ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 27/12/2010

המלצת ועדת הכנסת לחילופין בראשות הוועדה למאבק בנגע הסמים

פרוטוקול

 
PAGE
3
הוועדה למאבק בנגע הסמים
27/12/2010

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שלישי








*

פרוטוקול מס' 42

מישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים

יום שני, כ' בטבת התשע"א (27 בדצמבר 2010), שעה 13:00
סדר היום
המלצת ועדת הכנסת לחילופין בראשות הוועדה למאבק בנגע הסמים


בהשתתפות יו"ר הכנסת – חה"כ ראובן (רובי) ריבלין ובהשתתפות יו"ר ועדת הכנסת – חה"כ

יריב לוין
נכחו
חברי הוועדה: טלב אלסאנע - יו"ר הוועדה הנכנס

יריב לוין- מ"מ היו"ר ויו"ר ועדת הכנסת
מוזמנים
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין

אתי בן יוסף
מנהלת ועדת הכנסת

ד"ר פאולה רושקה
מנהלת המחלקה לטיפול בסמים ובהתמכרויות, משרד הבריאות

מחמוד מואסי
מזכ"ל מד"ע

עאסם פאהום
המפלגה הדמוקרטית הערבית, נצרת

פארוק זבידאת
מ"מ ראש עיריית סחנין ומחזיק תיק החינוך

עו"ד ראני אשקר
מפלגה ערבית דמוקרטית

חוסיין עלי שלאעטה


מוחמד אבו ליל
מורה, גמלאי

פייסל מחאג'נה
המפלגה הערבית דמוקרטית

פארס אבו עבייד
מזכיר מד"ע, נגב

חטיב ג'מאל
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
דובר הוועדה
אסף דורון
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ

המלצת ועדת הכנסת לחילופין בראשות הוועדה למאבק בנגע הסמים

בהשתתפות יו"ר הכנסת – חה"כ ראובן (רובי) ריבלין ובהשתתפות יו"ר וועדת הכנסת – חה"כ יריב לוין
יו"ר ועדת הכנסת יריב לוין
כממלא מקומו של חבר הכנסת מוחמד ברכה, אני פותח את הישיבה של הוועדה למאבק בנגע הסמים. אני מברך את יושב ראש הכנסת, את חבר הכנסת טלב אלסאנע , את צוות הוועדה וכמובן את כל האורחים.



התכנסנו היום כדי לאשר את המלצת וועדת הכנסת בהתאם להוראות 97יב' (א) לתקנון הכנסת. וועדת הכנסת החליטה בישיבה מיום יג' בטבת התעש"א, 20 לדצמבר 2010, להמליץ בפני הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים לבחור בחבר הכנסת טלב אלסאנע לכהן כיושב ראש הוועדה.


ברשותכם אני רוצה למרות שחבר הכנסת מוחמד ברכה איננו כאן, להודות לו בשם הכנסת כולה על העבודה המצוינת שהוא עשה כאן. אני יוכל לומר לך אדוני היושב ראש שאני הייתי כאן בדיון שהתקיים בנושא האלכוהול, היה דיון ממצא ובאמת חשוב. אני חושב שהוא גם קידם מאוד את מהלכים שעשינו כאן בכנסת במאבק בתופעת האלכוהול. אני משוכנע שחבר הכנסת טלב אלסאנע עתיר הניסיון ידע וימשיך להוביל את הוועדה הזאת. נדמה לי שאנחנו צריכים להידרש לסוגיה של הוספת נושא האלכוהול כחלק מהמנדט של הוועדה הזאת כדי שהיא תוכל לעסוק במכלול הסוגיה הזאת ולעסוק בה גם לעמוק. החשיבות שלה עצומה ולכן הכנסת גם ראתה לנכון לייחד וועדה מיוחדת לצורך הטיפול בנושאים האלה.


ברשותכם אני אצביע על אישור חבר הכנסת טלב אלסאנע ואחר כך אתה תיקח את המושכות ובוודאי גם יושב ראש הכנסת ירצה ויוכל לומר את דברי הברכה. אני רק רוצה לוודא שיש בוועדה חבר סייעת הליכוד ושאני יכול להצביע במקומו ואני אוכל להחליף אותו. כך שהבחירה שלך תהייה פה אחד אבל לא בקול אחד. גם אתה יוכל להצביע ולכן זה יהיה פה אחד ולא רק בקול אחד. בעניין הזה אני עומד מאחורי המלצת וועדת הכנסת בשמחה וללא שום בעיה.


מי בעד בחירתו ומינויו של חבר הכנסת טלב אלסאנע לתפקיד יושב ראש הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים?

הצבעה

בעד - רוב

נגד – מיעוט

ההצעה אושרה


ההחלטה התקבלה.


אני מכריז עליך כיושב ראש הוועדה ומברך אותך.
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
בהצלחה. תודה רבה אדוני היושב ראש. ראשית אני רוצה לומר מספר מילים על היושב ראש היוצא, חבר הכנסת מוחמד ברכה אשר מילא את תפקידו הפרלמנטארי ללא משוא פנים ומתוך עניין שהוא שייך לציבור כולו. לעומת דברים אחרים בחוויה הישראלית שיש ויכוחים בין יהודים וערבים, בין אנשים בני הלאום הערבי לבני הלאום היהודי. לא קל לגבש את החוויה הישראלית במצבים לא פשוטים כאשר חלק מהעם הערבי נלחם בעם היהודי וכתוצאה מכך המלחמה היא בין ישראל לבין מדינות וישויות כאלה ואחרות. אנחנו כאן במדינת ישראל, לא נגזר עלינו, אנחנו חיים יחד וזה העתיד שלנו וזה הגורל שלנו. ומוטב שלא נאמר נגזר עלינו אלא נועדנו לחיות יחד. הדברים האלה באים לידי ביטוי בעיקר בבעיות העומדות בפני כל חברה היהודית והערבית. זו המלחמה בכל אותם נגעים, מלחמה ללא פשרה בנגע הסמים.


מוחמד ברכה באמת נלחם בעניין הזה לא על פי התייחסות סקטוריאלית כזאת או אחרת אלא התייחסות של אזרח במדינה נגד דבר שהוא סכנה לחברה כולה. הוא גם זה שהביא אותי לידי קביעת פגישה של יושב ראש וועדת הכנסת, יושב ראש הוועדה למאבק בנגע הסמים ויושב ראש וועדת הכלכלה על מנת להעביר את נושא האלכוהול לוועדה למאבק בנגע הסמים. היום האלכוהול שהוא לכאורה לא סם ושהוא מותר על פי החוק (המינון הוא החשוב), הפך להיות בשנים האחרונות מכת מדינה שאין שנייה לה. אני רוצה לברך את מוחמד ברכה על פעילותו בוועדה הזאת.


יחד עם זאת יש לי את הכבוד והעונג לאחל לך שירות מועיל, טוב ויעיל לכבודה של הכנסת ולכבודך כיושב ראש וועדה שבה אין גבולות ואין תחומים אלא יש מלחמה בלתי מתפשרת בנושא שכולנו מסכימים עליו. אני בטוח שניסיונך הפרלמנטארי הרב, היית גם יושב ראש של הוועדה הזאת קדנציה שלמה.
היו"ר טלב אלסאנע
הייתי יושב ראש הוועדה הזאת קדנציה שלמה וגם הייתי פעם חבר בוועדה בראשותו של חבר הכנסת רפאל איתן. הוא אמר שהוא רוצה ללכת להפציץ את בקעת הלבנון ששם מייצרים את הסם. הוא חשב במושגים של רמטכ"ל, גם את המלחמה של הוועדה הוא הפך למלחמה אמיתית.
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
הוא רצה שלוועדה יהיו כוחות משלה. גם אתה לא מתנגד לזה.
היו"ר טלב אלסאנע
אם זו מלחמה אז שתהייה מלחמה עד הסוף.
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
אני בטוח שמי שהיה כבר יושב ראש וועדה יעשה את זה בשכל ודעת וביעילות רבה. אני כבר תקווה שנגיע ליום שחבר כנסת ערבי יהיה יושב ראש וועדת חוקה, יושב ראש וועדת הכנסת, יושב ראש וועדת חוץ ובטחון. כאשר כולנו במדינה יהודית דמוקרטית, יהודית ושלא תבין אותי לא נכון, מדינה דמוקרטית.
היו"ר טלב אלסאנע
מדינה דמוקרטית. אין לנו ויכוח הויכוח הוא רק על הדמוקרטיה של המדינה.
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
יש אנשים שמתביישים לשים את הויכוח על השולחן. התחלה של פתרון של כל בעיה היא קודם כל להכיר בבעיה, קודם כל לשים אותה על השולחן.


ראשית אמרתי שאני רוצה שהוא יהיה יושב ראש וועדת חוץ ובטחון במדינה יהודית דמוקרטית. הוא לא מסכים ולכן הוא בשלב הזה לא יהיה יושב ראש וועדת חוץ ובטחון. אבל השאיפה שלי היא בהחלט להגיע למצב כזה שכולנו נראה את עצמנו כמדינה אחת, כחברה אחת, כחוויה אחת. זה ייקח עוד הרבה זמן. יגיע משיח קודם וכל זה דבר של מאמינים, אני כבר מאתיים שנה מאמין שהוא יגיע ולכן אני ישן עם הנעליים, בבוקר אני קם ומחליף נעליים. לעת עתה התקוות לא הכזיבו אותי למרות שזה לוקח זמן. אבל באמת התקווה הבאה שלי היא להגיע למצב שבו אני בגאווה רבה כיושב ראש הכנסת ממנה חבר כנסת, אזרח ישראלי ערבי להיות יושב ראש וועדה. זו השותפות האמיתית שלנו כאן בחוויה שלנו.

אני מאחל לך בהצלחה רבה. ואני מאחל באמת מכל הלב הצלחה רבה. הכנסת תעשה את הכל כדי לסייע לך להצליח בתפקידך. אני קורא ליושב ראש וועדת הכנסת להתמיד ברעיון של קביעת נושא האלכוהול שהפך להיות נגע במדינה ולהכלילו במסגרת המלחמה הבלתי מתפשרת בוועדה למאבק במלחמה בסמים. אני רוצה לומר לכם שראש הממשלה הראשון שהקים את הוועדה הזאת, ראש הממשלה יצחק שמיר אמר לא לקרוא לזה מאבק, "אל תתנו מילים נקיות". הוא אמר "תקראו לזה מלחמה בסמים כי אין מלחמה כמו זו". זו מלחמה שמשמידה כל חברה בעולם כולו ולכן צריך להילחם בה. בעזרת ה' שהכל יבוא על מקומו בשלום. אני מאוד שמח לברך חבר כנסת בישראל כשהוא מתמנה לוועדה ובוודאי ובוודאי אני מברך אותך יקירי. תודה רבה לכם.
היו"ר טלב אלסאנע
תודה רבה. אדוני היושב ראש חבר הכנסת יריב לוין, יושב ראש ועדת הכנסת, חברים חבריי נציגי המפלגה הדמוקרטית מכל רחבי המדינה שהגיעו להשתתף באירוע זה, נציגת משרד הבריאות. חברי הוועדה שאני מאוד מוקיר ומעריך שעושים עבודה נהדרת.


אני רוצה לציין שיושב ראש הכנסת הוא אדם מיוחד, אדם שכיף לחלוק עליו, להתווכח אבל לעבוד איתו. הוא יודע שבסופו שלש דבר אנחנו קודם כל בני אדם לפני שאנחנו שייכים לעם זה או אחר או בעלי לדעה פוליטית כזאת או אחרת. קודם כל יש לו את המחויבות העמוקה מאוד לזכויות האזרח ולתושבים. ברגע שכולנו נגיע למסקנה שלגיטימי להיות ברי פלוגתא, נריב, נתווכח אבל נכבד את הדעה האחרת ונכבד את דעת הרוב, לדעתי נמשיך לחיות בצורה נורמאלית עם המחלוקות, ויש מחלוקות. אין לי ספק אדוני היושב שאתה תורם תורמה רבה, הייתי רוצה שבסוף שנת 2010 ועם תחילת שנת 2011 לאחל שנראה אותך בעתיד לא רק יושב ראש הכנסת אלא גם נשיא מדינת ישראל, הנשיא של כולנו. לדעתי אתה תמלא את התפקיד הזה בצורה נהדרת. מותר לחלום.
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
לאט לאט, יש לנו נשיא טוב ושימשיך לכהן בבריאות טובה ובחיוניות, 'בעדן ובעדן'.
היו"ר טלב אלסאנע
חברי חבר הכנסת יריב לוין עם הדעות אחרות אבל גם הוא במהלך הדיונים בוועדת הכנסת מקיים את הפעילות הפרלמנטארית בצורה האחראית, הרצינית והטובה ביותר. הלוואי על עוד הרבה שמדברים על ליכוד אבל מחויבים לתורתו של ז'בוטינסקי. קראתי ועברתי על תפיסת העולם ומצאתי שבנושא הדמוקרטיה יש לו מחויבות עמוקה מאוד לסוגיה, כולם מדברים על מדינה יהודית אבל שוכחים שהמאבק האמיתי הוא האם יש לנו דמוקרטיה או לא. לדעתי לא יהדותה של המדינה בסכנה אלא הדמוקרטיה של המדינה בסכנה.


אני רוצה לציין את יושב ראש הוועדה, קודמי שנבצר ממנו להיות היום, חבר הכנסת מוחמד ברכה. אני חושב שאיפה שחבר הכנסת מוחמד ברכה היה תמיד הוא נהג באחריות, מילא את תפקידו בשליחות וביצע את זה בצורה מאוד מכובדת, גם כחבר כנסת וגם כנציגם של האזרחים הערביים, גם כאשר פעל בסוגיה הזאת שהיא סוגיה חוצת מפלגות. זו לא סוגיה פוליטית. אם יש דו קיום אמיתי במדינת ישראל הוא נמצא דווקא בין הסוחרים, בין המשתמשים, בין הנרקומנים. לא נמצא שם הבדלי דת, גזע ולכן המאבק בסוגיה זו צריך להיות חוצה דעות פוליטיות. אני מברך את חבר הכנסת מוחמד ברכה שנבצר ממנו להיות היום מסיבות אישיות, הוא התקשר והתנצל והבטחתי שנמלא את תפקידו ונציין בהוקרה והערכה את פעילותו. אני מקווה שנמשיך למלא את הדברים שהוא התחיל בהם. אנחנו נשב יחד כדי לעבור על נושאים שיש לעשות עליהם מעקב והמשך פעילות.


אני מבקש לנצל את ההזדמנות ולבקש מיושב ראש ועדת הכנסת שאכן ציין את סוגית האלכוהול ולצרפו למנדט הוועדה הזאת. הרשות הלאומית במלחמה בסמים קיבלה מנדט בנושא הזה ולכן לא צריך לפצל את הסוגיה. יש קשר הרמטי בין סוגיית הסמים לסוגיית העישון והאלכוהול.
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
צריך להוסיף את השם אלכוהול לוועדה.
היו"ר טלב אלסאנע
הדבר השני הוא להקצות את הכלים כדי להתמודד. אנחנו יודעים שהנגע הזה מפיל קורבנות יותר ממספר קורבנות תאונות דרכים ואולי גם של המלחמות. אין את הכלים הראויים מבחינת הסברה, בתחום החינוך ובתחום האכיפה וגם כלים להתמודד עם התופעה. אנחנו נתמודד בכל הכלים ובכל הרמות גם בעניין המניעה וגם בעניין של אכיפה כדי להעצים אותם וגם לעזור לאנשים שנפלו קורבן. אני מקווה שאני אצליח לעמוד בציפיות של יושב ראש הכנסת וגם של החברים שהצביעו בעדי ושאוכל למלא את התפקיד באופן הראוי לטובת כולנו, כל אזרחי מדינת ישראל כאחד. תודה רבה לכל המשתתפים. אני מודה לך היושב ראש שנתת לנו כבוד והגעת, אני מקווה שתכבד אותנו בנוכחותך. גם לך אדוני היושב ראש ויושב ראש ועדת הכנסת יריב לוין.
יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין
כמו שאני עושה בכל ועדה ובשמחה יתרה. אני רוצה לתת לך עצה בתור יושב ראש למרות שאתה יושב ראש מתחדש. אם יש חבר כנסת שרוצה שתוציא אותו אל תוציא אותו. בהצלחה.
היו"ר טלב אלסאנע
היום הישיבה היא ישיבה חגיגית-טקסית. יהיה לנו זמן לעבודה. היום מותר לנו לחגוג אבל אחר כך תהייה לנו עבודה ללא חגיגה.


אני רוצה לציין שאנחנו נפעל בשיתוף פעולה עם כל הגורמים, גם עם הבריאות, גם עם הרווחה וגם חינוך, גם עם מערכת האכיפה והמשפט. את הישיבה הקרובה נייחד לפעילות של בתי משפט ולעניין האכיפה וההרתעה בנושא הזה. הפעילות שלנו תהייה יומיים בשבוע ונדאג שחלק מהפעילות תהייה במסגרת סיורים של הוועדה וביקורים בשטח. מאחר ואנחנו מדברים על התמודדות מערכתית אנחנו גם ניגע בכל נושא ונושא שמשיק לסוגיית המאבק בנגע הסמים כמו החינוך הלא פורמאלי והשלכותיו על האלימות, בעניין המצוקות גם של העוני והאבטלה וכיצד זה משליך על השימוש בסמים. על כל התופעות המשפיעות כדי שנוכל להציף את הסוגיות על מנת שהגורמים הרלוונטיים יתנו דעתם לנושא. אני מקווה ששנת 2011 תהייה שנה מוצלחת בהתמודדות עם הנגע הזה.
פאולה רושקה
גם בעניין התקציבים.
היו"ר טלב אלסאנע
גם בנושא התקציבים נבקש. שלחתם בקשה לאוצר בעניין ודרישות לתקציב?
פאולה רושקה
לתקציב הזה לא.
היו"ר טלב אלסאנע
אני מבקש לקיים דיון עם נציגי משרד האוצר.
בת שבע פנחסוב
קיימנו דיונים בנושא התקציב אבל לא משהו של הזמן האחרון.
היו"ר טלב אלסאנע
אני מבקש לראות מהם התקציבים כי מתחילים לדון.
בת שבע פנחסוב
כל הזמן דנו כאן בתקציבים.
היו"ר טלב אלסאנע
תעבירי אלי סיכום של הדיונים האלה. תודה.


תודה רבה, חברים, על השתתפותכם. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30

קוד המקור של הנתונים