ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 12/01/2011

העברת מערך כיבוי האש למשרד לבטחון הפנים

פרוטוקול

 
PAGE
23
ועדת הפנים והגנת הסביבה

12.1.11


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 316

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

מום רביעי, ז' בשבט, התשע"א (12 בינואר, 2011) בשעה 09:00
סדר היום
העברת מערך כיבוי האש למשרד לביטחון הפנים
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

אריה ביבי

שלי יחימוביץ

איתן כבל

חמד עמאר
מוזמנים
המשרד לביטחון הפנים: יעקב גנות – מנכ"ל

יואל הדר – יועמ"ש

סנ"צ אלי ברק – רמ"ד שת"פ

סנ"צ קלוד גוגנהיים – ע' יועמ"ש
משרד הפנים
שוקי אמרני – מ"מ מנכ"ל

יהודה זמרת – יועמ"ש
משרד האוצר
קרן טרנר- רכזת פנים באג"ת

אבנר סעדון – יועץ כלכלי, משרד ראש הממשלה
מרכז השלטון המקומי
אמנון אמיר – מנהל כבאות

דני גולדשטיין – חבר מועצת העיר רמת גן ומחזיק תיק כבאות

כפיר כהן – עו,ד

פיני קבלו- סמנכ"ל
משרד הביטחון
אמיר יהב- ראש חטיבת היערכות ברח"ל

רס"ן הדס שמעון – רמ,ד תורת החילוץ – פקע"ר

סרן מעיין כהן – יועמ"ש פקע"ר- פרקליטות צבאית ראשית
ארגון הכבאים בישראל
אסי לוי – יו"ר היו"רים ברשויות הכבאים בישראל

ויו"ר איגוד הכבאים של השלטון המקומי

ויקטור חזיזה – חבר

מני דורון – חבר

משה אבוטבול – חבר מזכירות כבאות בית שמש

חיים בר- חבר בארגון

נועם אילן

רוני מלכא – רשות הטבע והגנים הלאומיים
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
ייעוץ משפטי
ורד קירו
רשמה
לאה קיקיון

העברת מערך כיבוי האש למשרד לביטחון הפנים
היו"ר דוד אזולאי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הדיון. על סדר היום – נושא של מערך הכבאות, החלטת הממשלה לגבי מערך הכבאות במדינת ישראל, נמצא אתנו מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, מר יעקב גנות, ונדמה לי שזו אפילו ההופעה הראשונה שלו בתפקיד. אני רוצה לברך אותו ולאחל לו הצלחה בכלל ובעניין שי רותי כבאות בפרט. משימה גדולה, אדוני, מוטלת על כתפיך, ועם ישראל מצפה לשמוע, לראות ולדעת מה הולכים לעשות בשירותי הכבאות.


אנחנו החלטנו לקיים את הישיבה הזו בעקבות החלטת הממשלה להעביר את מערך הכבאות ממשרד הפנים למשרד לביטחון הפנים. גם קיבלתי פניה מיושב ראש מרכז השלטון המקומי שבו הוא מבקש שנקיים דיון ואכן אנחנו פה מקיימים את הדיון הזה. אחד הדברים שאני רוצה להעלות כאן, ואני מבקש מהמנכ"ל להתייחס לזה – זה איך מתחילים להיערך. האם מדובר רק על העברה או שמעבר להעברה מדובר גם על נושאים אחרים במערך שירותי הכבאות? איפה מתכוונים לשלב את נציגות הכבאים בכל השינוי הזה? אדוני, המנכ"ל, כ-1,500 משפחות קמות בוקר עם עתיד לא ברור, כאשר השמועות רצות ואף אחד לא יודע. בשיחה שהיתה לי עם כבאים נאמר לי על ידי חלק מהמפקדים שהמשפחות – חלק מהכבאים מגיעים בבוקר לעבודה, עם הרבה מאד שאלות ומעט מאד תשובות, ואני מודה שאין לי ציפיות היום שאדוני יענה לי על כל השאלות, אבל מותר לנו, וחובתנו, כוועדת הפנים שתבקר את הנושא הזה ותלווה אותו – מחובתנו להגיד לך, להגיד לממונים עליך, להגיד לממשלת ישראל – רבותיי, מי שחושב לעשות רפורמה ללא שיתוף פעולה של הכבאים, ללא שיתוף פעולה של השלטון המקומי, אני מודיע לכם – הנושא הזה נדון מראש לכישלון. אני מכיר אותך, אדוני המנכ"ל, מכיר את הניסיון העשיר והרב שצברת בעבר ובהווה, ולכן – מי שחושב ללכת בכוח על ראשם של הכבאים מבלי לשבת אתם, מבלי לדבר אתם, להתעלם מהם התעלמות מוחלטת, אדוני, אנחנו, כוועדת הפנים, לא ניתן את ידינו לכך. יחד עם זאת צריך לזכור – מערך שירותי הכבאות הוא אינו מזוודה שמעבירים אותה מבית לבית. מערך הכבאות, שירות חירום, שירות רציני, אנשים שבמשך שנים מסרו את נפשם באמצעים דלים למען הצלת נפשות ועשו את זה פעמים רבות במסירות, בנאמנות, עשו מלאכתם נאמנה.


יחד עם זה אני חושב שהשלטון המקומי הוא גורם מאד מרכזי במערך הכבאות. לשלטון המקומי יש נכסים שבמשך שנים נלקחו על חשבון אזרחים והועברו לשירותי הכבאות. אני לא יודע איך אתם מתכוונים לעבוד עם העניין הזה. אני רוצה שתדע: יש פה מכתב שהועבר, וקיבלתי ממנו העתק. אומר כאן מר בוחבוט ליו"ר האיגודים: "אני מבקש בזאת שלא לשתף פעולה עם סקר הנכסים שעורך משרד האוצר ולנתק כל מגע עם הגורמים שעורכים אותו. בכלל זאת יש למנוע את כניסת אנשי האוצר וגורמים נוספים הקשורים בסקר הנכסים לתחנות הכיבוי, זאת עד אשר תחליט הממשלה לשבת עם השלטון המקומי ולהוביל מהלכים משותפים עם כל הנוגעים בדבר". כלומר, אנחנו שומעים כל מיני חריקות. אסור לקבל החלטות בשליפות מן המותן, אסור לקבל החלטות בצורה פזיזה, תחת לחץ, לאור האירוע.


אדוני, לסיום, אני חייב לומר לך – בשיחה שהיתה לי עם חלק ממפקדי השירות וחלק מוועד העובדים של הכבאים, שאלתי שאלה, וביקשתי תשובה כנה לאור האירוע והאסון הכבד שהיה בכרמל: האם אתם ערוכים מחר או היום לאירוע דמה, התשובה היתה חד משמעית: לא ערוכים. כלומר, מה שמתבקש ממך, אדוני, זה אתמול, לא מחר, לראות איך מחדשים את המלאי שהתכלה בשריפה האחרונה במערך שירותי הכבאות על מנת שיוכלו לתפקד כראוי ולתת מענה לכל אסון שלא יקרה, חס ושלום. אני חושב שפחות או יותר, אלה הדברים ומייד נשמע את נציגי הכבאים, את חברי הכנסת, את נציגות מפקדי הכבאים, ועד עובדי הכבאים, את כולם. בראש ובראשונה אתן ליו"ר אגודת המפקדים, בבקשה.
אמנון אמיר
בוקר טוב לכולם. לחלק מהוועדה ודאי זכור שישבנו כאן לפני 30 יום, 10 ימים אחרי השריפה. אנחנו היום עומדים 40 יום אחרי השריפה ולמעשה כמעט כלום לא התקדם בנושא היערכות שירותי הכבאות. במצב היום, אנחנו לא מדברים עוד מילה על הרפורמה, אנחנו חסרים ב-300 כבאים לתקן הישן, ו-96 כלי רכב. אם נכמת את זה – 300 כבאים זה כ-30 מיליון לבסיס התקציב, בהנחה שעלות של כבאי היא בערך 100 אלף שקל בשנה. הרכבים, שבערך רכב בסיסי הוא מיליון וחצי ומנוף – 4.2 מיליון – הרכבים שחסרים מגיעים ל- 176 מיליון שקל לתקן הקיים, בלי לדבר מילה על הרפורמה. אם ניקח את הסכומים האלה ועוד מספר תחנות שצריך לבנות, הגענו לסביבות 250 מיליון שקל למצב הקיים. אז אני אומר לכם: אנחנו, אגודת המפקדים, בעד הרפורמה, ולעשות אותה מה שיותר מהר. אבל לך, אדון המנכ"ל החדש – קודם כל, אני מאחל לך הצלחה בתפקיד, נסייע לך ככל שניתן. לדעתי מכרו לך כלה בלי נדוניה. אם אנחנו מדברים על זה שהולכים לתת למערך הכבאות 250 מיליון שקל מתוך ה-800 שדיברו, כי 100 ילך לפתרון של כיבוי מהאוויר, שתנו שנתנו את זה למשרד הביטחון שעושה את זה לבד, בלי התייעצות עם אף אחד. הם יודעים הכל, מבינים הכל בכבאות. אין שם אף נציג מהכבאות. אז הם מחליטים לנו מה טוב לנו. 250 המיליון הנותרים זה להשלים תקנים נוכחים למצב הקיים. קרי, לרפורמה לא נשאר כלום. אז אני בעד קיום הרפורמה, אגודת המפקדים – אני חושב שגם פה יש נציגים של ארגון הכבאות שהם גם בעד, אבל אומרים: תשתפו אותנו. התנאי שגם אמרנו: שבכל תנאי של ביצוע הרפורמה לא ייפגע מעמדם ושכרם של העובדים במערך הכבאות. אני לא רוצה להאריך. גם ב-100 מיליון שנתנו עכשיו להוציא במיידית, סוכם בלי התייעצות אתנו – שזה יילך עבור אמצעים, עבור כבאיות. בלי בכלל להזכיר גיוס של כבאי אחד.
היו"ר דוד אזולאי
זה matching.
קריאות
זה בלי matching. ישירות.
אמנון אמיר
לא מוזכר שם כבאי אחד. לדעתי, אני מבין למה.
יעקב גנות
יש לי הרגשה שאתה לא מבין למה.
היו"ר דוד אזולאי
אמנון, חבל על הוויכוח תמשיך לדבר, המנכ"ל ישיב לדברים.
אמנון אמיר
יכול להיות שאני טועה. אני צריך היום וביקשתי את זה בישיבה הלפני אחרונה – לגייס 300 כבאים ואני צריך 69 כלי רכב, על מנת שלקראת הקיץ אולי אני אהיה ערוך לתת מענה, כי לגייס 300 כבאים - -
היו"ר דוד אזולאי
אני שואל שאלה ומבקש תשובה – היום, כדי שמערך הכבאות יעמוד במשימה, חלילה, מה אתם צריכים היום כדי שכל המערך שלכם יהיה שמיש וערוך לפעולה?
אריה ביבי
הוא יכול להגיד לך את זה בשליפה?
אמנון אמיר
כן. חד משמעית. אני יכול להגיד, בהחלט. אני צריך 300 כבאים שיתנו לי לגייס מחר, כי תהליך הגיוס שלהם ממכרז עד שהם יהיו מבצעיים זה 5 חודשים. אז נהיה ערוכים לקראת יוני. פעם שניה – את החוסר ב-96 כלי רכב שחסרים לתקן הנוכחי. לא דיברתי מילה על הרפורמה.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא מדבר על תקנים, אני מדבר על ציוד שהתכלה.
אמנון אמיר
נכון. אז 96 כבאיות ו-300 כבאים.
אריה ביבי
מה שהוא אומר עכשיו זה כדי לחזור למצב שלפני השריפה. זה היה מצב גרוע. אני חושב שזו טעות. חייבת להיות ועדה או מי שמבין, שיקבע מפתחות לכוח אדם, מפתחות לציוד, מפתחות ליישובים – קח אנשים וקח כבאים מולם. אחרת נעשה עוד פעם טלאי על טלאי. השליפות האלה, עם כל הכבוד – לא, הפעם תעשו מסודר.
היו"ר דוד אזולאי
רבותיי, אני אעשה פסק זמן, המנכ"ל ביקש להגיב.
יעקב גנות
בוקר טוב, תודה רבה. האמת היא שמזה שנים לא הייתי בוועדת הפנים של הכנסת. רבותיי, אני כבר שלושה ימים מנסה להבין את הפרובלמטיקה של הקמת מערך כבאות ארצי לפי המתכונת שהממשלה החליטה לפני כ-3 שנים. אני מחזיק פה החלטות ממשלה שאני רוצה לקבוע שזה חמור מאד שאנחנו נמצאים כרגע בוועדת הפנים של הכנסת עם כתבי אישום, בעצם, עם החלטות ממשלה שלא מומשו. אני חושב שזה הדבר החמור. יש החלטות ממשלה. החלטה ראשונה ב-2007, 2009 ודו"ח מבקר המדינה שאם היו מוציאים לפועל את ההחלטות של הממשלה אולי מצבנו היה יותר טוב.


אדוני, אני מתנצל שאני לא מכיר את המעמד. קודם כל יש סעיף, סעיף 10, תת סעיף (ג) – "ועדה שתוקם תקיים דו שיח עם כל הגורמים". אם מישהו חשב שתהיה ועדה שתשב על חוף הים בלילה ויום אחד יביאו החלטה ויגידו- זה מה שהחלטנו - - נשתף פעולה, נתאם, נדבר עם כל גורם שיש לו יד ורגל בתחום הזה. זה, חד משמעית. ממשלת ישראל, ואני עכשיו מדבר על פי מה שראש הממשלה סיכם בישיבה האחרונה – ממשלת ישראל תעשה הכל ותגבה את המשרד לביטחון פנים. אני אומר פה בצורה חד משמעית וברורה: יוקם מערך כיבוי אש, ייקבעו תקנים לכוח אדם, רכב, צלם וכלך מה שצריך. לא יהיו שליפות והחלטות באוויר. אבל דבר אחד אני מודיע פה: אני אעשה את הכל, ואם לא אני אשים את התעודה – שהמערך יוקם בצורה מסודרת, מאורגנת, על פי נהלים והחלטות שיוצאו לפועל.


לגבי תקציבים –בהחלטת הממשלה יש התייחסות לנהלי שת"פ – עורף, מערך הכבאות האזרחית, האווירית. יהיו נהלים שיחייבו את כל הגורמים בתיאום, אישור, סיכום מראש, כפי שכתוב. אבל הנושא הזה יסוכם. התקציב שהוקצה, אדוני, כתוב- בנוסף ל-100 מיליון שקל שהשר אלי ישי הקצה עד היום שהוא משמש כבסיס לקניית ציוד במיידי, שאני, כראש המנהלת, עד הקמת הרשות – אבדוק את הציוד אבל לא אעצור בשניה, אני אבדוק כדי שתהיה סטנדרטיזציה בציוד. יהיה ציוד אחיד. ברור שמה שצריך בתל אביב שונה ממה שצריך בקרית שמונה, אבל מה שבקרית שמונה יהיה גם בדרום או באותם מקומות דומים כדי שהכבאי יוכל לתפעל את הציוד. זה, לגבי ה- 100 מיליון הראשונים.


יש עוד 250 מיליון שקל לציוד להצטיידות בכל התחומים. אני לא מתיימר להבין בכבאות עוד על פי המלצת המבינים – ציוד, מערך קשר וכך הלאה. בנוסף, הרי לצערי הלוואי והייתי בגיל של נציגת משרד האוצר כאן – אבל אני מדבר עכשיו מגילי המופלג, כי קצת ניסיון יש לי. יש סעיף בהחלטת ממשלה ששם כתוב: התקציב של 250 מילין שקל בנוסף לתקציב של 250 מיליון שקל ממשלת ישראל תתקצב את הקמת הרשות. אדוני קיבל את התשובה?
אמנון אמיר
אם אכן - -
יעקב גנות
סליחה, או שאנחנו עובדים ביחסי אמון או שלא. כשאני אומר מילה, תבדוק אותי. פעם ראשונה שאגיד משהו שהוא לא מדויק, תבוא לוועדת הפנים של הכנסת.
אמנון אמיר
אם תוכל להתייחס לכוח אדם – מתי זה אמור לקרות?
יעקב גנות
יהיה יומרני מדי מצידי לענות אחרי יום וחצי. תאמין לי שקראתי את כתב האישום שכתוב כאן – 1,970 תקנים מוקצים, בפועל חסרים 250 ומשהו תקנים. אני לא רוצה להגיד, שאלתי אתמול, ניסיתי אתמול לברור על קורס מזורז בכבאות – על סמך מה נציב הכבאות בחו"ל קבע שצריך אחד יותר או אחד פחות. כתוב שם: "משרד האוצר יתקצב את הקמת המערך". צריך לשבת, לראות כמה צריכים. יכול להיות ש-1,900 זה מספיק, יכול להיות שצריכים להוסיף עוד - יש הבדל בין מערך חירום למערך שגרה, יש הבדל בין מילואים כתוספת בעת חירום. אני לא יכול להתייחס כרגע.
אמנון אמיר
אנחנו מדברים על התקן הקיים, לא על רפורמה.
יעקב גנות
סליחה. אני אמרתי שאני צריך לשבת ואני משוכנע, כפי שאני מכיר את משרד האוצר, שמה שצריך אנחנו נקבל. עד כאן.
אמנון אמיר
אנחנו 40 יום אחרי השריפה, העלינו את זה, ועד היום אנחנו לא מקבלים תשובה ברורה מה קורה עם כוח האדם. כוח האדם שאני מגייס מחר לא יהיה פעיל מיידית, אלא רק עוד 6 חודשים.
יעקב גנות
זה לא יכול להיות 6 חודשים - -
אמנון אמיר
כן – הכשרה, גיוס - -
שלי יחימוביץ
אדם הופך מייד להיות כבאי?
יעקב גנות
תנו לי קצת קרדיט. אני יודע, פלוס מינוס כמה זה זמן הכשרה. אני יכול להגיד כמה זמן זה הכשרה של שוטר, כמה זמן הכשרה של איש מג"ב, כמה של חייל. אני לא יודע אם זה 5 חודשים או 4 חודשים.
שלי יחימוביץ
הנה, הוא יגיד לך עכשיו, יש פה אנשי מקצוע.
יעקב גנות
עוד לא אמרתי כלום, תנו לי עוד שניה אחת. בעוד שעתיים וחצי אני יושב עם נציגת משרד האוצר, ביום ראשון – שעתיים וחצי לבדוק את נושא התקצוב, התיקנון וכך הלאה. אני לא יכול לתת לך עכשיו תשובה. אני אומר- תנו, לא 100 ימי חסד - -
קריאה
אמנון, תן לבן אדם ללמוד את העבודה.
יעקב גנות
אנחנו נשב - -
אמנון אמיר
אני אומר – שגם לרפורמה, אם תהיה רפורמה, ואנחנו בעד, אז 300 כבאים שנגייס הם בטח יהיו טובים לרפורמה. זה לא עניין שאם נגייס אולי גייסנו יותר.
יעקב גנות
זה ברור לי. מה, הנושאים האלה לא ברורים? אני כבר 40 שנה מתעסק במבנים ארגוניים.
דורון מני
יואב, נציג ועד עובדי הכבאים לא יכול להגיע. אני מחליף אותו. מספר דברים, על מנת שיהיה ברור, ואנחנו שומעים בכל מיני מקומות שארגון הכבאים מתנגד ולא רוצה. חד וחלק: ארגון הכבאים תומך בשינוי של המבנה הארגוני. כמובן – שלא ייפגע איש מלוחמי האש. יחד עם זאת – כשאומר יושב ראש אגודת המפקדים שלא נקלט שום כבאי בשירותי הכבאות עד היום, זה אומר שבתקן הקיים משנת 1900 ומשהו – היו אמורים להיות בשירותי הכבאות מספר של לוחמי אש והם לא נמצאים היום במערך, שהוא המערך הישן. זה אומר שבמערך הארצי שאמור להיות, אמורים להיות לפחות, בשלב הראשון, עוד אלף כבאים, וכן יש מפתח. יש מפתח בינלאומי שארגון הכבאים עשה עבודה והביא מכל העולם - איך כל מערך כיבוי בנוי. המפתח הוא כבאי לאלף איש. קח את מספר האנשים במדינת ישראל, חלק אותם ב- 1,000.
יעקב גנות
7,800 כבאים.
שלי יחימוביץ
כך זה בכל העולם, במדינות פחות מסוכנות, פחות בעייתיות בישראל. כמה יש היום?
קריאה
היום, בתקן, אנחנו עומדים על כבאי אחד על כל 8,000 איש.
דורון מני
זה אומר שאם מדינת ישראל רוצה להבריא את מערך הכבאות, בואו נבדוק בעולם מה קורה, ובואו נפעל על פי זה. לכן, מתראיין גם יושב ראש אגודת המפקדים ואומר שעד היום לא נקלט שום כבאי במדינת ישראל – יכול להיות שיש סיבות לכך. הסיבות, שלא רוצים כאלה ואחרים, הכניסו אנשים שהם מקורבים. גם על דעתנו – בואו תפתחו מרכז ארצי בנציבות כבאות והצלה, תנו לנציג כבאות והצלה שיקלוט את כל הכבאים. שהוא יקלוט אותם. שלא תהיה פה פוליטיקה. אנחנו גם מסכימים. אז הנה, בבקשה. זה דבר ראשון.


דבר שני – לגבי הכשרה של כבאי. ההכשרה הבסיסית לוקחת חצי שנה, ולכן אנחנו, אנשי המקצוע חוץ מזה שאנחנו בוועדה – אומרים שכדאי לקלוט אותם עכשיו. יתרה מזה, הנושא שכולם מדברים עליו הוא הנושא של כיבוי ויערות. מאז שראו את המטוס שמכבה את השריפה בכרמל, הקונספציה היא שצריך לגבות את המערך האווירי והשאר לא חשוב. אז אני רוצה להגיד לכם משהו: במדינת ישראל צצים כמו פטריות מבנים של 45, 70 קומות. במבנים האלה, אם תכפילו את מספר הדיירים כפול הקומות יכולים להיות גם 800 ואלף איש. פעם אחת שתהיה דליקה בבניין מסוג כזה, במיוחד במבנים שהם מעל 40 שנה שאין בהם אמצעי כיבוי, ששירותי הכבאות אז עבדו לפני החוק של 1959, לא היו מערכות התראה, לא היו מערכות כיבוי - במבנה הזה יהיה אסון והוא יהיה גדול מהאסון בכרמל. תזכרו. אנחנו אמרנו, אנחנו מתריעים על זה כבר המון זמן. משום מה רוצים לתגבר כל הזמן את המערך המוטס ושוכחים שאת הכבאות באזור האורבני – רק כבאים יכולים לכבות.


מעבר לזה שמעתי את הנושא של השת"פ עם הכבאים הכתומים. עם כל הכבוד, אני לא חושב שבזמן תגובה של 5-7 דקות ניתן לערוך איזה שת"פ עם הכבאים הכתומים. נכון שבאירוע בסדר גודל של הכרמל, היערות – כשצריך לדחוף תוך כדי כוח זה בסדר, אבל באזור האורבני זה לא יכול להתממש.


אני רוצה להתייחס במעט לנושא תזכיר החוק. חד וחלק – תזכיר החוק מעקר את הזכות של ההתארגנות מלוחמי האש, ושולל אותה.
היו"ר דוד אזולאי
אתה מדבר על התזכיר החדש?
דורון מני
כן. וזה דבר שהוא בעייתי לכל מי ששומע. מבחינתנו, כארגון הכבאים, אנחנו מייצגים את כל לוחמי האש בארץ. זו זכות שאנחנו לא יכולים לוותר עליה, אני לא מבין למה היא עולה, אני לא מבין למה בכל תזכירי החוק זה נמצא. אני אומר לכם באחריות שארגון הכבאים הוא אחד האחראים, כמו שאתם ראיתם, להתריע לפני שנה וחצי, לא על בעיה של שכר, לא על בעיה של תנאים, אלא להתריע על אסון שעומד לבוא ולצערנו כך היה. לכן אנחנו אומרים – אנחנו ארגון אחראי. יחד עם זאת, על זכות ההתארגנות שלנו אנחנו לא נוותר.


בנוסף, אני רוצה לגעת בנושא שהוא חשוב לא פחות, ונמצא בשוליים של התזכיר- הנושא של מניעת דליקות. בכמה מילים: מדורי מניעת דליקות בארץ מבצעים שתי משימות, השתיים הבסיסיות. אחת זה - ביקורות במפעלים מדי שנה על מנת לבדוק את הכשירות או המוכנות של אותו מפעל על מנת שלא תקרה בו דליקה, חלילה. הדבר השני שהוא יותר חשוב זו הבדיקה של כל המבנים החדשים, כולל מבנה המגורים רבי הקמות של המגדלים שצצים היום, וגם בודקים אותם בשלב ההיתר, נותנים את הדרישות ולאחר מכן נותנים את אישור האכלוס למבנה, על מנת שדיירים – גם אתם, בעצם, באים ושמים את הראש שלכם על המיטה וישנים בשקט. אני אומר לכם שבתזכיר חוק מצוינת המילה "|מבקרים". הכוונה היא להפריט את כל הנושא של מניעת דליקות. אמנם זה מוסתר - להפריט, לקחת את זה מידינו ולתת את זה למכוני רישוי פרטיים על מנת שמישהו יעשה הון, ואני לא רוצה אפילו לחשוב איך אותם מכונים יתנו את האישורים האלה, אישורי הגמר והאכלוס, כאשר לנו תהיה אפשרות לבדוק מדגמית, את אותם מבנים, להעיר ולהאיר. אני חושב אתם לא צריכים לישון בשקט כשזה יקרה, כי גם המכוניות שעוברות את מכוני הרישוי, אתם יודעים בדיוק מה קורה שם. לטעמי, כמי שאמון על הנושא הזה בחולון, בת ים ואזור, אני לא רואה אדם שיבצע את העבודה נאמנה יותר מלוחמי האש, כי אנחנו גם בודקים את המבנים האלה מתוך זה שראינו את המקרים האלה, אנחנו יודעים איך האש מתנהלת. אותו הנדסאי, עם כל הכבוד, למד מהספרות. גם אנחנו למדנו מהספרות אבל גם חווינו את האש בפנים. אנחנו מכירים את החום באזניים ובפנים, אנחנו יודעים איך אנשים נמלטים בזמן דליקה, אנחנו יודעים גם איך לוחמי האש נכנסים בזמן השריפה, ואנחנו גם עליהם מגינים. זה לא יקרה כאשר יהיו מכוני רישוי. לכן אני מבקש להיות טיפה אחראים גם בנושא של תזכירי החוק וכל השמועות האלה שמתרוצצות בתחנות הכיבוי. סיר הלחץ בתחנות הכיבוי הוא כזה שלנו כבר קשה להרגיע אותם. האוצר, לדעתי, שותל כל מיני דברים, להוריד 40%, זכות ההתארגנות, שותלים בכוונה. זו פסיכולוגיה בגרוש שעלינו לא עובדת, אבל על הכבאים בשטח היא עובדת. הם לא מסוגלים לעבוד. אז אני מבקש שמפה גם תצא קריאה כזו.
נועם אילן
אני מארגון הכבאים. אני פונה למר גנות, המנכ"ל. התייחסתם קודם לצוות. יש פה צוות הקמה. הזכרת לנו שהצוות ידבר עם ארגון הכבאים. אני חושב שבצוות צריך להיות נציג של ארגון הכבאים, כדי לזרז את כל התכניות, כי אנחנו מייצגים את כל הכבאים במדינת ישראל.
שלי יחימוביץ
ההערה האחרונה היתה מאד במקומה, והיא בבסיס הדברים. אני מאחלת ליעקב גנות הצלחה בתפקיד החדש שלו. אני יודעת שהוא עתיר כישורים והוא יעשה אותו על הצד הטוב ביותר. אני לא מבינה את העניין הזה שהצוות ידבר עם הכבאים. איפה נמצאת תורת הלוחמה באש? איפה נמצא הידע? איפה נמצאת ההכרה של הציוד? איפה האנשים המקצועיים, היחידים בארץ שיודעים להתמודד עם הדליקות? – במערך הכיבוי. אתם ידברו? לא, הם צריכים להיות בצוות. הרי להם יש את הידע. אנחנו תמיד באים בטענות לאוצר שהם גם נעשים מומחים לענייני חינוך ומומחים לענייני רווחה ומומחים לכל עניין בשבתם כפקידי אוצר. אז כאן אני ממש מפצירה בך, גנות, שלא תיכנסו לפאזה המאד בעייתית הזו, שהיא בעיקר גוררת חוסר מקצועיות. יש בה מידה של ארוגנטיות אבל עיקר הסכנה שלה היא חוסר מקצועיות, כיוון שהמקצועיות נמצאת שם. לא יעזור כלום. תהפכו את הכל, הם יודעים, אתם לא. זו עובדה. לכן ההערה שהצוות צריך לכלול בתוכו אנשים מקצועיים מתוך מערך כיבוי האש היא הערה בסיסית שבכלל לא היתה צריכה להיאמר כי היא היתה צריכה להיות מובנת מאליה.


אני מסתייגת מתזכיר החוק הזה. הורתו ולידתו בחטא. קודם כל, הוא לא היה כזה עד כמה ימים לפני ישיבת הממשלה שאישרה אותו. היה לי את התזכיר הקודם שעמד להיות מובא לפני הממשלה, ואז, בחופזה, מהירות ופאניקה – הוא הובא.
יעקב גנות
עוד לא אושר, אני לא יודע על מה מדברים.
שלי יחימוביץ
התזכיר ש - - היתה החלטת ממשלה, - - יובא אחר כך.
יעקב גנות
אגלה לך סוד – עוד לא קראתי אותו.
שלי יחימוביץ
אז אני קראתי אותו, כי חיכיתי לו. ובינתיים היה בידי התזכיר הקודם, שהוא עמד להיות מובא, ובו היה מדובר על הקמת יחידת סמך במשרד הפנים, ואז, בבהילות רבה ביותר התזכיר שונה, כך שזה יעבור למשרד לביטחון הפנים. אני לא בטוחה שזה נעשה במחשבה תחילה. יש לי שני נוסחים של תזכיר חו. אחד – כשמדובר על מערך כיבוי כיחידת סמך במשרד הפנים.
יהודה זמרת
אין לנו - - אני הפצתי תזכיר אחד, לא שניים. לא נאמר בו - - נאמר שמיחידה במשרד הפנים אפילו לא יחידת סמך. בשלב מסוים הממשלה קיבלה החלטה. לפני 3 שבועות הופץ תזכיר, ולפני כשבוע קיבלה הממשלה - -
שלי יחימוביץ
טוב, לגופו של תזכיר החוק שמונח לפנינו - -
יהודה זמרת
התזכיר לא מונח פה.
שלי יחימוביץ
רגע, אתם לא רוצים שאתייחס לתזכיר?
קריאות
- --
יעקב גנות
הממשלה החליטה שני דברים עקרוניים: אל"ף, להעביר את האחריות ממשרד הפנים למשרד לביטחון פנים, ודבר שני - להקים צוות הקמה בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, והיועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים בשיתוף פעולה עם כולם – להמשיך להוביל. עוד לא דובר על כלום.
שלי יחימוביץ
אז הנה תזכיר החוק העדכני, לידיעתך, שיגיע גם אליך, להערות. אז תן לי להעיר את ההערות שלי.


קודם כל, אתחיל בזה, וזה ליבת העניין, ויש לי תחושה שזה האינסנטיב של כל המהלך והוא היה כזה מהתחלה כשדיברו על רפורמה. בסוף, מה שבוער בעצמותיו של האוצר ובעצמותיו של ראש הממשלה זה לפרק את ארגון העובדים של הכבאים. שם יש את היצרים. עליהם הם שמו את הפוקוס. אני חושבת שזה בלתי סביר בעליל. הרי אם אנחנו מחפשים אשמים, ואני לא רוצה לחפש אשמים, אבל בזה המדינה עוסקת מאז האסון, בחיפוש אשמים - יש הרבה אשמים, קשה לשים את הפוקוס על אחד, אבל יש גוף אחד שאנחנו יודעים שהם לא אשמים וזה שירותי הכיבוי, ואותם כבאים שעבדו במיומנות, במקצועיות, שהתריעו, שזעקו, שהיו מודעים כל הזמן למה שקורה, באו והתחננו – תנו לנו להציל חיי אדם. הם לא באו והתחננו לעוד שכר. עכשיו, מה עושים? מה הכוונה? – להלום בהם בעת המעבר, להלום בהם, לקצץ בזכויותיהם, לפרק את זכות ההתארגנות שלהם, להפוך אותם לעובדים בשכר כמו זה ששמענו מפי השכר לביטחון פנים – שמשתכרים השוטרים. אגב, הוא ישב כאן ודיבר שלא ייתכן ששוטר ישתכר 4,500 שקלים לחודש. הוא סיפר על שכר השוטרים שהוא מזעזע. והוא דיבר על כוח אדם פחות טוב שמגיע בגלל השכר הנמוך הזה. אז אתם רוצים לקחת ארגון שיש לו אתוס, יש לו תורת לחימה, יש לו עובדים משובחים ביותר

שעוברים הכשרה רצינית ביותר, ואתם רוצים לפרק אותם ולהפוך אותם לאבק אדם. כשאני קוראת שעובד הרשות וארגון העובדים המייצג עובדים של הרשות לא ינקטו שביתה מלאה או חלקית וצעדים ארגוניים כלשהו – לא יטלו בהם חלק, בכל הקשור לפעילות מבצעית של הרשות, פעולות אימון, תרגילים והכשרה -

למה צריך את זה? הם אי פעם, אי פעם בהיסטוריה של מדינת ישראל חיבלו בפעילות מבצעית? אי פעם נרשם בהיסטוריה שכבאי לא הלך לכבות דליקה בגלל עיצומים? לא היה דבר כזה. הרי תזכיר החוק בא לשנות מציאות קלוקלת. שם המציאות הקלוקלת? למה מתנפלים עליהם? הם אי פעם לא הלכו לכבות שריפה? למה זה צריך להיכתב, בכלל? הרי ברור שהאנשים האלה - האתוס שלהם, האידיאולוגיה שלהם היא לרוץ ולכבות שריפה ומייד.


מעבר לזה, יש המון פגיעה במעמד שלהם. אתן רק כמה דוגמאות. קודם כל, כל העניין של העסקה במשמרות – יורד מהפרק. הרכיב של ה-40% בגין העסקה במשמרות. שנית, בעת ההעברה מהמבנה שלהם היום למשרד לביטחון הפנים הם חווים פגיעה מאד קשה בתנאי השכר, בזכות ההתארגנות, ובעוד זכויות, אבל הם לא רשאים אפילו להגיד – אז תנו לנו פיצויי פיטורין ונלך. אם הם לא יגיעו להסכמה, הם יועסקו בתנאים שיקבע הגוף החדש שיוקדם. כלומר, יש כאן אקט של לקחת 1,600 איש טובים מאד, ופשוט להפוך אותם לבובות משחק, לפגוע בזכויות שלהם בצורה מאד בסיסית.


מעבר לזה, מערך מניעת הבדיקות עובר לבודקים חיצוניים. היום, מפקחים הם חלק ממערך הכיבוי. מה זה אומר? נתרגם את זה לשפת ההפרטה – בודק חיצוני זה שירות שאתה יכול לעשות ב- outsourcing, ואז אתה מפריט חלק משירותי הכיבוי, שזה דבר שחששנו ממנו מלכתחילה. בהקשר הזה, מר גנות, אולי זה נשמע לך שולי – בכל העולם המערבי, בארצות הכי קפיטליסטיות, ארגוני העובדים של הכבאים הם ארגונים חזקים, ובצדק. זה צריך להיות ארגון אזרחי, לא צבאי, לא משטרתי, חזק, שיודע לעמוד על זכויותיו, שהעובדים שם ניהנים מהכשרה טובה, שהעובדים שלו מקבלים שכר טוב, שלא משליכים אותו לעת זקנה, שאנשים יכולים גם להתבגר בתוך הארגון אחרי שהם נפצעו ונשמו עשן ונתנו בעצם את חייהם למקום הזה. יש לי תחושה שבתוך הסיפור הזה, זה העניין. ועוד אני אומר דבר אחד: ההמתנה, עד שתהיה סטנדרטיזציה, ועד שיגיעו להסכמים, זה סוג של הפקרה חוזרת של חיי אדם. כשיושב כאן אמנון ואומר שהוא צריך 300 כבאים עכשיו, הוא לא צריך אותם כדי שהם יעשו לו קייטרינג לבית או יגזמו לו את הדשא בבית, זה כדי להציל חיי אדם. וככל שנמתין למשאים ומתנים הרי זה דבר שאנחנו יודעים שצריך. אנחנו יודעים שצריך כבאים, יודעים שצריך ציוד. הם יודעים איזה ציוד צריך. למען השם, תזמינו כבר את הציוד, ותוסיפו 300 כבאים במיידי, מה צריך עוד אסון אחד שיקרה עד שיתקבלו כל ההחלטות? הרי זה דבר שלא משנה איזו ועדה תשב ולאיזה מסקנות היא תגיע, ואיזה מבנה היא תייצר – זה יהיה שם. אתה קונה עכשיו, במיידי, כבאית, או מנוף מיוחד שמגיע לקומות גבוהות, מה שאין כמעט היום בארץ, הרי אתה לא תזרוק את המנוף הזה לפח. בכל מבנה שהם לא יהיו – אתה תשתמש בו בכל מערך שהוא. אז זה עניין של חירום, של הצלת חיי אדם, של פיקוח נפש כאן ועכשיו, בלי קשר לסטנדרטיזיציה, בלי קשר לתזכירי חוק, בלי קשר להחלטות ממשלה. עכשיו, דחוף, כאן ועכשיו – 300 כבאים וציוד שצריך להיות מוזמן עכשיו. אני יודעת שחלק כבר הוזמן, אבל שים לב – גם מה-100 מיליון, מה שהם כבר הזמינו – מתי יגיע?
אמנון אמיר
בין שנה לשנה וחצי.
שלי יחימוביץ
אתה מבין? אין לנו זמן, אין לנו זמן וגם אין לנו את הפריבילגיה להתכונן למלחמה שהיתה, כי נאמר כאן נכון – המלחמה שהיתה, כולם זוכרים את המטוסים שמכבים יער בוער. מי אמר לך שהמלחמה הבאה לא תהיה במגדלי עזריאלי, חס וחלילה? או באיזה שהוא מקום אחר? בואו ניערך למלחמה הבאה באש, ובואו נדאג שכאן ועכשיו יהיו כלי הנשק המינימליים כדי להתמודד אתם.
יעקב גנות
אדוני - -
היו"ר דוד אזולאי
אני מציע, היות שידברו עוד חברי כנסת ועוד אנשים – אני לא רוצה ליצור פה דו שיח. תרשום את הדברים ואני אאפשר לך להגיב על הכל.
משה אבוטבול
אני ראש העיר בית שמש וממלא מקום של יושב ראש מרכז השלטון המקומי. אכן ועדת הביטחון של המרכז לשלטון מקומי התכנסה בראשותו של אבי נעים, ראש המועצה המקומית בית אריה עופרים, ודנו בכל הנושא של מערך הכבאות לקראת ההליכה לשינוי בנושא. אני רוצה לברך את יעקב גנות לרגל היכנסו לתפקיד. מרזי העשייה הישראלית – לפני חודש נפגשנו פה, בכנסת, מנכ"ל משרד התחבורה, לגבי כביש ראשי 38 וכביש 10 והיום אנחנו נפגשים לגבי נושא אחר, אז ככה אנחנו נעשה השקה לכל הדברים, בסופו של דבר. יהיה קל לכבאיות להגיע מהר יותר אם הכבישים יהיו מסודרים. אז קודם כל – ברכות לתפקיד החדש שלך.


אני רוצה לומר שיש לנו כמה דברים שחשוב לנו שהיושב ראש ידע והחברים ידעו, לגבי העמדות שלנו. אנחנו גם הצגנו פה נייר עמדה שחילקנו, והבאנו לידי ביטוי איך מקובל בהרבה ארצות בעולם לגבי הנושא הזה של הכבאות. למשל – באוסטרליה יש ארגון של כבאים מתנדבים, יש למשל בברזיל – ארגון כבאים שהוא צבאי, בכלל, ולא נקשר בכלל לרשויות. אם ניקח למשל את קנדה – זה כבר משרד ההגנה מטפל בחלק מהמפעלים שמטפלים בזה. בצרפת יש ארגון של 190 אלף מתנדבים, ובפריז – זה חלק אנשי צבא. בגרמניה יש גם בריגדות של מתנדבים, של 24 אלף. אנחנו לא נכנסים עכשיו למהות אבל זה בא ומוכיח שזה נמצא בתוך משרד הפנים, זה לא דבר טבעי. יותר טבעי שזה יופיע במקומות אחרים, לכן, ראשית כל, אנחנו באים לומר שאנחנו מעדיפים וחושבים שעדיף שזה ייכנס למשרד לביטחון הפנים או לחילופין – למשרד הביטחון עצמו. אין לנו עניין שזה יישאר במשרד הפנים
אריה ביבי
יש כבר החלטה.
משה אבוטבול
אנחנו שלמים עם ההחלטה ושמחים שאתם עושים דברים נבונים.


דבר נוסף, הייתי רק רוצה לומר שאנחנו, למרות ההחלטה הזו, חייבים לבצע סקר נכסים על מנת לבדוק את כל העלויות שהשקיעו הרשויות. יש מקרים שזה נמצא בכלל במבנים ששייכים לרשות, אז לא יכול להיות שזה יעבור מהרשות למקום אחר בלי שתשופה הרשות. הרשויות השקיעו במשך שנים רבות כספים רבים, גם בנושא של כבאיות או דברים מהסוג הזה - ולא ייתכן שהן לא ישופו.
אריה ביבי
אתם צריכים להגיד תודה רבה - -אתם תפסיקו לשלם עוד מעט.
קריאות
· - -
היו"ר דוד אזולאי
הם כבר עכשיו יפסיקו לשלם, עד למעבר, ואז הבעיה היא יותר קשה.
משה אבוטבול
כאשר הממשלה החליטה על חוק תאגידי המים, אז שיפו אותנו, הרשויות, בנושא של הקמת מכוני הטיהור, לגבי כל מיני דברים שהרשויות השקיעו. אז אנחנו גם מצפים שגם אם עושים מעבר מסוים ייערך סקר נכנסים ושכל מי שהשקיע - מי שמקבל את זה צריך להשיב חזרה דברים שאנחנו השקענו.


דבר אחרון, יש מקומות שבהם המצב מצוין. בערים מסוימות זה מחלקות טובות שפעילות. היינו מצפים שלא ישנו שם את הסטאטוס. במקומות שזה מצוין ועובד יפה בתור מחלקות עירוניות, לא היה כדאי. אנחנו בעד זה לבחון את זה, להשאיר את זה, כדי שלא יהיו סתם ערבובים.
היו"ר דוד אזולאי
אז מה אתה מציע, שחלק משירותי הכבאות יהיו מחלקות עיריה - -
משה אבוטבול
במקומו שזה פועל מצוין, והכל בסדר – לשקול את זה. תראו, בתאגידי המים עשו את זה גורף והיום אנחנו מבכים מרה. אז – לבדוק, להתעניין, וכמובן שהדבר החמישי שביקשנו, שמרכז השלטון המקומי יהיה שותף בכל הדיונים, בכל הדברים, כדי שלא נמצא את עצמנו סתם עומדים וצועקים. כל נושא כוח האדם שגם דנו בנושא הזה, אנחנו לא חותכים עמדה בנושא הזה. אנחנו טוענים שצריך דיון מעמיק בנושא הזה, על דברים שהם לא פשוטים חייבים דיון מעמיק.


לסיום – אני רוצה לגבות את הכבאים היקרים שנמצאים בארץ, שעושים עבודה נאמנה. אני יודע בדיוק כמה אתם נאבקים על כל נפש בישראל. מגיעה לכם תודה והוקרה על כך. אני, ביוזמה אישית – את אחת הכיכרות בבית שמש אקרא על שם לוחמי האש, לעילוי נשמת הנספים. זו כיכר חדשה, וזה אקט של הזדהות. דבר אחרון – אני מנצל את הבמה הזו כדי לבקש: חברים יקרים, פה אני מתחבר לדברים של חברת הכנסת יחימוביץ: להפסיק לחפש אשמים. להתחיל לעבוד עבודה קשה כדי לפתור את הנושא הזה, ואם כבר מדברים על לא לחפש אשמים, אז לדעתי אנחנו עושים עוול נורא וגדול כשאנחנו מנסים למקד ולהעביר את כל הזובור לפתחו של סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי ישי. אני עצמי החתמתי באופן אישי 100 ראשי רשויות שמגבים את שר הפנים ולא מוכנים לכל העליהום הזה שעושים עליו. עצם העובדה שבמשך שנים הוא התריע וביקש עוד ועוד תקציבים למען הנושא הזה, זה אומר הכל. בואו נתחיל להפשיל שרוולים, לעבוד יחד בשיתופי פעולה. זה המסר שצריך לצאת לעם ישראל וכל מתקפה, לדעתי, היא מתקפה פוליטית.
אריה ביבי
אדוני, הישוב ראש, חברים – קודם כל אני רוצה לברך שני אנשים. את השר לביטחון פנים שמינה את מר גנות. אני חושב שזה מנוי ראוי. אני מכיר אותו מעל ל-40 שנה. עשינו דרך ארוכה ביחד- קורס קצינים ביחד, מ"פ ביחד, פו"ם, ביחד, רצנו דרך ארוכה ביחד ואני מאמין שהוא האדם הנכון במקום הנכון. מעבר לכך, אני רוצה שנזכור שרק שלשום קראנו לחבורה הזו – גיבורים, לא מזמן. ישבנו פה ואמרנו להם – אתם גיבורים, אתם הצלתם את המדינה. נכנסתם לתוך האש. לכן, החבורה הזו, גם, צעדה פה בכנסת לפני השריפה הגדולה, והיא לא ביקשה כוח אדם. לא ביקשה משכורת.
קריאה
ביקשנו כוח אדם. ציוד וכוח אדם. משכורת לא ביקשנו.
אריה ביבי
ועכשיו אנחנו פוגשים את החבורה הזו שיושבת כאן. לחבורה הזו, קודם כל – החלטת ממשלה צריך לקיים. ואם לא קיימו מזה שנים החלטת ממשלה, צריך לעבור סעיף סעיף ולעבור על כל - -איפה לא קוים, צריך לבדוק, לרכז את כל הסעיפים האלה, ולהתחיל לממש. זה, אחד.


דבר שני - גם ניתוק המגע של הרשויות – הייתי מעדיף שמר בוחבוט שאני מעריך מאד – יש גם מדינה לנהל. ניתוק מגע זה לא לנהל - -
היו"ר דוד אזולאי
אבל מה אתה מצפה, ברגע שמישהו נוהג בחד צדדיות ואף אחד לא שאל - -
קריאות
· - -
היו"ר דוד אזולאי
מדובר על נכסים במליארדים. שמישהו ידבר אתם. קיבלו החלטה בלי לדבר אתם.
אריה ביבי
לכן זה הסעיף הבא שלי – חייבים לקיים הידברות עם כל הגורמים. ואני מאמין שיעשו את זה. אני מאמין שיעשו את זה. ושום החלטה, ברור. כל נושא הפריסה לא יתקבל בלי שיהיה איש כיבוי, מומחה לכיבוי, שהוא, בעצם, האיש המקצועי. וזה גם ברור.


נושא של זכות השביתה – אני חושב שזה נושא שאסור להוציא מהידיים שלהם. מקום המדינה ועד היום לא השתמשו בזה. לאש הם תמיד הלכו ותמיד ביצעו. כלומר, אפשר לעשות להם זכות שביתה פרט לאש. זאת אומרת, אם יש משהו מבצעי – אין מה לדבר, צריך לעשות את זה.
קריאה
גם כשלא קיבלנו שכר- תמיד כיבינו שריפות.
היו"ר דוד אזולאי
נכון. מי שמכיר את מערך הכבאות – אני לא זוכר שהכבאים עשו שביתה. גם אם היו עיצוצים, הם תמיד יצאו לפעולות כיבוי.
אריה ביבי
אני מאמין ברפורמה, ואני אמרתי לך- הייתי בישיבה הזו עוד לפני השריפה, ואז דיברנו, ואם אתה זוכר אני אמרתי שכל כוחות ההצלה חייבים להיות בידי גוף אחד. עדיין אנחנו עושים עוד טלאי, ותזכרו את זה. חייבים להכניס את כיבוי אש, את מד"א, את זק"א, וגם פיקוד העורף חייב להיות בביטחון הפנים. כי עכשיו אנחנו עושים טלאי – רק מביאים את כיבוי האש. לדעתי כל כוחות ההצלה צריכים להיות ביחד.


ואתמול הייתי מאד מוטרד כאשר שמעתי את השר בגין ואת מה שהקצו לרעידות האדמה. זה כלום, זה רק להקים מטה. אז אם ניקח גם את זה בחשבון, ואני אומר לכם: כל פעם מדברים על השבר הסורי אפריקאי ועל רעידת האדמה שצריכה לקרות – גם את זה צריך לקחת בחשבון. חייב להיות מפתח מסודר לציוד, לכוח אדם, לסולמות, מסודר אבל ארצי. ולא ייתכן שאנחנו נעמוד עם 8,000 נפש לכבאי כי זה איום, מול אלף איש לכבאי בכל העולם. בואו נמתן את זה אפילו. נתחיל עם חצי.


כעת, בנושא ששמעתי היום – הנושא של רישומים, לתת אישורים. אנחנו כבר למדנו על ההפטרות – לא כל דבר הוא הפרטה ולא כל דבר הוא כסף.
היו"ר דוד אזולאי
אתם מתכוונים לאישור - -
דורון מני
חוות דעת למבני מגורים על גבי ההיתר, מגורים מפעלים וכדומה- רוצים להפריט למכוני רישוי.
אריה ביבי
אנחנו יודעים מה זה הפרטות. לא כל דבר זה כסף. יש מדינה, אתם שוכחים. יש דברים שלא מפריטים. כמו שרצו להפריט את שירות בתי הסוהר, ואז אנחנו התקוממנו. אני חושב שיש דברים שלא מפריטים. אי אפשר להפריט את חיל האוויר, אי אפשר להפריט את סיירת מטכ"ל. אנחנו כבר מאבדים את הראש עם ההפרטות האלה. אסור לנו לתת יד לנושא הזה. אני אומר לך שאני, כחבר כנסת פה, וחברי כנסת אחרים, לא ניתן שיגעו בכבאים כהוא זה. אם צריך רה-דרוג, אם צריך לסדר להם את המשכורות – לחדשים אפשר לעשות סידור אחר.
אסי לוי
אחרי שדיבר משה אבוטבול, אין לי מה להוסיף.
שוקי אמרני
שני דברים. דבר ראשון – ישנה החלטת ממשלה ואנחנו, כמשרד הפנים, נסייע ככל שניתן למשרד לביטחון הפנים בכל הפעילות, בעבודות המנהלת. שוחחתי עם מר גנות, המנכ"ל ונגיש את כל הסיוע. אנחנו בהחלט סבורים שיש כאן נושאים שקשורים לשלטון המקומי – צריך לתת את הדעת, ואנחנו, כחלק מאותה מנהלת נפעל כדי שהנושאים האלה של השלטון המקומי, והנושאים שקשורים לעובדים, לכבאים – הנושאים האלה יובטחו. אני רוצה לומר עוד דבר בקשר למתן מענה הביניים. אני חושב שנאמרו פה דברים מאד נכונים. צריך לתת את הדעת לגבי מענה בתקופת הביניים הזו שקיימת, בהקשר הזה לאותו סכום שהצליחו להשיג אותו אחרי הרבה מאד זמן, אותם 100 מיליון מפורסמים, שמהווים כמעט 18% גידול בתקציב מערך הכבאות. תהליכי הרכש התחילו עם נציגי כבאות והצלה ובהקשר הזה רק להוסיף ולומר ששר הפנים מצא לנכון לשלוח מכתב אישי לכל האיגודים בתוך מערך הכבאות, בבקשה שיירתמו כדי שתהליך הרכש ייעשה במהירות המקסימאלית.
חמד עמאר
קודם כל אני רוצה לברך את המנכ"ל החדש ולאחל לו הצלחה. אני חושב שהפסידו אותך במשרד התחבורה. אני פגשתי אותך בוועדת הכלכלה וראיתי את העבודה הטובה שאתה עושה שם. אני יודע שאתה תעשה את העבודה גם במשרד לביטחון הפנים. אני חושב שהצעד של העברת הכבאות למשרד לביטחון הפנים, הכל תחת קורת גג אחת - הוא צעד מאד חכם. אני הכרתי את מר גנות מוועדת הכלכלה, מהעבודה שלו. כל מה שהוא דיבר שם – ראינו תזוזה, דברים בוצעו, ותאריכים שהוא נתן לפתיחת כביש, למשל – תמיד היו בזמן. כל הדברים שהוא הבטיח – הוא קיים. אני חושב שהעברת הכבאות למשרד לביטחון הפנים הוא צעד מאד חכם, אבל, אדוני המנכ"ל, צריך לקחת את הנושא של הכבאות כנושא לאומי. נושא של עבודה שנוגעת לכל נקודה ונקודה בארץ. לא יהיה מצב שנבוא ונעבה מקום ובמקום אחר לא נעבה. לקחת את הנושא – גם של כבאות וגם של כוח אדם בכל הארץ. שלא יקרה מצב שבקרית שמונה תהיה שריפה, ייקח רבע שעה להגיע, אום תהיה שריפה באבו גוש ייקח שעה להגיע. צריך להיות שווה בשווה. אני ביקרתי בתחנת כיבוי בטבריה לפני השריפה בכרמל. ישבתי שם עם יושב הראש וגם עם המפקד. אמרו לי שהם אחראים על מע'ר. אמרו לי שלוקח להם להגיע למע'ר, אם תהיה שריפה בבית – יותר מחצי שעה. ולוקח זמן שבית יישרף – תקנו אותי הכבאים – 7 דקות. זה אומר שמהתחלת שריפה של בית במע'ר עד גמר השריפה זה 0-7 דקות. עד הגעת הכבאית, אם אין פקקים, זה חצי שעה. אז לבד תחשב את זה, על זה אנחנו צריכים לעבוד ולהסתכל היום.


אנחנו מדינה מאוימת. היום רק קראתי בעיתון "הארץ" שתל אביב תהיה המוקד של הטילים בעתיד. ואני שומע כאן והזכיר את זה - -
אריה ביבי
אז אתה צריך להיות רגוע.
חמד עמאר
אני גר בצפון ואנחנו רגילים. על פקיעין ירו 120 קטיושות ואף אחד לא עזב את הבית שלו. אין לנו מה לדאוג, אנחנו מאמינים בגורל. אין לנו הרבה מה לחשוש ולחשוב.


אמר דבר חשוב נציג הוועד – היום כולם מתרכזים בכיבוי מהאוויר. משקיעים את הכסף ושוכחים את הבניינים. מסתכלים על הכל מזווית אחת של השריפה שהיתה בכרמל, שהיתה מאד קשה וזעזעה את כל המדינה. אנחנו צריכים לחשוב על הדברים האחרים, אדוני המנכ"ל. לחשוב שגם סולם ומנוף לא מגיעים לכל בניין ובניין.
קריאה
אנחנו יכולים לתת תשובה היום רק ל-13 קומות.
חמד עמאר
זה הדברים המדאיגים. על הדברים האלה אנחנו צריכים להסתכל ולפתור. היום, אחרי שהעברנו את זה למשרד לביטחון הפנים, אני יודע שההסתכלות שלך, המנכ"ל, היא הסתכלות כללית ו שתדע למוא את הפתרון לנושאים האלה, וגם לרכש הזה.


נושא שלישי שאני רוצה לדבר עליו- נושא הרשויות. חייב להיות שיתוף פעולה עם הרשויות. הרי התחנות נמצאות ברשויות. התחנות יושבות על הבניינים שהרשויות בנו. אין דבר כזה, אין מצב שלא יהיה שיתוף פעולה בין הרשויות למשרד לביטחון הפנים, לגוף המארגן החדש. הם חייבים להיות שם, להיות חלק, והדבר החשוב –הכבאים. האנשים. אנחנו יכולים לבוא בטענות לכולם, אבל בשריפה בכרמל, הגוף היחידי שאנחנו לא יכולים לבוא בטענות זה לכבאים. אני ביקרתי שם והייתי שם יותר מפעם וראיתי את העבודה שלהם. הם עשו את העבודה נאמנה, נכנסו לתוך האש, לא פחדו, לא הססו, הדבר הראשון שעמד מולם זה הצלת חיי אדם, למצוא פתרון ולכבות את השריפה. לכן אסור להתעלם מהכבאים, ואני חושב שלקחת אותם תחת המשרד לביטחון הפנים זה בשביל לשדרג אותם, לא בשביל לחפש איך לקרקע אותם. צריך להיות להם מקום חשוב בכל גוף שיקום ובכל החלטה שתהיה.
איתן כבל
בוקר טוב לכולם. אני רוצה להתמקד בתפקיד שלנו כוועדה. לרגע פתאום נראה גם לי שהאסון וכל השריפה הוא סיפור רחוק שקרה מזמן. ככל שהימים עוברים הדברים ברורים וכל הדוחות שנכתבו על מערך הכבאות – אני זוכר את זה כמעט מהיום הראשון שלי בכנסת. יושב ראש הוועדה עסק בזה כל כך הרבה – אולי יותר מכל אחד אחר בבית הזה. ואני אומר לך, אדוני: התפקיד הכי חשוב שלנו זה לבדוק שהדברים אכן הולכים לקרות, כי נכון לרגע זה לא הולך לקרות.
היו"ר דוד אזולאי
למה? היו גם הצהרות בעיתונות. יש לי כותרות, אם אתה רוצה.
שלי יחימוביץ
גם יש כבר שם לטייסת.
איתן כבל
הכל יש.
חמד עמאר
אני אומר שאם יש את המנכ"ל – זה איש שיכול להרים דברים ולהזיז.
איתן כבל
אומרים על יעקב גנות שהוא עוקר הרים וטוחנם זה בזה – אבל צריך שיהיו הרים שהוא יטחן.


בסופו של עניין, עם כל המחמאות שאנחנו נותנים ליעקוב, אני אומר לכם –זה כמו כביש 38. לא היה מנכ"ל משרד תחבורה שלא הבטיח שהכביש הנורא הזה לא יטופל בתקופת כהונתו. הרבה מים עברו ושום דבר לא קורה בכביש 38.
יעקב גנות
זה קורה. זה תוקצב ויוצא לדרך.
איתן כבל
כזו תשובה גם שמעתי בקדנציה הקודמת, בשאילתה. אבל נעזוב את זה, זה לא העניין.


לגופו של עניין, אני אומר לכם: לרגע נדמה שהאויב הכי גדול אלה העובדים של מערך הכבאות. חברת הכנסת יחימוביץ הציגה את זה, ולא בפעם הראשונה, שכל מה שמחפשים זה להכניע אותם. ואחרי שהעובדים יוכנעו – הכל ייראה טוב. הבעיות יבואו על פתרונן. לכן אני אומר את זה לכם, כאן. אני גם מבקש שלא נתחיל להיערך לשלג באילת. בסופו של עניין, כל מה שאנחנו מבקשים ממערך הכבאות זה בראש ובראשונה את הדברים הכל כך דחופים, הכל כך ברורים, שנשפכו עליהם כבר אלפי ומיליוני מילים: תוספת כוח אדם, שבשביל זה לא צריך עוד ועדה ולא צריך עוד ישיבות ודיונים. הדברים ברורים מאליהם. את אותם כלים, מנופים שנדרשים לטיפול באירועים מיוחדים – אלה דברים שלא צריך עוד ועדות, למען השם. הוועדות וכל הפעולות האחרות אמורות לעסוק באיך ייראה מערך הכבאות בעוד זמן, אבל יש דברים שהם דחופים לעכשיו, וואי אפשר כל הזמן לסמוך על הנס. בכרמל זה לא עזר.


לכן אני אומר לך אדוני, אני מבקש שנקבע כאן שכל חודשיים יתקיים כאן דיון עם לוחות זמנים ולוחות עבודה. שאנחנו לא רק נתכנס לומר את מה שאמרנו בפעם הקודמת ובקדנציה הקודמת – הקשבתי לך וזה כאילו דז'ה וו. כל אשר אנחנו אומרים ברגע זה כבר נאמר, על ידך, אדוני היושב ראש. ואין אדם נאמן יותר לעניין הזה ממך. לכן אני אומר – תפקידנו הוא לא לכסת"ח. אנחנו רוצים לראות ולהיווכח שאכן הדברים קורים. ולך, יעקב, אני מציע – תן את התשובות שלך. זה מסוג הדברים שכבר מילים לא תסייענה. אנחנו מצפים שבפעם הזו הדברים אכן יקרו, והרשימה היא ארוכה.
דני גולדשטיין
אפשר להוסיף כמה מילים? אני חבר מועצת העיר רמת גן ומחזיק בתיק הכבאות של העיר, שזו מחלקה עירונית. אתם מדברם כל הזמן על נושא הטייסת. מה שאני למדתי בשנים שאני בכבאות – שאת השריפה הכי גדולה אפשר לכבות עם דלי מים, אם מגיעים אליה בזמן. אם אנחנו מדברים על עוספיא, דלית אל כרמל - כל המקומות האלה – אין כבאית אחת, ואתם מדברים על טייסת, שמחירה כ-700 מיליון שקל – 200 מיליון דולר. השאלה כמה כבאיות אפשר לקנות עם זה ועד כמה הטייסת הזו תיתן מענה. יש היום שני סוגי יערות – היערות כמו בכרמל, ויש את יערות הבניינים שנמצאים במרכז הארץ, בגוש דן בעיקר, ובפירוש אין היום מענה לנושא הזה.


כמובן שאני מברך את המנכ"ל החדש ומציע לו, אם אפשר, שייצא עם הודעה מרגיעה לכבאים. אנחנו פוגשים אותם יום יום והם בלחץ נוראי כי הם לא יודעים מה יקרה אתם. זו הצעתי, ואני מודה לך.
היו"ר דוד אזולאי
תודה, אדוני, אני בהחלט מצטרף לסיפה של הדברים ואתייחס לכך בדברי הסיכום.


אדוני המנכ"ל, חבר הכנסת איתן כבל ביקש שהוועדה תעקוב בצורה יסודית אחרי המהלכים, אבל אנחנו כבר בבעיה כרגע. יש הצעה פרטית שאני הגשתי והיא עברה קריאה טרומית והתחלנו לקיים כאן דיון בוועדה. להפתעתנו הרבה, בדיון הראשון שהתקיים כאן, למעשה, כל נציגי הממשלה לא הופיעו, פרט לנציג משרד ראש הממשלה שהופיע ודיבר, ולאחר מכן הצטרף נציג את היועץ המשפטי של משרד הפנים. קיבלנו גם החלטה שהממשלה אומרת בעצם – תקדמו את החקיקה הפרטית הזו, אבל מצד שני אני שומע עכשיו על תזכיר חוק אחר. היועץ המשפטי של הכנסת הפנה מכתב למזכיר הממשלה בתאריך 23 לדצמבר, ובו ביקשנו לדעת מה עלינו לעשות, איך עלינו לנהוג – האם עלינו לקדם את החקיקה הפרטית? האם להמתין לחקיקה הממשלתית? מצד אחד מאיצים בנו ואומרים: תקדמו את החקיקה הפרטית. מצד שני אני שומע על חקיקה אחרת. אני באמת אומר: כוונתי היא אכן לקדם את החקיקה, ואנחנו רוצים לעשות סדר בנושא הזה, אבל אי אפשר כל הזמן לעבוד בשליפות מהמותן. מה יעשו פה חברי הוועדה, יישבו כאן וישחיתו את זמנם?
יואל הדר
ועדת שרים לחקיקה החליטה שהיא מבקשת מאדוני להשהות את הצעת החוק הפרטית עד שנקדם את הממשלתית.
היו"ר דוד אזולאי
אז זה לא מה שמצוי בידי. אני מציע לך שתתעדכן. יש החלטה שאומרת שאפשר לקדם חקיקה בקריאה ראשונה, בתיאום עם 7 משרדי ממשלה. אז אני מציע לך שתתעדכן. אין לי טענות נגדך, זה בסדר. כולם כרגע נמצאים בהיסטריה- צריך לעשות משהו, לא חשוב מה. אבל 40 יום מאז השריפה עד לרגע זה לא נעשה דבר. הכל זה דיבורים בעלמא, שום דבר לא היה. יושבים פה הכבאים - שיקום מישהו ויגיד לי מהכבאים מה נעשה בארגון שלו, דבר אחד שנעשה אחרי השריפה הגדולה.
ויקטור חזיז
מה שנעשה זה מסע הפחדה בכל הארץ.
היו"ר דוד אזולאי
לכן אני מבקש –אם אנחנו באמת מבקשים לקדם את נושא הכבאים, ולא חשוב כרגע מה ההחלטה, אבל כל החלטה שתתקבל - אנחנו פה בוועדה שמחים ונרצה לקדם אותה, אבל אנא מכם, תסללו דרך, תקבלו החלטות, תגידו ותנחו בצורה ראויה מה צריך לעשות, אחרת אני מודיע לכם: אנחנו כוועדה יודעים מה לעשות ולא נשב בחיבוק ידיים, מדובר פה בפיקוח נפש, שהוא מעל לכל.
יעקב גנות
הקשבתי בקשב רב רבותיי להערות של חברי הכנסת ושל כל הנוספים. הערה אחת – אני מאד מודה לחבר הכנסת איתן כבל. אני חושב, אני משוכנע - שדיוני המעקב שישמשו לי כמנופי לחץ לכל הגורמים רק יעזרו לי לקדם את הנושא. אני אומר את זה בצורה ברורה. בתפיסת העולם שלי דיוני סטאטוס ומעקב רק עוזרים להוביל מהלך. אני משוכנע שכך צריך לעשות את זה, כדי שכל אלה שלא סתם בהחלטת ממשלה, לפי בקשתי, הכניסו סעיף נוסף שאומר שתוך 45 יום ראש המנהלת יביא את סטאטוס ההתקדמות של הקמת הרשות בפני הממשלה. זה, מניסיוני ארוך השנים.


דבר שני – התכוונתי לסטנדרטיזציה לא כדי לעכב אלא כדי למנוע את המצב שכל גוף קונה ציוד מסוג אחר. רק תיאום, כדי שאותו כבאי ממקום א' שמגיע למקום ב', יוכל להשתמש באותו סוג של ציוד. זה לא מעבר לזה, זו לא התערבות. דבר שלישי – מישהו בכלל מעלה על דעתו להוביל מהלך ללא שיתוף פעולה של הכבאים, של בעלי המקצוע? מה, אני מבין בזה? אני בקושי יודע להדליק מצת. זה לא יעלה על הדעת. וזו החלטה, ונציבות הכיבוי הם חלק אינטגראלי בתוך הצוות. רבותיי, תפסתם אותנו בתוך ההעברה. אם הוא היה מתקיים בעוד שבועיים הייתי יכול לדווח משהו. עשיתי את הכל שמאתמול ועד היום – להעביר את הכל למשרד לביטחון הפנים. אני מסתכל על השעון כל עשר דקות. אני מקווה שפורמאלית, מאתמול עד היום כבר הכל עבר למשרד לביטחון הפנים, ואני אעשה את הכל ואני משוכנע שהרב גפני, את הנושא הפורמאלי של אישור התקנות – יבצע, כדי שנוכל לקדם את נושא הזמנת הציוד. ציוד הוזמן אבל אני צריך לבדוק איפה זה נמצא.
שלי יחימוביץ
למה זה קשור לחבר הכנסת גפני, בגלל ההעברות?
יעקב גנות
כן.
שלי יחימוביץ
מה שאתה אומר זה שאנחנו צריכים להצביע בעד קיצוץ של מיליארד וחצי - -
יעקב גנות
לא דיברתי על זה, דיברתי על העברת הסעיפים התקציביים הפורמאליים.
שלי יחימוביץ
אבל כדי להעביר את התקציבים אנחנו צריכים לתמוך קודם במעבר למשרד לביטחון פנים.
היו"ר דוד אזולאי
זה במסגרת העברת הסמכויות במליאה. זו הודעה שצריכה לבוא למליאה.
יעקב גנות
אגף התקציבים זה אגף שאם הוא מסכים, ואני יודע לעבוד אתם 15 שנה – אפשר לפתור כל בעיה. הכל פונקציה של לחץ ורצון טוב.
שלי יחימוביץ
אין לי בעיה עם אגף התקציבים. יש לי בעיה עם עצם העיקרון של העברת 1,600 איש כמו חבילה, ממשרד למשרד, בלי לדבר אתם, תוך פגיעה בזכויותיהם.
יעקב גנות
לא התכוונתי לזה. דיברתי על המטה, ממשרד אחד לשני, ודיברתי על הכבאים. אני בטוח שנשתף פעולה עם הכבאים. אני בא ממשרד אחר, עם ועדים, ושיתפנו פעולה. אני חוזר ואומר ואני גאה בעובדה שישבנו וקידמנו שינויים גדולים מאד בנמלים, בתיאום ובהסכמה.
שלי יחימוביץ
מה לגבי הוספה שלהם לצוות עצמו, של הכבאים?
יעקב גנות
למה לי להגיד דברים? נציבות הכבאות היא בתוך הצוות.
קריאה
היא לא מייצגת אותנו.
קריאה
אדוני צריך לעשות הפרדה בין כבאים ובין נציבות כבאות והצלה.
היו"ר דוד אזולאי
אני מבקש – המנכ"ל לא הפריע לאף אחד, אפשר לכולם, שמע את הדברים למרות שהיא לו קשה, הוא רצה להגיב. אני ביקשתי ממנו לא להגיב, אז אנא מכם, תאפשרו לו להגיב. אני מכיר את זה ואני אגיד לך, אדוני המנכ"ל. אני רוצה שתדע: יש שלושה גופים בשירותי הכבאות. האחד זה נציבות שירותי הכבאות, מפקדי האיגודים שהם עובדים בשיתוף הפעולה עם ארגון ועד העובדים של הכבאים. מה שקורה פה, בעצם, וזה קרה לאורך כל השנים – כל הזמן שדיברו עם כבאים דיברו אתם באמצעות הנציבות. באים הכבאים ואומרים: הגיע הזמן שתדברו אתנו. אנחנו הכבאים, והנציבות זו המנהלה. את זה הם מבקשים כרגע להשמיע.
איתן כבל
אני יכול לבקש שהוועדה תפנה בבקשה למנהלת שזה יהיה חלק מההחלטות שלה?
היו"ר דוד אזולאי
כתבתי את זה בסיכום.
יעקב גנות
רבותיי, תנו חסד של כמה ימים. תנו לי רק קצת זמן כדי שאוכל לבוא לשר לביטחון הפנים. לא בטוח שהוא מכיר את כל המערכת ההיררכית או הארגונית של מערך הכבאות. מחר אני רק יושב אתו - -
דורון מני
אנחנו מוכנים להעביר לך, אם אתה רוצה את זה, מפורט.
יעקב גנות
תן לי קצת קרדיט.
שלי יחימוביץ
אתה מוכן להיפגש אתם?
יעקב גנות
מישהו אמר לא?
שלי יחימוביץ
לא כאיזה עוד גוף שנפגשים אתו, אלא כדי שיתנו לך את התשתית. התשתית היא בידיהם, היא לא בידי אף אחד אחר.
יעקב גנות
אני בא ממקום של ועדת רשות עובדי שדות התעופה, נמל אילת, נמל אשדוד. אתה רוצה עוד? יש לי תואר שמיני. יכולים לצטט אותי. אלון חסן, מאיר תורג'מן, רשת וכולם - אני חושב שעשינו במשך השנתיים – אני הייתי המקשר בתוך המשרד עם כולם.
שלי יחימוביץ
אם עברת את אלון חסן יש לך V גדול.
קריאה
נשאר עוד מבחן גדסי.
יעקב גנות
יהיה בסדר. בעוד חודשיים ניפגש כאן, ונדווח לוועדה הזו על סטאטוס התקדמות הקמת הרשות. אני מקווה להפתיע.
שלי יחימוביץ
ומה לגבי רכש הציוד וכוח האדם בינתיים?
יעקב גנות
תאמיני לי שיש לי מה לחדש. הבנתי, אני יודע, מבין את האחריות שיותר מעל כולם היא עלי כרגע. יש אחריות כוללת של השר לביטחון פנים אבל כתוב בהחלטה שראש המנהלת יתאם, יבדוק, יעשה – אני לא אעמוד פה. אני עוד הייתי בוועדת חורב כשחלק מהאנשים פה לא נולדו. אני הייתי בוועדת חורב כאשר נכנסו המחבלים במעלות. אז אני יודע מה המשמעות של אחריות. בשביל זה אמרתי – אני יודע מה המשמעות של הזמנה מיידית של ציוד. אני לא רוצה לדבר פה – בדקתי איפה כל קבלה נמצאת ואיפה כל הזמנה מחודש יוני. אל תגררו אותי. אני רוצה להתחיל מאפס.
שלי יחימוביץ
לא הבנתי מה אמרת עכשיו.
יעקב גנות
הבנתי שלא הבנת. אני כרגע מתחיל לעבוד. תנו לי. לא אעצור כלום, רק אדחוף, רק אזרז. ציוד, ארגון, הצטיידות, תיאומים – וכל יתר הדברים, יבוצעו בצורה הכי טובה שאני מסוגל לעשות, יחד עם אנשים שיושבים כאן. אני לא אעצור כלום. אני יודע מה את רוצה - -
שלי יחימוביץ
אני רוצה מה שאתה רוצה. כולנו רוצים אותו הדבר וכולנו רוצים לעשות את זה בלי לפגוע ב- 1,600 איש.
יעקב גנות
לא. סליחה. גם פה אני אצטט את עצמי מול אלון חסן: אמרתי שלא אתן לפגוע באיתנות הפיננסית של הנמלים, ודבר שני – הכל יהיה על השולחן, ונעשה את הכל, לא נפגע בעובדים. גברתי, את יכולה להרים טלפון - -
שלי יחימוביץ
ואתה אומר את זה גם לגביהם?
יעקב גנות
תשאלי אותו אם עמדתי במה שהתחייבתי. לא ישבתי פעם אחת, לא למדתי כלום - על מה אני יכול להתחייב, על דברים שלא למדתי? למדתי דבר אחד – את דוח מבקר המדינה. בשורה שמינית כתוב - -
היו"ר דוד אזולאי
אני מאד מודה לאדוני, תודה רבה. אנחנו לא רק נברך אותך, נחזק אותך ונתמוך בך בכל מהלך שתעשה למען הכבאים. אנחנו גם נעקוב אחרי הדברים בצורה מסודרת, לא נרפה מהעניין הזה כי בנפשנו הדבר הזה.


לא קיבלתי תשובה לגבי המשך חקיקה וכאן אני מבקש גם מנציג משרד ראש הממשלה - -
יעקב גנות
אדוני, משרד ראש הממשלה שמרו את הסיכום של משרד ראש הממשלה עד עכשיו, ומאתמול אני משגע אותם - -
היו"ר דוד אזולאי
אני אבקש לדעת מה עלינו לעשות, האם להמשיך את החקיקה הפרטית, או שכרגע נידרש להפסיק, בעניין הזה. זה מאד חשוב לדעת.
איתן כבל
זה לא דבר חדש. חברי כנסת לא פעם העבירו חקיקה. הממשלה הביאה בשלב כזה או אחר חקיקה ושני החוקים חברו לחוק אחד. זה קורה חדשות לבקרים.
היו"ר דוד אזולאי
היות ויש שינוי מהותי בין שתי ההצעות – זה החשש הגדול. אם לא היה השינוי המהותי, אתה צודק, לא הייתי מחכה לממשלה ומתקדם בחקיקה. היות ויש שינויים מהותיים אני נוקט זהירות כי לא יעלה על הדעת שנשב ונשקיע פה זמן, ובסופו של דבר יגידו לנו – סטופ, יש הצעה אחרת, ויגידו – התחייבת לעשות את זה בתיאום. אז מה תעשה אחר כך?
אבנר סעדון
אני אסביר. יש תזכיר חוק שמשרד הפנים הפיץ ב-21 בדצמבר, אם אינני טועה, ויש את הצעת החוק של יו"ר הוועדה. כמו שהיה בוועדת השרים לחקיקה ב- 18.7 - קבענו שזה יעבור לקריאה ראשונה. לאור ההחלטה הזו מה שכתבנו בה ש- "בהמשך לתזכיר חוק שירותי הכבאות שהופץ על ידי משרד הפנים ב-22.12.2010 לאור החלטת הממשלה 1904...." – שזו החלטת הממשלה מיולי, עם ה- 100 מיליון עם ההוראה לתזכיר החוק – "...ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 2101 ...." – שזו החלטת ועדת השרים לחקיקה בנוגע להצעת החוק הפרטית – "...בנושא הצעת חוק שירותי הכבאות והחילוץ, התשס"ט-2009, להקים צוות ממשלתי בראשות המשרד לביטחון פנים..." – כמו שהמנכ"ל הסביר - "...לליווי תהליך החקיקה, לביצוע התאמות בתזכיר החוק". פעם אחת בין היתר לאור הוראות ההחלטה הזו, כי באמת – יש פה עכשיו שינויים, זה עובר למשרד לביטחון הפנים. תזכיר החוק וגם הצעת החוק הפרטית מדברות על משרד הפנים ולא על המשרד לביטחון הפנים –"...ובשים לב למודל הפעלת המערך הארצי ולהיררכיה בו". עכשיו, כמו שמשרד הפנים אמר – ההיררכיה שצריכה להיות, תחשבו על הסטנדרטים, וזה כמובן ייעשה בהידברות ובתיאום עם משרד האוצר לגבי הצרכים הנוספים. כלומר, פה ברור לגמרי שיהיו גם צרכים עתידיים וגם להם צריך לתת מענה.
היו"ר דוד אזולאי
ולכן?
אבנר סעדון
אחר כך גם כתוב שהצוות הוא בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים. יהיו ארגוני עזר נוספים, וסעיף ג' אומר –"הצוות יפעל להידברות עם איגודי הכבאות ונציגי הכבאים וייתן את הדעת להערותיהם".
קריאה
זאת אומרת שישמעו, ולא בטוח שיפעלו בהתאם -- -
אבנר סעדון
אז אני אחדד – פעם אחת : יש שתי הצעות חקיקה. המשרד לביטחון הפנים, כמו שהמנכ"ל הסביר, יישב וילמד את הנושאים האלה, ויגיע עם הצעה אחת משותפת. זה דבר אחד. הם לא עושים את זה לבד, הם עושים את זה בתיאום עם משרדי הממשלה הנוספים, וכמו שהוא אמר – גם הכבאים, גם הרשויות - -
היו"ר דוד אזולאי
לא ענית לשאלה האם לקדם את החקיקה הפרטית או שכרגע אנחנו עוצרים וממתינים לחקיקה הממשלתית. זו השאלה.
אבנר סעדון
זה יקודם בתיאום.
היו"ר דוד אזולאי
אני הצבתי את הנושא הזה ואני ממתין לתשובה ברורה. יש גם מכתב בעניין הזה. אם ירצה, אדוני – יש פה מכתב שהיועץ המשפטי לכנסת הפנה למזכיר הממשלה. אני אשמח מאד לקבל תשובה.

אני רוצה להודות למשתתפים בדיון, להודות למנכ"ל הנכנס, מר גנות, שהיה קשה להביא אותו לפה, ובצדק, הוא רק נכנס לתפקיד ואין לו תשובות, ובשל חשיבות הנושא החלטנו אפילו לא לתת לך אפילו את אותם ימי חסד מינימאליים שנהוגים במקומותינו, כי החלטנו שתשמע ותחוש את האווירה הקיימת, ואני חושב שאת זה עשינו היום.

הוועדה מברכת ומחזקת את ידי המנכ"ל, יעקב גנות, ומאחלים לו הצלחה בכלל ובשירותי הכבאות בפרט. הוועדה מחזקת ומעריכה את עבודת הכבאים העושים מלאכת קודש בהצלת חיי אדם. הוועדה פונה למנהלת ההקמה לעשות הכל כדי שלא לפגוע בלוחמי הכבאות וליצור הידברות על מנת למנוע ספיקות ולהסיר חששות, ולהעביר מר מרגיע לכלל הכבאים במדינת ישראל. הוועדה קיבלה את הודעת המנכ"ל לשתף את הכבאים בקבלת החלטות להקמת מערך הכבאות. הוועדה פונה למנכ"ל לפעול להקמת מרכז גיוס לאלתר לצורך קליטת 300 כבאים. הוועדה דורשת לשלב את נציגי הכבאים בצוות ההקמה, ולפעול בשיתוף פעולה עם השלטון המקומי. הוועדה פונה למנהלת ההקמה לגלות אחריות ולמלא את החלל בתקופת הביניים, ולהסיר ספקות. הוועדה תמשיך ותעקוב אחר כל המהלכים להקמת מערך הכבאות הארצית, לקבלת דיווחים שוטפים. הוועדה שמעה בדאגה את הרצון להפריט את הבודקים בשירותי הכבאות לגורם חיצוני. אנחנו מבקשים שהנושא הזה ייבדק ותיעשה מחשבה שניה.
משה אבוטבול
ובנושא של הבקשות שלנו - -
היו"ר דוד אזולאי
תראה, ברגע שאני כותב "שיתוף פעולה עם השלטון המקומי" אמרתי הכל. אני לא אכנס כרגע לפרטים, כנ"ל עם הכבאים.
שלי יחימוביץ
לא יוכלו לעשות את זה בלעדיכם.
היו"ר דוד אזולאי
עצם העובדה שאני מבקש שבמנהלת הזו יישב נציגות של הכבאים, נציגות של השלטון המקומי - -
חמד עמאר
כל הבעלים של התחנות זה השלטון המקומי.
היו"ר דוד אזולאי
לכן אמרתי – אני לא אכנס לפירוט, זה סיכום דברים שנאמרו פה. מי שירצה פרטים יוכל לקבל מהפרוטוקול אבל הסיכום הוא שהדרישה של הוועדה היא לשתף את נציגי השלטון המקומי ואת נציגי הכבאים. הדברים נאמרו פה בצורה ברורה ביותר.
יעקב גנות
זו דרישה.
היו"ר דוד אזולאי
כן. זו לא בקשה, זו דרישה. הבנתי את הרמז, אדוני, אנחנו לא מבקשים, אנחנו דורשים. איך אומרים? לא תרצו לכבד את הדרישה שלנו? אז אנחנו ניפגש באיזשהו מקום.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים