ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 14/12/2010

שביתתם המתמשכת של פרקליטי המדינה עקב השחיקה בשכרם

פרוטוקול

 
PAGE
17
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
14.12.2010

הכנסת השמונה עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 389

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ז' בטבת התשע"א (14 בדצמבר 2010), שעה 11:00
סדר היום
שביתתם המתמשכת של פרקליטי המדינה עקב השחיקה בשכרם

בהשתתפות שר המשפטים יעקב נאמן
נכחו
חברי הוועדה: חיים כץ - היו"ר

אריה ביבי

אילן גילאון

דב חנין

שלי יחימוביץ

משה כחלון

משה (מוץ) מטלון

רחל אדטו
מוזמנים
שר המשפטים יעקב נאמן


גיא רוטקופף
מנכ"ל משרד המשפטים

קוטיק יעל
הלשכה המשפטית, משרד המשפטים

אהרון עוזיאלי
סגן הממונה על השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

חוסאם סובחי
רפרנט באגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר

רפ"ק חני לומפ
קצינת תביעות, המשרד לבטחון פנים

מאיר דב ברקוביץ
ראש מדור מידע פלילי, המשרד לבטחון פנים

עו"ד בועז גולדברג
יו"ר ארגון פרקליטי המדינה

ענת סבידור
פרקליטות מחוז המרכז
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ
שביתתם המתמשכת של פרקליטי המדינה עקב השחיקה בשכרם

בהשתתפות שר המשפטים יעקב נאמן
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב, יום שלישי, ז' בטבת, 14 בדצמבר 2010. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הנושא שביתתם המתמשכת של פרקליטי המדינה עקב השחיקה בשכרם. הדיון הזה הוא מספר שתיים בסדרה ואני מקווה שהוא הדיון האחרון בסדרה. שמעתי היום בדרכי לפה, כנראה שהתקשורת התעוררה קצת ומבינה את הנזקים שנגרמים למדינת ישראל בעקבות שביתת הפרקליטים. יכול להיות שהאוצר מרוויח כמה גרושים כדרכו בקודש, יכול להיות שהאוצר מרוויח כמה גרושים בתזרים המזומנים אבל בנזקים המצטברים, שמעתי הבוקר את עורך הדין ששי גז, הוא אמר שם "נכון שאני זוכה לניצחונות ואנשים משתחררים אבל הצדק מפסיד". הוא אומר "הצדק מפסיד ולא כך אני רוצה לנצח. כל סנגור רוצה להגיע לבית המשפט ולנצח, אני רוצה שיעשה צדק ואני חושב שכאן לא נעשה צדק".

בדיון הראשון שקיימנו הגיעו אלי נציגות המשטרה. הגיעה נציגה שאמרה "תן לי לדבר ואני אספר איזה נזקים נגרמים למדינת ישראל בעקבות שביתת הפרקליטים". לפני שנכנס לדיון הזה אני אתן לך את רשות הדיבור ותאמרי איזה נזקים נגרמים בעטייה של שביתת הפרקליטים ואז אולי האוצר, אני ראיתי את ההצעה שהציע האוצר לפרקליטים ואני בא מארגוני עובדים, אני חושב שההצעה, אני לא רוצה להגיד מבזה כי המילה מבזה היא מילה לא טובה כי אין הצעות מבזות, יש הצעות לא רצינית. פשוט לא רצינית.

האוצר מתעסק עם האנשים שצריכים לייצג את מדינת ישראל מול עורכי הדין הטובים ביותר שיש במשק. שמעתי את ששי גז אומר שסנגור בינוני, בינוני ממשרד בינוני מרוויח הרבה, הרבה הרבה, הרבה מעבר לשכרו של בכיר הפרקליטים. ששי גז אומר שסנגור בינוני והוא אומר "אני רוצה לנצח טובים, אני לא רוצה לנצח בינוניות" גם בכדורגל במשחק פשוט כשאתה משחק נגד קבוצה מליגה ג' ומנצח אתה לא סופר את הניצחון, אבל כשאתה מנצח אלופה או קבוצה טובה אתה מרגיש מצוין. זה שווה יותר מניצחון.


אני אומר לכם החבר'ה מהאוצר אתם עוזרים לסנגורים ואפילו לזוטרים לנצח. אבל סוף מעשה במחשבה תחילה. תהיו לארג'ים בכסף קטן ותרוויחו בכסף גדול. את זה אימא שלי עליה השלום אמרה. תהיו לארג'ים בכסף קטן. אתם הגשתם כאן הצעה, אני מקווה שאתם תגיעו עם המצגת ותניחו את ההצעה ואני אגיד וואלה אלה הפרקליטים לא הבינו מה הגשתם.

אני רוצה לקוות שזה יהיה המצב שהם יגידו לא הבנו. לא התכוונתם שה-60 תקנים חלים על כל הפרקליטים, ולא התכוונתם שתקני הרכב שאתם נותנים חלים על כולם רק על 300, שכחנו שמשרד המשפטים בעבר קיבל את תקני הרכב ונתן אותם לאחרים. מה היו התקנים האלה? אנחנו מדברים על תוספות שכר שאנשים ילכו איתן למכולת, שיהיו אנשים שירצו ללכת לפרקליטות יהיה חוץ מהעניין גם שכר נאה בצדו. שמיטב הנוער ילך לפרקליטות ולא יהיה סנגור בינוני. המדינה צריכה את זה, היא צריכה להיראות, היא צריכה להיות טובה. לא הכול נמדד בכסף קטן. מי שחושב בכסף קטן מגיע למדינה קטנה.

זה מה שבוער עכשיו. את השריפה בכרמל כיבינו, השריפה של הפרקליטים נמשכת, אני לא יודע אם יש בה הרוגים כי לא סופרים אותם מיד. אבל יספרו אותם מחר, מחרתיים או עוד יומיים. אני אומר לכם שיש כאן הרבה אגו בכל המשחק הזה. הרבה מאוד וצריך לפתור את הבעיה וצריכים גם רצינות מהאוצר. שעות נוספות זה לא הצעות שכר, לקנות חופש ולהחליפו בכסף זה לא הצעות שכר, לתת טלפון למי שעובד עם הטלפון זו לא הצעת שכר, לתת לו אוטו כשהוא נוסע איתו זו לא הצעת שכר.

הצעת שכר זה כסף שהוא יפקיד בבנק לילד שלו לחסכון אם הוא ירצה או יקנה במכולת. זו הצעת שכר ומעבר לכך אלה לא הצעות שכר. את כלי העבודה אתה צריך לתת לו לבד. אתה מהאוצר אם אתה רואה את טובת המדינה אתה צריך להגיד, קח טלפון גם אם אתה לא רוצה קח, קח אוטו כי אתה מרוויח מהאוטו. אתם צריכים להחליף דיסקט ואז לא נגיע לפרשת הכבאים או לפרשה כזאת או אחרת ותהיה לנו מדינה יותר טובה. תהיה לנו מדינה יותר טובה, תחליפו דיסקט. אתם באוצר רואים את הכול דרך החור של הגרוש ואין לכם שום חזון ושום ראיה רחבה. חסכנו, עשינו, ישבנו.


נציגת המשטרה ספרי לנו מה עשינו, מה קרה לנו בשביתה הזאת, איפה שילמנו מחיר.
חני לומפ
הגיע נציג ראש מדור מידע פלילי בשם מחלקת חקירות ומודיעין הוא יפתח ואני אשיב.
היו"ר חיים כץ
ציפיתי שהאוצר יבוא ויאמר אתם יודעים מה, בואו נעצור את דיון, נכנס רגע לחדר, תוך שעה מסכמים עניין. אני רוצה לומר לך שבצורה רצינית תוך שעה מסיימים עניין. שעה, שעה זה הרבה זמן, אם לא רוצים לנצח, אם לא רוצים מדינה יותר טובה לא עושים.
מאיר דב ברקוביץ
ממלא מקום ראש חטיבת החקירות. מבחינתנו וכפי שגם התבטא ראש האגף החקירות והמודיעין, וגם מבלי שנכנס לשאלות הצידוק של השביתה, זה לא התחום שלנו. אנחנו הגענו רק לשקף את מה שאנחנו רואים כתוצאה מהשביתה. מבחינתנו התמונה שחורה מאוד.

הסכנה שאנחנו רואים בהתמשכות המצב בו עצורים בעבירות מאוד חמורות, עבירות של סחר בסמים, עבירות מין, אלימות חמורה, אולי אחר כך חברתי תיתן דוגמאות כדי שישברו את האוזן, מצב שבו אנשים שביצעו עבירות חמורות והם מהעבריינים היותר מסוכנים, כאלה שאנחנו רוצים להאריך את מעצרם עד תום ההליכים משתחררים.

אנחנו לא יכולים לעשות את זה כשאין מי שיגיש את הבקשה עד תום ההליכים. המשמעות לכך היא שעשרות עבריינים משתחררים ומסתובבים חופשיים היא מציאות חמורה מאוד. העובדה שאסירים שועדות שחרורים בעמדתן אומרות שאין מקום לשחרר אסירים כאלה בגלל הסכנה שהם מהווים, בגלל המעשים בהם הם היו מעורבים או החשש של המשך הפגיעה, או מידע שיש בהקשרים האלה. יש ההתנגדות לשחרר אסירים כאלה בשחרור מוקדם, אבל בסוף כשאין מי שמגיע לדיונים הם משתחררים. בחודש האחרון יש כמה עשרות כאלה. זה יוצר מצב חמור שמסכן את שלום הציבור ובטחונו.


יש עררים בבית משפט העליון שבהם מופיעים הפרקליטים וכשהם לא מופיעים אין מי שיופיע ואין מי שיוכל לייצג את הדעה הזאת, עררים כאלה מתקבלים או נדחים, תלוי מאיזה כיוון מסתכלים. ערעורים שצריכים להגיש תוך 45 יום לא מוגשים. אנשים שמתייצבים להעיד, אנשי משטרה, עררים שצריך שיהיה נוכח פרקליט בדיון שלא נמצא גם התהליך הזה נפגע. מבחינתנו, אמרתי שוב וחשוב להדגיש, זה בלי לנקוט שום עמדה ביחס לצדק או לאי הצדק של השביתה, אנחנו - - - -
היו"ר חיים כץ
נתחיל בצרות שלכם.
מאיר דב ברקוביץ
אנחנו לא מדברים על הצרות שלנו, אנחנו מדברים על הצרות של הציבור.
היו"ר חיים כץ
אני מדבר על הצרות הכלכליות שלכם, זה שלא נותנים לכם את ה- 2,000 שקלים עד שהגמלאים לא יתנתקו. אתה אומר שאתה לא רוצה לריב עם האוצר, יש לי את הבעיה שלי איתם, הבנו. אין לכם וועד הבנו.
מאיר דב ברקוביץ
לנו אין זכות שביתה ואני חושב שטוב שכך.


אנחנו מדברים מתוך מה שאנחנו רואים וכמי שמופקדים על שלום הציבור ובטחונו. אנחנו רואים את הפגיעה הקשה, ואם השביתה תימשך, הפגיעה תהיה קשה יותר ויותר בשלום הציבור ובטחונו. אני מציע אם אפשר לשמוע כמה דוגמאות כדי להבין במה מדובר.
היו"ר חיים כץ
אני אקבל את הצעתך.
חנה לומפ
ראש תחום הנחיה פיקוח ובקרה בחטיבת התביעות של משטרת ישראל. אנחנו קודם כל כתביעות מטפלים בפרשיות מאוד מורכבות שבעבר הפרקליטות נטלה על עצמה. דבר שבאופן טבעי מעמיס עומס יתר על מערך התביעות שהוא עמוס כשלעצמו. בנוסף ישנם תיקים חמורים ביותר של שוד מזוין, לדוגמה, שוד שכלל יריות שהיה במחוז דרום, מקרה עם פצועים. תיק שלא הוגשה בקשת מעצר עד תום ההליכים והעבריינים השתחררו. התעללות חמורה בקשיש במחוז צפון, גם כן שוחררו החשודים. שוחררו סוחרי סמים מכל רחבי הארץ שסחרו בכמויות דמיונות כולל ייבוא סמים.
היו"ר חיים כץ
את יכולה לכמת את הכול בנזק הכלכלי? כמה שנות חיסכון לאוצר במחלוקת עם הפרקליטים נמדדו בחודש הזה? אפשר לכמת את זה?
חנה לומפ
האוצר מומחה בדברים האלה. אנחנו לא יכולים למדוד את זה כלכלית. מדובר בנזקים שלא רואים אותם מהיום למחר בניגוד לנמל התעופה כשהוא נסגר ורואים מיד כשלא מגיעים לשום מקום. הנזקים הם לאורך זמן, אלו דיונים שנדחו, בכל דחייה בבית משפט העניין מתרחב מעבר לכך - - - -
שלי יחימוביץ
את יכולה למדוד את זה כלכלית?
ענת סבידור
יש עכשיו תביעה של 40 מיליון שקלים שעומדת להתיישן, תביעה של מס הכנסה, והמדינה עלולה לאבד 40 מיליון שקלים, זה מספר קטן שלא פותר בכלל את בעיית הפרקליטים אין מה לדבר, ועדת החריגים לא נתנה אישור להגיש את התביעה, זו תביעה של פרקליטות מחוז - - -
היו"ר חיים כץ
מתי זה אמור להסתיים?
ענת סבידור
בסוף החודש. זה תיק של פרקליטות מחוז חיפה, לא נתנו אישור להגיש את התביעה.
חנה לומפ
חברתי דיברה כאן במישור האזרחי כי יש פרקליטות אזרחית ויש פרקליטות פלילית. בפרקליטות האזרחית באמת קל לכמת את הנזקים במישור הכלכלי כי מדובר בתביעות של מיליונים כלפי המדינה. כשמדובר על עבירות פליליות גם להן היבט כלכלי מובהק, לדוגמה כשמדובר במאבק בארגוני פשיעה נפגענו קשות בהיבט של חלוץ ותפיסת חשבונות בנק. כאשר חשבונות בנק של מיליונים בהעדר התייצבות פרקליטים שוחררו וגם נכסים. מעבר לכך פרשיות שלמות מעוכבות ולא נחשפות בהמתנה לסיום השביתה, מדובר בנזק מצטבר. כאשר לא מגישים ערעורים מדובר בעבודה של מאות ואלפי שעות עבודה בבית משפט שלום ובבית המשפט המחוזי של פרקליטים ותובעים שניהלו תיקים, שטענו לעונש ולעיתים הגיעו לזיכוי, ועכשיו בחלוף 45 יום לא ניתן לתקן את הנזק. ערעור שלא הוגש זה נזק בלתי הפיך. אי התייצבות לדיון יצרה גם תקדימים בפסקי דין בבית המשפט העליון בהעדר נציגי הפרקליטות, שנטו כמובן למי שהגיש אותן ולכן התוצאות היו יותר שחרורים, יותר שחרורים בערבויות ופחות עצורים. הנזק הזה הוא נזק מצטבר שעשרות עבריינים שהיו אמורים להיות בין כותלי המעצר משוחררים.
היו"ר חיים כץ
חגיגה בעיירה.
חנה לומפ
אלו נזקים שלא ניתן לכמת אבל כולנו נרגיש אותם.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה, נציג האוצר בבקשה.
אהרון עוזיאלי
סגן בכיר לממונה על השכר באוצר, גם אני מאוד מקווה שזה יהיה הדיון אחרון בנושא הזה, ושאנחנו כן נמצא את הדרך הנכונה לפתור את הסכסוך. כי אנחנו לא חושבים שהדברים מתנהלים נכון. אני רוצה להזכיר קודם - - -
היו"ר חיים כץ
אתם מוכנים לשבת היום?
אהרון עוזיאלי
אנחנו נקבע את כלכלי ההתדיינות. אני רוצה להזכיר קודם כל שמי שבחר להשתמש בכלים כפי שבחר - - -
היו"ר חיים כץ
זה לא משנה.
אהרון עוזיאלי
זה כן משנה.
היו"ר חיים כץ
אתה רוצה להמשיך את זה או שאתה רוצה לפתור את הבעיה?
אהרון עוזיאלי
אני אתייחס. כי הפרקליטים, עם כל הכבוד, הם קבעו בדיוק לפי אילו כללים הם מתנהלים ולא מתנהלים.
דב חנין
ולך יש זמן.
אהרון עוזיאלי
על כן יכלו להחליט למשל שבקטעים הכלכליים, שמעתי שתביעה של מס הכנסה מתיישנת, דברים חריגים, כואבים, כואבים גם לשירות המדינה גם בצד הכספי ולא בערכים האחרים הם החליטו שמתנהלים כך, הם החליטו להתנהל אחרת - - -
משה (מוץ) מטלון
שבעה חודשים לא קראת להם. שואל אותך יושב ראש הוועדה אם אתה מוכן להתיישב, תענה לו.
אהרון עוזיאלי
אני רוצה להזכיר שמהצד השני עומדת גם השאלה של האחריות שלנו על הקופה הציבורית בכלל, מפני שהפרקליטים הם בנים מאוד מיוחדים, מאוד ייחודיים, אבל הם לא יחידים. הם לא יחידים שעומדים כרגע על הפרק, יש לנו הרבה מאוד סקטורים שהם פתוחים למשא ומתן ואנחנו מנהלים איתם, בין היתר אחיהם המשפטנים.
היו"ר חיים כץ
אימא שלי עליה השלום אמרה יש שני סוגי אנשים, יש מסבירים ויש מצליחים, אתה רוצה לעבור לצד של המצליחנים, שעבריינים יכנסו לכלא, ואלה שצריכים לשלם ישלמו ושסוחרי סמים לא יהיו חופשיים? אתה רוצה להיות בצד של המנצחים או אתה רוצה להסביר? אנחנו היום נמצאים בתאונת דרכים גדולה וצריך לעשות חוסם עורקים למי שצריך ואתה מספר לי סיפורים.

הם אשמים, הם מסכימים שהם אשמים ואתם צדיקים. אתם מוכנים להיכנס למשא ומתן ולשבת לדבר ולגמור את העניין. אחר כך נגיד שאתם צדקתם והם עבריינים וניתן לכל אחד מכם סרגל ותרביצו להם על הראש. הכול נעשה אבל אתם מוכנים לסגור את העניין הזה כבר? או שאתם רוצים להמשיך. עכשיו אני גם מבין למה זה לא נגמר. במקום לרדת לפרטים ולגמור את העניין אנחנו אוהבים לדבר.


אנחנו פה בשביל לנסות למצות את העניין ולהחליט להחזיר סדר לחיי האזרחים במדינת ישראל, אתם במשרד האוצר מוכנים לבוא לשבת ולגמור את העניין? הסכמנו שהם אשמים, הם אשמים, מרוצה? הם רוצים יותר מדי, הם בלונדינים ויש ביניהם יותר מדי אנשים עם משקפיים, הם לא בסדר. אבל אתם רוצים לגמור את העניין? אם אתה בא לספר לי סיפורים אז חבל על הזמן.
אהרון עוזיאלי
מבחינתך אני מאוד רוצה. ראשית אנחנו ניהלנו משא ומתן ארוך בלשכתו של יושב ראש האגף לאיגוד מקצועי.
קריאה
ניהלתם שיחות, לא ניהלתם משא ומתן.
היו"ר חיים כץ
סלח לי, הסברתי לך בפעם שעברה למה הדג בצלחת.
אהרון עוזיאלי
שהוא אחראי גם ברמה הערכית הגבוהה מבחינת הסקטור הציבורי בכלל וגם כיושב ראש ההסתדרות לטובת הסקטור שנקרא הפרקליטים. הגענו עכשיו לסיכומים הוגנים, מחייבים, טובים, הפרקליטים בסופו של דבר - - - -
היו"ר חיים כץ
דיברתי עם יושב ראש ההסתדרות והוא אמר לא מינה ולא מקצתה.
אהרון עוזיאלי
אנחנו היינו שם באותו לילה.
היו"ר חיים כץ
מבחינתו אין הסדר, לא קיימת יתרה מזאת הוא אמר לי, "אני אשמח אם תתערב". אתה יכול לבדוק אותי.
אהרון עוזיאלי
כי הפרקליטים החליטו אחרת. ברור לי שיושב ראש ההסתדרות לא יגיד להם 'חבר'ה אל תלכו לנסות יותר'. זה המעמד שלהם. זה מבחינת הדבר המרכזי ביותר מפני שאנחנו כן הצבנו את הפלטפורמה לטובת דיבור ישיר, ארוך ומאסיבי שלצערי הרב בסופו של דבר הפרקליטים החליטו שלא מקובל עליהם.
דב חנין
השאלה היא אם הדיבור הישיר מקובל עליך היום. זאת השאלה.
אהרון עוזיאלי
כן.
דב חנין
אתם תהיו מוכנים בסיום הישיבה הזאת לשבת?
אהרון עוזיאלי
הפרקליטים, מבחינתנו יחזרו לאלתר לעבודה ונשב איתם למשא ומתן.
משה (מוץ) מטלון
אתה לא קובע את הכללים האלה. אתה התבלבלת כנראה.
היו"ר חיים כץ
כמה מדינת ישראל צריכה לשלם עד שמשרד האוצר, עד ששר האוצר יתעורר, אותו שר אוצר שיתעורר ולא יתנצל אחר כך כמו שהוא התנצל מול הכבאים, והתנצל מול זה וזה, שיתעורר ושייתן לכם הנחיה שמספיק לפגוע באזרחי מדינת ישראל.

אתה לא תכתיב להם, אין לך מנדט לזה, אלא אם יבוא הממונה שלך שאני לא מבין איך הוא לא הגיע לפה. זה מראה על ההתייחסות ועל הזלזול, גם כשהוא ידע ששר המשפטים יהיה פה. הוא שלח אותך, אתה מכובד אבל אתה לא יכול להתנות התניות, אתה לא בסטאטוס כזה.

כנראה שהבוס שלך שהוא שר האוצר צריך לקבל החלטה. אני לא יודע מה זה להחריף את שביתה, אבל שר האוצר צריך לקבל החלטה או שיש סדר במדינת ישראל או מחפפים בכל. כי משרד האוצר בקודש, או שמחפפים, כן כבאיות לא כבאיות, תשלום לזה, הרפורמה הזאת קודמת וזה אחר כך, מה פתאום הם באו ואמרו כך, שבעה חודשים לא מדברים. הגיע הזמן להיות ענייניים. כנראה שההחלטה לא בידך ואמרת את מה שאמרת. כנראה שהם לא יסיימו את השביתה כדי לדבר איתך.
אהרון עוזיאלי
כנראה שלא.
היו"ר חיים כץ
אז במדינת ישראל ימשיכו לחגוג.
אהרון עוזיאלי
אני בכל זאת רוצה להעיר כמה הערות לגופו של עניין - - -
היו"ר חיים כץ
בשביל מה? מאחר ואתה לא רוצה להיכנס למשא ומתן אז בשביל מה תעיר?
אהרון עוזיאלי
כי נשמעו כאן כמה דברים ואני חושב שאנחנו מחויבים להתייחס.
היו"ר חיים כץ
הבנו את הגישה של האוצר. אני מודה לך ואני אפנה לשר המשפטים. שמעת את גישת האוצר ולאוצר אין פרס על התנהגות טובה במערכת יחסי עבודה, תכניס לך לראש, אני בא משם. אין פרס על התנהגות טובה במערכת יחסי עבודה. יתרה מזאת אולי אתם מנצלים את זה וחושבים שזו חולשה. אם יש בנאדם שתורם לעבודה ומשקיע אולי אתם מתרגמים את זה כחולשה, אולי זה לא בטוח.

שמעת כאן שמשחררים פדופילים, גנבים, אנסים ואתה אומר מה שאתה אומר, אני במקומך הייתי אומר חיים כץ תעצור את הישיבה, חבל אתה מבזבז לנו זמן ישיבה מול הפרקליטים, אז הייתי יודע שאתה אדם אחראי ושאכפת לך מהמדינה. אם אתה לא מדבר כך כנראה שלא אכפת לך. אני אומר דברים חמורים אבל כנראה, כנראה שלא אכפת לך ממה שקורה פה.
אהרון עוזיאלי
ואולי יש עוד כמה סכסוכים שמחכים לפתרון. אולי?
היו"ר חיים כץ
סלח לי זה לא מעניין בכלל. אם אתה יודע שאנסים משתחררים, סוחרי סמים משתחררים ולך יש זמן לספר לי מה היה לפני שבועיים וגם לפני שלושה שבועות אז אנחנו בבעיה גדולה. אנחנו במדינה בבעיה גדולה.
שלי יחימוביץ
מי שהיה צריך להיות כאן זה שר האוצר בכבודו ובעצמו כי אנחנו מדברים על סוגיה חמורה ביותר - - -
היו"ר חיים כץ
הוא עסוק ביותר, עכשיו הוא בטח נואם באיזה כנס פוליטי של 200 איש.
שלי יחימוביץ
הוא משתלח בכבאים או בפרקליטים.
אהרון עוזיאלי
רק הערה אחת. אני מבקש לעיין בנתונים הקיימים מפני שהם מראים שחור על גבי לבן מה נכון ומה לא נכון לגבי השכר ובכל מה שקשור לפרקליטים בקונטקסט הספציפי ובקונטקסט היותר רחב. הדברים רשומים כאן בצורה מאוד מאוד מסודרת.
היו"ר חיים כץ
אתה רוצה להציג לנו אותם במצגת?
אהרון עוזיאלי
לצערי אני לא ידעתי שאפשר להפעיל את זה כאן הבאנו את זה לכאן בדיסק און קיי.
היו"ר חיים כץ
אתה יודע אנחנו בכנסת מקום מתקדם ואפשר להציג מצגת.
אהרון עוזיאלי
הכנתי את זה וחילקתי אותה לכם, אם אתם רוצים לעבור על זה אני בשמחה רבה אעבור על הנתונים בצורה מסודרת.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה. נשמע את שר המשפטים אחרי ששמעת את נציג האוצר ואת נציגות המשטרה. לא שמענו את הפרקליטים ולא שמענו עדיין כלום. שמענו אילו נזקים נגרמים למדינת ישראל בכל יום שביתה, שמענו את האוצר שאומר 'מבחינתי וואלה שתהיה שביתה שנתיים'. כך אני מפרש את זה.
שלי יחימוביץ
איזו חוצפה, חוסר אחריות.
היו"ר חיים כץ
אנחנו חיים במדינה קטנה היא לא גדולה מדי, במדינה הקטנה הזאת לצערי יש שביתות מפעם לפעם. לפעמים צודקות ולפעמים לא - - -
שלי יחימוביץ
יש כאלה שלא מכירים בזכות השביתה.
היו"ר חיים כץ
יש שביתות לפעמים צודקות ולפעמים לא צודקות. אבל אני לא רואה אף אחד במשק הישראלי אומר לעובדי הנמלים עד שתפסיקו את השביתה לא נדבר איתכם.
משה (מוץ) מטלון
יש עוד סקטורים.
היו"ר חיים כץ
מה שכן, שמעתי את זה מהכבאים. לא במקרה של האסון הזה, לפני שנתיים שלוש אמרו לא צריך כן צריך- - -
שלי יחימוביץ
יותר חשוב לנסוע לשופינג בפריס במקום להרשיע אנסים ולכבות שרפות.
היו"ר חיים כץ
שמעתי את זה לגבי מגן דוד אדום אבל אני לא אשמע את זה לגבי חברת חשמל למרות שחברת חשמל לא שבתה 30 שנה ולא הורידה את השלטר.
דב חנין
אתם בדרך כלל צודקים ורק חבל שהציבור בארץ הזאת משלם את המחיר.
היו"ר חיים כץ
אדוני שר המשפטים. אני אשתדל לדאוג שלא יפריעו לך אלא אם אתה תאמר בואו נכנס למשא ומתן ונגמור את העניין, כשר הממונה אתה לא יכול לשמוע מה קורה, אתה בטח יודע טוב ממני כי אתה בא מהעולם הזה, בטח יודע טוב ממני. יש לך אפשרות לגמור את הסאגה הזאת. בבקשה אדוני שר המשפטים.
השר יעקב נאמן
אני חושב שהטיעונים שנתנו פה על הנזקים הם אפס קצהו. אני אומר במשפט אחד, השביתה הזאת גורמת להתמוטטות מערכת המשפט במדינת ישראל. אני לא אכנס כרגע לשאלה ולוויכוחים מי אחראי. זה לא פותר את הבעיה. מערכת המשפט והצדק במדינת ישראל בהתמוטטות מוחלטת.


נפגשתי עם וועד הפרקליטים שלושים וחמישה ימים לפני השביתה וייעצתי להם לא להיכנס לשביתה אלא לשבת מידית עם משרד האוצר לדיון בתביעות הצודקות שלהם. כי בהחלט, אני אזכיר מה שאמרתי בשנת 1996 כשהייתי בפעם הקודמת במשרד האוצר כשלא הייתה שביתה, קראתי לפרקליטות 'סיירת מטכ"ל של משרד המשפטים ושל הצדק במדינת ישראל'.

למרות שעברו ארבע עשרה שנה מאז לא שיניתי את דעתי. יתרה מזאת, על מעמדם של הפרקליטים. אני בהיסטוריה שלי ישבתי כחבר המוסד לבוררות מוסכמת בשנים 1977, 1978 ונתתי שלושה פסקי דין בנושאים מסוימים שקובעים את מעמדם של הפרקליטים. משום שאני חרד להתמוטטות כל מערכת הצדק במדינת ישראל ביקשתי מהם בישיבה שהייתה ביום ב' במר חשוון שנה זו, ה- 12 באוקטובר לא לצאת לשביתה ולהתחיל מיד במשא ומתן ענייני כי אני מכיר את משרד האוצר.

במשא ומתן ענייני אפשר לפתור בעיות. אני יודע מידע אישי שלי מהתקופות בהן שירתי במשרד האוצר. יעצתי להם לא להתחיל בשביתה כי כשמתחילים בשביתה כל צד מתחפר בעמדותיו. לצערי הרב מאז אותה ישיבה לא שמעתי שום דבר חוץ מאשר הודעה על התחלת השביתה.


מאז אני מנסה לשבת עם ראשי הפרקליטות, ישבתי איתם מספר שעות, ישבתי גם שוב עם וועד העובדים ואמרתי להם "רבותיי, אני אומר לכם ומתחייב בפניכם שאם תחזרו מיד לעבודה יהיה אפשר לפתור את כל הבעיות על הצד הטוב ביותר, אל תתנו למשרד האוצר להתחפר בעמדותיו ואתם אל תתחפרו בעמדות כי הנזק לתושבי מדינת ישראל ולמערכת הצדק במדינת ישראל הוא נוראי". זה שימוש באמצעים בלתי קונוונציונליים שדברים שאפשר לפתור אותם בדרך קונוונציונלית. צר לי שהדבר לא נעשה. אני נמנעתי - - -
דב חנין
מה עושים עכשיו?
השר יעקב נאמן
חכה, אתה מכיר אותי אני לא מדבר ארוכות.
היו"ר חיים כץ
קח את כל הזמן.
השר יעקב נאמן
יש כאן מספיק פרקליטים ואני לא צריך הגנה.
שלי יחימוביץ
אבל הם צריכים את ההגנה שלך.
השר יעקב נאמן
אמרתי לפרקליטים גם לאחר השביתה על מנת להשיג הישגים יותר טובים סיימו את השביתה כי אני מכיר מה משרד האוצר חושב ומה הוא חושב על ההשלכות ולאן הוא חושב להשליך את הדברים. סיימו את השביתה כי אם תסיימו את השביתה יהיה אפשר לפתור את הבעיות ואני אחראי לכך. לצערי הרב עצתי לא התקבלה. פעם כשהייתי בסקטור הפרטי גם אם הם לא קיבלו את עצתי לפחות נהניתי משכר טרחה היום גם את זה לא.
שלי יחימוביץ
גם השליחות עבור הציבור היא שכר בפני עצמה.
השר יעקב נאמן
בגלל שליחותי הציבורית, אל תגידי שכר כי משרד האוצר מיד יגבה שכר במקור מהתענוג הזה. רבותיי הנושא הזה מידי כואב ורציני. אני חוזר ואומר, אני קורא למשרד האוצר לאחריות של משרד האוצר לכלל משק המדינה, אני קורא לפרקליטים לשבת מיד ולסיים עכשיו את השביתה ולעבור לחדר השני ולנהל משא ומתן רצוף - - -
שלי יחימוביץ
ולא? אם הם לא מפסיקים את השביתה?
השר יעקב נאמן
חברת הכנסת הנכבדה אני לא משתמש באיומים, זו לא דרכי, אני בטוח שהאחריות הרובצת על משרד האוצר והאחריות של הפרקליטים על מה שהם עושים יום ולילה בלי הפסקה בעבודה מסורה, עניינית ומקצועית ביותר, יפתרו את הבעיות. התנדבתי לעזוב כל דבר, לעבוד 24 שעות ביממה, חוץ משבתות, כדי שלא תהיה בעיה עם הרבנות, לשבת יום ולילה לפתור. לדעתי לא דרוש יותר מיום, אולי רק כמה שעות, אולי יום וחצי כדי לגמור את כל הבעיות. אני אומר לפרקליטים, אני יודע איך משרד האוצר חושב, איך הוא עובד, אני יודע את עמדותיו ואני יודע מהן עמדות הפרקליטים, אפשר למצוא פתרון סביר והוגן לבעיות הללו. יפה שעה אחת קודם. תודה רבה.
היו"ר חיים כץ
תודה. אני מבקש לעשות הפסקה של חמש דקות, אני רוצה את יושב ראש וועד הפרקליטים ואת שר המשפטים, לשיחה דקה, שתיים שלוש. אני אנסה לרבע את המעגל. חמש דקות הפסקה.

הישיבה נפסקה בשעה 11:45 ונתחדשה בשעה 12:10
היו"ר חיים כץ
הפסקנו את הישיבה בבוקר. צהריים טובים היום ז' בטבת, 14 בדצמבר 2010. אני מתכבד לחדש את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. עשינו תרגיל ביחסי עבודה שכל אחד יוותר קצת, אני לא אכנס במה, לצערי שלב זה לא צלח, ואני לא אגיד מעבר לזה שאני אתן את רשות הדיבור ליושב ראש נציגות הפרקליטים.
בועז גולדברג
קודם כל שוב אני רוצה להודות, אין אף מפלגה שעומדת מאחורינו, אנחנו עובדי מדינה מסורים מאוד, ששלושים שנה לא שבתנו. אתם האבא שלנו נציגי הציבור, אתם האבא שלנו לקחתם את הנושא שלנו מאוד ברצינות כבר לפני שבוע ואני מאוד שמח שאתם איתנו וכינסתם את הוועדה עכשיו לדון בנושא.


אני מבקש לומר כמה דברים ואחר כך אני מבקש להציג כמה נתונים שנתבקשנו על ידי הוועדה להציג בקצרה. אחר כך אני מבקש שפרקליט וגם פרקליט ירושלים פלילי יציגו דברים.


אני קורא לשר המשפטים שהוא האחראי למערכת הזאת שיודע את כל הנזקים שנגרמו ונגרמים למערכת הזאת, הוא יודע אותם היטב כפי שהוא פירט, להפשיל שרוולים, לא לשבת בצד, ללחוץ על האוצר, ולשבת איתנו כמו ששר שאחראי על נושא צריך לעשות אם הוא מאמין בדרישות העובדים שלו. שמענו כאן עם ועדה שהוא מאמין ותומך - הוא צריך לעשות. אני קורא לו, בוא איתנו, אתה לא צריך לפחוד מאיתנו, אנחנו יכולים לשבת כבר עכשיו שעתיים ולגמור את הסיפור הזה.


אני רוצה לומר לגבי האוצר, האוצר יעשה הכול כדי לא לשבת איתנו, לאוצר יש רעיונות שונים. תחילה ישבו איתנו ונתנו לנו הצעה עם קצת תקני רכב וקצת סוכריות. לא הצעה שעונה אפילו על מקצת התביעות הצודקות שלנו.

אני קורא לאוצר לבוא ולשבת איתנו בצורה הכי טובה שיש כי כך מנהלים יחסי עבודה במדינת ישראל. לא מגישים בקשות למוסד לבוררות מוסכמת כמו שמאיימים שיגישו ולא מנסים לשבור את השביתה בצורה כפי שאנחנו רואים בימים אחרונים אלא יושבים לדבר. בעיקר שהדרישות הן לא מופרכות, בעיקר שהן צודקות לפי דעת השר האחראי והגורמים שמכירים את העבודה. אני מסוגל להבין את האוצר בהתנהלות שלו. יש כאן ניסיון לשבור אותנו כסקטור קטן ואיכותי לא בגלל הדרישות שלנו אלא בגלל הדרישות של סקטורים אחרים שיבואו אחרינו. רוצים לשבור אותנו כסימן ואות לבאים.


אני קורא לוועדה הזו שהיא נציגת הציבור בכנסת, והיא מפקחת על ממשלת ישראל, לטלטל את הממשלה ואת כל מי שיושב ואחראי על התחום במסגרת סמכות הפיקוח שלכם, מאחר ואתם רואים מה הממשלה הזאת באמצעות פקידי האוצר עושה לשוק העבודה בישראל. היום זו הפעם הראשונה מזה הרבה זמן שאנחנו שומעים פה בצורה שאין לי אפילו מילים לתאר אותה, יושב כאן פקיד בכיר במשרד האוצר והוא אומר "אני לא מדבר עם העובדים, אני לא מדבר עם העובדים".
היו"ר חיים כץ
הוא לא אמר כזה דבר. הוא אמר "אני לא מתדיין בזמן שביתה".
בועז גולדברג
נכון. לזה התכוונתי. עכשיו אני רוצה להבין מהם הדיבורים שכן דיברו איתנו. שבעה חודשים דיברו איתנו ושמענו את המילה, לא, שלילי בכל הצורות האפשרויות. רק אחרי השביתה באו והיצעו לנו משהו שמבטא בערך 3%. זו התוספת שמשרד האוצר היה מוכן לתת לסקטור שהוא עצמו טוען שהוא סקטור מוביל, איכותי. על כך אני מרשה לעצמי להגיד שזו הצעה מבזה ממש. זה לא מתקבל על הדעת שלא ישבו איתנו לדבר על הדרישות בצורה רצינית. המרחק שלנו מאוד לא גדול, אנחנו מדברים על עלויות נמוכות מאוד ויש כאן עיקשות וכמו שנאמר כאן שהיא במידה רבה עניין של אגו, עניין של "אני לא אתן לפרקליטים שום דבר". זו פשוט חוצפה וחוסר אחריות של האוצר בכלל לומר דברים כאלה. אם יורשה לי לומר, שבכלל נטען כאן שניהלו איתנו משא ומתן. פה אני פונה לוועדה. מה זה לנהל משא ומתן? הוועדה צריכה לדרוש את זה מהממשלה במסגרת סמכות הפיקוח שלה בכנסת. מה זה משא ומתן? – זה לשבת איתנו ולמרוח אותנו שבעה חודשים ואחרי זה לתת הצעות מבזות. זה משא ומתן, עם זה מר אהרון עוזיאלי אתם רוצים לגשת לבית הדין או למוסד לבוררות מוסכמת ולטעון בצורה מבזה? גם זו טענה מבזה שאתם ניהלתם משא ומתן עם עובדים, בושה וחרפה, מה זה הדבר הזה? זה משא ומתן?
אהרון עוזיאלי
אני זוכר את הדברים אחרת.
בועז גולדברג
אתה לא יכול לזכור את הדברים אחרת, סלח לי. אני רוצה להראות ולומר דבר אחרון, אנחנו ילדים טובים, כולם כל הפרקליטים, מאוד נאמנים למערכת, מאוד נפגענו מהתנהלות האוצר שאנחנו מזוהים איתו תמיד ומייצגים את האוצר הרבה.

תיקים שאני עוסק אישית. אני רוצה לומר לאוצר שהניצחון אם עוד חודש וחצי, חודשים, חודשים וחצי שביתה האוצר יגיד לא דיברתי עם העובדים הכנעתי אותם זה ניצחון. זה ניצחון שיהיה נוראי למדינה. כל דבר שלא יתקבל בהסכמה, גם פניה למוסד לבוררות מוסכמת, אני כבר אומר שאנחנו נתמודד איתכם בבית הדין וזה ידחה את השביתה, זה ידחה את המשא ומתן בעוד שבועיים.

השגתם עוד שבועיים וכל דבר כזה ימוטט את מערכת היחסים העדינה שיש בין המדינה לבין שלוחיה בבית המשפט. צריך להבין, אנחנו חיילים, כשאני הולך אני רוצה לדעת שמי שהולך מאחורי הלקוח שלי זה גם הגב שלי. לכן אנחנו כל כך מאמינים במה שאנחנו עושים. זה 50% מהעבודה הטובה והאיכותית שלנו זה שאנחנו מאמינים במדינה ומאמינים בשליחות שלנו. אבל אם כך מתייחסים אלינו אתם לא יכולים לצפות שהעובדים יחזרו מחר לעבודה עם מוטיבציה אפס, זאת תהיה המוטיבציה - - -
אהרון עוזיאלי.


אני מבקש למסור נתונים שהבטחתי לוועדה.
היו"ר חיים כץ
אנחנו לא שם, אנחנו לא בקטע של הנתונים. חברת הכנסת שלי יחימוביץ בבקשה.
שלי יחימוביץ
אני לא אדבר באריכות כי כבר פרסנו את תמונת המצב, לא ביסודיות מספיקה אבל במידה מספקת בישיבה הקודמת. אני רואה כאן מצב חירום, אני מסכימה עם תיאוריו של שר המשפטים שמדובר בסכנה בהתמוטטות מערכת המשפט. אבל איפה המדינה כשמדובר בסכנה להתמוטטות מערכת המשפט? מה זה משחק כיפופי הידיים הזה? מה זה חוסר האחריות הזאת?


אתה אדוני שר המשפטים דיברת על כך שהיית חבר המוסד לבוררות מוסכמת, זה היה בסקטור הפרטי, קחו את כל הנורמות של הסקטור הפרטי איך לא הייתם מאפשרים לחברה ציבורית שנסחרת בבורסה או לחברה פרטית לצבור כאלה הפסדים, אם אנחנו מכמתים את זה לכסף.

כמה היד קלה ומאפשרת בזבוזים ופגיעה כשמדובר במגזר הציבורי. יש כאן משהו שהוא בלתי נתפס. בלתי נתפס ואני לא רוצה להשוות את זה לנמל תעופה בן גוריון ששם השביתה נגמרה תוך תשע שעות בלי שאף אחד ביקש מהשובתים להפסיק את השביתה תוך הסכמה לתביעותיהם הצודקות, אגב, אני רוצה להשוות את זה לסקטור הפרטי. הזלזול הזה, חוסר האחריות, ההפקרות, אובדן הכספים שבכלל לא עומד בפרופורציה לכספים שהיו משולמים לפרקליטים בהסכם עבודה מכובד שלושים שנים קדימה. שלושים שנים קדימה ולא עשר, הדבר הזה נובע כמובן, כנראה, מהתחושה שהמדינה פחות חשובה מאשר הסקטור העסקי. מדובר רק בציבור רק בשחרור רוצחים, רק בשחרור אנסים, רק באובדן עשרות מיליונים בתביעות של המדינה מאנשים שחייבים לה כסף.


יש כאן משהו שהוא בלתי נתפס. אני לא מבינה למה מחכה ראש הממשלה, למה מחכה שר האוצר, למה אתם מחכים? לקריסה מוחלטת של המערכת? להתמוטטות מוחלטת של שלטון החוק? יש כאן פשוט הפקרות, חוסר אחריות מוחלט והכול גם על הגב של הציבור וגם על הגב של קבוצת עובדים מסורה, מיומנת, נותנת את חלבה ואת דמה בשירות המדינה, מרוויחה מעט כסף מלכתחילה ומבליגה ומסכימה עם כך שרמת ההשתכרות שלה תהיה נמוכה יותר מהסקטור הפרטי. אם מי בדיוק מנצחים כאן? צודק בועז גולדברג גם אם נגיד שתנצחו אותם, תכניעו אותם, תזחילו אותם, זה יהיה ניצחון פירוס על חשבונו של הציבור.


אני קוראת לך אדוני שר המשפטים שוב, אמרתי בפעם השלישית, אנא רתום את הכישורים הידועים שלך לבוררות, למשא ומתן, לתיווך בין צדדים, את הקרבה שלך לאוצר. את כל הדברים האלה תרתום כדי להפסיק את השביתה הזאת וכדי שהעובדים האלה יוכלו להתפרנס בכבוד ולשרת את הציבור על הצד הטוב ביותר כפי שהם עשו עד עכשיו. תודה.
משה (מוץ) מטלון
תודה רבה. אני כן אדבר על הנמלים ועל שדות התעופה, למה לא לדבר עליהם? אנחנו רואים כאן ציבור שהוא שונה לגמרי. הציבור הרחב בעצם לא מודע לפגיעה כי אין דרכם את מסלול הדיוטי פריי אז זה פחות כואב לציבור הרחב, אין כאן את הדיוטי פריי. כאן יש הגנה על הציבור.

לא רק הגנה על הצדק כאן הם המגנים שלנו. הגדיר נכון שר המשפטים הם "סיירת המטכ"ל של המשרד שלו. אם זו סיירת המטכ"ל אדוני השר של משרד המשפטים ושל הציבור שלנו מפני כל אותם האנשים למיניהם, אדוני תצייד אותם באפוד המתאים. תצייד אותם בכלי הנשק המתאימים, בכלי ההגנה המתאימים. אם אתה לא יודע לצייד אותם אדוני אז תהיה לנו כאן תקלה לטווח ארוך ואני מדבר על טווח ארוך.

אני דווקא שבע רצון מהמאבק שלהם כי אולי עכשיו הם ידעו וילמדו למצוא פתרון לטווח ארוך ולא פתרון מידי של כיבוי שריפות. היום כיבוי שריפות היא המילה השגורה בפינו, אבל לא ברמה של כיבוי שריפות אלא באמת ברמה של פתרון לטווח ארוך. תאמין לי אדוני השר, אתה מכיר אותי כבר כמה שנים, עוד לפני שהייתי כאן הייתי קצת כלב רחוב ועסקתי בהפגנות ומהומות ועסקתי בכמה מאבקים ציבוריים - - -
השר יעקב נאמן
ופתרנו.
משה (מוץ) מטלון
ופתרנו, ופתרנו ותמיד לטווח הארוך. אני מכיר ולכן כאן אני גם מצטרף לחברת הכנסת שלי יחימוביץ. הרי אני מכיר את היכולות שלך ואתה יודע את הערכתי הרבה אליך גם במקומות האחרים שהיינו סביב פדויי שבי ונושאים כואבים ומהותיים במדינת ישראל. אתה הרי יודע יותר טוב מכולנו לפתור את העניין הזה בהרבה פחות זמן מכולנו.

אתה יודע, אל תציב להם את התנאי של הפסקת השביתה. יש להם את זכות השביתה, יש להם את הכלי הזה בידם עכשיו, הוא כלי לגיטימי, הוא כלי דמוקרטי, הוא כלי שיש להם אותו והם מממשים אותו. אבל אם אתה יודע לפתור את העניין תוך יום או יממה, אז מה אכפת לך הם ישבתו עוד יום או יממה ויחזרו לעבודה כשייפתר העניין. אז ספגנו עוד יום שביתה אבל הבעיה נפתרה. אתה יודע לפתור את העניין הזה תוך יממה. אני לא רוצה להאריך מעבר לכך וכבר אמרנו בדיון הקודם את הדברים. תודה רבה.


הנתונים שהציג משרד האוצר מול תלושי השכר, זה לא הדיון כרגע.
אריה ביבי
אדוני השר, יושב הראש, חבריי. אני חושב שלדרוש מהם הפסקת השביתה זה לתת להם להילחם עם ידיים קשורות. אני חושב שהשביתה היא דבר לגיטימי ומי שמכיר את הפרקליטים, אני מכיר אותם מעט, רק שלושים שנה שהייתי במשטרה, אני יודע שהם עובדים קשה מאוד. אם תיקח אדוני השר, בשנת 2005-6 הכפילו את מספר האנשים, היו 400 איש והיום 860, אבל מה קרה? – מספר התיקים עלה ב- 500%, ולא רק שהתיקים עלו ב- 500% נותרו תיקים איכותיים שכל תיק כזה דורש מהם עבודה של ימים כלילות. אני לא פעם ראיתי את האורות אצלם דולקים בשעה 23:00.


אדוני השר מה שצריך לעשות זה להתכנס לדרישה שלהם ולקרוא להם לשיחה ולמצוא את המכנה המשותף. אבל כדי לא לבוא שוב לכאן ולהתכוונן לשביתה הבאה הייתי מציע גם שתגמרו את הנושא, גם תקבעו לאיזה סקטור להצמיד אותם. אני הייתי מציע להצמיד אותם לסקטור השופטים ואז הם מקבלים את הממוצע במשק ואין לך שביתות בכלל לאורך הדורות. לדעתי גם את זה אנחנו צריכים לקחת בחשבון. אלה דבריי ואני מצטרף לדברי חבריי.
קריאה
אדוני היושב ראש כולנו מתוחים לדעת מה היה בחדר.
השר יעקב נאמן
רבותיי, אני לא רוצה להוסיף לדברים שאמרתי קודם. חכמנו זיכרונם לברכה אמרו "סייג לחכמה שתיקה". המשא ומתן צריך להתנהל מידית. הסברתי לנציגי הפרקליטים שאני מאוד מעריך אותם, ומהם הדרכים לעשות את זה. אפשר להתחיל מיד ואני חושב שאם הם יקבלו את הגשר שניסיתי לבנות אפשר יהיה למנוע את הצורך בויכוחים מיותרים ולסיים את הנזק הזה למערכת המשפט ולמדינת ישראל.
קריאה
אדוני נמצא כאן פרקליטת מחוז ירושלים בפעם השנייה, והיינו מבקשים שיאמר את דברו.
היו"ר חיים כץ
כשיגיע לכאן שר האוצר.
אילן גילאון
אני גם בינתיים לא שמעתי שהשר אמר את דברו. לא הבנתי את דבריו של השר. על הגשר.
היו"ר חיים כץ
במהלך הישיבה שמעתי את דבריו של השר. רציתי לרבע את המעגל, הוא אמר שאם אנחנו נסיים את השביתה אפשר לגמור את זה בשעה שעתיים. פניתי לוועד ואמרתי לו -- - -
שלי יחימוביץ
זה מקומם בצורה בלתי רגילה, הוא אומר שהוא יכול בשעה שעתיים לגמור את זה אז למה הוא לא גומר את זה?
היו"ר חיים כץ
באתי גם לפרקליטים וגם לשר ואמרתי "בואו נשאיר את הכבוד של כולם, אתם לא צריכים להכריז שום דבר, אתם לא צריכים היום להגיע לבית משפט. אנחנו לא מכריזים שאנחנו מסיימים את השביתה, אנחנו לא אומרים שום דבר ואם מערכת המשפט כל כך יקרה לנו אנחנו עוצרים את הישיבה כעת, הולכים לחדר ומביאים את האוצר בלי הכרזות ומשאירים את הכבוד של כולם" נציגי העובדים לא יכולים לבוא. אבל יש כאן הרבה אגו. יש כאן הרבה כבוד ויש כאן הרבה אגו, לצערי כך הם הדברים.


במערכת המשפט יכולה לסבול, והאזרחים במדינת ישראל יכולים - - -
קריאה
זה לא אגו אלו זכויות יסוד שמדינת ישראל והרשות המחוקקת החליטה עליהם.
היו"ר חיים כץ
והאזרחים יכולים לסבול ואולי אנחנו צריכים לעלות שלב. ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של כנסת ישראל מפה קוראת לראש הממשלה להיכנס לעובי הקורה מאחר ואנחנו לא רוצים עוד ועדות חקירה ממלכתיות או ועדות חקירה פנימיות. זה הולך לשם. אני לא רואה כאן פתרון ולכן לא רציתי להיכנס למספרים. זה מצחיק אותי שהמרחק כזה קצר ולא רוצים לגשר. זה מתאים למשפחות פולניות, "הוא אמר עלי ככה, זה אמר עלי ככה ואני זוכר לו" אחרי עשרים שנה הוא אומר "אתה יודע מה הוא אמר?" הוא עונה "לא זוכר". אבל המלחמה נמשכת. המרחק כל כך קצר וכל כך פשוט לגשר אבל יש כאן יש כל כך הרבה אגו.


אם ראש הממשלה לא יכנס לעניין, ואם שר האוצר לא יכנס לעניין, צלצלתי אליו וביקשתי שיחזור אבל כנראה יש דברים יותר חשובים. למען האמת הוא לא יודע על מה רציתי לדבר איתו, לא אמרתי לו שזה בעניין הפרקליטים ויתכן שאם הייתי אומר לו שמדובר בעניין הפרקליטים הוא היה חוזר. אמרו שהוא יחזור עוד חמש דקות ועברו עשרים וחמש דקות.


הנה חזר שר האוצר בשידור חי.


אדוני השר אני נמצא בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות ויושב לצידי שר המשפטים יעקב נאמן ויושבים כאן כל הפרקליטים. אנחנו היינו רוצים מאוד שאתה תכנס לעובי הקורה מאחר ושר המשפטים אמר שמערכת המשפט במדינת ישראל נהרסת. נציגי המשטרה דיברו על הנזקים הנגרמים במדינה הזאת, בין אם זה שחרור אסירים, אנסים, סוחרי סמים וכיוצא בזה.

הפערים בין האוצר ובין הפרקליטים קצרים. למי שנכנס לזה זה שטויות ומשחקים במשחקי אגו. במשחקי אגו מערכת המשפט במדינת ישראל קורסת. אני מדבר איתך מחדר הישיבה ושר המשפטים שומע את מה שאני אומר וכל הפרקליטים שומעים. אנחנו קוראים לך לבוא לכאן, או שאנחנו נבוא אליך ונמצא את המשא ומתן למרחקים קצרים. האוצר מדבר על סתם, הוא מספר מה היה ומה שהיה כבר לא מעניין. אנחנו רוצים לפתור את הבעיה והבעיה בידך. אתה יכול בקלות עם קצת מנהיגות וקצת מוטיבציה להגיד בואו אלי אני רוצה לשמוע, אני אגשר על הפרטים.


זה ברור לך שעד שאתה לא נותן תשובה הם ממשיכים את השביתה. חשוב מאוד שתתייעץ עם נציגי המשטרה ותבין איזה נזקים נגרמים למדינה. לא היה סיכום. אני אודיע את מה שאמרת לי. שר המשפטים לא אמר לך שהיה סיכום איתנו, אולי היה ניסיון להסכמה אבל לא הייתה הסכמה מבחינתם. לטנגו צריך שניים. תודה.


שר האוצר אמר לי שהוא לוקח את דבריי ברצינות, הוא תוך יום אחד ישקול אם הוא נכנס למערכה במגמה לפתור את הבעיה. היום אנחנו כבר לא יכולים, אם נצטרך והוא ייתן לי תשובה אולי אתם תפגשו, אולי אני אפגש איתו, אנחנו היום ביום שלישי בשבוע ואני מקווה שביום חמישי שר המשפטים. ברור לי כעת מהשיחה עם שר האוצר שמילה אחת שלך ורצון טוב שלו, הוא רוצה. הוא לא רוצה להיכנס לעובי הפרשיה, יש לו כעת הרבה פרשיות שאני לא זוכר אותן. יש לו כל הרבה פרשיות והוא לא צריך גם את הפרשיה הזאת. אתה שבא משם ואתה ורוצה לנצח טובים, אתה תחזור לשם אחר כך כי לא לעולם תהיה שר המשפטים, אתה רוצה כמו ששי גז לנצח טובים. אתה רוצה לנצח טובים, יש בידך את האפשרות לפתור את הבעיה הזאת עם שר האוצר עד סוף שבוע זה.


אנחנו קוראים מפה, אתה בטח תעביר לו, והתקשורת בוודאי תעביר לו, הן לראש הממשלה, והן לשר האוצר לסיים את הפרשה הזאת, זה מיותר, זה מעליב, מדינת ישראל לא צריכה את זה. תודה רבה הישיבה נעולה.
בועז גולדברג
אדוני יוכל לקבוע ישיבת המשך?
היו"ר חיים כץ
נעדכן אתכם.
השר יעקב נאמן
אני אדבר עם שר האוצר.
היו"ר חיים כץ
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:40

קוד המקור של הנתונים