ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 05/01/2011

חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 33), התשע"א-2011

פרוטוקול

 
PAGE
41
ועדת החוקה, חוק ומשפט

5.1.11


הכנסת השמונה-עשרה
נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 311

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, כ"ט בטבת התשע"א (5 בינואר 2011), שעה: 09:30
סדר היום
הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 32)(רשמי הוצאה לפועל), התשע"א-2010
נכחו
חברי הוועדה: דודו רותם – היו"ר
מוזמנים
גלעד סממה, יועץ שר המשפטים

חיים זקס, משפטן, משרד המשפטים

עו"ד סהר הדר, האגף לסיוע משפטי, משרד המשפטים

עודד מאור, שופט, יו"ר ועדה לשיפור הליכי האכיפה והגבייה, הנהלת בתי המשפט

לאה רקובר, יועצת משפטית, הנהלת בתי המשפט

עו"ד מורן פרוינד, לשכה משפטית, הנהלת בתי המשפט

שחר קטוביץ, רשם, הנהלת בתי המשפט

ליאת הר-ציון, רשמת, הנהלת בת המשפט

דוד מדיוני, מנהל, רשות האכיפה והגביה

ענת ליברמן, סגנית היועצת המשפטית, רשות האכיפה והגביה

רבקה אהרוני, דוברת, רשות האכיפה והגביה

ענת הר-אבן, יועצת משפטית, רשות האכיפה והגביה

בשארה פראן, נציבות שירות המדינה

ליאור שפירא, לשכת עורכי הדין

עו"ד ורדית דמרי מדר, פורום הארגונים החברתיים, עמותת ידיד

יעל קסטן רבסקי, עמותת ידיד

חן פרום, מתמחה, עמותת ידיד

עו"ד שלמה שפירא, יועץ משפטי, עמותת סינגור קהילתי

משה אוסטר, סטודנט, הקליניקה לעריכת דין קהילתית, עמותת סינגור קהילתי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
ייעוץ משפטי
תמי סלע
רשמת פרלמנטרית
דרורה רשף

הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 32)(רשמי הוצאה לפועל), התשע"א-2010
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. רבותיי, חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 32)(רשמי הוצאה לפועל).


מי רוצה להסביר לנו במה דברים אמורים?
דוד מדיוני
ברשותך. בוקר טוב. לצדי השופט עודד מאור, שבאישור מערכת בתי המשפט בא לסייע ולענות על שאלות, ככל שיידרשו מהוועדה. רציתי להתחיל ב"בריף" קצר מה עשינו לאחרונה, ולהזכיר שבמאי 2008 התקבלה החלטת הממשלה על הפרדת מערכת ההוצאה לפועל מבתי המשפט, יחד עם המרכז לגביית קנסות והפיכתם לרשות האכיפה והגביה. המצב של מערכת ההוצאה לפועל ערב ההחלטה היה ידוע. אני יכול גם להגיד, אדוני היושב ראש, שכשתקבל את הדוח השנתי של סיכום שנת העבודה 2010, אתה תראה שיש ברכה בעמל של כולם, כולל השינויים שוועדת חוקה עשתה.

בשנה וחצי האחרונות, מאז ההקמה של הרשות, הטמענו את התיקון הרחב שהוועדה הנכבדה אישרה, כולל ממשקי המידע האוטומטיים, ממשקי ההגבלות, הקמת המסלול המקוצר – שהתוצאות שלו מאד חיוביות – אנחנו גם היום וגם בכלל - - -
היו"ר דוד רותם
דוד, המשאית עם המדליות בדרך – תקבלו מדליה. אנחנו רק נבדוק כמה גביתם יותר משנה שעברה. בוא נאמר: לא נפלנו מהכסא בשנה שעברה. אני מקווה שנראה את זה. בוא תסביר לנו את החוק.
דוד מדיוני
גם השנה אעדיף שלא תיפלו מהכסא, אבל תהיו מרוצים. אנחנו היום באמצעם של עוד ועוד שינויי חקיקה נדרשים, מסוגים שונים. בשנה האחרונה אנחנו במאמץ אדיר של כתיבת נהלי עבודה חדשים ותהליכי עבודה אחודים במערכת – המערכת, כידוע, היתה בנויה בוואקום, וכל לשכה עבדה כפי שהיא מצאה לנכון בעבר, לפני המהלך של ההפרדה. אנחנו, מ-2011 עומדים לעבור למבנים חדשים בהדרגה ולהשלים את ההפרדה המבנית ממערכת בתי המשפט. הקמנו מרכז מידע חדש ומשוכלל שעונה כל יום על 10,000 שיחות לטובת החייבים.
היו"ר דוד רותם
אתה לא רוצה לגמור היום, אני מבין.
דוד מדיוני
לא, אני תכף מסיים.
היו"ר דוד רותם
בוא, תגיע ישר לחוק.
דוד מדיוני
אוקיי, אני אגיע ישר לחוק. הסטטוס כרגע, כפי שהוא בא לידי ביטוי במסגרת תיקון 29 – כל מי שמונה אחרי תחולת החוק הוא בייחוד כהונה, והיתר, שהיו לפני תיקון 29, החל ממאי הקרוב ולאור ההחלטה האחרונה שלכם, יהיו חייבים לעבור לייחוד כהונה. כיום יש 31 רשמים בייחוד כהונה, כל היתר עדיין, עד מאי, עושים גם וגם.


הקשיים שלנו, שלי גם, כראש המערכת, הם מאד קשים, כאשר למעשה, אם אני יכול להשוות את הסיטואציה למה שקרה בכרמל, אז אני ראש שירותי הכבאות, וכל הכבאים שייכים לראשי הרשויות. מאד קשה לתפקד במערכת שהמשאב הכי חשוב שלה הוא לא חלק ממנה, אלא נגזר ממערכת אחרת, מכובדת ככל שתהיה.


יש היום בעיה אפילו בתחום ההתמקצעות של רשמי ההוצאה לפועל. למערכת בתי המשפט – זה לא ליבת העשייה שלה, היא לא משקיעה – ובצדק, מבחינתה – בתחום של ההוצאה לפועל. אין כמעט קורסים לרשמי ההוצאה לפועל, אין כמעט ועדות לאיתור רשמים, משום שהמערכת צריכה להתמקד בתחום של השפיטה, ובצדק היא עושה כן.


הנשיאים, כמובן, כבר למעלה משנתיים, אינם מעורבים בכלל בתחום ההוצאה לפועל. נושאים פשוטים כמו חופשה ומחלה של רשמים, היום, שייכים למערכת אחרת, ואי אפשר לשלוט במערכת שאתה כל יום מופתע מחדש, וזה מאד מסובך. דרך אגב, יש לנו רשמים מצוינים, שעושים עבודה קשה מאד. בסוף 2010 נתנו מעל חמישה מיליון החלטות. ואני חושב שמערכת כל כך גדולה, עם מיליוני הליכים ומיליוני תיקים, אי אפשר שהמשאב העיקרי שלה לא יהיה חלק ממנה. זו הפתיחה שלי. אני חושב שגם לפני עשר שנים, ועדה מכובדת בראשות בית המשפט העליון, חשבה שמה שאנחנו הולכים לעשות היום הוא נכון – אם הוועדה תאשר, כמובן. ואני רוצה גם להגיד שהרשות השופטת וראש הרשות השופטת, תמכו ותומכים בהצעה מקצה לקצה.
היו"ר דוד רותם
למה לך לקלקל?
דוד מדיוני
סליחה.
היו"ר דוד רותם
טוב, אז תגיד לי מה אתם רוצים בחוק.
דוד מדיוני
ענת תסביר.
ענת ליברמן
אז קודם כל, המטרה של החוק, כפי שאמר דוד, היא להשלים את אותה הפרדה שעליה הוחלט בהחלטת הממשלה ממאי 2008. הזיקה היחידה שנותרה בין מערכת בתי המשפט לבין רשות האכיפה והגביה, היא זו שנוגעת לרשמי ההוצאה לפועל. רשמי ההוצאה לפועל מתמנים על ידי בתי המשפט לפי חוק בתי המשפט, והמטרה של הצעת החוק שאנחנו דנים בה היום, היא לקבוע את אופן מינויים בחוק ההוצאה לפועל, וכמו כן להסדיר, כמובן, את המעמד שלהם נוכח השינוי הזה.


מה שניסינו לעשות מעבר לקביעת אופן המינוי: להגן, בכל דרך אפשרית, על אי תלותם של הרשמים, על העצמאות השיפוטית שלהם, כך שלא התכוונו, בשום צורה, לגרוע מהסמכויות שלהם כפי שהן היום. המטרה היא לשמר את המעמד שלהם, לשמר את אי התלות שלהם, והכל בצורה ברורה וכמו שמפורט בחוק.


השלב הראשון, בעצם, הוא תיקון סעיף 3. סעיף 3 היום קובע שרשמי ההוצאה לפועל מתמנים מקרב רשמי בתי המשפט, כך שהליך המינוי של רשמי הוצאה לפועל הוא כפול. ראשית הם מתמנים לפי חוק בתי המשפט, לפי סעיף 84, על ידי הנשיאה, באישור השר, ובשלב השני הכהונה שלהם מיוחדת כרשמי הוצאה לפועל על ידי השר, ובאישור הנשיאה.


מה שאנחנו, בעצם, עושים, זה לבטל את אותו מינוי מכוח סעיף 84 לחוק בתי המשפט, וקביעה מפורשת כיצד רשמים יתמנו. אז כפי שאומר סעיף 3(א) "שר המשפטים ימנה, לפי בחירה של הוועדה לבחירת רשמים כמשמעותה בסעיף קטן (ג), רשמי הוצאה לפועל. הודעה על המינוי תפורסם ברשומות" – שוב, כדי לשמר את אי תלותם וכדי להגן על מעמדם של הרשמים, נקבע באופן מפורש בחוק כיצד הרשמים מתמנים ומה דרך הבחירה שלהם, לא רק דרך המינוי. היום רשמי בתי המשפט וגם רשמי ההוצאה לפועל, נקבע מי ממנה אותם, אבל לא נקבעה בחוק דרך המינוי. כדי להעצים את מעמדם קבענו איזושהי דרך לפני המינוי, וזו בעצם קביעת הוועדה, שזה משהו שהוא יותר דומה לדרך המינוי של שופטים.


הוועדה מורכבת מחמישה חברים, כפי שמפורט בסעיף קטן (ג). בראשה עומד שופט שאמור לשמור על אי התלות ועל ניקיונה של הוועדה. יתר החברים הם מנהל מערכת ההוצאה לפועל - - -
היו"ר דוד רותם
יתר החברים שומרים על אי התלות. השופט – עזבי אותו. יתר החברים. - -
ענת ליברמן
אני לא אגיב. אני חושבת ש - - -
היו"ר דוד רותם
אני הייתי שמח לראות שיושיבו בוועדה למינוי שופטים את מנכ"ל משרד המשפטים, וזו תהיה ועדה דומה.
ענת ליברמן
אני גם סבורה שגם יתר החברים ישמרו על אי התלות, אבל לכל מי שעלול אולי לחשוש שנגיעה כזו או אחרת תשפיע על הבחירה, אז אני כן חושבת ששופט הוא דמות מספיק מכובדת ולא תלויה, כדי לשמר את אי התלות של הוועדה.


אז נציב שירות המדינה או מישהו מטעמו, נציג לשכת עורכי הדין כפי שתבחר המועצה הארצית של הלשכה ונציג ציבור - - -
היו"ר דוד רותם
לא הכנסתם פה סעיף כמו שיש בוועדה לבחירת שופטים, שאותו נציג של לשכת עורכי הדין, אסור יהיה לו להופיע.
ענת ליברמן
כן. עד כמה שידוע לי, גם בוועדה לבחירת שופטים, זה לא קבוע בחוק, ההסדר הזה.
היו"ר דוד רותם
זה קבוע בתקנון.
ענת ליברמן
גם אנחנו נקבע כללים לאותה ועדה. אפשר לראות בסעיף (ג)(2) "הוועדה לבחירת רשמים תקבע את סדרי דיוניה ועבודתה", וכל הדברים האלה, אנחנו חושבים שככל שהם נחוצים הם ייקבעו באותם כללים. אני לא חושבת שכדאי לקבוע את העניין הזה בחוק.
היו"ר דוד רותם
כדאי מאד. זה חייב להיות. צריך יהיה לכתוב - -
ענת ליברמן
אנחנו לא נתעקש על הדבר הזה.
היו"ר דוד רותם
שהנציג של לשכת עורכי הדין לא – זה יוצר לכם בעיה.
ענת ליברמן
זה יוצר לנו – זה מצמצם לנו את המועמדים.
היו"ר דוד רותם
כי בואי נאמר ככה: ליאור שפירא לא יסכים להיות נציג בוועדה כזאת.
ענת ליברמן
אז בגלל זה יש לנו קושי.
היו"ר דוד רותם
ואז את בעצם עוברת לאותה – יוצר קושי, אין מה לעשות, אבל אי אפשר לקחת אדם שימנה את השופט או את הרשם, ואחר כך יופיע בפניו. זה לא עובד.
תמי סלע
גם שתהיה לו סמכות להדיח אותו.
ענת ליברמן
אוקיי, אז אולי צריך לקבוע באופן נקודתי, שאותו נציג בוועדה לא יופיע בפני רשם שהוא בחר.
תמי סלע
יש רק ועדה אחת.
היו"ר דוד רותם
לא, יש רק ועדה אחת. הוועדה הזאת גם יכולה להדיח, את מבינה?
קריאה
אנחנו נסכים לזה.
היו"ר דוד רותם
טוב. או. הנה הגיע נציג שר המשפטים.


הלאה.
ענת ליברמן
סעיף קטן (ד) "רשמי ההוצאה לפועל יהיו עובדי המדינה, ויחולו עליהם הדינים החלים על עובדי המדינה, בכפוף להוראות לפי סעיף זה וסעיף 3ג". – זה שוב, מאחר שאנחנו קובעים את המינוי שלהם בחוק הזה ולא בחוק בתי המשפט, אחת מהמטרות שלנו זה להפוך את הרשמים לעובדי מדינה, שוב, בלי פגיעה בעצמאות השיפוטית שלהם, כשהם מפעילים את הסמכויות שלהם על פי החוק. הסעיף הזה קובע בצורה מפורשת, שאינה משתמעת לשתי פנים, שרשמי ההוצאה לפועל, פרט להליך המינוי שלהם, שכפי שאמרנו מוסדר פה בחוק ולעניין של האחראי על תלונות, שאמור גם לשמר את אי התלות שלהם ועליו נעמוד עוד מעט בסעיף 3ג, הם עובדי מדינה לכל דבר ועניין.


סעיף קטן (ה) "רשם הוצאה לפועל רשאי לדון - - -"
היו"ר דוד רותם
זה כן פוגע באיזושהי מידה בעצמאות השיפוטית שלהם.
ענת ליברמן
אנחנו חושבים שהכנסנו די הרבה הוראות שכן נועדו לשמר את העצמאות השיפוטית שלהם ולהגן על אי התלות שלהם. גם דרך הפסקת הכהונה, שנעשית או על ידי הוועדה או בתנאים הקבועים בחוק – זה דבר שלא קבוע היום לגבי רשמים. והמטרה שלנו היא שלא תהיה איזושהי נגיעה לא ראויה שתגרום להעברתם מהתפקיד. הם די שמורים, הכהונה שלהם מובטחת. קבענו אחראי על תלונות, שוב, כדי שלא יצטברו תלונות שהן תלונות סרק.
היו"ר דוד רותם
אבל יש גם זה וגם זה.
ענת ליברמן
מה זאת אומרת גם זה וגם זה?
היו"ר דוד רותם
גם תלונות, וגם נציב שירות המדינה. בואי נגיד ככה: נניח שמישהו רוצה לפתוח תיק נגד איזשהו גוף שקשור למדינה, לא נגד המדינה. אני עובד מדינה. אז עכשיו אני צריך לדון בתיק שקשור לבוס שלי. למעביד שלי. אין פה פגיעה בעצמאות?
לאה רקובר
כללי פסלות. כללי פסלות, שבכל מקרה גם - - -
היו"ר דוד רותם
אז כל הרשמים יהיו פסולים, כי כולם עובדי מדינה.
לאה רקובר
לא, לא כל הקבוצה. כללי הפסלות מטפלים גם בסיטואציה כזו.
היו"ר דוד רותם
בואי נאמר ככה: הגשתי בקשה, הרשם פסל את עצמו.
לאה רקובר
לא, אז במקרה כזה – לגבי שופט – יש הוראה שאומרת שאם אין שופט - - -
ענת ליברמן
שופט אחר והוא לא פסול, אז הוא יכול לדון בזה.
לאה רקובר
אז הוא יכול לדון, כי חייבים למצוא פתרון הגיוני.
היו"ר דוד רותם
אני לא מבין. או שאני לא מבין את החוק - -
לאה רקובר
אתה בטוח מבין.
היו"ר דוד רותם
או שאתם לא מבינים את מה שאני אומר.
לאה רקובר
זה יכול להיות.
היו"ר דוד רותם
האם יעלה על הדעת – אני בעל חברה ויש לי עובד שישמש כרשם, ואחר כך הוא יטפל בתיקים שלי?
לאה רקובר
לא, זה לא הגיוני.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. זה לא הגיוני. המדינה היא אותו דבר.
לאה רקובר
אבל הדוגמה הזאת תקפה גם למקרה של - - -
ענת ליברמן
של בתי משפט.
היו"ר דוד רותם
קודם כל, בואו נאמר ככה: זה גם יכול לחול בבתי המשפט. אם תיכנסי אלי אחר כך ללשכה, אני אראה לך איזה 50 אימיילים שקיבלתי ביממה האחרונה, שרוצים לתלות אותי על חוק פינוי-פיצוי.
ענת ליברמן
שוב, אנחנו כן ניסינו לעגן – יכולים להיות מקרים שבהם אולי לרשמים יהיה איזשהו קושי במתן החלטה. אני לא יודעת. אבל אנחנו כן ניסינו לעגן את העצמאות השיפוטית שלהם. כך שבכל הדברים, כשהם מפעילים את הסמכויות שלהם, לא ניתן יהיה לפגוע במעמד שלהם, לא ניתן יהיה להגיש תלונות סתם, כי יהיה איזשהו שופט שאחראי על בחינת התלונות האלה.
תמי סלע
תלונות ניתן יהיה להגיש, רק תלונות מסוג מסוים יברר אותן השופט. תלונות אחרות יתבררו במערכת עצמה.
ענת ליברמן
כן, אבל שוב, השופט יברר את כל התלונות שקשורות להפעלת הסמכות שלו. אם יש תלונות אחרות שנוגעות להתנהלות שלו כעובד, ולא תוך כדי הפעלת הסמכויות שלו ובעצם פעולה בתפקיד המעין-שיפוטי שלו, אז ברור שהם לא יידונו באותה הדרך, כי אנחנו לא מנסים להגן עליו בפן הזה.
היו"ר דוד רותם
אתם מבינים שהרשם ייקבע תיקים לשעה 08:00 בבוקר, ובגלל הפקק הוא יגיע רק ב-08:30. זו תלונה שלא קשורה למילוי תפקידו, זה ילך לנציבות שירות המדינה – כמו על כל עובד מדינה שמאחר לעבודה.
דוד מדיוני
זה לא הולך לנציבות אף פעם. נושא כזה הולך לנציבות?
היו"ר דוד רותם
בוודאי. מה, איחורים לעבודה – זה נציבות.
ענת ליברמן
לא, זה כאילו יכול להיות מבורר. זה מבורר - -
דוד מדיוני
בתוך המשרד.
ענת ליברמן
לא במסגרת של אותו שופט. נכון.
לאה רקובר
נניח, אם הוא מגזים, אז זה בסוף יכול להגיע לנציבות. זה נכון.
היו"ר דוד רותם
מה קורה כששופט מאחר כל יום לעבודה? לאן זה הולך?
לאה רקובר
- - -
ענת ליברמן
- - -
היו"ר דוד רותם
את אומרת: אין דבר כזה?
דוד מדיוני
הוא לא מאחר, הוא מתעכב. שופטים לא מאחרים, הוא מתעכב.
ענת ליברמן
בכל מקרה, כשרצו להגן על שופט או על רשם, אני לא בטוחה שהתכוונו לזה, שאי אפשר יהיה לשלוט גם בשופט. אני לא בטוחה.


סעיף קטן (ה) "רשם הוצאה לפועל רשאי לדון ולהחליט ולהורות ככל שיראה לנכון בבקשות בכל עניין הנוגע לניהולו של הליך לפי חוק זה" – שוב, אנחנו לא מתכוונים לפגוע בסמכויות שיש היום לרשמי הוצאה לפועל, אנחנו רוצים להקנות להם בדיוק את אותן הסמכויות שקיימות להן גם היום, ועל כן שאבנו מחוק בתי המשפט את הסעיף הכללי, סעיף 90 לחוק בתי המשפט, שנותן להם סמכות כללית לדון ולהחליט ולהורות, ככל שהם יראו לנכון בבקשות בכל עניין שנוגע לניהול של הליך.



סעיף קטן (ו) – הסעיף המפורש שמשמר את אי התלות – אגב, חשוב להגיש שנכון להיום, לגבי רשמי בתי משפט, אין כזה סעיף, הסעיף נכון רק לגבי שופטים. קבענו את זה באופן מפורש כדי להסיר כל ספק, שבהפעלת סמכויותיו של הרשם על פי דין, אין על רשם ההוצאה לפועל מרות, זולת מרותו של הדין.
תמי סלע
לא, בחוק יסוד השפיטה נאמר שבענייני שפיטה אין מרות על מי ש - - - סמכות שפיטה, אלא מרותו של הדין, אז זה חל על כל בעל סמכות שפיטה.
ענת ליברמן
אוקיי, סליחה. עד כמה שהיה זכור לי, אין את זה באופן מפורש לגבי רשמים, אבל בכל מקרה בחרנו לכתוב את זה בצורה מפורשת, כדי שיהיה ברור למעלה מכל ספק שכשהם מפעילים את הסמכויות השיפוטיות שלהם, הם כפופים אך ורק לדין.


סעיף קטן (ז) אף הוא נועד לעגן את אי תלותם של הרשמים ואת עצמאותם.
היו"ר דוד רותם
- - - סעיף קטן (4) בו.
דוד מדיוני
נכון. סעיף קטן (ז)(4), זו הבעיה.
היו"ר דוד רותם
(ז)(4), כן. על פי החלטת בית דין למשמעת.
ענת ליברמן
אה, רגע, עוד לא הגענו. שנייה, רק התחלתי את סעיף קטן (ז).
היו"ר דוד רותם
התחלת ב-(ז), אז אני הולך ישר ל-(4).
ענת ליברמן
אז אין צורך שאני אדבר על הרישא של הסעיף?
היו"ר דוד רותם
יש. אני מבין את (1), (2), (3). אני, קצת את (4), לא מבין.
ענת ליברמן
נכון. אז רק שנייה. אז כדי להגיע ל-(4) כן חשוב לעמוד על (3). אז כמו שאמרנו, רשמים הם מצד אחד עובדי מדינה, מצד שני יש להם תפקיד שהוא שיפוטי. ככל שהם מיישמים את התפקיד השיפוטי שלהם, אנחנו רוצים להגן עליהם. ולכן, בכל דבר שקשור להפעלת הסמכויות שלהם לפי דין, לא ניתן יהיה לפטר אותם. וכל הליך כזה יצטרך לעבור איזושהי מסננת מאד רצינית, של שופט.


לכן נקבע בסעיף (ז)(3) שאפשר להעביר אותו מכהונה: "על פי החלטת הוועדה לבחירת רשמים שהציע יושב ראש הוועדה או האחראי על בירור תלונות שמונה לפי סעיף 3ג". כלומר, מי שיכול לפטר רשם היא הוועדה, לפי סעיף זה, אותה ועדה שמינתה אותו, אבל הוועדה הזאת, כדי שתגיע אליה תלונה כזאת וכדי שהיא תבחן אותה ותחליט להעביר רשם מתפקידו, מישהו צריך להציע את זה. השניים היחידים שיכולים להציע את זה הם או היושב ראש שהוא, כאמור, שופט – לא מנהל הרשות, לא איזשהו גורם מבצע – או אותו אחראי על בחינת תלונות, שגם הוא שופט. לכן, כל דבר שהוא איזושהי תלונה משמעתית שנוגעת לאופן מילוי תפקידו, יוכל להגיע לוועדה בסופו של דבר, רק אחרי מסננת של שופט. או היושב ראש, או האחראי על בירור.


סעיף קטן (4) נועד לכל אותם מקרים שבהם אותו רשם כשל - - -
היו"ר דוד רותם
מי יושב בבית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה? מי יושב?
בשארה פראן
יש הרכב של שופטים של בית הדין למשמעת, שהם עובדי מדינה.
היו"ר דוד רותם
כולם עובדי מדינה?
בשארה פראן
אני חושב שהם עובדים של הנציבות.
היו"ר דוד רותם
יש שם כל מיני עורכי דין ונציגי ציבור שיושבים בבית הדין למשמעת?
בשארה פראן
גם.
היו"ר דוד רותם
גם. הבנתם אותי, רבותיי? אני, יש לי מנוי בבית הדין למשמעת, אני מופיע בפני הרשם, הוא לא מוצא חן בעיני כי הוא אומר לי שאיחרתי ושאני לא לבוש והמסמכים שלי זה, למחרת בבוקר אני דן אותו בבית הדין למשמעת. עצמאות שיפוטית הכי גדולה שיש בעולם.
עודד מאור
אז יכול להיות שבעניין הזה – סליחה שאני אומר – יכול להיות שצריך לקבוע שבבית הדין המשמעתי יוקם הרכב מיוחד בראשות, לצורך העניין, שופט או שופט בדימוס. הרכב אחר מאשר ההרכב הרגיל שקיים היום.
היו"ר דוד רותם
אני רק מעיר הערות. אני עוד לא - - -
קריאות
- - -
ענת ליברמן
למרות שאני חושבת, אדוני, שלא יכול להיות כזה מצב. אני חושבת שגם הכללים המנהליים לא יעזרו למישהו שהוא מכיר מישהו אחר לשבת כדיין בבית הדין למשמעת בעניין שהוא מכיר את ה- הופיע בפני אדם. זה חלק מהכללים המנהליים של ניגוד עניינים.
היו"ר דוד רותם
האמונה שלך בכללים יוצרת אצלי, באמת, תעצומות נפש.
ענת ליברמן
בכל זאת בית הדין למשמעת של המדינה. אבל אפשר לקבוע איזשהו סייג שבמקרה כזה אף אחד מחברי בית הדין המשמעתי – שלא ייווצר מצב שיש איזושהי היכרות, כדי שלא יהיה - - -
היו"ר דוד רותם
עזבי את ההיכרות. אני לא מרחיק עד כדי כך, כי אני מכיר את כללי הנשיא שמגר לגבי עורכי דין ושופטים והיכרות ומסיבות יום הולדת ומסיבות – אני מכיר את הכללים. אני לא הולך עד לשם. אני רק רוצה שתהיה איזושהי הוראה שכאשר, אם רשם יצטרך לעמוד בפני בית דין למשמעת, אלה יהיו שופטים קבועים שאינם עורכי דין חיצוניים, ולא כאלה שהופיעו בפניהם או כאלה שיופיעו בפניהם.
בשארה פראן
בית הדין הוא לא רק – ההרכב הרגיל שלו גם יכול להיות של שלושה שופטים קבועים. זה אב בית הדין, המשנה שלו, ועוד - - -
היו"ר דוד רותם
אז זה מה שאני רוצה, שיהיה כתוב.
בשארה פראן
יש הרכב כזה, קיים היום, בבית הדין למשמעת.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה שיהיה כתוב בחוק פה, שאם יועמד לדין, אז זה יהיה רק בפני הרכב כזה.
דוד מדיוני
אז אוקיי, שזה יירשם, ענת.
ענת ליברמן
כן, כן. אני רוצה לוודא שעל הנציבות - - -
היו"ר דוד רותם
זה בסדר. יוסי תלרז יסכים.
דוד מדיוני
אנחנו נבחן את זה.
היו"ר דוד רותם
טוב. הלאה.
ענת ליברמן
יש פה סעיף נוסף שנוסף בעקבות הדיונים עם הוועדה, סעיף קטן (ח), שגם במסגרתו רצינו להחיל מספר כללים כדי שלא ייווצר איזשהו ספק שהם חלים גם על רשמי הוצאה לפועל. מדובר בהחלת הוראות סעיפים 70, 77א ו-81 לחוק בתי המשפט. היום הרשמים כפופים או מכפיפים את עצמם לסעיפים האלה מכוח חוק בתי המשפט, ורצינו שיהיה ברור שהסעיפים חלים גם במקרה הזה.


סעיף 70 עניינו באיסור פרסום במקרה של דלתיים סגורות,
סעיף 77א מדבר על פסלות שופט – אנחנו גם מעוניינים להחיל. שוב, אנחנו חושבים שזה חל בכל מקרה.
תמי סלע
היום זה חל מסעיף ספציפי.
ענת ליברמן
נכון. וסעיף 81 מדבר על תיקון של החלטה, שגם היום זה קיים. זה אפילו קיים באיזושהי צורה בתקנות, אבל אנחנו רוצים לוודא שיהיה ברור שזה נמצא בסמכותו של הרשם.


הוספה של סעיף 3ב. "הממונה על רשמי הוצאה לפועל. (א) שר המשפטים ימנה, לפי בחירה של הוועדה לבחירת רשמים כמשמעותה בסעיף 3(ג), מי שכשיר לכהן כשופט, לממונה על רשמי ההוצאה לפועל. הודעה על המינוי תפורסם ברשומות.


(ב) הממונה על הרשמים יהיה אחראי על כלל רשמי ההוצאה לפועל ויהיה כפוף למנהל מערכת ההוצאה לפועל.


(ג) תקופת כהונתו - - - תהיה שבע שנים - - -"
תמי סלע
זו בעצם אחריות מקצועית.
ענת ליברמן
הוא האחראי המקצועי.

(ד) הממונה על הרשמים יהיה עובד המדינה, ויחולו עליו הדינים החלים על עובדי המדינה - - -" – וכולי.

בעצם, מה שניסינו לעשות פה זה איזשהו מהלך נוסף כדי לשמר את אי תלותם של הרשמים. קבענו איזשהו דרג ביניים, איזשהו חוצץ, בין מנהל המערכת לבין רשמי ההוצאה לפועל. אותו אחראי, ממונה על הרשמים, ממונה עליהם גם מנהלית – מהבחינה הזאת שהוא ידאג להתמקצעות שלהם, ידאג לשלוח אותם להשתלמויות, יוודא מתי הם יוצאים לחופשה, כדי שיהיה סדר במערכת ויקל, בצורה כזאת, על מנהל המערכת, וכמו שאמרתי הוא אחראי עליהם מקצועית: הוא יפיץ להם הנחיות, הוא יפיץ להם פסקי דין תקדימיים, יעדכן אותם בפסיקה חדשה.
היו"ר דוד רותם
והוא אדם שהוא חמש שנים עורך דין. הוא לא עבר קורס של רשמים, הוא לא עבר בוועדה לבחירת רשמים - - -
ענת ליברמן
הוא נבחר על ידי הוועדה.
היו"ר דוד רותם
כן, אבל הוא בסך הכל צריך להיות כשיר לשמש שופט.
ענת ליברמן
כן, אנחנו הסכמנו אפילו שזה יהיה "כשיר לשמש כשופט מחוזי".
היו"ר דוד רותם
לא, אני לא ביקשתי. אני שואל רק אם אני לא צריך לקבוע שהוא יהיה שופט?
ענת ליברמן
אנחנו חושבים שאין צורך בשופט בהקשר הזה.
תמי סלע
היום, אגב, התפקיד הזה קיים לפי החוק - -
היו"ר דוד רותם
היום עושה את זה שופט.
תמי סלע
וזה כן שופט.
היו"ר דוד רותם
שופט עם הרבה ותק.
ענת ליברמן
נכון.
היו"ר דוד רותם
שופט עם הרבה ותק – אתה צוחק, מדיוני. היה אב בית הדין - - -
דוד מדיוני
אני יודע. באיו"ש, משהו.
היו"ר דוד רותם
נכון. בית הדין לערעורים, לא סתם. עם הרבה ותק.
ענת ליברמן
אנחנו חושבים שכשירות לכהן כשופט ובחירה של הוועדה ומינוי על ידי השר, די בהם כדי לבחור איזשהו ממונה שהוא ראוי.
היו"ר דוד רותם
תוציאי את השר מהתמונה. כי השר בעצם יחתום על מה שהוועדה תחליט.
ענת ליברמן
אז המלצה של הוועדה וכשירות לכהן כשופט, אנחנו חושבים שדי בהם כדי לבחור מישהו שהוא ראוי לשמש בתפקיד הזה.
היו"ר דוד רותם
אתם תפרסמו מודעה שמחפשים ממונה.
דוד מדיוני
כן.
היו"ר דוד רותם
יופי. עכשיו, יגישו את מועמדותם כל אלה שהם חמש שנים עורכי דין.
ענת ליברמן
לא.
היו"ר דוד רותם
מה זה לא? את אומרת לי לא? אני אומר לך: כן. אני הרי רואה איך אני מקבל את הבקשות בוועדה למינוי שופטים, תאמיני לי.
ענת ליברמן
אז אני אמשיך. אלה תנאי הסף כפי שאנחנו כותבים אותם בחוק. אין שום כוונה שכשאנחנו נפיץ איזשהו הליך בחירה לתפקיד הזה, נכתוב שכל מי שיש לו ותק של שבע שנים כעורך דין יכול להיבחר. זה ברור שאלה התנאים הבסיסיים.
היו"ר דוד רותם
לא, אתם תכתבו: כשיר להיות שופט. אתם לא יכולים להתנות תנאים נוספים.
ענת ליברמן
אנחנו יכולים לחייב שהוא יהיה בקיא בהליכי הוצאה לפועל, אנחנו יכולים לבקש שיהיה לו ותק ניהולי. אנחנו יכולים לבקש עוד הרבה דברים.
היו"ר דוד רותם
איך אתם יכולים כשהחוק לא קובע את זה? מה זה, את לא יכולה. אתם מוסיפים בהנחיות ובפרסום מכרז תוספת על החוק? יש תנאי כשירות. אז הוא יבוא ויגיד: רבותיי, אני כשיר, אני רוצה להיות מועמד, אני אבוא לוועדה. הוועדה יכולה לפסול אותי, אבל תביאו אותי לוועדה. ויהיו לכם בערך 5000.
ענת ליברמן
לא.
דוד מדיוני
לא, אנחנו נעשה מיון.
ענת ליברמן
לצורך העניין, גם בבחירה של רשם יש את העניין של כשירות לכהן כשופט בית משפט שלום. זה ברור שלא כולם אפילו עולים לקורס ובוודאי שלא כולם עולים לוועדה. יש הליך סינון שהוא הליך מקדמי. מגישים את הטפסים – זה לא דבר שצריך לקבוע אותו בחוק – מגישים את הטפסים, בוחרים אנשים ראויים, עוברים איזושהי ועדת משנה, עוברים אחר כך עוד איזשהו קורס. כל השלבים האלה לא כתובים בחוק, אבל בסופו של דבר לוועדת הבחירה מגיעים הראויים ביותר. אני לא חושבת שכשיגיעו לוועדת הבחירה אז יגיעו עשרות עורכי דין עם ותק של שבע שנים.
שחר קטוביץ
סליחה על ההפרעה, אבל שם זה גורם חיצוני למערכת. הוועדה לבחירת שופטים, הנוהלים שלה – היא שונה, היא חיצונית למערכת השופטת.
קריאה
לא הבנתי.
ענת ליברמן
לא הבנתי מה אמרת. לא הוועדה לבחירת שופטים, הוועדה לבחירת רשמים.
שחר קטוביץ
אני אומר: הוועדה לבחירת רשמים, היא בסופו של דבר קשורה למערכת בתלות - - -
ענת ליברמן
לא. בגלל זה שמנו בה שופט. השופט לא שייך למערכת.
שחר קטוביץ
זה נכון, אבל כבר אמר - - -
ענת ליברמן
יש מספר גורמים. אבל אנחנו חוזרים פה לסעיף הראשון שעליו דיברנו, שלדעתנו הוועדה הזאת היא ועדה לא תלויה. היא לא ועדה של המערכת.
היו"ר דוד רותם
כן, בסדר. אנחנו נגיע לזה.
ענת ליברמן
טוב. סעיף 3ג עוסק באחראי על בירור תלונות. כפי שאמרנו קודם, שוב, גם בסעיף הזה אנחנו מנסים להגן על השופט, לעגן את אי תלותו ואת העצמאות שלו.
היו"ר דוד רותם
זה ברור לכם שפה אני לא אסכים ל "או מי שכשיר לשמש כשופט".
ענת ליברמן
אנחנו כבר הסכמנו על זה.
היו"ר דוד רותם
אה. הסכמתם?
ענת ליברמן
הסכמנו כבר על זה. מבחינתנו זה בסדר שזה יהיה שופט, שופט מכהן, שופט בדימוס, לפי מה שיתאפשר, כי אלה לא גורמים ששייכים לנו. אבל כן – 3ג. "(א) שר המשפטים ימנה שופט לרבות שופט שיצא לקצבה או שפרש, לאחראי על בירור תלונות נגד רשמי הוצאה לפועל. מי שמונה כאמור יהיה אחראי לבירור תלונות על התנהגות רשמי הוצאה לפועל במסגרת מילוי תפקידם, לרבות תלונות לעניין דרך ניהול הליכים לפי חוק זה, על ידם".


בעצם, אנחנו ניסינו לדמות פה, בצורה מזערית, את מה שקורה אצל נציב תלונות הציבור על שופטים, לקבוע איזשהו שופט, שידון בתלונות על רשמים. שוב, מדובר רק בתלונות שעוסקות בתפקיד המעין שיפוטי של הרשמים, בהפעלת הסמכויות שלהם, כל שאר הדברים שהם עושים כעובדי מדינה, לא נכנסים לסעיף הזה, אבל בהחלט יש פה הגנה על אותו רשם, כאשר גם לעלות לבית דין משמעתי ולהגיש קובלנה, לא ניתן לעשות, אלא באישורו של אותו שופט. של אותו אחראי על תלונות.
היו"ר דוד רותם
רק תסבירו לי למה צריך את המשפט האחרון בסעיף הזה "לרבות תלונות לעניין דרך ניהול ההליכים לפי חוק זה, על ידם". זה בעצם מה שנקרא – קול קורא: בואו תגישו תלונות. את מבינה? תראי לי פעם אחת שאני הופעתי – 35 שנה הופעתי כמעט כל יום בבתי המשפט, לא קרה יום שחזרתי למשרד ולא היה לי מכתב לכתוב, תלונה, על איך הוא ניהל את המשפט. חבר'ה, אתם מבינים מה אתם עושים פה?
דוד מדיוני
אתה צודק.
היו"ר דוד רותם
למה אני צריך את הסעיף הזה?
ענת ליברמן
אפשר אולי להוריד את הסיפא, אבל זה מועתק מנציב תלונות השופטים.
תמי סלע
גם שם אנחנו מתקנים. יש שם – כן, אנחנו מתקנים שם.
היו"ר דוד רותם
אני לא רוצה לשים את זה.
ענת ליברמן
לא רצינו לצמצם את האפשרויות – שוב, באמת לא רצינו לצמצם מהדברים שקיימים היום, ואם היום אפשר לעשות את זה לפי החוק של נציב תלונות הציבור על שופטים, אז רצינו לאפשר בדיוק את אותו הדבר כאן – אין שום מניעה להוריד את זה. להפך, זה אולי יחסוך הרבה מאד תלונות סרק.
עודד מאור
ראוי להדגיש, דרך אגב, שחוק נציבות תלונות השופטים לא חל על רשמים, והנציב גם לא מטפל בשום תלונה שמוגשת כנגד רשמים.
שחר קטוביץ
אולי כדאי להכין.
עודד מאור
אתה לא רוצה.
היו"ר דוד רותם
שלום אדוני. אתה רוצה שאני אציין לשבח את שר המשפטים שעומד בהבטחותיו והוא, אחרי ארבע שנים, מבטיח שייקח עוד שבוע, והוא עומד בזה?
גלעד סממה
כן.
היו"ר דוד רותם
אני מציין לשבח את שר המשפטים.
גלעד סממה
תודה רבה.
ענת ליברמן
טוב. הסעיף הבא הוא תיקון לסעיף 80, סעיף 80 לחוק ההוצאה לפועל עוסק בעררים, בקשות רשות ערעור וערעורים בזכות. מה שאנחנו משנים פה – כל אותן בקשות שהיום ניתן להגיש אותן בזכות, ניתן יהיה להמשיך ולהגיש אותן, לערער עליהן בזכות. אלה החלטות לפי סעיפים 19, 25, 48 ו-58. יתר ההחלטות של הרשמים, כיום, אפשר לערער עליהן רק ברשות. מה שאנחנו מבקשים לשנות פה הוא לאפשר להגיש עתירה על ההחלטות האלה - -
דוד מדיוני
להוסיף.
ענת ליברמן
מה שבעצם הופך את התקיפה לתקיפה של ההחלטות בזכות, ולא בדרך של רשות ערעור.
תמי סלע
אבל למה קוראים לזה עתירה ולא ערעור? האם מתכוונים פה לעתירה מנהלית? בדרך כלל כשאומרים עתירה זאת עתירה מנהלית.
ענת ליברמן
לא. לא מתכוונים לעתירה מנהלית, מתכוונים ליצור פה איזשהו יצור חדש, שמצד אחד מאפשר את התקיפה בזכות ולא בדרך של הגשה של בקשת רשות ערעור, מצד שני לא מדובר בעתירה מנהלית. היום אין כזה דבר, עתירה מנהלית לבית משפט שלום, אולי בעתיד יהיה.
תמי סלע
לכן זה מטעה.
היו"ר דוד רותם
מה, מה יהיה?
ענת ליברמן
אולי, אמרתי. אולי, אני לא יודעת.
היו"ר דוד רותם
לא, יש דברים שאפילו לא אומרים אותם באולי.
ענת ליברמן
סליחה, אני מתנצלת. אני אומרת שלא קיימת היום עתירה מנהלית בבית משפט שלום, ועל כן אין כאן שום כוונה שזו תהיה עתירה מנהלית.
תמי סלע
אז מה הייחוד של ייצור הכלאיים הזה?
קריאה
מה תכליתו?
לאה רקובר
כבר היום יש הליכים של ערעור שנקראים ערעור בשלום, אבל במובנים רבים הם ערעורים מנהליים, כי הם ערעורים על החלטות של פקידים ושל ועדות. אז כך שהדבר הזה קיים בבתי משפט שלום, ומה שרצינו לאפשר כאן – האבחנה בין ערעור לגבי ארבעת העניינים שהם יותר שיפוטיים בהחלטות יותר שיפוטיות שמוחלטות על ידי רשמי ההוצאה לפועל, לבין יתר ההחלטות של רשמי ההוצאה לפועל, ולכן נעשתה האבחנה הזאת.
היו"ר דוד רותם
איך יגישו – מה זו עתירה? תסבירי לי רק.
לאה רקובר
יוגש כתב עתירה, יצטרכו, כשסיימו לחוקק את החוק - - -
היו"ר דוד רותם
זה יהיה כמו עתירה לבג"ץ, עם – איך קוראים לזה – בציר, וזה יישמע בהיעדר הצדדים?
לאה רקובר
כן, עם בציר, לפי דעתי כן. יצטרכו לקבוע את זה בסדרי דין, בתקנות, כמובן. אבל בהחלט, לפי דעתי כן, בדומה להליך בבית משפט לעניינים מנהליים.
תמי סלע
אז זה כן ניסיון להפוך את זה לעתירה מנהלית לפני שהחליטו שבית משפט השלום הוא בית משפט לעניינים מנהליים.
ענת ליברמן
לא, לא. זו לא הכוונה.
לאה רקובר
מצד אחד זה נכון, אבל זה לא לגמרי נכון, מה שאת אומרת, כי אני חוזרת ואומרת שכבר היום, בבתי משפט שלום, ישנם ערעורים שמוגשים על החלטות מנהליות, והם נדונים כערעור מנהלי.
היו"ר דוד רותם
הבנתי. ואין לכם בעיה ששופטי שלום יתחילו לקבל עתירות כאלה בכל דבר, במקום לקבוע ערר? זאת אומרת: העומס - - -
לאה רקובר
לא בכל דבר. אל"ף, כן יש לנו עניין רב בעניין של העומס והיה ויכוח מאד גדול.
היו"ר דוד רותם
אה. הבנתי.
לאה רקובר
אנחנו מדברים פה על פשרה, דרך אגב, שבחלקה נובעת מהעומס. וזה המחיר שמערכת בתי המשפט – יש לנו את ההפרדה של ההוצאה לפועל מבתי המשפט. מה שאנחנו נמצאים בו זה בתהליך משלים, וברור לנו שהתוצאה של הדבר הזה יכולה להיות עומס נוסף על בתי המשפט שאנחנו ערים לו, ואנחנו גם – אני לא רוצה להעלות פה עניינים תקציביים, אבל ברור לגמרי שיש פה קושי תקציבי וקושי של משאבים. זה לא דבר שאנחנו יכולים להתעלם ממנו.
היו"ר דוד רותם
סליחה. אני חושב שאפשר לפתור את הבעיה בצורה הרבה יותר פשוטה. אני חושב שצריך לקבוע, שרק אזרחים שהשם שלהם מתחיל באל"ף, גימ"ל, ו"ו, ט"ת ולמ"ד יוכלו להגיש תביעות לבתי משפט – נפתור את כל העומס במדינה.
ליאור שפירא
אני מסכים עם ה-למ"ד.
היו"ר דוד רותם
אתה לא עם הלמ"ד, כי זה הולך לפי שם משפחה ולא הגעתי לשי"ן.
שחר קטוביץ
אבל מה תכלית הביקורת? מה עושה ביקורת – אני לא הצלחתי להבין – מה עושה ביקורת בעתירה? אפשר? ביקורת מנהלית? ביקורת ערעורית?
קריאות
- - -
תמי סלע
זה לא סכסוך בין רשות לאזרח. זה לא סכסוך מנהלי.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, עזבו. אנחנו נבדוק. אני לא מבין איך מגישים – מי המשיב בעתירה הזאת, הרשם או הצד שכנגד?
לאה רקובר
לפי דעתי הצד שכנגד.
היו"ר דוד רותם
אז מה זה עתירה? אני לא מבין. עתירה בין שני הצדדים זו עתירה?
לאה רקובר
לא, כאשר מוגש ערעור על ההחלטות - - -
היו"ר דוד רותם
אז זה ערעור, אבל יש הבדל בין ערעור - - -
ורדית דמרי מדר
למה לא לשנות לערעור בזכות? זה לא ישיג בדיוק את אותה מטרה?
תמי סלע
- - - הסמכויות של בית המשפט שדן בערעור, הן לא רק - - - האם זו היתה החלטה חוקית וסבירה, הוא אמור להיות מסוגל גם לקבוע החלטה אחרת, כמו בערעור. לשנות את זה.
היו"ר דוד רותם
טוב. תשימו סימן שאלה.
ענת ליברמן
אדוני, אנחנו, בסעיף הזה, יכולים להשאיר אותו כפי שהוא. להשאיר את הערעורים בזכות, ואת יתר ההחלטות כבקשת רשות ערעור. אנחנו יכולים לעשות את זה.
קריאה
כמו שזה היום.
ענת ליברמן
כמו שזה היום. אני אומרת: לא לתקן.
היו"ר דוד רותם
אני יכול לעשות הכל רק על ערעורים בזכות. למה לא? עומס.
ענת ליברמן
אני חושבת – לא, לא רק עומס. זה משהו שהוא, לדעתי, מעבר לעומס, כי זה משהו שיפגע בבעלי הדין עצמם. כי כשיהיה ערעור בזכות אז באמת, סליחה, על כל שטות אפשר יהיה להגיש.
תמי סלע
מגישים בקשת ערעור על כל שטות.
היו"ר דוד רותם
סליחה, לא הבנתי. מה יקרה? יגישו ערעורים?
ענת ליברמן
יגישו ערעורי סרק.
היו"ר דוד רותם
ואז זה יגיע למי?
ענת ליברמן
לבתי המשפט. לשופט שלום. זה ייתקע אצל שופט שלום.
היו"ר דוד רותם
השופט מאור, אתה יושב בשלום בתל אביב, נכון?
עודד מאור
נכון.
היו"ר דוד רותם
תגיד לי, כמה הוצאות מקבלים אצלך על ערעור טפשי?
עודד מאור
אני לא שומע ערעורי רשמי הוצאה לפועל.
היו"ר דוד רותם
לא חשוב. ערעור.
עודד מאור
אנחנו מחייבים הוצאות נכבדות. אני מחייב 10,000 שקל.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. אז אתם מבינים למה זה לא יהיה בשטויות? תילחמו בעומס בדרך חכמה, לא במשחקים.
לאה רקובר
אבל צריך להיות איזון. כי ההוצאה לפועל זה אחרי שיש כבר פסק דין.
היו"ר דוד רותם
כן. צריך להיות איזון. כשאתם תתנו הנחיה לשופטים שצריך לפסוק הוצאות או לפי שעות או לפי סכום התביעה, והוצאות ריאליות – אז חוץ מלדבר על זה במשך שלוש שנים, אני לא שומע שאתם עושים כלום.
לאה רקובר
דרך אגב, פרסמנו נוסח של התיק הזה.
היו"ר דוד רותם
טוב, הלאה. נדון בזה.
ענת ליברמן
התיקונים הבאים הם – התיקון המהותי הבא הוא "פסק דין של בית משפט שלום בעתירה או בערעור שהוגשו לפי סעיפים קטנים (ב) או (ב1), ניתנים לערעור לפני בית משפט מחוזי, אם ניתנה רשות לכך מאת שופט של בית המשפט המחוזי". – מה שקורה היום זה שערעור על החלטת רשם הוצאה לפועל מוגש בזכות או ברשות לבית משפט שלום, כאשר לפי חוק בתי המשפט יש אחר כך שני שלבים נוספים שבהם, בפעם הראשונה, הערעור הוא עוד הפעם בזכות, בין בית משפט שלום לבית המשפט המחוזי, ואחר כך פעם נוספת אפשר ברשות, מבית משפט מחוזי לבית משפט שלום. זה משהו שהוא לא הגיוני ואין צורך בו, זה גם חריג להליכים אחרים. לכן קבענו שבמקרים של הוצאה לפועל שבהם הערעור הראשון על החלטת רשם הוצאה לפועל הוא או במסגרת עתירה או ערעור בזכות לבית משפט שלום, כאשר אחר כך, השלבים הבאים בין בית משפט שלום לבין מחוזי הערעור יהיה ברשות ובין - - -
תמי סלע
זאת אומרת, זה מבוסס על זה שהערעור הראשון הוא בזכות.
ענת ליברמן
נכון.
תמי סלע
ואז השלבים הבאים הם ברשות.
ענת ליברמן
ואז השלבים הבאים הם ברשות. כן.

תיקון בחוק בתי המשפט. בחוק בתי המשפט ישנו סעיף שמאפשר לרשמים, סעיף 91, קובע ש"רשאי רשם לעשות כל דבר שבסדרי דין ונוהג ובהליכי הוצאה לפועל שהוסמך בתקנות לעשותו" – מאחר שאנחנו מפרידים בין הרשויות ושוב, לרשם בית משפט לא תהיה סמכות לעשות כל דבר שבהליכי הוצאה לפועל, אז כמובן צריך למחוק את המילים האלה.


הגענו להוראות התחולה.
היו"ר דוד רותם
טוב, הוראות המעבר והתחולה לא חשוב.
תמי סלע
חשוב אבל בסוף.
היו"ר דוד רותם
בואו, חבר'ה, חוק מעולה – מי רוצה להגיד לי שהחוק הזה לא טוב?


או. תודה רבה.
ורדית דמרי מדר
אני מטעם פורום הארגונים. עמדתנו פרוטה בכתב, אני לא אחזור על דברים שכבר נאמרו שם, כי אני יוצאת מנקודת הנחה שקראתם ואם אדוני עדיין חושב שזה חוק טוב, אז אני רוצה לנסות פעם נוספת לשכנע מדוע אנחנו חושבים שמדובר בהצעת חוק לא טובה.
היו"ר דוד רותם
אני בטוח שזאת הצעת חוק טובה, לא שאני חושב.
ורדית דמרי מדר
אז ככה: קודם כל, אני חושבת שנעשה כאן איזשהו ניסיון להציג, כאילו ההפרדה הזאת היא כבר הלכה למעשה, כשלמעשה מה שבעצם מוצע כאן, הוא איזשהו חריג לכלל. כי היום שופטים, רשמים, אנשים שעוסקים בנושאי שפיטה, הם אנשים שהם חלק מהמערכת השופטת.
היו"ר דוד רותם
זה נגמר.
ורדית דמרי מדר
רגע.
היו"ר דוד רותם
לא, אל תנסי לשכנע אותי לחזור. מערכת ההוצאה לפועל הופרדה ממערכת המשפט, נקודה.
ורדית דמרי מדר
אני יודעת. הרשמים עד היום לא הופרדו, וטוב שכך. כי יש כאן בעצם ניסיון להחזיק את החבל משני קצותיו. למה? מודים כאן לגבי רשות האכיפה והגביה – ואני לא חושבת שאף אחד חולק - שהרשמים מחזיקים בסמכויות שיפוטיות טהורות. אני לא מדברת רק על הסמכויות השיפוטיות לפי החוק, של סעיפים 19, 25 ו-58, אלא כל ניהול ההליך על ידם הוא בעצם סמכויות שיפוטיות. הליכים לביצוע צווי מאסר, עיכוב יציאה מן הארץ, דיור חלופי – כל אלה סמכויות שיפוטיות. אני לא חושבת שיש מחלוקת על זה. אם זאת נקודת ההנחה, ונקודת ההנחה שלנו שמי שמזיק בסמכויות שיפוטיות, צריך להיות נקי מתלות, וזה מה שקורה בעצם בכל המערכת השופטת היום, אנחנו באים ומנסים להחזיק את החבל משני קצותיו, ובאים ואומרים: נכון, יש להם סמכויות שיפוטיות, לא תהיה מרות עליהם מלבד מרותו של הדין, אבל הם יהיו כפופים למנהל רשות האכיפה והגביה. אני לא מבינה איך שני הדברים האלה יכולים לדור בכפיפה אחת.
היו"ר דוד רותם
רק תסבירי לי למה לא.
ורדית דמרי מדר
זאת אומרת, בעצם השאלה של אדוני היא למה בעצם לא לבטל את הרשות השופטת.
היו"ר דוד רותם
לא, לא. למה לא לבטל את הרשות השופטת אני יודע. אל תרוצי לי לפינות צדדיות.
ורדית דמרי מדר
אני לא רצה לפינות צדדיות.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה שתסבירי לי מה רע בזה שרשם יהיה כפוף למנהל מערכת ההוצאה לפועל?
ורדית דמרי מדר
קודם כל, אני חושבת שהסכנה הגדולה היא בדברים שלא נראה. לא נראה כבעלי דין ולא נראה כציבור. אני מדברת על אותן הנחיות. נתנו דוגמה במסמך שלנו, שמבהיר את הניצול לרעה שיכול להיות בהליכים הללו. במקרה הנ"ל היה צריך יושב ראש פורום ההוצאה לפועל לפנות לערער על החלטת הרשם. במקום זה הוא פנה לרשות האכיפה והגבייה, וזו שינתה את החלטת הרשם. לא כך פועלים על פי דין. זה מבטיח שמה שעומד לנגד הרשם זה לא רק מרותו של הדין, אלא גם ההנחיות שהוא מקבל.
היו"ר דוד רותם
עוד פעם, עוד פעם. לא הבנתי את מה שאת אומרת. רגע, רגע. היה צריך לערער על החלטת רשם ובמקום זה הוא פנה ל-מי זה היה?
ורדית דמרי מדר
לרשות האכיפה והגביה.
היו"ר דוד רותם
מי זה היה?
דוד מדיוני
עו"ד סורין גנות.
היו"ר דוד רותם
אה.
ורדית דמרי מדר
אני רוצה להקריא מהאתר של לשכת עורכי הדין: "בשל החלטה גורפת מצד רשם לסגירת תיקים מחוסר מעש, ובעקבות פנייתו של יושב ראש הפורום, עו"ד סורין גנות, לאנשי רשות האכיפה והגביה, בוטלה החלטה זו. מצ"ב, לעיונכם, ההחלטה הישנה וההחלטה המעדכנת. עורכי הדין מתבקשים לבטא כי אכן קיבלו החלטה מובנית, כפי הנוסח של ההחלטה המעודכנת".
היו"ר דוד רותם
בואי אני אשאל אותך שאלה, עכשיו, בתור הפורומים - -
דוד מדיוני
מה הבעיה עם זה?
היו"ר דוד רותם
מה מטריד אותך בדבר הזה? זה הרי – את רוצה שאני אגיד לך משהו? רשם שככה, במכה אחת, סוגר תיקים מחוסר מעש, אז אני לא בטוח שצריך לערער עליו. לסגור את התיקים מחוסר מעש זו החלטה מנהלית או החלטה שיפוטית?
ורדית דמרי מדר
בעיני זאת החלטה שיפוטית.
קריאה
הכל אצלך החלטה שיפוטית.
קריאות
- - -
היו"ר דוד רותם
לא, את רוצה שאני אגיד לך משהו? רגע, רגע, זו החלטה שיפוטית?
ורדית דמרי מדר
כן.
היו"ר דוד רותם
הוא דן בכל תיק ותיק והוא בדק אותו? – אני שואל שאלה. בואי, עכשיו אני בחקירה. הוא בדק תיק תיק?
ורדית דמרי מדר
לא.
היו"ר דוד רותם
לא. פירושו של דבר שהוא חרג מסמכותו? זו לא שאלה שיפוטית?
ורדית דמרי מדר
איפה טוענים חריגה מסמכות? מה הפורום הנאות לדון בחריגה מסמכות? מי הפורום הנאות?
היו"ר דוד רותם
החלטה מנהלתית היא לסגור תיקים. זו לא החלטה שיפוטית, אלא אם כן הוא דן בכל תיק ותיק. ולכן הוא פעל בצורה מנהלתית, וכשיש צורה מנהלתית, אני פונה למי שאחראי על המנהלה.
ורדית דמרי מדר
ראשית, הטענה שלך לגבי - - -
היו"ר דוד רותם
בואי, אנחנו לא מתווכחים על הנושא. בואי תסבירי לי מה מבחינת ארגוני - - -
ורדית דמרי מדר
רגע, מי הפורום הנאות - - -
היו"ר דוד רותם
לא, אל תגידי לי רגע.
ורדית דמרי מדר
יש לי שאלה.
היו"ר דוד רותם
את אין לך שאלות. שאלות אני פה שואל. פה רק נותנים תשובות.
ורדית דמרי מדר
אוקיי.
היו"ר דוד רותם
אני רוצה להבין רק דבר אחד. מה הפורום טוען – לא בעקרונות – איזה סעיפים מפריעים לכם?
ורדית דמרי מדר
קודם כל, כשנדון בסעיפים, אנחנו - - -
היו"ר דוד רותם
אני כבר רוצה לדעת. לא כשנדון.
ורדית דמרי מדר
אז אני קודם כל רוצה להגיד – ואני רוצה שזה יהיה כתוב לפרוטוקול – הפורום חושב שמדובר בהצעה פסולה - -
היו"ר דוד רותם
שמענו. זה רשום כבר שלוש פעמים. עכשיו תגידו לי איזה סעיפים מפריעים לכם.
ורדית דמרי מדר
ולכן אנחנו לא חושבים שאפשר לרפא את הפגמים בתיקון. אנחנו חושבים שהוועדה - - -
היו"ר דוד רותם
הבקשה שלכם לדחות את כל החוק נדחתה.
ורדית דמרי מדר
אוקיי.
היו"ר דוד רותם
עכשיו, אני שואל אתכם אם יש לכם הערות לגבי סעיפים ספציפיים.
ורדית דמרי מדר
יש לנו הערות לגבי סעיפים קונקרטיים.
היו"ר דוד רותם
אז תגידי לי את ההערות, בבקשה.
ורדית דמרי מדר
נתחיל בוועדת מינויים. אנחנו חושבים שוועדת המינויים לא מבטיחה מספיק את אי התלות, חושבים שנציג אחד של הרשות השופטת זה לא מספיק, אנחנו חושבים שאין נציגות של בית המחוקקים וזה גם לא תקין, ההערות לגבי הממונה – הבנתי שכבר היה כאן איזשהו דיאלוג.
היו"ר דוד רותם
למה, מה אתם חושבים, שצריכה להיות גם הרשות המחוקקת בוועדה לבחירת אדם שהוא בעל תפקיד שיפוטי? אתם חושבים שצריך להיות פוליטיקאי בוועדה?
ורדית דמרי מדר
אנחנו חושבים שזה צריך להיות דומה ככל הניתן לוועדה למינוי שופטים.
תמי סלע
רק צריך לזכור שרשמים היום לא ממונים על ידי הוועדה למינוי שופטים, אלא על ידי שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון.
היו"ר דוד רותם
גם היום רשמים לא מתמנים על ידי ועדה למינוי שופטים.
ענת ליברמן
אנחנו ניסינו ללכת צעד אחד מעבר למה שקבוע היום לגבי רשמים בבתי המשפט.
דוד מדיוני
עושים יותר טוב ממה שיש היום. אני לא מבין אותם.
היו"ר דוד רותם
רגע, סליחה, אני ביקשתי מכם להתערב?
דוד מדיוני
סליחה.
היו"ר דוד רותם
אני רק רוצה, קודם כל, רק לשמוע הערות.
ורדית דמרי מדר
הנקודה המרכזית הנוספת שלנו נוגעת לסוגיית העתירה. אני מודה שגם לאחר שקראתי כמה וכמה פעמים את דברי ההסבר, וגם לאחר ששמעתי את דברי ההסבר היום, אני עדיין לא מבינה מה ייצור הכלאיים הזה. אני עדיין לא מבינה. מצד אחד מדובר בערעור בזכות, אז מדוע שלא נקרא לילד בשמו: ערעור בזכות. אם מדובר בעתירה – עתירה במובנה היום היא עתירה לבית משפט לעניינים מנהליים, שנידונה על פי סדרי דין מנהליים. אם לזו הכוונה, אני רוצה שכך ייאמר בצורה גלויה ומפורשת. החשש שלי הוא מאיזשהו כינוי שנועד להסוות – כבר היום מתנהלים הליכים בבית משפט שלום שלמעשה הם קליפה של החלטות מנהליות. אני רוצה לוודא, גם בטרמינולוגיה של הנוסח וגם בדברי ההסבר, שאין מדובר כאן בניסיון להכניס איזושהי ביקורת מנהלית, ולהגביל את הביקורת לביקורת מנהלית על ערעורים על רשמי ההוצאה לפועל.


לכן, בעיני, המצב הקיים, על אף שמדובר בערעור ברשות, הוא עדיף על עתירה על פי כללי משפט מנהלים. ולו רוצים לעשות ערעור בזכות, אפשר לעשות את זה פשוט מאד ולשנות את זה לערעור בזכות. לכך, בוודאי לא נתנגד.
היו"ר דוד רותם
טוב. תודה. יש עוד מישהו שרוצה להגיד לי שהחוק לא טוב?
ליאת הר-ציון
אני רשמת, ראש ההוצאה לפועל בנתניה. אנחנו באנו לפה כדי לדבר על התיקון הזה מנקודת המבט שלנו ואיך אנחנו רואים את זה, שאנחנו יושבים היום ודנים בתיקי ההוצאה לפועל.

אנחנו מבינים את ההפרדה ואת העיקרון של הפרדת רשות האכיפה והגביה מהרשות השופטת. כשקוראים את ההצעה כמכלול, אנחנו נמצאים במקום שבו אנחנו בחשש מאד גדול שההצעה הזאת לא תביא לידי ביטוי את העיקרון שאותו היא מכתירה בפתיחתה, של: אין מרות זולת מרותו של הדין. אנחנו יושבים במקום שבו אנחנו נותנים מאות החלטות שיפוטיות. גם ההחלטות המנהליות של תחילת מועד דיון, עיכוב יציאה מן הארץ וצו מאסר, הן החלטות שהן מעין-שיפוטיות ושיפוטיות לכאורה למעשה, כי הן נוגעות בזכויות יסוד.

לבוא ולשים אותנו באותו מקום שבו אנחנו חלק מאותה "הרשות", שמייצגת צד אחד, לכאורה, במערכת האיזונים, ואנחנו כפופים לה, זה שם אותנו במקום שבו גם אם לכאורה אין מרות זולת מרותו של הדין וזה התפקיד שאנחנו רוצים לבצע, נכנסים לתוך המערכת והאינטרסים של השיקולים דברים נוספים. לכן, לטעמנו, לבוא ולבצע את הצעד הנוסף הזה – אנחנו לא יודעים עד כמה זה נדרש לאור צורכי המערכת, ואנחנו גם לא יודעים וממש לא בטוחים שנוסח ההצעה, כפי שהיא היום, יאפשר לנו את העצמאות.

עכשיו, במובן הבסיסי של ההצעה, לבוא ולהגיד לנו: אתם כפופים לממונה שהוא עובד מדינה, שהוא כפוף למנהל רשות האכיפה והגביה, זה יוצר מצב שמבסיסו בעייתי, בעצם הגדרתו. כי יבואו היום ויגידו: אין התערבות, והשנים עוברות, והחוק הזה יכול לקחת כיוון מסוים וזה יעבור למסלול אחר לגמרי. כי אם היום יבואו אלי עם איזושהי טענה או שאלה לגבי החלטה שאני נותנת – אם זה בהגבלות, אם זה - - - לעיכוב יציאה מן הארץ, מהגורם המנהלי, ואני אדע להתמודד עם זה, כי אני נובעת מאותה רשות שופטת שנותנת לי את המסגרת הזאת, ואני אדע מה התפקיד שאני אמורה לעשות. מחר בבוקר, כשאני יודעת שיש איזושהי התערבות באופן המינוי שלי, איזושהי התערבות באופן של ה- אולי הצעה להעביר אותי מתפקידי – זה פוגע לי במכלול של הכלים שעומדים לרשותי. וזה דבר שאנחנו רוצים למנוע גם בתת מודע של הרשם שצריך לבצע את תפקידו.
היו"ר דוד רותם
אבל את יודעת, גם אם היינו אומרים שכל הרשמים הם חלק ממערכת המשפט, מי מגיש את התלונה נגד שופט ועדת המינויים כדי להדיח אותו? מנהל בתי המשפט. עכשיו, מנהל בתי המשפט הוא בעצם פקיד. פקיד בכיר, אבל פקיד. זה שהוא היה פעם שופט או שיש לו תואר שופט, לא משנה כלום. היום יש לו אינטרס נוראי, לצמצם את העומס. אז הוא יכול לבוא לשופט ולהגיד לו: אדוני, למה אתה דן כל כך הרבה זמן ולמה אתה לא פוסק מהר – הוא גם אומר לו.
ליאת הר-ציון
היום כבוד השופט שטיין הוא הממונה עלינו, הוא שואב את סמכותו מהרשות השופטת. ולכן, הוא נותן לנו את אותה הגנה, שמאפשרת לנו לתת את ההחלטות שהן פרופר שיפוטיות. ובקונסטלציה שנוצרת פה שנובעת מהרצון להפריד ולשייך, איך שלא תראה את זה, בסוף אנחנו כפופים לאותה מערכת ונחשבים לעובדי מדינה.


עכשיו אני רוצה לתת עוד פנים צדדיים, לגבי ההתנהלות שלי באולם. חייב קורא לי: גברתי השופטת. וכשהוא בא אלי עם פקודה של מאסר, הוא מסתכל עלי, אני מסבירה לו. הוא מבין את המשמעות של הדברים שאני אומרת, ואם זה חייב שרוצה לשלם, אז הוא יבין את כובד ההחלטה השיפוטית שלי. בתור מה – אני לא אוכל לעטות עלי גלימה. למרות שזה סממן לכאורה, שהוא – אתה יודע, תבוא ותגיד לי: זה רק סממן, זה לא אומר כלום. כללי האתיקה, לכאורה, לא חלים.
היו"ר דוד רותם
הגלימה? זה הדבר הכי נורא שיש. אני לא מבין. - - -
קריאות
- - -
היו"ר דוד רותם
אתם רוצים גלימות? יהיה פה סעיף בחוק.
שחר קטוביץ
לא, ברמה המהותית.
ליאת הר-ציון
ברמה המהותית, של כללי האתיקה. הרי יש את פסק הדין שהפנינו אליו, של ניר – שמדבר אם ראש ההוצאה לפועל הוא כן או לא, לגבי ההתייחסות אליו באולם. ושם, בית המשפט העליון עושה דיון מאד מאד ארוך, ושואב את הסמכות שלנו מחוק יסודות השפיטה. ומה - - - אבל איזה תדמית תהיה להחלטות שלנו מבחינת הצדדים, הן מבחינת הזוכה והן מבחינת החייבים? והדבר השלישי שהוא בעייתי פה מאד – זה מכניס אותנו לתוך פינה של בעיות של סמכות מאד מאד גדולות. היום אנחנו שואבים את הסמכות שלנו מהרשות השופטת. אנחנו נותנים החלטות שנוגעות ל - - - אנחנו נותנים צווים שמופנים לרשויות מנהליות אחרות והן מכבדות אותן, כי אנחנו רשות שופטת. בתור גורם מנהלי איך נעשה את זה? ונתחיל לחשוב פעמיים, אולי גם בגלל בעיות של חסינות, שנתייחס לזה, האם מותר או אסור לנו לבצע את אותה החלטה.

וכל זה עבור מה? כל הדברים האלה, כל הכשלים האלה, כל הקשיים האלה – אני יודעת שאדוני תומך בהצעה.
היו"ר דוד רותם
לא, לא. אני עוד לא תומך בשום דבר.
ליאת הר-ציון
כך הצגת. אני אומרת שמנקודת מבטנו כל כך הרבה בעיות נובעות – ובעיות שהיום אנחנו לא נדרשים להתמודד אתן, ועושים את התפקיד שלנו בצורה הטובה – וכעת צריך לחשוב איך נעשה את זה. כי אם אני צריכה לחשוב על בעיקולים טרם אזהרה או בצו שיפוטי צד ג' האם אני מוסמכת או לא, כי עכשיו אני בכובע שהוא מנהלי, אז יש לי בעיה. אני כבולה ואני לא יודעת איך להתנהג כרגע.
היו"ר דוד רותם
כן, השופט מאור.
עודד מאור
אדוני, אני חייב להודות שאני מוטרד מדברים שאני שומע היום. קודם כל, לגבי סמכות השפיטה. לרשמים, צריך לזכור: על פי חוק יסוד השפיטה סמכות שפיטה ניתנת אך ורק לבתי המשפט. הסמכויות שקיימות לרשמים, הן סמכויות מעין-שיפוטיות.
ליאת הר-ציון
ושיפוטיות.
שחר קטוביץ
חוק יסוד השפיטה.
עודד מאור
אבל חייבים לזכור: קודם כל, אני חושב שהדבר הכי טוב שנעשה, זה ההפרדה בין המערכות. בעבר – אני הייתי רשם הוצאה לפועל, הייתי גם רשם בבתי המשפט. היינו בן חורג. מערכת ההוצאה לפועל היתה בן חורג במערכת בתי המשפט, והיום, סוף סוף, יש מי שדואג, בסופו של דבר, לכל המערכת. המטרה של רשות האכיפה, בסופו של דבר, היא לבצע את פסקי הדין. לבצע את פסקי הדין שמוצאים על ידי בית המשפט. לבצע את פסקי הדין במהירות ויעילות. אסור לו, לרשם, להפוך להיות פקיד גביה. הוא לא חלק, הוא לא מערך – זה שהוא חלק מרשות האכיפה והגביה, הוא לא הופך להיות בעל צד כזה או אחר. שיקול הדעת שלו הוא מלא, שלם, וברגע - - -
ליאת הר-ציון
- - -
עודד מאור
אני אומר – סליחה, גברתי – אני חושב שברגע שרשם יהפוך, יראה את עצמו, כפקיד גביה, הוא מועל בתפקידו והוא צריך ללכת הביתה. לא יכול – אני שומע דברים, אני לא מאמין שאני שומע. זו מערכת מנהלית בסופו של דבר, שיש לה - נכון, יש להם גם סמכויות מעין-שיפוטיות, שמשליכות על הצדדים. קיימות מערכות כאלה מקבילות – רשם המקרקעין, למשל, יש לו סמכות ליתן פסקי דין. אנחנו מבצעים את פסקי הדין שלו במסגרת ההוצאה לפועל.
שחר קטוביץ
כתוב בחוק שהסמכות שלו היא סמכות שופט, דרך אגב. כתוב. כתוב בחוק.
היו"ר דוד רותם
רבותיי הרשמים.
עודד מאור
הסמכויות שלו – הוא איש מנהלה. הוא איש מנהלי, הוא לא שופט. יש לו סמכויות כשירות. אני חושב שכשאנשים מגיעים אליו לדיון, עדיין מכבדים אותו ורואים אותו. הסמכות שלו לא נובעת, והכבוד שנותנים לו זה לא מהגלימה שהוא לובש או לא לובש, אלא ממה שהוא מייצג. הרשמים כן מייצגים את שיקול הדעת שחייב להיות להם. חייבים, באמת – אני חוזר ואומר: אסור לרשמים לרגע לחשוש שמישהו יפגע בשיקול הדעת. אני חושב שהחוק, כמו שהוא היום, מעגן ושומר עליהם יותר. למשל, עד היום לא כתוב בשום מקום שאין לרשם מרות זולת מרותו של הדין.
שחר קטוביץ
חוק יסוד השפיטה.
עודד מאור
חוק יסוד השפיטה חל, שימו לב, על שופטים.
שחר קטוביץ
וגם על רשמים. יש בחוק יסוד השפיטה סעיף רשמים.
עודד מאור
יש לנו הגנות. זה שאני הופך להיות גורם מנהלי, זה לא פוגע בשיקול הדעת שלי. הסמכויות הן של – שימו לב: כל הסמכויות הן לרשמים. לא למר מדיוני או למנהל רשות האכיפה. הסמכויות המעין-שיפוטיות הן של הרשמים עצמם. וצריך לזכור את זה. אבל המטרה היא אחת: לבצע את פסקי הדין, לא לגבות חובות. לא לגבות. ואני בטח לא מייצג צד אחד, כזה או אחר. ואסור לראות את זה ככזה.
היו"ר דוד רותם
את המשפט האחרון לא הבנתי. מה זה לבצע פסקי דין ולא לגבות חובות. מה אומר פסק הדין?
עודד מאור
יש פסקי דין – פסק הדין אומר, לצורך העניין: צריך לפנות את האדם מביתו. פסק דין לפינוי. אני מבצע את פסק הדין. אני לא גובה חוב. אם פסק הדין אומר שאדוני חייב 100 שקלים, אני לא גובה את ה-100 שקלים, אני מבצע את פסק הדין. זו התפיסה שלי.
היו"ר דוד רותם
אני מציע שתגיד את זה למדיוני – מדיוני, אתה אל תביא לי בעוד חודש דוח על מערכת ההוצאה לפועל ותגיד לי: גביתי כך וכך. זה לא משנה. אתה רק תכתוב לי דבר אחד: ביצעתי x פסקי דין, אבל ביצעתי אותם.
דוד מדיוני
בסדר, אני לא חושב שיש חוק אחד שכל כך הרבה דוחות במהלך השנה צריך להגיש לוועדת חוקה – אנחנו עושים את זה בהנאה רבה. אין לנו בעיה עם זה.
היו"ר דוד רותם
בוודאי, בוא נאמר ככה: כי אתם כל פעם רוצים שאני אתן לכם עוד ועוד, ואני רואה שאני צריך לבדוק אתכם כל פעם.
דוד מדיוני
במשרד של ענת הר-אבן יש לוח שלם של גאנט, רק כדי שהיא לא תפספס את מועדי הדיווח.
היו"ר דוד רותם
טוב מאד.
עודד מאור
הנשיא ברק, אני זוכר ששמעתי אותו כשהייתי בנציבות הרשמים. ישבנו, והוא אמר: התפקיד שלי, הרשות השופטת, זה לכתוב פסקי דין. אני לא מבצע את פסקי הדין. מבצעת את זה, צריכה לבצע את זה, רשות מנהלית. כך גם כתבה הגברת שטרסברג-כהן בוועדה שישבה לפני למעלה מעשר שנים. ישבו שם עורכי דין, ישבו אנשי אקדמיה, ישבו אנשי מערכת בתי המשפט – כולם ראו את זה כמערכת ביצועית מנהלית. זה חס וחלילה, חס וחלילה, לא גורע מהסמכויות. זה לא פיגוע בשיקול הדעת, ואסור שזה יפגע בשיקול הדעת. שיקול הדעת הוא עצמאי והוא חייב להישאר עצמאי. וככה אני רואה את החוק. אני לא רואה פגיעה במעמד, אני דווקא רואה שמחזקים אותו, אני לא רואה פגיעה ולבטח אין פגיעה בשיקול הדעת.
שחר קטוביץ
אפשר? – אני מעריך מאד את כבוד השופט מאור באופן אישי, והוא יודע את זה, אבל צריך להבחין: ההפרדה בין מערכת האכיפה ומערכת בתי המשפט היא מעשה עשוי, רבותיי, גם ארגוני החייבים. מעשה עשוי, גמור. מערכת האכיפה היא מערכת מנהלית. באופיה, במהותה, בתפקידה. לעומת זאת, רשמי ההוצאה לפועל, שזה – השלמת הניתוח הקיסרי, נקרא לזה, ניתוח ההפרדה, יש לנו בעיה. כי ההכפפה המוגדרת, המובנית, למערכת – כי בסופו של דבר, נכתוב כמה שנכתוב סעיפי כותרת של - -
היו"ר דוד רותם
עצמאות.
שחר קטוביץ
עצמאות: "אין מרות זולת מרותו של הדין" – בסופו של דבר, אני אגיד לכם סוד קטן: גם רשמי ההוצאה לפועל הם בני אדם.
היו"ר דוד רותם
גם, לרבות מי?
קריאה
גם שופטים.
שחר קטוביץ
רשמי ההוצאה לפועל – אני יכול לדבר בשם רשמי ההוצאה לפועל. רשמי ההוצאה לפועל הם בני אדם. וכשאתה יודע שמי שמינה אותך – בוועדה לבחירה ישב המנהל. אני לא מדבר על מר מדיוני, החוק לא חל מעכשיו לעוד יומיים, הוא חל לעוד 20 שנה. ומחר יבוא מנהל חדש, והוא מרים טלפון לרשם, ואומר לו: אדוני הרשם – זה שמיניתי אותך אתמול – מה זה ההחלטה הזאת? מה פשרה? והרשם, מה לעשות, הוא בן אדם, במיוחד שהוא רשם, עוד אין לו שום ניסיון ושום דבר, הוא ייתן החלטה מתקנת ולצערי הרב זה סיכון שקיים. במיוחד בכפיפות מנהלית מובנית וברורה, במיוחד שהוא יכול לפטר, בהינף יד, גם בהינף נציבות. ועם כל הכבוד להכפפה, יש פה בעיה מובנית. כללי האתיקה השיפוטיים לא חלים יותר, רבותיי, לטוב ולרע. אבל מחר אנחנו יכולים – בעיסוקים נוספים, בהתאם, כמובן, לכללי התקשי"ר, אבל יש סעיפים רבים שלא חלים מכוח חוק בתי המשפט.
היו"ר דוד רותם
מה רע בזה? מה אכפת לכם? אתם תהיו מוזמנים לכל מסיבות יום העצמאות של החשובים.
שחר קטוביץ
אנחנו תמיד שמחים להיות מוזמנים, ותמיד שמחים לקבל את החיבוק האוהב של מערכת האכיפה והגביה, ובמיוחד שהמנהל הנוכחי עושה עבודה באמת מוצלחת, וגם ועדת מאור – אני לא יודע אם עמדתו של השופט מאור היא עמדת הוועדה, כי לדעתי לא היה דיון בוועדה על הסוגיה הזו, שזה חבל לי, אני חייב לומר, כי זו ועדה סטטוטורית מוגדרת – אבל בלי שום קשר, צריך להסתכל על הדברים בעיניים פקוחות ומפוכחות. אי אפשר – אנחנו עושים פה תיקון, והחוק, כמו שהוא כרגע, יהיה בכייה לדורות. וצריך להסתכל על זה, באמת, בראיה רחבה. אנחנו בני אדם, כולנו בני אדם ומחר – הליך - - - זה דווקא לטובת החייבים, לרעת הזוכים – מחר מתקשר אליך הממונה ואומר לך: תשמע, יש עכשיו בעיית תדמית של הרשות, כי עכשיו עושים כמה פינויים והיו תקשורתיים, יש תקשורת במקום של הפינוי ועכשיו יש פינוי, בדיוק הגישו לך בקשה לעיכוב הליכים – אולי תעכב את הפינוי? רק לכמה שעות. רבותיי - -
דוד מדיוני
אני לא מאמין. בחיי שאני לא מאמין.
שחר קטוביץ
אני חייב להגיד משהו שאולי יהמם אתכם, זה משפט שאולי יהיה קצת קיצוני – אני לא מדבר בחלומות באספמיא, והמבין יבין.
היו"ר דוד רותם
הרשם קטוביץ, אני מוכרח להגיד לך דבר אחד. קודם כל תגיד לי למה אתה חושב, שכשאתה כפוף למערכת המשפט זה לא יכול לקרות? אתה יודע, אנחנו מקבלים כל שנה סקר אמון הציבור במערכת בתי המשפט, וכל הארגונים וכל הדברים האלה, ובדיוק עכשיו מעמדה של הרשות השופטת הוא בשפל, כי נתנו כל מיני פסקי דין וכל מיני פינויים וכל מיני דברים אחרים, ואם תרצה את הרשימות תבוא אלי, אני אתן לך, כי יש לי אותן במחשב. ואז אתה מקבל טלפון מדובר מערכת בתי המשפט.
שחר קטוביץ
הדובר יכול לפטר אותי?
היו"ר דוד רותם
אתה רוצה שאני אגיד לך משהו? גם הדובר של הרשות לא יכול לפטר אותך.
שחר קטוביץ
נכון.
היו"ר דוד רותם
אתה שואל אם המנהל יכול לפטר אותך? – הוא יכול להגיש אותך לאותה ועדה. גם מנהל בתי המשפט יכול לשלוח אותך לוועדה.
שחר קטוביץ
נכון, אבל יחי ההבדל. גם שמה, בוועדה לבחירת שופטים, היום, בחוק בתי המשפט, זו הוועדה לבחירת שופטים, זו לא הוועדה לבחירת רשמים – שאני, דרך אגב, לא יודע, בשביל מה צריך עוד יצור כלאיים סטטוטורי.
היו"ר דוד רותם
לא, לא. לא. הוועדה לבחירת שופטים, גם היום, לא ממנה רשמים.
שחר קטוביץ
אני יודע, אני יודע. ואולי הגיע הזמן שהיא כן תמנה. במיוחד כאלה שיהיה ספק לגבי שפיטה, לגביהם. אבל זו המלצתי, שאני אזרוק את זה כהצעה לחלל הדיון, אני לא בטוח שהיא נכונה, יש לה חסרונות רבים, יש לה יתרונות רבים.
היו"ר דוד רותם
רק חסרונות.
שחר קטוביץ
גם יתרונות.
היו"ר דוד רותם
אין לה אף יתרון, תאמין לי, רק חסרונות.
שחר קטוביץ
גם יתרונות, אבל בסדר. אני מוכן לדון בסוגיה.
ליאת הר-ציון
אדוני, אני רק רוצה להשלים: ניתנה פה השוואה למפקח על הבתים המשותפים. בחוק המקרקעין הוקנו למפקח סמכויות כשל שופט שלום. כתוב שלמפקח הדן בסכסוך, כל הסמכויות שיש לשופט בית משפט השלום הדן, בתביעה אזרחית. אז אם רוצים להקנות גם לנו סמכויות כשל שופט שלום על מנת לשמר את העצמאות שלנו, כפי שנעשה בחוק המקרקעין על מנת לשמר את עצמאותו השיפוטית, כדוגמה, זה לא נקרא כאן וזה לא נעשה כאן, ובכל הכבוד אני מנסה שוב לחזור לאותו מקום שבו קיימת כפיפות של הממונה שלנו למנהל של רשות האכיפה והגביה, שצריכים עדיין לדעת ולהכיר את המשמעות של זה, ולשקול אולי כפיפות נוספת, לנשיא בית המשפט העליון, או כפיפות - - -
קריאה
מנהלית.
ליאת הר-ציון
מקצועית, לגורם שנובע מהמערכת השיפוטית.
דוד מדיוני
קודם כל, אני בהחלט מכבד את החברים הרשמים שלנו כאן, הם רשמים מצוינים, אמרתי את זה גם בפתיחת דבריי. אם יש משהו שאני חווה אותו בשנתיים האחרונות, ועדיין אני ממשיך קדימה בלי להפסיק, זה הפחד משינוי. מה שאנחנו שומעים מכבוד הרשמים כאן, זה הרבה פחד משינוי. אני לא חושב, מהצד שלהם, כפי שזה מוצג, שיש להם מטריה ואכסניה חמימה ונעימה שממנה הם שואבים את הסמכויות השיפוטיות שלהם ממערכת השפיטה. אף אחד ממערכת השפיטה לא רואה אותם ולא מדבר אתם, זה נשמע יותר מדי טוב ממה שקורה בשטח יום יום. מה שאני כן יודע, שהרשמים – וגם בנושא הזה מנהל בתי המשפט הניח את דעתם וגם הנשיאה, דרך אגב, ואני שוב חוזר ואומר – אותה מערכת, שאליה הם כל כך רוצים להשתייך, הם קודם כל רוצים להשתייך כי הם חושבים, ושמעתי את זה מחבריהם – ואני מקבל את זה, אני רק לא מקבל שבגלל זה עושים או לא עושים שינויים ארגוניים ומקדמים את הממשלה – הם רוצים להיות במערכת שיותר קל להם להתמנות בה לשפיטה. וזו האמת לאמיתה, בוא נקרא לילד בשמו.
שחר קטוביץ
נכון. נכון.
דוד מדיוני
שנייה. וזה מה שמעניין אותם, וזה לא מה שצריך לעניין. אני חושב שרשות כזו, כמו רשות האכיפה והגביה, יש שם מקצוע מורכב וחשוב - - -
היו"ר דוד רותם
עוד פעם, תסביר לי את מה שאמרת, כי זה בכלל לא מובן לי.
דוד מדיוני
אני אומר שהרשמים – זו, דרך אגב, נציגות של הרשמים הצעירים יותר, מאד נחמדים, דרך אגב.
היו"ר דוד רותם
אתה מבין שזה, מה שעכשיו אתה עושה, זאת הטענה שלהם.
דוד מדיוני
לא, ממש לא. אין שום קשר. אמר שחר וגם חבריו: בחיים - - -
היו"ר דוד רותם
משה גל בחיים שלו לא היה יושב פה ואומר: אלה השופטים הצעירים והנחמדים וכולי וכולי.
דוד מדיוני
נכון.
היו"ר דוד רותם
החברות הזאת, היא המטרידה אותם, והיא גם מטרידה אותי.
דוד מדיוני
אני חושב שחברות היא דבר חשוב. אם תהיה גם חברות, דרך אגב, במערכות אחרות - - -
היו"ר דוד רותם
אני בחיים שלי לא הייתי חבר של שופט.
דוד מדיוני
אבל אתה לא עבדת אתם. אני - - -
היו"ר דוד רותם
אני לא עבדתי אתם?
דוד מדיוני
לא, אתה בא ועומד בפניהם, אני עובד אתם. זה לגיטימי וזה תקין.


מה שאני חושב, ואני יודע מבפנים, שהרשמים, מה שמטריד אותם, זה שבתוך מערכת השפיטה יהיה להם קל יותר להתמנות לשופטים. וזה בעצם מה שלא מניח את דעתם.
היו"ר דוד רותם
כי זה הולך מרשם לשופט?
שחר קטוביץ
זה נכון, אני יכול להגיד את הדברים. זה נכון – אני אגיד את זה בצורה מאד בוטה – כל רשם שבא להיות רשם בית משפט, יש לו כוונה. הוא לא בא בשביל להיות פקיד גבייה וגם לא בשביל להיות רשם ההוצאה לפועל, עם כל האהבה והכבוד לסוג האוכלוסייה הקשה שאתה מתמודדים רשמי ההוצאה לפועל. כולם באים מתוך הבנה שזו בהחלט חשיפה למערכת השיפוט. לפי ההפרדה, כמו שהיא מוצעת – אני לא מסתיר כלום – המערכת תיצור הפרדה מוחלטת של רשמים, הרשמים הללו אין להם אופק קידום, ומטבע הדברים גם איכות האנשים הצפויה לבוא תהיה נמוכה. ולצורך זה אני חייב לומר שלעת הזו, למיטב ידיעתי – אני חייב לומר את זה לאדוני גם, ואם אדוני יודע במה מדובר גם – יש רשמים שכבר, מה שנקרא: בקנה, ואני שמעתי מהם שהם אומרים: אנחנו לא רוצים להתמנות. למה אנחנו לא רוצים להתמנות? כי אנחנו מעדיפים – אחרי ההפרדה, אנחנו נתמודד לרשמי בית משפט. בשביל מה לנו לבוא להיות רשמי הוצאה לפועל?
דוד מדיוני
בסדר.
היו"ר דוד רותם
עכשיו, קטוביץ, בוא אני אגיד לך שני דברים: כמה רשמי הוצאה לפועל יש?
דוד מדיוני
51.
שחר קטוביץ
51, זה יהיה 52, אבל תלוי, יש רשמים לפני התיקון, רשמים אחרי התיקון.
היו"ר דוד רותם
50, לא חשוב. אתה רוצה שאני אגיד לך משהו? בוא, אני אגיד לך דבר אחד: 50, 40, 30 – עד שה-30 האלה יתמנו לשופטים, תאמין לי, אני ואתה כבר נהיה בפנסיה מוקדמת.
שחר קטוביץ
אני מקווה שאני לא אהיה בפנסיה מוקדמת.
היו"ר דוד רותם
תאמין לי, בפנסיה. אני אומר לך. אני רואה מה שקורה. אני יודע כמה שופטים יתמנו בשנים הקרובות לבתי משפט השלום, אני יודע כמה עורכי דין מבחוץ יכנסו, אני יודע כמה רשמים עברו את הקורס וכמה לא עברו את הקורס. תאמין לי, אם המחשבה שרשמות היא קרש קפיצה למערכת – תמחקו את השיקול.
שחר קטוביץ
דרך אגב, הרשמים החדשים, כולם עברו את הקורס לרשמות.
היו"ר דוד רותם
לרשמות.
שחר קטוביץ
לא, הוכרו – דרך אגב, זו גם שאלה מעניינת, איך הם ימונו, ומי יעשה את הקורס, וכולי, אבל זה כבר דיון - - -
היו"ר דוד רותם
לא, לא. לא.
שחר קטוביץ
אני לא רוצה להיכנס לשמה. אני לא רוצה להיכנס לפינה, לקורס ולוועדה. אבל אני אומר: היום, על פי מדדי הוועדה לבחירת שופטים, הם יכולים להתמנות כרשמי בית משפט לפי המדדים של הוועדה לבחירת שופטים. כלומר: יש להם את ההמלצות, עברו את ועדת המשנה – כלומר, בקונסטלציה דומה לוועדת המשנה, זה גם - - - בעמדה שלנו, ועשו את הקורס ועברו אותו בהצלחה לשיטת המערכת השיפוטית.
היו"ר דוד רותם
עברו אותו באיזו הצלחה?
שחר קטוביץ
כרשמים. אבל יפה, הם עברו אותו כרשמים. הם לא נמצאו לא כשירים לחלוטין. לא, כי אני מדבר על הטענה שאומרת שישנם כאלה שהם רשמים ותיקים והם יהיו ותיקים, והם יישארו בתוך המערכת לאורך שנים רבות. זה לא החדשים.
היו"ר דוד רותם
אתה יודע, יש לי עוד הצעת חוק ששוכבת על השולחן לגבי סמכויות רשמים.
שחר קטוביץ
נכון, 50,000 ₪.
היו"ר דוד רותם
ואחד הדברים שאני מתנגד שם בכל תוקף – כי אני מקבל את המלצות הוועדות והמלצות הקורס. ואני מוכרח לומר לך שלא פעם ולא פעמיים אני נתקל בהמלצת קורס: "ראוי לשמש כרשם, בוודאי לא שופט". עכשיו, אתה מבין, כשאומרים לי דבר כזה, פירושו של דבר שסגרו לך את הדלת להיות שופט. עכשיו, אם עברת את הקורס הזה ובעוד ארבע שנים התיק שלך יגיע לוועדה, אתה מחוסל.
שחר קטוביץ
נכון.
היו"ר דוד רותם
לכן טוב לכם שאתם לא בתוך המערכת. כי אם מחר אתה תגיש מועמדות לשיפוט, אתה תבוא לוועדת משנה, נשלח אותך לקורס. ואז יכול להיות שיהיו לך תוצאות אחרות, שיעבירו אותך. היום, מצבך פחות טוב.
שחר קטוביץ
בתור אחד שעבר את הקורס – אני, הדוגמה שלי לא טובה.
היו"ר דוד רותם
בסדר. קורס רשמים.
שחר קטוביץ
לא, אני דווקא עברתי קורס שופטים. אבל זו לא הסוגיה.
ליאת הר-ציון
אני רק רוצה להשיב: אני לא חושבת שצריך לצייר את המאבק שלנו כמאבק לקידום אישי. אנחנו באנו לפה, באמת, מתוך רצון לבצע את התפקיד שלנו בצורה הטובה ביותר, המשפטית ביותר, לתת את השירות הטוב ביותר לציבור, הן של הזוכים והן של החייבים. אני חושבת שלא נכון לקחת אותנו לאותה פינה ולהגיד, שבאנו לפה כדי להיאבק רק על הקידום שלנו. זה ממש לא נכון, כי לא היינו עושים את הדרך הזאת עד לפה ומגישים נייר עמדה כל כך מלומד, עם הרבה מאד השקעה, כדי להביע את הרעיונות שלנו, ולא מסתתר מאחורי זה רק רצון לאופק שיפוטי.
שחר קטוביץ
זה לא רק, אבל האופק השיפוטי הוא חלק מזה.
היו"ר דוד רותם
לא קיבלת רשות דיבור.
שחר קטוביץ
בסדר גמור. אפשר?
היו"ר דוד רותם
לא, לא. קודם כל לאה.
לאה רקובר
אני מרגישה חוסר נוחות מהאמירה של רשם קטוביץ - -
ליאור שפירא
חוסר נוחות גדולה.
לאה רקובר
שכאילו היחידים שפועלים על פי הדין, ומרותו של הדין כל הזמן לנגד עיניהם הם הרשמים, ואילו אנשי המנהל - - -
קריאות
- - -
שחר קטוביץ
חס וחלילה, אני לא אמרתי דבר כזה.
היו"ר דוד רותם
לאה, הוא לא התכוון. אנחנו כולנו יודעים שבהיותך היועצת המשפטית את מאד מקפידה, כל הזמן, שהגופים יפעלו על פי דין, וזה כל היועצות המשפטיות. את יודעת מה? בואי נאמר ככה: אני לא הייתי אף פעם מוכן לפעול לפי הדין. אבל את רואה – יושבת לידי יועצת משפטית שכל הזמן מחזיקה את הפטיש, בום, לפעול לפי הדין. היועצים המשפטיים פועלים על פי דין.
לאה רקובר
אני לא התכוונתי ליועצים המשפטיים, לא, אבל התכוונתי למדיוני, פשוט לא היה לי נעים להגיד.
שחר קטוביץ
לא, ממש לא מדיוני. ממש לא.
קריאות
- - -
לאה רקובר
לכאורה יוצא, שכל חמש דקות הוא משנה את עמדותיו.
ליאת הר-ציון
זה לא היה פרסונלי. שום דבר כאן לא היה פרסונלי. רעיונית.
ורדית דמרי מדר
- - -
היו"ר דודו רותם
לא, לא. רבותיי, רק לי מותר לקרוא קריאות ביניים. אף אחד לא מדבר פה בלי רשות דיבור.
שחר קטוביץ
לא אמרתי דבר כזה.
היו"ר דודו רותם
זה כמו בבית משפט.
לאה רקובר
אני רק רוצה להגן על פקידי הציבור, גם יועצים משפטיים ושאינם רשמים.
היו"ר דוד רותם
לא היה לנו שום ספק שמדיוני פועל רק לפי הדין. לכן הוא תמיד בא שנשנה את הדין. אבל שיהיה לך ברור דבר אחד: מה שאמרו הארגונים עם הפניה הזאת – את יודעת מה? זה באיזשהו מקום מסתובב לי בראש. כי אני לא בטוח שזה נכון לפעול כך. כי אני לא בטוח שזה נכון לפנות לראש אגף מערכת הגביה, כדי שהוא יתערב בהחלטה.
לאה רקובר
בסדר גמור.
דוד מדיוני
לא היה כדבר הזה.
היו"ר דודו רותם
לא היה כדבר הזה.
דוד מדיוני
לא היה כדבר הזה. חד משמעי.
ורדית דמרי מדר
אז אתם צריכים לתבוע תביעת דיבה את לשכת עורכי הדין. זה פורסם באתר שלהם.
היו"ר דוד רותם
לא, לא, רבותיי, תעשו לי טובה. את האתר של לשכת עורכי הדין ואת לשכת עורכי הדין תוציאו לי מהתמונה.
ורדית דמרי מדר
זה נאמר בהומור.
היו"ר דודו רותם
לא, רק זה עוד חסר לי להתעסק אתם. יש לי את שפירא, זה מספיק.
דוד מדיוני
דוד, רק ככה, כדי להסביר על מה מדובר: מדובר על כך שהיום, כשיש רשות אכיפה וגביה שמתמקדת בתחום של אכיפת פסקי הדין - - -
היו"ר דודו רותם
ביצוע פסקי הדין.
דוד מדיוני
ביצוע פסקי הדין, אנחנו כל הזמן בודקים את עצמנו וניגשים אל הרשמים, ולכן מזכירי הלשכות, שתפקידם להזכיר ולהפנות את תשומת לב הרשמים, מפנים מעת לעת לרשמים סוגיות, כמו לדוגמה אוסף אדיר של תיקים שנפתחו ולא בוצעה בהם המצאה על פי דין. ואומרים לרשם: תחליט. זו סמכות עזר נכונה, ואם לא נעשה כך נחזור שוב לעידן שמערכת ההוצאה לפועל הולכת ותופחת ומגיעה לשום מקום. אני חושב שזו החלטה נכונה, זו פעולה חיובית, ואי לא מבין בכלל איך היא מוצגת פה, בטח לא על ידי עמותת ידיד, כי זה גם אמור להגן על חייבים, שיפעלו אחרי שנים, אחרי שתהיה המצאה והחוב יגיע למימדים שהם קורסים. אני בכלל לא מבין אותך - -
ורדית דמרי מדר
אני אשמח לענות.
דוד מדיוני
אבל לסיכום, כבודו, רק של מה שהיה כאן ב"סשן" האחרון. יש הרוצים שמערכת כזו גדולה ומורכבת תתנהל בצורה דו-ראשית. אני חושב שזה לא נכון ואנחנו נתנגד לזה, ואני מבקש שוועדת חוקה תאפשר לנו לנהל, תוך כדי כל המנגנונים ששמנו, כדי לתת את אי התלות המתבקשת. תודה.
היו"ר דודו רותם
טוב. תודה, רבותיי.
ליאור שפירא
אפשר מילה?
היו"ר דודו רותם
כן. מילה אחת, אבל, כי אני חייב לגמור. עוד מעט אני אקבל תלונה.
דורית ואג
לא, אנחנו כבר בקנס.
היו"ר דודו רותם
אני כבר בתלונה.
ליאור שפירא
אז בקצרה. אני רוצה להגיד שאני מאד מאד – אני לא יכול להגיד כמה פעמים מאד – מוטרד מהדברים של הרשם קטוביץ. אני חושב שהיתה יותר מרמיזה, שהיום יש איזושהי התערבות בהחלטה של רשמים, שהיא החלטה חיצונית. היום, לפני שעשינו כל תיקון. והאמירה היותר חזקה, אחר כך, שמה שהוא אומר, שזה לא באספמיא – אני מאד מודאג מזה. אני חושב שמה שנאמר כאן – ויושב ראש הוועדה נמצא בכובע אחר, גם כן, אני חושב שצריך לבדוק את הדברים האלה. ואם יש דברים שמשפיעים היום על הרשמים, שזה נורא ואיום, בצורה חיצונית – הכוונה, כמובן, לא היתה לראש הרשות – אם כן לעשות פינוי או לא לעשות פינוי שזו היתה הדוגמה, זה נורא ואיום. זה דבר שלא יכול להיות דקה אחת, וצריך לעצור את זה לפני שקורה עוד דבר אחד, ואני רוצה להגיד לכם שפעם, אגב, ללשכת עורכי הדין – לא יודע אם זנחנו את הרעיון הזה – בכלל היה רעיון לבטל את מוסד הרשמים ולהפוך את כולם לשופטים. עכשיו, אם אלו פני הדברים, אני עוד יותר מוטרד.
היו"ר דוד רותם
אל תהיה מוטרד. אתה אומר, אם כך, שצריך לעשות את זה.
ליאור שפירא
לא יודע.
היו"ר דודו רותם
תביאו רק את המימון.
ליאור שפירא
קטן עלינו.
היו"ר דודו רותם
תודה, רבותיי. אנחנו נמשיך בזאת.
הישיבה ננעלה בשעה
10:55.

קוד המקור של הנתונים