ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 16/12/2010

תקנות חובת המכרזים (תיקון) (תיקון), התשע"א-2010

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת החוקה חוק ומשפט

16.12.2010


הכנסת השמונה עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 293

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום חמישי, ט' בטבת התשע"א (16 בדצמבר 2010), שעה 10:00
סדר היום
תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"א-2010
נכחו
חברי הוועדה: דוד רותם – היו"ר
מוזמנים
עו"ד יואל בריס, היועץ המשפטי, משרד האוצר

ליאור אגאי, מנהל מינהל הרכש הממשלתי, משרד האוצר

גבי שוחט, סגן בכיר לחשב הכללי, משרד האוצר

עו"ד ירון גולן, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

מירי בן שטרית, מרכזת בכירה כלכלה ומחקר, משרד האוצר

עו"ד חנן ארליך, משרד המשפטים

עו"ד בני חנוך, הלשכה המשפטית, המשרד להגנת הסביבה

עו"ד רונית פרל, היועצת המשפטית, התאחדות התעשיינים

חזקיה ישראל, התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"א-2010
היו"ר דוד רותם
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר היום תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשע"א-2010.


רבותיי, האסון בכרמל מחייב את הממשלה לפעול במהירות כדי לשקם את הנזקים. הממשלה החליטה בישיבתה מיום 12 בדצמבר להנחות את שר האוצר להגיש תוך ארבעה ימים, בתיאום עם משרד המשפטים, תיקון לתקנות חובת המכרזים לייעל עבודת ועדות המכרזים במיוחד, ובכלל זה של ועדת המכרזים המיוחדת, לפיה לוועדת המכרזים כאמור תהיה סמכות של ועדת פטור משרדית, לקבוע בהוראת שעה כי לעניין התקשרויות הנוגעות לשיקום הצפון בעקבות השריפה בכרמל, לא תהיה זכות השגה על החלטות הוועדה.


משרד האוצר ומשרד המשפטים הצליחו בקושי לעמוד בארבעה ימים אבל ועדת החוקה תעמוד במה שהוקצב לה כדי שהממשלה תוכל באמת לעשות את מה שהיא צריכה לעשות וזה לשקם את הנזקים שנגרמו לכרמל.


לצורך כך התכנסנו היום. אנחנו נבדוק את התקנות, אנחנו נאשר אותן, כדי שלא תוכל הממשלה להושיט אצבע כלפי ועדת החוקה לפחות, כלפי הכנסת וכלפי אף אחד ולומר שלא אנחנו אשמים באי התיקונים אלא גופים אחרים. קבלו את מה שאתם רוצים, לצורך שיקום נזקי האסון הזה.

אנחנו נבקש לקבל כל שלושה חודשים דיווח מפורט מה אכן נעשה במסגרת התקנות האלה.
יואל בריס
אני אבקש להציג את התקנות.
היו"ר דוד רותם
אדוני יציג את התקנות.
יואל בריס
תודה. התקנות מופקות משתי תקנות ושתיהן מתייחסות לתיקון הוראת שעה שכידוע אנחנו נמצאים בעיצומה. עיקרה של הוראת השעה כזכור לבזר את הסמכות לאישור פטור ממכרז ממשרד האוצר אל המשרדים כולם באמצעות הקמת ועדות פטור משרדיות. ועדת פטור משרדית, בסך הכל תפקידה להבטיח שבהחלטה של משרד ממשלתי להתקשר בפטור ממכרז, ההחלטה הזאת תתקבל בידי הגורמים הבכירים ביותר במשרד. זה לב לבו של דוח אריאב לעניין הזה ולכן ועדות הפטור המשרדיות מתכנסות בהרכב של המנכ"ל של משרד ממשלתי, היועץ המשפטי של המשרד הממשלתי וחשב משרד ממשלתי. הן עצמן ולא חליפיהן ולא שלוחן, למעט כמובן מצבים בהם יש מניעה כמו למשל ניגוד עניינים וכיוצא באלה.


נוצר מצב שבו ועדות מכרזים מרכזיות ומיוחדות, שהן למעשה ועדות מכרזים בכירות ביותר, ועדת מכרזים בין משרדית מתמנה על ידי החשב הכללי והיושב ראש שלה הוא תמיד סגן בכיר לחשב הכללי ויושבים בה נציגים של משרדים אחרים, לעתים קרובות בדרג של מנכ"לים של משרדים אחרים, והייעוץ המשפטי הוא תמיד של היועץ המשפטי של משרד האוצר, מה שאומר שההרכב דומה מאוד להרכב ועדת הפטור העליונה כי יש סגן בכיר לחשב הכללי, יש יועץ משפטי של משרד האוצר והנציג השלישי שלא קבוע בתקנות הוא יהיה של ועדת המכרזים.


המצב הוא שדווקא ועדות אלה נפגעו מהרפורמה במובן זה שכל התקשרות שלהם בסכום של מעל 150 אלף שקלים צריכה לבוא לוועדת הפטור העליונה.


הבקשה שלנו היא שבמקרה הזה לא מתייחסת רק לוועדת המכרזים הבין משרדית שתקום לעניין השריפה בכרמל אלא ועדת המכרזים הזו היא דוגמה לבעייתיות הכללית שקיימת. לכן אנחנו מבקשים שכל ועדות המכרזים הבין משרדיות והמיוחדות יקבלו סמכות לא רק של ועדת פטור עליונה חלילה, אלא של ועדת פטור משרדית, שבסך הכל לא יהיה רע מצבה ממצב של משרד ממשלתי שבתוך המשרד יש לו את שני האורגנים – גם של המכרז וגם של הפטור – וזו הבקשה הראשונה.


כשהשלמה לבקשה הזאת יש בקשה לעוד שני סעיפים. אדוני בדבריו אמר שהיום הוא ידון בנושאים שנוגעים לשריפה בכרמל.
היו"ר דוד רותם
נכון.
יואל בריס
אבל החלטת הממשלה, וגם פניית שר האוצר – ואני אייצג את העמדה הזאת – היא שבנושא הזה ועדת המכרזים הבין משרדית לשיקום נזקי השריפה היא דוגמה לבעיה כללית יותר שהיינו רוצים לתקן אותה. לא מדובר בתיקון דרמטי במיוחד, לא מדובר בנושא מורכב שמחייב קבלת החלטה קשה במיוחד, ולכן אנחנו סבורים שאפשר לקבל אותה כעת גם לגבי ועדת המכרזים הבין משרדית המיוחדת לעניין שיקום נזקי השריפה וגם לגבי ועדות המכרזים האחרות.
היו"ר דוד רותם
עורך דין בריס, אני מבקש להפנות אותך לסעיף 4 להחלטת הממשלה, האומר: להנחות את שר האוצר להגיש תוך ארבעה ימים, בתיאום עם משרד המשפטים, תיקון לתקנות חובת המכרזים לייעול עבודות ועדות מכרזים בין משרדיות ובכלל זה של ועדת המכרזים המיוחדת.


אלה הן התקנות שהממשלה החליטה לאשר ולגביהן אני נתבקשתי לזרז את הדיון ורק בהן אני אדון. אני מבין שיש לכם בעיה.
יואל בריס
זה כלול בהחלטת ממשלה.
היו"ר דוד רותם
לא. משום שהחלטת הממשלה מדברת על ועדות מכרזים בין משרדיות ולא על הוועדות המשרדיות.
יואל בריס
אני מדבר על ועדות המכרזים הבין משרדיות ומיוחדות לרבות ועדת המכרזים הבין משרדית לעניין השריפה בכרמל. זאת החלטת הממשלה.
היו"ר דוד רותם
אני מוכן את תקנה ח' להוסיף בפסקה הראשונה אחרי הוראת שעה. לתקופה שמיום תחילתן של תקנות אלה עד יום 1 בינואר, ועדת מכרזים שמונתה לפי תקנה 8(ד) או (ה) יראו אותה גם כוועדת פטור משרדית לעניין החלטות שהתקבלו באותה ועדת מכרזים לעניין התקשרויות לצורך שיקום הצפון בעקבות נזקי השריפה בכרמל.
יואל בריס
אני מבין את עמדתו של אדוני.
היו"ר דוד רותם
אני אתעסק אך ורק בנושא השריפה בכרמל. זה הדבר שצריך לפתור אותו כרגע. אם יש בעיות אחרות, אדוני יגיש בקשה לתיקון ואנחנו נקיים דיון רציני ומעמיק אליו נזמין את משרדי הממשלה, נשמע את כל העמדות ואחר כך נקבל החלטה. כרגע כל מה שאני עוסק בו, זה איך הממשלה הזאת מתקנת את האסון שקרה בכרמל. זאת הנקודה בה אני עוסק.
יואל בריס
אני עובר לתקנה השנייה. התקנה השנייה באה כהשלמה לתקנה הראשונה ועושה עוד שתי הקלות שהחלטת הממשלה החליטה שאלה, בניגוד להחלטה הראשונה שהממשלה ביקשה שיהיה לגבי כלל הוועדות הבין משרדיות, לגבי שני התיקונים האלה, הבקשה של הממשלה הייתה כי זה יחול רק לגבי הוועדה הבין משרדית בשיקום נזקי השריפה. שתי התקנות האלה הן: האחת, לקבוע שלעניין ועדת המכרזים הבין משרדים בשבתה כוועדת פטור משרדית, יש לכל חבר ועדה בוועדת פטור משרדית זכות השגה שזאת זכות מאוד עיקרית וחשובה שהיא בבסיס הרפורמה אומרת שאמנם הורדנו את כל הסמכות למשרדים, אבל עדיין משרד האוצר יושב כערכאת ערעור - זאת הפעם היחידה שיש צורך בערכאה שנייה – במצב שבו ההחלטה התקבלה שלא פה אחד ויש למי מחברי הוועדה השגה עם ההחלטה לפטור או שלא לפטור, כי אז אפשר להגיש השגה וההשגה הולכת לוועדת הפטור העליונה או לחשב הכללי לפי העילות השונות ואין צורך להזדקק לעילות, מתי זה הולך לכאן ומתי זה הולך לכאן.


לעניין הוועדה הבין משרדית לשיקום נזקי השריפה יש בקשה מיוחדת והיא שלא לאפשר זכות השגה. כלומר, ועדת המכרזים הבין משרדית תהיה הערכאה הראשונה והאחרונה והיחידה, היא תקבל את ההחלטה והחלטה תהיה באופן מיידי וסופי. לא יהיה צורך להמתין 72 שעות כדי לראות אם יש השגה ואם יש השגה, לא יהיה צורך להמתין את שבעת הימים עד שתהיה הכרעה לגבי ההשגה הזאת.


הנקודה השנייה. הוועדה היחידה היום שממליצה לשר האוצר לפי 3(28) היא ועדת הפטור העליונה. אני מזכיר שיש בראש החלטת הממשלה החלטה הצהרתית שהשריפה בכרמל ונזקיה הם נסיבות נדירות ומיוחדות, כהגדרתן בתקנה 3(28), מה שמאפשר אחרי בחינה – עדיין יהיה צורך לעשות בחינה של כל התקשרות והתקשרות – להיתלות בהכרזה הזאת של הממשלה כנימוק לכך שמדובר בנסיבות נדירות ומיוחדות ולהגיע להמלצה של שר האוצר. בדרך כלל המלצה כזאת ניתנת רק בידי ועדת הפטור העליונה אבל כאן על פי החלטת הממשלה ועדת המכרזים הבין משרדית תוכל להמליץ ישירות לשר האוצר. אני חושב שאין בכך סטייה מהותית מהנורמה הרגילה כי כמו שאמרתי בראש הוועדה עדיין עומד סגן בכיר לחשב הכללי, הייעוץ המשפטי של הוועדה או עדיין בידי היועץ המשפטי של משרד האוצר, ולכן אין מניעה לקבל את התקנה הזאת.


לגבי הנקודה שאדוני התייחס, מעבר לתקנות האלה, לגבי מה הצפי שיקרה בוועדת המכרזים הבין משרדית, אני מצפה שאנחנו בכל הכבוד נאכזב את אדוני כי הוועדה כן תתפקד ותעשה את הנדרש ממנה בצורה יעילה ומהירה, ולא בירוקרטית, כמו שהיא התבקשה על ידי הממשלה. כמובן שאין מניעה – ואני כבר מצהיר לפרוטוקול בשם ועדת המכרזים הזאת – שהוועדה תגיע לדיווח רבעוני אל ועדת החוקה ותדווח לאדוני ולוועדה על פעילותה, תמסור דיווח בכתב ואם יהיה צורך, גם נופיע בפני הוועדה. אני חושב שאולי בשלב ראשון יהיה דיווח בכתב אבל זה נתון להחלטת הוועדה.
היו"ר דוד רותם
דיווח בכתב. אני מוכרח לומר שבמה שאמרת, יש לי תמיהה. הקימו ועדה מיוחדת בה חבר החשב הכללי, משרד ראש הממשלה, אגף התקציבים, משרד הבינוי והשיכון, משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה, הלשכה המשפטית של משרד האוצר והרשות הממלכתית למים. כל הגופים האלה, אני מעריך, מבינים את החשיבות בשיקום הנזקים בצפון ובמהירות.
יואל בריס
נכון.
היו"ר דוד רותם
למה צריך לבטל להם את זכות הערר? האנשים האלה הם אנשים רציניים שאני מניח שלא יערערו ממילא כי הם מבינים שזה חשוב. אתה אומר שהממשלה החליטה לא לסמוך אלא להתקין את זה בתקנות. בסדר.
יואל בריס
זה לא שהממשלה החליטה לא לסמוך אלא כטבעם של דברים ישבו שבעה-שמונה אנשים בוועדה הזאת.
היו"ר דוד רותם
כולם כפופים לממשלה.
יואל בריס
כולם כפופים לממשלה, אבל בעניין ספציפי יכולה להיות מחלוקת ביניהם. יכול להיות שההחלטה תתקבל ברוב כאשר חמישה חברים יחשבו שצריך פטור ממכרז ושלושה יחשבו שלא צריך ואחד מהשלושה יגיש השגה. יכול להיות מצב הפוך, שחמישה יחשבו שצריך לצאת למכרז ושלושה יחשבו שצריך פטור, ואחד מתוך השלושה יגיש השגה. אז ההחלטה לא נכנסת לתוקף. קודם כל, כל החלטה היא בדרך כלל נכנסת לתוקף כעבור 72 שעות בגלל זכות ההשגה, אבל כאן היא תיכנס לתוקף מיידית.
היו"ר דוד רותם
כמה השגות הוגשו בשנה האחרונה על החלטות?
קריאה
אחת.
יואל בריס
לא, לפחות ארבעה.
היו"ר דוד רותם
עורך דין בריס, הדבר הוא מאוד פשוט. אני מאשר את הוראת השעה, את תקנה 2 ואילך. אם אתה רוצה שאני אאשר גם את תקנה 1, אני מוכן להוסיף אותה.
יואל בריס
חייבים להוסיף אותה כי אחרת יש סתירה מיני וביי.
היו"ר דוד רותם
אני אומר לך מה שיהיה כתוב. יהיה כתוב: בתקופה שמיום תחילתן של תקנות אלה עד יום ו' בטבת יראו בוועדת המכרזים וכולי, ואז יהיה כתוב: ועדת מכרזים שמונתה לפי תקנה 8(ד) או (ה), יראו אותה גם כוועדת פטור משרדית לעניין החלטות שהתקבלו באותה ועדת מכרזים לעניין מכרזים הנוגעים לשיקום הצפון בעקבות השריפה בכרמל ולצורך זה בלבד.


אני לא מתקן את זה עכשיו באופן כללי. אם תרצו, נקיים על זה דיון רציני. אני מתקן את זה רק לצורך הנזקים בכרמל. מקובל על אדוני?
יואל בריס
זאת לא החלטת הממשלה ולכן אני לא אוכל להגיד שזה מקובל עלי, אבל זה הרע במיעוטו.
היו"ר דוד רותם
תראה לי את החלטת הממשלה.
יואל בריס
בהחלטת הממשלה כתוב במפורש, סעיף 4(א).
היו"ר דוד רותם
לייעול עבודות מכרזים.
יואל בריס
ובכלל זה ועדת המכרזים המיוחדת. כלומר, הממשלה החליטה שזה יחול על כל ועדות המכרזים הבין משרדיות.
היו"ר דוד רותם
לא.
דורית ואג
תראה את הכותרת של החלטת הממשלה.
יואל בריס
נכון, למרות הכותרת יש סעיף אחד.
היו"ר דוד רותם
הסעיף הזה לא מדבר על כל ועדות המכרזים.
יואל בריס
כן. 4(א) מתייחס לכל ועדות המכרזים. זאת הייתה כוונת הממשלה בוודאי וכך זה גם הוצג לפני הממשלה.
היו"ר דוד רותם
ועדות המכרזים המיוחדות, ועדת מכרזים כאמור, זאת הוועדה הזאת שהוקמה כאן.
יואל בריס
לא. ובכלל זה. כלומר, כלל ועדות המכרזים. אגב, אדוני אמר שבקושי עמדנו בארבעה ימים, אבל אנחנו הגשנו את זה תוך יום וחצי.
היו"ר דוד רותם
למי?
יואל בריס
לוועדה.
היו"ר דוד רותם
אני קיבלתי את זה ביום שלישי ב-9 בערב.
דורית ואג
יום שני ב-9 בערב. אתה ראית את זה ביום שלישי בבוקר.
היו"ר דוד רותם
רבותיי, אני לא עובד משרד האוצר. במשרד האוצר עובדים גם בלילה, אבל כאן ב-9 כבר לא עובדים.
יואל בריס
במשרד האוצר ודאי עובדים גם בלילה, ולכן אמרתי שהעברנו את זה ביום שלישי בבוקר.
היו"ר דוד רותם
מכיוון שאני רואה את ההחלטה הזאת כעוסקת בנושא שיקום – גם המכתב שקיבלתי משר האוצר – החלטת הממשלה בנושא ביצוע התקשרויות הנדרשות לשיקום נזקי השריפה, תקנות חובת המכרזים. לכן זה יוגבל אך ורק כהוראת שעה לנושא נזקי השריפה בכרמל.


עוד מישהו רוצה לומר משהו?
חזקיה ישראל
אני מהתאחדות התעשיינים. אנחנו מברכים על הרצון להאיץ את הקצב ולשקם ככל שניתן את נזקי השריפה בצפון. אנחנו מבקשים מהממשלה, מהוועדה, שתהיה איזו התייחסות של הממשלה - יש לה אפשרות בתקנה 22 להוראות – לנושא של העדפת תוצרת הארץ. זה לא אמור לפגוע ולא אמור גם לסרבל. לכן יש אפשרות לחשב הכללי במסגרת תקנה 24, בהוראות פנימיות שלכם של התק"ם, לעשות זאת.
היו"ר דוד רותם
אני לא נכנס לזה. אני סמוך ובטוח שממשלת ישראל שיש לה אינטרס בתוצרת הארץ ויש לה אינטרס בעידוד התעסוקה בארץ, היא תעשה כל שביכולתה וזה גם הרבה יותר מהר כי הרי אתה יודע שלהביא את זה מסין, גם אם אלה דגלים עקומים, לוקח זמן. מכיוון שכאן הממשלה כבר הודיעה שהיא רוצה לשקם מהר ולעשות את הכל, אני בטוח שזה יהיה תוצרת הארץ.


תודה רבה. אנחנו מאשרים את התקנות, כפי שאמרתי.
אלעזר שטרן
אנחנו נתאם את הנוסח.
דורית ואג
אני מציעה שתשבו עכשיו.
היו"ר דוד רותם
כן, שבו עכשיו כדי שאני אוציא את זה עוד היום.
היו"ר דוד רותם
ביום ראשון או שני יהיה לנו נוסח מוסכם ונוכל להביא אותו.
היו"ר דוד רותם
לא. ברגע שאתם כותבים עכשיו, אני חותם על התקנות ומוציא אותן עוד היום.
יואל בריס
מצוין. עוד יותר טוב.
היו"ר דוד רותם
כאן עובדים מהר. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:20

קוד המקור של הנתונים