ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 05/01/2011

פתיחת מסלולים מיוחדים לילדים ו/או המעוניינים להגביל את חשבון הטלפון הנייד

פרוטוקול

 
הכנסת השמונה עשרה

PAGE
30
ועדת המדע והטכנולוגיה
5.01.2011

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 74

מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה
יום רביעי, כ"ט בטבת תשע"א (5 בינואר 2011), שעה 09:00
סדר היום
פתיחת מסלולים מיוחדים לילדים ו/או המעוניינים להגביל את חשבון הטלפון הנייד -

ישיבת מעקב ודיווח.
נכחו
חברי הוועדה: מאיר שטרית - היו"ר
מוזמנים
נתי ביאלסטוק-כהן
יועץ בכיר למנכ"ל, משרד התקשורת

קובי שמש
יועץ שר התקשורת

עו"ד מוהנד נאסר
יועץ משפטי, משרד התקשורת

גילה ורד
מתמחה, לשכה משפטית,משרד התקשורת

מיטל בשרי
מנהלת תחום טלקומוניקציה, המועצה הישראלית לצרכנות

שלומי דגן
כלכלן, המועצה הישראלית לצרכנות

עו"ד כרמית פולק
לשכה המשפטית, המועצה הלאומית לשלום הילד

לירון גולדנברג
מנהל רגולציה, חברת מירס תקשורת

ליאור פרי
מנהל פתוח עסקי חברת MTS – פיתוח תוכנה

עו"ד ירון לוינסון
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות
יוליה מרוז
רגולציה, חברת פלאפון

עמית לנג
מנהל אגף בכיר רגולציה ופיתוח עסקי, חברת פרטנר

אורי שטיין
מנהל מחלקת רגולציה וקשרי מפעילים ממשל בחברת פרטנר

דורי צ'יקו
חברת סלקום

רועי גולדשמיט
מרכז המחקר והמידע של הכנסת

שמואל חן
דובר הוועדה
מנהלת הוועדה
ענת לוי
רשמה וערכה
יעל - חבר המתרגמים בע"מ
פתיחת מסלולים מיוחדים לילדים ו/או המעוניינים להגביל את חשבון הטלפון הנייד -

ישיבת מעקב ודיווח.
היו"ר מאיר שטרית
שלום לכולם. אני מקיים את הישיבה הזאת כהמשך ישיבה שהייתה לפני חצי שנה בערך, בחודש יוני. כזכור לכם ערכנו כאן דיון בעקבות הצעת חוק שלי שאושרה ועברה קריאה טרומית בכנסת. הצעת החוק מציעה שאדם יכול להגביל את חשבון הטלפון שלו ושל הילדים שלו. מצב בו אנחנו נתונים היום שהורים מסתבכים בגלל חשבונות הטלפון של הילדים ובעצם אין להם שליטה על הוצאות הטלפון של הילדים. בזמנו תיארתי מצב בו 18,000 משפחות נמצאות בהליכי הוצאה לפועל בגלל חשבונות הטלפון. הן לא מצליחים לצאת מהמצב והן בבעיות גדולות עם הוצאה לפועל ועם המון צרות אחרות. חשבתי שנכון לייצור מצב שבו אדם יכול להגביל את חשבון הטלפון שלו ושל ילדיו אם הוא לא רוצה להסתבך. בעיניי יש בזה גם היבט חינוכי כי הורים שרק בלית בררה קונים טלפון לילדיהם, רק חינוכי שהילד ידע מה המגבלה שלו.


רעיון החוק היה לאפשר לאדם לקבוע תקציב לילד שלו או לעצמו וביום שהתקציב נגמר הוא יקבל התראה שהתקציב עומד להיגמר או שהוא נגמר ואז יחסמו כל השירותים, כל השיחות היוצאות, כל אפשרויות הגלישה ואפשרויות אחרות ויישארו רק שיחות נכנסות ושיחות חירום. זה הרעיון בבסיס התכנית. הרעיון היה שניתן לקבל את האפשרות בכל טלפון על פי התעריפים הרגילים ולא בתעריפים המיוחדים כמו שיש היום שהם תעריפים הרבה יותר גבוהים, בעצם הם החלשים שקונים את.Prepaid

ערכתי את הדיון מתוך מגמה להגיע לתוצאה, אני לא חייב להעביר חוק בכנסת ואם אפשר להגיע לתוצאה בהסכמה בעיניי זה עדיף. חברות הטלפון היו כולם כאן ואמרו שעד סוף דצמבר הם אכן יפעילו את התכנית הזאת ויאפשרו להגביל את החשבונות בתנאים האלה. נכון לעכשיו עד סוף דצמבר אף אחד לא חזר אלי. לא קיבלתי שום דיווח מאף חברת סלולר שחזרה ואמרה כן עושים או לא עושים. הישיבה הזאת נועדה כדי לשמוע איפה אנחנו עומדים.

אני אומר לכם בצורה הכי ישרה שאם בתום הישיבה הזאת נתרשם ששום דבר לא נעשה אני אחזור לדיונים בחוק ואחזיר את החוק במהירות גדולה מאוד. כעת אני לא אחכה ותוך שבועיים אני יכול להביא את החוק לקריאה שנייה ושלישית. במהירות גדולה מאוד כי אני חושב שהעניין עובר את הסף. הייתי הגון ונתתי חצי שנה לחברות להתארגן. חשבתי שצריך זמן כי הבנתי מהחברות שצריך זמן התארגנות, נתתי זמן ולא מיהרתי לשום מקום, לא ערכתי לאף אחד שימוע. הרעיון היה לעשות את זה בהסכמה. אני מעדיף לעשות את זה בהסכמה ככל שאפשר ופחות בחוק - אם אפשר.

אני אתן תכף רשות דיבור לכל החברות ואבקש לשמוע מה נעשה, איפה הייתם. קראתי בעיתון פרסומים ושמעתי שמשרד התקשורת החליט לעשות, התעורר בבוקר לעשות שימוע כי הוא הבין שזימנתי ישיבה לדון בזה אז אם נשאר חוק שהם לא התנגדו לו והעבירו אותו בחוק ההסדרים אז גם את החוק הזה הם רוצים לעשות שימוע. אין לי שום התנגדות שהם יעשו שימוע, זו זכותו של שר לעשות שימוע למי שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה.
נתי ביאלסטוק-כהן
אני ארצה להתייחס לזה.
היו"ר מאיר שטרית
בבקשה נציג משרד התקשורת שיושב כאן בבקשה.
נתי ביאלסטוק-כהן
כשאנחנו ישבנו כאן לפני חצי שנה יחד עם החברות באמת הייתה הבנה שכל החברות מתכוונות ללכת למהלך עם איזה סוג של הסכמה. גם אז דומני נאמר שאנחנו חושבים שהתהליך לעגן את החובה לייצר כאלה מסלולים צריך להיות באמצעות תיקון הרישיונות של החברות הסלולר ולא באמצעות חקיקה ראשית. חשבנו שנפעל במקביל במישור הזה. כדי לתקן רישיונות אנחנו צריכים ללכת בהליך שימוע. אנחנו פונים לחברות ומקבלים את עמדתן והתוצאה של התהליך הזה, יש בו אינטראקציה אחת או שתיים לפחות, בסופו של דבר יהיה תיקון רישיון - - -
היו"ר מאיר שטרית
כדי להבטיח את המסלולים האלה.
נתי ביאלסטוק-כהן
כן. כדי שהמסלולים יובטחו. גם אנחנו הרגשנו מחויבים ללוחות הזמנים שאתה הקצבת. כמו שאתה יודע גם בלי קשר לחוק ההסדרים עסקנו בצורה מאוד אינטנסיבית במשרד בהרבה מאוד פעילות מול חברות הסלולר בהקשרים של תיקונים צרכניים ושל תיקונים רגולטורים מסוגים שונים.
היו"ר מאיר שטרית
אני מברך עליהם.
נתי ביאלטסטוק כהן
אני מתאר שלא תגיד אחרת. בין היתר הדבר הזה היה בתור בסדר העבודה ונכנס ללוחות זמנים שדובר עליהם כאן. כרגע השימוע יצא לאוויר והחברות נתבקשו להגיב. קיבלנו תגובות בימים האחרונים, אנחנו צריכים ללמוד ולהבין אותן משום שאנחנו באותה רוח של הסכמה לא רוצים לכפות עליהם דבר שהוא בלתי אפשרי. מאחר ויש כאן היבטים טכנולוגיים מאוד מורכבים מהחברות, אנחנו רוצים לוודא שאנחנו נכניס לרישיון משהו שיוכלו לעמוד בו ושלא יאיים את הרעיון של הגנה על חשבון הבנק של ההורה לצורך העניין. כלומר הרעיון של מסלול שיהיה מוגבל בסכום ושינתנו כל השירותים במקביל ובמחירים סבירים, אותם מחירים הקרובים יותר לחבילת המשפחה שאבא קונה.
היו"ר מאיר שטרית
ראשית, אני מברך את יוליה מרוז ללידת הבן. מזל טוב ואנחנו שמחים לחזרתך לעבודה. ברוכה הבאה. בבקשה נשמע את החברות.
דורי צי'קו
מאז הדיון האחרון שהיה ביוני, חשוב להגיד שבדיון עצמו היה נושא מרכזי והוא תכניות עם הגבלת תשלום. דובר שאפשר לעשות אותו עד סוף השנה, תלוי שיהיה שימוע כדי שנדע את הכללים שעלינו ליישם. דובר בשולי הדברים על התראות על גלישה שחורגת ודברים כאלה. לאור העובדה שלגבי הנושא המהותי היינו צריכים לחכות לשימוע אמרנו שבינתיים ניישם את הנושא השני. בסמוך למועד בו היה הדיון יישמנו התראות לגבי חבילות גלישה. התראה בה מנוי שחורג מקבל התראה.
היו"ר מאיר שטרית
מה זה קשור?
דורי צ'יקו
אני מתייחס לנושאים שעלו. עם הנושא המהותי של התכניות המוגבלות המתנו בעצם לשימוע שהמשרד יערוך.
היו"ר מאיר שטרית
אתם התחייבתם כאן לגמור את זה עד סוף דצמבר.
דורי צ'יקו
אפשר גם לעבור על הפרוטוקול. נאמר בצורה מפורשת שהשישה חודשים של הביצוע עד סוף השנה הוא תלוי קביעת הכללים. נאמר גם בצורה מפורשת על ידי המשרד שהכללים יקבעו. יותר מזה אנחנו גם פנינו למשרד ואמרנו שאנחנו צריכים לדעת מה ליישם. מהמשרד אמרו לנו, וכמו שגם נתי ביאלסטוק-כהן אומר, "אנחנו עובדים כרגע בשיא האינטנסיביות על משהו אחר ומיד לאחר מכן נקבע את זה". אנחנו המשכנו למרות שעדיין לא נקבעו כללים. התחלנו את שלב האפיון והפיתוח של הפתרון ויש לנו כבר פתרון שחלקו כבר פותח וחלקו עדיין לא. לפני שבועיים כמדומני קיבלנו את השימוע שהמשרד הוציא. זה גרם לזה שכרגע אנחנו עוצרים את שלב הפיתוח כי אנחנו צריכים לראות מה יקבע בסופו של דבר כי חלק מהפיתוח לא עומד במה שהמשרד שאל את החברות. אנחנו מחכים לקבל את התשובה הסופית של המשרד ואז נוכל ליישם. אנחנו מעריכים את סדר גודל של היישום, בהנחה שזה יענה על מה שהערנו בשימוע כמשהו של חודשיים וחצי. באמצע חודש מרץ נוכל ליישם בצורה מלאה. שוב זה תלוי מה יקבע בשימוע.
היו"ר מאיר שטרית
במילים אחרות אתם לא עשיתם בעניין הזה דבר.
דורי צ'יקו
במילים אחרות אנחנו עשינו הרבה וחיכנו לשימוע שנקבע בדיון פה.
היו"ר מאיר שטרית
אתה אומר לי שמשרד התקשורת מעכב בעצם את הביצוע כי הוא ביקש שימוע. משרד התקשורת נכח פה בדיון כשאתם אמרתם שעד סוף דצמבר תפעילו מסלולים. זה מה ששמעתי.
דורי צ'יקו
אם יורשה לי, בדיון נאמר שאפשר לעשות את זה ואז נאמר על ידי משרד התקשורת "זה בהחלט מה שאני רואה שיצא שימוע שייתן מתווה כללי של X חבילות". נאמר "אני לא חושב שניתן לעשות את זה היום בערב" נאמר על ידי משרד התקשורת. "אבל הייתי מאוד רוצה ואנחנו נטפל בזה". אז גם דובר על שישה עשר התיקונים הצרכניים שהם צריכים קודם ליישם. אנחנו אמרנו בצורה מפורשת שהיישום הוא תלוי בהחלטות של המשרד. אנחנו לא יכולים לבוא ולפתח משהו אחד ואחר כך משרד התקשורת יהפוך את מה שאנחנו פיתחנו. לכן אמרנו גם בדיון עצמו, אם רוצים אפשר לחזור לציטוטים שנאמרו בוועדה, שהיישום על סוף השנה הוא בעצם תלוי בהחלטות שיגידו לנו מהו המתווה שלפיו אנחנו צריכים לפעול. לזה חיכנו.
עמית לנג
אכן הייתה דילמה לא פשוטה האם להמתין לשימוע של המשרד. מהניסיון של החברה, כשהיא עושה משהו המשרד עושה שימוע ולאחר מכן בדרך כלל, משתנים והפיתוחים מורכבים וזה לא פשוט. יחד עם זאת התקבלה החלטה ונכנסו לפיתוח מואץ. בשבוע שעבר השקנו שלוש תכניות שלדעתנו עומדות לחלוטין בתנאים שנתבקשנו לעשות על פי הוועדה. שלושת התכניות כוללות רמות שונות של תשלום חודשי קבוע שכולל נפח גלישה משתנה, החל מ- 58 שקלים דרך 98 שקלים או 118 שקלים. לכל אחד מהתשלומים האלה צמוד נפח גלישה מסוים, כמובן הולך ועולה בהתאם לתשלום. על התשלום הזה יכול הלקוח לטעון בכפולות של 50 שקלים כסף כמה שהוא רוצה לשלם ולהיות מוגבל בו. בהגעה ל- 75%.
היו"ר מאיר שטרית
איך הוא טוען?
עמית לנג
באמצעות זיהוי מחמיר. מתקשר בעל אמצעי התשלום ואומר שהוא לוקח את התכנית של 58 שקלים לחודש ומבקש לטעון עליה 100 שקלים נוספים לחודש.
היו"ר מאיר שטרית
הוא יכול לעשות את זה מהטלפון שלו שיש לו ביד?
עמית לנג
מי?
היו"ר מאיר שטרית
הילד.
עמית לנג
לא, כי אין לו את מספר זיהוי של האבא ואת מספר הזיהוי של כרטיס האשראי.
היו"ר מאיר שטרית
היום לבן שלי יש טלפון. אני רוצה להתקשר לחברה ולבקש להגביל את החשבון של הבן שלי בטלפון שלו. הוא יכול?
עמית לנג
לא. אם הוא לא בתכנית שניתן להגביל אז לא.
היו"ר מאיר שטרית
אתה אומר שהוא יכול להגביל. אני רוצה להגביל ואתה אומר שאתם פותחים מסלול. אני שואל האם ההורה יכול להגיד כשהוא משתמש בטלפון של הילד שלו שנמצא אצלו ביד, לבקש להגביל לחודש הזה עד ל – 200 שקלים.
עמית לנג
במסלולים האלה התשובה היא כן. הוא צריך להצטרף לאחד מהמסלולים האלה.
היו"ר מאיר שטרית
מהו שינוי מסלול. מה מחייב שינוי מסלול?
עמית לנג
תלוי באיזה תכנית הוא נמצא.
היו"ר מאיר שטרית
מהן התכניות? אתם תאמרו לו שהוא חייב להתחייב ל- 30 חודשים, 18 חודשים או שאין שום מחויבות?
עמית לנג
החל מה 1 בפברואר אין שום מחויבות.
היו"ר מאיר שטרית
אני שואל אם אין מחויבויות.
עמית לנג
אין מחויבויות במסלולים האלה.
נתי ביאלסטוק-כהן
אני רוצה להגיד שהחל מה- 1 בפברואר נגמר הנושא הזה של - - -
עמית לנג
אם היום אתה נמצא במסלול של התחיבות וכל עוד יש תוקף למסלול הזה, על פי החוק בשביל לעבור מהמסלולים האלה אתה מחויב במה שהתחייבת במסלול הקודם.
היו"ר מאיר שטרית
בסדר, יש קנסות של 8% ממוצע.
עמית לנג
אבל נניח שאתה כרגע לא במסלול ויש ילד שיש לו טלפון והוא יכול להצטרף מלבד המסלול - - -
היו"ר מאיר שטרית
לרוב הילדים יש טלפון כבר מזמן. הם לא צריכים לקנות מכשיר חדש כדי להיכנס למסלול. הוא יכול להשתמש בטלפון שלו, אדם יכול להגביל את החשבון שלו או של הילדים שלו ל- X כסף לחודש.
עמית לנג
יותר מזה, אני אשלים את התרחיש. ב- 75% כשהוא מגיע לסכום ברמה של 75% הוא מקבל התראה ב- SMS גם למכשיר של הילד וגם אם האבא רוצה הוא מקבל למכשיר שלו, הוא מקבל שוב התראה ב- 95% ואז יכול האבא בעל אמצעי התשלום להחליט אם הוא רוצה להטעין לו עוד - הוא יכול להחליט לפי בחירתו. יש שלושה מסלולים עם שלוש רמות מחירים שונות ורמות גלישה שונות. עם כל מה שדובר בזמנו בוועדה עם כל האפשרויות לגלוש כך או אחרת ולקבל שירותים כאלה או אחרים.
היו"ר מאיר שטרית
ברגע שיש חסימה אז תשארנה שיחות נכנסות - - -
עמית לנג
שיחות נכנסות, שיחות חירום ולמוקד הלקוחות של חברת אורנג'.
היו"ר מאיר שטרית
זה הכול. אותו הדבר גם בגלישה. כלומר ברגע שהוא עבר את הסכום עליו התחייב לגלישה זה נפסק.
עמית לנג
לא. בגלישה מאחר ודיברנו על היקף של כסף, אם הוא חורג בגלישה הוא עובר ליכולת הכסף שהוא טען.
היו"ר מאיר שטרית
בתקציב שלו.
עמית לנג
הוא בכל מקרה לא יחרוג מהסכום שהוא נתן בכללי. בעוד חודשיים - - -
היו"ר מאיר שטרית
מה קורה להיפך? אם בטלפון הוא השתמש יותר ופחות בגלישה, הוא עדיין יכול להשתמש בכסף של הגלישה לטלפון? גם בשני הצדדים אפשר?
עמית לנג
כן. הוא לא עובר את הסכום.
היו"ר מאיר שטרית
גם בגלישה וגם בטלפון, וב- SMS נכון?
עמית לנג
נכון.
היו"ר מאיר שטרית
אתה יכול לתת לנו פרטים על המסלולים?
עמית לנג
כן אני אתן את כל המסלולים, בסך הכול הם שלושה. 58 שקלים תשלום חודשי שווה לחמישה מגה-בייט גלישה חופשית באינטרנט, וחמישה ג'יגה לגלישה בפורטל.
היו"ר מאיר שטרית
מה ההבדל בגלישה מבחינה טכנית. מה עולה לחברה יותר אם אני גולש בפורטל או אם אני גולש במקום חופשי. מה ההבדל?
עמית לנג
יש הבדלים טכנולוגיים, יש עלויות שונות.
היו"ר מאיר שטרית
משרד התקשורת מסכים?
נתי ביאלסטוק-כהן
אנחנו שואלים את עצמנו ממש בימים האלה את השאלה שאתה שואל, אנחנו רוצים לבדוק את זה מול אותה הוראה בחוק ההסדרים שנכנסה לאחרונה שדיברה על הניטרליות של הרשת ושאסור לעשות הפלייה תמחירנית בין שירות לאפליקציות. אם זה נכנס להגדרה הזאת אני אומר לך שהשאלה הזאת מאתמול בערב היא - - -
היו"ר מאיר שטרית
באמת יש עלות נוספת אם אני גולש בפורטל או באינטרנט חופשי?
עמית לנג
יש. אנשי ההנדסה שלנו יכולים לענות.
נתי ביאלסטוק-כהן
אני לא יודע להגיד את זה כרגע. אני אומר לך שאנחנו רק כרגע התחלנו לשאול את השאלה הזאת.
היו"ר מאיר שטרית
אני אשמח לשמוע את הטיעונים הטכנולוגים. זו ועדת המדע וטכנולוגיה.
עמית לנג
אני יכול לזמן דיון טכנולוגי ויהיה ניתן להסביר את זה. בגדול זה קשור לאחסון התוכן שהוא קרוב יותר, זאת אומרת כשאתה עושה פורטל משלך אתה משמר גם תוכן משלך והוא זמין יותר לעומת גלישה.
היו"ר מאיר שטרית
אתה לא צריך לשמור שום דבר.
עמית לנג
לא. אבל בגלישה החוצה אתה הולך רחוק יותר ואתה משתמש בערוצים שהם יקרים יותר. הצינורות מגיעים לחוץ לארץ על ללונדון לפרנקפורט ויש לזה מחיר תעבורה. זה מה שאני זוכר מהסבר על רגל אחת.
נתי ביאלסטוק-כהן
הבעיה היא היחס של 1:1,000.
היו"ר מאיר שטרית
כשאני גולש.
עמית לנג
אני לא רוצה להיכנס לזה. אני לא יודע מספיק כי אני לא איש הנדסה. אם תרצו נקיים דיון מסודר. אני אומר שיש הבדלים והשאלה כמה אפשר לספוג ולראות.
היו"ר מאיר שטרית
כשאני גולש במחשב רגיל, לא בטלפון אין לי שום מגבלה. כמה שאני רוצה יום ולילה.
עמית לנג
זה לא אותו דבר. יש הבדל בין גלישה ברשת הסלולר לבין גלישה בנייח. יש הבדל במשאבי הרשת.
היו"ר מאיר שטרית
אם אני גולש באייפון?
עמית לנג
זה לא קשור למכשיר הקצה. זה קשור לאן האייפון מתחבר. כשהוא מתחבר כעת ל- ADSL של בזק זה יוצא על הקווי זה עולם לגמרי אחר של עלויות. העלויות של הקווי וחיבור האינטרנט בקווי הן שונות מהחיבור של הסלולר מאשר הוא יוצא לאנטנת סלולר. בגלל זה יש הבדלים בתמחיר, בסלולר מתמחרים לפי נפח גלישה ולא לפי קצב, בקווים מתמחרים לפי קצב.
היו"ר מאיר שטרית
זה בעיקר בישראל.
עמית לנג
לא. לא. לא. גם בעולם עכשיו זה רק מתחיל להשתנות, עכשיו מתחילים להיות תקנים של קצב.
היו"ר מאיר שטרית
אגב בארצות הברית כבר מזמן כשאתה קונה טלפון אתה מקבל גלישה בלתי מוגבלת. רוב חברות הטלפון נותנות לך גלישה בלתי מוגבלת, כמה שאתה רוצה. באותו מחיר אתה יכול לגלוש יום ולילה.
עמית לנג
בקרוב גם אנחנו נשיק תכניות.
היו"ר מאיר שטרית
כדאי אולי תהיו חלוצים.
דורי צ'יקו
לא חלוצים כי ב"סלקום" זה קיים משהו כמו שנה וחצי.
היו"ר מאיר שטרית
באיזה מחיר?
דורי צ'יקו
אני לא זוכר את המחירים המדויקים אבל במחירים לא משמעותיים יותר מחבילות מוגבלות. הוא לא שונה משמעותית ממחירים שיש לנו.
היו"ר מאיר שטרית
מהו המחיר של החבילה ללא הגבלת גלישה?
דורי צ'יקו
אני לא זוכר להגיד לך בצורה מדויקת את המספר.
היו"ר מאיר שטרית
זה לא 500 שקלים.
דורי צי'קו
ממש לא. זה 100 וקצת בשקלים.
היו"ר מאיר שטרית
אמרת שמסלול אחד הוא 58 שקלים.
עמית לנג
שכולל חמישה מגה-בייט לגלישה באינטרנט חופשי וחמישה ג'יגה לגלישה בפורטל. אפשר להוסיף טעינה בכפולות של 50. כאשר דקת שיחה הוא כמו התעריף של הפרטי, 59 אגורות ותעריף שליחת SMS הוא 65 אגורות.
היו"ר מאיר שטרית
מחירי השיחות הם כמו התעריפים הרגילים?
עמית לנג
כמו התעריפים הרגילים לסקטור הפרטי. אותו דבר יש תכנית של 98 שקלים שנותנת כבר 1 ג'יגה גלישה באתר האינטרנט החופשי וחמישה ג'יגה בפורטל. באותו אופן של כפולות של 50 עם אותו תעריף לשיחה. מסלול של 118 שקלים ששווה לשתי ג'יגה גלישה באינטרנט החופשי וחמישה ג'יגה בפורטל.
היו"ר מאיר שטרית
כלומר בסיס העסקה שלכם, כמה נפח גלישה הוא רוצה בעצם?
עמית לנג
הוא טוען את הכפולות שהוא רוצה ויש לו מחיר קבוע לשיחה ול- SMS.
היו"ר מאיר שטרית
כל אחד יכול לעשות את זה בכל טלפון?
עמית לנג
כל אחד.
יוליה מרוז
גם אנחנו בדומה לחברת לאורנג' אחרי שסיכמנו איתך כבוד היושב ראש את הנושא - - -
היו"ר מאיר שטרית
חשבתי שאתם תהיו החלוצים.
יוליה מרוז
אולי היינו חלוצים, השקנו ביום שישי מתי אתם?
דורי צ'יקו
בשבוע שעבר.
יוליה מרוז
אנחנו התקדמנו ולא חיכנו לשימוע של משרד התקשורת למרות שידעו שהוא עתיד להגיע. האמנו כי בדקנו את הצרכים וסיכמנו את הנושא. הנושא נדון כאן שבסופו של דבר הפתרון שנציע יענה ברובו וכמעט במלואו על השימוע. כך זה באמת בפועל. אני מדברת כרגע על המסלולים שהצענו החל מיום שישי שהם די דומים לדרישה של המשרד שתיאר בשימוע שלו.

כאמור השקנו ביום שישי האחרון ארבעה מסלולים. כבר עכשיו לאור ההשקה אנחנו בוחנים מסלול חמישי כי התשלומים הקבועים שהשקנו כרגע הם 99, 149 ו- 199 וראינו שיש ביקוש גם לתשלום יותר קטן. אני מיד אפרט מה זה כולל. ממש ברגעים אלה אנחנו בוחנים להשיק, היום או מחר, מסלול נוסף במתכונת הזאת שיהיה עם תשלום יותר נמוך. אני רוצה לציין שההיענות היא די מדהימה, אפילו קצת להפתעתנו.
היו"ר מאיר שטרית
לא להפתעתנו.
יוליה מרוז
נכון אמרת. מאז יום שישי יותר ממאה מצטרפים ליום לתכנית הזאת אצלנו.
היו"ר מאיר שטרית
היא תגיע למאות אלפים. צריך לפרסם את זה ולהסביר לציבור.
יוליה מרוז
עשינו לה יחסי ציבור ומסתבר שמהר מאוד זה הגיע לציבור. פרסמנו את זה באתר החברה ויכול להיות שאם זה יצבור תאוצה אז יהיו ערוצי פרסום נוספים. בכל אופן המסלולים שמושקים הם מסלול של 99 שקלים שנותן 100 דקות על כל הרשתות, 100- SMS, חמישה מגה-בייט של גלישה ובנוסף אם מגיעים לתקרה של 99 שקלים מקבלים 30 שקלים מתנה לכל שימוש שהוא. כלומר שאם הוא הגיע לתקרה של 99 כאן זה לא עוצר. אנחנו נותנים על חשבוננו עוד 30 שקלים לכל שימוש שהוא רוצה בין אם זה גלישה בין אם זה SMS או שיחות. רק אחרי שהוא ממצא מכסה של 30 שקלים נוספים בעצם החשבון נעצר. כמובן שיש לו אפשרות לטעון בסכום נוסף, הוא רק צריך לחייג *190 בטלפון וניתן לעשות את הטעינה. אם לא אז בתחילת החודש הבא אוטומטית מתחילה המכסה שהוא קבע לעצמו.


מסלולים נוספים- 149 שקלים שנותן 250 דקות שיחה, 1,000 SMS ושוב 30 שקלים בונוס. יש 149 שקלים. מי שמעדיף יעדים בתוך המשפחה על פני SMS יכול לקחת 250 דקות. 250 דקות שיחה לכל היעדים ויכול לקחת לשני יעדים 1,000 דקות. זאת אומרת שב- 149 שקלים הוא מקבל 250 דקות לכל יעד ועוד 1,000 דקות לשני יעדים נבחרים פלוס 30 שקלים מתנה לכל זה. כל המסלולים כוללים את החמישה מגה. יש עוד מסלול של 199 שקלים שנותן 250 דקות שיחה, 1,000 SMS ו- 1,000 דקות שיחה לשני יעדים נבחרים פלוס 30 שקלים מתנה.


אנחנו עד עכשיו ראינו שההצטרפות פחות או יותר מתחלקת באופן שווה. כלומר יש כאלה ויש כאלה. הדרישה שלא עליה וקיימת היא על סכום יותר קטן שרוצים לגלוש יותר ולדבר פחות. זה מה שאנחנו מייצרים בימים אלה.
היו"ר מאיר שטרית
אדם יכול להשתמש באותו כסף לכל מטרה?
יוליה מרוז
כן. לגמרי.
היו"ר מאיר שטרית
יותר SMS פחות שיחות. לפי בחירתו. הוא יכול להשתמש בטלפונים שיש לו, הוא לא צריך מכשיר חדש?
יוליה מרוז
לא. הוא פשוט צריך להצטרף למסלול הזה על המכשיר שלו.
היו"ר מאיר שטרית
זה לא עולה לו כסף נוסף. היה חשש של המועצה לצרכנות שכתבו מכתב מאוד מפורט שחששו שב"פלאפון", ניצלו את זה לעשות מסלולים חדשים ושאנשים יתחייבו ל- 36 חודשים.
יוליה מרוז
כל המסלולים האלה הם ללא התחייבות.
ירון לוינסון
כל אחד יכול להצטרף בכל מסלול שהוא נמצא אם הוא מבקש?
יוליה מרוז
מה זאת אומרת בכל מסלול שהוא נמצא? אתה צריך להצטרף למסלול הזה כדי שתהיה לך שליטה מלאה בחשבון שלך.
ירון לוינסון
היום יש לך מכשיר טלפון, כל אחד בכל מסלול שהוא, גם אחד שהוא בפנים כבר?
יוליה מרוז
לא. אם אתה היית במסלול עם התחייבות קודמת ויש לך חובות קודמים על המסלול הקודם זה משהו אחד. בשביל להצטרף אתה לא צריך לשלם כסף.
ירון לוינסון
אני כבול לעוד מספר חודשים?
היו"ר מאיר שטרית
אתה יכול לצאת ולשלם את הקנס החל מה- 1 בפברואר.
ירון לוינסון
אני יוכל לצאת ולשלם ואז אני חופשי להצטרף.
היו"ר מאיר שטרית
יוליה דבר נוסף, אני מבין שגם אז אתם נותנים התראה, באיזה שלב היא ניתנת?
יוליה מרוז
לנושא ההתראה שזה גם חלק מהשימוע של משרד התקשורת – כרגע אין התראה אקטיבית שלנו. יש דרכים שונות ומשונות שהלקוח יכול לבקש ולדעת את סטאטוס החשבון שלו.
היו"ר מאיר שטרית
זה היה חלק מהסיכום. אחרת איך האיש ידע שהוא עומד לסיים את המכסה שלו?
יוליה מרוז
הסיכום שלנו היה שאנחנו משיקים את המסלולים האלה. נושא ההתראה נדון כאן בדיון ומה שאנחנו הצגנו, כבר אז בזמנו, זאת עמדתי גם היום אם כי בשימוע של המשרד זה מופיע שוב ואנחנו בוחנים כעת את היישום שלו. התראה אקטיבית היא משהו שהוא נחמד אבל לא הכרחי כי יש חלופות. החלופות הן שבכל רגע נתון באתר האינטרנט אתה יכול לראות את מצב החשבון שלך ואת מצב השימוש שלך באותו חודש. אתה יכול לקבל שירות שנקרא אצלנו "חשבונית ב- SMS". את יכול לקבל שירות שפעם בשבוע או פעם ביום לבחירתך תקבל SMS שבו אנחנו מפרטים מה מצבו של חשבונך ברגע זה/אתה יכול להתקשר ב- IVR בטלפון שבו בכל רגע נתון אתה שומע מה מצב חשבונך נכון לרגע זה. מה שעדיין לא פיתחנו, אפשרי לפתח ואנחנו בודקים את זה עכשיו, זה לשלוח בדחיפות באופן אקטיבי את ההודעה כשהוא מגיע לאחוז ניצול מסוים.
היו"ר מאיר שטרית
זה אפשרי.
יוליה מרוז
ברור שאין מניעה טכנולוגית. דעתי הייתה ודעתי נותרה שזה מסוג הדברים שאני לא חושבת שנכון להתערב בהם. אני חושבת שזה משהו שירותי לחלוטין שצריך להיות החלטה פרטנית של כל מפעיל במסגרת רמת השירות שהוא חושב שנכון לתת. אני חושבת שהיום החלופות הקיימות ב"פלאפון" כדי לקבל בקלות, בזמינות ובכל רגע נתון את המידע הזה עונות על הצורך.
היו"ר מאיר שטרית
המצב האידיאלי הוא שיש - - -
יוליה מרוז
זה ללכת עוד צעד קדימה ולקחת אחריות גם על הלקוח שיבדוק לבד אלא אם אני אדחוף לו את המידע.
היו"ר מאיר שטרית
יש בזה הגיון שאומר שאם ילד שיש לו טלפון מדבר שבוע ימים ופתאום הוא מקבל התראה שהוא ניצל 75% הוא יעצור, הוא ידבר הרבה פחות כי הוא לא רוצה להיות במצב שהוא בלי טלפון. זה היבט חינוכי לתת לו התראה. שנית למשל באייפון יש שירות שאת מקבלת מבלי לשלם ומבלי לעשות מסלול, את מקבלת מידע כמה דיברת עד עכשיו. את מקבלת נתונים על כמה דיברת ומה העלות עד עכשיו. המצב האידיאלי שבכל הרשתות יהיה מצב, אולי בשימוע תכניסו את זה, שאדם יכול לראות בטלפון בכל רגע נתון מה מצבו. מה הבעיה?
עמית לנג
יש אפליקציה באפל לאייפון, נשיק את זה לטלפונים הנוספים כי זה היה סוג של ניסיון. לנו יש אפליקציה שהשקנו לפני יומיים, מדהימה, אתה מוריד באפל סטור ואתה מקבל את כל הנתונים של השימוש בחשבון האישי שלך, גם לגבי מספר ה- SMS איפה אתה נמצא בחשבון. לא פשוט לפתח ואנחנו עשינו את זה כעת רק לאפל אבל תוך מספר חודשים זה יהיה לכל 'סאמרטפונים'. זה לא תומך בכל הטלפונים.
היו"ר מאיר שטרית
בטלפונים דור שלישי אתה מקבל את זה מידית.
יוליה מרוז
אני מנסה להגיד שהדברים האלה קורים מבלי שנדרשת להם רגולציה. אני חושבת שכרגע יצרנו את הפתרון שסיכמנו עליו והפתרון הוא באמת אותם מסלולים שמאפשרים הגבלה חד משמעית ושליטה מלאה בחשבון שלך כשאתה רוצה בכך. הנושא הזה של קבלת מידע קיימות לו חלופות שונות וקיימים ערוצים שונים. אני חושבת שבין אם זה יושב כאפליקציה על האייפון או שהוא צריך לחייג * ושלוש ספרות ולשמוע מה מצב החשבון שלו בכל רגע נתון. לא נדרשת לזה כבר רגולציה בשביל לקבוע איך זה יתבצע. זו דעתי.
היו"ר מאיר שטרית
החיוג למספר עולה כסף?
יוליה מרוז
לא.
לירון גולדנברג
יש לנו קצת מערכות שונות מהחברות האחרות. אנחנו עדיין בשלב השימוע של האיפיון. . לומדים אותו וכמובן הודענו למשרד. ייקח כמה חודשים לעשות את הפיתוח הזה.
היו"ר מאיר שטרית
ב"מירס" אין מצב שבו אפשר לרכוש טלפון?
לירון גולדנברג
ב"מריס" יש מצב. העניין הוא שספק המערכות שלנו הוא ספק מאוד מוגבל בפעילותיו מאחר והמערכת שלנו היא לא לתפוצת מערכות כמו ה- BMS של החברות האחרות. אבל אנחנו כן רוצים להתאים את עצמנו להצעה ואנחנו חושבים שהיא כן נכונה. זו השקעה גדולה יותר כספית אבל בסופו של יום הנושא של לוחות זמנים הוא הנושא המרכזי מבחינתו. זה יהיה אבל השאלה מתי. זה יהיה עוד מספר חודשים מעבר לחברות האחרות.
היו"ר מאיר שטרית
למה היה לי הרושם של"מריס" יש את היכולת לפני כולם לעשות את זה. יכול להיות שהמנהל הכללי של חברת "מירס" אמר לי את זה?
לירון גולדנברג
לא. המנהל הכללי של "מריס" לא שוחח איתך. מה שסגן המנהל הכללי של "מריס" אמר בדיון הקודם על נושא תכניות פריי פייד של "מריס" שהן באמת תכניות הכי זולות בשוק. בעצם רצית לתת תשובה למחירי הפריי פייד דרך ההצעה שלך. מה שהוא הציג הם באמת המחירים הזולים שזהים לתכניות הפרטיות גם בפריי פייד אצלנו. לא היה צריך פתרון לנושא המחיר כי בעצם ההצעה שלך באה מנושא המחיר, המחירים הגבוהים בפריי פייד.
היו"ר מאיר שטרית
אתם לא מתחרים על המפעיל הנוסף של הסלולר?
לירון גולדנברג
אנחנו נתחרה על המפעיל החדש.
היו"ר מאיר שטרית
זה יהיה GSM.
לירון גולדנברג
זה יהיה UNTS , כולם יהיו.
קריאה
כולם יהיו בדור הרביעי.
היו"ר מאיר שטרית
שעדיין לא קיים.
ירון לוינסון
אני המנהל הכללי של הרשות. קודם כל לא הייתי כאן בדיון הקודם לפני חצי שנה אבל אין ספק שהיוזמה שלך היא אחת מהיוזמות החשובות ביותר בנושא ההגבלה. השימוש בטלפון הסלולר כמו שדובר כאן אצל ילדים זה פשוט הולך וגובר וגובר. אני חושב שברוב המשפחות עם ילדים יש טלפון סלולר, גם בדקנו את זה בסקר ואפילו מגיל שש-שבע ילדים כבר מסתובבים עם טלפונים בבית הספר. המועצה הלאומית לשלום הילד תיגע על כל הנזקים וכדומה.


לעצם העניין הטענות של חברת סלקום שהיו כאן לפני חצי שנה ובגלל שימוע של משרד התקשורת הכול מתעכב ואחר כך יהיה להם פיתוח – זה פשוט לא יאמן. הנושא לא בדמנו ולא נגזים אבל הנושא חשוב מאוד. כמו שאדוני ציין יש חשבונות מעוקלים גם בגלל הדברים האלה. יש צורך ציבורי עז לעניין הזה. בסקר האחרון שעשינו מצאנו שקרוב ל -70% מבעלי הטלפון דורשים שתהיה להם מיד את האופציה לעשות הגבלה של השימוש. הסקר מהימים האחרונים. לא יעלה על דעת שנחכה למשרד התקשורת. תראו לאן הגענו, זאת אומרת שחברות הסלולר שכל הזמן היו בכעס מחכות לשימוע של משרד התקשורת ומעכבים את הפיתוח והאייפון. אחרי השימוע של משרד התקשורת הם יחזרו שוב לפתח כדי להתאים. אלו טענות שלא תעלנה על הדעת. צריך לרוץ קדימה.

אני שמח שחברות אחרות התקדמו קצת יותר כי אחרת הייתי מציע לאדוני לצאת מיד לחקיקה בעניין ולוותר על כל ההסכמות. זו פשוט שערורייה הנושא הזה כל כך חשוב שצריך לתת לו מידיות ובמיוחד בעקבות הרפורמה שעושים בתקשורת ושזה לא יהיה אחד הדברים שייפול בין הכיסאות. עשינו כבר שישה עשר שימועים, מספיק, צריך להמשיך עם הנושא הזה. לא יעלה על הדעת שהעניין ימשך.


דבר נוסף, אנחנו רואים כמה מורכב הנושא של המסלולים. אנשים המבוגרים לא מבינים את זה. חייבים בנושא של הגבלת מסלולים לילדים לעשות אותם בפשטות,. ההסברים של "פלאפון" להם אולי זה ברור. אנשים מהישוב לא יבינו את התכניות שתהיינה, וגם כביכול כשיש להם את היתרון וסוף סוף את הזכות להגביל ייפלו במבול המידע ויסתבכו. חייבים לייצר משהו בפשטות ומשרד התקשורת צריך לקחת יוזמה.

כמו שמשרד התעשייה, מסחר ותעסוקה פרסם את התקנות החדשות של החזרת מוצרים, צריך להתחיל לפרסם את הדברים שכל הציבור ידע. כאחד שמקבל כל היום תלונות גם כשיש דברים שהם לזכותו הוא לא מבין, הוא לא מודע, הוא לא יודע אם זה ב- 1 בפברואר. גם את הנושא של המסלולים חייבים לפשט שכל ילד, אבל גם המבוגרים לא מבינים, ידעו את המשמעויות. לעזור לציבור שלא ייפול במבול המסלולים. זה מה שקורה היום שמרוב מסלולים ושימועים החשבון בסוף טופח ויש את העיקולים, והעיקולים רק יעלו. אנא מכם משרד התקשורת והחברות, פשטות, פשטות, פשטות. להתחיל שכל אדם יבין את זה.
שלומי דגן
אני הכלכלן של המועצה הישראלית לצרכנות. קודם כל הופתענו מאופן ההגבלה במסלולי חיוב. ההבנה בישיבות הקודמות איתך הייתה שהצרכן נמצא במסלול מסוים, לא משנה באיזה מסלול, הוא יוכל להגביל את הסכום. להרים טלפון לחברת הסלולר ולהגביל את הסכום למאה או מאתיים שקלים. היום הסתבר לנו שלצורך ההגבלה הזאת צריך לעבור מסלול.


מה הבעיה בלעבור מסלול? – להעברת מסלול יש לעיתים עלויות. קודם היא לא נוחה כמו להרים טלפון לחברת הסלולר ויש לה גם עלויות. אם עברנו למסלול לפני חודשיים שיש לו זיקה למסלול מסוים או כל מיני דילים שבזמנו חיפשנו וסברנו שהם אטרקטיביים עכשיו אנחנו מתחילים מאפס ועוברים למסלול אחר. חוץ מזה אנחנו חושבים שלחברות הסלולר נכון להיום יש מאות מסלולי חיוב. לחברות הסלולר יש המון דרכים לגמד את מסלולי החיוב האלה, לשים אותם בצד ולהפוך אותם ללא אטרקטיביים. אולי במשך הזמן גם לא לידע את הצרכנים לגביהם.
היו"ר מאיר שטרית
אולי תפרסמו אתם.
שלומי דגן
אנחנו נשמח לפרסם ונפרסם.
היו"ר מאיר שטרית
אגב הרשות להגנת הצרכן יכולה להיות אקטיבית ולפרסם לציבור באופן ברור ופשוט מה הם יכולים לעשות. הייתי אומר להם אל תשנו את המסלול לפני ה- 1 בפברואר כדי שלא תענשו עם שינוי המסלול. המסלול המומלץ ביותר הוא מסלול זה, זה יותר זול, תעשו בדיקה אמיתית מה יותר טוב ומה יותר זול. תאמרו שאתם ממליצים על המסלול הזה ועל זה לא. תהיו פעילים בשוק ואז אנשים יסמכו עליכם.
שלומי דגן
אנחנו נשמח לפרסם אבל צריכים להבין את הסדר גדול. לתעשיית הסלולר בשנה הקודמת הכנסותיה היו 20 מיליארד שקלים. עם כל הכבוד למועצה לצרכנות כמה שאנחנו רוצים לחשוב שאנחנו חשובים ומהותיים, לחברות הסלולר יש המון כוח בעניין הזה.
היו"ר מאיר שטרית
אתה לא הולך לפרסם כמו חברות הסלולר. אתה הולך לפרסם לציבור.
שלומי דגן
אם הפרסום הזה היה נעשה מצד חברות הסלולר, אם הפתרון היה הפתרון המתבקש כמו שהבנו מלכתחילה, שכל מסלול ולא מהו. אומרים לחברת הסלולר ומבקשים להגביל את חשבון לכל סכום לפי בחירה בלי הצורך לעבור למסלול חיוב מגביל.
היו"ר מאיר שטרית
אני אומר לך שוב, אם אני הייתי בנעלים שלכם, אולי אני ממריד אתכם וזה לעיתים חלק מתפקידי, אם הייתי בנעלים שלכם הייתי נכנס לעובי הקורה ובודק את כל המסלולים המוצעים על ידי החברות ויוצא לציבור ואומר שהמצב היום השתנה, הושקו מסלולים ואנחנו ממליצים על חברה X. הייתם מאוד רלוונטיים כי אתם אמורים להיות גוף אובייקטיבי שאין לו פניות אחרות מעבר לטובת הצרכן. אתם ממליצים על החברה הזאת ולא על החברה הזאת. תגידו אל תעשו את זה כי זה רע ותעשו את זה כי זה טוב לדעתנו.
שלומי דגן
אנחנו גוף אובייקטיבי אבל אם יש תחום אחד במדינה שהוא מאוד מסובך וקשה לעשות ולהשוות, זה תחום הסלולר. מדובר במאות מסלולים עם קריטריונים שונים.
היו"ר מאיר שטרית
אני מדבר רק על הילדים ועל ההגבלה. זה פשוט לבדוק, וכמו שהם הסבירו זה די פשוט.
שלומי דגן
אנחנו מקבלים את מה שכבוד היושב ראש אומר.
היו"ר מאיר שטרית
מהמועצה הלאומית לשלום הילד בבקשה. אני שמח שאתם תומכים ברעיון, קראתי את המכתב שלכם שאתם תומכים ברעיון באופן כללי.
כרמית פולק
גם אנחנו לא היינו בדיון הקודם לצערי. ראשית אנחנו מברכים כמובן על מסלול מיוחד לילדים. ממה שאני מבינה כאן המסלול הזה הוא לא מיוחד ספציפית לילדים. כלומר גם מבוגר יכול לקחת את המסלול הזה. כלומר ההגבלה שאנחנו מדברים עליה כאן היא בעצם הגבלה כספית, זה מבורך מצידנו. רק לאחרונה הטלפון שלי התקלקל והגעתי למוקד, הגיעה לשם ילדה עם האימא שלה. האימא עצבנית אש, הילדה הגיעה לסכום של 5,500 שקלים. אמרו לילדה "תבטלי את השיחות היוצאות", אומרים לה "אם את מבטלת את השיחות היוצאות אז גם אין לך אפשרות לשליחת הודעות". זה לא יכול להיות או זה או זה. הילדה אומרת לאימא "אולי..", האימא אומרת לילדה שיש לה אפשרות לשלושה מספרים וכדומה.


ראשית מבחינת ההגבלה הכספית זה מבורך.
יוליה מרוז
לעניין הזה אני רוצה להגיד לך שהניסיון של כמה ימים אחרי ההשקה שכ- 100% כמעט מהפניות היו עבור ילדים. זה ברור שזה קהל היעד.
כרמית פולק
ראשית אמרתי שההגבלה הכספית מבורכת. אבל במקביל אנחנו חושבים שצריך להרחיב את הקונספט של מסלול מיוחד לילדים כביכול, טלפון מיוחד לילדים. מבחינתו צריכות להיות גם הגבלות נוספות כמו הגבלות של גלישה באינטרנט. גם כשאני שומעת כאן דברים אפילו ברמה הטכנית אני אומרת שילד שמשתמש באינטרנט מבזבז את כל הסכום שהוקצב לו כביכול לשיחות, שוב מגיע מצב שהילד לוחץ על ההורים וההורים רוצים שישמר קשר עם הילד. הם לא רוצים לשלוח את הילד ללא קשר ומהפחד שאין איתו קשר הם מתרצים, ואז זה חוזר חלילה.
היו"ר מאיר שטרית
בשביל זה יש את השיחות הנכנסות. ההורה תמיד יכול להתקשר לילד בכל מצב גם שמכסת השיחות נגמרה.


הגעתי לרעיון הזה מתוך זה שיש 18,000 משפחות שנמצאות בהוצאה לפועל ובחובות עצומים לחברות הסלולר. הדבר הוא בלתי נסבל. כאשר למשפחה יש כסף, מדובר על אוכלוסיות שהן בדרך כלל חלשות והן לא יכולות במצב שאין קשר עם הילדים. היום מסתבר שכולם חייבים טלפון. התוצאה היא שהם מסתבכים ואין להם שליטה בילד ואין להם דרך לשלוט על הילד. הרעיון היה לתת אפשרות להורים להקציב סכום לטלפון ושהילד מנצל את הסכום ואין לו יותר. זה חינוכי ממדרגה ראשונה כי הילד יודע שזה מה שיש לו. שיגלוש וישתמש איך שהוא רוצה, כשזה נגמר, נגמר הכול. יש לו שיחות נכנסות ושיחות חירום.
כרמית פולק
אני אומרת שוב שעל הנושא הזה אנחנו מברכים. אני אומרת שמבחינתנו צריך להרחיב את הרעיון הזה לטלפון מיוחד לילדים. כמו שיש לדוגמה טלפון כשר לאוכלוסייה החרדית, על אותו משקל כל ההגבלות שצריכות להיות כמו הגבלות על גלישה, על אופי גלישה, לאילו אתרים ניתן לגלוש, מצלמה – האמת שאנחנו ממליצים שלא תהיה מצלמה בטלפון וזה גם מתחבר להצעות חוק אחרות שהיו בהקשר - - -
היו"ר מאיר שטרית
למה?
כרמית פולק
מיד אסביר. הצעות חוק בהקשר של הכנסת פלאפונים למוסדות חינוך - בהקשר השלילי. רק לאחרונה, כעת דוקטור יצחק קדמן הניח לי בתא פרסום באחד העיתונים על ילד שצילם חוויה לא פשוטה בבית הספר והעלה אותה לפייסבוק, אנחנו רואים את זה רבות בעיתונות שילדים מעלים לאתרים דברים שהם מצלמים אפילו דברים ברמת הפלילי. אנחנו אומרים שאם כבר אנחנו באים לקראת הילדים בואו נבוא לקראתם ברמה הרבה יותר רחבה. בכך לא רק נפתור את הבעיה הכלכלית של ההורים.
היו"ר מאיר שטרית
המבוגרים לא מעלים לרשת חוויות אחרות?
כרמית פולק
מבחינת ההתייחסות שלנו לרמת הפגיעה שיש לילד כשמעלים חוויה פוגענית שנעשתה כלפיו בבית הספר ומעלים אותה באינטרנט יכולות להיות לזה השלכות רחבות יותר מיכולת התמודדות של מבוגר. שוב אני לא באה כאן לפתור את הבעיה של כולם אלא של הילדים.
היו"ר מאיר שטרית
הרי כל נושא האינטרנט אינו מוסדר בעולם כולו. באינטרנט יש איומים מאוד חמורים לא רק על ילדים יש אפילו על מדינות. זה לא מוסדר כי אין חקיקה שמסדירה את נושא האינטרנט בעולם. זה נושא שעולה בפורומים בינלאומיים שהשתתפתי בהם. יש דאגה אצל ראשי מדינות ואחרים מה יהיה עם האינטרנט. אני שאלתי באחד מהדיונים שהתקיים במרוקו עם כל ראשי מדינות לשעבר ועם שרים, האם ניתן להוציא את התקע, נגיד שהכול מתמוטט כשמישהו משתלט על מדינה ומפרק באמצעות האינטרנט הוא בעצם משתק את המדינה. ראינו כל מיני תרחישים בסרטים, שאלתי האם מישהו יכול להוציא את התקע של האינטרנט, להפסיק אם קורה אסון גדול. אגב אין לזה תשובה פשוטה.
כרמית פולק
אין לזה תשובה פשוטה ואני אומרת שאני במקום להגיע למצב של בדיעבד אני רוצה להגיע למצב של מלכתחילה. יוליה מרוז דיברה על ההיענות הרבה שיש עכשיו להגבלה הכספית. שוב, גם מבחינה הגיונית אם הורה יבין שאפילו האופציה לגלישה תגמור את כל הכסף של הילד, מאוד יכול להיות שהוא ייקח בחשבון שהוא לא ירצה שהילד שלו יגלוש באינטרנט.
יוליה מרוז
הוא יכול לחסום את האופציה הזאת.
כרמית פולק
זה חוסך לנו גם את הפחד שמא הילד יכנס לאתרים שאנחנו לא רוצים שיכנס אליהם. זה לא רק זה, גם בפן של הניצול המסחרי של הילד. מגיעות אלינו הרבה פניות של הורים, וניסינו לפעול גם מול חברות הסלולר, מגיעות פניות של הורים שאומרים "בחרתי במסלול שהוא כביכול מסלול מותאם לילדים, לכאורה לא אמורים להגיע לילד שום הודעות פוגעות שעלולות להוביל אותו". ילדים מקבלים הודעות של מועדוני זנות או נערות לווי. הם כותבים "כן" בטלפון ולאט לאט יש לזה אפקט כלכלי. לא רק אפקט כלכלי אלא אפקט שפוגע כמובן בתמימות ובתום הילד. כמו שבטלפון הכשר יש את אפשרויות ההגבלה האלה והן באות לידי ביטוי בשטח, באותה מידה אנחנו חושבים שניתן לעשות גם לילדים.

אני מאוד מתחברת לעניין של הפשטות כי אם הורה מגיע וקונה איזה מסלול ואחר כך צריך למלא 5,000 טפסים על איזה הגבלה הוא רוצה, איזה הודעות כן תכנסנה לטלפון או לא, איזה אינטרנט הוא כן יגלוש או לא יגלוש, כן, יש עם זה בעייתיות. לעניין הפשוטות אנחנו מאוד מתחברים. כשמישהו הולך לקנות טלפון כשר הוא יודע שיש עליו את כל ההגבלות שבעולם.
היו"ר מאיר שטרית
משרד התקשורת בחוק ההסדרים האחרון העביר החלטה שקובעת שהחוזים שינתנו לאנשים יהיו בקצרה ועל עמוד אחד כדי שיבינו - - -
נתי ביאלסטוק-כהן
זה לא בחוק ההסדרים זה באותם תיקוני רישיונות של המפעילים.
היו"ר מאיר שטרית
אני מבקש מחברות הסלולר לקבל העתק של החוזה של המסלול הזה. מעניין לראות את החוזה ולראות מה המשמעות שלו. אני רוצה לבדוק את החוזה.


דבר שני שאני מבקש לומר בהמשך לדברייך. מונח לפני מסמך מאוד גדול של הרשות למשפט וטכנולוגיה שהיא אחראית על שמירת הפרטיות של האנשים. כשמדובר בקטינים המצב הרבה יותר רגיש. הם הוציאו כעת נייר שאני מניח שיגיע לכל החברות. הם מבקשים תגובות של הציבור במיוחד בנושא של הגנה על קטינים. הרי מידע רב נצבר על קטינים באמצעות מכשירי הסלולר ומכשירים אחרים, יודעים מי הקטין, היכן הוא נמצא, איזה מידע נצבר עליו. כלומר מה מותר לעשות עם המידע הזה והאם מותר להעביר אותו למישהו אחר, ואיך מגנים על הקטין שלא יהיה שימוש לרעה במידע. יש דף שלם עם שורה של עקרונות שהרשות למשפט וטכנולוגיה מציעה, המסמך הועבר לעיוני ולתגובה. אני מניח שהוא הועבר גם לכלל האוכלוסייה. "כללי אתיקה והתנהגות לבעלי מאגרים האוספים מידע על קטינים". זה רלוונטי גם לגבי חברות הסלולר כי יש להם בעצם מאגר גדול של קטינים בעלי טלפון.


תמצית של המסמך, הם רוצים ליצור מצב של הגנה מיוחדת על קטינים, על השימוש במידע עליהם, שהשימוש יהיה רק בהסכמת ההורים. יש כמה עקרונות שהם מציעים בהסדרה, 1 – "חובה כללית על עיצוב לפרטיות באופן שמיועד להגן על קטינים ומסדר את הסיכונים לפגיעה בהם. 2 – איסור על פעולות ניצול חולשותיו של קטין ואיסור מידע שאיננו הוגן. 3 – איסור איסוף מידע על אודות ילד מתחת לגיל 14 ללא הסכמה הורית. ואיסור מידע רגיש מתחת לגיל 18.

האיסור יחול בצורה מלאה על מי שפונה לקטינים ויטיל חובת זהירות על מי שפונה לקהל כללי. כלומר לא לקטינים בלבד, לוודא שהוא אינו עובר על הוראה זו. בעת קבלת הסכמה חיוב במסירת מידע תמציתי וברור להורים ולקטינים אודות השימושים המבוקשים במידע על מנת לאפשר הסכמה מדעת על שימוש במידע אודותם. חיוב ספקים האוספים מידע אודות קטינים בעת עריכת מסמך מדיניות פרטיות וכן עריכת תמצית בהירה של מסמך זה. איסור פרסום מידע המאפשר לזהות ילד מתחת לגיל 14. עידוד בקרה עצמית באמצעות עמידה בהוראות התקנות על ידי גורם בלתי תלוי. הערות ביחס לעקרונות ניתן להעביר עד ל- 1 בפברואר.

אני מביא את זה לידיעתכם. אם תרצו אוכל להשאיר לכם עותק לצלם כדי שתוכלו להיערך מראש. יש כאן מסמך מפורט ואני קראתי לכם רק את תמצית. יש כאן מסמך מפורט על הדרישות שעומדים לדרוש. בעצם מכל מי שיש לו מידע על קטינים. זה באמת חשוב וצריך להתייחס לזה ולתת לזה תשובה. היום המידע על קטינים הוא די פרוץ. אם אנשים ידעו שלילדים מתחת לגיל 14 ניתן לפנות אליהם בפרסום מיוחד, מעניין לברר ואני פונה למשרד התקשורת, האם בתוך החלטות שלכם בנושא הסלולר בתקופה האחרונה היו שיקולים של חוזה מפורט וזה ברור שנכנס, אבל האם בתוך העניין הזה נכנס גם הנושא של היכולת לגבות כסף באמצעות הסלולר מאנשים.

כלומר אם אני עושה חוזה עם חברת הסלולר אני עושה חוזה תשלום עבור השירותים שאני מקבל מחברת הסלולר, על הטלפון, גלישה, על הודעות על זה אני משלם. אני לא עושה חוזה לתשלום כשאני מתבקש לציין של מי הפרצוף הזה ואני מקיש פלוני ואז אני נכנס להגרלה. אז אני צריך לתת את מספר הטלפון שלי, אגב זה מה שקורה גם באינטרנט, הילדים בתום לב בוחרים לאן מסתובבת הבחורה לשמאל או לימין, הוא עונה ימין ומתבקש למצוא כמה משלושים בציור הזה, אחר כך מבקשים את מספר הטלפון שלך כדי שתזכה בהגרלה. מאותו רגע שולחים לך הודעה ואתה משלם. זה לא נאמר. גם בטלוויזיה כשאתה רוצה לבחור בכוכב נולד זה עולה כסף שמתחלק בין הטלוויזיה לבין חברות הסלולר להבנתי. זה דבר בלתי נסבל. אני חושב שאף אחד לא נותן להם רשות לגבות כסף באמצעות הסלולר. הדבר הזה לא הוסדר בתוך ההסדרים האחרונים שעשיתם.
נתי ביאלסטוק-כהן
דווקא כן.
היו"ר מאיר שטרית
הוסדר? אני אשמח לשמוע.
נתי ביאלסטוק-כהן
עדיין לא הסתיימה ההסדרה שלו, אבל זה הדבר היחיד שטרם סיימנו את הסדרתו כי אנחנו כרגע בדיונים עם חברות הסלולר, אני מוכרח לציין שגם אותם ספקי תוכן מדברים איתנו בנושא הזה.
היו"ר מאיר שטרית
סליחה אבל עוד משהו שרלוונטי לדברים שלה קודם, אם אדם לא רוצה לגלוש הוא יכול? בעבר היו חייבים חבילת גלישה, בדור השלישי היית חייב לשלם עבור חבילת גלישה, האם זה הוסר?
נתי ביאלסטוק-כהן
אתה יכול לחסום כל טלפון שלך לאפשרות גלישה באינטרנט.
היו"ר מאיר שטרית
האם אני מוכרח לשלם?
נתי ביאלסטוק-כהן
השאלה באיזה מסלול לקחת את המכשיר שלך.
היו"ר מאיר שטרית
מחודש פברואר אני יכול לצאת מהמסלול ולשלם קנס. השאלה שלי האם כשאני קונה טלפון מדור שלישי אני רשאי להגיד שאני לא רוצה לגלוש?
נתי ביאלסטוק-כהן
כן. אני אומר שוב שאני לא יודע באיזה מסלול אתה נמצא. תשאל את החברות.
יוליה מרוז
זה השתנה כשיצאה חוות הדעת של משרד התקשורת בנושא הזה.
היו"ר מאיר שטרית
למיטב ידיעתי זה לא השתנה. עדיין חייבים חבילת גלישה. כל מי שקונה דור שלישי חייב לשלם.
יוליה מרוז
אני אומרת לך שב"פלאפון" יש לך תמיד מסלול חלופי.
נתי ביאלסטוק-כהן
חבר הכנסת מאיר שטרית, החל מה- 1 בפברואר בכל מצב בו אתה נמצא ובכל התקשרות שאתה נמצא עם חברה סלולר, ולא משנה מתי אתה עשית אותה אתה יכול לסיים את קשריך עם חברת הסלולר ולפנות לחברה אחרת. אתה גם יכול לקחת את המספר איתך.
היו"ר מאיר שטרית
זה ברור.
נתי ביאלסטוק-כהן
זאת אומרת שחסם המעבר העיקרי בין החברות הוסר. אני מצפה מרוב הלקוחות להיות מספיק אינטליגנטיים לומר שיש חברה אחת ושאני לא נשוי לה קתולית. אם יש חברה אחרת שמציעה לי התקשרות משדורגת בלי גלישה אז אני אעבור אליה וזה לא יעלה לי כלום.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא רוצה לעבור חברה. אני רוצה שבחבילה שלי עם החברה לא לגלוש. מותר לי?
נתי ביאלסטוק-כהן
מותר לך ואם היא לא מאפשרת לך את זה לך לחברה אחרת שמאפשרת.
היו"ר מאיר שטרית
כל החברות מחייבות.
נתי ביאלסטוק-כהן
לא כל החברות מחייבות.
היו"ר מאיר שטרית
למיטב ידיעתי כל החברות מחייבות. אם אתה קונה מכשיר מדור שלישי אתה חייב לשלם לחבילת גלישה.
דורי צ'יקו
כמו שנציגי "פלאפון" ענו יש תכניות שהן כוללות את זה שיהיה לך דור שלישי בלי חבילת גלישה. יש תכניות שהן בדור שלישי, אגב התשלום לפחות ב"סלקום" ואני לא יודע במקום אחר, הוא לא על חבילת גלישה ושאתה מחויב לגלוש.
קריאה
לא נותנים לזה את השם 'חבילת גלישה', זה שם אחר.
דורי צי'קו
זה תשלום בדיוק כמו שיש תשלום חודשי קבוע, לכל דבר אחר יש גם תשלום קבוע וגם פה זה לא בגין חבילת הגלישה. הלקוח יכול לנתק ולקבל דברים אחרים בגין זה. אין קשר בין התשלום שאתם קוראים לו לבין חבילת הגלישה. לגבי תשלומים שהם אינרטיים עבור גלישה אין בעיה וניתן לבטל אותם, אפשר לבקש להיות חסום לגלישה.
מיטל בשרי
אבל התשלום יהיה קבוע. אני משלמת קבוע ואני לא משתמשת בכלל בגלישה. אני בחברת "סלקום".
דורי צ'יקו
זה תשלום שלא קשור לגלישה. זה כמו שאת תגידי שבקו הבזק שלך גם אם את לא מדברת בטלפון את משלמת תשלום קבוע להחזקת הטלפון. זה בדיוק מה שיש לנו. התשלום הוא לא בגין חבילת גלישה.
נתי ביאלסטוק-כהן
יש חבילות שאכן קושרות את הקשרים האלה. אנחנו במשרד עוסקים גם בנושא הזה בחשיבה על השאלה האם יש כאן לצורך העניין קשירה לא לגיטימית. אנחנו יושבים על המדוכה גם בנושא הזה. אני אומר ואני מאוד מקווה, התחרות היא לא משהו כמטרה בפני עצמה, היא הכלי להשיג את כל אותם הדברים שאנחנו רוצים להשיג.


אני אחזור שלב אחד אחורה. אם יש כאן שתי חברות שמציעות מסלולים כאלה וחברה אחת שלא מציעה את המסלולים ואין לך שום עלות בהתניידות אליהן, אני מניח שמהר מאוד החברה השלישית והחברה הרביעית תצענה גם כן. לא צריך לשבת על העניין הזה.
קריאה
מחכים לשימוע אצלכם. אם הייתה תחרות זה היה נכון מה שאתה אומר. השאלה אם יש תחרות.
נתי ביאלסטוק-כהן
אני אומר שהכיוון הכללי שאותו אנחנו מנסים לבצע, אני חושב שאנחנו עושים אותו לא רע וביתר שבשנה האחרונה גם רואים את זה, זה להגביר את התחרות במקום שבו מצאנו שיש תחרות מועטה. לא סיימנו את העבודה אדוני ויש לנו עוד הרבה עבודה ואנחנו לא מפסיקים לחשוב על הדברים.


לגבי הדברים שנאמרו בעניין ההגנה על קטינים. יש המון יוזמות, גם יוזמות חקיקה וגם יוזמות שאנחנו מבצעים כולל כניסה לתוכן שמוגדר כתוכן פונוגרפי. הכניסה יותר קשה בסלולר מאשר באינטרנט כי ככל שאתה גולש במכשיר הסלולר שלך באינטרנט הפתוח, עדיין לא נעשית במדינת ישראל אכיפה על תכנים. התכנים האלה חוקיים ולכן צריך לבדוק ולהגביל אותם. יש תהליכי חקיקה בכנסת בנושא הזה ויש גם מהלכים שאנחנו מנסים לעשות. בין היתר זה גם ליידע את הציבור. אחד הדברים החשובים זה ליידע את הציבור מפני הסכנות האלה. יש פורום משותף לנו ולמשרד החינוך שמנסה להסביר טוב יותר ולהגיע כמה שיותר לקהל רחב יותר מהו אינטרנט בטוח בכלל, גם אינטרנט בסלולר. אנחנו מקימים אתר אינטרנט משותף ומנסים לחשוב כל הזמן קדימה.


בהקשר לשימוע בנוגע למסלולים המוגבלים. יצאנו באיזה שימוע לפי מודל שאנחנו - ---
היו"ר מאיר שטרית
מתי יהיה שימוע?
נתי ביאלסטוק-כהן
השימוע יצא. קיבלנו עכשיו תשובות.
היו"ר מאיר שטרית
מהי הפרוצדורה. מעבירים אליכם תשובות?
נתי ביאלסטוק-כהן
הם מעבירים אלינו התייחסות, אנחנו דנים בהתייחסויות האלה, את חלקן אנחנו מקבלים, חלקן אנחנו לא מקבלים, חלקן אנחנו רוצים לדעת יותר.
היו"ר מאיר שטרית
אתם דנים עם החברות?
נתי ביאלסטוק-כהן
אנחנו עושים מה שנקרא אצלנו הליך שימוע משני. אנחנו פונים ומבקשים לקבל מידע נוסף או הבהרות נוספות.
היו"ר מאיר שטרית
המונח שימוע, כשאתם שומעים את הגוף הרלוונטי אתם מדברים איתו?
נתי ביאלסטוק-כהן
משיבים על זה בכתב ולפעמים נדרש, ואנחנו עושים את זה בעל פה. אגב אנחנו אף פעם לא מגבילים את הגורמים שיכולים לענות לנו בשימוע. כל שימוע שאנחנו עושים שלכאורה כוון ספציפית לחברות הרט"ן – רשת הטלפון הנייד, מעלים לאתר האינטרנט ונותנים לזה גיבוי תקשורתי. כל מי שרוצה להגיב רשאי. במקרים רבים מגיבים לשימועים שאנחנו עושים גופים שלא פנינו אליהם. אנחנו מתייחסים לדברים גם אם אין להם מקום פורמאלי, אנחנו לא חוסכים מעצמנו קריאה והבנה של הדברים.


הדבר האחרון שאתה ציינת בדברייך הוא הנושא של האפשרות שצד שלישי כל שהוא יחייב באמצעות חברות הסלולר את החשבון.
היו"ר מאיר שטרית
מה שעושים היום.
נתי ביאלסטוק-כהן
נכון. האפשרות הזאת קיימת ואנחנו חושבים שכרגע היא קלה מידי. לכן אנחנו ממש עכשיו עושים את ההשלמה של אותם שישה עשר תיקונים שאיתם יצאנו לתקשורת בהיבט הרלוונטי והספציפי הזה.
היו"ר מאיר שטרית
אין לי טענה אם הטלוויזיה רוצה שיעבירו SMS לכוכב נולד או לרוקדים עם כוכבים שהם ישלמו על ה- SMS. לי אין בעיה שהם ישלמו, רק לא האזרח.
נתי ביאלסטוק-כהן
נושא ה- SMS להבדיל מתכנים שהם לפעמים התקשרות מתמשכת לאורך זמן ולא יודעים על זה, SMS הוא חד פעמי ובדרך כלל מודיעים לך מה עלות ה- SMS.
היו"ר מאיר שטרית
ארבעה שקלים. זה נשמע לך נורמאלי?
נתי ביאלסטוק-כהן
אני לא יודע, גם 20 שקלים לחודש כדי לראות את "האח הגדול" אם אתה שואל אותי זה גם יקר. כל אחד והעדפותיו.


נקודה נוספת. כרגע אנחנו שוקדים באמת על הדרך בה אנחנו רוצים לפנות לציבור באופן פתוח וגלוי וגם להסביר לו מהן זכויותיו ומהן היכולות שלו. אנחנו רוצים לעשות את זה בחשיפה גובהה. זה חשוב לנו כי אנחנו עושים הרבה דברים יפים, יש אפילו דברים יפים שעשינו לפני שנה וחצי והציבור לא מודע להם וזה כאילו לא עשינו כלום. לכן אנחנו שוקדים על תכנית להבאה לידיעת הציבור בצורה ברורה יותר. למשל אדוני לא יודע שיש ניתוק זיקה. יש פרוצדורה שאתה יכול לבוא לקנות מכשיר אצל כל ספק ולהגיע לחברת סלולר ולהתחבר. אם חברת הסלולר על מכשיר מהסוג הזה במסלול מסוים נתנה לאחד מסלול של חיוב/זיכוי, למרות שלא קנית ממנה את המכשיר אתה יכול לקבל ממנה את הזיכוי. אתה ידעת?
היו"ר מאיר שטרית
כן.
נתי ביאלסטוק-כהן
זה דבר שאנחנו רוצים להביא לידיעת הציבור.
היו"ר מאיר שטרית
חשוב שביטלתם את החסימה של ה- SIM כעת כל אחד יכול לבטל בלי כסף או שזה ימשיך לעלות 140 שקלים?
נתי ביאלסטוק-כהן
אסור להם.
היו"ר מאיר שטרית
כל הטלפונים קיימים עם חסימות היום.
נתי ביאלסטוק-כהן
כל מי שיגיע יפתחו לו את SIM בצורה חופשית ללא עלות נוספת.
היו"ר מאיר שטרית
אגב זו הייתה הצעת חוק שלי שאתם התנגדתם לה.
נתי ביאלסטוק-כהן
לא התנגדנו.
היו"ר מאיר שטרית
בוודאי שהתנגדתם הממשלה הפילה את הצעת החוק. אחר כך אתם הבאתם אותה בעצמכם.
נתי ביאלסטוק-כהן
אלה עדיי.
היו"ר מאיר שטרית
אני מודה לחברות שפתחו מסלולים.

שיחה ממוקד "סלקום"

לקבלת פירוט השימושים שלכם בארץ ובחוץ לארץ.
היו"ר מאיר שטרית
חברים האם אני יכול לקנות טלפון בלי חבילת גלישה? בוא נשמע. "סלקום" אומרת שאין אצלה מחויבות הנה הדוגמה קלאסית.

שיחה ממוקד "סלקום"

-
מכירות שלום, הילה מדברת.


-
שלום, אני רוצה לברר בנוגע להתחברות ל"סלקום" עכשיו ולקנות מכשיר.

· אוקיי, לשדרג מכשיר?

· לא, אין לי מכשיר אצלכם.

· אתה לקוח פרטי.
· כן.
· מה שמך.
· מורן
· אוקיי. אזרח או חייל?
· אזרח.

· התכנית הראשונה מורן נקראת בחירה שלך. כמה דקות אתה מדבר בדרך כלל, אתה יודע?
· בערך 200.
· יש לי כאן תכנית שאני יכולה להציע לך, 350 דקות לכל היעדים כולל SMS לבחירתך ובסכום של 240 שקלים. כמובן ללא התחייבות, 70 אגורות מעבר לחבילה.
· לאילו מכשירים?
· מיד נדבר על המכשירים. בוא נדבר קודם על ההטבות שבתכנית. בתוך ה- 240 שקלים יש לך חבילת גלישה מותאמת מראש בעלות 39.90 שקלים ל- 150 מגה-בייט.
· אם אני לא רוצה את חבילת הגלישה?

· זה משהו שמותאם בתוך התכנית ואי אפשר לבטל את זה. אתה לוקח מכשיר והכול והכול בעלות של 240 שקלים. במידה שאני רואה חשבונית של חברה מתחרה, אחת משלוש חשבוניות אחרונות, תוכל לקבל החזר של 30 שקלים כל זמן שאתה איתנו, זה החזר. .
· את אומרת לי עכשיו שזה 240 שקלים. אבל אם אני לא גולש בכלל כל החודש אני עדיין משלם על חבילת הגלישה?
· כן. זה בתוך התכנית, בוודאי. אבל בלי שום קשר לזה אתה מקבל 30 שקלים החזר. זה כבר יורד ל- 210 שקלים.
· את אומרת שאין אף תכנית שאני יכול בלי חבילת גלישה. לא רוצה לגלוש באינטרנט בכלל.
· לא. לא. כל זמן שאתה מחזיק במכשיר דור שלישי לא ניתן לבטל את דמי השימוש בדור שלוש. לא ניתן בכלל לבטל תכנית גלישה במכשיר דור שלוש. להפך אני מציעה לך את זה בתוך התכנית מאשר לקחת דמי שימוש אם יש לך דמי מנוי. כאן הכול כלול.
· אני יכול לעשות תכנית שאני מגביל את התשלום החודשי שלי?
· כן. תוכל לקבל במידה שאתה לפי החריגה, אין שום בעיה. אי אפשר שלא תוכל להוציא שיחה מהמנוי, תקבל SMS במידה ואתה מתחיל את החריגה.
· תודה. אני אחשוב על זה.
· עוד לא סיימתי
· רציתי לבדוק על הדור השלישי אצלך.
היו"ר מאיר שטרית
אני לא רוצה לנקוט בשם של אף אחד כי הרעיון היה לקבל את הנתונים. זה מה שאמרתי שזה קיים ברוב החברות שאתה לא יכול לקבל טלפון - - -
דורי צ'יקו
חשוב לי להגיד שהמידע שנמסר הוא מידע לא תקין כי יש חבילה. אתם יכולים להיכנס לאתר של "סלקום" ולראות שהיא קיימת.
היו"ר מאיר שטרית
היא לא אשמה. היא רק מוכרת והיא הפנים שלכם כלפי חוץ.
דורי צ'יקו
אני מסכים איתך.
היו"ר מאיר שטרית
אני אנסה להתקשר שנית ויענה לי מישהו אחר והמידע יהיה זהה.
דורי צ'יקו
אתה יכול להיכנס לאתר האינטרנט של "סלקום" ולראות. ברמה העקרונית כן לתת מידע לגבי כל התכניות שיש. יש תכנית או שתיים שלא כוללות חבילות גלישה. זה שלא נתנו את המידע זה לא תקין.
היו"ר מאיר שטרית
אני בטוח שאם נפנה לכל החברות האחרות, "סלקום" לא תיפגע, אם אני אפנה לחברות אחרות אני אקבל את אותה תשובה. גם אם ננסה כעת בכל החברות אני אקבל את אותה תשובה שאתה לא יכול לקנות מכשיר טלפון מדור שלישי מבלי לשלם חבילת גלישה. זה לא בוטל למרות שחשבתי שמשרד התקשורת יבטל את זה. ממשיכים לשלם על חבילת גלישה גם אם לא רוצים לגלוש.
קובי שמש
אני מתאר לעצמי שנתי הסביר קודם שבמסגרת ההעברה של חוק ההסדרים בנושא של ניטרליות ברשת, אנחנו בודקים שאם במסגרת הרשת לחברות יש איסור למכור את הנושא של הפורטל הסגור.
היו"ר מאיר שטרית
אסור להם?
נתי ביאלסטוק-כהן
אנחנו בודקים כרגע האם העבודה שיש תמחור בערכים של 1:1,000 בין הגלישה בתוך הפורטל לבין הגלישה מחוץ לפורטל האם זה מסתדר עם אותה חובה של ניטרליות ברשת. אני אומר שוב שזה דבר שמונח על שולחננו כמו שאמרתי לך מאתמול. אנחנו כרגע בודקים את השאלה הזאת. אנחנו דנים בשאלה האם באמת לגבות דמי שימוש קבועים על דור שלישי כשאתה קונה טלפון מסוג זה, או האם מדובר כאן בכפיית שירות כשהמנוי לא רוצה. אם אנחנו נמצא שהדבר הזה לא תקין אז נתערב בעניין. כרגע עד כמה שאנחנו מבינים את זה במידה ואתה מגיע עם טלפון כזה, לפחות בחלק מהחברות אני יכול להגיד בצורה ודאית, יש לך גם מסלולים שהם לא קושרים את העניין. נכון שאז זה חבילות אחרות עם תמחירים אחרים.
כרמית פולק
רציתי להעיר שתי הערות. הערה ראשונה קשורה לזה שבאמת אין הגבלה לתכנים שמופיעים באינטרנט. יושבות כאן חברות הסלולר ואומרות לי שמרבית הפונים להגבלה הכספית על סכום שידברו בו הם ילדים. אני אומרת שלהגבלה הזאת לקרוא מסלול מיוחד לילדים זה לא באמת נכון כי בסופו של יום אין מלכתחילה הגבלה על תכנים, גם על פרסומות שמגיעות לטלפון. זה בעצם מסלול רגיל שבמקרה גם ילדים בוחרים אותו וגם הורים בוחרים להגביל אותו.
היו"ר מאיר שטרית
זה לא במקרה. הרעיון להגביל את התשלומים של הילדים זו מטרת החוק.
כרמית פולק
זה לא במקרה אבל לקרוא לזה מסלול מיוחד לילדים כאשר ההגבלה היחידה שיש על המסלול הזה היא ההגבלה הכספית, בעיניי יש כאן בעיתיות.
היו"ר מאיר שטרית
הם לא פותרים את הבעיה שלכם, ברור שלא, וזה לא שעמד על הפרק בחוק. החוק דיבר באמת רק על הגבלת תשלום.
נתי ביאלסטוק-כהן
השבוע ישבתי בוועדת הכלכלה והיה דיון ארוך ומעמיק על יוזמת חקיקה של חבר הכנסת אלכס מילר בנוגע להגבלת תכנים פוגעניים באינטרנט.
היו"ר מאיר שטרית
לוועדת הכלכלה בדיונים שהם אחראים עליהם אין להם שום נגיעה לאינטרנט ואסור להם לדון באינטרנט, לתפיסתי. נקיים דיון בעניין של פגיעת קטינים באינטרנט.
נתי ביאלסטוק-כהן
חלילה וחס אני לא נכנס למגרש שאני לא צריך להיות בו. אני רק מציין שהדבר הזה נדון בתיקון חקיקה בחוק התקשורת לבצע הגבלות באופן כזה או אחר.
היו"ר מאיר שטרית
אבל זה נושא האינטרנט.
נתי ביאלסטוק-כהן
אתה נכנס כאן למקום מאוד בעייתי מבחינת התפיסה של חופש הביטוי, פלורליזם.
היו"ר מאיר שטרית
אנחנו נקיים כאן דיון על הסכנות שיש באינטרנט ועל הפגיעה בקטינים.
נתי ביאלסטוק-כהן
אנחנו גם נערכים לדיון הזה.
כרמית פולק
הדבר השני שרציתי לומר קשור למסמך שהקראת. יש רשימות, חברות הסלולר כמובן טוענות שזה לא נכון, אבל יש רשימות שמועברות לכל מיני חברות, לכל מיני מפרסמים או לכל מיני מפיצים. רשימות של מספרי טלפון כתפוצה מועברות למפרסמים ואז אתה מקבל הודעת SMS מאותו מפרסם ואתה ברשימת התפוצה הזאת. זה מאוד מתחבר למסמך שאדוני הקריא. ברגע שילד נמצא באיזה מסלול מיוחד, הוא במסלול מיוחד של ילדים אבל בעצם זה על שם האבא ואין לו הגדרה של טלפון לילדים, אז הוא נכנס לרשימת התפוצה הזאת.
נתי ביאלסטוק-כהן
זה אסור על פי החוק בכל מקרה, זה לא קשור לילדים או לא לילדים.
כרמית פולק
באותה רשימת תפוצה שנכנסים אליה שאר מספרי הטלפון הוא מקבל את ההודעות האלה. לכן החשיבה לעשות מסלול מיוחד לילדים מבלי להטיל עליה עוד הגבלות חוץ מהגבלה כלכלית.
היו"ר מאיר שטרית
יכול להיות אבל זה לא עומד כעת על הפרק.
נתי ביאלסטוק-כהן
ההצעה הייתה מסלול מוגבל לתשלום.
היו"ר מאיר שטרית
אני רוצה לסכם את הדיון.


ראשית אני מברך את החברות שעשו פעולה ועשו מעשה. אני רוצה קצת לחמם את הגזרה הזאת ולומר, אמרתי בעבר כשדנתי עם נציגי החברות בנושא של החוק. אני עדיין אומר לכם ואני עומד על דעתי שלהערכתי תוכח כנכונה. חבר'ה, למרות שעשיתם את המסלולים ואני מודה לכם על הכיוון הזה אני חושב שחשוב שהמסלולים האלה יצאו לדרך, זה יקל על הורים ועל אנשים שמסתבכים בתשלומים. זו הייתה מטרתו של החוק.

ההסתבכות של ההורים בתשלומים חריגים מעל ומעבר, לא פתרנו את כל הבעיות אבל זה מקל על מאות אלפי הורים שלילדים שלהם יש טלפון. מדובר כאן על מאות אלפי ילדים, אולי מיליון ואולי יותר, אין לי מושג מהם המספרים אבל אין לי ספק שמדובר לפחות במיליון. במערכת החינוך יש כמיליון ילדים ואני בטוח שלרבים מהם יש טלפון ויש כאלה שיש יותר. אני אומר לחברות הסלולר שאם אני הייתי בעל חברת סלולר הייתי יוצא בתכנית ומפרסם אותה בענק, תכנית לא מוגבלת שאומרת להורים שמי שיעבור אלינו הוא יוכל להגביל את חשבון הילד בסכום X. יכול להשתמש בסכום וכל מה שהוא רוצה. פשוט יש לך 200 שקלים לחודש תעשה מה שאתה רוצה, דבר, גלוש, תקבל התראה וההורה יוכל לחסום. הילדים יוכלו לקבל שיחות נכנסות ושיחות חירום בלבד. בצורה פשוטה לגמרי. בוא אלינו תקבל את כל השירות, בלי מסלולים ובלי כלום.


אם אני הייתי בעל חברת סלולר הייתי עושה מחר בבוקר, לא מחר בבוקר אלא לפני חצי שנה, כדאי לדעתי שזה יגרום למאות אלפי אנשים לעבור לחברה הזאת. אני בכוונה מחמם את חברות הסלולר אבל לדעתי מאות אלפי הורים יעברו לטלפון הזה. אם הילדים יעברו גם ההורים יעברו. אם אני מציע כחברה מספר מיוחד, כמו שאמרת 1,000 דקות לשני יעדים במשפחה אז גם ההורה יעבור כדי להקל על הוצאותיו. הורים מדברים עם הילדים כל יום, מבקשים להתעדכן - גם הורים היו עוברים.

אני אומר את זה לטובת חברות הסלולר, זה כלי שיווקי ומנוף לגיוס לקוחות חדשים שיעברו בין החברות. ככל שהתחרות הזו תגבר, מי שיצא עם דבר מפתה יעברו אליו מאות אלפי לקוחות. היום כשאפשר לעבור ללא קנס ואפשר להשתמש בכל מכשיר שיש ביד המעבר יהיה פשוט והאנשים יעברו. אני הייתי מפרסם את זה בגדול ומבליט מאוד בכל כלי הפרסום, ברשת, בטלוויזיה, ברדיו "ילדים בואו אלינו". את זה אני הייתי עושה אם הייתי הבעלים של החברה. לדעתי זה שטח ענק.


אם הייתי רוצה עוד יותר הייתי אומר את מה שאמרה הגברת מהמועצה הלאומית לשלום הילד, "דעו לכם שאם אתם באים אלינו, אצלנו לא תוכלו לגלוש לאתרים פונוגרפים, נשמור על הפרטיות שלכם ולא ניתן את הרשימות לשום חברת הפצה. הייתי יוצר מצב שהורים היו מרגישים בטוח לעבור. אני לא מבין, אני לא איש הסקטור הפרטי אלא איש הסקטור הציבורי כל חיי, אבל אם הייתי בסקטור הפרטי זה מה שהייתי עושה. הייתי הולך על פרסום שימשוך הרבה לקוחות. לעשות פה. מאחר ויושבים נציגים משלוש-ארבע חברות שלא יחשבו שיש לי העדפה לחברה כלשהי. אני אומר לכולכם תתחרו על השוק, תלחמו על השוק. השוק הזה הוא שוק ענק.


אני זוכר את הויכוח הזה בזמנו כשעשיתי את חוק הטלוויזיה בכבלים, בשנת 1986, אנשים לא רצו להקנות תחנות כבלים. חיפשנו בכוח מי מוכן לקבל אזור לכבלים. מי מוכן לקבל אזור לכבלים. חיפשו בכוח לקוחות שיקנו את אזורי הכבלים. החברות פחדו כי חשבו שלא תהיה חדירה. הרבה מאוד אנשים לא התחברו לכבלים - תבדקו את הפרוטוקולים.

גם בכנסת כשהצגתי את החוק בקריאה השלישית וגם בוועדת הכלכלה שאז דנה בחוק בראשות שפייזר שהיה יושב ראש ועדת הכלכלה אז, אמרתי "חברים אתם מדברים שטויות, תהיה בארץ חדירה של למעלה מ- 90%". אמרתי "תחשבו איזו יכולת יש לאדם שגר בירוחם לראות סרטים, תרבות כמו לאזרח תל אביב?" התרבות שלו היא הטלוויזיה. "כל המדינה תתחבר לכבלים ואין שום ספק בכך" הרי ברור שכל אדם יוכל אצלו בבית לקבל עשרות רבות ערוצים ולראות כל מה שמתחשק לו. אי אפשר לחסום את זה. אני הימרתי שלמעלה מ- 90%. בפועל זה המצב. כלומר הפוטנציאל גבוה מאוד. את אותו דבר אני אומר לגבי הטלפון. חברה שתלך חזק על העניין הזה אני מאמין שהיא תוכל לגייס אליה מאות, מאות אלפי אנשים חדשים שיעברו מחברות אחרות, אם הדבר יהיה פשוט. זה לחברות.


למשרד התקשורת אני אומר. חברים עשיתם לדעתי עבודה טובה בתחום הסלולר השנה. אני מברך עליה. אבל אני אומר לכם שלא יקרה כלום אם אתם לא תביאו את זה לידיעת הציבור. לדעתי חובתו של משרד התקשורת לעשות פרסומת ברורה בעיתון, דפים שלמים בעיתון. מה הבעיה?
נתי ביאלסטוק-כהן
עשינו בעבר.
היו"ר מאיר שטרית
בזמנו עשינו את המבצע "קנה דירתך" כשהייתי במשרד האוצר, עשינו קמפיין שעלה 5 או 10 מיליון שקלים להסביר לציבור שכדאי לקנות את הדירות. אני אומר לך שכמשרד התקשורת תתקצבו לזה כסף, בקשו לשם כך כסף. זה שווה כל פרוטה. תקצו 5, 10 מיליון שקלים ותעשו קמפיין ענק בו תסבירו לציבור בצורה פשוטה מה עשיתם בתחום הסלולר. תסבירו את המסלול של הילדים. הציבור לא יודע, לא מכיר, הוא לא חי בכנסת, הוא לא מסתובב בתוך הלובי הזה, במקרה הטוב הוא קורא עיתון. היום אנשים כמעט ולא קוראים עיתון אולי רק את החינמונים. לא קוראים עיתונים והחינמונים קמצנים בהסבר והם לא מקצים לזה המון זמן. הם מרחיבים ומפארים שיש מלחמה אבל הם לא יודעים דבר. אני אומר לך שמחובתו של משרד התקשורת, המועצה לצרכנות, דיברתי קודם איתכם תקצו לזה או תתנו כסף למועצה לצרכנות שהיא תפרסם.
נתי ביאלסטוק-כהן
אנחנו לוקחים ברצינות את מה שאתה אומר.
היו"ר מאיר שטרית
אני מכיר את זה מניסיון של כמה מסלולים שעברתי בחיים בממשלה, גם כשהייתי שר הבינוי והשיכון עשינו פרסום לגבי המבצע של היוון הקרקעות הפרטיות. שוב הוצאנו על זה למעלה מ- 10 מיליון שקלים לפרסום בטלוויזיה, ברדיו. עשרות אלפי אנשים היוונו את הקרקעות שלהם כי הסברנו להם שכדאי להם. למי שזוכר את התשדיר בטלוויזיה של אישה שבאה מחייכת ואומרת "אני מתגרשת" צוחקים והיא שמחה שהיא מתגרשת שואלים "למה את שמחה?" עונה "אני מתגרשת מהמינהל".

הרעיון היה להסביר בדרך מאוד פשוטה לציבור שכדאי להם לעשות את זה. אז אנשים מבינים. כשאתה מפרסם בתקשורת בצורה רצינית אנשים מגיבים. אני מציע לכם להקצות לזה כסף ולפרסם בגדול ולהסביר גם את המסלול הזה וגם להביא לידיעת הציבור. אז יש סיכוי, תראו שיש שינוי בשוק הזה. החברות לא תוכלנה להישאר אדישות לפרסום כזה. לדעתי הן תפעלנה גם באופן אישי כי כל חברה רוצה לקבל יותר לקוחות. זה בסדר וזו בדיוק המשמעות של תחרות שיש חברות שמתחרות על אותו לקוח אז המחירים ירדו והשירות ישתפר. בכל מקרה כשמעלים דבר כזה השירות משתפר.


חברים אני אומר לכם שאנחנו מקיימים ישיבה ב- 11 בינואר 2011, בנושא הערכות מניעת קריסות תשתיות התקשורת בשעת חירום. התקרית שהייתה ב"סלקום" לפני זמן מה הדליקה אורות אדומים אצל הרבה מאוד אנשים, גם אצלי, שדבר כזה יכול לקרות בכל חברה וגם יכול לקרות בהיקף לאומי בשעת חירום. זה יכול ליצור בלגן גדול. מה שקרה ב"סלקום" שיתק קבוצות גדולות של אנשים. תיאורטית זה יכול לקרות מחר בכל מקום, בכל חברה או בכולן יחד. השאלה מה משרד התקשורת עושה כדי להיערך בעניין הזה. שעת חירום היא שעת חירום וראינו מה קרה בשרפה האחרונה למשל, שם מי שנכנס לפעילות הייתה "מוטורולה" שהצילה קצת את המצב.
קריאה
מערכות התקשורת תיפקדו יפה מאוד באירוע גם הניידות וגם הנייחות.
היו"ר מאיר שטרית
הרעיון לדיון הזה הוא לשמוע כיצד משרד התקשורת נערך למצב כזה בסלולר. מה עושים כדי למנוע תקלה חוזרת בשעת חירום. זה יכול להיות במצב חירום שהוא המצב הרגיש ביותר, מצב שיכול לשבש את כל החיים בארץ. פעם היו טלפונים קווים כשחלק השתבש היו עושים אפילו נל"ן – נקודה לנקודה, היום זה השתנה ולתקשורת יש משמעות עצומה, על המדינה לתפקד בשעת חירום. אנחנו נקיים את הדיון בנושא הזה ואני מקווה שנראה אתכם גם בדיון הזה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:20

קוד המקור של הנתונים