ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 06/12/2010

ישיבה דחופה בנושא התגייסות התפוצות לשיקום הכרמל

פרוטוקול

 
PAGE
9
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

06.12.2010


הכנסת השמונה-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 111
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

מיום שני, כ"ט בכסלו תשע"א ( 6 בדצמבר 2010 ), שעה: 11:00
סדר היום
ישיבה דחופה בנושא התגייסות התפוצות לשיקום הכרמל
נכחו
חברי הוועדה: דני דנון – היו"ר
מוזמנים
שמואל בן שמואל – ראש חטיבת תפוצות ודתות, משרד החוץ

מודי זנדברג – יו"ר קרן היסוד, המגבית המאוחדת לישראל

גרג מייזל – מנכ"ל קרן היסוד, המגבית המאוחדת לישראל

אפי שטנצלר – יו"ר קרן קיימת לישראל

דוד בריקסטון – סגן יו"ר ההסתדרות הציונית

שירלי ברנע – אגף משאבי אנוש, המשרד להגנת הסביבה

אייל דגן – מרכז תחום בכיר תפוצות, משרד ההסברה והתפוצות

ג'וש שוורץ – מזכ"ל הסוכנות היהודית

איילת זליג טישלר – מנהלת תוכניות, הוועד היהודי האמריקאי

דפנה בונה – קרן היסוד
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית פרלמנטארית
אושרה עצידה

ישיבה דחופה בנושא התגייסות התפוצות לשיקום הכרמל
היו"ר דני דנון
בוקר טוב לכולם. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. היום אנחנו בכובע של תפוצות. הנושא על סדר היום הוא ישיבה דחופה בנושא התגייסות התפוצות לשיקום הכרמל.


כולנו עדיין מזועזעים מהאסון הכבד. התבשרנו גם על פטירתה של הקצינה אהובה תומר, וכולנו מצטערים על כך. עברו עלינו ימים קשים. חלק מאיתנו השתתף אתמול בהלוויות.


רצינו לכנס את הישיבה הדחופה הזאת על מנת להיערך לשיקום, ועל מנת לקרוא ליהודי התפוצות, ולקהילות שונות בעולם להתגייס. הרעיון הוא לפנות עכשיו, כאשר התמונות הן עדיין חיות בזיכרון, ויש רצון להתגייס. לא כדאי לחכות שבוע, שבועיים או חודש. כולנו יודעים ששטף המאורעות במדינת ישראל הוא כל כך מהיר, ואם חס ושלום יקרו מאורעות נוראים, האירוע הזה עלול להישכח. למשל, התקלה בסלקום שכולם דיברו עליה, ואחרי מספר שעות כבר לא עניינה אף אחד בגלל גודל האסון.


יש לאסון ממדים רבים. הממד הקשה ביותר הוא כמובן הפגיעה האנושית בעשרות משפחות רבות שאיבדו את היקירים להם כשהמשפחות הן משפחות צעירות ברובן. ישנה גם פגיעה בתשתיות, פגיעה במוסדות חינוך, בכפרי נוער, וכמובן הפגיעה ביערות. אדוני יושב ראש הקרן הקיימת לישראל, כולנו ראינו את התמונות הקשות. כולנו טיילנו כילדים, ועדיין מטיילים באזורים האלו של הכרמל, בשוויצריה הקטנה. כולנו מכירים את היופי של החי-בר. מראה התמונות הקשות של ההרס הרב הוא מצער מאוד. יעברו עשרות שנים עד שהאזור ישוקם.


ביקשתי היום מיושב ראש קק"ל ומנשיא קרן היסוד, חבר הכנסת לשעבר מודי זנדברג, מנציגים של הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית להגיע לכאן. זוהי ישיבה ראשונה שבה באמת נשמע מכם מה אתם עושים כרגע למרות שאנחנו עדיין בתוך המהלך, אבל השריפה כובתה. אנחנו כמובן נקיים בעוד שבוע-שבועיים התייעצות איתכם בישיבת המשך לגבי חלוקת הגזרות והתיאום. הרצון שלי הוא קודם כל פנייה מיידית ליהדות העולם על מנת להגיד להם שעכשיו צריך לעזור ולסייע. בשלב השני, לעשות את חלוקת הגזרות, ובאמת לראות איך אנחנו רותמים לעזרה.


אני באופן אישי קיבלתי עשרות טלפונים גם מראשי יהדות אוסטרליה שמגייסים כבר מאות אלפי דולרים לטובת שיקום היערות. לא נמצאים פה איתנו נציגי הקרן של ידידות שכבר שלחו הודעה שגם הם מתכוונים להירתם לשיקום כפרי הנוער, וגם בסכומים גדולים מאוד.


הייתי רוצה לבקש ממר אפי שטנצלר, יושב ראש קרן קיימת לישראל, לתת לנו איזשהו דיווח לגבי השיקום, ושיתוף הקהילות היהודיות בנושא.
אפי שטנצלר
תודה, אדוני יושב ראש הוועדה. אני מודה לך על כך שכינסת את חברי הוועדה, לידידי נשיא קרן היסוד, מודי זנדברג, ולחברי מהסוכנות היהודית.


אני חושב שזוהי שעת רצון של כל העולם היהודי, הלא יהודי, ותושבי מדינת ישראל. אנחנו למודי ניסיון ממלחמת שלום הגליל, ובפרט ממלחמת לבנון השנייה שבה יערות הקרן הקיימת ספגו מכה קשה מאוד כאשר עשרות אלפי דונמים נשרפו. לצערי הרב, גם בפעם הזו כתוצאה מטעות אנוש, או לא מטעות, נשרפו קרוב ל-50,000 דונם יערות הר כרמל. כל אחד מאיתנו מכיר את יערות הר הכרמל כילד, אבל הם ידועים לא רק בארץ. Mount Carmel ידוע בכל מקום בעולם.


עובדי הקרן הקיימת לישראל נכנסו לפעולה מייד עם האזעקה. אני חייב לציין שכל הכבאיות החדשות שלנו נרכשו בעזרת תורמים מהעולם. בראש ובראשונה מ-JNF ארצות-הברית, אוסטרליה, קנדה וכד'. הכבאיות הללו שימשו אותנו עכשיו, וחלק מהכבאיות היו בטבילת האש הראשונה. כלומר, אנחנו רואים ששיתוף פעולה של יהדות העולם עוזרת לא רק במהלך הזה, אלא זו פעולה שתורמת ומסייעת.


אני מקווה שלא יהיו יותר שריפות. אבל, אני רוצה להיות ריאלי. שריפות היו, ושריפות ישנן. אנחנו צריכים לדאוג שהן יהיו במינימום. אבל, יש צורך באמצעי הכיבוי. צריך לשקם את הכרמל. עלות השיקום תהיה מאות מיליוני שקלים. זה לא רק עצים. כי אם עכשיו אנחנו מתכוננים לחג ט"ו-בשבט, וט"ו בשבט השנה יהיה שבוע ימים, אנחנו נוטעים השנה מיליון וחצי שתילים שהכנו במשתלות. הגברנו את הייצור על מנת שנוכל לספק את כל מה שאנחנו צריכים, ולא רק לכרמל. הכרמל בט"ו בשבט הזה יהיה אולי נטיעה אחת סמלית. השיקום יימשך שנים רבות. חלק מהיערות ישתקמו לבד, חלק יינטעו. אבל, השיקום הוא לא רק העץ, אלא כל התשתיות מסביב שנהרסו כתוצאה מהאסון האקולוגי הזה.

אני פונה לכל אחד ואחד בארץ ובחוץ-לארץ לתרום. כל התרומות הולכות אך ורק לצורך שיקום הכרמל. אין לי ספק שביחד נחזיר חזרה את הירוק לכרמל. הקרן הקיימת לישראל כבר עשתה פעולות כאלו ביער ביריה, ובהרי נפתלי אחרי המלחמה. אנשי הקרן הקיימת הם המקצוענים לא רק בארץ, אלא בעולם כולו בתחום השיקום והנטיעות באזורים מדבריים. אנחנו נמצאים בחודש דצמבר. אנחנו במהלכו של חורף, והיום סוף סוף הגיע הגשם הראשון שהוא גם ברכה. יחד עם זאת, היינו בקיץ ארוך מאוד, והכול יבש. יש לנו הרבה מאוד מה לעשות, וכל אגורה וכל דולר הוא חשוב מאוד. אבל, לא פחות חשוב שאנשים יימנעו מהבערת אש, ויחשבו פעמיים לפני שהם מדליקים אש ביער.

שוב, אני מודה לך. זוהי פעולה שבה ראינו התגייסות של תושבי מדינת ישראל והיהודים. כבר קיבלנו היום מיליון דולר מ-JNF ארצות-הברית, ונמצאת פה כרגע קבוצה שכבר עובדת ונמצאת בסיור. קיבלנו מחברות בארץ מיליוני שקלים. כל אחד גם יודע לאן התרומה שלו מיועדת.
היו"ר דני דנון
האם פתחתם במגבית חירום?
אפי שטנצלר
פתחנו במהלך של "קו ליער" עם מגבית של החטיבה לגיוס משאבים שלנו. "קו ליער" היא מערכת נוספת שבה כל אחד ואחד מתושבי מדינת ישראל יכול לתרום גם דרך האינטרנט. שהמערכת שלנו כבר התחילה לפעול. היא עובדת לאורך כל השנים. אבל, היא תוגברה במיוחד עכשיו.


אני רוצה להסתכל קדימה ולהיות אופטימי. כל אחד מאיתנו זוכר את היער הזה, ואין לי ספק שנחזיר חזרה את הירוק – לא מחר, ולא מחרתיים. כל הנטיעות בט"ו בשבט הזה יהיו עם הפנים לכרמל. אבל, הן יהיו בכל היישובים בארץ. מייד לאחר ט"ו בשבט נתחיל להכין במשתלות שלנו את הצמחים ואת השתילים לנטיעות הבאות שתהיינה בשנה הבאה, בעוד שנתיים, גם בכרמל. תודה רבה.
היו"ר דני דנון
תודה רבה ליושב ראש קרן לישראל מר אפי שטנצלר. אני מבקש מיושב ראש קרן היסוד מר מודי זנדברג להתייחס, בבקשה.
מודי זנדברג
תודה.אני אתייחס בקצרה. אני מתנצל, אני צריך ממש בעוד חמש דקות לצאת לחיפה. באתי בשביל לכבד אותך בדיון הזה, ולדווח לכנסת בהכירי ובהוקירי את פעולות הכנסת לגבי מה שקורה.


אני רוצה להבהיר. קרן היסוד לאורך זמן היא שותף של ממשלת ישראל בכל פעולה שמוגדרת כפעילות בעלת חשיבות לאומית, כפרויקט לאומי, או כפרויקט חירום לאומי, וכך אנחנו מתייחסים למצב שנוצר.

אנחנו כמובן לא עוסקים בכל מה שקשור לייעור ונטיעות. יש קרן קיימת ברמה מקצועית גבוהה ביותר. הם יודעים את המלאכה, ואנחנו רק מקווים שהם יצליחו כמה שיותר מהר להחזיר את הכרמל להיות ירוק.

עיקר עיסוקנו הוא בתחומים שנוגעים לאנשים שנפגעו, וחלק מזה אני מבקש לא לפרט כרגע. אבל, ידעו בקרוב. וכמובן שיקום המבנים, שיקום המוסדות, עזרה לממשלת ישראל בכל הדברים האחרים. במסגרת הזאת אנחנו היום מקיימים מספר ישיבות עם גורמי הממשלה, על מנת לאמוד את הנזקים, ולהעריך פחות או יותר מי נותר ללא בית, ללא ביטוח וכדו'. כמו כן, אילו מוסדות נפגעו בצורה שמחייבת בנייה מחדש. כולנו שמענו על "ימין אורד". אבל, אולי יש אחרים. אנחנו נהיה שותפים למאמצי השיקום במובנים הללו – השיקום האנושי, השיקום של המבנים והמוסדות.

במקביל, כשהשריפה החלה, עוד ביום חמישי בערב קיבלנו תגובות, והתחלנו בגיוס הכספים ברחבי תבל. השיחה האחרונה שקיימתי בדרכי לכאן בבוקר היתה גם עם אוסטרליה. המנהיגות שלנו שם כבר יצאה לדרך, ואני עודדתי אותם ועדכנתי אותם בפרטים. חלק מהעובדות בנושאים שאנחנו עוסקים בהם נודעות רק עכשיו. למשל, ממדי הנזק, היקף הנזק וכדו'. אלו כמובן דברים שמודדים אותם לאחר שמכבים את השריפה, ואפשר לגשת ולראות בשטח.

ההיענות מרחבי תבל היא גדולה. הגיעה לכאן אתמול במיוחד משלחת של נציגים או של אנשים שלנו שהם ראשי הפעילים שלנו ממדינות חבר העמים. הם הגיעו משדה התעופה ליערות הכרמל, ראו את המצב, וחזרו חזרה. זאת אומרת, אנשים הגיעו במיוחד כדי לראות, לעזור, לאמוד ולסייע. ביום חמישי מתקיים האירוע המרכזי שם שבו אני מקווה שנוכל לעשות את פעולת הגיוס הנדרשת.

אנחנו ערוכים כמצבע מתגלגל כזה במסגרת שיתוף הפעולה והסיוע לממשלה. מתוקף מעמדנו המיוחד אנחנו נסייע היכן שממשלת ישראל מגדירה שיש צורך לאומי, היכן שממשלת ישראל מגדירה שיש צורך חירום. כך אנחנו עושים באופן רגיל, וכך נעשה במיוחד במקרה הזה.

מחמם את הלב לדעת שהנושא נוגע לכל כך הרבה אנשים. יש יהודים טובים בעולם שרואים, כואבים ורוצים לסייע. חבל שאנחנו נזקקים לסיטואציה כזאת.
היו"ר דני דנון
בהחלט. אני רק רוצה לומר לראשי המוסדות שמדינת ישראל יכולה להתמודד גם בלי הכסף מחוץ-לארץ. אבל, יש חשיבות מהותית לרתום את הקהילות למעשה הזה, ולקשור אותן לישראל לטוב ולרע. אני חושב שהקהילות רוצות לעשות את זה. הפעולות האלה לא עוזרות למדינה רק מבחינה תקציבית. האוצר לא יגיד שהוא לא רוצה תקציב. אבל, המדינה היתה יכולה לפעול גם ללא התקציב הזה. עצם זה שאנחנו רותמים את הקהילות, וכפי שאמר מודי, משלחות מגיעות והן רואות את המצוקה, והן תורמות, מדברים על כך בבתי הספר היהודי, יש בכך אפקט חינוכי שישליך וישפיע על רמות שונות בטווח הארוך.
מודי זנדברג
ברשות היושב ראש, אני נאלץ לצאת. אבל, אני משאיר בידיכם הנאמנות את מנכ"ל קרן היסוד. שיתוף הפעולה שלנו, כמו שאמרתי, מתבטא עם עוד גורמים. יש פה כמובן את נציגי ההסתדרות הציונית, וגם הסוכנות היהודית. הסוכנות היהודית הם אלה שמגיבים בחירום המיידי, ואני מניח שג'וש יפרט. כשצריך לדאוג לאנשים שיצאו מהבית כי אין להם מה לעשות, הסוכנות היהודית נמצאת שם ועושה. קרן היסוד שותפה ומסייעת בגיוס הכספים שגם מועברים לצורך הפעילות של הסוכנות היהודית. אני חושב שהרמה המקצועית הגבוהה ביותר שמופגנת בפעולות האלה היא מקור לגאווה בפני עצמו.


אם כן, אני מתנצל שאני צריך ללכת. אבל, אני משוכנע שכל האנשים החשובים האלה יוכלו לסייע.


אפי, בהצלחה.
אפי שטנצלר
מודי, תודה.

גם ההסתדרות הציונית נמצאת פה, וגם הסוכנות, בוודאי קרן היסוד. אנחנו צריכים להסתכל על דבר, ונכון אמר יושב ראש הוועדה. מדינת ישראל, קרן הקיימת לישראל ושאר המוסדות יכולים להסתדר גם בצורה אחרת. אבל, יש חשיבות רבה מאוד מאוד, לדוגמה, בנושא ט"ו בשבט, שכל ילד, וכל נער ומשפחה שייטעו עץ ידעו להעריך את העץ. כשרואים עץ קטן ורואים עץ בן שמונים ומאה שנים, רואים איזה נזק אדיר גורמת השריפה.


שנית, התשתיות הן עלויות אדירות.
היו"ר דני דנון
כשאתה אומר "תשתיות", למה הכוונה?
אפי שטנצלר
התשתיות זה דרכים, זה כל מערכות המים מסביב, זה כל תחנות הניטור וכו' וכו'. אני חייב לציין פה גם את רשות הטבע והגנים, את המשרד להגנת הסביבה שגם הם יפעלו בנושא הזה יחד איתנו. אני רוצה לומר לכולם בצורה הברורה ביותר שנחזיר חזרה את הירוק לכרמל. זה ייקח זמן, אבל כל אחד ייזכר בכרמל בעוד מספר שנים בנקודות שבהן הוא ביקר, ואין לי ספק שהוא גם ייהנה.
היו"ר דני דנון
קיבלנו פקס לוועדה מהרשות הטבע והגנים שהזכרת. מהערכה ראשונית, ממש מיידית, של העלויות. למשל, של שיקום חניון הכרמל – 450,000 שקל, מבנה שירותים – 300,000 שקל. כמו כן, פחי אשפה, תצלומי אוויר, כלובים לנשרים. הכול מאות אלפי שקלים, ואני מניח שאנחנו נצטרך בהקדם להביא את הפתרון למטיילים ולנשרים. במבחן הזמן אנחנו נרצה לראות שהמטיילים חוזרים לכרמל כמה שיותר מהר.


אני רוצה לבקש מדוד בריקסטון מההסתדרות הציונית העולמית, סגן יושב ראש וגזבר ההסתדרות הציונית, לומר לנו האם הם התחילו להיערך. שמעתי על פעילות שעשיתם למפונים במסגרת תרבות לעם, ונשמח לשמוע על עוד דברים.
דוד בריקסטון
בהחלט, תודה על ההזדמנות לדווח לוועדה הזאת. אני גם מברך על היוזמה לקיום הישיבה.


אנחנו התחלנו לעבוד בחמישה מישורים. קודם כל, תרבות ישראל - תוכנית שאנחנו מפעילים במימון ותמיכה של משרד התרבות. התוכנית הזאת מביאה אומנים ואירועי תרבות לפריפריה. כבר ביום שישי יצאנו עם קריאה מיוחדת לאומנים. להתנדב, ולצאת למגוון רחב של אירועים. כבר ביום שישי הצלחנו לקיים כ-12 אירועים כאלה. היום יש 40 אירועים שכבר רצים: מחול, תיאטרון, ליצנים, שירה וכו'. אנחנו נמשיך לאורך כל השבוע, וכמה שצריך, להביא תרבות למשפחות ולמפונים.


בנוסף לכך, המועצה הציונית מייד התחילה לפעול בארגון טיולים, בעיקר לצעירים ולנוער. יש טיולים שאנחנו מארגנים, ואוטובוסים יוצאים לכל מיני כיוונים על מנת לספק לאותם צעירים יום כייף, וקצת להוציא אותם מהמשפחות ומההורים שממילא צריכים להתעסק בדי הרבה דברים אחרים, ואין להם כל כך זמן להקדיש לילדים בימים אלו. הטיולים האלה גם ייכללו ביקורים בהר-הרצל בירושלים, במוזיאון הרצל. אנחנו פותחים את שערנו חינם לכל המפונים שרוצים להגיע אליו גם דרכנו, וגם בכוחות עצמם.


בנוסף לכך, מוקדם מידיי לדבר מה יהיה בדיוק הסידור לגבי החטיבה להתיישבות. אבל, אנחנו העמדנו את השירותים, את הצוות ואת המומחיות של היחידה של החטיבה להתיישבות לממשלה על מנת לעזור בכל מה שאפשר, אם זה בהבאת קרווילות, אם זה בעזרה בכלל בשיקום המקומות הנפגעים. אני חושב שבשעות אלה מתקיימות ישיבות אלו, ועד סוף היום הצרכים יתבהרו, ואנחנו נראה באמת איך אפשר לפעול. בדרך כלל החטיבה להתיישבות לא עוסקת באזורים האלה. אבל, כמובן שהמצב דורש חריגה מהנורמה, ואנחנו באמת נעמיד את שירותינו לממשלה בכל מה שדרוש.


בנוסף לכך, במקרה פתחנו בערב חנוכה במבצע באתר האינטרנט של ה-JERUSALEM POST, שהיה צריך להיות מבצע של הזדהות עם התנועה הציונית דרך רכישה של שקל ציוני. זוהי מסורת שחידשנו עכשיו. הפכנו את זה מייד לא רק למבצע של הזדהות ורכישה של תעודה של השקל הציוני, אלא גם הזדמנות לתרום. חלק מהתרומות שיתקבלו יוקדשו לפעילות שכבר הזכרתי. אבל, אין בכוונתו לפתוח במבצע מיוחד משלנו, אלא לכוון את הכספים האלה לפעילות של קרן קיימת ושל הסוכנות היהודית, גופים שאנחנו כמובן יותר ממחוברים אליהם. אין כאן כוונה להתחרות, אלא באמת לעזור.


כמובן שהגוף העיקרי שלנו בתפוצות הוא הגופים הם הפדרציות הציוניות. הם לא חיכו לנו, הם כבר יצאו לדרך. הוזכרה כבר אוסטרליה, התנועה האמריקאית הציונית בארצות-הברית, הפדרציה הציונית באנגלייה. הם מייד יצאו עם מבצעים, עם בקשה לחבריהם לתרום. שוב, לא להתחרות עם הקמפיינים האחרים, אלא במקרה זה גם דרך קרן היסוד.


דני, אתה אמרת שאפשר להסתדר בארץ בלי התרומות האלה, וזה בהחלט נכון. אני באמת רואה את זה כהזדמנות לחינוך ציוני בתפוצות שאסור לנו לפספס. אני מתכוון לפנות כאן גם לאפי על מנת לראות אילו חומרים נוכל להוציא יחד, ולנצל את ההזדמנות הזאת לחדד ולחזק ולהעמיק את הקשר בין יהודי התפוצות לארץ-ישראל, לקרקע ולאדמה עצמה. כמובן שקק"ל הוא תמיד נושא מאוד מאוד חשוב ליהודי התפוצות. עכשיו באמת נוכל לנצל את זה, ולהעביר את המסר גם לדור הצעיר ולדור ההמשך.
היו"ר דני דנון
תודה רבה דוד בריקסטון. אני רוצה לבקש ממזכ"ל הסוכנות, מג'וש שוורץ, להתייחס, בבקשה.
ג'וש שוורץ
אדוני היושב ראש, תודה. אני מודה לך על ההזדמנות לבוא ולספר על תרומת הסוכנות לעניין הזה. מייד עם תחילת המשבר בשבוע שעבר, פנינו לשותפים שלנו בחוץ-לארץ, למגביות, ובראשן קרן היסוד שהנציג שלה נמצא פה איתנו, ויחד עם הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, וביקשנו מהמגביות והקהילות להתגייס למען הסיוע.


אנחנו פועלים בשני מישורים. המישור הראשון והמיידי זה הפוגות, ופעילות לילדים ונוער. כבר ביום שישי התחלנו עם הפעילות. אנחנו עושים פעילות גם באזור, וגם מחוץ לו. היום, למשל, אנחנו מוציאים 1,300 ילדים מכל היישובים שבכרמל, יהודים וגם דרוזים, ליום כייף בתל-אביב. אנחנו נמשיך עם הפעילות הזו בימים הקרובים, ואנחנו נציע לכל בני הנוער והצעירים באזור הנפגע לצאת להפוגה יחד עם הסוכנות היהודית. אנחנו גם נמשיך את הפעילות בתוך המתנ"סים, ובתוך היישובים עצמם לילדים שלא יוצאים.


המישור השני הוא הקרן לנפגע טרור של הסוכנות היהודית. אנחנו כמובן נפעיל את הקרן. לא בימי השבעה כי אנחנו לא נכנסים. זו קרן שהיא משלימה לצורכי המדינה. ניתן לקבל עד 100,000 שקל בהשלמה לדברים שהממשלה לא נותנת. הכול כמובן נעשה בהתייעצות עם גורמי רווחה של הרשות המקומית.
היו"ר דני דנון
האם נפגעי אסון האוטובוס נכללים בפעולות הקרן?
ג'וש שוורץ
אנחנו מקווים שנצליח לכלול אותם. כמובן בוודאי שנפגעי כוחות הביטחון כן. אלו שני המישורים העיקריים שאנחנו פועלים בהם כרגע.


אנחנו כמובן מתאמים את כל מה שאנחנו עושים עם רח"ל – רשות החירום הלאומית. כמובן שאנחנו נתייעץ עם הממשלה ועם הקהילות לגבי איזה סוג סיוע נוכל לספק בהמשך.
היו"ר דני דנון
האם היתה לכם פנייה למגבית לגופים בחוץ לארץ?
ג'וש שוורץ
כן, אנחנו פנינו כבר בשבוע שעבר גם לפדרציות היהודיות בצפון אמריקה – לשעבר ה-UJC – וגם לקרן היסוד שהם הזרועות של הסוכנות לגיוס כספים בחוץ לארץ. כמובן שהסוכנות לא מגייסת בעצמה, ולכן פנינו לשותפים שלנו, למגביות, וביקשנו מהם להתגייס למען העניין הזה.
היו"ר דני דנון
תודה. האם ישנם עוד נציגים שרוצים להתייחס? נציג משרד החוץ, בבקשה.
שמואל בן שמואל
אני מחטיבת תפוצות ודתות במשרד החוץ.


קודם כל, הערה מקדמית. עיקר הפעילות של משרד החוץ מרגע שהתחילה השריפה בכרמל, היתה כמובן סיוע מסיבי לתיאום הפעילויות בחוץ-לארץ בכל הקשור להבאת מטוסי כיבוי, וחומרי כיבוי מחוץ-לארץ. משרד החוץ היה שחקן מרכזי בנושא.


במקביל, אנחנו הכנו תוכנית פעולה שהיא תוכנית פעולה שלא תעסוק רק בטווח הקצר, אלא תחל בטווח הקצר ותימשך לטווח הארוך לנוכח העובדה שאנחנו מודעים לכך שיש בהתחלה נטייה להתגייסות, והתגייסות לפעמים גם לא מתואמת – גם לזה אני רוצה להתייחס – ואחר כך דעיכה.


התוכנית הזאת שמחכה עדיין לאישור - כנראה תאושר היום - מבוססת על העקרונות הבאים. קודם כל, חיבור בין קהילות יהודיות לבין ישובים שנפגעו במתכונת של אימוץ ישיר של ישובים שנפגעו על ידי קהילה או מספר קהילות יהודיות, בדומה פחות או יותר לפרויקט של 2000 של הפדרציות בארצות-הברית, כשהרעיון הוא שוב הפעם פיתוח פעילות וסיוע לטווח ארוך. קהילה, קהילות, ארגונים, יאמצו קהילה, ויעבדו איתם לטווח ארוך בתחומים שונים: שיקום בתים, מרכזי תרבות, השקעות בתעשייה, עסקים מקומיים, חיבור משלחות בני נוער לסיוע בשיקום הכרמל וגו'.


כמו כן, חיבור נוסף של קהילות יהודיות וקהלים נוצרים תומכי ישראל לארגונים המרכזיים הפעילים בארץ בנושא: קק"ל, שירותי הכבאות, רשות הטבע והגנים, לבדיקת יכולות וסיוע. כגון: רכישת כבאיות, אמצעי כיבוי והצלה אחרים, תרומות לפרויקטים לשיקום היערות, ומעורבות פיזית בשיקום, בעיקר על ידי בני נוער יהודיים. וכן, חיבור קהילות יהודיות לשירות בתי הסוהר, שירותי הכבאות, לאימוץ משפחות נפגעי השריפה, ואולי לאימוץ תחנות כיבוי.


דרכי הפעולה המרכזיות שאנחנו נתניע ממש בקרוב הן: ראשית, התקשרות לארגונים יהודים מרכזיים, כמו ארגון הגג של הפדרציה שאנחנו כבר בקשר איתם כמובן, ועידת הנשיאים, ארגון הג'וינט שמתמחה בפעולות סיוע ושיקום, World Jewish Congress , וכן קהילות מרכזיות כגון: אוסטרליה, צרפת, בריטניה וקנדה. וכן, התקשרות לארגונים המובילים בתחום שיגור צעירים ארצה – זה לטווח היותר ארוך – כמו: תגלית, מסע, וארגונים נוספים ששולחים משלחות צעירים כדי לכוון את הפעילות שלהם בשנה הקרובה ובשנתיים הקרובות לכיוון הזה. זה לא רק לצרכים של השיקום עצמו, אלא גם יותר לצרכים של פיתוח זהות בין בני הנוער לארץ. כמו כן, התקשרות לארגונים נוצרים ידידי ישראל. אלו בעיקר ארגונים אוונגליסטים שכבר פונים אלינו בבקשה לסיוע כדי לבנות תוכניות סיוע בכספים, ועל פי אותם עקרונות.


אני רוצה לסכם, ברשותך, שכל הפעולה הזאת צריכה להיות כמובן פעולה מתואמת. הפעולה הזו תהיה מתואמת, כמובן בעיקר מול הסוכנות ומול הגורמים בארץ שאחראים לשיקום: קק"ל, שירותי הכבאות וכו', כדי למנוע מצב שמרוב רצון טוב - - -
היו"ר דני דנון
שמואל, ברור שיהיה תיאום. יש רשות מתאמת, וגם אנחנו פה כדי לתאם. השאלה שלי היא, מה משרד החוץ עושה חוץ מהתיאום?
שמואל בן שמואל
משרד החוץ מתניע את התוכנית הזאת לא כתיאום, אלא כתוכנית אופרטיבית שמתבססת על כך שהנציגים שלנו בחוץ-לארץ פונים ויפנו לקהילות הרלוונטיות. אנחנו בקשר עם הקהילות הרלוונטיות, ועם נציגי הארגונים. אנחנו מתכננים מפגש של כל נציגי הארגונים היהודיים בארץ להצגת התוכנית ולפעילות, ואנחנו מקיימים כבר שיחות עם הארגונים הנוצריים והאחרים להתנעה. זו התוכנית, זו הפלטפורמה, ואלו יהיו דרכי הביצוע.


הדבר החשוב הוא שזו תהיה תוכנית לטווח ארוך, כי תוכניות לטווח קצר זה יפה, אבל, זה נגמר מהר.
היו"ר דני דנון
תודה. בבקשה, גברתי תציגי את עצמך.
איילת זליג-טישלר
אני איילת זליג טישלר מהוועד היהודי האמריקאני - AJC


אני רק רציתי לציין שה-AJC גייס סכום ראשוני של 100,000 דולר ובימים הקרובים נוציא הודעה למה זה הולך לשמש, וכמובן על גיוס סכום נוסף – אני מקווה – שישמש להצלת הצפון.
היו"ר דני דנון
תודה רבה. אדוני המנכ"ל, האם רצית להוסיף משהו?
גרג מייזל
לא.
היו"ר דני דנון
אם כך, אני רוצה לסכם את הישיבה.


הוועדה מבינה את החשיבות של השיקום המיידי. אנחנו רואים את הפנייה ליהדות העולם כנכס שלנו לא רק בהיבט הכלכלי, אלא גם בהיבט החינוכי ובהיבט הציוני.


אנחנו נפעל לתיאום בין הגופים השונים בשיתוף ממשלת ישראל.


אנחנו נקיים ישיבת מעקב עוד 14 יום יחד עם כל הנציגים. חלק מהגופים לא יכלו להגיע היום כי הם נמצאים בשטח על מנת לאמוד את הנזקים שלהם.


אנחנו מודים ומברכים על מה ששמענו פה, על היוזמות של קרן היסוד לתרומות, קק"ל – מיליון דולר מארצות הברית. אני בטוח שהסכומים שאנחנו שומעים היום זה רק ההתחלה.


חשוב לנו – ופה אני גם פונה למשרד החוץ – שתהיה פנייה לקהילות היהודיות להירתם ולסייע במאמצים לשיקום הכרמל. מעבר להיבט הכספי, יש פה היבט חינוכי ממדרגה ראשונה.


אנחנו ועדה שאמונה גם על התפוצות, ובדיונים קודמים דנו על סיוע לתפוצות. חלק מההדדיות בינינו הוא שבשעת צרה ומצוקה אנחנו פונים לאחינו ולאחיותינו בתפוצות ומבקשים מהם לבוא וליטול חלק בסיוע, בשיקום.


דנה, הוועדה תקיים פה ישיבת מעקב תוך 14 יום יחד עם נציגי הממשלה לאחר שיהיו אומדנים של העלויות ושל הצרכים. זה לא עניין שקשור אליכם כי אתם הגופים שנותנים. אבל, ישנם גופים שנמצאים כרגע בשטח ועושים את אומדנים של העלויות, ואז נוכל לראות איפה כל אחד מהגופים מתמקד בתחום שלו.


אני רוצה להודות לכם שהגעתם בהתראה של מספר שעות.
דוד בריקסטון
הצעה או בקשה לסיכום. אולי זה היה מאוד עוזר לנו אילו ראש הממשלה היה מוציא איזושהי הכרזה באמצעות וידיאו או משהו כזה עם מסר ליהודי התפוצות. כולנו עומדים בקשר איתם, ומשהו רשמי מראש הממשלה אולי היה מסייע לנו במאמצים שלנו.
היו"ר דני דנון
בהחלט. אני אעביר לו את המסר הזה. הוא ידבר במליאה עוד עשר דקות על השריפה.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45.

קוד המקור של הנתונים