ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 20/12/2010

צו בתי משפט לענינים מינהליים (שינוי התוספת הראשונה לחוק) (תיקון מס' 2), התשע"א-2010

פרוטוקול

 
ועדת החוקה חוק ומשפט

6
20.12.2010

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 296
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום שני, י"ג בטבת התשע"א (20 בדצמבר 2010), שעה 09:00
סדר היום
צו בתי משפט לעניינים מינהליים (שינוי התוספת הראשונה לחוק) (תיקון מס' 2), התשע"א-2010 - אישור הצו
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם - היו"ר
מוזמנים
עו"ד גלי בן אור, מח' ייעוץ וחקיקה, מרכזת הוועדה לבתי משפט לעניינים מינהליים, משרד המשפטים

עו"ד עודד ברוק, עוזר ליועמ"ש, המשרד לביטחון פנים
יועצת משפטית
עו"ד נעמה מנחמי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
אסתר מימון
צו בתי משפט לעניינים מינהליים (שינוי התוספת הראשונה לחוק) (תיקון מס' 2),
התשע"א-2010 - אישור הצו
נעמה מנחמי
העבירו על הבוקר הוראת מעבר כדי שהליכים שכבר נידונו - - -
דורית ואג
מה שיש אצלנו לא טוב?
נעמה מנחמי
לא מעודכן.
היו"ר דוד רותם
אדוני רוצה להסביר לי משהו?
גלי בן אור
סליחה, אני מתנצלת.
נעמה מנחמי
הגעת בדיוק-בדיוק בזמן.
היו"ר דוד רותם
בבקשה, גברתי.
גלי בן אור
בוקר טוב, לפני כחודש העברנו כאן תיקון לתוספת הראשונה של חוק בתי המשפט לעניינים מינהליים והוספנו את פרט 37, שעניינו עתירות של שוטרים וסוהרים. עד למועד זה העתירות האלה נדונו בבג"ץ במשך השנים. גם בג"ץ הביע את מורת רוחו מכך שהן נדונות שם וגם אנחנו סברנו שיותר נכון שהן יידונו בבית משפט לעניינים מינהליים.


לאחר שהצו עבר, ובמסגרת בחינת העניינים וההיערכות, סברנו שנושא מסוים שלמעשה הועבר לפי הוראת הצו, בכל זאת ראוי שיידון בבג"ץ, והוא הנושא של מינוי מפקח כללי למשטרה ומינוי נציב לשירות בתי הסוהר.

אומנם מדובר באותו סוג עניינים שהועבר, אבל זה המינוי של התפקיד הבכיר ביותר במערכת, זה תפקיד שראוי שלגביו תהיה ודאות, וככל שיש טענות לגביו, ראוי שיידון בערכאה אחת ושההליך בעניינו יסתיים, ולא כפי יתר העניינים שנידונים בבית המשפט לעניינים מינהליים, שיש עליהם, מעבר לעתירה בבית המשפט לעניינים מינהליים, ערעור בזכות לבית המשפט העליון. ולכן פנינו לוועדה בבקשה לתקן את הפרט שעבר, למעט את העניינים האלה, כך שהם יידונו בבג"ץ.
היו"ר דוד רותם
יש שני דברים שמטרידים אותי בבקשה שלכם. האחד זה, למה לא חשבתם על זה מראש? האם קודם כול אתם מביאים תיקונים – ועשינו רק לפני חודש תיקונים – ואחר-כך שוקלים ובודקים האם עשינו תיקון נכון? זה דבר שהוא, לדעתי, מאוד לא בסדר.

דבר שני, בנימוקים שלכם יש נימוק שאותי מרגיז. כתוב שם שצריך לעשות את זה כי על בית המשפט לעניינים מינהליים אפשר לערער לפני בית המשפט העליון, וזה ייקח הרבה זמן וכו' וכו'.
גלי בן אור
תלוי.
היו"ר דוד רותם
רבותי, זה לא נימוק שאני מוכן להביא בחשבון מסיבה אחת פשוטה, מדובר במינויים כבדי משקל, ולכן לא יקרה כלום אם יעשו אותם בשיקול דעת וזה ייקח קצת זמן. אי-אפשר לעשות את הדברים האלה חאפ-לאפ. זה לא רק על הכרזת הממשלה, אלא אם אני רוצה להגיש עתירה על ההחלטה של ועדת המינויים, זה ילך לבג"ץ ולא לבית משפט לעניינים מינהליים. זאת אומרת, זה יותר רחב מאשר החלטת ממשלה בלבד.
גלי בן אור
נכון, זה כל החלטה הנוגעת לעניין. בדיון הקודם, כשהבאנו את הצו – ואדוני צודק, גם אני מעדיפה לעשות דברים פעם אחת, נקי ומסודר ולא לחזור ולתקן. מצד שני, אם אנחנו סבורים שמשהו שנעשה לא נעשה בצורה הטובה ביותר, אין לנו שום בעיה לבוא ולומר: טעינו, ואנחנו חושבים שצריך לתקן.
היו"ר דוד רותם
ודאי, אבל בשביל זה אני צריך לבוא ב-08:00 בבוקר להתחיל את הישיבות, כדי שאתם תוכלו בכל שבועיים לתקן לי את מה שחוקקתי לפני חודש, וזה לא מקובל עלי - -
גלי בן אור
אני מתנצלת.
היו"ר דוד רותם
- - כי הבניין הזה הוא בניין די עסוק.
גלי בן אור
אני בטוחה, אדוני. אני מתנצלת על הפגיעה בזמנו, ושוב, כמו שאני אומרת, הייתי מעדיפה לעשות את זה בפעם אחת.


בדיון הקודם, בבוקר, לפני הדיון, עלתה הצעה מטעם הייעוץ המשפטי של הוועדה "למעט החלטות ממשלה". בבדיקה שעשינו אז, בבוקר הדיון, סברנו שאין צורך למעט את זה ושהדבר הזה לא נחוץ לצורך העניינים שלשמם באנו אז – עתירות שנוגעות לתנאי העבודה של שוטרים וסוהרים. כפי שאמרתי, כשבדקנו אחר כך את ההיערכות ואת הדברים, שמנו לבנו לעובדה שיש בכל זאת החלטה אחת עקרונית שהיא גם החלטת הממשלה על המינוי וגם ההחלטות שקודמות לה, הן החלטת השר להמליץ על החלטת ועדת המינויים ובעניין שלנו גם היתה החלטת היועץ המשפטי לממשלה לקבוע שאחד מהמועמדים כשיר.

אני אציין שגם העברת הפרט וגם הניסיון להסתיר את הנושא של מיעוט החלטות הנוגעות למינוי מפכ"ל היו לפני הסערה הציבורית הנוכחית, התחלנו בהליכים עוד קודם לפני כן, לא צפינו את הסערה הזאת, ואנחנו לא מתכוונים לתקן את הנושא בהקשר הפרטי הזה. אנחנו חושבים שבהקשר הרחב - - -
היו"ר דוד רותם
אתם כן, כי עובדה שהוספתם היום סעיף שמחיל את הצו הזה רטרואקטיבית גם על עתירות. הוגשה אתמול עתירה לבית משפט לעניינים מינהליים?
גלי בן אור
לא, הוגשה לבית המשפט הגבוה לצדק.
עודד ברוק
אנשים לא מודעים - - -
גלי בן אור
אנשים לא מודעים לתיקון שנעשה.
היו"ר דוד רותם
אני יודע. אז למה הכנסתם את סעיף 2?
גלי בן אור
עשינו את זה כדי להסיר ספק וכדי שהדברים יהיו ברורים. ככל שתוגש עתירה הבוקר, עד למועד שבו הצו יפורסם, אנחנו רוצים שיהיה סדר ושכל הדברים יהיו במקום אחד, בערכאה אחת. זאת הסיבה היחידה. משום שהתחילה הסערה הציבורית, וכן יש - - -
היו"ר דוד רותם
הצו ייכנס לתוקף עם פרסומו ברשומות, לא עם ההחלטה שלנו. עכשיו אני שואל כחכמולוג, כי זה תפקידו של עורך-דין, האם לא עדיף לכם שתוגש עתירה לבג"ץ, ואתם תטענו חוסר סמכות, ואז ידחו את העתירה הזאת, ואז בא לציון גואל?
גלי בן אור
אני בטוחה שאדוני יודע שזה לא יועיל לנו, אנחנו נרצה לדון לעניינים לגופם, וגם אם נטען חוסר סמכות - - -
היו"ר דוד רותם
זה בדיוק העניין. התיקון שנעשה, שאמר שזה בסמכות בית המשפט, אנשים לא מכירים אותו - -
גלי בן אור
נכון. לצערי הוא לא קיבל את הפרסום המתאים.
היו"ר דוד רותם
- - ורצים לעתירות בבג"ץ. על זה פעם אמר השופט חשין שיושב אדם בבית קפה בתל-אביב, קורא את עיתון "הארץ" ואומר: הבה נעלה לירושלים לבית המשפט העליון ונגיש עתירה, ותוך כדי נסיעה הוא מנסח את העתירה.
גלי בן אור
אדוני, אלה החלטות יחסית יוצאות דופן, הן אמורות להתקבל פעם בתקופת כהונה, פעם בכמה שנים. אני מסכימה אתך שהמהירות מן השטן, וצריך לשקול בשום לב החלטות שנוגעות לעניין הזה, אבל הדבר הזה יכול בהחלט להיעשות כשהעניינים נידונים בבג"ץ, ובסוף כל ההליך, וכשנשקלים כל השיקולים, ניתנת הכרעה ומכבדים את ההכרעה הזאת והולכים אתה, ואז יש למשטרת ישראל מפקח כללי - - -
היו"ר דוד רותם
האם גברתי שמה לב למכתבה של הנשיאה בייניש?
גלי בן אור
כן.
היו"ר דוד רותם
היא הסכימה לטיוטה שהוצגה בפניה, שאיננה כוללת לדעתי את סעיף 2, והיא כותבת "שעניינו מיעוט החלטות ממשלה". זאת אומרת, היא מתייחסת רק להחלטות ממשלה, לא להחלטות ועדת ה- - -
גלי בן אור
אדוני צודק, ואדוני שם לב לפרטים. הנוסח הראשוני היה כנוסח שהוצע בוועדת החוקה "מיעוט החלטות ממשלה". בדיונים שעשינו לגבי הנוסח הזה, ובהתייעצויות שקיימנו עם ועדת זמיר, הגענו לנוסח - - -
היו"ר דוד רותם
זה בסדר.
גלי בן אור
הנשיאה מודעת ומקובל עליה הנוסח הזה.
היו"ר דוד רותם
זאת השאלה. משום שהנשיאה כתבה את המכתב שלה ב - - -
עודד ברוק
7 בדצמבר.
היו"ר דוד רותם
- - - ביום 7 בדצמבר.
גלי בן אור
אני אבקש שיצא מכתב מתוקן.
היו"ר דוד רותם
תוציאי מכתב מתוקן. בכפוף לכך אנחנו מאשרים את הצו פה אחד.
דורית ואג
בנוסח - - -
נעמה מנחמי
בנוסח שהועבר הבוקר, כולל את הוראות המעבר בסעיף 2.

צו בתי משפט לעניינים מינהליים (שינוי התוספת הראשונה לחוק) (תיקון מס' 2),
התשע"א-2010 - אושר
גלי בן אור
אני מודה לאדוני, ואני שוב מתנצלת על שגזלנו מזמנו.
היו"ר דוד רותם
זמני זה לא זמני, זה זמנו של הציבור. רק לא לשכוח מכתב לנשיאה.
גלי בן אור
בהחלט. אנחנו נוציא עוד היום.
היו"ר דוד רותם
תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:15
PAGE
6

קוד המקור של הנתונים