ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 22/12/2010

פרק ט"ז (שונות) סעיף 69 (נפט) להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2010

פרוטוקול

 
PAGE
22
ועדת הכלכלה

22.12.10


הכנסת השמונה-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 392

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, ט"ו בטבת התשע"א (22 בדצמבר 2010), שעה 08:00
סדר היום
פרק ט"ז (שונות) סעיף 69 (נפט) להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2010
נכחו
חברי הוועדה: כרמל שאמה - היו"ר

רוברט אילטוב

דב חנין

ישראל חסון

חאמד עמאר

מירי רגב

דוד רותם
מוזמנים
יונית שרם –ונונו

- מנהלת מחלקת ייעוץ משפטי בכירה, משרד התשתיות הלאומיות

יעקב מימרן

- מנהלת מינהל רישוי אוצרות טבע, משרד התשתיות הלאומיות

עו"ד נעמה קאופמן
- הלשכה המשפטית, משרד האוצר

אודי אדירי

- רכז תשתיות ואנרגיה, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד שלומית ארליך
- ייעוץ וחקיקה-כלכלי פיסקאלי, משרד המשפטים

מנחם זלוצקי

- אגף שטחים פתוחים, המשרד להגנת הסביבה

גלי דינס


- לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

גיתית וייס בלום

- החברה להגנת הטבע

עו"ד נועה יאיון

- החברה להגנת הטבע
מנהלת הוועדה
לאה ורון
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
רשמה וערכה
ס.ל. חבר המתרגמים בע"מ

פרק ט"ז (שונות) סעיף 69 (נפט) להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2010
היו"ר כרמל שאמה
בוקר טוב לכולם. פרק ט"ז (שונות) סעיף 69 (נפט) להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2010. בבקשה, אנחנו בהקראה.
אתי בנדלר
נדמה לי שסעיף 1 הוכרע והתקיים דיון לגבי מבנה מועצת הנפט. זה היה שלב של לקבל הכרעות בעניין הזה.
היו"ר כרמל שאמה
דר' מימרן.
יעקב מימרן
יש לי משהו לומר על זה. ראשית, אני מתנצל בפני כבוד הוועדה שנבצר ממני להשתתף אתמול בישיבה. יש פתגם של חז"ל, העוסק במצווה פטור ממצווה, אתמול הייתי בענייני שישינסקי. מר אודי אדירי שמח שאני קורא לענייני שישינסקי מצווה---
דב חנין
כולנו שמחים.
יעקב מימרן
אני חושב עם כל הצניעות, כחבר ועדה, נעשית שם מלאכת קודש ושני הימים האחרונים היו שני ימי שימוע מרתוניים של כל מי שרצה להופיע בפני הוועדה וישבנו שם שעות ארוכות.

לגופם של דברים, אדוני היושב ראש וחברי הוועדה הנכבדים. בנושא של הרכב המועצה, נכון להיום כידוע ישנם תשעה חברי מועצה שמתמנים על ידי שר התשתיות הלאומיות.
אתי בנדלר
אין תשעה חברי מועצה, ההרכב החוקי הוא תשעה חברי מועצה, בפועל יש רק שבעה.
יעקב מימרן
התקן. נכון, היום לא כל השורות מלאות, גם מחמת זה שנדרש ייצוג מינימלי של בנות המין היפה במועצה ו---
דב חנין
יש לכם הרבה יותר נשים, לכן אתם מעלים ל-13. אבל זה בעצם נועד כדי להבטיח... אני חושב, אדוני היושב ראש, שצריך לציין לחיוב שדווקא ביוזמת שר של מפלגת ישראל ביתנו נוצר מנגנון שיחייב גם ייצוג של ערבים במועצת הנפט ואני מברך על כך, למרות שאני מתנגד לסעיף, אבל ברור לחלוטין שיצטרכו בהרכב החדש להכליל גם ערבים והגיע הזמן שיהיו גם ערבי ם במועצת הנפט.
יעקב מימרן
יש. חבר הכנסת חנין, אני שמח לבשר---
קריאה
יש גם היום.
דב חנין
יש שני נציגים, אז יהיו ארבעה ובא לציון גואל.
היו"ר כרמל שאמה
חברים, לעניין.
יעקב מימרן
לעניין, אדוני. הזמן קצר והמלאכה מרובה.
דב חנין
אדוני, אם התקן היום לא מלא, למה אתם באמת צריכים להרחיב את זה מ-9 ל-13?
יעקב מימרן
מסיבה מאוד פשוטה, אדוני. הסיבה היא שהליך מינוי חבר הוא הליך מורכב מאין כמוהו, מכיוון שלאחר המלצה של שר התשתיות הלאומיות, ההליך עובר למגרש של טיפול של ועדת שפניץ, כידוע, וכרוך בתשאול אין סופי. אם אדוני מכיר את הטופסיאדה שצריך למלא לצורך זה, את הבדיקות שהוועדה אמורה לעשות, את ה---
דב חנין
אתה אומר שזה מהלך גומלין מול ועדת שפניץ. הם עושים עיכובים, אז אתם נותנים להם עוד טפסים של עוד אנשים, כדי שתהיה שם עוד עבודה בדרך...
יעקב מימרן
על כל פנים, עבדכם הנאמן, שהוא ממונה על ענייני נפט, אבל על אף שאיננו חבר המועצה, הרבה פעמים הוא מחסיר פעימה לפני כינוס המועצה, שמא יבריז מישהו כזה או אחר ואנחנו ניתקל בבעיה של קוורום וחלילה לא נוכל לקיים דיון שהוא הרבה---
דב חנין
מה דרישת הקוורום?
יעקב מימרן
דרישת הקוורום היא חמישה מתוך תשעה. בהרכב החדש אותו קוורום, בדיוק מאותה סיבה שאני אומר עכשיו, אדוני, והסיבה היא שאנחנו חרדים למצב שבו אנשים, מה לעשות, עסוקים כל אחד בענייניו, ואם יקשה מאוד לכנס מועצה, לפעמים צריך גם לכנס אותה בהתראות יחסית קצרות, ואז אנחנו בעצם נהיה משותקים וזה מצב מאוד לא בריא.
אתי בנדלר
איפה באה לידי ביטוי דרישת הקוורום היום?
תשובה
בסעיף 3ה'.
יעקב מימרן
אני חוזר לשאלת היושב ראש, בעניין ההרכב, ברשותכם. ההרכב לאחר התיקון יהיו 13 חברי מועצה, כאשר יתווספו עוד 2 חברי מועצה ממשרד האוצר, אחד מאגף החשב הכללי ואחד מ---
דב חנין
זה לא היה בחוק?
אתי בנדלר
לא, זה מה שמוצע עכשיו, להגדיל את חברי המועצה וגם להוסיף---
ישראל חסון
אני מבקש לא לקבוע יותר דיונים ב-8:00, אתה שם לב מה קורה פה? אם דב חנין מתבלבל, אז מה אנחנו?
היו"ר כרמל שאמה
דר' מימרן, בוא נתקדם לגבי ההרכב.
יעקב מימרן
בבקשה. מכיוון שהיתה דרישה שתהיה פונקציה סביבתית בתוך המועצה, הסיכום המוצע הוא שאחד מחברי המועצה יהיה בעל רקע סביבתי, ואני אפרט, או שתהיה לו השכלה אקדמאית פורמלית באחד מהתחומים הסביבתיים, או שהוא יהיה בעל ניסיון של חמש שנים לפחות בתחום של סביבה.
ישראל חסון
למה אתם מדירים את רגליהם של המשרד להגנת הסביבה?
יעקב מימרן
המשרד להגנת הסביבה, אני מודה על השאלה, חבר הכנסת חסון, איננו מודר, ההיפך הוא הנכון, השר להגנת הסביבה ביקש משר התשתיות הלאומיות, ואף נענה, לפני קרוב לשנה, יושב בדיוק מולי ידידי מר מנחם זלוצקי, ראש האגף לשטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה, והוא התמנה כמשקיף בוועדה---
דב חנין
למה משקיף? אולי גם על כיסא נמוך?
יעקב מימרן
מכיוון שכאשר התבקשנו לנושא הזה הבהרנו שישנה אכן חשיבות לתרומה של נציג מהמשרד להגנת הסביבה, אלא שההבדל בין משקיף לבין חבר הוועדה הוא הבדל שאיננו מעשי לשום דבר ועניין, מאחר שלפחות בשבע השנים פחות חודשיים שעבדכם הנאמן מכהן כממונה על ענייני נפט לא היתה שום הצבעה אחת ב---
דב חנין
על אחת כמה וכמה. אם אין הבדל מעשי, למה ככה סימבולית להדגיש שהמשרד להגנת הסביבה הוא סקנד בסט. זה משרד ממשלתי, בסך הכל אנחנו מדברים על נציג אחד, אתם מציעים 13 בהרכב. אני חושב, אדוני, שהוועדה יכולה לפחות, אני הצעתי הצעה יותר מרחיקת לכת, אבל הוועדה לפחות יכולה לפנות ובאמת להגיע לאיזה שהיא פשרה כזאת או אחרת שתבטיח נציג של משרד להגנת הסביבה שיישב בזכות בוועדה הזו, אין הצבעות? בסדר, הוא יביע את דעתו, תתקבל, לא תתקבל.
יעקב מימרן
אני הבנתי, אדוני, שהסיכום הזה הוא גם על דעת ה---
גלי דינס
לא, לא. אני פה מטעם המשרד להגנת הסביבה, מהלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה. יש לי פה מכתב מהשר להגנת הסביבה לשר התשתיות, עם הרבה תיקונים שהוא מבקש בחוק, אבל סעיף 2 מבקש להוסיף את נציג המשרד להגנת הסביבה.
ישראל חסון
אני חוזר ושואל את השאלה הנורא לפי דעתי טריוויאלית, למה אין נציג רשמי בוועדה של המשרד להגנת הסביבה, ולא חבר של ולא מטעם. למה? מה ההיגיון?
יעקב מימרן
ההיגיון הוא, אדוני, שאם פותחים את הוועדה, יש עוד 20 משרדי ממשלה---
דב חנין
אבל הם לא, רק משרד אחד עומד על זה שהוא יהיה מיוצג, חוץ ממשרד האוצר.
קריאה
ביקשת שמשרד החוץ גם כן יהיה---
דב חנין
פשוט רציתי להיענות לצרכים הפוליטיים של 'ישראל ביתנו', לא רציתי שעמדותיי ייחשדו כמשהו נגד 'ישראל ביתנו'. הלכתי לקראתכם. אני מוריד את ההצעה של משרד החוץ, כדי שבאמת נמקד את הבעיה.
ישראל חסון
אני לא מבין. זו סוגיה שהיום בכל העולם ברור שזה חלק מתהליך קבלת ההחלטה, ואני לא מדבר על זה שצריך לעשות בדיקות בעוד עשרה משרדים, אבל חלק מהשיקולים זה השיקולים הללו. למה זה לא נמצא שם?
רוברט אילטוב
למה צריך להיות איש פוליטי אחר?
דב חנין
לא, זה המשרד שאחראי.
ישראל חסון
תסלח לי, למה שאת משרד התשתיות בוועדה הזו לא ייצג השר להגנת הסביבה? מה? יש משרדים, יש חלוקת תפקידים---
רוברט אילטוב
תגיד לי, בכל המועצות של הגנת הסביבה יש נציג של תשתיות? נו באמת.
ישראל חסון
לא צריך להיות גם.
רוברט אילטוב
למה לא?
ישראל חסון
לא חייב להיות.
רוברט אילטוב
גם פה לא חייב להיות.
דב חנין
אין ויכוח שלמועצה הזו יש השלכה סביבתית מאוד מאוד גדולה.
רוברט אילטוב
אז יהיה שם איש סביבתי.
דב חנין
מה זה איש סביבתי?
רוברט אילטוב
עם כל התעודות ועם הכל.
יעקב מימרן
חבר הכנסת חסון, אני יכול לתת דוגמאות נוספות של גופים ממלכתיים מכובדים מאוד שהם רלוונטיים לכאורה להיות מיוצגים ב---
ישראל חסון
יש לי אליך שאלה, סליחה על השאלה, בואו נפסיק ללכת עכשיו סביב סביב ואני מצפה שהתשובות לשאלות האלה לא יבואו ממך, דרך אגב, כי השיקול פה הוא לא ענייני. אם אתה בוועדה הזו שלך ממילא אומר 'אני דורש שאחד יהיה עם רקע כזה', זאת אומרת שאתה חושב שיש לזה חשיבות. אם יש לזה חשיבות, למה המשרד שנושא באחריות... מחר אני ארצה לשאול על תקלות כאלה ואחרות, יגיד לי השר להגנת הסביבה, 'מצטער, אני לא חלק מהתהליך, אני לא חלק מהעניין'. מחר קורה בחופי מדינת ישראל מה שקרה במפרץ מקסיקו, למי אני מלין? מי השומר? המשקיף מטעם?
יעקב מימרן
אני מודה על השאלה, קיבלתי שאלה כזו מהמשקיף מטעם והשבתי לו בפרוטרוט.
ישראל חסון
מה? אני מוכרח לומר לך, באמת אני אומר לך, שאני חושב שהדיון פה היא תשובה לא לעניין, תסלח לי שאני אומר לך. אם אתה חושב שצריך להיות משקיף, אני לא מכיר מישהו שנושא באחריות בצורה כזו. יש משרד שהוא אחראי כלפיי, כ אזרח, על הגנת הסביבה, לנושא הזה יש משמעות אצלך, לפיכך מינית מישהו, בבקשה אני רוצה שהמשרד הזה ייוצג. כמו שאתה לא תמנה משקיף בעל רקע כלכלי, שייצג את החשב הכללי.
יעקב מימרן
אני רוצה להבהיר מה הם תפקידיה של מועצת הנפט. מועצת הנפט בעצם דנה בבקשות לזכויות לנפט. כל יתר הזיקה למפגעים סביבתיים, למשל, למפגעים בריאותיים, למפגעים קרקעיים, למפגע ביערות, אם זה תכנית מתאר 22 של הקרן הקיימת לישראל, או כגון אלה וכגון אלה, כל הדברים הללו, במהלך הטיפול בזכות הנפט וההוצאה לפועל שלה, שם הם מתגלגלות. ושם יהיו בשבילך כתובת.
דב חנין
מר מימרן, אני אומר לך, אנחנו, לשמחתנו, לשמחת כולנו, נמצאים במציאות חדשה, שבה ככל הנראה, אנחנו כולנו מקווים, יתגלו משאבים, לא רק גז, אלא גם נפט ליד חופינו. החופים האלה הם מים כלכליים של מדינת ישראל, מכח ההסכם הבין לאומי שהושג לאחרונה, אבל הם לא חלק טריטוריאלי של מדינת ישראל, אין שם ועדות לתכנון ובנייה, אין שם מערכת תכנונית מסודרת ולכן נטל האחריות שמונח על אדוני הוא באמת נטל מאוד מאוד גדול. אין לי שום ספק ביכולתו המקצועית של אדוני, אבל אני אומר שמתוך הניסיון של אחרים, עדיף שנלמד מהניסיון של אחרים, לשאלות האלה ולהחלטות האלה יש לפעמים משמעויות מאוד מאוד מרחיקות לכת. היום מועצת הנפט בעצם ממלאת בתחום הזה איזה שהוא חלל מאוד מאוד גדול, והיא כמעט הייתי אומר, גוף, אולי צריך בכלל לתקן את החוק---
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת דב חנין, אין לנו הרבה זמן לנאומים. הפרטים צריכים להיות ממוקדים.
דב חנין
מאוד ממוקדים. אני רוצה, אדוני, כיוון שהנושא עלה ברמז, מבחינתי אני, בוויכוח שבין שתי המפלגות, 'ישראל ביתנו' ו'הליכוד', אני לא חלק.
קריאה
מה זה רלוונטי?
דב חנין
זה כן רלוונטי, זה מאוד רלוונטי. העניין שלי הוא לא פה לייצג את האינטרסים של הליכוד, יש יושב ראש ועדה שאני מקווה שיודע לעשות את זה, אבל העובדה שיש כאלה בעיות ברמה הפוליטית לא צריכה---
היו"ר כרמל שאמה
זה לא---
דב חנין
עובדה שזה מה שקובע. העובדה שיש כאלה בעיות לא צריכה לגרום בסופו של דבר לתוצאה שפוגעת באזרחים. שתי המפלגות יסתדרו או לא יסתדרו בקואליציה. זה שכרגע השר להגנת הסביבה הוא ממפלגה אחת ושר התשתיות הוא ממפלגה אחרת, זה באמת לא הבעיה שלי---
רוברט אילטוב
יש לי הרגשה שאם השר להגנת הסביבה היה מ'ישראל ביתנו', היית בדעה הפוכה.
דב חנין
לא. אני אומר את זה למען הפרוטוקול, אם מר עוזי לנדאו---
רוברט אילטוב
בנאומים שלך אתה כל הזמן חותר ל---
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת אילטוב, אין לנו זמן לדברים המעניינים והחשובים האלה.
דב חנין
יפה, אז אדוני, אני הגשתי הצעה מפורטת שהיא בעצם מתחלקת לכמה חלופות. לחילופין, אדוני, הצעה חלופית לכל המבנה שאני הצעתי, אם מאמצים את ההצעה של 13 חברים, אני מבקש שתועמד להצבעה ההצעה שיהיה נציג אחד מתוך ה-13 שימנה השר להגנת הסביבה. ואותו נציג נוסף, שמשרד התשתיות רוצה למנות, יהיה נציג של הארגונים הסביבתיים שמצדי שר התשתיות ימנה אותו, אם יש לו כזו השכלה סביבתית.
אתי בנדלר
מה ההצעה?
רוברט אילטוב
אבל לשר להגנת הסביבה יש גם השכלה מתאימה?
דב חנין
לשר להגנת הסביבה במקרה זה יש השכלה סביבתית מרשימה שהוא רכש אותה במהלך של עבודה מאוד מרשימה שהוא עשה ב---
היו"ר כרמל שאמה
חברים, טוב, זה ממש לא רלוונטי.
דב חנין
שאלת, אז קיבלת תשובה.
רוברט אילטוב
זו לא השכלה---
דב חנין
זו הכשרה, הכשרה מעשית.
רוברט אילטוב
זו לא השכלה, בוא נדייק.
ישראל חסון
אני רוצה להבהיר, לפרוטוקול, שאם הם שמים עכשיו כתנאי לתפקוד של שר, ההבנה שלו במאטריה, אנחנו בצרה. שזה יהיה ברור.
היו"ר כרמל שאמה
דר' מימרן, אני רוצה לשאול שאלה ולקבל תשובה. האם אתה, עם כל הניסיון שלך במועצת הנפט, אתה רגוע שלא יהיה נציג של המשרד להגנת הסביבה?
יעקב מימרן
אני רגוע לחלוטין, אדוני. אני מודה על השאלה וזה בדיוק מתקשר עם מה שביקשתי להעיר. מועצת הנפט, ככל שיהא מספר חבריה, אין זה משנה לחלוטין, נפרדת לחלוטין מזכות נפט שהיא ממליצה על הענקתה, ומי שמתמודד מול בעל הזכות הזאת בכל מה שקשור בביצוע של מה שנדרש מכח הזכות הזאת, הוא הממונה על ענייני הנפט והצוות המקצועי שלו. איש מהמשרד להגנת הסביבה איננו מפקח, איננו יכול, איננו יודע לפקח על מה שנעשה בים במרחק 130 קילומטרים מהחוף בקידוח שנמצא בעומק---
היו"ר כרמל שאמה
ובגורם המפקח יש אלמנט של הגנת סביבה?
יעקב מימרן
בוודאות יש.
היו"ר כרמל שאמה
מי זה?
יעקב מימרן
עבדך הנאמן, גם למד גיאו הידרולוגיה בהכשרתו האקדמאית---
דב חנין
אז הנה יש כבר סביבתי, לא צריך למנות. כן.
יעקב מימרן
אני לא חבר המועצה, אדוני.
רוברט אילטוב
לא, אולי אתה איש 'ישראל ביתנו'.
היו"ר כרמל שאמה
כלומר בכל קידוח ימי שעכשיו מתוכנן או מבוצע, נבחנו כל האלמנטים של הגנת הסביבה?
יעקב מימרן
נבחנו, נבחנים, ועל שולחני נמצא מכתב שהיום אני מסיים אותו, אם ירצה ה', ומשיב לשר להגנת הסביבה על ההיבטים והצעדים שננקטו וננקטים כדי שלא יחזור האסון שקרה למפרץ מקסיקו במאי השנה.
דב חנין
אני מפנה את תשומת לבו של אדוני לשני דיונים ארוכים ומתישים שהתקיימו בוועדה המשותפת לסביבה ובריאות של הכנסת, כולל סיור, בנוסף לשני הדיונים האלה, שעוסקים בנושא מאוד מעניין ומורכב של מה שנקרא פצלי שמן. דווקא הוא נושא קל יחסית, כי שם יש לפחות מוסדות תכנון, להבדיל מהים, ואדוני יראה עד כמה שקלו או לא שקלו את השיקולים הסביבתיים על ידי מועצת הנפט.
ישראל חסון
אני אומר לך, זה שיקול פוליטי---
דב חנין
מה זה? הארץ הזאת היא הרכוש הפרטי שלי? רק אני צריך לדאוג לזה? באמת.
יעקב מימרן
נקודה נוספת להבהרה, ברשותך אדוני היושב ראש, נמצאת היום על המדוכה הצעת חוק שנקראת 'הצעת חוק האזורים הימיים'. חוק האזורים הימיים---
דב חנין
אז בוא נמתין עם ההצעה הזו עד שתובא הצעת חוק האזורים הימיים ונראה מה---
חאמד עמאר
אדוני היושב ראש, אני שומע, אני חושב שאם יש נציג שממנה אותו השר של איכות הסביבה, אנחנו נמנע את כל האסונות. וגם בארצות הברית, אם היה מישהו מאיכות הסביבה, הוא היה יכול למנוע את האסון. בואו נהיה מציאותיים, זו ועדה מקצועית, זו ועדה שצריך למנות אותה שר התשתיות, הוא אחראי על הנושא וצריך להתקדם.
דב חנין
על איזה נושא?
חאמד עמאר
בכל הנושא של הנפט.
דב חנין
וגם על האסונות הסביבתיים הוא אחראי? אני שואל, אם הוא מקבל את האחריות מראש על האסונות---
חאמד עמאר
אתה רוצה להגיד לי שברגע שאחד מנציגי הציבור---
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת, הוויכוחים האלה, יש לנו בעיה של זמן. בסוף נקבל החלטה בלחץ של זמן, והיא יכולה להיות החלטה לא טובה. בבקשה.
מנחם זלוצקי
אני רוצה להביע את עמדתנו המקצועית. אני נציג המשרד להגנת הסביבה, כמשקיף, היום, ורק לאחרונה, דרך אגב, אני חושב שהנוכחות שלנו במועצת הנפט היא מאוד חשובה. החשיבות נובעת מכך שבחיפושי הנפט ולכל ההיתרים שניתנים על ידי המועצה, אין ספק שיש השלכות סביבתיות. חשוב מאוד שבין שאר השיקולים יהיו גם ויילקחו בחשבון השיקולים הסביבתיים. למשרד להגנת הסביבה יש אנשי מקצוע בתחומים שונים, הן ביבשה והן בים. יש לנו אגף ים וחופים מאוד גדול, עם אנשי מקצוע רבים ומרשימים, ואנחנו יכולים, חברי הכנסת, לטייב את עבודת המועצה, להביא להם מידע סביבתי בזמן אמת, כדי ש---
היו"ר כרמל שאמה
זה גם משקיף יכול.
מנחם זלוצקי
זה יכול, אבל, כפי שנאמר, אנחנו למעשה נמצאים בדרג ב' ולא חברים. אני רק רוצה לתת דוגמה---
היו"ר כרמל שאמה
אבל אתם עדיין בעמדה של להיות מעודכנים במה שקורה ולהתריע אם יש איזה כשל.
מנחם זלוצקי
רק לאחרונה, ואין ספק שגם הדוגמה שנתן חבר הכנסת חנין, לגבי פצלי השמן, שכל ההיתר ניתן בתקופה שאנחנו עדיין לא היינו חברים יכול היה להימנע.

ואני רק רוצה לומר עוד דבר אחד, בסעיף 82 לחוק כתוב שהמועצה היא לא רק עוסקת... התפקידים שלה לא מוגבלים רק להיתרים ורישיונות והפקות, אלא היא למעשה מייעצת לשר בכל הנושא של קביעת עקרונות הפעולה ולתקנות, ולכן יש חשיבות שהנושא הסביבתי יהיה חלק בלתי נפרד.

לסיכום אני רוצה להגיד שהנוכחות שלנו והחברות שלנו יכולה רק לסייע, לטייב את עבודת המועצה ואני רוצה לסיים בנושא אחר, שהוא דומה, אבל קצת שונה, שגם דר' יעקב מימרן עומד בראשו, הנושא של כרייה וחציבה ביבשה, שגם לה יש השלכות סביבתיות. אנחנו חברים ובעבודת צוות משותפת אנחנו מביאים את כל המידע הסביבתי שלמעשה גורם לכך שגם בסופו של דבר התהליך של ביצוע ההיתרים יהיה בזמן הרבה יותר קצר. צריך לזכור שאנחנו מדברים בחוק ישן, שהוא לא תמיד עובר את חוק התכנון והבנייה, את הביצוע של מתן החיפושים צריך לעשות בזמן מאוד קצר, לפני שזה מגיע למוסדות התכנון ולכן חשוב שיהיה מידע סביבתי שיעמוד בפני מועצת הנפט. ואני לא מבין באמת מה החשש כי אני חושב שהלכנו ביחד כברת דרך ארוכה ושהיא צריכה להתקיים גם במוסד הזה.
דב חנין
אדוני, נוכח ההתפתחות של הדיון הזה אני רוצה להציע שורה ארוכה של הצעות נוספות, כי אני חושב שאנחנו עומדים בפני החלטה היסטורית. אנחנו עומדים בפני החלטה היסטורית ואני לא רוצה להיות אחראי לאסון הבא. אולי אדוני היושב ראש מוכן לקחת את זה על אחריותו, אני לא.
היו"ר כרמל שאמה
אני מודה לך.
דב חנין
ולכן אני רוצה להציע שורה של הצעות שבסופו של הדיון אני כמובן אבקש שהן תעמודנה להצבעה.

אני מבקש שבסעיף 2 לחוק הנפט ייכתב: 'השר ימנה, בהתייעצות עם השר להגנת הסביבה', זו תוספת, 'ממונה על ענייני נפט (להלן 'הממונה)'.

אני חוזר, הסתייגויותיי לסעיף 3, הקראתי אותן.

סעיף 4 לחוק העיקרי: 'השר רשאי, לאחר התייעצות עם המועצה ובהסכמת השר להגנת הסביבה'.
אתי בנדלר
אבל זה בכלל לא הנושא.
דב חנין
זה כן הנושא. הנושא, גברתי היועצת המשפטית, הוא אופן הפעולה והתפקוד של המערכת. תפיסתי היא קצת שונה, אז אני מציע את התפיסה הקצת שונה הזו.
קריאה
תגיש הצעת חוק.
דב חנין
לא, אלה הצעות לתיקון, במסגרת הדיון.
אתי בנדלר
אם אחד מחברי הכנסת או הממשלה ירצה לטעון 'נושא חדש', יטען. אם לא, נכתוב את זה.
דב חנין
מאה אחוז, תודה רבה.
אתי בנדלר
אני רק רוצה להסביר מה המשמעות.
רוברט אילטוב
לדעתי זה נושא חדש.
דב חנין
אז אם ככה, אני מבקש להפסיק את הדיון ולהעביר אותו לוועדת הכנסת.
אתי בנדלר
אני רוצה להסביר. אל"ף, טענת נושא חדש, אם היא נטענת, ההכרעה בה נעשית בוועדת הכנסת. בי"ת, אין חובה על היושב ראש להפסיק את הדיון, הוא יכול להחליט שהדיון, אם תיטען טענת נושא חדש---
דב חנין
נטענה.
אתי בנדלר
אני מסבירה.
לאה ורון
לא, חבר הכנסת רוברט אילטוב אמר שהוא יכול לטעון, הוא לא טען.
דב חנין
הוא אמר שהוא יכול לטעון? הוא אמר 'אני טוען שזה נושא חדש'.
רוברט אילטוב
לא, אני לא אמרתי שאני טוען.
דב חנין
מה הוא יכול ומה הוא לא יכול, זה בסדר גמור, אז אני יכול להמשיך לדבר? להציג את הצעותיי? תודה רבה.
אתי בנדלר
בסעיף 4 לחוק העיקרי, מה?
דב חנין
השר רשאי, בהסכמת השר להגנת הסביבה, לאחר התייעצות עם המועצה, לקבוע עקרונות פעולה בחיפושי נפט, בהיקף ההשקעה הכספית המינימלית הדרושה לקבלת רישיון.

בסעיף 5: 'השר רשאי', שוב, להוסיף בהסכמת השר להגנת הסביבה, ובהתייעצות עם שרי הפנים והאוצר, ולאחר התייעצות עם המועצה, לקבוע בהודעה שפורסמה ברשומות...

בסעיף 6(א) 'לא יחפש אדם נפט אלא על פי היתר מוקדם, על פי רישיון, או על פי שטר חזקה', התוספת היא: ובתנאי שתכנית בעניין חיפוש הנפט הוגשה לגוף תכנוני כמשמעותו בחוק התכנון והבנייה.

בסעיף קטן (ב): לא יפיק אדם נפט אלא על פי רישיון או על פי שטר חזקה, ולאחר שהוגשה תכנית בעניין לגוף תכנוני כמשמעותו בחוק התכנון והבנייה.

(ג) לא יהא תוקף לכל זכות לחיפוש נפט, לחיפורו, לפיתוחו, לכרייתו או להפקתו, שניתנה שלא על פי חוק זה, בין שהטענה היא שהזכות נולדה לפני תחילת תוקפו של חוק זה ובין שהטענה---
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת חנין, אנחנו רוצים להתקדם.
דב חנין
אני גם רוצה להתקדם, אני רק לא רוצה שיהיו אסונות בדרך. זה הכל. כולנו רוצים להתקדם.
היו"ר כרמל שאמה
בסדר, רק תמצת את ההצעות האחרות שלך.
אתי בנדלר
אלה הצעות לדיון.
דב חנין
הצעות לדיון. אם כבר עושים שינוי בחוק הנפט, אז בוא נעשה כמו שצריך. אתם יכולים לטעון 'נושא חדש'.
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת חנין, דקה ולסיים את ההצעות האחרות.
דב חנין
לא, ממש לא. אין לאדוני זכות לקטוע את הדיון, אני מעלה הצעות ענייניות.
היו"ר כרמל שאמה
היועצת המשפטית, יש לי זכות?
אתי בנדלר
יש לאדוני זכות לכוון את הדיון ולהחליט על סדר הדיון. היושב ראש יכול להחליט שדנים קודם על סעיף 1 בהצעת החוק, אחר כך סעיף 2 בהצעת החוק---
דב חנין
זה בהחלט מקובל.
אתי בנדלר
---ואחר כך בדברים אחרים.
רוברט אילטוב
לא, חבר הכנסת דב חנין רוצה לקבוע כללי משחק אחרים.
דב חנין
לא, אני, חס וחלילה, לא מחדש שום כללי משחק בכנסת.
אתי בנדלר
אין ספק שליושב ראש יש זכות מלאה לכוון את הדיון ולהחליט---
דב חנין
אדוני יכוון את הדיון כפי שהוא רוצה, אני רק מעלה הצעות ענייניות.
לאה ורון
תסיים בבקשה את (ג) ואפשר יהיה להמשיך. מה אתה מבקש שיבוא בסיפא של (ג)?
דב חנין
אני מוותר על שינוי של סעיף (ג). אני הולך לקראתכם.

אני מבקש, אדוני, שבסעיף 7(א) ייאמר: 'הרוצה בהיתר מוקדם לעריכת בדיקות מוקדמות כדי לעמוד על הסיכויים לגילוי נפט---
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת חנין, בוא נקבע שאנחנו נתחיל להתקדם בהקראה. כל סעיף, תהיה לך הצעה אחרת, תציע אותה.
דב חנין
בבקשה, אדוני מנהל את הדיון. אני מכבד את אדוני ואדוני יגיד לי איך הוא רוצה לנהל.
יעקב מימרן
אדוני יושב הראש, אם מותר לי הערה קטנה. מתוך היכרותי הקרובה ממש של כל סעיפי חוק הנפט, כל אחד מהנושאים שחבר הכנסת חנין מעלה הוא נושא לדיון שלם, ואני אשמח לפרט.
דב חנין
אדוני צודק לגמרי. אני לגמרי מסכים עם אדוני. אני חושב שכל נושא הוא אכן לדיון שלם וראוי שדיון כזה יהיה בוועדת הכלכלה, כי זו הוועדה שנושאת באחריות כלפי עם ישראל והעתיד של כולנו פה בנושא הזה.
אודי אדירי
כן, אבל הצעת החוק נוגעת למבנה מועצת הנפט.
דב חנין
בסדר, זכותך לטעון נושא חדש, לטעמי זה לא. לטעמך זה כן? תטען. זכותה של הממשלה לטעון מה שהיא רוצה.
קריאה
---דרך ועדת הכנסת.
דב חנין
לכן הם לא רוצים לטעון נושא חדש, וזכותם גם לא לטעון נושא חדש. בסדר גמור. אני חושב שמר אדירי הוא איש רב ניסיון---
אודי אדירי
זו פעם ראשונה שאני נתקל בזה. אני פשוט רואה שכולם שותקים, אז גם אני, אני מבין שזה לא כדאי לי. אבל פעם ראשונה שאני נתקל בזה, אני חייב להגיד.
דב חנין
מאה אחוז, אני יכול להמשיך, אדוני? או שאדוני רוצה להמשיך?

כל ההסתייגויות האלה, או ההצעות האלה נוגעות לסעיף ראשון לתיקון שהממשלה מציעה ומציעות מנגנון קצת אחר, שגם אם המועצה המייעצת תהיה בהרכבה הנוכחי---
רוברט אילטוב
אדוני, אני טוען שזה נושא חדש.
דב חנין
הוא טוען, זכותו לטעון.
אתי בנדלר
זכותך לטעון, מה שאני רוצה לומר זה שליושב ראש יש עכשיו מספר אופציות איך להתייחס לנושא הזה. אפשר להפסיק את הדיון עד שתכריע ועדת הכנסת, יכול היושב ראש להחליט שהוא ממשיך את הדיון וככל שוועדת הכנסת---
דב חנין
אפשר לקבל את תקנון הכנסת?
קריאה
בהחלט.
דב חנין
תודה רבה.
אתי בנדלר
אני יכולה גם להגיד לך איזה סעיף זה ולקרוא לך את ההוראות בעניין.
ישראל חסון
אתה צריך גם זמן לקרוא?
דב חנין
כדאי תמיד לקרוא. לקרוא זה אחד הדברים הטובים.
אתי בנדלר
ההכרעה בטענת נושא חדש עוברת לוועדת הכנסת.
דודו רותם
אם זה חבר ועדה או לא חבר ועדה, יש שם הבדל.
אתי בנדלר
חבר הכנסת דב חנין חבר ועדה, או שסיעתו מיוצגת.
לאה ורון
חבר הכנסת חנין יכול להצביע.
אתי בנדלר
אז אין בכלל בעיה.
לאה ורון
משום שחבר הכנסת דני דנון יושב על המקום של חד"ש, ובהיעדרו של דני דנון, או נציג אחר של הליכוד שאינו חבר ועדה, חבר הכנסת חנין יכול לחזור ולהצביע על המקום של חד"ש.
אתי בנדלר
מדובר בסעיף 101 לתקנון.
ישראל חסון
אתה בטוח שאתה יכול להיכנס לנעליים האלה, חבר הכנסת חנין?
דב חנין
נעליים גדולות, אבל אני משתדל.
אתי בנדלר
אם אתה מחליט להפסיק את הדיון הזה, אני מציעה לך להחליט על פיצול, כי אחרת ההצעה מתה לגמרי.
היו"ר כרמל שאמה
שתי דקות הפסקה בדיון.
(קובץ שני)
היו"ר כרמל שאמה: חברים, איך עושים את הפיצול?
אתי בנדלר
קודם כל יש טענת נושא חדש שעומדים עליה. הטענה הזאת תעבור לוועדת הכנסת. אני רק מבקשת, חבר הכנסת חנין, שתעביר את כל הצעותיך בכתב, כי אני מניחה שהטענה הזאת תיטען לגבי כל הצעותיך שנוגעות לסעיפים אחרים בהצעה ואז נראה אם מי מחברי הכנסת מעוניין לטענה הזאת לגבי כל התיקונים המוצעים על ידך ואז נעביר אותם במרוכז לוועדת הכנסת. זה דבר אחד.

דבר שני, הועלה כאן רעיון, על ידי היושב ראש, אם הוא ירצה להעלות את זה, לפצל את הסעיף הזה, לפי סעיף 121 לתקנות.
דב חנין
את כל התיקון הזה?
אתי בנדלר
את כל התיקון לחוק הנפט, לחלק את הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012, ולדון בסעיף הזה כהצעת חוק נפרדת, ככל שהמליאה, כמובן, תאשר את הפיצול.
דב חנין
מאה אחוז, מקובל עליי.
היו"ר כרמל שאמה
טוב. אנחנו מבקשים לפי סעיף 121, כפי שהציגה היועצת המשפטית של הוועדה, לחלק ולפצל את הפרק מחוק ההסדרים. בבקשה, מי בעד?
דב חנין
חבר הכנסת חסון, אתה מצביע נגד הפיצול? אם אתה מצביע נגד, אני איתך.
ישראל חסון
מה המשמעות של נגד?
אתי בנדלר
נגד הפיצול, ממשיכים את הדיון. ככל שמסיימים אותו, זה יאוחד עם חוק ההסדרים. ככל שהדיון לא יסתיים, אז הסעיף ימות מות נשיקה.
ישראל חסון
אני אומר לך את הדבר הבא, מאחר ואני משוכנע שהעריצות פה תנצח וטענותינו לא יתממשו, אז אני מתלבט אם לא נכון להפיל את זה, חבר הכנסת חנין.
דב חנין
כן, אני איתך. בסדר.
ישראל חסון
ברור לך שבדיון הבא יהיה לך פה הגיוס ויגמור את הסיפור.
אתי בנדלר
אבל אני רוצה, לפני שתסתיים ההצבעה, להביא לתשומת לב חברי הכנסת שאכן הצעת החוק המקורית דיברה רק על מספר חברי המועצה שימונו. בהתאם לבקשת הוועדה בדיון, לא האחרון אלא שקדם לכך, הביאה הממשלה הצעה משלימה, שיש לה חשיבות רבה לגבי התפקוד של הוראות נוספות שקשורות, ניגוד עניינים למשל וכל מיני כאלה.
ישראל חסון
עורכת דין בנדלר, אין לי שום ויכוח על חשיבות החוק, אבל אני אומר לך, מאחר והטיעונים שלנו הם ענייניים, ולא טיעונים שמצוצים מהאצבע, ואני לא מקבל תשובה עניינית, אלא מה שאני מקבל...
היו"ר כרמל שאמה
חבר הכנסת חסון, אני רוצה להגיד שאם הפרק הזה לא יפוצל עכשיו, הוא יאושר כמו שהוא וזה נגד האינטרס של הגנת הסביבה. כי הרי ברור לך שזה לא יעצור את כל חוק ההסדרים.
ישראל חסון
אדוני היושב ראש, שים לב, נכון להיום ההצעה היא כזו, יש חמישה נציגי ציבור שממנה שר התשתיות, יש שני נציגי משרד התשתיות, ארבעה נוספים ששר התשתיות ממנה ושני נציגי אוצר.
אודי אדירי
שאותם שר התשתיות ממנה גם.
ישראל חסון
אם יש חשיבות כל כך רבה לאוצר, אני כאן אומר שיש גם חשיבות להגנת הסביבה. מאחר ואתם מכירים בחשיבות הזו, אז אוקי, אז עכשיו על מה נדון? אתה רוצה שנפצל את הסעיף הזה, אני מוכן להעלות את זה להצבעה.
אודי אדירי
אנחנו נשמח שזה יעלה להצבעה. הציעו פה נציג ציבור מתחום סביבתי---
דב חנין
לא, לא נציג ציבור, נציג של המשרד להגנת הסביבה.
אודי אדירי
בסדר, תעלו להצבעה, ייפול ייפול. תעלו נוסח להצבעה. חבר הכנסת חנין, אני חושש, אדוני, לנוכח מה שאמרת אתמול שאתה רואה חשיבות בשינוי המוצע, שהוא בחלק לפחות נכון, אני סבור שהמשמעות של הפיצול, לאור המחלוקת בין המשרדים ובין השרים, שכנראה לא תיפתר גם מחר או מחרתיים, שהדבר הזה עלול לקבור את הדבר לחלוטין. תציעו הצעה סבירה, תעלו להצבעה ובא לציון גואל.
לאה ורון
אתה אפילו לא ישבת פה בדיון.
אודי אדירי
ישבתי, אבל לא שמעתי הצעה.
אתי בנדלר
נטענה טענה לנושא חדש, היושב ראש הציע... אתה מדבר כאילו לא---
אודי אדירי
שמעתי הכל. יכול להיות שההצעה---
היו"ר כרמל שאמה
אני אפצל את זה ונקיים על זה דיון מסודר ב---
ישראל חסון
אני אומר לך את האמת, אני כל כך לא סומך... הטיעונים פה כל כך לא ענייניים שאני בטוח שמה שנפל פה זה העריצות.
היו"ר כרמל שאמה
אז אתה רוצה לאלץ אותנו לגמור את זה עכשיו?
ישראל חסון
לא, אתה שואל אותי מה אני רוצה?
היו"ר כרמל שאמה
אתה פועל הפוך, נגד ה---
אתי בנדלר
אני רק רוצה להפנות את תשומת לב חברי הוועדה שאכן הנהלת הקואליציה, במסגרת ההסכמות המוקדמות, הסכימה שהסעיף הזה יישאר במסגרת חוק ההסדרים, אבל אם יש נושא שאין לו שום רלוונטיות, לא לתכנית כלכלית ולא לתקציב זה הנושא הזה. ועדת הכספים קיבלה החלטות בנושאים שיש להם זיקה הרבה יותר ברורה על פיצול, ואם ועדת החוץ והביטחון קיבלה החלטה על פיצול לגבי נושא שיש בו זיקה ברורה לתקציב, אני פשוט מציעה שתיקחו גם את השיקול הזה כשיקול רלוונטי בשאלה אם לפצל או לא.
לאה ורון
נכנסה חברת הכנסת מירי רגב. היא יושבת על המקום של הליכוד. חבר הכנסת חנין לא יכול להצביע.
אתי בנדלר
אני צריכה לבדוק את העניין, אני לא יודעת.
דב חנין
כמה נציגים יש לליכוד בוועדה?
אתי בנדלר
אני לא יודעת.
היו"ר כרמל שאמה
שלח אותה חבר הכנסת דני דנון, להחליף אותו.
לאה ורון
היא יכולה להגיד שהיא יושבת על המקום של חבר הכנסת דני דנון.
אתי בנדלר
אני מוכרחה לומר שאני לא בדקתי מה המעמד של חבר הכנסת חנין כאן בוועדה.
דב חנין
אדוני, יש הצעה---
היו"ר כרמל שאמה
עכשיו השאלה מי מצביע נגד, חסון וחנין, או חסון ומירי?
דב חנין
אדוני היושב ראש, באמת בצורה מאוד מאוד עניינית, אני מציע לכל הגורמים מסביב לשולחן לקבל את ההצעה שהציע חבר הכנסת חסון ותשקול את זה בכובד ראש. אפשר כמובן לעשות דיון ענייני ומקיף בכל הנושאים. אם יהיה נציג שהשר להגנת הסביבה ימנה אותו בתוך ה-13, פתרנו מבחינתי. אז יהיו הסתייגויות, בסדר, אני אשאר בעמדותיי ו---
אתי בנדלר
מה המעמד שלו? הוא ממלא מקום?
היו"ר כרמל שאמה
לא, הליכוד במקום חד"ש.
לאה ורון
חבר הכנסת דני דנון יושב על מקום של חד"ש. בהיעדר של נציגים של הליכוד בחדר---
דב חנין
רגע, אנחנו יכולים לקבל את המקום שלנו בכל רגע.
לאה ורון
בהיעדרם של נציגים של הליכוד בחדר, יכול נציג אחר של סיעת חד"ש... זאת אומרת המקום חוזר לסיעה.
היו"ר כרמל שאמה
---בעדיפות קודם כל מהליכוד, זה מה שאני מבין.
היו"ר כרמל שאמה
חברת הכנסת מירי רגב לא מצביעה בהצבעה הזו.
דב חנין
היא לא מצביעה בהצבעה?
היו"ר כרמל שאמה
היא לא מצביעה נגד. היא תצביע נגד ההצעה שלי? נו באמת, אנחנו מאותה סיעה.
דב חנין
היא תצביע נגד השר להגנת הסביבה? זה מה שאתה מציע לה, היא תצביע נגד השר.

חבר הכנסת שאמה, תן לי נציג של הגנת הסביבה.
היו"ר כרמל שאמה
זה מה שאני רוצה.
אתי בנדלר
שניים הצביעו בעד הפיצול, חבר הכנסת כרמל שאמה וחבר הכנסת חאמד עמאר.
היו"ר כרמל שאמה
אז אני ממשיך את ההצבעה. מי נגד?
ישראל חסון
אני נגד.
היו"ר כרמל שאמה
מי נמנע?
דב חנין
אני לא יכול להצביע.
היו"ר כרמל שאמה
אתה לא יכול להצביע.
היו"ר כרמל שאמה
ההצעה פוצלה.
אתי בנדלר
חבר הכנסת חנין, אני מבקשת שתעביר את כל הצעותיך במרוכז כדי שנוכל להעביר את זה בכל מקרה לוועדת הכנסת.
היו"ר כרמל שאמה
הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 08:50

קוד המקור של הנתונים