירה בסך הכללי לדעתי היא שלילית. מאז מלחמת לבנון השנייה, אני יכול לומר את זה מהעיר שלי, כמעט ולא גדלנו. ארבע שנים. אם אנחנו לוקחים את הבנייה של משרד השיכון, את הפרוגרמה של משרד השיכון ל-2010, מכרו 130 דירות בכל הגליל. תבינו איפה אנחנו חיים. קריית שמונה – אפס, מעלות – אפס, כרמיאל – 60. 130 דירות. זה כל הגליל כולו, אם אני לוקח את הפרוגרמה של משרד השיכון. מדינת ישראל בעצם צריכה לדחוף את זה. אנחנו צריכים לחשוב על איך להביא אנשים מהמרכז לפריפריה שיתיישבו בגליל ובנגב.


בעניין הזה הטבות המס הן במקום ומגיע לכל הישובים שנמצאים בגליל לקבל הטבות מס. עיני לא צרה בשכניי מצפון, הם חטפו מספיק, אבל לצערי במלחמת לבנון השנייה גם אנחנו חטפנו, צפת חטפה, כרמיאל חטפה, כל הישובים עד קו מסוים חטפנו טילים. באנו ואמרנו אז לממשלה שקו עימות התרחב במדינת ישראל ואנחנו מבקשים הטבות כדי למשוך תושבים אלינו.


אני מוצא את עצמי כראש עיריית כרמיאל מנסה להחזיק בכוח את התושבים – ויסלח לי ג'קי – שלא יעברו לנהריה. מה מדינת ישראל משיגה בזה שתושבים שלי עוברים לנהריה או לכפר ורדים, שם יש הטבות מס? מה אתם משיגים בזה?


המטרה היא להביא אנשים מהמרכז. אם ניתן הטבות מס גם לישובים שלנו, אני אומר שזה יביא תושבים.


בכל הגליל אין מפעל עוגן אחד רציני. בכל הגליל, לא בגליל המזרחי ולא בגליל המרכזי-המערבי. אין לנו מפעלי עוגן רציניים. מצד אחד קריית גת שנמצאת במרחב חצי שעה-ארבעים דקות מתל אביב, מצד שני יוקנעם שבעצם מקבלת היום מסה אדירה של מפעלי היי-טק. ויסלחו לי, אבל כאשר ראש עיריית יוקנעם מגיע לביתו, אני עוד נוסע שעה צפונה, ואני אומר את זה על השולחן כאן בוועדת הכספים. בזמנו, כאשר נתנו לו את ההטבות לא התנגדנו, אמרנו שזה לתקופה מסוימת, אבל עכשיו קורה דבר אבסורדי שבעצם כל מפעלי ההיי-טק נעצרים ביוקנעם ואלינו לא מגיעים מפעלים. רבותיי, אתם קובעים את המדיניות. אנחנו ראשי ערים.
היו"ר משה גפני
תודה. חברת הכנסת ליה שמטוב ואחריה מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת.
ליה שמטוב
תודה רבה היושב ראש. אני מצטרפת לברכות. זה באמת יום חגיגי בכנסת וזה לא רק יום חגיגי אלא אנחנו רואים את העבודה בשטח. אני כתושבת הגליל רואה את זה יום יום, במיוחד עכשיו כאשר כביש 6 מתרחב והיום, אם אין פקקים, מנצרת עילית לירושלים אני מגיעה בשעה וחצי עד שעה וארבעים דקות.
אבי קרמפה
את נוסעת מהר.
היו"ר משה גפני
בעוד כמה שבועות יתקיים כאן דיון ואז תוכלו לדון מי נוסע יותר מהר.
ליה שמטוב
כבר מדברים שנים על עידוד מעבר לנגב והגליל של זוגות צעירים ומשפחות חזקות. אני רוצה לדבר קצת על נצרת עילית. במרכז העיר היה מפעל של סכיני גילוח, מפעל שהיום הועבר לאזור התעשייה והמבנה הזה עומד כמה שנים והוא ליד המכללה. אנחנו מעודדים את הסטודנטים להגיע לעיר וללמוד בפריפריה ולקבל את ההנחות. במקום להקים במקום הזה מעונות לסטודנטים, המקום הזה מיועד עכשיו לבית חולים גריאטרי. למה? כי כנראה יש יזם שרוצה להשקיע.


אני מנצלת את ההזדמנות ואני רוצה לבקש מהשר לבקר בנצרת עילית ולראות את המקום. זה מקום שצריך להיות מיועד למעונות סטודנטים ולא לבית חולים גריאטרי. יש לנו בעיר בית אבות נהדר ושם לתשושים יש מקומות פנויים, יש 17 מיטות פנויות כי לעיריית נצרת עילית אין את ה-25 אחוזים לשלם את המצ'ינג ולכן את האנשים שזקוקים שולחים הביתה.


עוד משהו. הזוגות הצעירים שכן רוצים להגיע לגליל ולנגב – ושמעתי היום על ירוחם – בירוחם על חמישים מגרשים, וכבר הייתה הגרלה, הגישו 400 מועמדים. חמישים הזוגות הם זוגות צעירים שלא יכולים לשלם היום 280 אלף שקלים רק עבור המגרש, ואני כבר לא מדברת על הבנייה. כמו שאמר ראש העיר כרמיאל, קבלנים שבונים בעפולה למשל, הם לא באים לתל אביב אלא הם באים לנצרת עילית ובכל בית הם מחלקים נייר עליו כתוב שלתושבי נצרת עילית יש הנחה מיוחדת. מה זה הדבר הזה? אנחנו רוצים לעודד את הגליל ואנחנו גונבים אחד מהשני את התושבים?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מצטרף להמלצה שלה שתבוא לבקר בנצרת עילית.
השר סילבן שלום
אני מבקר המון.
היו"ר משה גפני
תבוא לבקר בנצרת עילית כי ראש העיר של נצרת עילית, בניגוד למירי רגב, חושב שהחרדים צריכים לגור באיזה מקום. לא חשוב, עזוב, זה לא רלוונטי.
מירי רגב
אני רוצה שגם החילונים יגורו.
היו"ר משה גפני
כן, שמענו אותך. תבוא לבקר בנצרת עילית. אני ממליץ.
השר סילבן שלום
הייתי שם.
ראלב מג'אדלה
אם תרצה, נארח אותך בשכונה ערבית.
השר סילבן שלום
אני אבוא. הייתי בשכונה שעומדת להיות חרדית. הסבנו מרכז קליטה שעכשיו ייכנסו לשם מאה משפחות של סטודנטים בזמן הקרוב והבאנו גם את המפונים מגוש קטיף. גם שם לקחנו בית ספר ועשינו.
היו"ר משה גפני
אדוני השר, אני מבקש ממך לא להתערב בעקיצות ביני לבין מירי רגב.
השר סילבן שלום
אבל הזכרת אותי.
היו"ר משה גפני
השתמשתי בך. לא מעבר לזה.
מאיר יצחק הלוי
אני אהיה קצר. אני מקדם בברכה את היוזמות של המשרד החשוב הזה, גם של המנכ"לית. יישר כוח על הרוח ועל הנחישות.


כעומד בראש העיר הפריפריאלית ביותר, אני רוצה לומר לחבריי שלהבדיל מכם לי אין בעיות של הגירה. אני קלטתי בשנה האחרונה קרוב ל-7,000 אזרחים חדשים. מזעזע, עד כדי בכי. זה נושא בפני עצמו. כל יום אני גדל ויש לי יותר ויותר מסתננים בעיר ופחות מהנדסים, פחות רופאים, פחות מורים, פחות עובדים סוציאליים. אני אומר שוב שהגזרה החלה כאשר נשדדה מאתנו הטבת המס שנלקחה בחודש מאי 2003. מאותו יום החלה הרגרסיה. אני רודף אחרי כוחות מקצועיים להיקלט באילת ומנסה לדחות את הכוחות שמגיעים אלי מחוץ לאילת.


שמעתי את דבריו של ראש עיריית צפת ואני לא רוצה להיכנס לשאלה אם כן פוליטיקה או לא פוליטיקה. אני רק אספר לך ולחברים ואני אגבה אותך. בתוך העיר, במרחק שלושה קילומטרים ממרכז העיר, דהיינו, בתוך העיר, יש קיבוץ שקוראים לו קיבוץ עינות, אנשים נפלאים ומקסימים שבאו ליישב את השממה, במרחק של עשרה קילומטרים מוקם עכשיו ישוב שקוראים לו באר אורה. שם יש הטבה של 13 אחוזים, משיקולים שאני לא יודע מה הם, וזה אני אומר לחבריי. אני לא יודע מה השיקולים, אבל אני יודע.
חיים אורון
תשאל אותי.
מאיר יצחק הלוי
אני אומר את זה בציניות ובסרקזם. אדוני חבר הכנסת אורון, אני רוצה שתקשיב. אם היום תושבים שלי, המעטים מקרב האוכלוסייה הפרופסיונאלית, קמים ומדלגים לבאר אורה והופכים את הישוב הזה, מרוקנים את אילת מהאיכויות שבה, קולטים את המסתננים ומרוקנים את אילת בגלל ההטבה, זה משהו שהוא מעוות בכל קנה מידה. אם רוצים שהעיר הזאת תהיה עם סודנים, אריתראים וקולטת אפריקה, זה בסדר, בואו נגדיר את זה.


אני חושב שצריך להחזיר את ההטבה לעיר הזאת ולערים נוספות. אני חושב שצריך להחזיר את כוח העבודה האיכותי. זאת סכנה אסטרטגית.
השר סילבן שלום
אתה פונה אלי, אבל אני לא הייתי שר האוצר שביטל את זה.
מאיר יצחק הלוי
אבל אני מקווה שתהיה השר שמחזיר את זה.
השר סילבן שלום
אני הייתי שר האוצר ששמר את זה ולא נתן לבטל את זה.
ציון פיניאן
הנושא של אילת צריך להידון בוועדת הקליטה והעלייה.
היו"ר משה גפני
אנחנו כמובן לא נתייחס לשאלה מי היה שר האוצר ב-2003 אלא נשאיר את זה לימים טובים יותר.


חבר הכנסת חיים אורון ואחריו אבי קרמפה.
חיים אורון
כמי שחי את כל חייו הבוגרים בנגב, אני כמובן מברך גם על היום הזה וגם על הפעולה המאוד אינטנסיבית וחשובה של שר שרואה בזה נושא מרכזי ופועל. אני חושב שמגיעות כל הברכות על כך ויישר כוח.
השר סילבן שלום
תודה.
חיים אורון
בכל זאת אני שואל את עצמי למה בימים אלה אני כל כך עצוב. בימים אלה כל פעם מחדש אני רואה את הפער הענק בין הדיבורים לבין המעשים. זה קורה ביום העוני, ביום האישה וגם ביום הנגב והגליל.


אני מוכן שרק עשרה אחוזים ממה שכאן כולם מבטיחים יתבצע ונגמר העניין. היות והחלטתי לא להיות נחמד, אני אדבר כמו שאני מבין את העניינים.


אני שואל את עדי אלדר. אם אני מביא לך 700 מיליון שקלים, אתה מוריד הטבות מס או אתה נותן הטבות למורים, לרופאים, לעובדים סוציאליים ולעוד דברים? אני אומר בגלוי שאם יש לי 700 מיליון שדקלים, אני מחלק אותם אחרת.
השר סילבן שלום
זאת הוצאה וזאת הכנסה. זה לא אותו כיוון. אתה מבלבל את האנשים.
חיים אורון
סילבן ידידי, אני חושב שאתה מבלבל את האנשים.
השר סילבן שלום
אני?
חיים אורון
כן, כי באה לכאן הממשלה שאתה חבר בה – ואני לא באתי לכאן כדי להיות נחמד אתכם ואני גם יודע שזה לא פופולארי אלא הכי פופולארי לומר 13, מה פתאום? 26. מה פתאום 13? זה נחמד וכולם ימחאו לי כפיים. את כל התקציבים קיצצו כי כל אזורי העדיפות הלאומית עכשיו, על פי החלטת ממשלה, הם בעלות תקציבית אפס. אם משרד החינוך מחלק פי שניים וחצי יותר מקומות, הוא מחלק פי שניים וחצי פחות לכל אחד ואתם יודעים את זה. משרד העבודה והרווחה אותו הדבר, ומשרד השיכון אותו הדבר. כשאני צעקתי כאן שזה בלוף, עזבו את עדאללה, עדאללה לא בסיפור של חצור עילית וצפת, אלא זה בייגה שוחט. מה אתם רוצים מעדאללה? הוא החליט לגבי חצור עילית, בית שאן וערד, וצפת לא. הייתי כאן בחדר וזה מופיע בפרוטוקולים. אז מה אתם רוצים מסופר? סופר קיבל הנחיית ממשלה להציע הצעה בעלות תקציבית אפס. בעלות תקציבית אפס, זה נראה כך. אם רוצים דבר אחר, ואני חושב שאין הבדל בין הפחתת מס ובין הוצאה תקציבית, אם מוכנים להרים את גג התקרה של התקציב, וזה ויכוח היסטורי ביני לבין סילבן. לא מוכנים להעלות את גג ההוצאה ולכן זה אותו הדבר.


מבחינתי מס על הדלק שהטילו עכשיו משום שהחליטו להוריד את מס הכנסה לשכבות החזקות. מי שלא אומר את זה, יכול להשתתף כמו ציפי לבני בכל מיני נסיעות עם דלק, אבל הדלק עלה כי הורידו את מס הכנסה. ביטוח לאומי לא ירד כי העלו את המס על הסיגריות. המספרים מונחים כאן על השולחן אחד לאחד. אתם מוכנים להיות חלק מהפייט הזה? אני פרטנר.


אני ישבתי שלשום עם חמישה רופאים בבאר שבע. מה קורה במרפאות, מה קורה בבתי הספר, מה קורה בסורוקה, מה קורה בתורים וכולכם מכירים את זה, כל אחד מהמקום שלו. אם יש לי 700 מיליון, אני נותן לכל רופא שיישאר בנגב עוד 3,000 שקלים בחודש כדי שלא יעזוב את סורוקה ולא יעשה התמחות בסורוקה ואחר כך ילך למרכז, למרות הטבות המס.


אני מבין בדיוק את הקואליציה כאן. אני לא רוצה לרמות אתכם, אבל אני לא מאמין שהממשלה הנוכחית תאשר 700 מיליון שקלים להטבות מס על החלוקה הזאת.
היו"ר משה גפני
אתה יודע מה הסכנה שיכולה לקרות, שאם לא תתקבל החלטה, עלולה להתקבל החלטה בבג"ץ ואז יבטלו הכל.
חיים אורון
חברים יקרים, אתם נורא רוצים להיות בממשלה ונורא רוצים לשלוט, אבל קבלו החלטות כולל החלטות קשות. החלטות קלות זה קל לקבל, אבל החלטות קשות קשה לקבל. הרבה זמן ישבתי כאן וראיתי את כל הגלגולים של הטבות המס ואיך הם הלכו. אני יכול לתת לך הסבר לכל השכבות הארכיאולוגיות, למה יש את השכבה הראשונה, למה יש את השכבה השנייה, איך הורידו את השכבה השלישית ומתי הוסיפו את השכבה הרביעית, איך יצאה קצרין ואיך נכנסה חצור הגלילית.


זה ויכוח שצריך לקיים אותו פעם ברצינות בינינו. אני זוכר שהייתה פעם ועדה, לפני המון שנים, שאמנון רובינשטיין היה שר החינוך וגדליה גל היה יושב ראש הוועדה ואני הייתי חבר הוועדה. אנחנו הצענו מודל להטבות לקריית שמונה. אמנון אמר לנו שהוא הולך אתנו. הוא אמר שנראה את סל הטבות המס. היה שם גם מרכיב של הטבות מס, אל תטעו. אני לא בעד לבטל אותן לגמרי, אבל היו הרבה יותר הטבות שייתנו תשובה לאותן אוכלוסיות שאתם ואני – ואני חי שם – כל כך רוצים שיישארו בנגב. אני אומר לכם שהטבת מס פלט לא מצילה אותם.


משפט אחרון. חברים, כרגע מה שקורה, היות שלא עושים את ההתמודדות עם המערכת כולה, בעבר פרופסור בבאר שבע היה חייב לגור בבאר שבע משום שזה היה התנאי, ושנית, הוא לא היה יכול להגיע, אבל היום בשעה-שעה וחמש דקות, הוא גר בתל אביב, מרצה בבאר שבע וחוזר לתל אביב. כך מתחיל להיות גם בסורוקה ובעוד מקומות. זאת אומרת, אם נתמודד עם המכלול הרחב יותר, ולא רק עם שאלת התחבורה – עם שאלת התעסוקה, תעסוקה לאנשים שמסיימים את אוניברסיטת באר שבע וכולי – לכן מאיר, אני אומר עוד הפעם שאם יש לי מיליארד ו-400, אני שם 700 מיליון בהטבות מס ו-700 בדברים אחרים. אם יש לי רק 700 מיליון, אני מחלק אותם אחרת. נותן הטבות מס רק לשכבת הביניים, מרווח את מדרגות המס לשכבה החלשה, לאותם מורים שכן פגשתי אותם בדימונה שהם מרוויחים 7,000, 9,000, 10,000, 12,000 שקלים, להם אני נותן את ההטבה כי אין לי לתת לכולם ומחפש חלק מהכסף לתת כדי לתת תשובות נקודתיות לאותם תחומים שהם לא אחידים אצל כולם ואותם צריך לחזק.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אדוני השר, אני רוצה שתדע שאני מסכים לחלוטין עם הדברים. אני לא נכנס לפרטים של הטבות המס, שזה דיון בפני עצמו, אבל העיקרון הוא מאוד נכון. אתה היית שר אוצר, אתה איש כלכלי, אתה מכיר את המערכת. אנחנו כאן חברי הקואליציה הולכים וראשינו למטה. הרי אם היה כסף להטבות המס, הדיון היה יותר קל והיה אפשר לקבל את ההצעה שלך כמות שהיא, אלא שנשאלת השאלה מהיכן מגיע הכסף. מגיעים לכאן ואומרים לנו שזאת גזרת הכתוב ואי אפשר להזיז את זה. מפחיתים במס הכנסה, מפחיתים במס חברות, מפחיתים, לא שלא מפחיתים ולא מעלים, זאת אומרת, נותנים לעשירים וזאת החלטת ממשלה ואנחנו לא יכולים לזוז ממנה. אנחנו, חברי הקואליציה. ג'ומס יכול להשתעשע כי הוא באופוזיציה ולכן הוא יכול לומר את האמת. זאת הבעיה? אנחנו צריכים לאשר כאן העלאה על הדלק ואישרנו. מירי, את לא בורחת מהעניין הזה וגם לא ציון ולא אני. אנחנו אישרנו את ההעלאה על הדלק, כשלא הייתה שום סיבה בעולם להעלות.
מירי רגב
אני לא הייתי.
היו"ר משה גפני
תודה רבה שלא היית. בנוסף לזה את גם פחדנית.
מירי רגב
נכון.
היו"ר משה גפני
אני וציון היינו.
מירי רגב
אתה ציון הייתם.
היו"ר משה גפני
נכון, משום שאנחנו אמיצים. אנחנו אומרים לאנשים את האמת בפנים. אנחנו חברי הקואליציה העלינו את המס על הדלק כשלא הייתה סיבה כלכלית לכך. הכסף היה יכול לבוא ממה שאמר חבר הכנסת חיים אורון. לא היה צריך השנה להפחית את המס על החברות והם היו מסתדרים. דיברתי אתם. עם הכסף הזה היינו יכולים לתת גם הטבות במס. את לא תצביעי ליכוד בגלל שלא היית?
מירי רגב
אני אמשיך להצביע ליכוד, ואולי גם אתה פעם.
היו"ר משה גפני
בחיים לא.
מירי רגב
אם הוועדה הייתה מחליטה לא להעלות את מחיר הדלק, לא הייתה העלאה.
ראלב מג'אדלה
גפני, אפשר לחזור לסדר?
היו"ר משה גפני
כן. חזרתי. בכל אופן, אני פונה אליך, אתה איש כלכלי, היית שר אוצר, אתה שר בכיר בממשלה, אתה משנה לראש הממשלה, את הסאגה הזאת בשעה שחסר כסף – ואגב, אני גם לא בטוח אם חסר כסף אבל אפילו אם חסר כסף – יש לנו מקור מימון. לא להפחית את מס החברות ולא להפחית את המסים הישירים אלא לאפשר להעביר את זה, ואני לא מקבל את מה שחיים אורון אומר לגבי החלוקה בפריפריה, בנגב ובגליל. על זה צריך להתמודד, אבל כסף יש. למה אתם נותנים אותי לעשירים?
מירי רגב
3 מיליארד שקלים.
היו"ר משה גפני
אבי קרמפה, רשות הדיבור שלך אבל אני מבקש ממש בקיצור.
אבי קרמפה
אדוני יושב ראש הוועדה ואדוני השר. אני מצטרף לברכות על הדיון שמתקיים כאן היום וליוזמה של השר סילבן שלום לקיים את היום הזה בכנסת. אני חושב שזה חשוב. אנחנו מרגישים טוב מאוד כאשר הכנסת לפחות מתייצבת מאחורינו. ביום ראשון ביקרה ועדת החוץ והביטחון אצלנו באזור ואני חושב שהביקורים האלה וההתייחסות אלינו נותנים לנו רוח גבית חשובה מאוד.


הנושא של הנחות במס הוא נושא חשוב. אני מכיר את הדיונים שהיו כאשר גדליה גל היה יושב ראש ועדת הכספים שג'ומס דיבר עליהם ואני אפילו מקבל את העיקרון עליו ג'ומס מדבר, אבל יש לי בעיה אחת והיא שאני לא מאמין לממשלת ישראל, לא זו ולא האחרות, כי כל פעם ששינו את מדרגות המס והקטינו, והבטיחו לנו שהכספים שייחסכו ילכו למקומות שאנחנו תיאמנו ביחד אתם, זה קרה אולי שנה תקציבית אחת, ואולי אפילו זה לא, ואחר כך זה נמוג כלא היה.
היו"ר משה גפני
ולכן מה אתה מציע?
אבי קרמפה
אני מציע שהטבות המס תימשכנה ובקו העימות, 7 קילומטרים בדרום ו-9 קילומטרים בצפון, על פי הקריטריונים שנהוגים היום. אם רוצים לתת גם לאחרים, שיוסיפו תקציב.


ההנחות במס הן לא הדבר היחיד. יש הרבה מאוד דברים אחרים.
היו"ר משה גפני
כן, אבל הנושא עכשיו הוא הטבות במס.
אבי קרמפה
נכון, אבל אפשר לעשות גם הרבה מאוד דברים אחרים במסגרת עבודת הוועדה הזאת וועדות אחרות, כמו בנושא הבריאות, לעודד רופאים לעודד בתי חולים, להביא ציוד, להביא את המכונים שצריך להביא כדי שבצפון נוכל לעשות צילום
MRI היום ולא בעוד חודשיים או לנסוע לחיפה לעשות אותו.


אם יטפלו בנושא הבריאות, יכול להיות שגם הנושא של בית הספר לרפואה יוכל להתפתח הרבה יותר טוב ויותר מהר.
היו"ר משה גפני
נושא ה-MRI נפתר. סגן שר הבריאות ליצמן פתר את הבעיה.
השר סילבן שלום
מהתקציב שלי נתתי את ה-MRI בנהריה. מתקציבנו הדל.
היו"ר משה גפני
מהתקציב של המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומשרד הבריאות, סגן שר הבריאות הכפיל את מספר מכשירי ה-MRI.
קריאה
בנהריה?
היו"ר משה גפני
כן.
קריאה
גם בצפת קיבלנו.
אבי קרמפה
אני מדבר בשם ראשי הרשויות בקו העימות. אני יושב ראש הפורום. משפט אחד אני רוצה לומר לטובת העניין ואני אומר את זה לחבריי ראשי הרשויות. אי אפשר בכל מקום להופיע ולהשחיר את פנינו , לומר שהכל בצפון רע ושום דבר לא טוב. הצפון יפה, הצפון טוב, הצפון שקט והצפון בטוח, ואם אנחנו רוצים למכור את מרכולתנו, כדאי שנדבר עליה במלים יפות כי אחרת אף אחד לא יקנה אותה. אני אומר את זה גם לעדי וגם לחברים אחרים. עדי, למרות שאין לך הטבות במס הכנסה, בנו אצלך שבעים יחידות דיור ואצלי לא בנו כלום ואצל שלמה בוחבוט במעלות שיש לו הטבות במס, לא בנו אף דירה ואתה בעצמך אמרת זאת.
היו"ר משה גפני
תודה. חבר הכנסת סעיד נפאע.
סעיד נפאע
תודה. אני מבקש להתמקד בעניין ההנחות במס. את הברכות שלי אני אשמור לזמן אחר, עת נראה תוצאות בשטח, במיוחד בסוגיה הזאת. כאמור, אני מברך על עצם הדיון.


אני מבקש לציין שהסוגיה הזאת של הנחות במס, לא מזמן, לפני טרום אישור התקציב, עלתה במליאת הכנסת לאור החלטה שהייתה בבג"ץ בנושא הזה. ספציפית הנושא שעלה הוא האם הממשלה הולכת באמת להשאיר את ההחלטה הזאת בידי בג"ץ. סגן שר האוצר עמד על הדוכן ואמר באופן המפורש ביותר: לא, אנחנו לא נשאיר את ההחלטה הזאת בידי בג"ץ, אנחנו הולכים להסדיר את העניין הזה בחוק התקציב.


בחוק התקציב העניין הזה לא הוסדר, לפחות על פי מה שאומר מרכז המחקר והמידע. העניין הזה לא הוסדר בחוק התקציב. יושב ראש הכנסת אז התערב ואני במליאה הצעתי להשאיר את זה בבג"ץ כדי שהוא יחליט. הוא אמר לי: אתה יכול להיות חבר כנסת, ועובדה שאתה חבר כנסת, אבל הסיכויים שלך עם הדעות שלך להיות שופט בית משפט עליון הם לא כל כך טובים, אז למה לך להשאיר את זה לבג"ץ?


לפי המידע שבידי היום, בג"ץ היום שוקד על כתיבת פסק הדין בנושא הזה. יש לי חשש שכל החלטה שתתקבל עלולה באיזשהו מקום לשמש יותר מאוחר בידי נציגי המדינה בפני הבג"ץ והם יבואו ויאמרו שיש עמדה של המחוקק, למחוקק יש עמדה כזו וכזו. לכן כבוד היושב ראש, אולי תשים לב למה שאני מציע. היות והבג"ץ היום שוקד על כתיבת החלטה בנושא הזה, אני באמת מבקש שכל החלטה שתתקבל כאן, הוועדה תנקוט במשנה זהירות כדי שהחלטה כזו לא תשמש כלי כדי להפריע לדיון שמתקיים היום בבג"ץ. עם כל הכבוד, אני חלק מהרשות המחוקקת אבל עדיין אני חושב שמי שיפתור את הבעיה הזו בצורה שוויונית, הוא הבג"ץ. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
ראלב, השר צריך ללכת. תגיד משפט.
ראלב מג'אדלה
כדי לדבר עם השר, אני בא אליו ואני לא צריך את הוועדה. אתה לא יודע מה מערכת היחסים שלנו.
היו"ר משה גפני
אתה יכול לפרט בעניין הזה?
ראלב מג'אדלה
אני אפרט. כשיצאתי לאזרחות והלכתי לעסקים, הטלפון הראשון שקיבלתי מאישיות פוליטית להתייעצות אתי היה מהשר סילבן שלום. היושב גפני, אם תצטרך משהו אצלו, אתה יכול לבקש ממני.


אני רוצה להבדיל בין שני דברים, בין הרצון של השר והמנכ"לית, הסגן והצוות שלהם, הרצון האמיתי והכן עם הפנים לגליל והנגב, לבין מדיניות הממשלה. מדיניות הממשלה, צילם אותה ברנטגן ואפילו ב-MRI שנתת להם בצפת ובנהריה מצוין וזה צילום אמיתי. אין יותר טוב מ-MRI והוא יותר טוב מה-סי.טי. אנחנו בוחרים כאן להתאחד סביב המדיניות שלך ולתמוך בך בוועדת כספים. אי אפשר לבצע את רוח המשימה שלך והרצון שלך להתמודד עם הנגב והגליל במדיניות שוויונית מבלי שישתנו דברים בבסיס. אנחנו כאן כוועדת כספים יכולים לעמוד לצדך ולימינך במדיניות הזאת למאבק על שינוי אמיתי בבסיס התקציב. בלי זה לא תוכל ליישם את המדיניות שלך.


אנחנו נתגייס, אופוזיציה וקואליציה, כולנו יחד, כדי שתביא מדיניות שוויונית לטובת הגליל והנגב. להחזיר את חוקי הנגב, אני חושב שזה מה שאנחנו צריכים לעבוד עליו קשה יחד, כדי להחזיר את חוקי הנגב וגם לפעול לחקיקה בגליל כי זאת הדרך היחידה ליישם את המדיניות הזאת עם הפנים לנגב ולגליל כמדיניות שוויונית לכל אזרחי המדינה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
השר סילבן שלום
אני מתנצל, אני חייב לצאת. אמרתי שאהיה כאן עד 11:00 אבל משכתי עד 11:20. בין 2 ל-4 אנחנו מקיימים דיון פתוח של כל ראשי הערים וחברי הכנסת באולם ירושלים, קומה אחת מעל, ושם אפשר יהיה לדבר ואני אשמע את הדברים. מאחר שאני צריך להיות בכל הוועדות, אני חייב לצאת. אני בעשרים דקות והיושב ראש עוד רוצה שאני אתייחס במשפט.


אם כן, משפט אחד של סיכום.
ציון פיניאן
מנהלי בתי החולים מחכים לך בוועדת הרווחה.
השר סילבן שלום
בסדר. אני אשאר.
ביאן קבלאן
אני יושב ראש מועצה מקומית בית ג'אן. אני אומר דברים אמיתיים. לגבי הטבות המס בקו עימות, לישובים שנמצאים בקו עימות. אמנם הם ניתנים אבל לא על פי הקריטריונים שנקבעו על ידי הממשלה. הישוב בית ג'אן נמצא בטווח, כפי שהזכיר חברי קרמפה, של תשעה קילומטרים והוא לא מקבל למרות שישובים אחרים שנמצאים במרחק יותר גדול, מקבלים הטבות של 13 אחוזים. אין לי בעיה שכולם יקבלו, אבל אלה שנמצאים בתוך הטווח צריכים לקבל בזכות. הגיע הזמן לעשות שוויון בין כולם ולעשות צדק. העניין שלנו גם הוא נדון בבג"ץ ואני מציע שהממשלה תקבל החלטה ושלא נצטרך ללכת דרך בית המשפט.


כבוד השר, אני פונה אליך. במצגת שלך חילקת שבעים אחוזים יהודים ו-30 אחוזים ערבים.
היו"ר משה גפני
מיעוטים.
ביאן קבלאן
אחר כך הייתה עוד חלוקה של יהודים, ערבים, בדואים והתעלמתם מהדרוזים והצ'רקסים.
השר סילבן שלום
זה לא אני. זה האוצר. אלה הנתונים של האוצר ולא שלי.


אני חייב לעבור לוועדת הכלכלה , שם מחכים לי הרבה מאוד אנשים. לאחר מכן אני חייב לרוץ לוועדת העלייה.


אנחנו מדברים על רצון לעשות משהו שפועל באופן תיאורטי, שנפעל למען הגליל והנגב ושלא ביד השנייה נפגע בגליל ובנגב. הייתי שר אוצר ואני אומר לכם שהכנסות ממסים בשנה הזאת, הם הרבה הרבה מעבר תחזיות ולציפיות. הרבה הרבה מעבר. אמנם זה לטווח ארוך, אבל בסופו של יום אנחנו צריכים לדעת שכאשר אתה מוריד את ההכנסה, זה לא באותו גודל. כל אחד בנטייה השולית שלו לצרוך, מכניס את ההכנסה הפנויה גם לצריכה ובסופו של דבר זה מגדיל את הפעילות הכלכלית באזורים האלה. אני רוצה שתדעו שזה אפשרי.


אנחנו גם לא בטוחים עד הסוף אם באמת זה כצעקתה בסכום הזה. זה סכום שניתן, בסדר, אני מקבל את זה, אבל צריך לבחון אם באמת זה הסכום. גם אם זה הסכום, עדיין אפשר לעשות את המהלך הזה ולצרף את כל הגופים האחרים.


אנחנו עושים דברים רבים ואני חושב שהדברים האלה קורים. דיברנו על העניין של בית ספר לרפואה בצפת ודנו על אוניברסיטה בגליל, אבל אנחנו עכשיו רוצים להביא את מכללת בצלאל לערד, שזה משהו דרמטי, את האקדמיה למוזיקה לאוניברסיטת בן גוריון, דבר שייתן גם הרבה תרבות, אבל תראו מה קורה היום בצפון, וכל אחד יודע. רואים את הכבישים, רואים את המעשים, רואים את הפעילות, רואים את הרכבת. הדברים האלה קורים.


הבאנו הנחה של עד מאה אלף שקלים בעלות הקרקע למי שירכוש היום דירה בגליל, באזורי קו הגדר 160 אלף בעלות הפיתוח כי שם זה אפס. 160 אלף הנחה בעלות הפיתוח, אבל יש המון בירוקרטיה. דרך אגב, עשינו מעשה. אנחנו מקימים עכשיו מינהלת. אנחנו מביאים את פנחס ולרשטיין. אתם מכירים את פנחס ולרשטיין שבנה את יהודה ושומרון? מביאים אותו שיבנה את הנגב והגליל יחד אתנו ויעזור לנו לעשות את אותם דברים בהם הוא מתמחה יחד עם תנועות מיישבות אחרות, עם אור משימות, עם כפרי סטודנטים אילים ועם כל הגופים האחרים וזה כדי לעשות מעשה כדי להזיז את זה. זה אפשרי. הדברים האלה נעשים.


אני חושב שאם תצא מכאן קריאה לבוא ולעשות את הפעולה שאני מאמין בה, זה בסופו של דבר ירחיב את מעגל הזכאים ויאפשר לנו להביא את האנשים שרוצים לבוא. אם לא, בקריית שמונה- ואילן התייחס לזה – כאשר זה ירד מ-25 אחוזים ל-10 אחוזים בלבד, וכאשר בדימונה זה ירד מ-20 אחוזים לשבעה אחוזים, גם לא נראה את התושבים.
נסים מלכה
מה איכפת לו?
השר סילבן שלום
תודה. אני רץ לוועדות הבאות. אדוני היושב ראש, אני מודה לך. טמיר, כל הוועדה, תודה רבה.
היו"ר משה גפני
אדוני השר, אני מודה לך. ועדת הכספים, ועל זה לא היו כאן חילוקי דעות, את המשרד לפיתוח הנגב והגליל, ואת השר שעומד בראשו, את סגן השר ואת המנכ"לית. אנחנו מאוד מכבדים את העניין הזה ואנחנו מברכים על כך. אנחנו חושבים שזה יעד לאומי ממדרגה ראשונה ואנחנו חושבים שאתם עושים עבודה טובה ועל זה אין חילוקי דעות.


לגבי הטבות המס. אנחנו מעוניינים שיהיו הטבות המס. אנחנו רוצים שזה יימשך ואנחנו קוראים לממשלה לקבל החלטה. אנחנו נשתף פעולה לחלוטין כשתהיה החלטה, החלטה מסודרת. אני עוד לא יודע לגבי הצוות, אבל אני אחליט בעצמי אם הממשלה לא תעשה, אם אנחנו נעשה, אבל אנחנו קוראים לממשלה להמשיך את הטבות המס בהחלטה מסודרת וטובה שהממשלה תקבל. אנחנו, ועדת הכספים, נשתף פעולה עם היעד שאתה הצבת כאן. גם קודם ביקשנו ואנחנו רוצים שזה יימשך.


תודה רבה אדוני השר.
נסים מלכה
השר, הקריאה הראשונה היא להמשיך בהטבות המס ולכלול את הישובים שיש להם את אותם קריטריונים.
השר סילבן שלום
אני מתנצל. פשוט מחכים לי אנשים רבים בוועדה אחרת.
סעיד נפאע
הדברים מופנים אליך כבוד היושב ראש. אתה בירכת את השר וביקשת שימשיכו בהטבות.
היו"ר משה גפני
לא. אמרתי שהממשלה תקבל החלטה.
סעיד נפאע
בסדר. תקבל החלטה אבל ישנם ישובים וצריך שיהיה משפט אחד האומר שגם ישובים שזהים לישובים האחרים יהיו.
היו"ר משה גפני
בוודאי.
סעיד נפאע
לא, זה לא ודאי.
היו"ר משה גפני
אחרת יש בג"ץ. אמרתי בתחילת הדברים ואני אומר גם עכשיו. יש בג"ץ בעניין הזה וצריך לשנות את המצב, לשנות באופן כזה שהוא יענה גם על הדרישות של השוויון כי אחרת זה ייפסל בבג"ץ. זה אפילו לא דיון. מה אני אומר שהממשלה תביא? אחרת אנחנו יכולים לאשר ושלום על ישראל.


תודה רבה. אני עושה הפסקה של חמש דקות.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים