ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 28/12/2010

מצוקת האשראי וקשיים של העסקים הקטנים והבינוניים בקבלת מימון באזור הכרמל

פרוטוקול

 
PAGE
19
ועדת משנה לשירותי בנקאות למשקי בית ולעסקים קטנים ובינוניים

28.12.2010


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 5

מישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה

לשירותי בנקאות למשקי בית ולעסקים קטנים ובינוניים

יום שלישי, כ"א בטבת התשע"א (28 בדצמבר 2010), שעה 15:00
סדר היום
מצוקת האשראי וקשיים של העסקים הקטנים והבינוניים בקבלת מימון באזור הכרמל
נכחו
חברי הוועדה: דני דנון – היו"ר

חמד עמאר
מוזמנים
נעמי רייש, הסוכנות לעסקים קטנים, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה

ואיל כיוף, מנהל אגף תיירות כפרית, משרד התיירות

אריק ברונשטיין, מנהל מחלקת ערבויות מדינה, אגף החשב הכללי, משרד האוצר

עמית כהנא, רפרנט ערבויות מדינה, אגף החשב הכללי, משרד האוצר

מוטי שפירא, מנכ"ל לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים

כרמל נאסר אלאדין, ראש מועצה מקומית דלית אל כרמל

ערן גלרמן, ראש צוות אשראי, הבנק הבינלאומי הראשון

רונית עוזיאלי, אחראית על נושא הקרנות, בנק אוצר החייל

קרן בורנשטיין, רגולציה, בנק הפועלים

זאב קורטוביץ, מנהל סניף טירת הכרמל, בנק הפועלים

סמדר קישנסקי, מנהל בנק המזרחי

סמדר קישינבסקי, מנהלת מדור עסקים קטנים, בנק מזרחי טפחות

ברכיה רונברג, מנהל רגולציה, בנק לאומי

תמר שמחי זייפר, מנכ"לית מט"י חיפה

אורי שריר, יועץ עסקי, מט"י חיפה

יורם מאור, יו"ר עמותת תיירות כרמלים, מרכז השלטון המקומי

דפנה נוף, מנכ"ל עמותת תיירות כרמלים, מרכז השלטון המקומי

אלון שפר, בעל עסק מקיבוץ בית אורן
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

מצוקת האשראי וקשיים של העסקים הקטנים והבינוניים בקבלת מימון באזור הכרמל
היו"ר דני דנון
צהרים טובים. אני פותח את ישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לנושא שירותי בנקאות למשקי בית ולעסקים קטנים ובינוניים. על סדר היום מצוקת האשראי וקשיים של העסקים הקטנים והבינוניים בקבלת מימון באזור הכרמל.


ביקשנו לקבל נייר ממרכז המידע של הכנסת ואכן קיבלנו נייר מעניין. הייתי רוצה לשאול קודם כל אם נמצא כאן אתנו מר אלון שפר.
אלון שפר
כן, אני נמצא.
היו"ר דני דנון
אני רוצה שאתה תפתח. אתה בעל עסק בקיבוץ בית אורן. תציג את עצמך, את העסק שלך וספר לנו בדיוק מה קורה היום מבחינת העסק שלך.
אלון שפר
שמי אלון שפר. אני בעליו של עסק ואני מתעסק בתחום של יבוא ושיווק ציוד לאופניים. אנשים שרוכבים, אולי מכירים. מה שלמעשה קורה זה שבבית אורן, ולמעשה באזור החוף יש הרבה מאוד עסקים שמתבססים על נושא התיירות, יש לנו היום תיירות שרפה. אנשים שבאים לראות את האסון ואיך זה נראה אחרי. יש עסקים לא מעטים שמצאו את עצמם מחוסרי עבודה לגמרי ויש כאלה שנשרפו ונמצאים היום למעשה בסיטואציה לפיה הם זקוקים לשיקום מהיסוד או שנמצאים בקשיים תזרימיים מאוד מאוד קשים.
היו"ר דני דנון
אם תוכל להתמקד בעסק שלך, מה קורה מבחינת העסק היום.
אלון שפר
אם אנחנו מדברים על העסק שלי, העסק שלי היום למעשה נמצא בסיטואציה שאני עובד על משהו בסביבות ה-60 אחוזים מהמחזור החודשי הרגיל שלי בתקופה מקבילה.
היו"ר דני דנון
למה זה? אתה משכיר אופניים?
אלון שפר
לא. אני יבואן ואני משווק ועובד גם החוצה. היות שאני מתעסק גם בתחום הסיטונאי, התחום הסיטונאי אצלי למעשה לא נפגע כי לקוח בתל אביב שצריך לקנות בולם, אין לו שום בעיה, הוא מרים אלי טלפון ואין לזה שום שייכות לשרפה ואנחנו עושים את העבודה שלנו כרגיל. לעומת זאת, אותו לקוח שרוצה להגיע אלי לעסק, הקמעונאי, שאני אתן לו שירות, אני אתקן לו את הבולם שלו או אם הוא רוצה לקנות אופניים, הוא לא מגיע. הלקוחות לא מגיעים גם בגלל שהייתה איזושהי אינפורמציה שגויה שהכרמל שרוף לחלוטין וכי אין לשם מה להגיע. בהתחלה הייתה הוראה של המשטרה שלא להגיע לאזור. בשלב מאוחר יותר המקום היה כל כך פקוק עם סקרנים, כך שהאנשים שאמורים לבוא ולתת לעסקים את הפרנסה שלהם, הם לא סוג הלקוחות שהגיעו לאזור שלנו. הנזק המתמשך הוא מן הסתם בפגיעה בכל האזור. למה העסק שלי למעשה ממוקם בבית אורן ולא באזור תעשייה? משום שאני מחפש את הלקוחות שרוצים להגיע אל האזור הזה כי שם הם רוכבים וזה האזור המיועד להם. למעשה כרגע האזור הזה נהרס והוא זקוק לשיקום.
היו"ר דני דנון
משיחות עם בעלי עסקים אחרים אתה יכול להרחיב קצת ולומר לנו מה המצוקה, גם מבחינת המחזור וגם מבחינת האשראי הבנקאי?
אלון שפר
כן, בהחלט אני יכול להרחיב. אתמול שוחחתי, לפני באתי לכאן, עם אנשי עסקים. כאמור, העסק שלי לא נפגע פחות מאחרים. עסקים שעוסקים בתחום התיירות למעשה נפגעו, חלקם ברמה כזאת שלמעשה הם חדלו להתקיים. אתמול דיברתי עם בחור שיש לו בבית אורן ספא והוא אמר שמשבע ההזמנות שהיו לו מדי שבוע, היו לו לפחות כל יום זוג או משפחה שמגיעה לספא שלו, הוא היה ממוקם בתוך המלון של בית אורן, הוא ירד להזמנה אחת לשבוע וגם כאן מדובר באנשים שמגיעים כדי לסייע ולכן הם באים, כדי לתת לו עבודה.
היו"ר דני דנון
אותו בעל ספא קיבל סיוע?
אלון שפר
למיטב ידיעתי הסיוע עדיין לא התקבל. אם יורשה לי לומר את מה שאני חושב.
היו"ר דני דנון
בבקשה.
אלון שפר
אני חושב שהסיוע הנכון בשלב ראשון, שאפשר לתת לעסקים באזור חוף כרמל, זה סיוע ראשוני באמצעות הקלות מיסוי. לא לוותר על המסים אבל אולי לתת לאנשים זמן קצת להתאושש ממה שקרה כי הרבה מאוד עסקים למעשה לא יצרו מחזור כספי במהלך החודש האחרון. עסקים כאלה, הקלות בתחום של תשלום מע"מ, דחיית מע"מ או תשלום מס הכנסה, מסים של העובדים שלהם וכן הלאה, זה דבר שיכול מאוד לעזור.


הדבר הנוסף הוא כמובן לבדוק אופציות של עזרה בשיקום האזור כדי שהעסקים האלה יחזרו להיות עסקים יצרניים שמייצרים פרנסה ומפרנסים את בעליהם בכבוד ולא נתמכים על ידי כל מיני גורמים חיצוניים.


הדבר האחרון שאני רוצה להעלות ואני לא יודע אם זה המקום הנכון, אבל אני אעלה את זה בכל זאת, ואם זה לא המקום הנכון, אתה יכול אדוני להפסיק אותי. הרבה מאוד אנשים, לא בהכרח אנשים שהם בעלי עסקים, נפגעו בבית אורן ופרנסתם נפגעה כתוצאה ממה שקרה. אני מדבר כרגע על חברי קיבוץ בלבד. לדעתי המקור הנכון כדי לסייע לאנשים בפרנסתם היום יומית הוא ביטוח לאומי. היום יש בעיה חוקית של ביטוח לאומי מול הקיבוצים. הקיבוצים היום הם קיבוצים מופרטים, זה מה שמוגדר כקיבוץ מתחדש, אנשים עומדים ברשות עצמם, משלמים את המסים שלהם, וכשהם חוזרים אחר כך ופונים לביטוח לאומי – וזה משהו שקרה אצלנו בבית אורן – הרבה מאוד אנשים מצאו את עצמם בעצם כשפניהם מושבות ריקם בגלל החוק. ביטוח לאומי שלח אלינו נציגים ואני חייב לומר שמשרד האוצר, השיכון, החקלאות, המועצה וכולם הם יוצאים מן הכלל. אנשים הגיעו ועזרו וגם היום מגיעים כמעט מדי יום והדברים מתבצעים אבל כאשר האדם הפרטי שמשלם כל החיים ביטוח לאומי והוא פונה לביטוח לאומי ואומר שאין לו עבודה, שהוא לא עבד כל החודש, אומרים לו שהוא חבר קיבוץ, אבל הקיבוץ אומר לו שהוא מופרט.
לאה ורון
אתה מדבר על דמי אבטלה.
אלון שפר
אני מדבר על דמי אבטלה, אני מדבר על אנשים שהם בעלי עסקים פרטיים שהם לא זכאים לזה. אני לדוגמה משלם משכורת, יש לי שמונה עובדים, והעסק למעשה שבועיים לא עבד. לא אמרתי לעובדים שלי שהם לא יקבלו משכורת. שאלתי את ביטוח לאומי האם הם יכולים לעזור לי, אבל אמרו לי לא.
חמד עמאר
במסגרת הפיצוי יש את הפיצוי העקיף? אמרת שלא עבדתם שבועיים. יש פיצוי על כך?
אלון שפר
התשובה הייתה שמה שאני צריך לעשות זה להוציא את העובדים לחופשה ללא תשלום במשך חודש.
היו"ר דני דנון
מי נתן לך את התשובה הזאת?
אלון שפר
הנציג של ביטוח לאומי מאזור חדרה שהיה אצלי. הוא בא ביוזמתו במוצאי שבת וישב מול חברי קיבוץ בית אורן. מה שאני הצלחתי להבין זה שהוא אמר שאני צריך להוציא את עובדיי לחופשה ללא תשלום.
היו"ר דני דנון
מה עשית עם שמונת העובדים שלך? שילמת להם?
אלון שפר
אני שילמתי להם.
היו"ר דני דנון
שילמת להם רגיל.
אלון שפר
שילמתי להם רגיל. אני לא יכול לעמוד מול עובד ולומר לו שאני מוריד לו שבועיים משכורת.
היו"ר דני דנון
אני רוצה לשמוע את הגופים האחרים, ואם תרצה להוסיף, נשמח לכך.
אלון שפר
בסדר. תודה רבה.
היו"ר דני דנון
אני רוצה לבקש ממוטי שפירא, מנכ"ל לה"ב, לגעת במיוחד בפרקטיקה. כמו ששמעת כאן, יש לו עובדים, הוא שילם משכורות, שמענו הרבה סיסמאות ממשרד ראש הממשלה, 2,500 שקלים באופן מיידי, היו הרבה הודעות לתקשורת, אבל השאלה מה קורה שם בשטח.
מוטי שפירא
לא שאני ממש חי שם בתוך השטח, אבל כאן השאלה היא שאלה עקרונית. היה לנו מודל כזה, אפרופו השאלה של חבר הכנסת. היה לנו מודל כזה במלחמת לבנון השנייה. היה מודל שניסו לעשות אותו באזור עזה. המודל אומר שברגע שנוצר סוג כזה של מצב, הממשלה נותנת את הפתרונות המיידיים במקום לסדרה של בעיות מסוג כזה כאשר אנחנו יודעים שהממשלה לפעמים חוששת שאנשים ינצלו את המצב ויעשו כך או אחרת.


במה זה נגע. זה נגע בדברים הבאים, ודרך אגב, מי שצריך לנצח על התזמורת הזאת, לפי דעתי יושבת כאן נעמי, זה בעיקר משרד התעשייה. במצבים מסוג כזה, לעסקים קטנים, משרד התעשייה צריך להיות המפקד בשטח של העסקים הקטנים. אין מה לעשות, יש מט"י או יש דבר כזה. דרך אגב, דבר שנלמד מלקחי מלחמת לבנון השנייה ולדעתי לא יושם לגמרי. לא שלגמרי לא יושם אלא לא יושם לגמרי.


הפתרונות צריכים להיות בדיוק בכיוון שאלון דיבר עליהם והם בדברים הבאים: דבר ראשון, לגבי העובדים, הייתה על זה מתכונת. הייתה מתכונת לגבי העובדים, מתכונת ברורה שאומרת שהמעסיק יכול לקבל איזשהו פיצוי.
היו"ר דני דנון
רגע, אתה יודע מה קורה כרגע בכרמל?
מוטי שפירא
לא. אני מודה שאין לי כרגע איזשהו סקר ממשי בין העסקים ומה קורה אתם. אני חושב שמה שאלון תיאר כאן זה פחות או יותר מה שקורה היום. אין לי נתונים ממש באיזו רמה ירד היקף המכירות אבל לדעתי צריך להיכנס כאן למתכונת של הפתרון וצריך להיות קיט שמפעילים אותו באופן קבוע כשמתרחשים מצבים מסוג כזה. זה קיט קבוע שביטוח לאומי, משרד התעשייה, הבנקים עד כמה שאפשר, קרן הסיוע של המדינה, נכנסים לאזור הזה.
היו"ר דני דנון
אני רוצה לשמוע מה קורה במקום שציינת. נעמי, בבקשה.
נעמי רייש
אני מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התעשייה. לפני כעשרה ימים הסוכנות יצאה עם תוכנית סיוע לעסקים קטנים בכרמל.
היו"ר דני דנון
עשיתם מיפוי?
נעמי רייש
עשינו מיפוי ויש לנו כרגע תוצאות ביניים.
היו"ר דני דנון
את יכולה לתת לנו אותם?
נעמי רייש
כן. המיפוי עשה סקר בקרב שמונים עסקים כדי לראות מה הצרכים שלהם. את הצרכים חילקנו על פי שלוש קטיגוריות של תוכניות אותן אנחנו מציעים לעסקים הקטנים. נעשה גם מיפוי של המצוקה אליה הם נקלעו.


67 אחוזים מהעסקים מדווחים על אובדן הכנסה בטווח הקצר, שזה בא כתוצאה מאובדן ימי עבודה, אובדן לקוחות, ביטול עסקאות כאשר יש הרבה בתחום התיירות. 15 אחוזים מדווחים על אובדן הכנסה בטווח ארוך ו-20 אחוזים מדווחים על נזק פיזי חלקי או מלא שנגרם לבית העסק כתוצאה מהשרפה.


מבחינת הצרכים, כפי שאמרתי הצרכים חולקו לקטיגוריות של הכלים שאנחנו מציעים, כך ש-25 אחוזים יכולים לקבל מענה על ידי תוכניות עסקיות שאנחנו מציעים להשגת מימון. אנחנו נותנים ליווי לעסק לבנות תוכנית עסקית, כך שהוא יוכל לגשת ולחפש מקורות אשראי לעסק שלו.
היו"ר דני דנון
כמה פנו עד היום?
נעמי רייש
אני אגיע לזה. 60 אחוזים מהצרכים נכנסים תחת הקטגוריה של ליווי עסקי, חונכויות שאנחנו מעניקים לעסקים בסבסוד של 90 אחוזים מעלות שעת ייעוץ, ו-60 אחוזים נכנסים לקטגוריה של כלי נוסף שאנחנו מציעים שאלה סדנאות להתמודדות עם מצבי משבר.
לאה ורון
זה מענה מיוחד לנושא של סיוע לעסקים בגליל או שזה הסיוע שממילא נותן מט"י לעסקים ברחבי הארץ?
נעמי רייש
לא, אנחנו נערכנו לתוכנית מיוחדת בעקבות השרפה. תוכניות שקיימות בסוכנות, אנחנו מציעים אותן בסבסוד יותר גבוה. לדוגמה, החונכות תהיה בסבסוד של תשעים אחוזים לעומת 75 אחוזים, שזאת התוכנית הרגילה, וגם חונכויות של הליווי של בניית התוכנית העסקית מסובסדות.
היו"ר דני דנון
מה ששאלה מנהלת הוועדה – אני אהיה יותר חד – לא התווסף כסף לקרן של ההלוואות. זאת אותה קרן שהייתה בעבר. זאת אומרת, אין עוד כסף ששמתם שם עבור עוד הלוואות. אותו כסף שהיה בעבר, אתם משתמשים בו עכשיו לנפגעי הכרמל.
נעמי רייש
זה משהו אחר עליו אתה מדבר. אני מדברת כרגע על כלי הסיוע ויש גם את הכלי של קרן להלוואות לעסקים קטנים. בעקבות האירוע בכרמל לא השתנה מעמד הקרן ונראה לי שאריק יוכל להרחיב כאן יותר. בכללי, הסוכנות העבירה לשם תקצוב מיוחד בלי קשר.
היו"ר דני דנון
כמה פנו אליכם עד היום?
נעמי רייש
היו מאה פניות למוקדי השטח של הסוכנות. היו 25 פגישות ייעוץ ואבחון ראשוניים. יש חונכות אחת שהתחילה בפועל ועוד כאלה שעומדות להתחיל. חמש סדנאות עומדות להיפתח וכרגע מתבצעת הרשמה אליהן, ושני עסקים התחילו בתוכנית של ליווי להכנת תוכנית עסקית.
היו"ר דני דנון
ראיתי חוות דעת של רפרנט של האוצר בה הוא אומר שלא צריך כל היערכות מיוחדת והוא לא רואה שום נזק לעסקים. אתם מכירים את זה?
נעמי רייש
את חוות הדעת?
היו"ר דני דנון
כן.
נעמי רייש
לא.
היו"ר דני דנון
יש כאן מישהו ממשרד האוצר?
עמית כהנא
כן. זאת לא הייתה חוות דעת. נשאלתי מה השינוי ואמרתי שאין שינוי.
היו"ר דני דנון
זה חשוב לי. כתבתם שלהערכתכם לא צריך התגייסות מערכתית, בתרגום חופשי שלי, מבחינת תקציבים ומשאבים.
אריק ברונשטיין
כרגע אין בעיה תקציבית בקרן ולכן אין צורך לתגבר. אנחנו מתגברים את הקרן באופן שוטף ובאמת תגברנו אותה השנה בלי קשר. לכן אין צורך בתגבור מיוחד לכרמל אלא יש אמצעים לכל הארץ. לא נתקלנו בצרכים מיוחדים שלא ניתן להם מענה. לכן לא נעשתה בקרן איזושהי התאמה מיוחדת לצרכים.
היו"ר דני דנון
עלה כאן משהו לגבי אובדן הכנסות.
אריק ברונשטיין
זה לא קשור לקרן עסקים קטנים.
היו"ר דני דנון
אתם התייחסתם לעניין של אובדן הכנסות?
אריק ברונשטיין
זה לא קשור לקרן לעסקים קטנים. כל נושא המיסוי לא באחריותי, כך שאני לא יודע לומר מה נעשה בנושא הזה.
חמד עמאר
אני לא יודע אם מישהו יכול לתת לנו משהו בקשר לאובדן. עשיתי כמה סיורים בכרמל וישבתי עם כמה אנשי עסקים ואני רואה שלאנשים שם אין מענה על האובדן. יש להם נזק פיזי, אבל נתקלתי גם במישהו מדלית אל כרמל שהיה אמור לעשות באותו יום של השרפה אירוע גדול אצלו והוא עשה פרסום והשקיע המון כסף, השקיע כמעט 300 אלף שקלים רק באירוע שעמד לקיים, וקרתה השרפה והאירוע לא התקיים וכל ההשקעה שלו נפלה. הוא פנה להרבה משרדים אבל אף אחד לא מפצה אותו. אין נזק עקיף. למה דיברתי קודם על פיצוי עקיף? אין פיצוי כזה. לא קיים, גם בכל משרדי הממשלה שישבו וגם בוועדת המנכ"לים שיושבת עכשיו. אני יודע שיש פיצוי, נשרף משהו, משלמים, אבל אם אתה הפסדת המון כסף, כמו שאמר אלון הוא שילם לשמונת העובדים שלו למשך השבועיים שהם לא עבדו והעסק שלו הפסיד, זה אל חשבונו.
דפנה נוף
אני מנכ"לית עמותת התיירות כרמלים. אנחנו בעצם מדברים על אזור תיירותי ענף ורחב. לידי יושב גם יושב ראש עמותת התיירות. אני חייבת לציין שהשרפה קרתה בחנוכה, ואני מדברת על עין הוד שם יש כ-150 אומנים וגלריות לאומנות, שם היו תערוכות שהוכנו, תערוכת סלבס שהייתה מפורסמת בכל הארץ באמצעים השונים. אנחנו מדברים על חוויית הרוכבים שהיא מגה אטרקציה בבית אורן. אני אגע תכף בשני הישובים האלה כי הם הישובים המשמעותיים שעיקר הפגיעה הייתה בהם, גם בנזקים הישירים וגם בנזקים העקיפים.
היו"ר דני דנון
אני רוצה למקד אותך. איפה זה עומד כרגע לגבי הפיצויים? ברור לוועדה שנגרם נזק לבעלי העסקים הקטנים והמחזור שלהם ירד.
דפנה נוף
חד משמעית.
היו"ר דני דנון
זה ברור לנו ולא צריך לדבר על זה. בואי נעבור הלאה. כרגע איך אומדים את הנזק הזה? איך פועלים לפיצוי?
יורם מאור
יש כאן בעיה. במיוחד עין הוד, שם מדברים על גלריות של אומנים, קשה מאוד לאמוד את היצירות. יש למשל מוזיאון שהביא מכל העולם תיבות נגינה עתיקות בנות מאות שנים. איך אפשר לומר כמה שווה תיבה כזאת? המוזיאון הזה נשרף כליל.


הנזק מתחלק לשניים. חלק שמפוצה על ידי הביטוח וחלקם הקטן מאוד של אומנים שיש להם גלריות שביטחו את הגלריות בסכומים ריאליים, וחלק לא מפוצה על ידי הביטוח ובוודאי אין שום פיצוי לאובדן של אנשים שהיו אמורים לבקר במקום.
היו"ר דני דנון
זאת הנקודה בה אני רוצה להתמקד.
יורם מאור
הכנו טבלה גם לנזק הישיר וגם לנזק העקיף.
היו"ר דני דנון
אפשר לראות אותה?
יורם מאור
בבקשה.
היו"ר דני דנון
זה לגבי כל הישובים באזור עליו אתם אחראים?
יורם מאור
כן.
דפנה נוף
נתנו מספר דוגמאות. למשל, חוות משמר הכרמל. אין לי את האומדן. מלון יערות הכרמל, 3 מיליון שקלים. חווה אקולוגית, 150 אלף.
היו"ר דני דנון
אובדן הכנסות.
דפנה נוף
ההכנסות מדברות על 13 מיליון, סכום שנובע מחדרי מלונות וצימרים שקיימים במרחב, גלריות לאומנות, אטרקציות, מסעדות ובתי קפה וחנויות מזכרות. עשינו איזושהי הערכה ראשונית עם אחוזי תיקון של חמישים אחוזים וזה לחודש.
היו"ר דני דנון
תודה.
כרמל נאסר אלאדין
אני מבקש להוסיף. לדעתי הפגיעה – ואני מדבר על הפגיעה העקיפה – היא בשני ממדים. הממד הנקודתי, קרי, באותם שלושה ימים, כאשר למשל בדלית כרמל היה לנו באותו יום פסטיבל די גדול, מיום חמישי עד שבת, והפגיעה באמת הייתה מהותית. אחר כך, הפגיעה בשבועיים שלאחר מכן עד שאנשים התחילו להכניס לראש שהם צריכים להגיע לאזור והשבת הזאת במקרה הייתה שבת ברוכה. היו לנו במשך הזמן הזה שלושה שבועות, גם בדליה וגם בעוספיה, שכמעט לא הגיעו אנשים. אגב, צריך להזכיר שהיו שלושה ימים שהאזור נסגר ואי אפשר היה להיכנס מבחינה בטיחותית. אפילו דלק לאזור שלנו לא נכנס.


לטעמי הפגיעה בצורה העקיפה הייתה מאוד חזקה בתקופה הזאת. נמנעו כל מיני אירועים שהיו אמורים להתקיים. מדובר על אוכלוסיות לא כמו בעין הוד שגם צריכים לקבל, אלא באוכלוסיות שזאת הפרנסה הישירה שלהן. אמנם הפגיעה היא עקיפה, אבל אלה אנשים שאופים פיתות וכולי, והפגיעה בהם היא באופן ישיר. גם לנו, כמועצות מקומיות.
היו"ר דני דנון
כרגע, במסגרת כל מאמצי הפיצויים, יש טיפול משרדי בנושא של אובדן הכנסות?
כרמל נאסר אלאדין
לא.
היו"ר דני דנון
מישהו באוצר מטפל בזה?
כרמל נאסר אלאדין
לפני כשבועיים שר התיירות היה אצלנו והוא ניסה, אבל גם משרד התיירות מדבר על תשלום בגין נזקים ישירים. לגבי נזקים עקיפים, הם לא יכולים לטפל בהם.
חמד עמאר
הוא אמר שאין אפשרות לתת בגין נזקים עקיפים.
דפנה נוף
דיברנו על הכרזה כאזור פיתוח א'. השר דיבר על הכרזה כאזור פיתוח א' כאחת האופציות שיכולות להיות ל-2011.
כרמל נאסר אלאדין
זה משהו אחר.
היו"ר דני דנון
אנחנו כאן מתמקדים בנושא של אובדן ההכנסות. יש לך מסעדה בדליה לדוגמה, בחודש דצמבר יש לה מחזור חודשי של מאה אלף שקלים, אתה יכול לבוא היום ולהראות לנציגי האוצר שהמחזור ירד ל-40 אלף שקלים.
כרמל נאסר אלאדין
ודאי.
היו"ר דני דנון
אני שואל אם כרגע יש איזו עבודת מטה מול האוצר בנושא הזה.
כרמל נאסר אלאדין
לא.
היו"ר דני דנון
אין משרד ממשלתי שמדבר על זה.
כרמל נאסר אלאדין
אין.
חמד עמאר
בכל הישיבות בהן השתתפתי, לא נוגעים בפיצוי עקיף.
ואיל כיוף
אני מנהל אגף תיירות כפרית במשרד התיירות. צריך לזכור ברקע שיש החלטת ממשלה לא לפצות בפיצוי עקיף. אם הוועדה רוצה לצאת כאן באמירה ולדון בזה שוב, אולי בזה צריך להתמקד כי נכון להיום החלטת הממשלה היא לא לפצות כמו במלחמת לבנון השנייה בפיצוי עקיף. זאת נקודת המחלוקת. הוועדה הזאת צריכה לדון בנושא, לשמוע כאן את האנשים ולהעביר את זה הלאה להחלטת ממשלה נוספת או שונה מכפי שהייתה קודם. שר התיירות ניסה בוועדת הכנסת ובוועדות הממשלה, אבל עד היום הוא לא הצליח כי עיקר הפגיעה הגדולה היא באתרי התיירות במרחב הזה. דפנה תתקן אותי, אבל זה משהו כמו שני מיליון מטיילים בשנה.
דפנה נוף
שני מיליון מטיילים ואני גם רוצה לומר שזה אזור חזק וזאת גם אוכלוסייה חזקה. זאת אוכלוסייה עובדת, אלה מושבים, אלה קיבוצים. יש כאן באמת מה שנקרא שרשור. זאת תעשייה שלמה שמזינה הרבה. אני אתן רק דוגמה של חוויית הרוכבים שזה מגה אטרקציה בבית אורן. ראיתי אתמול את מאזן הבוחן שלהם, ראיתי את המחזור של ינואר, פברואר ומה קרה באוקטובר ומה קרה בדצמבר. ממיליון ו-200 הם ירדו ל-200 אלף. כלומר, יש כאן פגיעה משמעותית. יש כאן פיטורים של עובדים.
היו"ר דני דנון
במלחמת לבנון השנייה, עסקים שהיו סגורים לא קיבלו כל פיצוי על כך?
מוטי שפירא
לא, בטח. היה מודל שלם. אני רואה כאן חלק מהפנים ומי שמכיר יודע שהיה מודל מאוד מסודר. כמו שאמר ידידנו ממשרד התיירות, זה עניין של החלטה פוליטית, לא פוליטית במובן של פוליטיקה אלא של הממשלה שצריכה לקבל החלטה שהאזור הזה מתאריך נתון עד תאריך נתון, חלים עליו כל הכללים שחלו על מה שקרה במלחמת לבנון השנייה או בעזה. גם שם היו ויכוחים כי זה התמשך על פני תקופה ארוכה. זה בדיוק מה שאמר אלון קודם לכן. זה עבור פיצויים עקיפים וברור שיש ביטוח לכל עסק, והממשלה לא נכנסת לביטוח, שנית, על עובדים שלא פוטרו אבל אם הם יצאו לחופשות, מי מממן את החופשה. אז היה מימון צולב של הממשלה לחופשות, היו הקלות בביטוח לאומי ובתשלומים למס הכנסה בתקופה הנדונה הזאת, ושלישית, מט"י, מה שאמרה נעמי, צריך במקום לפתוח אוהל גדול עם דגל ענק שכל בעל עסק ידע שהוא בא לשם ומשם הוא מגיע לכל מקום. לעניין הזה יש קיט בממשלה וההחלטה היא החלטה פוליטית.
היו"ר דני דנון
בכמה זמן מדובר?
מוטי שפירא
אני לא יודע. זאת באמת הבעיה. הבעיה היא להגדיר מהי התקופה. אני לא יודע במקרה הזה כי יש גם מה שנקרא פגיעה מתמשכת בחלק מהעסקים. דרך אגב, יש על זה כללים. הציעו לעסקים בזמנו מסלול ירוק ומסלול אדום. מי שרצה ללכת למס רכוש, הלך למס רכוש. מסעדות שנשרפו או עסקים שנשרפו, בעל העסק הלך למס רכוש למסלול כזה. מי שרצה ללכת למסלול עקיף ירוק, הוא היה יותר ארוך, הוא היה צריך להוכיח לאורך זמן עם דוחות כספיים – ודובר כאן על מאזן בוחן – ולהראות לאורך זמן שיש לו ירידה בפעילות ובהנחה שבן אדם לא יכול לרמות, כי מישהו בדק את מאזן הבוחן. על זה נתנו לו פיצוי עבור התקופה הזאת. יש ממש נוסחאות. יש קיט. ההחלטה היא החלטה ממשלתית, שמפעילים קיט כזה לתקופה נתונה.
כרמל נאסר אלאדין
בדליה ובעוספיה צרכו למשל כמויות מים גדולות לכבאיות. הכל מדיד. ידוע כמה בדרך כלל הצריכה השנתית, כמה באותה תקופה אנחנו בדרך כלל צורכים, ומה הדלתא שהייתה בקטע הזה. כנ"ל כאן. אם אומרים מה מספר המבקרים באזור הזה, רואים כמה בסופו של דבר הביעו והפערים מתחלקים באיזושהי צורה. זה מדיד. זה לא עד כדי כך בעייתי, אלא שכמו שאמר אדוני, בסופו של דבר זאת החלטה פוליטית והחליטו שבקטע הזה הם לא משקיעים.
היו"ר דני דנון
נציגי הבנקים. יש לכם משהו לומר לגבי קרנות שהקמתם לצורך העניין? מענקים? האם מישהו פנה אליכם?
ערן גלרמן
קודם כל, יש את הקרנות הרגילות של המדינה. אנחנו כאן שני נציגים. נמצאת כאן רונית עוזיאלי שאחראית על נושא הקרנות באוצר החייל. יש את הקרנות הרגילות, שזאת קרן לעסקים קטנים שנמצאת גם בבינלאומי וגם באוצר החייל עם הקריטריונים הרגילים, 750 אלף שקלים כנגד ערבות מדינה בעיקר, והיא ממשיכה לפעול, יש מכסות וזה בסדר. יש לנו את הקרן לעסקים בינוניים שהיא פעילה רק באוצר החייל עם הקריטריונים שלה.
היו"ר דני דנון
גדולה יותר.
ערן גלרמן
כן. קרן לעסקים בינוניים שהיא לעסקים גדולים יותר מהקטנים. לקרן יש את הקריטריונים שלה וזה דבר שקיים. אין כאן משהו מיוחד כי הדברים שם ממשיכים לפעול.


בנוסף אני יכול לציין שבמהלך ימי השרפה אנחנו יצרנו קשר עם יושב ראש המועצה המקומית חוף כרמל. יצר אתו קשר מר יעקב שורי שהוא סמנכ"ל בבנק, מנהל המחלקה המסחרית, והצענו כשלב ראשון 15 מיליון שקלים אשראי לזמן קצר לטובת הרשות כדי שהיא תוכל למנף ולגלגל את זה הלאה לבעלי עסקים שנפגעו כתוצאה מהשרפה.
היו"ר דני דנון
הרשות תהיה זאת שתעבוד מול בעלי העסקים.
ערן גלרמן
כן. הרשות עובדת מולנו.
היו"ר דני דנון
זה קרה ומומש?
ערן גלרמן
לא. עדיין לא.
מוטי שפירא
יש בעיה של מידע. זה קרה גם אז. בעלי העסקים, כל אחד עסוק בעסק שלו ובשיקום העסק שלו. אם הממשלה לא יודעת להגיע אליהם בצורה אפקטיבית, הם לא הולכים. זאת אומרת, זה לא רק עניין של הבנק.
לאה ורון
איזה ביטחונות דרשתם מהרשות?
ערן גלרמן
אני אשמח לבדוק את העניין.
מוטי שפירא
את מדברת על הביטחונות של ההלוואות?
לאה ורון
כן.
מוטי שפירא
יש את קרן הסיוע.
לאה ורון
הוא אמר שהם הציעו 15 מיליון שקלים למועצה האזורית על מנת שהיא תיתן את הכסף לעסקים שנפגעו.
ערן גלרמן
אני אבדוק ואני אתן תשובה. בעוד כמה דקות אני אתן תשובה.
תמר שמחי זייפר
אנחנו נמצאים כרגע בשטח מול בעלי העסקים.
היו"ר דני דנון
עשיתם מיפוי של כמה בעלי עסקים מדובר?
תמר שמחי זייפר
כן. כפי שציינה נעמי, מדובר בשמונים ומאז התווספו עוד כמה.
היו"ר דני דנון
בכמה מדובר היום?
תמר שמחי זייפר
להערכתי כתשעים במיפוי. אנחנו בעיצומו של תהליך המיפוי. הנתונים שנמסרה נעמי כבר קצת התעדכנו ביום-יומיים האחרונים אבל פחות או יותר מדובר על רוב בעלי העסקים שמציינים שיש אובדן הכנסות, אובדן לקוחות, ביטול הזמנות. חשוב לציין שגם בימים אלו אחרי השרפה חלק מהעסקים חזרו לשגרה, מצד אחד לפעילות, אבל אין הכנסות, אין לקוחות, התפיסה בציבור – וזה נאמר כבר קודם – שהעסקים לא פועלים ולכן חייבים מיידית בהקשר הזה לפעול כדי להביא לקוחות לאזור, מבקרים ותיירים. זה דבר שחייבים לעשות אותו ולנקוט אמצעים במיידי.


אני רוצה להתייחס לקרן ההלוואות מעבר לכלי הסיוע שהציעה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התעשייה שמט"י מפעיל אותם. בקרוב, כפי שצוין, בשבוע הבא, נקיים בישובים עצמם, בבית אורן ובעין הוד, סדנאות איך להתנהל במשבר, לתת כלים יישומיים איך להתנהל בכל ההקשר הפיננסי והשיווקי, וגם היבטים מנטליים, התמודדות עם לחצים. מעבר לכך, למט"י חיפה יש קרן ייחודית שהיא קרן חוץ בנקאית, תרומה של הקהילה היהודית בבוסטון מלפני עשר שנים. הקרן הורחבה מאוד לאחר מלחמת לבנון השנייה. אני חייבת לציין את זה כי זאת קרן שהוקמה במטרה לתת סיוע לבעלי העסקים שמתקשים להשיג אשראי בנקאי והיא מוכיחה את עצמה גם בשוטף אבל בעיקר בעתות משבר. ראינו את זה במלחמת לבנון השנייה כאשר בעלי העסקים קיבלו סיוע. עד היום הקרן סייעה ל-600 בעלי עסקים בהיקף של 30 מיליון שקלים. זאת קרן שאנחנו מנהלים אותה בתוך מט"י חיפה. גם כיום אנחנו כבר רואים את המצוקה של העסקים באזור ואנחנו נראה את התוצאות שלה בהמשך. חלק מהעסקים רק עכשיו מתחילים לראות איפה הם עומדים ואנחנו כבר מקבלים לקרן פניות. הקרן מעמידה הלוואות עד מאה אלף שקלים עם שני אחוזי ריבית. הקרן מאוד ידידותית. היא קרן בסיכון גבוה אבל יחד עם זאת אנחנו צריכים להחזיר את כל ההלוואות.
היו"ר דני דנון
כמה פניות היו אל הקרן?
תמר שמחי זייפר
כרגע, בתהליך המיפוי אנשים אומרים שהם רוצים הלוואות. מדובר כרגע על כשלושים אחוזים ולהערכתי המספרים יגדלו.
היו"ר דני דנון
מישהו חתם על הלוואה?
תמר שמחי זייפר
לא, זה תהליך. אחרי המיפוי הם צריכים לבוא אלינו קודם כל לפגישת ייעוץ ואחרי כן להתחיל בתהליך. כעת מוקדם מדיי לדבר על מספרים. להערכתי בתקופה הקרובה אנחנו נהיה הרבה יותר מדויקים לגבי המספרים. ההערכה היא כרגע שמתוך אלו שמופו, לפחות שלושים אחוזים אמרו שהם צריכים הלוואה.
היו"ר דני דנון
מה גובה ההלוואה?
תמר שמחי זייפר
להערכתנו עד מאה אלף שקלים. בסך הכל מדובר בעסקים קטנים. זה שכרגע העסקים סובלים מהיעדר לקוחות ומביטול הזמנות, יש אי ודאות לגבי התקופה הקרובה לגבי המצב ולהערכתי זה ישפיע גם על הצורך בקבלת הלוואות. אנחנו נראה את התוצאות בהמשך.
היו"ר דני דנון
מישהו מאגד את בעלי העסקים? מי מחבר ביניהם? אתם?
תמר שמחי זייפר
יש כל מיני גופים שפועלים בשטח. אנחנו מסייעים לבעלי העסקים בכל מה שקשור בהפניה למקורות מימון כולל בעיקר הקרן שלנו בכל מה שקשור בהקניית כלים, כלים יישומיים איך להתנהל בעסק. כל הנושא של החונכות העסקית על ידי מומחי מט"י, זה נושא שבעלי העסקים מאוד צריכים סיוע כעת איך להתנהל ברמה הפיננסית, איך לאתר הזדמנויות חדשות וכמובן לפי דעתי אנחנו צריכים לתת להם פתרון ברמה המערכתית, איך לפתח את האזור ולמנף אותו כדי שיגיעו מבקרים וזה במיידי כדי שזה ייתן מענה לבעלי העסקים.
ערן גלרמן
אדוני, יש לי תשובה לשאלתך. זה בלי ביטחונות.
היו"ר דני דנון
תודה.
אלון שפר
רציתי להעיר שכפי שאני רואה את זה, העסקים ייקחו הלוואות וישתקמו. עסקים יעשו את זה כשיש להם אופק עסקי, כשהם רואים את העתיד, כשהם רואים שאנשים שיושבים כאן עכשיו – אם אלה ממשרד האוצר או התיירות או האנשים שמייצרים עבורם את האופק העסקי – אומרים שיש עתיד, כדי שהם גם יוכלו להחזיר את ההלוואה הזאת. הלוואה, צריך לדעת להחזיר אותה ולא רק לקחת אותה.


אני די הופתעתי כאן עכשיו כאשר שמעתי שני אחוזי ריבית שהיא באמת ריבית מצוינת, אבל לכל אלה שכן נותנים את ההלוואות, אם אלה נציגי הבנקים, אחת הדרכים שכן אפשר לעזור לעסקים היא לא לגזול את כבשת הרש. במקרה הזה, אם רוצים באמת לעזור, אפשר לתת הלוואות, אפשר לעזור לעסקים להשתקם בלי לקחת כאן ריביות שהן ריביות מופרזות ולהשתדל לעשות את זה בעלות הנמוכה ביותר עבור אותו בעל עסק, מעבר לקרן שאותה הוא כמובן חייב להחזיר בתוך פרק זמן סביר.
דפנה נוף
היה מחקר של דן אנד ברדסטריט שדיבר על כך שתקופת ההתאוששות של משקי התיירות באזור וכל תחומי הלוויין, שאלה גם המסעדות וכל השירותים התומכים, תהיה ארוכה. כלומר, האימפקט יהיה ארוך. מאחר שאנחנו מודעים לנושא הזה, באמת בשיתוף עם משרד התיירות ומשרד החקלאות יש לנו כלי שנקרא חממות תיירות דרכו כבר התחלנו להפעיל סיוע לתיירנים. חשוב לי לציין עמותת כרמלים היא בעצם הגוף שמרכז את כל נושא השיקום של עסקי התיירות באזור. אצלכם יש טבלה שמדברת על כ-560 עסקי תיירות במרחב הזה שנפגע ויש טבעת קרובה שלוקחת את כל הישובים שהם ניר עציון, בית אורן, עין הוד, עוספיה, דליה, הטבעת הקרובה אבל יש גם אימפקט שהוא כבר רחב יותר שמגיע עד נחשולים, דור וכרם מהר"ל. כלומר, התודעה של המבקר היא אזורית.
היו"ר דני דנון
כאן אני דווקא רוצה לחלוק עליך. הרי תמיד אפשר להרחיב את היריעה ואז מידת העזרה תהיה פחותה. השאלה אם צריך להרחיב את היריעה למקומות שנפגעו או לקחת כאן את המרחב הגיאוגרפי. גם דליה, אדוני ראש המועצה, הפגיעה הייתה מאובדן תיירים שהגיעו לאזור.
כרמל נאסר אלאדין
הייתה פגיעה ספציפית לדליה. הרי האש גבלה ממש בשטחים של דליה. הכביש של אליקים לכיוון דליה נחסם. גם בתקשורת דיברו על זה ואמרו לא להגיע לאזור כי הכביש של אליקים חסום.


אני מצדיק אותך בדבר אחד, בקטע שהיא מדברת עליו שלדעתי אמנם זה נחשב אזור ביוספרי בעגה המדעית, אבל לדעתי יש מקומות שנפגעו – אני לא רוצה לומר נואשות – בספציפיקציה מאוד גבוהה והם ידועים. אנחנו מדברים על התיירות באזור הכרמל שהיא תיירות כפרית ששואבת לתוכה במיוחד בסופי שבוע והיא נפגעה ספציפית.
היו"ר דני דנון
80-90 כפרים עליהם דיברתם, זה כולל את העסקים בדליה ובעוספיה?
דפנה נוף
עסקים, כן. כולל את האזור הזה. אורי חזר רק אתמול מסדרת פגישות עם עסקים בעוספיה.
כרמל נאסר אלאדין
יש שני מט"י שעובדים מולנו. יש את מט"י חיפה ויש את מט"י כפרים. גם זה קיבל וגם זה קיבל. יכול להיות שבבסיס הנתונים שלך חסר לך את מט"י כפרים.
דפנה נוף
יכול להיות.
חמד עמאר
גם מט"י חדרה עובד באזור.
כרמל נאסר אלאדין
כן. גם מט"י חדרה.
היו"ר דני דנון
אני רוצה לומר משהו לגבי ההיקפים והמיקוד. מדובר במספר עסקים לא רב וגם ההערכה שהוצגה על ידי דן אנד ברדסטריט שדיברה על 250 מיליון שקלים היא לא ריאלית כי הם התייחסו ל-2,500 בתי עסק.
תמר שמחי זייפר
80-90, אנחנו בתהליך המיפוי. לא הגענו לכל העסקים וחשוב לציין זאת.
היו"ר דני דנון
אנחנו נמצאים כבר מספר שבועות אחרי השרפה ואני מניח שאם תגיעו ליותר, אז תגיעו למאה, ל-110, אבל לא יהיו 2,500 בתי עסק.
תמר שמחי זייפר
לא. לא יהיו אבל יהיו הרבה יותר מתשעים עסקים. יש כמה מאות עסקים באזור.
היו"ר דני דנון
לכן אני רוצה לקרוא למשרדים, ואת זה אני אוציא בהודעת סיכום, להתמקד באזורים שנפגעו. זאת אומרת, לא להרחיב את היריעה לכל הצפון וכל המדינה תהיה עכשיו פגועת שרפה וכל אחד יסביר את הקשר העקיף שלו לשרפה. אם מדובר בתשעים בעלי עסקים, אפשר להתמודד עם זה. זה לא דבר שהוא קשה לנו כמדינה.
תמר שמחי זייפר
יתר מתשעים עסקים. אנחנו מדברים על היקף של כמה מאות.
חמד עמאר
110 ולא 2,500 כפי שכתוב כאן.
תמר שמחי זייפר
אני לא יודעת על הנתון 2,500 אבל אני יודעת על כמה מאות עסקים.
היו"ר דני דנון
מישהו יכול לומר לי בכמה בעלי עסקים מדובר?
דפנה נוף
אני יכולה לומר שלמשל רק בעין הוד יש 150 אומנים שנפגעו בצורה כזאת או אחרת. חוץ מזה, יש לנו במרחב הזה כ-50 צימרים בעוספיה ודליה, יש לנו רק בעין הוד עוד 20 משפחות עם צימרים. יש שם את הפירוט המדויק לפי ישובים, מספר המסעדות. יש שם מיפוי שעשתה עמותת כרמלים.
ואיל כיוף
אם יורשה לי, יש משהו כמו 500 עסקים תיירותיים בכל המרחב הזה שנקרא כרמלים.
דפנה נוף
נכון.
היו"ר דני דנון
ציפיתי שתבואו לכאן היום עם רשימה מסודרת של מספר בעלי העסקים שנפגעו ושנגרם להם נזק.
ואיל כיוף
מבחינה תיירותית אני יכול לומר לך. יש לנו 500 עסקים ורובם ככולם נפגעו כי אנשים לא הגיעו לאזור הזה בזמן השרפה. כמובן, כמו שאמר כאן ידידי, זאת פגיעה מתמשכת. גם היום מה שמשתקף ומה שמשתמע מהחדשות, אזור שחור, לחץ ועומס בכבישים ולכן נא לא להגיע. מההנחה הזאת הקמנו חממת תיירות שהיא גם בריכוז של מט"י חדרה ועמותת התיירות כרמלים ומיפינו את כלהעסקים התיירותיים ויצאנו לשטח. אנחנו מקיימים את החממות האלה בשטח. אנחנו מגיעים לאזורי הפגיעה האלה, נפגשים עם התיירנים ונותנים להם ייעוץ שיקומי – אם זאת תוכנית עסקית, אם זאת תוכנית שיווק, אם זאת הרחבת העסק לאחר השרפה. כל דרישה שעולה בשטח. אנחנו פטרנו את העסקים האלה מתשלום . בדרך כלל בחממות התיירן בעצמו משתתף ב-25 אחוזים מעלות הייעוץ שהיא 200 שקלים בשעה, אבל במקרה הזה פטרנו את התיירנים מכל תשלום ואנחנו נושאים בחמישים אחוזים ממשרד התיירות וחמישים אחוזים ממשרד החקלאות, עלות הייעוץ. אנחנו מעבים את תקציב תשתיות תיירותיות ציבוריות באזור הזה. כמו שאמרת, בגלל שאנחנו לא רוצים להרחיב את היריעה הזאת, מדובר בעוספיה, דליה, בית אורן, עין הוד וניר עציון.
תמר שמחי זייפר
אל חוד.
ואיל כיוף
בעין חוד לא הייתה פגיעה תיירותית. יש שם רק מסעדה אחת.
דפנה נוף
יש שם שתי מסעדות.
היו"ר דני דנון
אני חייב לומר שהמיפוי לא מספיק טוב. אני יודע לקרוא. כתוב לי 700 חדרי מלון.
דפנה נוף
לא, זה לא זה.
מוטי שפירא
אולי מישהו מהממשלה יודע למה אין החלטת ממשלה לא להכריז על האזור הזה לתקופה קצרה?
היו"ר דני דנון
אתה חושב שלנציגי האוצר יש תשובות? אם יש תשובה, אני אשמח לקבל.
מוטי שפירא
אני בטוח שלאריק אין עכשיו תשובה. מעניין מה הרציונל כאן.
אורי שריר
אני יועץ מט"י חיפה ועשיתי את פגישות הייעוץ הראשונות עם מרבית העסקים בעוספיה, עין הוד ובית אורן, אלה שעברו את המיפוי והתחלנו לקיים את הפגישות. חלק מהעסקים, אפשר לחלק אותם לעסקים כאלה שמצליחים, לאלה ששורדים ונמצאים על האיזון ואלה שהיו בקשיים וזה מצב רגיל שיש עסקים כאלה. מי שהיה במצב טוב – אני לא מדבר על עסקים שנשרפו אלא אני מדבר על עסקים שנפגעו ורוב העסקים הם עסקים תיירותיים בצורה זו או אחרת או קשורים לתיירות – אלה שהיו במצב טוב מאוד ונפגעו, הם נפגעו. אלה שהיו מאוזנים, נכנסו למצב קריטי של תזרים מזומנים, ואלה שהיו במצב קריטי של תזרים מזומנים, נמצאים על סף קריסה.


להערכתי הסיוע הטוב ביותר שיכולים לקבל העסקים, העזרה, לנו במט"י חיפה שמטפל בזה יש את אותה קרן שתמר הזכירה ומטפלים באופן מהיר.
תמר שמחי זייפר
חשוב לציין שאולי נצטרך להרחיב את הקרן, וכאן יש אולי מקום לפנות לממשלה לקבלת עזרה. לא צריך לחכות רק למצבי חירום. כמו במלחמת לבנון השנייה, אנחנו חושבים שיש מקום להקים מודלים נוספים של קרן כזאת ברחבי הארץ וגם להרחיב את הקרן הנוכחית. יתכן מאוד שבעוד זמן מה, בעוד חודש, נראה שמספר הפניות גדל והקרן בסך הכל היא במיצוי מלא. אנחנו עכשיו נותנים הלוואות מההחזרים.
אורי שריר
רוב העסקים שאני דיברתי אתם מעונינים כמובן באותו ייעוץ שהרשות מממנת אותו שהוא ייעוץ טוב. הם די מבולבלים ולא יודעים איך להתארגן ולכן הם ישמחו לקבל את הייעוץ.


לגבי הכסף. אותם עסקים שצריכים את הכסף, המימון בו הם מעונינים הוא מימון – אם אנחנו מדברים רק על נושא השרפה – גישורי עד שהעסקים יחזרו לפעילות. המהירות חשובה. כלומר, לקצר תהליכים, לנסות את אותן קרנות בערבות מדינה. יש את הקרן עד מאה אלף שקלים במסלול מהיר ומקוצר בניצוחה של הסוכנות וזה בסדר וזה טוב, אבל רצוי לנסות בקרנות האלה לקצר תהליכים. זה יעזור מאוד ויסייע.
היו"ר דני דנון
מישהו מבעלי העסקים כבר קיבל כסף?
אורי שריר
עדיין לא. ממש בימים אלה הם קיבלו את האינפורמציה וישבנו אתם. הם עוד לא יודעים לכמה כסף הם זקוקים. בחלק מהעסקים – וזה עיקר הפעילות שלנו – נטפל בעקבות השרפה והנזקים אבל יש עסקים כאלה שהיו צריכים גם ככה סכום כסף, בלי קשר לשרפה, אבל באה השרפה ולכן צריך להגדיל את הסכום.
היו"ר דני דנון
תודה. אני רוצה ברשותכם לסכם את הישיבה.


אני רוצה לומר שההתרשמות שלנו, של הוועדה, היא שקודם כל צריכה להיעשות עבודת מיפוי של היקף העסקים כדי לדעת בדיוק בכמה עסקים מדובר.


הוועדה התרשמה שלמרות הפעילות המבורכת של משרדי הממשלה עדיין קיימים פערים רבים בין הצורך של בעלי העסקים במימון ובהלוואות לבין המצב בשטח.


הוועדה קוראת לשר האוצר להפעיל את המנגנון שהופעל במלחמת לבנון השנייה לגבי פיצוי בגין אובדן הכנסות. הוועדה תבקש לקבל את עמדת המשרד בנושא תוך 14 ימים.


אנחנו נקיים ישיבת מעקב עוד שלושים ימים ואז נוכל לראות בדיוק בפועל מי ניגש, מי קיבל את הכסף וגם נבקש מהגורמים השונים להגיע עם מיפוי מדויק של בעלי העסקים.


אנחנו מבקשים שגם בנושא רמת המודעות להביא לידיעת ציבור הצרכנים את העובדה שהפעילות חודשה ואנחנו נקרא מכאן, מהוועדה וגם בהודעה שנוציא, לכל בית ישראל לבוא, לנפוש, לטייל, לרכב על אופניים, לשתות קפה, לכל הפעילות התיירותית בכרמל.
דפנה נוף
בהקשר הזה אני חייבת לציין שנעשתה פעילות מאוד טובה, גם בגיבוי משרד התיירות שהגדיל את התקציבים לקמפיינים ברדיו ובטלוויזיה. בהקשר הזה יצאנו בפרסומת גם בעיתונות.
לאה ורון
גם באינטרנט.
דפנה נוף
נכון. אני כמובן מברכת על החלטת הוועדה. אתמול היה תשדיר בערוץ 2 ואנחנו עובדים חזק בהקשר הזה עם משרד התיירות. אני חושבת שצריך אולי לשקול מענקים כי אנחנו מדברים כאן על צימרים, על עסקים קטנים שבאמת יש שניים, שלושה וארבעה חדרים והפעילות שלהם ירדה לאפס.
היו"ר דני דנון
כרגע אנחנו לא ניגע בזה. אנחנו כן רוצים לראות את המיפוי. בעיניי אובדן הכנסות זה דבר שקל לאמוד אותו כי יש מחזורים ויש דיווחים לרשויות אבל פיצוי חייב להיות בעניין הזה. מענקים, זה כבר פותח חזיתות נוספות.
דפנה נוף
אפשר גם לראות הזמנות של קבוצות.
היו"ר דני דנון
אני מודה לכולם. אנחנו ניפגש בעוד שלושים ימים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים