ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 11/01/2011

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 55) (רישיון לשירות מודיעין), התשע"ב-2012

פרוטוקול

 
PAGE
20
ועדת הכלכלה

11.1.11


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 412

מישיבת ועדת הכלכלה

מיום שלישי, ו' בשבט, התשע"א (11 בינואר, 2011) בשעה 10:30
סדר היום
הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון – העברת פרטים למפרסם מדריך התקשורת),

התש"ע-2010, של חה"כ אמנון כהן, חה"כ ציון פיניאן, חה"כ פניה קירשנבאום, חה"כ מירי רגב

(פ/2314)
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה- היו"ר

אמנון כהן

אברהם מיכאלי
מ"מ
יוליה שמאלוב ברקוביץ
מוזמנים
משרד התקשורת: ליאת גלזר- לשכה משפטית

ציון כהן – הנדסה ורישוי

נתי ביאליסטוק- יועץ בכיר למנכ"ל

דנה נויפלד –משרד המשפטים
חברת בזק
איילת כהן מעגן – עו"ד

שרון פליישר- סמנכ"ל רגולציה

ניר יוגב- חברת סלקום

יהל בן נר- חברת פרטנר

יוליה מרוז – חברת פלאפון

יוסי כהן – דפי זהב

דוד לנוס – הסתדרות הכללית החדשה

ניר גרסון

ירון שילת

מיטל בשארי – מנהלת תחום טלקומוניקציה, המועצה לצרכנות
מנהלת הוועדה
לאה ורון
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
רשמה
לאה קיקיון

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון – העברת פרטים למפרסם מדריך התקשורת),

התש"ע-2010

של חה"כ אמנון כהן, חה"כ ציון פיניאן, חה"כ פניה קירשנבאום, חה"כ מירי רגב

(פ/2314)
היו”ר כרמל שאמה
שלום לכולם, מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום - הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון – העברת פרטים למפרסם מדריך התקשורת), התש"ע-2010, של חה"כ אמנון כהן, חה"כ ציון פיניאן, חה"כ פניה קירשנבאום, חה"כ מירי רגב שמספרה - פ/2314.

היה דיון בנושא הזה?
לאה ורון
הצעת החוק עברה ב- 14 ביולי, 2010 לוועדה וטרם התקיים בה דיון.
היו”ר כרמל שאמה
אז זו הכנה לקריאה ראשונה. היוזם והמציע, בבקשה.
אמנון כהן
ראשית, אני מודה לאדוני על כך שבסדר היום של הוועדה בין הדברים החשובים שעומדים על הפרק מצאת זמן להצעת החוק שלי, ואני מודה למנהלת הוועדה שעשתה מאמצים, כי זה היה בהמתנה הרבה זמן. הצעת החוק היא הצעה חברתית ממדרגה ראשונה כאשר היא מדברת על כך שהשירות שניתן לאזרחים, 144, שהוא למעשה מאגר אחוד שמופעל כרגע על ידי גורם אחד בלבד, וכתוצאה מכך הוא מאד יקר, לכן אני רוצה שתהיה תחרות בנושא זה, כי מי שצריך את השירות הזה הם דווקא מבוגרים, קשישים. המדינה שלנו קולטת עולים חדשים כל פעם בגלי עליה וקשה להם להתחבר לטכנולוגיות המתקדמות. אני רוצה לציין שהטכנולוגיה שקיימת היום של בזק היא מאד אפקטיבית. בתקופת היותי יושב ראש ועדה כאן היא היתה מאד מיושנת ולא מעודכנת. היום היא לעילא ולעילא, אטרקטיבית מאד, ומי שזקוק למספר – המספר הוא נגיש, מהיר ומעודכן, כך שאני משבח אותם על הפעילות שלהם. זה לא גורע, מצד אחד. מהצד השני אני חושב שהסכום שנקבע על ידי אותם הצרכנים שזקוקים ושאין להם את הנגישות לאינטרנט, מדובר באנשים מבוגרים, במגזרי החרדים, המגזר הערבי, שיש להם נגישות פחותה לנושא האינטרנט. דווקא הם זקוקים לשירות ולהם זה עולה מאד יקר, כי אין תחרות. המטרה שלי היא שיהיו גופים נוספים שיתעסקו בזה, שיתנו את השירות.
היו”ר כרמל שאמה
מה העלות?
אמנון כהן
8 פעימות על כל בקשה. 8 פעימות שיחה- -
קריאות
לא, לא.
נתי ביאליסטוק
אין פעימות כבר, במערכת הזו.
היו"ר כרמל שאמה
אתה רוצה שנשמע מהם? מה העלות של פניה ל-144?
שרון פליישר
קודם כל – אין דבר כזה, יותר, פעימות מונה, היום. יש מחיר ל-144. המחיר הוא מפוקח ומי שקבע זה משרד התקשורת ולא בזק, וככל שמשרד התקשורת יתעסק בפיקוח תעריפים וישנה את התעריפים – נשנה בהתאם.
היו”ר כרמל שאמה
מה התעריף היום?
שרון פליישר
1.40 שקל. רק אם ניתן המספר, ואם זה מספר שלא מופיע במדריך - -
היו”ר כרמל שאמה
בלי קשר למשך השיחה?
שרון פליישר
לא משנה. אתה משלם אך ורק על קבלת המידע. אם המספר - -
היו”ר כרמל שאמה
כמה שיחה ממוצעת לוקחת, לפי הנתונים שלכם?
ירון שילת
20 שניות.
שרון פליישר
מאיפה אתה יודע?
ירון שילת
מכיר את ה - -
היו”ר כרמל שאמה
כלומר, שליש דקה. כלומר- זה מחיר לדקה של 4.20.
שרון פליישר
אתה לא משלם עבור זמן השיחה. אתה משלם על קבלת המידע. בגלל זה, ברגע שלקוח מתקשר ומבקש את המספר, והמספר הזה עדיין לא עודכן בספרי הטלפונים, הוא לא משלם על השיחה הזו בכלל, זו שיחה בחינם. זאת אומרת, שמה אומר הרציונאל פה? שמי שלא עצלן, שיפתח ספר טלפונים, ימצא את המספר בספר הטלפונים, ובזק מחויבת לפרסם ספרי טלפונים, היום.
אמנון כהן
אדוני, ספרי טלפונים היום – זה לא כמו פעם. היום זה לפי אזורים. אם אני גר באזור השפלה ואני צריך לקבל מספר טלפון בחיפה או בירושלים אני נאלץ לקבל את השירות הזה, כאשר אין לי כלי אחר. כלומר, מאלצים אותי, אוטומטית, להגיע לשירות הזה - -
היו”ר כרמל שאמה
לכם יש התנגדות להוריד את המחיר?
שרון פליישר
ספרי הטלפונים היו מאז ומתמיד היו לפי אזורים, היות ואדם לא יכול להחזיק בבית ספר בעובי כל כך גדול. גם כך הספרים מאד עבים בחלק מהאזורים. אדם שמחפש את המספר במדריך כמובן לא משלם כלום. מי שמתעצל לחפש את המספר בספר או באינטרנט – שגם שם זה בחינם, ומעדיף להתקשר למוקד, אז הוא משלם עבור השירות שהוא מקבל.
היו”ר כרמל שאמה
מה סך ההכנסות שלכם, האם הנתון הוא גלוי?
שרון פליישר
אני לא יודעת אם הוא גלוי. אני מכירה את המספר, ואני יכולה, תוך כדי דיון, לבדוק אם הוא גלוי - -
קריאה
למה? אתם חברה ציבורית, לא?
היו”ר כרמל שאמה
באופן עקרוני לבזק יש התנגדות להפחית את העלות של השיחה הזו?
שרון פליישר
מבחינת בזק יש לשירות הזה עלויות מאד גבוהות. זה שירות עתיר כוח אדם. זו הסיבה היחידה שבזק היא החברה היחידה, למעשה, שנותנת את הדבר הזה.
היו”ר כרמל שאמה
יחידה?
שרון פליישר
לפי החוק הקיים, כל חברת תקשורת או מישהו שהוא שלוח שלה, יכול להפעיל מוקד כזה. כל המפעילים בחרו לעשות שימוש בשירות של בזק כיוון שמדובר פה בשירות שדורש מקצועיות מאד מאד גבוהה. הטיוב של הנתונים פה, העובדה שזה שירות עתיר כוח אדם, כי כדי לתת שירות טוב אתה צריך הרבה נציגי שירות כדי שיענו בזמן. החיפוש הוא חיפוש מאד מתוחכם כאשר גם כשאתה אומר שם בתצורה קצת שונה, בטעות, עדיין מוצאים את זה, אם אתה מבקש טלפון של מישהו ואתה לא יודע איפה הוא גר- גם מוצאים. יש פה עלויות גבוהות כדי לתת את השירות הזה ברמה גבוהה. אני מתארת לעצמי שמי שרוצה לתת את זה ברמה מאד נמוכה ולעשות את השירות לא בצורה טובה, אפשר גם להוריד את העלויות. כרגע מדובר בשירות שהעלויות שלו הן פשוט גבוהות, בגלל שהשירות שלו הוא ברמה מאד גבוהה. בדיוק הסיבה שהיה חשוב למשרד התקשורת, שזה היה מהלך מאד מבורך, להביא לזה שיהיה אתר אינטרנט, שכמו שציין חבר הכנסת כהן – באמת, אתר ברמה גבוהה שיש בו את המידע בצורה אמינה, כאשר כל אדם שיש לו נגישות לאינטרנט יכול להיכנס ובחינם לקבל את כל המידע הזה. היום יש לך אינטרנט נגיש כמעט בכל מקום, ואם לא- יש את ספרי הטלפונים.
אברהם מיכאלי
איך לקוח יודע אם זה מופיע בספר הטלפונים או לא, כאשר אתם מחייבים?
שרון פליישר
הוא לא יודע. הוא יכול לשאול את נציגת השירות שנותנת לו את המידע.
אתי בנדלר
ואם זה היא תגיד שזה מופיע, הוא יכול להגיד – אל תתני לי, ואז הוא לא יחויב בתשלום?
שרון פליישר
נכון. כל עוד הוא לא מקבל את המספר, הוא לא מחויב.
אתי בנדלר
רק שהוא לא יודע על האופציה הזו.
אברהם מיכאלי
הרי הלקוח לא יודע אם חייבו אותו או לא, אין פירוט על זה בחשבון - -
שרון פליישר
יש לו. בחשבון מופיע הפירוט – מספר השיחות ל-144, וכמה הוא חויב עליהן.
אברהם מיכאלי
זה – חדש.
אמנון כהן
אני חושב שאת השירות הזה כמו שאנחנו דואגים שתהיה תחרות בכל דבר, ואז זה יוזיל את המחירים, זה גם המקום – נתנו שירות טוב, מצוין, אבל מאד יקר, אבל אני לא רוצה ששר התקשורת יקבע את התעריף או שהם יבואו אליו עם תחזית על עלויות ואז יקבלו אישור. אני חושב שהשוק צריך לקבוע את המחיר. ייתכן שיהיו גופים שיגידו שאת זה הם נותנים בשירות הכולל חינם, כי הם נותנים עוד כמה דברים, בדרך, ולכן הם ירצו לתת את השירות הזה לאזרח חינם. לכן אני חושב שאנחנו צריכים לפתוח גם את השירות הזה לתחרות.
היו”ר כרמל שאמה
מה יקרה יום אחרי?
אמנון כהן
צריך שמי שירצה יוכל לקבל את האינפורמציה הזו – גם פה צריך לשים סייגים, שהאינפורמציה לא תזלוג למקומות שלא היינו רוצים. אז פה יושבים גם אנשים שמתעסקים בדברים האלה, שיגידו לנו איך מונעים זליגת נתונים למקומות שלא היינו רוצים. כמובן, המטרה היא תחרות – ואיך שומרים על פרטיות של אזרחים, על פרטים שכבר נתנו. אם נתתי את השם שלי, המשפחה, והכתובת – אז זה מה שגלוי כרגע. ואם אני רוצה שמספר הנייד שלי לא יפורסם – זה לא יופיע. אז מה שמופיע כרגע במאגר של בזק אפשר איכשהו להעביר. גם פה אני לא רוצה שזה יהיה בחינם, אני מציע ששר התקשורת יקבע תעריף, תעריף מתאים לכיסוי ההוצאות שנובעות מהעתק המידע ומסירתו מעת לעת בתדירות שיקבע השר. הרי יש שם עבודה שנעשתה, וזה עולה כסף. אז שר התקשורת יישב עם הגופים המקצועיים מה העלות של העברת המידע, ואז זה יינתן להם, עוד פעם – לאחר שבדקנו ששום מידע לא יזלוג ולא יהיו כל מיני שימושים אחרים בו, שיפגעו בסופו של דבר בצרכן.
היו”ר כרמל שאמה
אתה מעריך שאם הצעת החוק תתקבל יקום מספר אחר שניתן יהיה להתקשר אליו והוא יהיה יותר זול - -
אמנון כהן
ודאי.
היו"ר כרמל שאמה
מי יעשה את זה?
אמנון כהן
כל מי שירצה.
ירון שילת
אנחנו נשמח לעשות את זה.
אמנון כהן
ויכול להיות שגם עוד אנשים, שלא הגיעו לפה.
היו"ר כרמל שאמה
אני חשבתי שלא יהיה אף אחד, אז מספיק לי אחד כדי לדעת שטעיתי.
ירון שילת
אני מחברת "תקשוב תקשור, מרכז תקשורת עסקי". אנחנו החברה הכי גדולה בישראל למתן שירותי לקוחות במיקור חוץ. בין הלקוחות שלנו – לקוחות הסלולאר, חברות תקשורת גדולות, כל קופות החולים. אנחנו מעסיקים 3,500 עובדים. אנחנו מתמחים בתעשיה הזו, כפי ששרון פליישר מבזק כינתה אותה - תעשייה עתירת כוח אדם. רוב העובדים שלנו נמצאים בצפון, אתם מוזמנים לבוא, זה אחד המעוזים הגדולים והמעניינים שתוכלו לראות - כרמיאל, עכו, נצרת עלית. אנחנו עכשיו בתהליך של הקמה של אתר נוסף, בדרום.
אמנון כהן
כאיש מקצוע תגיד לי טכנית איך עובר מידע ושאני, כחבר הכנסת, אהיה בטוח שלא חוקקתי חוק לא טוב, שזה לא יזלוג למקומות אחרים.
היו”ר כרמל שאמה
לפני זה אני רוצה לדעת מה הטוב שייצא מזה. אחרי זה נחסום את הרע.
ירון שילת
הנושא של אבטחת מידע הוא באמת נושא חשוב. אני רוצה רק לומר שתקשוב, לצורך המידע, מחזיקה את המידע על 98% מאזרחי מדינת ישראל בתחום של בריאות, מחזיקה מידעים מאד מסווגים, אנחנו גם בכניסה של שירותים בענף הפיננסים – מידעים מאד מסווגים, מידעים שאנחנו תחת פיקוח מתמיד עליהם, יש אבטחות מאד מחמירות של מידע, כולל שרידות, כולל גיבוי. אני לא יודע אם אפשר להציג כרגע את כל המערך שלנו אבל מומלץ לבוא לסיור ולראות איך אנחנו עושים את זה. העמדה של תקשוב היא, שאנחנו, מהיכרות שלנו עם העולם הזה ועם הביקושים שיש בעולם הזה, יכולים לתת שירות תחרותי בסדר גודל כשבשורה התחתונה יחסוך לאזרחים הרבה מאד כסף. אני לא יודע אם זה מודל של לתת חינם, דווקא, תלוי במודל לפי תנאי הרישיון, אבל זו בהחלט אחת האופציות – לתת במחיר של עלות שיחה הרבה יותר נמוך, עבור האזרחים. זה יכול להיות גם במחיר של אפס, אם תנאי הרישיון יאפשרו את זה.
היו”ר כרמל שאמה
מה שאמרת זה דברים מאד כלליים. מה אתה יכול להתחייב שיכול לקרות?
ירון שילת
אני יכו להתחייב ספציפית שאני אקים מוקד 144 – והיו לי שיחות על זה גם עם בכירים ממשרד התקשורת, שיציע רמת שירות לדעתי טובה, לפחות טובה כמו שבזק מציעה, במחיר טוב יותר.
היו”ר כרמל שאמה
משמעותית?
ירון שילת
משמעותית.
היו”ר כרמל שאמה
סדר גודל של הפחתה שאתה יכול - -?
ירון שילת
זה תלוי בתנאי הרישיון.
היו"ר כרמל שאמה
יש לכם תכנית עסקית בעניין? על בסיס מה אתה מדבר?
ירון שילת
אני מדבר מתוך נתונים ותכנית עסקית.
היו"ר כרמל שאמה
כלומר, אתה מכיר כמה כוח אדם תצטרך - -
ירון שילת
אני אוכל להציג לך אותה, במסגרת הסיור שאתה מוזמן אליו - -
יוסי כהן
אני יועץ משפטי של "דפי זהב". כמו שכמעט כל הנוכחים בחדר יודעים, "דפי זהב" הפיצה במשך שנים רבות וגם היום מפיצה – מדריכים מודפסים מדלת לדלת. ל"דפי זהב" ניסיון של עשרות שנים במיון, אחזור והצגה של מידע שעניינו, בסופו של דבר – שמות, כתובות, מספרי טלפון. "דפי זהב" היום פעילה, והייחוד שלה הוא מידע מסווג לבתי עסק. "דפי זהב" תמיד, לצד המדריך המסווג העסקי, צירפה, כמוציא לאור וכקבלן של בזק בזמנו, את המדריך הלבן, המדריך האלפביתי, כך שבתי אב בישראל זכו לקבל את הדפים הלבנים לחיפוש אלפאביתי של השכן, של הדוד, של הדודה. הם קיבלו את זה היום חינם אין כסף. מכיוון שהמערכת ההסכמית בין "דפי זהב" לבזק הסתיימה, לפחות עמדתה של בזק היום היא ש "דפי זהב" מנועה מלהמשיך לעשות את זה. גם אם דפי זהב מחזיקה היום בעמדה משפטית אחרת, ואפילו שאין כרגע כל קביעה סופית בעניין, עדיין - -
אמנון כהן
את הספרים לא אתם מנפיקים, כרגע?
יוסי כהן
כרגע, למיטב ידיעתנו – ואני לא יודע מה נעשה בבזק, בשנתיים האחרונות לא מופצים מדריכים אלפא ביתים מטעם - -
אמנון כהן
יש אזורי, של בזק – אני קיבלתי כרגע.
יוסי כהן
ל "דפי זהב" יש יכולת מוכחת לעשות שימוש במידע כזה.
אמנון כהן
האינפורמציה עברה לגוף אחר. איך שהוא.
יוסי כהן
אנחנו רק חושבים שאם גופים יקבלו את המידע הזה בצורה מסודרת, תוך כדי שיתוף פעולה עם בזק, המידע שיגיע לידי הגופים שיעשו שימוש במידע כזה ויציעו אותו לציבור יהיה מידע עדכני, מידע נכון, לא מידע שמתבסס על מדריכים שהתפרסמו לפני שנה או לפני שניים, וככה, גם גופים כמו "דפי זהב" שעשו את זה עד היום יוכלו לעשות את זה תוך שיתוף פעולה על בסיס מידע עדכני. אנחנו לא בהכרח חושבים שזה צריך להיות חינם אין כסף, כלומר, לקבל את המידע מבזק בלי כסף, כי בסופו של דבר בזק תעביר, והיא לא צריכה לעבוד חינם בשביל כל מי שרוצה ולספק כל יום דיסקים מעודכנים. אז לעניין זה, לעניין התשומה או העבודה שנדרשת כדי למסור מידע עדכני, אני מניח שמשרד התקשורת יידע לקבוע תעריפי העברה כמו שהוא ידע לקבוע בכל מיני עניינים, בין גופי תקשורת. בסופו של דבר "דפי זהב" תשמח מחר בבוקר, לצורך העניין, לקבל שוב דיסקים כאלה ולעשות בהם שימוש על פי אותו מודל עסקי שהיא עשתה בו עד היום.
היו”ר כרמל שאמה
אתה מדבר על שירות כתוב - -
יוסי כהן
שירות מודפס. תראה, ל "דפי זהב" אין היום יכולת מוכחת של מידע טלפוני. אנחנו לא פוסלים את זה כמודל כלכלי שיהיה רווחי ונכון. גם שיתופי פעולה עם גופים אחרים לא נפסל, אבל היכולת המוכחת של "דפי זהב" כפי שכולנו מכירים אותה היא להפיץ מדריך חינם אין כסף לציבור, לאותה אוכלוסייה שלא יודעת לגשת לאינטרנט, לאותה אוכלוסייה שלא רוצה לגשת לאינטרנט, וגם את זה יש לכבד - ובסופו של דבר אני לא רואה את החשש הגדול שמדברים עליו לגבי זליגת המידע.


אני חושב שאנחנו צריכים להבין על איזה מידע אנחנו מדברים: שמו של אדם, שהסכים שיתפרסם מספר הטלפון שלו, שהוא בחר והסכים שיתפרסם, על כתובת ביתו, שהוא הסכים שתתפרסם, ואם הוא נושא תואר של עורך דין או רופא, דוקטור, ואם הוא הסכים שהוא יתפרסם, והמידע הזה בסופו של דבר מתפרסם על ידי בזק. הוא גלוי, בנחלת הכלל, מהרגע שהוא פומבי כל אחד יכול לעשות בו שימוש. אני גם לא חושב שיש פה איזשהו סכנה שאיזה גורם עוין, חס וחלילה, ישים יד על ספרי הטלפונים של מדינת ישראל. אין פה איזה משהו מסוכן, חלילה. הנגישות של המידע הזה – גם היום היא נמצאת, באתר של בזק.
ניר יוגב
אני מחברת סלקום. אני רוצה לומר שכבר היום כל יזם שרוצה להקים מוקד מודיעין אחוד יכול לעשות את זה. אין צורך בשינוי חוק, אין צורך בשינוי רישיונות. למעשה, כדי שמוקד כזה יקום, כל מה שצריך זה שאותו יזם יצליח לשכנע את אחד מ-15 המפעילים שקיימים בישראל שיבוא ויקים אתו את המוקד הזה. מהרגע שקם כזה מוקד באמצעות אחד המפעילים, כל שאר המפעילים מחויבים להעביר לו את המידע. הסיבה שאין היום מוקד כזה, מתחרה לבזק, היא מאד פשוטה, ואני אומר את זה בתור נציג סלקום שישב ונפגש עם הרבה מאד יזמים, בין השאר – אלה שנמצאים באולם, לא באופן אישי, האנשים שפה אבל החברות שנמצאות פה – ונפגשנו בשביל לבחון את האפשרות באמת להקים מוקד מתחרה לבזק. סלקום לא ידועה כבעלת אינטרסים בבזק אנחנו חברות מתחרות. האמן לי שיש לנו אינטרס להקים מוקדם מתחרה לבזק, אבל אני יכול לומר לך במילים עדינות שהמשא ומתן עם כל היזמים שנפגשנו אתם לא שכנע אותנו שיכול לקום מישהו שיכול לתת שירות טוב יותר מבזק וזול יותר מבזק. ולכן, בסופו של דבר סלקום בחר בבזק.


אני גם יכול לומר לך שאנחנו לא בבלעדיות בבזק. אם יבוא מישהו מחר וישכנע אותנו שהוא יכול להקים מוקד טוב יותר וזול יותר מבזק, אנחנו יכולים להעביר את התנועה מחר, אבל גם לנו, כסלקום, יש אינטרס שהלקוח של סלקום, כאשר הוא מתקשר למוקד 144 הוא יקבל מענה מהיר, יקבל את המספר בצורה אמינה וטובה. לכן, כשמישהו מגיע ואומר שהוא יכול לעשות את זה יש באופן טבעי חשש שמא אותו יזם לא יצליח לעשות את העבודה ואז השירות למנויי סלקום ייפגע, ואנחנו לא מעוניינים בזה. זה דבר אחד. לכן אני אומר שאם מישהו רוצה לקום, אפשר לעשות את זה גם כיום בלי שינוי חקיקה.


דבר שני – אני רוצה להכניס לפרופורציות מבחינת מספרים. אני מדבר על נתונים כלליים כפי שאני מעריך אותם כמי שנמצא בשוק התקשורת. אני אומר לך – לקוח ממוצע לא מתקשר יותר ממספר פעמים בשנה למוקד בתשלום, כך שלכל היותר אנחנו מדברים על הוצאה שהיא לכל היותר בשנה 10-15 שקלים. אני לא מזלזל בזה, חס וחלילה, אבל מההיכרות שלי עם המטריה, רוב ההכנסה בגין השיחות האלה הולכת על עלות. זה שירות עתיר כוח אדם. בזק יכולה לספר גם על סוגי האנשים שעובדים במוקד שלה ועל מיקומם בחלקים שונים בישראל.
היו”ר כרמל שאמה
כמה פניות יש בשנה למוקד?
ניר יוגב
אז אני אומר – לקוח מתקשר 3-5 פעמים בשנה. אם אתה מסתכל על חברה ממוצעת אז על כל מיליון לקוחות זה - -
היו"ר כרמל שאמה
נציגת בזק יכולה לומר לנו - -?
שרון פליישר
אין לי את המספר המדויק, אני יכולה - -
ניר יוגב
אני גם אזכיר שחברות הסלולאר מפעילות מוקדים טלפוניים חינם. זאת אומרת שאם אתה מתקשר ואין לך מדריך טלפוני או אינטרנט אתה יכול לקבל לכל חברה ולקבל את המספרים של המנויים שלה בחינם, ללא עלות.
אתי בנדלר
כל חברה מוסרת רק מספר של מנוייה – ולא של משתמשיה, נכון?
ניר יוגב
נכון.
אתי בנדלר
מה קורה עם המשתמשים? כלומר, כל אלפי אם לא עשרות אלפי עובדי המדינה - -
ניר יוגב
זה כבר תלוי בהחלטה של בעל המנוי. כלומר, אם חברה מסוימת שמחזיקה ב-10 מכשירים והיא לא מעוניינת לפרסם את השמות והמספרים של כל עובדיה, אז מן הסתם הם לא יפורסמו. אם היא מעוניינת – היא יכולה להעביר את הפרטים והם יפורסמו.
אתי בנדלר
אולי נציג פלאפון יכול לספר מה קורה עם עובדי המדינה?
יוליה מרוז
אותו כנ"ל בדיוק. אני מתכוונת שבסופו של דבר זה נובע מרצון הלקוח. אם במכרז של חשכ"ל שנעשה הוא היה מבקש לשים את המספרים ברמה השמית ולפרסם אותם, אין לנו סיבה להתנגד לזה.
אתי בנדלר
כל מה שצריך זה פניה של החשכ"ל אליכם ואז זה יפורסם? יש משהו מאד מוזר, אדוני היושב ראש, עובדי המדינה, כולל אני, מקבלים טלפונים מהמדינה לשירות הציבור והמספר הזה חסוי.
ליאת גלזר
אבל זה מטיל נטל כבד על החשכ"ל כי המספר שאנחנו מקבלים הוא של המשרד, ואם מישהו עובד- המספר שלו עובר לעובד אחר. יש דינמיות בשיוך של משתמש הקצה.
קריאות
- - -
ניר יוגב
אני חושב שמתן דיסק שמכיל את כל הפרטים, מעבר לזה שהוא עלול לגרום לזליגת מידע, כי אנשים יכולים לאבד אותו והוא יכול להגיע לאלף ואחת מקומות, אבל מעבר לזה, אם למישהו יש --
היו”ר כרמל שאמה
אבל מדובר במידע שהוא בבסיס – גלוי.
ניר יוגב
לא, הוא לא גלוי. נציגי בזק יגיבו על זה. אני רק רוצה לומר שאם למישהו יש דיסק, בסבירות גבוהה יש לו גם אינטרנט, ולכן ממילא יש לו את המידע בחינם ולכן הנושא הזה של הדיסק הוא לא נדרש.


דבר השני שאני רוצה לומר, שלפחות כרגע – הצעת החוק כוללת פרטים שלא ניתנים היום. היום אתה לא יכול לתת כתובת ולקבל שם וטלפון. אתה צריך לתת שם, עיר מגורים ואז מקבל טלפון. אתה לא יכול לעשות את זה ההפך. אתה ודאי לא יכול לקבל כתובת דואר אלקטרוני או פרטים כמו אתר אינטרנט – דברים שמופיעים בהצעה - -
שרון פליישר
באופן עקרוני, מבחינה טכנית אפשר לעשות את זה, הרעיון הוא שהיום זה נעשה בצורה כזו היות וזה מה שהובהר למנוי ברגע שהוא הסכים לפרסום הפרטים שלו. מעבר לזה – היום, בהסתמך על מדיניות משרד התקשורת, אתה שם פרטים של מנוי או לא שם, רק לבקשת מנוי, והוא מאשר שהוא מסכים לשים את הפרטים האלה במקומות האלה בלבד. הוא לא אישר לתת את זה לכל מאן דהוא או לתת דיסק – אלא, במפורש, בהתאם למדיניות המשרד אישר לפרסם את הפרטים שלו ב-144.
נתי ביאליסטוק
המדיניות של המשרד היא שבזק יכולה לפרסם ב-144 או במדריכי הטלפון בהתאם לבקשת המנוי. אם בזק הוסיפה שם שזה רק ב-144 ולא בשום מקום אחר, זו היתה החלטה שלה לא של המשרד.
היו”ר כרמל שאמה
כשאני פותח קו טלפון - -?
שרון פליישר
שואלים אותך – האם אתה רוצה שהפרטים יפורסמו במדריך. במידה ואתה אומר כן – הם מפורסמים. במידה ולא – אתה חסוי.
נתי ביאליסטוק
מה שאני אומר זה שאם בזק היתה שואלת אם הוא מסכים להיות מפורסם במדריך 144 ובמדריכים אחרים – זה היה 0 0
שרון פליישר
אין מדריכים אחרים היום.


אני רוצה להגיד שאני מסכימה שאמר פה חבר הכנסת כהן ושאכן השירות הזה הוא מאד חשוב וחשוב שהוא יהיה נגיש לאנשים רק אני רוצה להבין במה הצעת החוק הזו תועיל. מה שאמר פה, לדוגמה, נציג "דפי זהב" זה שהוא יעשה ספרי טלפונים. בשביל מה צריך ספרי טלפונים אם כבר יש? אדם צריך שני ספרים עם אותו מידע בדיוק? הרי אם הוא יקבל מידע מבזק זה בדיוק אותו מידע שמופיע היום בספרים של בזק בכל מקרה, בחינם.


דבר נוסף שהוא לא ציין - האם הוא ייתן את כל המידע שיש ב "דפי זהב" לכל העולם, גם? הרי הוא רוצה לקבל את המידע מכל המפעילים, רק לא שמענו ממנו שהוא הולך לפרסם את המידע שיש ב "דפי זהב" אצל כולם, ואנחנו מאד נשמח לקבל את המידע שיש לדפי זהב.


בנוסף, נתון לגבי שאלה ששאל כבוד יושב ראש הוועדה – בשנים האחרונות יש מגמה ברורה של ירידה משמעותית בכמות האנשים שמתקשרים למוקד 144לקבל מידע טלפוני שגם עולה כסף, ועליה בחיפוש באינטרנט. בכל שנה יש כמה מיליוני חיפושים. אנשים למדו להכיר את הכלי הזה, הוא גם השתפר, לאורך השנים, כמו שאמר חבר הכנסת כהן - -
אמנון כהן
אבל את מודעת לכך שיהיו אנשים שלא יגעו באינטרנט אף פעם?
שרון פליישר
אז לאותם אלה יש ספרי טלפונים.
אמנון כהן
אין את כל ספרי הטלפונים. אז אני אומר – צריך לתת להם את השירות.
שרון פליישר
אבל אני לא הבנתי איך הצעת החוק הזו תפתור את זה.
אמנון כהן
אני רוצה תחרות.
שרון פליישר
אני גם לא חושבת שאף אחד מהאנשים - - בזמנו פנו המפעילים לבזק. גם בזק בחנה את הנושא כשנדרש להיעשות מודיעין אחוד של כל המפעילים, גם בזק בחנה את הנושא הזה, וכל הגופים האלה שאומרים שהם יציעו הצעות מאד אטרקטיביות הציעו תעריפים יותר גבוהים מבזק וביקשו לקבל מהמפעילים נתח מהרווחים ועובדה שהמפעילים לא הלכו אתם. אני לא חושבת שיש כאן איזשהו מפעיל שנחשב כאיזשהו אוהד בזק או אחד שמעוניין להגדיל את הכנסותיה, אלא זה מהסיבה שאף אחד לא הציע פה הצעה אטרקטיבית וזולה יותר מהמחיר של בזק.


אחד הדברים שלא נדון פה – היום, החוק, למעשה קובע שיכולים להיות כמה מתחרים שרוצים. אין איזה הגבלה שצריך להיות מוקד אחד. יכולים היום להיות גם 10 מוקדים. העניין הוא שמי שמפעיל דבר כזה צריך להיות שלוח של אחד המפעילים. כלומר, שאחד המפעילים הקיימים ביקש ממנו להקים את זה עבורו. בזה יש איזושהי הגנה שהנושא הזה לא יהיה פרוץ. ברגע שתיתן את זה לכל גוף שהוא לא מישהו שיש לו רישיון ממשרד התקשורת, גוף שיש לו מחויבויות, ערבות כלפי המשרד, יכול להיווצר מצב שכל המפעילים פה יעבירו לאותו אחד את כל הנתונים, ויומיים אחרי זה הוא יסגור את הפעילות שלו. זה לא איזה מישהו שיש לו מחויבויות. הוא יקבל את הנתונים ויומיים אחרי זה סוגר את העסק. עכשיו, לך תחפש אותו.
אמנון כהן
משרד התקשורת יקבע למי ילך המידע.
מיטל בשארי
היום, חוק התקשורת מגן על הצרכנים ו – גאה בכך שהוא מונע משלוח התקשרות של פרסומות והצעות עסקיות. לצערנו הרב החוק אינו אוסר התקשרות שעלולה לפגוע כשהיא לא עסקית או מסחרית. לדוגמה, היום, הצרכן, לפי הצעת החוק שהיא רחבה מדי, ניתנת אפשרות לתת מאגרי מידע דרך שירות מסרון, - - מודפס או מקוון – עלולה לגרום לפגיעה בצרכנים על ידי כך שגופים עלולים לרכוש את המאגר הזה ולהשתמש בו שלא לצורך פרסומות, כפי שחוק הספאם מגן על הצרכנים. למשל, אתן דוגמאות: סוקרים שירצו לקנות את המאגר הזה באופן כמותי. לשכת עורכי הדין שתרצה לקנות רק רשימה של עורכי דין להשתמש בפרסומים של לשכת עורכי דין, בחירות לרשויות – שירצו לרכוש את הכמות הזו באופן מקוון, וייגרם נזק לצרכן שיהיה בלתי הפיך. על מנת למנוע את הנזק אנחנו מציעים לצמצם את הרשימות האלה שמאפשרות את ההתקשרות הכמותית ומשלוח דואר ספאם, ואנחנו מציעים למנוע פרסום של מדריכים שמאפשרים קבלת רשימות מוכנות להפצה לכל דיכפין.


ב-144 ניתן ככל הידוע לקבל פרטי התקשרות אך לא באופן שכולל רשימות שמאפשרות משלוח כמותי של ספאם או התקשרות אוטומטית מבלי שיעילות השירות פוחתת בשל כך. לכן יש לתת את הדעת על כך ולמנוע את האפשרות הזו.
יעל בן נר
אני מנהלת אגף רגולציה בחברת "פרטנר". יש פה איזושהי נקודה קריטית לדיון ואני רוצה להעלות אותה. לפני 3 שנים, ב-2007, משרד התקשורת עשה רפורמה ורצה באמת לקדם את נושא שירותי המודיעין וחשב שנכון להכניס תחרות כמו שנכון לעשות גם היום. נוצר איזשהו קונספט שמתוכו הוקם מוקד מודיעיני אחוד. כל חברה היתה צרירה להקים מוקד מודיעיני מתחרה בבזק ולתת בעצם מידע למנויים שלה. מה שקרה בפועל, לא משנה שהיה מעט מאד זמן לעשות את זה, בפועל, אבל בסופו של דבר, אחרי שהלכנו ופגשנו כל מיני יזמים, וגם את בזק עצמה, כל מפעילי התקשרות שיש להם היום שירות לקוחות מאד מפותח והם יודעים לעשות את זה, לא עשו את זה בפועל, אלא הלכו לבזק וקנו את השירות ממנה, כי בסופו של יום בזק מתמחה בזה, היא עושה את זה המון שנים, ביעילות רבה, והיא יודעת - זו ההתמחות. יש לה התמחות כזו שנקראת – לתת שירות מודיעין טלפוני. אנחנו עדיין חושבים שמאד נכון לפתח תחרות באזור הזה, אבל יש תנאי אחד שהוא בסיסי והוא חד משמעי, ואין בלתו. תכל עוד הקוד של 144 יישאר בידי בזק, לא תקום ולא תהיה תחרות באזור שירותי המודיעין הטלפוני. הנושא הזה של 144 כל כך צרוב במודעות של האזרחים, במודעות של האוכלוסייה שהם לעולם לא ילמדו לחייג – לא 1344 ולא 1244, חינם, ולא משנה כמה זה יעלה, ולא משנה אם זה יהיה שירות חינמי לחלוטין.
אמנון כהן
על מה את מסתמכת?
יעל בן נר
אני מסתמכת על הניסיון שלנו ועל המחקרים שעשינו ועל תפיסות - -
אמנון כהן
כמו שערוץ 2 נכנס, כמו שנכנס שירות 012 כשבזק גבה המון כסף על שיחות לחו"ל, כשבאו מתחרים ירדו המחירים.
יעל בן נר
אני מייצגת רק את חברת פרטנר. אנחנו עשינו בדיקות. אני מדברת כמפעיל תקשורת שיש לו יכולות ובאופן עקרוני יכול להקים את השירות הזה.
אמנון כהן
רוצים תחרות. רוצים להוריד את המחיר.
יעל בן נר
בסדר גמור, גם אנחנו רוצים.
אמנון כהן
אני את זה נותן באפס פסיק משהו. בבקשה - -אין בעיה. לי אין כלי אחר, אני מחוקק. ביקשנו, דיברנו, לא עושים, אנחנו יודעים לחוקק, זה מה שאנחנו יודעים לעשות. אנחנו מבקשים שתהיה תחרות, שהציבור האינטליגנטי יבחר איזה שירות, ואיזה מספר הוא יפרסם. המפעיל החדש יפרסם את עצמו, הוא יודע איך לעשות את העבודה הזו, אני בטוח שהאנשים האלה, אני עסקים, יודעים למקסם את הרווחים שלהם. המטרה שלי היא לא הרווח שלו אלא שהאזרח ישלם כמה שפחות. זה מה שאני רוצה.
היו”ר כרמל שאמה
יש מצב שאתם מביאים להוזלת השירות באופן וולונטרי, מבלי שאנחנו מתקדמים בהצעת החוק?
שרון פליישר
לצערי – לא. מדובר פה בתעריף בתקנות שנקבע על ידי משרד התקשורת. התעריפים של בזק הם לא תעריפים ש - -
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
היא אומרת שזה תעריפים ש - -
היו”ר כרמל שאמה
אם הם יסכימו, אף משרד לא יתנגד.
שרון פליישר
לא, התעריפים של בזק הם לא תעריפי מקסימום. הם תעריפים קבועים.
היו"ר כרמל שאמה
אבל אמרתי – אם אתם תביעו נכונות להציע את השירות הזה במחיר נמוך יותר - -
שרון פליישר
הם נקבעו על בסיס של עלות. זה לא תעריף שסתם נקבע באופן שרירותי.
היו”ר כרמל שאמה
את יכולה לומר לנו – לפני חצי שעה שאלנו כמה ההכנסות של בזק מהסעיף הזה?
שרון פליישר
זה נתון שהוא לצערי לא - -
היו”ר כרמל שאמה
זו תשובה בעייתית.
שרון פליישר
אני אוכל למסור אחרי הדיון - -
יוליה שמאלוב ברקוביץ
למה אחרי הדיון?
שרון פליישר
אנחנו חברה בורסאית, אני לא יכולה לתת - -
יוליה שמאלוב ברקוביץ
זה בדיוק העניין.
היו”ר כרמל שאמה
זה לא מופיע בדו"ח רווח והפסד שלכם? זה לא סעיף נפרד? זה הכנסה ממה?
שרון פליישר
לא. זה לא סעיף נפרד. ביררתי.
אמנון כהן
פורסם בעיתון שכרגע בוחנים איך לחלק 3 מיליארד שקל דיוידנדים בבזק. אז שנדע. עיני לא צרה, אני רוצה שירויחו, אבל שנדע איפה אנחנו, פרופורציות, שלא יכולים להוריד פרומיל לטובת הצרכן אבל מחפשים דרך איך לחלק 3 מיליארד שקל בדיוידנדים.
שרון פליישר
אני כן יכולה לומר שהמספר הזה יורד כל שנה.
אמנון כהן
אני מתואם עם הייעוץ המשפטי של משרד התקשורת, נגה רובינשטיין.
אתי בנדלר
אז ליאת גלזר היא באת כוחה.
ליאת גלזר
אנחנו תמכנו בהצעת החוק של חבר הכנסת אמנון כהן כי אנחנו חושבים שבאמת אנחנו מסכימים עם הרבה מהדברים שהוא הציג פה לגבי התכליות של החוק ולגבי הצורך לעודד תחרות וכן לאפשר כניסה של עוד גורמים שיספקו שירותים בתחום הזה.


המשרד כבר בעצמו החל לפעול בנושא, הוא פרסם שימוע, הוא עשה את המהלך שצוין פה לפני כמה שנים, שגם הוא נועד להרחיב תחרות, ולא צלח בצורה יוצא דופן, והמשרד מחפש את הדרכים לאפשר את התחרות ושיהיו עוד גורמים כדי שהשירות הזה יהיה נגיש לאוכלוסיות. כמו שאמר חבר הכנסת כהן – תחרות זה תמיד טוב, לצרכן, בגזרת המחיר. עם זאת, בכל הנוגע לנוסח ספציפי אנחנו רוצים לתאם את הנוסח עם חבר הכנסת כהן ועם משרד המשפטים כפי שסוכם בהחלטת הממשלה, ואנחנו מציעים שלקראת הדיון הבא נביא נוסח - -
לאה ורון
למה לא תיאמתם את הנוסח לפני הישיבה הזו?
ליאת גלזר
לא הספקנו. לכן אנחנו מבקשים שיובא נוסח מוסכם בישיבה הבאה.


אנחנו רוצים להגיד שאנחנו, כמו שאמרנו, תומכים בהרחבת התחרות אבל אנחנו לא חושבים שזה נכון שכל גורם שקם בבוקר יהיה בעל נגישות למידע הזה. צריך שהגורמים האלה יהיו תחת פיקוח, פיקוח של המשרד, שיהיו תנאים על מנת לפעול בתחום הזה, ובין היתר יהיה צורך לקבוע הסדרים של הפרטיות ושאלת הפרטיות מעוררת שאלות שעלו פה – איזה סוג הסכמה צריך ולמה, ושאלות של אבטחת המידע, שאלות של אופן החיפוש, ולכל הדברים האלה אנחנו רוצים להביא הצעה שתהיה מתואמת ברמת הנוסח עם חבר הכנסת כהן, בדיון הבא.
היו”ר כרמל שאמה
אי אפשר לתאם את הנוסח תוך כדי הקראה? זה לא מה שאנחנו עושים?
ליאת גלזר
לא, זה משהו יותר מורכב מזה.
נתי ביאליסטוק
מדובר פה בשאלות עם השפעות רוחב וכובד משקל - -
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
למה אתם לא חושבים על זה קודם? אני לא מבינה את זה.
היו”ר כרמל שאמה
כשזה עבר ועדת שרים לחקיקה לא היו הערות.
ליאת גלזר
היו הערות. סוכם שתמיכת הממשלה מותנת בהמשך התיאום בין המשרדים. היו בינינו מגעים לתיאום אבל הם לא הבשילו לכדי נוסח מוסכם על כולם שאנחנו יכולים להציג פה, בוועדה.
אמנון כהן
אדוני היושב ראש, אני מחויב, קודם כל, לוועדת השרים לענייני חקיקה ולכן מייד כשהחוק עבר בטרומית ביולי 2010 ואז אני דיברתי עם היועצת המשפטית של משרד התקשורת וביקשתי ממנה שתלמד את החוק לעומקו, ותגיד לי מה הערותיה, ואם כן – נבוא לנוסח מוסכם. ואכן ב-6 לאוקטובר, 2010 קיבלתי את הערותיה, ומראש אמרתי – כל מה שאת אומרת, אני מסכים. לכן היא אמרה – אוקיי, בואו נתקדם. אני חשבתי שתוך כדי הקראה פה הם יגידו מה ההערות.
ליאת גלזר
לצערינו אין לנו אפשרות - -
אמנון כהן
"לצערי" ו "לצערי" כבר שלוש שנים אתם לא מוצאים פתרון, ואני פה רוצה להתקדם. אני כתבתי גם תשובה לאחר מכן שאני מתחייב לכל מה שיגיד הגוף המקצועי, כולל משרד המשפטים. אני גם מחפש דרך, מנגנון לגבי מניעת זליגת המידע, כי המטרה היא שהוא לא יילך לכל מיני מקומות לא רצויים. משרד התקשורת ימצא את ההגבלות המתאימות, שזה ילך לגופים רציניים, שזה ילך לטובת הצרכן, בסופו של תהליך, ותהיה תחרות. אני פשוט הבנתי שאולי יש פה לחצים של גופים עסקיים, על כל מיני אנשים, שלא באים לידי פתרון. פתאום ראיתי שבזק קמה והלכה, אחרי שהיא אמרה שלא דנים בזה. לא הבנתי מה קרה פה.
איילת כהן מעגן
בזק פה, יש פשוט דיון גם בוועדת הכספים.
אמנון כהן
אתמול בערב גם דיברתי אתה ואמרתי לה- כל מה שאתם אומרים – תביאו לוועדה, אני מסכים מראש. אז מה עוד פעם?
היו”ר כרמל שאמה
מה אתה מציע שנעשה.
אמנון כהן
שייקחו 24 שעות - -
ליאת גלזר
אין לנו אפשרות, אני מצטערת.
ניר גרסון
אם אפשר להרחיב קצת –אני רוצה - -
אתי בנדלר
ודאי, ודאי. אני חושבת שמר גרסון עומד להצביע על הבעיות המהותיות שצריך לתת להן מענה לפני שמנסחים את הצעת החוק.
ניר גרסון
אני מהרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע. אנחנו אמונים על הגנת הפרטיות, יותר נכון – על הגנת מידע במאגרי מידע. היושב ראש אמר קודם שהמידע גלוי. הבעיה היא שהמידע היום גלוי רק באופן מסוים. הצעת החוק, בנוסח הנוכחי, לפחות, מציגה באמת איום ממשי לפרטיות. אם אגע על קצה המזלג – מדובר באופן חיפוש המידע. היום, יכולת החיפוש היא רק לפי שם. מי שרוצה לחפש מנוי, מחפש את שמו ויכול לקבל את מספר הטלפון שלו. אלה הציפיות של המנויים היום, ולכן הם מסכימים, או חלקם הגדול לפחות לא מתנגדים לפרסום שמם. אם יופץ הקובץ לגורמים, בטח לכל דורש ובטח אם זה לא מורשה, קיים חשש כבד מאד שיעשו - -
היו”ר כרמל שאמה
הבנתי את הטענה. אי אפשר ליצור גישה רק למאגר המידע שמצוי אצל בזק עם הגבלות של חיפוש ספציפי, כמו שעושים באתר האינטרנט? חברה שתקים מרכז יהיה לה חיבור למאגר, היא תשלם עליו כסף, ויש מאגרים דומים שיש חיבור אליהם - -
ניר גרסון
אם אנחנו מדברים על מתכונת של שאילתות – זה משהו אחר לגמרי.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
אני רותחת. יודעים שהחוק הזה מגיע לפה, זה לא סוד. מה פתאום שאחרי שחבר כנסת מגיע לפה להקריא את החוק שלו אתם מגיעים ואומרים - -
ליאת גלזר
לא, לא נכון. אנחנו ניהלנו דין ודברים עם חבר הכנסת כהן. אנחנו שלחנו לו מכתב ובו ביקשנו שינויים שיבוצעו בנוסח. לא הוצג נוסח חלופי משני הצדדים.
יוליה שמאלוב-ברקוביץ
· - אין נוסח חלופי בוועדה. עכשיו מתקנים את זה.
ליאת גלזר
אנחנו הלכנו לוועדת שרים והתננו את התמיכה שלנו בוועדת השרים בכך שהליכי החקיקה יהיו מתואמים אתנו.
קריאות
· -
היו”ר כרמל שאמה
אם זה קורה פעם בכמה זמן - -
אמנון כהן
זה כל דיון ככה.
היו"ר כרמל שאמה
זה קורה כל דיון? אז נמצא גם לזה תשובה. אבל שאלתי – אם החוק יספק גישה למאגר המידע עם הגבלות על דרכי החיפוש. כלומר, חברת תקשוב – תהיה לה גישה, אבל לא יהיו לה אפשרויות לעשות חיתוכים בעייתיים.
נתי ביאליסטוק
חברת תקשוב - יש להם היום גישה - - -
היו”ר כרמל שאמה
הרי מה שאנחנו רוצים זה לא לספק אפשרויות מורכבות שלא אפשריות היום דרך 144. רוצים ליצור תחרות ל-144. אם אתה נותן לחברה אחרת – לא משנה מי – את הגישה למאגר המידע עם ההגבלות האלה, לא נפרצה פה שום חומה.
אתי בנדלר
השאלה – מה הן ההגבלות האלה.
היו"ר כרמל שאמה
אותן הגבלות שקיימות היום.
אתי בנדלר
השאלה - האם תהיה להם גישה לכל מאגר המידע - -
היו”ר כרמל שאמה
לא, גישה מוגבלת.
אתי בנדלר
אז שם-שם, אחד-אחד.
קריאה
שאילתה.
היו"ר כרמל שאמה
אותה גישה שיש לכל טלפן בבזק שיושב מול המסוף, רק המסוף יהיה מרוחק.
קריאות
- - -
היו”ר כרמל שאמה
היום, הגישה שיש באתר האינטרנט – אתה לא יכול לשלוח חברה להסתמך על אתר אינטרנט של חברה אחרת. אתר אינטרנט עובד או לא עובד, והוא עדיין לא יעיל כמו המסך שיש למוקדן בבזק. אותו מסך שרואה המוקדן בבזק – יראה, אולי בעיצוב אחר, המוקדן של חברת התקשוב.
אתי בנדלר
אבל מה שהוא רואה כולל את כל הדאטה.
ניר גרסון
כדי להסיר את החשש, אז במקרה כמו - -
היו"ר כרמל שאמה
הוא דיבר על אפשרות חיפוש, כלומר – שיהיה אפשר למצוא אדם לפי הכתובת.
אתי בנדלר
לא רק זה. אני לא רוצה לדעת למשל – כמה בוזגלו יש במקום מסוים או כמה רוטנשטיין יש במקום אחר. כלומר, כל מיני חתכים מאד מסוכנים.
ניר גרסון
- -אבל במקרה כזה, כדי להסיר את החשש שהצבעתי עליו - - יצטרכו לאסור גם על החברות המסחריות לשמור את המידע שהן שואבות בשאילתה. ההסדר צריך להיות הרבה יותר - -
היו”ר כרמל שאמה
כשאני פונה היום ל – 144 אני שואל שאלה ספציפית, נכון? זו הגבלה, בצורה כזו או אחרת. שם וכתובת.
ניר גרסון
כן, אבל אתה מברר על מנוי מסוים, עושה את השיחה ולא שומר. גם אם תאפשר לחברה מסחרית

לתקשר באמצעות שאילתות ולא לקבל את הקובץ, הרי צריך לוודא שהיא לא שומרת אצלה את כל השאילתות, כי ממילא נוצר קובץ נוסף, קובץ משנה, שגם עליו אפשר לעשות חיתוכים.
היו”ר כרמל שאמה
מה, יעשו עכשיו מיליוני שאילתות כדי ליצור - -
ניר גרסון
היו דברים מעולם. למשל - -
ירון שילת
הטעות בטרמינולוגיה פה היא שאם ניתן לחברה מסחרית - - בזק היא חברה מסחרית היום, לכל דבר.
יוסי כהן
ואין הגבלות ברישיון.
קריאות
· - -
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת כהן ימשיך במלאכת התיאום. משפט לסיכום, ונסכם את הדיון כי יש לנו סעיף נוסף על סדר היום.
אמנון כהן
אני רוצה שלדיון הבא שבזק יעביר לוועדה נתון על כמה פניות מגיעות בשנה לשירות 144. אני רוצה נתונים של כמה שנים אחורה, 5 שנים, כדי שנראה- אם זה באמת יורד, אני בטוח שזה יורד, אולי כמה שנים לא יצטרכו אותו לגמרי. כמו כן – מה המחזור, מחזור הרווחים בסעיף הזה של 144 וכמה רווחים, שאמרו שזה רק על שירות, אז את זה הייתי רוצה לדעת.


ואדוני, אני מבקש שתתחום בלוח זמנים את התיאומים בין הגופים, כי אחרת זה לא יזוז. כבודו יתחם בלוח זמנים כפי שיחליט. זו הפריבילגיה שלך, אתה היושב ראש.
היו”ר כרמל שאמה
כל עוד מבחינתך – אתה התחייבת להיות מתואם עם הממשלה, אני לא חייב בעניין הזה שום דבר לממשלה, אני לא התחייבתי להם בכלום. אתה תנסה לעשות את התיאום. אם תבוא אלי ותגיד שעשית את כל מה שאתה יכול ואתה לא מצליח להגיע לכדי תיאום - נקבע דיון וכל עוד הממשלה לא מושכת את תמיכתה מהצעת החוק, אנחנו מתקדמים, על כך אין ויכוח. אבל כרגע תנסה להגיע אתם להסכמות.
אמנון כהן
בכל מקרה, אם תוך חודש לא התקדמנו, אנחנו יכולים להעלות את זה לכאן?
היו"ר כרמל שאמה
מבחינתי- אין בעיה.
אמנון כהן
אני אעשה את כל ההשתדלות שלי, אבל לפעמים זה לא הולך.
אתי בנדלר
אני מציעה, ברשותך, חבר הכנסת כהן – שמשרד התקשורת ירכז את התיאום בין משרדי הממשלה, יעביר לנו, לאחר שהם יגמרו את התיאום הזה תוך פרק זמן שהיושב ראש יקציב נוסח מוצע, אני אראה אם יש לי לגביו הערות וכמובן – הנוסח המוצע הזה יועבר לוועדה.
היו”ר כרמל שאמה
אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים