ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/01/2011

פעילות בני עקיבא העולמית - ישיבה משותפת עם ועדת החינוך, התרבות והספורט

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
14
ישיבה משותפת של ועדת החינוך, התרבות והספורט ווועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

12 בינואר 2011

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי








ישיבה משותפת של
ועדת החינוך, התרבות והספורט – פרוטוקול מס' 348

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות – פרוטוקול מס' 126

יום רביעי, ז' בשבט תשע"א (12 בינואר 2011), שעה 09:30
סדר היום
פעילות בני עקיבא העולמית
נכחו
חברי הוועדות: זבולון אורלב- מ"מ יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט

דני דנון - יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

אורי אורבך

זאב בילסקי

יעקב כץ
מוזמנים
שר ההסברה והתפוצות יולי-יואל אדלשטיין

לאה רוזנברג – סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

מרים לוינוביץ – המחלקה לחינוך, הסוכנות היהודית

יפעת באר- מילר – רכזת קהילות, הסוכנות היהודית

יצחק שטיגליץ – מנהל המערך לשירותים רוחניים בתפוצות

סולי סאקס – מנכ"ל מזרחי העולמי

בנימין טואטי – מזרחי עולמי, בני עקיבא

אילן רוט – סמנכ"ל מזרחי עולמי

זאב שוורץ – מזכ"ל תנועת הנוער בני עקיבא

גאל גרינוולד – סגן יו"ר קק"ל, יו"ר ועד העמותה של בני עקיבא העולמית

הרב יחיאל וסרמן – חבר ההנהלה הציונית, ראש המערך לשירותים רוחניים בתפוצות

סרג'יו אדלשטיין – מזכ"ל הנוער הציוני ויו"ר מועצת תנועות הנוער העולמי

סילביו ג'וסקוביץ – מזכיר הבונים דרור העולמי

אילן פרידמן – ראש מחלקת הדרכה, בני עקיבא

אלי זילברמן – שליח בני עקיבא, הלסינקי, פינלנד

מיכאל רוזנברג – מזכיר בני עקיבא, בריטניה

שאול פינברג – בני עקיבא, אוסטרליה

שרטי הולץ – נציג בני עקיבא, אירופה

שרה בק – שליחת בני עקיבא לוונצואלה לשעבר

יונתן ליפצר – מזכירות עולמית, בני עקיבא

ארטור בינדרב – בני עקיבא
מנהלות הוועדה
יהודית גידלי

דנה גורדון
רשמה וערכה
נוגה לנגפור, חבר המתרגמים בע"מ

פעילות בני עקיבא העולמית
היו"ר זבולון אורלב
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה המיוחדת והחגיגית המשותפת של ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת יחד עם ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, לכבוד התכנסות הועידה העולמית ה-12, הי"ב, של תנועת בני עקיבא העולמית. כשקיבלתי את ההזמנה וראיתי שכתוב עליה בשליחות המדינה, אמרתי אוי וי, מה? ועידה זה בשליחות המדינה? 80 שנה אנחנו בשליחות המדינה? ואני הרי גם בוגר בני עקיבא.

בעוונותיי לא בוגר בני עקיבא העולמית, בוגר בני עקיבא בישראל. נולדתי בארץ, לא זכיתי לקיים את המצווה הציונית אולי החשובה ביותר, מצוות העלייה, אבל אני בטוח שהכוונה בשליחות המדינה זה לתת דגש יתר. אנחנו אנשי הציונות הדתית, אנחנו נטועים עמוק בשליחותה של המדינה בכל מערכותיה בשיתוף מלא יחד עם כל חלקי העם ללא יוצא דופן יחד עם כל התנועה הציונית על כל חלקיה ועל כל גווניה.

הוועידה העולמית בהחלט מציינת תקופה וגם פותחת תקופה ומציבה חזון חדש, ואנחנו היום רוצים לקיים דיון בהשתתפות של חברי כנסת שיצטרפו אלינו במהלך הישיבה, ואני אומר לחברי הוועידה שבשעה זו מתקיימים בערך בין 14 ל-15 ישיבות של ועדות שונות בכנסת וחברי הכנסת נעים כל הזמן.

אין להם רק ועדה אחת, ולכן אנחנו נראה תנועה של חברי כנסת נכנסים ויוצאים. איתנו גם נמצא חבר הכנסת זאב בילסקי שיש לו זכויות מיוחדות בהתכנסות הזאת כיוון שהוא קודם כל היה שליח של הסוכנות היהודית בדרום אפריקה, ולא רק זה הוא התחתן שם גם עם חברת תנועת נוער והעלה אותה לארץ. אז יש לו מצווה גדולה. לאחר מכן הוא גם היה יושב ראש המוסדות הלאומיים, יושב ראש הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית העולמית כאשר הציונות עדיין הייתה מחוברת יחד עם הסוכנות. אז הוא גם כן מכבד אותנו בהשתתפותו ויתרום לנו מדבריו.


רצינו לקיים את הישיבה הזאת כאן בכנסת כדי גם לבטא את ההוקרה ואת ההערכה שיש לכנסת ישראל לפעילות של כלל תנועות הנוער הציוניות העולמיות. נמצא איתנו גם כן סרחיו אדלשטיין שהוא יושב ראש משותף של כל תנועות הנוער הציוניות העולמיות, ונמצאים איתנו עוד חברים אחרים מתנועות הנוער הציוניות העולמיות.


לאחרונה הקמנו שדולה של חברי כנסת שתסייע לתנועות הנוער הציוניות העולמיות. מאחר והסוכנות היהודית לצערנו יורדת באחריות שלה בסיוע ובתמיכה שלה בתנועות הנוער הציוניות העולמיות. אנחנו חושבים שממשלת ישראל צריכה להגדיל ולהגביר את הסיוע שלה לתנועות הנוער הציוניות העולמיות.

כמובן הערכה האישית מאוד עמוקה לתנועת הנוער בני עקיבא העולמית שיש לה בהחלט זכויות גדולות בעשייה הציונית. היא תנועת נוער ציונית עולמית מובילה. אני חושב שעל זה אין מחלוקת בין כל תנועות הנוער. היא בין הגדולות ביותר מבין תנועות הנוער הציוניות ולכן חשבנו שזה ראוי וחשוב שהכנסת תציין את זה בישיבה מיוחדת. אנחנו כרגע גם משודרים בשידור ישיר בערוץ הכנסת ועם ישראל צופה בנו. אנחנו נאפשר למזכ"ל התנועה שמגיע לו מזל טוב על היבחרו מחדש להיות מזכ"ל התנועה לקדנציה נוספת, מר זאב שוורץ לומר דברי פתיחה. לאחר מכן נתחיל את הדיון, גם עם חברי הכנסת וגם עם האורחים שלנו.
זאב שוורץ
התבקשתי על ידי הנשיאות של הוועידה לייצג ולפתוח. אנחנו רואים בישיבה הזאת ישיבה מן המניין של הוועידה העולמית. קודם כל תודות למארחים שלנו שבחרנו לקיים ועידה עולמית בשליחות המדינה. זה היה חלק אינטגראלי לבוא לכנסת ישראל שבעצם אנחנו כולנו כאן במעמד של ועידה עולמית של כ-150 צעירים מ-35 מדינות, 70 ערים, 150 סניפים מרחבי העולם שמתכנסים לדון, ללבן סוגיות של תנועת הנוער, והפעם כפי שנאמר בשליחות המדינה. בחרנו את הפסוק מישעיהו, "את מי ישלח מי ילך לנו ואומר, הנני שלחני". ואנחנו כאן, ובעצם בבית הזה, לקיים דיון מאוד ענייני על עתידנו כתנועת נוער.

האתגרים שעומדים על סדר היום של יהדות התפוצות והציבור בישראל, ואני אומר לדוברים חשוב לנו גם לשמוע מכם שבחים אבל בעיקר אנחנו באים לכאן לשמוע מכם, תאתגרו אותנו, תגידו מה דעתכם עם האתגרים שניצבים מול בני עקיבא ובכלל תנועות הנוער היום, תנו לנו משימות בשם כנסת ישראל. אנחנו כאן, ותעזרו לנו גם לתקצב ולממש את המשאלה שאתם תגידו בעוד כמה רגעים. בשם התנועה העולמית של בני עקיבא אנחנו גאים לפתוח כאן את הישיבה החשובה הזאת במעמד ועדת החינוך ועדת העלייה והקליטה בכנסת ישראל.
היו"ר זבולון אורלב
אני בטוח שבמהלך הדיון הזה יעלו האתגרים. אולי נחדד אותם יותר אם כי אני חושב שהדברים העיקריים ידועים. דבר ראשון כמובן זה מצוות העלייה שצריך לפרט אותה יותר, צריך להרחיב אותה יותר. אנחנו היינו רוצים לראות את העם היהודי על כל צעיריו וזקניו עולים לארץ, יחד כמובן עם המאבק על הזהות היהודית של העם היהודי בתפוצות.

לצערנו שיעורי ההתבוללות ידועים ואולי המחסום היחידי והעיקרי בפני ההתבוללות זה החינוך היהודי, הזהות היהודית. והעניין הזה הוא לא רק בקרב אנשים רחוקים ממצוות התורה וממסורת ישראל. קודם כל בואו נבדוק גם את המחנה שלנו בנושא הזה. שיעורי ההתבוללות מאיימים על ההישרדות של העם היהודי.

באחרונה נוספה עוד משימה אחת ואתגר מאוד חשוב והיא ההסברה היהודית בתפוצות. מדינת ישראל כיום נמצאת בחזית מדינית, דיפלומטית קשה ביותר כאשר יש מסע של לגיטימציה חמור נגד עצם הזכות של העם היהודי למדינה ריבונית יהודית משלו כאן בארץ ישראל. יש מאבק קשה בקמפוסים, בכל מקום אפשרי.

רק לאחרונה התקיים כאן דיון מאוד חשוב שערך הרב יחיאל וסרמן, ראש מערך השירותים הרוחניים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית עם 150 רבנים ומנהיגי קהילות כדי שגם הם יתגייסו למאבק הזה ובהחלט גם בסוגית הצעירים, במקומות שבהם צעירים יכולים להיות פעילים יש כאן בהחלט גם עדיין כר נרחב לפעולה, ובוודאי נדבר על הדברים האלה. נכבד עכשיו בדברי פתיחה, מזאב שוורץ לחבר הכנסת זאב בילסקי. כפי שאמרתי הוא גם היה יושב ראש הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית העולמית, ידיד הציונות הדתית.
זאב בילסקי
אני הגעתי לפה לפני שנתיים ואלמלי הסיוע שקיבלתי מזבולון אני לא יודע אם הייתי מוצא את דרכי פה, ואני מודה לך מבחינת הכרת הטוב. אני קשור לבני עקיבא לא רק מאז השליחות שלי בדרום אפריקה שכפי שסיפר לכם זבולון הניבה הרבה מאוד ילדים והכול, יש לנו גם נכד שנולד לפני חודש, אז זה גם. ואני חייב מבחינת הכרת הטוב גם להזכיר את סולי סאקס שהיה הבוס שלי בדרום אפריקה, היה יושב ראש ועדת העלייה.
היו"ר זבולון אורלב
היום הוא המנכ"ל של תנועת המזרחי העולמית..
זאב בילסקי
באמת בתקופה הזאת שהייתי שליח בדרום אפריקה ראיתי יחד עם סולי ומנהיגים אחרים את הציונות במיטבה כפי שהיתה בשנים ההן בדרום אפריקה, ואגיד לכם את האמת, אני ממש מתגעגע, מתגעגע לקהילות ציוניות תומכות ישראל בלי אולי ובלי בערך. לא שמענו, לא היה אפילו מקרה אחד של התבוללות, של נישואי תערובת. נישואים היו נישואים, בריתות היו בריתות.

לצערי הרב בשנים האחרונות המצב השתנה ואם אתה שואל אותי זאב מה האתגרים? אמר את זה כבר זבולון, אצלנו תמיד, למרות שהסוכנות קצת משנה את דעתה היום, אצלנו עלייה זה במקום ראשון. אנחנו מאמינים שעלייה זה לא רק ציווי בתורה, זה גם ציווי מוסרי, זה גם לטובת העם היהודי. כאשר אני מדבר עם אנשים על עלייה אני אומר להם את האמת. אין שום מקום בעולם שאדם יכול לחיות כיהודי את חייו, שום מקום. בכל מקום אחר הוא מתפשר. ביקש ממני היושב ראש לומר כמה מילים באנגלית, וזה הקטע שאני רוצה לדבר עליו באנגלית.

There is only one place where a Jew can live as a proud Jew and this is Israel. This is a reality. This is the history, this is the present. Unfortunately that is going to be in the future. The only place, if it is important for you to maintain your life as a Jew, this is the state of Israel. Everywhere, and I have been all over, you are always a minority. It is not up to you, it is up to somebody else and you have to go along. Here it is up to you. This is your country. The bureaucracy is yours, the politics is yours, but this is yours. It is a big difference. You create your own state. It has been in creation only 62 years. This place is not a geographic place. It is written in the Bible. Unfortunately today the Christians know how to read the Bible better then us. But this is ours, this is the place and the Mitzva of Aliyah is the most important thing for every Jew wherever he is.

Secondly, not everybody can come on Aliyah. OK I appreciate it. Come to Israel. More than 60% of the young generation in North America have never been to Israel, are not here now and will never be in Israel in their life. This is a very difficult state of affairs where we see that the majority of young generation of Jewish decent from North America does not come to visit here, to touch the Wailing Wall. I never believed it could happen to us.

מדינת ישראל נמצאת במצב קשה. אתמול ראש הממשלה אמר שברגע זה מכוונים לעבר מדינת ישראל 60 אלף טילים. החיזבאללה מצויד ביותר טילים מאשר 90% ממדינות העולם. אין הרבה מדינות בעולם שיש להם את הכמות של הטילים שיש לחיזבאללה. כולם מאיימים עלינו. וכדי לבנות פה מדינה, לא רק בגלל האיומים החיצוניים, אנחנו צריכים אתכם. אנחנו צריכים את ההזדהות הזאת עם ישראל, אנחנו צריכים אנשים שיעמדו ויגידו, אני תומך במדינת ישראל. לפני מספר שבועות נסעתי בשליחות הכנסת לאוטווה שבקנדה. יש פה מישהו מקנדה? רק אחד. אתה מבין את העברית שלי?
היו"ר זבולון אורלב
בבני עקיבא כולם מבינים עברית.
זאב בילסקי
הבחור הזה יש לו ייחוס כי הוא הנכד של ג'ולי קוצינסקי. ג'ולי קוצינסקי בשבילנו זה אתה יודע, אם היה בעולם עוד 10 אנשים כמו משפחת קוצינסקי היינו בעולם אחר לגמרי. בכל אופן, אני הייתי בכינוס באוטווה, והסופר אלי ויזל בא לדבר. היה שם ראש ממשלת קנדה. ואני רוצה שאתה תדע, תושב קנדה, שזה כבוד היום להיות אזרח של המדינה הזאת.

היחידי בעולם שקם לבמה ואמר, אני תומך במדינת ישראל, לא משנה מה התוצאות. ותאמינו לי בפוליטיקה יש תוצאות של תמיכה כזאת. ולכן אני באמת רוצה לקוות שאנחנו נצליח להביא יותר ידידים ממה שיש לנו היום. תנועת בני עקיבא מאז ומתמיד הייתה זאת שהובילה את הקשר עם מדינת ישראל, את העלייה, את האתגרים שיש לנו פה בפנים. אנחנו רוצים ליישב את הנגב והגליל. אנחנו צריכים אנשים צעירים שיבואו ויאמינו בחזון הזה. אני מאמין שאנחנו נמצא אותם בבני עקיבא. לכבוד גדול הוא לי להיות מוזמן היום לפתיחה של הכנס הזה כאן. כפי שאמר היושב ראש אני עוד מעט אצטרך להתנצל וללכת לכמה מה-14 הוועדות שמחכות לי.
היו"ר זבולון אורלב
שרה בק היתה שליחה. היום עוסקת בתקשורת, והייתה בוונצואלה.
שרה בק
כשראיתי את כולכם עם חולצות התנועה אמרתי חבל שלא באתי עם חולצת תנועה כי זה הדבר הראשון שבא לי לעשות.
היו"ר זבולון אורלב
אגב רק שתדעי, עבדת בכנסת בתקשורת, היה איסור להגיע לכנסת עם חולצות תנועה. היה לנו כאן מאבק שלם, גם לשר החינוך וגם לי ולכבוד ישיבת ועדת החינוך שציינה 80 שנה לבני עקיבא לפני כשנה, פנינו ליושב ראש הכנסת, ואמרנו אנחנו גאים בתנועות הנוער שלנו, אז אנא ממך תוציא הוראה שבני תנועות הנוער יכולים לבוא בגאווה עם החולצות שלהם. ואכן הוא החליט והיום נכנסתם, מסתובבים פה בכנסת עם חולצות בני עקיבא. את יכולה לבוא עם חולצה כזאת.
שרה בק
אני רוצה לפתוח בסיפור קטן שהיה ממש בהתחלה כאשר רק הגענו לוונצואלה להיות שליחים. אני קומונרית לשעבר, בעלי רכז הדרכה בבני עקיבא פה בארץ, שנינו היינו מאוד נלהבים עם הילדים ועם כל המזוודות. הפעילות הכמעט ראשונה שעשינו זו היתה מסיבת חנוכה. הכנו דיסקים עם המון שירים חסידיים כדי שנוכל לרקוד עם החניכים. כולם הגיעו לבית הכנסת של הקהילה. שמנו שירים של אברהם פריד או משהו כזה. כעבור 5 דקות שכולם היו נורא נבוכים זה עבר לסלסה סוערת ומוסיקה כמו שנהוג בוונצואלה.


חזרנו לדירה שלנו ואמרנו, אוי אוי אוי מה עשינו? עשינו דיסקוטק בתוך בית כנסת ואיך אנחנו הורסים את הנוער ולמה באנו? בבוקר פגשנו את רב הקהילה שהיה כל כך נפעם מכמות הילדים שהגיעו לחגוג את חנוכה בבית הכנסת. הפער היה עצום בין מה שאנחנו חשבנו שזה ציונות דתית ובין מה שהיינו צריכים להבין שאנחנו עושים צעד גדול, שכל החבר'ה בעצם חגגו יהודים עם יהודים, אכלו אוכל כשר, הגיעו למרכז של הקהילה ולא לאיזשהו פאב. אני חושבת שאנחנו קצת מפונקים פה בארץ בלהבין עד כמה קשה הקשר של יהודים בחוץ לארץ עם היהדות ועם ישראל, וכמה צריך להשקיע הרבה מאוד מאמץ כדי שהקשר הזה יבוא לידי ביטוי, וכמה כל שביב של קשר שאנחנו נותנים ומגישים יד ליהודי תפוצות הוא קשר מאוד חשוב.


בסוף השליחות עשינו מה שקוראים בדרום אמריקה "חילה". זה סיבוב. הגיעו איתנו 15 חניכים ישראל, הכירו את ישראל, רובם אחר כך חזרו לתוכניות ונשארו לגור כאן תקופה ארוכה. אני חושבת שמדינת ישראל צריכה להבין שיש לה אחריות עצומה ליהודי התפוצות. שמעתי מישהו שתיאר את זה, שיהודי התפוצות דאגו עד עכשיו למדינת ישראל, תרמו הרבה. מדינת ישראל היה כמו תינוקת קטנה שצריך לעזור לה ולתת לה יד ולתת כסף. אני חושבת שמדינת ישראל בוגרת מספיק, יציבה מספיק, כדי עכשיו לתת יד אולי להורים הזקנים שנשארו בחוץ לארץ ואנחנו צריכים לתמוך בתנועות הנוער שנמצאות בחוץ לארץ ואנחנו לא יכולים להשאיר את זה אך ורק לתרומות שמגיעות מיהודי הגולה.


אנחנו נמצאים בימים של קיצוניות דתית וחילונית מאוד גדולה ובימים של אינדיבידואליזם מאוד גדול. ובדיוק במקום הזה נמצאת תנועת בני עקיבא, לשמור, וזאת משימה כמובן לבני עקיבא בארץ וגם בחוץ לארץ. גם בחוץ לארץ יש השפעות מאוד גדולות של תנועות שהולכות ומתחרדות שגם מקימות תנועות נוער. וגם כמובן כל העולם שאנחנו נמצאים בתוכו שמעודד באמת שכל אחד יימצא במקום שלו, יהיה בסדר עם עצמו. המשימה הגדולה זה לשמור על תורה ועבודה, על הקשר בין שני הדברים. לצערי יש נטייה להגיד או שאני דתי ואז אני לא חלק ממוסדות המדינה, אני לא מאמין לא בתקשורת, לא בבתי המשפט, לא בכנסת. הרבה פעמים הדברים האלה עולים וזו סכנה מאוד גדולה ואנחנו צריכים לעמוד בפרץ הזה ולהגיד, כן, אני דתי, ואני לוקח חלק גם בתקשורת, גם בבתי המשפט, גם בעולם המסחר וגם בכנסת, וזה דבר שאסור לנו לוותר ולהניח לו.


הדבר האחרון, אני מאוד נהנית לראות, לא תמיד זה בא לידי ביטוי בתקשורת מספיק, את הפעילות של בני עקיבא בעולם בשנים האחרונות, אם זה עצרות למען עם ישראל ותפילות גשם וכולי, וכולי. הדברים האלה שבעצם בני עקיבא הם שגרירים של מדינת ישראל. זה דבר שהוא בולט, הוא נוכח, בטוח בתוך הקהילות זה נוכח, וכמה שאנחנו נחזק את בני עקיבא בתוך הקהילות ככה זה יבוא לידי ביטוי ויחזק את הקהילות. והדבר הנוסף זה כמובן עלייה. לנו נולד ילד בוונצואלה, אז אחד הצלחנו להביא בטוח, עולה אחד. אני רואה שגם לאט לאט אנשים כן מגיעים מוונצואלה בעיקר לנוכח המצב הקשה כרגע, הרבה יהודים מחפשים את דרכם בתוך הארץ הזאת. ככל שאנחנו נשקיע מישראל, נראה לתנועות בעולם ולקהילות היהודיות בעולם שלנו חשוב הקשר איתם ככה הקשר הזה יהיה הדדי, ואני מקווה שגם תהיה עלייה יותר גדולה.
היו"ר זבולון אורלב
באירוע שעשינו לבני עקיבא ישראל, כאמור לפני שנה לציין 80 שנה הזמנו ושאלנו את חברי הכנסת מי מבין 120 חברי הכנסת הם בוגרי בני עקיבא. התייצבו 16 חברי כנסת שהם בוגרי בני עקיבא ישראל. לקראת הכינוס הזה גם כן עשינו בדיקה עם זאב ומתברר שיש שני חברי כנסת שלא נמצאים כאן, תיכף אני אגיד גם למה, שהם קשורים עם התנועה העולמית. אחת היתה שליחה, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, היא לא נמצאת כאן כי היא כרגע נמצאת בשליחות של בני עקיבא בארצות הברית והיא נמצאת שם באיזשהו כינוס של אחד מהסניפים שלנו בארצות הברית, אני לא זוכר באיזו מדינה. יש עוד אחד שהיה המזכ"ל העולמי הראשון של בני עקיבא בברית המועצות, רוסיה, שהוא חבר הכנסת זאב אלקין.

אני אגיד גם למה הוא לא נמצא. הוא לצערנו יושב שבעה. אתמול בערב כשהלכתי לנחם אותו הוא ביקש שאני אמסור את ברכותיו לוועידה. הוא היה צריך להיות איתנו כאן היום ואנחנו נשלח לו מכאן את תנחומינו. ויש עוד אחד, חבר הכנסת עתניאל שנלר שגם הוא היה בשליחות של בני עקיבא העולמית בלוס אנג'לס. אגב גם יחיאל וסרמן פעם היה שליח בלוס אנג'לס. זה אני זוכר כי אני ביקרתי אותו, והוא כרגע מעביר חוק בוועדת הכספים שאני באתי ממנה, אמרתי לכם שמתקיימות עכשיו 14 ועדות בו זמנית, והחוק הזה קשור בסיוע לירושלים ולכן גם הוא התנצל.

אולי הוא יגיע בהמשך הישיבה. אז יש שלושה חברי כנסת, שניים שהיו שליחים ואחד אפילו שהיה מזכ"ל של בני עקיבא ברוסיה. אבל יש לנו גם חברי כנסת כמו שאמרתי לכם גם בבני עקיבא מישראל ואחד מהם הוא חבר הכנסת אורי אורבך שנמצא איתנו ואנחנו נכבד אותו בדברים. בינתיים נכנס יושב ראש הוועדה לעלייה, קליטה ותפוצות, חבר הכנסת דני דנון, אמרתי לכם שאנחנו נכנסים ויוצאים.
אורי אורבך
שלום לכם, תודה שבאתם, ברכות לרגל כינוס הוועידה. אנחנו בני עקיבא ישראל בטוחים ויודעים שאנחנו מרכז העולם. לכן יש שלוש מילים שבהן אנחנו מכנים את מה שהוא לא פה. או התפוצות, או הגולה או חוץ לארץ. כל המילים האלה אומרות שהתפוצות זה תפוצות ישראל. הגולה היא הגולה הדוויה. וחו"ל זה חו"ל. בחו"ל אנחנו מטיילים בדרך כלל. בגולה אנחנו סובלים, בתפוצות אנחנו נמצאים. ומכאן אנחנו שולחים בדרך כלל לחו"ל, לגולה ולתפוצות את השליחים שלנו אבל בני עקיבא היהודים שגרים שם, אתם השליחים של בני עקיבא.

גם אם אתם לא נשלחתם מכאן, אתם שם ואתם השליחים לא רק של בני עקיבא אלא השליחים של העם היהודי. זה תפקיד מאוד חשוב. עד שעושים עלייה או עוברים לגור במודיעין שזה כמעט כמו לעשות עלייה. הכי קרוב. לא צריך ללמוד עברית. עד אז יש לכם תפקיד מאוד משמעותי, זה תפקיד לשאת את העם היהודי בגולה ובתפוצות על השכם, את המורשת היהודית, את המלחמה בהתבוללות, את המאבק למען מדינת ישראל. זה תפקיד בעל חשיבות גדולה מאוד. גם אנחנו כאן לומדים כמה דברים ממה שקורה בקהילות שלכם.

יש פרויקט שאנחנו כסיעה וכציונות דתית עוזרים לקדם. הוא נקרא "תרגישו בבית". אז זה פונה רק אליכם, זה פרויקט פנים ישראלי שבתי הכנסת פונים לציבור המסורתי והחילוני ומזמינים אותו לבתי הכנסת בעיקר בחגים אבל גם בבר מצוות ובשבתות, וזה מודל, ויחד עם רבני צוהר ומעלה, שבמידה רבה אנחנו לומדים אותו ממה שקורה בקהילות הגולה שבתי הכנסת אינם רק מקום לתפילה אלא מקום לפעילות שהיא הרבה מעבר לתפילה, גם לשמחות, גם חלילה לימי אבל, אבל גם מרכז הקהילה היהודית וזה בהחלט מודל שכאן בארץ אנחנו לומדים מחוץ לארץ.


נושא אחר שהוא חשוב ואני רוצה לשתף אתכם בו ובהחלט נדבר ונפרוט את זה למעשים, סליחה, אבל אנחנו מדברים על שידוכים. יש את תופעת הרווקות המאוחרת. ככה קראנו לזה. התופעה הזאת היא משותפת לכלל העם היהודי ולכלל בני ובנות עקיבא ואני חושב שגם פה יש לבני עקיבא העולמי ולבני עקיבא מישראל ולבוגרים מקום. יש כל מיני פרויקטים שגם מהם אנחנו צריכים ללמוד מבני עקיבא בתפוצות ובהחלט אפשר לעשות פה שיתופי פעולה לתועלת עם ישראל וכדאי שיהיו לנו עוד בני ובנות עקיבא עתידיים. אז אני ממש שמח שאתם פה ואני שמח שהזמנתם אותנו. שתהיה לכם ועידה מוצלחת, שהות מצוינת, חזרה עצובה אבל מפגש מוצלח ושמח עם בני משפחה בינתיים עד שאתם כולכם תגיעו בעזרת השם לכאן.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא יודע למה אתה מאחל את זה להם. אתה צריך לאחל את זה לך כי הדליפו לי שאתה גם ציר בוועידה.
אורי אורבך
כל יום אני מגלה שאני ציר בעוד איזה ועידה.
היו"ר זבולון אורלב
בני עקיבא זה לא עוד ועידה.
אורי אורבך
ברור. זה שיא בקריירה הפוליטית לדעתי. אין לאן לשאוף יותר.
היו"ר זבולון אורלב
טוב. כאמור הגיע יושב ראש ועדת עלייה, קליטה ותפוצות חבר הכנסת דני דנון שאני מודה לך על הישיבה המשותפת הזאת. גם הוא נכנס מאוחר והיות והוא נכנס מאוחר הוא גם יצא יותר מוקדם.
היו”ר דני דנון
תודה רבה אדוני יושב הראש, חבריי חברי הכנסת, חבריי אנשי תנועות הנוער. למען הגילוי הנאות אני איש תנועת בית"ר.
היו"ר זבולון אורלב
אין בן אדם מושלם.
היו”ר דני דנון
נכון. נכון.
היו"ר זבולון אורלב
תמיד גם אפשר לחזור בתשובה.
היו”ר דני דנון
גדלתי בתנועה וגם גדלתי בתנועות הנוער. יש לי חברים טובים בתנועות, מזכ"לים של תנועות אחרות שביליתי איתם שנים ארוכות מסביב לשולחן משותף. אני רוצה, לא לברך אתכם כי כולם בירכו אתכם. אני גם הייתי בצד השני של השולחן בתור חניך תנועה, בתור מדריך ושליח בארצות הברית ומזכ"ל, את השלבים עברתי. אני רוצה לתת לכם משימה והמשימה היא שבתור יושב ראש ועדת עלייה וקליטה, זה להביא עוד עולים. אני יודע שבני עקיבא בניגוד לשאר התנועות לא מפחדים לומר את מה שהם חושבים.

אולי בקהילה לא אוהבים לשמוע את הדברים, אומרים את הדברים בצורה ברורה, והאתגר הגדול שלנו הוא להביא עוד עולים. אני שם את זה על השולחן. השנה הגיעו ב-2010, 19 אלף עולים שזה מבורך, זה בעלייה לעומת שנה שעברה אבל זה עדיין בערך מספר הישראלים שבוחרים לעזוב את מדינת ישראל מדי שנה. זאת אומרת שהמאזן הוא תיקו וזה רע מאוד. לכן אני בא ואומר לכם היום כאנשים שפועלים בעולם היהודי ואכפת לכם מהעולם היהודי, תילחמו על העולים. תביאו את העולים מכל מקום, מצרפת, מארצות הברית, מדרום אמריקה, מאוסטרליה, מדרום אפריקה, מהיכן שאתם פועלים ופעילים, תביאו את העולים. זה מה שמדינת ישראל צריכה ואתם כפעילים יודעים שלעלות זה לא קל.

הרבה מכם עליתם לארץ. זה קשה, זה מסובך, אבל מבחינת מה שמדינת ישראל צריכה, כיוון שבני עקיבא יכולים היום כן לעשות, זה לעשות עלייה. אצלנו בבית"ר עוד מנחם בגין וז'בוטינסקי רבו בועידות השנתיות. היה ציטוט מפורסם, מנחם בגין וז'בוטנסיקי התעמתו בוועידה השנתית. בסוף ז'בוטינסקי אמר למנחם בגין, "העקרונות שאתה משמיע זה כמו רעש חריקת הדלת של אולם הוועידה". אז אני לא חושב שהעימותים יהיו כאלה בוועידה שלכם, אבל אם צריך להצביע אני הייתי ממליץ לכם להצביע על הנושא של העלייה, לשים את זה בראש סולם העדיפויות ולהילחם על כך גם במחיר של עימות מול ראשי הקהילות שאתם נמצאים בהן, גם במחיר של עימות עם דור אולי יותר מבוגר. אבל זה בדיוק התפקיד של תנועת נוער אידיאולוגית חלוצית ציונית, זה להוביל את המחנה. אני רוצה לברך אתכם. אני עוקב אחרי הפעילות שלכם, ואין תחרות אדוני היושב ראש. יש מקום לכל תנועות הנוער הציונות, גם משמאל, גם מימין. בסך הכול כאשר אנחנו מסתכלים על הדברים אנחנו נלחמים על אותו דבר. אז יישר כוח גדול לכל העושים והברכה של בני עקיבא בינם לבין עצמם.
היו"ר זבולון אורלב
אני גם רוצה לקדם בברכה את האורחים שהגיעו אלינו. כידוע בני עקיבא קשורים עם תנועת המזרחי העולמית והזכרנו שנמצא איתנו סולי סאקס שהוא המנכ"ל של תנועת המזרחי העולמית. אגב חוץ מזה שאני חבר כנסת אני גם נשיא עמית של תנועת המזרחי העולמית, אז זה גם אולי עוד סיבה שעשינו מאמצים גדולים מאוד שתבואו לכאן ונוכל לקדם את פניכם בברכה.

נמצאים איתנו גם אנשים נוספים מתנועת המזרחי העולמית. נמצא בני טואטי שהיה שליח שלנו בצרפת. שמה נפגשנו. ונמצא איתנו אילן רוט שהוא היה איש בני עקיבא והיום סיפחנו אותו לתנועת המזרחי העולמית. ונמצא איתנו כאן גם יונתן ליפצר מהמזכירות העולמית, ונמצא איתנו כפי שהזכרתי גם הרב יחיאל וסרמן שהוא חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית וראש המערך של השירותים הרוחניים, ונמצאים איתנו שני מזכ"לים לשעבר של התנועה. אחד מהם זה ידידי הטוב יצחק שטיגליץ שהיה מזכ"ל של בני עקיבא העולמית וכיום הוא המנכ"ל של המערך של השירותים הרוחניים, ונמצא איתנו גם גאל גרינוולד שהוא יהיה סגן היושב ראש של הקרן הקיימת לישראל ואחד משלושת חברי הסיעה של המזרחי במוסדות הלאומיים.אנחנו עכשיו נקרין סרט של 4 דקות על בני עקיבא בתנועה.

(סרט)
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה לכל הרוקדים והרוקדות והחניכים המקסימים והמדהימים של בני עקיבא ברחבי העולם. בינתיים הצטרף אלינו עוד חבר כנסת, בוגר בני עקיבא ישראל, חבר הכנסת יעקב כץ. אנחנו נעביר עכשיו את רשות הדיבור לסגן יושב ראש הקרן הקיימת לישראל, יושב ראש ועד העמותה של בני עקיבא העולמית ומזכ"ל התנועה לשעבר. אתם יודעים שלשעבר זה כבר תואר קבוע. הוא תמיד יהיה המזכ"ל לשעבר.
גאל גרינוולד
קודם כל קשה מאוד לדבר אחרי סרט כזה נחמד. בטח כולם רוצים לרקוד או לשיר והדבר האחרון שאנשים רוצים כאן זה לשמוע דיבורים אבל ננסה לעשות את זה בקצרה. ראשית אני שמח שנמצאים כאן נציגים של תנועות אחרות כי אחד הדברים שתמיד אפיינו את בני עקיבא זה שבני עקיבא לא פועלים לבד. בבני עקיבא אנחנו עובדים ביחד עם כל מרכיבי הקהילה. תנועת בני עקיבא לא נפרדת, היא לא מתבדלת, היא פועלת יד ביד עם כולם. אני שמח שכלל הנציגים נמצאים כאן, ואני מברך את זאב על היוזמה הזאת שהוא הזמין את הנציגים של יתר התנועות.

דבר שני שאני רוצה להגיד לכם, לצירים שבאתם מחוץ לארץ. אתם בטח עייפים. אני לא בטוח שאתם מבינים כל דבר שקורה כאן. אני רוצה לתת מסר אחד. שליחות וזה הנושא שתנועת בני עקיבא בחרה, מה זה שליחות? שליחות זה דבר אחד. אם אפשר להסביר מה זה שליחות, שליחות הכוונה, אל תחשוב רק על עצמך, תחשוב על האחר. לא נולדת אך ורק כדי לדאוג לעצמך. נולדת כדי לעשות משהו בעולם.

כאשר משה רבנו, השליח הראשון, יוצא, כתוב, "ויצא משה אל אחיו וירא בסבולתם". לא כתוב שמשה עלה לארץ, לא כתוב שמשה הניח תפילין. בפעם הראשונה שאנחנו פוגשים את משה רבנו, כתוב שהוא דואג לאחרים. אתמול הרב יחיאל וסרמן ידידי שנמצא לידי הביא פסוק שקשור ליציאת מצרים, שקשור למכת חושך. איך כתוב שם, "לא ראו איש את אחיו". בן אדם שלא מסוגל לראות את השני לא יכול להיות שליח. בני עקיבא לקחה על עצמה את השליחות האדירה הזאת להסתכל על אחרים. מי שמסתכל על השני, מי שמוכן לדאוג לאחר, אז זה אחד שילך בקהילה ויביא עוד חניך. רבותיי, חברות וחניכים, אנחנו מתחננים, תביאו עוד חניכים לסניפים. אומר הרב לאו, כל פעם הרב לאו אומר את זה בערב פסח, מדברים על ארבעה בנים שנמצאים מסביב לשולחן. הבעיה זה לא ארבעה בנים. הבעיה זה הבן החמישי שלא נמצא איתנו. זה התפקיד של בני עקיבא. התפקיד של בני עקיבא זה להביא את אותו ילד חמישי, לחשוב על מי שלא זכה לקבל חינוך יהודי.


השליחות של בני עקיבא היא עלייה. מה הכוונה עלייה? אם אני רק חושב על עצמי אז למה שאני אעזוב את לוס אנג'לס? למה שאני אעזוב את פריס? אלה מקומות נחמדים מאוד. אם אתה שליח, אם אתה חושב על אחרים אז אתה בעצמך תגיע לארץ.


לפני כמה שנים בארץ היה פיגוע בליל הסדר במלון פארק בנתניה. חלק מהאנשים שנמצאים כאן זוכרים את הסיפור הזה. אני זוכר שבמוצאי החג אני קיבלתי טלפון, אמרו לי, תשמע גאל, בליל הסדר אחד האנשים שנפצע שם זה חניך בני עקיבא שנמצא בארץ במסגרת ההכשרה. כמובן הצוות של בני עקיבא נסע לשם וביקרנו אותו. היה שם בחור בשם יואל שנפצע וגם ההורים שלו היו כאן בארץ כדי לבקר אותו.

אומר לי אותו יואל, אני זוכר, ההורים ביקשו שאני אעזוב את התוכנית. הם לא יכולים לסבול יותר את מה שקורה בארץ ואני צריך לחזור. כמה ימים לאחר מכן ביקרנו אותו ואמרתי לו, מה אתה עושה יואל? הוא אומר, אמרתי להורים שלי שאני נשאר בארץ, ולא רק שאני נשאר בארץ, שבקיץ אני הולך להתגייס לצבא. אחר כך התחתן, גר היום בארץ, וזה הסיפור של בני עקיבא. כי אם אתה לא רק חושב על עצמך, כי אם אתה שליח אז אתה נשאר בארץ, ואם אתה נשאר בארץ ואתה שליח אז אתה מוכן ללכת לצבא, ואתה מוכן לתרום לחברה ואתה מוכן לתרום למדינה ואתה מוכן לתרום לעם שלך.

זו השליחות של בני עקיבא. אני מודה מאוד גם לחברי הכנסת שנמצאים כאן, כצל'ה שקיבל אותי כשאני הגעתי לארץ לפני כמה שנים בישיבת בית אל, ואת זבולון ואת אורי. אני מברך את זאב ואת רועי על הוועידה ועל מה שהם עושים כדי שבני עקיבא תוכל להוביל את הנושא הזה של שליחות. תודה רבה. עלו והצליחו, ותדעו שבני עקיבא זה הדבר הכי חשוב.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו יודעים שבתנועת נוער בדרך כלל הפעולה היא אף פעם לא רק דיבורים, יש גם שירים באמצע. למרות שזה לא מקובל תוך כדי ישיבת ועדת כנסת שפתאום גם ישירו, אבל החלטתי לחרוג. זה לא חריגה כי זה חלק מהמהות. כשמקיימים ישיבה על תנועת נוער אי אפשר לעסוק בדיבורים. נמצאים כאן חברי להקת המכביסט שהם בוגרי התנועה. הם בתלבושת אחידה. אתמול הם הופיעו בערוץ 10 של הטלוויזיה, ואחד מהם גם אמר שהחלום של אימא שלו היה שהוא יופיע בערוץ 10. אחרי שהוא יופיע בערוץ הכנסת אני בטוח שהחלום גם ישתנה. אני בטוח, זו הכנסת, כנסת ישראל. אז אנחנו נאפשר לכם את ההופעה.

(הופעה של המכביסט)
זאב שוורץ
חשוב להגיד שהמכביסט באו במיוחד מבני עקיבא, צפון אמריקה שיש שם את המושבה ואת מח"ח והם יהיו הערב בתיאטרון ירושלים. זו תהיה ההופעה הראשונה הבכורה של המכביסט בשם בני עקיבא, היום בערב, כולם מוזמנים.
היו"ר זבולון אורלב
כמו שאמרנו חלק מהאידיאולוגיה הבסיסית של בני עקיבא זה שאנחנו חלק בלתי נפרד מן העם. אנחנו לא מסתגרים בגטו ואנחנו לא מקימים מחיצות. אנחנו פועלים כתף אל כתף ובידיים שלובות עם כל חלקי העם לקדם את המטרות של העם היהודי על פי עקרונות הציונות. ואכן תנועות הנוער הציוניות העולמיות הקימו גוף משותף של מועצת תנועות הנוער העולמיות ובראש המועצה המשותפת עומד סרחיו אדלשטיין.
סרחיו אדלשטיין
קודם כל חייבים להגיד שיושב הראש המשותף השני הוא זאב שוורץ. הוא נבחר כבר לפני כמה שנים ושנינו מובילים את המועצה. כבר יותר ממאה שנה, תנועות הנוער כותבות פרק מפואר בהיסטוריה של הציונות. בשם מועצת תנועות הנוער הציוניות העולמיות אני רוצה לברך אתכם, לברך את תנועת הנוער המופלאה שקוראים לה בני עקיבא, תנועת נוער שאהבה את המורשת, הפגינה מחויבות לעשייה הציונית, דרך ארץ. אלה הדברים היפים שבמאפייניה.


(בספרדית) אני רוצה בשם מועצת תנועות הנוער העולמיות לברך את כל החברים של בני עקיבא שתהיה להם ועידה מצוינת. בחרתם נושא מרתק, נושא שהוא משותף לכל תנועות הנוער והוא בשליחות העם. הנושא הזה הוא מגדלור שמראה לנו את הדרך בכל מה שאנחנו עושים ובכל מה שאנחנו צריכים לעשות. אין לי ספק שהתוצאה צריכה להיות בסופו של דבר עלייה. בני עקיבא, ועל זה אני גם רוצה לברך אתכם, היא מהמובילים, היא מובילה בכמות העולים, במסר המאוד ברור שהיא מביאה. שתהיה לכם ועידה מאוד מוצלחת. חזק ואמץ בשם כולנו.
היו"ר זבולון אורלב
אני גם בשם חברי הכנסת רוצה לומר שיש לנו עניין גדול מאוד להמשיך בשיתוף הפעולה ובאמת גם לעזור ולסייע, גם לקראת התקציב הנוכחי לא הצלחנו מה שקיווינו, אבל אני מקווה שנוכל לסחוף עוד חברי כנסת ומפלגות כאן להבין שתנועות הנוער הציוניות העולמיות עושות שליחות חשובה למען מדינת ישראל והעם היהודי ואני מקווה שהעבודה המשותפת תניב פירות כפי שעושות את זה גם תנועות הנוער הציוניות בישראל.
סרחיו אדלשטיין
ועל זה אנחנו מודים לך גם באמת מקרב לב.
ארתור בינדרב
First of all I want to introduce myself. I am Arthur Bonner, the delegate from Germany. I am together here with Katia Ovaminska, Sherry Weinberger and Uno Keiser who are also from Germany. I think it is the first time that someone from Germany participates on a world conference so for me as a head of Bnei Akiva in Disldorf in Germany it is a big honor to represent Bnei Akiva Germany in the world conference. It seems that when you first hear about Germany you first think about cities like Berlin, Munich, Frankfurt, but you have to know that Diseldorf is the third biggest Jewish community in Germany with 8000 members. Till now for political reasons Bnei Akiva in Germany worked in cooperation with other organizations under the name Lehava. A little about Germany. There are over 200 thousand Jews in Germany and 90% are immigrants from Russia who immigrated after the fall of Iron Curtain. Most of them are connected to Judaism. The intermarriage among the Jews in Germany is almost 80%. In Germany there is no other religious youth movement except of Bnei Akiva. Lehava was established more than 10 years ago by the Shalich Eli Stern. He established it in Berlin. Every year we have Shilchim. We have Lehava in the biggest cities in Germany like Berlin, Munich, Kelnn, Dresdetn, Hamburg and Diseldorf. However in the last two years we do not have Shlichim anymore in Diseldorf and other cities except for Berlin. In Diseldorf I re established Lehave with big help of Eli Stern. The concept was clear and easy, Zionistic religious movement with the emphasis on Torah and Avoda. Now we have a group of 40 people in my city at the ages between 17 and 24. Our standard program, we are meeting on Saturdays and holidays.
Chairman Zevulun Orlev
Do you know what is the meaning of Lehava?
Arthur Bonner
Lehava is fire. We take Zionism as our main focus. We have different projects with the community and the National Association of the Jewish communities in the north of Germany. For example the last big project was Hannuka Caravan in East Germany. It was organized by Lehava Disseldorf with the shlicot from Lehava and Torah of Zion. We visited Jewish communities in Germany with this project so we were exposed our mission to more than 300 youngsters. Of course that was a big deal. So that main Jewish newspaper in Germany Yiddeshe Ankamienkolt that you can buy anywhere covered the story of this event.

Also last summer we organized a Taglit group special to East Germany. I am very proud to say that this group was comprised with 20 of youth who I guided and they were never before in Israel. So it was a big deal.

On the 9th of November the Shoa Remembrance Day in Germany we had a Holocaust survivor to our group. This came about through the cooperation of Lehava and the mayor of Diseldorf. This project was very important for us because the Holocaust survivor who spoke to us was one of the last survivors from the our city and she told us about Jewish life in the community before the Holocaust.

Our goals for next year and the years ahead are first of all to cooperate more closely with Lehava in Dresden. Our second goal is to get more and more people to Hachshara. This is important for people who are intending to make Aliyah. We are working on this with the community so that this is spread all over Germany.

It is important for us that Bnei Akiva will be working independently in Germany under the name of Bnei Akiva and not under the name of Lehava. We will cooperate with Bnei Akiva Europe. This will be a very big step for us. So thank you.
שרטי הולץ
אני בוגר בני עקיבא שוויץ וקיבלתי את הזכות לדבר פה במשכן כנסת ישראל כנציג בני עקיבא אירופה. בשנת 1997 הצטרפתי כחניך לתנועה. מאז עברתי את רוב שלבי חיי בליווי בני עקיבא. בשנה שעברה כשהייתי בארץ בתוכנית הכשרה של בני עקיבא. כך זכיתי להכיר את ישראל ממבט חדש, מבט יותר פנימי שתרם להבנת הארץ שלי. כרגע אני לומד באוניברסיטה בלוצרן ובמקביל אני עובד כמטפל בבית אבות וכעוזר בבית לאנשים עם מוגבלות שכלית. תמיד חלמתי ללמוד רפואה בישראל. בימים האלה אני מתכונן למבחן הפסיכומטרי פה בארץ. למרות שהבחינה אינה מוצעת בגרמנית או בשביל איטלקים באיטלקית או בשביל שוודים בשוודית.
היו"ר זבולון אורלב
זה דיון אחר בוועדת החינוך שאני מטפל בזה.
שרטי הולץ
טוב, זה לא נותן לי את אותם הסיכויים אבל אני מקווה לקבל ציון מספיק גבוה כדי להתקבל לרפואה. משימתי בבני עקיבא היא להקים כעת סניף חדש בעיר ג'נבה. אין כרגע בקהילה שום תנועת נוער יהודית. צעירים יוכלו להרוויח ממסגרת חברתית חינוכית איכותית. כך אפשר לשפר את הידע ואת המחוברות של הצעירים ליהדות ולארץ ישראל. מעבר לכך בני עקיבא מאפשר להם לבנות רשת חברתית יהודית. זה עוזר להם להתמצא בתור יהודים בעולם לא יהודי, מה שגם עזר לי ולחבריי.


חניכים ובוגרים של בני עקיבא סביב העולם ובמיוחד באירופה נפגשים אם אנטישמיות גוברת ושנאה כלפי מדינת ישראל. הרבה מאומות העולם אינם מבדילים בין ישראלים ליהודים ולכן הם תופסים את החלטות המדינה כהחלטות יהודיות. כתוצאה מכך מצופה מאיתנו, היהודים בתפוצות להיות שגרירי הסברה של הישראלים ולהגן על פעולות מדינת ישראל. לפיכך אני מבקש מכם חברי הכנסת לזכור שההחלטות שאתם מקבלים והרושם שאתם משקפים משפיע לא רק על ישראל והמזרח התיכון אלא עלול להשפיע גם על כל יהודי ויהודי בעולם. חברי הכנסת הנכבדים דרככם אני אהיה מסוגל להיות גאה, לפעול לא רק כנציג אירופה בישראל אלא גם כנציג ישראל באירופה.
שאול פינברג
אני כאן ברשות השליחה מאוסטרליה. אני רוצה לשאול בגלל שכל הזמן אנחנו שומעים שיש ביטויים מטורפים של חמאס וכל המחבלים וכל מיני קבוצות. כל הזמן אנשים מהסברה שואלים אותנו מה הביטוי שלנו, מה אנחנו יכולים לומר? ואני שואל את כולם כאן מה אנחנו יכולים לומר? מה אנחנו יכולים לשאול? מה יכול להיות הביטוי שלנו?
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שכמו שאמרתי מקודם שלצעירים בכלל ובני עקיבא בפרט יכולה להיות שליחות הסברתית חשובה מאוד. אני משוכנע שבני עקיבא העולמית יכולים לתת לכם חומר מה אתם יכולים לענות בנושאים שונים שמדברים עליהם בקמפוסים, שמדברים עליהם במרכזים הקהילתיים ובמקומות אחרים ואתם יכולים לעשות שליחות מאוד חשובה בכך שתיאבקו על דעת הקהל בקהילה היהודית, בכלל גם מחוץ לקהילה היהודית.

למדינת ישראל יש תשובות מצוינות לכל בעיה כי כל האויבים שלנו בעצם מעוניינים לעשות לגיטימציה לזכות שלנו, של העם היהודי לחיות כאן ויש הרבה תשובות מצוינות. כאן עכשיו זה לא הזמן לפרט אותן אבל אנחנו מאוד זקוקים ליהודי העולם שיעזרו למדינת ישראל במאבק בהתמודדות באתגר הזה של ההסברה. אני יודע שהערבים בכל העולם עוזרים לפלשתינים, עוזרים למדינות ערב.

אנחנו צריכים לבקש מהיהודים לעשות יותר ממה שהם עשו עד עכשיו ואני אשמח אם בני עקיבא תראה לעצמה משימה גם בתחום הזה של ההסברה, תוציא חומרים ותדריך אתכם איך אתם יכולים לעשות לא רק בתגובה אלא גם ביוזמה שלכם, ביציאה שלכם מהסניף, יציאה מבית הכנסת אל הקהל הרחב כדי להסביר את העמדות של מדינת ישראל. אני רואה שגם חבר הכנסת יעקב כץ רוצה להוסיף משהו.
יעקב כץ
קודם כל ברכות ליושב הראש על ארגון הישיבה המלבבת והמרגשת הזאת. אני מאוד מתרגש לראות את כל תנועות הנוער. תודה לכם שבאתם ושימחתם אותנו ואנחנו מבטיחים להיות שליחים נאמנים של כל תנועות הנוער אבל במיוחד של בני עקיבא כי כולנו בוגרי בני עקיבא וברוך השם אנחנו מנסים גם פה בכנסת להגשים את שאיפות בני עקיבא.


אנחנו בפסח הקרוב נגיד מה שאמרו אבות אבותינו בכל קהילות ישראל וסיפר עכשיו ארתור מגרמניה מה קורה עכשיו בגרמניה, בדיסלדורף אחרי כל כך הרבה שנים מזמן הקודם. אנחנו צריכים לדעת שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם. לפעמים צריך לומר גם מידינו אבל זה בעיקר מידם. וצריך לומר שלצערנו הרב, אבל זה גם למזלנו, החמאס כמו החיזבאללה, מהדרום ומהצפון מכריזים השכם והערב מה שמכריז אחמד דיניג'אד באיראן שהוא רוצה לכלות את העם היהודי כמו שהכריז היטלר לפני 70 ו-80 שנה בריש גלה באופן ברור, ולכן המלחמה בחמאס היא מלחמה בנאציזם, היא מלחמה בהיטלריזם.


חמאס והיטלר ונאציזם זה אותו דבר. לכן ככה צריך להתייחס ואפשר להשתמש בארגומנט הזה כי עבר משהו על היהודים לפני 70 שנה. איבדנו 6 מיליון יהודים וזו טראומה קשה שאמנם מתוכה מדינת ישראל אבל לא התאוששנו ממנה. הם לא מתביישים לומר, זו המדיניות שלהם, זו המטרה שלהם, הם חוזרים ואומרים את זה. לצערנו הרב גם בטלוויזיה ובעיתונות ובבתי הספר של אש"ף ביהודה ושומרון החינוך הוא דומה להשמדת מדינת ישראל וצריך לדעת את זה ולהילחם בזה ולעמוד על נפשנו, ובעזרת השם נעשה ונצליח.
שאול פינברג
גם אני יודע שהנושא של הוועידה עכשיו זה שליחות. השליחים שבני עקיבא שולחים לתפוצות זה הדבר הכי חשוב בתנועה. וזה הזמן שאני יכול לומר שהערכתי מה שהם עשו. כאילו זו אותה העיר אחרי כמה שנים.
היו"ר זבולון אורלב
בינתיים חברי כנסת נכנסים וגם עכשיו שרים באים, ונכנס אלינו עכשיו שר ההסברה והתפוצות חבר הכנסת יולי אדלשטיין שמכבד אותנו. הוא קיים את מצוות העלייה. אנחנו רוצים להתחיל לסיים כי יש עוד דברי סיום של יושב ראש הנשיאות של הוועידה הרב וסרמן. ואחרי זה אנחנו רוצים לשיר את המנון התנועה. כבר דיברנו על המשימה החדשה שיש היום לבני עקיבא מעבר למשימות של העלייה והמאבק על החינוך היהודי והזהות היהודי. גם על עניין ההסברה בעולם.
שר ההסברה והתפוצות יולי-יואל אדלשטיין
קודם כל יישר כוח ליושב ראש הוועדה שמקיים את האירוע ולכם ברוכים הבאים. ראשית, חוץ מלהיות במצב של אחד האוהדים ולומר עד כמה שהתנועה נהדרת אני אגיד שני דברים. ההתגייסות של התנועה ברחבי העולם וגם כאן בארץ בימים של העלייה הגדולה הן מברית המועצות לשעבר והן מאתיופיה, היתה פשוט התגייסות מעוררת הערכה ואני אומר את זה גם כמי שקיים את מצוות העלייה וגם כמי שהיה פעיל בארגוני עולים ולאחר מכן כחבר כנסת וכשר הקליטה. אין לי אלא לומר יישר כוח גדול על כל הפעילות שנעשתה.


בימים אלה, בכובע הנוכחי של ההסברה והתפוצות, כל בר דעת מבין שהיום התדמית של מדינת ישראל והניסיונות לעקור את עצם הלגיטימציה של הקיום שלנו הם לא פחות איום אסטרטגי מטיל זה או אחר שמכוון לכיווננו. גם כן על אותו משקל כל בר דעת מבין שאם עוד חמש דקות אפילו עוד חצי שעה, שגריר זה או אחר או שר זה או אחר יופיע בפני תקשורת, לא מזה תבוא הישועה.

מדובר רק בדרך אחת שהיא אפשרית להיאבק בזה וזה מאמץ עממי עם תשתית מאוד רחבה של כל ידידי ישראל, יהודים ולא יהודים ברחבי העולם על מנת לנסות ולהראות את התמונה האמיתית. לא להתיפייף ולא להסביר שאנחנו הכי טובים בעולם ולא להסביר שאנחנו תמיד צודקים, אבל להראות את מדינת ישראל האמיתית, המגוונת עם הבעיות אבל גם עם היתרונות שלה, שלא רק עוסקת במאבקים אלא באלף ואחד דברים.

זה עתה הזכרתי את קליטת העלייה, רק בואו נחשוב איזו עוד מדינה היתה יכולה לקלוט מיליון כשהיא בעצמה עם אוכלוסייה של 6 מיליון, ותחשבו על פרופורציות נכונות לגבי כל מדינה אחרת. ואיזה עוד מדינה היתה יכולה להגיע להישגים כפי שהגענו בכל התחומים, בהיי טק, ברפואה, בתרבות, פרסי נובל וכל דבר, תוך כדי כל המאבק הזה על קיומנו, ואם נצליח כולנו להבליט את הצד הזה עם הצד היהודי הייחודי שלנו אני סמוך ובטוח שמאוד נקשה על שונאינו, תסלחו לי על הביטוי הלא פרלמנטארי, לבלבל את המוח בציבור הרחב לגבי מדינתנו "הנוראית, התוקפנית, הגזענית" וכן הלאה.


אנחנו פשוט נצליח אם כולנו נפעל להעביר את השיח למקום אחר ואני קורא לכם גם להתגייס לזה וגם מבטיח שאנחנו תמיד נהיה לעזר מבחינת המקורות והחומרים וההכשרות וכל הדברים שנדרשים מאיתנו.
היו"ר זבולון אורלב
את דברי הסיום יאמר יושב ראש הנשיאות של הוועידה הי"ב בני עקיבא העולמית.
יחיאל וסרמן
תודה רבה יושב ראש הוועדה חבר הכנסת זבולון אורלב, שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין, חברי כנסת, חברים וחברות, אני שמח מאוד שבמסגרת הוועידה יש מושב מיוחד פה במשכן של כנסת ישראל. יישר כוח לחבר הכנסת זבולון אורלב שמארח אותנו ולא בכדי הדבר הזה שובץ על ידי זאב שוורץ וצוות ההיגוי, ומפה יוצא הכוח שלנו, של כל עם ישראל, פה הריבון של העם היהודי במדינת ישראל שגם מקרין על התפוצות. הנושא של הוועידה הוא בשליחות המדינה וזה נפל יפה בפרשת "בשלח" שההפטרה מתארת את גבורתה של דבורה אשת לפידות שבשיר הניצחון במלחמה היא נתנה שיר הלל למתנדבים בעם והיא גינתה את המשתמטים.

בכך שבני עקיבא נטלה על עצמה את רוח ההתנדבות והיא עושה את זה הלכה למעשה היא ראויה לברכה. אבל כאשר משלחים את המתנדבים בעם זה לא אומר לנוח על זרי הדפנה. עד היום בני עקיבא רשמה בין דפיה דברים מזהירים בחיי העם היהודי בתפוצות.

היא הגיעה לכל מקום ומקום ודאגו לטיפוח הקשר למדינת ישראל ולחיזוק הקשר לעם ישראל ולמורשת ישראל. והיום שמענו פה גם משימה נוספת שאתם יכולים להירתם אליה לצעירים. זה נושא ההסברה של מדינת ישראל. לא רק המבוגרים, לא רק הרבנים, אלא גם הצעירים, כל אחד צריך לראות את עצמו כאילו הוא נוטל את המשימה על כתפיו. ואני מאחל לבני עקיבא שתלך מחיל אל חיל וכולנו נצא מפה ממשכן הכנסת מחוזקים, מאוחדים, ונירתם לאתגרים החדשים שרובצים לפתחנו וצפויים לנו בשנה הקרובה ובתקופה הקרובה.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נסכם את הישיבה ונאמר שועדת החינוך, התרבות והספורט יחד עם ועדת עלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, הוועדות מברכות את הוועידה הי"ב של תנועת בני עקיבא העולמית לרגל ההתכנסות שלהם כאן בירושלים. הוועדות רואות חשיבות רבה בפעילות של בני עקיבא העולמית ברחבי העולם. הוועדות מציינות את ההישגים ואת ההצלחות של התנועה וגם בכך שהן פועלות בתחום העלייה ובתחום החינוך היהודי.

הוועדות פונות אל תנועת בני עקיבא כמו גם אל יתר התנועות הציוניות העולמיות בכך שיגבירו את פעילותן בתחום העלייה ובתחום החינוך היהודי ויוסיפו משימה חדשה חשובה שהגדיר אותה השר יולי אדלשטיין כמשימה אסטרטגית והמשימה היא בתחום ההסברה הישראלית מול מסע הדה לגיטימציה שמנהלים כנגד קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי וזאת יכולה להיות הצלחה גדולה כיוון שלנוער ולצעירים תמיד יש מרץ, אנרגיה, יצירתיות, הרבה יותר גבוהה מאשר לנו לעולם המבוגרים. אז אנחנו מאחלים לכם בהצלחה רבה.


לאחר שנשיר את המנון התנועה כפי שביקש המזכ"ל, זה שוב לא מקובל אבל אני לא יכול לעמוד בפני בקשה כזאת. אנחנו מזמינים אתכם לעלות למליאת הכנסת, חלק ביציע הכבוד, חלק ביציע הרגיל. ואנחנו גם נבקש מיושב ראש הכנסת שבדבריו גם יברך את חברי הועידה.

אני רוצה להודות לזאב שוורץ שמאוד טרח על הישיבה הזאת. זאת נראית לכם ישיבה רגילה אבל הישיבה היא לא רגילה. מגיעות לו הרבה ברכות על כך שהוא הצליח להביא את המשימה הזאת לכלל שלמות. ותודה כמובן לצוותים של שתי הוועדות, המנהלות של שתי הוועדות, יחד עם חבריי יושבי הראש הקבועים של הוועדות, חבר הכנסת אלכס מילר וחבר הכנסת דני דנון שהקצו את הזמן לקיום הישיבה המיוחדת ולכל האורחים.

(שירת המנון התנועה)
היו"ר זבולון אורלב
תודה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים