ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 19/01/2011

בקשה לדיון מחדש בהצעת חוק מבקר המדינה (תיקון - אי תיקון ליקויים), התשס"ט - 2009, עפ"י סע' 124 לתקנון הכנסת.

פרוטוקול

 
פרוטוקול מס' 153

PAGE
3
הוועדה לענייני ביקורת המדינה

19.1.2011

הכנסת השמונה-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 153
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום רביעי, י"ד בשבט תשע"א (19 בינואר 2011), שעה 09:00
סדר היום
בקשה לדיון מחדש בהצעת חוק מבקר המדינה (תיקון – אי תיקון ליקויים), התשס"ט-2009, עפ"י סע' 124 לתקנון הכנסת.
נוכחים
חברי הוועדה: יואל חסון - היו"ר
מוזמנים
צחי סעד, ראש המטה ועוזר בכיר למבקר המדינה, משרד מבקר המדינה

שרית שפיגלשטיין, מנהלת מחלקה, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עמי ברקוביץ – מח' יעוץ וחקיה, משרד המשפטים
מנהלת הוועדה
חנה פרידין
ייעוץ משפטי
גלעד קרן

הראל עמית, מתמחה
רשמה וערכה
יונה, חבר המתרגמים בע"מ
בקשה לדיון מחדש בהצעת חוק מבקר המדינה (תיקון – אי תיקון ליקויים),

התשס"ט-2009, עפ"י סע' 124 לתקנון הכנסת.
היו"ר יואל חסון
שלום, בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא דיון מחדש בהצעת חוק מבקר המדינה (תיקון ליקויים). אנחנו הגענו לסיכום ולהסכמה על נוסח חדש שאנחנו רואים להביא לקריאה שנייה ושלישית, נקווה בשבוע הבא. גלעד, אולי תסביר מה אנחנו צריכים לעשות פה עכשיו.
גלעד קרן
מבחינת הפרוצדורה, הוועדה צריכה להצביע לפי סעיף 124 לתקנון, על חידוש הדיונים בהצעת החוק וככל שהיא תצביע בעד, אז נוכל לחדש את הדיונים ובעצם לפתוח את הדיון מחדש.
היו"ר יואל חסון
אז אני מבקש להעלות להצבעה עכשיו, על-פי סעיף 124, את תקנון הכנסת, לחידוש הדיון בהצעת החוק. מי בעד, ירים את ידו. מי נגד, מי נמנע? אני קובע שזה אושר.

הצבעה

בעד - רוב

נגד - מיעוט

ההצעה התקבלה


בואו נתחיל לדון בחוק. צחי, אתה תציג את הנוסח הסופי.
צחי סעד
בעקבות הדיון האחרון שהתקיים פה בוועדה בנושא הצעת החוק, התקיימה פגישה בין נציגי משרדנו ונציגי משרד המשפטים, בהשתתפות שר המשפטים, והוסכם על נוסח שמקובל על כולנו, כשמדובר על נוסח שהוא פשרה בין כל ההצעות שהיו עד היום, זאת אומרת הצעת החוק הפרטית, הצעת הוועדה, ההסתייגויות של משרד המשפטים, ולמעשה, הנוסח הזה לוקח את סעיף א' מתוך ההסתייגויות של משרד המשפטים וקובע אותו כסעיף 21ג בחוק וזה יהיה התיקון שייכנס לחוק בנושא אי-ביצוע פעולות לתיקון ליקויים. אני יכול לקרוא את זה: "לא קיים עובד הגוף המבוקר את שהוטל עליו, מכוח סעיפים 21א' או 21ב' וכל זאת ללא הצדק סביר, יהווה הדבר עבירת משמעת לפי הדין המשמעתי החל באותו הגוף המבוקר".


זה הנוסח שהוסכם ואנחנו מציעים אותו להחלטת הוועדה.
היו"ר יואל חסון
אני רוצה להגיד כמה דברים על התהליך ועל התוצאה. קודם כל, צריך לומר, הצעת החוק הזאת התחילה ביוזמתו של חבר הכנסת לשעבר אופיר פינס וביוזמתי. באמת במקור, הצעת החוק היתה דומה מאוד להצעה שצחי הקריא כרגע. במסגרת התהליך, בהתדיינויות שהיו גם בוועדה, גם מחוץ לוועדה, היה רצון להרחיב וליצור חוק הרבה יותר משמעותי ורחב והוועדה באמת בדיון האחרון שהיא קיימה, היא אישרה נוסח הרבה יותר רחב מהנוסח הזה.


לצערי, בגלל חילוקי הדעות שיש בינינו לבין משרד המשפטים, היה קושי להעביר את הנוסח הרחב שהוועדה לביקורת המדינה חשבה שהוא הנוסח הנכון. אני רוצה להגיד בצורה ברורה, אני חושב שזה היה הנוסח הנכון. אני חושב שהדבר הנכון לעשות היה להעביר את הנוסח שאישרה הוועדה לביקורת המדינה בישיבתה האחרונה, זה הדבר הנכון ביותר שהיה צריך לעשות, אבל לפעמים עדיף מעט מאשר שום דבר ואני חושב שבתהליכים כאלה, לפעמים הדרך הנכונה היא לעשות אותם בשלבים ויכול להיות שהרצון לעשות הרחבה במכה אחת, היא כנראה היתה גדולה על המערכות. אני מקווה שאנחנו עוד נמשיך ונתקן ונשפר את החוק הזה ונייצר בסופו של דבר, שזאת מטרת החוק, לייצר ביקורת הרבה יותר אפקטיבית, הרבה יותר משפיעה, ביקורת שיש לה הרתעה, ביקורת שיכולה לשנות מציאות ואני חושב שהסעיף הזה, גם אם הוא לא שלם, הוא מוסיף לבנה נוספת לחומה הבצורה שנדרשת בתחום הביקורת בישראל. אני חושב שבכל-זאת, זה הישג חשוב ואני מקווה שהוא יוביל גם בהמשך לתיקונים נוספים שישפרו גם את יכולת העבודה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה, מול הרשות המבצעת וגם כמובן את עבודת מוסד מבקר המדינה. אז אני הייתי רוצה לאשר את הנוסח, אם תוכל להקריא אותו עוד פעם.
עמי ברקוביץ
קודם כל, הנוסח, זה היה פשוט, ממש שינויים קלים של נוסח, אבל הנוסח שאתה הנחת למליאה.
גלעד קרן
אני אקריא את זה שוב, בנוסח שכבר עבר את הנסחית. זה כך: "בחוק מבקר המדינה, הוספת סעיף 21ג', בחוק מבקר המדינה התשי"ח-1958 [נוסח משולב], אחרי סעיף 21ב יבוא: "21ג. אי-ביצוע פעולות לתיקון ליקויים. לא קיים עובד גוף מבוקר את שהוטל עליו מכוח סעיף 21א או 21ב, ללא הצדק סביר, יהווה הדבר עבירת משמעת לפי הדין המשמעתי החל באותו גוף מבוקר".
היו"ר יואל חסון
זה הנוסח?
צחי סעד
זה הסעיף היחיד שעולה.
היו"ר יואל חסון
זה הסעיף היחיד שיעלה להצבעה לקריאה שנייה ושלישית במליאה. יש הסכמה? הכל בסדר? מאה אחוז. אז אני מבקש לאשר את הנוסח שהוקרא על-ידי גלעד קרן, היועץ המשפטי שלנו. מי בעד הנוסח, ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד - רוב

נגד - מיעוט

הנוסח התקבל


אני קובע שזה אושר בוועדה ויועלה למליאה לקריאה שנייה ושלישית. תודה רבה לכולם. בוקר טוב, תודה.
הישיבה ננעלה בשעה 9:15.

קוד המקור של הנתונים