ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 29/11/2010

ירידה חדה במספר המתחסנים נגד מחלת השפעת

פרוטוקול

 
PAGE
25
הוועדה לזכויות הילד
29.11.2010

הכנסת השמונה עשרה




נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 82

מישיבת הוועדה לזכויות הילד
יום שני, כ"ב בכסלו תשע"א (29 בנובמבר 2010), שעה 11:00
סדר היום
הצעה לסדר היום (דיון מהיר), ירידה חדה במספר המתחסנים נגד מחלת השפעת - של חה"כ אורי מקלב.
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר

אורלי לוי אבקסיס – מ"מ היו"ר

רחל אדטו

אורי מקלב
מוזמנים
ד"ר אמיליה אניס
מנהלת האגף לאפידמיולוגיה, משרד הבריאות

עירית ליבנה
המפקחת על תחום הבריאות, משרד החינוך

עו"ד תמי בר-און
תחום מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית בישראל

פרופסור אלי סומך
רפואת ילדים, ההסתדרות הרפואית בישראל

רווית קינן
מתמחה במשפטים, מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית בישראל

חגית גבירץ
אחות מחוזית מחוז ירושלים, קופת חולית מאוחדת

אסתר גורן
ס/אחות ראשית, מכב"י שירותי בריאות

עידו הדרי
דובר מכב"י שירותי בריאות

פנינה רכטר
רכזת שירותי רפואה מונעת, שירותי בריאות כללית
מנהלת הוועדה
רחל סעדה
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ
הצעה לסדר היום (דיון מהיר) ירידה חדה במספר המתחסנים נגד מחלת השפעת –
של חה"כ אורי מקלב
היו"ר זבולון אורלב
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה.

הנושא לדיון, הצעה לסדר היום, דיון מהיר, של חבר הכנסת, ידידי הטוב אורי מקלב, בעניין ירידה חדה במספר המתחסנים נגד מחלת השפעת. בבקשה חבר הכנסת אורי מקלב.
אורי מקלב
תודה אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת.
היו"ר זבולון אורלב
סליחה, אני מתנצל מראש שבשעה 11:30 חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס תחליף אותי כי אני צריך להיות בוועדת כספים.
אורי מקלב
אתה מסוגל לסיים מהר דיונים תכליתיים, ואני מברך אותך על כך, ולו קיבלתי מהנשיאות רק אישור לבוא לברך אותך לרגל תפקידך החדש, זה היה כדאי. אני מברך אותך. יכול להיות שזה תפקיד אבל כל תפקיד שלך הוא תמיד תפקיד עם וותק כי הניסיון שאתה מביא לכל מקום והתכליתיות של הוועדות שאתה מנהל ידועות, לכן אנחנו בטוחים שגם בתפקיד הזה תעשה רבות, גדולות ונצורות.
רחל אדטו
אני מצטרפת למה שאמרת.
אורי מקלב
כמו שידוע לרבים הרבנים פסקו שאנחנו אומרים תפילה מיוחדת בגלל הבצורת או בגלל הפסקת הגשמים או אי תחילת עונת הגשמים. ישנה תפילה מיוחדת שכל בעל תפילה אומר, אמר לי אחד מזקני ירושלים "נכון שהיו כבר היו שנים שאמרנו את התפילה הזאת, אבל לומר את התפילה הזאת בתוך המזגן החזק לא זכיתי" להגיד תן טל ומטר בתוך מגזן זה עוד לא היה".


אולי גם הנושא שביקשנו להעלות, הירידה במספר המתחסנים, אולי בגלל שלא התחסנו הגשם לא הגיע, או בגלל שהגשם לא הגיע לא התחסנו. הסיבה היא לא נכונה כי גם לפי הנתונים של משרד הבריאות מחלת השפעת מתפתחת וירידה במספר המתחסנים לא הייתה באף שנה. אנחנו יודעים שהקבוצות המומלצות לחיסונים הם קשישים, חולים במחלות כרוניות וילדים מגיל חצי שנה עד גיל חמש. בקבוצה הילדים הירידה היא יותר דרמטית. גם כך מדובר על 5% מתחסנים והשנה רק אחוז או שניים התחסנו.


מאחר ואנחנו מודעים לחשיבות הנושא, מטרת הדיון היא למנוע את סיבוכי השפעת ומניעת תמותה וגם מעבר לכך את ההשפעות שיש לילדים חולים על כולם. מתן החיסון חשוב ביותר.


ניסיתי לחשוב ולהבין מהי הסיבה פרט למודעות שהייתה לציבור בנוגע לשפעת מקסיקו, מה שנקרא שפעת החזירים ולאחר מכן אולי התברר שהיו כאלה שלא היה צורך בחיסונם והשאלה אם החיסון נכון או שהיה מיותר. במידה מסוימת היום אבד האמון של האנשים בנושא הזה. אני חושב שהחיסון נגד שפעת הוא אבסולוטי, לדעתי כולם חושבים שהוא נחוץ. במחקר שהתבצע עכשיו בקנדה על שתי קבוצות, שתי קהילות שחלקן חיסנו את הילדים וחלקן לא. כלומר אחת כן חיסנה והשנייה לא. בקרב הקהילה שלא חיסנה את ילדיה הייתה עלייה של 61% מול הקבוצה השנייה. לדעתי חיסון ילדים הוא מעשה נחוץ וחשוב. אנחנו כאן ברשותך נשמע איך אנחנו מעלים את המודעות ואת המעשה בעניין הזה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. חברת הכנסת דוקטור רחל אדטו.
רחל אדטו
תודה רבה. אני מתנצלת, אבל אני לא מצטרפת בכלל לכיוון הזה מכמה טעמים. אגב, אני יכולה להסביר לך גם למה לא מתחסנים עכשיו, אמרת כבר שבגלל המזגן והשמש הזורחת והחום בחוץ אתה לא חושב בכלל על השפעת. אנחנו יודעים ששפעת מוגברת בחורף ולכן גם אין מודעות כרגע.
אורי מקלב
מתחסנים עוד לפני החורף, אנשים שיודעים שהם צריכים להתחסן עושים את זה עוד לפני החורף.
רחל אדטו
לאורך כל השנים, עד לשנה שעברה, הוגדרו קבוצות הסיכון. הייתה קבוצת סיכון אחת שהייתה ידועה והם תמיד היו מקבלים את החיסונים בחודש אוקטובר, כמו שאמרת לפני החורף, אלו הם הקשישים, חולי מחלות כרוניות, קבוצות הסיכון. על מה שמשרד הבריאות כותב כאן אני מאוד תמהה, כי נשים בהיריון, ילדים היו קבוצת סיכון רק בשנה שעברה לשפעת החזירים. נשים בהיריון מעולם לא הוגדרו כקבוצת סיכון, ופתאום עכשיו משרד הבריאות שם אותן כקבוצת סיכון וזה נראה לי מוזר, מאוד תמוה. גם ילדים עד גיל חמש לא נחשבו אף פעם כקבוצת סיכון. תמיד קופות החולים היו מחסנות מלכתחילה את קבוצת האנשים הקשישים, החולים הכרוניים, אלו האנשים שלהם המליצו להתחסן. הדף הזה שמעודד את כלל מדינת ישראל, אני לא מבינה מה עומד מאחורי זה. אני לא רוצה להגיד בקול מה אני חושבת, וזה מסתדר לי גם על שלטי החוצות המתנוססים בכל מקום בנוגע לחיסונים.
היו"ר זבולון אורלב
מה את רוצה לומר?
רחל אדטו
אני חושבת, מהשנה שעברה נשאר עודף של חיסונים במחסנים, הם אמרו בשנה שעברה שהחיסונים האלה ישמשו כחיסון נגד השפעת בשנה הנוכחית. האם זו דרך לפתור את בעיית העודפים שנשארו במחסנים?
היו"ר זבולון אורלב
תוקפם לא פג?
רחל אדטו
אני לא יודעת. אני רק אומרת שבסוף השנה שעברה, כשנשארו המיליונים של התרופות במחסנים של משרד הבריאות הם אמרו שהם טובים לחסל את השפעת הנוכחית. לכן אני לא יודעת, כי מה פתאום נשים בהיריון נכנסו לקבוצת סיכון, מה פתאום משרד הבריאות הוציא שנשים בהיריון הן קבוצת סיכון. מעולם, אבל מעולם הן לא היו בקבוצת סיכון עד שנה שעברה שהייתה שפעת החזירים. פעם ראשונה שנשים בהיריון בכלל נכנסו לקבוצת סיכון של משהו. אני לא מבינה מה שכתוב כאן.
היו"ר זבולון אורלב
את מומחית בגניקולוגיה.
רחל אדטו
נכון וגם בהיותי חברת כנסת אני עדיין מומחית בגניקולוגיה ולכן אני אומרת זה.


לכן אני לא מבינה את קול הקורא של משרד הבריאות. אני לא מבינה את זה ואני לא מקבלת את קול הקורא הזה. אני נשארתי עם המון ספקות על הצורך בחיסון המוני כמו שהוא נעשה כרגע. אני חוזרת ואומרת שמה שהיה נכון עד השנה שאנשים חולים כרונים הם קבוצת הסיכון המאוד בעייתית שכל שפעת יכולה להכניס אותם לדלקת ריאות ולסיבוכי דלקת ריאות זה היה נכון לגבי כל השנים, וזה היה אמור להיות נכון גם עכשיו. אני מניחה בעזרת ה' שאם באמת ירד גשם תהייה הרבה יותר עלייה במודעות.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. דוקטור אמיליה אניס, אני מבין שאת מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות. זה האגף שממונה על החיסונים?
אמיליה אניס
זה האגף שממונה על החיסונים.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מתרכזים בעיקר בסוגיית הילדים למרות שדובר גם על נשים בהיריון שהן בדרך כלל לא באוכלוסיית הסיכון.
אמיליה אניס
תרשה לי להתייחס לכל הסוגיות שהועלו. בוקר טוב לכולם וכל מי שלא התחסן זה לא מאוחר להתחסן, הוא עדיין יכול.
היו"ר זבולון אורלב
סליחה על קריאת הביניים, כשאני שאלתי לפני חודש את הרופא שלי, שאני לא אנקוב בשמו, האם עלי להתחסן כן או לא, הוא אמר לי "עדיין אל תתחסן". כעת אני מבין לאור מה שאת אמרת. הוא אמר לי "שמע, יש כמה סוגים של החיסונים ועכשיו משתמשים בסוג הלא טוב".
אמיליה אניס
ממש אין שום קשר בין מה שהוא אמר לעובדות. אנחנו כמשרד הבריאות אימצנו את ההמלצות של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות לגבי קבוצות לחיסון נגד שפעת. כבר הרבה שנים הן כוללות נשים הרות, הרבה שנים, וזה לא התחיל רק עם שפעת החזירים, זה התחיל הרבה שנים לפני כן, זה כולל גם ילדים עד גיל חמש שנים. זה גם התפרסם בהנחיות הרשמיות שלנו, זה מופץ לקופות החולים, זה מתפרסם באתר האינטרנט של משרד הבריאות, כל אנשי המקצוע וגם הציבור מקבל את המידע על קבוצות הסיכון.


בנוגע לירידה באחוז המתחסנים, אני מבינה שאנחנו מתמקדים בקבוצת הילדים עד גיל חמש. על פני הנתונים שהועברו מקופות החולים למרכז הלאומי לבקרת מחלות עד אמצע נובמבר התחסנו 6.7% מבני שישה חודשים עד 59 חודשים. אלו נתונים ארציים.
היו"ר זבולון אורלב
רק 6.7%?
אמיליה אניס
6.7% עד גיל חמש שנים, עד גיל 59 חודש.
רחל אדטו
בניגוד למתי?
אמיליה אניס
בשנה שעברה, התחסנו בתקופה מקבילה עד אמצע נובמבר 7.2% מקבוצת הגיל הזאת. כאשר אנחנו זוכרים שבשנה שעברה היה חשש מפני שפעת החזירים ולכן אחוז החיסון היה גבוה יותר. אם נלך שנה אחורה לשנת 2008 נמצא שקצת למעלה מ- 6% מהילדים מקבוצת הגיל הזאת התחסנו. זאת אומרת שאני לא יודעת אם בכלל אפשר לדבר על ירידה דרמטית בכיסוי החיסון בקבוצת הגיל הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אבל לא אני פרסמתי את הידיעה בעיתונות. אתם פרסמתם.
אמיליה אניס
אבל אתה מתייחס ספציפית לקבוצת גיל הילדים וגם אני התייחסתי ספציפית לנתונים לקבוצת הגיל של הילדים. כל מה שאמרתי הוא נכון לילדים בני 6 עד 59 חודשים. בשנים קודמות עד סיום העונה התחסנו קצת למעלה מ- 10% בקבוצת הגיל הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
למרות שאתם מגדירים אותם כקבוצת סיכון. ומה קורה בקרב הקשישים? כדי שאני אבין בהשוואה לקבוצת סיכון אחרת שהיא לא במחלוקת.
אמיליה אניס
לגבי בני 65 ומעלה. אני אציין את הנתונים לגבי השנה וגם נתונים של שנים קודמות.
גם קודם. בני 65 ומעלה עד אמצע נובמבר השנה התחסנו 45.6% לעומת תקופה מקבילה אשתקד שהאחוז עמד על 53.6% ולעומת שנת 2008 שהיה דומה, לא כולל נתונים מאחת הקופות, אני מניחה שאלו הנתונים הארציים.
רחל אדטו
אמיליה אניס, שנה שעברה הייתה שנה בעייתית בגלל הנושא של שפעת החזירים.
אמיליה אניס
לכן האחוזים בשנה שעברה היו גבוהים יותר, ולכן גם אמרתי שאי אפשר לדבר על ירידה דרמטית, זה פשוט לא נכון.
היו"ר זבולון אורלב
איפה הירידה של 80% שדיברתם עליה? "השיעורים נמוכים ומטרידים ביותר את ראשי מערכת הבריאות. עד כה התחסנו בישראל 550,000 איש לעומת 900,000 איש שהתחסנו כנגד השפעת בתקופה מקבילה אשתקד, ירידה של 40%, זו לא הדעה שלי אלא דעתו של משרד הבריאות.
רחל אדטו
900,000 איש כולל המתחסנים נגד שפעת החזירים?
היו"ר זבולון אורלב
לא יודע, כתוב פה "חיסון נגד שפעת".
אמיליה אניס
אלו הנתונים המעודכנים שקיבלתי מהמכרז לבקרת מחלות.
היו"ר זבולון אורלב
הדובר שלכם לא מקבל את הנתונים המעודכנים האלה?
אמיליה אניס
הוא מקבל את הנתונים המעודכנים, אלו הנתונים שלפניי.


אני רוצה לציין שקודם כל הקופות עושות מאמצים כדי לחסן את הילדים עד גיל חמש על פי ההמלצות שלנו. גם אנחנו כמשרד פועלים לעידוד חיסון הילדים. בימים אלה עומד להתפרסם צו של שר הבריאות לפיו הקופות תקבלנה תמריצים לחיסון ילדים עד גיל חמש כמו שהן מקבלות תמריצים לגבי חיסון קשישים.
היו"ר זבולון אורלב
מה פירוש תמריצים?
אמיליה אניס
תמריץ זה כסף.
רחל אדטו
מאיזה תקציב?
אמיליה אניס
זאת אומרת שאנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים כדי לעודד את החיסון לקבוצת הגיל הזאת וגם הקופות.
היו"ר זבולון אורלב
האם ידוע לך אם בנקודות טיפת חלב ניתן לקבל את החיסון הזה?
אמיליה אניס
לא, אלו חיסונים שניתנים רק בקופות החולים.
אסתר גורן
בטיפת החלב של מכב"י שירותי בריאות, ניתן לקבל חיסון נגד שפעת.
חגית גבירץ
גם של שירותי בריאות כללית אפשר.
היו"ר זבולון אורלב
מה אחוז מרכזי טיפת החלב של קופות החולים מכלל המרכזים ? רובם אינם של קופות חולים. למה זה לא עלה בדעת משרד הבריאות אם הוא רוצה לעודד חיסון בקרב ילדים, הרי גם בטיפת חלב נמצאות אחיות ומי שמזריק את זה הן אחיות.
אמיליה אניס
זה נכון והנושא נדון והוחלט שנכון להיום החיסון הזה יינתן במסגרת קופות החולים.
היו"ר זבולון אורלב
את זה הבנתי. אני רק שואל למה, ועל זה לא קיבלתי תשובה. אני מעריך שמי שמגיע לקופות החולים, אלו ילדים חולים בדרך כלל.
אמיליה אניס
לא רק, אבל ילדים בקבוצת הגיל הזאת הם חולים לא מעט ובעיקר ילדים שהולכים למעונות יום ולמסגרות חינוכיות, זאת הזדמנות לרופא המטפל להסביר לאימא שכדאי לה לחסן ושאנחנו ממליצים לחסן שלא בזמן מחלה, רק כשהוא יחלים.
היו"ר זבולון אורלב
אני ממש לא מבין את העניין הזה, תסלחו לי. אני לא רופא ואתם הרופאים, אתם אומרים שאת האוכלוסייה ראוי לחסן, אני מניח שילדים שמגיעים לקופת חולים אני מניח ש- 95% מביקורים שלהם בקופת חולים הם כשהם חולים, אולי 5% מגיעים לראות הקישוטים. בזמן שהם חולים הם לא יכולים לקבל את החיסון, מה חשבתם שההורה עכשיו יבוא במיוחד להתחסן בנוסף ליום העבודה שהוא הפסיד כתוצאה ממחלתו של הילד, עכשיו הם יגיעו שוב לחסן אותו?
אמיליה אניס
הוא לא חייב להפסיד יום עבודה, מרפאות קופות החולים פתוחות.
היו"ר זבולון אורלב
למה אי אפשר לחפש דרכים יותר ידידותיות כמו אחות בטיפת חלב? אני מבין שלפחות עד גיל שלוש פריסתם מאוד רחבה, אין ילד שלא מבקר בטיפת חלב אחת לכמה חודשים והם נחשבים לעזרה מאוד ידידותית. גם הפריסה שלהם לדעתי היא רחבה יותר מהפריסה של מרפאות קופות החולים. שנית מה עם האחיות של בתי הספר? למה לא אחיות בתי הספר?
אמיליה אניס
לבית הספר מגיעים מגיל שש ואילך.
היו"ר זבולון אורלב
סליחה, אני מתכוון לגני הילדים.
רחל אדטו
אין שירותי בריאות בגני הילדים.
היו"ר זבולון אורלב
לקחתי את השאלה שלי חזרה.
אסתר גורן
הביקורים בטיפת חלב, הם עד גיל חמש.
היו"ר זבולון אורלב
אם כך זה רק מחזק את שאלתי.
אמיליה אניס
לצוות קופות החולים מיומנות לתת חיסונים נגד שפעת, מרפאות קופות החולים פתוחות גם בשעות אחר הצהריים וגם בימי שישי ולכן אין צורך להפסיד יום עבודה לשם כך. חשובה המודעות וזה לא עניין של יום העבודה.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא אמרתי לסגור את החיסון בקופת החולים, אני אמרתי לפתוח ערוץ נוסף, את לא עונה למה לא. הבנתי שהם מיומנים ושהמרפאות פתוחות, הכל בסדר, תסבירי לי למה לא.
אמיליה אניס
אני מוכנה להעביר את השאלה לבדיקה.
היו"ר זבולון אורלב
מבחינה מקצועית את לא רואה טעם מיוחד למנוע את זה?
אמיליה אניס
אין טעם למנוע אבל אני גם לא רואה סיבה מיוחדת למה אי אפשר לתת את זה כמו שהיה עד היום, במסגרת קופות החולים שגם מקבלות את כל התמריצים.
היו"ר זבולון אורלב
אני ממש מופתע מהתשובה. את מופקדת מטעם מדינת ישראל שאוכלוסייה זו תתחסן, את מוסרת נתונים שבשנים רגליות בסוף העונה מתחסנים רק כ- 10%, כלומר אנחנו חושפים כ- 90% מהילדים שלנו לכל מה שאתם כתבם, לא אני כתבתי. אתם כתבתם "יש לציין שאנו בתחילתה של תחלואה השפעת העונתית, ולפני עליה בשיעורי תחלואה שיביאו איתם כמו כל שנה מקרה תמותה מיותרים". אלו מילים מאוד קשות. מבהילים כאן את האנשים. את מופקדת על הנושא, אתם נכשלים בשיעור של 90%. שואלים פה שאלת תם לא של איש מקצוע ואין תשובה. לא מטריד אתכם הדבר הזה? את מי צריך להטריד ש- 90% מהילדים לא מתחסנים בחיסון שמשרד הבריאות אומר שזה עלול להביא לתחלואת יתר ומקרי תמותה מיותרים.
אמיליה אניס
זה מטריד אותנו ובגלל שזה מטריד אותנו אנחנו מרחיבים את התמריצים לקופות החולים גם לגבי חיסון קבוצת הגיל הזאת כמו שאנחנו עושים עם הקשישים, בדיוק מאותה סיבה שאמרת שהנושא מטריד אותנו. אנחנו פועלים כל הזמן ומחפשים עוד ועוד דרכים כדי לשכנע הן את ההורים והן את אנשי המקצוע בחשיבותו של החיסון.
היו"ר זבולון אורלב
איך אתם משכנעים את ההורים, הרי את התמריץ מקבלת קופת החולים?
אמיליה אניס
את התמריץ מקבלת קופת החולים, יש דפי מידע להורים, אנחנו מפרסים בתקשורת מידע להורים, הקופות מפרסמות מידע להורים, גם אנחנו וגם הקופות כאן.
היו"ר זבולון אורלב
אני מניח שאתם עושים את זה כל שנה.
אמיליה אניס
נכון, הם עושים את זה כל שנה. אגב שמעת את דוקטור רחל אדטו שהיא גניקולוגית ששאלה למה צריך את החיסון.
היו"ר זבולון אורלב
היא דיברה כגניקולוגית על נשים הרות, היא טוענת שנשים הרות הן לא בקבוצת הסיכון. לא זה הדיון.
אמיליה אניס
גם נשים הרות הן קבוצת סיכון.
היו"ר זבולון אורלב
על זה תקיימו דיונים במוסדות הרפואיים שלכם. אני לא מבין בזה וזו לא הוועדה לקידום מעמד האישה.
אורי מקלב
אדוני היושב ראש זה ברור ממשרד הבריאות שלילדים הם קבוצת סיכון.
היו"ר זבולון אורלב
כן. פרופסור אלי סומך יושב ראש חטיבת הילדים בבית החולים וולפסון. אתה עובד משרד הבריאות?
אלי סומך
כן. וולפסון הוא בית חולים ציבורי.
היו"ר זבולון אורלב
אין לך תפקיד במשרד הבריאות?
אלי סומך
לא. אני כרגע יושב ראש החוג למחלות זיהומיות בילדים, חוג מקצועי של רופאים למחלות זיהומיות בילדים בישראל.


אני עובד בית החולים ממשלתי ומתוקף זה אני עובד משרד הבריאות.
היו"ר זבולון אורלב
הוזמת לכאן דרך משרד הבריאות?
אלי סומך
דרך ההסתדרות הרפואית בישראל.


ראשית אני רוצה להתייחס במשפט אחד לנושא של הנשים בהריון שהן כן בקבוצות המומלצות לחיסון כבר מספר שנים, תחילה דובר על השליש השני והשלישי וכעת על כל תקופת ההיריון, מכמה סיבות וככל שקיימים יותר נתונים זה מראה למה חשוב לחסן אותן. ראשית אישה הרה נמצאת בכל זאת בסיכון יתר למחלת שפעת יותר קשה. ראו שנשים בהיריון כן מתחסנות אז הילדים בחצי השנה הראשונה חולים פחות כי הן מעבירות את החיסון הפסיבי לילדים.


חיסון הילדים - אני רוצה לברך את חבר הכנסת אורי מקלב שהעלה את הנושא הזה, יש עדיין מודעות לקויה לנושא הזה בקרב הציבור וגם בקרב מערכת הבריאות חושבים ששפעת אצל ילדים זה חלק מהחורף, כמו שנרטבים בגשם, כמו שעוברים את החורף גם עוברים את השפעת. מתברר ששפעת בילדים גובה מחיר מבחינת סיבוכים ומבחינת אשפוזים וראו שאשפוזים בעיקר של ילדים עד גיל שנתיים הם כמעט באותו שיעור של קבוצות מסורתיות שאנחנו רודפים אחריהן כל השנים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מצטער שאני מפסיק אותך, כפי שאמרתי, אני בשעה 11:30 צריך לעבור לוועדת הכספים. ביקשתי מחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס שתנהל את הישיבה כחברת הוועדה, אני רוצה לומר שיש הצעה לדיון מהיר בסוגיה שאנחנו מתרכזים בה והיא חיסוני השפעת בקרב ילדים. מתברר שהנתון הרב שנתי עומד של כ- 10% בסוף העונה, 90% לא מתחסנים. לעונה הזאת אנחנו עומדים על- 6.7% שזה בערך משתווה לממוצע. אנחנו דנים למה אנחנו משלימים עם כך ש- 90% לא מתחסנים. מתברר שרק קופות חולים יכולות לחסן ולא טיפות החלב, שאלנו למה לא טיפות חלב.

כעת רשות הדיבור של פרופסור אלי סומך יושב ראש חטיבת ילדים בבית החולים וולפסון שהוא גם היושב ראש של האיגוד המקצועי של רופאי הילדים שעוסקים בזיהומים.

החלפת יו"ר – היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אורי מקלב
המשפט האחרון היה שזה לא מדובר רק בשפעת, אלא זה הרבה יותר חמור.
אלי סומך
זה לא רק שפעת. אספנו נתונים לגבי אשפוזים בגלל השפעת. התברר שאחד מכל 1,000 ילדים בישראל בחורף מתאשפז בגלל שפעת. כאשר מסתכלים על תינוקות ועל ילדים קטנים השיעור הוא הרבה יותר גבוה. כמובן בקבוצות הסיכון המחלה הרבה יותר קשה בילדים אם אלו ילדים שסובלים במחלות כרוניות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מה האחוזים של אותם הילדים עם מחלות כרוניות שמתחסנים. שם בטח האחוזים גבוהים יותר מכלל האוכלוסייה.
אלי סומך
אני אתן לקופות החולים לענות, אבל מדברים שסדר גודל של 20% ממה שאני שמעתי מהקופות אבל בטח נציגי הקופות יתנו נתונים מדויקים יותר.


אני חושב שאחד המחסומים העיקריים הוא המודעות. המודעות לנושא הזה נמוכה לא רק בקרב הציבור אלא גם בקרב עובדי מערכת הבריאות לכן מבחינה זו התמריצים שמשרד הבריאות נותן כדי לשכנע את אנשי מערכת הבריאות, כי המקור לאינפורמציה הם עובדי מערכת הבריאות, האחיות והרופאים המטפלים. צריך להגביר את המודעות על ידי הסברה גם לצוות. אנחנו למשל בדקנו שככל שהרופאים יודעים יותר על שפעת הם יותר מחסנים את המטופלים שלהם וגם את עצמם. גם מודעות וגם נגישות. לכן הנושא של טיפת חלב נראה בהחלט שהוא ראוי לבדיקה. קשירת הקופות עם תחלואה בנושא הזה יכול להגדיל את המספר.


עניין נוסף, ככל שמעלים את מספר הילדים המתחסנים בשפעת, זה לא רק שהילדים בריאים יותר אלא האוכלוסייה מסביב בריאה יותר. אתה ציינת באמת שזה מפחית את ההדבקה, את התחלואה ואפילו את התמותה בקרב המבוגרים וקבוצות הסיכון.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אותי מעניין אם יש לכם נתונים לגבי תופעות לוואי של אותם חיסונים בקרב הילדים.
אמיליה אניס
אני רוצה לציין שהחיסונים ניתנים בחינם בקופות החולים, זאת אומרת שאין כאן חסם כלכלי, זה רק עניין של מודעות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לפעמים יש חסם שהוא מעבר למודעות, למשל אני מודעת לזה ובכל פעם שאני מגיעה לקופת החולים מציינים את זה, אבל מתוך בחירה אני לא חושבת שאני צריכה, לפעמים יש את העניין הזה, ובאמת בגלל זה יש את הבחירה וזה לא חובה ואני חושבת שאולי הגוף צריך ללמוד להתמודד, יכול להיות שהתפיסה שלי לא נכונה אבל היא תפיסה רווחת בקרב רוב הציבור, יש גם את העניין שלתת לגוף להתמודד עם דברים מסוימים. שפעת זה משהו שהגוף יכול להתמודד איתה אלא אם כן הילדים נמצאים בקבוצת סיכון.
אורי מקלב
אני הייתי רוצה להוסיף לעניין הזה שאלה, מה אומרים רופאי קופת חולים לאנשים? יכול להיות שמה שאומרת חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס ויכול להיות שמה ששמענו מחברת הכנסת דוקטור רחל אדטו, יכול להיות שלמשרד הבריאות יש המלצה ברורה בעניין אבל יכול להיות שלרופאים יש דעה אחרת, יכול להיות שהרופאים לא ממליצים לאנשים בגלל דעות אחרות או סיבות אחרות. השאלה מה קורה באמת בשטח בנושא הזה? מה שאומרת חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס גם אני מרגיש שההורים לא רק שהם לא מודעים אלא הם נמנעים. הם חושבים שצריך להימנע מהחיסון הזה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה לא חיסוני השגרה שאותם אני באמת חושבת שרוב הציבור מתחסן.
אורי מקלב
לדעתנו האנשים האלה מוציאים את עצמם מהכלל, החשיבה שלהם היא לא החשיבה המקובלת בנושא החיסונים, יכול להיות שדווקא אלה שמחסנים הם נראים כמעט היוצאים מהכלל.
אמיליה אניס
אני רוצה להגיד שלהטמיע את חשיבות החיסון הוא לא הליך פשוט. זה לוקח זמן ולא ניתן לעשות את זה לא תוך יום וגם לא תוך יומיים. אבל זה שאתם מעלים את הנושא הזה כאן בישיבה זה עוד נדבך אחד בהטמעת חשיבות החיסון בנוסף לכל מה שעושים אנשי מערכת הבריאות.


לגבי תופעות לוואי, מאחר ונשאלתי, בדרך כלל אין תופעות לוואי ואם ישנן הן קלות, זה יכול להיות חום, הרגשה כללית לא טובה והכל חולף מעצמו.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כמעט כמו שפעת.
אלי סומך
לא. זה שונה משפעת, שונה לגמרי כי זה חיסון.
אמיליה אניס
אני רוצה לומר שיש לנו רישום ארצי של תופעות לוואי של חיסונים ולא רק מחיסוני שפעת אלא בכלל, כולל מחיסוני השגרה, חיסונים ליוצאים לחוץ לארץ, כל החיסונים המתבצעים בישראל. אני יכולה לומר בבטחה שהחיסונים נגד השפעת הם חיסונים בטוחים. אין בעיה.
אלי סומך
אני רוצה להתייחס לנושא המודעות. אתם נגעתם כאן בנקודה. הציבור, ולא רק הציבור אלא גם ציבור גדול מקרב הרופאים רואה עדיין את השפעת כדבר שלא נורא לעבור, ואולי כמו שאמרת נעבור אותו וזהו, אבל זה לא כך. המחיר שמשלמים הוא בסופו של דבר תג מחיר שהוא לא פשוט. כמו שאמרתי לגבי תינוקות אחד מכל חמש מאות מתאשפז.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
שהוא לא בסיכון.
אלי סומך
שהוא לא בסיכון.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אנחנו מחריגים את הילדים בסיכון.
אלי סומך
אני מדבר רק על הבריאים, שלא נדבר על הביקורים במרפאה, על ההתקפים האסטמטיים, על דלקות ריאות, על הנטל על המשפחות מבחינת הביקורים ועל ימי עבודה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני יודעת שאני מקשה כי אני בדרך כלל אוהבת לעבוד מול נתונים, יש מחקר משווה שאומר למשל שאם אנחנו מוציאים את השפעת מהמשוואה הזאת אולי באמת אחד מכל חמש מאות ילדים מתאשפז בלי שום קשר לשפעת.
אלי סומך
לא, אלא בגלל השפעת, כשבודדו אצלם את נגיף השפעת זו הכוונה, זה המחיר שהשפעת גובה, זה תג המחיר, וזה רק קצה הקרחון כי יש את כל הילדים שמבקרים במרפאות וסובלים במשך כמה ימים מחום גבוה, התקפים אסטמתיים, דלקות ריאות. אם אפשר למנוע את זה מהם.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לגבי אותם ילדים חולי אסטמה, או ברונכיטיס וכדומה? כשהם לא מקבלים או כשהם מקבלים את החיסון יש ירידה משמעותית במספר ההתקפות? יש על זה מעקב?
אלי סומך
יש על זה עבודות ונמצא שזה מוריד אצלם את הסיכוי לסיבוכים. למשל אם תשווי את שיעור המאושפזים בגלל שפעת אצל ילדים אסטמתיים אז שיעור הילדים האסמטתיים בקרב המאושפזים בגין שפעת הוא פי שניים מהשיעור שלהם באוכלוסייה, זה מראה עד כמה הם קבוצת סיכון לסיבוכי השפעת.
עידו הדרי
אני ממכב"י שירותי בריאות. בקרב ילדים בקבוצות סיכון שיעור החיסון הוא הרבה יותר גבוה, בעוד ששיעור החיסון בקרב כלל הילדים עומד על 7% בקרב ילדים מקבוצת הסיכון האחוז עומד על 25%. זה לא טוב עדיין אבל הוא הרבה יותר גבוה.
אמיליה אניס
בקרב בני השנתיים הוא גובה יותר, כלומר אם ניקח בני חצי שנה עד שנתיים שם שיעור החיסון הוא הרבה יותר גבוה מאשר מכלל הקבוצה הזאת.
אלי סומך
אני חושב שעניין העלאת המודעות הוא הנושא החשוב ביותר בשלב הראשון. אני מתאר לעצמי שחלק גדול מהדיונים שמתנהלים בין ההורים לרופאים, את לא היית כאן קודם, אבל דיבר חבר הכנסת זבולון אורלב שאמר שהרופא שלו המליץ "תחכה אולי כן אולי לא", כי המודעות עדיין לא מספיק גבוהה. בעניין הזה הפעולות של משרד הבריאות הן מאוד חשובות וגם של הקופות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני חושבת שהקופות די מפרסמות את הנושא. תקנו אותי אם אני טועה אבל שכאני נכנסת למרפאה אני רואה כמעט על כל לוח פנוי את הקריאה, יכול להיות שזה דווקא גורם אצל ההורים תגובה הפוכה. אני נמצאת כאן בתפקיד ההורה, אני גם חושבת שיש איזו הגזמה, זו דעתי האישית, אולי כמו שהיה עם חיסוני שפעת החזירים יש איזו תחושה שהעניין של הקופות זה לא להיתקע עם החיסונים. אני מביאה לכם כאן משהו ותתמודדו איתו ותנו תשובה. השאלה היא אם ילד מחוסן יקבל שפעת, הוא מחוסן פעם אחת או שהיא עלולה לחזור כמה פעמים?
אלי סומך
רק לשנה הזאת, החיסון תקף לאותה שנה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לא. על הנגיף הוא יתגבר באופן עצמאי, באותה עונה הוא לא יחטוף שוב את אותו הנגיף.
אלי סומך
הוא יכול לחלות. יש כמה זנים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אותו חיסון מכסה הרבה זנים?
אמיליה אניס
שלושה זנים, גם A, גם B ואותו ילד עלול לחלות פעם אחת ב- A ופעם אחת ב- B.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אולי משהו במערך ההסברה הוא לא מספיק טוב, אם אני צריכה לשאול כנראה שגם הורים אחרים לא יודעים את העובדות האלה.
אלי סומך
אני חושב שנקודת המפתח היא כנראה המפגש בין הרופא לחולה וההסברה מלמעלה, את אומרת שזה נראה כמשהו שאולי מרתיע, אני חושב שבזה צריך להתמקד בעידוד מערכת הבריאות, הרופאים והאחיות. כנראה שהשכנוע של הרופא או של האחות כנראה עושה הרבה יותר מאיזו פרסומת בטלוויזיה בין אם היא מבהילה או לא. לדעתי בעניין הזה אנחנו צריכים לעבוד הרבה וגם על נושא הנגישות. אני חושב שהנושא של טיפות חלב בהחלט ראוי לבדיקה כי הוא באמת יותר ידידותי להורים.
אמיליה אניס
הנושא ייבדק. נושא ההסברה לאנשי המקצוע והטמעת החשיבות של החיסון הוא לא פשוט.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כשאנחנו מדברים על טיפות חלב אנחנו מדברים על טיפות חלב במסגרת משרד הבריאות ולא במסגרת הקופות.
אלי סומך
גם וגם.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני מבינה שנקודות טיפת חלב שנמצאות בתוך הקופות הן בערך כ- 25% מתשתית מרכזי טיפת חלב בכלל. אני מבינה שהם כן מקבלים שם.
אורי מקלב
נקודת החשיבה היא משתי סיבות כי שכילד מגיע לקופת חולים הוא מגיע חולה - - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לא כל מרכזי טיפת חלב תחת משרד הבריאות ולא תחת הקופות, זה בערך 30% תחת הקופות ו- 70% של משרד הבריאות.
אורי מקלב
יוצאים מנוקדת הנחה שמי שמגיע לטיפת חלב מגיע כילד בריא וראוי להיות מחוסן וניתן לחסן אותו. גם ההורה שמגיע מגיע כדי לקבל מידע ויש לו נכונות, שהורה מגיע עם הילד לרופא הוא בא כדי לרפא את הילד ולא כדי לקבל עצות חדשות, גם הרופא לא בתפקיד הזה. מה גם שהילד באותו זמן נתון כנראה גם לא יכול לקבל את החיסון. לא סותר שנקודת המפתח להסברה היא המודעות המקצועית. פרסום זה לקנות ביסלי כזה או אחר. אבל כשמגיעים לנושא בריאות אנשים מחפשים משהו יותר מסרטון. משרד הבריאות צריך לעמוד יותר בנושא הזה ולעמוד מאחורי האמירה שהחיסון נחוץ והוא חשוב. צריכים עמידה יותר איתנה.


הסברתי בתחילת דבריי שיכול להיות שאם יש ירידה גם על פי נתוני משרד הבריאות, זה בגלל מה שקרה עם החיסון נגד שפעת החזירים בשנה שעברה שהיו כאלה שהיו כן צריכים ולא מספיק עמדו על כך. הייתה הערכות והיו דעות מקצועיות שאמרו שכן צריך חיסון והיו כאלה שאמרו שלא.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני רוצה להגיד לך שרוב הצוות הרפואי בבתי החולים ובמערכת הבריאות לא התחסן. זו ממש דוגמה יפה לציבור. למרות שסגן השר ליצמן כן קיבל חיסון אם איני טועה.
אורי מקלב
המנהל הכללי של משרד הבריאות הצטלם לעיתונות כשהוא קיבל חיסון כדי לעודד את הציבור. זה התפרסם ב- 7 לנובמבר, פרסום של המנהל הכללי של משרד הבריאות מקבל חיסון נגד שפעת כדי לעודד את החיסונים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כולם מחוסנים כאן נגד שפעת? לא כולם.
אורי מקלב
אנחנו לא קבוצת סיכון.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הדיון פה הוא לא על קבוצת סיכון, הדיון כאן הוא על ילדים. אולי נתחיל לעשות הסברה למבוגרים ואולי אחר כך נגיע לילדים כי אם הורה אומר שהוא לא מתחסן. השאלה אם פה אנחנו לא מצליחים אז איך אנחנו נצליח להעביר את זה להורים ולילדים.
אורי מקלב
גם בנוגע לילדים מדובר על ילדים עד גיל חמש. נושא עובדי מערכת הבריאות יכול להיות שזה נושא בפני עצמו. את אומרת שהחיסון הוא בחינם וזה דרך זריקה, חיסון באמצעות תרסיס גם הוא חינם.
אלי סומך
בחלק מהקופות.
אמיליה אניס
אני רוצה לציין שהחיסון בתרסיס אינו מתאים לכל הילדים. כי את הילדים עם מחלות רקע לא ניתן לחסן בתרסיס, זה מתאים רק לילדים בריאים. לעומת זאת החיסון בזריקה מתאים לכולם.
עידו הדרי
מכיל נגיף חי מוחלש, ראשית זה רק מגיל שנתיים ולא מגיל חצי שנה, שנית כל מי שחולה במחלת רקע כל שהיא לא ניתן לחסן עם תרסיס.
אורי מקלב
התרסיס הוא להמונים, לבריאים והוא יותר ידידותי.
עידו הדרי
המחיר שלו הוא פי חמש מזריקה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אחרי שנשמע את עמדת משרד החינוך, מפקחת תחום הבריאות עירית ליבנה אז ניתן להתייחס.
עירית ליבנה
כשמדברים על ילדים חולים מדובר על גני ילדים ששם אין שירותי בריאות לתלמיד. ילדים מדביקים אחד את השני. ילד חולה בגן הוא הפסד ימי עבודה, הפסד כלכלי. ילד חולה כלכלית זו מכה כי זה משפיע על כל המשפחה וכדומה, שלא נדבר על אין תנאים בגן להכיל ילד חולה ואז הוא מדבק וזה סיפור שלם.


הייתה פניה של משרד הבריאות ושל איגוד רופאי הילדים אלינו, חובר עלון להעלאת המודעות גם בקרב הילדים להסביר מה זה חיסון ומה המשמעות אם אני מתחסן. חוברה חוברת שמשרד הבריאות הפיק עבורנו ואנחנו נפיץ אותה להורים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
עדיין לא הפצתם אותה?
עירית ליבנה
עדיין לא. הייתה אנקדוטה מסחרית שירדה וסגן המנהל הכללי של משרד הבריאות פנה, אנחנו נפיק ונפיץ אותה לכל גני הילדים וכל ילד יקבל חוברת הביתה להורים, כי המטרה היא באמת להגביר את המודעות. מעבר לזה אנחנו נסייע מתוך פניה, גם קצת שינוי מודעות של הגננות עצמן שחוות באמצעות הילדים שדרכן להגיע להורים. בנושא המודעות וההסברה משרד החינוך יתגייס לסייע.
חגית גבריץ
אני מקופת חולים מאוחדת. רציתי להוסיף נקודת יתרון לחיסון בטיפות החלב. כשמגיעים לקופות החולים מגיעים עם כרטיס מגנטי והם לא מגיעים עם פנקסי טיפות חלב, מערכת התיעוד שלנו היא לא אותה מערכת תיעוד ממוחשבת בטיפות החלב. אם הם קיבלו חיסון לפני שלושה שבועות בטיפת חלב אנחנו לא יכולים לראות את זה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה משהו שיכול להתנגש עם אותו חיסון? תתחילו אולי עם ההסברה הזאת ואולי אחר כך לשכנע.
חגית גבריץ
חיסון בתרסיס הוא חיסון שאנחנו לא יכולים לתת אותו בכל שלב. לכן אם טיפות החלב יתנו אותו שם יוכלו לדעת אם הם יכולים לתת או לא. אצלנו הם חייבים לבוא עם פנקס טיפת חלב, פנקס חיסונים אבל הם לא מגיעים עם פנקסי חיסונים לקופות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני חושבת שיש כאן משהו שהוא הרבה מעבר כי אם נצא מכאן עם איזו הסברה להורים לגבי ילדים עד גיל חמש לבוא לחסן, הם ילכו לקופות החולים בלי אותו פנקס חיסונים ואז יכול להיות שיש כאן סכנה שהם יקבלו נזק בעקבות ההתנגשות עם החיסון שקיבלו לפני שבועיים או יומיים.
אלי סומך
לא כי הבעיה היא שאין שום חיסון, הילדים שמקבלים תרסיס הם ילדים מעל גיל שנתיים ובגיל הזה הם לא מקבלים שום חיסון שמתנגש או יוצר בעיה עם חיסון דרך האף. הבעיה היא הרישום, שהכל יהיה רשום ומתועד בפנקס החיסונים. אני מתאר לעצמי שעושים את זה בקופות. אם נכנסים למערכת הממוחשבת של טיפות חלב בוודאי שזה עדיף אבל אין כאן סכנה של התנגשות עם חיסון אחר לגבי החיסון הזה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
גם אם זה יומיים אחרי?
אלי סומך
אין שום בעיה. המניעה היחידה היא עם חיסון חי מוחלש, נותנים חיסון חי מוחלש בגיל שנה, זה חיסון נגד חזרת, חצבת, אדמת ואבעבועות. אני מדבר על חיסון עד גיל חמש, ברור שצריך רישום טוב והכל שיהיה מתועד ומסודר. בוודאי שאם אפשר לגייס את טיפות החלב אני בעד.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני מאוד נלחצתי כעת ממה שנאמר כאן על ידי נציגת קופת חולים מאוחדת כי אחר כך לך תוכיח או תפריח טענה כזאת או אחרת של ההורים. כאשר מדובר, לפעמים יש הורים שיש להם איחורים בחיסונים ויש לקחת בחשבון שלא כולם מתחסנים על הדקה ולא כולם מקבלים לפי הספר, לכן אני שוב שואלת.
אלי סומך
אני אבהיר את הנקודה. החיסון שניתן דרך האף הוא חיסון חי מוחלש. אנחנו אומרים לא לתת שני חיסונים חיים מוחלשים באותה סמיכות זמנים - - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מה זה סמיכות זמנים? אנחנו לא אנשי מקצוע.
אלי סומך
בהפרש של חודש. כי אחרת זה יכול להפריע לאפקטיביות של החיסון השני לפחות מהבחינה התיאורטית. לכן הילד צריך להגיע עם פנקס חיסונים, אני מתאר לעצמי כשאשר הוא מגיע לקבל חיסון בקופה הוא מגיע עם פנקס חיסונים.
אסתר גורן
יש מצבים שלא מגיעים במיוחד להתחסן. כל מי שנכנס מגיע עם פנקס חיסונים?
אלי סומך
הוא צריך להגיע עם פנקס חיסונים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל זו לא הוראה אחידה, אולי צריך לתת הוראה אחידה כדי שילדים יתחסנו רק עם פנקס חיסונים.
אורי מקלב
אני מבין שאין כאן סיכון, חיסון חי מוחלש מקבלים בגיל שנה ובכיתה א'. חיסון נגד השפעת בתרסיס חי מוחלש מקבלים אחרי גיל שנתיים כך שיש פער.
אלי סומך
יש פער. ילד צריך להגיע עם פנקס חיסונים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אם הילד חולה ואתה בתור הורה אחראי אומר שאתה לא תיתן לו בזמן שהמערכת שלו לא מספיק חזקה להתמודד ואתה ממתין עוד קצת, יש את חוק מרפי ותמיד כשאתה מגיע יש משהו שגורם לעיכוב.
אורי מקלב
לא תמיד ההורים מאחרים לפעמים גם טיפות החלב. לפעמים לוקח כשלושה חודשים לקבל תור ראשון ואחרי זה עוד ואם משהו קרה אז ממתינים עוד שלושה חודשים. חשוב שתדעו מה קורה.
אמיליה אניס
יש חלופה והיא החיסון המומת שניתן בזריקה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
בחיסון המומת אין בעיה של סמיכות חיסונים?
אמיליה אניס
ניתן לקבל אותו בו זמנית או בכל רווח זמן עם תרכיבים אחרים. אני רוצה לציין שהכל מופיע בהנחיות הרפואיות שלנו לצוות הרפואי, הכל מפורט להם.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יש לנו באיזה מקום מחקר משווה של תועלת מול סיכון?
אלי סומך
לגבי הסיכון, ציינה דוקטור אמיליה אניס שיש כבר ניסיון בחיסון הזה עשרות שנים, הם ניתנו לעשרות ואם לא למיליוני אנשים, חיסונים בזריקה, זה החיסון במסה העיקרית.

לגבי תופעות לוואי, החיסון הוא חיסון בטוח, הוא לא מכיל חומר חי, הסיכון לבעיה רצינית הוא יותר קטן מאחד למיליון שזה ובוודאי אין מה להשוות אותו לסיכון מהמחלה עצמה. לגבי התועלת של החיסון היא הוכחה, רוב העבודות הן באוכלוסיות מבוגרים וזה הוכח. בילדים המחקרים מגיעים מהשנים האחרונות ומעריכים שהאפקטיביות היא בסביבות 70% בהורדת התחלואה ובסיבוכים, זה אפילו מעבר לכך. זה לא אידיאלי אבל זה הכי טוב שיש כרגע. אלה הם הנתונים לכרגע.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יש לי שאלה, שיתכן שאינה קשורה לפה, אבל משם אנחנו יכולים להקיש משהו. החיסון נגד אבעבועות רוח, הוא בחירה?
אלי סומך
עכשיו הוא חובה.
אמיליה אניס
היחיד שהיה חובה בארץ, זה היה חיסון נגד אבעבועות שחורות, כל יתר החיסונים הם זכות.
אלי סומך
חיסוני שגרה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
היום יש הצעה של הממשלה שמי שלא יחסן לא יקבל קצבאות ילדים וכדומה, יטילו סנקציות כאלה ואחרות וכנראה זה לא יעמוד בבית הדין הגבוה לצדק. לכן אני שואלת כי שם אני יודעת שהסיכון מהסתבכות המחלה הוא יותר גבוה מהסתבכות משפעת, אלא אם אני טועה.
אלי סומך
הוא מאוד דומה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
למה אתם לא עושים שם רעש כמו שאנחנו שומעים כאן?
אלי סומך
החיסון נגד אבעבועות נכנס לשגרה. זה מאוד דומה רק שהשפעת היא כל שנה אותו דבר, השנה גמרנו עם השפעת ובשנה הבאה זה מתחיל מחדש.
אמיליה אניס
חיסון נגד אבעבועות רוח ניתן פעמיים, פעם אחת בגיל שנה ופעם אחת בכיתה א', הוא ניתן בתרכיב משולב נגד חצבת, חזרת, אדמת, אבעבועות רוח.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
זה גם מוחלש ולא מומת?
אמיליה אניס
חי מוחלש, זה לא מומת. זה ניתן פעמיים בעוד שעל החיסון נגד השפעת צריך לחזור מדי שנה. זה ההבדל.
אלי סומך
אני חושב שהדוגמה שהבאת היא מצוינת כי הנטל של הסבוכים של אבעבועות רוח מאוד דומים לסיבוכי שפעת. בגלל ששפעת חוזרת כל שנה שוכחים מה היה בשנה שעברה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
יכול להיות ששם ההסברה יותר רצינית. אני בתור הורה שבאמת באופן קבוע לא מחסנת את הילדים שלה נגד שפעת, בעניין אבעבועות רוח עוד לפני שמגיע התאריך אני רצה לתת את החיסון. אולי יש כאן משהו בהסברה של ההסתבכות של המחלה ,זה משהו כדאי לחשוב עליו. יכול להיות שהעניין האסתטי והסבל שלנו כהורים כשרואים את הילד מגרד את עצמו ואת הסימנים שלאחר מכן, יתכן שאנחנו כהורים רוצים למנוע ממנו, אולי יש לזה בסיס פסיכולוגי או שאת ההסברה עשיתם טוב יותר.
אלי סומך
את אבעבועות הרוח מזהים, ילד שמסתבך עם שפעת לא בא לבית החולים עם כותרת של שפעת, הוא מגיע עם כותרת של דלקת ריאות, דלקת אסטמתית, חום.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
איך מזהים שאלו סיבוכי שפעת?
אלי סומך
אם אנחנו נבדוק לכל ילד וילד את הבידוד של השפעת, מה שלא נעשה בגלל סיבות כלכליות, אבל יש עבודות שבדקו וראו את הנטל. זה לא כמו אבעבועות שכתוב על המצח, שפעת לא כתובה על המצח.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מה שאומר, שאולי הנתונים שהבאתם היום הם לא מדויקים ויכול להיות שזה בכלל לא הסתבכות של שפעת אלא התקררות או דלקת ריאות שאנחנו לא יכולים להצביע.
אלי סומך
הנתונים שהבאתי בדוקים שזה משפעת. כל הנתונים בדוקים שהם משפעת. זה נטו ואפילו יתכן שהעוגה גדולה יותר.
עידו הדרי
עלה כאן נושא התמריצים לקופות, רק כדי לסדר את הדברים. על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי נושא חיסוני השפעת נמצא בתוספת השלישית לחוק, קרי באחריות משרד הבריאות ולא באחריות קופות החולים. קופות החולים לא ממומנות ולא מתוקצבות כדי לקנות חיסונים וכדי לעשות את כל ההסברה הקשורה בכך. האחריות בנושא הזה מוטלת על משרד הבריאות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מה שאומר, שלכם אין אינטרס שיבואו להתחסן.
עידו הדרי
יש לי מאוד אינטרס, יש לי הכי הרבה אינטרס והשנה אני הולך לזרוק הרבה חיסונים לפח.


מושג התמריצים עליו דובר, רק כדי לשבר את האוזן, אם אנחנו נגיע ל- 20% חיסון של ילדים במקום 7% שאנחנו עומדים היום, אנחנו נקבל תקציב מטורף של 450,000 שקל, רק עלות החיסון ל- 20% האלה היא בערך פי שתיים. לדבר על תמריצים זה כאילו הופך אותנו לעשירים מופלגים, אנחנו מודים גם על הכסף הזה אבל אי אפשר להגיד שזה מממן לנו את העליות. העלות שלנו לחיסון היא מאוד גבוהה, אנחנו שולחים גלויות למאות אלפי אנשים, גלויה כזאת עולה לנו שקל וחצי או שניים. המון כסף אנחנו מוציאים על הסברה, אנחנו שוכרים צוות אחיות נוסף כדי לתגבר את האחיות - - -
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אתה אומר את זה כדי שיגדילו את התמריצים? אני מנסה להבין מה הנקודה כאן.
עידו הדרי
אני חושב שרצוי שכל גוף במדינת ישראל ייקח אחריות על מה שהוא אחראי עליו, קרי אני חושב שנכון שמשרד הבריאות יהיה זה שאם הוא לא יכול לחסן כי אין לו מספיק מתקנים בארץ ואנחנו אלה שצריכים לחסן, לפחות שיעבוד איתנו בשיתוף פעולה רב יותר מכפי שהוא עובד היום. ההנחיה לחסן ילדים עד גיל חמש יצאה בחודש אוקטובר אחרי שמועד החיסונים החל. ההנחיה וצורת התמריצים וכדומה.
אמיליה אניס
ההנחיה הזאת היא לא חדשה, היא כבר הייתה קיימת.
עידו הדרי
נכון, היא לא חדשה, היא מספטמבר לפני שנה. אנחנו מחליטים על רכש החיסונים בחודש מרץ.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
מה שאומר שאין לכם מספיק חיסונים.
עידו הדרי
השנה יש לי מספיק. יכול להיות מצב שתצא הנחיה של משרד הבריאות בחודש אוקטובר אחרי שקניתי חיסונים בחודש מרץ וכבר אין לי מאיפה להשיג עוד חיסונים בעולם ואני אתקע.
אמיליה אניס
ההנחיות שלנו לא יוצאות באוקטובר, הן יוצאות בקיץ.
עידו הדרי
גם אם הן יוצאות בקיץ, רכש החיסונים מתבצע בחודש מרץ.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לדעתי יש לנו דברים נוספים. אני חושבת, וזו באמת דעתי האישית, שחלק מהשירות שקופות החולים צריכות לתת, זה גם שירותים מסוימים שהן לא מרוויחות מהם. כמו לדוגמה, אנחנו לא מצפים ש"אגד" יפסיקו קווים מסוימים לאזורים שאין להם תחבורה אחרת, רק מתוך זה שהם יגידו שהם לא מצליחים למלא אוטובוס. כאן לא תמצא אוזן קשבת לטיעונים האלה.
עידו הדרי
הוגן לגמרי, אנחנו לא מתוקצבים לנושא הזה בכלל.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
גם קודם לא הייתם, רק שעכשיו אומרים לכם.
עידו הדרי
גם קודם לא היינו, זו עוולה וותיקה, זה לא אומר שהיא לא עוולה.
אלי סומך
התמריץ העיקרי שלכם הוא שילדים יהיו פחות חולים.
עידו הדרי
חיכיתי לטיעון הזה, הרי זה נכון גם לגבי בדיקות סכרת, גם לבדיקות היריון וזה נכון לגבי כל בדיקה. התמריץ של כל מי שיושב כאן זה שהאוכלוסייה תהייה בריאה.
אלי סומך
אתם תרוויחו מזה כלכלית.
עידו הדרי
גם, אבל גם ממניעת סכרת אני ארוויח, אני כמוסד ללא מטרות רווח, ארוויח כלכלית.
אמיליה אניס
מאוד חשוב שהמסר שיצא להורים הוא שהחיסון בטוח ויעיל. אני חושבת שזה מסר מאוד חשוב לכל הורה.
אורי מקלב
חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס אומרת, שהיא תוהה למה יש לה מודעות לגבי אבעבועות רוח ולא לגבי שפעת, כמוה שהיא אישה נורמטיבית ואולי היא אם מסורה יותר לילדים כי היא חושבת הרבה ואני שומע אותה, יש הרבה אנשים שיש להם דאגה לילדים ולבריאותם.

יכול להיות שצריך למנות צוות לחקור מהן הסיבות, הרי יש כאן סיבות שהן קצת פסיכולוגיות, קצת פרקטיות ועוד דברים. אלו דברים שצריך לפצח. אולי ההפחדה יותר חשובה, אולי צריך להציף את ההסתבכויות משפעת, אני לא פסיכולוג אבל משרד הבריאות צריך לקחת את עצמו יותר בידיים בנושא הזה ולהתחיל לחשוב. אם אין ויכוח על החשיבות ועל התועלת ועל בטיחות החיסון צריך לחשוב איך עושים את זה. אולי לקחת עוד אמהות ולחקור אותן מהן הסיבות שמונעות מהן לתת את החיסון.


לפני הסיכום, אני באמת חושב שהשלב הראשון אלו הרופאים המשפחתיים, הם ההתחלה והם נקודת המפתח בשלב הזה, יכול להיות שכדי להגיע מ- 40% ל- 80% צריך יותר מזה. יכול שצריך להיות מעקב אחרי הרופא ולקבל ממנו דוח על הילדים המטופלים על ידו, עם כמה הוא דיבר ומהן התגובות.
אמיליה אניס
המהלך הזה הוא באמת יותר על ידי קופות החולים שיכולות לעשות - - -
אורי מקלב
לעשות שיתוף פעולה, אי אפשר לזרוק על קופת החולים את הכל, משרד הבריאות צריך להביא את התורה, את החלק המעשי הם. אם את אומרת קופת חולים זאת אומרת שלא עשינו שום דבר.
פנינה רכטר
רציתי לספר מה נעשה אצלנו ברמת המרפאה, או ברמת הקופה. יש לנו מערכת ממוחשבת שעוזרת לנו בכל מדדי האיכות. חיסוני השפעת נכנסים אצלנו גם לתוך מדדי האיכות. יש לנו אוכלוסיית יעד מוגדרת כמו שהוגדרה מגיל חצי שנה ועד גיל חמש, וכמובן החולים הכרוניים והמבוגרים מעל גיל 65. כל רופא או כל אחות או מטפל כאשר נכנס אליו אדם שעומד בקריטריונים קופצת הודעה במחשב שהוא נמצא בקבוצת הסיכון והוא אמור לחסן אותו. מיד מתפתחת שיחה, כולם מאוד מודעים וכולם מאוד רוצים להצליח במדדים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
גם אתם עובדים לפי זמנים? כמה זמן אמור להיות מטופל אצל רופא?
פנינה רכטר
לא ידוע לי.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
באיזה קופת חולים יש בסביבות 7 דקות ביקור אצל רופא?
חגית גבירץ
בכל הקופות יש את אותו רישום ואת אותן רשימות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אתם מרימים טלפון באופן וולונטרי לאותם קבוצות סיכון?
פנינה רכטר
אנחנו מרימים טלפון, זה ברמת המרפאה. ניתן להוציא רשימות ולזמן את האנשים במיוחד. אנחנו עושים את זה כל הזמן וזו שגרת העבודה שלנו, מתקשרים, מודיעים להם ומצרפים לזה נושאים נוספים כדי שיגיעו. נעשית עבודה רבה.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
כמה חיסנתם אצלכם כבר?
פנינה רכטר
אצלנו הגענו בילדים בקצת פחות מ- 20% מכלל אוכלוסיית הילדים. אם אנחנו מדברים על אוכלוסיית היעד אנחנו מעל 12% , 13% של האוכלוסייה שזה קצת מעל הממוצע. אלו נתונים יפים.
עידו הדרי
אז זה לא מתיישב עם הממצא. יש כאן משהו שאינו מתחבר עם המספרים.
פנינה רכטר
אנחנו העברנו את הנתונים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
במכב"י שירותי בריאות ובקופת חולים מאוחדת מתחילים להילחץ מהנתונים שלך.
פנינה רכטר
בשבוע שעבר היה לנו כנס בנושא רפואת ילדים. אני חייבת לומר שזה היה לכלל הקופות, כלל רופאי הילדים, דיברו בנושא והביאו מחקרים שנעשו, באיכילוב ראו שפחות מ – 20 איש בבית החולים שמונה למעלה מ- 800 עובדים התחסנו. כלומר יש לנו כאן באמת בעיה במודעות של הצוות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
ואחר כך מצפים שהם יהיו כל כך משכנעים את הציבור הרחב.
פנינה רכטר
אלו היו הנתונים שהוצגו. אני מוכנה לעמוד על זה כי זה מה שהוצג שם בפאנל. אנחנו באמת בבעיה. גם אנחנו חושבים שהרגולטור שהוא משרד הבריאות צריך לעשות יותר כדי להביא למודעות.
אסתר גורן
אני רוצה להוסיף למה שאמרה עמיתתי, גם אנחנו עושים בקופה מאמצים אדירים בכל שנה. כל מבוטח לאן שהוא לא פונה הוא נתקל בהערה "לא התחסנת עדיין, גש להתחסן". החיסון הוא בחינם לכל המבוטחים שלנו, הנגישות היא כמעט בכל ה- 400 יחידות בכל הארץ מהצפון ועד הדרום.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
סליחה, אני מבוטחת במכב"י. יש לי ילד מתחת לגיל חמש ולא קיבלתי שום פניה לבוא לחסן אותו נגד שפעת.
אסתר גורן
לא קיבלת פניה טלפונית?
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
לא קיבלתי, אבל אני מקבלת מכם טלפונים לגבי החיסונים השגרתיים.
אסתר גורן
אבל אם תלכי לרופא הילדים, או לאחות או לטיפת חלב האחות תמצא סימן שעדיין הילד לא התחסן והיא תדבר איתך על זה. כך זה פועל.


אנחנו משקיעים מיליונים בהסברה, בפרסום בכל דרך אפשרית. עם הרופאים אנחנו עובדים באופן הדוק.
עידו הדרי
מודדים את הסניפים ועושים תחרות בין הסניפים מי מחסן יותר.
אסתר גורן
כל הארגון בפוקוס ארגוני לחסן כמה שיותר אנשים, כמה שיותר מבוטחים בסיכון ושלא בסיכון. אבל משרד הבריאות לדעתי לא עושה מספיק הסברה לשני הקהלים, גם לקהל האזרחים בישראל וגם לקהל הרופאים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
תודה רבה. אני רוצה לסכם את הדיון. תודה לחבר הכנסת אורי מקלב ששוב מראה שהאצבע שלו על הדופק בכל מה שקשור בעיקר לילדים וגם לאוכלוסיות נוספות.


גילנו שיש כאן חוסר תיאום של משרד הבריאות לבין הקופות, אי מספיק בהירות בהעברת החומר.
אמיליה אניס
לא הבנתי למה אין תיאום. עידו הדרי התכוון על תקציבים וזה לא עניין של תיאום.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
חוסר תיאום בהסברה כי עובדה שפחות מ- 7% מתחסנים. הייתי רוצה לראות הסברה הרבה יותר מסיבית הן של משרד החינוך והן של משרד הבריאות וגם הקופות לא יוצאות מכאן נקיות. הקופות צריכות לעשות את עבודתן גם אם זה אומר שיש להם הוצאות נלוות כי זה חלק מהשירות שהם צריכים לתת למבוטח, פחות חולים פחות הוצאות לקופות החולים.


אנחנו באמת מבקשים מחקר, הוועדה קוראת לערוך מחקר שיהיה מקיף. אחד – שיגלה את הסיבות של החסמים בקרב האוכלוסייה בנוגע לכל מה שקשור לחיסוני שפעת. בנוסף לעשות מחקר משווה עדכני לגבי תועלת מול סיכון.
אמיליה אניס
תועלת מול סיכון אין צורך, כבר נעשו מחקרים בעולם ואנחנו בעצם רוכשים תרכיבים מהחברות הטובות ביותר.
אלי סומך
הייתי אומר לגבי ההשפעות המטיבות של החיסון, לגבי ההשפעות כן.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הייתי רוצה כן, אם כבר עושים מחקר לגבי ההשפעות המטיבות.
אלי סומך
לגבי הסיכון כבר יש נתונים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
הנתונים לא שלנו.
אלי סומך
גם בארץ. מתחסנים בארץ כבר עשרות שנים.
אמיליה אניס
יש לנו את הרישום עשרות שנים. יש חיסון כבר עשרות שנים.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אבל יש מחקר?
אלי סומך
יש אצלם רישום תופעות לוואי על בסיס חיסון של עשרות שנים, נמצא שהחיסון הוא בטוח ביותר.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני רוצה מחקר שיראה את התועלת של החיסון. בבקשה.
אורי מקלב
גם התועלת ובמקביל מהן ההסתבכויות שיש למי שלא לוקח את החיסון.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
אני מבינה את עמדת משרד הבריאות שננזף פה קצת.


להקצות אולי יותר תקציב לפרסום לקריאה להורים, פרסום בכל האמצעים שעומדים ברשותנו כדי לעלות את המודעות בקרב הציבור ולהביא לכך שההורים יחסנו את ילדיהם.
אסתר גורן
אני חושבת שלא הזכרת את האפשרות לחסן גם בטיפות החלב גם של משרד הבריאות.
היו"ר אורלי לוי אבקסיס
נכון, את צודקת.


הוועדה קוראת למשרד הבריאות לנסות ולהחיל את אותם החיסונים גם בתוך טיפות החלב שמופעלות על ידי משרד הבריאות פרט לקופות.


הוועדה תערוך כאן ישיבה חוזרת, המסקנות תונחה על שולחן הכנסת ואנחנו נשלח אותן לקופות כדי לקבל הערות. נרצה להתכנס שוב אולי כדי ללמוד לקראת השנה הבאה. אולי לקראת סוף העונה תהיינה לנו יותר תשובות ומדדים אמיתיים על מספר המתחסנים, האפקטיביות של הפרסום וההסברה ואז נהייה ערוכים יותר לקראת העונה הבאה כי השפעת חוזרת משנה לשנה, ונערך בהתאם ובזמן לקראת השנה הבאה.

תודה רבה, הישיבה ננעלה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים