ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 02/01/2011

צו הענקת סמכויות לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו - 1996

פרוטוקול

 
PAGE
7
ועדת החוקה, חוק ומשפט
2.1.2011


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 305
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום ראשון, כ"ו בטבת התשע"א (2 לינואר 2011), שעה 09:30
סדר היום
צו הענקת סמכויות לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996

אישור הצו - הצבעה
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם - היו"ר
מוזמנים
נצ"מ איילת אלישר
- משנה ליועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

פקד ליאת לב

- ק' מדור חקירות, המשרד לביטחון פנים

מאיר פוקס

- ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק אבי רוש

- ק' מדור חקירות, המשרד לביטחון פנים

ברטי אוחיון

- רשות האוכלוסין, הגירה ומעברי הגבול, משרד הפנים

חיים גוטמן

- רשות האוכלוסין, הגירה ומעברי הגבול, משרד הפנים

עו"ד עירית ויסבלום
- לשכה משפטית, רשות האוכלוסין, הגירה ומעברי גבול, משרד הפנים

אמנון בן עמי

- מנכ"ל, רשות האוכלוסין וההגירה

דניאל סולומון

- יועמ"ש, רשות האוכלוסין וההגירה
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
רשמה וערכה
ס.ל. חבר המתרגמים בע"מ

צו הענקת סמכויות לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996

אישור הצו - הצבעה
היו"ר דוד רותם
הענקת סמכויות לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996. בבקשה, רבותיי. מי רוצה להציג לי את מה שמדובר פה?
אמנון בן עמי
בוקר טוב, אדוני. על פי החלטת ממשלה, האחרונה שבהן, מ-2008, אמור לעבור מערך ביקורת גבולות ממשטרת ישראל לרשות האוכלוסין וההגירה. במהלך השנה האחרונה, עשרת החודשים האחרונים, נוהלה עבודת מטה אינטנסיבית, מסודרת, מעמיקה, בין משטרת ישראל לבין רשות האוכלוסין וההגירה.
היו"ר דוד רותם
ממתי ההחלטה?
אמנון בן עמי
ההחלטה האחרונה היתה מ-2008, אם כי יצטטו לך, אדוני, החלטות ממשלה בנושא העברת מערך ביקורת הגבולות כבר יותר מעשור.
היו"ר דוד רותם
זה בסדר, כי אני פשוט קיבלתי את הצו הזה ב-19 לדצמבר. מאוד חשובה המהירות.
אמנון בן עמי
אנחנו עובדים על זה כבר קרוב לעשרה חודשים, כמו שאמרתי, בצורה אינטנסיבית---
היו"ר דוד רותם
אתם תעבדו על זה שנים ואנחנו צריכים לעשות את זה תוך שבוע, כי זה דחוף.
אמנון בן עמי
זה השלב האחרון. עבדנו על כל השלבים. בין היתר זה מערך שכולל 750 איש, חלק גדול ממנו זה שוטרים שעברו אלינו, חלק הוא גיוס חדש של אנשים חדשים, וחלק הוא עובדי משרד הפנים. זה מערך גדול בפריסה גדולה, 23 מעברים בין לאומיים, יבשתיים, אוויריים, ימיים. לקח לנו לא מעט זמן לגייס אנשים, כי חלק מהשוטרים לא ידעו אם הם עוברים, כן או לא. בחודשיים האחרונים ניהלנו הדרכות אינטנסיביות למערך החדש ואנחנו למעשה נמצאים ערב קבלת האחריות. נמצא איתי פה היועץ המשפטי שלנו, שירחיב בנושא הסמכויות של העיכוב.
היו"ר דוד רותם
מה תעשו אם אני לא אאשר את הצו הזה?
אמנון בן עמי
למה? יש סיבה לא לאשר אותו?
היו"ר דוד רותם
אתם עבדתם על זה עשרה חודשים.
אמנון בן עמי
תן לנו לנסות לשכנע אותך.
היו"ר דוד רותם
לכן אני שואל מראש, מה יקרה אם אני לא אאשר אותו?
אמנון בן עמי
אם לא תאשר אותו, לא יהיה מעבר.
היו"ר דוד רותם
אבל אתם עובדים על זה כבר כל כך הרבה, עשרה חודשים, ועשיתם הכשרות והכל.
אמנון בן עמי
אנחנו מגיעים, אדוני, ממש אחד אחרי השני, הכל בלחץ זמנים. זה מערך גדול מאוד, מורכב מאוד, שלא יכולנו להגיע לפני שגייסנו אנשים, לפני שידענו מי מהמשטרה רוצה לעבור, לפני שגייסנו אנשים חדשים, לפני שהעברנו אותם הדרכות והכשרות. לא יכולנו להגיע לפני שאנחנו עושים את התהליכים האלה. אם היינו מגייסים את האנשים והמערך היה מוכן לעבור ב-2008, או בתחילת 2010, האמן לי, היינו מגיעים.
היו"ר דוד רותם
יכולתם. תקשיב טוב. הרי אני לא קובע מי מהאנשים שהשמות שלהם ותעודות הזהות שלהם יופיעו בצו. הרעיון להעביר ולתת סמכויות, יכולתם לבקש כבר לפני שנה ולפני שמונה חודשים, כדי שזה יהיה לכם מוכן.
אמנון בן עמי
לפני שידענו מי האנשים?
היו"ר דוד רותם
בוודאי. מה, אני מאשר את שמות האנשים? כל מה שאני מאשר זה את עצם הענקת הסמכויות.
אמנון בן עמי
אדוני, אני לא מתווכח איתך, אבל לפני שידענו מי עובר אלינו ואם יהיו לנו מספיק אנשים, ואם נצליח לעמוד במטלה---
היו"ר דוד רותם
אם לא הייתם עומדים בזה, הייתם אומרים 'אנחנו רוצים, אל תעבירו לנו את הסמכויות'?
אמנון בן עמי
בזה פתחתי, אדוני. המעבר הזה נדחה במהלך עשר השנים האחרונות לא פעם, שש או שבע פעמים.
היו"ר דוד רותם
אז נתת לי גם את התשובה, מה יקרה אם אני לא אאשר את ההצעה.
אמנון בן עמי
חבל, פה אנחנו ערוכים להעברה.
היו"ר דוד רותם
אדוני היועץ המשפטי.
דניאל סלומון
אני רק אתן סיבה נוספת לזה שלא רצינו להגיע. אנחנו עובדים בתיאום עם משרד המשפטים על יצירה של נהלי עבודה חדשים בין כל הגופים המעורבים ועד שהנושאים לא היו בהסכמה וההכשרות הנכונות ניתנו, לא רצינו להגיע לכאן.

אבל בקצרה במה מדובר. בקר גבול משמש למעשה בשני כובעים. מצד אחד הוא ממלא תפקידים לפי חוק הכניסה לישראל בזה שהוא בודק כל נכנס ויוצא, ישראלי או זר, וסמכויות שהוא מקבל ישירות משר הפנים, לאחר שהוא עבר הכשרה מתאימה. זה תפקיד שעשו אנשים שהיו שוטרי משטרת ישראל, שקיבלו הסמכה לכך משר הפנים משך השנים. והתפקיד השני שלשמו אנחנו נמצאים כאן, זה תפקיד שמקבלים את ההסמכה שלו מהשר לביטחון הפנים וזה תפקיד של יכולת לבצע עיכוב ומעצר רק למי שמתנגד לעיכוב. וזה לטובת משימות של גופים אחרים, גופי חקירה, בעיקר משטרת ישראל, שמזרימה מידע לאותו בקר גבול על כך שעם פלוני אלמוני שעומד להיכנס, או לצאת, יש בעיה במישור הפלילי, ולשם כך נחוצה סמכות של עיכוב עד מקסימום של שלוש שעות ועד להגעה של אותו גוף, בדרך כלל משטרת ישראל, לטפל באותו אדם.
היו"ר דוד רותם
ויש גם סמכויות מעצר.
דניאל סולומון
מעצר זה למי שמתנגד לעיכוב. אך ורק למי שמתנגד לעיכוב. אז קמה עילת המעצר. אנחנו לא עוצרים מעבר לזה.
היו"ר דוד רותם
אז עכשיו, כשנגיע לשדה התעופה, כבר לא יישבו שוטרים בתוך הבודקה שם, אלא יישבו אזרחים?
אמנון בן עמי
יושבים כבר במהלך החפיפה. התחלנו בחפיפה עם משטרת ישראל ב-17 לאוקטובר, במעברים השונים. גייסנו לא מעט אזרחים חדשים. הכוונה היא שלא תהיה שם תחלופה בקצב גבוה של אנשים, אלא שזה ממש יהיה מקצוע לחיים, אם אפשר לומר. השקענו המון בהכשרה שלהם, בנושא שיפור שירות, ייעול תהליך המעבר במעברים.
היו"ר דוד רותם
איזה קורס הם עוברים לצורך העניין של עיכוב ומעצר? או שבעצם הם לא עושים כלום, אלא הם רק מקבלים הנחיה? יש להם בתוך המחשב הודעה, 'נגד פלוני יש חשד, נא לעכב אותו', ואז הם מדברים איתו.
אמנון בן עמי
נמצא איתי מר חיים גוטמן, הוא איש מטה אצלנו במערך ביקורת גבולות. כמו שאמרתי לך, גרעין נכבד מהעוברים הם אנשי משטרה לשעבר, ששולטים במאטריה, גם ניצב בדימוס ברטי אוחיון, שהיה במשטרה. מר חיים גוטמן היה אחראי אצלנו על ההכשרה, כמובן בתיאום עם המשטרה בעניין הזה.
חיים גוטמן
בוקר טוב, אדוני. כמה מלים על עצמי; 20 שנה במשטרה, דרגת סגן ניצב, גמלאי היום כמובן.
היו"ר דוד רותם
אף אחד לא מושלם.
חיים גוטמן
תפקידי פיקוד ומטה מבצעיים, בתוכם גם כמובן הדרכה לשוטרים ולמתנדבים במהלך שירותי, בעיקר הדרכת סמכויות.

על בסיס זה הכנו את שיעור הסמכויות ואני באופן אישי מעביר לכל הקורסים, מהקורס הראשון ועד היום, את נושא הסמכויות. קיבלנו על זה מספר הארות, באל"ף, ואנחנו משלימים את זה בימים הקרובים, שזו תהיה מעטפה מלאה, גם בסמכויות וגם החוק, כל מה שמסביב. כך שכל בקר גבול, שעבר בבית הספר לביקורת הגבולות שבאחריותנו עובר באופן ברור וחד משמעי את נושא הסמכויות, מה מותר לו, מה אסור לו, מתי, איך, למה וכמה.

להוסיף לכך שיש, כפי שאמר ראש רשות האוכלוסין, שיש גם גרעין של אנשי משטרה בכל מעבר, אם זה אנשי משטרה שמלווים אותנו בתהליך, ואם אלו אנשי משטרה שעברו או עוברים מהמשטרה אלינו. אם מדובר בקצינים ואם מדובר בבקרי גבול, או בקרי גבול שעוברים מהמשטרה אלינו. כך שאנחנו לא נכנסים לוואקום, אלא עובדים במשותף ולכולם ברור היטב מה הן הסמכויות, איך לבצע אותן ובעיקר מה לא לעשות, זה הכי חשוב, כדי לא לפגוע בזכויות האדם.
היו"ר דוד רותם
בבקשה.
ברטי אוחיון
מבחינת הנושאים העיקריים בתחום הסמכות של אותו עובד ביקורת גבולות, למעשה המיקוד הוא בשני תחומים. כשהמשטרה עושה את זה בדרך כלל, זו סמכות עיכוב וסמכות המעצר. לגבי מה האפשרויות באמת של עובד ביקורת הגבולות, שמגיע לאותו מעבר, הוא צריך לעכב, אלה שנכנסים, את מסורבי הכניסה, את אלה שיש בקשה של גורמי ביטחון, אנשים שמוכללים על פי צווים של בתי משפט וכמובן כל חשד שיש לו, אפילו עברה פלילית במקום, למשל חשד לדרכון מזויף. כלומר יש פה את נושא העיכוב וכמובן אותו בקר גבולות משתמש בסמכות העיכוב שלו בשלב הראשוני ובעדיפות לפני הכרזה על המעצר.

הצורך בסמכות המעצר נדרש קודם כל כשסמכות העיכוב לא מתבצעת, על ידי סירוב של האדם, הנוסע שנכנס. הוא מסרב להתעכב ולהמתין עד הגעת המשטרה, הוא פשוט מתחיל בבריחה, ואז חובה לבצע את אקט המעצר. יש פה עוד אפשרויות אחרות, לבקר הגבול, בסמכות המעצר, למשל, כפי שציינתי, הוא מזהה זיוף, או לחילופין תקיפה של עובד הציבור, ואז קמה לו מיד סמכות המעצר, שלא לדבר על מקרים שבהם בוצע פשע ממש בפניו, ירי, רצח, שוד. אלה המקרים שבהם הם נדרשים.

מדוע בנושא של ביקורת הגבולות אין צורך במיומנויות המשטרתיות בזמן נסיעה בתוך רכב, בתוך בית, בתוך קהל, מתקן? אין את האלמנטים האלה. כלומר האלמנט הוא רק במקום העבודה שלו ובמקום המוגדר שלו באותה נקודה.

לכן אני חושב שלמרות שבחלק ניכר מהמקומות יש נוכחות של שוטרים, יש מצבים שהשוטר איננו, או מקומות מבודדים מאוד שאין שוטרים, ולכן הקניית הסמכויות לבקר הגבול היא חיונית. מה עוד שבמרבית המקומות בקר הגבולות לא עובד לבד, בניגוד לשוטר, שבמרבית המקרים עובד בצורה עצמאית. יש פה קבוצה של אנשים שיכולים לסייע לו.

לשאלתך, לגבי הכשרה. בוצעה הכשרה במהלך הקורסים שביצענו, לכל בקרי הגבולות. מי שביצע אותם הוא מר חיים גוטמן. אני נוכחתי אישית בחלק מההדרכות, הן עונות על כל הצרכים. ההיפך, אני חושב שפירטו מעל ומעבר למה שצריך, כי הסמכות שלו למעשה תתבטא במעבר הגבול. במקביל, חלק ניכר מהאנשים העובדים שנמצאים אצלנו עכשיו, הם שוטרים שעד אתמול היו שוטרים, כלומר אלה אותן הסמכויות. המגויסים החדשים, במהלך תקופת החניכה שבוצעה לכולם בחודשיים-שלושה האחרונים, כולם קיבלו הכשרות והשלמות.

יש עוד נקודה אחת, מבחינת ההכשרות והמיומנויות. המפקדים שלהם היום ובעתיד, ארבעה מתוך חמישה מנהלי האשכולות או המפקדים, הם קציני משטרה מכהנים, או שפרשו ממש לאחרונה, כך שכל ההתנסות בפועל תתבצע בהמשך, כמו שוטר שמסיים את הקורס, מגיע, מקנים לו את הסמכויות, ועם הזמן הוא משפר את המיומנויות שלו.

אני חושב שהצורך במתן סמכויות לעיכוב ולמעצר לבקרים היא חשובה מאוד, על מנת לענות לצווים ולהכללות שמובאות על פי חוק.
היו"ר דוד רותם
תגיד לי דבר אחד, אני מוכרח לשאול, פעם היה לי סיפור. הגעתי לארצות הברית עם דרכון דיפלומטי, אבל הוויזה שלי נמצאת בדרכון הרגיל, אז ניגשתי לאינספקטור, אז הוא מסתכל ומתחיל לשאול אותי, 'רגע, איך יכול להיות שיש לך דרכון דיפלומטי והוויזה שלך לא דיפלומטית', טוב, 'תעבור למפקח עליי'. זה גם מה שיקרה אצלנו עכשיו? זאת אומרת מה שקורה זה שאדם מגיע ותהיה איזה שהיא בעיה, אז יגידו לו 'תיגש למפקח הבא', למפקח הבא?
ברטי אוחיון
כן, ממש אותו הליך. בדלפק נמצא אותו עובד משטרת הגבולות ויש מושג שנקרא אחראי משמרת, כלומר האיש שממונה על מספר דלפקים באותו מעבר. מעל אחראי משמרת יש קצין ביקורת גבולות ומעליו יש את מנהל האשכול. כלומר במקומות הגדולים ממש יש למעשה מספר רמות של עירור.
היו"ר דוד רותם
והם יישבו שם כל הזמן, כל האנשים האלה?
ברטי אוחיון
ודאי, כל הזמן יש שם נוכחות, לפי שעות הפעילות. למעשה היחידי שמוסמך---
איילת אלישר
גם היום זה ככה, רק שלפה אין לך בעיה כי אתה אזרח מדינת ישראל, אבל גם היום יש לנו קו קדמי, קו אחורי, אחראי. זה גם עובד.
היו"ר דוד רותם
גם היום 90% מהדלפקים סגורים, זה בסדר.
ברטי אוחיון
הנקודה היא, צריכים פה לציין, שסמכות המעצר והעיכוב הסופי לשפות לא תינתן על ידי בקר הגבולות, אלא על ידי הממונה שמעליו. הסמכות הראשונית תתבצע על ידי הבקר, אבל מיד זה עובר לקו השני, שמקבל החלטה, לעכב אותו לשעות, לעצור אותו.
היו"ר דוד רותם
לבקר עצמו לא תהיה סמכות לעכב?
ברטי אוחיון
תהיה לו סמכות.
היו"ר דוד רותם
עוד מישהו רוצה להגיד משהו? משטרת ישראל? לוקחים לכם סמכויות.
איילת אלישר
אנחנו בשמחה נותנים אותן.
היו"ר דוד רותם
טוב. אושר פה אחד.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00

קוד המקור של הנתונים