ישיבת ועדה של הכנסת ה-18 מתאריך 30/11/2010

הנחות בארנונה לאנשים עם מוגבלות - במסגרת היום הבינלאומי למען אנשים עם מוגבלות

פרוטוקול

 
PAGE
18
ועדת הפנים והגנת הסביבה

30/11/2010


הכנסת השמונה-עשרה

נוסח לא מתוקן

מושב שלישי









פרוטוקול מס' 291

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, כ"ג בכסלו, התשע"א (30/11/2010) בשעה 09:30
סדר היום
הנחות בארנונה לאנשים עם מוגבלות במסגרת היום הבינלאומי למען אנשים עם מוגבלות
נכחו
חברי הוועדה: דוד אזולאי – היו"ר

יעקב כץ

שלמה מולה

חמד עמאר
מוזמנים
עו"ד איתיאל מלאכי – לשכה משפטית, משרד הפנים

אפרים חוגה – סגן מנהל אגף השיקום, משרד הרווחה

יונתן בר סימן טוב – רפרנט פנים באג"ת, משרד האוצר

עו"ד ישראל הבר – מידען משפטי, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות

עו"ד שירלי גלאור – סמנכ"לית ויועצת משפטית, אקי"ם

איציק אזרק – יו"ר סניף אקי"ם, יהוד

עו"ד ישראל הבר – נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

יוסף אליהו בוסקילה – מרכז מטה הפעולה של הנכים בישראל

נעמי מורביה – יו"ר מטה מאבק הנכים

נסים מורביה – מטה מאבק הנכים

אתי ואזנה – חברת מועצת קרית-גת, מטה מאבק הנכים

אברהם יוסף סלומה – ארגון נכי שיתוק מוחין

יוסף אליהו בוסקילה – מרכז תחום, מטה הפעולה של הנכים בישראל

שמעון יאיר – איל"ה

משה בר – יו"ר עמותת נכים למען נכים

אבנר עורקבי – ארגון הנכים

דורון יהודה

אברהם קבילו
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים

הנחות בארנונה לאנשים עם מוגבלות במסגרת היום הבינלאומי למען אנשים עם מוגבלות
היו"ר דוד אזולאי
בוקר טוב לכולם. אני פותח את דיוני ועדת הפנים והגנת הסביבה. במסגרת היום הבינלאומי למען אנשים על מוגבלות הנושא שעומד על סדר-היום: הנחות בארנונה לאנשים עם מוגבלות.


מי שמכיר את הנושא יודע שלא צריך לחכות עד ליום הבינלאומי למען אנשים עם מוגבלות אלא צריך כל השנה לפעול בעניין הזה ולעשות למען הקבוצה הזאת.

לפני כשנה בערך קיבלתי פנייה מעיריית אשדוד, על-ידי מ"מ ראש העיר, מר עמרם כנפו, שהפנה את תשומת לבי לבעיה שקיימת ברשויות המקומיות וביקש להיעזר בי. בהחלט עשיתי. הוא סיפר לי שישנם נכים עד גיל 18 שגרים עם ההורים בדירה של עד 100 מ"ר. נכים כאלה מקבלים ל-25% הנחה מארנונה. לא חשוב שזה מעט מאוד, כאשר הילד הזה מגיע לגיל 18, לא התחתן, ממשיך להיות נסמך על שולחן ההורים, אבל המשפחה מפסיקה לקבל את ההנחה בארנונה.

יש פה נציגים של משרד הפנים?

פניתי למשרד הפנים. יש לי פה התכתבות ענפה בעניין הזה. אני חייב לציין שלצערי הרב, עד היום, פנייתי לא נענתה. המענה היחיד שזכיתי לו היה מכתב מרני פינצי, בפברואר 2010. הוא כותב לי: "מכל מקום, בימים אלה מגבשת הוועדה הציבורית לרפורמה בארנונה את מסקנותיה, במסגרתן נבחנת האפשרות לפיה כל ההנחות יינתנו לפי מבחני הכנסה בלבד ויש להמתין לתוצאות דיוני הוועדה". ובא לציון גואל.
שמעון יאיר
מה, יש פה אי הבנה שלנו. אנחנו לא מבינים. הכוונה לכל ההנחות, כולל הקיימות? זה לכל הנכים?
נעמי מורביה
כן.
שמעון יאיר
מה, זה חדש?
היו"ר דוד אזולאי
שאלת שאלה ואני לא יודע לענות עליה.

אני מייד אאפשר לכם לדבר.

אני לא יודע מתי הוועדה החשובה הזאת תתכנס, מתי יהיה לה הזמן להתכנס, מתי היא תטפל בעניין הזה. בינתיים יש מצוקה אמיתית. האנשים האלה לא יכולים לשבת ולהמתין שנים להחלטות אותו הוועדה. יש עניינים בוערים שצריך לטפל בהם. הייתי מבקש את ההתייחסות של משרד הפנים לנושא הזה.
איתיאל מלאכי
אני מהלשכה המשפטית במשרד הפנים.


אני אתחיל מהסוף. הסוף הוא שלפני שבוע נערכה ישיבה אצל שר הפנים בנושא הזה והיתה הנחיה לבחון תיקון של הסעיף הזה בתקנות ההנחה כדי לפתור את הבעיה הזאת.
היו"ר דוד אזולאי
את מי הוא הנחה?
איתיאל מלאכי
את אנשי המקצוע בלשכה המשפטית. אני מתייחס להנחה של מעל גיל 18.
היו"ר דוד אזולאי
מתי זה יקרה שיאושרו התקנות האלה ויביאו את זה לידיעת הציבור.
איתיאל מלאכי
כרגע אנחנו בוחנים את ההשלכות של זה. אנחנו בודקים מה ההשלכות הכספיות, אנחנו בהתייעצות עם משרד האוצר ועם הרשויות המקומיות. זה תהליך של תיקון תקנות. ההנחיה ניתנה לפני כמה ימים וכרגע אנחנו עובדים על הביצוע שלה.

אני רוצה להעיר הערה שהיא קצת יותר כללית. הנחה מארנונה ניתנת למי שמחזיק בנכס. יש פסיקה ענפה - - -
שמעון יאיר
או שוכר אותו.
איתיאל מלאכי
מחזיק בנכס יכול להיות כמה סוגים של שימוש שהוא עושה בנכס.

הפסיקה קבעה מבחן של בעל הזיקה הדומיננטית. אני רק רוצה לציין שהסוגיה הזאת היא סוגיה מורכבת כי בעצם אנחנו נותנים הנחה למי שהוא לא בעל החזקה הדומיננטית בנכס ויכולות להיות פה בעיות גם בנושאים של הנחות אחרות. למשל, משפחה שיש בה חייל. חייל שמחזיק בנכס יש לו הנחה. אפשר לבוא ולומר שכל חייל במדינת ישראל הוא גם מחזיק בנכס באותה מידה שאותו נכה שגר בנכס הוא גם מחזיק בו, כמו שאנחנו רוצים לקבוע עכשיו. לכן, יכולה לעלות טענה שבכל הארץ זכאים להנחות בארנונה של חיילים.

לכן הסוגיה הזאת מאוד מורכבת ולא פשוטה ויש לה השלכות משפטיות מאוד רחבות. נצטרך למצוא להן מענה במסגרת התיקון שאנחנו בוחנים כרגע. אלה הדברים מבחינתי.
שמעון יאיר
אנחנו רוצים לשמוע על הוועדה שדיברת עליה, שדנה עכשיו בנהלים הכלליים של הנחות בכלל מארנונה. בשבילי זה בכלל פצצה. אני לא יודעת את זה.
איתיאל מלאכי
הוועדה כותבת כרגע את המסקנות שלה. אני לא יודע מתי הן יתפרסמו, הן כרגע מתגבשות.
היו"ר דוד אזולאי
הניסיון שלי מראה שיש לנו עוד שנה לחכות לראות. לפי ההתכתבויות שלכם איתי בנושא הזה, אני צריך לחכות עוד שנה.
איתיאל מלאכי
אני לא יודע מתי יתפרסמו מסקנות הוועדה. כרגע הנושא שעומד לדיון ייפתר מחוץ למסגרת הוועדה.

לגבי ההערה לגבי מבחן הכנסה לכל ההנחות, אני חושב שלהוסיף מבחן הכנסה לכל סוגי ההנחות, זה דבר שיש בו היגיון רב. כמובן שצריך לבחון מהו מבחן ההכנסה. לא דומה הכנסה של אדם שאין לו הוצאות בגלל שיש מוגבלות בבית למצב שיש אדם עם מוגבלות בבית וההוצאות הן מרובות. בוודאי שאלה שני דברים שונים, ודאי שצריך לתת על-כך את הדעת. זה לא הנושא שעומד כרגע לדיון והוא ייבחן.
שלמה מולה
תודה רבה אדוני היושב ראש. כשאנחנו ניגשים לשאלות ערכיות כאלה, שבהן בסופו של דבר מי שמבקשים פטור מארנונה או הנחה מארנונה, מי הם? אתה רואה מי האנשים. העין רואה, האוזן שומעת. באמת, אני מרגיש לא בנוח שאתה אומר שיש לכם ועדה ואתם דנים, ועוד פעם יהיה דיון, ועוד פעם יקבעו כללים. זה בסדר גמור. למה לא עשיתם את זה לפני שנתיים? למה לא לפני שנה? למה עוד ועדות ועוד ועדות?

אני שואל שאלה פשוטה. אילו האנשים האלה לא היו מוגבלים, בכלל השאלה הזאת לא היתה עולה. אבל עובדתית האנשים הם מוגבלים ועובדתית המדינה צריכה לבוא לקראתם. אני משתתף בהרבה מאוד דיונים בנושא הנכים. לפני שבועיים קיימנו דיון באחת הוועדות על זכאים שהמדינה צריכה לרכוש להם דירה, בנייה ציבורית. פתאום אתה מגיע לשאלה האם יש כסף? בהתחלה אומרו שיש כסף. אתה שואל שאלה ופתאום אין כסף.

זה כל-כך שלומיאלי. זה בכלל לא קשור אם זאת ממשלה זאת או אחרת. רוב הבעיות זה בגלל הפקידים ולא בגלל קובעי המדיניות. רוב הבעיות זה דווקא בגלל הוועדות. תאמין לי, כל ועדה שמקיימת דיונים כאלה – לצערי הרב, אני לא מאמין לכל הוועדות האלה. כל הוועדות האלה זה קסת"ח, איך לתחמן, איך לעבוד על אנשים, איך לא לסייע. זאת הבעיה שלנו.

אני מוכן להמתין עוד חצי שנה. איך אני יכול להאמין שהוועדה הזאת תייצר בסופו של דבר איזה אמות מידה מקובלות שמביאות לרווחתם של מוגבלים.

אנחנו רוצים לחוקק חוק ואתם אומרים לנו שהבעיה הזאת צריכה להיפתר מחוץ לוועדה. עובדה שלא פתרתם את הבעיה ולכן הוא מקיים דיון. הוא אומר לכם שהוא מתכתב איתכם ואין תשובות.

אדוני היושב ראש, הבעיה היא בגישה, בתפישה. מדינה שהיתה צריכה להיות מדינת רווחה והפכה להיות מדינה של בעלי כוח. מה לעשות, אנשים מוגבלים לא יכולים.

אני רוצה לספר לך סיפור שקשור גם לזה. יש את הסיפור של תאגידי המים. אתה יודע שמי שצורך הכי הרבה מים אלה הנכים.

אנחנו אמרנו שראשי הערים מבקשים לתת הנחה במים למוגבלים, במיוחד לנכים. תתקנו את החוק כדי שנוכל להקים ועדה שתוכל לתת להם הנחה. מי התנגד? שר האוצר. מי לא הביע דעה? שר הפנים. כשראו בדיון על הצעת החוק שזה שניים מול שניים, הזעיקו שר ממקום אחר כדי שיצביע נגד. נגד מי הוא מצביע? בדיוק נגד אותם אנשים שאין להם יכולת.

אני לא מבין איך הדברים עובדים. אני אומר לך, אני מסתכל עליך. אני לא פונה אליך באופן אישי. אני אומר לך, תפקחו את העיניים, תסתכלו בעיניים של האנשים. תגידו: אנחנו צריכים לקצר הליכים. הפקידים מייצרים עוד ועוד בירוקרטיה. בסופו של דבר הם ממשיכים לחיות עם המוגבלות שלהם.

זה רחמנות. על מה אנחנו מדברים בכלל? מדברים על אנשים מאוד מאוד קשיי חיום. למה צריך לקחת ועדה? אתם לא יכולים להתכנס כל שבוע ולייצר מדיניות ברורה? חודש מספיק. למה זה צריך לקחת הרבה זמן?
אברהם סלומה
אני מעמותת אנשים, ארגון נכי שיתוק מוחין. לדעתנו משרד הפנים והרשויות - אנחנו רואים בזה דווקא לקחת מכבשת הרש. דווקא מהעניים והחלשים ביותר בחברה לוקחים מהם. לאחרונה שמענו ששר הפנים בכבודו ובעצמו, מר אלי ישי, הרב אלי ישי, פטר 50 ישיבות מארנונה. למה שלא ייתן לנו את זה?
היו"ר דוד אזולאי
אתה יכול לתת לי את הרשימה הזאת?
אברהם סלומה
מדוע שמשרד הפנים ושר הפנים לא יפטרו אותנו כליל מארנונה? מהסכום הדל שאנחנו חיים ממנו ומתקיימים ממנו בקושי מגיע גם לנו להגיע להיות פטורים מארנונה, לפחות כמו הישיבות. תודה רבה.
היו"ר דוד אזולאי
אבנר עורקבי, בבקשה.
דורון יהודה
קודם כל אני מברך את יושב ראש הוועדה ואת חברי הכנסת שתומכים ומעלים את הנושא הזה על סדר היום. אנחנו נתקלים בתופעה מאוד מצערת, כמו שאדוני אמר, ילדים נכים לא זכאים להנחה בארנונה אלא רק ל-25% ברשויות מסוימות. ביתר המקומות גם את זה לא מקבלים.

מה אנחנו אומרים? אנחנו לא מבקשים הטבה סוציאלית בגלל שאנחנו רוצים שמישהו יעשה לנו טובה. אנחנו מוגבלים ובגלל המוגבלות שלנו אנחנו חייבים שטחים יותר גדולים מאדם נורמאלי רגיל. כאשר אנחנו בונים בית או קונים דירה משתדלים לקנות דירה יותר גדולה על-מנת שנוכל לתפקד עם כסא הגלגלים ולתמרן איתו בבית. לדוגמה, כרגע כדי להגיע לכבודו, אני צריך לעשות פה שמיניות בשביל להגיע. זאת אומרת, רדיוס הסיבוב, הגישה והנגישות שלי צריכים להיות הרבה יותר גדולים מאשר לאדם רגיל.

לכן, כאשר ישבנו עם השר לשעבר דרעי, אכן הוא החליט לתת הנחות לנכים. אלא שמה שקרה במשך הזמן, היות ולרשויות היתה אפשרות להחליט אם כן או לא, הם נתנו פירושים להנחות בצורה שונה לגמרי.

אני נגד מבחני הכנסות ואני אסביר למה. מה הקשר אם יש לאדם הכנסה או אין לו הכנסה, כאשר הוא צריך בית יותר גדול כדי לתפקד בבית עם כסא הגלגלים, עם הציוד שהוא צריך, שירותים מיוחדים, מקלחת מיוחדת, מטבח מיוחד כדי שיהיה לו נוח לתפקד בבית? לכן אני לא מבין את מבחן ההכנסות.

לפני שנה וחצי הופעתי בפני ועדה שמונתה על-ידי שר האוצר ושר הפנים. הופעתי בפני הוועדה ונימקתי והסברתי. אמרו לי: אתם צודקים, אנחנו נתקן. הוועדה הזאת נעלמה מהאופק ועכשיו הקימו ועדה חדשה. כל הזמן אנחנו בתוך וועדות כשהוועדות לא מגיעות למסקנות שמביאות לפיתרון בעיית הנכים.

אנחנו אומרים שלא יכול להיות מצב כזה שעירייה אחת נותנת ועירייה אחרת לא נותנת וכך משחקים עם הנכים. הגיע הזמן שתהיה תקנה או חוק שאומר שחייבים לתת לנכים כאלה וכאלה את אחוזי הנכות לפי המגבלות שלהם. אנחנו מדברים לפי מגבלות הנכויות ולא לפי ההכנסה כי ההכנסה לא משנה. גודל הבית הוא בגלל המגבלות של הנכה.

יש לנו בעיה נוספת שקשורה גם כן לארנונה. הכנסת הזאת חוקקה את "חוק לרון", האומר שנכים צריכים לצאת לעבודה. הנכים רוצים לצאת לעבודה. נכים גם יכולים לפתוח עסקים. אדם רגיל קונה חנות של 40 מטר, שם את הציוד ומוכר. הנכה לא יכול לעשות את זה ב-40 מטר, הוא צריך 120 מטר כדי שהוא יוכל להסתובב עם כסא הגלגלים. למה לא לתת לאותם הנכים אפשרות לקבל הנחה בארנונה.

מה קורה בפועל? הנכה משלם שכר דירה פי 3 או פי 4 בגלל הגודל. או שהוא קונה ומשלם פי 4. ניקיון הוא משלם פי 4, אם יש ניהול ואחזקה בבניין וארנונה הוא משלם פי 4. איפה ההיגיון? אתם רוצים שנכים יצאו לעבודה? תיתנו להם הטבות, תנו להם תמריצים, תפתחו עסקים. למה שהם יהיו פרזיטים? יש הרבה נכים שרוצים לפתוח עסקים. ברגע שהם פותחים עסק, את הכסף שהם מרוויחים הם צריכים לשלם לרשות ולכל מיני גורמים ולא נשאר להם כלום. בשביל למה לעבוד?

אתם יוצרים את המצב בניגוד למה שהחלטתם ב"דוח לרון", לתת תמריץ לנכים כדי שבאמת יפתחו עסקים ויצאו לעבודה.
היו"ר דוד אזולאי
כל מי שמבקש רשות דיבור שיירשם.


נציגי משרד הפנים, האם אתם משתתפים בדיונים של אותה ועדה שאמורה לערוך את הרפורמה בהנחות ארנונה?
איתיאל מלאכי
בוודאי, יש לנו נציג בוועדה.
היו"ר דוד אזולאי
כדאי שתשמעו את הדברים שנאמרים ותיקחו אותם לתשומת לבכם.
איתיאל מלאכי
בוודאי, אני רושם את הדברים.
היו"ר דוד אזולאי
אני גם לא יודע אם אתם מקיימים את הדיונים האלה עם עצמכם. אם לא, אני מאוד מקווה שתוזמן נציגות של הנכים לוועדה הזאת. נשמעות כאן טענות צודקות. לנכה יש מגבלות ואת האמצעים שלו כדי לקיים צורת חיים תקינה. לא תמיד אתם מודעים לדברים האלה. אנחנו קמים בבוקר ועולים במדרגות. בשבילנו זה לכאורה נראה דבר ופשוט ורגיל. יש פה אנשים שעבורם לפתוח דלת זה סיפור. כתוצאה מזה הם נאלצים לעשות כל מיני פעולות בתוך הבית, מה שמייקר את העסק. אתם צריכים לקחת את זה בחשבון.


אני מאוד מאוד מבקש, שימו לב לדיון שמתנהל כאן. תרשמו לכם את הדברים האלה. אני מאוד מקווה שגם תוזמן נציגות של הנכים להופיע בפני הוועדה.


חבר הכנסת יעקב כץ, בבקשה.
יעקב כץ
תודה אדוני היושב ראש. חברי, חבר הכנסת מולה, כדאי שתקשיב כי הכותרת היא "פטורים מארנונה לאנשים בעלי מוגבלויות". אם זאת הכותרת אז גם רבים מחברי הכנסת צריכים לקבל פטור מארנונה. אני חושב שהיה צריך להגדיר את זה בצורה יותר חדה ולהגיד אלו מוגבלויות.


שנית, אני גם 70% נכה ו-100% בריא. אני אומר את זה לצורך הפרוטוקול כי - אני לא יודע מה ההלכה לגבי נכי צה"ל ומה ההבדל בין נכי צה"ל לבין אחרים לגבי פטור מארנונה. אני לא בקיא בדבר הזה אבל אני אומר את זה לצורך השקיפות.


אני חושב שצריך לומר לנציגי הנכים. יש דבר נפלא בבניין הזה, שאנחנו רואים פה את נציגי הנכים, בלי עין הרע, מסתובבים פה באופן חופשי, מופיעים בכל הוועדות ומעלים את טענותיהם. אני לא יודע אם יש איזו מדינה בעולם שהוועדות כל-כך פתוחות, מעשית ועניינית ועושות את כל המאמצים - - -
קריאה
אין לנו פה ארנונה.
יעקב כץ
בלי עין רע יש הרבה בעיות והרבה בקשות. אני רק אמרתי שהבניין הזה הוא בניין פתוח. רואים פה את נציגי הנכים מסתובבים, משתתפים ושוטחים את טענותיהם.


אני לא חושב שצריך להיבנות מקלקלתם של אחרים. את זה אני אומר לחבריי שאמרו: למה בתי כנסיות? למה אלה פטורים? למה לדבר ולהיבנות מחורבנם של אחרים, תדברו על מה הסיבה שצריך לתת לבעלי הנכות שזקוקים לזה. אתה הסברת מאוד יפה את העניין של המרחב. "דיברה תורה בלשון נקייה אז הוסיפה שמונה אותיות".


לגופו של עניין. יש נכים שהם בעלי יכולות. אני לא יודע מה קורה אם אדם נהיה נכה בגיל 60 או 70, שהוא בעל עסק, שהוא בעל חברות רבות. לדאבונו הרב, עקב תאונה או עקב גיל הוא הופך להיות מוגבל והוא צריך כסא גלגלים אבל הוא יושב על 100 מיליון דולר. איך הקריטריון לגבי הדבר הזה? לא כל מי שהוא מוגבל ונכה זקוק לפטור ולא כל מי שהוא לא מוגבל ונכה לא זקוק לפטור.


בשאלות האלה צריך לדון גם לגופם של דברים. אני, למשל, באופן אישי, גם אם יציעו לי, אני מרגיש בריא ואני גם בעל יכולת שיכול לשלם את הארנונה. אני מדבר על עצמי כדוגמה. אני אומר שלא כל מי שהוא זקוק לפטור. צריך לבדוק את הדבר הזה. נכים שזקוקים באמת להכנסות מהמדינה ומקבלים תמיכות ואפשר באמת להגדיר את הדברים, אבל לא שיהיה אוטומטי שכל אדם שיושב על כסא גלגלים, אוטומטית הוא פטור ממס.
היו"ר דוד אזולאי
יש פה מישהו מעיריית אשדוד?

אבנר עורקבי, בבקשה.
אבנר עורקבי
אני קצת נבהלתי מהמסקנות שאתה דיברת עליהם, שכבר הולכים לדון מחדש בהנחות שלנו. כלומר, הולכים לבחון אותנו לפי הכנסה שלנו, לפי מה שאנחנו מרוויחים.

לידיעתך, ישנם נכים שמקבלים קצבת נכות של 2,100 שקל ונלווים לזה עוד כמה קצבאות. האם כל הקצבאות ייכנסו בתוך הסל או לא? זה מתחיל להפחיד אותי הדבר הזה.

ישנה תקנה מיוחדת של נכים. בדרך כלל בעלי 100% מוגבלות מקבלים 80% הנחה בארנונה. יתקנו אותי אם אני טועה.
נעמי מורביה
זה חוקי עזר עירוניים, כל עירייה מחליטה לעצמה.
אבנר עורקבי
אני מבקש מהיושב ראש שיהיה נציג נכים בתוך הוועדה עם מינוי. חייב להיות שם נציג נכים עם מינוי, שהוא נכה ב-100%. חייב להיות שם נכה. אתם לא יכולים לכסות את העיניים שלכם ולהגיע לפה לוועדה ולהגיד לנו: לא ידענו שיש נכים.


שנית, ישנם גם הרבה הורים לילדים נכים שמוציאים את מיטב כספם על ילדיהם. צריך להתחשב גם בנושא הזה. 25% הנחה בארנונה זה לא מספיק. יש ילדים שצריכים חדרים מיוחדים עם שטח ענק: מיטה, מכונת הנשמה. אתה תיראה את זה אתה תיבהל. הילד צריך גם מרחב בשביל לטפל בו בתוך הבית, טיפול רגשי.
יהודה דורון
צריך חדר נוסף לעובדת.
אבנר עורקבי
אתם לא רואים את הדברים האלה. צריך לתת הנחה מסוימת לנכים. צריך להגדיר אותה ולא להגיד מבחן הכנסות. אל תכנית אותי למבחן הכנסות. יכול להיות שאני מרוויח 100 מיליון שקל בחודש, אבל אני נכה. תתמקד בנכות שלי, לא בארנונה. תתמקד בצרכים האישיים שלי. לדעתי צריך להתמקד בנושאים האלה. כך זה גם בעניין של הורים לילדים נכים. ישנם הורים לילדים נכים שהם מאוד עשירים אבל המטראג' מחייב אותם. צריך לתת. זה בזכות, אנחנו לא דורשים את זה.
שירלי גלאור
אני סמנכ"לית אקי"ם ישראל ואני מבקשת שאיציק אזרק, שהוא אב לשתי ילדות עם פיגור שכלית, תאומות מעל גיל 18. לשמוע ממנו עם מה מתמודדים.


אקי"ם ישראל, כגוף שמטפל ב-34,000 אנשים עם פיגור ישראלי פנתה לא אחת למשרד הפנים לשנות את רוע הגזירה של ילדים מעל גיל 18. גם אנחנו נענינו בוועדות על ועדות שונות.


מעבר לזה, אנשים עם פיגור שכלי הם נכים ככל הנכים אבל הם לא יכולים להיות מחזיק של נכס, הם לא יכולים לרכוש או לשכור דירה כמו נכה. לכן יש להתייחס אליהם באופן ספציפי ולאפשר לאלה שגרים עם ההורים שלהם, לקבל הנחה כמו כל נכה אחר.


אני אבקש לתת רשות דיבור למר איציק אזרק שהוא אב לשתי ילדות עם פיגור שכלי.
איציק אזרק
אדוני היושב ראש. ראשית, אני רוצה לגעת בנקודה שלא נגעו בה לגבי ילדים מתחת לגיל 18. המחוקק לא נתן דעתו על מצב של שניים או שלושה ילדים בבית אחד. איך אומרים? אין כפל הנחות אבל מה לעשות, אם המחוקק הגיע למסקנה שהחלק היחסי של הילד הוא 25%, אז מן הסתם, אם יש שניים, אז החלק היחסי הוא יותר גדול. זאת נקודה אחת שלא נתנו עליה את הדעת.

שנית, כמו שכבר נאמר. בהנחה שהייתי רושם את שם הבית על-שם הילדה, למרות שזה תהליך ארוך וקשה, אז היה מגיע לה עד 80% הנחה. את זה אני לא מקבל.

דובר על הנושא של מבחני הכנסה. כאשר בנותיי נולדו אשתי ישבה 8 שנים בבית. לי היה תפקיד בכיר בהייטק עם משכורת טובה ותנאים טובים. ברגע שהיא התחילה לעבוד היינו צריכים לחלוק בכל המטלות של אשפוזים, ביקורות וכל הדברים מסביב. לצערי, נפלטתי מהייטק. היום אני עובד בעבודה שהיא רחוקה מאוד מהיכולות ומהמשכורת שאני יכול להגיע אליה. מן הסתם ההכנסות שלנו ירדו.

האבסורד הוא שבגיל הזה ההוצאות דווקא גדלות ולא יורדות. יש כל מיני דברים של היגיינה שלא אפרט פה אבל ההוצאות גדלות. אני לא מבין למה בגיל 18 זה נפסק כי הילדות נשארו באותו מצב.

דרך אגב, פעם אמר לי מישהו: תעשה מה שכולם עושים, תמציא כל מיני קבלות. אני לא שם. אני ואשתי שנינו עובדים. אנחנו רוצים לקבל את מה שמגיע לנו בזכות ולא בחסד. אנחנו לא מסכנים, עובדים מאוד קשה. כשנפלטתי מההייטק, האבטלה שלי היתה יותר גבוהה מהמשכורת שאני מקבל היום ולא ישבתי בבית. הייתי אולי חודש בבית ויצאתי לעבוד במשכורת שהיתה יותר נמוכה מדמי האבטלה. אנחנו מנסים להרים את הראש, רוצים לחיות כמו שצריך אבל באים ואומרים לנו: לא, אנחנו נוריד אתכם למטה. אנחנו לא מבקשים פריבילגיות.

דבר נוסף. בהנחה שאני מוציא את הילדה מהבית הילדה תעלה פי 4 5 או פי 5, אם אני מכניס את הילדה להוסטל. זה גם דבר שצריך לתת עליו את הדעת. אם אני מוציא שתי ילדות מהבית אז קל וחומר כמה זה עולה למדינה. אנחנו רוצים אותן איתנו בבית. בשורה התחתונה זה יחסוך למדינה.
אלי בוסקילה
הייתי רוצה לדבר על סוגיה שלא עלתה כאן. נכים שגרים שמשכירים יחידות דיור בתוך בית של אדם. האדם לוקח מהם שכר דירה ומחייב אותם בארנונה. כשהנכה הולך לבקש הנחה הוא בבעיה אומרים לו שהוא לא בעל הנכס. נכה משתכר 2,160 שקלים - - -
היו"ר דוד אזולאי
יש חוזה עם בעל הבית?
אלי בוסקילה
יש חוזה ורשום בחוזה ארנונה. כשהנכה ניגש לעירייה עם החוזה, הפקידה אומרת: מצטערת, לא רק שלא תקבל הנחה, אני אתנקם באותו בעל הבית.
נסים מורביה
אין הגדרה בחוק לגבי יחידת דיור.
אלי בוסקילה
אני מדבר על כך שאדם גר ביחידת דיור של בעל נכס אחר.
היו"ר דוד אזולאי
הרשות המקומית לא מכירה באותם יחידות דיור?
נעמי מורביה
לא, אין הגדרה בחוק.
שמעון יאיר
הארנונה שולמה על ידי בעל הבית.
אלי בוסקילה
כבודו, הגיע אלי מכתב מנכה שהיה סמוך על שולחנם של הוריו והחליט להיות עצמאי. הוא רצה להשכיר יחידת דיור בעיר שלו. הוא השכיר דירה. אמרו לו ששכר הדירה הוא כזה והארנונה עולה כך וכך. הוא אמר לבעל הבית שיש לו הנחה. בעל הבית אמר לו: אין בעיה, לך לעירייה ותבקש הנחה ואני אקזז לך מהשכירות. האדם הלך לעירייה ובעירייה אמרו לו: לא רק שלא ניתן לך הנחה, אלא שבעל הבית שלך מתעשר. תבין לאיזו דילמה הם נכנסים. זאת הבעיה של יחידות דיור שנמצאות בתוך נכס של מישהו אחר.
היו"ר דוד אזולאי
תודה רבה, אדוני.


נעמי מורביה, יושבת ראש מטה מאבק הנכים.
נעמי מורביה
קודם כל אני רוצה לברך את אדוני על היוזמה ועל המילים היפות שאמרת ועל הדרך שבה פנית אל הנציגים של משרד הפנים והעמדתה אותם במקומם. צר לי שחבר הכנסת כצל'ה מצא לנכון לצאת כי חלק מהדברים שהוא אמר פגעו בנו קשות, כאנשים בעלי מוגבלויות.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא חושב שהוא התכוון לפגוע.
נעמי מורביה
אני אסביר. אם הכנסת היתה "תופרת" את החוקים ואת התקנות כפי שצריך, אנחנו לא היינו צריכים לכתת את רגלינו ולשרוף את הצמיגים של עגלות הנכים שלנו, כאן במסדרונות הכנסת. לא היה לנו שום צורך לבוא. אנחנו מגיעים לכאן חדשות לבקרים כי מה לעשות? לחברי הכנסת יש כוונות מאוד טובות אבל זה לא מחלחל למשרדים ולבירוקרטיה שמתחת.

לגבי הנושא של היום. אתמול התפרסם הדוח של הנציבות שוויון שאומר מפורשות: 50% מהנכים ויתרו על טיפול רפואי בגלל כסף. אנחנו מדברים על אנשים שנאבקים על הזכות לקום בבוקר ולנשום. איך אפשר לכמת אותנו בכסף בשם כל הקדושים? איך אפשר לחשוב שנכים עושים כסף מהנחה בארנונה? חבר'ה, כל דבר בפרופורציה. מאותם 2,100 שקל הוא צריך לעיתים לקנות תרופות במעל ל-1,000 שקל. הוא צריך טיפולים, הוא צריך דברים שלא נמצאים בסל הבריאות ואתם מערימים עליו הר כגיגית.

מה זאת הנחה מארנונה? אנחנו מדברים על מיליונים? אנחנו מדברים על מיליוני נכים? מדובר בציבור עם מספר ידוע מראש שהגורל התאכזר אליו והוא נאלץ להתדפק על דלתות הממסד ולא כי הוא בחר להיות נכה. אז לבוא ו"להאשים" אותו, בגלל שהוא נכה אולי הוא ירוויח מזה כי נעשה לו הנחה בארנונה. אם הילד בן 18 אז אנחנו - די, להפעיל טיפונת ממה שהיהדות העניקה לנו, טיפונת חשיבה, חמלה, התחשבות. "ורבת את ריבם של גר, יתום ואלמנה".

מה אנחנו? ספרטה? אסקימוסים. עם כל הכבוד, ויש המון כבוד, אנחנו מדברים על תקציב מדינה של 320 מיליארד שקל. מה שאנחנו מבקשים לא מגיע למיקרון אחד מתקציב המדינה. קחו אותנו בפרופורציות הנכונות. לא יכול להיות שאדם שהוריו שילמו ביטוח לאומי כל חייהם או שהוא שילם, ואם הוא היה בריא עד שהוא חולה, עוד יותר. זאת הטבה סוציאלית שהוא רכש כחוק, שילם את מיסיו כחוק. דווקא כשהוא הכי זקוק למדינה באים ומסתכלים עליו דרך החור בשקל? קצת חמלה, קצת חשיבה. 50% מהנכים ויתרו על טיפול רפואי. הם נהיים עוד יותר חולים, נזקקים לעוד יותר הוצאות. כמו שאמר האב הזה, בסיכומו של דבר, אותם הורים יוציאו את הילדים להוסטלים. אז במקום 10,000 שקל שזה עולה להורה, המדינה תשלם 30,000 שקל עבור כל ילד. אז עכשיו תתחילו להסתכל דרך החור שבשקל.
נסים מורביה
אני רוצה להוסיף. חבל שלא שמעתם גלי-צה"ל אתמול. הייתם שומעים כמה הוצאות יש לנו כנכים על-מנת לקבל טיפול רפואי וכמה אנחנו מוותרים על טיפול רפואי כי אין לנו כסף לשלם.
היו"ר דוד אזולאי
עכשיו, אם לא תגיע לרופא, גם תשלם עוד 10 שקלים.
שמעון יאיר
אם אני אאחר.
היו"ר דוד אזולאי
אם הרופא מאחר זה בסדר, מותר לו. אתה שלא תאחר.
שמעון יאיר
מזמן לא נתקלתי בישיבה כל-כך שקטה ועצובה. אני חושב שכולם בהלם. היום זה היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות. אתה בא לפה מתוך תקווה, אתה חושב הנה הכנסת זימנה דיון ביום הזה היא בטח באה לקראתך ורוצה להקל עליך. פתאום באים לכאן פקידים – אני לא חלילה מזלזל, אבל פקידים - והם מספרים לנו שבחדרים נסתרים כלשהם רוקחים נגדנו איזו מזימה. מבחינתי זאת מזימה, כי אין ועדה שהולכת לדון בנושא כזה מבלי לגרום לנו נזק.

אני אומר שהכוח הוא בידיים שלכם, חברי הכנסת. חבל שאין כאן חברי כנסת. אמנם הם היו והלכו, אבל זה דיון חשוב והיו צריכים לשבת כאן כל חברי הוועדה.
נסים מורביה
אדוני יושב פה לבד.
שמעון יאיר
אדוני, קחו את העניין הזה בידיים, אל תרשו להם לפגוע בנו. אנחנו כאן כדי לבקש את ההגנה שלכם. אסור לתת להם לעשות את מה שהם עושים. מדברים איתנו על ועדה שאין לנו מושג שהיא קיימת. אנחנו לא מיוצגים שם. אנחנו לא יודעים איזה נושאים עולים שם לדיון. הם יושבים שם ומתכננים עלינו תכניות לא סימפטיות.

התפקיד שלכם זה לשמור עלינו. באמת, זה מעשה נבלה, ועוד ביום הזה שאמור להיות יום הזדהות איתנו.
דוד בר דרור
אני רוצה להעלות נקודה ייחודית. מדינת ישראל משלמת עבור הנכים את כל הנושא של אגרת השמירה לפי חוק השמירה. היום לקחו לעצמם רשויות מקומיות בקו תפר ובכל מיני מקומות, גובים גם מהנכים. היתה פניה למשרד הפנים לפינצי. היתה פנייה לממונה על מחוז ירושלים. שנתיים הסיפור הזה מתגלגל.

אני שואל שאלה פשוטה, משרד הביטחון משלם, למה אנחנו כנכים 100% חייבים לשלם? לא רק זה, אנשים שעברו את גיל 60 ועל-פי דין יש להם פטור הם גם משלמים, כי הם גרים במקום כזה שנקרא קו תפר או קו בעדיפות א'. למה? מה חטאנו? על מה ולמה?

רבותיי, זה אמנם 80 שקל אבל ברשות מקומית, כמו קריית ארבע, מעלה אדומים או מבשרת, זה משמעותי בסופו של יום. למה שזה יקרה? למה זה צריך להתגלגל אצל פינצי 3 שנים?
דורון יהודה
אני רוצה להוסיף עוד נקודה. נתקלתי בתופעה, שכאשר אתה אומר שאתה לא יכול לשלם ארנונה או אגרת שמירה, ראשי רשויות אומרים: תעזוב את הישוב, תקנה בית יותר קטן, תגור בעיר אחרת, לא אצלנו. אנחנו לא צריכים כאלה שלא יכולים לשלם. אני חושב שזה מעליב, פוגע, דבר שאסור שייעשה.
אברהם קבילו
הנושא שלי הוא מול עיריית תל-אביב. אני שכרתי מקום בתל-אביב שפיניתי אותו בשנת 1995. איך פניתי אותו? בעלת הדירה אמרה לי: אברהם, אתה אל תלך לעירייה. אני אלך לעירייה ואני אגיד שאתה פינית את המקום. אני האמנתי לה.

בפועל, היא לא השכירה את המקום והמקום המשיך להיות על שמי 7 שנים. ב-7 השנים האלה הגשתי בקשה לבית משפט שאני לא נמצא במקום. יש פסק דין של בית משפט בתל-אביב, יש תצהיר שאני לא נמצא במקום. עיריית תל אביב המשיכו לחייב אותי עוד 7 שנים שזה הסתכם כמעט ב-2 מיליון שקלים. אני הולך לעיריית תל-אביב. אני אומר להם: תורידו את פסק הדין לפחות. הם לא רוצים לשמוע. אף גוף בעיריית תל אביב, עם התכתבויות, עם הכול, לא רוצים לשמוע אותי, דוחים אותי על הסף. מהמקרה הזה נהייתי עוד יותר חולה ועוד יותר חולה כי אין עם מי לדבר. זה מראש העירייה ועד הפקיד התחתון.

יש פסק דין של בית המשפט שקובע שאני לא במקום. הם לא מיישמים אותו. יש תצהיר של בעל המקום, שהביא מסגר שהלחים את המקום, שפינה אותו וסגר אותו. המקום לא צרך מים ולא צרך חשמל. אני נמצא בין שני עולמות בין הפטיש לסדן.
היו"ר דוד אזולאי
נציגי משרד הפנים, זה דיון רגיש, דיון כואב. אתה שומע פה שאנשים מוותרים על טיפולים רפואיים ותרופות בשל צרכי היום יום. אני חושב שגם מצידם של אותם מקבלי החלטות צריך לגלות רגישות. אנחנו כולנו מודעים למצוקה הכספית של הרשויות המקומיות.

אבל, כשאני לוקח את המכלול של התקצוב של הרשויות המקומיות, התקציב שנוגע לציבור הזה הוא זעיר ביותר, אפילו זניח.

אפילו בעיר הגדולה תל-אביב, אם תעשה חשבון כמה אנשים עם מוגבלות גרים שם, שאמורים לקבל הנחות בארנונה, יחסית לתקציב של עיריית תל-אביב ולכל אירועי התרבות שמתבצעים בתל-אביב, הייתי אומר שזה באמת סכום זניח. חשוב מאוד שאתם פה וחבל שרק אתם פה כי הייתי מצפה מעוד נציגי ממשלה, כמו נציגי משרד הרווחה - - -
אפרים חוג'ה
אנחנו ממשרד הרווחה.
היו"ר דוד אזולאי
למה אתם כל-כך מצטנעים? למה אתם נחבאים אל הכלים ולא מביעים את קולכם ברמה ואומרים את הדברים לפרוטוקול.
אפרים חוג'ה
כל סיוע שיינתן לחבריי הנכים יבורך. כל מילה שנאמרה פה מוסכמת עלינו. הנושא הוא תחת טיפולו של משרד הפנים.
היו"ר דוד אזולאי
זאת אומרת, אתה לארג' על חשבון מישהו אחר.
אפרים חוג'ה
אנחנו נמצאים גם במשא ומתן עם פינצי וגם בדברים אחרים ולכן גם ידעתי על הוועדה הזאת.
היו"ר דוד אזולאי
תשאל אותי מה אני מצפה ממשרד הרווחה בדיון כזה? הרי רוב האנשים האלה סמוכים על שולחנו של משרד הרווחה ולא על שולחנו של משרד הפנים. במקרה הזה אתם צריכים לגלות יותר מעורבות באותה ועדה ולדרוש שתהיו מיוצגים בוועדה הזאת. שתבואו ותגידו את דבריכם בקול רם ללא חששות.


בסופו של דבר, אתם האנשים שאמורים לייצג את האנשים האלה באותם מקומות.
אפרים חוג'ה
באמצעותך שלוחה בקשה שאנחנו נהיה נציגים בוועדה הזאת, שנדון ונסתכל על כל הספקטרום של השיקולים למתן ההנחות.
היו"ר דוד אזולאי
אני רוצה להגיד לך, אם עומדת בפני הברירה בדיון הזה, לקבל החלטה האם נציג משרד הרווחה צריך להיות בוועדה הזאת או נציג הנכים, אני אעדיף את ההחלטה שנציג הנכים יהיה שם.


אני סומך עליכם, שאתם כמשרד הרווחה, תעשו או תמצאו הדרך להגיע לוועדה הזאת ולהיות חברים בה. אני לא יכול לכפות על משרד הפנים למנות נציג בוועדה במשרד ממשלתי אחר. אני יכול לכפות עליו שימנו את נציג הנכים.
אפרים חוג'ה
רצונך יועבר למנכ"ל ולשר.
היו"ר דוד אזולאי
אני מאוד מבקש ממך.


נציג משרד הפנים, בבקשה.
איתיאל מלאכי
אשמח להשיב לחלק מהדברים שנאמרו פה.

לגבי הנציגים בוועדה. אני אסביר שוב כי אולי זה לא הובן קודם. הוועדה לרפורמה בארנונה כבר קיימה את דיוניה. כמו שנאמר פה, אנשים הופיעו בפניה ונציגי הנכים ודאי שהופיעו בפניה ועמדתם נשמע.
שמעון יאיר
מי הופיע?
איתיאל מלאכי
נציג אחד אמר שהוא הופיע.
יהודה דורון
זה היה לפני שנה וחצי, ועדה אחרת.
נסים מורביה
אל תדבר בשם הנכים, תדבר בשם משרד הפנים ולא בשם הנכים.
היו"ר דוד אזולאי
תעשה סדר, כמה זמן הוועדה הזאת קיימת?
איתיאל מלאכי
אני חושב ש-3 או 4 שנים.
נעמי מורביה
לא זכור לי שמישהו מאיתנו השתתף.
היו"ר דוד אזולאי
כמה פעמים הוועדה הזאת התכנסה?
איתיאל מלאכי
אני באמת לא יודע לומר. אני אשלים את הדברים. מה שאמרתי בתחילת דבריי לגבי הנושא של הנחה לילד נכה, זה לא חלק מהוועדה. כמו שאמרתי, זה נושא שיצא מהוועדה כדי לפתור אותו מהר יותר. זה ייעשה בנפרד, לא צריך לקיים בשביל זה ועדה. הדברים ברורים, ידועים וצריך לפתור אותם.

במסגרת ההנחיה של שר הפנים, הוא הנחה לבדוק גם את הנושא של מגבלת ה100 מטר, כפי שעלה פה, וגם זה ייבדק במסגרת הסוגיה הזאת.

לגבי הנושא של מבחן הכנסה. כפי שאמרתי, היו דיבורים על זה בוועדת ברזילי. אין עדיין מסקנות בנושא הזה. אני דווקא כן מסכים בסוגיה הזאת עם חבר הכנסת כץ שהעלה את הדברים. ודאי שאם אתה מסתכל על הנחה לאדם מוגבל היא צריכה להיות מבחן הכנסה הרבה יותר גבוה וזה ברור. אבל יש מקום לומר שמבחן הכנסה צריך להיות קיים גם לגבי אנשים מוגבלים.

רשמתי בפני את הסוגיות הפרטניות שעלו. לגבי הנושא של אברהם קבילו, זה הגיע לרמות הגבוהות ביותר במשרד הפנים וזה מטופל מול עיריית תל-אביב.

הנושא של יחידות הדיור הוא נושא שלא מוכר לי. אני חושב שזאת בעיה זניחה אבל ככל שהיא קיימת, אפשר לפנות אלינו.
היו"ר דוד אזולאי
היא זניחה, אבל עבורם זה הכול.
איתיאל מלאכי
אני מסכים. אנחנו מקבלים מאות פניות בשנה וגם אני באופן אישי מקבל מאות פניות בנושאים האלה ואנחנו פותרים נושאים שמגיעים אלינו, ככל שהרשות המקומית לא מצליחה לפתור אותם.


לגבי נושא התקציב. נאמר פה תקציב המדינה. צריך לזכור שהרשות המקומית נושאת בכסף הזה ולא המדינה. צריך לקחת את זה בחשבון ולהבין. יש הנחות רבות בתקנות ההנחה.


דובר פה על אנשים עם מוגבלות שיש להם הכנסה נמוכה. צריך לזכור שיש גם את ההנחה של מבחן הכנסה בתקנות. זאת הנחה של מבחן הכנסה שזכאי לה כל אדם גם אם אינו נכה. לבעלי הכנסות נמוכות יש זכאויות של בין 30% ל-90% הנחה.


ישנה גם ועדת הנחות לנזקקים.
נסים מורביה
אני חושב שהוא אומר דברים לא לעניין. לא יכול להיות שנכה, שצריך מרחב מחיה, יכול לעמוד באותו מבחן של אותו אדם - - -
היו"ר דוד אזולאי
האנשים שבאו לכאן ממשרד הפנים הם לא מקבלי ההחלטות.
אתי ואזנה
מה לגבי הילד הנכה שהוא מעל גיל 18?
איתיאל מלאכי
הסברתי ואני אומר שוב. הנושא של הנחה לילד נכה עלתה גם בפנייתו של יו"ר הוועדה. לפני השבוע השר הורה להוציא את הנושא הזה מכל הסוגיות האחרות ולפתור אותו בנפרד וכך יעשה.
ישראל הבר
אני מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. אני רוצה לעשות מעט סדר. אנחנו מדברים על הנחות בארנונה. הנושא של הנחות, זה יכול להיתפש כסוג של הטבה או חסד. אבל אם אנחנו מסתכלים על זה בעין שהנציבות מסתכלת אז יש פה זכות אדם. מדובר בזכות לדיור בקהילה. זאת זכות שמוכרת בעולם. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בסעיף 2, מכיר בין עקרונות היסוד בעיקרון להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה. אדם עם מוגבלות שנמצא באיזה מוסד בתמיכה של המדינה, הוא לא יכול להשתתף בחברה השתתפות פעילה ושוויונית. כדי להשתתף בחברה הוא צריך להיות בחברה ולגור בחברה. ההנחה הזאת בארנונה היא בעצם תמיכה של המדינה שבאה לתמוך באופן ספציפי ויעודי באנשים שגרים בקהילה. אני חושב שזה קצת חבל שהתמיכה הזאת ניתנת באמצעות הרשויות המקומיות כי זה לא אחיד וזה גם לא שוויוני.
שמעון יאיר
אתה רוצה שיבטלו את ההנחות ושביטוח לאומי ייתן קצבאות? מה אתה מציע?
ישראל הבר
מי שהיה צריך לממן את ההנחות האלה זה אוצר המדינה ואז זה יהיה שוויוני.
שמעון יאיר
אבל מה זה משנה לך. מה זה מפריע לך ש-20 שנה או 30 שנה מקבלים את ההנחות דרך העירייה?
ישראל הבר
העירייה תמשיך לתת את ההנחות משום שהעירייה זה מס שהעיריות גובות. השאלה, מי צריך לממן את ההנחה הזאת. מי שמממן את הרשויות המקומיות זה משרד הפנים, בדרך של מענקי העברה. זאת שאלה טובה, האם ההנחות האלה של נכים צריכים לצאת מהכיס של הרשויות המקומיות או מהכיס של המדינה.
שמעון יאיר
הן לא יוצאות מהכיס של הרשויות המקומית. כשיש להן גירעונות משרד האוצר מסדר להם את העניין. אנחנו צריכים לעבוד מול משרד הפנים בדיוק כמו שכשאנחנו צריכים קצבאות גדולות יותר אנחנו הולכים לביטוח לאומי ולמשרד הרווחה.


משרד הפנים הקים ועדה כדי לקצץ לנו בזכויות האלה. לא משרד האוצר ולא משרד הרווחה. הם אלה שמתנערים מהזכות שלנו לקבל הנחות בארנונה.


אני רוצה שהוא יבהיר לחברים שלו שאנחנו יודעים לצאת לרחוב עם צריך.
היו"ר דוד אזולאי
שמעון, תקשיב. עם כל הכבוד, למה לך איומים? שמעון, לא מקובלת עלי הגישה הזאת. אני חושב שזה לא מכובד, זה לא ראוי. זאת ועדה שרק התחילה את דרכה.
שמעון יאיר
3 שנים.
היו"ר דוד אזולאי
3 שנים היא לא התכנסה ולא קיבלה החלטות. עובדה ששנה וחצי אני מחכה לתשובה ולא קיבלתי.
שמעון יאיר
אדוני היושב ראש, אתה יודע שאני מאוד מעריך אותך אבל אנחנו אומרים שאם הם יפגעו בנו אנחנו - - -
היו"ר דוד אזולאי
אתה עוד פעם חוזר על האיום הזה? זאת גישה? זאת דרך?


אני חושב שהנושא הזה טעון ורגיש. יש כוונה לפתור אותו. אני גם אקח את זה באופן אישי. אני אדבר עם השר. אני לא צריך לגלות לכם סודות כמה שר הפנים רגיש לנושאים האלה. לכן, הנימה הזאת של האיומים, תורידו אותה. אני לא אוהב את הדברים האלה. אם צריך לפתור את הבעיה, נמצא את הדרך לפתור את הבעיה. אני מאמין ששר הפנים הוא האדם האחרון בממשלה הזאת, שייתן את ידו לפגיעה בנכים.
אברהם קבילו
אני יכול לאשר את זה. היתה לי דלת פתוחה אליו מהרגע הראשון.
ישראל הבר
זה יכול להישמע כדבר ערטילאי, מה זה משנה אם זאת זכות או הטבה, אבל יש פה נפקות מעשית. משרד הפנים הצהיר על כוונה לתקן את התקנות ולתת הנחה לאדם עם מוגבלות שגר בבית הוריו. יש כאן שתי דרכים להסתכל על זה. אפשר להסתכל על אדם כזה כסוג של ילד והרי ההנחה לילד זה 25% עד ל-100 מטר. אפשר להסתכל עליו כעל אדם בגיר, שזה מה שבאמת. אדם בגיר שגר בקהילה זכאי ל-80%.


אני קורא למשרד הפנים, בהזדמנות זאת, לשקול האם ההנחה שהם הולכים לעגן בתקנות לאדם עם מוגבלות שגר עם הוריו, צריך להיות יותר קרוב ל-80% או יותר קרוב ל-25%. אנחנו תומכים ב-80% כי זה מהזכויות לדיור בקהילה.
שמעון יאיר
אנחנו תומכים ב-100%.
היו"ר דוד אזולאי
נציג האוצר, ברוך הבא.


אתה יודע שמי שמאחר לרופא בקופת חולים צריך לשלם 10 שקלים. אתה מכיר את החוק הזה?
יונתן בר סימן טוב
זה עבר?
היו"ר דוד אזולאי
זה עבר בקריאה ראשונה. עכשיו אנחנו רוצים לתקן תקנה, שמי מנציגי הממשלה שלא יגיע לדיוני הוועדה, גם אותו נצטרך לקנוס. זאת הדדיות, לא?


אז אתה מכין את הצעת החוק הזאת? לפחות לא לאחר.


אנחנו עוסקים פה בנושא הנחות מארנונה לציבור המוגבלים. בדיון פה עלה נושא של ועדה שקמה במשרד הפנים שאמורה לטפל בנושא הזה. הייתי מבקש לדעת האם אתם מעורבים בזה? האם יש הנחיות בעניין הזה? מה חלקכם בכל הקשור להנחות בארנונה לציבור המוגבלים?
יונתן בר סימן טוב
הנחות בארנונה למגורים מוסדרים בתקנות ההסדרים במשק המדינה. אלה תקנות של שר הפנים. יש פחות מעורבות ישירה של האוצר, אלה תקנות שבסמכות שר הפנים. אין לי הרבה מה להוסיף מעבר לזה.
נסים מורביה
סלח לי, יש ועדה משותפת של משרד הפנים ומשרד האוצר בחוק ההסדרים.
היו"ר דוד אזולאי
זאת ועדת ברזילי?
איתיאל מלאכי
אני אנסה להסביר שוב. ועדת ברזילי, ועדה לרפורמה בארנונה, עוסקת בכל תחומי הארנונה. הנושא של הנחות מארנונה הוא אחד הנושאים מתוך מכלול רחב וגדול מאוד של נושאים. זאת סוגיה אחת.


למיטב ידיעתי, וקשה לי להאמין שנציגי הנכים לא נשמעו שם. קשה לי להאמין. זאת ועדה ציבורית שהוקמה בעקבות החלטת ממשלה. אני לא מאמין שנציגי הנכים לא נשמעו שם.
היו"ר דוד אזולאי
שווה בדיקה.
איתיאל מלאכי
הנושא השני הוא הנושא הנקודתי שהועלה פה וזה הנושא של ילד נכה. אולי לא הסברתי טוב את עצמי. הנושא הזה עלה לדיון אצל שר הפנים לפני שבוע. הוא הנחה את אנשי המקצוע במשרד – כמו שאנחנו עושים תיקונים בתקנות ההנחה, אולי 6-5 פעמים בשנה, כשיש עניינים שצריך לתקן, אנחנו עושים את זה. אנחנו כמובן שולחים את זה למרכז לשלטון מקומי, שולחים את זה לאוצר, אבל אלה תקנות של שר הפנים. שר הפנים מעדכן אותם בעקבות עניינים שעולים לסדר היום.
היו"ר דוד אזולאי
מתי אתה מעריך שהתיקון הזה יתבצע?
איתיאל מלאכי
חודשים בודדים. אני מדבר על ילד נכה מעל גיל 18.
נסים מורביה
אני ממטה מאבק הנכים. אני קורא מכאן למחוקק להוציא מחוק ההסדרים כל מה שקשור לארנונה בנושא הנכים. להניח אותו על שולחן הדיונים ולדון בזה כמה שיותר מהר. אני חושש שברגע שזה יעבור בהצבעות בקריאה שנייה ושלישית, אנחנו נהיה מנוטרלים מהנושא הזה. לא לערוך ועדות בלי להוציא את זה מחוק ההסדרים. אני חושב שצריך להוציא את זה כמה שיותר מהר.
יצחק אזרק
נושא נוסף שלא עלה פה זה משפחה חד הורית עם ילד נכה. גם שם לא נתנו את הדעת.
היו"ר דוד אזולאי
תודה שהעלית את זה. האנשים פה ירשמו את הדברים ואני מקווה שהם יעשו את הכול על-מנת לתקן את העיוותים האלה. אני מאוד מקווה שזה יהיה בהקדם האפשרי.

אני רוצה להודות לכל הציבור שהגיע לדיון החשוב הזה. אני מקווה שהוועדה תמשיך ותהיה לכם לעזר.

הוועדה דורשת למנות נציג של הנכים בוועדה הציבורית לרפורמה בארנונה ולזמן אותם לכל דיוני הוועדה.
איתיאל מלאכי
הוועדה סיימה את דיוניה. כמו שאמרתי בהתחלה, הוועדה כבר מגבשת הסכמות.
היו"ר דוד אזולאי
אם הוועדה סיימה את דיבוריה אז זה קול קורא במדבר. אבל, אם הוועדה ממשיכה להתכנס, אני מבקש לזמן נציגים של הנכים. אני חושב שמגיעה להם הפריבילגיה להופיע בפני הוועדה ולהגיד את דבריהם.

הוועדה מחזקת ומברכת את שר הפנים על החלטתו להנחות את הוועדה הציבורית לרפורמה בארנונה לקבל מסקנות להנחה בארנונה לילדים הגרים עם הוריהם.

הוועדה פונה למשרד הפנים ולרשויות המקומיות לגלות יתר רגישות בעניין תשלומי ארנונה לנכים. הוועדה פונה למשרד הפנים לזרז החלטות הוועדה הציבורית לרפורמה בארנונה ולפרסם את המסקנות לציבור הרחב לאלתר.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 10:40)

קוד המקור של הנתונים