ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/12/2010

ישיבה דחופה בנושא: תיוג העולים החדשים בחברה הישראלית

פרוטוקול

 
PAGE
7
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
29.12.2010

הכנסת השמונה עשרה



נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 121

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה התפוצות
יום רביעי, כ"ב בטבת התשע"א (29 בדצמבר 2010), שעה 09:45
סדר היום
ישיבה דחופה בנושא: תיוג העולים החדשים בחברה הישראלית -
בהשתתפות השרה לקליטת העלייה, סופה לנדבר
נכחו
חברי הוועדה: דני דנון – היו"ר

פניה קירשנבאום

עתניאל שנלר

ליה שמטוב
מוזמנים
השרה לקליטת העלייה סופה לנדבר


רונית כץ
יועצת ארצית לתלמידים עולים, משרד החינוך

שרה וייסלר
מפקחת ארצית על קליטת תלמידים עולים במחוז דרום, משרד החינוך

דוד שכטר
ממונה על התקשרות בשפה הרוסית, דוברות והסברה, הסוכנות היהודית

אלכס מרשון
מנהל אגף עלייה חמ"ע ומזרח אירופה במחלקה, הסוכנות היהודית

ילנה אייזנשטיין
רכזת תפוצות, משרד ההסברה והתפוצות

אלכס אברבוך
זוכה במדליות באליפויות העולם בקפיצה במוט

שמעון סיאני
מנכ"ל "ידידים"

הרב חיים אירם
מנהל מדור גיור במכון ללימודי היהדות
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ
ישיבה דחופה בנושא
תיוג העולים החדשים בחברה הישראלית

בהשתתפות השרה לקליטת העלייה, חה"כ סופה לנדבר
היו"ר דני דנון
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

אנחנו כנסנו ישיבה דחופה של וועדת הקליטה והתפוצות, בנושא תיוג העולים החדשים בחברה הישראלית, הישיבה תהיה קצרה, מכיוון שאנחנו נמצאים בהצבעות על התקציב.

ראיתי צורך כן לקיים את הישיבה, בגלל מה שאפשר לקרוא לו גל ההסתה, נגד העולים מרוסיה. זה התחיל בהתבטאויות קשות מאוד של בכיר באוצר דוקטור אבי שמחון שאמר ש- 400,000 יהודים שהגיעו לא היו מעולם יהודים, הם הגיעו כי נתנו להם סל קליטה. הוא השווה אותם למסתננים מאפריקה. התבטאויות קשות וחמורות מאוד.

זה מלווה גם סקרים שנעשו בעבר שהוצגו בחודש נובמבר שרבע מהיהודים בחברה הישראלית חושבים שלעלייה יש השפעה שלילית. נכון שיש 50% שחושבים שיש השפעה חיובית אבל יש היום בקרבנו 25% שחושבים שיש השפעה שלילית. זה דבר חמור ביותר שהוועדה חייבת לגנות. את זה נעשה היום בצורה חריפה וברורה. כדי שנפסיק את גל ההסתה הזה.


ביקשתי מחבר הכנסת עתניאל שנלר, ואני מודה לו שהוא הגיע בהתראה קצרה לדיון. גם אתמול היה עימות במליאה לאור התבטאות. חבר הכנסת ענתיאל שנלר יסביר את עצמו לגבי האמירה שהעולים גרמו לשתייה ולתופעת הגילופין ברכב. התבטאות קשה לעצמה, שגם אני באופן אישי חולק עליה.

היא מזכירה לי את שנות הארבעים שהאשימו את הבריטים שהיו כאן בארץ בזמן המנדט שהם אלה שגרמו לשתייה ולשכרות בקרב הציבור בישראל. הייתי גם רוצה לשמוע מחבר הכנסת עתניאל שנלר הסבר קצר כי אני חושב שקשה לנו לראות נבחרי ציבור ואנשים בכירים מדברים בגנות העלייה. זה מחלחל ואנחנו צריכים לעצור את זה. אני גם מודה לשרה לקליטת העלייה שהגיעה בהתראה קצרה, למרות כל אילוצי התקציב היום.


אני אבקש מחבר הכנסת ענתיאל שנלר לומר בקצרה, מאחר שההתבטאות שלך מאתמול קשה והיא גם עוררה הדים לגבי מה שאמרת. לא ראיתי את הפרוטוקול אבל ראיתי בכלי התקשורת, והבנתי שההתבטאות שלך הייתה בנוגע לשכרות בנהיגה. אמרת שבעקבות גל העלייה חדרה התופעה והבעיה של נהיגה בגילופין. זה עורר תגובות במערכת הפוליטית וגם בציבור. הייתי מבקש לקבל את התייחסותך לנושא.
עתניאל שנלר
תודה רבה אדוני היושב ראש, אני שמח שכינסת את הוועדה, זו הזדמנות מצוינת. ראשית אני אומר במשפט אחד או שנים, את הרקע לדברים משני כיוונים. הקשר שלי עם העלייה מרוסיה התחיל בשנת ,1976 כאשר שלחתי שליחים מארצות הברית לקשר מעבר למסך הברזל. אני עצמי לקחתי סיכונים רבים מאוד, על מנת שהעלייה הזאת תגיע לארץ, סיכונים ברמה האישית. זה המשיך בכך כשבשנות ה- 70 סטודנטים נשלחו על ידנו לאיזה ארגון שעבד מעבר למסך הברזל, והמשיך גם כששלחנו קבוצות של הווג'ס, כולל דמויות ידועות כמו שפרה הורן ואחרים, ששלחתי אותם לעזור בתהליך הקשר עם יהדות הגוש הקומוניסטי. בהמשך הדרך, ואני לא אפרט כאן את הפעילות הקונקרטית, פעילות שלא בהכרח תמיד חוקית, שהייתי שותף לה כדי להביא את יהדות ברית המועצות למדינת ישראל.


לכן, כל ניסיון לומר שדברים מתפרשים כאילו יש כאן ביקורת על העלייה, הרי זה דבר חמור כשלעצמו. הדברים שנאמרו אתמול על ידי, ואני מיד אומר אותם בדקה, הם פשוט הובנו שלא כראוי ואני מצר על כך. אני מצר על כך, כי דבריי כוונתם הייתה להיות הפוכה. הדיון אתמול נגע בנושא בטיחות בדרכים, ואני טענתי שהבטיחות בדרכים איננה בעיה של משרד התחבורה בלבד. טענתי שזה לא עניין אישי לא של שר זה ולא של מפלגה זו או אחרת, צריך לשים תקציבים בנושא האכיפה.

ציינתי את המשרד לבטחון פנים אדוני היושב ראש. ציינתי ואם לא ציינתי אני אציין כאן שאני זה שהקים את משטרת התנועה הארצית. דיברתי על הצורך בהשלמה בתשתיות והחינוך בדרכים. שוב אני לא אהיה צנוע ואני אומר שאת החינוך לבטיחות בדרכים כחובה אני הכנסתי למדינת ישראל באותן עשר שנים בהן שימשתי ראש הראשות לבטיחות בדרכים. כך גם עסקתי בשאלת החקיקה המעצבת התנהגות. חקיקה כמו חגורות הבטיחות וקסדות, אור בלימה ועוד, הם חקיקות שאני חוקקתי.

לכן באתי אתמול ודיברתי כבעל מקצוע, לא כפוליטיקאי, מהן היום הבעיות בבטיחות בדרכים. הבעיה המרכזית בעיה היא של התנהגות אנושית, של קומוניקציה. לא יעזור לנו אם אנחנו נתעלם מהבעיות הללו. כי כשסבא שלי הגיע מגרמניה כיקה הוא נהג שונה מהצבר המצ'ואיסט שהכל יהיה בסדר. העולים מארצות הברית ומבריטניה נוהגים שונה מכל אחד אחר. זה לא בושה לומר את זה וצריך לומר שהקומוניקציה היא שיוצרת את התאונה.

ציינתי תוך כדי הדברים שלצד התרומה העצומה של כל העליות, כולן, לא רק מברית המועצות גם העלייה מאתיופיה, ומחר אני מעלה משפחה מבני המנשה במבצע אישי שאני עושה איתם. אין לזה קשר לעולים. אבל כל תרבות שהגיעה לארץ יצרה נורמות חדשות גם בכביש. דיברתי על כך שיש לנו משימה גדולה לעצב תרבות שצריכה להכיל את סך ההתנהלויות והתרבויות שהגיעו מכל העולם. בהקשר הזה אמרתי, ואני אומר את זה בזהירות רבה ומתוך הערכה רבה גם לעולים מאירופה ולעולים מברית המועצות, תופעת השתייה היא אחת מהתופעות של העולם המודרני בעשרים השנה האחרונות. היום זה לא קשור לעולים מרוסיה, היום הילדים שותים, היום חיילים שותים, היום צברים שותים, היום חלק גדול שותה. כל מי שמנסה לקשור את זה ליהדות ברית המועצות בצורה הזאת, זו גישה פוליטית זולה.

אני אסיים במשפט אחד ואחרון. לפני עשרים שנה אדוני היושב כשאני עסקתי בנושא, היקף התאונות כתוצאה מאלכוהול היה 1.6%. היום מדובר בעשרות אחוזים. אני אמרתי אתמול שיש אנשים שמדברים הרבה ובתוך דברם יש מעט תוכן. כשמדברים בנושאים מקצועיים חובה לדבר מעט ושיהיה בזה הרבה תוכן. אתמול ניסיתי כבעל מקצוע להציג בעיה ולא לנסות להטיל אשמה. אני לא חושב שמישהו יכול לבקר איזשהו אזרח שעלה לארץ, להיפך אנחנו צריכים להגיד תודה ולברך את העליות כולן, ובוודאי את העלייה המצוינת והברוכה מברית המועצות. אני בביתי עוסק כל היום כולל היותנו משפחה קולטת עלייה ומחזיקה עולים חדשים שעוברים תהליכי גיור בבית.
היו"ר דני דנון
יש לי שאלה ובקשה אליך. כשאנחנו פתחנו את הישיבה בנושא גל ההסתה נגד העלייה ולאור גל ההסתה משפט שלך "שהשכרות בכבישים לא הייתה לפני שהגיעה העלייה" הוא משפט קשה מאוד. אני מבקש ממך לנצל את הפורום הנכבד הזה של הוועדה ושל השרה ושל חברי הכנסת וגם של מר אלכס אברבוך שהוא סמל ההצלחה של העלייה. ביקשנו ממנו להגיע במיוחד לישיבה היום, להתנצל על המשפט הזה. על מה שמשתמע ממנו, גם אם לא התכוונת, שבגלל העולים יש כאן שכרות בכבישים, ברור לי שלא זו הייתה הכוונה שלך.
עתניאל שנלר
פתחתי ואמרתי בראשית הדברים שלי אדוני היושב ראש, אם הדברים שלי הובנו בקשר של ביקורת על העולים בוודאי שאני מצר על כך, לא הייתה שום כוונה כזאת, להיפך, נתתי בהרחבה יותר את הפעילות שאני עושה למען העלייה ולמען קליטת העלייה. לכן הניסיון להצמיד את הדברים האלה לדברים שאמרתי זה היה ניסיון פוליטי מתוך ראיה פוליטית ולא עניינית.
היו"ר דני דנון
תודה. הצטרפו אלינו סטודנטים ממכללת אשקלון, ברוכים הבאים. מר יואל ישורון ברוך הבא. אני רוצה לבקש ממר אלכס אברבוך, תודה שהגעת במיוחד. נבקש מספר משפטים שלך על כל מה שאתה מרגיש ועל כל מה שקורה כאן גם בכנסת, גם ההתבטאויות של בכיר האוצר לגבי העלייה. אתה כסמל לעולה ולהצלחת העלייה מה יש לך לומר. שתף אותנו.
אלכס אברבוך
בוקר טוב לכולם. אני רוצה להגיד שקשה כך לעשות עלייה. מסתדרים ועושים בחיים וגם המדינה עוזרת באמצעות משרד הקליטה. אנחנו אומרים תודה רבה למשרד הקליטה שעוזר בתחום הספורט על ידי מלגה, זו באמת עזרה, אני אשמח אם תשאלו שאלות ואני אענה.
היו"ר דני דנון
בהמשך נשמח אם תרצה להתייחס. אני מבקש בקצרה התייחסות של שרת הקליטה והעלייה, חברת הכנסת סופה לנדבר. תודה שבאת. נשמח לשמוע את התייחסותך לאווירה הקשה. כולנו עושים כאן פעולות למען העלייה, הוועדה, המשרד, כולנו. אנחנו רואים שמספר משפטים פוגעים במיליוני אנשים.
השרה סופה לנדבר
תודה שהזמנת אותי, תודה אדוני היושב ראש שכינסת היום את הוועדה. זה נושא שהפך לטרנד במדינת ישראל. אני רוצה לברך אותך ואת הסוכנות היהודית, את המשרד לקליטת העלייה ואת מדינת ישראל בזה שיש גידול בעלייה.

אתמול התקבלה בשורה, על 19,000 עולים שהגיעו בשנה הזאת למדינת ישראל. זה נס שקרה לפני 20 שנה ואנחנו מברכים את פעילות הסוכנות ושל לשכת הקשר וכל הגורמים, גם את המשרד לקליטת עלייה ואותך כיושב ראש ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. אתה יכול היום להגיד עם חיוך שגם השנה יש גידול בעלייה.


שנית, אמרתי שזה הפך להיות טרנדי ואנחנו לא נשתוק, אני אומרת שלא צריכים היום גם בוועדה. לא פעם אחת אמרנו מה העלייה הזאת שינתה במדינת ישראל. כמה עולים מוכשרים ביותר הגיעו, גם ספורטאים וגם אנשי רוח ומדע. אני יכולה לחלק כאן ספר שהוצאנו לאור לפני מספר שבועות בכנס מדענים עולים. יש 200 שמות של מדענים עולים שכל כך תרמו למדינת ישראל. אני ממליצה לשר האוצר שעם ההתבטאות של פקיד שלו לקחת מהספר הזה שמות של כלכלנים ומדענים. יכול להיות שמתוך השמות האלה הוא ימצא יועצים טובים יותר, יותר חכמים וגם יותר תורמים למדינת ישראל. המלצתי כבר ואני חוזרת ואומרת שאני ממליצה לשר האוצר להחליט את מי הוא מעסיק בלשכתו כיועצים. זה לא נותן כבוד לא למשרד האוצר ולא למדינת ישראל.

תואר שלישי, דוקטורט יכול להוסיף להשכלה אבל כנראה לא מוסיף לידע אם הוא לא יודע לעשות חשבון כמה העלייה במשך עשרים שנה תרמה למדינת ישראל. ניקח חשבון פשוט, 25,000 רופאים, כל רופא זה 250,000 דולר ללימודים והסתגלות. 250,000 דולר מדינת ישראל חסכה על כל רופא, זה מיליארד בחסכון. אני לא מדברת על 100,000 מהנדסים ופרא-רפואיים וספורטאים שמביאים לא רק כבוד למדינת ישראל. הם קידמו ושינו כאן דברים שלא היו קודם.

מדינת ישראל יכולה לומר בגאווה שאם העלייה הזאת לא הייתה מגיעה לכאן, העלייה לא רק מבחינה דמוגרפית, אני לא יודעת איפה היינו יכולים להיות. במערכת הבריאות יש היום משבר כי חסרים רופאים, אם ה- 25,000 הרופאים לא היו מגיעים למדינת ישראל אני חושבת שהמשבר הזה היה מגיע אלינו מזמן, ועוד הלאה והלאה ואני לא רוצה לדבר על הדברים האלה.


לך, חבר הכנסת עתניאל שנלר, אני רוצה להגיד שזאת לא פוליטיקה. אנחנו בכנסת ישראל, ואני מדברת בכאב וצער, יכול להיות שגם לפי הנתונים ולפי המושג שאתה הבאת אתמול לכנסת ישראל, על שיכרות ועל השפעת האלכוהול בקרב הרוסים, גם אותם הורים של 35,000 חיילים המשרתים בגבעתי היו שיכורים או תחת אלכוהול כאשר שחררו את הילדים לשרת - - -
עתניאל שנלר
מה את אומרת פה? זאת לא פופוליסטיקה גברתי השרה?
השרה סופה לנדבר
אתה תשתוק עכשיו, ותשמע מה אני אומרת. זה כואב לך - - -
עתניאל שנלר
אני אמרתי - - - -
השרה סופה לנדבר
יכול להיות, שגם ראש הממשלה הראשון היה תחת השפעת אלכוהול, כאשר הכריז על הקמת מדינת ישראל בגלל השורשים שלו, אתה בדיוק יודע מאיפה הם. יכול להיות, שגם לוי אשכול היה תחת השפעת אלכוהול, כאשר הוא יצא למלחמת ששת הימים. יכול להיות, שגולדה מאיר ואחרים, גם יכול להיות, כאשר ראש הממשלה אריק שרון הכריז על הקמת קדימה, אתה יודע בדיוק מאיפה הגנים שלו הגיעו, מגרוזיה הגיעו הוריו, יכול להיות שגם הוא היה תחת השפעת אלכוהול.


אני רוצה לומר לך, זה היה קיים במדינת ישראל. אם העלייה הזאת לא הייתה מצילה את מדינת ישראל, כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך אנחנו אומרים. אני לא יודעת מה היה קורה כאן במשך עשרים שנה, זה מנוף לכלכלה. אם העלייה הזאת לא הייתה מגיעה לכאן אנחנו היינו יכולים להיות במצב עוד יותר גרוע מאמריקה. האנשים האלה עם תואר שלישי ורביעי הלכו עם מטאטא ברחוב. הרופאים האלה, התחילו עם חלוק ירוק. האנשים האלה שירתו את מדינת ישראל ומשרתים. זו המדינה שלנו ואני לא אתן לך להיות פופוליסט. אתה יכול לא לאהוב את העלייה הזאת, בגלל שהיא לא הצביעה עבור קדימה, אבל אני אומרת לך, שהעלייה הזאת הביאה כבוד למדינת ישראל.

הטרנד הזה, צריך לצאת מדפי התקשורת והעיתונות. אלה שלא מסוגלים לסבול את העלייה, לא אוהבים את העלייה, צריכים את העלייה הזאת כאן. תודה שהיא הגיעה למדינת ישראל, תודה שהיא הצילה את מדינת ישראל, ותודה שהיא ממשיכה במדינת ישראל. העלייה ממדינות חבר העמים, ממשיכה להיות הכי גדולה מכלל ה- 19,000. הפוטנציאל הכי גדול, בינתיים נשאר שם. אני אומרת לאנשים האלה, אנחנו רוצים אתכם כאן. מי שלא מסוגל לסבול את העלייה הזאת, שידע שאין לו מקום לא בפוליטיקה ולא במשרדי הממשלה.
עתניאל שנלר
אני מבקש למחות על הדברים של השרה כלפיי. אני חושב שהדברים שאמרת, לא רק שהם לא נכונים, קראת את דברייך מהמכתב כי הכנת לפני שדיברת איתי, ולא דיברת איתי. בניגוד אליך גברתי השרה, אני סיכנתי את עצמי כדי שאת תעלי לארץ. אני קולט עלייה לא דרך משרת שרה, גברתי הפכה את העלייה לפוליטיקה, ואני לא אתן לעשות מעלייה פוליטיקה, העלייה יותר יקרה מהפוליטיקה שלך והמפלגה שלך.
היו"ר דני דנון
חבר הכנסת עתניאל שנלר, על דברים שאמרת אתמול, אולי לא התכוונת אליהם, אני קורא לך שוב להתנצל. המשמעות היא, שהעולים הביאו את השכרות לכבישים.
עתניאל שנלר
את זה לא אמרתי, אמרתי שנוצרה בעיה וצריך להתמודד איתה וזה לא קשור לעולים והעולים יקרים יותר מאשר מי שמנסה לייצג אותם.
היו"ר דני דנון
אני אבקש שוב את מר אלכס אברבוך. אתה שומע את הדברים כאן, שמעת את יועץ שר האוצר אבי שמחון עם ההתבטאות האומללה שלו, מה זה עושה להרגשתך עולה? כמי שמייצג את המדינה.
אלכס אברבוך
אני רוצה לומר, שאם לא הייתה עלייה לא הייתה אתלטיקה בארץ, שעומדת על המאמנים והספורטאים העולים. המאמנים הגיעו עם הידע שלמדו במדינות המוצא שלהם והביאו את זה לכאן. כעת כשאני רוצה ללמד את הילדים בארץ, זה קשה כי ענף האתלטיקה הוא בצד ולא מעניין בארץ. אני לא מתייחס על הקושי שלנו כי הגענו לארץ, אנחנו ישראלים ואנחנו רוצים לקדם את הענף.
היו"ר דני דנון
אתה אלוף אירופה שהביא לנו הרבה כבוד, אתה סמל ההצלחה של העלייה.


חברת הכנסת פאינה קירשנבאום, בבקשה.
פניה קירשנבאום
אני רוצה רק לציין, שהודיעו מהמליאה שבעוד שתי דקות יש הצבעה.


כבוד היושב ראש, חברי כנסת ואורחים נכבדים. האמת שאני הגעתי לארץ לפני הרבה הרבה שנים. אבל בתור מי שגדלה כיהודיה בארץ זרה אני יודעת מהי אנטישמיות עממית. מקורה תמיד באנטישמיות ממלכתית. יש לי חשש גדול בלב שהגזענות הזאת שבאה היום מהפקידות הבכירה, ממשרדי הממשלה וגם מחברי הכנסת יכולה להוליד את הגזענות העממית. אין לי מילים אחרות.


ההתבטאות של אבי שמחון הייתה לא רק כלפי העולים אלא גם כלפי הדתיים, כלפי כיפות סרוגות, "עושים חמישה ילדים כי זה בדיוק כמות שנכנסת למאזדה 5". אני חושבת שהביטוי הזה ממש לא מקובל כלפי העולים. אני לא רוצה לחזור על כל מה שאמרה השרה סופה לנדבר. אני רק יכולה להצטרף ולחזק את דבריה.


אני רוצה לפנות אליך חבר הכנסת עתניאל שנלר. כאחת שמובילה ומלווה את הרשות למלחמה בסמים במשך המון שנים, יש לנו מחקרים שמוכחים שתופעת השכרות היא בדיוק באותו אחוז באוכלוסייה הישראלית כמו באוכלוסיית העולים. לכן ההתבטאות שלך ממש לא הייתה במקומה, אם התכוונת אליה או לא התכוונת אליה.

כחבר כנסת יש לך אחריות פי כמה יותר גדולה מכל אחד אחר כי אתה מייצג את נבחרי הציבור של מדינת ישראל. כשאתה עומד על הבמה כנבחר הציבור ואתה מוציא התבטאות שאומרת שהשכרות בכבישים באה מהעלייה אתה נושא באחריות הרבה יותר גדולה מכל תושב אחר במדינת ישראל. לכן אתה צריך להבין וצריך להיות זהיר בדברייך. לצערי הרב קל לפקידים וגם לחברי הכנסת אחרי ההתבטאויות האלה לבוא ולהתנצל, אבל ההתנצלות לעולם לא פוטרת את ההתבטאות כי ההתבטאות נחרטת בזכרונם של האנשים.


לסיכום דבריי, אני רוצה להגיד שבאמת כל העליות תרמו למדינת ישראל. אני חושבת שההתבטאות שלך ושל אבי שמחון הן התבטאויות עלובות וצר לי על כך.
היו"ר דני דנון
תודה רבה. חברת הכנסת ליה שמטוב בקצרה בבקשה.
ליה שמטוב
תודה היושב ראש, שלום לכל האורחים הנמצאים. ההתבטאות של אבי שמחון, אני אומר לכם בכנות כשאני שמעתי אותה אני חשבתי או שאני לא שומעת טוב או שיש משהו שאני לא מבינה. יועץ שר האוצר שמתבטא כך? אם הייתי שומעת את זה ברחוב הייתי אומרת שאולי לא מבינים, אבל יועץ שלא מבדיל בין עלייה ובין הפליטים, בין העולים שמגיעים למולדתם על פי חוק השבות ומשווה אותם לפליטים שברחו מהמדינה שלהם? אני חושבת שהאנשים האלה, ובמיוחד הוא עם תואר דוקטור וגם יועץ שר, לא ראויים לעבוד במשרדים כאלה.

אחר כך חשבתי ופניתי לאוצר עם הצעת חוק על 80,000 איש שהם נקראים פליטי מלחמה, אמרו לי "אל תגידי פליטים כי לא מבינים". שאלתי "למה לא מבינים?". אמרו לי תגידי "נפגעי נאצים". אמרתי שלא הבנתי. אמרו לי "80,000 איש נפגעי נאצים שגרמניה שילמה לכולם פיצויים חד פעמיים בסך של 2,500 יורו, והיום הם לא מוכרים כאן בארץ כי אם את אומרת שהם פליטים אז פליטים זה מסודן ועוד קבוצה?. אז הבנתי שמשהו כאן לא בסדר וכנראה בגלל שלא מבדילים. לדעתי האדם הזה לא ראוי לעבוד במשרד ושר האוצר צריך טוב טוב לדעת מה לעשות איתו.


לחבר הכנסת ענתיאל שנלר, השנה הגיעו 19,000 עולים. הם לא הגיעו מארצות הברית או מברית המועצות לשעבר, זה פשוט קיבוץ גלויות. אם אתה מדבר על התופעה הזאת אתה באמת צריך להתייחס לעם ישראל ולא לעשרים שנה. אתה אומר שאתה נלחמת כדי שהעולים יגיעו, אתה נלחמת כמו אחרים שרצו לעלות בשנות השישים אחרי מלחמת ששת הימים ולא יכלו ואיבדו את מקום העבודה ונשארו גם בלי פנסיה. כשהם הגיעו לכאן בסוף שנות השמונים או בתחילת שנות התשעים הם הגיעו בגיל כזה שכאן הם לא יכלו לקבל שום דבר ולא לצבור את הפנסיה. כאן אלה שדאגו להם אז שכחו אותם.
היו"ר דני דנון
תודה רבה, אני מסכם את הדיון.


וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות מגנה בחריפות ובתוקף את גל ההסתה נגד העולים מחבר העמים. כל מילה של נבחר ציבור או פקיד ציבור פוגעת במיליוני העולים אשר תרמו ותורמים למדינת ישראל.


אנו גאים בעולים ובתרומתם למדינת ישראל וקוראים לכל נבחרי הציבור לשקול את מילותיהם.


הוועדה קוראת לכל אותם האנשים שהתבטאו התבטאויות אומללות אלה להתנצל בצורה פומבית וישירה.


אני מודה לכולם שהגיעו בנוהל דחוף לדיון חשוב זה. אני רוצה להודות גם לתלמידי מכללת אשקלון ולמר יואל ישורון, שהגיעו לדיון.

תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15

קוד המקור של הנתונים