ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 11/01/2011

פניות ציבור לגבי השרות הניתן על ידי חברת דן בבני ברק ובפתח תקווה.

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
34
הוועדה לפניות הציבור

11 בינואר 2011

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי








פרוטוקול מס' 83

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שלישי, ו' בשבט תשע"א (11 בינואר 2011), שעה 13:00
סדר היום
פניות ציבור לגבי השרות הניתן ע"י חברת דן בבני ברק ובפתח תקוה.
נוכחים
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר

מרינה סולודקין
מוזמנים
דרור גנון – סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה

מצליח קזיס – ראש חטיבת התנועה, חברת דן

גיל ויטמן – מנהל תכנון תנועה, חברת דן

איתן פיקסמן – דובר חברת דן

יהודה הבר – יועץ למגזר החרדי, חברת דן

אברהם אלתר – נציג הציבור החרדי בחברת דן

ציפי אורלנצ'יק – מנהלת מחלקת תחבורה, עירית בני ברק

מנחם פולק – אזרח תושב בני ברק

אברהם פולק – אזרח תושב בני ברק

מירב פולק- אזרחית תושבת בני ברק

ברוך הופמן – מרכז פניות בנושא קו 92

הרב דב לרנר- מנהל "פרי מגדים", מוסדות חינוך דת

הרב שם טוב גולדשמיד – אזרח תושב פתח תקווה

עידו פורנברג – אזרח משתמש בתחבורה ציבורית

דוד רוזן – נוסע בחברת דן ציר פתח תקוה בני ברק

אתי רוזן – נוסעת בחברת דן ציר פתח תקווה בני ברק

רבקה קנריק – דוברת הוועדה
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
נוגה לנגפור, חבר המתרגמים בע"מ

פניות ציבור לגבי השרות הניתן ע"י חברת דן בבני ברק ובפתח תקוה.
היו"ר אורי מקלב
קודם כל אני מודה לכולם שהגיעו. אני מתכבד לפתוח את הישיבה של הוועדה לפניות ציבור שהיום מתמקדת בפניות ציבור לגבי השירות הניתן על ידי חברת דן בבני ברק ובפתח תקווה. מיותר לציין את החשיבות שאנחנו רואים בתחבורה הציבורית. אנחנו כולנו מעודדים את הנסיעה בתחבורה הציבורית, הרגולטורים עומדים ומפרסמים ומעודדים תחבורה ציבורית, ואנחנו גם כמדינה מבקשים להרחיב את השימוש בתחבורה הציבורית בכל מקום שהוא, ונעשות היום הרבה פעולות גם להרחיב וגם לשפר את התחבורה הציבורית. אנחנו באמת חייבים לתת לציבור שירות טוב, שירות יעיל, זמין, מהיר, בטוח. אנשים שהחליטו להשתמש בתחבורה הציבורית בעצם קושרים את גורלם לתחבורה הציבורית. זה לא עוד דבר שהוא מחליט לקנות, מוצר מדף כזה או אחר, פעם הוא מחליט לנסות את זה, פעם הוא מנסה לנסות אחרת, הוא הולך פעם לקנות בצרכנייה הזו, ברשת הזו. כשאדם משתמש בתחבורה ציבורית, אדם קושר את גורלו כך, עבודתו או לימודיו תלויים בכך. לעיתים הוא אפילו בוחר את מקום מגוריו לפי מידת הנגישות לתחבורה הציבורית, במיוחד הדבר נכון לגבי אוכלוסיות שגם אין להם אלטרנטיבה. כל אפשרות השינוע שלהם וכל המהלכים שלהם תלויים רק בתחבורה הציבורית, ואפילו אין רכב אחד בתוך המשפחה. אני כבעל רכב אחד במשפחה, אני אומר את זה, הגם שאני לא יכול לעזור למשפחה עם הרכב הפרטי שלי, אבל וודאי אני מועיל לבני המשפחה בכל אופן כאשר הם עושים שימוש ברכב הפרטי שיש ברשותנו. אבל משפחות ואנשים שהשימוש שלהם הוא רק בתחבורה הציבורית ודאי חשובה להם מאוד ההתנהלות של הציבורית. אני גדלתי באזור דן, בבני ברק, בפתח תקווה היה לי סבא. המקור שלנו בפתח תקווה ואני הגעתי לבני ברק כך שאני מכיר את שתי הערים האלה שאנחנו היום עוסקים בהן בעיקר. הנוסטלגיות שלנו, איפה היתה התחנה של הקו הזה, ואיפה הקו התחיל. אני לא יודע אם הציבור שיושב כאן יודע, אדוני יודע, שברחוב רש"י היתה תחנה סופית של הקווים לבני ברק, ואחר כך זה עבר לרחוב קרית נחמיה, וכן הלאה, וכן הלאה. אני זוכר מה שנאמר אז על ידי הרב ללינסקי, הקו המרכזי של בני ברק היה 54, ועד היום הוא קו 54. אז הוא תמיד היה שואל, וזה באמת נכון ורצוי שהאדון מערוץ 99 ישמע את זה.


אני מקדם בברכה את כניסתה של חברת הכנסת מרינה סולודקין. היא משתתפת איתנו בוועדה כאחת שקשובה לפניות הציבור. גם היא מייצגת אוכלוסיות שמשתמשות בתחבורה הציבורית. היה אומר אותו אחד, מה זה קו 54? זה הקו המרכזי באזור דן, הוא אמר קו 54, משמע, מחכים 50 דקות ומגיעים 4.
קריאה
טוב שלא דיברת על 92.
היו"ר אורי מקלב
אחר כך נשמע אם בקו 92 זה ככה, שמחכים 90 דקות ומגיעים שניים. אנחנו רוצים לשמוע מכם התושבים. עצם זה שהגעתם מאזור דן מוכיח שהנושא הזה חשוב לכם וקרוב לכם. ואנחנו חוזרים ואומרים, תחבורה ציבורית זה כלי מרכזי בשימוש בחיי היום יום. אנשים עלולים להפסיד עבודה אם הם לא מגיעים בזמן לעבודה, ילדים מאבדים שעות לימוד בבית ספר כאשר הם מאחרים בגין התחבורה. האוטובוס צריך להיות כלי אמין וזמין. אנחנו יודעים שחברות האוטובוסים רוצות לעשות דבר מה בכיוון הזה, והן מחויבות לכך. אנחנו נשמע גם אתכם וגם את הפניות, וכל מטרתנו היא רק לשפר וליעל. אנחנו נפנה קודם כל לפונים. אולי נעשה סבב קצר של היכרות, ואחרי זה ניתן את רשות הדיבור. נתחיל אתכם, תציגו את עצמכם.
יום טוב גולדשמיד
אני תושב פתח תקווה. למדתי שם באור ישראל, ישיבה קטנה.
ברוך הופמן
טוב, אני רשמתי לפני כמה דברים. יש את הבעיה של קו 92, התדירות שלו. קו 92 מפתח תקווה לבני ברק. הבאתי איתי מפות. פשוט הקו הזה, אני לא יודע, אפילו אם יצא בזמן. כתובים פה הזמנים, כל חצי שעה, כל 25 דקות. יש קודם כל דבר שאין את זה באף קו שבערב הוא סוטה בבני ברק, הוא ממשיך לשיכון ויז'ניץ, הראיתי את זה פה על המפה. ופה זה קוקה קולה, זה ממש פקק רציני מאוד, ואנשים לא יודעים מתי הוא יגיע, ב-7, אחרי 7, לפני 7. ואז הם מחכים פה בתחנות היכן שהוא לא עובר, רחוב עזרא, נחמיה. אני לא יודע למה זה בכלל. למה בשעה 7 שום קו אחר לא עובר, קו 66, קו 51.
היו"ר אורי מקלב
אתה אומר שהשינוי במסלול של הקו הזה בשעות הערב גורם לחוסר ודאות.
שם טוב גולדשמיד
כן. אשתי אמרה לי אנשים חיכו פה שעה, אמרו אולי הוא נוסע- - -
היו"ר אורי מקלב
זה לא אנשים קבועים שנוסעים בקו הזה?
שם טוב גולדשמיד
קבועים. לא כולם יודעים. אין שילוט לגבי זה.
היו"ר אורי מקלב
בוא נבהיר את הדברים. קודם כל יש לך ביציאתו בזמן של האוטובוס. נתחיל בזה.
שם טוב גולדשמיד
מחכים שעה, שעה וחצי. יהודי בשם אמסלם, הוא גר ברחוב ורנר, היה לו תור לבית חולים בילינסון. הוא אומר, חיכיתי שעה בתחנה, הפסדתי כבר את התור, חזרתי הביתה. שעה הוא חיכה בתחנה. תלמידות בבית יעקב סיפרו לי גם כן אתמול, מחכות שעה בתחנה, שעה וחצי. דברים שלא מובנים. זה ממש לא מובן. פולק, אימא שלו חיכתה שעה וחצי.


אז אני אסביר פה לפי המפה, סימנתי באדום. יש פקק בקניון, כשיוצאים מהקניון בכל רחוב בן גוריון איפה שיש שני קווים זה פקקים. אני לא יודע למה אנחנו צריכים את הקניון. אנחנו צריכים קו מפתח תקווה לבני ברק, שיגיע לרחוב חזון איש ויחזור בחזרה. שמה מי שרוצה, ייסע לקניון, ייסע לאן לאיפה שהוא רוצה. פשוט תושבי פתח תקווה, הנהגים עצבניים כל כך, הם אומרים לנו שהקו הזה, אין עוד קו זה. אז הם לא עוצרים בתחנה. אם עומד אוטובוס בתחנה הוא לא עוצר. למה אתה לא עוצר? כי הוא הסתיר לך. אם אתה יושב עם חבילות הוא לא יעצור. אתה צריך לעמוד בחוץ עם חבילות במשך שעה ולחכות לו, כי הוא לא עוצר בתחנה.
היו"ר אורי מקלב
למה הוא לא עוצר?
שם טוב גולדשמיד
לא יודע, הם עצבניים, הנהגים עצמם. זה בצדק. זה קו כזה. הבאתי מפות, לא מפות רגילות, גם של פתח תקווה וגם של בני ברק כדי שיראו איזה אורך הנהגים צריכים לעבור.
מרינה סולודקין
פניתם להנהלת דן?
שם טוב גולדשמיד
בטח. זה הוא יסביר לך.
מרינה סולודקין
ואיזה תשובה קיבלתם? כי זה מאוד מעניין.
שם טוב גולדשמיד
הוא יסביר, הוא יסביר.
ברוך הופמן
אני ברוך הופמן. אני ריכזתי את הפניות בנושא קו 92. אני תושב פתח תקווה. הגיעו עשרות מכתבים, הם הגיעו ללשכת דגל התורה, והם העבירו את זה לפה. אני לא צריך לחלק לכולם. אני ברשותכם אתמצת שני מכתבים, אחד בשם ראש ישיבת לומז'ה בפתח תקווה ואחד בשם כל הגננות של רשת אגודת ישראל. המכתבים האלה פשוט מתמצתים את כל הבעיה של הקו הזה. הבעיה בגדול, האוטובוסים לא יוצאים בזמן. אני לא יכול להגיד תמיד, אבל רוב הפעמים. אתה יכול לחכות בתחנות שעה וחצי כמו שנאמר.
היו"ר אורי מקלב
זה לא נקרא לא לצאת בזמן, זה נקרא דילוג על קווים.
ברוך הופמן
יש דילוג על קווים. מכיוון שמדלגים על קווים , אני אומר לפי מה שהנהגים מספרים, אז לכן הנהג שאמור לצאת בשעה שלו, מקדימים אותו. ואם אנחנו כבר מדברים על זמנים, אז מי שמתקשר עכשיו למודיעין דן במערכת הקולית ושואל, מה הזמנים של קו 92, אז אומרים לך שבבוקר זה מ-05:40 עד 11:35 כל 14 דקות יוצא אוטובוס. זה דבר שהוא לא נכון בכלל. השעות האלה, יש 20 דקות, יש 25 דקות, חצי שעה. הכול מעורבב. אין לוח זמנים מפורט. באינטרנט יש אבל לי אין אינטרנט בבית. אז יש לך את המערכת הקולית שאומרת, כל 14 דקות יוצא אוטובוס, החל משעה 05:40, תוסיף 14 דקות כל פעם, ככה זה אמור להיות. זה לא נכון.
היו"ר אורי מקלב
אני חייב להבין.
מרינה סולודקין
אני רוצה לדעת מה ענו לכם.
ברוך הופמן
אני כבר אומר מה ענו לנו, יש לי מכתב, למי פניתי. עכשיו, הזמנים לא זמנים, גם מה שיש באינטרנט זה לא הזמנים. לפני שאני אקרא את התשובה שלהם, אני קודם כל אקרא את שני המכתבים שאמרתי שהם מתמצתים את כל הבעיה בקו. "קו 92 מחברת דן ראוי להביא ברכה מרובה לתושבי הערים הסמוכות פתח תקווה, בני ברק כאחת. רבים מבני העיר הנ"ל מהם תלמידים ותלמידים בתלמודי תורה, סמינרים, בני ישיבות ואברכי כוללים נוסעים מדי יום ביומו מהכא להתם. קו 92 כמניין צו, משרת נוסעים רבים, אין לו לוח זמנים מסודר". את זה כותב יהודי בן 74, ראש כולל בישיבת לומז'ה בפתח תקווה שהוא משתמש בקו הזה כמעט מדי יום. "אין לו לוח זמנים מסודר, אי אפשר לדעת מתי יגיע האוטובוס המיוחל. תלמידים מאחרים ללימודים. אם החתום מטה נדרש לשירות הקו כמעט בכל יום. איננו יכולים לקבוע ולתאם פגישות. הדבר גורם להמתנה ארוכה אצל רבים, גורם עגמת נפש ולשיבוש סדר היום. לרבים מהמשתמשים בקו נגרם מפח נפש מדי יום, ובהרבה מקרים חיכוכים וטרוניות עם הנהגים. נציין שגם תדירות הקו אינה מספקת. מן הראוי שהתדירות תהיה לפחות בל 15 דקות. בגלל תוואי ומסלול הקו נמשכת הנסיעה שעה ארוכה".


זה עוד מכתב בשם קבוצת גננות. "אנו קבוצת עובדות הוראה, מורות וגננות המשתמשות מדי בוקר בקו 92 מכיוון רמת גן לפתח תקווה, מעוניינים להגיע למקום עבודתנו בשעה 8 בבוקר. אנחנו נוסעות באוטובוס שיוצא מרמת גן בשעה 07:10 וכמעט מדי יום האוטובוס מאחר ועל כן אנו מאחרות למקום עבודתנו, ננזפות על ידי המנהלים, מאיימים עלינו בפיטורים בשל האיחורים שנגרמים שלא באשמתנו. יש ימים שהאוטובוס אינו מגיע בכלל. כמו כן הצפיפות באוטובוס נוראה. כבר בתחנות של בני ברק אין מקום ישיבה לנשים מבוגרות או נשים בהריון והן נאלצות לעמוד כברת דרך. פה אני מבקשת את הבקשה על יציאת אוטובוסים, שתהיה הקפדה על לוח זמנים. כמו כן אפשר לשלוח אוטובוס ארוך שיפתור את בעיית הצפיפות. אנחנו מקווים שבעייתנו תיענה. היות ותלונות רבות נשלחו בכתב ובעל פה ולא היתה שום התייחסות". חותמת את השם שלה, רחל שטראוס, חבקוק 14, בני ברק.


לשאלתכם, אני שלחתי, לא יודע כמה מכתבים. יש לי פה מכתב משנת 2006. אמנם לפני 4 שנים. זה היה בזמן שהפריטו את דן מפתח תקווה. בדיוק על הנושא הזה, כתבתי גם על בעיית הצפיפות וגם שהם לא עומדים בזמנים. וזה מכתב שגם הגיע למבקר המדינה.
היו"ר אורי מקלב
החברה שפועלת היום בפתח תקווה זה מטרופלין?
ברוך הופמן
היום זה קווים.
היו"ר אורי מקלב
כמה קווים כאלה יש לחברת דן שפועלים בתוך פתח תקווה?
ברוך הופמן
92, 66, 51. המכתב שחתום עליו משה קריטין, מורשה החברה ונציב פניות הציבור. "המתואר בפנייתך הובא לידיעת חטיבת התנועה וחברתנו השוקדת בימים אלה על רה ארגון בכל קווי פתח תקווה. בין היתר הושם דגש על קו 92. לשם כך ישובצו אוטובוסים מפרקיים אשר להם תהיה יכולת לקלוט את כל הנוסעים הממתינים בתחנות בנוחות המירבית לטובת ציבור לקוחותינו". זה לא קרה. "למותר לציין, כי בתקופה הקרובה תבוצע הפרטה בפתח תקווה. חברתנו תבצע נסיעות בתדירות שונה כאשר תחנת ההורדה הראשונה תהיה בצומת גהה ולא יופעל שירות מאסף בפתח תקווה. להבנתנו תיפתר הבעיה לתושבי השכונות המעוניינים לנסוע מבני ברק ולקניון רמת גן בזמן מקוצר ביותר". סיכומו של דבר, הם כותבים שכאן יש צפיפות, יהיו אוטובוסים מפרקיים. אין אוטובוסים מפרקיים. יש רק אוטובוסים עם מפרק אחד. זה משנת 2006.
היו"ר אורי מקלב
זה משנת 2006. יש עוד מכתבים אחרי 2006?
ברוך הופמן
לא הבאתי אותם.
היו"ר אורי מקלב
אבל יש לך תכתובת משנת 2006?
ברוך הופמן
אני צריך לבדוק.
היו"ר אורי מקלב
אתם עד היום דיברתם עם עצמכם? לא פניתם?
ברוך הופמן
יש לי מכתבים שכתבו שהאוטובוס איחר בשעה, והנושא נמצא בבדיקה. יש, יש הרבה מכתבים כאלה מאנשים. יש את המכתבים אצלה. היא יכולה לראות.
היו"ר אורי מקלב
מנהלת הוועדה יש לך את המכתבים? אוקיי. אם אני משקף את מה שאתה אומר הבעיה המרכזית זה אי עמידה בלוח זמנים שזה כולל גם דילוג של אוטובוסים. לכאורה יש דילוג אוטובוסים, אי ידיעה של לוח הזמנים. אני מבין שמסלול הקו לא מוצא חן בעיניכם מכיוון שמסלול הקו גורם גם לבעיה.
שם טוב גולדשמיד
לא צריך עד הקניון.
היו"ר אורי מקלב
זה סותר את מה שאני אומר? לא. אתה מסכים. הבנתי.
מרינה סולודקין
האם כתבתם למשרד התחבורה? בגלל שאם חברת דן לא עונה,
ברוך הופמן
עותק נשלח למשרד התחבורה.
מרינה סולודקין
אבל לא היו תשובות ממשרד התחבורה?
ברוך הופמן
לא. התשובה התקבלה מטעם החברה.
היו"ר אורי מקלב
חברת הכנסת סולודקין אומרת לכם שיש גם רגולטור, יש גם אחראי על חברת דן שזה משרד התחבורה, ובפניות כאלה שולחים לחברה וגם למשרד התחבורה. אני מלמד אתכם גם לגבי העתיד. או שאפשר לכתוב ישירות למשרד התחבורה והעתק לחברת. דן. אפשר לעבוד בשני הכיוונים. בכל אופן יכול להיות שהסיבה לצפיפות ולאי עמידה בלוח הזמנים זה בגלל המסלול, שמבחינתכם הוא לא משרת אתכם לאן שאתם צריכים. המטרה היא לחבר בין שתי הערים פתח תקווה ובני ברק, שיהיה קשר בין שתי הערים האלה, עם מקומות לימודים, מקומות העבודה, מרכזים רוחניים וחינוכיים ועוד ועוד, נמצאים בין שתי הערים האלה, ואנחנו יודעים איזו חשיבות יש לתחבורה ציבורית ישירה. אני מבין שהקו הזה בסך הכול קו רווחי. דהיינו, שכאשר הוא כבר מגיע, האוטובוסים לא נוסעים ריקים, האוטובוסים מלאים. ודאי וודאי בשעות העמוסות יותר. ממילא הצפיפות היא פועל יוצא של אי עמידה בלוח הזמנים. ודאי שאם היו עומדים בלוח הזמנים והתדירות היתה סדירה אז גם בעיית הצפיפות היתה נפתרת. יש עוד מישהו שרוצה להוסיף בעניין הזה?
מנחם פולק
שמי מנחם פולק. אני תושב העיר פתח תקווה, משתמש הרבה בתחבורה הציבורית, בעיקר בקו 92 ולצערי הרבה פעמים כשאני נמצא בבני ברק ואני רוצה להגיע לפתח תקווה אני צריך ללכת עד ז'בוטינסקי לקו 66 או לקו 51 כי אני יודע שאיתם אני אגיע יותר מהר הביתה, למרות שאני צריך ללכת ברגל ממרכז העיר לז'בוטינסקי. עכשיו הקו הזה יוצא מגני הדר, הוא עושה מסלול מאוד ארוך. עכשיו בגני הדר עצמו יש להם קו 292, יש להם ספיישל לבני ברק. למה שלא יעשו ספיישל לפתח תקווה בשעות עמוסות?


יש קו מגני הדר, 292 שהוא ישיר לבני ברק. אני לא יודע בדיוק את השעות שלו כי אני אף פעם לא משתמש בדבר הזה כי אני גר במרכז העיר.
היו"ר אורי מקלב
גני הדר, מי שלא יודע, זה שכונה בתוך פתח תקווה, שכונה דרומית.
מנחם פולק
בקצה של פתח תקווה. עכשיו כמו שחברת דן הבינה, אני לא יודע מה היו השיקולים שעשו קווים כאלה, למה אי אפשר לעשות קו לאלה שגרים במרכז העיר, בשעות העומס לפחות, שיהיה קו ישיר. זה לא קו שעושה סיבוב ארוך עם מלא תחנות שאף פעם אי אפשר לעמוד בלוח הזמנים. בגני הדר יש להם כבר קו שנוסע, יש שעות שזה יוצא ממרכז העיר.
היו"ר אורי מקלב
הרי גני הדר זו שכונה מוגדרת.
מנחם פולק
שיהיו קווים שיוצאים, לא צריך את כל המסלול. גני הדר זה מאריך. שיהיו קווים שיצאו,
היו"ר אורי מקלב
קו 92א' שיצא ממרכז פתח תקווה בשעות העומס ישירות, כמו שעושים קו 402 ישיר מהר חוצבים ישירות בשעות העומס כדי שלא לעבור את כל המסלול, כי בין כה וכה האוטובוס מתמלא בהר חוצבים. אנחנו אומרים היום שהתחבורה הציבורית משתכללת. בזמני עומס כשאתה יכול בתחנה אחת למלא את האוטובוס, אז אתה עושה שתיים, שלוש תחנות, זאת ההצעה שלהם כדי גם לשפר את התחבורה וגם לייעל אותה.
גיל ויטמן
יש מהתחנה המרכזית של פתח תקווה שזה צמוד למרכז.
היו"ר אורי מקלב
שהוא מספיק מעובה והוא רווי נוסעים.
מנחם פולק
הזכירו את זה קודם. זה הנהגים עצמם אומרים למשל. אם אני אשאל את הנהג באיזה שעה היית אמור לצאת? באיזו שעה יצאת? הוא יגיד לא יצאת בשעה היעודה. למה? המסלול שלי הוא כזה ארוך, עד שהגעתי לא היה לי זמן לנוח, אני צריך מיד לצאת. אז אני לוקח לי הפסקה רבע שעה. הנהגים עצמם אומרים את זה. זה לא דבר סודי. כל מי שנוסע בקו ושואל את הנהג באיזו שעה היית אמור לצאת? באיזו שעה יצאת? אז הוא אומר לו במפורש.
אורי מקלב
אנחנו עסוקים בקו 92 שהוא קו שמקשר בין פתח תקווה לבני ברק. עד הרגע דיברו תושבי פתח תקווה מכמה היבטים, גם אי עמידה בלוח הזמנים. אבל יותר מאי עמידה בלוח זמנים, בעצם מדובר על דילוג קווים. אתם אומרים שאתם מחכים שעה, שעה וחצי לאוטובוס. ממילא יש צפיפות. אתם מזהים את הסיבות. לקו יש מסלול ארוך מדי שלא משמש אתכם, מגיעים לקניון ברמת גן, אחד המקומות העמוסים. מדברים על שינויים בשעות הערב. גם צריך לקחת בחשבון שהקו לוקח אנשים מאולמות שמחה. יש אי בהירות בלוח הזמנים. וההצעה היא שיהיה אוטובוס, נניח 92א' שיצא ממרכז העיר פתח תקווה ישירות לבני ברק. בשעות מסוימות יש מספיק נוסעים שיכולים למלא את האוטובוסים.
מנחם פולק
אני רוצה להוסיף, קו 92 גם משרת את אלה שגרים בגני הדר שבאים ממרכז העיר. הרבה פעמים בבוקר או אחרי צהרים יש הרבה תלמידים שלומדים בכל מיני אזורים שיש להם מספיק קווים פנימיים והם גם משתמשים בקו הזה. כתוצאה מכך הקו מפוצץ בכל מיני אנשים שנוסעים רק כמה תחנות בדרכם הביתה. השאלה אם צריך לבדוק בדיוק את התחנות. זה בסך הכול אוטובוס, זה נכון שהוא קו פנימי, אבל הוא לא כל כך קו פנימי בתוך פתח תקווה. שם יש הרבה אוטובוסים של חברת קווים. צריך לראות איפה לעשות תחנות.
היו"ר אורי מקלב
יש תחנות הורדה כי לפעמים אתה לא רוצה שיעלו נוסעים. יש לך גם פתרון או שאתה רק מעלה בעיה?
מנחם פולק
אני מעלה בעיה. הפתרון הוא קצת בעייתי. צריך לעשות רק איזו תחנה אחת או שתיים בתוך פתח תקווה.
היו"ר אורי מקלב
אני תמיד, בכל הזדמנות שיש לי אומר שהנוסעים בעצמם, האזרחים עצמם, על אף שאין להם דוקטורט בתחבורה הם מלאי תובנות טובות ועצות לשיפור.
מנחם פולק
יש לי רעיון. לא ראיתי שעושים אותו במקומות אחרים, שיש לו רק איזו תחנה אחת או שתיים. הנוסעים צריכים לרדת. זה קו שמקשר לבני ברק, לא בתוך העיר. יש מספיק קווים פנימיים בתוך העיר. רק כדי להבהיר יש קו 92, יש קו 292 ויש 192.
היו"ר אורי מקלב
מה השוני בין קו 92 שיוצא מפתח תקווה ובין קו 292 שיוצא מגני הדר?
מנחם פולק
יש 92 שיוצא מגני הדר מסתובב בכל העיר ומגיע לבני ברק. יש 292 שיוצא מגני הדר ישירות לבני ברק. היום הנוסעים בגני הדר לא צריכים להגיע לבני ברק, כי יש להם את קו 292 ספיישל. הם צריכים 92 היום כדי להגיע לכפר אברהם. עכשיו כפר אברהם זה קווים שקשורים לפתח תקווה, זה לא קשור לגני הדר. לכן קו 92 אמור להתחיל לפחות מכפר אברהם ובכלל לא להיכנס לגני הדר שזה מוסיף לו למסלול הרבה יותר.
היו"ר אורי מקלב
מה היה אם היינו מזמינים את תושבי גני הדר? מה הם היו אומרים? יש מישהו, הוא לא מייצג את גני הדר, הוא מייצג את בית הספר. מי עוד מתושבי פתח תקווה רוצה לדבר? בבקשה הרב לרנר.
דב לרנר
שמי דב לרנר. אני מנהל מוסדות חינוך דת "פרי מגדים". יש שמה 800 תלמידים. יש לי במערך 80 עובדים שרובם ככולם מגיעים מבני ברק. התכתובת שלי עם חברת דן מתחילה כבר בספטמבר 2004. חלק מהמכתבים נכתבו גם למשרד התחבורה ולא נעניתי על ידיהם. זה ביחס למה שהרב מקלב שצריך לכתוב הן לחברת דן והן למשרד התחבורה. אז אני לא קיבלתי תשובה ממשרד התחבורה. יש לי את אישור מספר הפקס ששלחתי למשרד התחבורה. בכל אופן, הבעיה העיקרית של גני הדר. יש לנו מצב שאנחנו נמצאים מול גוף שהייתי אומר שהוא אטום לדרישות הציבור. אני חוזר ואומר הוא אטום לדרישות הציבור. מה שהיה מבחינת חברת דן זה יישאר. אם אני מסתכל על המכתב ששלחתי בספטמבר 2004, זה פחות או יותר אותו מכתב שאני שולח להם גם בשנה האחרונה. אין שום שינוי בזמנים, אין התאמה לצורכי הציבור. בתור דוגמה אני אגיד, אוטובוס שצריך להגיע בסביבות השעה 08:00 בגני הדר, וממתינים לו עשרות עובדי הוראה, לא רק ממוסד "פרי מגדים" , גם ממוסד "בעל שם טוב " ומעוד מוסדות חינוך. ביקשנו כבר בעבר להקדים אותו בחמש או עשר דקות כדי שיגיע לשעה 08:00. הדבר לא נעשה. להערכתי חלק מהבעיות של חברת דן זה שהקו הוא קו סיבובי, האוטובוס יוצא משם מצד אחד הוא גם יוצא מהצד השני, וזה מתומרן. אין שום נכונות להגדיל את התדירות של האוטובוסים בפרט בשעות הערב כשאנשים עומדים כמו בשעות הבוקר. רק השבוע ביום ראשון נמסר לי שאחת הנוסעות באוטובוס שיוצא בשעה 7 בערך מבני ברק, נפלה מחוסר מקום ישיבה. עדיין לא קיבלתי דיווח מה קרה שם אבל נפלה נוסעת. איך אמרה המנהלת של בית הספר, אולי בזכות זה אותה אישה שנפלה, חברת דן יהיו מוכנים להוסיף מקומות ישיבה. הייתי מגדיר את הבקשה שלי להגדיל את התדירות של הנסיעות. אם אני נמצא ברחוב עזרא בבני ברק אני יכול להגיע לכל הארץ בזמן שאני ממתין מקו אחד לקו שני. זו תדירות של שעה. זה הכי פחות. לפעמים זה יותר. לדעתי ולדעת תושבים רבים צריך להגדיל את תדירות האוטובוסים כך שהם יגיעו כל חצי שעה. יש להתאים את הזמנים לצורכי המקום. למשל, מוסדות חינוך מסיימים ביום רגיל בשעה 1, או ב-4 אחרי הצהריים מעונות, האוטובוס יוצא ב-1 או ב-1 וחמש דקות. עובד הוראה שמסיים את העבודה בשעה כזאת לא יכול להספיק לאוטובוס. קו 292 זה כל שעה. 92 דיברתי על זה קודם, תיסע לטייל במרחבי ישראל, תעלה על 92, כעבור רבע שעה תגיע באותו זמן כמו 292 כעבור שעה. וזו השאלה, למה חברת דן לא מוכנה להיות משען או יותר נכון לתת שירות שהציבור נצרך לו ולא מה שהיא רוצה לתת?
מרינה סולודקין
השאלה אם חברת דן מסובסדת על ידי המדינה?
היו"ר אורי מקלב
חברת דן, תשובה לחברת הכנסת סולודקין.
דרור גנון
חברת דן היא חברה פרטית. היא עשתה שינוי מבני לפני מספר שנים. היא פועלת באופן מסחרי מלא. יש לה הסכם עם מדינת ישראל שבו היא מסדירה את כל הנושא של התפעול השוטף שלה. ההסכם הזה כולל גם סבסוד כזה או אחר על הפעילות מאחר ומדובר כאן בחברה שהיא חברה היסטורית. הסובסידיה מתחלקת לשני חלקים, יש סובסידיה שנותנים שהיא נקראת ייעודית שנותנים את זה על נושא הילד או קשיש, שהמדינה מסבסדת 50% ומשלימה, ויש סובסידיה שוטפת שהיא לטובת הגדלת תקציב והפעילות של החברה. חברת דן יש לה הסכם. ההסכם הזה מטבע הדברים מאחר והם הפכו להיות חברה פרטית,
מרינה סולודקין
אז בסופו של דבר חברת דן מסובסדת.
דרור גנון
היא מסובסדת אבל מפעם לפעם מהסכם להסכם אחוז הסובסידיה קטן והחברה מחזיקה את עצמה בזכות עצמה. זאת אומרת הם התייעלו והם היום מקטינים את הסבסוד מהממשלה.
מרינה סולודקין
אבל בכל זאת יש פיקוח.
דרור גנון
בוודאי, אני אתייחס לזה. בוודאי.
היו"ר אורי מקלב
עכשיו נציגי בני ברק רוצים לדבר. למה הבעיות הן אחרות בבני ברק לעומת פתח תקווה.
עידו פורנברג
שמי עידו פורנברג, נציגו של מי שהזמין פה את הוועדה, הרב גולדנטל מדגל התורה, מסיבה אישית לא יכול להשתתף. ראשית בעניין התגובות של חברת דן. לצערנו הרב, אני יכול להביא פה שמות על כל מיני נושאים אחרים שאנשים פנו, הנושא האחר זה כידוע התחנה הסופית בקריית הרצוג, דבר ששוחחו עליו עם יושב ראש הוועדה. הרב ברלסר שוחח. מחכים לתגובות. תגובה אחת שכן הגיעה היתה פשוט תגובה לא אמיתית. הם כתבו שהתחנה הסופית שם היא כבר היתה שנים ברחוב אברמסקי. ועוד זה הגיע מלשכת המנכ"ל. זה אני מדבר על עניין התגובות. אני אביא גם מקרה ספציפי מהחודש האחרון, למה אין תגובות מחברת הדן. זה לא הנושא שעליו אנחנו מדברים כעת. זה פשוט להגיד, שתושבים רבים אומרים שהם פונים לחברת דן, פשוט אין תגובות. גם אנחנו כאשר קיבלנו איזו תגובה על איזו נושא, תגובה לא אמיתית, והחזרנו תשובה על זה, מחכים עד עכשיו לתגובה ועד עכשיו אין. אני מקריית הרצוג.


דבר שני בעניין משרד התחבורה. שואלים למה אנשים לא פונים למשרד התחבורה? אז קודם כל משרד התחבורה, עד שהם מגיבים זה כמה חודשים. גם אנשים לא יישרפו יום שלם כדי לנסוע למשרד התחבורה ירושלים. כששולחים להם מכתב הם מזמינים לחקירה. פרוצדורה. הייתי שמה ואני יודע.
היו"ר אורי מקלב
על זה יש לי גם מה להגיד. דורשים לבוא לחקירה כאשר יש תלונה ספציפית על נהג מונית או נהג אוטובוס שדורשת העמדה לדין. אז צריך חקירה ואתה צריך לבוא להעיד.
עדיו פורנברג
אני מדבר לא על דן, אלא על משהו אחר. היתה חקירה והיה צריך להגיע. זה לקח חודשים וזה פרוצדורה.
היו"ר אורי מקלב
אני אומר שוב לתושבים, התלונות לא צריכות להיות רק לחברה, אלא גם לרגולטור הממונה עליהם. זה צריך להיות באופן מובנה. כשכותבים מכתב כותבים לשני הגורמים וגם לוועדה של הכנסת. אתם גם צריכים להשתמש בכלי הזה.
עידו פורנברג
עכשיו נדון בעיקר על הקווים של בני ברק. אני עכשיו אדון על קווים 2, 5, 6. ישנם גם תמונות מהימים האחרונים על העומס בקו 6 אצל משפחת מוסקט מקריית הרצוג. משום מה לא הסתדר להביא לפה את התמונות. אנחנו מדברים על אי עמידה בזמנים, כל יום כאילו לא קרה שום דבר. אין עמידה בזמנים, עומס, אפילו התעלפה שם ילדה. אני לא מדבר על גבר שמתעלף. אני מדבר על נערה. פשוט התעלפה באוטובוס בקו 6. סיפור ידוע. אין מה להכחיש. אתה יכול לשאול את הבן של צייגרמן, הוא היה שם. בעקבות הצפיפות. אני גם מדבר על ילדה קטנה שצעקה אימא, והאימא שלה לא ראתה אותה והיא לא ראתה את אימא מחמת עומס שיש בקווים. זה קורה בעיקר בבקרים. זה קווים מקריית הרצוג לבני ברק.
היו"ר אורי מקלב
אם יש עומסים בתנועה, אז משנים את מסלול הקו לעיתים. בואו נסיט את הקו בהסכמה ששם העומסים הם פחותים, לא צריך לעבור דרך הצומת ההיא ודרך הקניון שהיא עמוסה מאוד. יש בעיה דומה בפסגת זאב בירושלים, אנשים מחכים שם שלושת רבעי שעה. מומחי תחבורה ניסו לפתור את זה ועדיין אי אפשר לפתור את הבעיה. אנשים עם רכבים פרטיים יוצרים פקקים, כולם יוצאים באותה שעה. אי אפשר לפתור את זה בקלות. אבל אני רוצה גם פתרונות.
עידו פורנברג
יש לי פתרון אחד, שיושב ראש הוועדה יבקש מחברת דן שלא רק בשבועות האחרונים שיודעים שאמורה להיות פה ישיבה בוועדה מוסיפים איזו מפרקית. שיעשו את זה קודם כל באופן קבוע ותמידי. לא מתי שאמורה להיות וועדה להוסיף מפרקית בשביל להגיד שיש לנו פתרון.
קריאת ביניים
זה פשוט לא נכון מה שאתה אומר.
עידו פורנברג
בקו שיש סיבוב פעם אחת בבוקר. המציאות היא שאנשים מתלוננים על קו 6. המציאות היא שמרחוב קובלסקי ונורוק בקריית הרצוג לא מעלים נוסעים. יש לנו את הרב יהודה הבר שהוא נציג של חברת דן. הוא ניסה לטפל בזה כבר כמה פעמים. לא מעלים נוסעים. יש בעיות בקו 6, בקו 5. אני מדבר על הבוקר, שלא מעלים נוסעים.


ביום חמישי הרב גולדנטל קיבל תלונות שמתחילים מסלול מרחוב אברבנאל. יום חמישי, בשעה 20:17 בערב עמדתי ברחוב אברבנאל, אני רואה קו 2, מפרקית, מתחיל מרחוב אברבנאל ולא עשה את כל המסלול של קריית הרצוג. על המקום התקשרתי לכמה אנשים שקצת הרצוג. שאלתי את הנוגעים בדבר למה? אמרו, כן, יש עכשיו אוטובוס אחר שעשה את המסלול בתוך קריית הרצוג. אמרתי , אבל מה זה הדילוג הזה? אין כזה דבר לדלג. אוטובוס אמור לעשות את כל המסלול. אמרו, כן, כשהאוטובוס מאחר והוא מגיע באותו זמן עם השני אז הוא פשוט מדלג. זאת אומרת שיש מצבים מאחרים. זה סיפור של יום חמישי בערב. זו עובדה. הלאה. יש מצב של עשר בעמידה באופן קבוע.
מרינה סולודקין
אדוני היושב ראש, טוב שאנחנו דנים בנושא זה. בלשכתי יש והיו תלונות על תחבורה ציבורית בגלל שהציבור שאני מייצגת כמו הציבור שלך משתמש באוטובוסים וברכבות מכל הסוגים שיש במדינה, ואני צריכה לומר לכם שהבעיה היא כללית. למה? מדינת ישראל חושבת שהיא קטנה וזה לא נכון. הגענו לפני 20 שנה, היו אז 5 מיליון אנשים ועכשיו אנחנו 7 מיליון איש. אבל התחבורה היא כמו במחצית הראשונה של המאה ה-20. לפני זה היו רק אוטובוסים. עם הכנסת הרכבות היה כאילו מהפך אבל יש המון תלונות על הרכבות. הרכבת הקלה, אני ויואל חסון חנכו אותה בירושלים ואמרנו זה לזה, זה ייקח עוד כמה חודשים עד שתהיה רכבת קלה. רכבת תחתית בתל אביב אני חושבת שזו אגדה, שאנחנו נראה אותה עוד הרבה שנים. וזה לא עובד. וזה לא יעזור אם נטפל רק בבעיות שנובעות מחברות דן ואגד. צריכה להשתנות התפיסה במשרד התחבורה ואצל שר התחבורה שאני מעריכה עד מאוד שנכח כאן בכמה ועדות. לשר צריכה להיות תפיסת על, על פני כל הבעיה. אנחנו זקוקים למהפך.


דבר שני, כאשר איחרו את האוטובוסים עם חברה חדשה במודיעין, גם אני, גם אתה, עוד הרבה, צענו על מופז שהיה שר התחבורה. בעקבות זה אכן השתנה המצב. האיחור היה דבר שבשגרה. אנשי מודיעין שעובדים בירושלים לא יכלו להגיע בזמן לעבודה. נאמר כאן שמרגישים אטימות. קודם כל האזרחים משלמים בעד השירותים. המדינה גם מפקחת וגם נותנת סבסוד לחברות. משרד התחבורה צריך לחשוב על האזרחים. דבר שני, הוא המשרד צריך לומר לנו לדאוג לתקציבים. מספר האוטובוסים תלוי במדינה גם. זה לא רק חברת דן. זה גם חברת דן. תודה.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מאוד מודים לך על ההשתתפות שלך. אנחנו יודעים שאת עירה מאוד לפניות הציבור. אתה יכול להמשיך.
עידו פורנברג
ניסו פה להגיד מתי יש עומס, אפשר לפנות למשפחת מוסקט מקריית הרצוג. הם היו אמורים להביא תלונות מהשבוע האחרון. עוד דבר, בשעות הצהריים, מבני ברק לקריית הרצוג פשוט זה קטסטרופה. קו 2 , עומס, עומס, עומס. קו 5, קו 6, כולם זה קטסטרופה.


עוד דבר, 10 בעמידה באופן קבוע. אין לי בעיה שיהיו עשרה בעמידה באופן חד פעמי. אם רואים שזה מצב קבוע, הסברה אומרת שאמורים להוסיף עוד אוטובוס. חד פעמי, בסדר, אבל כזה נהיה קבוע. אחר כך, מה שכבר אמרנו, יש תחנות שהם לא מעלים. בשבועות האחרונים זה קרה כמה פעמים, הנהגים פשוט לא עמדו.


נושא נוסף זה השביתות בחברת דן. במשך השנתיים האחרונות היו שביתות פעמים, ועוד פעם אחת שהם עצרו רק ברחוב המכבים. אני יכול להגיד לשבחו של הרב יהודה הבר שפעם אחת הוא חסם בגופו את השביתה בחברת דן, כשהם התחילו את המסלול מרחוב אברבנאל. הרב יהודה הבר חסם בגופו את האוטובוסים שלא תהיה עובדה בשטח כשהיו שביתות.
היו"ר אורי מקלב
מה זה נקרא חסם בגופו? איך הוא יכול לחסום בגופו שביתה?
עידו פורנברג
הוא נעמד לפני האוטובוסים שיתחילו את המסלול כמו שהם צריכים. אין שביתות.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת שביתה פנימית רק של האזור שלכם?
עידו פורנברג
שביתה שהם לא אספו מקריית הרצוג עקב הבעיה של התחנה הסופית שעיריית בני ברק לא נתנה להם מקום.
היו"ר אורי מקלב
זה לא היה שביתה.
עידו פורנברג
כשיש תחנות שלא מעלים זו שביתה. וזה בצדק, כי הם לא חונים במקום חוקי.
היו"ר אורי מקלב
אתה חי בתוך העניין הזה. כשאתה אומר שביתה בדן אז אני הבנתי, כשאמרת הוא חסם בגופו, אז אני רצית לחבר אותו עם עופר עיני כדי שיעזור לו. עכשיו יש בחירות להסתדרות. אתה בתוך העניין אז אתה חי את זה. אנחנו מחוץ לעניינים אז אנחנו צריכים לדעת מה זה קו 2, קו אחר. לא כולם יודעים את פרטי הפרטים של כל קו. זה בקשר לקריית הרצוג. מה עוד?
עידו פורברג
קו 8 בבני ברק, הרבה מתלוננים כנגדו. לפעמים גם הוא עמוס. רכבים קטנים ובצדק, כי הוא מגיע לשכונות, אבל מבקשים להוסיף. אמרתי, מבקשים להוסיף.


עכשיו חלק מהפתרונות, קו 2, 5, 6, עקב הבעיה של המסוף, אין לי עניין להכניס פה את הבעיה של המסוף. מגיעים נהגים חדשים ובצדק כי נהגים ותיקים לא מסכימים לעבוד בקווים כאלה. מגיעים נהגים חדשים, לא מכירים את המסלול. עקב כך הם נוסעים לאט. על ידי כך נוצר מצב שאין אוטובוסים.
היו"ר אורי מקלב
האם לדן יש פקחים שמפקחים על זה?
עידו פורנברג
סליחה שאני אומר, גם הפיקוח שהם שמים, אני לא רוצה לדבר כאן נגד מישהו אישית, הם העמידו פקח בשביל האוטובוסים. עד שאין כתבה בעיתון או משהו המפקח שם פשוט לא יודע לעבוד. וכשיש כתבה למחרת יודעים ממש לסדר מה שצריך.


פתרונות אנחנו יכולים להציע, אין לנו בעיה. שם כך, נהגים חדשים שיהיה להם מלווה לסיבוב הראשון שיכירו את המסלול. אוטובוס רזרבה קבוע שיהיה, לא חסר מקרים, בבקשה בקו החם, יש פה את קו 6. אני מסכים שאם פעם אחת נהג יושב שבעה אז אי אפשר תוך שנייה להשיג נהג חלופי. אבל במשך שבוע, בבקשה יש לכם פה את הכתבה.
היו"ר אורי מקלב
מה אתה מראה? אתה לא מדבר אל דן. אתה מדבר אלינו.
עידו פורנברג
זו היתה השבוע כתבה של תושבת שכתבה על מה שקורה בקו 6 בבוקר. יש לנו רעיונות לפתרון. קווים בינעירוניים שיגיעו לתוך בני ברק שיוכלו גם כן לאסוף. יש את זה באלעד אגד תעבורה, גם בינעירוניים שאוספים את הפנימי גם . זה עוזר. בנוסף, תיאום עם הסמינרים. היו עכשיו שבועיים של מבחנים בסמינרים. עקב כך, קו 6, בשעה 8 בבוקר היה עמוס. הרעיון הוא לתאם עם מוסדות החינוך שנמצאים לאורך הקווים, ליצור איתם קשר, לדעת מתי יש עומסים, להוסיף אוטובוס. קו מתוך בני ברק ללא הורדת נוסעים אלא רק העלאת נוסעים, מבני ברק לקריית הרצוג, בלי להעלות ולהוריד נוסעים כל פעם, רק להעלות נוסעים. בתוך בני ברק לקריית הרצוג, להוציא שני אוטובוסים בו זמנית. יש את השעות העמוסות, להוציא פשוט שנים בו זמנית, ב-07:30 בבוקר. להכניס גם רכבים קטנים בשעות העומס. הרכבים הקטנים יכולים יותר לעקוף וכדומה. גם להוסיף מפרקיות.
היו"ר אורי מקלב
כל הבעיות שאתה העלית עכשיו זה אמור לגבי שעות העומס בלבד או זה לאורך כל שעות היום?
עידו פורנברג
בעיקר שעות העומס. אני פשוט מכיר את כל המכתבים, תמצתנו אותם בדף אחד בשביל להקריא אותם בקצרה, אני לא מקריא את כל המכתבים. כמו כן, האוטובוס האחרון של הקווים. קרה לעיתים שאנשים מחכים לו והוא לא מגיע. אם זה שייך, שיהיה קו בשעה האחרונה, כמו למשל מ-11.30 עד 12:30 בלילה של אנשים שלא הגיע אליהם אוטובוס, הם לא יודעים למה. שידעו ליצור קשר. עם מי יש להם ליצור קשר? משעה 11:30 עד 12:30 זה סיום השירות. יש הרבה פעמים שאנשים מחכים בתחנות, זה קרה כמה פעמים, האוטובוסים לא מגיעים. אנשים לא יחכו סתם בלילה. פשוט שיהיה מענה האם האוטובוס עבר או האוטובוס לא יגיע כי קרה לו מה שקרה. שיהיה צד שני.
היו"ר אורי מקלב
יש מודיעין? אתם מכירים את הטלפון של המודיעין? יש מענה אנושי?
קריאה
לא צריך. אני תיכף אסביר.
היו"ר אורי מקלב
תתייחסו לזה .
עידו פורנברג
בפתח תקווה יש בתחנות אלקטרונית את הזמנים.
דובר
יש לנו
GPS. אנחנו עובדים גם על Next Bus שיהיה בתחנות. אם יש בעיה בחשמל איך אנחנו עושים את זה עם חשמל, אנחנו בתהליך.
דובר
משהו קטן. לציבור החרדי אין SMS. כל העולם רוצה לדעת, מודיעין עושה SMS. מודיעין אגד פתוח עד לשעות הערב, שמונה או עשר בערב, הציבור החרדי לא יכול להשתמש ב-SMS, לחייג כוכבית 2800 את הזמנים של אגד.
היו"ר אורי מקלב
הריכוז של אגד, בקווים בינעירוניים עובד גם עד 12 ואחת בלילה. אנשים שפונים אליי מדווחים על זה. יש ציבור של שני אוטובוסים ברחוב שרי ישראל. האוטובוס הזה לא הגיע וקו 402 לא הגיע וכשאני תוהה וכשאני פונה יש לי מענה אנושי גם אחרי חצות. גם לגבי הצפון יושב גם בתל אביב ורק ריכוז ירושלים יושב פה. לכל התושבים צריך להיות את הטלפון הזה ובמיוחד אתם שאתם עסקנים ופועלים בקשר לזה.
עידו פורנברג
עוד דבר שהתבקש. תושבי פרדס כץ מבקשים אם אפשר להקים להם קו מפרדס כץ לבני ברק. כלומר אוטובוס כמו קו 8, המיניבוסים החדשים שחברת דן הביאה, שיהיה גם להם קו מפרדס כץ לבני ברק. אין להם פשוט אוטובוס. הם צריכים להגיע או לאברבנאל שזה קריית הרצוג, מקריית הרצוג לפרדס כץ או ז'בוטינסיקי.


תושבי בני ברק מבקשים אם אפשר להקים להם קו ישירות לרכבת ללא הורדת נוסעים. מבני ברק ישר לאזור הרכבת בתל אביב, הבורסה בתל אביב, כל האזור. הם גם מבקשים. יש עוד שביקשו לרכבת. שיהיה ישירות בלי הורדת נוסעים.


תושבי קריית הרצוג מבקשים אם אפשר, אלה שחוזרים מאוחר מאשדוד או מירושלים יש להם אוטובוסים עד 1 בלילה, עד שהם מגיעים לבני ברק, אין משמה אוטובוס לקריית הרצוג בלילה מאוחר. אם אפשר אוטובוס אחד, לא משנה איזה קו, שיהיה בלילה מאוחר באזור השעה אחת.


עוד דבר, כרטיסיות לילדים. דבר פשוט. ההורים לא יודעים כמה נשאר, הם מבקשים אם אפשר להחזיר לילדים עד גיל מסוים בני 10-11, אם אפשר לעשות להם כרטיסיות בשביל שההורים ידעו מה המצב של הילדים כמה כסף נשאר. ילדים לפעמים מאבדים כרטיסיה.
איתן פיקסמן
ילד שנאבד לו יש לו ביטוח על הכרטיס.
עידו פורנברג
עוד דבר אחרון וסופי זה שתושבי בני ברק שואלים כזאת שאלה, אם הם רוצים לנסוע כמה תחנות, 4 או 5 תחנות, למה הם צריכים לשלם מחיר של 6 שקל כמו עד לתל אביב? שישלמו פחות. חברת קווים לוקחת 5.10 שקל. בכסף הזה נסעתי שבוע שעבר מפתח תקווה עד קריית אונו. בבקשה.
היו"ר אורי מקלב
סבי זכרונו לברכה, אם הוא היה חי היום הוא היה בן 110, אני זוכר שהוא היה בא לבקר אותנו, הוא היה מגיע מפתח תקווה, הוא נסע בקו 66 או 91, אני לא זוכר באמת את הקווים, היה נוסע עד פרדס כץ ולא ממשיך עד רבי עקיבא כי מפרדס כץ היה מחיר יותר זול, מפרדס כץ הוא היה הולך ברגל לכן הוא גם האריך ימים, היה חוצה את כל רחוב הרצל, היום רחוב הרב שך, היה חוצה את הכול, היה מגיע רחוק מאוד, הוא לא היה נוסע בשני אוטובוסים, עד ז'בוטינסיקי זה היה יותר יקר, אחר כך היה צריך ללכת ברגל או אפילו באוטובוס. אני רק רוצה להגיד לך שאז המחירים היו יותר יקרים. לתא אביב היה מחיר אחר ובתוך העיר היה מחיר אחר, כשהמחיר הנמוך היה בתוך העיר. הם צמצמו את זה, עשו את זה מחיר אחד כמו בנסיעה עירונית.
עידו פורנברג
תוך כדי קיבלתי פה דיווח מהרב ברוסטוייר, הוא ביקש אם אפשר לבקש, מאחר ועיריית בני ברק וחברת דן קיבלו את חוות הדעת של מבקר המדינה לעזוב את קריית הרצוג, אז מפחדים שהחל מעוד חודש וחצי יתחילו האיחורים כי הם לא יהיו באזור. אם אפשר לבקש מהוועדה שתשים עליהם עין שפשוט יעמדו בזמנים. לעמוד בזמנים. חברת דן אמורים עכשיו לעבור, חברת דן, עקב הוראה של מבקר המדינה, לעבור מקריית הרצוג למקום אחר, התחנה הסופית.
הערת ביניים
איפה אתה גר?
עידו פורנברג
אתה צודק אבל אני נציג ציבור. אני, ההורים שלי גרים בקריית הרצל.
קריאה
הוא יודע את הפרטים כל כך, כאילו הוא גר שם.
היו"ר אורי מקלב
אני רואה את זה לזכותו.
עידו פורנברג
אני נציג של הרב גולדנטל.
היו"ר אורי מקלב
עכשיו הבנתי, התחנה הסופית, תחנת המוצא עוברת.
עידו פורנברג
אז שפשוט יעמדו בזמנים. הם צריכים לעמוד בזמנים כי צריכים לעשות סיבובים גדולים. בעוד חודש וחצי אמור להיות שינוי.
היו"ר אורי מקלב
אתה מעלה את הדבר הזה כדי שלא יהיו שיבושים נוספים. קודם כל אני מאוד מודה לך עידו. אני מבין שגם היינו קצת חסרי סבלנות, ואתה לא אשם בזה. זה אוסף של תלונות וזה הרבה זמן. עצם הצגת הדברים, ואוסף הדברים, וסוגים של בעיות זה לא מוריד מהעוצמה ומהתוכן ומהערכיות של הבקשה שלך. מאחורי כל קו עומדות הרבה בקשות והרבה תלונות. יש שאיפה לשפר ולהציף את הבעיות. אני חושב שהמסר הובן, עמידה בלוח הזמנים, פיקוח, צפיפות באוטובוסים. התייחסתי למה שאתה מייצג ולמי ששלח אותך שזה המרכז לפניות הציבור. אני מאוד מעריך את העבודה שעושה הרב גוולדנטל. עכשיו לדוברים הבאים.
מנחם פולק
יש כמה נקודות שאני אולי טיפה אחזור עליהן. הכנתי מכתב, השתדלתי לתמצת את הדברים. לפני חודש וחצי עברתי לגור בעיר בני ברק בשכונת קריית הרצוג, לפני זה גרתי בעיר לוד. לפרנסתי אני עובד בתל אביב כך שכל יום יוצא לי להשתמש בתחבורה הציבורית. כאשר גרתי בלוד כמעט ולא נתקלתי בבעיות או תקלות בלתי צפויות בתחבורה הציבורית. כאשר עברתי לבני ברק חשבתי לתומי שאוכל לקצר את הנסיעות. מהר מאוד התברר לי שטעיתי. בכדי להגיע למקום עבודתי עליי לקחת שני אוטובוסים, הראשון קו מס' 2 עד תחנה הראשונה בקריית הרצוג מרחוב ז'בוטינסקי ומשם אני ממשיך לתל אביב. בדקתי בשירות הלקוחות של דן. נאמר לי שבכל 12 דקות צריך להיות אוטובוס קו 2. ככה גם מצוין בתחנה, יש שם את הזמנים, כתוב שם כל 12 דקות בשעות האלה משעה 8 בבוקר. כל יום אני מגיע לתחנה בשעה 8 בבוקר ובחודש וחצי האחרונים לא הצלחתי למצוא מתי השעה הקבועה שקו 2 יוצא. לפעמים הוא יוצא ב-08:10, לפעמים 08:15, לפעמים ב-08:20 ולפעמים אפילו בשעה 08:25. המצב הזה נחשב מצב רגיל. זו התחנה הראשונה כך שאי אפשר להגיד שהיו פקקים או משהו. שם זה התחנה הראשונה והתחנה הסופית. לפעמים הוא עומד ברחוב אברמסקי על הסיבוב שמה איפה שהיו את הבעיות, לפעמים הוא מחכה, או שהאוטובוס מגיע והנהג הולך לשתות קפה וחוזר אחרי 10 דקות. כך שכל יום הוא יוצא בשעה אחרת בין השעה 08:00 לשעה 08:25. על זה כבר אנחנו לא מתלוננים. כל הנוסעים כבר התרגלו למצב. בלוד ובתל אביב אף פעם לא נתקלתי במצב שאומרים שיש אוטובוס בשעה מסוימת והאוטובוס לא מגיע. בבני ברק הדבר הזה קורה כל יום. בהתחלה כשרק הגעתי לבני ברק התלוננתי פעמיים, שלוש, ראיתי שאין שום תגובה. נעביר את זה לסדרן. שום דבר לא השתנה אז פשוט הפסקתי להתלונן והתרגלתי.
היו"ר אורי מקלב
איפה התלוננת?
מנחם פולק
התלוננתי לשירות לקוחות לדן במספר 036933320. התלוננתי בעל פה. אני אספר סיפור אחד שקרה כדי לשקף את המצב שקורה בתחבורה הציבורית. זה היה לפני חודש בדיוק, בתאריכים 12 -13 בדצמבר. זה היה יום ראשון, שני. זה היה תחילת החורף, בימים הראשונים של הסערה, היו רוחות חזקות, גשמים ירדו ללא הרף, ומזג האוויר היה מאוד קר. הגעתי לתחנה כהרגלי בשעה שמונה בבוקר. ראיתי בתחנה שיש קצת יותר אנשים מהרגיל. נאמר לי שכבר רבע שעה לא יצא אוטובוס. חשבתי שאולי היום האוטובוס יגיע בזמן כי האוטובוס הקודם לא הגיע. המתנו בתחנה אני ועוד אנשים רבים נוספים כאשר אנחנו מנסים להסתתר בתחנה מפני הגשם שירד. בתחנה היו אנשים מבוגרים, ילדים ותינוקות וכולנו ממתינים לאוטובוס שלא מגיע. אחרי חצי שעה של המתנה נורא כעסתי, איך יכול להיות שאחרי 45 דקות לא מגיע אוטובוס וככה מתעללים בנו? היה שם אדם מבוגר, כל כולו פשוט רעד מקור, וכל הזמן הוא שאל בתחנונים מתי מגיע אוטובוס? מה קרה היום? ראיתי שזה המצב התקשרתי שוב לשירות הלקוחות. פשוט צעקתי עליהם, איך אתם ככה מתעללים באנשים? ככה אנשים מבוגרים מחכים, אוטובוס שהתדירות שלו צריכה להיות כל 12 דקות וכבר 45 דקות אין אוטובוס. הם לא אמרו הרבה, הם אמור נעביר את זה לסדרן, נבדוק את זה. ניסיתי להגיד להם, אני רוצה תשובה. הם הבטיחו לי שיחזירו לי תשובה. השארתי מספר טלפון וכמובן שלא חזרו אלי עד היום.


אחרי 5 או 10 דקות כאשר עדיין לא הגיע אוטובוס התקשרתי שוב ונתתי לאותו אדם מבוגר לדבר. הוא פשוט בכה לנציגה בטלפון, איך לא מגיע אוטובוס, כולי רועד מקור, ואני הולך למות כאן. לא שמעתי מה הנציגה ענתה לו. אני מתאר לעצמי משהו כמו, נעביר את זה הלאה וזה בטיפול וכדומה. בשעה 08:40, אחרי שעה בלי אוטובוסים הגיע אוטובוס שהתמלא אחרי שתי תחנות. לא היה מקום אפילו לעמוד אז הוא דילג על כל שאר התחנות ויצא לרחוב ז'בוטינסיקי ישר.


למחרת הגעתי שוב בשעה 08:00. וקרה אותו סיפור. שוב פעם נורא כעסתי, התקשרתי שוב, הבטיחו, אני כבר לא סמכתי עליהם, הקלטתי את השיחה, יש לי אותה כאן, שאני מדבר עם הנציגה, זה היה בשעה 08:30 ושוב פעם הנציגה מבטיחה לי אנחנו נעביר את זה לסדרן. אמרתי לה, אתמול גם אמרתם לי את אותו דבר, אני רוצה עכשיו לשמוע, תני לדבר עם הסדרן. ושום דבר. היא אומרת לי, אין לי מה לעשות, אני לא יכולה להעביר, ושוב פעם היא הבטיחה לי שהיא שהיא תחזור אליי כשתהיה לה תשובה. שאלתי תוך כמה זמן? היא אמרה לי, תוך 10 דקות. אחרי 10 דקות לא חזרו אליי. אני התקשרתי, ושוב, אין לי עדיין תשובה, אני אחזור אליך. וגם אז היא לא חזרה.


למחרת, העניינים התחילו להסתדר כל 20 דקות בערך מגיע אוטובוס. מאותו יום כמעט כל יום אני פוגש את אותו אדם זקן. יש לו טראומה מזה. הוא כל יום מספר לי, לפני חודש, ומה קרה, ולא אוטובוס אחד, ולא שניים, ואני הלכתי להתעלף והלכתי למות והוא כולו ככה חודש וחצי כל יום הוא מספר לי את אותם דברים. אני כל פעם שומע את זה. אני חושב איך אפשר ככה להתעלל בציבור שלם. היו שם ילדים קטנים ומבוגרים ויש רוחות וקר וגשמים ושום דבר.


אני בטוח שכל אחד ואחד מכם רוצה לטפל ויכול לטפל ואני בטוח גם שכל אחד יעשה מה שהוא יכול. עוד נקודה אחת לפני שאני מסיים. כל יום אני עולה בתחנה הראשונה כמו שאמרתי. תמיד בערך אחרי 5 תחנות אני צריך לקום כי אנשים מבוגרים עומדים. אין יום שאין פחות מ-10 אנשים עומדים. כל יום בממוצע 10 עד 15 אנשים עומדים, ואני מדבר רק על התחנות של קריית הרצוג כיוון שאני יורד בז'בוטינסקי.
היו"ר אורי מקלב
עכשיו אני שואל אותך על ההמשך, אם איזו חברה אתה ממשיך בנסיעות?
מנחם פולק
אני ממשיך גם בחברת דן, עם קו 70 או קו 51. שמה הרבה פעמים יש ממש עומס מאוד גדול. אבל התדירות שלהם הרבה יותר גבוהה. כלומר בתוך 10 דקות עוברים בערך שני אוטובוסים 51, שניהם עמוסים.
היו"ר אורי מקלב
מנחם, קודם כל תודה רבה. זה מלמד אותי שלהכין בכתב דברים זה טוב. הדברים שלך עשו עלינו רושם. הדברים כנים. אנחנו נצפה לתשובה של חברת דן בעניין הזה, אם לא עכשיו אז אחר כך . אנחנו גם מודים לך על זה שהייתי עקבי כאשר טלפנת לטלפון שירות הלקוחות. אולי מה שעשית הביא לתוצאות מסוימות ביום השלישי.
מצליח קזיס
מול התחנה יש שמה סדרן שהוא אחראי על הקו. ממש ממול. וחוץ מזה יש לך את יהודה הבר. עוד מעט נשים את הדברים בפרספקטיבה.
היו"ר אורי מקלב
ציפי אולארצ'יק בבקשה.
ציפי אולארצ'יק
קודם כל אני מאוד שמחה על התכנסות הוועדה שהדברים נשמעים. התפקיד שלי הוא מנהל תחבורה בעיריית בני ברק. הנושא של תדירות האוטובוסים זה נושא חשוב. גלשתי באינטרנט היום בבוקר. קו 2 . מה שמוצב על התחנות, כתוב תדירות בשעות שיא דרך אגב, 3 עד 8 דקות. שעות שפל זה 9 עד 12 דקות, ובלילה 25 דקות. זה מה שמוצב על התחנות. באינטרנט אני יכולה להקריא, אין שעות מדויקות מתי האוטובוס אמור לצאת. זאת אומרת כתוב האוטובוס מתחיל בשעה 05:20, אחר כך ב-6 כ-12 דקות, ב-7 כ-8 דקות, ב-8 כ-12 דקות. זאת אומרת שבן אדם עכשיו יצא מהבית, נגיד בשעה 11:03, הוא לא יודע מתי חלפו 12 הדקות הקודמות ואיפה הוא עומד עכשיו. אחרי שהוא המתין 12 דקות ולא הגיע אוטובוס הוא לא יודע מה בכלל היה אמור להיות.
היו"ר אורי מקלב
לא, השאלה היא עקרונית. החל מאיזו שעה את חושבת שצריך כבר לפרט את הזמנים? פחות מרבע שעה גם צריך? נניח זה 12 דקות, צריך לכתוב כל 12 דקות?
ציפי אולארצ'יק
כן. צריך להיות פירוט לפי דעתי מדויק כי כאשר יש פירוט מדויק בן אדם פשוט יודע מתי האוטובוס אמור להגיע ומתי הוא אמור להתחיל להבין שהוא בעצם מאחר אותו, והוא גם יכול להתלונן. אם הוא בתחנה ראשונה והוא יודע שאמור שהאוטובוס אמור לצאת ב-08:02 לצאת, הוא רואה 08:10, אז הוא יודע שהאוטובוס איחר בעצם 8 דקות. היום הוא אפילו לא יודע מה להגיד.
מנחם פולק
בהחלט.
היו"ר אורי מקלב
נשלחה אלי הערת ביניים. הוא אומר לי אפשר לבדוק עם מרכז המידע של משרד התחבורה, כל קו, בטלפון או באינטרנט או בכוכבית 8787. אבל אנשים לא יודעים, לא יודעים את זה.
מנחם פולק
אני דיברתי עם נציג חברת דן ושאלתי שעות, יותר מזה, בהמשך לדברים, שאלתי, היא אומרת לי כל 12 דקות. אמרתי, מתי? היא אומרת לי, כל 12 דקות יוצא אוטובוס.
היו"ר אורי מקלב
מי שאומר לך את זה, מנכ"ל משרד התחבורה אומר לך את זה. יכול להיות שחברת דן לא מעוניינת לפרסם לוח זמנים כדי שלא יבקרו אותם ושלא יבואו בתלונות. יכול להיות. בכל אופן הרגולטור, האחראי הוא זה שמחייב. הוא מקבל את הדוח הזמני, הוא מפרסם את זה.
מצליח קזיס
הוא מפרסם את לוחות הזמנים של הרישיון. עכשיו אתם תמיד יכולים להקליד את המידע באתרים של החברות. החברות נותנות לכם מידע.
שלומית אבינח
מי שנמצא בתחנת אוטובוס לא יכול להתייעץ עם האינטרנט.
ציפי אולארצ'יק
הנושא של אינטרנט בבני ברק לא מקובל. תושבי בני ברק לא מחזיקים אינטרנט.
היו"ר אורי מקלב
אני אתן לדוברת לדבר, אחרי זה אלתר ואחרי זה אתם.
איתן פיקסמן
כך פעם מאשימים את דן, דן, דן. אין לי בעיה עם זה. אני שמח שמעבירים ביקורת. אני מאוד שמח על זה. אם יש דברים טעונים ביקורת אני אתקן מחר בבוקר, לא מחר אתמול. אבל ציפי היא אמונה על התחבורה הציבורית בבני ברק. היא מודעת לפקקים שיש שם בבוקר. בואי נעלה אני ואת רעיון בוועדת נוער שבשעת לחץ כמו שהם אומרים שהאוטובוסים עומדים שייסעו בבני ברק בכיוון חזון איש. פה המכוניות לא ייכנסו משעה מסוימת עד שעה מסוימת, שרק אוטובוסים ייכנסו ותאמינו לי שאנחנו נעמוד בזמנים.
מנחם פולק
כשאני נוסע אני לא נתקלתי בפקקים שהאוטובוס מחכה חוץ משני רמזורים ברחוב אברבנאל.
היו"ר אורי מקלב
גברת אוליארצ'ק השאלה שנשאלת פה, אני מניח שאתם מקבלים תלונות בנושא לוח זמנים אבל את כאחראית מנהלת מחלקת תחבורה את לא רק אמונה על פניות הציבור. אני מניח שאתם בעצם יושבים על כל נושא התחבורה, למצוא פתרונות, לזהות את צוואר הבקבוק, בעיות מיקום תחנות, תחנות סופיות. אני הרי יודע על תחבורה בינעירונית כמה אתם מעורבים בזה. אתם בדיאלוג עם חברת דן? אתם בישיבות משותפות עם הנהלת דן? אתם מנסים לקחת את התלונות ולמצוא את הפתרונות? יש ועדת תחבורה בכנסת המקצועית.
איתן פיקסמן
אני לא חושב שהיה מצב שעיריית בני ברק הביאה בעיות לחברת דן לאורך כל השנים שהיא לא נענתה במיידי על ידי חברת דן.
היו"ר אורי מקלב
אבך דווקא פורסמה עכשיו בעיתון שמשפצים את רחוב עקיבא, שיפוץ עמוק לסגירת הכביש וכל זאת כדי לשפר לנו את המעבר בתוך רחוב עקיבא בשביל התחבורה הציבורית.
איתן פיקסמן
הוא דיבר על לוד. אנחנו מדברים על בני ברק. בני ברק לא דומה לשום עיר אחרת במדינת ישראל, ולרע. לבטח לא לנגישות של תחבורה ציבורית, ואם יש סדרי עדיפויות וזה המקום בין כותלי הבית הזה לקבוע אותן לטובת עידוד השימוש בתחבורה הציבורית. הרי בני ברק צריכה להיות נושאת הדגל בעניין הזה. אני אומר את זה בצורה הכי כנה אדוני היושב ראש. איך אפשרות, מדברים פה על לוחות זמנים. החברים האלה שיושבים פה והם חלק אינטגראלי ממנהלי דן. ראש חטיבת התנועה בדן הוא דור שני בחברת דן. ועבדך הנאמן דובר דור שלישי בדן. סבא שלי עוד שירת את תושבי בני ברק, ואבי ייבדל לחיים ארוכים, ואנוכי. שירתנו את התושבים הנפלאים האלה באמונה ובהכרה. אומר דרור גנון ידידי היקר, שדן הפכה להיות חברה מסחרית. אבל אם דן למרות היותה חברת מסחרית תאבד את האנושיות ואת הרגישות ואת ההבנה לצורכי הלקוחות שלה לא תהיה זכות קיום להמשיך ולהיות חברה לתחבורה ציבורית. חברת דן היא בדיוק ההיפך מזה.
היו"ר אורי מקלב
אבל אי אפשר לשכוח שאתם חברה פרטית ואתם מונופוליסטיים.
איתן פיקסמן
אנחנו איננו מונופוליסטיים. בזמנו של סבא שלי היינו מונופוליסטיים. חבל שהוא לא יכול לענות לך.
היו"ר אורי מקלב
אבל אתה נוכח בתופעות הקיימות.
איתן פיקסמן
אנחנו בעולם תחרותי, אנחנו בעולם תחרותי.
היו"ר אורי מקלב
בעיקרון.
איתן פיקסמן
לא בעיקרון.
היו"ר אורי מקלב
התחבורה עשה את זה שזה לא יהיה לאורך ימים.
איתן פיקסמן
אני מברך על מה שמשרד התחבורה עשה. מי שלא עובד גם לא עושה טעיות.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו ניתן לגברת אולארצ'יק לסיים. אחרי זה אלתר ומיד דרור. יש לך מה להוסיף בעניין?
ציפי אולארצ'יק
כן. קודם כל אני יכולה לענות לו שעיריית בני ברק פנתה למשרד התחבורה ונענתה על שיפור התחבורה הציבורית בעורקים הראשיים וקיבלנו תקציבים וכרגע רבי עקיבא מטופל ורחוב השומר לאורכו, זאת אומרת שזה אהרון קלמן מתוכנן. זה ייקח קצת זמן. לא מדובר רק על אוטובוסים.מדובר על תוספת נתיבים, הסדרת הרחוב לתחבורה הציבורית. משרד התחבורה שותף לזה, אנשים מקצועיים.
היו"ר אורי מקלב
אתם מביאים את הצרכים של הציבור?
ציפי אולארצ'יק
אנחנו יודעים מה הצרכים של הציבור. משרד התחבורה ביחד עם נתיבי איילון מתכננים את הרחובות לצורכי התחבורה הציבורית, אבל מה שאנחנו בכל מקרה אומרים, עד שזה יתגשם, זה לא אומר שהציבור לא אמור לקבל את התדירות והזמנים שלו, ואם יודעים שיש שעות שיא עם פקקים אז צריכים להוסיף עוד אוטובוס. עוד אוטובוס כדי שיוכלו לעמוד בתדירות ובעומסים של התחבורה הציבורית. בבני ברק כפי שאמרו מקודם, אתה אמרת היושב ראש, שבעצם רוב התחבורה ובטח הילדים נוסעים בתחבורה ציבורית, בבוקר, בצהריים, בשעות שיא ידועות, בשעה 1 בצהריים. זה לא רק אוטובוסים, זה גם הסעות תלמידים של ילדים שבעצם לא נוסעים בתחבורה הציבורית.
היו"ר אורי מקלב
מה אחוז המשתמשים בתחבורה ציבורית בבני ברק אתם יודעים?
איתן פיקסמן
עירוני לא גבוה. יחסית, למרות שמדברים פה על צפיפות הוא עדיין נמוך. כי אנשים הולכים ברגל.
היו"ר אורי מקלב
אני הייתי תושב בני ברק בעבר ואני חושב שכמעט במשך 50 שנה הלכתי ברגל למרחק מרחוב חזון איש עד רחוב אברהם. זאת אומרת הלכנו ברגל,הלכנו ברגל. יש חוסר כסף להורים לשלם לתחבורה ציבורית או הסעות. בבני ברק עוד הולכים ברגל וזה טוב מאוד וזה בריא מאוד. אבל אין ספק שכשאדם עושה חשבון אני מגיע יותר מהר ברגל יותר מאשר אם אני אשתמש בתחבורה ציבורית, אז זה גם חלק מהמסקנה שמי שסובל מי זה, זה התושבים.
איתן פיקסמן
בגלל הכבישים בבני ברק אז הנהגים שלנו צריכים לנסוע במהירות אפס.
היו"ר אורי מקלב
אבל אני שואל את גרת אולארצ'ק, יש שיתוף פעולה חוץ מאשר עם משרד התחבורה? הם בתוך ועדות התחבורה הציבוריות יושבים גם נציגים שלך?
ציפי אולארצ'יק
הם תמיד יושבים בוועדות תנועה, הם תמיד מוזמנים, אין ועדה שהם לא מוזמנים אליה.
איתן פיקסמן
יתרה מזאת, אנחנו יושבים גם בוועדות תנועה, ועבדך הנאמן יושב קבוע עם וועדי שכונות מקרב הלקוחות שלנו. כלומר תצא קריאה ממך כיושב ראש, אני מתחייב כדובר חברת דן לשבת עם האנשים הנהדרים האלה ואחרים אחת לרבעון, אחת לחודשיים, מתי שתרצו אני אקדיש לזה זמן, כי אין פה ניגוד אינטרסים. יש שילוב אינטרסים. אתם הלקוחות שלנו ואנחנו משרתי הציבור. אנחנו ניזונים מכם, מתפרנסים מכם, אוהבים אתכם, וכל הדברים האלה הם ברי תיקון עם סיוע כזה או סיוע אחר, לכן אנחנו מברכים על היוזמה ובאנו בהחלט בשמחה ונבוא עוד פעם כדי לפתור את הבעיות.
ציפי אולארצ'יק
עוד שני דברים בקשר לקו 92. קו 92 הוא קו שבעצם נוסע גם בתוך בני ברק. אני הבנתי שמעוניינים שהקו הזה לא יתחיל מקניון איילון. בבני ברק אין נקודת קצה אחרת. אין לנו אפשרות. גם קריית הרצוג, רחוב אברמסקי יש לנו בעיה עם תחנות קצה וגם התושבים יודעים את זה. אנחנו אין לנו נקודות קצה. ברגע שנקודת הקצה היא בקניון איילון אנחנו אפילו את הקווים של קריית הרצוג מעוניינים גם להעביר לקניון איילון, היות ואין לנו מקום אחר, והתושבים לא מעוניינים שהאוטובוסים יחנו להם ליד הבית.
קריאה
שיחנו ליד בית הקברות. אלה שנוסעים לים נוסעים עם קו 52.
ציפי אולארצ'יק
אם משרד התחבורה יאפשר. יש בעיה עם עיריית רמת גן, יש בעיה שאי אפשר להסתובב. לא ניתן להעמיד אוטובוס אפילו לחמש דקות בשום מקום בעיר.
היו"ר אורי מקלב
מר אלתר.
אברהם אלתר
שמי אברהם אלתר. אני הנציג של הציבור החרדי בחברת דן. אני רציתי להתייחס לקו 92 פתח תקווה שדובר בו. אבל לפני זה הערה קטנה. הזכירו פה את קו 8. קו 8 זה הבייבי של חנוך זיידמן ושל מץ יושב ראש אגף התנועה. אין משהו בקו 8 שמבקשים ממצי שהוא באמצע הלילה לא עושה. קו 8 פנימי בבני ברק, זה המיניבוס. יכול להיות שיש חיידרים שגומרים בשעה מסוימת ואז אי אפשר, שמה אוטובוס גדול, יכול להיות שיש שמה יותר לחץ, אבל זה כהערה.


לגבי קו 292 אני רוצה לספר משהו קטן. היתה בעיה עם קו 7. קו 7 מגיע מרמת החייל לבני ברק, והקו פקוק לאורך כל הדרך, ותושבים באו וביקשו, וקשטוק אחד התושבים היה אחד מהם. הם רצו לעשות שינויים בתוך הקו. ישוב אצל גיל ויטמן במשך שעות, ימים וחודשים עד שהגיעו לאיזשהו הסדר, קיבלו אישור ממשרד התחבורה ואחרי זה הגיע מכתב מרבנים שאין להם רשות ואין להם זכות והם מבקשים לא לעשות שום שינוי בקו הזה.


הערה שנייה, קו 292 זה הילד של הבן שלי. זאת אומרת זה הנכד שלי. הבן שלי חנוך, הוא נציג של עמישב בבני ברק, של ועדת התחבורה. הוא הקים את קו 292 ביחד עם מצי, ולאורך כל השנים יש לו שיתוף פעולה עם מצי, הם עובדים ביחד, יש לו הרבה טענות, הוא לא מקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל הוא יושב להם על הזנב. הוא בהדר גנים. לכן, אני לא רוצה לבוא בטענות נגד התושבים של קו 92 אלא הפוך, להגיד להם, אם הם יתאגדו ביחד ויבואו כאגודה לא בצורה של הפנית מכתבים, אני כנציג של הציבור החרדי לא שמעתי מקו 92 עד היום. אף אחד לא פנה אליי. הדבר היחיד שראיתי זה היה מכתב יתד נאמן.
היו"ר אורי מקלב
אתה בעצם מדבר בשם דן.
אברהם אלתר
אני נציג של הציבור החרדי משני הכיוונים. אני מסיים בנקודה הזאת. פעם ראשונה שנתקלתי בזה זה היה בעיתון "יתד נאמן" שם היתה בקשה שרוצים להעלות את הנושא הזה וכל מי שרוצה, היתה תיבת דואר אנונימית בבני ברק, שיפנה, יגיש את התלונות וכולי. לכן עצתי ובאמת בשביל שיפור ולא כקנטור. אם האנשים שגרים בפתח תקווה יתאגדו ויבואו בצורה מאורגנת, איתן פיקסמן כבר תפס לי את המילים, אין מצב שלא ישבו איתכם ליד השולחן. ישבו איתכם ליד השולחן, יתנו לכם מענה. עוד משפט אחד. בקריית הרצוג כשיש להם את יהודה הבר שהוא יועץ בחברת דן והם כל הזמן איתו בקשר הנושא שמה מטופל. האוטובוסים מכבים את המנוע שמה, לא עוזר להם כלום. בגלל שיש קשר עם הנציג זה מטופל. זה לא חוכמה רק לקבל את המכתבים, צריך לשתף את התושבים.
היו"ר אורי מקלב
העלו כאן דברים. אני לא יודע למה מר פולק ידע את הכתובת. אני מניח שיש גם כמה דברים מובנים שצריך לטפל בהם בצורה יותר עמוקה. זה לא רק שלאנשים לא יודעים את המידע. שיש נכונות זה כבר דבר חשוב. לפני זה נישמע את משרד התחבורה.
דרור גנון
חברת דן בסך הכול משרתת את הציבור החרדי במספר קווים נרחב. לא רק את החרדים אבל גם את החרדים באזור תל אביב, גם בקווים הבינעירוניים.
היו"ר אורי מקלב
זה לא רק בקשר לחרדים, אז מה קרה? העיקר שיהיו דברים מהותיים בעניין הזה. נתרכז בנקודות העיקריות.
דרור גנון
באופן יחסית טוב, סביר, תדיר, וכמה שאפשר. אני לפחות מכיר את קשרי הלקוחות שלהם. הוא פועל בצורה טובה, הוא בין הטובים שאני מכיר בקרב המפעילים לפחות. נאמר כאן גם על ידי דן ועל ידי חלק מהדוברים, אני לא נתקלתי בחוסר היענות של חברת דן לעזור ולשפר. גם כשאני פונה בחברת דן אני לא נתקל באיזשהו קיר, שאומרים, אנחנו לא מעוניינים, אנחנו לא רוצים. תמיד, מטבע הדברים, כל אחד רואה את חצי הכוס הריקה שלו שפוגעת בדרך כלל בחצי הכוס המלאה של אחר, או שיש מספר תלונות על השולחן כשכל אחד מסתכל על הקו מכיוון אחר. שיקול הדעת והביצוע של השינוי הוא המכלול של הכול. לא תמיד מקבלים מענה לכל הבקשות, אבל צריכים להבין שכמו שפה יושבים מימיני מספר רב של נציגים שכל אחד בא עם אינטרסים שזה דבר שזה דבר לגיטימי לחלוטין, אבל יכול לפגוע בצד השני, אתם צריכים להבין שאנחנו מלמעלה צריכים לתת את המענה הטוב ביותר.


לעניין קו 92 ולעניין קו 292. ממה ששמעתי אני רוצה לחלק את הבעיה לכמה חלקים. ככה אני יודע. אחד, יש את הנושא של הדר גנים. שניים, פתח תקווה. שלוש, בני ברק. אני בכוונה מחלק כל קטע בנפרד בשביל לטפל בבעיה. אני פעם ראשונה שומע את זה, כמוכם. אני יודע שהיו פניות לממונה המחוזי אבל פניות לא ברורות מספיק מציבור לגבי התדירות, לשי מלכה. אנחנו התחלנו לבדוק את הנושא ואנחנו למען האמת התכוונו לקבוע פגישה עם חברת דן. אנחנו עובדים בצורה מסודרת. זאת אומרת אנחנו מקבלים פניות ציבור, אנחנו עושים ספירות נוסעים בקווים ביחד עם חברת דן. אנחנו פועלים לשדרוג ושיפור קווים בהתאם לביקושים בקטעים ובהתאם לצורך שאנחנו מזהים עם מה שאנחנו בודקים.


מאחר ושמעתי כל מיני בקשות, אני הייתי מבקש מאדוני היושב ראש לרכז לנו את הבקשות, כדי שנוכל למפות אותן, נוכל להתייחס לכל בקשה ובקשה, נוכל להתייחס למיקום שלה בתוך הרשת הקווית. נוכל להתייחס לכל תלונה גם במישור של רמת השירות שלה. עומס, איחורים או הקדמות, מסלול, זה דברים שונים. כל אחד צריך לקבל התייחסות שונה. כמובן שאנחנו בעד לשנות ולשדרג. כמשרד התחבורה אנחנו נציגיכם פה בתוך התהליך הזה, וגם החברה בסך הכול, היא פועלת על פי רישיון והיא פועלת מטעמים כלכליים גם. היא לא מחפשת לפגוע חלילה בנוסעים שלה. אני ועם הרב גולדנטל מתכתב הרבה. אני מתכתב איתו לפחות פעמיים בשבוע על קווים בינעירוניים, על הסיפור עכשיו של המכרזים של קווי בני ברק ירושלים, על העניין של התחנה הסופית.

כמו שהוזכר כאן בני ברק זאת עיר שנבנתה מכורח המציאות ולא מתוקף התכנון. זה לא קרה כך שיום אחד החליטו לבנות עיר, לבנות כבישים, לבנות צירים, לבנות חניות, לבנות חניות ולבנות נתיבים ואחרי זה לבנות בניינים. יש בם בניינים ועליהם יש עוד בניינים. זאת לא אשדוד. זאת עיר היסטורית, עיר ותיקה שלא נבנתה על תחבורה בכלל, בטח לא ציבורית. תמיד אנחנו מספרים את הבדיחה בבני ברק אנחנו הולכים להמציא אוטובוס עם שלוש קומות כדי שאפשר יהיה לקחת את האנשים ישר מן המרפסת בבית. זה הכי קל. פשוט הם ייכנסו לאוטובוס מהקומה השלישית. אז נפתור את הבעיה.
היו"ר אורי מקלב
אבל אתה כן מזהה דברים שלא הוצפו עד היום.
דרור גנון
אני אתייחס לזה, שמעתי את הקריאה הנרגשת של מר פולק. בני ברק היא עיר שקשה מאוד להפעיל בה תחבורה ציבורית. אני לא מחדש כאן כלום לאף אחד. אני יכול להגיד לכם שהנושא נידון גם אצל חבר הכנסת מקלב לפני שנה ומשהו, והתחלנו להפעיל את התהליך. אנחנו בקשר טוב עם ראש העיר. אני באופן אישי מדבר איתו הרבה בטלפון. הוא מאוד רוצה לשנות, מאוד גם. עם חנוך גם. עם הגברת אני לא ישבתי הרבה אבל אני מכיר אותה. אנחנו התחלנו לייצר מספר תהליכים שאמורים לשפר. קודם כל, אנחנו הולכים להסדיר את כל המפרצים בעיר. הקצבנו עכשיו 400 אלף שקל להסדרה של סככות ומפרצות. מסתבר שחלק מהבעיה זה הכניסה והיציאה של אוטובוס לתוך מפרץ. שניים, את כל הנושא של הנתיבים. כל נושא זכויות דרך בנתיבים. יש כל מיני מקומות שיש פתאום איזה בודקה שתוקע אותך באמצע הכביש. פתאום יוצא איזה בודקה החוצה. אנחנו רוצים לטפל בזה. שלוש, אנחנו בונים תוכנית לנתיבי תחבורה ציבורית אם לא כל היום לפחות בשעות מסוימות, כולל הבעיה של החניות. אנחנו מנסים בכל דרך למצוא פתרונות לתחנות המוצא והיעד, מה שנקרא המסופים, אם זה בפיקנטי היכן שבונים את המתחם, אנחנו מתכננים שם שתי קומות של חניות תפעוליות ויציאה וכניסה.


אתם צריכים להבין אנחנו חיים בעולם של חוסר. כשאנחנו מדברים על בני ברק יש תחבורה בינעירונית שצריכה להיכנס והיא משרתת את בני ברק ואת הבאים אליה. בכל זאת בני ברק היא עיר בירה באיזשהו מקום, עיר בירה של המגזר החרדי. כמות המגיעים מהקווים הבינעירוניים גדולה מכמות האנשים שאי פעם תיסע בתוך העיר. אתם לא יודעים את זה. כל יום נכנסים לבני ברק קרוב ל-450 אוטובוסים, שלא לדבר על שישי שבת ועל חגים ועל ימים טובים שהם 168 ימים בשנה. זאת אומרת זה נשמע כאילו ימים טובים אז יש אולי 10 כאלה. לא אין עשרה כאלה. יש 168 ימים כאלה בשנה. תבינו על מה אתם מדברים. יש עונת חתונות ויש בין הזמנים. אנחנו שמה חיים במשהו שהוא לא מקובל. עיר ללא הפסקה. אנחנו חיים בעולם מורכב ומסובך. הרצון לתת שירות קיים. אנחנו קשובים. משרד התחבורה גם בשנים האחרונות לאור ההתפתחות יש לו אוזן קשבת מיוחדת למגזר החרדי. אני לא יודע כמה אתם יודעים את זה אבל אם תסתכלו על התקופה האחרונה אנחנו שיפרנו גם באמצעות חבר הכנסת מקלב, גם באמצעות נציגי ציבור אחרים באופן דרמטי את השירות.


לגופו של עניין, קשה מאוד להסיע אוטובוסים בעיר, קשה. התדירות יוצאת בזמן. אבל אתם צריכים להבין שאוטובוס שמגיע לנקודה צריך לחזור. ואם הוא לא הגיע לנקודה קשה לו לחזור.הוא לא נמצא שם. עכשיו יש גם מגבלה של כמות האוטובוסים שאפשר להפעיל ברשת ולפזר. אם אתם מדברים על שעת שיא בוקר, יש מספר נתון של אוטובוסים. המפעיל לא יכול להמציא עוד מאה. אין לו, פשוט הוא לא יכול, וגם אין מחסן כזה שאפשר למשוך משם אוטובוסים. אז זה לעניין הפעילות. אבל מצד שני, צריך לבדוק את הנושא של העמידה בלוחות זמנים מתחנות קצה. הזכרת את קו 2. נבדוק את זה. נבדוק את זה ביחד עם המפעיל. אני אפעיל פיקוח שלי. יש לי פיקוח. אנחנו נעשה ונפעיל אותו ונבדוק את הנושא הזה.


לגבי קו 8, קו 8 הוא בקשה לשרת איזשהו צורך מסוים. עכשיו אם הוא פיתח צרכים נוספים ניתן לבחון את זה ואפשר לשפר את זה. אם חסרות נסיעות אנחנו נוסיף. אני לא חושב שזאת הבעיה אבל אנחנו נבחן גם את זה.

לעניין הכרטיס, מישהו הציע פה תשלום לפי נסיעה קצרה, נסיעה ארוכה. החישוב הוא לא כזה. בסופו של דבר נוסע מסבסד נוסע. מה הכוונה? יש נוסעים שנוסעים רחוק יותר, יש נוסעים שנוסעים קצר יותר. יום אחד זה, יום אחד זה, זה. בסך הכול הכולל יש פדיון שהוא חלק מהמרכיב של התשומות של ההפעלה של הקו. אי אפשר להקטין או או להעלות את העלות. זה בעייתי. בתוך העיר תל אביב זה 5 שקלים. חופשי חודשי הוא נגזרת של כמות נסיעות בתעריף המלא שמשרד הנסיעות מסבסד אותו כקדם לזה שאתה תהיה נוסע קבוע בתחבורה הציבורית. אנחנו לא יכולים לשחק עם קווים. כי אז נשאלת השאלה, תחנה, שתיים, שלוש, ארבע? חמש תחנות? שש תחנות? לא רלוונטי.
עידו פונגרמן
קו 51 מתחנה מרכזית תל אביב עד גהה יש מחיר אחד, עד פתח תקווה מחיר שונה.
דרור גנון
נכון כי יש אזורי תעריף. לפי דעתי בשינוי התעריפים שאנחנו עומדים לעשות אתם תיכנסו לאזור תעריף אחר. יהיה שינוי של התעריף. תחכו לחודש מאי יולי, הולך להיות שינוי. אתם תתעדכנו.
ציפי אולארצ'יק
נתיבי איילון בעצם רצו לשנות חלק גדול מהקווים בבני ברק. שבוע שעבר היינו בישיבה ובעצם הוחלט כל הקווים הפנויים נשארים במתכונתם. זה גם בשורה לתושבי העיר כי מאוד מאוד קשה לאנשים להתרגל לשינוי במסלולי הקווים כי בעצם על זה אין עוררין. המסלולים טובים ואף אחד לא מעוניין לשנות אותם. המסלול של קו 7 שלא יגיע לתל השומר, יש חלופה אבל התדירות זה משהו אחר. ביקשנו מהם גם פתרון לנקודת קצה.
היו"ר אורי מקלב
מה שחשוב זה לשמור על האינטרסים. אנחנו שואלים, גם על הצפיפות וגם על שמירה על לוח הזמנים. שזה בעצם הבעיה בהא הידיעה. הצפיפות נובעת מאי עמידה בלוח הזמנים, צריך להיות שקיפות בלוח הזמנים. איך אתם מגיבים לזה כשאנשים מעידים שהם מחכים שעה או שעה וחצי לאוטובוס. זה דבר פשוט בלתי מתקבל על הדעת. רווחים כאלה בין אוטובוס אחד למשנהו גורם לאנשים לאבד אמון בקו הזה. יש לזה השלכות רבות. זה גורם לאיחורים. מעביד לא יכול לסבול כאלה איחורים.
איתן פיקסמן
אתה צודק לבטח. זה פועל יוצא של הנתונים בשטח.
היו"ר אורי מקלב
לפני שאני נותן לכם את רשות הדיבור אני רוצה להקריא לכם מכתב שהגיע אתמול לוועדה. לפנות בנושא קו 292 בהדר גנים פתח תקווה. קו זה נוסע כבר בסביבות 10 שנים ושום דבר לא השתנה מבחינת לוח זמנים. נשאר לוח הזמנים שהיה. על אף שהדר גנים הפכה להיות שכונה צעירה, שהתרבו נוסעים, היו שמה שינויים, ילדים, 10 שנים זה פרק זמן גדול מאוד ובמשך פרק הזמן הזה התחוללו שינויים רבים. כותבת המכתב אומרת, הקו עמוס במיוחד בדרך כלל, שעות שממש עומדים על הנהג. היא מביאה דוגמה, בשעה 09:05 יוצא אוטובוס מרמת גן ואז זקוקים לאוטובוס הזה כל אלה שלומדים בעל יסודי בבני ברק, הבחורים שלומדים בעל יסודי. בשעה 21:05 יוצא אוטובוס מרמת גן כאשר נוסעים איתו כל אלה שמסיימים את לימודיהם בשעה זו. האוטובוס עמוס, מפוצץ, הוא כבר לא מעלה נוסעים בתחנות האחרונות. האוטובוס הבא היא אומרת מגיע ב-22:10 , זאת אומרת אחרי שעה וחמש דקות רק אז מגיע האוטובוס הבא. היא מביאה עוד דוגמה: אוטובוס שיוצא ב-16:05 מהדר גנים, עובדים המעונות, עובדים של החינוך נוסעים באוטובוס הזה. גם כאן שעות עומס בזמן הזה ואף אחד לא מזהה את השעות העמוסות האלה ככאלה. בא אוטובוס רגיל. הנסיעות בבוקר הן ממש סיוט. אני אתן לכם עוד דוגמה. אוטובוס שיוצא מרמת גן בשעה 07:10, אוטובוס מלא עד אפס מקום. תלונות נופלות על אוזניים אטומות. בימי שישי גם כן יש בעיה. עגלות של ילדים, מזוודות, בכלל אין שום היענות לבעיה הזאת. ועוד דוגמה היא מביאה, בשעה 09:45 האוטובוס בבוקר, זה אוטובוס אחד. האוטובוס אחריו מגיע רק בשעה 11:35. כמעט שעתיים ללא אוטובוס.
היו"ר אורי מקלב
עכשיו רשות הדיבור לכם, חברת דן.
גיל ויטמן
אני מנהל תכנון תנועה בחברת דן. ברמה העקרונית,שאלה, סתם להשכלה, כמה נסיעות ברמה יומית יש בבני ברק עם הצורך לשמור את רמת השירות? כמה נסיעות לדעתכם? מאה? מאתיים?
קריאה
מאות, אם לא מאות אלפים.
גיל ויטמן
יש כ-1500 נסיעות במהלך היום. זאת אומרת, אנחנו עושים את הכול ורובן הן נסיעות פנימיות בתוך העיר בני ברק, לא בקווים הבינעירוניים. אני רוצה רגע לגעת לגבי קו 292 שדיברת עליו בסוף דבריך. לגבי העניין שבמשך 10 זה אותו דבר. איך אומרים? תאור מצב. עד שנת 2005 קו 292 וקו 92 היו משולבים ביחד. בסוף שנת 2005 לקחנו את קו 292 ובנינו אותו כקו עצמאי על פי הצרכים שהמגזר החרדי הגדיר לנו. קו 292 נסע כל השנים עד לפני כשנה וחצי בתוך בני ברק. לפני שנה וחצי נפתח כביש מכבים 471 ואז העתקנו את המסלול שלו לרווחת התושבים מתוך העיר בני ברק למכבים. זאת אומרת, למען ההגינות ולמען הסדר הכרונולוגי הדבר הזה הוא לא נכון. הקו הזה לא מתרחש כמות שהוא במשך כל השנים. לפני זמן מה היתה בעיה בלילה, אמרו לנו שיש בעיה של נוסעים.

הכנסנו בקו 292 מפרקיות. אגב עירית בני ברק ברמה העקרונית וקטגורית מתנגדת להפעלת מפרקיות בתוך העיר למעט בנקודות מסוימות. הכנסנו בקו הזה מפרקיות על מנת שחלילה לא יווצר מצב שבלילה ישארו נוסעים ללא שירות. אנחנו רודפים אחרי הפעילות של הקו הזה ואין שום בעיה. גם אוטובוסים רגילים בסך הכול ייקלטו את כמות הנוסעים שיש בקו הזה בלילה. למרות הכול הכנסנו שם מפרקיות כדי שלא תהיה זעקה של נוסע פה ושם שהוא נאלץ להישאר בחוץ. מעבר לזה, כמות הנוסעים בקו, ממוצע יומי עומדת על פחות 30 נוסעים בממוצע מאשר הקו הזה. 30 נוסעים זה אוטובוס בישיבה. כך שאי אפשר לבוא ולטעון שהקו הזה, לוקחים בו כמות גדולה של נוסעים מעבר לכך. אני פשוט מתאר עובדות. אלה העובדות.

לגבי הנושא של בית הספר. אנחנו צריכים לדעת כאשר אנחנו מתפעלים קו, רמה העקרונית מי מייצג את המגזר שעומד מולנו. עד היום מי שבאמת מייצג את הנוסעים שבקו הזה נציגות הדר גנים שעשינו כל מה שהם ביקשו. ביקשו התאמת לו"זים, עשינו התאמת לו"זים. עכשיו כבודו, אם אתה רוצה בבוקר שאנחנו נעשה שינו בלו"ז, שנגדיל את התדירות של האוטובוסים, ברמה העקרונית אני מוכן לזה, אם תהיה הסכמה של הצד השני. זה לגבי הנושא של קו 292.

לגבי קו 92, אני לא מכיר, אני אומר לכם ותאמינו לי, עד היום כאשר מישהו רצה להיפגש איתנו ברשות ראש החטיבה, איתנו ועם הצוות התפעולי, כמו שקרה בקו 7ב' שאנחנו לא מוכנים להתרגש. יושבת פה הגברת שמרכזת את הנושא של התחבורה הציבורית בבני ברק. כל נקודה, כל סוגיה, שמישהו פונה לחברת דן שרוצה לשבת איתנו, אנחנו קשובים ומוכנים לשמוע כל דבר ועניין.
היו"ר אורי מקלב
מר ויטמן אנחנו לא ניכנס עכשיו לפרטי פרטים. המסקנה הכי חשובה עכשיו שאתם תשבו ישיבה מקצועית עם התושבים. אתם תיקראו נציגות ציבור וההידברות עם חברת דן חייבת להיעשות. אנחנו שמחים שהדבר נעשה עכשיו דרך הוועדה לפניות הציבור. כבר הרווחתי. זה לא קרה עד היום.
גיל ויטמן
פתחנו קו שנקרא קו 8ב'. תגברנו את הקו לפי הצרכים. היו תלונות על זה שאין מיניבוסים ישנים. הכנסנו בשנה האחרונה מיניבוסים חדשים. יושב ראש הוועדה אגב, קו 8ב', לנהגים עד היום אין בודקה לעשות את הצרכים. אין להם איפה לעמוד שם. נהגים מסכנים. עושים הכול לשפר את השירות לטובת הציבור, הנוסעים אבל לנהגים אין בודקה לעשות את הצרכים. אתה מבין את המצב? אתה מבין את הסיטואציה שנמצאים בה כנותני שירות.


לגבי קו 92. ואלה התלונות שאני מכיר. באוגוסט היתה בעיה מבחינת הגדרת זמני נסיעה כי זה החופש הגדול. אחרי שהבעיה הגיע לשולחני, שיפרנו את זמני הנסיעה. אני לא מכיר בחודשים האחרונים ובדקנו את זה, יש לנו גם GPS שבודקים את זה. לא מכיר בעיה של הגדלת זמני נסיעה בתקופה האחרונה, לא מכיר את זה. נכון שהקו הוא קו ארוך מאוד ונכון שהיו רעיונות לבנות חלופות כאלה ואחרות. אנחנו קשובים לכל. לאחרונה נפתחה שכונה בפתח תקווה, בנווה מעוז, ביקשו קו מיוחד שיצא דרך השכונות, 350, דרך הכביש המהיר. אנחנו פתוחים לכל.
דרור גנון
ברה ארגון יש טיפול לקו 92?
גיל ויטמן
קו 92 עד כמה שאני מכיר נשאר אותו דבר. אני לא מכיר את הדבר הזה.
דרור גנון
אני מציע מאחר וזה עניין תכנוני וצריך לבדוק את זה, אז נתדיין על זה.
גיל ויטמן
זה דבר נקודתי לגבי הגדלת זמני נסיעה.
היו"ר אורי מקלב
אבל שמעת מה גברת אולארצ'יק אמרה לך לגבי האורך. היא ענתה לך תשובה. אין לי פתרון לזה. היא ענתה לך. שמעתי. הקשבתי לכל מה שהיא אמרה, שזה נכון, זה מיותר אבל אין תחנת קצה אחרת. נאמרו שני דברים, אחד, התחנה בערב, חוץ מזה דובר על הספיישל של 92, והיתה שאלה למה זה צריך לצאת מקניון איילון מכיוון מזהים בזה את הבעיה של אי עמידה בלוח הזמנים. התשובה שאתם אומרים, אין לי מקום אחר. צריך למצוא פתרונות. אנחנו מצאנו כנציגי ציבור פתרונות. לא דן, לא משרד התחבורה, זה לא עלה בדעתם. אלה שמכירים את השטח ואת כל הסיבובים, אתם צריכים למצוא פתרונות למענם. אדרבא תציעו עוד פתרונות. אם יש רצון ואין ויכוח על העיקרון רק אמרו שיש לנו בעיה כזאת, אז החוכמה היא למצוא את פתרונות.
גיל ויטמן
אני רוצה לסיים, להגיד עוד פעם, אני לא מכיר סוגיה שעלתה בנושא שינוי מסלול הקו, את זה אני שומע בפעם הראשונה. לגבי שינוי באופן מהותי, לגבי חלופות שאתם רוצים לייצר בקו הזה. אני לא מכיר את זה .
מצליח קזיס
אני רק רוצה להגיד על השולחן הזה, אני מכבד את הציבור הזה, כל ציבור, לא רק את הציבור הזה. הדלת שלי תמיד פתוחה. אני מזמין אתכם אליי. נשב, נמפה, נשמע את הבעיות, נשמע את ההצעות. יש לנו את משרד התחבורה שאנחנו עובדים מולם. הם קשובים ונותנים לנו גיבוי. ואנחנו עושים הכול שיהיה לכם רק טוב. ועוד דבר אחד, יש בעיה רצינית בבני ברק, וציפי יודעת בקריית הרצוג איפה שאתה גר עם האוטובוסים שעומדים שמה. אצלי אין דבר כזה שאין פתרון. אני יום אחד התרגזתי על עצמי שהאנשים שלי לא מצאו פתרון. קמתי עם הכיסא, ירדתי לעיר בני ברק, עד שלא מצאתי מקום, מצאתי מקום חלופי ואני רוצה להוציא משם את האוטובוסים שאני יודע מה זה שאנשים סובלים שמה שהאוטובוסים עומדים להם מתחת לחלונות, זה לא נעים. אני לא הייתי רוצה לגור במקום כזה. הלכתי, מצאתי מקום, הלכתי עם גיל ויטמן ועוד עוזר שלי. דפקנו לראש העיר בדלת. לא חיכינו לקבוע איתו. דפקתי לו בדלת, אמרתי לו, עכשיו אני רוצה לדבר איתך. נכנסנו אליו והוא קיבל אותנו בסבר פנים יפות, שמע לנו, הקשיב. אמרתי,אני רוצה לעזור לך ואתה תעזור לי. באמת הוא הסכים, כל הכבוד לראש העיר, אין לי מילים להגיד עליו. מצאנו פתרון, אנחנו עובדים על זה עכשיו. אני מקווה שממש בתוך זמן קצר, זה צריך לעבור ועדות, צריך לעבור מדידות, אני מוציא את הקו הזה משם, ואני אשתדל להוציא גם את קו 5.
מנחם פולק
אני שומע את כולכם וכולם רוצים לעזור אבל לי בתור תושב אני רוצה לפנות לאחד מכם להרים אלי טלפון. זה אחרי שאני מפספס עבודה בשביל לבוא.
היו"ר אורי מקלב
אני בדברי הסיכום שלי אזכיר את הנושא הזה של פרסום לוח זמנים ועמידה בלוח זמנים. גם מנהלת הוועדה כתבה את זה. החלק הזה שהציבור ידע שיש כתובת. על אף שהוא כן פנה לפניות הציבור. אני מניח שאתם רשמתם את זה. אני לא חושב שזה היה מקצועי.
איתן פיקסמן
הלוואי שאחרים ילכו בעקבותינו בקטע הזה שפתחנו לשכה לפניות ציבורית ייחודית למגזר החרדי בבני ברק. הרב יהודה הבר אמון על תפעול היחידה הזאת. מספר הפלאפון שלו יצא בימים הקרובים יחד עם הודעה על הלשכה. עשינו שם את חנוכת הלשכה, הנחת אבן פינה. היא תיתן מענה. במקום שתצטרכו לצלצל לפניות ציבור של חברת דן, במקום שתכתתו את רגליכם לתל אביב, מיותר לחלוטין, יש לכם בבית מול ביתכם לשכה שפתוחה יום יום כולל יום שישי בבוקר עד הצהריים שתיתן מענה לכל דבר, ויהודה הבר מצוי איתנו. יהיה מספר, יהיה הכול, תוכל לקחת ממנו גם את המספר עכשיו.
היו"ר אורי מקלב
מי אחראי על פתח תקווה?
איתן פיקסמן
זהו. זה יהיה גם לציבור החרדי בפתח תקווה.
היו"ר אורי מקלב
תוספות משימות ותוספת במשכורות.
איתן פיקסמן
לא, זה לא משכורות. זה על בסיס וולונטארי לחלוטין, פחות מהמשכורת של ביבי אפילו. זו כהערת אגב.
היו"ר אורי מקלב
אנשי פתח תקווה רוצים גם כן לדבר.
איתן פיקסמן
אז אנחנו ניתן מענה גם לעיר פתח תקווה. יש נושא דרור, כדאי לך לשמוע אחרי זה מה אני אומר. זה יעניין אותך.
דרור גנון
תמיד מעניין אותי לשמוע מה שאתה אומר. אני רק רוצה להגיד משהו לאנשים שגם הפונים יצאו בהרגשה טובה, אנחנו נעשה בדיקה. בסדר? כמשרד התחבורה שאחראי על התחבורה הציבורית יבצע את הבדיקה. אנחנו נבצע אותה באמצעות הגופים שאנחנו מפקחים איתם על התחבורה הציבורית ואנחנו נעקוב אחרי זה מקרוב ונטפל בזה בהתאם. מצד שני אני מציע, אם אפשר אדוני היושב ראש, שאתה תרכז לנו מספר נציגים לפי הבנתך שאיתם נוכל להתקדם. אנחנו נקיים דיון מלא, אפשר בפעם הראשונה בראשותי ואם אתה רוצה גם בראשותך, אני אשמח, עם המפעיל, עם הנציגים. אנחנו נמפה את הבקשות ומשמה אנחנו נקבע לוח זמנים שאתה תיקבע שאנחנו חוזרים לוועדה ומדווחים לה. ככה נוכל לסגור את המעגל. חברת דן הבעיה נכונות מלא להירתם לתהליך.
היו"ר אורי מקלב
אני מאוד שמח.
דרור גנון
אנשים כאן קצת סקפטים לגבי התהליך אז בואו ניתן להם את הביטחון.
היו"ר אורי מקלב
אני רוצה לברך אותך על הדבר הזה. אין ספק שפעולה כזאת בשיתוף כולם תקדם את כל הבעיות, הקטנות והגדולות יותר, יקבלו מענה מקצועי. זה לא חוכמה רק להציף את הדברים. מאחורי כל בעיה יש בעיה אחרת אולי שהיא מרכזית ועקרונית וקשה שצריך לתת לה מענה רחב של העירייה, של הרשות, של החברה ושל משרד התחבורה. אין לי ספק שזה היה שווה את כל הישיבה בשביל המשפט האחרון שאמרת. תודה רבה דרור גנון.
איתן פיקסמן
אני מאמץ כמובן בשם חברת דן את הדברים של דרור גנון. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא. אני יכול להגיד אדוני היושב ראש, שאמנם לא אומרים שבחו של אדם בפניו אבל צוות התנועה בראשות ראש חטיבת התנועה, אני עברתי, אני משמש כ-30 שנה בניהול בחברת דן ובתחומים האלה, ועברתי תפקידי אורך ורוחב. אני לא נתקלתי בתקופה, למרות הטרוניות שחלקן מוצדקות, ומי שלא עושה לא טועה חברים. אנחנו עושים וגם טועים אבל אנחנו כאן כדי לשפר עם המון רצון, והחום והלבביות והרצון הטוב והדלת הפתוחה, אין אח ורע לעניין הזה. תיווכחו במו עיניכם. אני מבטיח לכם.


יתרה מזאת, זו כבר פנייה אישית ליושב ראש הוועדה, אני ברשותך ואני לקחתי את זה על עצמי, מתוך הניסיון שלי לשחות בין הטיפות ולהישאר יבש. כי פה זה קטע רגיש, אנחנו בישיבת הכנה. אני מכיר את זה לא מהיום, ייחודי המגזר החרדי ויבורך המגזר החרדי שהתברך בזרמים רבים וטובים, וכל אחד טוב ולא פחות טוב מהשני. אנחנו לעיתים חשים ואני אומר את זה באמת, ואני זקוק פה לתבונתך, להגינותך ולתפקיד שאתה ממלא פה. אנחנו קצת במיצר כי הרבה מאוד פעמים, והגופייה קרובה לגוף והדברים הקטנים הם גדולים ביותר והם חשובים לאנשים, גם ברמה הפרטנית שנאמרה פה, אותו ציבור מאותה שכונה, רק שייך לזרם כזה או אחר, כשאנחנו מסכמים עם צד אחד וחושבים שבזה נגמר העניין מגיע הצד השני ומרים קול זעקה גדולה, ואנחנו בין הפטיש והסדן. סלח לי על הכנות. מה שאני רוצה לבקש, אני יכול להוסיף ולהוסיף. אני חושב שאתה הבנת היטב. הציבור החרדי ידוע ביכולת שלו לגבש פשרות. אני עבדך הנאמן גר ברעננה.
היו"ר אורי מקלב
אתה יודע שבכותל מצאו יהודי אחד, ראו שיש לו שתי בתי כנסיות. שאלו אותו, מה אתה צריך שתיים? הוא אמר, יש מקום אחד איפה שאני לא נכנס. זה אומר שזה מה שמאפיין אותנו. אנחנו שרדנו בגלל שלכל אחד היתה דעה, זה מה שהחזיק אותנו. זה מאפיין מאוד את העם שלנו.
איתן פיקסמן
ואנחנו מגיעים לסיטואציות- - -
היו"ר אורי מקלב
יש לנו את זה.
איתן פיקסמן
לא נכון. אני מבקש ממך, ברשותך, אני סומך על שיקול דעתך ועל עמוד השדרה שלך ועל ההגינות שלך אם תוכל ליזום מפגש של הגורמים השונים כדי שתציפו את הצרכים האמיתיים. הרי בסך הכול יש שילוב אינטרסים לטובת האוכלוסייה. יש לנו דוגמאות למכביר. אנא תנו לנו את הכלים האובייקטיביים, האמיתיים, המשותפים לשרת את כולכם באותה אהבה ובאות רצון ובאותה מוטיבציה כפי שעשינו את זה עשרות בשנים ונמשיך לעשות את זה הלאה. אל תתנו לנו להיות בין הפטיש והסדן. גבשו דרך איתנו, בלעדינו, קראו לנו לדגל, נמצא את שביל הזהב במשותף, ניתן לכם את התחבורה הציבורית הכי טובה שיכולה להיות, אני מבטיח.
היו"ר אורי מקלב
אני מברך אתכם על התשובות.
יהודה הבר
בשנה האחרונה תפקידי הוא להיות יועץ למגזר החרדי בחברת דן. לפני כן במשך הרבה שנים הייתי נציג, חבר בעיריית בני ברק, וגם השתדלתי להיות פעיל בשכונה, אני גר בקריית הרצוג ובתור פעיל שכזה היה לי קשר עם חברת דן. לא מהיום.
היו"ר אורי מקלב
איך בוחרים נציג ציבור? יש אחד שמשקיע, לוקח את עול הציבור עליו ומכאן הוא עובר מההתעסקות לתחבורה הוא הרבה פעמים הופך להיות חבר הנהלת העירייה. מה שזה אומר, נושא התחבורה הציבורית מעסיק מאוד מאוד את החברה החרדית. מי שאין לו רכב, התחבורה הציבורית היא הרגליים שלו. לאחר פרנסה והחינוך לילדים, הנושא הבא בתור שחשוב לו זה נושא התחבורה הציבורית.
יהודה הבר
אני טיפלתי בנושא הזה על אף שהיה לי רכב. בשנתיים האחרונות אמנם אני בלי רכב, אבל טיפלתי בנושא הזה במשך שנים על אף שהיה לי רכב כי הייתי חי את הבעיות בשכונה. לעצם העניין, אני יכול להגיד לכם שכבר בשנים ההן כשהגיעו תלונות מתושבים על בעיות כאלה ואחרות, מטבע הדברים בחברה כזו גדולה יש לפעמים בעיות שהחברה לא מודעת להן כי העסק נוסע וכאשר לא מסבים את תשומת ליבם אז הם לא יודעים. למשל את הסיפור של קו 92, כאשר לא יודעים שהאוטובוס מספיק להגיע מצד לצד, חברת דן לא יכולה לעשות שינויים כי היא לא מודעת לזה. וכשאני במשך השנים עליתי על כל מיני דברים שבדקתי אותם באופן אישי הצפתי אותם לחברת דן, הם עשו שינויים.


אני חייב לענות כאן על כל מיני סיפורים כי אני באופן אישי טיפלתי בבעיות האלה. הדבר הזה שסיפרו על קו 6, הסיפור הזה שהילדה התעלפה היה לפני כמה שנים. כל הסמינרים בעיר הרי מתחילים ללמוד בשעה 8 בבוקר בבני ברק. כל הבנות של השכונה יוצאות בשבע וחצי מהבית. כמובן האוטובוס גם אוסף לאורך רחוב השומר, ציר מרכזי בעיר, גם הרבה בנות. היה שם באמת סיפור שאפילו שתי ילדות התעלפו באוטובוס. ברגע שאני קיבלתי את התלונות האלה, חברת דן למחרת הוסיפה תגבור של אוטובוס. אחרי כמה חודשים או בתחילת השנה שלאחר מכן הגיעו שוב תלונות ששני האוטובוסים מפוצצים. היה פער של חמש דקות בין אוטובוס לאוטובוס. הוסיפו אוטובוס שלישי. היום בין שעה 07:15 לשעה ל-07:30 יוצאים 3 אוטובוסים כאשר שניים מהם מגיעים במיוחד כדי לעשות את הסיבוב ואפילו לא חוזרים לשכונה כי הם נוסעים קווים אחרים. אחד משלושת האוטובוסים האלה הוא אוטובוס אקורדיון שבמשך שנים או חודשים רבים פועל. זה לא משהו שנולד אתמול. במשך חודשים רבים האקורדיון הזה עובד. אני אגלה לכם סוד גםקון 140 נוסע לשמה. כך שקו 6 יש לו במשך כל השנה 3 נסיעות בשעות 07:15, 07:22 ו-07:30 . אין שום בעיות. הסיפור של התמונות שצילמו אותם, זו תמונה מאתמול או משלשום. הבת שלי נוסעת גם באוטובוס הזה, היא חברה של הבת שצילמה את זה. יש כידוע בסמינרים פעמיים בשנה שבועיים של מבחנים. אף אחד לא העלה את הנושא הזה. דיברו על זה לפני כמה ימים שהאוטובוסים של שעה 07:30 התרוקנו כי כולם נוסעות ב-8 וממילא האוטובוס של 8 מפוצץ בצורה נוראה. התמונה הזאת היתה לפני יומיים. התמונה הזאת בכלל לא משקפת את המצב הקיים.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו הגשנו כאן בירושלים לוח זמנים של אגד שנסוב סביב אירועים, ימי ראש חודש וכדומה. אלה דברים שלא נמצאים בלוח השנה. ערב ראש חודש אלול, וערב ראש חודש סיוון, ויום השנה כאן. דברים צפויים ודברים לא צפויים. היתה לנו איזושהי מחשבה בלשכה שלנו להוציא לוח שנה הם ציונים של תאריכים ואירועים של המגזר הדתי שנותני השירותים צריכים לדעת מהם. למשל, אם יש יום השנה של אורח חיים, כולם יודעים, והם יודעים את זה לפני. יש דברים שקורים במחזוריות של פעם בשלוש שנים. אלה הן בבחינות התראות כדי להיערך באופן אחר לשינויים.
יהודה הבר
אז אני רשמתי את הדברים האלה לעצמי לעקוב אחרי הסמינרים ולתאם איתם מתי השבועיים האלה מתרחשים, מתי בחורף ומתי בקיץ.
היו"ר אורי מקלב
יש אצלי במחשב, הוא מתריע על אירועים שמתרחשים באזורים שונים בירושלים, פיקוח על חנייה. מתברר שאנשים באים בהושענא רבא, באים בלילה, מחנים את הרכב ועד שהם מספיקים להחנות את הרכב כבר מגיע 7 בבוקר. ב- 7 בבוקר כבר נותנים להם דוחות. העירייה לא היתה מעוניינת בזה אבל מחוסר תשומת לב הם לא ידעו את הדברים האלה. יש לחץ בליל תשעה באב ודברים נוספים כאלה. כן, מה עוד?
יהודה הבר
קו 6 זה קו שאני גם נוסע איתו הרבה.
היו"ר אורי מקלב
זה לא העיקר קו 6.
יהודה הבר
לא. אני חייב לענות על כל מה שדיברו פה כי הציפו דברים כאילו שיש פה בעיות קטסטרופליות. קו 6 באופן כללי הוא לא מלא. יש בו אנשים בעמידה. אני מבין שבכל הארץ, בכל הקווים העירוניים בארץ האוטובוס העירוני בנוי בצורה כזאת שאנשים יעמדו. כך אני מבין.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו דיברנו על עומסים שלא נוצרים מדילוגים או מאיחורים. עשרה איש בעמידה זה עדיין דבר שאפשר להבין אותו.
יהודה הבר
הרק מקלב, היום בבוקר קיבלתי טלפון. יש הרבה אנשים שמכירים את הטלפון שלי. מתקשרים אלי ואני בודק מה קרה ואני אענה גם על הסיפור של שאוטובוס דילג תחנות. היום בבוקר קיבלתי טלפון מאנשים שמחכים בתחנה חצי שעה. התקשרתי לסדרן, ביקשתי ממנו תבדוק מה קרה. הוא התקשר, הוא אומר, העברתי כבר מידע לחברה שישנם פקקים בעיר ויש בעיות, האוטובוסים לא חוזרים אליי מהצד השני. לכן יש בעיות. הדברים האלה בבני ברק קורים, לצערנו הרבה, של פקקים, רמזורים מקולקלים. אם זה ימי גשמים אז בכלל אין מה לדבר.
היו"ר אורי מקלב
מה אתה אומר על מה שאמר פולק? שהוא רואה את האוטובוס והאוטובוס לא זז.
יהודה הבר
הוא רואה אוטובוס חונה והוא לא נוסע?
היו"ר אורי מקלב
כן. כן.
מנחם פולק
10 דקות אני מחכה עד שהנהג יחזור. זה קורה הרבה פעמים. בבוקר, בשמונה בבוקר. כשאני שואל את הנהג מתי אתה יוצא? צריך לצאת עכשיו אוטובוס. הוא אומר לי, עכשיו חזרתי, אני מכין לי קפה, אני חוזר. הוא מכין לו קפה ומתעכב כמה דקות ואנחנו מחכים.
יהודה הבר
את הסיפור הזה אני לא מכיר. אם התדירות צריכה להיות כל 12 דקות סביר שהיה דילוג אוטובוסים. היה לי את זה לפני שבועיים. און ליין התקשרו אליי, אזרחים צופים עכשיו אוטובוס שמדלג. התקשרתי לסדרן. הוא מספר לי שהיו פקקים בעיר. שניים שלושה אוטובוסים הגיעו ביחד לשכונה. במקום ששניהם יעשו את המסלול בתוך השכונה ואחרי זה יצאו לרחוב אברבנאל הוא שלח אחד שיעשה את המסלול בשכונה, ואחד דילג בשביל לחסוך את העומסים בתוך העיר. זה לגיטימי. שוב פעם, זה קורה הרבה כשיש כזו בעיה בעיר. אז הוא בחוכמה מדלג.


קו 8 אני קיבלתי באופן אישי תלונות. בחודשים האחרונים נכון להיום אין שום תלונות. החליפו שם אוטובוסים. קו 92 לפי התלונות שראיתי ששלחו לחברת דן כל התלונות הן מתקופת "בין הזמנים". עד סוף חודש תשיעי. אלה התלונות שהגיעו לחברת דן. מה שהגיע מהלשכה שלכם.
היו"ר אורי מקלב
אבל אמור פה דברים שלא קשורים לזה.
יהודה הבר
אני לא מדבר על נקודות קצה. אני מדבר על הבעיות בתחבורה שהיו בתקופת "בין הזמנים". כל התלונות היו מהתאריכים של התקופה הזו.
מנחם פולק
בתי היתה צריכה להגיע בצהריים הביתה ולחזור, לקח לה 4 שעות. היא היתה בבית 5 דקות. כל יום, לא בין "בין הזמנים". חבל שאמרת, אמרתי לה. בשביל מה באת? נסעת שעתיים, חזרת שעתיים.
יהודה הבר
בפתח תקווה יש התנגדות לשינויים שחלק מהציבור מבקשים לעשות בקו 92. לכן צריכים גם את זה לקחת בחשבון, כמו שאיתן פיקסמן אמר. יש כאלה שמושכים לפה ויש כאלה שמושכים לפה. צריך להעלות את הנושא הזה. כמו שאיתן אמר לפני חודש התקבלה החלטה להגדיל את שעות הפעילות של הלשכה לפניות הציבור בבני ברק. לפני חודש התקבלה החלטה לצאת השנה בהרבה יותר פרסומים. עד היום אנשים התקשרו לתל אביב למוקד. עכשיו יש לשכה. היא נפתחה לפני כמה חודשים טובים. לפני חודש גם התקבלה החלטה בחברה להגדיל את הפרסום בעיתונות החרדית על שינויים. הם יעשו פרסום גם בתוך האוטובוסים עם המספרים של המוקד, עם פלאפון שיהיה זמין 24 שעות. לטלפון שלי אפשר להתקשר, ואני עונה ואני מחזיר תשובות מיידית וזה, אני כל הזמן אומר לחברת דן.
היו"ר אורי מקלב
אני מקווה שיהיה שינוי, שהפסד יום העבודה הזה יהיה שווה לפונים.
יהוד ה הבר
עוד משפט אחד. קו 292. אני קיבלתי את התלונות על העומסים בקו הזה עוד לפני כמה חודשים. אני יכול להגיד לכם שאני באופן אישי יצאתי לשטח גם ב-7 בבוקר וגם ב-9 בלילה ובעוד כל מיני שעות, לבדוק באופן אישי את הקו הזה, איך הוא יוצא מבני ברק ואיך הוא מגיע לבני ברק.
היו"ר אורי מקלב
קיבלנו את המסר העיקרי של חברת דן. אני שואל האם היתה ישיבה, זו כאילו עכשיו שאלה פנימית שלנו בין הלשכה לתלונות הציבור שהרב גולדנטל עומד מאחוריכם וביניכם? יזמתם דבר כזה עד היום?
יהודה הבר
לא עד היום.
היו"ר אורי מקלב
למה? הרי אצל הרב גולדנטל מתרכזות פניות הציבור ואתה הרי מכיר ויודע שמרכז פניות הציבור הוא מאוד מאוד גדול והוא מאוד מאוד רחב שמתנקזים אליו הרבה נושאים. יכולתם לפתוח את כל הדברים האלה בישיבה מקצועית, עם הרב גולדנטל, עם עידון פורנברג ועוד אנשים ולשבת יחד איתכם.
יהודה הבר
אני מקבל תלונות על קו 292. בדקתי אותן.
היו"ר אורי מקלב
אתם צריכים לפתוח את זה יותר, לראות, לא רק להציג תלונות אלא גם ליזום פניות, לארגן מפגשים עם ציבורים, להודיע על מפגשים שיהיו בשכונה. נניח לקיים מפגש אחד בשכונת קריית הרצוג. זה לא עניין של מנהל קהילתי או לא.
יהודה הבר
אני עשיתי את זה ומרוב דעות כבר לא ידענו מה לעשות. אנשים רבו ביניהם, לא ידענו מה לעשות.
היו"ר אורי מקלב
אז קובעים נציגות. אני גם יודע שהכוח של הרב הבר וגם של הרב אלתר, הם נציגי ציבור. הם עומדים בפני לחץ, ואני יודע שאי אפשר להיענות לכל הדרישות שלהם אבל אנחנו מחזקים אותם. כשיש נציגות כזאת החברה צריכה כמה שיותר לגבות אותם ולעבוד לקראתם כי יש כל הזמן פניות ודרישות. אני כאן מגיע לדברי הסיכום. אין ספק שיש פער גדול מאוד. גם שאני נמצא באמצע בין שני צדי השולחן, אנחנו יודעים שאי אפשר להגיע לכל מה שרוצים להגיע. יש פער בין הרצוי למצוי. תפקידנו זה להתכנס וכמה שיותר לצמצם את הפערים. אם לסכם, ראינו שעמידה בלוח הזמנים זה דבר מאוד מאוד חשוב. צריך לזהות את הבעיות למה זה קורה. אני לא חושב שחברת דן לא רוצה לספק את השירות האמין ואת הזמינות ואת העמידה בלוח הזמנים. גם לפרסם את לוח הזמנים זה דבר חשוב. כיש פרסום אין פקח אחד אלא חמישים פקחים. לפעמים זה קשה אבל בסופו של דבר זה מביא אתכם לידי תוצאה יותר טובה ויותר מהירה. צריך לפרסם גם את המוקדים שלכם. ליידע, ולהשקיע בזה. כי בקצה השני אנשים לא יודעים. אחרי הכול אנחנו נציגי ציבור שמקבלים משכורות מהציבור. באו לכאן אנשים, לקחו חופשה בת יום מהעבודה, הגיעו לירושלים, תושבים נאמנים שרוצים לשנות דברים, אנשים הגיעו מבני ברק ומפתח תקווה.
יהודה הבר
אנשים עמדו בגשם.
היו"ר אורי מקלב
אני מעריך ומעריץ אנשים שפועלים למען הציבור ואת האכפתיות שיש להם. אני רואה אותם ככתובת שיכולה להיות חיונית, הם יכולים להיות שגרירים טובים שלנו. הצפיפות באה בעקבות אי עמידה בלוח זמנים. בתוך עמי אני יושב ואני יודע שיש שעות קשות שהן זמני לחץ. היתרון בבני ברק הוא שזמני הלחץ דומים אבל גם שונים מכל האוכלוסיות בגוש דן והמקומות שאתם נותנים בהם שירות. שעות הבוקר עמוסות. אבל למשל, אין בתל אביב לחץ בשעה 1 בצהריים. אבל בבני ברק יש לחץ שעה הזאת. אז אפשר לתגבר יותר את האוטובוסים. בירושלים התגברנו על הבעיה הזאת בכך שאיחרנו את שעות הלימודים של התלמידים כדי שלא ינסעו בשעות הלחץ. אני יודע שאחת בצהרים זה זמן שכל רחוב חזון איש, רחוב עקיבא והרחובות האחרים, זמן שאי אפשר לזוז בו. אתה נפלת בשעה הזאת כמו שנפלת בשעה בשבע וחצי בבוקר בנתיבי איילון. 9 בערב לא צריך להיות זמן לחוץ בדרך כלל אבל בבני ברק זה הזמן שתלמידי הישיבות חוזרים לבתים בפתח תקווה. אפשר לתגבר בזמן הזה.
יהודה הבר
יש אוטובוס מפרקית בדיוק לזמן הזה. אין תלונות היום בקשר לכך.
היו"ר אורי מקלב
אני מחזיק פה תלונה מ-10 לינואר על הקו הזה, מאתמול. זו התלונה שאני מחזיק פה על הקו הזה ועל שעה 9.


אני חושב שאנשי חברת דן הפנימו את זה. אני חושב שהישיבה הזאת מקדמת את הטיפול. אני יודע שאצל חברת דן זה לא מהשפה ולחוץ הרצון לשמור על יחסי ציבור. אני מזהה פה רצון אמיתי על פי הנעימות שלהם והדיבור שלהם. זה חייב לנבוע ממשהו פנימי. זה לא רק מס שפתיים. לכן אין לי ספק שאם יש רצון זה יכול לעבור לפסים של עשייה. הישיבות המקצועיות שאתם תקיימו יובילו לפתרונות. אנחנו מצידנו נעקוב אחרי המהלך הזה. ובתקופת הביניים עד שיתחולל שינוי הסדרנים יהיו צריכים לדעת לספק תשובות. אני מודה לכל אלה שנכחו בישיבה. בעוד תקופה מסוימת נקיים ישיבת מעקב בנושא. אני מאוד מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:30

קוד המקור של הנתונים