ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 10/01/2011

צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור וייצוא) (כינון מועצה למוצרי עגבניות) (תיקון), התשע"א-2010, צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור וייצוא) (כינון מועצה למוצרי תירס) (תיקון), התשע"א-2010, צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור וייצוא) (כינון מועצה למוצרי פרי הדר) (תיקון), התשע"א-2010

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת הכלכלה

10.01.2011

הכנסת השמונה-עשרה




נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 408

מישיבת ועדת הכלכלה

מיום שני, ה' בשבט תשע"א (10 בינואר 2011), שעה: 10:30
סדר היום
1. צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור ויצוא)(כינון מועצה למוצרי עגבניות)(תיקון),

התשע"א-2010

2. צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור ויצוא)(כינון מועצה למוצרי תירס)(תיקון),

התשע"א-2010

3. צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור ויצוא)(כינון מועצה למוצרי פרי הדר)(תיקון),

התשע"א-2010
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה – היו"ר
מוזמנים
עו"ד גיא והב – הלשכה המשפטית, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

יורם לוי – מנכ"ל מועצה למוצרי פרי הדר

חיים שמואלזון – סמנכ"ל מועצה למוצרי פרי הדר

אורי קינמון – מועצה למוצרי פרי הדר
ייעוץ משפטי
ניר ימין



רן סלבצקי - מתמחה
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
אושרה עצידה

1. צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור ויצוא)(כינון מועצה למוצרי עגבניות)(תיקון),

התשע"א-2010

2. צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור ויצוא)(כינון מועצה למוצרי תירס)(תיקון),

התשע"א-2010

3. צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור ויצוא)(כינון מועצה למוצרי פרי הדר)(תיקון),

התשע"א-2010
היו"ר כרמל שאמה
בוקר טוב. אנחנו פותחים ישיבה שנייה בוועדת הכלכלה היום. על סדר היום של ישיבה זו הם שלושה צווים: ראשית, צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור ויצוא)(כינון מועצה למוצרי עגבניות)(תיקון), התשע"א-2010. שנית, צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור ויצוא)(כינון מועצה למוצרי תירס)(תיקון), התשע"א-2010. שלישית, צו המועצות למוצרי פירות וירקות (ייצור ויצוא)(כינון מועצה למוצרי פרי הדר)(תיקון), התשע"א -2010.


למעשה, אנחנו מבצעים כאן את קיום חובת ההתייעצות הקבועה בחוק. מי מציג את הנושא, בבקשה?
גיא והב
אני אציג. אני מהלשכה המשפטית של משרד התמ"ת.
היו"ר כרמל שאמה
לפני שתציג את הנושא, אני רוצה לברך ברשותך את תלמידי מקיף שדה אליהו שנמצאים איתנו. ברוכים הבאים לכנסת. אני מקווה שיש לכם פה שעות נעימות. אני מאחל לכם שתגדלו ותהיו אזרחים טובים למדינת ישראל.


אדוני, בבקשה.
גיא והב
אני ארצה שמר חיים שמואלזון המנכ"ל, יציג את הנושא.
היו"ר כרמל שאמה
מי שתבחרו.
חיים שמואלזון
שלום, שמי חיים שמואלזון. אני מנהל המועצה למוצרי פרי הדר ועגבניות ותירס. מימיני נמצא יושב-ראש המועצות, ומשמאלי מנכ"ל גן שמואל-גניר, אורי קינמון, והוא יושב-ראש ועדת הכספים של המועצה. גיא הוא היועץ המשפטי של משרד התמ"ת.


עיקר פעילויות המועצה, כפי שכתבתי במכתבי: דבר ההסבר על פעילויות המועצה, שנשלח אליכם ביוני 2010, הוא עדכון המפעלים על חוקים והתקנים בארצות היעד לגבי מוצרי היצוא, הדרכה בכל הנושאים הקשורים במכסים בארצות היעד, וסיווג המוצרים לפי חוקי המכס, ריכוז נתוני קליטת חומרי הגלם בתעשייה, ריכוז נתוני הייצוא בתעשייה, עריכת סקרים סטטיסטיים של יצוא מוצרי פרי הדר, שיתוף פעולה עם נציגי משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה במסגרת משותפת עם התאחדות התעשיינים בעת המשא-ומתן על הסכמים בילטראליים בין ישראל ובין המדינות השונות. בנוסף, המועצה חברה בארגון יצרני המיצים העולמי - - -, בהם נקבעים שיטות בדיקה חדישות במוצרי היצוא, ותהליכי יצור חדשים בתעשיות הנוגעות למיצים וכו'.


כמו כן, המועצה חברה בארגון עיצוב מוצרי עגבניות באגן הים התיכון, חברה בהנהלה, ומקבלת נתונים על מה שקורה בתעשיית העגבניות, ומעבירה אותם ומדריכה את המפעלים בהתאם.


כמו כן, אנחנו חברים בארגון יצרני המיץ האירופי – AIJN באיחוד האירופי, ושם אנחנו מקבלים גם נתונים, גם חברים בארגון שלהם ומשתתפים בכל הנושאים שקשורים בתקנים למיצים למיניהם. בנוסף, אנחנו משתתפים בקודקס אלימנטריוס שהיא היחידה הכלל העולמית שקובעת את שיטות הבדיקה עבור מוצרי המזון למיניהם, ואנחנו מתייחסים למוצרים שנוגעים למפעלי התעשייה.


בשלושת המועצות הנ"ל מאוגדים כ-10 מפעלים. בשנת 2010 לאחר ההסכם החדש שבין סחר חוץ של משרד התמ"ת והאיחוד האירופי, נוצרו הסכמים חדשים לגבי תעשיית העגבניות ותעשיית ההדרים – היצוא מוגבר ויוגבר בהתאם להסכמים החדשים. לגבי תעשיית התירס – הצליח משרד התמ"ת לשמור על היצור המקומי ועל היצוא מבלי לאפשר יבוא של תירס ממדינות האיחוד. סך הכול הייצוא של חברות המועצה יגיע השנה, לדעתי, לסביבות 300 מיליון דולר כאשר לפני שנתיים זה היה כבר 350 מיליון דולר, בתקווה שזה ימשיך ויגדל.


בייצוא מוצרי מזון, המפעלים שחברים במועצה מהווים כ-40% עד 45% מהייצוא הישראלי של מוצרי המזון למיניהם.
היו"ר כרמל שאמה
תודה רבה. יש לי שאלה לגבי הבקשה שלכם. אתם רוצים בהתייעצות שהאישור יהיה לצמיתות. למה לצמיתות פתאום?
גיא והב
כל פעם היו מאריכים את זה בשלוש או בחמש שנים. בהתייעצות עם ייעוץ וחקיקה של משרד המשפטים הוחלט גם כי אין מניעה בחוק לעשות את לאלתר את הארכת התוקף.
היו"ר כרמל שאמה
כלומר, זה בהסכמת של משרד המשפטים?
גיא והב
כן, של ייעוץ וחקיקה.
ניר ימין
אולי אתה יכול להסביר. הרי לגבי עגבניות ותירס לפחות מ-84, ולגבי פרי הדר מ-75, אם אני לא טועה, כל פעם זה הוארך לכמה שנים כהוראת שעה. מה היה הרציונאל מאחורי ההארכה הקצובה בזמן הזאת בכל התקופות האלה שלא מתקיים עכשיו?
גיא והב
מאחר והמועצה מתפקדת, ואין בעיה של תקציב, ההתנהלות שם עובדת כמו שעון. מצוין שאישור התקציב מונח על שולחן השר, והוא מאשר אותו בימים האלה.
ניר ימין
אבל, התקציב הוא שנתי. זה היה רלוונטי גם ב-20 - 30 השנים האחרונות. זה לא משהו שהוא רלוונטי דווקא השנה. למה אז זה היה נכון להאריך רק לתקופות קצובות, ועכשיו אתם מבקשים לקבוע את זה כהוראת קבע?
גיא והב
החלטה של השר. השר ביקש בגלל שהוא לא ראה צפי של בעיות בנושאים האלה, והוא התייעץ עם משרד המשפטים. משרד המשפטים לא הביע התנגדות. להיפך, הוא תמך בזה. זו ההחלטה של הלשכה המשפטית.
היו"ר כרמל שאמה
בכמה זמן זה הוארך בפעם האחרונה?
גיא והב
זה הוארך בשלוש שנים – מ-2008 ל-31 לדצמבר 2010.
היו"ר כרמל שאמה
אני לא אוהב את הצמיתות הזה. האם אתה חושב שזה בסדר?
ניר ימין
לכן שאלתי את השאלה ששאלתי: האם היו נושאים או בעיות? אדוני, אתה לא מחליט כפי שאתה בוודאי יודע. הצווים האלה מובאים.
היו"ר כרמל שאמה
אנחנו יכולים להעיר את ההערה וזהו.
ניר ימין
אציין רק שאולי כדאי לכם להיוועץ שוב במשרד המשפטים. דיברתי עם עו"ד תוסיה-כהן הבוקר. לגבי פרי הדר בצווים האחרונים - ההסמכה שהשתמשתם בה היתה לפי 2, 22, ו-55, ועכשיו אתם מוסיפים גם את 36, ו-37, לפחות בשתי ההארכות האחרונות שאני ראיתי, אם זה נחוץ או לא נחוץ. כפי שציין גם היושב-ראש, הצווים האלה מובאים להתייעצות בוועדת הכלכלה. אבל, אנחנו חושבים שכדאי להפנות את תשומת ליבכם לכך.
גיא והב
בסדר גמור.
היו"ר כרמל שאמה
אוקיי. מבחינתנו, אנחנו סיימנו, אלא אם כן מישהו רוצה להעיר.
קריאות
תודה רבה.
היו"ר כרמל שאמה
בבקשה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:45.

קוד המקור של הנתונים